سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار دانشجویی دانشگاههای استان

ماجرای جنجال برانگیز انتخاب رشته در دانشگاه شهید چمران اهواز

سدید نیوز/عادل نوروزیان:

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها همواره از موارد مورد بحث میان مسئولان و کارشناسان مذهبی و دانشگاهی بوده است. موافقان از آنجا که تفکیک جنسیتی به تعدیل فضای فرهنگی و روانی حضور دانشجویان کمک می‌کند، یکی از جنبه‌ های مهم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها می‌دانند، در حالی که مخالفان می‌گویند که طراحان و حامیان طرح جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها، مخالف حضور زن در اجتماع بوده و مدعی هستند که با اجرای این طرح، شأن انسانی زنان نادیده انگاشته و این مسئله، توهین به دانشجویان است. این افراد برای اثبات نظر خود تلاش می کنند تا این طرح را همان دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان جلوه داده و با استدلال عدم توانایی کنترل روابط دختر و پسر در خارج از دانشگاه و همچنین عدم امکان اجرایی شدن آن، این طرح را شکست خورده می دانند و به نقد آن می پردازند.

به عقیده رهبر معظم انقلاب، از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى و اقتصادى و سیاسى براى زنان، کاملاً باز است. اگر کسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از کار علمى محروم کند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بى‏نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است (در جمع خواهران ارومیه، ۲۸/۶/۱۳۷۵). البته در عرصه‌ این فعّالیت ها، اسلام حدودى را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او براى فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روى این مسأله حسّاسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان در همه جا داشته باشند (در اجتماع زنان خوزستان، ۲۰/۱۲/۱۳۷۵).

پس این طرح چنانچه به صورت صحیح اجرا شود علاوه بر آنکه مورد تأیید اسلام می باشد باعث افزایش سطح حجاب و عفاف در دانشگاه ها و حرکت شتابان به سوی اسلامی شدن دانشگاه، افزایش آرامش روانی دانشجویان، اطمینان خاطر خانواده ها و بسیاری مزایای دیگر خواهد شد. اما در این راه گاهاً مشاهده می شود که اظهار نظر های غیر کارشناسی برخی مسئولان و اقدامات عجولانه آنها باعث تخریب وجهه این طرح در نزد افکار عمومی می شود. بنابراین این طرح بسیار خوب با اجرای نا مناسب می تواند به شکست منتهی شود.

 در همین راستا شاهد آن بودیم که چندی پیش دفترچه راهنمای انتخاب رشته داوطلبان گروه های پنجگانه آزمون سراسری سال 1391 در حالی  بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت که نحوه جذب دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز باعث تعجب و اعتراض بسیاری از دواطلبان و خانواده های آنها شد.این دانشگاه در اقدامی عجیب و قابل تأمل  در رشته های مهندسی تنها به جذب دانشجوی مرد اقدام کرده بود و زنان دیگر حق انتخاب رشته های مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز را نداشتند.         
 با شرایط پیش آمده دختران خوزستانی رشته های ریاضی و فنی دیگر امکان تحصیل در محل سکونت خود را نداشته و می بایست از سه گزینه ترک تحصیل، پرداخت هزینه و تحصیل در دانشگاه آزاد و یا تحصیل در شهری دور از خانواده، یکی را بر می گزیدند و این در حالی بود  که علاوه بر خانواده ها، مسئولان نظام هم بر تحصیل دختران دانشجو در محل سکونت شان اصرار دارند و حتی شرایط مناسب و فوق العاده ای را برای انتقال آنها از شهرهای دیگر به محل سکونت خانواده شان  مهیا نموده اند.

 به هر صورت با اعلام خبر این اقدام غیر منتظره وزارت علوم از سوی رسانه های خوزستان و اعتراضات مردم، نمایندگان خوزستان در اینباره موضع گیری نمودند و قول پیگیری تا به سرانجام رساندن این موضوع را دادند. ابتدا دکتر جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در تاریخ 10 مرداد و در واکنش به این طرح عنوان کرد: محدودکردن بخش زیادی از اجتماع ظلم در حق آنهاست. در علم و آموزش ما بحث دختر و پسر نداریم. بسیاری از دانشمندان و نخبگان گذشته و حال ما را بانوان تشکیل داده و می دهند و در بخش های مختلف علم و فناوری خدمات ارزنده ای را به کشور ارائه داده اند.

 وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم که استعدادها و توانایی هایی افراد با هر جنسیتی در جامعه بروز کند و نخبه ها براساس شایستگی هایشان رشد کنند.جلیلی در تاریخ 11 مرداد ماه نیز اعلام  کرد: در تماسی که امروز با معاون وزیر داشتم، ضمن بیان اعتراض خود به نمایندگی از مردم خوزستان، این مسئله را مطرح کردم و درخواست اقدام عاجل و فوری در این زمینه را کردم. معاون وزیر قول داد که ظرف چند روز آینده مشکل را حل کند.

 در ادامه واکنش نمایندگان خوزستان به این طرح حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر نیز گفت: نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم بر این است که در مواردی که ورود زنان منع شرعی نداشته باشد، محدودیت ایجاد نشود. عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: نباید فرقی بین زن و مرد دراینگونه مسائل قائل شد. باید میدان باز باشد و افراد توانمند و نخبه رشد کنند. تفاوت باید بین هوش باشد نه جنسیت. من معتقدم این تصمیم، تصمیم نادرستی بوده است و ما مخالف آن هستیم و مطمئنا این مسئله را پیگیری می کنیم و مسئولان باید تجدید نظر کنند.

اما در این میان شدید ترین واکنش را محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از خود نشان داد. وی در واکنش به این طرح عنوان کرد:

 آقای وزیر! وضعیت تحصیل در خوزستان به خودی خود نگران کننده بوده و هست و بی لطفی و کم لطفی در این حوزه در حق خوزستان نمایان بوده است. این چه داستان جدیدی است در حق دانش آموزان و نخبگان خوزستانی روا می دارید. در تمام کشور تحصیل برای همه در شهر محل سکونتشان آزاد است، خوزستان و خوزستانی چه گناهی کرده که باید این ظلم در حقش روا داشته شود. دختران خوزستانی چه جرمی مرتکب شده اند که باید ترک تحصیل کنند و یا کیلومترها دور از خانواده تحصیل کنند. انصاری افزود: آقای وزیر و رئیس دانشگاه چمران باید به نمایندگان و افکار عمومی خوزستان پاسخگو باشند. قطعاً ما هم در مجلس شورای اسلامی این مسئله را به صورت جدی پیگیری می کنیم و نمی گذاریم حق فرزندان خوزستان تضییع شود.

 

این حجم گسترده از اعتراضات مردمی و انعکاس این اعتراضات توسط رسانه های خوزستان به همراه اظهارات و پیگری های نمایندگان استان خوزستان باعث شد تا سرانجام دکتر فیروزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران از اصلاح انتخاب رشته های تحصیلی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور خبر دهد. وی تاکید کرد: از طریق دانشگاه با سازمان سنجش و دفتر گسترش آموزش عالی مذاکره و مکاتبه شد و نامه اصلاحیه دانشگاه به وزارت علوم و سازمان سنجش ارسال گردید.

دکتر فیروزی ادامه داد: منتظریم در سایت سازمان سنجش اصلاحیه انجام شود و به محض اصلاح، تغییر در ظرفیت ها و پذیرش رشته ها به اطلاع داوطلبان رسانده خواهد شد. وی با بیان اینکه انتخاب رشته داوطلبان مجاز ورود به دانشگاه از 17 مرداد آغاز می شود، یادآور شد: جای نگرانی نیست و زمان کافی برای اصلاحیه پذیرش رشته ها وجود دارد و داوطلبان با آرامش خاطر می توانند رشته های مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

در همین راستا طباطبایی معاون سازمان سنجش نیز از اصلاح رشته‌های تک جنسیتی دانشگاه شهید چمران اهواز پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور یعنی 17 مرداد خبر داد و با بیان اینکه مکاتبات با دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: روز دوشنبه 16 مرداد ماه، پیش از شروع انتخاب رشته، با انتشار اطلاعیه‌ای اصلاح این موضوع را به داوطلبان اطلاع می‌دهیم تا داوطلبان دختر نیز در انتخاب رشته خود با مشکل مواجه نشوند.

اما به راستی دلیل اینکه این طرح به این شکل سوال برانگیز در دانشگاه شهید چمران اجرا شد چه بود؟

دکتر جلیلی نماینده مسجد سلیمان در این زمینه عنوان می کند: به نظر می رسد افرادی که اقدام به این کار کرده اند با بررسی فرهنگ مردم منطقه و پایبندی و اعتقادات مردم خوزستان به مسائل شرعی و بافت اجتماعی استان، این دانشگاه بزرگ را به عنوان پایلوت انتخاب کرده اند.

این اظهار نظر در حالی است که دانشگاه شهید چمران اهواز در اجرای این طرح در کشور به عنوان پایلوت انتخاب نشده است. بر اساس بررسی خبرگزاری مهر که از گروه های پنجگانه علوم انسانی، ریاضی و فنی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی و تنها در دوره روزانه 36 دانشگاه بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته سال 91 صورت گرفته است، دانشگاه های هنر اسلامی تبریز، مازندران، کاشان، دانشگاه سمنان، خوارزمی تهران، دریانوردی و علوم دریایی چابهار و ایلام  تنها در یک رشته پذیرش صرفاً مرد دارند. دانشگاه محقق اردبیلی با 24 رشته و دانشگاه لرستان با 18 رشته و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با 15 رشته دارای بیشترین میزان پذیرش صرفاً مرد در این رشته ها هستند. رشته مهندسی عمران، مهندسی عمران گرایش نقشه برداری و کاردانی عمران در 15 دانشگاه بیشترین تعداد را در پذیرش صرفاً مرد دارد و پس از آن گروه مدیریت ها و همچنین مهندسی معدن در 12 دانشگاه پذیرش صرفاً مرد را به خود اختصاص داده اند. به طور کلی می توان گفت در حالیکه در سال 90 تنها دو رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود، امسال 77 رشته کارشناسی پذیرش دختران ندارند.

اما نکته ای که در میان این هیاهو نباید فراموش شود، این است که با وجود اینکه مجمع نمایندگان استان خوزستان 18 نماینده دارد و از لحاظ تعداد نمایندگان در مجلس سومین استان بزرگ محسوب می شویم، تنها 3 نماینده در این ارتباط موضع گیری رسانه ای کرده اند؟ از همه مهمتر اینکه جای خالی نمایندگان اهواز به عنوان مرکز استان در این میان به خوبی مشخص است. آیا این موضوع برای نمایندگان اهواز و خوزستان از اهمیت خاصی برخوردار نبود و یا اینکه نمایندگان ما کارهایی مهمتر از دفاع از حقوق خوزستانی ها در مجلس شورای اسلامی دارند؟

در انتها باید عنوان کرد که این موضوع به خوبی نشان داد که اگر نمایندگان استان خوزستان برای حل کردن یک مشکل جدیت و اتحاد داشته باشند، می توانند بسیاری از معضلات و نارسایی ها را در سطح استان خوزستان برطرف کنند.

نباید از خاطر برد که مردم خوزستان سال هاست که منتظر هستند تا این همدلی و جدیت را در عمل از نمایندگان خود ببینند تا شاهد آبادانی دوچندان خوزستان عزیز باشیم. همچنین اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان به یاد داشته باشند که همیشه اولین ها هستند که در یاد ها و خاطره ها جاودانه می شوند. به امید اینکه این مجمع اولین مجمعی باشد که با همدلی و جدیت برای آبادانی و پیشرفت خوزستان در همه عرصه ها تلاشی مضاعف و ملموس از خود نشان دهد.

 

منابع:

1-    سایت خبری- تحلیلی خوز نیوز

2-    سایت خبری- تحلیلی موج چهارم

3-    خبرگزاری ایسنا خوزستان

4-    خبرگزاری فارس خوزستان

5-    خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد