سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش خاص

اطلاعات کارت های بانکی چگونه لو رفت؟

اطلاعات بیش از سه میلیون کارت بانکی ایرانی فاش شده و روی اینترنت قرار گرفته است.

به گزارش "الف" از افتانا (پایگاه تخصصی اطلاع رسانی حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات)، یکی از مدیران سابق یک از شرکت های ارائه کننده خدمات کارت های بانکی، پس از فرار به خارج از کشور، اطلاعات میلیون ها کارت متعلق به بانک های مختلف کشور را روی اینترنت منتشر کرده است. وی ادعا کرده هدف از این کار آشکار ساختن سوء مدیریت مدیران و عدم رعایت استانداردهای بانکی و امنیتی است.

بنابراین گزارش، مدیر نرم افزار اسبق یکی از شرکت های همکار بانک مرکزی که به عنوان شرکت PSP ، خدمات پرداخت را ارائه می نماید، پس از بروز اختلافاتی با مدیران شرکت، با همراه داشتن اطلاعات بانکی محرمانه، به خارج از کشور گریخته و سپس با ایجاد یک وبلاگ به انتشار اطلاعات سه میلیون کارت بانکی اقدام نموده است.

براساس این گزارش، آقای خ-ز که چندین سال در شرکت مذکور مشغول فعالیت بوده است، مدعی است که نرم افزارهای پایانه های فروش و سوییچ بانکی شرکت را تولید نموده و پس از عدم کسب درآمد از ناحیه تولید و فروش آن ها و بروز اختلاف با مدیران شرکت و با هدف آشکار ساختن سوء مدیریت مدیران بانکی اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه کارت های مشتریان بانک ها به همراه رمز عبور آن ها (به شکل رمز مخفی) نموده است. وی مدعی است که قبل از این اقدام تلاش کرده با مدیران بانک های مختلف تماس بگیرد اما به درخواست های وی ترتیب اثر داده نشده است.

شرکت های سرویس دهنده خدمات پایانه های بانکی بر اساس استانداردهای مختلف امنیتی ملزم به رعایت موازین مرتبط و حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان می باشند. اما اطلاعات کارت های صادره توسط بانک های ملی، ملت، صادرات، پارسیان، پاسارگاد، کشاورزی و ده ها بانک دیگر، درحال حاضر توسط خ-ز از طریق یک وبلاگ منتشر و علنی شده است. هرچند که وی مدعی است رمزهای عبور را به نحوی اعلام کرده که فقط توسط صاحبان کارت ها قابل تشخیص است و لذا فعلا تهدیدی برای صاحبان آن ها به شمار نمی رود.

براساس این گزارش، اطلاعات کارت های مذکور که مربوط به سال های ۸۷ تا ۸۹ می باشد، تقریبا تمامی بانک های تجاری و معتبر کشور را در بر می گیرد، که حکایت از دسترسی آزادانه فرد مذکور به این اطلاعات محرمانه داشته است.

این نکته نیز گفتنی است که برخی بانک ها از جمله سامان و اقتصاد نوین نیز دست به کار شده و برخی مشتریان خود را ملزم به تعویض رمزهای عبور خود نموده اند. اگرچه برخی نیز کماکان در این مورد اظهار بی اطلاعی می کنند. اطلاعیه بانک مرکزی برای تغییر رمز کارتهای بانکی، موضوع سوء استفاده از کارتها را جدی تر کرده است. در پی آن بسیاری از بانکها به ویژه بانکهای خصوصی با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود خواستار تغییر رمز کارت های بانکی خود شده اند.

شرکت "ا" که به عنوان PSP محل اصلی نشت اطلاعات است نیز در وب سایت رسمی خود هیچگونه اطلاعیه ای را منتشر نکرده است.

برخی گزارش ها حاکی از مسدود شدن دسترسی برخی مشتریان به کارت های بانکی خود و اطلاعیه بانک مرکزی در مورد تایید این گزارش ها است.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است:
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع می‌رساند در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانکهای کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارتهایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپردازها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.

ضمن پوزش از برخی مشتریان بانک‌ها که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر می‌داند اتخاذ این تمهیدات صرفاً به منظور ارتقای سطح ایمنی کارتها صورت پذیرفته و درادامه توصیه‌های قبلی این بانک و بانک‌های کشور مبنی بر رعایت نکات ایمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارت‌ها به مشتریان اکیداً توصیه می‌شود ،حداقل هر سه ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختیار اشخاص دیگر تحت هر عنوان جداً اجتناب فرمایند.

مشاهدات خبرنگار الف از تجمع در جلوی برخی عابر بانک ها حکایت می کند. عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف مراجع مسئول می تواند به دامنه دار شدن مساله و خطرات بعدی بیانجامد.

از سوی دیگر، بنابرگزارش های خبرگزاری ها، هم‌اکنون تنها گزینه فعال در اغلب خودپرداز‌ها تغییر رمز است و امکان برداشت وجه وجود ندارد.

به گزارش فارس، با اعلام بانک مرکزی و انتشار خبر هک شدن سه میلیون حساب بانکی در فضای اینترنت، این بانک برای ارتقاء امنیت حساب‌ها، به بانک‌های کشور اعلام کرد که تمام آیتم‌های خودپرداز‌ها غیر از گزینه تغییر رمز کارت غیر فعال شود.

بنابراین گزارش، در اغلب خودپرداز‌ها امکان برداشت وجه وجود ندارد و تنها گزینه تغییر رمز فعال است. برخی افراد برای برداشت وجه به خودپرداز مراجعه کرده بودند که تنها با گزینه تغییر رمز مواجه شدند و این مساله مشکلاتی را برای این افراد ایجاد کرده است.

البته یکی از خودپردازهای یک بانک خصوصی امکان انتقال وجه را به مشتریان می‌دهد.

از سوی دیگر، آنگونه که مهر گزارش کرده، این اتفاقات در نظام بانکی کشور در حالی مشتریان بانکی و دارندگان کارتها را نگران کرده است که بانک مرکزی هم اکنون معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات ندارد و مشخص نیست در صورت سوء استفاده احتمالی از حساب های بانکی چه کسی پاسخگو است و ضرر و زیان مشتریان را چه کسی تقبل خواهد کرد.

چند خبر از تخریب آثار میراث فرهنگی

در نزدیکی امامزاده هفت تن و آرامگاه سید بزرگ، تونلی به عمق 12 متر در رامهرمز حفر شد. این درحالی است که چندی پیش در تل برمی با هدف دستیابی به گنج و زیورآلات تونلی به ابعاد چهارمتر عمودی و بیست متر افقی حفاری شده بود.

رامهرمز خوزستان که حالا دیگر رکورددار حفاری غیرمجاز شده اینبار شاهد حفر تونلی به عمق12 متر در نزدیکی امامزاده هفت تن و آرامگاه سید بزرگ بود.

مجتبی گهستونی دبیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا خوزستان در این‏باره به CHN گفت: «در نزدیکی امامزاده هفت تن و آرامگاه سید بزرگ رامهرمز حفاری به عمق 12 متر انجام شد. چند روز پیش که یکی از همسایگان متوجه سروصداهای مشکوک از زیر زمین شد به ماموران نیروی انتظامی تماس می‌گیرد هرچند که اثری از سارقان میراث‌فرهنگی یافت نشد اما حفاری به عمق 12 متر به سمت آرامگاه سید بزرگ نشان از حفاری غیر مجاز دارد.

به‌گفته گهستونی، در اطراف این تونل تعدادی سفال، استخوان که مربوط به دوره سلجوقی و صفوی یافت شده است. این درحالی است که پیش از این 3 هزار سکه توسط حفاران غیرمجاز کشف و ضبط شد. به گزارش انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز، طی 4 سال گذشته میزان حفاری قاچاق در این شهرستان باستانی بی‌سابقه بوده است. اکثر محوطه‌های باستانی رامهرمز مورد تعرض قاچاقچیان اشیاء باستانی قرار گرفته و هنوز هم این تخریب‌ها ادامه دارد. تا کنون بیش از 25 محوطه غارت شده‏اند.

پیش از این رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرده بود که تعداد حفاری‌های غیرمجاز طی 4 سال گذشته در این شهرستان بی‌سابقه بوده و هنوز هم متوقف نشده‎است. این درحالی است که گفته می‌شود بارها نسبت به این قبیل تخریب‌ها به مسئولان میراث فرهنگی تذکر داده شده‎است.

در حال حاضر بیشتر تپه‌ها نه تنها به صورت عمودی که افقی‌ هم مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته‌اند. یعنی بخشی از تپه‌ها از زیر مورد تخریب شدید واقع شده‌اند. گفته می‌شود تا کنون محوطه‌های باستانی تل ملاسوزی، تل قصیل، تل قراول، تل مش‌تانه، تپه گسر، تپه بغدک، دو تپه مولوچه، تپه گور پی‌وزی، تل چهارطاقی، تل کایَت، تل سرچشمه، تل ماوا، سر تلی، تپه عباس، تپه بایمان، تپه مربچه، تپه سوبیتی، محوطه باستانی جوبجی، تل برمی، محوطه مختارک، قلعه داودختر، تپه حوری نعمت، چهارطاقی زیره‌زیر،‌ امامزاده شاه‌چراغ، سرتلی و ... تخریب و غارت شده‎اند.

معبد ثبت ملی شده بردنشانده در 15 کیلومتری مسجدسلیمان برای چندمین بار مورد تعرض و حفاری غیرمجاز قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از دوستداران میراث فرهنگی در استان خوزستان در بازدیدی که از این معبد داشته اند متوجه شدند حفاری های جدیدی در سمت شرقی محوطه انجام شده است. یکی از این حفاری ها دو متر عرض و یک متر عمق دارد و مابقی حفاری ها به صورت چاله ای هستند.

مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به خبرنگار مهر گفت: احتمالا این افراد در محوطه 20 هکتاری با استفاده از فلزیاب اقدام به حفاری کرده اند.

به گفته وی، معبد بردنشانده در سال 1386 تعیین حریم شد ولی تاکنون تعین حریم مصوب آن برای جلو گیری از هرگونه تعرض به حریم و عرصه هنوز به استان خوزستان ابلاغ نشده است.

گهستونی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل تخریب در معبد بردنشانه که سال به سال گسترش پیدا می کند و تا یک دهه دیگر صفه اصلی معبد را خواهد شکافت بوجود آمدن حوزه های آبرفتی از غرب معبد به سمت صفه اصلی است.

وی گفت: برخی این معبد را از کهن‌ترین پرستشگاههای رو باز ایرانی و متعلق به عصر هخامنشی می‌‌دانند و گروهی این بنا را مهرابه‌ای به جای مانده از روزگار اشکانیان دانسته‌اند. برخی دیگر از پژوهشگران نیز بردنشانده را "معبد هرکول" -ایزد یونانی- در دوره‌ سلوکیان خوانده‌اند. عده‌ای از محققین هم معتقدند پرستشگاه یاد شده، هیچ‌گونه شباهتی به معماری ایلامی، بابلی و آشوری ندارد.

وی گفت: رومن گیرشمن، باستان‌شناس نامدار فرانسوی هم بردنشانده را "اسلاف" تخت جمشید نامیده و معتقد است که بردنشانده معبدی برای مهر و ناهید در دوره‌ی پارتیان (اشکانی) است.

بردنشانده یکی از قدیمترین عبادتگاههای رو باز ایرانی بود که برای قرنها تشریفات مذهبی، درهوای آزاد آن انجام می شد که نقوش برجستهء روی سنگهای آن مربوط به عهد اشکانیان می باشد ودارای سه رشته پلکانی وفرورفتگی غرفه مانند است.

مجسمه هراکلیوس یا هرقل ( خدای قهرمان ) به ارتفاع بیش از دو متر در حالی که شیر نئومه را خفه می کند ودراین معبد از خاک بیرون آورده شده است که در موزه شوش قابل بازدید است.

این مجموعه گسترده و طویل را که هیچ نوع دیواری محصور نمی کند شامل سه قسمت کاخ ، محل اقامت رئیس، تختگاه مقدس یا نیایشگاه (در شرق کاخ ) و یک قصبه در شمال است. ظروف سفالی ،سکه های قدیمی ،مجسمه های باستانی وآثار کهنی که از این بنای تاریخی بدست آمده است که در موزه های داخل وخارج کشور نگهداری می شود.

به دنبال کاوش غیر مجاز در تل رضوان رامشیر

کاوش غیرمجاز باعث کشف بقایایی از تابوت‌های اشکانی در محوطه تل رضوان شد. این تابوت‌ها که از نقوش دوره اشکانی برخوردارند بقایای حفاری غیرمجاز سودجویان و قاچاقیان میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند.

تل رضوان رامشیر که یکی از مهمترین تپه‌های باستانی شهرستان رامشیر به‌شمار می‌آید درحالی مورد تعرض سودجویان و قاچاقیان میراث‌فرهنگی قرار گرفت که به جا ماندن بقایایی از چند تابوت اشکانی روی تپه نشان از حفاری غیرمجاز در این محوطه دارد.

به‌گزارش CHN، تل رضوان رامشیر ازمهمترین تپه‌های باستانی شهرستان رامشیر محسوب می‌شود که بیش از 80 هکتار وسعت دارد. 3 سال پیش بود که روی تپه باستانی تل رضوان به‌صورت کاملا اتفاقی تابوتی متعلق به کودک اشکانی کشف و منجر به تعیین حریم آن توسط سازمان میراث‌ فرهنگی شد.

با این وجود حفاری‌های متعدد غیر مجاز و پیشروی زمین‌های کشاورزی منجر به آسیب‌های جدی به تپه باستانی تل رضوان و محوطه‌های رامشیر شده است. گفته می‌شود عاملان حفاری غیر مجاز تل رضوان هنوز شناسایی نشده و تعداد آثار کاوش شده از این تپه مشخص نیست.

مجتبی گهستونی فعال میراث‌ فرهنگی و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در اینباره به CHN گفت: شهرستان رامشیر یکی از شهرهای شرقی استان خوزستان به‌شمار می‌آید که متشکل از تعداد بسیاری محوطه باستانی است.

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، چندی پیش تل رضوان رامشیر مورد تعرض سودجویان و قاچاق‌چیان میراث‌فرهنگی قرار گرفت. بقایایی از چند تابوت اشکانی نشان از این حفاری غیرمجاز در تپه باستانی تل رضوان دارد.

درحال‌حاضر روند بررسی و شناسایی محوطه های باستانی رامشیر، کاوش، تعیین حریم و حفاظت از محوطه های رامشیر در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به اینکه محوطه‌‌های باستانی شهرستان رامشیر سالیان درازی است که به حال خود رها شده است نبود اداره میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت را مهمترین عامل این تخریب‌ها عنوان می‌کند.

به گفته وی، تنها شهرستان رامهرمز دارای اداره میراث‌فرهنگی است که شهرهای هندیجان، هفت‌گل، ماهشهر، امیدیه و رامشیر تحت پوشش این اداره کل قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که سال 1388 با کشف تابوت کودک اشکانی محوطه باستانی تل رضوان از سوی سازمان میراث‌فرهنگی تعیین حریم شد اما با وجود هشدارهای سازمان میراث فرهنگی بر لزوم حفاظت از این محوطه‌ها، کشاورزان همچنان با گسترش زمین‌های کشاورزی در محوطه های باستانی رامشیر و در حریم و عرصه تل رضوان باعث تخریب بخش اعظم محوطه‌ها شده‌اند.

اخبار برگزیده

این نوع برخورد درباره سوال از رییس‌جمهور دارای اشکال است، نظر ما این است که سوال از رییس‌جمهور فرآیند خود را دارد و استیضاح رییس‌جمهور نیز فرآیند متفاوت با آن است در حالی که در آیین‌نامه این دو به هم پیوند داده ‌شده‌اند. در حالی که بررسی‌ها ما نشان می‌دهد که در کشور‌های مختلف بین این دو تفاوت قائل می‌شوند و در قانون اساسی ما نیز برای سوال از رییس‌جمهور رای‌گیری و یا استیضاح در نظر گرفته نشده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت در واکنش به اظهارات اخیر الهام در خصوص عضویت افراد بیکار در مجمع تشخیص برای جلوگیری از مزاحمت آنان برای نظام، گفت: اگر این تعبیر درست باشد الان خود آقای الهام باید عضو مجمع باشد.
سخنگوی باشگاه ابومسلم مشهد گفت: برخی افراد برای اینکه ابومسلم برابر پارسه شکست بخورد پیشنهاد تبانی دادند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این‌که طرح این مسئله که " چرا قوه قضاییه با سایت‌ها و روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که توهین می‌کنند برخورد می‌کند " اعلام کرد: این مسئله نیز خود نوعی توهین به قوه قضاییه است و من اعلام می‌کنم که قوه قضاییه بشدت و با قاطعیت با تمام کسانی که آبرو و اعتبار افراد و مسئولان را می‌برند برخورد می‌کند چرا که وظیفه ما برخورد است. 
رئیس مجمع عالی واردات از مصوب شدن قانونی برای واردات خودروهای خارجی دست دوم و همچنین آغاز دستورالعمل اجرایی آن از اواخر اسفند‌ماه سال گذشته خبر داد.

معاون امور مجلس و کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه پیگیری های کنسولی برای آزادی اتباع ایرانی از زندان های عربستان همچنان ادامه دارد گفت: خبر اعدام هشت ایرانی در عربستان شایعه است.

برادران لاریجانی در کمیسیون تلفیق
روسای قوه قضاییه و مقننه بمنظور بررسی بودجه دستگاه قضایی کشور در جلسه بعد از ظهر کمیسیون تلفیق حضور خواهند یافت.

پست تازه امیری ‏فر در نهاد ریاست جمهوری
عباس امیری‏فر با حکم حمید بقایی به عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.

بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با تایید وجود فساد اخلاقی در سینما، گفت: فساد چیزی نیست که یک ساعته یا یک روزه ایجاد شود و سینما تنهایی جایی نیست که فساد در آن وجود دارد.

انتقادهای تند انصاری‌فرد از سازمان لیگ
مدیرعامل باشگاه راه‌آهن با انتقاد شدید از سازمان لیگ گفت: در صحبت‌های که با دایی و سایر اعضای هیئت مدیره داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مقابل تراکتورسازی بازی نکنیم.

عرضه بنزین یورو4 در تمام جایگاه های تهران
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با بهره برداری از چند طرح مهم توسعه پالایشگاهی در کشور، از ابتدای اردیبهشت ماه بنزین یورو 4 در تمام جایگاه های شهر تهران عرضه می شود.

گزینه احتمالی برای مدیرعاملی تأمین‌اجتماعی
پس از اعلام انصراف سعید مرتضوی از مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی و منتفی شدن استیضاح وزیر کار، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که شهاب‌الدین صدر مهم‌ترین گزینه دولت برای مدیر عاملی این صندوق است.

پیروزی ایران مقابل تیم دویست‌و‌دوم فیفا
تیم ایران با دو ترکیب متفاوت توانست موریتانی را شکست دهد.

نقشه جدید همسران سفرای غربی علیه سوریه
یک روزنامه انگلیسی از برنامه جدید کشورهای غربی و استفاده آنها از همسران نمایندگان سازمان ملل متحد برای تحت فشار قرار دادن نظام سوریه به منظور تسلیم در برابر زورگویی غرب خبر داد.

سفر مالکی به تهران در روز یکشنبه
سفر نخست وزیر عراق به ایران در اوایل هفته آینده، حمایت جلال طالبانی از مالکی و انتقاد یکی از نمایندگان پارلمان از عملکرد برخی وزیران کابینه از مهمترین تحولات این کشور است.

واکنش شهرداری به شکایت استانداری تهران
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ظرف چند ساعت آینده آب از ایستگاه متروی حبیب‌الله و استاد معین خارج می‌شود، گفت: تأکید می‌کنم که مدیریت رودخانه طبق قانون با دولت است.

چهار گزینه احتمالی ریاست مجلس نهم
نایب رییس مجلس شورای اسلامی چهار گزینه احتمالی ریاست مجلس نهم را مرتضی آقاتهرانی، غلامعلی حداد عادل، محمدحسن ابوترابی‌فرد و علی‌لاریجانی بیان کرد.

آگاهی نتانیاهو از جزئیات مذاکره با ایران
در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به نشست استانبول در خصوص مساله هسته ای ایران، مذاکره کنندگان را به ارائه بلیت های مجانی به جمهوری اسلامی متهم کرده و معتقد است که اینک ایران 5 هفته دیگر نیز برای ادامه عملیات غنی سازی پیش رو دارد، مقامات آمریکایی می گویند که نتانیاهو به خوبی از محتوی گفت و گو ها مطلع بوده است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مسائل آینده دانشگاه آزاد اسلامی به بحث و گفت وگو پرداختند.
یک مدیر نفتی که کمتر از دو ماه پیش اظهاراتش در زمینه تکذیب خبر مهم خودداری ایران از تحویل نفت به کشتی نفتکش یونانی با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه شده بود و عملاً خبری را که برد زیادی از لحاظ اقتصادی و سیاسی داشت، سست کرد، بار دیگر امروز در گفت‌وگو با یک خبرگزاری مدعی شد که ایران صادرات نفت خود به یونان و اسپانیا را قطع نکرده است.

امتناع دولت سوئیس از تحریم بانک‌ مرکزی ایران
دولت سوئیس اعلام کرد به دلیل اهمیتی که بانک مرکزی برای اقتصاد ایران دارد، از تحریم آن خودداری می‌کند.

یک رکورد تازه در پی تحریم ها علیه ایران
با بالا رفتن قیمت سوخت خودروها در آمریکا، مردم این کشور مجبور به کاهش مصرف سوخت و استفاده از وسایل نقلیه عمومی شده‌اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: 70 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و اگر این روال ادامه داشته باشد، میلیون‌ها آذری‌زبان کوچ می‌کنند.

یک خبر سیاسی

مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند. آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر رئیس جمهور ، نقض پیمان کرده است.این در حالی است که موضع اعلامی مقامات ایرانی در داخل همیشه این بوده که موضوع جزایر به عنوان بخشی ازحاک ایران ، اساساً قابل مذاکره نیست.

جزیره ابوموسی
عصر ایران - سفر اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به جزیره ابوموسی با اعتراض مقامات اماراتی روبه رو شده است.

مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند. آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر رئیس جمهور ، نقض پیمان کرده است.

به عنوان مثال وزیر امور خارجه امارات اخیر گفته بود: امارات و ایران درگذشته توافق کرده بودند تا درباره مسئله جزایر سه گانه، آرامش برقرار شود. میان دو کشور توافقی وجود داشت که دو کشور از صدور بیانیه و موضع گیری درباره جزایر سه گانه خودداری کنند. امارات نیز در همین ارتباط، به سکوت پایبند شد و از طرح موضوع جزایر سه گانه در بیانیه های شورای امنیت و نشست های اتحادیه عرب خودداری کرد. ایران و امارات در مسیر یافتن وسیله و چارچوب مناسبی برای پایان اختلافات میان دو کشور بودند و در این مسیر، گام هایی را نیز برداشتند اما از سفر تحریک آمیز رئیس جمهوری به جزیره اماراتی و اشغال شده ابوموسی، غافلگیر شدیم.

همچنین در یادداشت اعتراض آمیز دولت امارات که تسلیم سفیر ایران در ابوظبی شده آمده بود: سفر احمدی نژاد به ابوموسی ، تلاش های دیپلماتیک دو کشور که برای حل مسالمت آمیز (مسئله جزایر) توافق کرده بودند را ناکام گذاشت. امارات برای ایجاد فضا و زمینه مناسب برای حل مسالمت آمیز و مشترک، به این توافق پایبند بود.

این در حالی است که موضع اعلامی مقامات ایرانی در داخل همیشه این بوده که موضوع جزایر به عنوان بخشی ازحاک ایران ، اساساً قابل مذاکره نیست.

حال مقامات ایرانی و در راس آنها وزارت امورخارجه توضیح دهند که آیا توافق ادعایی طرف اماراتی صحت دارد؟ اگر صحت ندارد ، چرا صراحتاً سخنان آنها را تکذیب نمی کنند و اگر توافقی در میان است مبنا، محتوای و بندهای آن چه بوده است؟ آیا نمایندگان مجلس از چنین توافقنامه ای با خبر هستند؟

البته بدیهی است که هر گونه توافقی هم که از سوی مسوولان ایرانی پذیرفته شده باشد ، معطوف به نادیده انگاری مالکیت ایران بر جزایر نیست چه آن که چنین گمان نادرستی را متوجه مسوولان ایرانی نمی دانیم ولی شفاف سازی ، آن هم در شرایطی که اماراتی ها زمین و زمان را پر کرده اند که ایران "توافق فیمابین" را نقض کرده است ، انتظار بزرگی از مسوولان سیاست خارجی کشور نیست.

یک خبر از حوزه نظام وظیفه

معاون وظیفه عمومی خوزستان تشریح کرد؛
جزییات قانون جدید خدمت سربازی و موارد معافیت‌ از خدمت

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان امروز در نشستی خبری به تشریح جزییات قانون جدید خدمت سربازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، سرهنگ علیرضا خانزاده در این نشست خبری که امروز (پنجشنبه، 31 فروردین‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: به استناد قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 22 آبان‌ماه سال 90 که پس از برگزاری جلسات کارشناسی در مجلس به تصویب رسید، بندهایی از قانون خدمت وظیفه عمومی تغییراتی داشته است. نخستین تغییر مربوط به سن مشمولیت است؛ بر اساس قانون قدیم، همه افراد ذکور در سن 18 سالگی مشمول می‌شدند و سن اعزام نیز 19 سالگی بود؛ این در حالی است که بر اساس قانون جدید همه افراد ذکور ایرانی که به سن 18 سالگی وارد می‌شوند مشمول اعزام به خدمت هستند؛ به این ترتیب همه افرادی که به سن 18 سال تمام می‌رسند پس از انتشار آگهی احضار باید ظرف حداکثر 6 ماه خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که پیش از رسیدن به سن مشمولیت، فارغ‌التحصیل و یا اخراج شده‌اند و یا اینکه از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند پس از رسیدن به سن 18 سالگی تنها 6 ماه فرصت دارند که خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی و وضعیت خود را مشخص کنند. افرادی که پس از ورود به سن 18 سالگی فارغ‌التحصیل شده و یا اخراج شده‌اند نیز برای تعیین وضعیت خود تنها یک سال فرصت دارند.

خانزاده تصریح کرد: یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد مشمول معافیت است؛ در این اگر سن پدر 65 سال تمام و بیش از آن باشد، فرد مشمول از خدمت سربازی معاف می‌شود؛ اگر سن پدر کمتر از 65 سال بوده ولی به دلیل بیماری نیازمند مراقبت باشد، این موضوع در شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی مطرح و در آنجا درباره معافیت فرد مشمول تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان خاطرنشان کرد: تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور نیز بر اساس قانون جدید از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی درباره معافیت افراد دارای مادر مطلقه، تاکید کرد: در صورتی که مادر فرد مشمول طلاق گرفته باشد، در صورتی که از تاریخ ثبت طلاق کمتر از 30 ماه گذشته باشد، فرد مشمول معافیت موقت خواهد بود و پس از گذشت 30 ماه از تاریخ ثبت طلاق، معافیت دائم صادر می‌شود.

خانزاده درباره معافیت‌های مددجویان، گفت: بر اساس قانون جدید، یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از خدمت معاف می‌شوند. همچنین تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه فرزند دختر یا بیشتر باشند از انجام دوره خدمت ضرورت معاف هستند.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان افزود: همه فرزندان ذکور شهدا و افراد جاویدالاثر از انجام دوره خدمت ضرورت معاف هستند. همچنین به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل 24 ماه سابقه اسارت یا 25 درصد جانبازی و یا جاویدالاثر فاقد فرزند ذکور، یک نفر از برادران آنها از خدمت معاف می‌شوند. به ازای هر 24 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه نیز یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان از خدمت معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین یک فرزندخوانده قانونی ذکور جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید صاحب فرزند نمی‌شود نیز از خدمت معاف است.

خانزاده خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید خدمت وظیفه عمومی، معافیت سه برادری از فروردین‌ماه سال 91 متوقف شده و تنها افرادی می‌توانند از این قانون استفاده کنند که تا پیش از پایان سال 90 درخواست آنها در سامانه الکترونیکی وظیفه عمومی ثبت شده باشد.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان با اشاره به افزایش مدت خدمت سربازی بر اساس قانون جدید، اظهار کرد: به موجب ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، همه افرادی که از تاریخ فروردین سال 91 به بعد به خدمت سربازی اعزام می‌شوند مشمول 21 ماه خدمت هستند. این افراد در صورتی که مامور به خدمت در دستگاه‌های غیرنظامی باشند، مدت خدمت سربازی آنها 24 ماه خواهد بود و کارکنان وظیفه یگان‌های نظامی و حفاظتی نیز 21 ماه خدمت خواهند کرد. مدت خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی نیز 18 ماه و کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق درگیر، محروم، بد آب‌وهوا و عملیاتی نیز 19 ماه خدمت می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، یگان خدمتی سربازان متاهل تا حد امکان در محل سکونت آنها تعیین می‌شود و در صورتی که در محل سکونت آنها یگان خدمتی وجود نداشته باشد، نزدیک‌ترین یگان به محل سکونت آنها برای ادامه خدمت تعیین می‌شود.

خانزاده به مشمولان غایب نیز هشدار داد و گفت: این افراد در صورتی که تا قبل از خردادماه برای تعیین وضعیت خود مراجعه کنند، مشمول بخشش اضافه خدمت می‌شوند، در غیر این صورت این افراد به مراجع قضایی معرفی و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

یک خبر از بازار اهواز

ضرب الاجل هایی که اجرایی نمی شود ! ویژه

چندی است که دوباره زمزمه جابجایی بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می رسد، اما تاکنون هیچ کس شاهد اقدامی در این زمینه نبوده است.

شوشان : خودروی شخصی به مرکز شهر آمده بود پشیمان بود. رانندگان کلافه از ترافیک، یکسره بوق می زدند. بالاخره بعد از نیم ساعت، آرام آرام خودروها راه افتادند.

کمی که جلوتر رفت متوجه علت ترافیک شد؛ کامیونی درحال تخلیه جنس برای یک عمده فروش بود. یادش آمد که چند وقت پیش یکی از روزنامه های محلی نوشته بود: «بنکداران هسته مرکزی شهر فقط 48 ساعت فرصت دارند تا به مکان جدید نقل مکان کنند».خنده اش گرفت.

از دو سال گذشته در پی بسته شدن اصلی ترین خیابان مرکز شهر (سلمان فارسی) به دلیل عملیات حفاری ایستگاه های مترو و یک طرفه شدن خیابان طالقانی کل منطقه گرفتار ترافیک بسیار سنگینی شده است که تردد در خیابان ها حتی برای عابران پیاده با دشواری صورت می گیرد، چه رسد به خودروها. استقرار بنکداران در خیابان های فرعی اطراف 3 خیابان اصلی شهر، شامل سلمان فارسی، امام خمینی(ره) و آیت الله طالقانی نیز مزید برعلت شده است زیرا بارگیری یا تخلیه بار کامیون ها و وانت بارها، دامنه ترافیک را علاوه بر معابر اصلی به خیابان های فرعی نیز کشانده است.

روزانه صدها کاسب اهوازی و حتی خرده فروشان شهرهای اطراف برای تأمین کالاهای مورد نیاز مغازه خود به هسته مرکزی شهر مراجعه می کنند. این منطقه در واقع قطب تجاری اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان به شمار می رود؛ قطبی که ترافیک شهر را قفل کرده و مشکلات فراوانی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

چندی است که دوباره زمزمه جابجایی بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می رسد، اما تاکنون هیچ کس شاهد اقدامی در این زمینه نبوده است.

در سال گذشته بود که عبدالعزیز فدعمی، فرماندار اهواز، بر لزوم جابه جایی بی قید و شرط بنکدارن اهوازی از مرکز شهر تأکید کرده بود: برای جابه جایی بنکداران زمان و هزینه زیادی صرف و همه امکانات برای این انتقال فراهم شده است.

وی با اعلام در دستور کار قرار داشتن انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر، گفته بود: بنکداران باید در این باره با مسئولان و مدیران شهری همکاری کنند. فرایند این جابه جایی باید به صورت 24ساعته انجام شود.

فدعمی بیان داشته: در جابه جایی بنکداران ما ذینفع نیستیم، بلکه با توجه به مشکلات ایجادشده برای شهر و شهروندان در این مدت و مناسب بودن مکان جدید که از امکانات لازم برخوردار است، انتقال سریع آنان جزو ضرورت های اهواز است.

البته بنکداران می توانند در هر مکان دیگری به جز مرکز شهر، مکان جدیدی برای خود درنظر بگیرند.

فرماندار اهواز بار دیگر تأکید می کند که با توجه به ساخت مجتمع بزرگ بنکداران در خارج از شهر، همه امکانات لازم برای استقرار آنان مهیا شده است و می افزاید:با وجود این، متأسفانه شاهد مقاومت هایی از سوی برخی بنکداران برای انتقال به مکان جدید هستیم که در این مورد اقدام مقتضی صورت می گیرد. وی خاطر نشان می کند:باتوجه به مسدود شدن خیابان های امام خمینی(ره) و سلمان فارسی، اکنون تنها خیابان قابل تردد در مرکز شهر خیابان آیت الله طالقانی است که رفت وآمد در این مسیر نیز به دلیل تخلیه بار برای بنکداران مختل می شود. هرچند چندی است که با دستور استاندارخوزستان و مساعدت رئیس پلیس راهور اهواز، ورود کامیون و کامیونت به هسته مرکزی شهر اهواز ممنوع شده است . اما این راهکار نیز نتوانسته است مشکلات منطقه و ساکنان آن را حل کند.

همچنین سر و صدای ناشی از تردد خوردوها، گفتگوی کارگران و تخلیه بار، آسایش و آرامش ساکنان منطقه را سلب می کند. از این رو به نظر می رسد که تنها راه حل برای رفع مشکلات و تسهیل تردد در هسته مرکزی شهر، جابه جایی صنوف مستقر در منطقه باشد. ضرب الاجل های بی ثمر اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته بود که مدیرعامل میادین و فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز اعلام کرد که بنکداران هسته مرکزی شهر 48ساعت فرصت دارند تا برای جابه جایی به مکان جدید، اقدام کنند، اما شواهد و قرائن نشان می دهد بنکداران این ضرب الاجل را چندان جدی نگرفتند و همچنان به فعالیت در همان مکان قبلی ادامه می دهند.

ابراهیم علی نژاد در جمع خبرنگاران گفته بود: برای اجرای ابلاغیه فرمانداری اهواز درباره خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر، پیگیریهای لازم انجام و برای همه بنکداران این منطقه اخطاریه پلمب صادر شده است. و ی تأکید کرده بود: 97بنکدار در هسته مرکزی شهر اهواز مشغول به کار هستند که باید فعالیت آنان متوقف شود. وی با بیان اینکه مهلت 48 ساعته برای خروج بنکداران، به این صنف ابلاغ شده است، تصریح کرده بود که از روز شنبه، 30 اردیبهشت سال گذشته هیچ بنکداری حق فعالیت اقتصادی در هسته مرکزی شهر را ندارد و شهرداری منطقه یک اهواز پیگیری این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.

ساخت و ساز در مجتمع بنکداران

ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز در زمینی به وسعت 50 هکتار و از سال 1385 آغاز شده است و بر اساس طراحی انجام شده، در این مکان برای راه اندازی بیش از 800 واحد بنکداری کوچک و بزرگ فضا وجود دارد، اما تاکنون فقط حدود50 نفر از بنکداران در آن مستقر شده اند و گویا 35 بنکدار دیگر نیز در حال برنامه ریزی برای انتقال به این مجتمع هستند.

یک مقام مسئول با اعلام اینکه ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز دارای تمام زیرساخت های مجتمع بنکداران انجام شده است ، اظهار امیدواری میکند که مشکلات کوچک نیز به زودی حل شود تا بنکداران برای استقرار مشکلی نداشته باشند. به گفته وی، بنکداران در زمینه پخش موادغذایی، ارزاق عمومی و تأمین کالا به صورت کاملا بهداشتی در محل جدید به فعالیت مشغول خواهند شد. وی اضافه می کند: باتوجه به اینکه اهواز دارای 400بنکدار است، این مجتمع میتواند تمام واحدهای بنکداری را پوشش خدماتی بدهد و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.

به گفته وی برای کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهراهواز تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است که اختصاص محل هایی در خارج از بافت مرکزی شهر برای تجمیع آلومینیوم کاران، نمایشگاه داران اتومبیل و آهن فروشان از آن جمله است.

وی اضافه می کند: «در سال 89 برای تشویق بنکداران به جابه جایی، با تأکید استاندار خوزستان بیش از 100 نفر از بنکداران اهواز برای دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی به بانک های عامل معرفی شدند. انتظار پایبندی مسئولان به وعده ها در طراحی مجتمع بزرگ بنکداران اهواز، علاوه بر پیش بینی ساخت 800 واحدی بنکداری، بخش های خدماتی نیز در نظر گرفته شده است.

رستوران، جایگاه عرضه سوخت، استراحت گاه رانندگان، بانک، نانوایی، آرایشگاه و تاکسی سرویس، بخشی از واحدهای خدماتی هستند که در این مجتمع مستقر شده اند. همچنین در طرح جامع این مجتمع امکان دسترسی به اینترنت نیز دیده شده است که به بنکداران این امکان را می دهد که از فناوری اطلاعات در کسب و کار بهره ببرند. با این حال یکی از بنکداران که از چند ماه پیش در این مجتمع مستقر شده است، درباره امکانات آن می گوید: انتظار ما از مسئولان این است که به وعده ها و قول و قرارهای خود پایبند باشند و مشکلات این مجتمع را رفع کنند.

وی ساماندهی دفع فاضلاب و لزوم تقویت فشار برق را از اولویت های مجتمع بنکداران میداند.

محمدعلی بلک، عضو هیأت امنای مجتمع بنکداران اهواز، نیز می گوید:کمترین عرض خیابان در این مجتمع 20 متر است که چنین فضایی را اگر با مرکز شهر مقایسه کنیم، درمی یابیم که قدرت مانور و آزادی عمل کامیون ها چقدر متفاوت است. با تکمیل و اجرای کامل این مجتمع تردد درونشهری صدها کامیون و وانت طی شبانه روز حذف خواهد شد که به کاهش 30درصدی بار ترافیکی هسته مرکزی شهر و در نتیجه به کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در زمان، کاهش آلودگی هوا و دسترسی آسان تر شهروندان به مراکز درمانی و خدماتی شهر منجر می شود.

حسین کتانی، دیگر عضو هیأت امنا و خزانه دار مجتمع نیز می گوید: زمانی که در مرکز شهر مستقر بودیم، مشکلات زیادی داشتیم و به جرأت می توان گفت که مشکلات ما از ساکنان منطقه بیشتر بود. برای نمونه، تخلیه بار در مرکز شهر معضلات خود را داشت، کامیون ها در طول روز نمی توانستند وارد مرکز شهر شوند و باید تا نیمه شب منتظر می ماندیم، اما امروز و در این مجتمع دیگر این مشکلات وجود ندارد. کتانی درباره مشکلات احتمالی ناشی از همجواری با مجتمع فولاد خوزستان نیز تأکید میکند:« درباره بلا اشکال بودن ساخت مجتمع بنکداران در این مکان از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام کردیم که سازمان مذکور طی جوابیه ای ساخت آن را در این مکان از نظر زیست محیطی بلامانع دانست. این جوابیه نشان می دهد که انبار کردن و نگهداری موادغذایی و اجناس مصرفی بنکداران در همسایگی مجتمع فولاد خوزستان مشکلی ایجاد نمی کند.

سید جعفر حجازی استاندار خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاونت عمرانی استاندار خوزستان بار دیگر بر خروج سریع و بی‌قید و شرط بنکداران از هسته مرکزی کلانشهر اهواز تاکید کرد و گفت: از این پس محدودیت ما بیشتر خواهد شد و بنکداران چاره ای جز جابه‌جایی ندارند.

حجازی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم این صنوف باید هرچه سریع‌تر به خارج از شهر نقل مکان کنند زیرا برای جابه‌جایی بنکداران هزینه زیادی صورت گرفته و با توجه به فراهم شدن امکانات لازم برای خروج آنان، قادر به صرف هزینه مجدد نیستیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: در این زمینه به فرماندار اهواز گفته بودم که بعد از پایان تعطیلات نوروزی کار جابه جایی بنکداران به اتمام برسد که باید علت این تاخیر را از فرماندار اهواز استعلام کنم. تمامی زیرساخت ها در محل جدید فراهم شده است و بهانه ای برای عدم جابه جایی بنکداران برای آنان باقی نمانده است.

وی افزود: مسئولان شهری باید عزم خود را جزم کنند تا هرچه سریع تر هسته مرکزی شهر اهواز از این صنوف تخلیه شود. مهلتی برای آنان باقی نمانده است. بنکداران توانسته اند با تسهیلات بانکی امکانات خوبی در محل جدید فراهم کنند. حجازی ادامه داد: خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز در دستور کار است . وی افزود: شهرداری و معاون ساماندهی مشاغل شهری در این خصوص بیشترین وظیفه را دارند و این موضوع در اولویت کاری آنان است.

وی اظهار داشت: با ساخت مجتمع بزرگ بنکداران در خارج از شهر اهواز، امکانات لازم برای استقرار این صنوف فراهم شد.

ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد

یک مقام مسئول در شهرداری نیز اهواز با اشاره به آماده سازی مجتمع بنکداران اهواز، گفت: این مجتمع شامل ۷۲۰ قطعه زمین است که ۱۸۸ قطعه از این تعداد در حال آماده سازی است و ۶۳ واحد از آن در حال حاضر به بهره برداری رسیده است.

عالی‌پور اظهار داشت: ۲۶۲ نفر در اهواز دارای پروانه بنکداری هستند که ۹۳ واحد از این صنف در مرکز شهر مستقر هستند و به دلیل مشکلاتی چون اختلال در ترافیک باید از این منطقه خارج شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد، ادامه داد: زمین مورد نظر این افراد فاقد مجوز کمیسیون ماده ۵ (تغییر کاربری نشده) و در حریم چاه‌های نفت است، علاوه بر این مجتمع بنکداران گنجایش استقرار تمام واحدهای این صنف را دارد و برای همین منظور ساخته شده است، بنابراین ضرورتی برای احداث محل جدید احساس نمی‌شود.

وی یادآور شد: با مجوز مراجع قضایی پایان اردیبهشت ماه سال گذشته آخرین مهلت خروج بنکداران از سطح شهر تعیین شده بود، اما با پیش آمدن مسائلی در شهرداری و شورای اهواز اجرای این مصوبه با تاخیر روبه‌رو شد که قرار است دوباره در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به نشستی که با ساکنان مجتمع بنکداران برگزار شده گفت: این مجتمع در حال حاضر از امکاناتی چون آب ، برق ، مخابرات،خیابان آسفالته، پاسگاه نیروی انتظامی و بانک برخوردار است.

آغاز شمارش معکوس برای جابه جایی بنکداران اهواز

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز ضمن تاکید دوباره بر انتقال کلیه بنکداران به مجتمع بزرگ بنکداران اهواز گفت: در این زمینه قانون ممنوعیت ورورد کامیون و کامیونت به مرکز شهر از سال گذشته اجرایی شده است.

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز افزود: همچنین مکاتباتی با فرماندار اهواز نیز صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم اولین جلسه شورای ترافیک در سال جدید هستیم. البته بخش خوبی از بنکداران به این منطقه نقل مکان کرده اند.

علی نژاد یادآور شد: شهرداری اهواز در این زمینه از همه ظرفیت های قانونی و ساز و کارهای موجود برای انتقال مشاغل مزاحم از جمله بنکداران استفاده خواهد کرد.

علی نژاد به مشکلات ترافیکی و عدم ورود خودروهای امدادی در مواقع لزوم اشاره کرد و گفت: تمام زیرساخت های لازم اعم از آب، برق، تلفن و بانک، آسفالت و ... در مجتمع بزرگ بنکداران فراهم شده است. بحمداله شمارش معکوس برای رفع این معضل برای همیشه در کلانشهر اهواز آغاز شده است.

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز افزود: امیدواریم بعد از برگزاری جلسه شورای ترافیک این مهم استارت بخورد. وی مشکل زیست محیطی در مجتمع بنکداران را بهانه ای واهی دانست و گفت: ساخت این مجتمع تمامی مجوزهای لازم زیست محیطی و بهداشتی را داراست. تمامی مستندات در این زمینه موجود است. به نظر می رسد این بهانه نیز کهنه شده است. این مقام مسئول تاکید کرد: اراده و آمادگی لازم برای رفع این مشکل در شهرداری اهواز وجود دارد. با رفع این مشکل، معضل ترافیک در هسته مرکزی شهر اهواز نیز رفع خواهد شد و موجبات رضایت مندی بیشتر شهروندان را فراهم خواهد آورد. به نظر می رسد تصمیم شورای ترافیک استان به ریاست مهندس محسن پویا می تواند فتح باب خوبی برای نخستین عملکرد موثر او به عنوان معاونت عمرانی استانداری خوزستان باشد.

امیرحسین نظری سرپرست صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با تاکید بر جابه جایی بنکداران به محل جدید گفت: در حال حاضر هیچ گونه مجوزی جدید و پروانه کسبی برای بنکداران صادر نخواهیم کرد. برای بنکداران جدید هم محدودیت های بسیاری از سال جدید مقرر کرده ایم. امیرحسین نظری سرپرست صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: به بنکداران توصیه موکد می کنم که هسته مرکزی شهر را ترک کنند و به محل جدید منتقل شوند. شهرک جدید آماده است. به اتحایه صنوف بنکداران اهواز اولتیماتوم داده ایم که تمامی اعضای خود را متقاعد کند که به شهرک جدید بنکداران که تمامی امکانات لازم را دارد جابه جا شوند. چرا که در روزهای آینده اکیدا از ورود کامیون و کامیونت و نسیان ها جلوگیری خواهد شد.

اخبار روز خوزستان

5200 مهندس کشاورزی بیکار در خوزستان ویژه

شوشان: رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر 5200 فارغ‌التحصیل جویای کار رشته‌های بخش کشاورزی، دامپروری، محیط زیست، منابع طبیعی و شیلات در استان وجود دارد که عمده بیکاری‌ها به فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست اختصاص دارد.

ابوعلی با بیان اینکه طرح توسعه بخش کشاورزی طرح خوبی است و دولت این طرح را مورد حمایت قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در این طرح مورد حمایت قرار گیرند و بانک‌ها نیز در اجرای طرح و تسهیلات دهی مساعدت لازم را داشته باشند قطعا شاهد اشتغال درصد زیادی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی خواهیم بود.

وی افزود: در گذشته مجتمع‌های دامپروری با هدف اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها ایجاد شدند اما در آن زمان اعلام شد که فارغ‌التحصیلان باید دارای سرمایه باشند و چون فارغ‌التحصیلان سرمایه بالایی نداشتند اولویت اشتغال در این مجتمع‌ها به افراد دیگر یا دارای سرمایه داده شد.

ابوعلی گفت: قرار است از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی فهرستی از وضعیت و تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار بخش کشاورزی در اختیار کارگروه کشاورزی استان قرار گیرد تا این فارغ‌التحصیلان در طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی همچون مجتمع‌های گلخانه‌ای، مجتمع‌های دامپروری و شیلات مشغول به کار شوند.

یک خبر از ماهشهر

بهداشت و درمان ماهشهر موفق به کسب تندیس نقره‌ای کیفیت شد
اهواز- مسوول واحد IMS سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر موفق به دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت از شرکت Q.A اتریش شد.
به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر، 'صادق باقری' اظهارکرد: مدیریت بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر در سال 1384 با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه، مصمم به برداشتن گام‌های موثرتری برای تامین رضایت مشتریان و ذینفعان خود شد.
وی افزود: سیستم مدیریت کیفیت(ISO 9001)، سیستم مدیریت زیست محیطی(ISO 14001) و سیستم مدیریت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی OHSAS 18001)) باعث شد تا علاوه بر احترام به محیط زیست، توجه به استانداردها و متغیرهای زیست محیطی و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی بیماران و کارکنان، خدمات بهداشت و درمان به صورت هدفمند به مشتریان عرضه شود و رضایت آنها را کسب نماید.
باقری در ادامه باور و اعتقاد مدیریت به کار سیستمی، تلاش و همدلی کارکنان را علت کسب موفقیت‌های بهداشت و درمان ماهشهر برشمرد و یادآور شد: بهداشت و درمان در سال 1389 علاوه بر تمدید اعتبار گواهینامه IMS خود، موفق به کسب تندیس برنزین کیفیت از شرکت Q.A اتریش شد و در سال 1390 با تقویت نگرش سیستمی و انجام کارهای برنامه‌ریزی شده و هدفمند، این موفقیت را با دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت از شرکت مزبور به سطحی بالاتر ارتقاء داد.ک/1

اخبار روز خوزستان

استاندار خوزستان:
پنج هزارو 580 نفر در دستگاه های اجرایی استان استخدام می شوند
آبادان-استاندار خوزستان گفت:پنج هزارو 580 نفر در دستگاه های اجرایی استان استخدام می شوند .
سید 'جعفر حجازی' عصرچهارشنبه در حاشیه کارگروه اشتغال استان درآبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:دولت محترم مجوز لازم برای استخدام سه هزار نفرنیروی انسانی جدید برای تصدی پست های خالی استان خوزستان در اردببهشت را صادر کرده است.
وی اظهار داشت:شهرستان های جدید کوچک، مرزی و شهرستان هایی که کمبود نیروی انسانی دارند در اولویت استخدام قرار دارند.
حجازی افزود:از هفته آینده آگهی این استخدام در روزنامه های استان به چاپ خواهد رسید.
استاندار خوزستان یادآورشد: بعد از آن نیز مجوز استخدام یک هزار و 100 نفر را درحوزه بهداشت و درمان گرفته ایم که به ازای هر تخت بیمارستانی دو نفر استخدام خواهند شد.
وی از افتتتاح بیمارستان 32 تخت خوابی اروند کنار در سال جاری خبر داد و گفت:64 استخدام نیز برای تامین کادر این بیمارستان انجام خواهد شد.
استاندار خوزستان گفت: سهمیه استخدامی برای آموزش و پرورش استان در رشته های علوم پایه به تعداد یک هزارو 480 نفر نیز اخذ شده است.

یک خبر جالب

در همین رابطه، سازمان میراث‌ فرهنگی مشوق‌هایی را با هدف تسهیل سفر هم‌وطنان به جزیره ابوموسی در نظر خواهد گرفت.
عصرایران - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور گفت: در سفر هفته گذشته هیات دولت به استان هرمزگان، تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.

به گزارش عصرایران به نقل از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، «سید حسن موسوی» ضمن اعلام این خبر افزود: در همین رابطه، سازمان میراث‌ فرهنگی مشوق‌هایی را با هدف تسهیل سفر هم‌وطنان به این جزیره در نظر خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: جزیره ابوموسی یکی از جزایر زیبای ایرانی است که امیدوارم تصویب تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری از سوی هیات دولت باعث افزایش میزان ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره شود.

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در ادامه گفت: همچنین در این سفر هیات دولت با تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در بندر لنگه موافقت شد.

وی اضافه کرد: با توافق هیات دولت، زیرساخت‌های گردشگری بندر لنگه از محل اعتبارات منطقه آزاد تجاری کیش تکمیل خواهد شد.

یادآور می‌شود، هیات دولت در نود و نهمین سفر استانی خود هفته گذشته در هرمزگان حضور یافت.
عصرایران که پیش از این پیشنهاد تبدیل جزیره ابوموسی به یک قطب گردشگری را مطرح کرده بود اقدام دولت در تبدیل این جزیره ایرانی به منطقه آزاد گردشگری را شایسته تقدیر و اقدامی عملی برای تثبیت حاکمیت ایران بر این قطعه از خاک میهن می داند و آمادگی خود را برای هر گونه همکاری رسانه ای در این خصوص با مسوولان محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می نماید.

باید هر ایرانی عکس یادگاری در "ابوموسی" داشته باشد

سید حسن موسوی همچنین در گفت و گو با فارس گفت: با سوبسیدهایی که برای سفر به جزیره "ابوموسی" لحاظ خواهد شد باید هر ایرانی عکس یادگاری در این جزیره داشته باشد.

وی در ادامه افزود: باید تمام ایرانیان به این جزیره زیبا سفر کنند و از جاذبه‌های بکر آن بهره ببرند با تسهیلاتی که در نظر خواهیم گرفت هر ایرانی باید با سفر به جزیره ابوموسی، عکسی یادگاری از این جزیره داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که با تصویب تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری و ورود سرمایه‌گذاران به این منطقه، گردشگری در این جزیره نیز رونق بگیرد.

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در ادامه از برپایی تور ویژه خبرنگاران حوزه گردشگری برای نخستین‌بار به جزیره ابوموسی خبر داد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جاذبه‌های این جزیره به خوبی به مردم معرفی شود تا شاهد رشد توریست در این منطقه باشیم.

یک خبر سیاسی

دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود. وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از شیعه آنلاین، دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود. وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.

 اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که رژیم آل سعود 8 تن از هموطنان کشورمان که در زندان شهر "دمام" در شرق سعودی بازداشت بودند را اعدام کرد.

گفته می شود اعدام این 8 ایرانی بدون هرگونه محاکمه و یا اقدامات لازم قانونی انجام شد. زمان دقیق اعدام این هموطنانمان روز یکشنبه 15/4/2012 بوده اما این خبر تا به این لحظه از ترس واکنش جمهوری اسلامی ایران، توسط رسانه های سعودی محرمانه مانده بود.

در همین حال یک فعال سیاسی سعودی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که علت اعلام نشدن این خبر، اختلاف شدید درون خاندان حاکم سعودی بر سر اجرای حکم اعدام این 8 ایرانی بوده است.

دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود. وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.

گفتنی است این 8 ایرانی که از هموطنان شهرهای جنوبی کشورمان بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

نام این 8 ایرانی اعدام شده بدین شرح است: 1- شاکر یعقوب إسحاق 2- عادل عبد الباری رضوی 3- سید جواد موسوی 4- سالم شرهان 5- سعید حمید عطار 6- صباح عاشور 7- قاسم رضوی 8- یعقوب فارسی نجات.

تحلیل و اخبار و بررسی مشکلات آب در استان خوزستان

آب ؛ ثروت پنهان

امتیاز دهی به این مطلب
(0 رای)

شوشان: مصیب شیرانی

" آب مسیر صعود خود را به عنوان ثروت می پیماید." مارک ریسنر- نویسندۀ آمریکایی

برای تولید یک کالری غذا، به یک لیتر آب نیاز است یا حداقل چندین هزار لیتر آب برای هر نفر در هر روز. میزان آبی که برای پرورش مواد غذایی نیاز داریم، 70 برابر میزان آبی است که به آن برای نوشیدن، استحمام و شست و شو احتیاج داریم. انتظار می رود در 40 سال آینده، تقاضای جهانی برای مواد غذایی دو برابر گردد، به همین جهت، مقدار آبی که برای تأمین امنیت مواد غذایی در جهان مصرف می شود نیز به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

امروز، یک سوم از مردم جهان با کمبود آب مواجه هستند. پیش بینی می شود این شرایط به دلیل تغییرات آب و هوایی که موجب وقوع مکرر سیل و خشکسالی های شدید است، وخامت بیشتری پیدا کند.این مطلب به طور خلاصه، واقعیت را در مورد آب و امنیت غذایی ترسیم می کند. پیش بینی شده که جنگ های آینده بر سر آب خواهد بود و در قرن بیست و یکم، آب تبدیل به "نفت آبی" می شود. دکتر آهنگ کوثر تعبیر زیبای آب جنگ افزاری دو حرفی را مطرح می نمایید.

چالش های مربوط به آب و مواد غذایی که پیش روی جهان قرار دارد کدام ها هستند؟ چرا آشنایی ما با آن اندک است؟ چگونه به چنین وضعیت خطرناکی رسیدیم؟ آیا راه حلی برای تخفیف بحران جهانی آب وجود دارد؟ اینها پرسش هایی است که در این مقاله به آن پاسخ گفته می شود.

تمدن های مبتنی بر آب

در بعضی نقاط جهان، مانند اروپای غربی و غرب میانۀ آمریکا، می توان با اتکا به رطوبت ناشی از بارندگی کشاورزی کرد. در بسیاری از مناطق دیگر، یا با شرایط آب و هوایی خشک رو به رو هستند، مانند خاورمیانه، شمال آفریقا و بخش های زیادی از ایران، و یا این که بارش باران به وقوع چند نوبت طوفان های سالانه محدود می شود، مثل مونسون های آسیا. تمدن هایی که تحت چنین شرایطی پدید آمدند، همگی وابستگی عمیقی به قابلیت کنترل آب برای کشاورزی داشتند. در مصر باستان، برخورداری از امکان آبیاری، منشأ ثروت و دارایی بود. قناتها وآب انبارهای و تونل های آب زیرزمینی در ایران از شاهکارهای مهندسی بود که بعضی از آن تا به امروز باقی مانده است. بسیاری از مهاراجه ها و شاهان هند و سریلانکا به خاطر کاردانی در بنای سد در میدان کارزار، در یادها مانده اند. طی هزاره های متمادی، امنیت غذایی وابسته به کنترل آب بوده، اما سرعت توسعۀ منابع آب طی دوران اخیر، بی سابقه بوده است.

در قرن بیستم، جمعیت جهان سه برابر شد، اما مقدار آبی که از رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آب برای مصارف انسان برداشته می شود، شش برابر افزایش یافت. در اواسط قرن گذشته، تعداد سدهای بزرگ جهان با ارتفاع بیش از 15 متر، به 9000 رسید که از این تعداد، سه چهارم آن در کشورهای صنعتی واقع بود. امروز بیش از 49.000 سد بزرگ در جهان است که دو سوم آن در کشورهای رو به توسعه، خصوصا در آسیا واقع شده. در آن واحد، توسعۀ پمپ های برقی که با موتورهای کوچک دیزل کار می کرد، منجر به انقلابی در بهره برداری از آب های زیرزمینی گردید. تنها در هند، بیشتر از 20 میلیون حلقه چاه حفر شد که بیشترین استفادۀ آن برای آبیاری بود. در پایان قرن بیستم، تولید جهانی غذا برای تغذیۀ جمعیت جهان کافی بود (در صورتی که فقرا هم قدرت خرید آن را داشتند) و قیمت مواد غذایی بسیار پایین بود، و این همه به خاطر سرمایه گذاری عظیم جهانی در توسعۀ منابع آب برای تأمین امنیت غذایی، نیروی آب و کنترل سیل بود.

انقلاب سبز

در دهه های 1960 و 1970، افزایش سریع جمعیت در نیمکرۀ جنوبی و میزان گرسنگی در شبه قارۀ هند و مناطق جنوبی صحرای آفریقا منجر به بروز ترس فراگیری در مورد عدم توانایی حمایت از جمعیت 6 میلیاردی جهان گردید. بنیاد فورد و بنیاد راکفلر رهبری تلاش های عمدۀ بین المللی را برای تقویت تولید مواد غذایی در جهان به عهده گرفتند. مجموع این اقدامات "انقلاب سبز" نامیده می شود. شناخته شده ترین رکن این انقلاب، عرضۀ انواع اصلاح شدۀ محصولات غذایی از قبیل برنج، گندم، و ذرت بود. حاصل این تلاش ها اهدای تنها جایزۀ نوبل در رشتۀ کشاورزی علمی به نورمن بورلاگ در سال 1970 و به خاطر پرورش گونه ای گندم اصلاح شده با دانه های گرد و مقاوم در برابر آفات نباتی بود.

این تحول در تولیدات کشاورزی نیاز به کود و آبیاری داشت. فرض بر این بود که آب لازم جهت تقویت کشاورزی و پیشرفت آن به سوی امنیت غذایی، مانند بسیاری از زیر ساخت ها از قبیل احداث جاده، با قیمت های بسیار نازل به کشاورزان عرضه شود. با حمایت بانک جهانی و بسیاری از اهدا کنندگان دو جانبه از جمله سازمان توسعۀ بین المللی ایالات متحده، دولت های سراسر آسیا و تا حدی نیز آفریقا، از برنامۀ سد سازی و کانال سازی مناطقی چون غرب آمریکا و حوضۀ موری- دارلینگ استرالیا، پیروی کردند. کشاورزان برای بهره برداری از آب های زیرزمینی، در حفر چاه و تأمین پمپ های آب سرمایه گذاری می کردند. در آغاز قرن بیست و یکم، 17 درصد از زمین های کشاورزی که 40 درصد از کل مواد غذایی جهان در آن پرورش می یافت، آبیاری می شد. کشورهایی مانند تایلند، هند، ویتنام و مکزیک، علی رغم افزایش میزان جمعیت خود، تبدیل به صادرکنندگان مواد غذایی شدند.

ارزش آب

تلاش های مربوط به توسعۀ منابع آب اساسا عبارت است از تغییر مسیر آب و هدایت آن به رودخانه ها و کانال ها برای مصارف صنعتی، کشاورزی و یا شهری. زمین های باتلاقی گسترده ای مانند اِوِرگلیدز در فلوریدا به عنوان زمین های بایر و منشأ بیماری هایی چون مالاریا تلقی می شد. با فرض این که آب دارای ارزشی معادل صفر در طبیعت بود، هر ارزشی که از طریق آبیاری حاصل می شد، به معنای مشارکت در جامعه بود. سیاست اصلی دولت ها سرمایه گذاری در زیرساخت ها و تأمین آب مورد نیاز کشاورزان بدون دریافت هزینه - یا با قیمت زیر هزینه های مربوط به عملیات و نگهداری – بود.

این سیاست پیامدهای پیش بینی نشده ای به همراه داشت. کشاورزانی که از آب رایگان یا نسبتا رایگان برخوردار بودند، انگیزه ای برای استفادۀ بخرادنه از آن و یا سرمایه گذاری در فن آوری ذخیرۀ آن نداشتند. پیامد دیگر آن ایجاد کاغذ بازی های گستردۀ دولتی برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان بود که به بودجۀ دولت متکی بودند و نه به درآمدهای خود. بوروکرات ها انگیزه ای برای پاسخگو بودن در برابر کشاورزان و یا تأمین خدمات بهتر برای آنان نداشتند. در بسیاری جاها، مأموران کنترل آب شگردهایی برای کسب منافع شخصی به کار می بردند- از دریافت رشوه از طریق عملیات ساختمانی یا قرار دادهای نگهداری، تا تأمین امتیازاتی برای کشاورزانی که مایل به پرداخت مبالغ اضافی بودند. به نفع زمین داران مرفه و مأموران آب بود که چنین توافق هایی را پنهان نگه دارند. کشاورزان فقیر، کمتر از سهم و حق خود دریافت می کردند و جامعه بهای سیستمی را می داد که بازده ضعیفی داشت. آبی که از این طریق تأمین می شد، ارزش کمتری از آن چه که باید داشت.

با گذشت زمان، جوامع به تدریج دریافتند که "آب دست نخورده" دارای ارزش زیادی است. رودخانه و زمین های باتلاقی، دلتاها و گیاهان درختچه های ساحلی که به آن وابسته اند، نقش حیاتی دارند:

- ماهیگیری. - مصارف دشت های سیلابی مانند کشاورزی، گله داری و جنگل کاری در دشت های سیلابی. - محافظت در برابر وقوع سیل. - رساندن مواد مغذی به دشت های سیلابی. - نگهداری از دلتاها و کرانه ها که بدون برجا گذاشتن رسوب دچار فرسایش می شوند.

کوتاه سخن این که، اکنون به زمین های باتلاقی و کرانه ها به دلیل خدمتی که به اکوسیستم می کنند، بها داده می شود.

آموخته ایم که همۀ آب ها به درد هدفی می خورند- و همۀ آب ها با ارزش اند. بعضی از طرح های آبیاری برای جامعه ارزش کمتری نسبت به اکوسیستمی که جایگزین آن شده اند دارند.

تمام شدن منابع

رویکرد قدیم به توسعۀ منابع آب، در محدودۀ خود باقی مانده است. پیش بینی افزایش میزان جمعیت نیاز به تولید مواد غذایی بیشتر دارد حتی اگر رشد ثروت در کشورهایی مانند چین و هند مصرف غذای سرانه را نیز افزایش دهد. حرکت کلی حاکی از دو برابر شدن تقاضا برای مواد غذایی تا سال 2050 است. ادامۀ روند عادی امور، نیز مستلزم دو برابر شدن حجم آبی است که به مصرف کشاورزی می رسد. این کار در تئوری می تواند با افزایش زمین های زیر کشت صورت گیرد، اما در عمل زمین زیادی باقی نمانده است. راهبردی دیگر، استخراج بیشتر آب از طبیعت است، اما رودخانۀ مناسب یا بهترین محل برای احداث سد دیگری، وجود ندارد. در واقع نشانه های زیادی دال بر این که تا این جا هم منابع طبیعی بیش از حد مورد بهره برداری قرار گرفته اند، وجود دارد:

- رودخانه هایی مانند. هامون زاینده رود،. کارون که زمانی از پر آب ترین بودند، هم اکنون طی دورۀ بحرانی ظرفیت آب، حتا آب آنها به نیمه مسیر نیز نمی رسد، زاینده رود به دلیل برداشت زیاد و کنترل نشده برای تامین آب صنایع فولاد و شرب و کشاورزی با بازده 30 درصد عملا رمقی برای ادامه مسیر تا گاو خونی ندارد.بی تدبیری در مدیریت 11 میلیارد متر مکعب آبی که از چهار محال وارد اصفهان می شود. رویای شیرین ساکنان اصفهان را به کابوس بدل کرده است.

دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است ودریای آرال و خشک و تبدیل به سایه ای از آن چه بوده گردیده است و نمونۀ یکی از وخیم ترین فجایع جهان است.

- سطح آب های زیرزمینی در بسیاری از مناطق آسیا، مانند ایالت گجرات هند، در یک دورۀ 25 تا 30 ساله، بیش از 150 متر پایین رفته؛ مردم هزاران چاه آب و روستا را رها کرده اند- کانال های آب را فقط یک نسل مورد استفاده قرار دادند.

- خشکسالی طولانی و چند سالۀ استرالیا اخیرا موجب خسارت کشاورزی نیازمند به آبیاری شده و منجر به 10 سال گرانی قیمت گندم گردید. سفره زیر آب در کرمان و یزد به شدت افت کرده است و بسیاری از دشتهای کشور به دشت های ممنوع برداشت آب تبدیل شده اند.

- دادگاه های کالیفرنیا تغییر مسیر آب از کالیفرنیای شمالی و شهرهای جنوبی این ایالت را برای حمایت از گونه های مواجه با خطر انقراض در دلتای رود سن هواکین و ساکرامنتو محدود کرده و این تصمیم موجب بحرانی شدن وضعیت کشاورزی نیازمند به آبیاری در یکی از مولد ترین سیستم های کشاورزی جهان شده است.

- رود نیل در مصر که از زمان فراعنه نقش سبد نان کشور را ایفا می کرد، آب کافی ندارد و تنها نیمی از غذای مورد نیاز اهالی کشور را تأمین می کند؛ باقی مانده آن باید صادر شود.

استان چهار محال که 10 درصد آب کشور را تامین میکند خود با خشکسالی و تنشنگی زمینها کشاورزی دست پنجه نرم میکند.( سخت ترین دوران خشکسالی در 30سال اخیر) تنها گزینه ای که بیشتر به واقعیت نزدیک است، افزایش بازدهی مقدار آبی است که مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که هر قطرۀ آن برای تولید محصولات به کار برده شود و ارزش هر قطرۀ آن افزایش پیدا کند- به منظور استفاده در تولید مواد غذایی، اشتغال زایی، بهبود وضع بهداشت و محیط زیست. این چالش بزرگی است، خصوصاً جایی که یارانۀ قیمت آب انگیزه ای برای افزایش بازدهی نیست، اما می تواند باشد. به عنوان مثال برداشت آب منابع سطحی آب(زاینده رود) تنهاد در بخش کشاورزی در استان اصفهان 1.3 میلیارد متر مکعب می باشد. از این رو اگر و تنها 10 در صد کارایی مصرف آب کشاورزی را بالا ببرند (10% *1.3 میلیارد متر مکعب) عددی حدود 130 میلیون متر مکعب یعنی دو برابر حداکثر حقابه تالاب گاوه خونی(10 تا 60 میلیون متر مکعب به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان) در سال در رودخانه زاینده رود جریان می یابد.

تغییرات آب و هوایی

همان طور که امنیت غذایی منوط به دسترسی به مواد غذایی است و نه تولید بیشتر آن، میزان ضربه پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی هم بیشتر بسته به قابلیت تطبیق است تا خطرات خود این پدیده. در مسئلۀ آب، راه حل رسیدن به امنیت غذایی و مدیریت بحران های آب و هوایی، در قابلیت کنترل میزان بارندگی روزانه و سالانه (در کشاورزی وابسته به بارندگی) و خشک شدن آب رودها (در کشاورزی نیازمند به آبیاری) است.

تغییر روزانه در میزان بارش، مهم ترین عامل خطرناک برای غالب روش های کشاورزی است. بنابراین، تغییر الگوهای بارشی (در زمان و در مکان) مهمترین بُعد تغییرات آب و هوایی در ارتباط با امنیت غذایی است.

بسیاری از گزینه های تطبیقی نمونه هایی از مدیریت بحران آب و هوایی هستند، به ویژه شیوه های آبیاری. شیوه های آبیاری اجازه می دهند مدیریت خوبی در مورد آب به اجرا درآید کما اینکه بر اساس بررسی انجام شده تنها 10 درصد افزایش بازده آبیاری در استان اصفهان دبی پایه دو برابری را برای زاینده رود تامین می کند که بوسله آن سلامت اکوسیستم منتفع از این رودخانه تضمن می گردد(مراجعه به مقاله جز خشکسالی، آیا بی تدبیری مدیران در خشکاندن زاینده رود نقش داشته است؟// شوشان/مصیب شیرانی1388). و همین موضوع قابلیت انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حوضۀ رودهایی که هم اکنون در معرض خشکی قرار دارند نیز در برابر تغییرات آب و هوایی ضربه پذیر هستند.

مردمان فقیر بهای آن را خواهند پرداخت

در جهان غذای کافی برای تغذیۀ همه کس تولید می شود، یعنی حدود 17 درصد بیشتر از 2700 کالری مورد نیاز روزانۀ افراد. با این حال، بنا به ارزیابی سازمان خواربار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل (FAO) بخش عظیمی از جمعیت انسان ها در گرسنگی به سر می برد. طبق آمار اخیر، تعداد افراد دچار سوء تغذیه بالغ بر 925 میلیون تن، و برابر با 13 درصد از کل جمعیت جهان است، که نسبت به 824 میلیون تن در سال 1990، افزایش داشته است. فقر علت عمدۀ گرسنگی است. مردم گرسنه، یا زمین کافی برای پرورش مواد غذایی در اختیار ندارند و یا از پول کافی برای خریداری آن برخوردار نیستند. نتیجه می گیریم که تنها بالا بردن میزان تولید مواد غذایی، از تعداد گرسنگان نمی کاهد، مگر این اقدام به نحوی صورت بگیرد که در اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای مردم گرسنه مؤثر واقع شود.

یافتن راه خروج از بحران

آیا می توانیم بازده آب را تا سال 2050 به اندازه ای افزایش دهیم که میزان تولید مواد غذایی به دو برابر برسد؟ آیا این کار را می توان به ترتیبی انجام داد که تعداد افراد دچار سوء تغذیه کاهش یافته و خدمات مربوط به اکوسیستم نیز حفظ شود؟ خبر خوب این است که بازده آب در حال حاضر و در بسیاری مکان ها پایین است. به این معنی که جایی برای ایجاد اصلاحات وجود دارد. ارزش آب در آبیاری، از 1 تا 2 سنت آمریکا در هر متر مکعب برای کشت گندم، 5 تا 10 سنت برای کشت محصولاتی از قبیل نیشکر، و 50 سنت برای پرورش میوه و سبزیجات متفاوت است. اما این ارقام نه تنها به نوع محصول، بلکه به محل کشت، روش های کشاورزی و فنون ذخیرۀ آب نیز بستگی دارند. در حالی که بیشتر کشاورزان برای تولید یک کیلو گندم به 1 تا 2 متر مکعب آب نیاز دارند، دیگران این کار را با کمتر از نیم متر مکعب انجام می دهند. به همین جهت، امکان مهمی برای کشاورزان وجود دارد که بازده هر قطرۀ آب را افزایش دهند. با این حال، این کاری نیست که به سهولت انجام گیرد. این مشکلی است که بسیاری در حل آن کوشش کرده اند، اما معدود کسانی در این امر موفق شده اند.

راه حل های عاجل، مانند پرورش گونه های پربار در دهۀ 1970 در هند و پاکستان که طی پنج سال میزان تولید کشاورزی را 50 درصد افزایش داد، در دسترس نیست. بعضی راه حل ها پرهزینه نیستند اما نیاز به تغییرات نهادینۀ وسیعی در مدیریت آب و پاسخگویی به مصرف کنندگان دارند. موفقیت در هر دو راه حل دشوار است. برخی راه حل ها را می توان در دستاوردهای فن آوری یافت، مانند شیوۀ آبیاری قطره ای که در فلسطین اشغالی مورد بهره برداری قرار گرفت و قادر است بازدهی آب را به دو برابر افزایش دهد، اما در پیش گرفتن فن آوری های نوین، غالبا مستلزم سرمایه گذاری های کلان است که در توانایی مالی کشاورزان خرده پا نمی گنجد.

کنترل آب برای رسیدن به امنیت غذایی و محیط زیست سالم مستلزم تلاش عظیمی است. اگر دولت ها یارانه ها را حذف کردهاند باید ارزش محیط زیست را تأیید، و رقابت افرادی را که توانایی حفر چاه های هر چه عمیق تر دارند، متوقف کنند. انطباق با تغییرات آب و هوایی در همه جا باید در اولویت قرار بگیرد. کشورهای صنعتی باید بر موارد زیر تأکید کنند:

- کنترل انتشار مواد شیمیایی مرکب، مانند سموم دفع آفات، و داروها. - احیای اکوسیستم های بیمار، برای مثال با حذف نقش سدها. - استفاده از آب با در نظر گرفتن نهایت ارزش آن.

در کشورهای رو به توسعه، امنیت غذایی برای همگان مستلزم تهیۀ امکانات برای نیازمندان است. طرح های مختص آموزش دادن به فقرا برای پرورش مواد غذایی و ایجاد درآمد برای آنان، بسیار مفید واقع می شوند. این طرح ها می تواند شامل اجرای آبیاری قطره ای، بهره برداری از آب باران یا پروژه های چند منظورۀ آب باشد که افراد خانوار بتوانند از آن بنوشند و با آن استحمام کنند، و همچنین حیاط خلوت های ذخیرۀ آب، آمادگی پرورش دام یا حمایت از صنایع دستی و روستایی.

به طور خلاصه باید گفت، در حالی که امنیت غذایی قرن بیستم از طریق افزایش حجم آب استخراج شده از طبیعت تأمین می شد، چالش امروز مدیران آب، مضاعف کردن بازدهی آبی است که در 40 سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد. لذا بکار گیری تصمیمات کارشناسی بجای تصمیمات سیاسی را برون رفت از مشکلات آب در حوضه کارون و زاینده رود است.

مصیب شیرانی کارشناس ارشد منابع طبیعی

اخبار اقتصادی استان

پیش آهنگ های تولید ملی در خوزستان

 

نام‌گذاری سال‌های گذشته در ایران «توسط مقام معظم رهبری» موجبات تفسیرها و تأویل‌‌های متفاوتی را از سال در پیش رو فراهم ساخت.

نام‌گذاری سال‌های قبل از 78 بیشتر با موضوعات اخلاقی در ارتباط بوده است. موضوعاتی همچون پرهیز از اسراف، وجدان کاری، پایداری در مواضع اسلامی انقلابی و موضوعاتی از این دست. اما از سال 1378 که مصادف بود با یک صدمین سالروز تولد امام خمینی (ره)، نام‌گذاری سال‌ها در ایران با جنب و جوش خاصی به خصوص در میان مسؤولان ادارات، نهادها، ارگان‌ها و ... برقرار گردید.

با این وجود برای نام‌گذاری یک سال می‌توان به موارد مختلفی اشاره داشت. به نظر می‌رسد آنچه باعث نام‌گذاری خاصی برای یک سال توسط رهبری می‌گردد، ضرورت‌های ملی، بین‌المللی، فرهنگی، اقتصادی و ... می‌باشد.

اما نام گذاری 5 سال اخیر بر اساس ضرورت‌های اجتماعی، اقتصادی می‌باشد که از جمله آن می‌توان به اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف؛ کار مضاعف ، جهاد اقتصادی و تشویق به جلوگیری از اسراف اشاره داشت. به هر حال، امسال برای پنجمین سال متوالی است که نام‌گذاری سال‌ها در ایران با موضوعات اقتصادی انجام گرفته است.

البته باید افزود نامگذاری سال جاری می توان پیام های متعددی برای مسئولین کشور داشته باشد. نخست اینکه نام گذاری چند سال پیاپی با محوریت اقتصادی نشانه ی نگرانی رهبری از این مقوله بوده و اسرار پیاپی در این محور نشانه ضعف کشور در امور اقتصادی... که این پیام نشان می دهد کشور از لحاظ اقتصادی هنوز به نقطه مطلوب رهبری نرسیده است.

با توجه به تحریم های اقتصادی که کشور در این برهه حساس در آن تحمیل شده و ظرفیت های کلان اقتصادی معطل مانده، این پیام می تواند تلنگری باشد برای به کار گیری هر چه بیشتر ظرفیت های کشاورزی، صنعتی و کارآفرینی...

نقشه راه امسال به‌عنوان «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» نیز موضوعی اقتصادی را در دل خود دارد. این نام گذاری‌ها را نمی‌توان بدون دلیل یافت. ریشه‌ی اهمیت موضوعات اقتصادی در این چند سال اخیر را می‌توان در «تحولات درون کشور» و «تحولات در عرصه‌ی بین‌المللی» عنوان کرد.

اما مهم ترین نکته این است که در خوزستان با توجه به منابع وسیع مالی، کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی و... عدم توجه کافی به زیر ساخت ها باعث گردیده تا کیفیت کالای عرضه شده پائین آید.

خوزستان به عنوان استانی که 95 درصد اقتصاد کشور را تامین می کند باید مورد توجه بیشتر مسئولین قرار گیرد. منابع غیر نفتی خوزستان که بیشتر با محوریت کشاورزی اند با تهدید مواجه شده اند.

باری اما این در حالی است که خوزستان از دو مقوله ی مهم رنج می برد. انتقال آب کارون و پروژه ی ملی سد گتوند.

انتقال آب تاثیر فراوانی در خشکی اراضی خوزستان داشته تا جایی که تهدید کننده اصلی کشاورزی خوزستان محصوب می شود. از جهتی دیگر شوری آب که متاثر از کوه نمک پشت سد گتوند است حتی روی نیشکر خوزستان تاثیر گذاشته است.

صادرات خرمای خوزستانی، صادرات نیشکر، فراورده های کشاورزی همه و همه متاثر از این بی توجهی شده است.

برندسازی ملی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تولید داخلی و موجب رونق صنعت ملی شود. دید عرضه ی تک‌محصولی، یکی از عواملی است که اقتصاد یک کشور را به سراشیبی سقوط می‌کشاند. اگر می‌خواهیم اقتصاد ما به نفت وابسته نباشد باید به صنعت برند و بازاریابی ملی ، کشاورزی و ... بیش از پیش توجه کنیم؛ کاری که چندین سال است از آن غافل مانده‌ایم.

خوزستان زمینه های فراوانی در تحقق شعار تولید ملی دارد به شرطی که نگاه مسئولین به این استان تغییر یابد.

اخبار ورود گردو خاک به خوزستان

در سکوت رسانه‌ها ؛ گرد و غبار به خوزستان بازگشت

شوشان: در حالی که در چند روز گذشته تمرکز اصلی رسانه‌ها به بهانه باران شدید و وقوع سیلاب در شهر تهران و اختلال در کار مترو اختصاص یافته بود، مردم خوزستان مظلومانه منتظر گرد و غبار غلیظ در روزهای آتی هستند.

به گزارش شوشان، مسعود دهملایی اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی عددی هواشناسی استان نشان دهنده تشکیل توده هوای حاوی گرد و غبار نسبتا غلیظی است که از حوالی ظهر به بعد بخش های وسیعی از استان خوزستان به ویژه نیمه جنوبی آن را تحت پوشش و تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: تاثیر این سامانه به شکل کاهش دید ناشی از وقوع پدیده‌ گرد و غبار و وزش باد خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تا اواخر هفته جاری زبانه کم فشار کماکان با شدت و ضعف بر استان فعال خواهد بود اما در لایه میانی جو خط ناپایدار از منطقه عبور کرده و خوزستان در دامنه امواج پایدار قرار گرفته است.

دهملایی تاکید کرد: آسمان استان از ساعات آینده صاف تا قسمتی ابری بعضا با افزایش ابر همراه با رگبارهای پراکنده و گاهی توام با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر روز جاری با حاکمیت توده هوای حاوی گرد و غبار انتظار کاهش دید و گرد و غبار به‌ویژه در نیمه جنوبی استان وجود دارد.

تجمیع امکانات دولتی و حضور غالب مسئولین کشوری و نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در تهران باعث شده است که مشکلات شهر تهران به عنوان بحران‌های ملی بزرگ‌نمایی شوند و در سایه آن‌ها مشکلات بزرگِ شهرستان‌های دیگر عملا در لابه‌لای هیاهوهای سیاسی تهرانی به فراموشی سپرده شود.

اخبار روز خوزستان

مشایی آمد / استانداری باز هم خبرنگاران را راه نداد

برگزاری جلسه با مدیران کل و استاندار اهم برنامه های سفر رییس دفتر رییس جمهور به استان را تشکیل می دهد. از آنجایی که این جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود از علت سفر و عنوان و کم و کیف جلسات مشایی به استان خبری بدست نیامد.

 

مهندس اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور و نماینده تام الاختیار رییس جمهور در امور راهیان نور  سه شنبه سفری کوتاه به اهواز داشت.

برگزاری جلسه با مدیران کل و استاندار اهم برنامه های سفر رییس دفتر رییس جمهور به استان را تشکیل می دهد. از آنجایی که این جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود از علت سفر و عنوان و کم و کیف جلسات مشایی به استان خبری بدست نیامد.

به گزارش شوشان ، در همین زمینه  سایت خبر گزاری دانشجو نوشت : نماینده تام الاخیار رئیس جمهور در امور راهیان نور در سفری کوتاه به اهواز از یادمان شهدای هویزه بازدید نمود. لازم به ذکر است تماس با روابط عمومی خوزستان بی نتیجه ماند و این جلسات با بایکوت خبری تمامی رسانه های خوزستان برگزار می شود و این سفر را میتوان در راستای جذب پاره ای از اصول گرایان ارزیابی نمود.

همچنین سایت موج چهارم از دیگر سایت های خوزستان نوشت : شنیده ها حاکی از آن است که مشایی در اهواز با عده ای از اقشار جلسه دارد. این اقدام مشایی را می توان در راستای فعالیت های زود هنگام انتخاباتی وی و به منظور کسب جایگاه در میان اقشار مردم دانست.

خبرگزاری ایرنا خوزستان نیز در گزارشی مفصل به سفر مشایی به خوزستان پرداخت و نوشت : اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور روز سه شنبه با حضور در محل یادمان شهدای هویزه گفت:‌ یکی از تلاش های جدی دولت، ‌احیا و ترویج ارزش های فرهنگ شهادت طلبی است.

در این دیدار که استاندار خوزستان و نماینده ویژه رییس جمهور در راهیان نور نیز رحیم مشایی را همراهی می کردند، مسوول دفتر رییس جمهور با اشاره به مسوولیت راهیان نور در شناساندن آرمان های شهدا گفت : امروز وظیفه ما شناساندن ارزش های هشت سال دفاع مقدس به نسلی است که طعم آن دوران را نچشیده است.

وی با اشاره به مستحکم بودن ارتباط معنوی مردم ایران با شهدا افزود: استقبال هرساله از برنامه های راهیان نور نشان از زنده بودن روح رشادت و فداکاری در میان مردم ماست.

نماینده ویژه رییس جمهور در ستاد راهیان نور کشور همچنین اظهار داشت: شهدا راهیان واقعی نور هستند و زایران مناطق عملیاتی در مسیر آنان گام برداشته و پا در جای پای آنان می گذارند.

رحیم مشایی افزود: آخر خط نور شهادت است و اساسا شهادت مزد کسانی است که در راه نور و حقیقت گام بر می دارند.

وی گفت: دست اندرکاران راهیان نور نیز که در این مسیر گام برمی دارند ادامه دهندگان خط شهادتند و باید همواره آماده شهادت باشند، البته گاهی برخی افراد هم باید بمانند تا راه شهدا را ادامه دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم به تناسب تلاشی که دولت در همه عرصه ها برای ارتقای زندگی مردم و اعتلای کشور در عرصه های سیاسی، علمی، اجتماعی و بهداشتی کرده شاهد تلاشهای گسترده تر در عرصه احیا و ترویج روحیه شهادت طلبی و راه شهادت در کشور باشیم.

وی اظهار داشت: امروز به رغم مشکلات این کار دارد صورت می گیرد گرچه طی مسیر ایثار و فداکاری نیازمند تلاش بیشتر است، ما نیز سعی می کنیم در مدت باقیمانده از عمر دولت دهم به ویژه امسال گامهای موثرتری در زمینه خدمت رسانی در عرصه راهیان نور برداریم تا بتوانیم تحولات گسترده تری را در این حوزه رقم بزنیم .

وی با تقدیر از فعالیتهای صورت گرفته دراین زمینه با وجود برخی موانع و مشکلات گفت: کار کردن با وجود مجوز، اعتبار، منابع و اختیار هنر نیست ادای وظیفه است، ولی کاری که براساس تکلیف دینی و ارادت قلبی به شهدا به رغم وجود موانع و محدودیتهای اعتباری انجام شود شایسته تقدیر است.

نماینده ویژه رییس جمهور در ستاد راهیان نور کشور گفت: در این عرصه مراجع زیادی بخشهای مختلفی از کار را برعهده دارند و بخشی از مشکلات موجود نیز ناشی از همین مساله است این امر موجب تشتت مدیریتی یا به عبارت بهتر تعدد دستگاههای دخیل می شود بنابراین بخشی از آنها را می توان با هماهنگی بین همه ارگانها برطرف کرد.

رحیم مشایی با بیان اینکه در حد مقدورات برای رفع مشکلات و مسائل مطرح شده در این نشست تلاش خواهم کرد افزود: برای دستاوردهای بیشتر باید یک برنامه ریزی جامع برای سال 91داشته باشیم از این رو از دستگاهها و مسوولان ذیربط می خواهیم فهرستی از کارهای در دست اجرا و اقدامات مورد نیاز را که انجام آنها مستلزم تامین منابع است، ظرف ده روز تدوین نموده و با بیان ابعاد عملیاتی، فرهنگی و... به استاندار خوزستان تسلیم کنند تا پس از جمع بندی برای برنامه ریزی در اختیار ستاد قرار گیرد، ما نیز ظرف حداکثر 20روز آنرا جمع بندی کرده و تصمیم گیری لازم را انجام می دهیم .

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده درخصوص وارد کردن چند استان دیگر در بحث راهیان نور گفت: هر خطه ازایران را که بتوانیم به نام شهدا پیوند بزنیم سند ارتقا و جاودانگی آن را رقم زده ایم، ما به دنبال این هستیم به هر بهانه کوچک تاریخی فرهنگ ایثار و فداکاری را بیش از پیش به میان مردم بیاوریم.

وی با اشاره به مناطق عملیاتی غرب کشور خاطرنشان کرد: تلقی تاریخی و جفرافیایی از حوادث بهانه های کار است، توجه به مناطق غرب کشور در دستور کار ماست و به زودی نشستی با استانهای غربی برگزار می کنیم تا راه برای کار در زمینه راهیان نور در این مناطق را برای سالهای بعد باز کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین با توجه به مشکلات مطرح شده در زمینه موانع قانونی و بودجه ای هزینه کردن اعتبارات استانهای دیگر درخوزستان در بحث راهیان نور گفت: دغدغه این استانداران و فرمانداران را پیگیری می کنیم این موضوع را از طریق درنظر گرفتن منابع متمرکز به استانداران یا اعطای مجوزهای قانونی لازم برای بهره گیری از منابع استانها دراین بحث پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این دیدار همچنین نشست هم اندیشی راهیان نور سراسر کشور با حضور متولیان، نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها، مقامهای استانی و مسوولان لشگری با هدف برنامه ریزی راهیان نور سال 91 در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد.

انا لله و اناالیه راجعون

ملا مهدی قلمباز دزفولی همرزم و خادم شهیدان در دزفول در گذشت
 
دزفول- ملا مهدی قلمباز کاسب دزفولی و همرزم و خادم شهیدان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دارفانی را واد گفت.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا این رزمندهدوران دفاع مقدس فردی با تقوا و پرهیزکار و کاسبی منصف و سرشناس بود و امر به معروف و نهی از منکر یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی وی به شمار می آمد که به دلیل کهولت سن و بیماری شب گذشته درسن 89 سالگی در گذشت.
حجت الاسلام سید محمد علی قاضی دزفولی امام جمعه دزفول روز چهارشنبه در بیانیه ای درگذشت این فرد باتقوا را به مردم متدین دزفول رزمندگان دوران دفاع مقدس کسبه وبازاریان وخانواده آن مرحوم تسلیت وعلو درجات برای آن فقید سعید را درایام شهادت حضرت فاطمه زهرای مرضیه (س) از خداوند متعال خواستار شد.
وی تصریح کرد: ملا مهدی قلمباز سالهای عمر پر برکت خودرا درخدمت به اسلام ، قرآن ، انقلاب وجبهه های جنگ گذراند و مطیع محض امام راحل ومقام معظم رهبری حضرت آیت العظمی خامنه ای بود.
امام جمعه دزفول افزود:مرحوم ملامهدی در دوران جنگ ودر غیاب فقید سعید حضرت آیت اله سید مجدالدین قاضی دزفولی (ره) قرآن را بر دستها بالا برده و بدرقه کننده وهمراه رزمندگان به جبهه های حق علیه باطل می شد.
پیکر این رزمنده روزچهارشنبه 30 فروردین ساعت 16 بعداز ظهر از عباسیه پشت ساختما ن مسجد جامع دزفولبا حضور مردم موحد این شهرستان تا شهید آباد تشییع خواهد شد و مراسم ختم آن مرحوم از ساعت21 تا 23 چهارشنبه شب در مسجد جامع برگزار خواهد شد.

یادها و یادبودها

عصر پنجشنبه صورت می‌گیرد
برگزاری یادواره سرداران و 72 شهید بخش میداود

خبرگزاری فارس: یادواره سردار شهید علی نوری ممبینی و 72 شهید بخش میداود از توابع شهرستان باغملک برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: برگزاری یادواره سرداران و 72 شهید بخش میداود

علی نوری ممبینی دبیر یادواره سرداران و 72 شهید بخش میداود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوزستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: هدف از برگزاری این یادواره زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام در سطح جامعه به ویژه نسل جوان است.

وی افزود: به منظور آمادگی مردم برای برگزاری یادواره، هر هفته یک یادواره در نقاط مختلف برگزار شد که با قرائت دعای کمیل و سخنرانی همراه بود.

دبیر یادواره سرداران و 72 شهید بخش میداود با بیان اینکه کارهای نخستین یادواره از ابتدای بهمن ماه با فراخوان همه خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی آغاز شد، اضافه کرد: پس از آن نیز جلسات هفتگی با حضور خانواده‌ها و فعالان فرهنگی تشکیل شد که پس از تبادل نظر کمیته‌های مختلف شکل گرفتند.

وی افزود: در اقدامی ‌بی‌نظیر، تصاویر 72 شهید والا مقام بر دیوارهای شهر میداود و روستاهای همجوار نقش بست که فضایی روحانی در منطقه ایجاد کرده است.

نوری ممبینی ویژگی منحصر به فرد این یادواره را حضور فرزندان و اقوام درجه یک شهدا در کمیته‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: همه مراحل و کارهای انجام شده برای این یادواره توسط اقوام درجه یک شهدا به ویژه فرزندان گرانقدر شهدا انجام شده که این خود نشان از ادامه دادن راه شهدا توسط بازماندگان آنهاست.

فرزند سردار شهید نوری ممبینی به دیوار نویسی‌هایی با موضوع شهادت اشاره کرد و گفت: در نقاط مختلف شهر و روستاها جملاتی از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با موضوع شهید و شهادت نوشته شد و در برخی نقاط نیز فرازهایی از وصیتنامه شهدای میداود بر دیوارهای شهر و روستاها نقش بسته است.

دبیر یادواره  سرداران و 72 شهید بخش میداود در خصوص زمان برگزاری یادواره نیز گفت : این آیین بزرگداشت شهدا عصر روز پنجشنبه 31 فروردین ماه از ساعت 3 تا 7 بعدازظهر با حضور خانواده‌های معظم شاهد، ایثارگران، همرزمان و یادگاران دفاع مقدس و عموم مردم ولایت مدار و شهید پرور در دبیرستان شهید اندرزگو بخش میداود برگزار می‌شود.

بخش میداود از توابع شهرستان باغملک در استان خوزستان 71 شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم  نظام  جمهوری اسلامی کرده است تا سند افتخار دیگری بر افتخارات خود بیفزاید.

یک تحلیل سیاسی

جوسازی های مضحک العربیه برای خوزستان !

خوزستان با ترکیب چندقومیتی و متنوع خود در آرامش کامل به سر می‌برد و شبکه‌های دروغ ‌پردازی چون العربیه با توسل به برخی فراریان تجزیه‌طلب آب در هاون می‌کوبند.

یک منبع آگاه در استان خوزستان خبر سایت‌های جریانات تجزیه‌طلب و ضدانقلاب مبنی بر وقوع درگیری در برخی مناطق استان خوزستان را جعلی و ساختگی خواند. این منبع مطلع به خبرنگار ما گفت: شبکه العربیه در سایت خود خبری مبنی بر وقوع درگیری بین به قول این سایت معترضان با ماموران را مخابره کرده و مدعی شده که یک نفر هم کشته شده است!

این در حالی است که طی روزهای اخیر هیچ حادثه‌ای در سطح استان رخ نداده است و جالب‌تر اینکه این خبر دقیقا کپی خبری است که سال گذشته در این سایت و سایت‌های مشابه خارج‌نشین منتشر شده است!

این منبع آگاه گفت: افراد فراری و تجزیه‌طلبی چون ناصر شریفی و یوسف بنی‌طرف و... با رسوخ در برخی سایت‌های فارسی متعلق به بیگانگان منجمله العربیه (عربستان سعودی) بی‌بی‌سی(انگلیسی) دست به خبرسازی‌ها و جعلیات می‌زنند و با ذکر چند اسم مجهول به خیال خود تحرک رسانه‌ای می‌نمایند. وی ادامه داد: خوزستان با ترکیب چندقومیتی و متنوع خود در آرامش کامل به سر می‌برد و شبکه‌های دروغ ‌پردازی چون العربیه با توسل به برخی فراریان تجزیه‌طلب آب در هاون می‌کوبند.

این مقام مسوول ادامه داد: در خوزستان تمام اقوام شامل فارس، عرب، بختیاری، لر و... در کنار هم سال‌ها و دهه‌هاست زندگی مسالمت‌آمیز و دوستانه‌ای دارند و هیچ توطئه‌ای در این اتحاد خللی ایجاد نخواهد کرد. آن کسانی هم که داعیه قوم عرب را می‌زنند و روزگاری توسط صدام کمک مالی می‌شدند حتما به خوبی می‌دانند همین مردم و عشایر غیور عرب ایرانی بودند که پوزه بعثی‌ها را بر خاک مالیدند.

گفتنی اینکه گروهی از افراد تجزیه‌طلب که در راس آن افرادی چون بنی‌طرف، شریفی، سعیدیان و... حضوردارند به دلیل نفوذ در برخی رسانه‌های فارسی زبان و عرب‌زبان خارج از کشور اقدام به انتشار خیالات خود به نام خبر و تحلیل نموده و طی دو روز گذشته عنوان کردند که ظاهرا در برخی مناطق استان خوزستان تظاهراتی توسط طرفدارانشان برگزار شده است!

جالب اینکه خبری که توسط این عده تهیه و به این سایت‌ها ارائه و در حال حاضر روی این سایت‌ها قرار دارد دقیقا مشابه و کپی شده از خبر سال گذشته (با پس و پیش کردن چند کلمه و جمله) می باشد! و به همین دلیل در برخی سایت‌های اجتماعی مورد تمسخر و استهزا نیز قرار گرفته‌ است!

جالب تر اینکه دلیل برگزاری این تظاهرات موهوم و خیالی نیز بر پایه یک سخن و نقل قول کملا ساختگی منتسب به یکی از دولتمردان دوره اصلاحات است که ایشان نیز همان موقع و بعد از آن این نقل قول را بارها جعلی و دروغین خواند!‌ ظاهرا برای تجزیه طلبان مزدور ، خبر دروغین یک تظاهرات هم باید از یک واقعه و رخداد کذب و آن هم با کپی پیست خبرهای جعلی سال های گذشته تهیه شود!

یک خبر از آبادان

از دیشب
موج جدید گرد و غبار وارد آبادان شد

خبرگزاری فارس: از دیشب موج جدید گرد و غبار وارد آبادان شده و بنا بر پیش‌بینی هواشناسی تا فردا ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: موج جدید گرد و غبار وارد آبادان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، از دیروز موج جدید گرد و غبار وارد آبادان شده و همچنان بر شدت آن افزوده می‌شود.

با اینکه مردم این منطقه ماسک بر دهان در بیرون از منزل رفت و آمد می‌کنند اما این ذرات درون جانشان نفوذ می‌کند و آن‌ها را حتی یک آن نیز تنها نمی‌گذارد.

×تداوم گرد و غبار تا فردا در آبادان

رئیس اداره هواشناسی آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته بیشترین میزان دمای هوای منطقه 34 و کم‌ترین آن 17 درجه سانتی‌گراد بوده است.

وی افزود: میزان دمای کنونی هوای منطقه 29 درجه بوده که نسبت به روز گذشته افزایش داشته است.

سعید ابراهیمیان بیان کرد: همچنین بیشترین میزان رطوبت حاکم بر منطقه 63 و کم‌ترین آن 15 درصد بوده است.

به گفته وی، میزان رطوبت فعلی 15 درصد گزارش شده است.

رئیس اداره هواشناسی آبادان همچنین در خصوص علت گرد و غبار وارد شده به منطقه عنوان کرد: زبانه کم‌فشار از امروز مختصری تقویت شده و دامنه گسترش آن به دیگر مناطق کشیده شده است اما در لایه میانی جو در جنوب غرب کشور در دامنه امواج این موج همچنان پایدار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات فشار و بادهای حاصل از آن نیز در غرب استان خوزستان مجدداً باعث ایجاد گرد و غبار وسیعی شده که در حال عبور از استان استٰ، گفت: بر این اساس آبادان و شمال خلیج فارس تا 24 ساعت آینده همراه با گرد و غبار خواهد بود.

ابراهیمیان با اشاره به جهت وزش باد بیان کرد: جهت وزش باد شمال غربی تا جنوب غربی گزارش شده و سرعت آن نیز بین 20 تا 30 کیلومتر عنوان شده است.

وی اضافه کرد: دید افقی نیز بین سه تا پنج و گاهی یک کیلومتر و ارتفاع موج نیز بین یک تا سه پا گزارش شده است.

× انتظار کاهش دید و گرد و غبار در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری بعضاً با افزایش ابر همراه با رگبارهای پراکنده و گاهی توأم با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و با حاکمیت توده هوای حاوی گرد و غبار انتظار کاهش دید و گرد و غبار به ویژه در نیمه جنوبی استان وجود دارد.

مسعود دهملایی درباره ماندگاری این سامانه گرد و غبار در خوزستان افزود: این سامانه گرد و غباری تا اوایل وقت فردا در استان خوزستان باقی خواهد ماند.

اخبار ورزشی خوزستان

یک نشان برنز، دستاورد تیم هشت‌نفره اسنوکر خوزستان از مسابقات کشوری
ورزشی  30/1/1391  13:55:02
911-13681-5 کد خبر
RSS :: پرینت

اسنوکرباز خوزستانی در پایان مسابقات قهرمانی کشور که در شیراز برگزار شد، مقام سوم را از آن خود کرد.

محمدعلی چابک، رییس هیات بولینگ و کیواسپورت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهارکرد: هشت خوزستانی به این رقابت‌ها که از 23 فروردین‌ماه به مدت شش روز برگزار شد، اعزام شدند که در این بین فقط احسان حیدری‌نژاد موفق به کسب عنوان سومی مسابقات شد.

وی تصریح‌کرد: پیش‌بینی می‌کردم یک طلا و یک برنز کسب کنیم و از عملکرد احسان حیدری‌نژاد، آرمین خداپرست، نادر جهادی و آرمین محمودی راضی نیستم.

رییس هیات بولینگ و کیواسپورت خوزستان گفت: احسان حیدری‌نژاد مقابل حریف کرمانشاهی خود بدشانسی آورد و شکست خورد با این وجود جایگاه ما در رنکینگ خیلی بهتر شد. البته رنکینگ هنوز اعلام نشده است.

وی بیان‌کرد: هفته گذشته نیز هیات استان با 820 امتیاز، هیات برتر کشور شناخته شد.

اخبار میراث فرهنگی استان

دستگیری قاچاق‌چیان میراث در گتوند
فرهنگی و هنری  30/1/1391  12:54:06
911-16080-5 کد خبر
RSS :: پرینت

سرپرست اداره میراث فرهنگی شوشتر از دستگیری قاچاق‌چیان اشیای تاریخی در گتوند خبر داد.

سید حسین موسوی‌نسب در این باره به خبرنگار ایسنا در خوزستان گفت: در ایام نوروز در محدوده شهر گتوند و در بعضی تپه‌های تاریخی آن چند حفار غیرمجاز دستگیر شدند.

وی ادامه داد: از این قاچاق‌چیان که با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت دستگیر شدند یک سکه و یک مهر قدیمی به دست آمد.

موسوی‌نسب افزود: سایر اطلاعات این سرقت در دست نیست ولی متخلفان در اختیار مراجع قضایی قرار گرفتند.

اخبار روز خوزستان

کانون جهانگردی آبادان در انتظار احداث مجموعه فرهنگی
فرهنگی و هنری  30/1/1391  10:50:15
911-15480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دبیر کانون جهانگردی آبادان گفت: این کانون برای پروژه فرهنگی تفریحی در آبادان از سازمان مسکن و شهرسازی تقاضای زمین کرد اما این سازمان تاکنون اقدامی نکرده است.

احمدی‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: با این‌که ما بسیاری از مدارک از جمله نامه سازمان میراث فرهنگی را به آن‌ها تحویل دادیم اما هنوز این زمین به ما واگذار نشده است.

وی ادامه داد: این تقاضا حدود یک و نیم سال پیش از سازمان مسکن و شهرسازی خواسته شد و با وجود کمبود مکان‌های تفریحی در آبادان و این‌که این شهر از شهرهای فقیر در این زمینه به حساب می‌آید. من از این اقدام سازمان مسکن و شهرسازی تعجب می‌کنم و دلیل این عدم همکاری را نمی‌دانم. این‌ها در شرایطی است که در آبادان تعداد زیادی زمین با کاربری فرهنگی و تفریحی وجود دارد که بدون استفاده مانده است.

دبیر کانون جهانگردی آبادان خاطرنشان کرد: جالب این ‌جا است که تعدادی زمین به بخش خصوصی به منظور اقدامات تجاری مثل ساخت تالار پذیرایی داده شد اما به کانون جهانگردی که این زمین را برای کارهای عام‌المنفعه و ساخت مجموعه فرهنگی تفریحی با هزینه مردم در خواست داده پاسخی داده نمی‌شود.

اخبار هنری استان

وهاب سعیدی با "حسرت" می‌آید
فرهنگی و هنری  30/1/1391  10:46:42
911-15380-5 کد خبر
RSS :: پرینت

نمایش "حسرت" به کارگردانی وهاب سعیدی در اهواز تمرین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان "حسرت" قصه دختری را روایت می‌کند که کیف او دزدیده می‌شود و در جریان پیدا کردن این کیف‌ ماجراهایی برای او اتفاق می‌افتد که حوادث داستان این نمایش را رقم می‌زند.

موضوع اصلی این نمایش اعتیاد و آثار آن است.

"حسرت" در حال تمرین در تالار آفتاب است و پیش‌بینی می‌شود اوایل تیر 91 به اجرای عمومی درآید.

در این نمایش تک بازیگری، که حسن سلیمی‌فر نوشته است، مینو موسوی ایفای نقش می‌کند.

اخبار مرکز استان

کتانباف:
قطعه نخست قطار شهری تا آخر فروردین ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
قانون مدیریت بر رودخانه توسط شهرداری اجرا شود

اجتماعی  30/1/1391  12:34:08
911-15014-5 کد خبر
RSS :: پرینت

شهردار اهواز گفت: اجرای قانون مدیریت بر رودخانه توسط شهرداری و رفع محدودیت‌هایی همچون حریم رودخانه که دستگاه‌های دیگر ایجاد می‌کنند، از خواسته‌های شهرداری اهواز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان منصور کتانباف در همایش شهرداران استان خوزستان که روز گذشته (سه‌شنبه، 29 فروردین‌ماه) در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: با تکنیک‌های روز  شرایط نظافت و بهداشت عمومی شهر نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرد. افزایش 120 هکتار به سطح فضای سبز به همراه پروژه‌های محلی از اقداماتی بود که بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. همچنین آغاز به کار کمربند سبز اهواز که 100 هکتار آن در فاز نخست در روز درختکاری اجرا و 300 هکتار آن برای اجرا در سال جاری در نظر گرفته شده است، از فعالیت‌های شهرداری در مدت اخیر است.

وی با بیان اینکه آسفالت بیش از 400 هزار تن و احداث همزمان پنج پل روگذر در اهواز در سال 90 صورت گرفت، افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها متاسفانه مشکلاتی در شهرداری اهواز به وجود آمد که افزایش قیمت قیر، سوخت، ‌کفپوش بتونی و دستمزد کارگران از این قبیل است.

کتانباف درباره پروژه قطار شهری این شهر خاطرنشان کرد: در این پروژه با تامین منابع مالی قطعه نخست تا آخر فروردین ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنای خوزستان محمودرضا شیرازی، شهردار آبادان نیز در این همایش اظهار کرد: در بحث اتوبوسرانی در سال گذشته اعتباری برای اتوبوس‌های متوقف شده در نظر گرفته نشد و برای 54 اتوبوس این شهر نتوانستیم تامین قطعات کنیم که ادامه روند کنونی باعث زمین‌گیر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی در آبادان می‌شود. قیمت بلیط نیز در شهرستان آبادان جوابگوی هزینه‌های اتوبوسرانی نیست.

وی افزود: در زمینه استخدام نیرو در شهرداری‌ها حداقل با بخشنامه‌ دیگری بر این ممنوعیت تاکید شود.

اخبار ورزشی خوزستان

یکم اردیبهشت امسال صورت می‌گیرد
حضور 2 جوان خوزستانی در مسابقات اسنوکر آسیا

خبرگزاری فارس: مسابقات اسنوکر قهرمانی بزرگسالان آسیا از یکم اردیبهشت ماه سال‌جاری به میزبانی قطر آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: حضور 2 جوان خوزستانی در مسابقات اسنوکر آسیا

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز حسین وفایی و احسان قنبری دو اسنوکرباز خوزستانی هستند که به عنوان دو نفر تیم ملی اسنوکر در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

حسین وفایی قهرمان مسابقات جهانی هند است که در آذر ماه سال گذشته برگزار شد، احسان قنبری نیز قهرمان کشور و عضو 16 نفر برتر جهان است.

این دو نفر مدعیان اصلی این رقابت محسوب می‌شوند و بنا به گفته محمد علی چابک رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد خوزستان اگر تا فینال به هم برخورد نکنند، می‌توانند یک فینال تمام ایرانی و تمام خوزستانی را در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا رقم بزنند.

رقابت‌های قهرمانی اسنوکر بزرگسالان آسیا از یکم تا هشتم اردیبهشت در دوحه قطر برگزار می‌شود.

اخبار اقتصادی استان

درپی کاهش 25 درصدی آب پشت‌سدها؛
معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد:
تجدیدنظر در تولید انرژی در صورت عدم بارندگی در اردیبهشت‌ماه

اقتصادی  30/1/1391  10:02:39
911-11974-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که آورد پشت سدها نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است، گفت: امیدواریم کاهش آورد آب با بارش‌های نرمال در اردیبهشت‌ماه تا حدی جبران شود؛ در غیر این صورت ناچاریم در میزان تولید انرژی روزانه تجدید نظر کنیم و متناسب با کاهش آورد آب، انرژی کمتری تولید شود.

حبیب‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: حدود 92 درصد از انرژی برق‌آبی کشور در خوزستان تولید می‌شود و سهم خوزستان از کل شبکه نیروگاهی نصب شده در کشور 14 درصد است.

وی افزود: در سال آبی 90 یعنی از مهرماه تا 25 فروردین‌ماه امسال پیش‌بینی آورد آب به میزان 76 درصد تحقق‌یافته و در این بخش با کاهش 25 درصدی مواجه شدیم.

جعفری تصریح کرد: با توجه به کاهش 30 درصدی ذخیره برف نسبت سال 89 و کاهش آورد آب، باید در مصرف انرژی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم. امیدواریم با راه‌اندازی واحدهای یک و 2 نیروگاهی سد گتوند علیا مشکلی برای تولید و تامین انرژی در تابستان نداشته باشیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: آخرین مرحله آبگیری سد گتوند از 21 فروردین‌ماه آغاز شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چهارم اردیبهشت‌ماه به طراز آب مورد نیاز برای نیروگاه می‌رسد؛ آب مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه به ارتفاع 185 متر و با حجم 1600 میلیون مترمکعب است که امیدواریم نخستین واحد نیروگاهی به صورت آزمایشی اردیبهشت‌ماه آماده راه‌اندازی شود.

وی اظهارداشت: با برنامه‌ریزی‌های شرکت آب و نیرو به احتمال زیاد 2 واحد از چهار واحد نیروگاه گتوند در فصل تابستان در مدار قرار خواهد گرفت که با راه‌اندازی این واحدها 500 مگاوات به توان نیروگاهی شبکه برق استان افزوده می‌شود.

جعفری افزود: تولید انرژی برق آبی در سال 90، 9777 گیگاوات ساعت بوده که این رقم نسبت به سال 89 رشد 20 درصد را نشان می‌دهند و امیدواریم این میزان رشد را نیز در سال جاری شاهد باشیم.

وی بیان کرد: با احتساب نیروگاه کارون چهار، ظرفیت تولید انرژی برق آبی استان به 8 هزار مگاوات می‌رسد که برای ماه‌های گرم و فصل تابستان با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، تولید روزانه 4400 مگاوات ساعت برق پیش‌بینی شده است.

اخبار اقتصادی استان

درپی کاهش 25 درصدی آب پشت‌سدها؛
معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد:
تجدیدنظر در تولید انرژی در صورت عدم بارندگی در اردیبهشت‌ماه

اقتصادی  30/1/1391  10:02:39
911-11974-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که آورد پشت سدها نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است، گفت: امیدواریم کاهش آورد آب با بارش‌های نرمال در اردیبهشت‌ماه تا حدی جبران شود؛ در غیر این صورت ناچاریم در میزان تولید انرژی روزانه تجدید نظر کنیم و متناسب با کاهش آورد آب، انرژی کمتری تولید شود.

حبیب‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: حدود 92 درصد از انرژی برق‌آبی کشور در خوزستان تولید می‌شود و سهم خوزستان از کل شبکه نیروگاهی نصب شده در کشور 14 درصد است.

وی افزود: در سال آبی 90 یعنی از مهرماه تا 25 فروردین‌ماه امسال پیش‌بینی آورد آب به میزان 76 درصد تحقق‌یافته و در این بخش با کاهش 25 درصدی مواجه شدیم.

جعفری تصریح کرد: با توجه به کاهش 30 درصدی ذخیره برف نسبت سال 89 و کاهش آورد آب، باید در مصرف انرژی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم. امیدواریم با راه‌اندازی واحدهای یک و 2 نیروگاهی سد گتوند علیا مشکلی برای تولید و تامین انرژی در تابستان نداشته باشیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: آخرین مرحله آبگیری سد گتوند از 21 فروردین‌ماه آغاز شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چهارم اردیبهشت‌ماه به طراز آب مورد نیاز برای نیروگاه می‌رسد؛ آب مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه به ارتفاع 185 متر و با حجم 1600 میلیون مترمکعب است که امیدواریم نخستین واحد نیروگاهی به صورت آزمایشی اردیبهشت‌ماه آماده راه‌اندازی شود.

وی اظهارداشت: با برنامه‌ریزی‌های شرکت آب و نیرو به احتمال زیاد 2 واحد از چهار واحد نیروگاه گتوند در فصل تابستان در مدار قرار خواهد گرفت که با راه‌اندازی این واحدها 500 مگاوات به توان نیروگاهی شبکه برق استان افزوده می‌شود.

جعفری افزود: تولید انرژی برق آبی در سال 90، 9777 گیگاوات ساعت بوده که این رقم نسبت به سال 89 رشد 20 درصد را نشان می‌دهند و امیدواریم این میزان رشد را نیز در سال جاری شاهد باشیم.

وی بیان کرد: با احتساب نیروگاه کارون چهار، ظرفیت تولید انرژی برق آبی استان به 8 هزار مگاوات می‌رسد که برای ماه‌های گرم و فصل تابستان با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، تولید روزانه 4400 مگاوات ساعت برق پیش‌بینی شده است.

یک خبر از دزفول

رییس بازرگانی دزفول:
50 هزار لیترموادسوختی قاچاق در دزفول کشف شد
 
دزفول- رییس اداره بازرگانی دزفول از کشف و ضبط 50 هزار لیتر مواد سوختی قاچاق از نوع بنزین با تلاش بازرسان این اداره در بازرسی های صورت گرفته در منطقه خبرداد.
 
' کیومرث سعیدی نیا ' روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدارمواد سوختی
بنزین به ارزش 200 میلیون ریال می باشد.
وی گفت: با اجرای طرح شبنم و بازرسی در خصوص قاچاق کالا وارز بازرسان اداره بازرگانی و اصناف موفق به کشف590 پاکت سیگار قاچاق به ارزش چهار میلیون ریال، 860 سیلندر گاز خانگی قاچاق به ارزش یک میلیون و56 هزار ریال و مصالح غیراستاندار به ارزش سه میلیون و 425 هزار و 200 ریال شدند که برای اتخاذ تصمیم به مرکز استان ارجاع داده شدند.
رییس بازرگانی دزفول تصریح کرد: این اقلام در فروردین ماه سال جاری کشف شده اند.

اخبار ورزشی خوزستان

اردوی گلبال تیم ملی امید ایران دراهواز تشکیل شد
 
اهواز- دبیرهیات نابینایان وکم بینایان خوزستان گفت : اردوی تیم ملی گلبال امید کشور به میزبانی خوزستان ازروزگذشته دراهوازتشکیل شده است .
 
حکیم حمادی روزسه شنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارداشت : این اردو باهدف پشتوانه سازی برای تیم بزرگسالان گلبال ایران تشکیل شده بطوری که زیر نظر دو نفراز مربیان تیم ملی صبح وبعدازظهر درسالن شهید فرهادی تمرین می کنند.
وی اضافه کرد : با توجه به اینکه تیم ملی امید تازه شکل گرفته است این نخستین اردوی آن درکشورمی باشد.
حمادی گفت : دراین اردو که مدت یک هفته دایرخواهد بود 12نفر ازورزشکاران نابینا وکم بینا درآن شرکت دارند.

اخبار روز خوزستان

عدم اتحاد مسئولان عامل انتقال آب کارون است
اهواز – خبرگزاری مهر: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، عدم اتحاد بین مسئولان استان به خصوص متولیان آب و برق خوزستان از مهمترین عامل در انتقال آب کارون به سایر استانها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شریف حسینی صبح چهارشنبه در گردهمایی جمعیت دانشجویان و دانش آموختگان خوزستانی عدم اتحاد و همدلی در میان مسئولان استان به خصوص مسئولان آب و برق، فاضلاب و استانداری خوزستان را از عوامل جدی در  اجرای این طرح دانست.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در استانهای دیگر شاهد اتحاد و همبستگی میان مردم و مسئولان هستیم.

حسینی عنوان کرد: در خوزستان سه میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت وجود داردکه از این میان یک میلیون و 200 هزار هکتار در حال حاضر  استفاده می شود و برای زیر کشت بردن این  زمینها  نیازمند آب هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود این، نه تنها آبهای موجود جوابگوی نیاز استان نیست بلکه بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است.

حسینی تصریح کرد: استان اصفهان می تواند مشکل کم آبی برنج کاران خود را  از تصفیه  فاضلاب و جاری کردن آن در بستر رودخانه حل کند ولی مزارع خوزستان را نمی توان با این اقدام سرسبز نگه داشت.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس نهم عنوان کرد: تا وقتی که خوزستانی ها در کابینه و دولت حضوری بسیار کمرنگ داشته باشند ما با اینگونه مسائل و مشکلات روبرو خواهیم بود.

 وی همچنین اعلام داشت که آیا خوزستان با  چهار میلیون و نیم جمعیت  نباید هیچ سهمی در کابینه داشته باشد؟

همچنین حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: با انتقال آب کارون مرگ استان خوزستان رقم می خورد که دولت موظف این است از بروز چنین اقدامی جلوگیری کند.
 

وی، حل این بحران را تنها در سایه همدلی اتحاد و انسجام و پیگیری دانست و اعلام کرد: اینگونه مطالبات باید از طرف نخبگان  استان پیگیری شود.

در ادامه شریف حسینی نماینده  اهواز گفت: ما مخالف  انتقال آب شرب به هیچ جای کشور نیستیم اما  اجازه نمی دهیم که کشاورزان خوزستانی  بیکار شوند و در عوض در سایر مناطق کشاورزی، برنج با آب رودخانه کارون کشت شود این در حالی است که خوزستان خود با مشکل جدی آب شرب روبرو است.

همچنین در ادامه این مراسم محمود نقدی پور دبیر جمعیت دانشجویان و دانش آموختگان خوزستان با  بیان این امر که اجرای طرح انتقال آب کاورن تبعات بسیار گسترده ای را به دنبال خواهد داشت، آمادگی جمعیت دانشجویان و دانش آموختگان  خوزستانی را برای تهیه  و ارائه یک طرح علمی در رابطه با جلوگیری از  انتقال سرچشمه های کارون  اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر طرحی در  این جمعیت  با موضوع کارون و انتقال از سرچشمه های آن تهیه شده که در اولین فرصت در اختیار مسئولین امر قرار خواهد.

جمعیت دانشجویان خوزستانی با هدف ایجاد یک قطب علمی قدرتمند متشکل از دانشجویان خوزستانی و کمک در حل مشکلات استان  شکل گرفته است.

اخبار روز خوزستان

در لشکر 92 زرهی صورت گرفت/
طراحی و تولید شبیه ساز اسلحه انفرادی و اجتماعی در خوزستان
اهواز - خبرگزاری مهر: فرمانده لشکر 92 زرهی خوزستان گفت: شبیه ساز اسلحه انفرادی و اجتماعی ساخت ایران در لشکر 92 زرهی خوزستان رونمایی شد.

سرتیپ دو علی ظریفی یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این طرحها شامل شبیه سازهای سلاحهای پدافند هوایی، موشک سهند 3، آر.پی.چی هفت و تانک است، افزود: این شبیه سازها با اعتبار دو میلیارد ریال طراحی شده اند.

وی با با بیان اینکه تمام قطعات این شبیه سازها را متخصصان داخلی ساخته اند و کاربرد آموزشی برای کارکنان این نیرو دارد، گفت: پائین بودن قیمت آن در مقایسه با مشابه خارجی، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان از جمله ویژگیها این شبیه سازهاست.

فرمانده لشکر 92 زرهی استان خوزستان تصریح کرد: نهضت قطعه سازی و بومی سازی قطعات مورد نیاز ادوات جنگی در ارتش همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفت.

ظریفی یگانه ارتش اظهار کرد: پیش از انقلاب، مستشاران خارجی اجازه فعالیتهای فنی و مبتکرانه به نیروهای ارتش نمی دادند اما پیروزی انقلاب، بروز تحریمهای نظامی و وقوع جنگ تحمیلی، نیروهای خلاق بومی را بر آن داشت تا با استفاده از نیرویهای داخلی تیمهای متخصص را در ارتش شناسایی کرده و ادوات به جا مانده را مورد استفاده قرار داده و انبوه تجهیزات را به صورت کارآمد حفظ و در خدمت جنگ قرار دهند.

وی تصریح کرد: همچنین متعاقب آن، هسته های خودکفایی و تحقیقات تشکیل شد که منجر شد به اینکه امروزه دانش فنی ادوات و تجهیزات نظامی به ویژه ساخت تانکها و نفربرها را در دست بگیریم.

ظریفی یگانه با بیان اینکه از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ارتش ایران تحریمها را احساس کرد، افزود: این تحریمها باعث شد نیروهای بومی از توان و خلاقیت خود استفاده کنند و نسبت به تامین نیازهای داخلی اقدام کنند.

اخبار مرکز استان

در شهرداری اهواز صورت گرفت
تصویب سازه جدید کیوسک‌های اهواز

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان میادین، فرآورده‌های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری اهواز از تصویب سازه جدید برای کیوسک‌های سطح شهر خبر داد.

خبرگزاری فارس: تصویب سازه جدید کیوسک‌های اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز، ابراهیم علی‌ن‍‍ژاد اظهار داشت: توجه به مبلمان شهری و فضای زیبای بصری که در عین روزآمد و پاسخگو بودن به نیازهای جدید شهروندان با المان‌های تازه شهری نیز سنخیت داشته باشد از وظایف مهم شهرداری‌هاست.

وی گفت: بهبود و یکسان‌سازی تجهیزات قدیمی خدماتی به نحوی که با بافت فرهنگی و اجتماعی شهر همراهی داشته باشد در این زمینه اهمیت دارد از این‌رو طرح یکسان سازی کیوسک‌های مستقر در کلانشهر اهواز از سال 82 با مصوبه شورای شهر وقت در دستور کار سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری قرار گرفت که این طرح برخلاف فوریت و اهمیت آن تا سال 88 به مرحله اجرا در نیامد.

علی‌نژاد با بیان اینکه بخش اول مطالعات طرح یکسان سازی کیوسک‌های مستقر در شهر اهواز در سال 88 انجام شد، افزود: نمونه‌های پیشنهادی بر اساس مطالعات، تحقیقات و مشاوره‌هایی که از سال 90 در سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز انجام شده بود بهبود یافت.

وی افزود: کیوسک‌های جدید با ظاهری زیبا، کف و سقف عایق، نورپردازی علمی، شیشه‌های دو جداره، دارا بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی، سیستم برق، تهویه مناسب، دکور فلکسی و تابلو مشخصات بهره بردار، فضای نوینی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گفته وی، طرح‌های پیشنهادی با عنایت به بافت فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی، وضعیت موجود پیاده‌روها و معابر شهری و سنخیت آنها با مبلمان شهری مورد بررسی قرار گرفت و دراین زمینه از نظرات کارشناسان زیبا سازی، سازمان پارک‌ها، اتحادیه مربوطه  و نمایندگان صنوف استفاده شد. پس از تصویب طرح مقرر شد نمونه‌هایی برای ارزیابی عملیاتی طرح‌ها ساخته و برای هر منطقه شهرداری رنگ خاصی در نظر گرفته شود تا به تصویب طرح خاصی منجر شد که توانسته بود نظر جمیع کارشناسان را به خود جلب کرده و در عمل نیز کارایی خود را اثبات کند .   

علی‌نژاد اظهار کرد: با دستور شهردار مساعدت مالی کیوسک‌داران رایزنی‌هایی برای اخذ وام و معرفی آنان برای اخذ تسهیلات صورت گرفته است.

وی افزود: در صورت مراجعه کیوسک‌داران در شش ماهه اول سال، عدم افزایش کرایه و مبلغی بلا عوض  از دیگر مساعدت‌های مالی سازمان به کیوسک‌داران برای بهبود این تاسیسات شهری خواهد بود .

این مقام مسئول اظهار کرد: زیبا سازی مبلمان شهری و یکسان سازی و کار آمد کردن کیوسک‌ها از مطالبات دیرینه شهروندان اهوازی بوده است بدون مشارکت و همکاری کیوسک‌داران صورت نخواهد پذیرفت،از این‌رو و با توجه به لازم الاجرا بودن این طرح، از همه کیوسک‌داران دعوت می‌شود در اسرع وقت نسبت به استفاده کردن از تسهیلات و تغییر سخت افزاری سازه‌های خود اقدام کنند.

منطقه 3 شهرداری به عنوان منطقه نمونه شاهد اجرایی شدن این پروژه خواهد بود.

اخبار انتصابات در استان

به زودی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان معرفی می‌شود

خبرگزاری فارس: طی مراسمی روز شنبه، لفته منصوری به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی خوزستان معرفی می‌شود.

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان معرفی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز لفته منصوری که پیش از این، مدیریت روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان را داشته است از فعالان با سابقه عرصه فرهنگی استان خوزستان و از فرزندان خوش ذوق و اهل قلم ملاثانی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان منصوب شد.

بر این اساس، آیین تودیع رحیم فضیلت پور مدیر سابق و نیز مسلم میرزاپور سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان و معارفه لفته منصوری با حضور مدیران و رؤسای سازمان‌های مربوطه برگزار می‌شود.

منصوری سوابقی همچون معاونت فرهنگی هنری اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان، ریاست سازمان ایرانگردی و جهانگردی خوزستان و لرستان، مدیریت روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان و همچنین مدیریت روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای استان را در سوابق اجرایی و فرهنگی خود دارد.

همچنین وی در حال حاضر عضو هیئت منصفه مطبوعات در دادگستری استان خوزستان است.

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان 9:30 روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه در محل این اداره کل برگزار خواهد شد. در این مراسم واحدی، رئیس کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولان استانی حضور خواهند داشت.

اخبار عمرانی استان

معاون سابق استاندار خوزستان:
مدیران خوزستان کمترین انحراف را در هزینه‌کرد اعتبار دارند

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی سابق استاندار خوزستان گفت: با وجود حجم بالای اعتبارات و فعالیت‌های عمرانی در استان، مدیران کمترین انحراف و تخلف را در هزینه‌کرد و توزیع اعتبارات دارند.

خبرگزاری فارس: مدیران خوزستان کمترین انحراف را در هزینه‌کرد اعتبار دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خیرالله خادمی که از مرداد سال گذشته پست معاونت خود را واگذار کرده سه‌شنبه شب‌ در مراسم معرفی جانشین خود گفت: در مدت 18 ماه که به عنوان معاون عمرانی استانداری خوزستان فعالیت کردم چندین اتفاق بزرگ در بخش فعالیت‌های عمرانی استان صورت گرفت که در ‌‌نهایت باعث توسعه عمران و آبادی خوزستان شد.

وی افزود: در این مدت حجم کارهای کلان صورت گرفته در مقایسه با سال‌های قبل جهشی خیره کننده داشت. برای نمونه در یک بازه یک ساله کل اعتبارات اختصاص یافته بخش عمران خوزستان را بیش از 6 هزار میلیارد تومان بود که بعید می‌رسد در استان دیگری چنین ارقامی در بخش عمرانی وجود داشته باشد.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: کنترل این حجم از فعالیت‌ها بسیار سخت و مشکل است اما با همکاری سایر مدیران استان به خوبی و در کمترین میزان انحراف این اعتبارات برای انجام خدمات‌رسانی به مردم صرف شد.

خادمی افزود: یکی از کارهای خوبی که در استان در مدت چند سال اخیر انجام شد این بود که اغلب پروژه‌های بزرگ استان برای ارائه خدمت به مردم خوزستان تعریف و اجرا شد این در حالی است که پیش از این، رقم‌های کلان اعتباری برای ساخت سد هزینه می‌شد اما در سال‌های اخیر برای طرح‌هایی مانند قطار شهری و آبرسانی غدیر هزینه شد که به صورت مستقیم منافع آن در خدمت مردم است.

وی عنوان کرد: همچنین یکی از اقدامات خوبی که در این مدت صورت گرفت، سوق دادن اعتبارات اختصاص یافته به استان از استانی و ملی بود که باعث شد اعتبارات خوبی در اختیار استان قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، محسن پویا که تاکنون مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بود به عنوان معاون عمرانی استاندار خوزستان معرفی و منصوب شد.

خیرالله خادمی معاون سابق عمرانی استاندار خوزستان 19 تیر ماه سال گذشته به سمت مدیرکل راه‌های کشور و قائم‌مقام شرکت توسعه و ساخت منصوب شد اما به دلیل مخالفت استاندار تا مرداد ماه در سمت معاونت عمرانی خود باقی ماند اما سرانجام با جلب موافقت حجازی، وی به پایتخت رفت. پس از جابه‌جایی خیرالله خادمی، معاون اسبق عمرانی استانداری خوزستان، این معاونت تاکنون به سرپرستی غلامرضا اخوان‌صباغ که همزمان مدیر کل مدیریت بحران را هم به عهده داشت اداره می‌شد.

اخبار روز خوزستان

رییس دفتر رییس جمهوراز یادمان شهدای هویزه بازدید کرد
 
اهواز- 'اسفندیار رحیم مشایی' رییس دفتر رییس جمهوری روز سه شنبه از محل یادمان شهدای هویزه بازدید و به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا در این دیدار که استاندار خوزستان و نماینده ویژه رییس جمهوری در راهیان نور نیز رحیم مشایی را همراهی می کردند، رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به مسوولیت راهیان نور در شناساندن آرمان های شهدا گفت: امروز وظیفه ما شناساندن ارزش های هشت سال دفاع مقدس به نسلی است که طعم آن دوران را نچشیده است.
وی در این دیدار با اشاره به مستحکم بودن ارتباط مردم ایران با شهدا افزود: استقبال هر ساله از برنامه های راهیان نور نشان از زنده بودن روح رشادت و فداکاری در میان مردم ماست.
رحیم مشایی افزود: این در حالی است که با توجه به رویکرد فرهنگی دولت و شاخص ارزشمند راهیان نور این دیدار را می توان نشان از افزایش ارائه خدمات و پشتیبانی دولت از راهیان نور دانست.
در ادامه این دیدار همچنین نشست هم اندیشی راهیان نور سراسر کشور با حضور متولیان ،نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه ها، مقامات استانی و مسوولان لشگری با هدف برنامه ریزی راهیان نور سال 1391 در میهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد.

اخبار روز خوزستان

معاون عمرانی وزیر کشور:
تعداد حقوق بگیران شهرداریهای خوزستان باید کاهش یابد
 
اهواز- معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت: تعداد حقوق بگیران شهرداری های خوزستان زیاد است که باید کاهش یابند
 
به گزارش خبرنگار ایرنا،مهندس حمیدرضا ارشاد منش عصر سه شنبه در جلسه ای با شهرداران و دهیاران استان در مهمانسراس استانداری خوزستان در اهواز افزود: اعتبارت شهرداری اهواز تا قبل از مهندس کتانباف(شهردار اهواز) صرف پرداخت حقوق و مزایا می شد اما با آمدن ایشان و تعدیل نیروهای شهرداری، وضعیت متفاوت شده است.
وی ادامه داد: شهرداری دیگر شهرهای استان باید شهرداری اهواز را الگو قرار داده و نیروهایشان را کاهش دهند.
ارشاد منش در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید سر لوحه مدیران شهری و روستایی قرار گیرد و این شعار را در کارهای خودشان نهادینه کنند.
وی در خصوص محل هزینه کرد اعتبارات شهرداری ها نیز گفت: اعتبارات شهرداری ها باید در قالب پروژه ها و برنامه ها مهندسی تعریف و اجرا شوند.
معاون امور عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه بودجه های استانی شهرداری ها باید افزایش یابد،تصریح کرد: از استاندار خوزستان نیز انتظار داریم با توجه به درآمدهای استان توجه بیشتری به اعتبارات شهری و روستایی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های امسال معاونت عمرانی وزارت کشور برای خوزستان گفت: تقویت پیشرفت قطارشهری اهواز،پیش بینی سفارش مینی بوس برای شهرهای کوچک ، سفارش اتوبوس دوکابین برای اهواز و شهرهای دیگر،توجه ویژه به بودجه پسماندها، اختصاص سه دستگاه زباله سوز به استان، خریداری نیروگاه گازی آبادان برای جبران دیون شهرداری ها و ورود 50 دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری اهواز تا خرداد 91 بخشی از فعالیت های معاونت عمرانی وزارت کشور برای خوزستان در سال جاری هستند.
در ادامه این جلسه چند تن از شهرداران و دهیاران استان خوزستان به بیان مشکلات محل جغرافیایی خود پرداختند.

اخبار عمرانی استان

استاندار خوزستان مطرح کرد
عقب‌ماندگی خوزستان در زیرساخت‌های حمل و نقل

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان گفت: به زغم تمام کمک‌های دولت برای توسعه و عمران استان، هنوز در بخش‌هایی همانند زیرساخت‌های حمل و نقل از شاخص‌های کشوری عقب هستیم.

خبرگزاری فارس: عقب‌ماندگی خوزستان در زیرساخت‌های حمل و نقل

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدجعفر حجازی سه‌شنبه‌ شب در مراسم تودیع و معارفه معاونان پیشین و جدید استانداری خوزستان با حضور معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد: انتظار داریم وزارت کشور نگاه ویژه‌ای به افزایش اعتبارات عمرانی استان داشته باشد تا برخی عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ در خوزستان جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: به علت پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر در استان صورت گرفته سطح توقع مردم از مسئولان ارتقا یافته است و این موضوع را می‌توان از خواسته‌های مردم از شهرداران و دهیاران مشاهده کرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به اینکه اغلب خواسته‌های مردم داشتن محیطی شاداب، پاک و سرسبز و علاقه‌مندی آن‌ها به بهبود محیط زندگیشان است، عنوان کرد: در چند سال اخیر مشارکت مردم در فعالیت‌های شهری افزایش یافته که این موضوع ناشی از فرهنگ‌سازی صورت گرفته است.

حجازی با اشاره به اقدامات عمرانی که در چند سال اخیر در خوزستان انجام شده است، تصریح کرد: در این مدت دولت نگاه ویژه‌ای به استان داشت و در ارائه اعتبارات مالی به استان دریغ نکرده است اما انتظار ما از دولت این است که کمک‌ها و اعتباراتش به استان خوزستان تداوم یابد.

وی افزود: در مدت فعالیت دولت دهم، میزان اعتباراتی که به خوزستان اختصاص یافت 3.5 برابر دولت‌های گذشته بوده است که خوشبختانه با این میزان اعتبار صورت گرفته فعالیت‌های چشمگیری در استان صورت گرفت.

به گفته استاندار خوزستان، تا پایان سال 90 بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار به استان خوزستان تزریق شده که اغلب این اعتبارات در حوزه‌های عمرانی هزینه شده است و همین حجم ریالی حاکی از اهمیت نقش معاونت عمرانی استانداری است.

حجازی در عین حال تصریح کرد: با وجود رقم بالای اعتبارات در استان برای اجرای فعالیت‌های مختلف، خوشبختانه کمترین میزان حجم تخلف و انحراف در خوزستان صورت گرفته که این امر نشان از سلامت بالای مدیران استان دارد.

استاندار خوزستان درباره انتخاب محسن پویا مدیر عامل آبفا خوزستان به عنوان معاون عمرانی جدید استانداری اظهار کرد: در مدت تصدی ایشان در آبفای خوزستان کارهای بزرگی انجام شده که از جمله آن‌ها حل مشکل چند ساله کمبود آب در مسجدسلیمان، احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب در آبادان و خرمشهر و اجرای طرح بزرگ آبرسانی غدیر است.

در ادامه این مراسم، محسن پویا که تاکنون مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بود به عنوان معاون عمرانی استاندار خوزستان معرفی و منصوب شد.

خیرالله خادمی معاون سابق عمرانی استاندار خوزستان 19 تیر ماه سال گذشته به سمت مدیرکل راه‌های کشور و قائم‌مقام شرکت توسعه و ساخت منصوب شد اما به دلیل مخالفت استاندار تا مرداد ماه در سمت معاونت عمرانی خود باقی ماند اما سرانجام با جلب موافقت حجازی، وی به پایتخت رفت. پس از جابه‌جایی خیرالله خادمی، معاون اسبق عمرانی استانداری خوزستان، این معاونت تاکنون به سرپرستی غلامرضا اخوان‌صباغ که همزمان مدیر کل مدیریت بحران را هم به عهده داشت اداره می‌شد.

یک خبر از خرمشهر

رئیس تعاونی سهام عدالت خرمشهر خبر داد
اعطای 12 هزار دعوتنامه بی‌نشان به تعاونی سهام عدالت خرمشهر

خبرگزاری فارس: رئیس تعاونی سهام عدالت خرمشهر از اعطای 12هزار دعوتنامه نامعلوم و بدون آدرس از سوی دبیرخانه کشوری به تعاونی سهام عدالت این منطقه خبر داد.

خبرگزاری فارس: اعطای 12 هزار دعوتنامه بی‌نشان به تعاونی سهام عدالت خرمشهر

شهرزاد جلیلیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: تعداد زیادی دعوتنامه دریافت سهام عدالت از سوی دبیرخانه کشوری فرستاده شده که فاقد هرگونه آدرسی است.

وی افزود: تاکنون حدود 12 هزار دعوتنامه به اداره تعاونی سهام عدالت خرمشهر فرستاده شده است که بخش روستایی دعوتنامه‌ها نیز نامعلوم بوده و به هیچ وجه قابل انتقال به اداره پست و بخشداری نیست.

رئیس تعاونی سهام عدالت خرمشهر خاطرنشان کرد: آن دسته از خانوارهایی که شناسایی شده‌ اما تا به حال موفق به دریافت دعوتنامه نشده‌اند می‌توانند همراه با اصل مدارک برای پیگیری بیشتر به تعاونی سهام عدالت خرمشهر مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاریخ مشخصی برای اتمام مهلت تحویل دعوتنامه‌ها به این مرکز اعلام نشده است اما خواهشمندیم هر چه سریع‌تر شهروندان برای دریافت دعوتنامه‌های مذکور به این تعاونی  مراجعه کنند.

جلیلیان اضافه کرد: در این راستا تعامل و مشارکت مردم شرط اول و اساسی برای برنامه‌ریزی‌های این تعاونی به ‌شمار می‌آید.

وی بیان کرد: همه تلاش ما در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمت‌رسانی به شهروندان و اعضای این تعاونی در منطقه است.

یک گزارش اجتماعی از اهواز

پای درد دل های معتادی که ترک کرد

شوشان / رویا محمودی : طبق آخرین آمار اعلام شده در سال 88 شمار معتادین حرفه ای در کل کشور یک میلیون و 200هزار نفر و معتادین غیر حرفه ای 800 هزار نفر می باشد .

از  این میان 70 درصد معتادان متاهل می باشند و سالانه قر یب به 4 هزار معتاد نیز می میرد که شمار مرگ و میر در نیمه دوم سال به دلیل بی خانمانی و سرمای هوا شدید است .

طبق گفته کارشناسان در سال های اخیر شاهد ورود مواد اعتیاد آور در مدارس بوده ایم چنان که سن اعتیاد در کشور به 12 سال تنزل پیدا کرده است و این موجب شده تا کشور ما جزو کشور هایی قرار بگیرد که پایین ترین سن مصرف مواد را داراست.

جالب است بدانید که دیگر فقر و بیکاری تنها عامل روی آوردن فرد به مواد نیست بلکه اخیرا عاملی به نام رفاه زدگی در بین جوانان آنان را به سمت مواد می کشاند. از آن جایی که اکثر جوانان از مضرات و معضلات ناشی از مصرف مواد آگاهی دارند بهترین راه برای سرکوب ریسک پذیری آنان در این مهم شاید مواجه آنان با وقایع زندگی کسانی باشد که این راه اشتباه را رفته اند و درصددند تا راه رفته را بازگردند و تمام انسان های از دست رفته را بازیابند.

به همین منظور در ذیل گزارشی از زن و شوهر اهوازی را می خوانید که در مرکز ترک اعتیاد مهراد در اهواز با ما به صحبت نشستند.

آناهیتا همسر کسی است که یک ونیم سال است به این بلا گرفتار شده است و اکنون هر دو باهم به این مرکز آمده اند تا دوباره زندگی پر نشاط خود را آغاز کنند. آناهیتا که پشت درب منتظر است که همسرش از مطب بیرون بیاید از آغاز زندگی خود و رضا این گونه می گوید:

زندگی من مثل هزاران زندگی زن و شوهری است که قربانی مصرف مواد شد.زندگی نوپا و پر شور من و رضا سالها دست خوش مصرف ماده ای شد که رضا اسم آن را گذاشته بود تفریح ...

آناهیتا از بزرگترین شادی زندگی اش این گونه یاد می کند :تولد میشا دخترم بزرگترین اتفاقی بود که در طول 6سال زندگی مشترکمان توانست من و رضا را خوشحال کند ولی دریغا که هنوز یک سالگی دخترم را جشن نگرفته بودیم که متوجه شدم همسرم معتاد است.

او با دستانی گره کرده و نگاهی سر به زیر می گوید: من در دانشگاه مدیریت بیمه خوانده ام و پس از فارغ التحصیلی توانستم در یکی از دفاتر خدمات بیمه ای کار پیدا کنم . رضا دانشجوی میکانیک بود و یکی از مشتریان ثابت ما ،من که همیشه او را به چشم یک مشتری می دیدم نمی دانستم که دلیل رفت و آمدهای گاه و بیگاهش به دفتر من هستم تا اینکه روزی که تنها در دفتر مشغول به کار بودم رضا وارد شد و از من خواست که چند دقیقه ای با هم خصوصی صحبت کنیم . آن موقع نمی دانستم گوش دادن دقایقی کوتاه به صحبت های او مسیر زندگی ام را عوض خواهد کرد .

بعد از گذشت 8 ماه من و رضا زندگی مشترکمان را آغاز کردیم آن موقعه رضا دانشجوی ترم 3 رشته میکانیک بود و علاوه بر درس در شرکتی به صورت شیفتی کار می کرد . رشته محبت من و رضا با تولد دخترم محکم تر شد و من که عاشق زندگی و دخترم بودم دیگر سر کار نرفتم تا بتوانم از بچه ام مراقبت کنم.

او از اولین روزهای که رضا برای اولین بار به تریاک روی آورد اینگونه یاد می کند :رضا آن موقع هر از گاهی برای تفریح تریاک مصرف می کرد و من کاری به او نداشتم البته وقتی که دیدم مصرف اش دیگر حالت تفریحی ندارد سختگیری کردم ولی فایده ای نداشت و او در جواب من می گفت : برای بیدار ماندن مصرف می کنم ! فردا امتحان دارم واگر مصرف نکنم نمی توانم بیدار بمانم و مصرف رضا وقتی که سرمایه گذاری 10 میلیونی اش در یکی از شرکتهای هرمی با شکست مواجه شد روز به روز بیشتر شد. طوری که مجبور شدم به خانواده اش بگویم پدر و مادرش وقتی تایید حرف های مرا از رضا گرفتند با او برخورد سختی کردند ولی فایده ای نداشت چون او خودش را معتاد نمی دید و می گفت حواس ام به مصرف هست و معتاد نمی شم !

آناهیتا که هم اکنون حواس اش به دخترش است تا از او دور نشود به من می گوید :ماه ها همچنان سپری می شد و شیفت شب کار رضا مصرف او را بیشتر کرد .بعدا فهمیدم که همکارانش مشوقین او در مصرف بودند و همانها به او اولین بار پیشنهاد مصرف مواد را دادند.

آناهیتا دیگر نگاه میشا نمی کرد واین بار با صدایی آرام به من می گوید :من که تحمل این همه مشکل را نداشتم رفته رفته فرسوده شدم و دنیا به نظرم جز پوچی و یاس چیزی نداشت حتی تصمیم به خودکشی گرفتم چون دلیلی برای ادامه زندگی نمی دیم.

بعد از مدتی با مراجعه به پزشک متوجه شدم که افسردگی به سراغم آمده. من پشیمان بودم از راهی که آمده بودم از انتخابی که کرده بودم و از فرزندی که بدنیا آورده بودم. دخترم میشا تبدیل به موجودی شده بود که فقط دست و پای مرا می بست و من را به ادامه زندگی با رضا ناگزیر می کرد . زندگی که نمی توانم اسم زندگی بر روی آن بگذارم بهتر است بگوییم روزمرگی ... ولی تمام این موارد را از رضا مخفی کردم و به او چیزی در رابطه با بیماری ام نگفتم چرا که چنین روزی را که رضا با پای خودش به مرکز ترک اعتیاد بیاید می دیدم نمی خواستم با بیان مشکلات بیشتر او را ناامید کنم برای همین به روزهای مرده زندگی مشترکمان ادامه دادم.

آناهیتا ادامه می دهد:ماهها پشت سر هم می گذشتند و من دیگر با رضا بر سر قضیه اعتیاد جدال نمی کردم من و خانوده اش پذیرفته بودیم او معتاد است ولی خودش نه.

رضا زمانی ورزشکار بوده او با امید اینکه روزگاری غریق نجات بوده تصور نمی کرد که هیچ گاه معتاد شود و اگر به او می گفتیم معتاد شده ای سریع می گفت من معتاد نیستم . حتی میشا او را یکی دوبار موقع مصرف دیده بود و به او گفته بابا اینها چی اند. شوهرم در جواب می گفت چیزی نیست بابا سیگار اند من بارها از دیدن این صحنه گریه می کردم چرا که می دانستم بچه ام که بزرگ شود همه چیز را می فهمد.

بالاخره کار رضا برای تشکیل پرونده تمام می شود و او هم وارد صحبت ما می شود.

رضا می گوید : یک سال و نیم است که به این بیماری مبتلا شده ام و اولین بار هم به سفارش همکارانم در شیفت شب تریاک مصرف کردم البته اوایل مصرف خیلی کم بود مثلا ماهی یک بار .

رضا در ادامه صحبت هایش می گوید در این مدت از نظر فکری و روانی هیچ مشکلی نداشته ام ومصرفم آنقدر نبوده که حالت پرخاشگری به من دست بزند ولی این اواخر در من حالتی از زود رنجی و عدم اعتماد به نفس ایجاد شد و همین طور متوجه شدم که حالت چهره ام تغییر پیدا کرده برای همین منظور تصمیم به ترک گرفتم .

او که تصمیم 100 درصدی به ترک گرفته می گوید که دیگر هیچ گاه به سراغ مواد نمی روم چرا که مواد درک مرا از زندگی و آینده ای را که برای زندگی زناشویی ام در نظر گرفته بودم نابود کرد .اوایل که فقط برای بیدار ماندن در شبهای امتحان مواد مصرف می کردم فکر نمی کردم که روزی مواد مرا اسیر خودش کند.

از رضا در پایان می پرسم اگر به جای شما همسرت بیمار بود چه می کردی ؟ سرش را زیر می اندازد و می گوید :اگر خانمم این مشکل را داشت به او کمک می کردم تا سریعتر از دامن این بیماری رهایی پیدا کند و این دوران را به خاطر عشق و علاقه ای که زمانی بین ما بوده نادیده می گرفتم من هیچ وقت در زندگی به این مساله معتقد نبودم که نمی توان راه رفته را بازگشت...