سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار به شهروندان خوزستانی

وقوع بیشترین کلاهبرداری پیامکی در خوزستان  

خوزستان از استان هایی است که بیشترین فعالیتهای کلاهبرداران پیامکی که به چوپان‌های دروغگو معروف هستند در آن انجام می شود.فعالیت کلاهبرداران پیامکی که به چوپان‌های دروغگو معروف هستند کاهش یافته و بیشترین فعالیتهای این گروه از کلاهبرداران در لرستان، شمال خوزستان و اصفهان انجام می‌شود.رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام اینکه فعالیت کلاهبرداران پیامکی که به چوپان‌های دروغگو معروف هستند کاهش یافته است گفت:‌ بیشترین فعالیتهای این گروه از کلاهبرداران در لرستان، شمال خوزستان و اصفهان انجام می‌شود.سرهنگ مهرداد امیدی با اشاره به اینکه کلاهبرداری با عنوان چوپان دروغگو در کشور کاهش یافته است، ‌گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی و همکاری رسانه‌ها میزان آگاهی مردم از کلاهبرداری با ارسال پیامک مبنی بر کشف سکه‌های عتیقه و قدیمی کاهش یافته است و می‌توان گفت طی چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه وقوع این جرم کاهش چشمگیری یافته است. البته از حجم پیامک‌ها کاسته نشده است و کلاهبرداران همچنان اقدام به ارسال پیام برای افراد می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ براساس آمار تعداد کمی از هموطنان فریب این افراد را می خورند اما باز هم هستند مردمی که به قصد طمع مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.به گفته رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی چوپانهای دروغگو در شمال خوزستان، لرستان، اصفهان،‌ مرکزی و گیلان بیشترین فعالیت را دارند.امیدی با اشاره به اینکه این کلاهبرداران در قرارهای اولیه چند سکه واقعی را به فرد نشان می‌دهند تا اطمینان آن را جلب کنند گفت:‌ بیشتر قرارها در خارج شهر، کوره‌راهها و مناطق دور افتاده و زمان قرار نیز هنگام غروب و شب است.

وی ادامه داد: متاسفانه در مواردی مشاهده شده است که کلاهبرداران از طعمه خود می‌خواهند با زن و بچه سر قرار حاضر شوند و مدعی هستند که با حضور اعضای خانواده شک ماموران کمتر می‌شود اما حضور همسر و فرزندان باعث می‌شود تا امکان درگیری فرد کمتر شود و او خود را تسلیم کلاهبرداران کند. بیشترین موارد این کلاهبرداریها نیز ضرب و شتم و حمله با سلاح سرد است.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی چوپانهای دروغگو کلاهبردارانی هستند که با ارسال پیامک خود را روستایی معرفی کرده و مدعی می‌شوند که در بیابان چندین سکه طلا پیدا کرده‌اند و به همین دلیل از افراد می‌خواهند که برای دیدن سکه و طلا با آنها قرار بگذارند اما این افراد هنگام قرار با دادن چندین سکه تقلبی از فرد کلاهبرداری کرده و در صورتی که مالباخته متوجه موضوع شده و مقاومت کند او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

یک گزارش سیاسی

 روسیه: اگر ایران شکایتش را از ما در مورد S300 پس نگیرد، دیگر از این کشور در مسئله ی هسته ای حمایت نمی کنیم/تهران ناسپاس است!   

روزنامه روسی کامرسانت به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری و وزرات خارجه روسیه نوشت: این اقدام برای ایران عواقب سیاسی دارد. ما پیش از نشست جدید ایران و 1+5 هئیتی به ایران می فرستیم و اگر ایران بازهم از شکایتش صرف نظر نکند، این کشور باید در مسئله ی هسته ای تنها با دیگر کشورها دست و پنجه نرم کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه روسی کامرسانت به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری و وزرات خارجه روسیه نوشت: اگر تهران شکایت خود از روسیه در مورد S300 را از دادگاه بین المللی پس نگیرد، روسیه موضع سخت تری نسبت به برنامه هسته ایران خواهد گرفت و ایران را از حمایت خود محروم خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این منبع اضافه کرد: اقدام ایران نشان می دهد که این کشور ناسپاس است. ما از انها در مسئله هسته ای حمایت کرده ایم و موضعی سازنده داشتیم اما انها اینگونه جواب اقدامات ما را می دهند.این منبع دولتی افزود: مقامات ایران از این موضوع اطلاع دارند و به آنها در این مورد گوشزد شده است

در ادامه گزارش این روزنامه روسی به نقل از این منبع آمده است: این اقدام برای ایران عواقب سیاسی دارد. ما پیش از نشست جدید ایران و 1+5 هئیتی به ایران می فرستیم و اگر ایران بازهم از شکایتش صرف نظر نکند، این کشور باید در مسئله ی هسته ای تنها با دیگر کشورها دست و پنجه نرم کند.

این منبع گفت: ما بارها برای ایران روشن کرده ایم که این گونه شکایت‌ها به توسعه روابط دو کشور کمک نمی‌کند. اما درخواست‌های ما برای این که ایران شکایت خود را از دادگاه پس بگیرد بی‌پاسخ مانده است.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

جزئیات دخل و خرج نمایندگان مجلس

از زبان نماینده بهبهان 

نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی میزان حقوق ماهانه و کل تسهیلات دریافتی نمایندگان از مجلس را تشریح کرد.به گزارش زندگی،محمدباقر شریعتی درباره میزان حقوق و مزایای نمایندگان مجلس گفت: حقوق ماهانه‌ای که برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است، مبلغ دو و نیم میلیون تومان است.وی افزود: مبلغ یک میلیون تومان هم بابت هزینه‌های دفا‌تر برای نمایندگان در نظر گرفته شده است و با این حساب کل دریافتی که به صورت ماهیانه به نمایندگان مجلس پرداخت می‌شود، مبلغ سه و نیم میلیون تومان است.شریعتی ادامه داد: هیچ گونه مبلغ دیگری به عنوان اضافه کاری و… برای نماینده‌ها پرداخت نمی‌شود و کل دریافت ماهیانه همین مقدار است.

 وی همچنین درباره تسهیلات اعطایی مجلس برای اتومبیل و مسکن نمایندگان گفت: هیات رئیسه اعلام کرده است که نمایندگان می‌توانند صرفا یا ۱۴۰ میلیون تومان خانه رهن کنند، و یا اینکه با ماهی سه میلیون تومان ان را کرایه کنند.نماینده بهبهان درباره شرایط پرداخت این مبلغ پول نیز گفت: البته به هیچ وجه این مبالغ به خود نمایندگان داده نشده، بلکه عنوان شده که شما منزل را انتخاب کنید، هیات رئیسه قرار داد آن را خواهد بست.

اخبار پپشرفت تکنولوژی های نظامی و اطلاعاتی

بالگرد های جاسوسی که در کف دست پنهان می‌شوند

 

محققان موفق به طراحی یک بالگرد کوچک و بدون سرنشین ۳۵ هزار دلاری شدند که قادر به شناسایی مکان و تجهیزات دشمن بدون قرار گرفتن در منطقه خطر است.به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بالگرد جدید در کف دست جای می‌گیرد، دارای وزن برابر کیفی پر از شکلات است و می‌تواند به یک جنگ‌افزار بالقوه برای مبارزه با دشمن تبدیل شود.سازندگان این بالگرد معتقدند بالگرد جاسوسی ۲۰ هزار پوندی موسوم به SQ-4 Recon زندگی سربازان را نجات می‌دهد و یکی از کوچک‌ترین ابزار هوایی بدون سرنشین در جهان لقب گرفته است.

 نانوبالگرد جدید مجهز به دو دوربین است که به سربازان امکان مشاهده تپه‌ها و درون پناهگاه‌ها و سنگرهای دشمن را بدون خطر کشته شدن یا آسیب دیدن می‌دهد.

 این فناوری می‌تواند از راه دور و توسط نظامیان موجود در یک اتاق کنترل واقع در هزاران مایلی نقطه هدف کنترل شود. ابزار ارائه شده همچنین می‌تواند توسط سربازان واقع در گشت سیار با استفاده از یک رایانه تبلتی هفت اینچی کنترل شود. 

این بالگرد فقط ۱۹۸٫۴ گرم وزن و قطری برابر ۲۲٫۸۶ سانتی‌متر دارد و قادر به پرواز و گشت‌زنی به مدت ۳۰ دقیقه است. نانوبالگرد همچنین قادر به خاموش کردن موتورهایش و نشستن همچون یک پرنده روی لبه ساختمان‌هاست. علاوه بر این، فناوری ارائه شده می‌تواند بدون شناسایی شدن تا مدت زمان هشت ساعت روی فعالیت‌های مظنون متمرکز شود.

 دوربین‌های بالگرد قادر به مخابره تصاویر زنده، گرفتن عکس‌های ثابت یا فیلم‌های ویدیویی با استفاده از دید در شب یا روز است. این بدین معناست که سربازان می‌توانند ماموریت‌های شناسایی را بدون قرار گرفتن در معرض خطر راه رفتن در کمینگاه یا قدم گذاشتن روی یک بمب دفن شده صورت دهند. بالگرد مزبور توسط دانشگاه میدلسکس و کمپانی BCB International واقع در انگلیس طراحی شده است.

جرعه ای از آسمان

آنچه روزی شما را افزایش می دهد

 

صله رحم یا به عبارتی همان دید و بازدید امروزی با خویشان و نزدیکان، یکی از آداب پسندیده ای است که اثرات مثبت فراوانی دارد که در اخلاق اسلامی بر ان تاکید شده است.
خبر آنلاین : صله رحم یا به عبارتی همان دید و بازدید امروزی با خویشان و نزدیکان، یکی از آداب پسندیده ای است که اثرات مثبت فراوانی دارد که در اخلاق اسلامی بر ان تاکید شده است.

به نقل از کتاب مفاتیح الحیاه آمده است:

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکس از تاخیر مرگ و گسترش روزی خود خوشحال می شود پس از خدا پروا کند؛همچنین فرمود: کسی که عمرش جز سه سال نمانده باشد با صله رحم، خدا عمرش را به سی و سه سال امتداد می بخشد.
 در روایتی دیگر فرمود: هرکس برای من یک عمل را ضمانت کند من برایش چهار چیز را ضمانت می کنم: هرکس صله رحم کند خدا او را دوست بدارد و روزی وی را گسترش دهد و عمرش را فزونی بخشد و او را به بهشتی درآورد که وعده داده است.
امام باقر(ع) فرمود: صله رحم موجب پاکی اعمال و رشد دارایی و دفع بلا و آسانی حساب و تاخیر اجل می شود.حضرت موسی (ع) از خدا پرسید: پاداش کسی که صله رحم کند چیست؟ فرمود: مرگش را به تاخیر می اندازم و سختی های مرگ را بر او آسان کنم و فرشتگان بهشت به وی ندا می دهند: به سوی ما بیا و از هر در که می خواهی وارد شو.
امام صادق (ع) فرمود: صله رحم و حسن همجواری و همسایه داری، شهرها را آباد و عمرها را طولانی می کنند.

یک خبر از ایذه

آیاجهان پهلوان تختی به جای دوبنده، بیلرسوت می پوشید؟ 

شهرداری ایذه در اقدامی سوال بر انگیز مجسمه چهان پهلوان تختی را با بیلرسوت در میدان تختی این شهر نصب کرد.تعجب نکنید شادروان جهان پهلوان تختی با شلوار به مسابقات کشتی نمی رفته است بلکه این شاهکاری در شهرداری ایذه است.

 شهرداری ایذه در اقدامی سوال بر انگیز مجسمه جهان پهلوان تختی را با پوشیدن بیلرسوت در میدان تختی این شهر نصب کرد. این در حالی است که  شادروان جهان پهلوان تختی در هیچ کدام از مسابقات خود ،با شلوار یا چیزی همانند آن چه در مجسمه ایشان خودنمایی می کند پا به تشک کشتی نگذاشته است ،بلکه این شاهکاری از سوی شورای شهر و شهرداری ایذه است  که اینگونه با پوشیدن شلوار ،دوبنده کشتی را زیر سوال برده است.از این حرکت کاملاً ویژه و تعجب برانگیز ، به عنوان سوژه بسیار نادر و طنز  در بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها به خصوص در شبکه‌های اجتماعی نام برده می شود.اینکه چه تفکراتی در پس این گونه حرکات وجود دارد جای سوال و تامل است؟ آیا بهتر نیست شهرداری و شورای شهر ایذه برای انجام چنین اقداماتی  نظر یک  کارشناس یا مشاور را جویا شوندتا این چنین وجهه شهر را در اذهان عمومی خدشه دار نکنند.

گزارشی از مشکلات فرهنگی در استان

سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان گفت:

فضای نقادی باید از استانداری کلید بخورد

ما انتظارمان از استاندار برخورداری از نگاه کلان نسبت به همه رسانه ها اعم از موافق و مخالف است اما مشاهده می شود که دستوری از سوی ایشان مبنی بر حمایت از روزنامه ایران صادر می شود زیرا روزنامه ای دولتی است و می تواند عملکردها را به خوبی پوشش بدهد ...

سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان گفت: جا دارد فضای نقادی از استانداری به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان آغاز شود و تا از استانداری آغاز نشود به جاهای دیگر سرایت نخواهد کرد.
مهندس محمدجعفر فلسفی در نشست مدیران و سرپرستان رسانه ها با استاندار خوزستان که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: در یک نگاه کلی به وضعیت استان به ویژه عملکرد مدیریتی معتقدم فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر را باید بار دیگر مرور کرده و نصب العین خود قرار دهیم. احساس می شود برخی مسائل مورد غفلت واقع شده و به دست فراموشی سپرده می شود و این امر اثرات منفی خود را بر روند جاری استان نشان داده و می دهد.
وی افزود: به عنوان اولین پیشنهاد در جهت آنکه عملکردها بر اصول و مبانی درستی منطبق باشد و ضرورت دارد مشاورانی امین و خبره در اطراف استاندار حضور داشته باشند و نکته دیگر بها دادن به نظرات و انتقادات سازنده است . که جای خالی آن در همه ی عرصه ها دیده می شود و جا دارد تا از همین نقطه یعنی استانداری به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان این حرکت آغاز شود و تا از استانداری آغاز نشود به جای دیگر سرایت نخواهد کرد.
فلسفی در ادامه گفت: باید جایی برای صحبت های صریح و بی پرده وجود داشته باشد زیرا اگر این حرف ها در این محافل عنوان نشود سر از جای دیگر در می آورد. نمی دانم چه تصمیمی برای ساماندهی این مسئله دارید اما نمی خواهم بیش از این نیز این موضوع را باز کنم.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین خوزستان با اشاره به اینکه باید به ایجاد فضای نقادی بها داد، خطاب به استاندار تصریح کرد: به یاد دارم که در خصوص مسایل گریبانگیر فولاد و احتمال بروز اختلاس در سالن مهمانسرای شهید رجایی در حضور علاءالدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس) به شما و ایشان در این خصوص اخطار دادم و گفتم که شما نمی خواهید در خصوص وضعیت خصوصی سازی صنعت فولاد در استان و یک فرد قصد چنبره زدن بر فولاد استان را دارد نیم نگاهی سیاسی امنیتی داشته باشید که متاسفانه به راحتی از کنار آن گذشتند و افتاد آن اتفاقی که نباید می افتاد و این بحث ملی و فراتر از امنیتی تبعات سنگین بین المللی برای ما داشت.
فلسفی با بیان اینکه این یک درس برای ما بود که انتقادات را جدی بگیریم اظهار داشت: ما در مقابل خون شهدا مسئولیت داریم نه اینکه خدای ناکرده تنها به دنبال این باشیم که فضایی به نفع خودمان درست شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات مطبوعات همچنان به قوت خود باقی است و فکری برای آن نمی شود، گفت: برای مثال در مسئله یارانه ها هر بلایی سرمان می آورند و کم و زیادش می کنند و هیچکس اعتراضی نمی کند به چه علت؟
وی افزود: ما انتظارمان از استاندار برخورداری از نگاه کلان نسبت به همه رسانه ها اعم از موافق و مخالف است اما مشاهده می شود که دستوری از سوی ایشان مبنی بر حمایت از روزنامه ایران صادر می شود زیرا روزنامه ای دولتی است و می تواند عملکردها را به خوبی پوشش بدهد اما متاسفانه این تصمیم اثرات خود را در پی خواهد داشت حتی اگر جمع شود و تغییر کند.
سرپرست کیهان ادامه داد: مگر چند روزنامه منتقد در استان وجود دارد که با آنها اینگونه برخورد می شود الا ماشاءا... مطبوعاتی در استان وجود دارد که به نفع مجموعه های مدیریتی استان قلم می زنند. مگر کم داریم نیروهایی را که تنها با نگاه رپرتاژی مطلب می نویسند با این دیدگاه کار کردن که کاری ندارد و هنر نیست.
مهندس فلسفی خاطرنشان کرد: این بحث ها باید در یک جلسه دقیقا مطرح و اصطلاحا چکش کاری شود و اثرات و پیامدهای آن موشکافی شود. لذا انتظار داریم نگاه حمایتی و عدالتی در جایگاه خود قرار گرفته و فضایی اینچنینی را حاکم بر استان نموده و از خود به یادگار بگذارید زیرا سیطره بر مطبوعات و خبرگزاریها و دو قبضه کردن آنها در اختیار یک مدیریت برای خوزستان هیچ سودی نخواهد داشت، لذا باید فضای مثبتی را به مردم بدهیم.
گفتنی است مدیران و سرپرستان رسانه ها و مطبوعات در این نشست به بیان دیدگاه ها، نظرات و مشکلات مبتلا به خود در این عرصه پرداختند.

یک ااعتراض وارده

اتفاقی که فقط در خوزستان می افتد... 

سمیه همت پور

365 روز سال قلم بر کاغذ و انگشتان بر صفحه کلید می دوند تا طبق رسالتی راستین از مشکلات همه افراد در جامعه بگویند؛ سهم این قلم به دستان از روزهای رفته و آمده سال، نه برای تجلیل که برای ادای احترام به همه آن تلاش ها تنها یک روز است... روز خبرنگار! روزی که بی هیچ توقعی انتظار یک خسته نباشید صمیمانه از مسئولین و مردم را دارند تا قلمشان باز هم جان بگیرد و بر کاغذ سفید بلغزد. گرچه خبرنگاران مانند بسیاری دیگر از اقشار جامعه با مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی دست به گریبان هستند و میزان حقوق و دستمزد آنان در بسیاری از رسانه ها در سطح کمترین حقوق ها و دستمزدها است اما دغدغه اصلی خبرنگاران محفوظ ماندن و محترم نگاه داشتن شأن و حرمت و نیز رعایت کرامت و عزت اصحاب رسانه است که متاسفانه آن چنان که باید از سوی برخی مدیران و مسئولان رعایت نمی شود.
امسال نیز با فرارسیدن 17 مرداد که در تقویم به نام اصحاب رسانه رقم خورده است؛ اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان به عنوان متولی اصلی این قشر؛ اسباب برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران را فراهم کرد؛ اما جابه جایی های مکرر زمان برگزاری این مراسم همه را متوجه یک بی برنامگی دیگر کرد.
این اداره کل در روزهای گذشته طی نامه ای از برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران در تاریخ 15 مرداد در سالن نیوسایت شرکت نفت خبر داد اما صبح همان روز خبر لغو مراسم و برگزاری آن در روز بعد در مکانی دیگر به گوش رسید جالب آن که پیش از ظهر روز 16 خرداد نیز بزرگواران اعلام داشتند مراسم به دلیل جلسه مهم استاندار!! مجددا لغو گردیده است! ( و البته دلایل دیگری هم نقل گردیده است.)
همیشه گفته اند و شنیده ایم که جماعت خبرنگار باید صبور باشند. این بار نیز صبوری به خرج می دهیم چراکه خودمان واقفیم ارزش حرفه ما در یک مراسم تجلیل نمی گنجد اما چرا مسئولانِ همیشه محترم! باز هم مثل همیشه برای وقت ما خبرنگاران ارزش قائل نیستند؟
آیا بهتر نبود پیش از تعیین روزی خاص برای برگزاری مراسم هماهنگی های لازم صورت می گرفت؟ جناب آقای استاندار! بی شک رسیدگی به امور استان در اولویت است اما ارج نهادن به تلاش های ما خبرنگاران به عنوان کسانی که شما و دیگر مسئولان استانی را در حل مشکلات یاری می دهیم، در اولویت چندم شما قرار دارد؟!
به نظر می رسید روز خبرنگار امسال به خاطره ای شیرین برای خبرنگاران تبدیل شود، این اتفاق که نیفتاد، خدا کند بدقولی های روز خبرنگار به همین جا ختم شود.
سمیه همت پور

اخبار دانشجویی دانشگاههای استان

ماجرای جنجال برانگیز انتخاب رشته در دانشگاه شهید چمران اهواز

سدید نیوز/عادل نوروزیان:

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها همواره از موارد مورد بحث میان مسئولان و کارشناسان مذهبی و دانشگاهی بوده است. موافقان از آنجا که تفکیک جنسیتی به تعدیل فضای فرهنگی و روانی حضور دانشجویان کمک می‌کند، یکی از جنبه‌ های مهم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها می‌دانند، در حالی که مخالفان می‌گویند که طراحان و حامیان طرح جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها، مخالف حضور زن در اجتماع بوده و مدعی هستند که با اجرای این طرح، شأن انسانی زنان نادیده انگاشته و این مسئله، توهین به دانشجویان است. این افراد برای اثبات نظر خود تلاش می کنند تا این طرح را همان دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان جلوه داده و با استدلال عدم توانایی کنترل روابط دختر و پسر در خارج از دانشگاه و همچنین عدم امکان اجرایی شدن آن، این طرح را شکست خورده می دانند و به نقد آن می پردازند.

به عقیده رهبر معظم انقلاب، از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى و اقتصادى و سیاسى براى زنان، کاملاً باز است. اگر کسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از کار علمى محروم کند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بى‏نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است (در جمع خواهران ارومیه، ۲۸/۶/۱۳۷۵). البته در عرصه‌ این فعّالیت ها، اسلام حدودى را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او براى فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روى این مسأله حسّاسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان در همه جا داشته باشند (در اجتماع زنان خوزستان، ۲۰/۱۲/۱۳۷۵).

پس این طرح چنانچه به صورت صحیح اجرا شود علاوه بر آنکه مورد تأیید اسلام می باشد باعث افزایش سطح حجاب و عفاف در دانشگاه ها و حرکت شتابان به سوی اسلامی شدن دانشگاه، افزایش آرامش روانی دانشجویان، اطمینان خاطر خانواده ها و بسیاری مزایای دیگر خواهد شد. اما در این راه گاهاً مشاهده می شود که اظهار نظر های غیر کارشناسی برخی مسئولان و اقدامات عجولانه آنها باعث تخریب وجهه این طرح در نزد افکار عمومی می شود. بنابراین این طرح بسیار خوب با اجرای نا مناسب می تواند به شکست منتهی شود.

 در همین راستا شاهد آن بودیم که چندی پیش دفترچه راهنمای انتخاب رشته داوطلبان گروه های پنجگانه آزمون سراسری سال 1391 در حالی  بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت که نحوه جذب دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز باعث تعجب و اعتراض بسیاری از دواطلبان و خانواده های آنها شد.این دانشگاه در اقدامی عجیب و قابل تأمل  در رشته های مهندسی تنها به جذب دانشجوی مرد اقدام کرده بود و زنان دیگر حق انتخاب رشته های مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز را نداشتند.         
 با شرایط پیش آمده دختران خوزستانی رشته های ریاضی و فنی دیگر امکان تحصیل در محل سکونت خود را نداشته و می بایست از سه گزینه ترک تحصیل، پرداخت هزینه و تحصیل در دانشگاه آزاد و یا تحصیل در شهری دور از خانواده، یکی را بر می گزیدند و این در حالی بود  که علاوه بر خانواده ها، مسئولان نظام هم بر تحصیل دختران دانشجو در محل سکونت شان اصرار دارند و حتی شرایط مناسب و فوق العاده ای را برای انتقال آنها از شهرهای دیگر به محل سکونت خانواده شان  مهیا نموده اند.

 به هر صورت با اعلام خبر این اقدام غیر منتظره وزارت علوم از سوی رسانه های خوزستان و اعتراضات مردم، نمایندگان خوزستان در اینباره موضع گیری نمودند و قول پیگیری تا به سرانجام رساندن این موضوع را دادند. ابتدا دکتر جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در تاریخ 10 مرداد و در واکنش به این طرح عنوان کرد: محدودکردن بخش زیادی از اجتماع ظلم در حق آنهاست. در علم و آموزش ما بحث دختر و پسر نداریم. بسیاری از دانشمندان و نخبگان گذشته و حال ما را بانوان تشکیل داده و می دهند و در بخش های مختلف علم و فناوری خدمات ارزنده ای را به کشور ارائه داده اند.

 وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم که استعدادها و توانایی هایی افراد با هر جنسیتی در جامعه بروز کند و نخبه ها براساس شایستگی هایشان رشد کنند.جلیلی در تاریخ 11 مرداد ماه نیز اعلام  کرد: در تماسی که امروز با معاون وزیر داشتم، ضمن بیان اعتراض خود به نمایندگی از مردم خوزستان، این مسئله را مطرح کردم و درخواست اقدام عاجل و فوری در این زمینه را کردم. معاون وزیر قول داد که ظرف چند روز آینده مشکل را حل کند.

 در ادامه واکنش نمایندگان خوزستان به این طرح حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر نیز گفت: نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم بر این است که در مواردی که ورود زنان منع شرعی نداشته باشد، محدودیت ایجاد نشود. عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: نباید فرقی بین زن و مرد دراینگونه مسائل قائل شد. باید میدان باز باشد و افراد توانمند و نخبه رشد کنند. تفاوت باید بین هوش باشد نه جنسیت. من معتقدم این تصمیم، تصمیم نادرستی بوده است و ما مخالف آن هستیم و مطمئنا این مسئله را پیگیری می کنیم و مسئولان باید تجدید نظر کنند.

اما در این میان شدید ترین واکنش را محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از خود نشان داد. وی در واکنش به این طرح عنوان کرد:

 آقای وزیر! وضعیت تحصیل در خوزستان به خودی خود نگران کننده بوده و هست و بی لطفی و کم لطفی در این حوزه در حق خوزستان نمایان بوده است. این چه داستان جدیدی است در حق دانش آموزان و نخبگان خوزستانی روا می دارید. در تمام کشور تحصیل برای همه در شهر محل سکونتشان آزاد است، خوزستان و خوزستانی چه گناهی کرده که باید این ظلم در حقش روا داشته شود. دختران خوزستانی چه جرمی مرتکب شده اند که باید ترک تحصیل کنند و یا کیلومترها دور از خانواده تحصیل کنند. انصاری افزود: آقای وزیر و رئیس دانشگاه چمران باید به نمایندگان و افکار عمومی خوزستان پاسخگو باشند. قطعاً ما هم در مجلس شورای اسلامی این مسئله را به صورت جدی پیگیری می کنیم و نمی گذاریم حق فرزندان خوزستان تضییع شود.

 

این حجم گسترده از اعتراضات مردمی و انعکاس این اعتراضات توسط رسانه های خوزستان به همراه اظهارات و پیگری های نمایندگان استان خوزستان باعث شد تا سرانجام دکتر فیروزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران از اصلاح انتخاب رشته های تحصیلی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور خبر دهد. وی تاکید کرد: از طریق دانشگاه با سازمان سنجش و دفتر گسترش آموزش عالی مذاکره و مکاتبه شد و نامه اصلاحیه دانشگاه به وزارت علوم و سازمان سنجش ارسال گردید.

دکتر فیروزی ادامه داد: منتظریم در سایت سازمان سنجش اصلاحیه انجام شود و به محض اصلاح، تغییر در ظرفیت ها و پذیرش رشته ها به اطلاع داوطلبان رسانده خواهد شد. وی با بیان اینکه انتخاب رشته داوطلبان مجاز ورود به دانشگاه از 17 مرداد آغاز می شود، یادآور شد: جای نگرانی نیست و زمان کافی برای اصلاحیه پذیرش رشته ها وجود دارد و داوطلبان با آرامش خاطر می توانند رشته های مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

در همین راستا طباطبایی معاون سازمان سنجش نیز از اصلاح رشته‌های تک جنسیتی دانشگاه شهید چمران اهواز پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور یعنی 17 مرداد خبر داد و با بیان اینکه مکاتبات با دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: روز دوشنبه 16 مرداد ماه، پیش از شروع انتخاب رشته، با انتشار اطلاعیه‌ای اصلاح این موضوع را به داوطلبان اطلاع می‌دهیم تا داوطلبان دختر نیز در انتخاب رشته خود با مشکل مواجه نشوند.

اما به راستی دلیل اینکه این طرح به این شکل سوال برانگیز در دانشگاه شهید چمران اجرا شد چه بود؟

دکتر جلیلی نماینده مسجد سلیمان در این زمینه عنوان می کند: به نظر می رسد افرادی که اقدام به این کار کرده اند با بررسی فرهنگ مردم منطقه و پایبندی و اعتقادات مردم خوزستان به مسائل شرعی و بافت اجتماعی استان، این دانشگاه بزرگ را به عنوان پایلوت انتخاب کرده اند.

این اظهار نظر در حالی است که دانشگاه شهید چمران اهواز در اجرای این طرح در کشور به عنوان پایلوت انتخاب نشده است. بر اساس بررسی خبرگزاری مهر که از گروه های پنجگانه علوم انسانی، ریاضی و فنی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی و تنها در دوره روزانه 36 دانشگاه بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته سال 91 صورت گرفته است، دانشگاه های هنر اسلامی تبریز، مازندران، کاشان، دانشگاه سمنان، خوارزمی تهران، دریانوردی و علوم دریایی چابهار و ایلام  تنها در یک رشته پذیرش صرفاً مرد دارند. دانشگاه محقق اردبیلی با 24 رشته و دانشگاه لرستان با 18 رشته و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با 15 رشته دارای بیشترین میزان پذیرش صرفاً مرد در این رشته ها هستند. رشته مهندسی عمران، مهندسی عمران گرایش نقشه برداری و کاردانی عمران در 15 دانشگاه بیشترین تعداد را در پذیرش صرفاً مرد دارد و پس از آن گروه مدیریت ها و همچنین مهندسی معدن در 12 دانشگاه پذیرش صرفاً مرد را به خود اختصاص داده اند. به طور کلی می توان گفت در حالیکه در سال 90 تنها دو رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود، امسال 77 رشته کارشناسی پذیرش دختران ندارند.

اما نکته ای که در میان این هیاهو نباید فراموش شود، این است که با وجود اینکه مجمع نمایندگان استان خوزستان 18 نماینده دارد و از لحاظ تعداد نمایندگان در مجلس سومین استان بزرگ محسوب می شویم، تنها 3 نماینده در این ارتباط موضع گیری رسانه ای کرده اند؟ از همه مهمتر اینکه جای خالی نمایندگان اهواز به عنوان مرکز استان در این میان به خوبی مشخص است. آیا این موضوع برای نمایندگان اهواز و خوزستان از اهمیت خاصی برخوردار نبود و یا اینکه نمایندگان ما کارهایی مهمتر از دفاع از حقوق خوزستانی ها در مجلس شورای اسلامی دارند؟

در انتها باید عنوان کرد که این موضوع به خوبی نشان داد که اگر نمایندگان استان خوزستان برای حل کردن یک مشکل جدیت و اتحاد داشته باشند، می توانند بسیاری از معضلات و نارسایی ها را در سطح استان خوزستان برطرف کنند.

نباید از خاطر برد که مردم خوزستان سال هاست که منتظر هستند تا این همدلی و جدیت را در عمل از نمایندگان خود ببینند تا شاهد آبادانی دوچندان خوزستان عزیز باشیم. همچنین اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان به یاد داشته باشند که همیشه اولین ها هستند که در یاد ها و خاطره ها جاودانه می شوند. به امید اینکه این مجمع اولین مجمعی باشد که با همدلی و جدیت برای آبادانی و پیشرفت خوزستان در همه عرصه ها تلاشی مضاعف و ملموس از خود نشان دهد.

 

منابع:

1-    سایت خبری- تحلیلی خوز نیوز

2-    سایت خبری- تحلیلی موج چهارم

3-    خبرگزاری ایسنا خوزستان

4-    خبرگزاری فارس خوزستان

5-    خبرگزاری مهر

اخبار تهدیدات سایبری

به گفته شرکت کاسپرسکای،یک ویروس سایبری جدید در خاورمیانه یافت شده است که می‌تواند از مبادلات مالی، ایمیل و فعالیت‌های فرد در شبکه‌های اجتماعی جاسوسی به عمل آورد. این ویروس که «گاوس» لقب گرفته است قابلیت حمله به زیرساخت‌های اصلی را نیز دارد و سازنده آن همان شرکت یا شرکت‌هایی است که ویروس استاکس‌نت را ساخته‌اند ـ ویروسی که به عقیده عموم، اسرائیل و آمریکا آن را طراحی کرده بودند تا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کنند.
ویروس گاوس نام جدیدترین ویروسی است که آمریکا و اسرائیل آن را برای پیش بردن مقاصد تروریسم سایبری خود طراحی کرده‌اند.به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت امنیت رایانه‌ای «کاسپرسکای‌لب» گزارش داد یک ویروس سایبری جدید در خاورمیانه یافت شده است که می‌تواند از مبادلات مالی، ایمیل و فعالیت‌های فرد در شبکه‌های اجتماعی جاسوسی به عمل آورد.
به گفته شرکت کاسپرسکای، این ویروس که «گاوس» لقب گرفته است قابلیت حمله به زیرساخت‌های اصلی را نیز دارد و سازنده آن همان شرکت یا شرکت‌هایی است که ویروس استاکس‌نت را ساخته‌اند ـ ویروسی که به عقیده عموم، اسرائیل و آمریکا آن را طراحی کرده بودند تا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کنند.تحقیقات این شرکت پیشگام در عرصه ارائه خدمات امنیت رایانه‌ای نشان می‌دهد ویروس گاوس رایانه‌های شخصی در لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطین را آلوده کرده است.این شرکت از اظهارنظر دراین باره که چه کسانی در ایجاد این ویروس نقش داشته‌اند خودداری کرد اما افزود ویروس مورد نظر با ویروس استاکس‌نت و دو ویروس جاسوسی دیگر یعنی «شعله» و «داکو» ارتباط دارد.گزارشی از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز حدود دو ماه پیش فاش کرد شخص اوباما دستور حمله سایبری به ایران با ویروس شعله را صادر کرده بود.شرکت کاسپرسکای در مطلبی روی سایت خود آورده است: «بعد از نگاه کردن به استاکس‌نت، داکو و شعله ما می‌توانیم با یقین بالایی بگوییم که گاوس ساخته شرکت یا شرکت‌های یکسانی است.»
این مطلب می‌افزاید: «تمام این ابزارهای تهاجمی، نمایندگان عملیات جنگ سایبری و جاسوسی سایبری هستند که با حمایت مالی دولت‌ها انجام می‌شوند.»به گفته این شرکت، ویروس گاوس می‌تواند رمز عبور مرورگرهای اینترنت و سایر داده‌ها را بدزدد، اطلاعات مربوط به ویژگی‌های اختصاصی سیستم را ارسال کند، اطلاعات دستیابی به سیستم‌های بانکی در خاورمیانه را بدزدد و اطلاعات ورود به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و حساب‌های کاربری مربوط به ارسال پیام‌های کوتاه را برباید.»

خبر جالب از یک ورزشکار خوزستانی

قویترین مرد آلمان اهل آبادان است!+عکس

قوی‌ترین مرد سال آلمان جوان ایرانی‌الاصلی است که از سال‌ها پیش در آلمان زندگی می‌کند.به گزارش آفتاب به نقل از دویچه وله، قوی‌ترین مرد سال آلمان جوان ایرانی‌الاصلی است که از سال‌ها پیش در آلمان زندگی می‌کند. این ورزشکار نه تنها هفت سال است که گوشت را کنار گذاشته، بلکه اخیرا هر نوع پروتئین حیوانی را هم از رژیم غذایی خود حذف کرده است.


انجام ورزش سنگین بدون تأمین انرژی از منابع غذایی حیوانی برای بسیاری قابل تصور نیست. یک شهروند ایرانی‌الاصل آلمان اما خلاف این موضوع را اثبات کرده است. پاتریک بابومیان که سابقه‌ی بیش از دو دهه ورزش قدرتی را دارد، نه تنها از 7 سال پیش لب به گوشت نزده، بلکه از 7 ماه پیش منابع انرژی حیوانی نظیر شیر و تخم‌مرغ را هم به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده و گیاهخوار مطلق شده است.

بابومیان با وجود این در سال 2011 به‌عنوان قوی‌ترین مرد آلمان برگزیده شد. وی خود می‌گوید تغییر رژیم غذایی نه‌تنها از توان او نکاسته بلکه به بهترشدن فرم بدنش هم کمک بسیاری کرده است.پاتریک بابومیان عناصر موجود در غذاهای ایرانی مانند برنج و لوبیا را منابع غنی انرژی می‌داند.
پاتریک بابومیان در سال 1979، در روزهای پرهیاهوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از آغاز جنگ عراق و ایران، در آبادان از پدری آبادانی و مادری اصفهانی به دنیا آمد. خانواده‌ی پاتریک برای دورکردن او از سروصدا و مخاطرات جنگ، او را به اصفهان فرستادند؛ جایی که در آن پاتریک نخستین سال‌های زندگی و مدرسه را سپری کرد. او تنها در تعطیلات برای دیدار با دیگر اعضای خانواده به بندر ماهشهر می‌رفت.

قوی‌ترین مرد آلمان در سال 2011 زمانی که 4 سال داشت در آستانه زمستان پدر و خواهر کوچک‌ترش را در یک تصادف رانندگی از دست داد. مادر پاتریک که به همراه پدر و خواهر او در اتومبیل از ماهشهر به اصفهان می‌آمد، هم جراحت‌های سختی برداشت. پاتریک بابومیان از آن پس در کنار مادر و مادربزرگش بزرگ شد.هنگامی که پاتریک 7 سال داشت ایران را به همراه مادر و مادربزرگ به مقصد ایالات متحده آمریکا ترک کرد. در روزهای توقف موقت در آلمان اما این کشور نظر مادر پاتریک را به خود جلب می‌کند و آلمان به مقصد نهایی خانواده تبدیل می‌شود.قوی‌ترین مرد سال 2011 آلمان ریشه‌های گرایش به رشته ورزشی خود را در سال‌های نخست زندگی‌اش می‌بیند: «من در خانواده‌ی سه‌نفره‌ای بزرگ شدم که دو عضو دیگر آن زن بودند.» اشاره‌ی او به مادر و مادر بزرگ‌اش است که پس از مرگ پدر برای او باقی ماندند.

به گفته‌ی پاتریک، کودکان ساختارهای روشنی از زندگی در خانواده دارند؛ این‌که باید در دامن خانواده بود و به‌عنوان مثال در ساعتی خاص به مدرسه رفت. این ساختارهای ثابت احساس امنیت و کنترل اوضاع را به کودک القا می‌کنند. وقتی این حس امنیت با پیش‌آمدی تلخ در خانواده خدشه‌دار می‌شود، عضو کوچک خانواده ممکن است به سمت کسب نیرویی خارق‌العاده برای محافظت از دیگر اعضا گرایش پیدا ‌کند.یک رشته از خاطراتی که پاتریک بابومیان پس از گذشت 26 سال هنوز در سر دارد، به دوران مدرسه در اصفهان برمی‌گردد. جالب این‌که قوی‌ترین مرد آلمان در آن دوران در میان همکلاسی‌ها کوچک‌ترین جثه را داشته و بارها از سوی همقطارانش کتک هم خورده است! او می‌گوید شاید این موضوع هم انگیزه‌ای بوده برای پاتریک کوچک که روزی بسیار قوی شود.خاطرات مسافرت با اتوبوس از اصفهان تا تهران یا خاطرات مشاهده کوه‌های اطراف اصفهان همچنان در ذهن او برجسته‌اند.

پاتریک بابومیان در حال حاضر مقیم شهر "پوتسدام" در نزدیکی برلین، پایتخت آلمان است. وی علاوه بر حضور در فهرست یکی از قوی‌ترین مردان جهان، دوران مربی‌گری در این رشته را پشت سر گذاشته است. بابومیان که اعتقاد دارد ذهن و جسم را باید همزمان پرورش داد، تحصیل در رشته‌ی روانشناسی را نیز به پایان برده و در حال تنظیم پایان‌نامه‌ی خود است.به گزارش دویچه‌وله، این ورزشکار 121 کیلویی به‌عنوان یک گیاهخوار در فهرست قوی‌ترین مردان جهان بسیار مورد توجه رسانه‌های مختلف است. وی همچنین در حال تنظیم کتابچه‌ای است برای کمک به کسانی که علاقه دارند این ورزش سنگین را با تغذیه‌ی گیاهی یا رژیم غذایی بدون گوشت ادامه دهند.بابومیان در هفته‌های اخیر و در مسابقات سال 2012 آلمان با فاصله‌ی ناچیزی نسبت به رقیب خود به مقام دومین مرد قوی آلمان رسید.

اطلاعیه مدیر وبلاگ

بنام خدا

خدمت تمامی خوزستانیهای محترم سلام عرض میکنم واین روزها را به همه تسلیت عرض مینمایم.

از اینکه نمیتوانم جوابگوی الطاف تمامی شما عریران باشم پوزش میطلبم. جهت اطلاع خوانندگان محترم عرض میکنم که اینجانب امیر رحمانی ساکن اهواز و کارمند دولت هستم و هدف از ایجاداین وبلاگ تنویر افکار عمومی و آگاه سازی خوزستانیهای محترم از اوضاع استان و انتقال به مسئولین میباشم .

البته در اینکار صعف های زیادی وجود دارد که من در حد وسعم در صدد رفع آنها میباشم و بدلیل اشتغالات کاری فراوان تا بحال نتوانسته ام چندان موفق باشم.لذا مستدعی با پیامک در تلفن معرفی شده ویا در وبلاگ اینجانب را یاری فرمایید . سپاسگزارم

09389442752

السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

در ماه بافضیلت رمضان الکریم و همزمان با لیالی قدر و ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) اراده مشتاقان و علاقمندان به ترویج فرهنگ علوی بر آن قرار گرفته تا با تمامی توان و با انجام خدمتی ناچیز به آستان ملکوتی آن حضرت در طرح توسعه حرم آن اسوه تقوا و عدالت شرکت نمایند.


 به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، با اطلاع رسانی گسترده و فراگیر در مورد ساخت صحن حضرت زهرا(س) که با همکاری اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در روزهای اخیر صورت پذیرفته هر روز به جمع شرکت کنندگان در این طرح مهم اضافه می گردد. محبین اهل بیت علیهم السلام در جای جای میهن اسلامی می توانند با ارسال پیامک بدون متن به شماره 888 اپراتور همراه اول و 359 اپراتور ایرانسل و با دریافت اطلاعات نحوه واریز کمک های نقدی نسبت به واریز مبلغ موردنظر اقدام نمایند.

 
ضمنا شماره حساب های دریافت کمک های نقدی از طریق شبکه بانکی عبارت است از  حساب ویژه 110 بانک های ملی، صادرات و تجارت به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات و 112 بانک ملی به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران.

مناجات رمضان

دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان


                                                 بسم الله الرحمن الرحیم 


اَللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

                                          به نام خداوند بخشنده و مهربان


خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان .

اخبار روز خوزستان

تصاویر: استقبال از سعید عبدولی

اهواز - خبرگزاری مهر: مراسم استقبال مردم اندیمشک از پهلوان کشتی فرنگی کشور سعید عبدولی کشتی گیر فرنگی مسابقات المپیک 2012 لندن بعدازظهر امروز پنجشنبه در فرودگاه دزفول برگزار شد.
 







































یک خبر از ماهشهر

مرگ دو مصدوم دیگر حادثه انفجار پتروشیمی امام

با مرگ دو نفر دیگر از حادثه دیدگان انفجار خطوط انتقال گاز پتروشیمی بندر امام، آمار کشته شدگان این حادثه به 5 نفر رسید.به گزارش ایلنا از بندر امام خمینی(ره)، سعید غبیشاوی یکی از مصدومین اعزام شده به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، ساعاتی قبل به علت شدت صدمات وارده، در این بیمارستان جان داد.بر اساس این گزارش، محمود عبدالله زاده یکی دیگر از مصدومان که در بیمارستان سوانح سوختگی تهران در کما به سر می برد، بامداد امروز فوت کرد، تا شمار کشته شدگان این حادثه غمبار و بزرگ به 5 نفر برسد.اخبار تکمیلی که زوایای تازه ای از علت بروز این انفجار را روشن می کند در دست بررسی است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

شماری از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان عراق نسبت به نبود افرادی از شیعیان در میان خلبانان اعزامی به آمریکا برای آموزش اف 16 اعتراض کرده اند.به گزارش عصر ایران به نقل از سایت خبری وطن آمریکا، شماری از نمایندگان پارلمان عراق هم درخواست کرده اند تا آشکار نشدن ترکیب جمعیتی خلبان اعزامی به آمریکا، روند دریافت جنگنده های اف 16 از آمریکا نیز متوقف شود.معترضین گفته اند در میان 10 نفر خلبانی که قرار است برای آموزش هواپیماهای اف 16 به آمریکا اعزام شوند هیچ فرد شیعه ای وجود ندارد بلکه همگی آنها کرد و عرب سنی هستند.عراق قصد دارد تا سال 2015 میلادی 36 فروند جنگنده اف 16 از آمریکا خریداری کند. به همین منظور در نخستین مرحله 10 خلبان عراقی برای گذراندن دوره آموزش اف 16 به آمریکا اعزام خواهند شد. یک منبع در "ائتلاف ملی" بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق هم گفته است که فرماندهی نیروی هوایی مسئله سهمیه بندی در میان نیروهای اعزامی به آمریکا را رعایت نکرده است. کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق هم از فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی نوری مالکی نخست وزیر عراق خواسته است فهرست اسامی خلبان های عراقی اعزامی به آمریکا برای آموزش اف 16 را تحویل دهد تا ترکیب نژادی مذهبی آنها بررسی کند.یک منبع آگاه نیز گفته است فرماندهی نیروی هوایی عراق تایید کرده است وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قبل از این درخواست کرده بود هیچ شیعه ای در میان خلبانان اعزامی به آمریکا برای آموزش اف 16 حضور نداشته باشند. منابع دیگر هم گفته اند که به احتمال زیاد، دلیل این موضوع، نگرانی آمریکا از انتقال اسرار این جنگنده ها به ایران است زیرا ایران دارای روابط قوی با احزاب و نیروهای سیاسی شیعه عراق است.احسان العوادی نماینده پارلمان و عضو ائتلاف "دولت قانون "به ریاست نوری مالکی نخست وزیر عراق هم از بروز اختلاف نظر میان گروه های سیاسی درباره ترکیب خلبانان اعزامی به آمریکا خبر داد.العوادی اضافه کرد: قبل از این توافق شده بود در سال جاری میلادی 10 فروند هواپیما از آمریکا دریافت شود و بقیه هواپیماها در سال های 2014 و 2015 دریافت شوند و 10 خلبان هم در مراکز ویژه در آمریکا، آموزش ببینند. اما همه این افراد که نام آنها برای اعزام ثبت شده است سنی مذهب و اکثریت آنها کرد هستند که این موضوع باعث نگرانی شده است.
فرمانده نیروی هوایی عراق از کردهای این کشور است.
در مقابل، محمود عثمان نماینده پارلمان از فراکسیون ائتلاف کردستان در مخالفت با سهمیه بندی نژادی مذهبی خلبانان اعزامی به آمریکا، گفت که چنین موضوعی، رفتاری زشت و نامتمدنانه است.وی افزود: انتخاب خلبانان برای آموزش در آمریکا اقدامی بسیار خطیر است زیرا به دلیل حساسیت و اهمیت این موضوع، تجربه و لیاقت ، مقیاس واقعی برای انتخاب خلبانان است.در حمله آمریکا و کشورهای هم پیمان به عراق در سال های 1991 و 2003، نیروی هوایی این کشور به طور کامل نابود شد.قبل از این عراق دارای یکی از قدرتمند ترین نیروهای هوایی منطقه بود.
مسؤولان ذوق زده وطنی بخوانند
 عصرایران ؛ علی قادری - در شرایطی که همه نگاه ها در خاورمیانه به تحولات سوریه متمرکز شده است، اولین کابینه مصر پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 معرفی گردید و در برابر رئیس جمهور مرسی سوگند یاد کرد.
بررسی این کابینه که به ادعای نخست وزیر آن، هشام قندیل، "کابینه انقلاب" است از این جهت اهمیت دارد که این کابینه معادله اصلی قدرت را در صحنه سیاسی مصر را توصیف می کند، معادله ای که با تحلیل آن می توان به قضاوت دقیق تری نسبت به سرنوشت انقلاب مصر دست یافت. در آستانه اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر، اخباری در برخی محافل عربی منتشر شد مبنی بر اینکه اخوان المسلمین و شورای نظام حاکم بر مصر با میانجیگیری وزارت امور خارجه امریکا به یک توافق جامعه درباره تقسیم قدرت دست یافته اند؛ توافقی که اخوان المسلمین را ملزم می کرد که در ازای معرفی محمد مرسی به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری، کنترل وزارت خانه های حساس دولت آینده را به شورای نظامی واگذار کند. 
عدم پذیرش این پیشنهاد از سوی اخوان به معنای ابطال برخی از صندوق های رای و معرفی احمد شفیق به عنوان کاندیدای پیروز بود. چه اینکه خودرو های گارد ریاست جمهوری چند ساعت قبل از اعلام رسمی نتایج در برابر اقامتگاه احمد شفیق در قاهره مستقر شده بودند که در صورت عدم پذیرش این توافق از سوی اخوان المسلمین، احمد شفیق را به عنوان رئیس جمهور به سمت کاخ ریاست جمهوری همراهی کنند. طبیعی بود که در آن زمان، اخوان المسلمین و شاخه سیاسی آن یعنی "حزب عدالت و آزادی" این اخبار را به شدت تکذیب کردند و اعلام نمودند که آنها بر سر سرنوشت انقلابی که به بهای "خون شهدا" به دست آمده است با کسی معامله نخواهند کرد!
در هر حال بررسی ترکیب کابینه هشام قندیل عکس ادعاهای اخوان المسلمین را ثابت می کند و نشان می دهد که آنها پیشنهاد آمریکایی ها را در تقسیم قدرت با شورای نظامی پذیرفته اند که نتیجه آن توافق، کابینه ای است که با نام کابینه انقلاب معرفی شده است!
به غیر از وزارت دفاع که ژنرال مشیر طنطاوی، رئیس شورای نظامی، برای بیستمین سال متوالی هدایت آن را بر عهده دارد، وزارت کشور نیز به یکی از معاونین سابق این وزارت خانه در دوره حسنی مبارک با نام سرتیپ احمد جمال الدین سپرده شده است. وزرای امور خارجه و اقتصاد نیز همان وزرایی هستند که در کابینه انتقالی منصوب شورای نظامی  حضور داشتند ، کابینه ای که رئیس آن، کمال جنزوری، اکنون به عنوان یکی از معاونین محمد مرسی عرفی شده است.بقیه وزار ترکیبی از استانداران دوره حسنی مبارک و برخی از اعضای اخوان المسلمین هستند که عمدتا مسئولیت وزارت خانه های غیر حساس را بر عهده گرفته اند.
نکته مهم دیگر عدم تغییر دستگاه اطلاعاتی و امنیتی مصر است که بدنه آن هیچ تفاوتی با دوران مبارک نکرده است و فقط ریاست آن از مدت ها پیش به ژنرال موافی(مسئول پرونده های مرتبط به اسراییل) واگذار شده بود. این ترکیب در دولت و دستگاه امنیتی مصر علاوه بر اینکه معامله اخوان المسلمین و ژنرال های شورای نظامی را به وضوح ثابت می کند، نشان می دهد که کنترل کامل سیاست گذاری های امنیتی و جهت گیری های بین المللی دولت آینده مصر در اختیار ژنرال های ارتش مصر قرار دارد، ژنرال هایی که ماهیت و ستون نظام سیاسی آنها هستند و نه دیگران. به عبارت دیگر کابینه جدید مصر، ترکیبی از ارتش ، اخوان المسلمین و برخی از بازماندگان وابسته به مبارک هستند که در قالب "کابینه انقلاب" معرفی شده اند!
ترکیب این کابینه نشان می دهد که در واقع هیچ انتقال قدرت جدیی در مصر صورت نگرفته است و کنترل سلطه سیاسی و حتی اقتصاد این کشور در اختیار ژنرال های شورای نظامی قرار دارد.از سوی دیگر حضور وابستگان حسنی مبارک در کابینه انقلاب نشان می دهد که نه تنها شعار اصلی انقلاب مصر یعنی "الشعب یرید اسقاط النظام" با شکست کامل مواجه شده است بلکه نام گذاری تحولات زمستان 2011 با عنوان "انقلاب" نیز با تردید روبرو است. کابینه جدید مصر ثابت می کند که آنچه در عمل در مصر رخ داده فقط یک "تغییر ویترین" بود. ویترینی که مانکنش از یک مد سکولار با عنوان حسنی مبارک به یک مد اسلامگرا با عنوان محمد مرسی تغییر شکل داده است.
و بالأخره اینکه کابینه انقلاب مصر و رئیس جمهور مرسی به امنیت اسراییل متعهد خواهند بود و اساس هیچ تهدیدی برای صهیونیست ها بوجود نخواهند آورد. جالب این جاست حتی گازی که در دوره حکومت انتقالی به اسراییل قطع شده بود ، شیرهای آن با آمدن محمد مرسی به کاخ ریاست جمهوری دوباره باز شد تا پس از انفجار پانزدهم خط لوله در صحرای سینا، این واقعیت برای مردم مصر روشن شود که اخوان المسلمین برای کسب کرسی ریاست با اسراییل نیز معامله می کند!
علی القاعده وزارت امور خارجه و مراکز تصمیم گیری در ایران باید به دقت تحولات مصر را در نظر داشته باشند. این تصور در برخی از این مراکز وطنی وجود دارد که مصر پس از مبارک و ایران می توان روابط رو به توسعه ای با یکدیگر داشته باشند که در پاسخ به اصحاب این رای باید گفت که تصورتان کاملا اشتباه است. ممکن است که مصر در شرایط کنونی علاقه ای به حضور در جدال میان ایران و عربستان نداشته باشد اما واقعیت این است که مصر مرسی و مصر مبارک هیچ تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند. حتی اگر این تحلیل در برخی از مسئولین وجود داشته باشد که باید به محمد مرسی و اخوان المسلمین فرصت داد که از شرایط حساس کنونی خارج شوند باید گفت که اخوان و مرسی ورقه ای برای معامله ندارند چرا که همه آنها را به ژنرال ها واگذار کرده اند. واقعیت این است که مرسی فقط یک ویترین است و اختیارتش کمی بیشتر از ملکه انگلیس است. ملکه ای که آمدن یا نیامدنش به تهران اهمیت چندانی نخواهد داشت.

گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا به اوباما: دسـتاوردهای شگفت انگیز ایران در برنامه اتمی + واکنش اسرائیل

هاآرتص نوشت: حال سند نهایی NIE شباهت چشمگیری با گزارش اسرائیل در همین زمینه دارد و تاکید می کند که ایران پیشرفت های غیر منتظره و حایز اهمیتی در برنامه هسته ای خود کسب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا در روزهای گذشته تازه ترین ارزیابی خود را در مورد میزان پیشرفت برنامه هسته ای ایران به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا ارائه کرده اند.به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ هاآرتص مدعی شد: تازه ترین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا تاکید دارد که دسـتاوردهای ایران در برنامه اتمی اش، بسیار بیشتر از چیزی است که کارشناسان اطلاعاتی آمریکا گمان می کردند.ارزیابی جدید اطلاعاتی آمریکا به وخامت ارزیابی های نهادهای اطلاعاتی اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران نزدیک شده است.دیپلمات های غربی و مقامات اسرائیلی، که هاآرتص نام آنها را نبرده است، گفته اند که «ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا در زمینه نگرانی واشنگتن از اقدام یک جانبه اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران به باراک اوباما ارائه شده است».ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا، NIE، مهم ترین گزارش اطلاعاتی آن کشور محسوب می شود که در اختیار رییس جمهوری آمریکا قرار می گیرد.هاآرتص نوشت: حال سند نهایی NIE  شباهت چشمگیری با گزارش اسرائیل در همین زمینه دارد و تاکید می کند که ایران پیشرفت های غیر منتظره و حایز اهمیتی در برنامه هسته ای خود کسب کرده است.

واکنش اسرائیل

از سوی دیگر باراک وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در مصاحبه با رادیوی اسرائیل تایید کرد که ارزیابی مهم ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا وجود ماهیت نظامی در برنامه هسته ای ایران را تایید می کند.اهود باراک به رادیوی اسرائیل افزود که کشورش در مسائل مربوط به خود «تنها به خویش تکیه می کند».آقای باراک این را نیز گفت که «اگر من و نتانیاهو حمله را ضروری بدانیم، آن را به رای گیری کابینه خواهیم گذاشت».
 
 
 

پیشنهاد غافلگیرکننده روس‌ها درباره بحرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد می گویند که نماینده دائم روسیه در جلسه اخیر شورای امنیت پیشنهاد کرده است که بحران بحرین در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد.به گزارش ایرنا؛ این پیشنهاد غافلگیرکننده که گمان می رود با مخالفت امریکا، انگلیس و فرانسه روبرو شده باشد به رئیس جلسه ارئه شده بود؛ اما در دستور جلسه روز سه شنبه شورای امنیت قرار نگرفت.منابع دیپلماتیک در سازمان ملل می گویند که نفس پیشنهاد روسیه درباره بحرین رویکرد تازه ای از جانب مسکو به طرح متوازن بحران های خاورمیانه در شورای امنیت به شمار می رود.به گفته این منابع سرکوب های بحرین می تواند به مناقشه تازه ای میان غرب و روسیه و چین در شورای امنیت تبدیل شود.در یک سال گذشته مسکو و پکن با سه عضو دایم دیگر شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه بر سر پرونده سوریه دچار اختلاف نظر جدی بوده اند.در حالیکه بیش از یک و سال و نیم از اعتراض سراسری مردم بحرین علیه رژیم ال خلیفه می گذرد، شورای امنیت سازمان ملل در این باره سکوت مطلق کرده و یک جلسه نیز به بررسی بحران آن کشور و سرکوب معترضان بحرین توسط رژیم آل خلیفه و عربستان اختصاص نداده است.این در حالیست که تاکنون با فشار آمریکا، انگلیس و فرانسه شورای امنیت بیش از صد جلسه درباره بحران سوریه برگزار کرده است که هدف از انها زمینه سازی برای دخالت نظامی در سوریه و سرنگون کردن حکومت بشار اسد بوده است.عدم توجه شورای امنیت سازمان ملل به مساله بحرین یا فلسطین و تمرکز طولانی بر بحران سوریه باعث انتقاد بسیاری درباره سیاست یک بام و دو هوای برخی اعضای دائم این شورا شده است.چندی پیش لی بائو دونگ نماینده دائم چین در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از تصمیمات و اقدامات یکجانبه و تبعیض آمیز برخی از اعضای شورای امنیت دربحران های جهانی، گفته بود نباید بین کشتار غیرنظامیان، درعراق، پاکستان، افغانستان، فلسطین، لبنان و سوریه تبعیض قائل شویم در غیر این صورت اعتبار و جایگاه شورای امنیت از میان خواهد رفت.وی گفته بود اگر شورای امنیت درخصوص رسیدگی به کشتار غیر نظامیان با عدالت و رعایت انصاف برخورد نکند، صلاحیت این شورا بشدت زیر سوال می رود.

 
سی ان ان ترک:
یک نماینده مجلس ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که آمبولانس های ترکیه در مناطق مرزی با سوریه ، به این کشور مهمات می برند و زخمی بر می گردانند.به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک ، " مولود دودو " نماینده " هاتای " از حزب مخالف جمهوریخواه خلق (CHP) در مجلس ترکیه به نقل از مردم منطقه هاتای و مرز نشینان این استان هم مرز با سوریه گفت که آمبولانس های ترکیه که برای انتقال مجروحان و زخمی های درگیری های داخلی سوریه به مناطق مرزی با سوریه اعزام می شوند به هنگام عزیمت به منطقه مهمات بار می کنند تا به دست مخالفان مسلح حکومت سوریه برسانند و به هنگام بازگشت مجروحان جنگ داخلی سوریه را به ترکیه منتقل می کنند.
این نماینده مجلس ترکیه که روز سه شنبه برای بازدید از مناطق مرزی با سوریه به حوزه انتخابیه خود رفته بود ، اعلام کرد که از دیدن صحنه های حمایت نظامی ترکیه از مخالفان مسلح حکومت سوریه در این منطقه در حیرت است.وی گفت: " مردم آنجا می گفتند که آمبولانس های ترکیه به سوریه مهمات می برند و در بازگشت زخمی می آورند. اگر این ادعا درست باشد واقعا دولت ترکیه عملی غیر قابل قبول انجام می دهد. "این نماینده مخالف در مجلس ترکیه گفت : مسئولیت این اقدامات غیر قابل قبول در مناطق مرزی مان با سوریه کاملا متوجه رجب طیب اردوغان است."این نماینده مجلس ترکیه با اشاره به اینکه کامیون های پر از مهمات با هماهنگی از بالا بدون بازدید از ایست بازرسی های مرزی ترکیه به سمت سوریه اعزام می شوند گفت که از بعضی خانه های روستایی در مرز با سوریه به عنوان قرار گاه نظامی برای پشتیبانی عملیات های نظامی مخالفان حکومت سوریه علیه ارتش این کشور ، استفاده می شود.
بسیاری از رسانه های غربی و رسانه های داخلی ترکیه در ماه های گذشته گزارش هایی مبنی بر حمایت نظامی ترکیه از مخالفان مسلح حکومت سوریه منتشر کرده اند اما دولت ترکیه تا کنون این گزارش ها را تکذیب کرده است.همچنین روز گذشته برای نخستین بار برخی رسانه های ترکیه تصاویری از 10 نظامی ترک را که در منطقه لاذقیه سوریه در صف مخالفان مسلح حکومت سوریه علیه ارتش این کشور می جنگند را منتشر کردند.رسانه های آمریکایی نیز گزارش دادند اخیرا 600 شبه نظامی از منطقه قفقاز برای جنگ با ارتش سوریه از طریق ترکیه وارد این کشور شده اند.دولت سوریه مدعی است بسیاری از افراد مسلح که در صف مخالفان حکومت در مقابل ارتش این کشور صف آرایی کرده اند از مزدوران کشورهای خارجی هستند که با هماهنگی کشورهایی چون عربستان ، قطر و ترکیه و با چراغ سبز همپیمانان غربی آنها از جمله آمریکا و انگلیس و نیز اسراییل از طریق مرزهای سوریه وارد این کشور می شوند و مورد حمایت مالی و تسلیحاتی این کشورها قرار می گیرند.

آلودگی آب رودخانه های استان

شناسایی 37 مورد آلودگی در آب آشامیدنی خرمشهر 

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر گفت: در نمونه‌برداری از آب آشامیدنی خرمشهر 37 مورد آلودگی مشاهده شده است.مهرداد پاریان اظهار کرد: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و تشدید برخورد با واحد‌های صنفی عرضه و فروش مایحتاج شهروندان خرمشهری، 74 کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف شد.وی افزود: در اجرای طرح تشدید بازرسی از اماکن عمومی با اولویت مراکز حساس مانند شیرینی‌پزی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها، 573 مورد از این مراکز توسط بازرسان بهداشت مورد بازدید قرار گرفت.رئیس مرکز بهداشت خرمشهر ادامه داد: در نمونه‌برداری از آب آشامیدنی خرمشهر 37 مورد آلودگی مشاهده شده است.وی افزود: در این مدت کلرسنجی 493 مورد از آب آشامیدنی خرمشهر انجام شده است.وی با اشاره به مراکز متخلف در رعایت نکردن اصول بهداشتی گفت: تا کنون دو محل عرضه مواد خوراکی غیر بهداشتی در خرمشهر تعطیل و به اداره تعزیرات معرفی شده‌اند.پاریان افزود: با توجه به اهمیت بهداشت مواد غذایی پر مصرف در ماه مبارک رمضان مانند زولبیا، بامیه، و دیگر اقلام خوراکی شهروندان روزه‌دار در این ماه از خرید هرگونه مواد غذایی عرضه شده توسط دست‌فروشان خودداری کنند.وی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه اماکن عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی با شماره 4229391 واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت خرمشهر تماس بگیرند.


یک ناهنجاری اداری

تناقض‌گویی در تعداد قربانیان آتش‌سوزی در پتروشیمی بندرامام 

این بار نیز تناقض در پاسخگویی مسئولان و ابهام در آمار تعداد مجروح و کشته شدگان حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بندرامام، مردم و رسانه‌ها را سردرگم و نگران کرده است.به گزارش موج چهارم به نقل ازخبرگزاری فارس، برای نخستین‌بار نیست که با وقوع حوادث ناگوار و غیر مترقبه همچنان پاسخگویی مسئولان برای رسانه‌ها با سردرگمی و بی‌نظمی خاصی مواجه می‌شود.آماری گاهاً غیرواقعی و عمدتاً متناقض که هر رسانه‌ای بنا به دل مسئولان اقدام به انتشار تعداد مجروحان و کشته شدگان حادثه می‌کند که مردم با خواندن این اخبار کاملاً مات و مبهوت و نگران می‌شوند.حوالی ساعت 15:25 دقیقه روز گذشته برابر با جمعه سیزدهم مردادماه، حادثه‌ای دلخراش و ناگوار به دلیل آتش‌سوزی و بر اثر نشت گاز در خطوط تأمین خوراک برای یکی از واحدهای پتروشیمی بندرامام صورت گرفت که تبعات جانی ناراحت کننده‌ای را بر جای گذاشت.این حادثه ساعاتی بعد از به وقوع پیوستن، چون انفجار بمبی مهیب، بسیاری از مردم را مطلع کرده و عده‌ای از مسئولان با اینکه می‌کوشیدند این حادثه را چون برخی مسائل از چشم رسانه‌ها مخفی نگه دارند، خبر مذکور بر روی صفحه خبرگزاری فارس حوزه جنوب خوزستان ظاهر شد؛ "واحد میترینگ پتروشیمی بندر امام آتش گرفت".

 ساعت 20:11 شب حادثه؛ 16 مجروح و یک کشته

در ساعت 20:11 شب حادثه فرماندار ماهشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: طبق آماری که تاکنون به اینجانب اعلام شده 16 نفر در این حادثه زخمی شدند و یک نفر در دم جان سپرده است اما حال چهار نفر دیگر نیز بسیار وخیم گزارش شده است که احتمالاً به آمار کشته شده‌ها افزوده خواهد شد.وی در ادامه از مهار آتش سوزی خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ خللی در فعالیت پتروشیمی بندر امام به‌عنوان قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور ایجاد نشده است.

9:29 امروز؛ 15 مجروح و 2 کشته

فرماندار ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حادثه آتش‌سوزی واحد خوراک گازمایع (NGL) پتروشیمی بندرامام در مجموع دو کشته و 15 زخمی برجای گذاشت.وی با بیان اینکه مجروحان این حادثه برای مداوا در بیمارستان‌های ماهشهر و اهواز بری هستند، خاطرنشان کرد:  واحد خوراک گاز مایع پتروشیمی بندرامام روز گذشته (جمعه) حوالی ساعت 15 دچار انفجار و آتش سوزی شد که پس از گذشت سه ساعت توسط مأموران آتش نشانی مهار شد.منوچهر حیاتی عنوان کرد: این واحد معمولاً دور از فعالیت روزانه کارکنان پتروشیمی است و به همین خاطر کسی از آنها دچار تلفات جانی نشد.

 

11:37 امروز؛ 16 مجروح و یک کشته

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد:  این آتش سوزی در ساعت 15 و 25 دقیقه روز گذشته بر اثر نشت گاز از مسیر خط لوله 30 اینچ خوراک ورودی مجتمع پتروشیمی بندرامام آتش سوزی رخ داد.وی گفت: مکان شروع آتش سوزی دقیقاً در چند قدمی واحد شماره 2 آتش نشانی شرکت پتروشیمی روی داد که در اثر آن 16 نفر از پرسنل این واحد دچار آتش سوزی شدند که یک نفر از آنها جان سپرد و شش نفر دیگر به طور سرپایی مداوا شدند و 9 نفر دیگر به مراکز درمانی اهواز اعزام شدند.قدرت‌الله نصیری در پایان در خصوص علت اصلی این حادثه گفت: علت این حادثه توسط کارشناسان در حال بررسی است و نتایج علت بروز این حادثه به زودی اعلام می‌شود.

و در آخر

10:35 امروز؛ 15 مجروح و 3 کشته

فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان دقایقی پیش ضمن اعلام اینکه در محل حادثه ابتدا کادر پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان حاضر و پس از آن فوریت‌های پزشکی مراکز شهری وارد صحنه حادثه شده خاطرنشان کردند: مجروحان را امدادرسانی کرده به بیمارستان‌ها ماهشهر و اهواز انتقال دادند.بنا به گزارش مستند و موثق این مرکز، آمار کشته و زخمی شدگان این حادثه 15 مجروح و سه کشته بوده که البته حال چهار مجروح دیگر بسیار وخیم گزارش شده است.بنا به گزارش فوریت‌های پزشکی این دانشکده 9 مجروح به اهواز انتقال، چهار زخمی در بیمارستان نفت ماهشهر بستری و دو حادثه دیده دیگر به‌صورت سرپایی درمان شدند.

یک خبر سیاسی - امنیتی

امروزه شرکتهای خصوصی نقشی اساسی در معادلات بین المللی ایفا می کنند و بزودی و در آینده ای نزدیک جای دولتها را در تحولات جهانی می گیرند.به گزارش همراهان نیوز ، شرکتهای نفتی خصوصی یکی از بزرگترین و نیز مهمترین این بازیگران بوده و هستند و اکنون چند سالی است که شرکتهای امنیتی و نظامی نقش جدیدی را بر عهده گرفته اند."جنگ" برای این شرکتها که اغلب از سوی دولتهای جنگ مدار و جنگ طلب تاسیس و مورد حمایت های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی قرار می گیرند عرصه فعالیت به شمار می رود و در نقاط مختلف در صحنه های جنگ ظاهر و غالبا سیاست های نانوشته دولتها را پیاده می کنند.شرکت نظامی و امنیتی«بلک واتر» با ملیت آمریکایی ابتدا در افغانستان و سپس  در عراق نقش مهمی را از زمان لشکر کشی های آمریکا به منطقه ایفا کرده است.بلک واتر مدت کوتاهی پس از ۱۱ سپتامبر، قراردادی ۵٫۴ میلیون دلاری برای تأمین امنیت مقر سیا در کابل با دولت آمریکا امضا کرد و سپس با اشغال عراق از سوی آمریکا، قراردادی ۲۷ میلیون دلاری برای تأمین امنیت پل برمر، فرماندار نظامی عراق، با پنتاگون امضا کرد.بد نامی این شرکت و اتهام تجارت سیاه جنسی در افغانستان و عراق در حالی چندی پیش افشا شد که اکنون در سوریه به آموزش نیروهای تروریستی در این کشور مشغول است.
پس از رسوایی این شرکت در عراق دادگاهی در ایالات متحده پنج مامور شرکت بلک‌واتر را از اتهام دخالت در کشتار غیرنظامیان عراق در سال 2007 مبرا دانست، پرونده آن‌ها را مختومه و علت آن را نبود مدارک و اطلاعات کافی عنوان کرد.این شرکت پس از رسوایی کشتن غیرنظامیان در عراق نام خود را از بلک واتر به «آکادمی» تغییر داد. گزارشها حاکی از آن است که این شرکت آمریکایی ، نیروهای اجیرکرده اش را از عراق به سوریه گسیل می دارد.دفتر اصلی این شرکت در کارولینای شمالی قرار دارد. این شرکت در سال 1988تاسیس شد. در واقع یکی از افسران سابق گارد ویژه نیروی دریایی آمریکا این شرکت را تاسیس کرد.این شرکت مدعی است می تواند دهها هزار نیروی امنیتی و نظامی مجرب را در خطرناکترین و حساسترین مناطق نظامی در سراسر جهان مستقر کند. در شرایطی که منطقه خاورمیانه شاهد یک سری انقلاب و قیام است، اسناد فاش شده نشان می دهد شرکت بلک واتر ، نیروهای اجیرشده اش را در سوریه فعال کرده است تا در ترورهای مشخص و انجام حملات تروریستی و درگیری با نیروهای امنیتی سوریه فعالیت کنند.دولت آمریکا با شرکت امنیتی خصوصی دیگری به نام «اس سی جی اینترنشنال» قرارداد امضاء کرده است. جیمز اسمیت که رئیس سابق بلک واتر است، مدیر شرکت اس سی جی اینترنشنال است. این شرکت ماموریت پیداکرده است به نیروهای مخالف در سوریه برای سرنگون کردن حکومت سوریه کمک کند. رسانه های ترکیه نیز از فعالیتهای تازه شرکت بلک واتر در امتداد مرزهای ترکیه با سوریه خبر داده اند.واشنگتن با امضای قراردادی به ارزش 465 میلیون دلار، حفاظت از کارکنان سفارت‌خانه امریکا در عراق را تا سال 2009 به ماموران این شرکت خصوصی واگذار کرد.پس از رسوایی های این شرکت امنیتی در افغانستان،دولت این کشور فعالیت این شرکت را در این کشور ممنوع اعلام کرد،اما همچنان بلک واتر با شرکتهای تابعه خود در منطقه فعالیت می کند.با آغاز ناآرامی ها در سوریه بلک‌واتر در این کشور فعال شده و این شرکت تعدادی از نیروهای خود را در اردوگاه‌های ویژه آموزشی در خاک ترکیه برای آموزش دادن به تروریست‌های سوری و شبه نظامیان مستقر کرده است.بلک واتر در زمینه حضور در افغانستان، عراق و لیبی مشهور است. دولت عراق در سال 2007 مجوز فعالیت شرکت بلک واتر را در عراق باطل کرد. این کار پس از آن انجام شد که کارکنان شرکت بلک واتر هفده غیرنظامی عراقی از جمله زنان و کودکان را در بغداد هدف گلوله قرار دادند و کشتند. 

اخبار ورزشی

بر این اساس آسمان تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه صاف همراه با غبار صبحگاهی گاهی وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این مدت به 25 و 38 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ورود موج جدید گرد و خاک به کشور خبر داد و گفت: گرد و خاک از روز یکشنبه در تهران سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا می‌شود.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا روز سه‌شنبه، جوی پایدار بر کل کشور حاکم بوده که در نتیجه آن آسمانی صاف و آفتابی را برای اکثر نقاط خواهیم داشت.

وی افزود: از سوی دیگر تا روز دوشنبه به سبب وزش باد شدید بر روی کشور عراق، به تناوب، پدیده باد و گرد و خاک و کاهش دید افقی در جنوب غرب و برخی نقاط غرب پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی این مدت در شرق و جنوب شرق کشور، بویژه منطقه زابل، وزش باد شدید همراه با گرد و خاک ادامه خواهد داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به اطلاعیه ویژه این سازمان اشاره کرد و گفت: بر این اساس طی روزهای یکشنبه و دوشنبه باد و گرد وخاک به تناوب در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر و با شدت کمتر در استانهای اصفهان، مرکزی، قزوین و تهران سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا می‌شود. از سوی دیگر در این مدت نیز به سبب وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق کشور، توفان شن و خاک در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بر این اساس آسمان تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه صاف همراه با غبارصبحگاهی گاهی وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این مدت به 25 و 38 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: همچنین در روز یکشنبه استان خوزستان با حداکثر دمای 47 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین و چهارمحال و بختیاری نیز با حداقل دمای 10 درجه سانتیگراد بالای صفر خنکترین استان‌های کشور خواهند بود.

خوزستان در آینه آمار

رتبه ششم خوزستان در ضریب نفوذ اینترنت

 

تهران، گیلان، اصفهان، سمنان و قم پنج استانی هستند که براساس بررسی‌های صورت گرفته بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در سال 1390 را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال گذشته استان تهران با داشتن هشت میلیون و 859 هزار کاربر بالاترین ضریب نفوذ اینترنت کشور را از آن خود کرده و با نفوذ 60 درصدی در صدر جدول قرار گرفته است.

استان گیلان نیز با ضریب نفوذ 54 درصد در رده‌ی دوم قرار گرفته و پس از آن اصفهان و سمنان به‌طور مشترک با نفوذ 52 درصدی اینترنت سومین استان‌های پرنفوذ کشور بوده‌اند. هم‌چنین استان قم و سمنان نیز با ضریب نفوذ 50 درصدی چهارمین رده جدول پرنفوذ‌های اینترنتی را از آن خود کرده‌اند.

استان‌های بوشهر با 48، خوزستان 46، یزد 47، آذربایجان شرقی 44، خراسان رضوی 45، هرمزگان 42 درصد دیگر استان‌های پرنفوذ کشور بوده‌اند. بنابر آمار منتشر شده در سایت مرکز "متما"، استان‌های کهکیلویه و بویر‌احمد با 22 درصد، خراسان جنوبی 29 درصد، کردستان و کرمان 30 درصد، لرستان 31 درصد، آذربایجان غربی 32 درصد، کرمانشاه 34 درصد، اردبیل 35 درصد، استان مرکزی 37 درصد، ایلام و همدان 36 درصد، استان‌هایی بوده‌اند که کمترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده‌اند.

در آمار‌های منتشر شده وضعیت استان البرز حالت نامشخصی دارد و برای آن ضریب نفوذ صفر اعلام شده است که به نظر می‌رسد این استان همراه با استان تهران مورد بررسی قرار گرفته باشد و آمار تفکیکی آن در دست نباشد. بنا به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حال حاضر، ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 46.9 درصد رسیده است.

مناجات روزهای ماه مبارک رمضان

دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان 

«خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل‌های ترسان.»

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.»

«خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل‌های ترسان.» 

یک گزارش از تخلفات مالی در استان

اختلاس سه میلیاردی این بار در اندیمشک!
 
کد مطلب : 4438

گروه اقتصادی: رییس پلیس آگاهی استان خوزستان از دستگیری رییس بانک و دو تن از همدستانش به دلیل اختلاس سه میلیارد تومانی خبر داده است.
به گزارش ایسنا، حفیظ‌ الله خواجوی در تشریح کشف اختلاس سه میلیارد تومانی در یکی از بانک‌های شهر اندیمشک، گفت:رییس وقت بانک و جانشین وی با مشارکت افراد غیربانکی به نام «مریم»، با جعل اسناد بانکی و ایجاد پرونده‌های واهی و صوری و همچنین تشکیل قراردادهای غیرواقعی و جعل نام مراجعان بانک، اقدام به برداشت وجه از حساب بانک در قالب وام‌های مشارکتی می‌کردند.
خواجوی با بیان اینکه با توجه به جمع‌بندی‌های انجام شده، اختلاس تا مبلغ سه میلیارد تومان از جانب نامبردگان برآورد می‌شد.افزود: پرونده برای دستگیری دیگر عوامل در این اختلاس در حال بررسی است.

یک مقاله اجتماعی

سوژه‌های محبوب‌ ایرانی‌ها در گوگل 
کد مطلب : 4443
گروه جامعه: ایرانی‌ها در گوگل چه چیزی را جست و جو می‌کنند؟ شاید تا به حال این سوال زیاد برای شما پیش آمده باشد و جالب باشد بدانید همانطور که هر ساله آمار جست و جوهای کل جهان منتشر می‌گردد، از جست و جوهای ایرانی‌ها با‌خبر شوید. سایت مشرق نیوز در فهرستی بلند‌بالا نگاهی انداخته به آمار سایت گوگل و کلماتی که اکثر ایرانیان در‌گوگل سرچ می‌کنند. لغت‌هایی مثل آشپزی، جوک، چوب، دختر و... در این فهرست قرار‌دارد! قبل از خواندن این اطلاعات جالب است بدانید طبق آماری که چندی قبل منتشر شده بود هر‌کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج‌بار در موتور جست‌وجوگر گوگل جست‌وجو می‌کند.
الف مثل آشپزی
بالاترین آمار جست‌وجو در حرف الف مختص به کلمه آشپزی بود. به نظر می‌آید کاربران ایرانی در اینترنت نیز به دنبال غذاهای خوش طعم و خوشمزه می‌گردند. این کلمه بیش از ۲۰ میلیون بار در گوگل جست‌وجو شده است. ذوق‌ ایرانیان با جست‌وجوی کلمه ‌آهنگ نیز رعایت شده است، این ‌کلمه بیش از ۱۳ میلیون بار مورد جست‌وجو قرار‌گرفته است.

ب مثل بانک ملی
قصد تبلیغ برای بانک‌ملی را نداریم اما کاربران ایرانی بیش از ۱۳ میلیون بار این کلمه را در جست‌وجوگر گوگل وارد‌کرده‌اند و این نشانگر رشد بانکداری الکترونیکی در نزد ایرانیان است. این خوشحالی زمانی کامل می‌شود که بانک صادرات با پنج میلیون جست‌وجو در رتبه سوم قرار دارد. البته کلمه بازار‌کار نیز با ۱۰ میلیون بار جست‌وجو در مکان دوم جای‌گرفته است.

پ مثل پست
مسئولان پست باید بسیار‌خوشحال باشند که ایرانیان بیش از ۴۷ میلیون بار این کلمه را جست‌وجو‌کرده‌اند. برای شرکت ‌پستی که‌ضرر دهی ‌آن ‌بسیار‌ زیاد است، این آمار می‌تواند نقطه امیدی در‌ تاریکی باشد. کلمه پرسپولیس و پارس‌خودرو با ۳۷ و هشت میلیون بار جست‌وجو در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

ت مثل تبیان
سایت تبیان یکی از قدیمی‌ترین سایت‌هایی است که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. موسسه تبیان با تاسیس این سایت توانسته است تا کاربران بسیار‌ زیادی را مشترک خود ‌کند. این کلمه با ۴۱ میلیون بار جست‌وجو در‌میان کاربران ایرانی از معدود مواردی است که یک سایت جست‌وجو می‌شود. ث مثل ثبت‌نام کارشناسی

ثبت‌نام کارشناسی یک میلیون و ۲۶۰ هزار بار جست‌وجو شده است. بازار ثبت‌نام در این قسمت بسیار بالاست، ثبت‌نام ازدواج دانشجویی و ثبت احوال نیز در رتبه دوم و سوم قرار دارد اما نکته جالب ثبت‌نام برج میلاد است که ۳۲۴ هزار بار مورد‌جست‌وجو قرار گرفته است. برج میلادی‌ها از همین حالا می‌توانند بر روی درآمدی نجومی ‌حساب باز کنند.

ج مثل جوک
ایرانیان از دیرباز مردمانی شوخ طبع و خونگرم بوده‌اند و در قرن بیست و یکم نیز فناوری اطلاعات از شوخ طبعی ایرانیان بی‌نصیب نمانده است. کاربران ایرانی با ۱۹ میلیون بار جست‌وجوی کلمه جوک آمار بسیار بالایی از شوخ طبعی دیجیتال را به نمایش گذاشته‌اند.

چ مثل چوب
هر‌چه بیشتر فکر کردیم به نتیجه نرسیدیم که ۳۶ میلیون بار جست‌وجوی کلمه چوب در بین کاربران ایرانی به چه‌دلیل است؟ شاید شما بتوانید پاسخ مناسبی را در این خصوص برای خود پیدا کنید.

ح مثل حوادث
چندی پیش در گزارشی از ۱۰۰ سایت برتر ایرانی نوشتیم «ایرانیان عاشق حاشیه» در این گزارش نیز‌می‌توان صحت این جمله را به طور واضح مشاهده کرد. ۱۵ میلیون بار جست‌وجوی کلمه حوادث می‌تواند گواه این ادعا باشد. کلمه حج و حج عمره با سه و یک میلیون بار جست‌وجو به ترتیب دوم و سوم هستند.

خ مثل خدا
۹۳میلیون بار اسم معظم خدا توسط کاربران ایرانی جست‌وجو شده است و کلمه خبر نیز با ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بار در رتبه دوم قرار دارد.

د مثل دختر
قضاوت ۱۱۱ میلیون بار جست‌وجوی کلمه دختر در بین کاربران ایرانی را به‌عهده خواننده می‌گذاریم اما در رتبه‌های بعدی کلمات دانلود و داستان با ۲۶ و ۱۳ میلیون جست‌وجو قرار دارند.

ر مثل رقص
کاربران ایرانی‌گوگل بیش از ۴۰ میلیون بار‌کلمه رقص را جست‌وجو کرده‌اند و روزنامه با هفت میلیون بار جست‌وجو در‌مکان بعدی قرار دارد.

ز مثل زنان زیبا
زنان زیبا شش میلیون‌بار توسط کاربران ایرانی جست‌وجو شده‌اند.در رتبه بعدی زنگ موبایل با بیش از دو میلیون بار جست‌وجو قرار دارد.

ژ مثل ژاپن
یکی از معدود کشور‌هایی که توسط کاربران ایرانی مورد جست‌وجو قرار‌گرفته، کشور ژاپن است. این کشور ۱۴۲ میلیون بار توسط این‌کاربران در‌گوگل جست‌وجو شده است. کلمه ژورنال نیز ۱۳ میلیون بار مورد جست‌وجو قرار گرفته است.

س مثل سایپا
سایپا خودرو ملی خود را رونمایی کرد. آیا ۳۵ میلیون
هر‌کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج‌بار در موتور جست‌وجوگر گوگل جست‌وجو می‌کند
بار جست‌وجو برای این خودرو است؟

ش مثل شعر
ذوق ایرانی در فضای سایبر نیز به رخ کشیده شده است. بیش از ۳۵ میلیون بار جست‌وجوی کلمه شعر در نزد کاربران ایرانی از ذوق شعر این کاربران خبر می‌دهد.

ض مثل ضرب المثل
ضرب المثل‌های ایرانی‌ها از گذشته معرف این قشر بوده‌اند. در فضای سایبر نیز کاربران ایرانی ۱۳ میلیون بار کلمه ضرب المثل را جست‌وجو کرده‌اند. کلمه ضد فیلتر نیز با ۷۱۳ هزار بار جست‌وجو از علاقه‌مندی این کاربران است.

ظ مثل ظهور امام زمان(عج)
کاربران ایرانی در‌فضای سایبر نیز ارادت خود را به مهدی موعود(عج) نشان داده‌اند. ظهور امام زمان(عج) به تعداد سه میلیون بار فضای جست‌وجوگر گوگل را مزین کرده است.

ع مثل عکس
۴۶میلیون بار جست‌وجوی کلمه‌عکس در بین کاربران ایرانی نشان از علاقه وافر این کاربران به عکس دارد.کلمه عشق با ۲۸ میلیون بار جست‌وجو و عروس با ۱۴ میلیون بار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

غ مثل غزل
ذوق ایرانی با جست‌وجوی چهار میلیون و ۵۶۰ هزار بار کلمه غزل کامل شده است. این کلمه یکی از کلماتی است که آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

ف مثل فال حافظ
ای حافظ شیرازی بر ما نظر اندازی
شیرینی و حلاوت گرفتن فال حافظ به فضای سایبر نیز کشیده شده است.۱۳ میلیون و۴۰۰ هزار بار جست‌وجو در گوگل توسط کاربران ایرانی صحت این ادعا را روشن می‌کند. فیلتر شکن نیز با یک میلیون و ۹۱۰ هزار جست‌وجو در رتبه بعدی قرار دارد.

ق مثل قرآن کریم
به کلمه «ق» که رسیدیم حدسمان درست از آب درآمد. ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار جست‌وجوی قرآن کریم شایسته ایرانیان بود و بس.

گ مثل گالری عکس
کاربران ایرانی گوگل ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بار کلمه گالری عکس را مورد جست‌وجو قرار داده‌اند. کلمه گل نیز با ۱۸ میلیون بار جست‌وجو در رتبه بعدی قرار دارد.

ل مثل لبنان
یکی دیگر از کشورهایی که کاربران ایرانی به آن علاقه وافری دارند، لبنان است. این کشور بیش از ۲۴ میلیون بار توسط کاربران ایرانی مورد جست‌وجو قرار گرفته است. کلمه لباس عروس نیز با هفت میلیون و ۳۰هزار بار جست‌وجو در مکان بعدی ایستاده است.

م مثل مترجم
هفت میلیون و ۳۹۰ هزار بار جست‌وجو‌ی کلمه مترجم در سایت گوگل توسط کاربران ایرانی نشان دهنده رشد نرم‌افزارهای مترجم آنلاین در‌کشور است که می‌توان این نکته را به فال نیک گرفت.

ن مثل نور
کلمه‌نور با بیش از ۴۷ میلیون بار جست‌وجو رتبه نخست را در کلمه «ن» دارا است و نوکیا نیز با ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار جست‌وجو رتبه‌دوم را در کشور‌دارد. نوکیا پیش از این ایران را یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خود قلمداد کرده بود.

و مثل وزارت بهداشت
وزارت بهداشت با۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار جست‌وجو و وزارت علوم با ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار جست‌وجو بالاتر از ویکیپدیا قرار دارند.

ه مثل همشهری و هدیه تهرانی!
کلمه همشهری با ۲۱ میلیون بار جست‌وجو رتبه اول و همراه اول با ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بار جست‌وجو در رتبه بعدی قرار دارد. اما نکته جالب رتبه‌سوم است که یک میلیون و ۷۳۰ هزار بار نام هدیه تهرانی هنرپیشه سینما در گوگل ثبت شده است.

ی مثل یوتیوپ
اما نکته جالب و آخر این که سایت یوتیوپ با وجود فیلتر شدن ۵۲ میلیون بار توسط کاربران ایرانی یافت شده است

سود‌گوگل از ایرانی‌ها
براساس نتایج تحقیقات به‌عمل آمده که چندی قبل از سوی مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی منتشر شده بود، کل سود موتور جست‌وجوی گوگل در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده که سود این موتور جست‌وجو از کاربران ایرانی در سال گذشته، ۴۴۳ میلیارد تومان – البته با قیمت دلار ۱۶۰۰ تومانی - تخمین زده شده است. براین اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین پنج بار در گوگل جست‌وجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جست‌وجو در گوگل توسط کاربران ایرانی یکهزار و ۸۲۵ بار اعلام‌شده است. 
در این بررسی‌ها مشخص شده که ۴۰ درصد کلیک‌کاربران ایرانی روی لینک‌های تبلیغاتی ظاهر شده در‌نتایج جست‌وجو است و ۷.۳ بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند. براین اساس میانگین درآمد گوگل به‌ازای هر‌کلیک بر لینک‌های تبلیغاتی ۱.۰۴ دلار و میانگین درآمد سالیانه‌گوگل از هر کاربر ۷.۳ دلار است و در‌مجموع این موتور جست‌وجو از کاربران ایرانی طی یک سال۲۷۷ میلیون دلار درآمد کسب کرده است
  

نامه وارده

استان بی‌زر به جای استان زرخیز! /طنز
آرش قلعه گلاب
کد مطلب : 4491
نماینده اهواز در مجلس خطاب به همه مسوولان استان خوزستان تاکید کرد: ابتدا این که آن ها دنبال این باشند که مشکلات استان را چگونه حل کنند و مشکلات و معضلات فعلی را به گذشتگان ربط ندهند. ضمن این که به مسوولان استان توصیه می کنم تنها به فکر ماشین و موبایل و خانه ی سازمانی نباشند بلکه به فکر پیشرفت مردم استان باشند و بدانند در جایگاه خدمتگزاری به مردم هستند و در یک چشم به هم زدن این مسوولیت را باید تحویل دهند.
در ابتدا: واقع بینانه تر این بود که آقای سید شریف حسینی به جای تاکید بر حل مشکلات استان خوزستان توسط مسوولان آن،از ایشان درخواست می‌کردند که به جای حل این معضلات، به دنبال آن باشند که این مشکلات روز افزون تر نشوند! مثلا به جای این که آب رفته از سرشاخه های دز را به جلگه ی خوزستان برگردانند، لطف کنند و نگذارند سرشاخه ی جدیدی در " دز زاگرس به سمت ِقم البرز " باز شود! 

در ادامه: فکر نمی کنیم که نمایندگان کنونی استان خوزستان ِ بی زر(به جای زرخیز)، احتیاج چندانی بر ربط مشکلات کنونی استان خوزستان به گذشتگان شان داشته باشند و آن چه که در این میان خود نهانش بی نهایت عیان است! چهره ی ژوراسیک پارکی استانی ست که نمایندگان کنونی اش تنها می‌توانند بر مزارش فاتحه ای بخوانند! 

در میانه: از این که گفتیم نمایندگان کنونی استان مان بر مزار مرده ی استان فاتحه ای بخوانند، ابدا منظورمان تنها فاتحه خواندن نبود، عاجزانه از ایشان خواستاریم که برای این مرحوم ِعزیز، مقبره ای در شأن او نیز برپا دارند، آن چه اسلاف شان چندان همتی برای برپا داشتنش نداشتند! 

در تکمله: باور کنید ما فکر می‌کنیم که نمایندگان استان خوزستان اول از همه باید به فکر ماشین و موبایل و خانه ی سازمانی باشند! چرایش را فکر می‌کنیم که آقای سید شریف حسینی بهتر از ما می‌دانند! چرا که بعید می‌دانیم نماینده ای هم پیدا شود که پیش از فکر کردن به این سه عزیز سازمانی! به فکر سلامتی خودش هم باشد، چه رسد به سر و سامان دادن امور موکلانش! 

در پایان: البته باید اذعان کنیم که فکر تحویل دادن پست نمایندگی در یک چشم بر هم زدن، از آن دست افکاری ست که تنها می‌تواند آقای سید شریف حسینی را اقناع نماید! تا آن جایی که ما مطلع هستیم، نمایندگان ملت معمولا تلاش می‌کنند که در یک چشم برهم زدن!رقبای انتخاباتی شان را ازجلوی چشم مردم دور کنند

یک ناهنجاری اقتصادی و مدیریتی

قطار جنوب در سراشیبی توسعه  

 سه ساعتی می‌شود که در یکی از دره‌ها مانده‌ایم. همه کلافه‌اند، از همه بیشتر دانشجویانی که فردا امتحان دارند. هر کسی حدسی می‌زند: حتما باز هم قطار‌ها تلاقی دارند، انگار دیزل خراب شده، شاید هم یک قطار از ریل خارج شده است. شبکه ریلی خوزستان با بیش از 70 سال قدمت، 618 کیلومتر خط اصلی دارد که از سال گذشته 120 کیلومتر از آن (از اندیمشک تا هفت تپه) از راه آهن جنوب تفکیک و به اداره کل زاگرس پیوسته است.راه آهن جنوب با داشتن رتبه سوم حمل بار و مسافر (بعد از مشهد و تهران) سالانه یک میلیون و 358 هزار نفر مسافر در مسیر رفت (و به‌‌ همان میزان نیز در مسیر برگشت) جابه جا می‌کند و ضریب اشغال قطار‌ها 95 درصد است یعنی قطار‌ها همیشه پر هستند؛ حدود 5 میلیون تن بار نیز سالانه توسط این شبکه حمل می‌شود، هفت قطار برون استانی شامل دو قطار از خرمشهر به تهران، سه قطار از اهواز به تهران، یک قطار از اندیمشک به تهران و یک قطار از اهواز به مشهد در این مسیر فعالند با این وجود، وضعیت این قطار‌ها اما سال‌هاست تغییری نکرده و مسافران با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند.

 اتوبوس‌ها تندرو تر از قطار

 یک دانشجو در این باره می‌گوید: تاخیر و طولانی‌تر شدن زمان سفر با قطار به ویژه در ماه‌های اخیر بسیار زیاد شده است؛ قطار‌ها به دلیل تلاقی، خروج یک قطار از ریل یا تعمیرات مکررا توقف می‌کنند به طوری که فاصله خوزستان تا تهران گاهی با دو تا سه ساعت تاخیر همراه است، تعداد زیادی از مسافران دانشجو هستند و این تاخیر لطمه زیادی به این افراد وارد می‌کند، به طوری که در بسیاری مواقع اتوبوس را ترجیح می‌دهند.زهرا می‌گوید: حمل و نقل ریلی در سایر کشور‌ها و حتی در آسیا خیلی پیشرفت کرده، اما اینجا هنوز هم فاصله نه چندان دور شهر‌ها بین 15 تا 20 ساعت طول می‌کشد.به گفته وی، برای قطار اهواز 3 ساعت، قطار خرمشهر 3 و نیم و قطار مشهد 5 ساعت، زمان تاخیر مجاز در نظر گرفته شده است و در صورت تاخیر تا این سقف حتی خسارتی به مسافران پرداخت نمی‌شود؛ در قبال تاخیر در حرکت از مبداء هم هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند به این معنی که تاخیرهای طولانی از نظر مسئولان قابل قبول است و نشان از بی‌اهمیت بودن وقت مسافران برای متولیان حمل و نقل ریلی دارد.یکی دیگر از مسافران از خدمات قطار‌ها شکایت می‌کند و می‌گوید: با وجودی که در دو سال گذشته شاهد سه برابر شدن نرخ بلیت قطار‌ها بودیم اما نه تنها خدمات اضافه نشده بلکه افت چشمگیری داشته است، قطار‌ها بسیار قدیمی و کهنه هستند سیستم‌های سرمایشی به ویژه در قطارهای شش صندلی بسیار نامناسب است، به طوری که گاهی گرمای سالن‌ها غیرقابل تحمل می‌شود هیچکس به شکایت و اعتراض مسافران توجهی نمی‌کند؛ پرداخت خسارت پیشکش، حتی از مسافران عذرخواهی خشک و خالی هم نمی‌شود.رضا وضعیت نظافت سالن‌ها را نیز تاسف بار می‌داند و می‌گوید: روکش صندلی‌ها، پتو، بالش، سرویس‌های بهداشتی و به طور کلی وضعیت نظافت در قطارهای مسافری بسیار نامطلوب است این مسئله به ویژه در قطارهای شش صندلی مشکلات بهداشتی نیز برای مسافران به همراه می‌آورد.وی از سکوی دوم قطارهای مسافری اهواز نیز ابراز نارضایتی می‌کند و ادامه می‌دهد: استفاده از این سکو که پله‌های نامناسبی دارد برای بسیاری از مسافران به ویژه سالمندان و معلولان مشکل است، مسئولان تداخل زمان توقف قطار‌ها را بهانه می‌کنند، که به نظر قابل قبول نمی‌آید اگر نمی‌توانند سکوی جدید بسازند لااقل پله برقی یا آسانسور نصب کنند.

 بدون چشم انداز

 مدیرکل راه آهن جنوب اما نظر دیگری دارد و معتقد است که قطار‌ها تقریبا همیشه به موقع حرکت می‌کنند و تاخیر در زمان سفر، موردی است و در کل متوسط تاخیر روزانه در زمان سفر حدود یک ساعت است.خسرو رشیدی یکی از دلایل تاخیر قطارهای جنوب را اجرای پروژه زیرزمینی شدن محور آذربایجان به تهران می‌داند و می‌گوید: ترافیک این مسیر به محور جنوب انتقال یافته است. ختم شدن بسیاری از مسیر‌ها به تهران نیز مزید بر علت شده و این محور را به گلوگاه تبدیل کرده است بنابراین بر هم خوردن زمان حرکت یکی از قطار‌ها سایر برنامه‌ها را نیز مختل می‌کند امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه مشکل این بخش حل ‌شود.وی یکی دیگر از علل تاخیر را ناشی از یک سکو بودن ایستگاه راه آهن اهواز عنوان می‌کند و می‌افزاید: با وجودی که دو سکو در ایستگاه اهواز وجود دارد اما به دلیل نارضایتی مسافران از پله‌ها، عملا فقط یکی از سکو‌ها قابل استفاده است البته در صورتی که قطار‌ها طبق برنامه حرکت کنند مشکلی ایجاد نمی‌شود.به گفته وی، برای هر قطار با توجه به شرایط محور، زمانی به عنوان تاخیر مجاز در نظر گرفته می‌شود که فقط در صورت عدول از این زمان، به مسافران مبلغی به عنوان جریمه پرداخت می‌شود کمیسیونی موسوم به کمیسیون «گراف» در راه آهن نیز تأخیر‌ها را بررسی و راهکارهای کاهش آن را ارائه می‌دهد.این مقام مسئول همچنین در مورد خدمات قطار‌ها می‌گوید: سالن‌های مسافری توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و بازرسانی هم بر کار آن‌ها نظارت می‌کنند، البته نیاز است مسافران انتقادات خود را از نحوه خدمات دهی  پیمانکاران اعلام کنند تا علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات، امکان پیگیری مشکلات و برخورد با تخلفات وجود داشته باشد، با مجهز شدن تمام قطار‌ها به موتورخانه هم اکنون در تولید انرژی مشکلی نداریم، اما کیفیت سیستم سرمایشی و نامطلوب بودن سیستم تهویه باید توسط مسافران اعلام و از سوی رئیس قطار هم تأیید شود.وی ادامه می‌دهد: عمر قطارهای چهار صندلی حدود پنج سال و عمر قطارهای شش صندلی و خط مشهد حدود 15 سال است، اما بهره‌برداری نامناسب باعث شده این قطار‌ها قدیمی‌تر به نظر بیایند.رشیدی اظهار می‌کند: امکان افزایش تعداد قطار‌ها برای خوزستان وجود ندارد زیرا شرایط در استان لرستان فراهم نیست. با اتمام پروژه در حال اجرای درود- اندیمشک شرایط برای دو خطه شدن شبکه ریلی راه آهن جنوب هم فراهم می‌شود. البته دو خطه شدن شبکه جنوب فعلا در اولویت نیست و باید هماهنگ با پروژه درود (که حدود پنج سال طول می‌کشد) اجرا شود.رشیدی تونل‌های مسیر را نیز مانع اختصاص سالن‌های جدید به محور جنوب عنوان می‌کند: در حال حاضر به دلیل وجود تونل‌ها و شرایط گلوگاهی امکان ارتقای کیفیت سالن‌ها وجود ندارد، چند سال پیش نخستین سالن‌های لوکس چینی که الان در مشهد استفاده می‌شود، به محور جنوب اختصاص داده شد اما ابعاد این سالن‌ها برای عبور از تونل مناسب نبود. نوع دیگر سالن‌ها که اخیرا وارد شبکه ریلی شده نیز به دلیل برخورد با تونل‌ها در این مسیر قابل استفاده نیست البته قول‌هایی داده شده که امسال مدل مناسبی به محور جنوب اختصاص داده شود.رشیدی آب پاکی را هم روی دست ما می‌ریزد و می‌گوید: اگر چه پروژه‌هایی برای کیفیت بخشی به مسیر در حال اجراست، اما فقط ایمنی سفر افزایش پیدا می‌کند، زیرا مسائل فنی، مانع افزایش سرعت در این محور است به همین دلیل عملا در کوتاه مدت چشم اندازی برای افزایش سرعت قطار‌ها و ارتقای شرایط رفاهی آنها وجود ندارد.

 سقوط شاخص‌ها

 یک استاد دانشگاه در رشته راه و ترابری معتقد است که شبکه ریلی خوزستان در 33 سال گذشته حدود 35 درصد ظرفیت خود را از دست داده است.سیدعباس طباطبایی معیار ارزیابی راه آهن را میزان افزایش طول خطوط، تناژ و تعداد مسافران همچنین یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و پویا بودن یک جامعه را افزایش تعداد جابه جایی مسافران عنوان می‌کند.وی با استناد به آمارهای ثبت شده در سایت راه آهن توضیح می‌دهد: در سال 56 از 4 هزار و 567 کیلومتر خطوط اصلی راه آهن کشور، 371 کیلومتر به خوزستان اختصاص داشت و در سال 87 سهم خوزستان 382 کیلومتر از 9 هزار و 36 کیلومتر خط اصلی بود؛ به عبارتی در این مدت سهم استان از هشت و یک دهم به چهار و سه دهم کاهش یافت. از 9 میلیون و 108 هزار تن بار جابه جا شده در سال 56 در کشور، سه میلیون و 620 هزار تن مربوط به خوزستان بود، اما در سال 89 سهم خوزستان به یک میلیون و 920 هزار تن از مجموع 33 میلیون و 457 هزار تن بار جابه جا شده در کشور رسیده که نشان می‌دهد سهم استان از 39 و هفت دهم به پنج و 73 صدم تنزل یافته است.در زمینه حمل مسافر نیز در سال 56 جابه‌جایی 797 هزار و 326 نفر از 6 میلیون و 267 هزار نفر مسافر در کشور توسط استان انجام شده است که این رقم در سال 89 به 2 میلیون و 114 هزار نفر در استان از مجموع 28 میلیون و 814 هزار نفر در کشور رسیده به عبارتی سهم استان در جابه جایی مسافر هم از دوازده و 72 صدم به 7 و 33 صدم درصد رسیده است.وی می‌گوید: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر حمل و نقل ریلی در دنیا هم هیچ توسعه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم در این مدت فقط خط خرمشهر- شلمچه به طول 10 کیلومتر به شبکه استان اضافه شده است، زمان سفر نیز تغییری نیافته و فاصله اهواز- اندیمشک یا اهواز به تهران نیز همانند گذشته طی می‌شود.از نظر طباطبایی مقایسه وضعیت راه آهن استان با وضعیت روز دنیا بیهوده است چرا که با توجه به اینکه خوزستان حتی نتوانسته موقعیت سال 56 خود را حفظ کند بنابراین نه تنها مقایسه آن با وضعیت حمل و نقل ریلی در دنیا صحیح نیست بلکه حتی با سایر استان‌ها نیز قابل قیاس نیست.این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین تصریح می‌کند: آنچه از نظر نمایندگان استان در مجلس نیز دور مانده این است که در برنامه توسعه پنجم نیز به راه آهن خوزستان توجهی نشده است به طور مثال توسعه‌ای که در حمل بار، برای بندر امام خمینی پیش بینی شده بسیار کمتر از سایر بنادر کشور است.

 رویای قطار تندرو

 اینجا اثری از شعار جهانی سفر با قطار یعنی «راحتی، ارزانی و ایمنی» نیست، این مسئله بیشتر قابل توجه می‌شود وقتی که ببنیم به ازای هر یک ساعت تأخیر روزانه هر قطار (با حداقل 400 مسافر)، معادل 50 روز کاری هدر می‌رود. با این حال معلوم نیست برای تغییر این وضعیت باید چند دهه دیگر صبر کرد. آنقدر فاصله با امکانات روز دنیا زیاد است که مزایای سفر با قطار در کشورهای دیگر مانند یک رویا دست نیافتنی می‌نماید؛ فاصله طولانی پکن- شانگهای فقط در مدت 5 ساعت و لندن- پاریس در مدت 2 ساعت و ربع طی می‌شود. در کوپه قطارهای شبانه امکان استفاده از دوش آب گرم وجود دارد، امکانات رفاهی مثل اینترنت، کابین کنفرانس و کابین بازی بچه‌ها در دسترس است...

یک گزارش جالب از بازار قدیم آبادان

 

بچه های آبادان و بازار فیه 

|رجبعلی فرخی فرد |

 

صدا میگه : بچه های آبادان ، شرجیا بازم میان . یادش بخیر اون روزا که آبادان حال و روزی داشت ، از نیمه های اردیبهشت به بعد انگار بازارها سر زنده تر و شاداب تر از زمستون می شد ، بوی سبزی های معطر که از نخلسون بدست میومد مخصوصاً ریحوناشون بازاره بر می داشت یا بوی سبزی ماهی ، گشنیز و جعفری ! تو هر بازاری  سبزی فروشا و ماهی فروشا نزدیک هم بودن الان هم در بوشهر و سایر بنادر جنوب هنوز همونطوره ، اوج شلوغی بازارها بین ساعت 9 تا یازده صبح بود وبعد رفته رفته فروکش می کرد ، تا چشم کار می کرد کسبه خرده فروش نشسته بودند و بامیه و گوجه و خیار گلدار می فروختند .

دیگه از سرما خوردگی های زمسون هم خبری نبود که آدم مجبور باشه همش پرهیز کنه ! همه چیز می شد خورد ، ساعت دوازده ظهر بوی ماهی صبور که از توی تنور هر خونه ای میومد کوچه ها را بر می داشت ! شور و هیجان و صفای بازار ها دیدن داشت ! از تیرماه به بعد که شرجیا شروع می شد و لباسها به بدن ها می چسبید همه سعی می کردن یه کمی زودتر برن بازار که زود هم بر گردن خونه ، ساعت ده که می شد صداهای مختلف بازاره بر می داشت و هرکدام با لهجه خاص خودش یه چیزی فریاد می کرد ، ماهی فروشان و سبزی فروشان همه از آبادانی های عرب زبان بودند و هر کس متاع خودش را داد میزد : " بیا ماهی تازه ، بیا ماهی تازه ، اصبور ، بیاح ، سرخو، سنگسر، شانک ، روبیان ( میگو ) ، ماهی یادت نره ها! خارو هم داریم ارزون ِ ارزون " و سبزی فروش در حالی که با برگ نخل ، سبزی ها را دسته می کرد و تاب می داد و گره میزد ، داد میزد :

 

 

" بدو بیا سبزی تازه ، مال همین امروز ، کُررات ، ریحان ، بربین ، شاهی ! " کررات هم همان تره است ، بعضی وقتا هم  نوعی سبزی می فروختند که کمیاب بود ، برگهای خوشه ای و سوزنی شورمزه داشت بنام " گاگِله "  و همسایگان شیرازی ما به آن " کاکُل " می گفتند . مردم آبادان گاگله را دوست داشتند  ، بچه ها گاهی اوقات یک چنگ از آنها را لای نان می پیچیدند و گاز می زدند ، مردان عربی که گاگله می آوردند ، دو زنبیل بزرگ بغل دستشان بود و صدا میزدند : " گاگلعرب ، گاگلعرب ! " مشتریان دشداشه پوش بازار، با دشداشه های سفید  خیس از عرق و به کمرها و کتف ها چسبیده ، آب یخ فروشان دوره گرد با سطل و لیوان بیخ گوش همین ها داد میزدند : " لیوانی ده شی آب یخ ! لیوانی ده شی آب یخ ! "  

در اوج شرجی ها انواع خارک و رطب  توی بازار دیده می شد ، برهی ، خضراوی ، سعمرون یا سعمران و لیلو یا لولو ، ارزان و فراوان ، جزء خرید های روزانه خانواده ها بود ، نه مثل الان که رطبی صد تومن باید از گلوت بره پائین ! و قاطی صداها ی توی بازار همیشه صدای دیگری هم متاع خودش را عرضه می کرد و آن بچه های زنبیل بدست بودند که صدا می زدند : " حمال ضغیرون ، حمال ضغیرون ! " یعنی حمال کوچک ! اینها بار خریداری شده توسط زنان را توی زنبیل هائی که داشتند جا می دادند و روی سر، تا درب منزل می بردند و مزدی دریافت می کردند و بدو بر می گشتند بازار .

توی سن نو جوانی یه روز شرجی با دائی ام رفته بودیم خرمشهر، دائی داشت برای استخدام در یکی از ادارات تلاش می کرد ، آن موقع آبادان اداره کاریابی و اداره گذرنامه نداشت و این ها در خرمشهر بودند و مراجعین هر دو شهر را راه می انداختند ، اداره مربوطه نامه ای به دائی داده بودند و جوابش را اداره کاریابی خرمشهر باید می داد ، اداره کاریابی ابتدای یک کوچه قرار داشت ویک درب کوچک دولنگه داشت و همیشه جلو آن تعدادی از آدمهای جویای کار نشسته و یا سرپا گپ می زدند و سیگار می کشیدند .

دائی با چه دردسری نامه را بدست مأمور دربان داد ، مأمور نگاهی به نوشته روی پاکت انداخت و آنرا برد داخل و با عجله برگشت و به دائی گفت : " ساعت یازده بیا برای جوابش "   برای وقت گذرانی و خوردن صبحانه رفتیم کنارشط وتوی یکی از ساندویچ فروشی ها - دکه های تخته ای لب شط – ساندویچی خوردیم که بیشتر محتویاتش پیاز و جعفری خرد کرده بود  و چقدر با مزه ! آن موقع توی آبادان و خرمشهر ساندویچ ها اینطوری بودند اما متأسفانه چند سال بعد استفاده از پیاز وجعفری از مد افتاد و ساندویچ ها دیگر به آن خوشمزگی نبودند و ما هم دیگرنخوردیم ! بگذریم ، و بعد هم رفتیم توی بازار رضوان که سر پوشیده بود و در آن ساعت اوج شلوغی اش بود و بوی سبزی ها و میوه ها و همهمه فروشنده ها و مشتریان در هم آمیخته بود آنروز از بین صداها دو صدای جالب به گوشم رسید ، اول اینکه مرد عرب جوان دوره گردی که شلوار خارجی می فروخت ، اینطور صدا میزد : "  شروال ِخوب ، شروال خوب "  دو مرد دیگر که جلو مغازه ای ایستاده بودند به خنده افتادند و یکی شان به او گفت :

 

 

" ها وولک چی داری ؟ شلوار خوب یا شوهر خوب ؟ ! " و اون بنده خدا هم خنده ای کرد و با متانت گفت : " نه بابا شوهر خوب کجا بود؟ ! اینا فقط شورواله ، والا چی بگم ؟ ! دیگه وقتی آدم سواد نداشته باشه همینطوره ! "  حالا بعد از عمری هر وقت به یاد فروتنی شلوار فروش می افتم پیش خودم میگم : ایکاش اونوقت آنقدر پول داشتم که همه شلوارهای طرف را یکجا ازش می خریدم !

 

 

صدای دوم از پسرک دوغ فروشی بود که در گوشه ای از بازار نشسته بود و در یک سطل لعابدار دوغ می فروخت و چطور هم داد میزد : " بدو بیا دوغ لیلی ، دوغ لیلی ! ماستش کم و آبش خیلی ! ماستش هم مال گاو خود مون ، خاصیت داره خیلی ! بدو بیا دوغ لیلی ! " دائی که عاشق دوغ بود گفت : " بریم یه دوغی ازش بخوریم ، بهش گفتم : " خو ببین ئی خودش داره میگه ماستش کم و آبش خیلی " دائی گفت : " نه دائی داره چپکی میگه " لیوانی دو ریال اما گذشته از جریانات بهداشتی که آن موقع دوره بی خیالی بود ، دوغ سرد و خوشمزه ای بود و در آن شرجی می چسبید !

دوباره بر گردیم آبادان . بازار فیه در اوج جنب و جوش روزانه درست بین ساعت نه و نیم تا ده و نیم هر روز چه زمستان و چه تابستان شاهد ورود جوانی نیمه لخت و دیوانه ای بی آزاربود بنام " مظلوم " با قدی بلند و اندامی همچون قهرمانان پرورش اندام ، کمر باریک و سینه ستبر! به قول بر و بچه ها ، می رفت توی بازار فیه برای تغذیه رایگان ! خوردن میوه ! مظلوم هیچوقت به درستی راه نمی رفت ، فقط به آرامی می دوید و با نگاهی چپکی فقط زمین را نگاه می کرد و پای آدمها را ، چشمش روی هیچکس ثابت نمی ماند ! همیشه انگار به افرادی نامرئی نگاه می کرد که از دید آدمها مخفی بودند ، به طرف میوه های چیده شده روی پیشخوان دکانها برای لحظه ای خیره می شد .

در چنین مواردی خود فروشنده سعی می کرد میوه ای از نوع دست دوم به دستش بدهد ، مظلوم میوه را می گرفت و در حال دو می خورد و بقایای غیرقابل خوردنش را توی هوا پرتاب می کرد و می رفت ، دیدن داشت وقتی یک طالبی و یا خربزه نرم به دستش می دادند و یا خودش برمی داشت ، با دست آنرا پاره می کرد و با خنده محتویاتش را روی سر بچه ای خالی می کرد و گازی توی خربزه می زد و شروع می کرد به دویدن !

گاهی همان بچه  سنگی از زمین بر می داشت و می دوید دنبال مظلوم و کمر او را هدف قرار می داد ، در این حال مظلوم پاشنه دست خودش را گاز می گرفت و نعره ای می کشید و به راهش ادامه می داد ! از توی خربزه آنقدر می خورد تا پوستش باقی می ماند و بعد همان پوست را مثل کلاهی روی سر تراشیده بچه دیگری می گذاشت و باز می دوید ! زنها از او می ترسیدند و از سر راهش فرار می کردند ! چیز عجیب دیگری که از این جوان دیوانه دیده بودم  سفیدی دندان هایش بود که دندان های مسواک زده هم به آن سفیدی نبودند !

آقای سید عباس موسوی بنیان گذار بازار فیه که همیشه با سر و وضع مرتب توی مغازه بزازی خودشان مشتری راه می انداخت ، این دکان علاوه بر فروش پارچه حالت محکمه ای را داشت که مردم هر شکایتی از بازار و بازاریان داشتند می رفتند سراغ آقای موسوی ، گویا این آقا خودش از دیدن " مظلوم " توی بازار دل خوشی نداشت چون دو بار اتفاق افتاد که او را در حال مذاکره با " زایر خشان " پدر مظلوم دیده بودم و زایر برای آقای موسوی توضیح می داد که : " والا یه مدته ما خودمون نون و طماته می خوریم با بچه ها تا هر چی حقوق می گیرم خرج مظلوم کنم شاید خوب بشه ، ماهی دو بار باید ببرمش پیش یکی ، کف سرش تیغ میزنه و بعد هم یه روغن مال ببره یا روغن نهنگه نمی دونم والا چیه می ماله کف سرش ، خیلی هم گرونه ، والا دلم نمیاد ببرمش دارالمجانین ، آخر بی آزاره ، اونجا وحشی میشه ! " طولی نکشید که زایر خشان بازنشسته شد و منزل را تخلیه کرد و رفتند اهواز و دیگر مظلوم را توی بازار ندیدیم .

حالا نزدیک به 40 سال از آن دوران شیرین گذشته و اگر چه دیگر نه گاگله ای هست و نه نخلستانی که محصولاتش را به بازار بیاورند اما هنوز آدمهائی هستند از نسل و تبار گذشتگان که برای ادامه حیات آبادان و محصولاتش تلاش می کنند و امیدواری را کنار نگذاشته اند و به یاری خدا بازارهای آبادان و صداهائی که از آنها شنیده میشه خاموشی نخواهد داشت .

اخبار عقب ماندگی و مشکلات موجود خوزستان

قطعی برق ؛سوغات گرما و شرجی

|میثم برون |

 وقتی می خواهیم از مشکلات زندگی در شهری مثل اهواز نام ببریم، پس از شمردن معضلاتی مثل ریزگردها، عقب ماندگی از کلانشهرهای در حد و اندازه های اهواز، اوضاع اسفناک کارون و بسیاری ناهنجاری های زیست محیطی دیگر، زمانی که به مشکل همیشگی یعنی گرما و شرجی و کلا تابستان های اهواز می رسیم آن را جزوی از زندگی خود می دانیم چرا که اقلیم و آب و هوا چیزی نیست که تغییر محسوس آن به دست مدیریت انسانی باشد هرچند که تاثیری که توسعه فضای سبز می تواند بر تعدیل هوا داشته باشد قابل توجه است.

اما با چشم پوشی از آن تنها راه مدیریت برای زندگی در چنین شرایطی عادت کردن به این نوع آب و هواست چرا که کار کردن که هیچ،حتا راه رفتن زیر آفتابی که 55 درجه گرما را نازل می کند برای هر انسانی تاب آوردنی نیست. اما در این بین اتفاقاتی می افتد که به هیچ وجه قابل قبول نیست و آن هم قطعی برق در بدترین شرایط آب و هوایی است آن هم در استانی که بیش از 80 درصد انرژی کشور را تولید و تامین می نماید و از سوی دیگر در جوار خود باید شاهد طرح ایجاد نیروگاه برق در کشوری باشد که 8 سال بر سر این استان بعنوان خط مقدم جنگ چه بلاها که نیاورد.

اگر نمی توانیم در تغییر اقلیم استان نقش داشته باشیم و آن را خدادادی می دانیم، شکایتی نیست ولی با زبان روزه در خانه و یا اداره خود عرق ریختن به هیچ عنوان پذیرفتنی نخواهد بود. این شرایط بی برقی در مرکز نسبت به بیشتر شهرهای استان ساعات کمتری را شامل می شود چرا که در شهرهایی همچون آبادان و خرمشهر که هم گرمای هوا شدیدتر است و هم محرومیت در آنها بیشتر، طبق شنیده ها حتا شاهد قطع برق یک منطقه برای چتد روز هستیم که با این اوصاف هیچ جای آرامش و استراحت و فرار از این گرما برای بعضی از مردم وجود ندارد.

مردم این استان به هیچ وجه شایسته این مشقت ها نیستند چراکه هم بدترین دوران زندگی را در سالهای جنگ سپری کردند و امروز هم با نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی مسوولین مشاهده می شود که بیشترین صرفه جویی در مصرف برق با وجود داشتن چنین هوایی و دارا بودن بیشترین سدهای تولید انرژی برق آبی متعلق به خوزستان بود که ارزش ریالی این میزان صرفه جویی یک هزار و 250 میلیارد ریال، معادل هزینه ساخت یک نیروگاه 105 مگاواتی برق اهلام شد ولی نتیجه این همه همکاری چیزی جز بی برقی برای استان نبوده است!

مدیریت اول استان و تمامی دستگاه های ذی ربط و مرتبط با مسئله برق باید وظیفه خود بدانند که تمهیداتی بیندیشند تا تنها در صورت بروز حادثه ای، برق بر سر این مردم قطع شود و به هیچ عنوان اجازه به خود ندهند که برنامه ریزی برای قطع نوبتی برق بخصوص در شهرهایی که این موضوع به بیشترین حد خود رسیده در دستور کار قرار گیرد که این امر همانا جفا در حق آنهاست. اینن بی برقی مطمئنا برای خانواده های مدیران پیش نمی آید وگرنه درد سایرین را می فهمیدند و به هیچ وجه اجازه رخ دادن آن را نمی دادند.

 

اخبار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

 
سیدشکرخدا موسوی:

مهار ریزگردها و پاکسازی آلودگی‌های نفتی در دستور کار مجلس  

با توجه به اینکه بیش از 70 درصد ریزگردها از آن سوی مرزها به ویژه از سمت عراق وارد کشور می‌شوند، مهمترین سوال نمایندگان خوزستان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این است که در زمینه مهار چشمه‌های گرد و غبار در خارج از کشور چه اقدامی انجام شده است.

 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در صحن مجلس و ارائه گزارشی درباره پروژه مهار ریزگردها خبر داد.

 سیدشکرخدا موسوی اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در هفته جاری برای ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام شده در زمینه مهار ریزگردها در صحن علنی مجلس و همچنین در جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان حضور می‌یابد.

 وی با بیان اینکه نمایندگان استان خوزستان تا زمانی که تصمیمی جدی و کاربردی از سوی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار ریزگردها اتخاذ نشود بر موضع خود پافشاری می‌کنند، افزود: در نشست هفته جاری اقدامات و راهکارهای عملی برای مهار ریزگردها بررسی خواهد شد؛ با این وجود شخصا به گزارشی که قرار است ارائه شود خوش‌بین نیستم و تصور نمی‌کنم شاهد تحولی در نظرات، دیدگاه‌ها و اقدامات در این زمینه باشیم؛ البته قول اجرای یک طرح آزمایشی با استفاده از تجهیزات جدید در برخی شهرها ازجمله مرکز استان داده شده است.

 موسوی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، ایجاد یک محیط زیست سالم، حق مردم است، بنابراین دولت باید به صورت جدی پیگیر حل معضل گرد و غبار باشد. همچنین با توجه به اینکه بیش از 70 درصد ریزگردها از آن سوی مرزها به ویژه از سمت عراق وارد کشور می‌شوند، مهمترین سوال نمایندگان خوزستان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این است که در زمینه مهار چشمه‌های گرد و غبار در خارج از کشور چه اقدامی انجام شده است.

 نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح یک فوریتی مبارزه با آلودگی‌های نفتی، خاطرنشان کرد: موضوع پاکسازی آلودگی‌های نفتی سواحل دریا در جنوب کشور در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی پیگیری شد و به صورت یک فوریتی به تصویب مجلس رسید. وی افزود: تصویب نهایی این طرح در دستور کار است و این موضوع در جلسه هفته جاری مجلس بررسی می‌شود.

 
نماینده مردم اهواز عنوان کرد

طرح سوال از وزیر در صورت حذف دختران از دانشگاه چمران  

به وزیر علوم در این باره تذکر رسمی دادم و نامه‌ای نیز خطاب به وزیر علوم ارسال شده است/فعلا مسئله حذف کلی دختران از این رشته‌ها منتفی شده، اما ممکن است محدودیت پذیرش اعمال شود/در صورت عدم اصلاح پذیرش دانشجو در این دانشگاه، طرح سوال از وزیر علوم را مطرح خواهیم کرد.

در پی تک جنسیتی شدن رشته‌های فنی مهندسی در دانشگاه شهید چمران اهواز، نماینده مردم این شهر در مجلس گفت: در صورت اصلاح نشدن نحوه پذیرش دختران در دانشگاه چمران اهواز، طرح سوال از وزیر علوم مطرح می‌شود.ناصر سودانی درباره اقدام اخیر دانشگاه شهید چمران اهواز مبنی بر حذف دختران از رشته‌های فنی و مهندسی و تک جنسیتی کردن این رشته‌ها اظهار کرد: روز گذشته در صحن علنی مجلس به وزیر علوم در این باره تذکر رسمی دادم و نامه‌ای نیز خطاب به وزیر علوم ارسال شده است.

وی با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس دانشگاه شهید چمران افزود: رئیس این دانشگاه شرایط کلاس‌ها و اساتید را دلیل تصمیم اخیر این دانشگاه عنوان و وعده کرده که نحوه پذیرش دختران در این دانشگاه تا روز شنبه اصلاح شود.

سودانی خاطر نشان کرد: فعلا مسئله حذف کلی دختران از این رشته‌ها منتفی شده، اما ممکن است محدودیت پذیرش اعمال شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم اصلاح پذیرش دانشجو در این دانشگاه، طرح سوال از وزیر علوم را مطرح خواهیم کرد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه نباید در پذیرش دانشجو حق دختران داوطلب تضییع شود، گفت: سعی شده که نوع نگاه نسبت به پذیرش دختران تعدیل شود و حذف اتفاق نیفتد، اما پذیرش بر اساس نسبت یا اعمال برخی محدودیت‌ها طبیعی است، به طور مثال در برخی رشته‌ها مثل پرستاری منطقی است که پذیرش دختران بیشتر باشد و در بعضی رشته‌ها که شرایط سخت و دشوار دارند بهتر است پذیرش دختران محدود شود.

بر اساس این گزارش، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه نفت به عنوان دو دانشگاه اصلی و مهم دولتی در خوزستان امسال رشته‌های فنی و مهندسی را تک جنسیتی کرده‌اند. براساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده، دانشگاه چمران اهواز در رشته‌های مهندسی تنها به جذب دانشجوی مرد اقدام کرده و زنان حق انتخاب رشته‌های مهندسی از جمله در گروه‌های آموزشی برق، مکانیک، عمران، معماری، مواد، و کامپیو‌تر در این دانشگاه را ندارند.

البته سال گذشته نیز در رشته‌های مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی و زمین‌شناسی با توجه به ماهیت و سختی این رشته‌ها و مشاغل مرتبط با آن‌ها تفکیک جنسیتی در دانشگاه چمران انجام شد و فقط پسران توانستند به این رشته‌ها راه یابند.

تک جنسیتی شدن رشته‌های فنی و مهندسی در حالی اعمال شده که از 5هزار و 588 داوطلب رشته علوم ریاضی در کنکور سراسری امسال در خوزستان، 2 هزار و 308 نفر داوطلب را زنان تشکیل می‌دادند.

آداب و فرهنگ و گویش خوزستان

رمضان به نیمه رسید 

15 رمضان، برگزاری جشن گرگیعان در خوزستان 

مراسم گرگیعان یکی از آداب و رسوم‌ مردم خوزستان به‌شمار می‌رود. این جشن هرساله در 15 ماه رمضان و به‌مناسبت ولادت امام حسن مجتبی در میان مردم خطه جنوب و جنوب غربی برگزار می‌شود. جشن گرگیعان در میان شیعیان کشورهای‌ عربی نیز از جایگاه بالایی برخوردار است/درعصر حاضر گرگیعان را در بین جوانان نیز شاهدیم اما این دفعه جوانان به درب خانه ها نمی روند بلکه با ارسال پیامک این آئین که آنان را به یاد دوران کودکی و نوجوانیشان می اندازد را به پا می دارند...

 مردم شهرهای مختلف ایران ماه‌رمضان را با آداب و رسوم‌های مختلف برگزار می‌کنند. در این میان هر شهری بنا به نوع فرهنگ به برگزاری مراسمی می‌پردازند که اختصاص به این ماه دارد. مردم جنوب و جنوب غربی ایران به‌خصوص در میان اعراب جشن گرگیعان در نیمه ماه رمضان و همزمان با ولادت امام حسن مجتبی از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

 «قاسم منصور آل کثیر» محقق و دوستدار میراث‌فرهنگی در این رابطه با برگزاری این جشن می‌گوید: همواره در ماه رمضان و در میان فرهنگ‌های مختلف آداب و رسوم مختلفی نسبت به شرایط زندگی مردم وجود دارد.
 به‌گفته‌وی، 15 ماه‌رمضان درخوزستان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی آیینی با نام گرگیعان که بسیار به آیین قاشق‌‌زنی شبیه است بعد از افطار توسط کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. چنانچه نوجوانان در دودسته دختر و پسر با حمل کیسه‌ و خواندن اشعار عربی  به در خانه‌ها رفته و از اهالی محله شیرینی می‌گیرند.  
 
 این محقق میراث معنوی خوزستان در خصوص وجه تسمیه مراسم گرگیعان می‌افزاید: از آنجایی‌که امام حسن مجتبی اولین نوه پیامبر محسوب می‌شود برخی قره‌العین‌گویان به در خانه حضرت علی رفته و به‌دنیا آمدن امام حسن مجتبی را تبریک می‌گفتند. این کلمه به مرورو زمان تغییر از قرقیعان به گرگیعان  شکل پیدا می‌کند. البته  نظر دیگری هم وجود دارد که گرگیعان در اصل به‌معنای قرع باب یعنی کوبیدن در بوده است.
 وی با اعتقادبراینکه این مراسم در خوزستان و مناطقی که از بافتی سنتی و یکپارچه‌ای برخوردارند همچنان برگزار می‌شود ادامه می‌دهد: در آبادان، شادگان و جنوب و جنوب غرب استان خوزستان با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.
 درحال‌حاضر مراسم گرگیعان در بوشهر، کیش و در کشورهای عربی به خصوص کویت و در میان شیعیان عربستان رواج بسیاری دارد.
 درعصر حاضر گرگیعان را در بین جوانان نیز شاهدیم اما این دفعه جوانان به درب خانه ها نمی روند بلکه با ارسال پیامک این آئین که آنان را به یاد دوران کودکی و نوجوانیشان می اندازد را به پا می دارند. این جوانان با ارسال اس ام اس و همچنین با درج شعارهای گرگیعان که پیشتر گفته شد در وبلاگ ها و وب سایت های خود، این جشن زیبا را به بازدید کنندگان خود یادآوری و تبریک می گویند. برخی دیگر از جوانان نیز با رفتن به خانه پدربزرگ و یا مادر بزرگ با خرید باسورک (بادام) شب گرگیعان را دور هم با تعریف خاطران دوران کودکی و شعارهای گرگیعان سپری می کنند. 

یک گزارش از منطقه آزاد اروند


پشت‌پرده ممنوعیت خرید خودرو در اروند و انتظار خوزستانی‌ها
 
بهارنیوز: مدیر امور گمرکی سازمان منطقه آزاد اروند از ممنوعیت خرید خودروهای پلاک اروند توسط شهروندان استان خوزستان به غیر از ساکنین آبادان و خرمشهر خبر داد! عبودزاده تصریح کرد: در صورت خرید خودرو از بنگاه های معاملاتی توسط همشهریان محترم اهوازی و دیگر هم استانی ها، خودرو طبق آیین نامه جریمه خواهد شد. وی افزود: از ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری دور جدیدی از بررسی موقعیت مکانی خودروها از طریق جی پی اس های نصب شده بر روی خودروهای پلاک اروند آغاز خواهد شد.
پشت‌پرده ممنوعیت خرید خودرو در اروند و انتظار خوزستانی‌ها
جبار عبودزاده به خبرنگار ما گفت: همشهریانی که نسبت به خرید یا فروش خودروهای پلاک اروند اقدام می نمایند باید به این نکته توجه داشته باشند که انتقال سند باید از طریق واحد شماره گذاری منطقه آزاد اروند صورت پذیرد، در غیر اینصورت اگر خودرو مرتکب تخلف شود صاحب اولیه خودرو به عنوان متخلف شناخته خواهد شد. طبق مصوبه هیئت محترم دولت فقط همشهریان ساکن در شهرهای آبادان و خرمشهر می توانند نسبت به خرید خودروهایی پلاک اروند اقدام نمایند.
عبودزاده با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص طرح تردد خودروها تا مرکز استان خوزستان گفت: طبق این مصوبه، امکان تردد خودروهای پلاک اروند از شهرهای آبادان و خرمشهر تا مرکز استان فراهم شده است. عبودزاده در ادامه گفت: شهروندانی که نسبت به خرید و استفاده خودروهای پلاک اروند در دیگر شهرهای استان اقدام نمایند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. همچنین به دارندگان خودروهای پلاک اروند که تاکنون نسبت به بروزرسانی سیستم جی پی اس خودرو خود اقدام نکرده اند هیچگونه خدماتی ارائه نخواهد شد و این خودروها امکان تردد تا مرکز استان را نداشته و در صورت مشاهده طبق آیین نامه خودروهای پلاک اروند جریمه خواهند شد.

گفتنی اینکه این طرح انتقادات فراوانی را در بین مردم خوزستان در پی داشته است و مردم اهواز و دیگر شهرهای استان عقیده دارند پشت پرده این طرح، نمایندگی‌های شرکت‌های خودرو ساز داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا هستند که می دانند در صورت فراگیر شدن خرید خودروهای خارجی بدون عوارض گمرگی (قانون مناطق آزاد) به همه شهرهای استان، آنها عملا باید قید فروش خود را در این استان بزنند زیرا با احتساب قیمت و کیفیت خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی، هیچکس تمایلی به خرید محصولات داخلی نخواهد داشت. 
این در حالیست که مردم خوزستان معتقدند شرایط آب و هوایی خاص استان خوزستان ایجاب می کند برای تشویق سرمایه گذاری در خوزستان و همچنین جلوگیری از سیل مهاجرت متخصصان  از استان تسهیلاتی اینچنینی برای خوزستان فراگیر و مورد حمایت مسئولان استان و کشور قرار گیرد.
گفتنی اینکه قیمت برخی خودروهای با کیفیتی چون مزدا 3 - انواع تویوتا، هیوندا و ... در منطقه آزاد اروند حدود 1/4 قیمت آنها در دیگر مناطق کشور است.
در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از خودروهای باکیفیت خارجی در آبادان و خرمشهر توسط مردم خریداری شده و سیمای این دو شهر از نظر خودروها، کاملا دگرگون شده است که در زیر تصاویر برخی از آنها را مشاهده می کنید:

  | 

یک گزارش اقتصادی

چرا خوزستان، دوبی نشد؟
آیا عقب‌ماندگی فعلی خوزستان عمدی بوده است؟
 
گروه جامعه: محمد جواد عاصمی‌پور (قائم مقام سابق شرکت ملی نفت) در مقاله‌ای که اخیر به رسانه‌ها داده به ظلم مضاعفی که سالهاست به استان خوزستان و مردمش روا داشته شده پرداخته است و سئوال کرده که آیا عقب‌ماندگی و فقر کنونی این منطقه بکر و اسثثنایی که به تعبیر وی نقشی فرااستانی و بسیار فراتر از دوبی (امارات متحده عربی) می‌توانست داشته باشد عمدی بوده است؟ این مقاله را بخوانید:
آیا عقب‌ماندگی فعلی خوزستان عمدی بوده است؟
امروزه علی‌رغم ۸ سال جنگ، کسی نتوانسته نقش اقتصادی خرمشهر و آبادان را نادیده بگیرد. علی‌رغم همه بی‌مهری‌ها در همه دولت‌های پس از جنگ نسبت به خرمشهر و آبادان این دو شهر سهم اقتصادی خود را به کشور ادا کرده‌اند. پالایشگاه آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاه منطقه که تقریباً در جنگ منهدم شد، به لطف قهرمانان صنعت نفت در شرایط بسیار سخت در دوران بازسازی به چرخه اقتصادی برگشت و امروزه به گمانم به ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه تولید رسیده است.

شرکت نفت و گاز امروز با بهره‌برداری از میدان دارخوین با ۱۵۰ هزار بشکه در حال حاضر و در آینده با توسعه میادین غرب‌ کارون شامل یادآوران، آزادگان جنوبی و شمالی و سایر حوزه‌های کوچک مسئول تولید روزانه حدود یک میلیون بشکه خواهد بود.

۱- ازجمله قابلیت های اقتصادی خرمشهر می توان به مواردی چون صنایع پتروشیمی مستقر در این منطقه، استقرار صنایع دریایی برای ساخت سکوهای ۷ تا ۹ هزار تنی در سه کارگاه دریایی در بندر خرمشهر، شکوفایی صنعت فولاد در این منطقه و به ویژه بندر خرمشهر که قبل از جنگ بزرگ‌ترین بندر منطقه بود، اشاره کرد. همچنین نزدیکی آبادان و خرمشهر به کشورهای آسیای میانه به میزان حداقل ۸۰۰ کیلومتر نسبت به سایر مناطق آزاد مثل کیش و قشم و وجود پتانسیل ۲۰۰ میلیارد دلار در سال درآمد ترانزیتی در آسیای میانه از جمله دیگر قابلیت های این منطقه محسوب می شود.

۲- نزدیکی عراق به بازار نیازمند به هر کالایی با فاصله ۳۰ دقیقه‌ای زمینی، وجود کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی برای تعامل با کشورهای خلیج‌فارس، می‌تواند یک منطقه آزاد پشتیبانی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صدها صنعت دیگر در استان و کشور باشد. از همه مهم‌تر اینکه این دو شهر و به ویژه خرمشهر یک تاریخ ۲۰۰۰ ساله فرهنگ و تکنوکراسی تجاری
این پتانسیل را در کجای کشور می‌توان دید؟ با داشتن چندین رودخانه، آب، سد، نیروگاه‌های برق – سیمان در استان اما در مقابل این همه پتانسیل، کشور چه سهمی به کل استان و به ویژه این دو شهر داده است؟
دارد و نه اینکه مانند کیش و قشم حداکثر ۲۰ ساله درست شده باشد. این دو شهر جزیره نیستند بلکه به خشکی وصل‌اند با راه‌آهن و جاده‌های مواصلاتی زمینی و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور.

این پتانسیل را در کجای کشور می‌توان دید؟ با داشتن چندین رودخانه، آب، سد، نیروگاه‌های برق – سیمان در استان اما در مقابل این همه پتانسیل، کشور چه سهمی به کل استان و به ویژه این دو شهر داده است؟ کمترین میزان گازرسانی به روستاها را دارد، در حالی‌که گازهای همراه در کنار این روستا می‌سوزند و پیامدش اسهال و تراخم و ده‌ها بیماری است. خوزستان پر از رودخانه و آب است و استان و به ویژه این دو شهر محروم از آب موجود هستند. نرخ بیکاری بالاست هنوز مناطق بازسازی نشده خرمشهر و آبادان فراوان است، حتی مناطق مسکونی نفت در بریم و بو آورده شمالی و جنوبی، ایستگاه ۷، فقط سوم خرداد مسئولین را در خرمشهر و آبادان می‌بینیم.

اما چرا؟ آیا این یک حرکت عمدی است؟ مجموعه مدیریت استان کجاست؟ نمایندگان استان در این سال‌ها چه کرده‌اند؟ در بررسی‌هایی که کرده‌ام به پنج عامل عمده رسیده و براساس آن فرضیات خود را ساختم و امیدوارم تحلیل‌های دیگری را شاهد باشیم. این پنج عامل عبارتند از‌:

۱- استقرار جغرافیایی استان و به ویژه این دو شهر که همواره مسئولین را به تحلیل غلط موجود از گذشته قبل از انقلاب که شهرهای مرزی را باید در پایین‌ترین سطح رفاهی نگه داشت و عملاً همواره با این تحلیل خود به خلق یک تهدید کمک کرده‌اند.

۲- خلق یک رقابت غیرسازنده در استان که عملاً عده‌ای در استان، رشد این دو شهر را خطر و تهدیدی برای توسعه سایر بخش‌‌های استان می‌دانند و عملاً گاهی در جلسات شاهد بودیم که مخالفت با اجرای بعضی از برنامه‌ها در این دو شهر را ملاحظه می‌کردیم حتی در سطح صنعت نفت هنوز مناطق نفت‌خیز جنوب نمی‌خواهد وظایف قانونی و محدوده جغرافیایی مسئولیت شرکت نفت و گاز اروند در بهره‌برداری از میادین غرب کارون را بپذیرد.

۳- ضعف شدید مدیریت استان و حتی در سطح نمایندگان مجلس که به عقیده من از مرکز همواره به طور عمدی ضعیف نگه داشته شده و تعارضات درون استان نیز بدان کمک کرده است مقایسه مدیریت‌ها در دو استان اصفهان و آذربایجان‌شرقی با خوزستان... خود مؤید این مطلب است.

۴- عامل آخر عدم نگاه استراتژیک به این منطقه و سیاست‌های آمریکا و کشورهای همسایه در آینده است. عراق به شدت در حال توسعه بصره و تبدیل آن به یک قطب اقتصادی بزرگ است. بی‌شک آمریکا کمک خواهد کرد تا بزرگ‌ترین منطقه آزاد خاورمیانه در این منطقه شکل یابد. صنایع نفت و گاز عراق توسعه یابد تا کشورهای منطقه و رقیب محکمی برای اقتصاد ایران
خوزستان پر از رودخانه و آب است و استان و به ویژه این دو شهر محروم از آب موجود هستند. نرخ بیکاری بالاست هنوز مناطق بازسازی نشده خرمشهر و آبادان فراوان است
باشند.

۵- صنعت نفت نقش سنتی خود را در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان به طور عام و این دو شهر به طور خاص به کلی فراموش کرده است. حتی مناطق مسکونی شرکت نفت در آبادان به مخروبه‌ها تبدیل شده است چه برسد به اینکه به عمران و آبادانی این دو شهر کمک کند.

استان خوزستان به‌طور عام و خرمشهر و آبادان به‌طور خاص، با پتانسیل‌های عظیمش یک فرااستان است. هم به لحاظ تاریخی، هم به لحاظ جغرافیایی سیاسی و اقتصادی، هم به لحاظ امنیت ملی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی این استان و به ویژه در شهر آبادان و خرمشهر باید زنگ خطری برای مسئولین باشد. انتظار داشتیم که خوزستان با تولید نفت و گاز معادل نروژ، چند برابر امارات، کویت و معادل عراق و داشتن سایر صنایع، آب و هوا، آب و امکانات طبیعی، امروز مثل قبل از انقلاب به یک مرکز توسعه یافته کشور تبدیل گردد.

دوبی در فاصله 1990 تا 2003
پتانسیل‌های آبادان و خرمشهر می‌تواند آن را به یک منطقه آزاد بزرگ صنعتی، انرژی، تجاری و سیاحتی تبدیل نماید و رشد آن، موجبات اثرگذاری بر بقیه استان باشد. چند کار به نظر می‌رسد به‌طور سریع قابل‌انجام است. ما کنار ساختن موزه دفاع مقدس یک موزه ماندگار از آبادانی این دو شهر و نمونه در جهان بسازیم تا در چشم نسل آینده و جهان نشان دهیم دشمن و استکبار چه کرد و جمهوری‌اسلامی چه کرد.

۱- یک برنامه استراتژیک جامع توسعه با توجه به همه ابعاد مهم این دو شهر باید در سطح مجلس و شورای امنیت ملی طراحی گردد.

۲- در انتصاب مدیران استان باید به فرااستانی بودن آن توجه کرده و قوی‌ترین و کارآمدترین مدیران را منصوب نمود.

۳- منطقه آزاد اروندان باید شامل کل محدوده جغرافیایی در شهر آبادان و خرمشهر گردد و کل دو شهر و حومه آن شامل منطقه آزاد شوند. به‌طوری که از ۶۰ کیلومتر جاده آبادان - اهواز - ۶۰ کیلومتری جاده آبادان - ماهشهر و ۶۰ کیلومتری جاده قدیم خرمشهر - اهواز منطقه آزاد خرمشهر و آبادان را تعریف کرد و از تعارضات مدیریتی در منطقه آزاد فعلی با سازمان بنادر و غیره در تعریف سه منطقه مجزای سیاحتی، صنعتی و تجاری جلوگیری نمود.

۴- صنعت‌نفت مسئولیت پروژه عمران و آبادانی خرمشهر و آبادان شامل پروژه‌های آب‌رسانی برق و غیره را باید با توجه به توان خود به عهده گیرد و به عنوان یادگار دوران دفاع مقدس که باید زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهرهای ایران را در این دو شهر زیبا پیاده کرد و نشان داد که چگونه دو شهر کاملاً جنگ‌زده به یک موزه آبادانی تبدیل شده
استان خوزستان به‌طور عام و خرمشهر و آبادان به‌طور خاص، با پتانسیل‌های عظیمش یک فرااستان است. هم به لحاظ تاریخی، هم به لحاظ جغرافیایی سیاسی و اقتصادی
است.
باید خرمشهر و آبادان را دبی دوم منطقه کرد، در حالی که پتانسیل‌های این دو شهر بیشتر از دبی است. نباید از نفت فقط عوارض گرفت، بلکه باید مسئولیت اجرایی کار را به عهده آنان گذاشت و نفت سهم مسئولیت اجتماعی‌اش را به این دو شهر ادا کند.

۵- نقشه جامع و کامل را باید در این دو شهر پیاده نمود. اگر بگوییم بلد نیستیم، چگونه کیش را بلدیم بسازیم، تفریحات جهانی را در آن پیاده کنیم، به طوری که در گرمای تابستان که بیش از خرمشهر و آبادان است، توریست را می‌بینیم و برعکس در فصل گرما مهاجرت از خوزستان را. چه چیزی مردم ایران را در فصل تابستان به سمت دبی جذب می‌کند؟ اگر فکر کنیم هر ایرانی که به دبی می‌رود با هزینه هواپیما، هتل، سفر حداقل ۱۰۰۰ دلار خرج کند و اگر علاوه بر پتانسیل صنعتی و انرژی سیاحتی را ایجاد کنیم، سالی حداقل ۱۰ میلیون نفر را جذب کنیم یعنی ۱۰ میلیارد دلار را از خروجش جلوگیری کرده‌ایم. ضمن آنکه سیاحت را به لحاظ جغرافیایی نیز به لحاظ ۱۴ اقلیم مختلف هوایی به کل ایران گسترش می‌دهیم. سری به استانبول بزنید تا ببینید در کنار دریا، چقدر رستوران و مراکز تفریحی وجود دارد و چقدر اشتغال ایجاد شده یا سری به کناره‌های کارون در اهواز و خرمشهر و آبادان بزنید. حداکثر چند دستفروش را می‌بینید. قایق‌‌های شکسته و میزبانی فاضلاب‌های صنعتی و این آبراهی که می‌تواند منبع درآمدهای تفریحی زیادی باشد.

چرا باید فقط ایام عید میزبان سیاحان باشیم. سیاحت در خوزستان که آب و هوای آن به مراتب بهتر از کیش و قشم است آثار تاریخی و باستانی سه هزار ساله دارد، آب و هوای متنوع، نزدیکی به چهارمحال و بختیاری، بویراحمد و کهکیلویه، لرستان و اصفهان، به ویژه مناطق سردسیر چهارمحال‌وبختیاری و تونل کوهرنگ با فاصله بسیار اندک، مسجدسلیمان و دشت‌های لاله آن، رامهرمز و ایذه، شوشتر و دزفول و آثار تاریخی، نمی‌دانم مشکل مسئولان در عدم درک درست از این استان و پتانسیل را عمدی تلقی کنم یا سهوی؟ چرا این واقعیات ساده را که هر آدم ساده‌ای می‌بیند مسئولان ملاحظه نمی‌کنند؟ به جز اینکه جمع‌بندی کنم که عمدی در کار است، عدم توجه به خوزستان به‌طور عام و به ویژه دو شهر آبادان و خرمشهر ضرباتی را در آینده به ما خواهد زد و حسرتی را که از تشکیل دبی دوم در بصره خواهیم خورد. اگر دلایلی را که گفتم کسی را قانع نمی‌کند تا به خرمشهر و آبادان رسیدگی کند، حداقل برای رقابت با بصره و آمریکا برای تشکیل بزرگترین منطقه آزاد در بصره، تصمیم سریع برای آبادانی خرمشهر و آبادان را بگیرید.

چند عکس که فقط در ایران میتوان دید ببینید

یک خبر مثبت از استان

در جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت صنعت ، معدن و تجارت

روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان خوش درخشید

اهواز-روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان در جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت صنعت ، معدن و تجارت خوش درخشید و موفق به کسب رتبه دوم رشته ارتباطات الکترونیک شد.

1391/05/14 - 07:47

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در نخستین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت ، معدن و تجارت که با هدف ایجاد فضای مناسب برای ارتقا سطح کیفی فعالیت های روابط عمومی های وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین معرفی و ارائه الگوی جامع ، کارآمد و موفق و ایجاد فضای رقابتی سالم برگزار شد روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی استان خوزستان در بخش شرکت های تابعه وزارت صنعت ، معدن و تجارت موفق به کسب رتبه دوم در رشته ارتباطات الکترونیک شد. در این جشنواره که با حضور وزیر و مدیران ارشد وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان تجلیل و لوح سپاس و تندیس بلورین جشنواره اعطا شد.

در نخستین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت ، معدن و تجارت بیش از 2600 اثر در سه بخش برنامه جامع یا سالانه روابط عمومی ، فنون روابط عمومی و بخش ویژه (ایده های برتر) به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود

اخبار ورزشی

 

 

خداپرست" قهرمان مسابقات اسنوکر شش توپ خوزستان شد

 

مسابقات اسنوکر شش توپ خوزستان (جام رمضان) با شناخت نفرات برتر به پایان رسید. محمد‌علی چابک رییس هیات بولینگ و بیلیارد استان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهار‌کرد: این رقابت‌ها روز جمعه (13 مرداد‌ماه) با حضور تیم‌های اهواز، ماهشهر و آبادان در باشگاه پرشیا اهواز برگزار شد.وی با بیان ‌این‌که 16 اسنوکر‌باز برتر استان در این مسابقات شرکت کردند، عنوان‌کرد: مرحله اول این رقابت‌ها به صورت دوره‌ای و مرحله دوم آن به صورت حذفی انجام شد.رییس هیات بولینگ و بیلیارد خوزستان درباره نفرات برتر این مسابقات گفت: علی‌رضا خداپرست و نادر جهادی هر دو از اهواز به ترتیب به عنوان‌های قهرمانی و نایب‌قهرمانی دست پیدا کردند و حامد فاصله از آبادان به همراه آرمین محمودی از اهواز، مشترکا سوم شدند.وی با اشاره به این‌که سطح رقابت‌ها  بسیار بالا بود، افزود: از هشت اسنوکر‌بازی که به مرحله دوم صعود کردند، دو نفر از آبادان بودند که این نشانه بهترشدن عملکرد تیم‌های شهرستانی است. چابک ادامه‌داد: برگزاری مداوم مسابقات در بهترشدن عملکرد تیم‌های شهرستانی تاثیرگذار و موجب پیشرفت آن‌ها در این رشته شده است.وی با بیان این‌که برگزاری چنین رقابت‌هایی در قضاوت داوران نیز تاثیرگذار بوده است، گفت: انجام این مسابقات باعث هماهنگی بیشتر داوران در امر قضاوت شده و موجب شده است که اطمینان لازم نسبت به قضاوت آن‌ها به وجود بیاید.

 

/حاشیه‌‌نگاری ایسنا از دربی فوتسال خوزستان/
توقف بازی به دلیل توهین تماشاگران به کمک‌داور
ممانعت از حضور برخی خبرنگاران به سالن مسابقه

 

در هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتسال کشور تیم‌های گازخوزستان و ملی‌حفاری اهواز در دربی خوزستان به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی شاگردان سیدمهدی ابطحی به پایان رسید.

 به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، این دیدار از ساعت 22 و 30 دقیقه پنج‌شنبه شب در سالن شرکت گاز آغاز شد و درنهایت تیم ملی‌حفاری موفق شد با گل‌های امید دبیری، بهزاد غریبی و فرهاد توکلی با حساب 3 بر یک میزبان تازه صعود کرده خود به لیگ برتر را شکست داده و هفته نخست را با پیروزی آغاز کند. تنها گل تیم گاز خوزستان نیز توسط یاسین سجادی به ثمر رسد. 

در این بازی هواداران هر دو تیم با تشویق‌های خود شور و شوق و هیجان خاصی به سالن داده بودند و در طول بازی یک صدا تیم‌های خود را تشویق می‌کردند. در بعضی از دقایق بازی نیز درگیری لفظی بین هواداران دو تیم با ماموران برقراری امنیت به وجود آمد که در یکی دو صحنه کار به درگیری فیزیکی نیز انجامید ولی مسوولان سالن به خوبی جو را کنترل کردند تا مشکل جدی به وجود نیاید. 

در دقایقی از این بازی به دلیل توهین برخی تماشاگران به کمک داور، بازی برای دقایقی از سوی داور میدان متوقف شد. 

یکی از اتفاقات همیشگی و حل نشدنی خبرنگاران و عکاسان، جلوگیری از ورود آن‌ها به سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها است که در این بازی نیز برخی از خبرنگاران و عکاسان حدود 30 دقیقه پشت درب ورزشگاه ماندند.

جلوگیری از ورود اصحاب رسانه همیشه دغدغه‌ی بزرگی برای خبرنگاران و عکاسان بوده و آن‌ها باوجود در دست داشتن کارت اداره‌کل ورزش و جوانان استان و حتی فدراسیون مربوطه، بازهم به سختی می‌توانند وارد اماکن ورزشی شوند. شاید برگزاری کلاس‌های توجیهی مکرر برای مسوولان برگزاری مسابقات، در نحوه رفتار آن‌ها با قشر خبرنگار تاثیرگذار باشد.

 

 

صحبت‌های بازیکنان پس از دربی فوتسال خوزستان

 

بازیکن تیم ملی‌حفاری پس از پیروزی تیمش برابر گاز خوزستان در هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتسال کشور، گفت: در این بازی از فرصت‌های به دست آمده بهتر از حریف استفاده کردیم و همین امر رمز موفقیت ما در این دیدار بود. فرهاد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان، اظهارکرد: اگرچه در بازی اول تا اندازه‌ای بدن بازیکنان آماده نیست ولی با این وجود خوب کار کردیم و از موقعیت‌های خود بهتر استفاده کردیم.

 وی افزود: اگر تیم گاز در بازی‌های آینده نیز به همین شکل کار کند، می‌تواند جایگاه بالایی را در جدول رده‌بندی به خود اختصاص دهد. این بازیکن تیم ملی‌حفاری تصریح‌کرد: بعضی‌ها تیم گاز را در این فصل یکی از گزینه‌های سقوط می‌دانند ولی به نظر من این گونه نیست و این تیم باتوجه به حضور نیروهای بومی استان، آینده‌ی خوبی دارد.وی به حضور تماشاگران حاضر در سالن نیز اشاره کرد و گفت: بازی‌های دربی همیشه حساسیت‌های بالایی داشته و هواداران به دلیل این‌که تعدادی از بازیکنان فصل گذشته‌ی ما در تیم حریف و تعدادی از بازیکنان سابق آن‌ها در تیم ما بازی می‌کنند، هر دو تیم را به خوبی تشویق کردند.

 توکلی درخصوص داوری این بازی اظهارکرد: در این دیدار به غیر از پنج دقیقه آخر که تا اندازه‌ای بازی سنگین و از دست داوران خارج شده بود، قضاوت خوب بود.

 همچنین علیرضا صمیمی گلر ملی‌حفاری با بیان این‌که در این فصل برای قرارگرفتن جزو سه تیم بالای جدول تلاش می‌کنیم درباره پیروزی تیمش برابر گاز خوزستان به ایسنا گفت: در بیشتر دقایق بازی، ما صاحب توپ و میدان بودیم و تاکتیک خوبی را ارایه دادیم.وی افزود: تیم ما در این بازی از نظر تاکتیک و تجربه، برتر از حریف بود و همین امر باعث شد از نظر فنی نیز در زمین بهتر کار کنیم.

  گلر ملی‌حفاری درخصوص داوری گفت: دربی‌ها همیشه شرایط خاصی را برای بازیکنان و کادر داوری ایجاد می‌کنند اما درمجموع قضاوت عادلانه‌ای را شاهد بودیم.

 وی ادامه‌داد: بازیکنان ما با انجام چند بازی دیگر، با یکدیگر هماهنگ‌تر شده و با کیفیت بالاتری نسبت به این بازی در زمین ظاهر می‌شوند.

 کیاوش علاسوند کاپیتان تیم گازخوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان پس از شکست تیمش برابر ملی‌حفاری اظهارکرد: باتوجه به این‌که اولین بازی خود را در لیگ برتر تجربه و برابر تیم چهارم فصل پیش بازی می‌کردیم، عملکرد خوبی داشتیم و موقعیت‌هایی را نیز به دست آوردیم.

 وی افزود: حدود 95 درصد بازیکنان ما اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کنند به همین دلیل در نیمه نخست با استرس بازی می‌کردند و همین امر باعث شد نتوانیم خوب کار کنیم اما در نیمه دوم با کمترشدن استرس بازیکنان، بهتر کار کردیم و تا اندازه‌ای حریف را تحت فشار قرار دادیم.

 این بازیکن تیم گاز خوزستان بیان‌کرد: این دربی، انگیزه بازیکنان ما را برای ارایه یک بازی قابل قبول بالا برده بود و به نظر من جدای از نتیجه، خوب ظاهر شدیم. امسال برای ما سال تجربه‌اندوزی است و امیدوارم بتوانیم نماینده‌ای شایسته برای خوزستان باشم.

 

 

شرکت تیم‌های خوزستانی در اولین دوره مسابقات فوتوالی کشور

دو تیم خوزستانی در اولین دوره مسابقات فوتوالی کشور حضور پیدا خواهند ‌کرد. علی شریفات مسوول کمیته فوتوالی هیات انجمن‌های ورزشی استان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهارکرد: اولین دوره مسابقات فوتوالی کشور از پانزدهم شهریور‌ماه به مدت سه روز در سواحل بندرانزلی در استان گیلان به صورت آزاد برگزار می‌شود که تیم‌های طلوع اهواز و پالایشگاه آبادان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.وی با بیان این‌که شرکت در این رقابت‌ها هزینه ورودی ندارند و برای عموم آزاد است، افزود: باتوجه به این‌که این رقابت‌ها اولین دوره مسابقات فوتوالی کشور است، تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات امتیاز حضور در لیگ برتر کشور را به دست می‌آورند و تیم قهرمان نیز به مسابقات برون‌مرزی اعزام خواهد ‌شد.مسوول کمیته فوتوالی هیات انجمن‌های ورزشی استان عنوان‌کرد: باشگاه‌ها و تیم‌های خوزستانی علاقه‌مند به شرکت در این دوره از مسابقات می‌توانند جهت ثبت‌نام همه روزه از ساعت هشت صبح تا 14بعد‌ازظهر به هیات انجمن‌های ورزشی خوزستان واقع در بلوار لشکر، فرهنگ‌سرای جوان مراجعه کنند یا با شماره 3839888 تماس بگیرند.وی ادامه‌داد: تیم‌ها تا بیستم مرداد‌ماه فرصت دارند تا آمادگی خود را برای حضور در این مسابقات اعلام کنند. آن‌ها مجاز هستند سه بازیکن، یک مربی و یک سرپرست را به مسوولان مسابقات معرفی کنند.شریفات خاطرنشان‌کرد: از بین تیم‌های حاضر در این مسابقات، بازیکنان تیم‌ملی نیز انتخاب خواهند‌ شد و به رقابت‌های برون‌مرزی که قرار است در سال جاری برگزار ‌شود، اعزام می‌شوند.وی در ادامه با بیان این‌که در اهواز با کمبود زمین مواجه هستیم، افزود: این رشته علاقه‌مندان بسیاری دارد ولی نبود زمین موجب کندشدن پیشرفت‌مان شده است.مسوول کمیته فوتوالی هیات انجمن‌های ورزشی استان خاطرنشان‌کرد: مکان‌هایی در اطراف سواحل کارون برای فعالیت‌مان در این رشته وجود دارد که اگر آن‌ها را در اختیارمان قرار دهند مشکل‌مان در این زمینه حل خواهد شد.وی گفت: استقبال نکردن ارگان‌های مختلف از این رشته در عدم رشد و توسعه فوتوالی استان تاثیرگذار خواهد بود. ما از طریق همکاری ارگان‌ها می‌توانیم برنامه‌های مدنظرمان را به خوبی پیش ببریم.

یک هشدار بهداشتی برای خانواده های خوزستانی

ماجرای ادکلن کشنده "lovely" چیست؟

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ادکلن موسوم به "lovely" از مبادی رسمی وارد کشور نشده و تاکنون نیز نمونه‌ای از آن برای سنجش و آزمایش در اختیار این معاونت قرار نگرفته است.دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_اظهار کرد: معاونت غذا و دارو در آزمایش اقلام وارداتی تنها مواردی را مورد سنجش قرار می‌دهد که به صورت رسمی و از مرزهای قانونی وارد کشور شده باشند.وی افزود: ادکلن موسوم به "lovely" به صورت غیررسمی وارد کشور شده و با توجه به اهمیت موضوع، اکنون باید سازمان پزشکی قانونی وارد عمل شود با تشکیل پرونده، این موضوع بررسی شود. معاونت غذا و داروی دانشگاه جندی‌شاپور نیز تا جایی که امکان داشته باشد در این زمینه با پزشکی قانونی همکاری می‌کند تا با هماهنگی بین‌بخشی، موضوع روشن شود.عبدالامیر ناطقی، مدیرکل امور انتظامی و مرزی استانداری خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خوزستان درباره مطالب مطرح شده مبنی‌بر کشنده بودن این ادکلن، گفت: صحت این موضوع هنوز مشخص نشده و تنها مطالبی به صورت غیررسمی و غیرموثق مطرح شده است.وی افزود: در مرزهای استان خوزستان از ورود اقلام ممنوعه و غیرمجاز جلوگیری می‌شود، ولی درباره ورود ادکلن موسوم به "lovely" هنوز گزارشی ارائه نشده است. تدابیر امنیتی لازم در خصوص کنترل اقلام وارده به کشور در مرزهای استان اتخاذ شده و اگر موردی مشاهده شود، برخورد لازم انجام می‌شود.به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، در هفته گذشته مطالبی مبنی‌بر توزیع نوعی ادکلن حاوی گاز کشنده میان زائران عتبات عالیات مطرح شد که رئیس سازمان حج و زیارت این موضوع را تکذیب کرد، ولی از زائران ایرانی خواست تا به توصیه‌ها و تذکرهای کارگزاران زیارتی و مدیران کاروان‌ها توجه کنند.همچنین چندماه پیش اطلاعیه‌ای از سوی برخی اداره‌های حج و زیارت استان‌ها در اختیار کارگزاران زیارتی قرار گرفت که در آن آمده بود: "گزارش‌های واصله حاکی است تشکیلات القاعده در استان "المثنی" عراق نوعی ادکلن موسوم به «lovely» را که حاوی گاز کشنده است، توزیع کرده است که فرد با استشمام آن بعد از چهار روز کشته می‌شود و به این عبارت معروف است (بس شمه) یعنی فقط استشمام کن. به قرار مسموع (شنیده) تاکنون 18 نفر خارجی از این طریق کشته و 35 نفر نیز در بیمارستان‌های عراق بستری شده‌اند. این ادکلن در بازار و در مناطق پرازدحام بغداد و دیگر شهرهای عراق به‌وفور موجود است و به‌فروش می‌رسد. با توجه به این‌که احتمال خرید این ادکلن توسط زائران عتبات عالیات وجود دارد، در جلسات توجیهی قبل از سفر موضوع را به‌نحو مقتضی به زائران اطلاع‌رسانی کنند." این اطلاعیه از سوی حراست سازمان حج و زیارت در اختیار اداره‌های حج استان‌ها قرار گرفته بود تا از این طریق، کارگزاران زیارتی و همچنین زائران ایرانی را آگاه کنند. همچنین در روزهای پایانی هفته گذشته پیامکی در برخی شهرهای استان خوزستان منتشر شد مبنی‌بر اینکه این ادکلن به استان وارد شده و از شهروندان خواسته بود که نسبت به استفاده از آن هشیار باشند.

یک گزارش اقتصادی

رونق بازار اعزام مسافران عراقی از اهواز به مشهد در ماه رمضان

 

نایب رییس مجمع صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان گفت: در تیرماه سال‌جاری 372 هزار مسافر از مبدا فرودگاه اهواز و بالعکس جابه‌جا شده‌اند. وحید خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تمایل مردم به انجام اعمال این ماه میزان مسافرت‌های تابستانه مردم استان کاهش یافته و بازار راکد است.وی افزود: اما با این وجود در ماه مبارک رمضان بازار اعزام شیعیان و زائران عراقی از اهواز به مشهد مقدس رونق خوبی دارد و اعزام مسافران عراقی از اهواز به مشهد مقدس برای این مسافران به‌صرفه است، زیرا هزینه سفر برای این زائران ارزان تمام می‌شود.خادمی تصریح‌کرد: مردم معمولا در ماه رمضان به سفر نمی‌رود و بیشتر برای انجام کارهای ضروری سفر می‌کند اما پس از اتمام ماه مبارک رمضان سفرهای تابستانه مردم استان رونق می‌گیرد.نایب رییس مجمع آژانس‌های هواپیمایی خوزستان عنوان‌کرد: بیشترین سفرهای انجام شده در تیرماه سال جاری به مسیر اهواز ـ مشهد اختصاص داشته است.

 

 

تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) افزایش یافت

 
اهواز-تخلیه و بارگیری کالای کانتینری طی چهار ماهه نخست امسال در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به 50 هزار و 515 (teu) رسید.
 
گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در روزشنبه به نقل از 'علیرضا خجسته' معاون دریایی و بندری این اداره کل حاکی است : با توجه به ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در این مجتمع بندری ، در چهار ماهه نخست امسال جابجایی این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 32 درصد رشد برخوردار بود.
معاون دریایی و بندری ، میزان تخلیه و بارگیری انواع کالاهای کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) را در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از 282 هزار تن اعلام کرد که این میزان نسبت به سال پیش افزایش داشته است.
خجسته تصریح کرد: از این میزان تخلیه و بارگیری عمده کالاهای صادراتی محصولات پتروشیمی بوده و جذب کالاهای جدیدی نظیر کالاهای یخچالی و مواد پروتئینی نقش به سزایی در افزایش واردات کانتینری داشته است.
گفتنی است سهم تخلیه در عملیات کانتینری این بندر طی سال جاری 55 درصد بوده که رشدی 61 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

آلودگی صنعتی در خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست :

70 درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از فعالیت های صنعتی است

 
اهواز- مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز، 70 درصد آلودگی هوای این شهر، ناشی از فعالیت های صنعتی است.
 
گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ' احمدرضا لاهیجان زاده' درگفت وگویی توسعه و گسترش فضای سبزشهری ازطریق تبدیل عرصه ها و اراضی خالی موجود درسطح شهر به پارک های محله ای با مشارکت واحد های صنعتی را دراین زمینه موثردانست .
وی افزود: یکی ازمحورهای طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اهواز افزایش سالیانه یک مترمربع فضای سبز شهری است . وی ادامه داد: با توجه به اینکه اهواز یکی از مهم ترین شهرهای صنعتی کشور می باشد که بر اساس مطالعات انجام شده در طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز، 70 درصد آلودگی هوای این شهر، ناشی از فعالیت های صنعتی است، لذا شرکت های فعال در این محدودها باید مشارکت عمده ای در امر توسعه فضای سبز شهری داشته باشند. لاهیجان زاده افزود: براساس استاندارد محیط زیست سازمان ملل متحد ،سرانه فضای سبز شهری 20تا25متر مربع می باشد در حالی که بنا به گزارش سالیانه سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری اهواز ، سرانه فضای سبز هر شهروند اهوازی 7/11متر مربع عنوان شده است . به گفته وی براساس گزارش شهرداری اهواز در طی دو سال گذشته ، در این شهرحدود 12 میلیون متر مربع فضای سبز ایجاد شده است . سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز درگزارش سالانه خود هزینه نگهداری فضای سبز شهر این شهر را 300 میلیارد ریال در سال اعلام کرد که کاملا توسط شهرداری پرداخت می گردد. این سازمان اضافه کرده است که نقشه های اجرایی مکان های پیشنهادی برای ایجاد پارک محله ای در سطح هشت گانه منطقه شهری از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز در اختیار شرکت ها قرارمی گیرد تا مشارکت کنند.

اخبار انتظامی خوزستان

رئیس دادگستری دشت آزادگان خبر داد
کشف 71 هزار نخ سیگار قاچاق در دشت آزادگان 

خبرگزاری فارس: رئیس دادگستری دشت آزادگان از کشف 71 هزار نخ سیگار قاچاق در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 71 هزار نخ سیگار قاچاق در دشت آزادگان 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، حمید عساکره اظهار داشت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالاهای گمرکی و دخانی و پیرو گزارش رسیده مبنی بر نگهداری سیگار قاچاق در یکی از منازل این شهرستان، دستورات قضایی در این خصوص صادر شد.وی افزود: مأموران نیروی انتظامی پس از ورود به منزل مذکور، یک نفر را دستگیر و بیش از 71 هزار و 400 نخ سیگار را کشف و ضبط کردند.عساکره گفت: پرونده در این خصوص تشکیل شده و در دست رسیدگی است.رئیس دادگستری دشت آزادگان در ادامه همچنین از دستگیری یک سارق مسلح احشام در این شهرستان خبر داد و گفت: اواخر تیرماه امسال مأموران نیروی انتظامی در روستای جلیزی از توابع این شهرستان متوجه صدای تیراندازی شدند که پس از بررسی موضوع، دریافتند دو نفر ناشناس با یک دستگاه موتورسیکلت قصد سرقت احشام از آن روستا را دارند که با هوشیاری و حضور به موقع مردم سرقت آنها نافرجام ماند.وی افزود: با پیگیری مستمر قضایی و انجام تحقیقات، محل اختفای آنان شناسایی و یکی از سارقان دستگیر شد.عساکره گفت: تحقیقات در خصوص کشف سلاح و دستگیری سارق دیگر این پرونده ادامه دارد.