سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

گزارش ویژه مشرق؛
شش کشور عربی خلیج فارس با وجودی که فقط 50 درصد ساحل این پهن آب را در اختیار دارند اما منشاء بیش از 90 درصد آلودگی آن هستند. امارات متحده عربی، در زمینه گسترش آلودگی های زیستی، گوی سبقت را از دیگران ربوده است. ساخت جزایر مصنوعی در سواحل دبی بر این نکته اذعان دارد.
گروه گزارش ویژه مشرق؛ آلودگی زیست محیطی سال های اخیر در نتیجه فعالیت انسانی و بهره برداری بی رویه از طبیعت بوده است. آلودگی آب ها بخش قابل توجهی از بحران آلودگی محیط زیست را تشکیل می دهد. آب های نیلگون خلیج فارس نیز از قاعده مستثنی نبوده است لذا بحران های زیست محیطی این اکوسیستم را نیز آلوده نموده است. طبیعتا حفاظت از این منطقه وظیفه کلیه کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد اما کشورهای عربی منطقه، نه تنها به حفاظت از محیط زیست خلیج فارس اهمیتی نمی دهند بلکه تنها به منظور تامین منافع اقتصادی خود بر گسترش آن می افزایند.

 امارات متحده عربی، از کشورهای جنوبی خلیج فارس، در زمینه گسترش آلودگی های زیستی، گوی سبقت را از دیگران همسایگان ربوده است. ساخت جزایر مصنوعی در سواحل دبی بر این نکته اذعان دارد. در واقع امارات با ساخت جزایر مصنوعی در سواحل خود، ضمن سواستفاده از قوانین بین المللی، محیط زیست خلیج فارس را نابود می کند. در این نوشتار به این مسئله توجه شده است. در ابتدا گوشه ای از ویژگی های خلیج فارس و آلودگی های زیستی آن بیان می گردد و در ادامه موضوع ساخت جزایر مصنوعی اماراتی تبیین خواهد شد. در این قسمت با بیان روند ساخت جزایر، تاثیرات آن بر محیط زیست را از نگاه کارشناسان فن بررسی می شود. در نهایت مقاله با ارائه چند راهکار پایان می پذیرد.

لازم به ذکر است که با توجه به جدید بودن موضوع جزایر مصنوعی در این منطقه، تمام منابع اینترنتی و مستند به سایت های علمی و خبری است.
 
1-اهمیت زیست محیطی خلیج فارس
خلیج فارس با مساحتی برابر ۴۰ هزار کیلومتر مربع از یک طرف توسط تنگه هرمز به اقیانوس هند راه دارد و در منطقه گرمسیری و خشک واقع شده است.  حداکثر درجه حرارت آب خلیج فارس در تابستان گاهی به ۳۶ تا ۳۷درجه می رسد که البته میانگین آن در سطح دریا بین ۲۶ تا ۲۷ درجه است و در اثر شدت گرما میزان تبخیر نیز بسیار بالاست و به ۱۴۰۰ میلیون لیتر در سال می رسد.  



جدول شماره 1 : میزان میانگین و استاندارد مقدار شوری و دما در خلیج فارس
با این شرایط، خلیج فارس از تنوع زیستی بالایی برخوردار است، به طوری که در میان علف های دریایی آن بیش از 600 گونه جانوران آبزی زندگی می کنند. بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی در این دریا زندگی می کند که از تعداد زیادی از این ماهیان بهره برداری اقتصادی می شود. آبسنگ های مرجانی، جوامع جلبکی، درختان حرا و مانگرو، 500 گونه ماهی، 15 گونه میگو و 5 گونه نادر لاک پشت دریایی از دیدنی های منحصر به فرد این دریاست.  اهمیت خلیج‌فارس در ابعاد اقتصادی نه تنها نیاز بسیاری از بخش‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، بلکه در بعد‌های تغذیه‌ای نیز بزرگ‌ترین تامین کننده گوشت سفید مصرفی ایرانیان است.


اما میزان تخلیه آب در منطقه خلیج ‌فارس به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه و کم عرضی دهانه تنگه هرمز سبب عدم تخلیه مناسب آب در راستای کاهش تغلیظ عوامل شیمیایی و غیر طبیعی در این پهنه آبی است که بیش از پیش اکولوژی این منطقه را در برابر عوامل غیر‌طبیعی و مصنوعی آسیب‌پذیر کرده است.  مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان محیط زیست در این رابطه چنین می‌گوید:«آب خلیج فارس از طریق تنگه هرمز هر پنج سال یک‌بار عوض می‌شود بنابراین هر تغییری بر کل اکوبیولوژی خلیج فارس مؤثر است و هر نوع آلودگی در آن بر کل خلیج فارس اثر می‌گذارد.»

این آبراهه بزرگ هم اکنون با مشکلات و ضایعات زیست محیطی فراوانی روبه روست که بخش عمده و اصلی آن به فعالیت های انسانی باز می گردد. این تهدیدات ابعاد مختلفی دارند و از آلودگی های نفتی تا صید بی رویه و ایجاد ساختارهای مصنوعی و خشک کردن برخی قسمت های این آبراهه بزرگ را شامل می شود  که در قسمت بعد به برخی از آنها اشاره داریم.

2-آلودگی‌ها در خلیج فارس:
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش تازه خود با بررسی تهدیدات موجود برای محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان تصریح کرد: فعالیت های استخراج منابع نفتی، نشت نفت، تردد نفتکش ها و شناورها، رهاکردن آب تراز کشتی ها و ورود زباله و فاضلاب، از مهم ترین منابع آلاینده این منطقه دریایی است.

این مرکز همچنین اعلام کرد که درحال حاضر میزان آلودگی زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان حدود 1/3 درصد است که‌ 47 برابر حد متوسط بین‌المللی است.  براساس گزارش این مرکز پژوهشی درحال حاضر حدود 90 درصد صادرات نفت و فرآورده های نفتی خلیج فارس به وسیله نفتکش های دنیا از تنگه هرمز صورت می گیرد و سالیانه حدود 40 هزار شناور از این تنگه عبور می کند.  طبق آمارها و تخمین های زده شده 57.1 درصد آلودگی های نفتی خلیج فارس مربوط به حمل و نقل نفتکش ها و 22.4 درصد مربوط به بهره برداری از دریا است این در حالی است که این آمار و ارقام در دیگر دریاهای جهان در بدترین شرایط به ترتیب 15.4 و 4.4 درصد بوده است. در واقع تمامی مشتریان نفت این منطقه در آلودگی خلیج فارس نقش دارند.


صدیقه ببران، سرگروه‌ مطالعات محیط زیست و توسعه پایدار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همین زمینه می گوید: «متأسفانه منطقه خلیج فارس و دریای عمان بر اساس آخرین آمار ارائه شده در گزارش‌های جهانی بر اثر ورود آلاینده‌ها از کشتی‌های نفتی و تجاری و ‌10 میلیون تن آلاینده جنگی و فاضلاب یکی از آلوده‌ترین مناطق دریایی جهان است.» 

وی می افزاید: «سالانه بیش از 10 هزار شناور در این منطقه تردد دارند که بیش از 75 درصد آن‌ها به حمل و نقل نفت و محصولات نفتی می‌پردازد و طبق آمار در سال ‌2006 کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان ‌28 درصد از نفت دنیا را تولید کرده‌اند و روزانه ‌17 میلیون بشکه نفت از طریق کشتی‌ها از تنگه هرمز جابه‌جا شده است که متأسفانه به همین سبب هر ساله شاهد نشست بیش از‌ 5/1 میلیون تن نفت به این پهنه آبی هستیم و همین امر منجر شده است سازمان بین‌المللی دریانوردی این منطقه را در سال 2007 به عنوان منطقه ویژه دریایی اعلام کند.»

از سویی دیگر برداشت آب از دریای عمان و خلیج فارس توسط انسان نیز رخ می‌دهد و امروزه‌ این برداشت بسیار شدید است که وجود آب شیرین‌کن‌ها در کشورهای منطقه مهم‌ترین بخش فعال در این زمینه است که سالی 7 درصد نیز بر حجم آنها اضافه می‌شود و براساس این روند در قسمت‌هایی که آب شیرین و املاح از دریا گرفته می‌شود، آب شورتر می‌شود که‌ ادامه‌ این روند بر سلامت و حفظ حیات اکوسیستم منطقه بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر اینکه آب شیرین‌کن‌ها مصرف انرژی بسیار بالایی دارند و تنها یکی دو مورد کوچک از این دستگاه‌ها با انرژی خورشیدی فعال هستند که توجه به مصرف انرژی نیز در این بخش نشان‌دهنده فشار بر محیط زیست و منابع انرژی است. ضمنا این برداشت به همراه روند چرخش کند آب در بخش‌هایی از دریای عمان همراه است که منجر به توقف و عدم خروج آلاینده‌ها از محیط زیست دریایی این منطقه می‌شود.

خلیج فارس یکی از زیستگاه های مرجان دریایی است اما در چند سال اخیر به دلیل صید بی رویه از سوی غواصان و افراد سودجو و فروش آنها، مورد تهدید جدی واقع شده است. ساخت اسکله های نفتی و باراندازها و به دنبال آن افزایش غلظت آب، موجب نابودی و خفه شدن مرجان ها می شود، به طوری که این موجودات دیگر قادر نیستند غذای خود را از آب تأمین کنند.

3-آلودگی هایی با منشا اماراتی
خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین خلیج‌های کره زمین است که دسترسی و بهره‌برداری از منابع آن میان هشت کشور تقسیم شده است. شش کشور عربی خلیج فارس با وجودی که فقط 50 درصد ساحل این پهناب را در اختیار دارند اما منشاء بیش از 90 درصد آلودگی آن هستند.  از جمله مهمترین منابع آلوده کننده در سال های اخیر، مسئله ساخت جزایر مصنوعی در سواحل کشور امارات متحده عربی است. اما چگونه این جزایر ایجاد شده و موجبات آلودگی زیستی را فراهم می آوردند.

الف)جزایر مصنوعی:
دولت امارات عربی متحده اعلام کرد که «تا ده سال آینده، 325 جزیره مصنوعی در آب‌های خلیج فارس خواهد ساخت».  در ماه ژانویه سال2002میلادی بود که امیرنشین دبی شروع به ساخت جزایر مصنوعی نمود. نام این طرح که"نخل”  نام داشت به سفارش شیخ محمد بن راشد آل مکتوم انجام گرفت و شامل سه جزیره مصنوعی به شکل نخل می باشد با نام نخل های جمیرا ،نخل جبل علی، نخل دیرا، که پس از اتمام این سه پروژه250کیلومتر به سواحل امارات افزوده خواهد شد.کارشناسان، زمان اتمام این پروژه ها را بین سال های2010  الی 2015می دانند. همچنین پروژه جزیره مصنوعی دیگری در حال اجراست که مجزی از سه جزیره فوق است وآن یک جزیره مصنوعی به شکل نقشه کره زمین(العالم) می باشد که خود شامل300  جزیره است.

این جزیره دارای ابعاد6 کیلومتر عرض و9کیلومتر طول می باشد که نام جزیره های درونی آن بر اساس نام کشورهای جهان می باشد.  جزیره جمیرا با یک تنه اصلی و هفده شاخه، در محدوده‌ای به ابعاد پنج کیلومتر در پنج کیلومتر گسترده است. جزیره دیرا به تنهایی در حدود چهل و شش میلیون متر مربع مساحت دارد و به شکل درخت نخلی با چهل و یک شاخه طراحی شده است. دیرا خود به تنهایی بزرگترین جزیره مصنوعی جهان خواهد بود و توانایی اسکان حدود یک میلیون نفر را خواهد داشت.  این جزایر قرار است در حاشیه سواحل دبی که یکی از هفت امارت این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس است احداث شوند، اما طرفداران محیط زیست معتقدند که این توسعه جدید (جزایر مصنوعی) عوارض سنگینی را بر اکوسیستم منطقه خاص حوزه خلیج فارس وارد می‌کند.


لازم به ذکر است که شیوخ دیگر امارات نیز در رقابتی آشکار با امارت دبی ساخت جزایر مصنوعی را در دستور کار خود قرار دادند. امیرنشین راس الخیمه نیز در حال احداث جزیره مصنوعی« القصر» توسط شرکت الوسام عربستان است. «النجوم» ده جزیره مصنوعی است که توسط امیرنشین شارجه در حال در جریان ساخت است.  بزرگترین این جزایر جزیره«السعدیات» در ابوظبی است که با وسعت 27 کیلومتر خواهد بود که برای احداث آن بیش از 100 میلیارد درهم هزینه خواهد شد.
 
ضمنا فرهاد عرب ها، کارشناس معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می گوید: در پی ساخت جزایر مصنوعی از سوی کشور امارات کشورهای دیگر نیز اخیرا مانند کشور عمان به تبعیت از امارات درصدد ساخت جزایر مصنوعی در سواحل خود یعنی در سواحل جنوبی دریای عمان برآمده اند که به منظور مستند کردن آشفتگی بر اثر ورود و ساخت این جزایر به این پهنه آبی در سیستم رسوبگذاری خلیج پژوهش هایی شکل گرفته است.

ب)طراح و مجری طرح:
 مهندسی به نام "لوئیس آجیمیل" از ایالات متحده آمریکا طراح جزایر مصنوعی اماراتی بوده است. مجری این پروژه نیز تشکیلات دولتی توسعه "النخیل”  می باشد که میزبان شرکت هایی از هلند وبلژیک می باشند. این شرکت متخصص ایجاد جزایر مصنوعی و خشکاندن زمین است.  گفتنی است که النخیل کنسرسیوم سه جانبه اماراتی ، آمریکایی و انگلیسی است که کار ساخت جزیره مصنوعی النخیل و العالم را آغاز کرده است.  بودجه ای 20 میلیارد دلاری را برای آن در نظر گرفته است.


ج)خریداران
بسیاری از اشخاص معروف وثروتمند دنیا نیز اقدام به خرید ویلا و منزل در این جزیره (نخل) نموده اند . قیمت یک آپارتمان کوچک دو خوابه در حدود2 میلیارد تومان و بیشتر می باشد و شعار این طرح” مکانی بی نقص برای دور شدن از دنیا” می باشد.

براساس گفته‌های کریس اودانل، سخنگوی مهندسان مشاور جزایر مصنوعی دبی و مدیر اجرایی العالم بیش از۴ هزار ویلا و واحد تجاری پروژه پالم (نخیل) توسط ساکنان خارجی امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده اند و از میان واحدهای باقی مانده، ۲۵ درصد توسط انگلیسی ها خریداری شده و سایر واحدها و ویلاها هم به تملک افرادی از ۷۵ کشور درآمده است .

د)تاثیرات زیست- محیطی
در سال 2003 سازه های کم عمق و ساحلی امارات (دبی) منحصر به اسکله ها و موج شکن هایی است که نیاز های اقتصادی و بازرگانی آن کشور را مرتفع می کند. با گذشت 4سال طرح هایی در آب های کم عمق ساحلی اجرا شده که فراتر از نیازهای یک کشور است و با هدف ایجاد مناطق تفریحی و جذب توریست سعی در رشد اقتصادی کشور کرده است که البته در این خصوص موفق نیز بوده اند.


اما ساخت این جزایر تاثیرات منفی بر سیستم رسوبگذاری خلیج فارس گذاشته است که این اثرات بر سرتاسر محیط زیست منطقه تاثیرگذار است. جزایر مصنوعی مشکلات عمده ای از جمله آلودگی های شدید زیست محیطی به ویژه بر محیط زیست بسته خلیج فارس را در بر دارند، اما باوجود این مشکلات گویا جاذبه اقتصادی و توریستی ساخت جزایر مصنوعی اکنون کشورهای دیگر خلیج فارس را نیز به فکر ساخت چنین جزایری انداخته است. ساخت این جزایر مشابه هر سازه دریایی تاثیرات خاصی روی حوضه رسوبگذاری از لحاظ ته نشست ها و فرسایش های غیرعادی خواهد گذاشت. 


ساخت این جزایر به شیوه خاصی است؛ شیوه ساخت جزایر به این صورت است که شن و ماسه از بستر خلیج فارس استخراج می شود و سپس برای ایجاد سطوح مورد نیاز توسط کشتی های مخصوص با فشار اسپری یا افشانده می شود. عواقب اولیه ساخت جزایر بر اساس گزارش کارشناسان سازمان های ناظر بین المللی بدین شرح است:

1.تنها ساحل مرجانی شناخته شده در دبی، در طی این عملیات از بین رفتند.آشیانه‌های ساحلی لاک‌پشت‌های دریایی (گونه خاص منطقه خلیج فارس) ویران شدند.

2.جریانهای طبیعی آب تغییر مسیر داده‌اند.

3.گل و لای حاصل از کار، آب های شفاف و شیشه ای را به شکل لجن زار در محدوده این جزایر مصنوعی درآورده است که در حال پیش روی است.

4.استخراج شن و ماسه از بستر دریا آب‌های این منطقه را به لجن‌زار تبدیل می‌کند.


صدیقی، مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان محیط زیست نیز در این باره می گوید: «به طور کلی هرجایی از دریا اگر خاک ریخته شود کل موجودات بسترزی در آن قسمت کشته می‌شوند. علاوه بر آن، کدورت آب تا شعاع چندصد متری بالا می‌رود و باعث از بین رفتن مرجان‌ها، نکتون‌ها و برخی ماهیان دریایی می‌شود چرا که این موجودات به کدورت آب حساس هستند. همچنین نرم تنان هم که با فیلتر کردن آب زندگی می‌کنند به دلیل نبود اکسیژن از بین می‌روند.»

کشته شدن برخی آبزیان در این اتفاق بخشی از ماجراست. صدیقی یادآور می‌شود: «ایجاد ساختار مصنوعی با خاکریزی در دریا الگوی جریان آب را تغییر می‌دهد، بدین ترتیب مبادله آب به خوبی صورت نمی‌گیرد و مواد غذایی آبزیان تأمین نمی‌شود.» او با بیان اینکه آسیب‌های زیست محیطی تنها شامل سواحل امارات نمی‌شود، می‌گوید: «خلیج فارس یک محیط بسته است که هر تغییری در آن به کل خلیج فارس برمی گردد و تنها شدت و ضعف آن متفاوت است.»  کارشناسان معتقدند که به دنبال ساخت این جزایر، محدوده رشد مرجان های ریف ساز تغییر کرده است؛ چرا که ساخت سازه های دریایی سبب مرگ مرجان ها می شود؛ این در حالی است که ریف ها از ارزش زیستی بالایی برخوردارند و پناهگاه دیگر آبزیان محسوب می شوند.

اما واکنش مسئولین طرح به این انتقادات در جای خود قابل توجه بوده و عجیب به نظر می رسد. مسئولین پروژه نخیل در جواب اعتراض دفاتر حفظ محیط زیست گفته‌ اند که آنها زیانی به اکوسیستم وارد نکرده‌اند و بیشتر مرجان های ساحلی در این منطقه، قبلاً مرده بودند! و اینکه «گل و لای ناشی از این عملیات بالاخره نشست خواهد کرد و آب صاف خواهد شد.»!

فردریک لاونی  سرپرست دفتر پشتیبانی از حیات وحش جهان در دبی در گزارشی در سال 2005 اعلام کرد:«این کار، به خصوص در محل ایجاد اولین جزیره، برای محیط زیست طبیعی دبی بسیار زیان آور بود. اتفاقی که افتاده شرم آور است زیرا آنجا یک مکان طبیعی بسیار عالی بود و تا مدتی امکان حفاظت و بازگشت به حالت اولیه وجود داشت و هنوز چیزی از سرمایه طبیعی باقی مانده بود تا با آن بتوان به جایی رسید.

اما آن فرصت از دست رفت و اکنون ما تنها می‌توانیم از ترمیم و تسکین صحبت کنیم». این در حالی است دکتر عماد حفار  رئیس تحقیقات و توسعه پروژه نخیل، در پاسخ به اظهارات لاونی گفت: «من در این تکنولوژی هیچ ایرادی نمی بینم. ما زمانی که این کار را در ابعاد بسیار بسیار وسیع تر انجام دادیم، باید منتظر نتیجه شویم. منظور من از ابعاد بزرگ، ابعادی غول آسا است.»! لاونی، در گزارش‌های بعدی خود اظهار داشت: «متأسفانه مقامات امارات در امر بررسی عواقب این پروژه مخرب موفق نبوده‌اند .»

جالب آنکه سلطان بن سلیم ، مدیر پروژه جزایر مصنوعی می‌گوید که این پروژه خود، موجب پیدایش یک اکوسیستم خواهد شد! وی معتقد است «ته دریای دبی مانند یک بیابان است. من معمولا در آنجا غواصی می‌کردم و در واقع مقدار قابل توجهی از مرجان در آنجا ندیدم. فقط چند صخره محدود، باقی آن تماما صاف و شنی بود و هیچ نشانی از زندگی یا محل مناسبی برای ماهی‌ها در آن دیده نمی‌شد!» عمق این اقدام فاجعه بار امارات متحده عربی همزمان با پایان احداث اولین جزیره نخل نمایان شد. زمانی که به اذعان رسمی مجریان، برای این پروژه 1.65 بیلیون متر مکعب ماسه و 87 میلیون تن صخره جا به جا شد و برای تکمیل آن 1 بیلیون تن صخره به محل آورده شد.

عرب ها، کارشناس در بخش محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار می کند که توسعه جزایر مصنوعی کشور امارات با سرعت زیادی آغاز شده است. وی در ادامه می افزاید: اگر برنامه های آتی آنها را بنگریم، تا 10 سال آینده تمامی نوار کم عمق ساحلی با جزایر مصنوعی تبدیل به محیط تقریبا خشکی می شود و در نتیجه بخش های دورتر از ساحل نیز کم عمق شده و مورفولوژی خلیج فارس تغییر می کند.آقای عرب ها تاکید می کند:« این امر سبب می شود جریان های دریایی کنونی در خلاف جهت عقربه های ساعت در خلیج فارس که از سمت غرب به شرق هستند و سبب تبادل آب و رسوب خلیج فارس و دریای عمان می شود، دچار اختلال شود و در نتیجه آلاینده های خلیج فارس براحتی خارج نشوند.»

علاوه بر تمام اینها، بقایای دو هواپیمای جنگی، چند جمبو جت و هفت کرجی به اعماق دریا برده شده‌اند تا برای غواصان یک پارک زیر دریایی موضوع دار به وجود بیاورند.

تاثیرات سیاسی
طبق تعاریف‌ سیاسی، «آبهای تحت حاکمیت» 12 مایل و «آبهای تحت صلاحیت» 200 مایل از مرز خاکی هر کشور فاصله دارد. بدین ترتیب اگر کشورهای عربی با ساخت جزایر مصنوعی بر بخش خشکی کشور خود اضافه کنند هیچ بعید نیست که در سالهای آینده بیشتر از آنچه حق واقعی خودشان است، طلب کنند، هرچند که مسئولان وزارت امور خارجه کشور معتقدند که «خط منصف» و مرزهای این کشورهای عربی همان مرزهای قبلی است.  با این حال، با اتمام طرح ساخت جزایر، طول سواحل دبی20 برابر خواهد شد و ظرفیت اسکان یک میلیون نفر را خواهد داشت.

بر اساس ماده123 کنوانسیون کویت در سال1982 امارات متحده عربی باید این اقدام را با هماهنگی و اطلاع رسانی کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می داد. طبق اخبار منتشر شده قطر، عمان و بحرین نیز طرح های مشابهی را برای اجرا مورد بررسی قرار داده اندکه در این صورت شاهد افزایش سیطره آنان بر سواحل خلیج فارس خواهیم بود.

نتیجه گیری:
نتیجه آنکه خلیج فارس دارای اکوسیستم نیمه بسته و بسیار حساسی است، هرگونه تغییرات بزرگ در بستر و سطح آن می تواند عوارض برگشت ناپذیری را برجای بگذارد که شاید جبران آنها هرگز امکان پذیر نباشد. ایجاد این جزیره های بزرگ همراه با تغییرات زیادی در بستر و سطح دریا خواهد بود. تغییراتی که به طور قطع زندگی جاندارن و اکوسیستم منطقه را دستخوش تغییرات ناخواسته می کند و باعث از میان رفتن سواحل مرجانی می شود. بنابر اظهارات مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران، ساخت و سازهای درون خلیج فارس برای آب های ساحلی و برای حمل و نقل دریایی مشکل ساز خواهد بود.

این پروژه مخرب، بر اکوسیستم هایی مثل جنگل های حرا، آبسنگ های مرجانی، علفزارهای دریایی تاثیر بسیار منفی را می گذارد وباعث از میان رفتن سواحل مرجانی می گردد. استخراج میلیون ها تن شن وماسه از بستر دریا ،آب های منطقه را گل آلود کرده وحتی بر حرکت کشتی ها نیز می تواند تاثیر بگذارد واکنون آشیانه ساحلی بعضی گونه های دریایی از بین رفته است وجریان های طبیعی آب تغییر مسیر داده است و مبادله آب به خوبی صورت نمی گیرد در نتیجه آلاینده های موجود در آب های خلیج فارس به راحتی خارج نمی گردد.

نهایت آنکه امارات متحده عربی با ساخت جزایر مصنوعی، به منافع اقتصادی آن دست یافته و با گسترش صنعت توریسم خود از بحران مالی کنونی با خسارت کمتری عبور خواهد کرد. اما آنچه در این بین عاید کشورهای همسایه امارت خصوصا جمهوری اسلامی ایران می گردد چیزی نیست جز آلودگی زیست محیطی. اهمیت این مسئله از این نظر می باشد که شیلات جنوبی ایران به عنوانب خشی از منبع درآمدی کشور آسیب جدی خواهد دید.
 
یک مورد دیگر، جریان پمپ آب بود. دکتر چمران‏ دستور داد پمپ‏ های خیلی بزرگ آب را روی دو برج بلند کنار کارون جوش دادیم و با این کار، آب‏ رود کارون را شب‏ ها زیر عراقی‏ ها می‏ انداختیم و تانک ‏های آنها در گل فرو می ‏رفت و زمین‏گیر می ‏شدند.
به گزارش مشرق، «مومن مجمع اضداد است.» البته سبب معیار دنیوی ما انسان هاست که بین کارهای مومن تضاد و تناقض می بینیم. در دورانی که عرفان با چله نشینی و گوشه گیری تعریف می شد، چمران هم دعای «کمیل» را ترجمه کرد و هم بالاترین دوره های »جنگ چریکی» را دید. کسی که عنوان تز دکتری او «باریکه الکترون در منگترون با کاتد سرد» بود، روزی در کنار امام موسی صدر به یاری فقرای لبنان شتافت و روز دیگر وزیر دفاع امام خمینی بود و هم چون یک سرباز در سوسنگرد جنگید. دکتر رضا امراللهی به 3 ابتکار جالب از شهید عارف مجاهد دکتر چمران در دوران 8 ساله دفاع مقدس اشاره کرده که خواندنی است:


دکتر چمران واقعا یک نابغه نظامی و علمی بود. ابتکارهای ایشان در جبهه‌ها واقعا شگفت‌انگیز بود. من فقط به دو سه مورد آن‏ اشاره می‏کنم. یکی از آنها، قصه‏ خورشیدی‏ هاست. کارخانه فولادسازی اهواز پر از آهن بود و عراقی‏ ها تا نزدیکی آنجا آمده بودند؛ آقای چمران دستور داد بچه‏ ها آهن‏ها را به طول‏ 180 سانت ببرند و یک گروه صد نفره برای این کار تشکیل داد. بچه‏ های بسیجی و رزمنده، آهن‏ها را به طور خاصی به هم جوش می ‏دادند و پنج شاخه ‏ای‏ ساخته می‏ شد که به آن خورشیدی می‏ گفتند. بچه ‏ها شاید بین 30 تا 50 هزار خورشیدی درست‏ کردند و آنها را در مسیری 15 کیلومتری در محل‏ عبور تانک‏ های عراقی در راه سوسنگرد به اهواز قرار دادند،جایی که عراقی‏ها از آنجا خیلی فشار می ‏آوردند.با این ابتکار ساده آقای چمران راه‏ عراقی‏ ها بسته شد و دیگر نتوانستند از آن راه جلو بیایند. این خورشیدی‏ ها در شنی تانک‏ ها فرو می‏ رفتند و بدون انفجار آنها را زمین‏ گیر می‏ کردند.
یک مورد دیگر، جریان پمپ آب بود. دکتر چمران‏ دستور داد پمپ‏ های خیلی بزرگ آب را روی دو برج بلند کنار کارون جوش دادیم و با این کار، آب‏ رود کارون را شب‏ ها زیر عراقی‏ ها می‏ انداختیم و تانک ‏های آنها در گل فرو می ‏رفت و زمین‏گیر می ‏شدند.

یک وقت هم شهید چمران دستور داد 300 یا 400 چوب الوار بلند، از همان الوارهای‏ بنایی تهیه کردیم و از بچه ‏ها خواست که‏ قوطی ‏های خالی کمپوت و کنسرو را هم جمع کنند و بعد در آنها کمی روغن سوخته و کاه ریختند و دستور داد روی هر کدام از تخته‏ ها چند تا از این‏ قوطی‏ها را نصب کردند. غروب که می‏شد فتیله‏ این قوطی‏ها را روشن می‏کردند و الوارها را با فاصله روی رودخانه کارون می‏ریختند. دشمن که‏ از دور، آتش و دود روی این الوارها را می‏دید، تصور می‏کرد که نیروی عظیمی از روی رود کارون‏ به سمت آنها می‏رود. باور کنید تا دشمن فهمید که‏ اینها در واقع چیست،نزدیک به دو ماه که این‏ تکنیک برپا بود ، هر چه گلوله داشت توی کارون‏ ریخت! »

 
"لبنان" مقصد بعدی تروریست‌ها؛
اگر چه سقوط القصیر برای گروه‌های تکفیری بسیار تلخ بوده، ولی آنها امید خود را نسبت به تحولات جاری در طرابلس از دست نداده اند و ادامه درگیری های جاری در این شهر را فرصت مناسبی برای اجرای نقشه خود در سیطره بر طرابلس و روستاهای اطراف آن می دانند.
به گزارش گروه بین الملل مشرق، این یک اصل جنگی است که وقتی نیروهای مبارز در یک جبهه شکست خورده و نتوانستند دستاورد قابل توجهی کسب کنند، به دنبال باز کردن جبهه‌های جدید برآیند تا شانس خود را در آن عرصه‌ها آزمایش کنند، این واقعیت را در صحنه مناسبات سیاسی و امنیتی کنونی نیز می‌توان دید، وقتی که طرح دشمن برای براندازی دولت سوریه به عنوان راهبردی‌ترین اولویت نظم نوین صهیونیست‌ها برای احداث خاورمیانه جدید به هم ریخت، بازگشایی فتنه‌های جدید در کشورهای همسایه ترفندی بود که می‌توانست علاوه بر اینکه زمینه‌های حمایت بیشتر از تروریست‌ها از این کشور را فراهم کند، فشار بر این کشورها برای حمله احتمالی خارجی به سوریه را افزایش دهد.

به همین علت بود که بعد از عملیات گسترده ارتش سوریه در القصیر و پیشرفت‌های چشمگیر در روزهای اولیه، ناآرامی‌ها در طرابلس تشدید شد. مولفه‌های امنیتی شمال لبنان و اردوگاه‌های فلسطین مستقر در این بخش‌ها و همچنین تحرکات سلفی‌ها در صیدا نشان از توطئه‌های گسترده‌تری دارد که مرحله به مرحله با پیروزی‌های احتمالی بیشتر ارتش سوریه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

طرابلس از دیرباز همواره در معرض تهدید ناآرامی‌های داخلی قرار داشته و دارد، ساختار اجتماعی و مذهبی در این بخش و وجود دو منطقه متخاصم سنتی شامل باب التبانه سنی نشین و جبل محسن علوی نشین باعث شده تا این دو گروه بویژه اکثریت سنی نشین که رویکردهای سلفی و وهابی نیز در میان آنها گسترش فراوانی دارد، هر از چند گاهی درگیری‌هایی را در منطقه آغاز کنند.

در زیر سابقه درگیری‌های موجود در این مناطق در طول 5 سال اخیر را می‌بینیم:

 23/1/2007: درگیری بین جبل محسن و باب التبانه که به دو کشته و چندین زخمی منجر شد.

10/5/2007: درگیری بین جریان المستقبل و حزب قومی اجتماعی سوریه در حلبا که به کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن 14 نفر دیگر منجر شد، بیشتر تلفات این درگیری ها از حزب سوری بودند.

2/8/2007: درگیری بین دو فرد مسلح موتور سوار و گشتی های امنیت داخلی در محله ابو سمرا.

27/11/2007: کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 8 نفر در درگیری های مسلحانه در منطقه ابو سمرا در طرابلس که بین حرکت توحید اسلامی و مجموعه ای از هواداران المستقبل ایجاد شد.

14/4/2008: درگیری بین خانواده عنتر از هواداران المستقبل با خانواده قدوره در خیابان دانشکده علوم.

11/5/2008: درگیری بین جبل محسن و باب التبانه که در آن از سلاح های سنگین نیز استفاده شد.

22/6/2008: درگیری های شدید میان باب التبانه و جبل محسن که به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 37 نفر دیگر منجر شد.

29/6/2008: انفجار چندین بمب در مناطق مسکونی التبانه و جبل محسن

9/7/2008: 3 کشته و 60 زخمی در درگیری های ایجاد شده در طرابلس بعد از درگیری های باب التبانه و جبل محسن که به استقرار ارتش در منطقه منجر شد.

25/7/2008: درگیر ی ها میان جبل محسن و باب التبانه و مرگ 9 نفر و زخمی شدن 20 تن دیگر.

27/7/2008: ادامه درگیری ها میان جبل محسن و باب التبانه واستقرار گسترده ارتش در مناطق درگیر.

21/11/2008: درگیری امنیتی میان یک گشتی ارتش با تعدادی از ساکنان طرابلس که منجر به شلیک گلوله و مرگ 3 نفر و زخمی شدن 6 نفر شد.

17/6/2011: ایجاد ناامنی به علت تظاهرات در مناطق التبانه و جبل محسن که 6 کشته و 24 زخمی بر جای گذاشت.

18/6/2011: درگیری بین باب التبانه و جبل محسن که 6 کشته و 14 زخمی بر جای گذاشت.

11/2/2012: درگیری بین جبل محسن و باب التبانه که دو کشته و چندین زخمی بر جای گذاشت.

شانزدهمین دور درگیری‌ها در لبنان که از حدود یک ماه پیش و آغاز معرکه ارتش سوریه در شهر راهبردی القصیر آغاز شده،‌ از چند جهت با درگیری‌های پیشین متمایز است، نکته اول اینکه این درگیری با وجود گذشت نزدیک به یک ماه و کشته و زخمی شدن دهها نفر حالت فرسایشی به خود گرفته و با وجود کنترل گاه و بیگاه ارتش بر محورهای درگیری‌ها، اما فضای طرابلس همچنان حالت امنیتی و شکننده دارد، به این ترتیب برگه طرابلس همواره آماده استفاده گروه های سلفی و تکفیری است تا در صورت نیاز آن را از فتنه داخلی شعله‌ور کند.

•    زمانبندی درگیریهای اخیر که بلافاصله با آغاز درگیری‌های القصیر آغاز شد، نشان از تنیدگی تحولات لبنان به حوادث سوریه دارد، این البته منحصر به تحولات امنیتی نیست و عرصه سیاسی لبنان نیز متاثر از همین فضاست، به عنوان مثال قبل از پیروزی القصیر جریان‌های غرب‌گرای لبنانی و آمریکا هر گونه مشارکت حزب‌الله در دولت لبنان را حتی با وجود احتمال ایجاد خلأ قدرت در کشور رد می‌کردند، اما با تحقق این پیروزی، جریان‌های مذکور به دنبال تسریع در تشکیل دولت حتی با وجود معادله‌های کنونی برآمدند.

روزنامه الجمهوریه در این راستا از تشدید فشارهای آمریکا برای عدم تمدید فعالیت های پارلمان و رأی دادن به اعتراضات مطرح شده علیه این قانون در شورای قانون اساسی خبر داده و نوشت که آمریکا به صورت قوی وارد این خط شده و مورا کونیلی سفیر این کشور در دیدارخود با فواد سنیوره رئیس جریان المستقبل و برخی دیگر از گروه‌های جریان 14 مارس بر برگزاری هر چه سریعتر انتخابات تحت هر هزینه‌ای تاکید کرده است، چرا که روند تحولات سوریه تغییر کرده است و تعیین سرنوشت اوضاع این کشور به نفع دولت بشار اسد رقم خورده و این قطعا در روند تحولات سیاسی لبنان تاثیر خواهد داشت. بنابراین مقامات کاخ سفید اعتقاد دارند تا قبل از نهایی شدن اوضاع سوریه انتخابات باید در لبنان انجام شود.

آمریکایی‌ها همچنین فشارهای زیادی را برای تسریع در تشکیل دولت آغاز کردهاند، منابع سیاسی مطلع اعلام کردند که تماس‌های گسترده‌ای از سوی مقامات واشنگتن در راستای تشکیل دولت لبنان در روزهای کوتاه آینده نهایتا تا 10 روز دیگر برقرار شده است.

•    تعریف شمال لبنان به عنوان پایگاه لوجستیک شورشیان سوری در اواسط هجمه جهانی علیه این کشور در برنامه‌ریزی های غربی باعث حضور گسترده عناصر تکفیری و سلفی مخالف دولت سوریه در این منطقه شد، این مبارزان از اقصی نقاط جهان عازم لبنان شدند تا از گذرگاه‌های این کشور که مورد حمایت برخی سیاسیون نیز بود، وارد سوریه شوند.

به تبع این  افراد، عناصر جاسوسی کشورهای دست اندر کار جنگ نظیر ترکیه، قطر،‌آمریکا و فرانسه نیز وارد عمل شده و روند تحولات منطقه را دنبال کردند. موج تسلیحات اعزام شده از تمامی مناطق دنیا نیز عازم لبنان و بویژه بندر طرابلس شد تا به صورت مستقیم و به تناوب بین افراد مسلح توزیع شود، ستادهای فرماندهی و اتاق‌های نظارت بر عملیات‌های داخل سوریه نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

فعالیت‌های این گروه‌ها در شمال لبنان تا حدی بود که آنها گاهی از شمال لبنان به عنوان پناهگاهی استفاده می‌کردند که با انجام پاتک‌های سریع بار دیگر به آن بازمی‌گشتند تا از دسترس ارتش سوریه دور ‌شوند.

با مقاومت ارتش لبنان در برابر این اقدامات و کاسته شدن از سطح ارتباطات در مرزهای سوریه  لبنان، سناریوی فتنه طرابلس رقم خورد تا علاوه بر فشار بر ارتش لبنان، اوضاع داخلی این کشور نیز به سمت ناپایداری کشیده و روند فعالیت‌های دموکراتیک در تصویب قانون انتخابات و تشکیل کابینه را نیز مختل کند.

•    بررسی تحولات امنیتی و سیاسی در لبنان نشان می‌دهد که برخی جریان‌های سیاسی این کشور و بخش زیادی از دستگاه‌های امنیتی لبنان که تحت تسلط جریان های هوادار غرب قرار دارد، موضع جدی نسبت به تحولات شمال لبنان از خود نشان نمی‌دهند، نرم خویی این دستگاه‌ها که لزوما مسئول حفظ امنیت و جان مردم در بخش‌های مختلف کشور هستند، تا جایی پیش رفته که شائبه های هم‌دستی این جریان‌ها با ناآرامی‌های موجود در طرابلس و صیدا نیز از آن بر می‌آید.

به عنوان مثال ترور ناکام شیخ ماهر حمود امام جماعت مسجد القدس صیدا که با هدف اصلی فتنه انگیزی شیعه و سنی صورت گرفت و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از آن به عنوان حادثه‌ای مهم و خطرناک یاد کرد، هیچ واکنش جدی از سوی نیروهای امنیتی برای شناسایی و محاکمه عاملان آن را در پی نداشت.

حمایت جریان‌های هوادار غرب از ناآرامی‌های طرابلس و شمال لبنان تا حدی است که جانبداری نمایندگان وابسته به این جریان از ارتش کاهش یافته و حتی در مواردی هجمه‌های تبلیغاتی نیز علیه این موسسه نظامی در لبنان مطرح می‌شود.

•    آنچه درمنطقه روی می‌دهد، در راستای نظم نوینی است که غرب و رژیم صهیونیستی برای آن طراحی کرده است، بر اساس این ساختار، ‌قدرت‌های همسایه رژیم صهیونیستی باید به امارت‌های کوچک واگرا و مخالف هم تجزیه شوند، ناآرامی‌ها در سوریه و لبنان به صورت نامحدود باید ادامه یابد، عراق به عنوان دولت شیعی حامی محور مقاومت تجزیه شود و عربستان نیز به علت پایان تاریخ مصرف شاهزادگان وابسته باید به قدرت‌های کوچکتر و البته وابسته به محافل غربی تبدیل شود.

از این منظر تحولات منطقه مانند تکه‌های یک پازل است که ارتباط قوی با یکدیگر دارد، روزنامه الدیار لبنان در همین راستا با اشاره به ادامه درگیری‌های شهر طرابلس در شمال لبنان نوشت که اگر چه سقوط القصیر برای گروه‌های تکفیری بسیار تلخ بوده، ولی آنها امید خود را نسبت به تحولات جاری در طرابلس از دست نداده اند و ادامه درگیری های جاری در این شهر را فرصت مناسبی برای اجرای نقشه خود در سیطره بر طرابلس و روستاهای اطراف آن می دانند.

از سوی دیگر انطباق منافع جریان‌های لبنانی هوادار غرب با این طرح باعث شده آنها تمایل زیادی به اجرای بندهای آن داشته باشد، چرا که مهم‌ترین اصل این دستورالعمل از بین بردن محور مقاومت و بازدارنده در منطقه است؛ این گروه‌ها معتقدند از بین رفتن دولت سوریه به عنوان پشتیبان و زنجیره رابط محور مقاومت، باعث تضعیف و در نهایت از بین رفتن مقاومت در لبنان نیز خواهد شد و به همین علت از دو سال پیش به جد وارد فعالیت‌های عملی در مخالفت با دولت سوریه شده بودند.

از سوی دیگر جفری فلتمن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا که این روزها به عنوان مشاور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به فعالیت‌های خود در منطقه ادامه می‌دهد، مهم‌ترین حامی و مجری این طرح است، طرح‌هایی چون براندازی نرم دولت نجیب میقاتی از طریق فریب وی، کشاندن عرصه ناآرامی‌ها منطقه به لبنان و طرابلس و مداخله در رایزنی های تشکیل دولت و تصویب قانون انتخابات از مهم ترین اقدمات دیپلماتیک آمریکا در این راستاست.

همچنین تنها بر اساس یکی از اعترافات رسمی فلتمن، وی اذعان کرده که 500 میلیون دلار برای تخریب وجهه حزب الله لبنان هزینه کرده است. این در حالی است که کارشناسان میزان واقعی مبالغی که برای تخریب مقاومت در منطقه هزینه می‌شود، صدها میلیون دلار برآورد می‌کنند که از سوی آمریکا و برخی رژیم‌های عربی منطقه‌ای هزینه می‌شود.

البته از تحولات سوریه بر می‌آید که این طرح‌ها از همان ابتدا با شکست جدی مواجه شده است، ولید جنبلاط یکی از حامیان اصلی نظم نوین منطقه‌ای در لبنان هنگامی که به عربستان سعودی سفر کرد تا زمینه‌های کودتا علیه دولت را مهیا کند، گفت که تا دو هفته آینده عملیاتی سرنوشت‌ساز برای براندازی اسد انجام خواهد شد، اما با گذشت چندین هفته نه تنها این عملیات ادعایی انجام نشد، بلکه سرنوشت جنگ با نبرد القصیر به نفع مقاومت و سوریه تغییر کرد.

کنترل فضای امنیتی و جلوگیری از بروز فتنه داخلی در عراق و ناتوانی دشمن در تاثیر سیاسی  امنیتی در انتخابات ایران از دیگر شاخص‌های شکست مفتضحانه سناریوی غرب در منطقه است که البته با ادامه پیروزی‌های ارتش سوریه در دمشق و حلب تکمیل‌تر هم خواهد شد.
 
 
 
 
 
تصویری از بوسه شهید زلغوط بر گونه دختر نوزادش ؛ و عکسی از لحظه ای که دخترش هنگام دفن پدر با وی وداع می کند...
به گزارش مشرق به نقل از ابنا، شهید مجاهد «حسن اسماعیل زلغوط» یکی دیگر از جوانان شیعه لبنانی است که در عملیات جهادی و در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) و مقدسات اسلامی شربت شهادت را نوشید.

شهید زلغوط روز دوشنبه 27 خرداد 1392 به دست تروریست های مسلح در سوریه به شهادت رسید.

مراسم بزرگداشت این شهید با حضور مردم مقاوم منطقه و مقامات و مسئولین لبنانی در روستای "بیت لیف" ـ که در جنوبی ترین نقطه لبنان و در مرز با رژیم صهیونیستی قرار دارد ـ برگزار شد.

در این مراسم که «مهدی شوشتری» پیام سفیر جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد «حجت الاسلام و المسلمین موسوی تبریزی» نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز حضور داشت.

اما در تصاویر منتشر شده از این شهید سه تصویر تکان دهنده به یادگار مانده است:

تصویری از بوسه شهید زلغوط بر گونه دختر نوزادش ؛ و عکسی از لحظه ای که دخترش هنگام دفن پدر با وی وداع می کند...

 

وداع شهید حسن زلغوط با فرزندش

وداع دختر شهید حسن زلغوط با پدرش

 اما شاید باشکوه تر از وداع این پدر و دختر، رابطه ای است که این شهید با پدرش داشته است:

شهید زلغوط در قسمتی از وصیت نامه خود خطاب به پدرش نوشته است: "در تو انسانی را دیدم که مجاهد و صبور است و جز از خداوند از کسی نمی هراسد. تو الگوی صبر هستی و من قدرت خود در جهاد را از تو گرفته ام. امیدوارم که از من راضی باشد...".

و «اسماعیل زلغوط» پدر شهید حسن زلغوط نیز بر سر مزار فرزندش ـ که در دفاع از حرم فرزندان خاندان نبوت جان باخت ـ خطاب به صدیقه طاهره گفت: "ﻳﺎ ﻓﺎﻃﻤه زهرا آیا از ما راضی هستی؟" و سپس همچون مقتدایش زینب کبری(س) دست به نیایش برداشت که: "ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺗﻘﺒﻞ ﻣﻨﺎ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻘﺮﺑﺎﻥ ... خدایا این قربانی را از ما بپذیر...". 

پدر شهید حسن زلغوط بر مزار فرزندش: خدایا این قربانی را از ما بپذیر...

 

و اینگونه است که در مکتب مجاهدان حزب الله لبنان، جهاد و شهادت را پسر از پدر به ارث می برد و برای فرزندانش به یادگار می گذارد...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تصاویری از شهید مجاهد حسن ابراهیم زلغوط

 

 

 

تصاویری از مراسم بزرگداشت شهید حسن ابراهیم زلغوط

حجت الاسلام والمسلمن سید حسن موسوی تبریزی نماینده مجمع در مراسم ختم شهید زلقوط

 

اما چرا حزب الله در سوریه دخالت کرد؟

 «ما آخرین طرفی بودیم که در سوریه دخالت کردیم و قبل از ما جریان المستقبل و جریانهای دیگر لبنانی که نمی‌خواهم نام آنها را ببرم دخالت کرده بودند. اگر ما به نفع مخالفان وارد عمل می‌شدیم آنگاه حزب الله واقعی بودیم و این دخالت ما مبارک بود... نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف سوریه می‌جنگند و ما بخشی از مسئولیت در مقابله با این طرح آمریکایی ـ اسرائیلی و تکفیری هستیم که خواستار ویرانی کل منطقه و نه فقط سوریه است. ما در سوریه دخالت کردیم و آن را به صراحت نیز بیان کردیم و آن را پنهان نکردیم. ما جوانانمان را به سوریه نفرستادیم و بگوییم پتو و شیر توزیع می‌کنیم و اگر کشته شدند آنها را در سوریه دفن کنیم و خانواده آنها را در لبنان ساکت کنیم.»

این بخشی از سخنرانی «حجت الاسلام سید حسن نصرالله» در 23 خرداد 1392 بود که طی آن ضمن اشاره صریح به حضور حزب الله در معرکه سوریه، بخشی از دلایل خود را نیز ذکر کرده است.

طی هفته‌های گذشته و با پررنگ شدن موضوع حضور حزب الله در سوریه، بخشی از کشورهای عربی و نیز غرب به این موضوع واکنش نشان داده و این حضور را محکوم کردند.

نصر الله پیش از این نیز به حضور نیروهای حزب الله در سوریه و مشخصاً نبرد القصیر اشاره کرده و دلیل خود را حضور شهروندان لبنانی در این منطقه خوانده بود.

سوریه حلقه‌ای از زنجیره مقاومت در منطقه است که امروز بیش از پیش نیازمند کشورها، جریانات و گروه‌هایی است که پیش از این در نبرد با رژیم صهیونیستی به آنها یاری رسانده است.

نبرد القصیر را می‌توان نقطه عطف تحولات و نا آرامی‌های 2 ساله این کشور دانست که در کنار آن وجود شهروندان لبنانی در این منطقه دو علت مهمی هستند که حزب الله را وادار به ورود به جنگ سوریه کرد.

زمانیکه عربستان، قطر، ترکیه، تونس و لیبی در منطقه و نیز برخی کشورهای غربی نظیر فرانسه، انگلیس و آلمان به همراهی آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر، با صرف میلیاردها دلار هزینه و ارسال تسلیحات، تلاش دارند تا تحولات سوریه را مدیریت کنند، چرا حزب الله که در همسایگی سوریه قرار گرفته برای تثبیت امنیت آینده خود دست به اقدامی نزند.

اخبار ائمه جمعه و جماعات در خوزستان

 

انتقاد امام جمعه هویزه از مسئولین استان / پیشرفت خوزستان فقط بر روی کاغذ است !       

 

متاسفانه اگر پیشرفتی در استان صورت گرفته نه به صورت واقعی که روی کاغذ و در کلام مسئولان صورت گرفته است.

چهارشنبه ، 29 خرداد 1392 ، 09:35

امام جمعه هویزه گفت: اعتبارات فراوانی در سال های اخیر به خوزستان اختصاص یافت ولی این اعتبارات به خوبی از سوی مدیریت ارشد استان مورد استفاده قرار نگرفت.

حجت الاسلام جابر بوعذار اظهار کرد: برخی مدیران استان می گویند، خوزستان مثل یک چاه عمیق است که هر چه در آن اعتبار هزینه شود، دیده نمی شود ولی من با این گفته به هیچ وجه موافق نیستم زیرا این اعتبارات به خوبی از سوی مدیران ارشد استان، تقسیم و مورد استفاده قرار نگرفت.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های دولتی استان، منابع فراوانی از سوی دولت های نهم و دهم به خوزستان اختصاص یافت و حتی در مقطعی اعلام شد که خوزستان بیشتری اعتبارات عمرانی در چند سال در مقایسه با سایر استانها را به خود اختصاص داده ولی چرا در این مدت مشکلات اساسی استان به هیچ وجه حل نشد و خوزستان همچنان درگیر مشکلات بی شمار اجتماعی، اقتصادی و معیشتی است.

حجت الاسلام بوعذار تصریح کرد: به نظر می رسد این اعتبارات کلان اختصاص یافته در خوزستان که گفته می شود در تاریخ استان بی سابقه بوده با بی تدبیری مدیران ارشد استان ضایع شد و یک فرصت تاریخی برای توسعه و عمران استان از بین رفت.

امام جمعه هویزه با بیان اینکه مسئولان استان ادعا می کنند کارهای فراوانی برای استان به این اعتبارات صورت گرفته، تصریح کرد: البته آمار قابل اعتنایی در این خصوص وجود ندارد ولی اگر یکی از شاخص توسعه و عمران استان را رضایت نسبی مردم از عملکرد دولت و مدیران ارشد استان عنوان کنیم در حال حاضر در هیچ یک از شهرهای خوزستان چنین رضایتی را نزد مردم نمی بینیم و این امر نشان می دهد وضع در استان خوزستان همچنان نامناسب است.

وی افزود: در سال های اخیر بارها پیش آمده برخی مدیران در یک اجتماع عمومی با حضور یکی از مدیران ارشد کشور و نظام از توسعه یافتگی خوزستان صحبت کرده اند که مردم حاضر در مراسم با فریاد اعتراض خود را به گوش مسئولان ارشد کشور رسانده اند. متاسفانه اگر پیشرفتی در استان صورت گرفته نه به صورت واقعی که روی کاغذ و در کلام مسئولان صورت گرفته است.

حجت الاسلام بوعذار در گفتگو با مهر تاکید کرد: انتظار داریم دولت جدید با انتخاب مدیران شایسته و کارآمد و اختصاص اعتبار مطلوب، توسعه در استان خوزستان به خصوص شهرهای محروم آن را آغاز کند تا مردم از نعمت انقلاب اسلامی همانند سایر مردم کشور بهره مند شوند.

امام جمعه هویزه همچنین در خصوص انتظارش از رئیس جمهور آینده گفت: نخستین کاری که رئیس جمهور آینده باید انجام دهد، باز کردن قفل های اقتصاد کشور است که در چند سال اخیر به مردم آسیب های فراوانی وارده کرده است. برداشتن تحریم یا موانع افزایش تاثیر آن بر معیشت مردم و اقتصاد کشور نیز یکی از خواسته های مردم از رئیس جمهور آینده است.

حجت الاسلام بوعذار با بیان اینکه طرحهای خوبی در دولت احمدی نژاد پایه ریزی شد ولی به شکلی مطلوب عملیاتی نشد، عنوان کرد: طرح مسکن مهر یک شاخص در دولت احمدی نژاد به شمار می رود ولی این طرح به خوبی اجرا نشد. در این بین هم نمی توان تنها شخص رئیس جمهور را مقصر دانست زیرا در این طرح چندین وزیر، استانداران، برخی مدیران کل و فرمانداران و خود مردم مشارکت داشتند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان هویزه ادامه داد: اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده نیز در دولت احمدی‌نژاد از آن طرح‌های شاخص بود ولی به دلیل عدم همکاری موسسات پولی و مالی و ضعف برخی مدیران این طرح نیز به سرانجام نرسید.

وی به اجرای طرح هدفمندی یارانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این طرحی بود که حتی رهبر معظم انقلاب نیز بر اجرای آن تاکید داشتند ولی به علت حمایت نشدن صنایع تولیدی و کشاورزی، گرانی های فراوانی را به مردم تحمیل کرد. طرح هدفمندی یارانه ضمن اینکه باید در دولت بعدی ادامه یابد، باید ضعف‌های آن شناسایی و رفع شوند.

یک گزارش نگران کننده و هشدار دهنده

 

گفت و گوی اختصاصی شوشان با دکتر حسینی / افزایش نگران کننده سرطان در کشور        

جمعیت شناسان عموما بر این عقیده اند که هر چه جوامع شهری تر و صنعتی تر شوند، و هر چه تکنولوژی نقش مهم تری در حیات اقتصادی و اجتماعی بازی کند، نرخ موالید کاهش می یابد.

سه شنبه ، 28 خرداد 1392 ، 15:11

 شوشان / رویا محمودی : جمعیت شناسان عموما بر این عقیده اند که هر چه جوامع شهری تر و صنعتی تر شوند، و هر چه تکنولوژی نقش مهم تری در حیات اقتصادی و اجتماعی بازی کند، نرخ موالید کاهش می یابد. در کنار کاهش نرخ موالید ، جامعه بالاجبار از نیروی پیر برخوردار خواهد بود. پیری خود سر آغاز سراشیبی برای کاهش عمکلرد جسمی انسان است .

طبق سرشماری سال 1390 در ایران جمعیت صفر تا ۱۴ سال ۲۳٫۴ درصد، جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷۰٫۹ درصد و جمعیت ۶۵ سال و بیشتر ۵٫۷ درصد بوده است. این آمارها به وضوح نشان می دهد که در سال های آتی درصدی زیادی از جمعیت میانه به جمعیت پیر تبدیل خواهد شد .

پیری به معنای از دست دادن تدریجی توانایی دستگاه های بدن در برابر شرایط محیطی، افزایش بروز بیماری ها و در نهایت وقوع مرگ تعریف شده است . از طرف دیگر پیری در زیست شناسی و فیزیولوژی به معنی کاهش روند تجزیه و تحلیل اطلاعات در سلول و تغییرات تدریجی بدن است" با این وجود سن افراد را به سن بیولوژیک و عملکردی و سن تقویمی تقسیم می کنند .

آن چه مهم است سن بیولوژیک است . سن بیولوژیک در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای اروپا و آمریکا افراد دیرتر پیر می شوند. در کشورهای شرق آسیا شروع سن پیری را از 50 سال به بعد اعلام کرده اند ولی در کشور های اروپا و آمریکا شروع سن پیری از 70 سالگی می باشد. سرطان بیماری دوران پیری است. بر اساس آمار NCI پیران نسبت به افراد زیر 65 سال 10 برابر بیشتر به سرطان مبتلا می شوند و 15 برابر بیشتر به دلیل آن می میرند.

تخمین زده می شود که در سال 2030 ، بیست درصد مردم آمریکا بالای 65 سال سن داشته باشند که 70 درصد سرطان ها و 85 درصد مرگ و میر در این رده را به خود اختصاص خواهد داد.

پیش بینی ها حکایت از قربانیان سرطان دارد . قربانیانی که بیشتر از همه سراغ پیران جوامع می روند .در فرهنگ معین در تعریف سرطان آمده است :"نام کلی که به تمام تومورهای بدخیم بدون هیچ گونه تفاوتی داده شده است . این نام در آسیب شناسی به هر گونه اختلال و هرج و مرج سلولی و بافتی نیز اطلاق می شود .به طور کلی سرطان توموری است موضعی و بر حسب آن که در چه جای بدن باشد ممکن است مرئی یا نامرئی باشد .

سرطان تدریجا تمام بدن را فرا می گیرد و در آن ایجاد مسمسومیت می کند . سرطان مرضی خاص نیست بلکه عوارض و تحریکات مرضی می باشد که از تکثیر بی نظم و ترتیب سلول های طبیعی بدن تولید می شود و خاصیت تخریب و فراگیری دارد ."

پایگاه خبری شوشان به منظور پیگیری تاثیر متغییر پیری جوامع در ابتلا به سرطان ها ، گفتگویی با دکتر محمد حسینی انکولوژیست بیمارستان گلستان اهواز انجام داده که در ذیل می آید:

شوشان : با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار داید به عنوان اولین سوال مطرح بفرمائید که اصولا به چه افرادی پیر گفته می شود ؟

توافق عمومی برای شروع سن پیری در دنیا وجود ندارد و بسته به نژاد های مختلف متفاوت است . براساس آمار جهانی 25 کشور سن متوسط مردم شان را بالای80 سال اعلام کرده اند که در راس آنها ایسلند ،ایتالیا و ژاپن است که انتظار طول عمر 82 سال را دارند و در قسمت تحتانی جدول افغانستان با 57 سال سن می باشد. برخی کشور های دیگر طول عمر را 55 سال اعلام کرده اند بنابراین پیری در جوامع مختلف از سنین متفاوتی شروع می شود .

شوشان : پس ایران همگام با جهان به سمت پیری می رود ؟

بله تخمین زده می شود که جمعیت بالای 60 سال تا سال 2050 به میزان سه برابر افزایش یابد. این تغییرات جمعیتی به علل گوناگونی رخ می دهد؛ نظیر بهبود وضعیت اجتماعی ،اقتصادی و بهداشتی جوامع و ریشه کن شدن بیماری هایی که در گذشته عامل اصلی مرگ و میر بوده است نظیر بیماری های عفونی . همچنین به دلیل کاهش زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و اخیرا در حال توسعه نظیر ایران .

شوشان : پیرشدن جوامع چه اثراتی بر مبتلایان به سرطان دارد ؟

ببینید... اگر همه عوامل ثابت بمانند و فقط شاهد افزایش سن در جامعه باشیم مطمئنا درصد مبتلایان به سرطان نیز افزایش می یابد. بر اساس آمارهای جهانی بین سال های 2002 تا 2010 حدود 20 درصد افزایش در میزان مبتلایان به سرطان را در جهان شاهد بوده ایم.

رشد منفی جمعیت در کشورهای اروپایی باعث کاهش جمعیت در این مناطق شده است . چنانچه تخمین زده می شود که جمعیت اروپا در سال 2050 چهل میلیون نفر کاهش یابد و میزان جمعیت بالای 60 سال از 22 درصد فعلی به 34 درصد افزایش یابد . میزان جمعیت بالای 60 سال در آسیا هم اکنون 10 درصد است که تخمین زده می شود به 24 درصد برسد.

آمار رسمی می گوید از 65 تا 75 سال را پیران جوان ،75 تا 85 سال را پیر و از 85 سال به بالار ا پیران پیر می گویند . از تغییراتی که در سنین پیری ایجاد می شود می توان به کاهش همه فعالیت ها و عملکردهای ارگان های بدن اشاره کرد. بخشی از این تغییرات حتی در ارتباط فرد با دیگران نمود می یابد.

شوشان : چرا با افزایش سن و رسیدن به دوران پیری خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد ؟

در پاسخ یه این سوال باید گفت که در سنین پیری اختلال در سیستم ایمنی بیشتر رخ می دهد علاوه بر آن در این سنین تجمع تغییرات ژنتیکی رخ می دهد . تغییراتی که متعدد هستند و برای ایجاد هرکدام از آنها نیاز به زمان و عامل ایجاد کننده ایست که با افزایش سن رخ خواهند داد.

از دیگر عوامل مهم این است که در این سنین بدن بیشتر در معرض عوامل سرطان زا قرار می گیرد برای مثال در سرطان روده افزایش زمان باعث می شود تا روده ها بیشتر با مواد سرطان زا تماس پیدا کنند و یا در سرطان ریه افزایش تماس با سیگار . مثال دیگر در سرطان پستان ،خانمی است که با افزایش سن به طور مداوم در معرض هورمون های استروژن ساخته شده در بدن قرار می گیرد .در معرض مداوم بودن مردان در مقابل هورمون تستوسترون نیز باعث ایجاد سرطان پروستات می شود .

شوشان : با این وجود در سال های آتی نیاز به انکولوژیست های بیشتری داریم ؟

بله .گزارش NCI نشان می دهد که تا سال 2020 نیاز به انکولوژیست 55 درصد بیشتر خواهد بود و نیاز به جمعیت کارکنان بهداشت 10 الی 15 درصد فزونی خواهد یافت تا بتوان خدمات را در وضعیت کنونی قرار داد .از طرفی نیاز به خدمات درمانی نظیر رادیو تراپی و هدف درمانی افزایش خواهد یافت که این فشار بسیار زیادی را بر گرده سازمان ها و مسولین بهداشت و خدمات درمانی و بیمه قرار خواهد داد.

شوشان : آیا برنامه ریزی کافی برای مقابله با این معضل در آینده نزدیک داریم ؟

سرطان یک بیماری پر خرج است و 50 درصد کسانی که این بیماری را می گیرند به زیر خط فقر سقوط می کنند این هشداری است به برنامه ریزان جامعه تا آماده باشند برای زمانی که خیلی دور نیست و جمعیت پیران ما و به همان نسبت جمعیت مبتلایان به سرطان افزایش می یابد. اگر تمام عوامل ابتلا به سرطان ثابت بماند و فقط جمعیت پیران ما افزایش یابد این خود هشداری برای افزایش انواع سرطانها خواهد بود و این نیازمند آمادگی جامعه برای ارائه خدمات به این دسته از بیماران است .

بهداشت و سلامتی

 

واکس و ژل چه بر سر موها می آورد ؟ / یادداشت اختصاصی دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان        

استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد.
پنجشنبه ، 30 خرداد 1392 ، 13:38

 اختصاصی شوشان / دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان : مو از سلول های مرده تشکیل شده ولی این سلول های مرده تاثیر زیادی بر زیبایی دارند . شکل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این منظور استفاده می‌شد، امروزه هم تمام افراد سعی می کنند به هر نوعی که شده موی خود را زیبا تر جلوه دهند .اما کمتر کسی از عوارض ژل، اسپری، موس، فوم ، کرم، واکس و ... آشنایی دارند . استفاده مکرر و طولانی‌مدت از بعضی از این مواد شیمیایی، هر چند با خود ریشه و پوست سر تماس نداشته باشد باعث شکنندگی ساقه مو، کدر شدن، مات‌شدن‌ و تغییر رنگ و تغییر شکل در ساقه مو می ‌شود.

به عبارت ساده‌تر استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد. ترکیبات شیمیایی وقتی با سطح پوست سر تماس پیدا کند مانند هر ماده دیگری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و در صورتی که موادی شبیه چسب (شبیه موادی که گاهی در چسب ناخن استفاده می‌شود) در آن ها وجود داشته باشد به دلیل ترکیبات تقریبا سمی که در داخل چسب‌ها است وقتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود توسط سطح پوست جذب شده و می‌تواند به پوست آسیب برسانند و موجب واکنش‌های آلرژیک شوند.

استفاده بیش از حد از محصولاتی که بتوانند سطح پوست سر را بپوشاند و نگذارد که پوست سر به‌طور طبیعی تنفس داشته باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد، باعث ایجاد ضایعات جوش مانندی آکنه‌ای اختصاصی می‌شود که اگر همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد، برای فرد مشکل‌ساز خواهد شد.

علت تفاوت های موجود در حالتهای موی افراد نیز تفاوتهای ژنتیکی در اسید آمینه های سازنده ی پروتئین موی آنهاست و چون هر گروه از اسیدهای آمینه پیوندهای ثانویه ی متفاوتی می دهند پس حالتهای مختلفی برای مو می توان در نظر گرفت.

چگونگی تاثیر مواد نرم کننده مو از طریق اثر گذاشتن بر همان پیوندهای هیدروژنی مارپیچ آلفا می باشد. این مواد به طور هدف دار بعضی پیوندها را باز کرده و بر استحکام برخی دیگر می افزایند و نتیجه این می شود که به طور مثال موی صاف و بدون حالت تاب می خورد و به سمتی خاص رود. این مواد اغلب شیمیایی قادرند جهت گیری مولکولها و پیوندهای بین مولکولی را به طوری تنظیم کنند که با شانه کردن مو به سمت دلخواه همان پیوندها در همان جهت تشکیل شوند و پس از خشک شدن مو به حالتی که شانه زده شده است در آید. استفاده مکرر از این مواد نیز نمی تواند مطلوب باشد زیرا به مرور سبب شکنندگی تارهای مو و از هم گسیختگی رشته های تشکیل دهنده ی تارمو و ایجاد موخوره می شود.

ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی : ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی، مخلوطی از آب، یک عامل حالت دهنده و یک پلیمر تثبیت کننده با وزن ملکولی بالا هستند . وقتی که این مواد روی مو قرار می‌گیرند، رشته‌های مو با مخلوط آب و پلیمر پوشانده می‌شوند. سپس آب از روی مو تبخیر شده و لایه نازکی از پلیمر روی آن را می‌پوشاند. این پلیمر باید پوششی سبک، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جای گذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد، ضمن آنکه گره‌ها و الکتریسته ساکن مو تاحدی کاهش یابد.

یک روش مناسب استفاده از ژل این است که پس از شستشو با شامپوی مناسب، آب اضافی را با استفاده از حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) از روی مو بزدائید. سپس مقداری ژل در کف دست خود قرار داده و پس از پخش آن بر روی دست به طور یکنواخت روی مو پخش کنید (به گونه‌ای که قشر نازکی از آن روی تار موها را بپوشاند) و به آرامی گره موها را باز کنید و آنها را شانه کنید.

ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و کم انعطاف‌تری به موها می‌بخشند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی که نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند به کار می‌روند. ژلها سودی برای مو ندارند و هیچ گونه ارزش درمانی برای جلوگیری از ریزش مو هم ندارند. برعکس، در صورتی که در حجم زیاد استفاده شوند یا در مواقعی که ژل با پوست سر تماس حاصل کند یا مدت طولانی روی موها بماند، چه بسا همین ژل ها باعث ایجاد حساسیت یا ریزش مو شوند.

موس یا فوم: موس یا فوم یکی از محصولات شکل دهنده مو به شمار می آید که به شکل کف‌ ‌کرم مانند از بطری خارج می شود.

مواد تشکیل دهنده این فراورده، شبیه ژل موست با این تفاوت که در قوطی های تحت فشار عرضه می شود و در ترکیب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندکی ماده پیشران وجود دارد که وظیفه خارج کردن ماده و ایجاد کف را دارد. این کف به وسیله شانه روی مو پخش می شود.

موس لایه نازک تری نسبت به ژل بر روی مو برجای می گذارد. در عوض قدرت نگه داری کمتر و توانایی کمتری در شکل دادن به مو داردو فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع‌تری دارد.

موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند.

افشانه‌ها یا اسپری‌های مو : افشانه‌ها یا اسپری‌های مو ، اساسا محلول‌هایی هستند که وقتی بر مو افشانده شوند،‌ ‌پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می‌کنند که پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود‌ ‌نگه می‌دارد‌. اگر اسپری‌های حالت‌دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند،موجب ریزش مو،ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شوند اما اگر مواد تشکیل‌دهنده این حالت‌دهنده‌ها با ریشه مو تماس پیدا نکند،عوارض زیادی به وجود نمی‌آورد.

اسپری‌های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می‌توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.

واکس مو: واکس مو یکی از محصولات مدل دهنده مو به شمار می آید که قوامی شبیه موم دارد. از این رو به آن واکس (یا همان‌موم)‌ گفته می‌شود. این محصول با چسباندن تارهای مو به یکدیگر بافتی طبیعی به آن می‌بخشد. راست نگه داشتن موی کوتاه رو به بالا، یکی دیگر ازکاربردهای واکس مو است. با استفاده از این محصول، ضمن اینکه مو جلای روغنی و قابلیت جابجایی خود را حفظ می‌کند می‌تواند در یک جهت خاص تثبیت ‌شود.

انواع گوناگون حالت‌دهنده‌ها مانند اسپری،ژل و چسب‌ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت،به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌کنند.

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

یعالون گفت: ما در حال بررسی تحولات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستیم اما در عین حال درباره برنامه جاه طلبانه ایران برای کسب سلاح هسته ای هوشیار هستیم.
موشه یعالون وزیر دفاع اسراییل گفت که ایران باید بین سلاح هسته ای و آینده بقای خود یکی را انتخاب کند.به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه جروزالم پست اسراییل، یعالون گفت که ایران از برنامه خود برای کسب سلاح هسته ای مادامی که مطمئن نشود جامعه جهانی مصمم به متوقف کردن این برنامه است، دست برنخواهد داشت.
یعالون که روز چهارشنبه در یک گردهمایی فارغ التحصیلان دانشکده ارتش رژیم صهیونیستی سخن می گفت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر توجه جامعه جهانی به ایران بار دیگر بر سر موضوع انتخابات ریاست جمهوری این کشور جلب شده است، افزود:" ما در حال بررسی تحولات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستیم اما در عین حال درباره برنامه جاه طلبانه ایران برای کسب سلاح هسته ای هوشیار هستیم."

یعالون در ادامه با اشاره به اینکه مقامات ایران بارها به صراحت خواستار نابودی اسراییل از نقشه جغرافیایی جهان شده اند، افزود : "جامعه جهانی باید فشارهای (تحریمی) را به ایران افزایش دهد تا این کشور مخیر شود بین ساختن بمب و آینده بقای خود یکی را انتخاب کند."

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بحث های زیادی را در فضای سیاسی اسراییل سبب شده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در واکنش به این انتخاب گفته است که جامعه جهانی باید بدون در نظر گرفتن این نتیجه فشارهای تحریمی را علیه ایران افزایش دهد و این در حالی است که احزاب مخالف دولت این موضعگیری را زیر سوال برده و تندروانه دانسته اند.
 

پخش مدال‎های ضد شیعه در مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وهابیان مصر، مدال‎های چینی را که عبارت «لا نبی الا علی» بر روی آن نوشته شده است را با هدف تخریب چهره دین مبین اسلام در این کشور منتشر می‎کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از براثا، گروه های وهابی مصر که به شدت در حال مبارزه با تشیع هستند در تازه ترین اقدام، عبارت «لا فتی الا علی و لا سیف الا ذوالفقار» را به «لا نبی الا علی» تغییر داده تا چنین وانمود کنند که شیعیان، امام علی(ع) را پیامبر خود می دانند.

بر همین اساس، عبارت «لا نبی الا علی» بر صدها مدال و نشان افتخار چینی که بر روی آن نوشته شده است، درج شده است و «ناصر رضوان» هماهنگ کننده ائتلاف احفاد صحابه از این مساله به سرعت سوء استفاده کرده است.

رضوان گفت: پس از معامله مسلسل کودکانی که از خودش صدای «عایشه را بکش» خارج می کند، این مدالها و نشان های افتخار که عبارت «لانبی الا علی لا سیف الا ذو الفقار» به مصر وارد شده است.

وی افزود: ائتلاف احفاد صحابه نقش آگاه سازی تجارت این مدالها و نشانها را انجام خواهد داد.

رضوان مدعی شد که این شعار تاکید می کند که دین شیعه غیر دین مسلمانان است.

اخبار تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

 

تعریض به بهای تعرض!
فرهنگی و هنری 12:25:49 1392/03/30
923-14180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: قلعه مدرسه ایذه در معرض خطر حتمی قرار دارد.

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: قلعه مدرسه یک محوطه تاریخی در ایذه است که قدمت آن به 700 سال پیش بازمی‌گردد.

او افزود: این بنای تاریخی زمانی مکان حکمرانی اتابکان لر بوده است. همچنین در سفرنامه ابن بطوطه آمده که وی دو شب در این منطقه ساکن بوده است و وصف کاملی از اوضاع دربار آن موقع را در سفرنامه خود از این منطقه آورده است.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر تعریض جاده در کنار این قلعه موجب تعرض به حریم این بنا شده و بخش زیادی از نخاله‌های جاده را دقیقاً در حریم درجه یک این بنا ریخته‌اند.

خوشاب توضیح داد: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان این بنا را به امان خدا رها کرده و هیچ گونه اقدامی در زمینه حفظ این بنا انجام نداده است.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: هیچ‌ گونه تابلو یا اطلاعیه‌ای مبنی بر این که این مکان باستانی و تاریخی است در آن جا نصب نشده تا سازمان‌ها و اداراتی که وارد این منطقه می‌شوند از وجود این گونه مکان‌ها آگاه شوند.

او تاکید کرد: وضعیت هم‌اکنون این بنا بسیار نگران کننده است و اگر این روند همین گونه ادامه پیدا کند در آینده نزدیک باید منتظر بیل‌های مکانیکی و لودر باشیم که این بنا را برای همیشه از بین ببرند.

خوشاب ادامه داد: این بنا بر اثر نزولات جوی و نبود هر گونه عملیات کاوش و حفظ و احیا دچار آسیب‌هایی شده و نیاز به مرمت دارد اما میراث فرهنگی آن را رها کرده است. این در حالی است که این بنا یکی از مهمترین آثار دوران اسلامی در منطقه خوزستان و ایران است.

گزارش یک افتخار هنری برای خوزستان

 

هنرمند خوزستانی به عنوان جوان برتر تئاتر کشور برگزیده شد
فرهنگی و هنری 10:43:39 1392/03/30
923-13880-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مرتضی شاه‌کرم، هنرمند خوزستانی تئاتر و تلویزیون، به عنوان جوان برتر تئاتر کشور در جشنواره‌ جوان و هنرهای نمایشی مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ این هنرمند خوزستانی از خرمشهر در بخش امور هنرهای نمایشی به عنوان جوان نمونه برگزیده شد.

جایزه جشنواره‌ جوان و هنرهای نمایشی به جوانان برتر فعال و پرکار هر رشته‌ اعم از هنری

اخبار ورزشی خوزستان

 

ابراهیم قاسمپور سرمربی نفت آبادان شد 

با اعلام غلامعلی ناصری سخنگوی هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان، ابراهیم قاسمپور مربی نام آشنای این شهر بار دیگر بر سمت سرمربیگری نفت آبادان تکیه زد.

خبرگزاری فارس: ابراهیم قاسمپور سرمربی نفت آبادان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، پس از مدت‌ها کش و قوس انتخاب سرمربی تیم صنعت نفت برای هدایت این تیم در لیگ دسته اول، سرانجام ابراهیم قاسمپور بر منصب سرمربیگری این تیم تکیه زد.

قاسمپور، در جام تخت جمشید در دهه 50 بازیکن تیم صنعت نفت بود و از این تیم به تیم ملی ایران دعوت شد و به همراه تیم ملی کشورمان در جام جهانی 78 آرژانتین حاضر بود.

همچنین وی در جام جهانی 98 فرانسه به عنوان مربی تیم ملی ایران در کنار بیژن ذوالفقار نسب و جلال طالبی تیم کشورمان را هدایت کردند.

ابراهیم قاسمپور پیش از این از خرداد ماه 79 تا خرداد ماه 81 و از آبان 81 تا خرداد 82 و از اردیبهشت 86 تا آذر 86 سرمربیگری تیم صنعت نفت آبادان را بر عهده داشت.

وی از مربیان با تجربه و کار آمد فوتبال ایران محسوب می‌شود و در شهر آبادان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

قاسمپور متولد 20 شهریور سال 1336 در آبادان است و در سن 56 سالگی برای چهارمین بار هدایت تیم شهرش را بر عهده گرفته است.

شایان ذکر است که این مربی آبادانی پیش از این از جو موجود در آبادان ابراز نارضایتی کرده بود و اعلام کرده بود در آبادان برای کار مربیگری نخواهد آمد.

اخبار روز خوزستان

 

پرونده موسوم به سادات خوزستان چه شد؟ 
کد مطلب : 12809
گروه جامعه: یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور پرونده موسوم به سادات (سیدها) خوزستان بود که افرادی در خوزستان مدعی سیادت بودند با دریافت پول از مردم ادعا می‌کردند که ظرف مدت کوتاهی سود این سپرده ها را به آنها برمی‌گرداندند!
چند ماهی از این کاسبی پردرآمد برای این افراد گذشت و سپرده‌گذاری در نزد سادات در اهواز به یک جریان اجتماعی تبدیل شد. "علی عیاشی" سرکرده باندی متشکل از ۱۵ نفر از اعضای اصلی و نزدیک به ۴۰۰ نفر از کسانی است که با وی در ارتکاب کلاهبرداری مشارکت داشته‌اند و در شهرهای مختلف استان خوزستان با کلاهبرداری از بیش از ۱۷۰ هزار نفر، وجوهی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق تبلیغات گسترده و با وعده‌های دروغین از جمله پرداخت سود ۴۰ تا ۶۰ در صد در قالب پول نقد، لوازم خانگی و ... اخذ و سپس با تعطیلی محل کار خود به خارج از کشور متواری شده‌اند.

این عده ابتدا با سرمایه اولیه‌ای که در اختیار داشته‌اند، سودهای قابل توجهی را به عده ای از افراد به صورت محدود پرداخت نمود که این موضوع موجب شد تا در مدت زمان کوتاهی بر تعداد سپرده‌گذاران و سپرده‌بگیران افزوده شود به طوری که دامنه فعالیت آن‌ها گسترش پیدا کرده و شبکه وسیعی از افراد به عنوان نفرات اصلی و نمایندگان آنها در شهرهای مختلف استان خوزستان، سپرده‌های مردم را بدون هیچ‌گونه تضمین و تنها در مقابل یک رسید بی ارزش تحویل می‌گرفته تا در آینده به آن‌ها سود پرداخت شود. از ابتدای سال ۸۴ و به دنبال شکایت‌های مردمی در مراجع قضایی استان خوزستان، پلیس آگاهی اهواز با به دست آوردن اطلاعات مربوط به نحوه فعالیت اعضای این باند به فاصله کوتاهی، اعضای اصلی و فرعی این شبکه کلاهبرداری را به استثنای سرکرده باند شناسایی و دستگیر کرد و مبالغ قابل توجهی پول نقد، خودرو، تلفن، واحد مسکونی و ... از متهمان کشف و ضبط شد. متعاقباً پس از پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد علی عیاشی سرکرده باند، به تنهایی با داشتن ۶۰ هزار شاکی، بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری و سپس با استفاده از اسناد و مدارک جعلی از کشور متواری و در کشور ترکیه مخفی شده است.

با انجام اقدامات گسترده و با همکاری پلیس بین‌الملل، متهم فراری در اسفند سال ۸۴ در کشور ترکیه دستگیر و حکم استرداد وی از سوی دادگاه این کشور صادر شد، اما با توجه به خروج غیرقانونی مبالغ هنگفت پول از ایران در اولین اقدام با استخدام چند وکیل حقوقی در روند رسیدگی به پرونده اختلال نموده و سپس متهم با هویت جعلی از ترکیه به یونان متواری شده است. با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق پلیس آگاهی ایران و وزارت امور خارجه وی از سوی پلیس بین‌الملل تحت تعقیب قرار گرفت و در این کشور بازداشت شد. وی با طرح ادعاهای واهی مانند سیاسی بودن پرونده‌اش، یا احتمال اعدام، با توسل به دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دادگاه اروپایی حقوق بشر موفق به اخذ وضعیت پناهندگی سیاسی از کمیساریا شد. متعاقب اعطای وضعیت پناهندگی، مقامات ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران به شکل وسیع از جمله احضار مقامات نمایندگی کمیساریای مذکور در تهران، ارسال یادداشت اعتراض‌آمیز به اقدام غیرقانونی کمیساریا همراه با ارائه مستندات قانونی، تهدید به تعلیق کامل همکاری و تعطیلی دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان در تهران و سایر استان‌های کشور در جهت استرداد این متهم تلاش کرد.

نهایتاً در نتیجه اقدامات به عمل آمده، کمیساریای مزبور در اوایل زمستان سال گذشته (۸۸) و پس از خاتمه روند حقوقی رسیدگی به پرونده نامبرده، طی مکاتباتی با وکلای وی و همچنین با رئیس جمهور یونان (به عنوان کشور میزبان) با توجه به احراز مجرمیت علی عیاشی و غیرسیاسی بودن پرونده وی، تصمیم خود مبنی بر لغو وضعیت پناهندگی نامبرده به استناد بند اف‌بی‌ا کنوانسیون ژنو را به اطلاع آنان رساند. مدتی از این کلاهبرداری بزرگ نگذشته بود که "تقوی" مدیرکل بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت: سادات خوزستانی از ۱۷۷هزار نفر سپرده دریافت کردند که با تحت تعقیب قرار گرفتن ۲ هزار نفر مبلغی نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان به ۵۰ هزار نفر از مالباختگان بازگردانده شد.

حالا پس از گذشت چند سال از این رخداد، دادستان اهواز اظهار داشت: با کشف اموال جدیدی از متهمان، بخش دیگری از مطالبات مالباختگان پرونده موسوم به «سادات» پرداخت می‌شود. "افشارنیا" با بیان اینکه پرونده موسوم به سادات هنوز در اجرای احکام کیفری جریان است، افزود: هم‌اکنون وجوه قابل توجهی از اموال مربوط به این پرونده ردیابی و در تهران تحت عنوان پولشویی کشف و توقیف شده است.

همچنین "محسنی اژه‌ای" دادستان کل کشور از فراری بودن سرکرده این کلاهبرداران با نام علی عیاشی خبر داد و گفت: بخشی از اموال این فرد با کمک وزارت اطلاعات شناسایی شد و افراد زیادی هم آمدند و ادعا کردند که به او پول داده‌اند ولی مدرک نداشتند. تعدادی هم بودند که اصل و سود پولشان را گرفته بودند ولی باز هم سند در دست داشتند و این دو مشکل وجود داشت. ما در زمان دادستانی آقای دری‌نجف‌آبادی جلساتی گذاشتیم و گفتیم که ما در وزارت اطلاعات برای شناسایی اموال متهم به شما کمک می‌کنیم، ولی در هر صورت این پرونده هنوز در جریان است و نفر اصلی هم فراری است. به هرحال همان‌طور که دادستان کل کشور هم به این نکته تاکید دارد این پرونده و اتفاقات آن باید برای مسئولین ومردم ما آموزنده باشد، چرا که به نظر می‌رسد با توجه به حجم نقدینگی موجود در خوزستان به دلیل شرایط خاص آن توجه ویژه دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز با بیان اینکه پرونده موسوم به سادات هنوز در جریان است، نیز افزود: هم‌اکنون وجوه قابل توجهی از اموال مربوط به این پرونده ردیابی و در تهران تحت عنوان پولشویی کشف شده است و این اموال که بعضا به صورت غیرمنقول بوده، در حال حاضر توقیف شده است و امیدواریم اموال کشف شده بتواند مطالبات مالباختگان را پوشش دهد. افشارنیا همچنین در مورد «علی عیاشی» یکی از متهمان اصلی این پرونده که از کشور خارج شده، گفت: اقدامات مربوط به استرداد این شخص از کشور یونان انجام گرفته اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

ناصر سودانی نماینده اهواز نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در تذکری به استاندار خوزستان، خواستار رسیدگی سریع به این مساله شده اما هنوز خبر تازه‌ای در رسیدگی به این امر مشاهده نشده است. نماینده اهواز در مجلس همچنین از تاخیر در حل مشکلات شاکیان این پرونده انتقاد کرد و گفت: از ۱۲۰ هزار نفر شاکی این پرونده حدود ۵۰ هزار نفر هنوز بلاتکلیف هستند و با وجود این که هفت سال از تشکیل این پرونده می‌گذرد و تمام اموال و املاک ضبط شده اما هنوز مشکل مردم حل نشده است.

اخبار ائمه جمعه و جماعات در خوزستان

انتقاد امام جمعه هویزه از مسئولین استان / پیشرفت خوزستان فقط بر روی کاغذ است !

متاسفانه اگر پیشرفتی در استان صورت گرفته نه به صورت واقعی که روی کاغذ و در کلام مسئولان صورت گرفته است.

چهارشنبه ، 29 خرداد 1392 ، 09:35

امام جمعه هویزه گفت: اعتبارات فراوانی در سال های اخیر به خوزستان اختصاص یافت ولی این اعتبارات به خوبی از سوی مدیریت ارشد استان مورد استفاده قرار نگرفت.

حجت الاسلام جابر بوعذار اظهار کرد: برخی مدیران استان می گویند، خوزستان مثل یک چاه عمیق است که هر چه در آن اعتبار هزینه شود، دیده نمی شود ولی من با این گفته به هیچ وجه موافق نیستم زیرا این اعتبارات به خوبی از سوی مدیران ارشد استان، تقسیم و مورد استفاده قرار نگرفت.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های دولتی استان، منابع فراوانی از سوی دولت های نهم و دهم به خوزستان اختصاص یافت و حتی در مقطعی اعلام شد که خوزستان بیشتری اعتبارات عمرانی در چند سال در مقایسه با سایر استانها را به خود اختصاص داده ولی چرا در این مدت مشکلات اساسی استان به هیچ وجه حل نشد و خوزستان همچنان درگیر مشکلات بی شمار اجتماعی، اقتصادی و معیشتی است.

حجت الاسلام بوعذار تصریح کرد: به نظر می رسد این اعتبارات کلان اختصاص یافته در خوزستان که گفته می شود در تاریخ استان بی سابقه بوده با بی تدبیری مدیران ارشد استان ضایع شد و یک فرصت تاریخی برای توسعه و عمران استان از بین رفت.

امام جمعه هویزه با بیان اینکه مسئولان استان ادعا می کنند کارهای فراوانی برای استان به این اعتبارات صورت گرفته، تصریح کرد: البته آمار قابل اعتنایی در این خصوص وجود ندارد ولی اگر یکی از شاخص توسعه و عمران استان را رضایت نسبی مردم از عملکرد دولت و مدیران ارشد استان عنوان کنیم در حال حاضر در هیچ یک از شهرهای خوزستان چنین رضایتی را نزد مردم نمی بینیم و این امر نشان می دهد وضع در استان خوزستان همچنان نامناسب است.

وی افزود: در سال های اخیر بارها پیش آمده برخی مدیران در یک اجتماع عمومی با حضور یکی از مدیران ارشد کشور و نظام از توسعه یافتگی خوزستان صحبت کرده اند که مردم حاضر در مراسم با فریاد اعتراض خود را به گوش مسئولان ارشد کشور رسانده اند. متاسفانه اگر پیشرفتی در استان صورت گرفته نه به صورت واقعی که روی کاغذ و در کلام مسئولان صورت گرفته است.

حجت الاسلام بوعذار در گفتگو با مهر تاکید کرد: انتظار داریم دولت جدید با انتخاب مدیران شایسته و کارآمد و اختصاص اعتبار مطلوب، توسعه در استان خوزستان به خصوص شهرهای محروم آن را آغاز کند تا مردم از نعمت انقلاب اسلامی همانند سایر مردم کشور بهره مند شوند.

امام جمعه هویزه همچنین در خصوص انتظارش از رئیس جمهور آینده گفت: نخستین کاری که رئیس جمهور آینده باید انجام دهد، باز کردن قفل های اقتصاد کشور است که در چند سال اخیر به مردم آسیب های فراوانی وارده کرده است. برداشتن تحریم یا موانع افزایش تاثیر آن بر معیشت مردم و اقتصاد کشور نیز یکی از خواسته های مردم از رئیس جمهور آینده است.

حجت الاسلام بوعذار با بیان اینکه طرحهای خوبی در دولت احمدی نژاد پایه ریزی شد ولی به شکلی مطلوب عملیاتی نشد، عنوان کرد: طرح مسکن مهر یک شاخص در دولت احمدی نژاد به شمار می رود ولی این طرح به خوبی اجرا نشد. در این بین هم نمی توان تنها شخص رئیس جمهور را مقصر دانست زیرا در این طرح چندین وزیر، استانداران، برخی مدیران کل و فرمانداران و خود مردم مشارکت داشتند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان هویزه ادامه داد: اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده نیز در دولت احمدی‌نژاد از آن طرح‌های شاخص بود ولی به دلیل عدم همکاری موسسات پولی و مالی و ضعف برخی مدیران این طرح نیز به سرانجام نرسید.

وی به اجرای طرح هدفمندی یارانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این طرحی بود که حتی رهبر معظم انقلاب نیز بر اجرای آن تاکید داشتند ولی به علت حمایت نشدن صنایع تولیدی و کشاورزی، گرانی های فراوانی را به مردم تحمیل کرد. طرح هدفمندی یارانه ضمن اینکه باید در دولت بعدی ادامه یابد، باید ضعف‌های آن شناسایی و رفع شوند.

یک گزارش نگرات کننده و هشدار دهنده

 

گفت و گوی اختصاصی شوشان با دکتر حسینی / افزایش نگران کننده سرطان در کشور  

جمعیت شناسان عموما بر این عقیده اند که هر چه جوامع شهری تر و صنعتی تر شوند، و هر چه تکنولوژی نقش مهم تری در حیات اقتصادی و اجتماعی بازی کند، نرخ موالید کاهش می یابد.

سه شنبه ، 28 خرداد 1392 ، 15:11

شوشان / رویا محمودی : جمعیت شناسان عموما بر این عقیده اند که هر چه جوامع شهری تر و صنعتی تر شوند، و هر چه تکنولوژی نقش مهم تری در حیات اقتصادی و اجتماعی بازی کند، نرخ موالید کاهش می یابد. در کنار کاهش نرخ موالید ، جامعه بالاجبار از نیروی پیر برخوردار خواهد بود. پیری خود سر آغاز سراشیبی برای کاهش عمکلرد جسمی انسان است .

طبق سرشماری سال 1390 در ایران جمعیت صفر تا ۱۴ سال ۲۳٫۴ درصد، جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷۰٫۹ درصد و جمعیت ۶۵ سال و بیشتر ۵٫۷ درصد بوده است. این آمارها به وضوح نشان می دهد که در سال های آتی درصدی زیادی از جمعیت میانه به جمعیت پیر تبدیل خواهد شد .

پیری به معنای از دست دادن تدریجی توانایی دستگاه های بدن در برابر شرایط محیطی، افزایش بروز بیماری ها و در نهایت وقوع مرگ تعریف شده است . از طرف دیگر پیری در زیست شناسی و فیزیولوژی به معنی کاهش روند تجزیه و تحلیل اطلاعات در سلول و تغییرات تدریجی بدن است" با این وجود سن افراد را به سن بیولوژیک و عملکردی و سن تقویمی تقسیم می کنند .

آن چه مهم است سن بیولوژیک است . سن بیولوژیک در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای اروپا و آمریکا افراد دیرتر پیر می شوند. در کشورهای شرق آسیا شروع سن پیری را از 50 سال به بعد اعلام کرده اند ولی در کشور های اروپا و آمریکا شروع سن پیری از 70 سالگی می باشد. سرطان بیماری دوران پیری است. بر اساس آمار NCI پیران نسبت به افراد زیر 65 سال 10 برابر بیشتر به سرطان مبتلا می شوند و 15 برابر بیشتر به دلیل آن می میرند.

تخمین زده می شود که در سال 2030 ، بیست درصد مردم آمریکا بالای 65 سال سن داشته باشند که 70 درصد سرطان ها و 85 درصد مرگ و میر در این رده را به خود اختصاص خواهد داد.

پیش بینی ها حکایت از قربانیان سرطان دارد . قربانیانی که بیشتر از همه سراغ پیران جوامع می روند .در فرهنگ معین در تعریف سرطان آمده است :"نام کلی که به تمام تومورهای بدخیم بدون هیچ گونه تفاوتی داده شده است . این نام در آسیب شناسی به هر گونه اختلال و هرج و مرج سلولی و بافتی نیز اطلاق می شود .به طور کلی سرطان توموری است موضعی و بر حسب آن که در چه جای بدن باشد ممکن است مرئی یا نامرئی باشد .

سرطان تدریجا تمام بدن را فرا می گیرد و در آن ایجاد مسمسومیت می کند . سرطان مرضی خاص نیست بلکه عوارض و تحریکات مرضی می باشد که از تکثیر بی نظم و ترتیب سلول های طبیعی بدن تولید می شود و خاصیت تخریب و فراگیری دارد ."

پایگاه خبری شوشان به منظور پیگیری تاثیر متغییر پیری جوامع در ابتلا به سرطان ها ، گفتگویی با دکتر محمد حسینی انکولوژیست بیمارستان گلستان اهواز انجام داده که در ذیل می آید:

شوشان : با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار داید به عنوان اولین سوال مطرح بفرمائید که اصولا به چه افرادی پیر گفته می شود ؟

توافق عمومی برای شروع سن پیری در دنیا وجود ندارد و بسته به نژاد های مختلف متفاوت است . براساس آمار جهانی 25 کشور سن متوسط مردم شان را بالای80 سال اعلام کرده اند که در راس آنها ایسلند ،ایتالیا و ژاپن است که انتظار طول عمر 82 سال را دارند و در قسمت تحتانی جدول افغانستان با 57 سال سن می باشد. برخی کشور های دیگر طول عمر را 55 سال اعلام کرده اند بنابراین پیری در جوامع مختلف از سنین متفاوتی شروع می شود .

شوشان : پس ایران همگام با جهان به سمت پیری می رود ؟

بله تخمین زده می شود که جمعیت بالای 60 سال تا سال 2050 به میزان سه برابر افزایش یابد. این تغییرات جمعیتی به علل گوناگونی رخ می دهد؛ نظیر بهبود وضعیت اجتماعی ،اقتصادی و بهداشتی جوامع و ریشه کن شدن بیماری هایی که در گذشته عامل اصلی مرگ و میر بوده است نظیر بیماری های عفونی . همچنین به دلیل کاهش زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و اخیرا در حال توسعه نظیر ایران .

شوشان : پیرشدن جوامع چه اثراتی بر مبتلایان به سرطان دارد ؟

ببینید... اگر همه عوامل ثابت بمانند و فقط شاهد افزایش سن در جامعه باشیم مطمئنا درصد مبتلایان به سرطان نیز افزایش می یابد. بر اساس آمارهای جهانی بین سال های 2002 تا 2010 حدود 20 درصد افزایش در میزان مبتلایان به سرطان را در جهان شاهد بوده ایم.

رشد منفی جمعیت در کشورهای اروپایی باعث کاهش جمعیت در این مناطق شده است . چنانچه تخمین زده می شود که جمعیت اروپا در سال 2050 چهل میلیون نفر کاهش یابد و میزان جمعیت بالای 60 سال از 22 درصد فعلی به 34 درصد افزایش یابد . میزان جمعیت بالای 60 سال در آسیا هم اکنون 10 درصد است که تخمین زده می شود به 24 درصد برسد.

آمار رسمی می گوید از 65 تا 75 سال را پیران جوان ،75 تا 85 سال را پیر و از 85 سال به بالار ا پیران پیر می گویند . از تغییراتی که در سنین پیری ایجاد می شود می توان به کاهش همه فعالیت ها و عملکردهای ارگان های بدن اشاره کرد. بخشی از این تغییرات حتی در ارتباط فرد با دیگران نمود می یابد.

شوشان : چرا با افزایش سن و رسیدن به دوران پیری خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد ؟

در پاسخ یه این سوال باید گفت که در سنین پیری اختلال در سیستم ایمنی بیشتر رخ می دهد علاوه بر آن در این سنین تجمع تغییرات ژنتیکی رخ می دهد . تغییراتی که متعدد هستند و برای ایجاد هرکدام از آنها نیاز به زمان و عامل ایجاد کننده ایست که با افزایش سن رخ خواهند داد.

از دیگر عوامل مهم این است که در این سنین بدن بیشتر در معرض عوامل سرطان زا قرار می گیرد برای مثال در سرطان روده افزایش زمان باعث می شود تا روده ها بیشتر با مواد سرطان زا تماس پیدا کنند و یا در سرطان ریه افزایش تماس با سیگار . مثال دیگر در سرطان پستان ،خانمی است که با افزایش سن به طور مداوم در معرض هورمون های استروژن ساخته شده در بدن قرار می گیرد .در معرض مداوم بودن مردان در مقابل هورمون تستوسترون نیز باعث ایجاد سرطان پروستات می شود .

شوشان : با این وجود در سال های آتی نیاز به انکولوژیست های بیشتری داریم ؟

بله .گزارش NCI نشان می دهد که تا سال 2020 نیاز به انکولوژیست 55 درصد بیشتر خواهد بود و نیاز به جمعیت کارکنان بهداشت 10 الی 15 درصد فزونی خواهد یافت تا بتوان خدمات را در وضعیت کنونی قرار داد .از طرفی نیاز به خدمات درمانی نظیر رادیو تراپی و هدف درمانی افزایش خواهد یافت که این فشار بسیار زیادی را بر گرده سازمان ها و مسولین بهداشت و خدمات درمانی و بیمه قرار خواهد داد.

شوشان : آیا برنامه ریزی کافی برای مقابله با این معضل در آینده نزدیک داریم ؟

سرطان یک بیماری پر خرج است و 50 درصد کسانی که این بیماری را می گیرند به زیر خط فقر سقوط می کنند این هشداری است به برنامه ریزان جامعه تا آماده باشند برای زمانی که خیلی دور نیست و جمعیت پیران ما و به همان نسبت جمعیت مبتلایان به سرطان افزایش می یابد. اگر تمام عوامل ابتلا به سرطان ثابت بماند و فقط جمعیت پیران ما افزایش یابد این خود هشداری برای افزایش انواع سرطانها خواهد بود و این نیازمند آمادگی جامعه برای ارائه خدمات به این دسته از بیماران است .

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی

 

واکس و ژل چه بر سر موها می آورد ؟ / یادداشت اختصاصی دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان  

استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد.
پنجشنبه ، 30 خرداد 1392 ، 13:38

اختصاصی شوشان / دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان : مو از سلول های مرده تشکیل شده ولی این سلول های مرده تاثیر زیادی بر زیبایی دارند . شکل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این منظور استفاده می‌شد، امروزه هم تمام افراد سعی می کنند به هر نوعی که شده موی خود را زیبا تر جلوه دهند .اما کمتر کسی از عوارض ژل، اسپری، موس، فوم ، کرم، واکس و ... آشنایی دارند . استفاده مکرر و طولانی‌مدت از بعضی از این مواد شیمیایی، هر چند با خود ریشه و پوست سر تماس نداشته باشد باعث شکنندگی ساقه مو، کدر شدن، مات‌شدن‌ و تغییر رنگ و تغییر شکل در ساقه مو می ‌شود.

به عبارت ساده‌تر استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد. ترکیبات شیمیایی وقتی با سطح پوست سر تماس پیدا کند مانند هر ماده دیگری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و در صورتی که موادی شبیه چسب (شبیه موادی که گاهی در چسب ناخن استفاده می‌شود) در آن ها وجود داشته باشد به دلیل ترکیبات تقریبا سمی که در داخل چسب‌ها است وقتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود توسط سطح پوست جذب شده و می‌تواند به پوست آسیب برسانند و موجب واکنش‌های آلرژیک شوند.

استفاده بیش از حد از محصولاتی که بتوانند سطح پوست سر را بپوشاند و نگذارد که پوست سر به‌طور طبیعی تنفس داشته باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد، باعث ایجاد ضایعات جوش مانندی آکنه‌ای اختصاصی می‌شود که اگر همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد، برای فرد مشکل‌ساز خواهد شد.

علت تفاوت های موجود در حالتهای موی افراد نیز تفاوتهای ژنتیکی در اسید آمینه های سازنده ی پروتئین موی آنهاست و چون هر گروه از اسیدهای آمینه پیوندهای ثانویه ی متفاوتی می دهند پس حالتهای مختلفی برای مو می توان در نظر گرفت.

چگونگی تاثیر مواد نرم کننده مو از طریق اثر گذاشتن بر همان پیوندهای هیدروژنی مارپیچ آلفا می باشد. این مواد به طور هدف دار بعضی پیوندها را باز کرده و بر استحکام برخی دیگر می افزایند و نتیجه این می شود که به طور مثال موی صاف و بدون حالت تاب می خورد و به سمتی خاص رود. این مواد اغلب شیمیایی قادرند جهت گیری مولکولها و پیوندهای بین مولکولی را به طوری تنظیم کنند که با شانه کردن مو به سمت دلخواه همان پیوندها در همان جهت تشکیل شوند و پس از خشک شدن مو به حالتی که شانه زده شده است در آید. استفاده مکرر از این مواد نیز نمی تواند مطلوب باشد زیرا به مرور سبب شکنندگی تارهای مو و از هم گسیختگی رشته های تشکیل دهنده ی تارمو و ایجاد موخوره می شود.

ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی : ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی، مخلوطی از آب، یک عامل حالت دهنده و یک پلیمر تثبیت کننده با وزن ملکولی بالا هستند . وقتی که این مواد روی مو قرار می‌گیرند، رشته‌های مو با مخلوط آب و پلیمر پوشانده می‌شوند. سپس آب از روی مو تبخیر شده و لایه نازکی از پلیمر روی آن را می‌پوشاند. این پلیمر باید پوششی سبک، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جای گذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد، ضمن آنکه گره‌ها و الکتریسته ساکن مو تاحدی کاهش یابد.

یک روش مناسب استفاده از ژل این است که پس از شستشو با شامپوی مناسب، آب اضافی را با استفاده از حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) از روی مو بزدائید. سپس مقداری ژل در کف دست خود قرار داده و پس از پخش آن بر روی دست به طور یکنواخت روی مو پخش کنید (به گونه‌ای که قشر نازکی از آن روی تار موها را بپوشاند) و به آرامی گره موها را باز کنید و آنها را شانه کنید.

ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و کم انعطاف‌تری به موها می‌بخشند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی که نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند به کار می‌روند. ژلها سودی برای مو ندارند و هیچ گونه ارزش درمانی برای جلوگیری از ریزش مو هم ندارند. برعکس، در صورتی که در حجم زیاد استفاده شوند یا در مواقعی که ژل با پوست سر تماس حاصل کند یا مدت طولانی روی موها بماند، چه بسا همین ژل ها باعث ایجاد حساسیت یا ریزش مو شوند.

موس یا فوم: موس یا فوم یکی از محصولات شکل دهنده مو به شمار می آید که به شکل کف‌ ‌کرم مانند از بطری خارج می شود.

مواد تشکیل دهنده این فراورده، شبیه ژل موست با این تفاوت که در قوطی های تحت فشار عرضه می شود و در ترکیب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندکی ماده پیشران وجود دارد که وظیفه خارج کردن ماده و ایجاد کف را دارد. این کف به وسیله شانه روی مو پخش می شود.

موس لایه نازک تری نسبت به ژل بر روی مو برجای می گذارد. در عوض قدرت نگه داری کمتر و توانایی کمتری در شکل دادن به مو داردو فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع‌تری دارد.

موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند.

افشانه‌ها یا اسپری‌های مو : افشانه‌ها یا اسپری‌های مو ، اساسا محلول‌هایی هستند که وقتی بر مو افشانده شوند،‌ ‌پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می‌کنند که پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود‌ ‌نگه می‌دارد‌. اگر اسپری‌های حالت‌دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند،موجب ریزش مو،ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شوند اما اگر مواد تشکیل‌دهنده این حالت‌دهنده‌ها با ریشه مو تماس پیدا نکند،عوارض زیادی به وجود نمی‌آورد.

اسپری‌های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می‌توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.

واکس مو: واکس مو یکی از محصولات مدل دهنده مو به شمار می آید که قوامی شبیه موم دارد. از این رو به آن واکس (یا همان‌موم)‌ گفته می‌شود. این محصول با چسباندن تارهای مو به یکدیگر بافتی طبیعی به آن می‌بخشد. راست نگه داشتن موی کوتاه رو به بالا، یکی دیگر ازکاربردهای واکس مو است. با استفاده از این محصول، ضمن اینکه مو جلای روغنی و قابلیت جابجایی خود را حفظ می‌کند می‌تواند در یک جهت خاص تثبیت ‌شود.

انواع گوناگون حالت‌دهنده‌ها مانند اسپری،ژل و چسب‌ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت،به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌کنند.

اخبار سیاسی روز

پخش مدال‎های ضد شیعه در مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وهابیان مصر، مدال‎های چینی را که عبارت «لا نبی الا علی» بر روی آن نوشته شده است را با هدف تخریب چهره دین مبین اسلام در این کشور منتشر می‎کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از براثا، گروه های وهابی مصر که به شدت در حال مبارزه با تشیع هستند در تازه ترین اقدام، عبارت «لا فتی الا علی و لا سیف الا ذوالفقار» را به «لا نبی الا علی» تغییر داده تا چنین وانمود کنند که شیعیان، امام علی(ع) را پیامبر خود می دانند.

بر همین اساس، عبارت «لا نبی الا علی» بر صدها مدال و نشان افتخار چینی که بر روی آن نوشته شده است، درج شده است و «ناصر رضوان» هماهنگ کننده ائتلاف احفاد صحابه از این مساله به سرعت سوء استفاده کرده است.

رضوان گفت: پس از معامله مسلسل کودکانی که از خودش صدای «عایشه را بکش» خارج می کند، این مدالها و نشان های افتخار که عبارت «لانبی الا علی لا سیف الا ذو الفقار» به مصر وارد شده است.

وی افزود: ائتلاف احفاد صحابه نقش آگاه سازی تجارت این مدالها و نشانها را انجام خواهد داد.

رضوان مدعی شد که این شعار تاکید می کند که دین شیعه غیر دین مسلمانان است.

اخبار سیاسی روز

 

اسراییل: ایران باید بین "اتم" و" بقا" یکی را انتخاب کند

یعالون گفت: ما در حال بررسی تحولات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستیم اما در عین حال درباره برنامه جاه طلبانه ایران برای کسب سلاح هسته ای هوشیار هستیم.
موشه یعالون وزیر دفاع اسراییل گفت که ایران باید بین سلاح هسته ای و آینده بقای خود یکی را انتخاب کند.به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه جروزالم پست اسراییل، یعالون گفت که ایران از برنامه خود برای کسب سلاح هسته ای مادامی که مطمئن نشود جامعه جهانی مصمم به متوقف کردن این برنامه است، دست برنخواهد داشت.
یعالون که روز چهارشنبه در یک گردهمایی فارغ التحصیلان دانشکده ارتش رژیم صهیونیستی سخن می گفت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر توجه جامعه جهانی به ایران بار دیگر بر سر موضوع انتخابات ریاست جمهوری این کشور جلب شده است، افزود:" ما در حال بررسی تحولات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستیم اما در عین حال درباره برنامه جاه طلبانه ایران برای کسب سلاح هسته ای هوشیار هستیم."

یعالون در ادامه با اشاره به اینکه مقامات ایران بارها به صراحت خواستار نابودی اسراییل از نقشه جغرافیایی جهان شده اند، افزود : "جامعه جهانی باید فشارهای (تحریمی) را به ایران افزایش دهد تا این کشور مخیر شود بین ساختن بمب و آینده بقای خود یکی را انتخاب کند."

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بحث های زیادی را در فضای سیاسی اسراییل سبب شده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در واکنش به این انتخاب گفته است که جامعه جهانی باید بدون در نظر گرفتن این نتیجه فشارهای تحریمی را علیه ایران افزایش دهد و این در حالی است که احزاب مخالف دولت این موضعگیری را زیر سوال برده و تندروانه دانسته اند.

یک تحلیل سیاسی

 

چرا ناتو در سوریه دخالت نمی‌کند؟

 

حمایت ایران و روسیه از حکومت اسد در سوریه باعث شده است که ناتو همچنان بر تصمیم خود مبنی بر عدم مداخله در اوضاع سوریه پافشاری کند.
  تسنیم به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک، از نگاه دبیر کل ناتو و بسیاری از کارشناسان اوضاع کنونی سوریه به هیچ وجه شباهتی به لیبی ندارد از این رو هر گونه امکان مداخله ناتو در این کشور را منتفی می‌کند.

 

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که این ائتلاف در سوریه مداخله نظامی نخواهد کرد. این در حالی است که وی قبل از حمله همه جانبه ناتو به لیبی نیز اظهار نظر مشابهی داشت، اما دلایل خوبی وجود دارد که می‌توان این بار سخنان وی را با اطمینان پذیرفت.

نخست، همانگونه که راسموسن تاکید کرد «تفاوت روشنی میان لیبی و سوریه وجود دارد. ما بر پایه تصمیم بسیار شفاف سازمان ملل برای حمایت از غیرنظامیان و نیز حمایت فعالانه کشورهای منطقه مسئولیت عملیات در لیبی را برعهده گرفتیم اما هیچ یک از این شرایط در سوریه تحقق نیافته است». هم ناتو هم دولت اوباما مشترکاً اشاره کرده‌اند که برای انجام این مأموریت به پوشش شورای امنیت و حمایت منطقه‌ای نیاز است. فارغ از اینکه در آینده چه اتفاقی برای سوریه بیافتد، روسیه که یک قدرت دارای حق وتو است، حمایت خود از نظام اسد را دوچندان نموده است. منطقه نیز به دو طیف تقسیم شده است که در یک سو عربستان سعودی، قطر، ترکیه و القاعده که از شورشیان حمایت می‌کنند، و در سوی دیگر ایران، عراق و حزب الله که از دولت حمایت می‌کنند، قرار دارند.

دوم اینکه اگر ترکیه را مستثنی کنیم، ائتلاف ناتو به صورت بنیادی منافعی حیاتی در مشارکت در این جنگ احتمالی ندارد. نگرش غربی‌ها به این درگیری که در آغاز آن را قیامی مردمی می‌دانستند که مبارزان آزادی‌خواه رهبری آن را برعهده دارند، نادرست از آب در آمد و اکنون دورنمای تیره و تاری را در برابر دیدگان آن‌ها مجسم ساخته است.

گیدئون راچمن نویسنده «تایم اقتصادی» به نقل از «یکی از وزرای اتحادیه اروپا» می‌نویسد: «ما فکر می کردیم که با اعتراضات دموکراتیکی روبه رو هستیم که می‌تواند به سرعت باعث سرنگونی بشار اسد شود» اما دو سال بعد وی همچنان بر سر کار باقی مانده و به نظر می‌رسد در حال تحقق پیروزی‌های بزرگ است. یکی دیگر از «وزرای غربی» به راچمن گفته است که «روس‌ها همواره به ما گفته‌اند که شما بچه هستید و من فکر می‌کنم شاید این چنین باشد».

به طور ویژه در حالی که از منظر غربی‌ها اسد مشخصاً یک چهره نامناسب به شمار می‌رود اما هنوز غربی‌ها نمی‌دانند که افراد خوب چه کسانی هستند. «ائتلاف ملی» تنها تشکیلات اپوزیسیون که تا حدی از حمایت جهانی غرب برخوردار است، از سوی برخی تبعیدی‌ها رهبری می‌شود و شانس بسیار کمی برای ظاهر شدن به عنوان یک بازیگر مهم در دوران پس از اسد دارد. ضمناً، قدرت‌یابی چهره‌های شورشی به طور فزاینده ترسناک به نظر می‌رسد. همانگونه که هرلان اولمان مشاور ارشد شورای آتلانتیک هشدار داد «تاریخ به ما یاد می‌دهد که این عناصر خصومت بیشتری نسبت به غرب دارند و همگرایی با افراط‌گرایان اسلامی  احتمالاً منجر به سیطره آنان خواهد شد».

همه موافق هستند که تعداد کشته‌ها بسیار وحشتناک است – طبق اغلب آمارها هم اکنون این میزان بالاتر از هشتاد هزار نفر است- اولمان مشکل را در این می‌داند که «تمامی گزینه‌ها بد هستند اما برخی گزینه‌ها بدتر».

به طور مشخص، ملت‌های عضو ناتو دولت‌هایشان را برای مداخله در سوریه تحت فشار قرار نمی‌دهد. نظرسنجی جدید گالوپ نشان می دهد که 68 درصد از آمریکایی‌ها با هرگونه استفاده از نیروهای نظامی مخالف هستند. این در حالی است که در نظرسنجی قبلی 58 درصد اعتقاد داشتند که تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند این درگیری را حل و فصل نماید. طبق نظرسنجی جدید «آبزرور/اوپینیوم» انگلیس 78 درصد مخالف هرگونه مداخله هستند و تنها 24 درصد از پرسش شوندگان، از تسلیح شورشیان حمایت کرده اند. نظرسنجی ماه مارس «پیو» نشان داد که 82 درصد از آلمانی‌ها، 69 درصد از فرانسوی‌ها و حتی 65 درصد از ترک‌ها مخالف تجهیز نظامی شورشیان هستند.

تحریم تسلیحاتی شورشیان از سوی اتحادیه اروپا در هفته گذشته به پایان رسید و این به خاطر آن نبود که دولتمردان اروپایی بر سر مسأله سوریه به اجماع رسیده‌اند، بلکه بدان خاطر بود که آن ها نتوانستند اجماع مورد نظر را ایجاد نمایند. در حالی که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها اعلام کرده اند که آن‌ها هنوز برای تامین سلاح شورشیان آماده نیستند، اما آن ها در عین حال بحث کرده اند که هرگونه تحریم نمادین تسلیحاتی شورشیان تنها قدرت اسد را افزایش می‌دهد. دیگران به رهبری سوئد و اتریش تاکید کرده اند که سلاح‌های بیشتر به راحتی باعث افزایش خشونت و بی‌ثباتی خواهد شد.

از سوی دیگر تصمیم هفته گذشته روسیه برای در اختیار قرار دادن موشک های زمین به هوای اس- 300 به رژیم اسد اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع را با دشواری هایی روبه رو خواهد ساخت. نه تنها این تصمیم به طور اساسی امنیت هواپیماها و پرسنل ناتو را به خطر می‌اندازد، همانگونه که رابرت هوسان ویراستار پایگاه نظامی اینترنتی «جین» اشاره می کند، تلاش برای از بین بردن این موشک‌ها ممکن است منجر به کشته شدن مشاوران نظامی همراه روسی نیز شود.

سخن گفتن درباره اجرای منطقه پرواز ممنوع در هر حالت اشتباه است. زمانی که این طرح در دهه 90 قرن گذشته در بخش‌هایی از عراق و پس از آن در جنگ‌های گوناگون یوگسلاوی به اجرا گذاشته شد، این طرح‌ها بسیار ساده بودند: نیروهای آمریکایی یا ناتو که برتری بلامنازع هوایی داشتند، به راحتی می‌توانستند هواپیماها یا هلی کوپترهای هر رژیمی را که وارد منطقه پرواز ممنوع می‌شدند، سرنگون سازند. اکنون «فرد هوف» همکار بنده در شورای آتلانتیک بر این باور است «برای اینکه بتوانیم توانایی رژیم اسد در استفاده از حملات موشکی، هوایی و توپخانه‌ای علیه مناطق مسکونی را از بین برده و یا به صورتی اساسی کاهش دهیم» مسائلی را باید مدنظر قرار دهیم که بسیار پیچیده است.

«کریستوفر هیل» سفیر پیشین آمریکا در عراق معتقد است که اسد «باید به خاطر جنایت های جنگی خود تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد»، با این وجود هشدار می‌دهد که ما «باید درباره اینکه اگر اسد همین فردا سرنگون شود، چه کسانی بر حکومت سوریه خواهند کرد، تمرکز نموده و تأمل نماییم».

به دلیل فقدان گزینه‌های مناسب نظامی یا سیاسی، هم دولت اوباما و هم ناتو به صورت طبیعی بر «راه حل دیپلماتیک» پافشاری می‌ورزند. همچنین نه تنها درباره بسیاری از مسائل ابهام وجود دارد، اما بی پروایی دولت اوباما در آغاز بحران بر پیچیدگی آن افزوده است. هیل به درستی اشاره می کند که اوباما در آگوست 2011 زمانی که اعلام کرد اسد باید برود، اشتباه بزرگی را مرتکب شد چرا که « دولت اوباما با انکار آقای اسد بدون ارائه دلایل دقیق، توانایی خود را برای مذاکره با اقلیت کرد، مسیحی و دروزها را از دست داد؛ هرچند این طوایف به آقای اسد بدبین هستند اما بیش از آن از وضعیت مبهمی می‌ترسند که در صورت به قدرت رسیدن شورشیان سنی بر کشور حکمفرما خواهد شد».

دیپلماسی احتمالاً کارآمد نیست و هزینه‌های مداخله نظامی هم بسیار بالا است- مداخله‌ای که بعید است منجر به دستیابی به اهداف مدنظرمان شود-. و این به معنای روبه رو شدن با این «حقیقت تلخ» است که ادوارد لوتواک در سال 1999 بدان اشاره کرد: «اگرچه جنگ امری مذموم است، اما فضیلت بالایی دارد: جنگ می‌تواند درگیری‌های سیاسی را حل نموده و منجر به صلح شود»

اولمان نظر خود را چنین مطرح می‌کند که «یکی از اعضای پارلمان انگلیس که شناخت خوبی از منطقه دارد، گفت که اگر اسد مخالفان را شکست بدهد حداقل 100 هزار نفر از بین خواهند رفت و اگر اسد برود این تعداد ممکن است در اثر حمام خونی که راه خواهد افتاد، دو یا سه برابر شود» اما همانگونه که ما اخیرا در عراق و افغانستان و در مقیاسی کوچک‌تر در لیبی مشاهده کردیم، باید اعتراف کنیم که مداخله نظامی غربی جلوی قتل و عام فراگیری را که محصول خشونت‌های فرقه‌ای بعدی است، نگرفته است.

اخبار انتخابات در اهواز

 

رقابت 351 کاندیدا برای تصاحب 21 کرسی شورای شهر اهواز؛
فدعمی: هیات اجرایی تا 2 روز پس از اعلام نتیجه آماده دریافت شکایات انتخاباتی است
سیاسی  19:43:42 1392/03/16

923-11173-5 کد خبر
 

فرماندار اهواز گفت: هیات اجرایی انتخابات مستقر در فرمانداری اهواز تا 2 روز پس از اعلام نتایج آماده دریافت شکایات انتخاباتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه خوزستان، عبدالعزیز فدعمی با اشاره به انتشار اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده شورای شهر اهواز، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد اعضای اصلی شورای اسلامی شهر اهواز 21 نفر است، رأی دهندگان در روز اخذ رأی فقط اسامی تعداد حداکثر 21 نفر را می توانند در برگ رأی بنویسند.

وی افزود: هیات اجرایی شهرستان مستقر در فرمانداری اهواز در اجرای ماده 52 قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور از تاریخ انتشار این آگهی تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رأی، آماده دریافت شکایات انتخاباتی است.

فدعمی تصریح کرد: شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که به استناد تبصره 1 ذیل ماده 70 آیین نامه اجرایی، مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، نشانی محل کار یا سکونت شاکی یا شاکیان را داشته باشد.

به گزارش ایسنای خوزستان و بر اساس اعلام فرمانداری اهواز، در کلانشهر اهواز 438 نفر برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند که 10 نفر پیش از بررسی صلاحیت‌ها و 12 نفر بعد از تایید صلاحیت انصراف داده اند. از امروز (16 خردادماه) نیز رقابت 351 نامزد تایید صلاحیت شده برای تصاحب 21 کرسی شورای اسلامی شهر اهواز آغاز شده است.

السلام علیک یا رسول الله (ص)

 

یا محمد؛ عرش با نور نگاه تو چراغانی شد
اجتماعی  11:41:39 1392/03/17

923-7214-5 کد خبر
 

آن روز که در غار حرا ندا بر پیامبر (ص)آمد که بخوان؛ رسالت نبوی با پیام خروج انسان از ظلمات و حرکت به سوی نور اغاز شد، بعثت پیامبر اکرم(ص) سرآغاز راهی شد تا انسان از شرک، بی‌عدالتی،تبعیض، جهل و فساد بیرون آمده و به سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت حرکت کند، مبعث نبوی با نهضت معنوی شروع شد و انقلابی در عالم بشری ایجاد کرد که هنوز دامنه آن ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسول خدا (ص) در روز 27رجب سال چهلم عام‌الفیل در مکه مکرمه دعوت به خدا را آغاز کرد و سال‌ها بعد در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل داد.

محمد امین(ص) قبل از شب 27 رجب در غار حرا به عبادت خدا و راز نیاز پرداخت و در عالم خواب رؤیاهایی می‌دید راستین و برابر پروردگار بزرگش برای پذیرش وحی به ‌تدریج آماده می‌شد.

محمد(ص) در این هنگام چهل سال بود تنهایی و توجه خاص او در غار حالتی غریب در او ایجاد می‌نمود. حالتی وصف ناشدنی، ترس و ابهام از یک طرف و شعف و سبک بالی از سوی دیگر و به ناگاه در شبی از این لیالی پر قدر فرشته وحی به یکباره بر او نازل گردید با این پیام:

«اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق . اقرأ وربک الاکرم.الذی علم بالقلم.علم الانسان ما لم یعلم»

بخوان به نام پررودگارت که آفرید،او انسان را از خون بسته،بخوان به نام پروردگارت که گرامی تر و بزرگتر است،خدایی که نوشتن آفرید،به انسان آموخت آنچه را که نمی دانست.

وضعیّت عربستان پیش از بعثت

گرچه همه نقاط جهان مانند چین، روم، ایران، مصر و هند در لجنزارهای جهل، خرافات و گمراهی‏‌ها غوطه‏ ور بودند، ولی در عین حال هر یک از آن‏‌ها از تمدّن نسبی برخوردار بودند امّا مردم جزیره العرب هیچ‌گونه تمدّنی نداشتند، مثلّث شوم ناامنی، دخترکُشی و بی‌عفّتی در سطح وسیع، منشأ تباهی‏‌های فراوانی شده بود به طوری که از انسانیّت تنها نامی وجود داشت، و زندگی بشر از زندگی حیوانات درّنده و شهوت‌خو، بدتر و پست‏‌تر شده بود.

امیرمؤمنان علی(ع) در بیان وضعیّت جهان، به ویژه جزیره ‏العرب می ‏فرماید:

هنگامی خداوند مقام رسالت را بر عهده محمّد (ص) نهاد که مدّت‏ های طولانی از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود، ملّت‏ ها در خواب عمیقی فرو رفته بودند، فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته بود، تباهی‏ ها در میان مردم گسترش یافته، و آتش جنگ زبانه می‏ کشید، دنیا تاریک و پر از نیرنگ و فریب گشته بود، برگ‏ های درخت زندگی به زردی گراییده، و از ثمره زندگی خبری نبود، آب حیات انسانی در زمین فرورفته، منارهای هدایت فرسوده و کهنه شده، و پرچم‏ های هلاکت و تیره‏ بختی آشکار گشته بود.

و در گفتار دیگر می‏ فرماید: «شما ای گروه عرب، در زمان جاهلیّت، زشت ‏ترین مرام را داشتید و در بدترین وضع به سر می بردید، در میان زمین‏ های سنگلاخ، میان مارهای پرزهر، آب لجن و سیاه می‏آشامیدید، غذای ‌آلوده می‏ خوردید، خون یکدیگر را می‏ ریختید، و از خویشان دوری می‏ کردید، بت‏ ها در میان شما نصب شده بودند، غرق در فساد بودید که خداوند توسّط پیامبر اکرم(ص) شما را از آن همه انحرافات و گمراهی‏ ها رهایی بخشید.

نمونه‏ هایی از اوضاع عربستان قبل از بعثت

برای نمونه، ده نوع از خرافات و اعتقادهای بیهوده جاهلیّت را یادآور می ‏شویم، تا به حکم «یُعرَف الاشیاء بِاَضدادِها؛ هر چیزی با مقایسه با ضدّش شناخته می‏ شود»، نعمت عظیم بعثت پیامبر اسلام(ص) را بهتر بشناسیم.

با بعثت پیامبر اسلام، هم خورشید اسلام طلوع کرد، و هم شخصیّت عظیم پیامبر(ص) متولّد شد، در سراسر زندگی پیامبر(ص) روزی مبارک‏تر از روز بعثت نبود، روز تولّد آن حضرت بیانگر تولّد جسم او بود، گرچه مبارک بود، ولی روز بعثت، روز تولّد شخصیت پیامبر(ص) بود که بسیار مبارک‏ تر بود.

-هنگام ورود به روستا به خاطر دفع نگرانی از ترس و وحشت، و ترس از بیماری وبا و گزند دیو، در برابر دروازه ورودی روستا، ده بار صدای الاغ در می ‏آوردند و گاهی این کار را با آویختن استخوان روباهی به گردن خود، انجام می‏ دادند.

-‌اگر دندان فرزند آنان می ‏افتاد، آن را با دو انگشت به سوی خورشید پرتاب کرده و خطاب به خورشید با عجز و لابه می‏ گفتند: " ای خورشید! دندانی بهتر از این بده."

هرگاه در بیابان هولناک گم می‏ شدند، پیراهن خود را وارونه می‏ پوشیدند، تا بدین وسیله راه را بجویند.

هنگام مسافرت، برای کسب اطمینان در مورد حفظ زنان از خیانت و بی ‏ناموسی، نخی را بر ساقه یا شاخه درختی می ‏بستند، هنگام بازگشت، اگر آن نخ به حال خود باقی بود اطمینان می ‏یافتند که زن آنها خیانت نکرده، و اگر باز یا مفقود می‏ گردید، زن را به خیانت متّهم می ‏نمودند.

- بی‏ رحمی به جایی رسیده بود که فرزندان خود از پسر و دختر را از ترس فقر می‏ کشتند.

نگاهی به انگیزه ‏ها و اهداف بعثت

با بررسی آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و امامان(ع) به دست می‏ آید که انگیزه بعثت و اهداف آن در دو پایه خلاصه می‏‌شود:

1 - نفی معبودهای باطل و عوامل سقوط.

2 - پیمودن راه‌های تکامل در ابعاد گوناگون که اساس آن اعتقاد به یکتایی و بی‏‌همتایی خداست.

ولی در پرتو تجزیه و تحلیل آیات و روایات، می‏‌توان به ده‌ انگیزه و هدف از اهداف و انگیزه‏‌های بعثت اشاره کرد که عبارتند از: اتمام حجّت، رفع اختلاف، قیام به عدالت؛ آزادی و آزادگی و رهایی از امور بیهوده و خرافات، هدایت، آموزش کتاب و حکمت، تهذیب و پاک‏سازی، آزادی انسان‏‌ها از زیر یوغ طاغوت‌ها و استکبار، تقویت و ارتقاء تفکّر و اندیشه صحیح و والا، تکمیل و ارتقاء ارزش‌های اخلاقی.

بدین ترتیب پیامبر رحمت در سن 40 سالگی برای نجات و سعادت ابناء بشر به مقام نبوت رسید. او آمد تا برای همه آدمیان الگویی باشد نمونه تا رسم چگونه زیستن را به آنان بیاموزد و راه هدایت را به انسان‌ها بنمایاند.

آری محمد امین، پیامبر رحمت و ختم مرسلین برای هدایت و سعادت ما آمد.

 


به گزارش ایسنا در خوزستان، متن زیر نوشته دکتر علیرضا مخبر دزفولی در خصوص مبعث است که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته است:

زمین ظلمت آلود کفر است و کبر و کینه
و زمان شرمگین محتوای خویش!
دست جهل فرزندان آدم را از سریر "خلیفة اللهی"
تا حضیض "اولئک کالانعام بل هم اضلّ"
به زیر کشیده است،
و ابر سیاه ستم، آسمان ذهن و دل بشر را تیره کرده است.

"بصیرت و دانایی" اسیری در سیاهچال "خرافه ونادانی"
و "شرافت انسانی" پایمال "تعصّبات قومی و نژادی"

آری در روزگار قحطی بصیرت و خشکسالی محبّت هر آن چه هست
سکوت است و ستم و سیاهی.

فریادی اگر هست،
استغاثه ی دختر بچّه‌ای است زنده به گور شده!
و در برودت ستم، حرارتی اگر هست
آهی است از مجمر سینه ی مظلومی برون جسته!
و در سیاهی تباهی، سوسوی نوری اگر هست
شمعی است بر گوری!

و لبخندی اگر هست،
بر لب اشراف‌زاده‌ای است، به ریشخند فرزند تهی دست کفشگری بی چیز!
در گوشه‌ای از غار "حرا" مردی از قریش تنهاست
و غمان روزگار مشئوم خویش را با غار نجوا می‌کند!

ای صخره‌های صبور!
ای سنگ‌های صمیمی!
شما در این غربت و تنهایی،
با من هم دردی کنید و قصّه غصّه مرا بشنوید!

این صخره‌ها و سنگ‌ها با اولیاء خدا همدمند !
مگر یوسف در چاه نشد و بغض فروخفته‌اش را از کینه ی برادران حسود، با سنگ‌ها و صخره‌ها در میان نگذاشت؟!
و مگر علی (ع) با چاه سخن نگفت،
و دردهای جانسوزش را در گوش غار نجوا نکرد؟
اکنون نیز محمد(ص) با غار سخن می‌گوید.

غار "حرا" سال هاست که مأمن محمد(ص)، همدم محمد(ص) و گوش شنوای راز و نیازهای محمد(ص) است.
در سکوتی پر از مراقبت و با دلی خالی از خود و لبریز از عشق به خالق.....

ناگهان صدایی غریب، سکوت را می‌شکند و در غار می‌پیچد:

"بخوان"

محمد مات و مبهوت به اطرافش می‌نگرد!
این صدا از کجاست و مخاطبش کیست؟!
و آن صدای اسرار آمیز با تأکیدی افزون و رساتر از پیش تکرار می‌کند: "بخوان"
"بخوان بنام پروردگارت که آفریننده است"


محمد حیران‌تر از پیش پاسخ می‌گوید: ولی من، ولی من، بچّه چوپانی یتیمم که روی مدرسه و مکتب را ندیده ام! چه بخوانم؟ چگونه بخوانم؟........ این دستور پروردگار است بخوان محمد!

لبان محمد(ص) آرام می‌جنبد:
"اقرأ باسم ربّک الّذی خلق، خلق الانسان من علق اقرأ و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان مالم یعلم...."

و بعثت محمد(ص) آغاز می شود.
او اکنون پیامبر خاتم و برگزیده ی خداست.

با طلوع خورشید فروزان نبوّت او ستاره‌های بی سوی سیادت "هبل، لات و عزّا" افول می‌کند
و به دست یداللّهی او بت شکوه و شوکت ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها و ابوسفیان‌ها برای همیشه ی تاریخ می‌شکند و فرو می‌افتد.

محمّد امین که روزی عرب به صداقتش گواهی می داد با روی و دستی همیشه گشاده و با اخلاقی که او را مستحق تحسین "و انک لعلی خلق عظیم" می‌کند و با مرامی که لایق "اسوة حسنة" بشریت است و با شفقتی که او را مصداق "رحمة للعالمین" کرده است از آن "اقرأ" تاکنون که بر سریر دل‌های بیش از یک میلیارد مسلمان حکمرانی می‌کند ستوده ی همیشه ی همه ی عصرها و نسل‌هاست.

درود خدا بر محمد و اهل بیت طاهرینش که راهی از ظلمات خاک به افلاک گشودند و ناسوت را به ملکوت خدا پیوند زدند.

الّلهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم

اخبار انتخابات در اهواز

 

خوزنیوز: بنا بر اعلام فرمانداری اهواز ، اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز به شرح زیر است:


  1. آﻗﺎی  دارﯾﻮش  آﺷﻨﺎﮔﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﯾﺎر
  2.  آﻗﺎی  اﯾﻤﺎن  آﻗﺎﻣﻼﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﻣﺎم ﻗﻠﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﻘﺪﻋﻠﯽ
  3.  ﺧﺎﻧﻢ  ﻣﺮﯾﻢ  اﺑﺮﯾﺸﻢ ﮐﺎر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﻨﺒﺮﻋﻠﯽ
  4.  آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  اﺣﻤﺪی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﻣﯿﺮ ﻋﺒﺎس ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺑﺎﺑﺎ
  5.   آﻗﺎی  اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ  اﺣﻤﺪی ﻓﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺎﺑﺮ
  6.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  اﺣﻤﺪی ﻣﻌﯿﻦ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ اﺣﻤﺪی ﻓﺮزﻧﺪ ﮔﻞ ﻣﺤﻤﺪ
  7.  آﻗﺎی  ﻓﺮﺷﺎد  اﺧﺘﺮﺷﻤﺲ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﺒﺰوار
  8.  آﻗﺎی  ﯾﺪاﻟﻪ  اﺧﻼﻗﯽ ﻧﺴﺐ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﺧﻼﻗﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻠﯿﻔﻪ
  9.  آﻗﺎی  ﺑﯿﮋن  ارزاﻧﯽ ﺑﯿﺮﮔﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ
  10.  ﺧﺎﻧﻢ  ﭘﺮوﯾﻦ  ارزاﻧﯽ ﺑﯿﺮﮔﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺎﻟﯽ ﺧﻮن  
  11.  آﻗﺎی  رﺿﺎ  اروﯾﺶ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﻬﺮاب  
  12.  آﻗﺎی  ﻋﻨﺎﯾﺖ اﻟﻪ  اﺳﻔﻨﺪﯾﺎری ﻧﮋاد  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  13.  آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  اﺳﻼﻣﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺮﺗﻀﯽ  
  14.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  اﻋﻼﻧﮋاد  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  
  15.  آﻗﺎی  ﯾﻮﻧﺲ  اﻓﺸﺎری راﻫﺪار  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  16.  آﻗﺎی  ادرﯾﺲ  اﻓﺸﯿﻦ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ
  17.  آﻗﺎی  ﺳﺮوش  اﮐﺒﺮﺑﺮوﺟﺮدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﺻﺮ  
  18.  ﺧﺎﻧﻢ  اﺑﺘﺴﺎم  اﻟﺒﺎﺟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﺎﺳﻢ  
  19. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﻬﺪی  اﻟﺒﻮﺷﻮﮐﻪ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﯿﺪﮐﺎﻇﻢ ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ  
  20.  ﺧﺎﻧﻢ  ﺣﻨﺎن  ال ﺑﻮﺷﻬﺒﺎزی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﺪان  
  21.  آﻗﺎی  ﻣﻬﺮاب  اﻟﺒﻮﮐﺮد ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻬﺮان ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻼم  
  22. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  اﻣﺎﻧﯽ ﺑﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  23.  آﻗﺎی  ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ  اﻣﺠﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ  
  24.  آﻗﺎی  ﻫﻮﺷﻨﮓ  اﻣﯿﺮﺧﺎﻧﯽ دﻫﮑﺮدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪﻣﺮاد  
  25.  آﻗﺎی  اﻓﺸﯿﻦ  اﻣﯿﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ رﻣﻀﺎن  
  26.  آﻗﺎی  ﺳﻌﯿﺪ  اﻣﯿﺮی ﺑﺨﺘﯿﺎری ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﻣﯿﺮ ﺑﺨﺘﯿﺎر ﺑﺨﺘﯿﺎری ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻬﺎن ﻣﺤﻤﺪ  
  27.  آﻗﺎی  ﻧﺎﺻﺮ  اﻣﯿﻨﯽ ﻧﮋاد  ﻓﺮزﻧﺪ ﮔﻮدرز  
  28.  آﻗﺎی  وﺣﯿﺪ  اﻧﺼﺎری  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ  
  29. آﻗﺎی  ﻣﻨﺼﻮر  اورﮐﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﻮراﷲ  
  30.  آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  اوﯾﺴﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺑﻬﻨﺎم ﻓﺮزﻧﺪ ﻫﻮﺷﻨﮓ  
  31.  آﻗﺎی  ﻓﺮﯾﺪون  اﯾﻞ اﺳﮑﻨﺪری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  32.  آﻗﺎی  ﭘﺮوﯾﺰ  ﺑﺎﺑﺎدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺘﺢ اﻟﻪ  
  33.  آﻗﺎی  زﻣﺎن  ﺑﺎﺑﺎدی ﺷﻮراب  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻬﺪی
  34.  آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  ﺑﺎﺟﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﻌﺒﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺠﯿﺪ  
  35.  آﻗﺎی  ﺣﻤﯿﺪ  ﺑﺎران ﮔﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻃﺎﻫﺮ  
  36.  آﻗﺎی  ﺑﻬﺮوز  ﺑﺎراﻧﯽ ﺑﺮه ﺑﯽ ﭼﺎﺳﺖ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻌﻔﺮﻗﻠﯽ  
  37.  آﻗﺎی  اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ  ﺑﺎﺻﺮی ارﻏﻮاﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺎج ﺑﺎﺻﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺴﮑﺮ  
  38.  آﻗﺎی  اﻣﺎن اﻟﻪ  ﺑﺎﻗﺮﯾﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﻮراﻟﻪ  
  39. آﻗﺎی  ﭘﮋﻣﺎن  ﺑﺎﻟﯽ ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﭘﮋﻣﺎن ﺑﺎﺑﺎدی ﻓﺮزﻧﺪ اﺣﻤﺪ  
  40.  آﻗﺎی  اﺣﻤﺪ  ﺑﺎورﺳﺎد  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺟﺎن
  41.  آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  ﺑﺎوی  ﻓﺮزﻧﺪ اﺳﺤﺎق  
  42.  آﻗﺎی  ﺳﯿﺎﻣﮏ  ﺑﺨﺘﯿﺎری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  43.  آﻗﺎی  ﺣﺒﯿﺐ  ﺑﺪوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  44.  آﻗﺎی  اﺣﻤﺪ  ﺑﺮاﺗﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﺮاﻓﺮاز
  45.  آﻗﺎی  ﻗﺪﯾﺮ  ﺑﺮاﺗﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺮﺗﻀﯽ  
  46.  آﻗﺎی  ﺟﺎﺳﻢ  ﺑﺮواﯾﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ  
  47.  آﻗﺎی  ﺟﺎﺳﻢ  ﺑﻄﺮاﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺪی ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺴﺎده  
  48.  آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﻬﺪی  ﺑﻼدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻌﻔﺮ  
  49.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺑﻠﻮﺗﯽ وﻧﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  50.  آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  ﺑﻠﯿﺶ ﻣﯿﺎﺣﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺴﻦ ﻣﯿﺎﺣﯽ ﻓﺮزﻧﺪ رﻣﻀﺎن  
  51.  آﻗﺎی  ﺟﺎﺑﺮ  ﺑﻨﯽ ﺗﻤﯿﻢ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  52.  آﻗﺎی  اﻣﯿﻦ  ﺑﻮﯾﺮاﺣﻤﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوﯾﺰ  
  53.  آﻗﺎی  ﮐﺎﻣﺒﯿﺰ  ﺑﻬﺎدری ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﺎﻣﯿﺎر ﺑﻬﺎدر ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺷﯿﺮ  
  54.  آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  ﺑﻬﺸﺘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ  
  55.  آﻗﺎی  ﺳﻠﻄﺎﻧﻌﻠﯽ  ﺑﻬﻤﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ زﮐﯽ  
  56.  آﻗﺎی  ﻧﺎﺟﯽ  ﺑﯿﺖ ﺳﯿﺎح  ﻓﺮزﻧﺪ ﻫﺮﯾﺠﻪ  
  57.  ﺧﺎﻧﻢ  ﻣﻬﯿﻦ  ﭘﺮﭼﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﻣﺪار  
  58.  آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﭘﺮوﯾﻦ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﺒﺰﻋﻠﯽ  
  59. ﺧﺎﻧﻢ  ﻣﺮﯾﻢ  ﭘﻮرﺣﺴﯿﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﺣﻤﺪ  
  60.  ﺧﺎﻧﻢ  ﻫﺪا  ﺗﺎﺑﻊ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ  
  61.  آﻗﺎی  اﻣﯿﻦ  ﺗﺎج داﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﯿﺪر ﻋﻠﯽ  
  62.  آﻗﺎی  ﺟﻤﺸﯿﺪ  ﺗﺎﻻﻧﮏ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺗﺎﻟﻨﮓﺷﻬﻨﯽﭼﻬﺎرﻟﻨﮓ ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺪاﻟﻪ  
  63.  آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺮﺗﻀﯽ  ﺗﺮاﺑﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  64.  آﻗﺎی  رﺣﯿﻢ  ﺗﻤﯿﻤﯽ ﺣﻠﻔﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺎج رﺣﯿﻢ ﺗﻤﯿﻤﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎس  
  65.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  ﺗﯿﺰﻧﻮﺑﯿﮏ  ﻓﺮزﻧﺪ اﺣﻤﺪ  
  66.  آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺰﻫﺮا  ﺗﯿﻤﺎس  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻄﯿﺮ
  67.  آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  ﺟﺎﺑﺮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻧﻮاﺻﺮی ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻬﯿﺮ
  68.  آﻗﺎی  رﺣﯿﻢ  ﺟﺎﻓﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  69. آﻗﺎی  اﻣﯿﻦ  ﺟﻼﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  
  70.  ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﯿﻤﯿﻦ دﺧﺖ  ﺟﻼﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﯿﺮﮐﺮﯾﻢ  
  71.  ﺧﺎﻧﻢ  اﮐﺮم  ﺟﻠﯿﻠﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺎﺟﺖ ﻣﺮاد  
  72.  ﺧﺎﻧﻢ  ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ  ﭼﺮاغ ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻪ  
  73.  ﺧﺎﻧﻢ  ﺻﺒﺎ  ﭼﺮاﻏﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻫﻮﺷﻨﮓ  
  74.  آﻗﺎی  ﺟﻮاد  ﭼﻠﺪاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻠﯿﻞ  
  75.  آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﭼﻠﺪاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  76.  آﻗﺎی  رﺣﯿﻢ  ﭼﻠﺪاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﭼﺎﺳﺐ
  77.  آﻗﺎی  رﻣﻀﺎن  ﺣﺎﺗﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺠﻒ ﻗﻠﯽ  
  78.  آﻗﺎی  ﻓﺘﺢ اﻟﻪ  ﺣﺎﺟﺘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻪ  
  79. آﻗﺎی  ﻧﯿﻤﺎ  ﺣﺎﺟﯽ ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎس  
  80.  آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  ﺣﺎﺟﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺪاﻟﻪ  
  81.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺣﺎﺟﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻬﺮﻋﻠﯽ  
  82.  آﻗﺎی  ﻣﻬﺮﻋﻠﯽ  ﺣﺎﺟﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﮔﺮﮔﻌﻠﯽ  
  83.  آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ ﻣﺮاد  ﺣﺎﻓﻈﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﺎﻫﻤﺮاد
  84.  آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺣﺎﻣﺪی ﻓﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﯿﻦ اﻟﻪ  
  85.  آﻗﺎی  ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ  ﺣﺒﯿﺐ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎﺳﻌﻠﯽ  
  86.   ﺧﺎﻧﻢ  ﻧﺠﻤﻪ  ﺣﺒﯿﺒﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ دروﯾﺶ  
  87.  آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ  ﺣﺒﯿﺒﯽ ﺑﻬﺮوز ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﻠﯽ ﺣﺒﯿﺒﯽ ﺣﺎج ﻋﻠﯽ  ﺑﻬﻤﺌﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ رﺿﺎ  
  88.  آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻻﻣﯿﺮ  ﺣﺮداﻧﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﺪ  
  89. آﻗﺎی  ﻗﺎﺳﻢ  ﺣﺮﯾﺰاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﻮﺳﻒ  
  90. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﺣﺰﺑﺎوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﮐﺎﻇﻢ  
  91. آﻗﺎی  ﺑﯿﮋن  ﺣﺴﻦ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪﻋﻠﯽ  
  92. آﻗﺎی  اﺑﺮاﻫﯿﻢ  ﺣﺴﯿﻦ ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﺪا رﺣﻢ  
  93. ﺧﺎﻧﻢ  زﯾﻨﺐ  ﺣﺴﯿﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﺪاداد  
  94. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻋﺒﺎس  ﺣﺴﯿﻨﯽ ﮐﯿﺎ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻣﻬﺪی  
  95. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻋﻠﯽ  ﺣﺴﯿﻨﯽ ﮐﯿﺎ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻣﻬﺪی  
  96. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻧﺎﺻﺮ  ﺣﺴﯿﻨﯽ ﮔﻬﺮ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺗﻘﯽ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﺣﺴﯿﻦ
  97. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﺣﻤﺎدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﯿﺪ  
  98. آﻗﺎی  ﻧﺒﯿﻞ  ﺣﻤﺎدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪ اﻟﺰﻫﺮا
  99. ﺧﺎﻧﻢ  ﺗﻮران  ﺣﻤﯿﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﺒﺮ  
  100. آﻗﺎی  ﻣﺴﻌﻮد  ﺣﻤﯿﺪی ﻧﮋاداﺷﮑﻔﺘﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﻤﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻤﺤﻤﺪ  
  101. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺮﺳﻮل  ﺣﯿﺎت ﻣﻘﺪم  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺠﯿﺪ  
  102. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﺣﯿﺪری ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﻣﯿﺮ ﺣﺴﯿﻦ ﺣﯿﺪری ﮐﺮد زﻧﮕﻨﻪ ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوﯾﺰ  
  103. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺧﺎﻟﺪی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺧﺎﻟﺪ ﺧﺎﻟﺪی ﻓﺮزﻧﺪ ﻃﻌﯿﻤﻪ  
  104. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﺧﺎﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺒﺪاﻟﺨﺎﻧﯽﻋﻠﯿﺨﺎﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  105. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺧﺮم  ﻓﺮزﻧﺪ اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ  
  106. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﷲ  ﺧﺴﺮوﻧﯿﺎ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎﺳﻢ  
  107. ﺧﺎﻧﻢ  ﺷﯿﺮﯾﻦ  ﺧﺴﺮوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﻬﺮاب
  108. آﻗﺎی  ﺟﺎﻧﻌﻠﯽ  ﺧﻮرﺷﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻮﻧﻌﻠﯽ
  109. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  دزﻓﻮﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻬﻤﻦ  
  110. آﻗﺎی  ﻣﺮﺗﻀﯽ  دﺷﺖ ﺑﺰرگ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  111. آﻗﺎی  ﻏﻼم ﺣﺴﯿﻦ  دﺷﺖ ﺑﺰرﮔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﮐﺒﺮ  
  112. آﻗﺎی  ﻣﺴﻌﻮد  دﺷﺖ ﺑﺰرﮔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻃﺎﻟﺐ  
  113. آﻗﺎی  اﺣﻤﺪ  دﻏﺎﻏﻠﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  114. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﻌﺎﻟﯽ  دﻏﺎﻏﻠﻪ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺒﺎس ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  115. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  دﻏﺎﻏﻠﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺮﯾﺐ  
  116. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ  دل آرام  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﯿﺮﻋﻠﯽ  
  117. آﻗﺎی  ﺣﺒﯿﺐ  دﻟﻔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺎور  
  118. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  دﻫﻘﺎن ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ رﺿﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ  
  119. آﻗﺎی  ﯾﺤﯿﯽ  دﯾﻠﻤﯿﺎن ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ دﯾﻠﻤﯽ ﻓﺮزﻧﺪ آﺳﯽ  
  120. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪاﺣﻤﺪ  ذﻫﺒﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  121. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  راﻫﺪاری زاده ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ رﺿﺎ راﻫﺪاری ﻓﺮزﻧﺪ رﻣﻀﺎن  
  122. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪاﺑﺮاﻫﯿﻢ  رزاز  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺠﯿﺪ  
  123. آﻗﺎی  ﺷﻬﺎب  رزﻣﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﯿﺒﺮ  
  124. آﻗﺎی  رﺿﺎ  رﺿﺎﺋﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  125. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد  رﺿﻮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪﺳﯿﺪ ﺟﻮاد ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻨﺒﯽ  
  126. آﻗﺎی  ﻗﯿﺲ  رﻓﯿﻌﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺰﯾﺰ
  127. آﻗﺎی  ﻣﺼﻄﻔﯽ  رﻣﻀﺎن اﺣﻤﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﻮد  
  128. آﻗﺎی  اردﺷﯿﺮ  روﻏﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﺎﺳﻢ  
  129. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  رﯾﺎﺿﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  
  130. آﻗﺎی  اﻓﺸﯿﻦ  زﺑﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪ  
  131. آﻗﺎی  ﻣﺠﺎﻫﺪ  زﺑﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ زاﻫﺪ  
  132. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  زرﮔﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﺛﺠﯿﻞ  
  133. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪﺑﺎﻗﺮ  زﮐﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  134. آﻗﺎی  اﺑﺮاﻫﯿﻢ  زﻟﻘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﻔﺮ  
  135. ﺧﺎﻧﻢ  آذر  زﻣﺎن ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻨﻌﻠﯽ  
  136. آﻗﺎی  اﺳﮑﻨﺪر  زﻧﮕﻨﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ
  137. آﻗﺎی  ﻓﺮﻫﺎد  زﻧﮕﻨﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻨﺼﻮر  
  138. آﻗﺎی  ﮐﻮرش  زﻧﮕﻨﻪ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺰﯾﺰ ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎدﻋﻠﯽ  
  139. آﻗﺎی  ﮐﯿﺎﻣﺮث  زﻧﮕﻨﻪ ﺑﻨﺪاﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺑﻨﺪاﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺎﺟﯽ  
  140. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  زﯾﺪوﻧﺪی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ زﯾﺪوﻧﺪ_زﯾﺪوﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  141. ﺧﺎﻧﻢ  اﻣﯿﺮه  ﺳﺎﮐﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎس  
  142. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﻬﺎم  ﺳﺎﮐﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﻮﺳﻒ  
  143. آﻗﺎی  رﺿﺎ  ﺳﺎﻻری ﻓﺮ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ زﻧﺪاﻧﺒﺎن رﺿﺎ ﺳﻮاریرﺿﺎ ﺳﺎﻻری ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﮑﺎﻇﻢ  
  144. آﻗﺎی  ﺣﻤﯿﺪ  ﺳﺎﻟﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  
  145. آﻗﺎی  ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ  ﺳﺒﺰﻋﻠﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﺻﺮ  
  146. آﻗﺎی  ﻏﻼم ﻣﺤﻤﺪ  ﺳﺒﺰﻋﻠﯽ زاده ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻏﻼم ﺳﺒﺰ ﻋﻠﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎن ﻣﺤﻤﺪ  
  147. آﻗﺎی  ﻇﺎﻫﺮ  ﺳﺒﻬﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻮاﺣﺪ  
  148. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  ﺳﺒﻬﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﺳﻤﻌﯿﻞ  
  149. ﺧﺎﻧﻢ  زﻫﺮا  ﺳﺮاﺟﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺮﺗﻀﯽ  
  150. آﻗﺎی  ﻗﺮﺑﺎﻧﻌﻠﯽ  ﺳﻌﺎدت ﻧﯿﺎ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ
  151. ﺧﺎﻧﻢ  ﺷﻬﻼ  ﺳﻌﺪوﻧﯽ ﻧﮋاد  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ  
  152. آﻗﺎی  ﺣﮑﯿﻢ  ﺳﻌﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻬﺪی  
  153. آﻗﺎی  ﺣﻤﺰه  ﺳﻌﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ رﺣﯿﻢ  
  154. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﮐﺮﯾﻢ  ﺳﻌﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻃﺎﻫﺮ  
  155. آﻗﺎی  ﺟﻮاد  ﺳﻌﯿﺪی ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻀﺒﺎن  
  156. آﻗﺎی  ﻧﺎﺟﯽ  ﺳﻼﻣﯽ راد ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺎت ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﯿﺪ  
  157. آﻗﺎی  ﺟﻤﺸﯿﺪ  ﺳﻠﺤﺸﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﯿﺐ اﻟﻪ  
  158. آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  ﺳﻠﻤﺎن زاده ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺗﻤﯿﻤﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻨﺼﻮر  
  159. آﻗﺎی  ﻣﺴﻠﻢ  ﺳﻠﯿﻤﺎﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪﭘﻮرﺷﯿﺦ ﻣﺴﻠﻢ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻬﺮ ﻋﻠﯽ  
  160. آﻗﺎی  آرش  ﺳﻤﯿﻌﯽ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  161. آﻗﺎی  ﻗﺪرت  ﺳﻮادی ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻏﺪﯾﺮ ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎﺑﺮ  
  162. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﺳﻮاری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺎﺷﻮر  
  163. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﺳﻮاری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﻌﯿﻢ  
  164. آﻗﺎی  ﻏﺎزی  ﺳﻮاری  ﻓﺮزﻧﺪ راﺿﯽ  
  165. آﻗﺎی  ﮐﺎﻇﻢ  ﺳﻮاری ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﮐﺎﻇﻢ ﺷﯿﺦ ﺳﻮاری ﻓﺮزﻧﺪ ﻟﻔﺘﻪ  
  166. آﻗﺎی  ﻧﺎﺟﯽ  ﺳﻮاری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺴﺎده  
  167. آﻗﺎی  ﻋﺎﺷﻮر  ﺳﻮاری ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻌﺰﯾﺰ  
  168. آﻗﺎی  ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ  ﺳﻮداﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ رﺿﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺎﺳﯿﻦ  
  169. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪﮐﻤﺎل  ﺳﻮدﻣﻨﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺮﯾﺪون
  170. آﻗﺎی  ﺑﻬﺮام  ﺳﻬﺮاﺑﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺪ اﻟﻪ  
  171. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﻮد  ﺳﻬﺮاﺑﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺪاﷲ  
  172. آﻗﺎی  رزاق  ﺳﯿﺎﺣﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻨﺸﺪاوی )اﺑﻮﺷﻔﯿﻖ (ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﺎﺳﻢ  
  173. آﻗﺎی  ﺷﻬﺮام  ﺳﯿﺎﺣﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ  
  174. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻋﻠﯽ  ﺳﯿﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﮐﺮﯾﻢ  
  175. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﺣﻤﯿﺪ  ﺳﯿﻒ اﻟﺴﺎدات  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﺟﺎﺑﺮ  
  176. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﻮد  ﺷﺎدﻣﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﺪم  
  177. آﻗﺎی  ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ  ﺷﺎﻧﻪ ﺳﺎزان  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ  
  178. آﻗﺎی  ﮐﺎﻇﻢ  ﺷﺎوردی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﺎﻇﻢ ﻓﺎﺿﻠﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﮑﺮﯾﻢ  
  179. آﻗﺎی  ﺷﻬﺮام  ﺷﺎﻫﯿﻦ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﯿﺪر  
  180. آﻗﺎی  ﻓﺮﺣﺎن  ﺷﺠﺮاوی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﺠﯿﺮات ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﯿﺲ  
  181. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﺳﻌﯿﺪ  ﺷﺮﻓﺎء  ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﻠﺶ  
  182. آﻗﺎی  ﻫﺎدی  ﺷﺮﻓﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﺮﯾﻔﯽ ﻋﺎﻣﺮ ﻫﻮﯾﺰه ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺨﺘﺎظ  
  183. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ اﻣﯿﻦ  ﺷﺮﯾﻔﺎت ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺟﺎﺳﻢ ﺷﺮﯾﻔﺎت ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  184. آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  ﺷﺮﯾﻔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  185. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  ﺷﺮﯾﻔﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﯿﺪ رﺿﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻔﺘﻦ  
  186. آﻗﺎی  ﻣﺴﻌﻮد  ﺷﺮﯾﻔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪ  
  187. آﻗﺎی  ﺟﻌﻔﺮ  ﺷﻌﺒﺎن ﭘﻮرﺧﺰﯾﻨﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺤﺴﯿﻦ  
  188. آﻗﺎی  ﺷﻬﺪاد  ﺷﻌﺒﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪﺣﺴﯿﻦ  
  189. آﻗﺎی  ﻗﺎﺳﻢ  ﺷﻌﯿﺒﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ روﯾﺾ  
  190. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﺷﻬﺒﺎزی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻬﺰاد  
  191. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﺷﯿﺦ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻬﻤﺪ  
  192. آﻗﺎی  ذﺑﯿﯽ اﻟﻪ  ﺷﯿﺦ زاده ﺗﮏ آﺑﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺘﺢ اﷲ  
  193. آﻗﺎی  اﯾﻤﺎن  ﺷﯿﺮاﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﯾﺮج  
  194. آﻗﺎی  ﻋﻤﺎداﻟﺪﯾﻦ  ﺷﯿﺮاﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ  
  195. آﻗﺎی  ﻣﺼﻄﻔﯽ  ﺷﯿﺮاﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺧﻮن  
  196. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﺤﺮ  ﺷﯿﺮﻣﺤﻤﺪی ﻫﻔﺸﺠﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﺻﻐﺮ  
  197. آﻗﺎی  ﻫﻮﺷﻨﮓ  ﺷﯿﺮﻣﺮدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺘﺎح  
  198. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  ﺻﺎﮐﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  199. ﺧﺎﻧﻢ  زﯾﺒﺎ  ﺻﺎﻟﺢ ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﯿﺎﻧﯽ  ﺻﺎﻟﺤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﺻﺮ  
  200. آﻗﺎی  ﻓﺮﯾﺪ  ﺻﺎﻟﺤﭙﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ آﻗﺎ ﻃﻼ  
  201. آﻗﺎی  اﺣﻤﺪرﺿﺎ  ﺻﺎﻟﺤﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﺣﻤﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ  
  202. آﻗﺎی  اﻣﯿﺪ  ﺻﺒﺎﺣﯽ ﺧﻮاه  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎن ﻣﺤﻤﺪ
  203. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﻮد  ﺻﺪﯾﻘﯽ ﭘﻮراﻫﻮاز  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  
  204. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﺻﯿﺎﺣﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﮐﺎﻇﻢ  
  205. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  ﺿﯿﺎﻏﻢ اﻫﻮاز  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﮑﺮﯾﻢ  
  206. آﻗﺎی  ﺧﺴﺮو  ﻃﺎﻫﺮی ﺑﺎﺑﺮﺻﺎد  ﻓﺮزﻧﺪ رﺟﺒﻌﻠﯽ  
  207. ﺧﺎﻧﻢ  اﻣﻞ  ﻃﺮﻓﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻌﺒﺎس  
  208. ﺧﺎﻧﻢ  ﻧﻮﻧﺎ  ﻃﻮﻻﺑﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎس  
  209. آﻗﺎی  اﺣﺴﺎن  ﻃﻬﻤﺎﺳﺒﯽ ﺑﯿﺮﮔﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ
  210. آﻗﺎی  ﺑﻬﺮوز  ﻃﻬﻤﺎﺳﺒﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯿﺪاد  
  211. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﻇﺎﻫﺮی ﻋﺒﺪه وﻧﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺪاﻟﻪ  
  212. آﻗﺎی  ﺟﺎﺳﻢ  ﻇﻬﯿﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺎس  
  213. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺎﺑﺪﯾﻨﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺒﯽ  
  214. آﻗﺎی  ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ  ﻋﺒﺎﺳﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  
  215. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻋﺒﺎﺳﯽ ﻋﺒﯿﺎت  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺒﺮ  
  216. ﺧﺎﻧﻢ  ﺧﺪﯾﺠﻪ  ﻋﺒﺎﺳﯽ ﻓﺮاﻣﻮﺷﺠﺎﻧﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺷﻬﻨﺎز ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺠﺎﺗﻌﻠﯽ  
  217. آﻗﺎی  ﺟﻼل  ﻋﺒﺪاﻟﺨﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ  
  218. آﻗﺎی  ﻣﺠﯿﺪ  ﻋﺒﺪاﻟﺨﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ رﻣﻀﺎن  
  219. آﻗﺎی  ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ  ﻋﺒﺪاﻟﻬﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﯿﺎﻣﮏ ﻓﺮزﻧﺪ اﺣﻤﺪﻗﻠﯽ  
  220. آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  ﻋﺒﯿﺎت  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻮده  
  221. آﻗﺎی  اﯾﻤﺎن  ﻋﺒﯿﺎوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﻨﺸﻞ  
  222. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﷲ  ﻋﺒﯿﺎوی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺒﯿﺎت ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﻮد  
  223. آﻗﺎی  ﺻﺎﺣﺐ  ﻋﺒﯿﺪاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪ اﻟﺤﺴﯿﻦ
  224. آﻗﺎی  ﻃﺎرق  ﻋﭽﺮش زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻻﻣﯿﺮ  
  225. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﻋﺪﻟﻮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﯿﺪر ﻋﻠﯽ
  226. ﺧﺎﻧﻢ  اﻟﻬﺎم  ﻋﺪﻧﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﮐﺎﻣﻞ
  227. آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  ﻋﺴﺎﮐﺮه  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻨﺠﺮ  
  228. آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  ﻋﺴﮑﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ اﺑﺮاﻫﯿﻢ  
  229. آﻗﺎی  اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ  ﻋﺴﮑﺮﯾﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻨﺎت  
  230. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪ ﻣﺠﺘﺒﯽﻋﺴﮕﺮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻋﺴﮑﺮی ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  231. آﻗﺎی  رﺿﺎ  ﻋﺼﺎره  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺤﻤﯿﺪ  
  232. آﻗﺎی  ﭘﯿﻤﺎن  ﻋﻄﺎﺋﯽ ﮐﭽﻮﺋﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ  
  233. آﻗﺎی  ﻓﺮﻫﺎد  ﻋﻄﺎﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻬﺎن ﺑﺨﺶ  
  234. آﻗﺎی  ﻣﺠﯿﺪ  ﻋﻔﺮاوی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎﺑﺮ  
  235. آﻗﺎی  ﻧﺎﺻﺮ  ﻋﻘﯿﻠﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺪی ﻓﺮزﻧﺪ زاﻣﻞ  
  236. آﻗﺎی  راﻣﯽ  ﻋﻼﺳﻮﻧﺪﻣﻘﺪم ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ راﻣﯿﻦ اﻻﺳﻮﻧﺪ ﻓﺮزﻧﺪ اﻣﯿﺮﺧﻮن  
  237. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﺷﺮﯾﻒ  ﻋﻠﻮی ﻣﺤﻤﺪﯾﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻓﺎﺧﺮ
  238. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺼﻄﻔﯽ  ﻋﻠﻮی ﻧﯿﺎ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﺎدات ﻋﻠﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻧﺎﺟﯽ
  239. آﻗﺎی  ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ  ﻋﻠﯿﺮﺿﺎﺋﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ رﺿﺎﯾﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﻮار ﻋﻠﯽ  
  240. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﺤﺎﻓﻆ  ﻋﻨﺒﺮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻆ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ
  241. آﻗﺎی  اﻓﻀﻞ  ﻏﺮﯾﺒﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ داراب  
  242. آﻗﺎی  ﻧﺎﻣﺪار  ﻏﻀﻨﻔﺮی ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﮕﻬﺪار  
  243. آﻗﺎی  ﺑﻬﺮوز  ﻓﺎرﺳﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  244. ﺧﺎﻧﻢ  رﺳﺎﻟﻪ  ﻓﺎﺿﻠﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻓﯿﺼﻞ  
  245. آﻗﺎی  ﺳﺎﻣﺎن  ﻓﺮاﻣﺮزی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪﺳﺎﻣﺎن ﺑﺎﺑﺎدی ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺒﯽ
  246. آﻗﺎی  ﻧﯿﻤﺎ  ﻓﺮﺑﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺣﺴﯿﻦ  
  247. آﻗﺎی  وﺣﯿﺪ  ﻓﺮﺟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﺪاداد  
  248. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﻓﺮزام  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  249. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ  ﻓﺮﻫﺎدزاده ﺷﻮﺷﺘﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  250. آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  ﻓﺮﻫﺎدزاده ﺷﻮﺷﺘﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  251. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻓﺮﻫﻮدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  252. آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  ﻓﺮﯾﺴﺎت  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮﻫﺎن  
  253. آﻗﺎی  ﺣﺴﯿﻦ  ﻓﯿﻀﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﺴﺮو  
  254. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﻤﺠﯿﺪ  ﻗﺒﯿﺘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﯿﻢ  
  255. ﺧﺎﻧﻢ  ﻧﺠﻤﻪ  ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ اورﮔﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ رﻣﻀﺎن  
  256. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻗﻀﺎﺋﯽ ﻣﺎﻧﻘﻮﻃﺎی  ﻓﺮزﻧﺪ رﺟﺐ  
  257. ﺧﺎﻧﻢ  زﻫﺮا  ﻗﻄﺐ اﻟﺪﯾﻦ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  258. آﻗﺎی  ﺣﺎﻣﺪ  ﻗﻤﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺒﯿﺐ اﻟﻪ  
  259. آﻗﺎی  ﺣﻤﯿﺪ  ﻗﻨﺒﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺰﯾﺰاﷲ  
  260. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻗﻨﺒﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﻦ  
  261. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﮑﺮﯾﻢ  ﻗﻨﻮاﺗﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﻠﻄﺎن  
  262. آﻗﺎی  ﻣﻨﺼﻮر  ﮐﺎﻇﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ
  263. آﻗﺎی  ﻣﺴﻌﻮد  ﮐﺮﺑﻠﯿﻮﻧﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﻮد  
  264. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ  ﮐﺮم ﻧﯿﺎ  ﻓﺮزﻧﺪ رﺣﻢ ﺧﺪا
  265. آﻗﺎی  ﺧﯿﺮاﻟﻪ  ﮐﺮﯾﺰﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﺮﯾﻢ ﻓﺮزﻧﺪ ﻃﺎﻫﺮ  
  266. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﺷﺎﻫﺮخ  ﮐﺮﯾﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  267. آﻗﺎی  ﻣﯿﺜﻢ  ﮐﺮﯾﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺤﻤﺪ  
  268. آﻗﺎی  ﻣﯿﺜﻢ  ﮐﺮﯾﻤﯽ ﺷﻮﺷﺘﺮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻬﺪی ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻠﯿﻞ  
  269. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﺎﻧﺎز  ﮐﺮﯾﻤﯽ ﻓﺮد  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  270. ﺧﺎﻧﻢ  وﺣﯿﺪه  ﮐﻌﺐ ﻋﻤﯿﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  271. آﻗﺎی  ﻣﺴﻌﻮد  ﮐﻌﺒﯽ ﭘﻮزه  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﯿﺪ  
  272. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﻪ  ﮐﻼه ﮐﺞ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ  
  273. آﻗﺎی  ﺟﻤﺎل  ﮐﻤﺎﺋﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﮐﻤﺎل ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  274. آﻗﺎی  اﻣﯿﻦ  ﮐﻤﺎﻟﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ دﮐﺘﺮ ﮐﻤﺎﻟﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  275. آﻗﺎی  اﺑﺮاﻫﯿﻢ  ﮐﻮﺗﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺧﻮاﺟﻪ زاده ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪﻫﺎدی  
  276. ﺧﺎﻧﻢ  ﻣﯿﻨﺎ  ﮐﯿﺎﻧﯽ ﺷﺎﻫﻮﻧﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ راه ﻋﻠﯽ  
  277. آﻗﺎی  اﯾﺮج  ﮐﯿﺎﻧﯽ ﻫﻔﺖ ﻟﻨﮓ  ﻓﺮزﻧﺪ اﻟﻪ ﯾﺎر  
  278.   آﻗﺎی  اﺣﺴﺎن  ﮐﯿﻮان  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻼل اﻟﺪﯾﻦ  
  279. آﻗﺎی  ﻣﺠﯿﺪ  ﮐﯿﻮاﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻌﻔﺮ ﻗﻠﯽ
  280. آﻗﺎی  اﺳﺪاﻟﻪ  ﮔﻼﺑﻮﻧﺪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺎه  
  281. آﻗﺎی  ﺣﻤﺪاﻟﻪ  ﮔﻼﻟﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺘﺢ اﻟﻪ  
  282. آﻗﺎی  اﺣﻤﺪ  ﻟﺠﻢ اورک ﺷﮑﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ  
  283. آﻗﺎی  اﺳﮑﻨﺪر  ﻟﻄﻔﻌﻠﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺎن ﻣﺤﻤﺪ  
  284. آﻗﺎی  ﺧﺎﻟﺪ  ﻟﻮﯾﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻨﯿﺎن  
  285. آﻗﺎی  ﺻﺎﻟﺢ  ﻟﻮﯾﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﯿﺪ  
  286. آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  ﻟﻮﯾﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﺎن  
  287. آﻗﺎی  ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ  ﻣﺠﺪم  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺤﺴﻦ  
  288. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪ  ﻣﺤﻘﻘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪﺣﺴﻦ  
  289. آﻗﺎی  ﻗﺮﺑﺎن  ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻨﯽ ﻓﺮد  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  290. آﻗﺎی  ﻣﯿﺜﻢ  ﻣﺤﻤﺪزاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ  
  291. آﻗﺎی  ﺷﻬﺮام  ﻣﺤﻤﺪﯾﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻤﺤﻤﺪ  
  292. آﻗﺎی  ﺻﺎﻟﺢ  ﻣﺤﻤﺪﯾﺎن ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﻤﯿﺮ ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻤﻬﺪی  
  293. آﻗﺎی  ﺑﻬﻨﺎم  ﻣﺤﻤﺪی ﻧﺮﮔﺴﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﻧﺎز  
  294. آﻗﺎی  ﺣﺸﻤﺖ اﻟﻪ  ﻣﺤﻤﻮدی  ﻓﺮزﻧﺪ رﺣﻤﺖ اﷲ  
  295. ﺧﺎﻧﻢ  ﺷﻬﻨﺎز  ﻣﺤﻤﻮدی  ﻓﺮزﻧﺪ اﺑﻮاﻟﻤﺤﻤﺪ  
  296. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻣﺤﻤﻮدی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻗﺮﺑﺎن  
  297. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻣﺪدی  ﻓﺮزﻧﺪ راه ﺧﺪا  
  298. آﻗﺎی  ﺣﺒﯿﺐ اﻟﻪ  ﻣﺮادی ﻓﺮاش  ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﻔﺮﻋﻠﯽ  
  299. ﺧﺎﻧﻢ  ﻓﺎﻃﻤﻪ  ﻣﺰرﻋﻪ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﮑﺮﯾﻢ  
  300. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻣﺸﮑﻮرﻧﯿﺎ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺎج رﺳﻮل ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﯿﺎض
  301. آﻗﺎی  ﻧﺎدر  ﻣﻄﻮری  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ  
  302. آﻗﺎی  ﺣﺠﺖ  ﻣﻈﻔﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  303. آﻗﺎی  ﻋﺒﺎس  ﻣﻌﺘﻤﺪزرﮔﺮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺠﯿﺪ  
  304. ﺧﺎﻧﻢ  ﻋﺎﻟﯿﻪ  ﻣﻌﻠﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺒﯿﺐ اﻟﻪ
  305. آﻗﺎی  ﺻﺎﺑﺮ  ﻣﮑﻮﻧﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  306. ﺧﺎﻧﻢ  اﮐﺮم  ﻣﻠﮏ ﺧﯿﺎط  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ  
  307. آﻗﺎی  اﻣﺮاﻟﻪ  ﻣﻤﺒﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻪ
  308. آﻗﺎی  ﺧﺴﺮو  ﻣﻤﺒﻨﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻤﺒﯿﻨﯽ ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺮاد  
  309. آﻗﺎی  ﻫﺪاﯾﺖ  ﻣﻤﺒﻨﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻤﺒﯿﻨﯽداور ﻓﻮﺗﺒﺎل ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻪ  
  310. آﻗﺎی  اﺑﺮاﻫﯿﻢ  ﻣﻤﺒﯿﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﯿﮋن  
  311. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ ﻧﻈﺮ  ﻣﻤﺒﯿﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﻧﮕﻨﺎ
  312. آﻗﺎی  ﺟﻮاد  ﻣﻨﺼﻮری  ﻓﺮزﻧﺪ ﮐﺎﻇﻢ  
  313. ﺧﺎﻧﻢ  اﻟﻬﻪ  ﻣﻮاﻟﯽ زاده  ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﺒﻞ
  314. آﻗﺎی  ﺟﻤﺎل  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﺪاداد  
  315. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﺣﺒﯿﺐ  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻧﻮر  
  316. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪرﺣﯿﻢ  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ وﻟﯽ  
  317. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪرزاق  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪزﻏﯿﺮ  
  318. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺠﺘﺒﯽ  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻋﺒﺎس
  319. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﮐﺎﻇﻢ  
  320. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻧﻮراﷲ  ﻣﻮﺳﻮی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﯿﺪ ﻧﻮر ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﺧﺴﺮو  
  321. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﯿﺪه رؤﯾﺎ  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻗﺎدر  
  322. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﯿﺪه ﻓﺎﻃﻤﻪ  ﻣﻮﺳﻮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪرﺳﻮل  
  323. ﺧﺎﻧﻢ  ﺳﯿﺪه ﻟﯿﻼ  ﻣﻮﺳﻮﯾﺎن  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﺳﯿﻒ اﻟﻪ  
  324. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻣﻬﺮان  ﻣﻮﺳﻮی ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻣﻨﺪﻧﯽ  
  325. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻧﺎﺻﺮ  ﻣﻮﺳﻮی ﻧﮋاد  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻣﻄﺮ  
  326. آﻗﺎی  ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ  ﻣﻮﺳﯽ ﻗﺰوﯾﻨﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻗﺰوﯾﻨﯽ ﻓﺮزﻧﺪ اﺻﻐﺮ  
  327. ﺧﺎﻧﻢ  ژاﻟﻪ  ﻣﻬﺪوی ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪﻫﺎﺷﻢ  
  328. آﻗﺎی  اﯾﻤﺎن  ﻣﻬﺪی ﭘﻮر ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻨﺠﺰی  ﻓﺮزﻧﺪ اﮐﺒﺮ  
  329. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﺪ  ﻣﻬﺪی ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﯿﺮ ﻋﻠﯽ  
  330.   آﻗﺎی  ﮐﺮﯾﻢ  ﻣﻬﺮدل  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻌﻠﯽ  
  331. آﻗﺎی  ﻫﺎﻧﯽ  ﻣﯿﺎﺣﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﺻﺮ  
  332.  ﺧﺎﻧﻢ  آزﯾﺘﺎ  ﻣﯿﻨﻬﺎﺳﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﯿﻨﻬﺎس ﻓﺮزﻧﺪ ﻓﺎﺿﻞ ﺣﺴﯿﻦ  
  333. آﻗﺎی  ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ  ﻧﺎدری ﯾﮑﺘﺎ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻧﺎدری ﯾﮑﺘﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﯿﺪ ﺣﺴﻦ  
  334. آﻗﺎی  ﻋﻠﯽ  ﻧﺎﺻﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺎﺻﺮ  
  335. آﻗﺎی  ﻣﻮﺳﯽ  ﻧﺠﻒ ﭘﻮرﺷﻬﻨﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﭼﺮاﻏﻌﻠﯽ  
  336. ﺧﺎﻧﻢ  ﻓﺎﻃﻤﻪ  ﻧﺠﻔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻮﺳﯽ  
  337. آﻗﺎی  اﺑﺮاﻫﯿﻢ  ﻧﺼﯿﺮﻧﯿﺎ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺳﻮاری ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ  
  338. آﻗﺎی  ﺷﻬﺮام  ﻧﻈﺮی  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ  
  339. آﻗﺎی  ﻧﯿﻤﺎ  ﻧﻌﻤﺘﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد  
  340. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﻮد  ﻧﻮراﻧﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺒﺪاﻟﺨﺪر
  341. ﺧﺎﻧﻢ  ﺧﯿﺮﯾﻪ  ﻧﯿﺴﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﺎﮐﺮ  
  342. آﻗﺎی  ﻣﺤﻤﻮد  ﻧﯿﺴﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﻤﯿﺪ
  343. آﻗﺎی  ﻧﻮاب  ورﻧﺎﺻﺮی ﻗﻨﺪﻋﻠﯽ ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﻣﻬﻨﺪس ورﻧﺎﺻﺮیﻧﺎﺻﺮی ﻧﻮاﺻﺮی ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻨﺼﻮر  
  344. آﻗﺎی  ﻣﻬﺪی  وﻓﺎﺟﻮ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺰﯾﺰ
  345. آﻗﺎی  ﺳﯿﺪﻓﺨﺮاﻟﺪﯾﻦ  وﮐﯿﻞ زاده اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺪ ﻋﺒﺪاﻟﻤﺠﯿﺪ  
  346. آﻗﺎی  ﺣﺴﻦ  وﯾﺴﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ درﭼﺎل  
  347. آﻗﺎی  ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ  ﻫﻼﮐﻮﺋﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ اﺣﻤﺪ
  348. آﻗﺎی  وﺣﯿﺪ  ﻫﯿﺒﺖ اﻟﻪ ﭘﻮر  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﯿﺪرﻗﻠﯽ  
  349. ﺧﺎﻧﻢ  زﻫﺮا  ﯾﺎراﺣﻤﺪی  ﻓﺮزﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ  
  350. آﻗﺎی  ﻋﺒﺪاﻟﻪ  ﯾﺰدان ﺧﻮاه  ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﻮﺳﯽ  
  351. آﻗﺎی  ﻣﻈﻔﺮ  ﯾﻮﺳﻔﯽ  ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﺣﺴﯿﻦ  

اخبار روز خوزستان

 

رئیس جمهور برای افتتاح واحدهای مسکن مهر شهرستان دزفول قرار است در روزهای آینده به این شهرستان سفر کند و از نزدیک برای رفع مشکلات در این شهرستان تصمیم اتخاذ کند.
 
مدیر عامل تعاونی مسکن مهر شهر دزفول در این شهرستان اظهار کرد: قرار شده است که رئیس جمهور در روزهای پایانی این هفته برای افتتاح واحدهای مسکن مهر در شهرستان دزفول به این شهر مقاوم در تاریخ معاصر ایران اسلامی سفر کند.
 
عبدالرحیم تهرانی با اشاره به اینکه واحدهای در نظر گرفته شده برای افتتاح توسط رئیس جمهور دو نوع هستند، خاطر نشان کرد: برخی از این واحدها خود مالکی و برخی دیگر تعاونی‌های ساخت هستند.
 
وی با اشاره به تعداد واحدهای در نظر گرفته شده برای این مراسم افتتاح گفت: قرار است رئیس جمهور 216 واحد مسکن مهر دزفول را در منطقه زیباشهر (کوپیته) و 296 واحد مسکن مهر را در مهرشهر به افتتاح برساند و به مالکان تحویل دهد.
 
تهرانی با اشاره به برخی تعاونی‌هایی که واحدهای ساختمانی آنها در سفر رئیس جمهور به دزفول به اعضا تحویل می‌شود، گفت: تعاونی‌های مسکن مهر دانشگاه آزاد اسلامی و نیروی انتظامی شهرستان دزفول از جمله این تعاونی‌ها هستند.
 
مدیر عامل تعاونی مسکن مهر شهر دزفول گفت: هنوز هم زمان دقیق این سفر اعلام نشده است ولی قرار شده که این سفر چهارشنبه و یا پنج شنبه هفته جاری انجام شود.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، در صورتی که این سفر به شهرستان دزفول توسط رئیس جمهور انجام شود از ابتدای سال تا کنون رئیس جمهور دوبار به دزفول سفر کرده است؛ یکی در جریان حضور رئیس جمهور در مناطق عملیاتی و پایگاه شکاری این شهرستان و دیگری برای افتتاح واحدهای مسکن مهر این شهر مقاوم و شهیدپرور که قرار است در روزهای آینده انجام شود.
مرجع / فـارس

تصاویر یک حادثه

 

محل انباشت تفاله نیشکر(باگاس) در شرکت کاغذ پارس هفت تپه در شمال استان خوزستان منجر به وقوع آتش سوزی گسترده در این کارخانه شد.
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
آتش سوزی در شرکت کاغذ پارس هفت تپه خوزستان
مرجع / ایرنا

اخبار انتخابات در اهواز

 

لیست نهایی "خدمتگزاران" برای شورای شهر اهواز 

با توجه به نزدیک شدن زمان تبلیغات رسمی انتخابات شهر و روستا ، بازار ائتلاف های انتخاباتی گرمی بیشتری به خود گرفته است.



از چند ماه پیش افراد تاثیر گزار در جریان های مختلف ، در پی تشکیل گروهی از افراد هم فکر خود جهت نشستن بر کرسی های شورای شهر اهواز بوده اند، امری که به یک شمشیر دو لبه شباهت دارد . به این صورت که اگر در انتخاب افراد در ائتلاف های متعصبانه برخورد نشود و توانمندی های افراد بیش از هر چیز مورد توجه قرار گیرد می تواند ثمرات بسیار خوبی برای کلان شهر اهواز به جای بگذارد ، حال اگر خدای ناکرده میشتر به مسایلی از جمله باندی ، جناحی یا قومی توجه و یا به باندهای ثروت و قدرت متصل شوند ، تبعات جبران ناپذیری به جای خواهد گذاشت که دود آن قبل از هر چیز به چشم مسببان امر خواهد رفت ، همان گونه که در دور سوم شورا شاهر آن بودیم .



در مورد اسامی افراد عضو در ائتلاف های معروف گمانه زنی هایی از چند ماه قبل آغاز شده است اما هنوز لیست نهایی هیچ گروه یا حزبی اعلام نشده است ولی شنیده ها حاکی از آن است که لیست نهایی ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت به شرح ذیل می باشد.




اسامی احتمالی ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت اهواز :


سید جواد رضوی


مسعود حمیدی نژاد


عالیه معلمی


زیبا صالح پور


مهندس حسین حیدری


شیخ کاظم سواری


صالح لویمی


رامی علاسوند


مهندس غلامرضا شانه سازان


مهندس خسرو ممبینی


ذبیح اله شیخ زاده


مهندس علی خانی


مهندس رضا عصاره


محمد علی دلارام


قاسم حریزاوی


نادر مطوری


مهندس سید شریف علوی


حسین حزباوی


حمید سالمی


اسکندر لطفعلی زاده


جانعلی خورشیدی

اخبار روز خوزستان

 

حدود یکصد هکتار ازنیزارهای تالاب بین المللی شادگان در آتش سوخت

اهواز- مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان گفت: حدود 100 هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی شادگان 20 کیلومتر مانده به سه راهی دارخوین- شادگان دچار آتش سوزی شد. 

احمدرضا لاهیجان زاده جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علت این آتش سوزی که پس از گزارش های مردمی از شادگان مبنی بر مشاهده دود درآسمان این شهر، دیروز پنج شنبه با رصد تصاویر و نقشه های ماهواره ای انجام و قابل تشخیص شد، هنوز نامعلوم است و مشخص نیست عامل این آتش سوزی انسانی یا عامل طبیعی بوده است .

وی گفت: گرچه اتفاقاتی نظیر خشکسالی،سیلاب و آتش سوزی به طور معمول از حوادث زیست محیطی چرخه تالاب هاست اما ماهی گیران نیز می توانند علت آتش سوزی در این منطقه باشند که این موضوع و میزان دقیق خسارات باید مورد بررسی قرار گیرد.

لاهیجان زاده افزود: این آتش سوزی که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود به دلیل آنکه محل آن مشخص نبود و ازسویی این منطقه قابل ورود برای انسان نیست مورد تشخیص نبود و دیروز برای یافتن منشا دود پس از بررسی 5 واحد نیشکری که در این مورد مسبوق به سابقه هستند و پس از آن که معلوم شد هم اینک فصل برداشت نیشکر هم نیست با بررسی تصاویر ماهواره ای نقطه آتش سوزی در تالاب بین المللی شادگان مشخص شد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان افزود: خوشبختانه آتش سوزی این محدوده از تالاب به علت باتلاقی بودن محل بدون دخالت عوامل انسانی پس از حدود چهار - پنج ساعت فروکش و رو به خاموشی گذاشته است.

تالاب شادگان یکی از تالاب های بزرگ ایران است که در جنوب غربی ایران و جنوب شهر شادگان دراستان خوزستان قرارگرفته است ،درهمایش تالاب های جهان که در رامسر برگزار شده تصمیم گرفته شد شادگان - خورموسی و خورالامیه باعنوان تالاب شادگان شناخته شود.

این تالاب 400 هزار هکتار وسعت دارد و 327 هزارو 765 هکتار آن پناهگاه حیات وحش است. ک /1

اخبار حوادث

 

قتل‌ فجیع‌ خبرنگار قدیمی‌ مطبوعات در خوزستان

    خودروی مرحوم سرشار در حالی در کنار پارک خلیج فارس و کمی بالاتر از دفتر و کیوسک مطبوعاتی وی یافت شد که اولین گمانه‌زنی‌ها از رخ دادن یک فقره سرقت خبر می داد، اما این اقدام عامل یا عاملان، این احتمال را به شدت کاهش داد و اکنون باید دید انگیزه قاتل یا قاتلان از این اقدامات چیست!

    چهارشنبه ، 15 خرداد 1392 ، 18:16

    در جنایتی فجیع و دردناک، جواد سرشار خبرنگار و نماینده پیشکسوت و دوست‌داشتنی مطبوعات کشور در شهر کوچک رامشیر (خلف‌آباد) خوزستان به قتل رسید.

    جواد سرشار که فرهنگی بازنشسته بود پس از خروج از منزل به مقصد آبادان و غیبت دو روزه، به قتل رسید. خبرها حاکی از قتل وی با ضربات متعدد چاقو دارد. در گزارش اولیه سرقت خودرو، دلیل اصلی این جنایت عنوان شده بود اما شب دوشنبه خودروی این فعال رسانه‌ای که حدود دو روز قبل به قتل رسیده بود، در کنار پارک خلیج فارس و چند متر بالاتر از کیوسک مطبوعاتی وی پیدا شد. خودروی پژوپارس مرحوم سرشار حوالی ساعت ۲۲ توسط یکی از آشنایان وی شناسایی شده و فوراً به خانواده وی و نیروی انتظامی شهرستان رامشیر اطلاع داده شد.

    بنابه همین گزارش، خودروی مرحوم سرشار در حالی در کنار پارک خلیج فارس و کمی بالاتر از دفتر و کیوسک مطبوعاتی وی یافت شد که اولین گمانه‌زنی‌ها از رخ دادن یک فقره سرقت خبر می داد، اما این اقدام عامل یا عاملان، این احتمال را به شدت کاهش داد و اکنون باید دید انگیزه قاتل یا قاتلان از این اقدامات چیست! گفتنی است طبق مشاهدات اولیه، خودرو در حوالی همان ساعت مذکور پارک شده بود چرا که کاپوت خودرو هنوز گرم بود. همچنین بازبینی های اولیه ماموران نشان داد که هیچگونه آثار درگیری یا خون در خودروی نماینده قدیمی مطبوعات و چهره فرهنگی، وجود ندارد.

    سرشار زحماتی که برای ارتقای فرهنگ رامشیر کشید بی مانند است..کسی که اولین روزنامه و مجلات را به رامشیر آورد و فرهنگ مطالعه را در بین جوانان رامشیر گسترش داد...کودکان شهر را با کیهان بچه‌ها آشنا کرد..در روزهای گرم وسوزان تابستان ساعتها پیگیر رسیدن روزنامه ها در روزهای پر التهاب وحساس کشور بود...سالها برای کنکوری‌ها تلاش کرد..دفترچه کنکور. اعلام نتایج کنکورها و تماس‌های تلفنی مدام که سرشار عزیز با سعه صدر و تحمل زیاد جوابگو بود..مردی که در خاطره ها ماندنیست...روحش شاد و تسلیت به خانواده داغدارش.

    اخبار انتخابات

     

    برنامه های محسن رضایی در خوزستان ویژه

     در استان خوزستان با اعلام خبر ورود محسن رضایی به خوزستان ودیدار مردمی در روز شنبه 18/3/92 برنامه های سفر استانی رضایی را تشریح کرد.

    کریمی افزود در پاسخ به درخواستهای اقشار مختلف مردم خوزستان دکتر محسن رضایی در ادامه سفرهای خود به مناطق مختلف کشور از خوزستان نیز دیدن خواهد کرد  و عصر شنبه در سالن 13آبان پذیرای مردم خواهد بود.

    وی در خصوص وضعیت اقبال عمومی مردم به دکتر محسن رضایی گفت بر اساس پایش اخباری که از گوشه و کنار کشور دریافت شده است ؛اقبال عمومی نسبت به آقای رضایی بسیار بالاست و نتیجه نظرسنجی در برخی استانها ایشان را انتخاب اول مردم، و در برخی جاها انتخاب دوم معرفی شده است، که این موضوع نشان دهنده ای این می باشد که پیام دکتر محسن رضایی که دوری از دعواهای فرسایشی سیاسیون و پرداختن به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردمی است همه گیر شده و اغلب مردم و مسئولین به این نتیجه رسیده اند که در شرایط فعلی کشور به وحدت و انسجام نیازمند است و زمامدار کرسی ریاست جمهوری باید یک انسان اهل تعامل و اقتصاد دان باشد .

    درویشعلی کریمی در خصوص اقبال عمومی رضایی در خوزستان و استانهای همجوار نیز گفت،  بسیاری از مردم خوزستان علاقه مندند تا فرزند خود را در کسوت ریاست جمهوری ببینند و ستادهای خود جوش بسیاری در شهرها و روستاهای صعب العبور یا مرزی خوزستان و استانهای همجوار برپا شده بطوریکه ستاد خوزستان دچار کمبود اقلام تبلیغاتی مورد نیاز شده است .

    برنامه های رضایی در18/3/92در خوزستان:

    7صبح ورود به خوزستان و استقبال در فرودگاه اهواز

    8-9دیدار با علمای اهواز

    9 حرکت به سمت سوسنگرد

    10-12سخنرانی در سوسنگرد

    14 ورود به مسجدسلیمان

    16-17سخنرانی در جمع مردم مسجدسلیمان

    19-20سخنرانی در اهواز

     21-22شرکت در همایش عشایر عرب خوزستان در شهرستان باوی

     

     

    ستاد انتخاباتی محسن رضایی در آبادان فعال شد

    آبادان- ستاد انتخاباتی ˈمحسن رضاییˈ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان آبادان تشکیل و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

     

    به گزارش خبرنگارایرنا مسوولیت ستاد تبلیغاتی این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر عهده ˈ قاسم سعدونیˈ است و در ایستگاه دو کوی قدس راه اندازی شده است. بر پایه این گزارش، تاکنون ستادهای تبلیغات انتخاباتی قالیباف، ولایتی، جلیلی در آبادان فعالیت خود را اغاز کرده اند و ستاد رضایی چهارمین ستاد در آبادان از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که برای جذب آرای مردم فعال می شود.

    ستاد انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری در شوش فعال شد

    شوش،دزفول- ستاد انتخاباتی ˈسعیدجلیلیˈ و ˈعلی اکبر ولایتیˈ دو نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پنجشنبه در شهرستان شوش فعال شد.

     

    به گزارش خبرنگار ایرنا ، ستاد تبلیغاتی سعید جلیلی در میدان یازهرا(س) و روبروی مصلای جمعه و ستاد ˈعلی اکبرولایتیˈ درخیابان شریعتی واقع در چهار دستگاه در مرکز شهر شوش دایر شده است.
    هنوز ستادهای تبلیغاتی و انتخاباتی حسن روحانی، محمدرضا عارف،غلامعلی حداد عادل و سید محمد غرضی دیگر کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان شوش راه اندازی نشده است.
    ستاد انتخاباتی محسن رضایی و محمدباقرقالیباف اوایل هفته جاری در شوش راه اندازی شده است.
    یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 24 خرداد 92 در ایران اسلامی برگزار می شود.648/7280 /

     

     

    حمله مجدد حامیان جلیلی به رضایی: مرده باد زندگی!

    به نظر می رسد بخشی از حامیان سعید جلیلی می کوشند با پرخاشگری، محسن رضایی را به خاطر پخش صدای مردم در مستند تبلیغاتی خود، تخریب کنند.

    جمعه ، 17 خرداد 1392 ، 11:31

    یک هفته پس از توهین کم سابقه در سایت رجانیوز به فرمانده هشت سال دفاع مقدس، این سایت که خود را از حامیان اصلی دکتر سعید جلیلی معرفی می کند، این بار با عبور از مرز توهین و تمسخر، ضمن حمله مجدد به دکتر محسن رضایی به تخریب این کاندیدای ریاست جمهوری پرداخت.

    سایت خبری رجانیوز، فیلم انتخاباتی دکتر رضایی را که موضوع اقتصاد را به عنوان مسأله اصلی قلمداد کرده و به بیان اهم مسائل اقتصادی دهه چهارم انقلاب اسلامی نظیر راهکارهای افزایش اشتغال و معضلات ناشی از بی توجهی دولتها به حل مشکلات اقتصادی پرداخته بود، «سیاه نمایی» و «نمایش فلاکت» دانست و ضمن انتقاد از صداوسیما به خاطر پخش صدای مردم و صدای زندگی در این مستند مردمی، خواستار سانسور بیش از پیش نظرات مردم در صداوسیما شد و عملاً در برابر شعار «زنده باد زندگی»، شعار «مرده باد زندگی» را سر داد.

    رجانیوز، همچنین در رفتاری تأمل برانگیز، کوشید حمله به برنامه اقتصادی محسن رضایی را به سخنان رهبر معظم انقلاب متصل کند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فراز مهم و پایانی سخنرانی سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در 14 خرداد 1392، با تأکید بر اینکه «امروز مسأله اصلی ما مسأله اقتصاد است»، اظهار داشتند: «اگر اقتصاد درست شود، دشمن بی‌دفاع می‌ماند» و غلامعلی حدادعادل نیز با تأکید بر تخصص اقتصادی محسن رضایی، گفته بود: «تنها اقتصاددان در بین ما نامزدهای انتخابات، جناب آقای دکتر رضایی است».

    به نظر می رسد بخشی از حامیان سعید جلیلی می کوشند با پرخاشگری، محسن رضایی را به خاطر پخش صدای مردم در مستند تبلیغاتی خود، تخریب کنند. رجانیوز که نمی تواند خشم خود را از رأی قابل توجه محسن رضایی در بین خانواده شهدا و ایثاگران کتمان کند، می نویسد: «به طور خلاصه مستند "محسن رضایی" را می‌توان این‌چنین توصیف کرد: "پدر شهیدی که با گریه فریاد می‌زند «به حضرت عباس بیچارم کردند»".

    اشاره رجانیوز به بخشی از فیلم است که پدر پیر 3 شهید دفاع مقدس در شهرستان نفتخیز آغاجاری، ضمن صحبت با رضایی، از بیکاری فرزندان تحصیل کرده اش گلایه می کند.

    گفتنی است هفته گذشته نیز سایت رجانیوز مطلبی با عنوان موهن «من محسن رضایی چند من است» را به مخاطبان عرضه کرد که با لحن تمسخرآمیزی دستهای محسن رضایی را «بزرگ و عشایری» دانسته و نمایش دستهای وی را «نافرم» ارزیابی کرده و از وی خواسته اند دستهای عشایری اش را مخفی کند و به نحوی از نمایش دست‌های خود در برنامه های تلویزیونی جلوگیری کند.

     

     

    برگزاری همایش بزرگ دست های عشایری در مسجدسلیمان

    همایش بزرگ دست های عشایری ؛ حامیان دکتر محسن رضایی در شهرستان مسجد سلیمان برگزارشد.

    جمعه ، 17 خرداد 1392 ، 11:48

    در این همایش بزرگ انتخاباتی که با شرکت صدها نفر از معتمدین طوایف مختلف ایل بختیاری؛ خانواده معظم شهدا و آزادگان؛ فر هنگیان و نخبگان رشته های مختلف فرهنگی؛ هنری؛ ورزش همراه بود حاج علی رضایی فرزند دکتر محسن رضایی با تقدیر و سپاس از حضور باشکوه اهالی ایل غیور بختیاری طی سخنانی با تقدیر از حمایت های جامعه بزرگ عشایری لر بختیاری از دکتر محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اقوام لر در طول تاریخ همیشه در دفاع از تمامیت ارضی کشور افتخارات فراوانی را از خود به یادگار نهاده است.

    حاج علی رضایی با اشاره به تعلق پدرش دکتر محسن رضایی به جامعه عشایری گفت: دکتر محسن رضایی همواره با افتخار از پیشینه عشایری خود یاد می کند.

    وی با انتقاد از مطالب موهوم یکی ازسایت ها در توهین به جامعه عشایری گفت: دست های عشایری نماد زجمت و تلاش و صداقت است محمد رضا مکوندی رییس ستاد انتخابات دکتر محسن رضایی در شهرستان مسجدسلیمان نیز طی سخنانی با تقدیر از حضور عشایر بختیاری از مناطق مختلف دراین مراسم گفت: همانطور که فرماندهی هشت سال دفاع مقدس را همین دست های بزرگ عشایری به ثمررساند اکنون بازسازی اقتصاد کشور نیز نیازبه دستانی بزرگ داردتا با همت عالی در مسند قوه قضاییه بتواند قوه مجریه را مدیریت نماید در ادامه ای مراسم سخنرانانی به نمایندگی از جامعه لر استانهای همجوار لرنشین؛خانواده معظم شهدا؛ شاعران جامعه عشایری؛ ائتلاف پنجاه نفر از کاندیداهای شورای شهر حامی دکتر محسن رضایی مطالب خود را در میان اجرای موسیقی محلی تشمال بیان که با اراز احساسات فراوان شرکت کنندگان همراه بود.

    در پایان این مراسم بیانیه ای به طول 30متر حاوی از سوی اقوام و طوایف و نیز نخبگان و خانواده معظم شهدا ؛ فرهنگیان و...در محکومیت توهین سایت رجا نیوز و حمایت قاطع از کاندیداتوری دکتر محسن رضایی امضاء و تحویل فرزند دکتر حاج محسن رضایی گردید.

     

     

    شنبه؛ معرفی کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان

    رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در یزد از جمع‌بندی نهایی اصلاح‌طلبان تا روز شنبه برای معرفی کاندیدای واحد خبر داد.

    جمعه ، 17 خرداد 1392 ، 11:08

    به گزارش شوشان به نقل از فارس، علی‌اکبر اولیا در نشستی خبر در جمع اصحاب رسانه استان یزد با معرفی محمدرضا عارف به عنوان کاندیدایی برجسته و نخبه اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در پی اجماع نظر به روی کاندیدای واحد هستند که تا روز شنبه نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.

    وی ادامه داد: دو کمیته، در مجموعه اصلاح‌طلبان کار خود را از اوایل هفته برای رایزنی با کاندیداها و رسیدن به جمع‌بندی در معرفی کاندیدای واحد شروع کردند که نتیجه به زودی مشخص خواهد شد.

    نماینده پیشین مردم یزد در مجلس هشتم با بیان اینکه دکتر عارف پیشتر نیز گفته بود در صورتی که مجمع اصلاح‌طلبان نظر به اجماع بدهند از نظر جمع تمکین خواهد کرد افزود: اگر اصلاح‌طلبان به نتیجه برسند و ائتلاف کنند شانس پیروزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

    وی با بیان اینکه محمدرضا عارف مورد اعتماد رهبری و نظام است ادامه داد: وی از ابتدای انقلاب تاکنون در پست‌های کلیدی و مختلفی در نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده است و به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که مورد اعتماد و منصوب رهبری هست فعالیت دارد.

    اولیا بیان داشت: این مسئله نشان می‌دهد که دکتر عارف با حفظ ارزش‌های اصلاح‌طلبی توانسته است در چارچوب جمهوری اسلامی فعالیت کند و مورد وثوق مقام معظم رهبری باشد.

    وی پیرامون حضور دکتر عارف در این دوره از انتخابات اظهار داشت: با وجود مخالفت برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه زمینه برای ورود کاندیدایی از این طیف مناسب نیست، محمدرضاعارف پا به عرصه گذاشت و با وجود فضای سنگینی که بر علیه اصلاحات حاکم بود کار خود را آغاز کرد.

    رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف ادامه داد: نظر دکتر عارف بر این بود که هرکسی بنا به تکلیف در قبال این آب و خاک وظیفه دارد و وظیفه هر طیف و حزب و گروهی حضور در عرصه انتخابات است.

    وی یادآورشد: با گذشت زمان و پس از تایید صلاحیت‌ها بسیاری از اشخاصی که با این حضور مخالفت داشتند به گروه حامیان پیوستند و شاهد این هستیم که بدون وقفه مشغول فعالیت در ستادهای انتخاباتی هستند.

    وی با اشاره به تعلل در کار ستادهای انتخاباتی و نیز وقفه کوتاه مدتی که در این عرصه افتاد عنوان کرد: دکتر عارف در اشاره‌ای به حضور آیت‌الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی گفته بود در صورتی که هریک از آن‌ها در عرصه باشند نمی‌آید از این رو با آمدن هاشمی و اعلام کاندیداتوری وی تا زمان احراز صلاحیت، در کار برنامه‌ریزی ستادهای انتخاباتی و برنامه ریزی‌های تبلیغاتی وقفه ایجاد شد.

    اولیا ادامه داد: با این وجود تا به امروز کمیته‌های ستاد اقدامات خود را دنبال کرده و برنامه‌های خود را پیش برده‌اند به طوریکه نشست‌های مختلفی با بازاریان، اصناف، صاحبان صنایع، پزشکان، فرهنگیان، جوانان و نخبگان و دانشجویان برگزار شده است.

    وی در بخشی از سخنان خود به بیان برخی ویژگی‌های محمدرضا عارف پرداخت و گفت: با وجود پست‌های مختلفی که دکتر عارف در بعد از انقلاب تاکنون داشتند و به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات کار می‌کرد اما در این مدت از هیچ رانتی استفاده نکرد.

    نماینده مجلس هشتم افزود: وی در پاسخ به درخواست به شغل برادر کوچکتر خود که دارای تحصیلات دانشگاهی است او را به مغازه پدر برای اشتغال هدایت کرد در حالی که می‌توانست با رایزنی و استفاده از رانت برای او شغلی فراهم کند.

    اولیا تصریح کرد: دکتر عارف مورد اجماع اصلاح‌طلبان است و مواضع دکتر عارف و دکتر روحانی به یکدیگر نزدیک است و طیف اصلاحات قطعا بر روی یکی از کاندیداها به اجماع خواهند رسید.

    وی با اشاره به اجماع اصولگرایان در این دوره از انتخابات عنوان کرد: با اجماع کاندیداهای اصولگرا، احتمال اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود زیاد است.

     

    سید هادی‌خامنه‌ای: نماینده‌ اصلاحات عارف‌ است

      عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اصلاحات در این دوره از انتخابات یک کاندیدا دارد، نماینده تمام اصلاح‌طلبان عارف است.

      جمعه ، 17 خرداد 1392 ، 11:08

      حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی عارف در شهرستان چناران اظهار کرد: با امکانات اندک می‌توان آثار بزرگی به دست آورد، امکانات به تنهایی کار ساز نیست و اقبال مردم به اندیشه‌ها و افکار جریان است، حامیان کاندیداها باید در سطح جامعه از مقبولیت اجتماعی برخوردار باشند.

      وی افزود: اصلاح‌طلبان واقعی برای خدمت‌رسانی و کمک به حل نارسایی‌های اقتصادی، اجتماعی و منطقی کردن اقتصاد پا به میدان گذاشتند.

      عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به شخصیت محمدرضا عارف گفت: عارف بدون اغراق و غلو در مقایسه با هفت کاندیدای محترم دیگر مجموع امتیازات بیشتری را دارد و اشراف کاملی برای به دست گرفتن مدیریت کلان کشور را دارا است.

      وی گفت: بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب جایز نیست مدیریت کلان به دست افرادی بیفتد که دارای کم‌ترین تجربه مدیریت در سطوح کلان نظام هستند.

      خامنه‌ای اظهار کرد: عارف محصول تجارب بیش از 30 ساله انقلاب اسلامی است فردی با منش اخلاقی که هم‌اکنون کشور به تجربه و اخلاق نیازمند است.

      وی خاطرنشان کرد: اخلاق و تقوا را باید دوباره به جامعه برگردانیم و این مهم تنها با شعار و حرف مهیا نمی‌شود.

      وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی کنونی کشور در شان ملت نیست؛ افزود: نامزدی برای ریاست جمهوری در این شرایط نوعی جهاد است، قبول این همه مشکلات نشانه دلسوزی است.

      نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی موفقیت را تنها در کسب نتیجه در انتخابات مستتر ندانست و اظهار کرد: تا این لحظه ما پیروز انتخابات هستیم چراکه توانسته‌ایم گفتمان اصلاح طلبی دلسوزانه و تخصصی را در صدا و سیمایی مطرح کنیم که سال‌ها است بر روی این گفتمان بسته بود.

      خامنه‌ای در پاسخ به سئوالی که آیا اصلاح طلبان به اجماع بر روی یک کاندیدا می‌رسند؛ گفت: اصلاحات در این دوره از انتخابات یک کاندیدا دارد، نماینده تمام اصلاح‌طلبان عارف است، خود حسن روحانی نیز بارها گفته که اصلاح‌طلب نیست و مستقل به میدان آمده است.

      وی با اشاره به این نکته که در جبهه اصلاح طلبان هیچ فرد و یا گروهی مجبور به کاری نیست افزود: اصلاح‌طلبان نباید فعالیت خود را منوط به اظهارنظر خاتمی کنند، شورای جبهه هماهنگی اصلاح‌طلبان کشور حامی عارف هستند.

      عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: چنانچه شرایط انتخابات طبیعی پیش برود اصلاح‌طلبان به شرط مشارکت آراء خاموشی؛ برتری بر اصولگرایان دارند.

      وی با اظهار رضایت از برنامه‌های صدا و سیما در راستای معرفی نامزدهای انتخابات نیز گفت: این وضعیت سبب شده هزینه‌های تبلیغاتی بسیار کاهش یابد اما نباید از دیالوگ‌های مدنی در سطح جامعه غافل ماند.

       

      دارایی:
      قالیباف 21 خرداد به خوزستان سفر می کند
       
      اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در استان خوستان از سفر این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به استان در هفته آینده خبرداد.
       
       
       
      + نوشته شده در  جمعه هفدهم خرداد 1392ساعت 16:45  توسط امیر رحمانی  |  نظر بدهید

      اخبار مرکز استان (اهواز)

       

      نامزد شورای شهر اهواز و بی توجهی به زیبایی شهر؟!

      سوال مهم این است که آیا کاندیداهایی که خود و هواداران آنها نسبت به زیبایی شهر بی توجه هستند، می توانند گزینه مناسبی برای نشستن بر کرسی شورای شهر باشند؟!
        

      تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا از نخستین ساعات امروز (16 خرداد) آغاز شده است و این در حالی است که برخی از ستادهای تبلیغاتی بدون توجه به سیما و منظر شهری، پوسترهای تبلیغاتی نامزد مورد علاقه خود را در هر کجا که امکان داشته اند نصب کرده اند.
      با آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخابات شوراها از ساعات اولیه امروز، اعضای ستادهای تبلیغاتی برخی از نامزدهای محترم شورای شهر اهواز از فرصت تاریکی شب گذشته نهایت استفاده را برده اند و تصویر نامزد مورد علاقه خود را به در و دیوار شهر چسبانده اند. البته که تبلیغات حق قانونی نامزدهاست، ولی نکته ای که امروز در سطح شهر دیده می شود این است که فضاهای در نظر گرفته شده از سوی شهرداری برای نصب تبلیغات تقریبا خالی از تبلیغات است و این در حالی است که ستادهای تبلیغاتی نامزدها پوسترهای خود را به در و دیوار شهر چسبانده اند!
      سوال مهم این است که آیا کاندیداهایی که خود و هواداران آنها نسبت به زیبایی شهر بی توجه هستند، می توانند گزینه مناسبی برای نشستن بر کرسی شورای شهر باشند؟! 
      علیرضا عالی پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: کاندیداهای شورای شهر مدنظر داشته باشند که شهروندان داوران خوبی برای قانونی مداری هستند و کمترین آسیب به سیما و منظر شهری در تبلیغات آنها تاثیر می‌گذارد.

      عالی پور اظهار کرد: با توجه به اینکه بستر تبلیغات کاندیداها محیط شهری است، همایش تبلیغات کاندیداهای احراز صلاحیت شده شورای شهر اهواز به نمایندگی شهرداری اهواز برگزار و در این همایش نکاتی به کاندیداها یادآوری شد.
      وی با بیان اینکه در این همایش آیین نامه تبلیغات بازخوانی شد، افزود: حداکثر ابعاد اقلام تبلیغاتی کاندیداها 100 در 70 است و تبلیغات تنها در فضاهای مجاز امکان پذیر است.
      عالی پور تصریح کرد: با هدف ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب برای کاندیداها، 50 هزار مترمربع روکش کارتون پلاست در معابر عمومی شهر با رنگ سورمه‌ای نصب شده است. همچنین علاوه بر این فضا، در 200 نقطه دیگر شهر بنرهایی سفید رنگ در مجموع به مساحت حدود 6 هزار مترمربع نصب شده است.
      معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه کاندیداهای شورای شهر اهواز می‌توانند از فرصت توزیع اقلام در ستادها نیز استفاده کنند، تاکید کرد: ‌هیات اجرایی و نظارت انتخابات نسبت به تبلیغات غیرمجاز دستور لازم را صادر می‌کند و نیروهای شهرداری نیز در موارد لازم نسبت به تخلفات احتمالی به کاندیداها تذکر می‌دهند. البته شهرداری اهواز در تشخیص تخلف کاندیداها نقشی ندارد و تنها جهت پشتیبانی از اجرای حکم، نیرو و امکانات خود را اعزام می‌کند.
      هنوز هم دیر نشده؛ امروز نخستین روز تبلیغات است و نامزدهای شورا و ستادهای تبلیغاتی آنها از همین لحظه به بعد به زیبایی شهر و حفظ حقوق شهروندان توجه داشته باشند؛ شهروندان می بینند و مقایسه می کنند...

      منبع خبر: ایسنا 

      معارف اسلامی

       

      بی‌شک تأسی به سیره و سنت آن حضرت براساس آیه‌‌کریمه «و لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در این مطلب به آن اشاره شده، راهگشای مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.
      به گزارش سرویس فرهنگی مشرق، آنچه در پی می‌آید بیان ۱۰۰ خصلت از خصوصیات رفتاری پیامبر اکرم(ص) است که بازگوکننده بخشی از سلوک فردی و اجتماعی و سبک زندگی آن حضرت می‌باشد.

      بی‌شک تأسی به سیره و سنت آن حضرت براساس آیه‌‌کریمه «و لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در این مطلب به آن اشاره شده، راهگشای مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.

      ۱-هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت

      ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید.

      ۳-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.

      ۴-هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.

      ۵-وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید.

      ۶-با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.

      ۷-هرگاه به کسی می نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی کرد.

      ۸-هرگز به روی مردم چشم نمی دوخت و خیره نگاه نمی کرد.

      ۹-چون اشاره می کرد با دست اشاره می کرد نه با چشم و ابرو.

      ۱۰-سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی شد لب به سخن نمی گشود.

      ۱۱-هرگاه با کسی، هم صحبت می شد به سخنان او خوب گوش فرا می داد.

      ۱۲-چون با کسی سخن می گفت کاملا برمی گشت و رو به او می نشست.

      ۱۳-با هرکه می نشست تا او اراده برخاستن نمی کرد آن حضرت برنمی خاست.

      ۱۴-در مجلسی نمی نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا.

      ۱۵-هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب می نشست نه در صدر آن.

      ۱۶-در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی داد و از آن نهی می کرد.

      ۱۷-هرگز در حضور مردم تکیه نمی زد.

      ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.

      ۱۹-اگر در محضر او چیزی رخ می داد که ناپسند وی بود نادیده می گرفت.

      ۲۰-اگر از کسی خطایی صادر می گشت آن را نقل نمی کرد.

      ۲۱-کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی کرد.

      ۲۲-هرگز با کسی جدل و منازعه نمی کرد.

      ۲۳-هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید.

      ۲۴-پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.

      ۲۵-چون سخن ناصواب از کسی می شنید. نمی فرمودـ« چرا فلانی چنین گفت» بلکه می فرمود « بعضی مردم را چه می شود که چنین می گویند؟»

      ۲۶-با فقرا زیاد نشست و برخاست می کرد و با آنان هم غذا می شد.

      ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را می پذیرفت.

      ۲۸-هدیه را قبول می کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود.

      ۲۹-بیش از همه صله رحم به جا می آورد.

      ۳۰-به خویشاوندان خود احسان می کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد.

      ۳۱-کار نیک را تحسین و تشویق می فرمود و کار بد را تقبیح می نمود و از آن نهی می کرد.

      ۳۲-آنچه موجب صلاح دین و دنیای مردم بود به آنان می فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می شنوند به غایبان برسانند.

      ۳۳-هرکه عذر می آورد عذر او را قبول می کرد.

      ۳۴-هرگز کسی را حقیر نمی شمرد.

      ۳۵-هرگز کسی را دشنام نداد و یا به لقب های بد نخواند.

      ۳۶-هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکرد.

      ۳۷-هرگز عیب مردم را جستجو نمی کرد.

      ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی گرفت و با همه خوشخو بود.

      ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمی کرد و بسیار مدح آنان نمی گفت.

      ۴۰-بر جسارت دیگران صبر می فرمود و بدی را به نیکی جزا می داد.

      ۴۱-از بیماران عیادت می کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود.

      ۴۲-سراغ اصحاب خود را می گرفت و همواره جویای حال آنان می شد.

      ۴۳-اصحاب را به بهترین نام هایشان صدا می زد.

      ۴۴-با اصحابش در کارها بسیار مشورت می کرد و بر آن تاکید می فرمود.

      ۴۵-در جمع یارانش دایره وار می نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می شد نمی توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است.

      ۴۶-میان یارانش انس و الفت برقرار می کرد.

      ۴۷-وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود.

      ۴۸-هرگاه چیزی به فقیر می بخشید به دست خودش می داد و به کسی حواله نمی کرد.

      ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می آمد نمازش را کوتاه می کرد.

      ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می کرد نمازش را کوتاه می کرد.

      ۵۱-عزیزترین افراد نزد او کسی بود که خیرش بیشتر به دیگران می رسید.

      ۵۲-احدی از محضر او نا امید نبود و می فرمود « برسانید به من حاجت کسی را که نمی تواند حاجتش را به من برساند.»

      ۵۳-هرگاه کسی از او حاجتی می خواست اگر مقدور بود روا می فرمود و گرنه با سخنی خوش و با وعده ای نیکو او را راضی می کرد.

      ۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد مگر آنکه برای معصیت باشد.

      ۵۵-پیران را بسیار اکرام می کرد و با کودکان بسیار مهربان بود.

      ۵۶-غریبان را خیلی مراعات می کرد.

      ۵۷-با نیکی به شروران، دل آنان را به دست می آورد و مجذوب خود می کرد.

      ۵۸-همواره متبسم بود و در عین حال خوف زیادی از خدا بردل داشت .

      ۵۹-چون شاد می شد چشم ها را بر هم می گذاشت و خیلی اظهار فرح نمی کرد.

      ۶۰-اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود و صدایش به خنده بلند نمی شد .

      ۶۱-مزاح می کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمی زد.

      ۶۲-نام بد را تغییر می داد و به جای آن نام نیک می گذاشت.

      ۶۳-بردباری اش همواره بر خشم او سبقت می گرفت.

      ۶۴-از برای فوت دنیا ناراحت نمی شد و یا به خشم نمی آمد.

      ۶۵-از برای خدا آنچنان به خشم می آمد که دیگر کسی او را نمی شناخت

      ۶۶-هرگز برای خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حریم حق شکسته شود.

      ۶۷-هیچ خصلتی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگویی نبود.

      ۶۸-در حال خشنودی و نا خشنودی جز یاد حق بر زبان نداشت.

      ۶۹-هرگز درهم و دیناری نزد خود پس انداز نکرد .

      ۷۰-در خوراک و پوشاک چیزی زیادتر از خدمتکارانش نداشت.

      ۷۱-روی خاک می نشست و روی خاک غذا می خورد.

      ۷۲- روی زمین می خوابید.

      ۷۳-کفش و لباس را خودش وصله می کرد.

      ۷۴-با دست خودش شیر می دوشید و پای شتر ش را خودش می بست.

      ۷۵-هر مرکبی برایش مهیا بود سوار می شد و برایش فرقی نمی کرد.

      ۷۶-هرجا می رفت عبایی که داشت به عنوان زیر انداز خود استفاده می کرد.

      ۷۷-اکثر جامه های آن حضرت سفید بود.

      ۷۸-چون جامه نو می پوشید جامه قبلی خود را به فقیری می بخشید.

      ۷۹-جامه فاخری که داشت مخصوص روز جمعه بود.

      ۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشیدن همیشه از سمت راست آغاز می کرد.

      ۸۱-ژولیده مو بودن را کراهت می دانست.

      ۸۲-همیشه خوشبو بود و بیشترین مخارج آن حضرت برای خریدن عطر بود.

      ۸۳-همیشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک می زد.

      ۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسایش و آرامش خود را در نماز می یافت.

      ۸۵-ایام سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه می داشت.

      ۸۶-هرگز نعمتی را مذمت نکرد.

      ۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ می شمرد.

      ۸۸-هرگز از غذایی تعریف نکرد یا از غذایی بد نگفت.

      ۸۹-موقع غذا هرچه حاضر می کردند میل می فرمود.

      ۹۰-در سر سفره از جلوی خود غذا تناول می فرمود.

      ۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر می شد و از همه دیرتر دست می کشید.

      ۹۲-تا گرسنه نمی شد غذا میل نمی کرد و قبل از سیر شدن منصرف می شد.

      ۹۳-معده اش هیچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد.

      ۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد.

      ۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمی خورد.

      ۹۶-بعد از غذا دستها را می شست و روی خود می کشید.

      ۹۷-وقت آشامیدن سه جرعه آب می نوشید؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله.

      ۹۸-از دوشیزگان پرده نشین با حیاتر بود.

      ۹۹-چون می خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می خواست.

      ۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسیم می کرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خودش بود و وقت خودش را نیز با مردم قسمت می کرد.

      منابع: کتاب «منتهی الآمال» محدث قمی و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسی 
       
      اعمال مستحبی شب و روز مبعث؛
      امام جواد(ع) درباره اهمیت شب عید مبعث فرمود: «همانا در رجب، شبى است که بهتر از آنچه که بر آن آفتاب می‌‌تابد ... و به درستى که براى احیای این شب از سوی شیعه اجر عمل 60 سال حساب می‌شود».
      به گزارش مشرق، در حالی به روزهای پایانی ماه رجب نزدیک می‌شویم که عید مبعث در روز بیست و هفتم این ماه اتفاق افتاده است، رویداد خجسته‌ای که جهان را تحت شعاع خود قرار داد و خداوند متعال با مبعوث کردن آخرین فرستاده خود، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) راه سعادت و کمال بشریت را به آن نشان داد.

      در این شب سراسر نور و معرفت اعمال مستحبی ذکر شده است که نشان از جایگاه والای شب بیست و هفتم رجب دارد، به گونه‌ای که شیخ طوسی در کتاب «مصباح» خود از حضرت جوادالائمه(ع) روایت می‌کند که فرمودند: «همانا در رجب شبى است که بهتر است از آنچه که بر آن آفتاب می‌‌تابد و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا(ص) به رسالت مبعوث شد و به درستى که از براى عامل در آن شب از شیعه ما اجر عمل شصت سال است».

      *اعمال شب عید مبعث

      در ادامه روایت امام محمدتقی(ع) به اعمال مستحبی این شب اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: چون نماز عشا را به جا آوردى و به رختخواب رفتى، پس هر ساعتى از شب تا نیمه شب که خواستى، بیدار می‌شوی و 12 رکعت نماز به جا مى‌آورى و در هر رکعتى سوره «حمد» و سوره‌اى از سوره‌هاى کوچک مفصّل (از سوره محمد تا پایان قرآن) را می‌خوانی، پس چون در هر دو رکعتى سلام دادی و از نمازها فارغ شدى، بعد از سلام می‌نشینی و سوره «حمد» را 7 مرتبه و مُعَوَّذَتَیْن(ناس و فلق) را 7 مرتبه و سوره «توحید» و سوره «کافرون» هرکدام را 7 مرتبه و  سوره «قدر» و «آیة‌الکرسى» را هر کدام 7 مرتبه می‌خوانی و در عقب همه این دعا را بخوان:

      «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ وَمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَبِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَبِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ»، سپس هر دعایی را که خواستی بخوان، همچنین غسل در این شب مستحب است.

      -زیارت امیرالمؤمنین(ع) در شب بیست و هفتم رجب در نجف اشرف زیاد توصیه شده است، به گونه‌ای که افضل اعمال این شب دانسته شده است.


      - شیخ کفعمى در بلدالامین بیان کرده است که در شب مبعث این دعا را بخوانند: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِىِ الاْعْظَمِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَغْفِرَ لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ یا مَنْ یَعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فى لَیْلَتِنا هذِهِ الَّتى بِشَرَفِ الرِّسالَةِ فَضَّلْتَها وَبِکَرامَتِکَ اَجْلَلْتَها وَبِالْمَحَلِّ الشَّریفِ اَحْلَلْتَها.... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلِ الْیَقینَ فى قَلْبى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالنَّصیحَةَ فى صَدْرى وَذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عَلى لِسانى وَرِزْقاً واسِعاً غَیْرَ مَمْنُونٍ وَلا مَحْظُورٍ فَارْزُقْنى وَبارِکْ لى فیما رَزَقْتَنى وَاجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَرَغْبَتى فیما عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

      پس به سجده برو و 100 مرتبه بگو: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ وَوَفَّقَنا لِطاعَتِهِ شُکْراً شُکْراً»

      پس سر از سجود بردار و بگو:«اَللّهُمَّ اِنّى قَصَدْتُکَ بِحاجَتى وَاعْتَمَدْتُ عَلَیْکَ بِمَسْئَلَتى وَتَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِاَئِمَّتى وَسادَتى اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِمْ وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ فى زُمْرَتِهِمْ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ».

      *اعمال روز عید مبعث

      برای روز بیست و هفتم رجب که روز مبعث است، در روایتى از امام صادق(ع) به عنوان شریف‌ترین اعیاد یاد شده است، با این وجود براى این روز، اعمالى ذکر شده است:

      - غسل کردن در این روز مستحب است.

      - روزه، این روز در میان روزهاى سال یکى از چهار روزى است که روزه گرفتن آن فضیلت بسیار دارد و پاداش فراوانى براى آن نقل شده است، در روایتى از امام صادق(ع) آمده است: هر کس در روز بیست و هفتم رجب روزه بگیرد، خداوند براى او پاداش روزه هفتاد سال را مى‌نویسد.

      -زیاد صلوات فرستادن، همچنین در روایتى از امام صادق(ع) نقل شده است که: در این روز روزه مى‌گیرى و بر محمد و آلش زیاد صلوات مى‌فرستى.

      - زیارت رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) است.

      -12 رکعت نماز است، از «ریّان بن صلت» نقل شده است که هنگامى که امام محمّد تقى(ع) در بغداد بود، روز نیمه رجب و روز بیست و هفتم رجب را روزه مى‌گرفت و همه ملازمان و یاران آن حضرت نیز روزه گرفتند. آنگاه به ما فرمودند: 12 رکعت نماز به جا آوریم،(هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت، «حمد» و «سوره» بخوانیم و هنگامى که نمازها به پایان رسید، هر یک از سوره‌هاى «حمد»، «توحید» و «معوّذتین» (فلق و ناس) را 4 مرتبه بخوانیم، آن گاه 4 مرتبه گفته شود: «لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ»؛ و چهار مرتبه: «اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» و 4 مرتبـه: «لا اُشْرِکُ بِرَبّى اَحَـداً».

      - 12 رکعت نماز دیگر، شیخ طوسى از «حسین بن روح» روایت کرده است که در این روز 12 رکعت نماز به جا مى‌آورى و در هر رکعت «حمد» و هر سوره‌اى که خواستى مى‌خوانى و پس از هر دو رکعت و سلام نماز، مى‌خوانى: «اَلْحَمْدُ للهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً، یا عُدَّتى فى مُدَّتى یا وَلیّى فى نِعْمَتى، یا غِیاثى فى رَغْبَتى،یا نَجاحى فى حاجَتى یاحافِظى فى غَیْبَتى، یا کافِىَّ (کافِىَ) فى وَحْدَتى، یا اُنْسى فى وَحْشَتى اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ، وَاَنْتَ الْمُقیلُ عَثْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ وَاَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتى فَلَکَ الْحَمْدُ،صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْتُرْ عَوْرَتى، وَآمِنْ رَوْعَتى، وَاَقِلْنى عَثْرَتى، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمى، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتى فى اَصْحابِ الْجَنَّةِ، وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذى کانُوا یُوعَدُونَ».

      وقتى که نماز و دعا پایان یافت، هر یک از سوره‌هاى «حمد»، «اخلاص»، «معوّذتین»، «کافرون»، «قدر» و «آیة الکرسى» را 7 مرتبه مى‌خوانى، سپس 7 بار مى‌گویى: «لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ» و آنگاه 7 مرتبه مى‌گویى: «اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً»، پس از آن، هرچه از خدا مى‌خواهى طلب کن.

      - دعایى است که وقتى امام موسى بن جعفر(ع) را در روز 27 رجب سال 179 هجرى از مدینه به سوى بغداد حرکت دادند، آن را خواند: «یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَالتَّجاوُزَ، یا مَنْ عَفى وَتَجاوَزَ، اُعْفُ عَنّى وَتَجاوَزْ یا کَریمُ، اَللّـهُمَّ وَقَدْ اَکْدَى الطَّلَبُ، وَاَعْیَتِ الْحیلَةُ وَالْمَذْهَبُ، وَدَرَسَتِ الاْمالُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ اِلاَّ مِنْکَ، وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ ...».

      منبع: فارس

      حدیث روز

       

      امام علی علیه السلام: خداوند او را در زمانى فرستاد که روزگارى بود پیامبرى برانگیخته نشده بود ، و مردم در خوابى طولانى به سر مى ‏بردند.
      مشرق- امام علی علیه ‏السلام درباره بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند:

      خداوند او را در زمانى فرستاد که روزگارى بود پیامبرى برانگیخته نشده بود ، و مردم در خوابى طولانى به سر مى ‏بردند.
      و فتنه‏ ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود، و آتش جنگ‏ ها شعله مى‏ کشید، و دنیا بى فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ ‏هاى درخت زندگى به زردى گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود.


      متن حدیث:


      امام على علیه‏السلام :

      أرسَلَهُ عَلى حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلى حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها

      قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی

       

      روانشناسان با انجام یک آزمایش گروهی بر روی حدود 1200 مادر و دختر دریافته اند که این فرزندان در سن حدود 31 سالگی بیشترین شباهت را به مادران خود پیدا می کنند
      دانشمندان به تازگی دریافته اند که زنان در سن 31 سالگی از نظر خصوصیات اخلاقی شبیه به مادر خود می شوند.

      به گزارش باشگاه خبرنگاران، روانشناسان با انجام یک آزمایش گروهی بر روی حدود 1200 مادر و دختر دریافته اند که این فرزندان در سن حدود 31 سالگی بیشترین شباهت را به مادران خود پیدا می کنند

      گفتنی است، در این نظر سنجی که به صورت سئوالات روانشناسانه از هر دو گروه پرسیده شد دخترانی که در حدود 31 سالگی بودند بیشترین شباهت را از نظر سلایق علاقه مندی ها و حتی خصوصیات اخلاقی به مادران خود پیدا کرده بودند به نسبت دیگر دختران زیر 30 سال و یا بالای 32 سال.

      بررسی ها نشان می دهند، علت این امر می تواند تاثیر ژن ها بر روی روی افراد و تکامل ژن های منتقل کننده خصوصیات اخلاقی و روانی در سن 31 سالگی در زنان باشد.

      پزشکان امیدوار هستند تا این آزمایش را بر روی قشر وسیع تری از افراد انجام دهند تا به این وسیله بتوانند در درمان بیماری های اعصاب و روان به خانواده هایی که این بیماری ها به صورت وراثتی درآنها وجود دارد کمک ارزنده ای نمایند.

      بعد از گذشت این زمان دختران دوباره خصوصیاتی نسبتا متفاوت با مادران خود پیدا می نمایند.

      اخبار روز خوزستان

       

      رئیس ستاد انتخاباتی رضایی در گفت‌وگو با فارس:
      زمان سفر رضایی تغییر کرد / صبح 18 خرداد خوزستان میزبان محسن رضایی است

      رئیس ستاد شبکه‌های انتخاباتی محسن رضایی در استان خوزستان گفت: محسن رضایی صبح شنبه 18 خرداد به اهواز سفر است.

      خبرگزاری فارس: زمان سفر رضایی تغییر کرد / صبح  18 خرداد خوزستان میزبان محسن رضایی است 

      سهراب کیانپور لحظاتی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: محسن رضایی صبح شنبه به اهواز می‌آید و جزئیات سفر ایشان در نشست خبری، به اصحاب رسانه و جراید اعلام می شود.

       

       

      استاندار خوزستان:
      سیاه‌نمایی در تبلیغات انتخاباتی نشاط مردم را از بین می‌برد

      استاندار خوزستان گفت: سیاه‌نمایی در تبلیغات انتخاباتی نشاط و انگیزه مردم را برای حضور در انتخابات از بین می‌برد.

      خبرگزاری فارس: سیاه‌نمایی در تبلیغات انتخاباتی نشاط مردم را از بین می‌برد 

      به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز سیدجعفر حجازی پیش از ظهر امروز در جلسه با مسئولان و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی که در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: به نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی نه تنها در خوزستان بلکه در کل کشور توجه نمی‌شود و به آن جایگاهی که باید پیدا کنند، دست نیافته‌اند.

      وی ادامه داد: در یک جلسه باید آسیب‌شناسی شود که چرا احزاب و تشکل‌ها به یک حلقه مفقوده تبدیل شده‌اند و به این گروه‌ها در جامعه‌ای که بر پایه مردم سالاری دینی است، باید بیشتر توجه شود.

      استاندار خوزستان با بیان اینکه وسعت و تنوع انتخابات در ایران بسیار زیاد است و در هیچ نقطه‌ای از جهان به این تعداد نیست، اذعان داشت: احزاب در انتخابات نقش پررنگی دارند و با تاسیس خانه احزاب، مکانی فراهم می‌شود که در آن گفت‌و‌گو و تبادل نظر انجام شود و روابط تنها مختص انتخابات نباشد.

      وی با اشاره به اینکه این اولین تجربه دو انتخابات با تنوع مختلف است، تصریح کرد: با افزایش تعداد اعضای شورای شهر در روز انتخابات هماهنگی کار‌ها بسیار سخت شده است و تعداد زیادی از مردم رای دادن خود را به ساعت‌های پایانی روز موکول می‌کنند که این باعث به وجود آمدن ازدحام می‌شود.

      حجازی افزود: انتخاب 21 نفر برای شورای شهر اهواز حداقل 25 الی 30 دقیقه وقت‌گیر است و باید در مردم خوزستان نهادینه شود که در اول وقت پای صندوق‌های رای حضور یابند تا از ازدحام در ساعات پایانی جلوگیری شود.

      وی از عدم استقبال نخبگان برای کاندیدا شدن در شورای شهر انتقاد کرد و گفت: باید تلاش کنیم این دید که شورای شهر جای سالمی نیست، در نخبگان از بین برود و آن‌ها با طیب خاطر وارد شوند و دید صنفی نسبت به شورا‌ها از بین برود.

      استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: مردم خوزستان همیشه در صحنه حضور داشته‌اند و پیروز میدان بوده‌اند، اما خواص اینگونه نبوده‌اند، آن‌ها باید کمک کنند و نسبت به استان احساس مسئولیت داشته باشند.

      وی با بیان اینکه یک شورای شهر خوب شهر را می‌سازد، عنوان کرد: شورای شهر اگر خوب و سالم باشد، راه‌های تشویق مردم را برای سرمایه‌گذاری در شهر پیدا می‌کند، نه اینکه تنها هزینه‌های شهرداری را بالا ببرد و نیروهای زائد را استخدام کند.

      حجازی حرف احزاب شرکت کننده در جلسه را مبنی بر اینکه انتخابات شورای شهر تحت‌الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است، تایید کرد و گفت: از شهرداری‌ها می‌خواهیم که فضای شهر برای انتخابات شورای شهر را آماده کنند.

      وی به روش‌های تبلیغات سیاه نمایی که در انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود اشاره کرد و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب از ابتدای امسال 16 بار در جلسات مختلف درباره انتخابات و پرهیز از سیاه نمایی سخنرانی کرده‌اند و هیچ‌گاه این اندازه وارد میدان نشده‌اند.

      استاندار خوزستان اضافه کرد: چرا باید عده‌ای که تریبون در اختیار آن‌ها است، به سیاه نمایی بپردازند و زحمات دولت را نادیده بگیرند در حالی که الان دورانی است که باید در مردم شادابی و نشاط را به وجود آورند نه اینکه انگیزه و نشاط مردم را از بین ببرند.

      وی با بیان اینکه در پایان دولت هاشمی، دولت 30 میلیارد دلار بدهکار بود یادآوری کرد: در پایان دولت اصلاحات نیز 47 میلیارد دلار دولت بدهکار بود، در حالی که دولت نهم و دهم با وجود تحریم‌های شدید 13 میلیارد دلار بدهی دارد و 54 میلیارد دلار ذخیره صندوق توسعه ملی است.

      حجازی با بیان اینکه در این دولت اصلا کسری بودجه نداریم، عنوان کرد: باید سعی کنیم در مردم امیدواری به وجود آوریم و کارهای مثبت را بیان کنیم و تدبیر مقام معظم رهبری را در پیشبرد کار‌ها نادیده نگیریم.

      وی با بیان اینکه باید مردم را نسبت به اهمیت شورا‌ها آگاه کنیم خاطر نشان کرد: مردم در انتخاب خود باید دقت کنند و توجه داشته باشند که چه کسی برای این کار مفید‌تر است.

      وی در پایان اظهار کرد: در اهواز ظرف مدت سه سال هفت شهردار بر سر کار آمدند، در حالی که اگر یک شورای کارآمد در خوزستان انتخاب می‌شد، وضعیت به این شکل نبود و شش ماه بحث بر سر این نبود که چه کسی را به عنوان شهردار انتخاب کنند.

       

      حاشیه‌های دیدار سعید جلیلی به خوزستان
      از دیدار با عشایر خوزستان تا تجمع مردمی «مقاومت رمز پیشرفت» برای جلیلی

      سفر یک روزه سعید جلیلی به خوزستان با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

      خبرگزاری فارس: از دیدار با عشایر خوزستان تا تجمع مردمی «مقاومت رمز پیشرفت» برای جلیلی 

      به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در آئین استقبال از سعید جلیلی جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، عشایر عرب و بختیاری و مردم شهرهای مختلف خوزستان حضور داشتند.

      جمعیت حاضر در فرودگاه شعارهای نه سازش نه تسلیم/ حمایت از جلیلی، برگ برنده ما/ شهید زنده ما، از جمله شعارهایی بود که مردم در حمایت از جلیلی سر می‌دادند.

      سعید جلیلی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در این سفر یک روزه ابتدا به گلزار شهدای اهواز رفت و به مقام شامخ شهدای والامقام این شهر ادای احترام کرد.

      وی همچنین با تنی چند از خانواده‌های شهدا و جانبازان دیدار کرد.

      یکی دیگر از برنامه‌های سفر سعید جلیلی به استان خوزستان، دیدار با علمای استان از جمله آن‌ها آیت‌الله سیدمحمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز بود که در بیت آیت‌الله جزایری انجام گرفت.دو دیدار مردمی نیز در سفر امروز جلیلی به خوزستان در دستورکار بود که با شور و اشتیاق عشایر و اقشار مختلف حامی وی محقق شد.سخنرانی در تجمع مردمی «مقاومت رمز پیشرفت» با حضور سعید جلیلی در مسجد ارشاد واقع در میدان بسیج مستضعفین (فلکه ساعت) پایان بخش برنامه‌های سفر یک روزه وی بود.

       

       

      رئیس شورای راهبردی ستاد ارتباطات مردمی رضایی:
      دست‌های پینه بسته عشایر مشکلات کشور را باز می‌کند

      رئیس شورای راهبردی ستاد ارتباطات مردمی محسن رضایی گفت: دست‌های عشایر باعث افتخار ایران اسلامی است و گره بسیاری از کارها با دست‌های پینه این قشر زحمتکش باز شده است.

      خبرگزاری فارس: دست‌های پینه بسته عشایر مشکلات کشور را باز می‌کند 

      به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید حمزه حسینی در تجمع اعتراض آمیز عشایر لر و عرب هوادار محسن رضایی با عنوان حمایت از دستان پینه بسته که شامگاه سه شنبه در ستاد مرکزی وی برگزار شد اظهار کرد: بنیانگذار انقلاب افتخار داشت که دوست دار عشایر است و ما نیز باید به عشایر بودن خود افتخار کنیم.

      وی ادامه داد: گره بسیاری از کار‌ها با دست پینه بسته عشایر باز شده است و اگر این قشر نباشند نانی در تنورهای نانوایی‌ها یافت نمی‌شود، دفاع مقدس را نیز عشایر رقم زدند.

      رئیس شورای راهبردی ستاد ارتباطات مردمی ستاد محسن رضایی با بیان اینکه عشایر حلال بسیاری از مسائل و مشکلات بودند اذعان داشت: مردی از عشایر در این دوران که ایران اسلامی درگیر بحران اقتصادی است می‌تواند فرمان اقتصاد کشور را به دست گیرد و توطئه و محاصره‌های اقتصادی دشمن را خنثی کند.

      وی با اشاره به اینکه در شرایط انتخابات کشور نیاز به آرامش و امنیت دارد تصریح کرد: هواداران محسن رضایی پیام رهبر را رهرو راه خود قرار می‌دهند و به هیچ کاندیدی توهین نمی‌کنند و در آرامش نظر خود را بیان می‌کنند.

      حسینی خاطر نشان کرد: این پیام را به گوش عشایر در سیاه چادر‌ها می‌رسانیم که جز به فرزند عشایر رای ندهند و تمام عشایر لر، کرد، عرب، بلوچ و دیگران در حمایت از محسن رضایی یک پارچه‌ای را سردر خانه‌های خود نصب می‌کنند و بر روی آن ستاد حمایت از رضایی را می‌نویسند.

      به گزارش خبرگزاری فارس در پایان این مراسم عشایر لر و عرب شعرهایی را در حمایت از محسن رضایی خواندند و با شعارهایی چون «فرزند عشایر حمایتت می‌کنیم» و «رای ما رضایی» اعتراض خود را نسبت به توهین سایت رجانیوز به دستان عشایری محسن رضایی اعلام کردند.

       

      رئیس ستاد انتخابات خوزستان خبر داد
      اختصاص 8 هزار صندوق برای اخذ رای مردم در خوزستان/3 میلیون نفر واجد شرایط

      رئیس ستاد انتخابات خوزستان گفت: هشت هزار صندوق در خوزستان آرای مردم را در روز 24 خرداد دریافت خواهند کرد.

      خبرگزاری فارس: اختصاص 8 هزار صندوق برای اخذ رای مردم در خوزستان/3 میلیون نفر واجد شرایط 

      به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید کریم حسینی پیش از ظهر امروز در جلسه با مسئولان و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی خوزستان که پیش از ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد اظهار کرد: در خلق حماسه سیاسی همه اقشار مردم حضور پیدا می‌کنند و قطعا نخبگان و احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند در خلق این حماسه ثمرات بسیاری داشته باشند.

      وی با اشاره به اینکه هشت روز تا انتخابات باقی مانده است عنوان کرد: 70 هزار نیروی اجرایی، بازرسی و امنیتی در 76 شهر و نزدیک به دو هزار روستا تامین امنیت روز انتخابات را به عهده دارند.

      رئیس ستاد انتخابات خوزستان با بیان اینکه بیش از سه میلیون نفر واجد شرایط رای در خوزستان وجود دارد اذعان داشت: سه هزار و 600 شعبه اخذ رای در خوزستان در نظر گرفته شده است و هشت هزار صندوق رای، آرای مردم را دریافت می‌کنند.

      وی خاطر نشان کرد: از ساعات اولیه امروز تبلیغات کاندیداهای شورای شهر و روستا آغاز شده است و همایش‌های توجیهی و جلسات آموزشی برگزار شده است.

      حسینی با اشاره به اینکه خوزستان جزء استان‌های خوب حاضر در انتخابات بوده است تصریح کرد: در حدود 13 هزار نفر داوطلب شورای شهر و روستا در خوزستان هستند و در 24 خرداد شاهد حضور گسترده مردم در این استان باشیم.

      وی ادامه داد: با توجه به نشست‌های مختلفی که در این مدت با فرهنگیان، بانوان، اساتید دانشگاه و نخبگان برگزار شده است و با توجه به نقش احزاب و تشکل‌ها در انتخابات نشستی با حضور دبیران و مسئولان احزاب تشکیل شد زیرا این گروه‌ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم نقش موثری دارند.

       

       

      دبیر هیئت عالی انتخابات شورای اسلامی خوزستان:
      فعالیت‌های انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری ممنوع است

      دبیر هیئت عالی انتخابات شورای اسلامی خوزستان گفت: فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری در ارگان‌های دولتی ممنوع است و مرتکبین آن تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند.

      خبرگزاری فارس: فعالیت‌های انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری ممنوع است 

      محمد خانچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: با توجه به دریافت گزارش‌هایی در خصوص استفاده برخی از داوطلبان از امکانات دولتی فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری، شرکت‌های دولتی، موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها، نهاد‌ها و موسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

      وی با اشاره به نظارت دقیق بر فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی بر رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از حاشیه‌سازی و تخریب شخصیت‌ها توسط داوطلبان و هواداران آن‌ها تاکید کرد و افزود: جهت جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از اسامی شخصیت‌های برجسته دینی و رجال سیاسی در تایید نامزد انتخاباتی باید مستندات و مدارک کتبی امضا شده مربوط به تایید و حمایت موجود باشد و در صورتی که نامزد انتخاباتی بخواهد از تایید مراجع یاد شده استفاده کند، باید مستندات و مدارک آن را ارائه کند.

      دبیر هیئت عالی انتخابات شورای اسلامی خوزستان عنوان کرد: آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی در خصوص استفاده از امکانات تبلیغات موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌‌کنند، در شرایطی که موسسات مذکور نسبت به رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آن‌ها کارهای تبلیغاتی انجام دهند (مثل نشریات وابسته به دولت) در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.

      وی خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز تبلیغات داوطلبان از ساعت هشت صبح امروز از همه داوطلبان و هواداران آن‌ها درخواست می‌شود با رعایت امر صریح قانون در فعالیت‌های انتخاباتی خود از تخریب سایر داوطلبان پرهیز کرده و صرفا به معرفی برنامه‌های خود بپردازند.

      دبیر هیئت عالی بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خوزستان زمان پایان تبلیغات را تا 24 ساعت قبل از روز اخذ رای اعلام کرد.

      وی ادامه داد: محسن رضایی یک همایش 100 هزار نفری در مجتمع ورزشی 13 آبان در بعداز ظهر، 18 خرداد دارد.

      وی ادامه داد: سفر‌های محسن رضایی از ابتدای بهمن 91 آغاز شده است و با توجه به تقاضا‌های مکرر استان‌های مختلف این سفر‌ها ادامه دارد.

      اخبار انتخابات

       

      سخنگوی ستاد محسن رضایی در خراسان رضوی از برگزاری مانور تبلیغاتی محسن رضایی با ۱۷۰ خودرو در خیابان های شهر و از کمبود بودجه به خاطر عدم سفر رضایی به مشهد خبرداد.
      به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، سید کاظم هاشمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که محسن رضایی به مشهد سفر نکند.

      وی در این ارتباط گفت: با توجه به برآورد هزینه سفر انتخاباتی محسن رضایی به مشهد که حدود مبلغ 30 میلیون تومان می باشد، به دلیل نبود هزینه های کافی، احتمال کنسل شدن سفرانتخاباتی رضایی به مشهد وجود دارد.

      هاشمی خاطرنشان کرد: در بیانیه های مختلف از سوی ستاد محسن رضایی تأکید شده است که با هرگونه کارناوال های انتخاباتی و استفاده از رنگ و نماد مخالف هستیم.

      وی با بیان اینکه فضای انتخاباتی در شهر مشهد مُرده است، گفت: برای اینکه این فضای مرده، زنده شود، بیش از 170 ماشین امشب همزمان با شب عید مبعث در خیابان های مشهد مانور خواهند داشت.

      سخنگوی ستاد محسن رضایی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه هماهنگی این مانور با فرمانداری مشهد و اطلاعات صورت گرفته است، ابراز کرد: این مانور بدون هیچ گونه مزاحمتی از ساعت عصر امروز در محلات شهر مشهد برگزار می ‌شود.
       
       
       
       
       
      نگاه خارجی به انتخابی ایرانی
      در پی برگزاری دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی درباره انتخابات ایران، به این موضوع اختصاص یافته است. بررسی نقش قم در انتخابات ایران، رویکرد ایران نسبت به غرب و ادعای احتمال شکل‌‌گیری حرکات اعتراضی در پی انتخابات ایران، از جمله دیگر مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان به شمار می‌رود.
      کد خبر: ۳۲۴۰۹۱
      تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
      بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی
      در پی برگزاری دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی درباره انتخابات ایران، به این موضوع اختصاص یافته است. بررسی نقش قم در انتخابات ایران، رویکرد ایران نسبت به غرب و ادعای احتمال شکل‌‌گیری حرکات اعتراضی در پی انتخابات ایران، از جمله دیگر مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان به شمار می‌رود.

      به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، نامزدهای ریاست جمهوری ایران در آستانه انتخابات چهاردهم ژوئن درباره آزادی‌ها و حقوق زنان ‌مناظره کردند.

      این روزنامه می‌نویسد: «هشت نامزدی که برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ژوئن ایران رقابت می‌کنند، در مناظره‌ای تلویزیونی که چهارشنبه پخش شد، دیدگاه‌های به شدت متفاوتی را درباره آزادی‌ها، حقوق زنان و سانسور ابراز کردند. میانه‌روها خواستار کاهش محدودیت‌ها بودند و تندروها، از مداخله بیشتر دولت در زندگی مردم دفاع می‌کردند». این روزنامه در ادامه ‌‌مختصر به بیان مواضع نامزدها درباره موضوعات ‌فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

      «الشرق الاوسط» نیز یکی از مطالب خود را به موضوع مناظره روز گذشته اختصاص داده و همچون واشنگتن پست، از اختلاف‌نظر نامزدها در این مناظره سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد، نقش دولت در موضوعات فرهنگی، موضوعی بسیار مهم در ایران به شمار می‌رود و شاخصی برای درک جهان بینی گسترده‌تر هر یک از نامزدهاست.

      الشرق الاوسط ادامه می‌دهد در مناظره دیروز، به جز جلیلی و حداد عادل، بقیه نامزدها از سیاست‌های فرهنگی کنونی انتقاد کرده و وعده تغییر روندها را دادند. در این میان، روحانی، عارف، رضایی و غرضی گفتند که می‌خواهند در صورت برگزیده شدن، سیاست‌های فرهنگی معتدلی را همراه با کاهش دخالت دولت در پیش بگیرند. قالیباف نیز هرچند از ورود مستقیم به این موضوع خودداری کرد، ‌گفت، دولت وی به زندگی خصوصی شهروندان احترام خواهد گذاشت.

      خبرگزاری فرانسه در تیتری که برای مطلب خود درباره مناظره دیروز انتخاب کرده، می‌نویسد: «محدودیت‌های رسانه ای ایران برای نخستین بار در مناظره انتخاباتی مورد بحث قرار گرفت». این خبرگزاری می‌نویسد در مناظره انتخاباتی روز گذشته، دو تن از نامزدها (عارف و روحانی) از محدودیت‌های گسترده اعمال شده بر مطبوعات در ایران انتقاد کرده و خواستار آزادی بیشتر در این عرصه شدند.

      خبرگزاری فرانسه در مطلب خود به برخی محدودیت‌های موجود در عرصه رسانه‌ای و مطبوعاتی ایران پرداخته و در ادامه، به مخالفت سعید جلیلی با انتقادات دیگر نامزدها اشاره می‌کند. در این مطلب به نقل از جلیلی آمده: «تنها به خاطر اینکه دو روزنامه وابسته به یک جریان سیاسی تعطیل شده‌اند، نمی توانیم بگوییم که آزادی وجود ندارد».

      سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز گزارش کم و بیش مشابهی را درباره مناظره دیروز منتشر کرده است.

      در میان دیگر مطالب انتخاباتی، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارشی را منتشر کرده که از نظر سوژه در میان مطبوعات غربی بدیع می‌نماید. این روزنامه در مطلب خود به بررسی «نقش شهر قم» در رقابت‌های انتخاباتی ایران پرداخته است. نیویورک تایمز می‌نویسد قم نه تنها شهری مذهبی و مقدس در ایران است، بلکه یکی از مراکز مهم قدرت در این کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین، عجیب نیست که تقریباً همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده ایران، این شهر را به عنوان مقصد بازدیدهای خود برگزده‌اند. به نوشته این روزنامه، کسب حمایت روحانیت قم، موضوع مهمی است که همه نامزدها درصدد کسب آن و اطمینان از وجود آن هستند.

      اما مانند همیشه، مطالب یک‌جانبه و تخریبی درباره انتخابات ایران نیز جای خود را در مطبوعات جهان دارد. در این زمینه، «لس آنجلس تایمز» در مطلبی با تیتر «تلاش بسیار سخت برای معامله با ایران» می‌نویسد، انتخابات ایران، بار دیگر سبب شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها و طرح پرسش‌هایی شده، مبنی بر اینکه کدام یک از نامزدها می‌توانند این کشور را به سمت میانه روی و عملگرایی سوق دهند. با این حال، لس آنجلس تایمز بر این باور است که فارغ از بحث اشخاص و جریان‌ها، ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و آنچه این روزنامه «ایدئولوژی اهریمن جلوه دادن غرب» در ایران می‌خواند، جلوی هر گونه نزدیکی روابط میان ایران و غرب و تعامل مناسب در موضوع هسته‌ای را می‌گیرد.

      در پایان، روزنامه «تودی زمان» نیز با انتشار مطلبی مدعی شده ایران در انتخابات پیش روی، بیش از هر زمان دیگری نگران شکل‌گیری حرکت‌ها و جنبش‌های مخالف در کشور است. در شرایطی که خود ترکیه این روزها درگیر حرکت‌های اعتراضی کم سابقه علیه دولت است، این روزنامه ترک مدعی شده مقامات ایران نگران هستند که در پی وقوع تحولات جهان عرب، انتخابات پیش روی در ایران به شکل‌گیری حرکت‌های مشابهی در ایران منجر شود.

      در مجموع، تودی زمان در این مطلب یکجانبه و مبتنی بر اتهام زنی، ادعاهای فراوانی را علیه نظام جمهوری اسلامی و همچنین فرایند انتخاباتی در ایران مطرح کرده است. 
       
       
       
      کد خبر: ۳۲۴۲۰۴
      تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
      پایگاه اطلاع رسانی دولت در مطلبی با عنوان «پاسخ پایگاه اطلاع رسانی دولت به برخی ادعاهای انتخاباتی: فضای دانشگاهی ترسیم شده از سوی برخی کاندیداها مصداق سیاه نمایی است» نوشت:

      با توجه به نزدیکی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، لازم است کاندیداهای محترم برنامه های عملیاتی خود را در حوزه های مختلف به سمع و نظر ملت ایران برسانند اما موضوعی که بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب هم بارها بر آن تاکید کرده اند این است که کاندیداها در زمان تبلیغات به منظور جلب آرای ملت، در نقد، سیاه نمایی و بی انصافی نکنند. ایشان در سخنرانی 14 خرداد 1392 در مرقد مطهر حضرت امام راحل فرمودند: "نامزدهای محترم از هر چیزی که می خواهند انتقاد کنند، اما متوجه باشند که معنای انتقاد، بی‌انصافی، منفی‌بافی و سیاه‌نمایی نیست بلکه جوهره انتقاد به معنای عزم و نیت و تلاش برای حل مشکلات و پیمودن راهی پر افتخار است."
      این در حالی است که تبعیت از فرمایشات ایشان برای آحاد ملت خصوصا کاندیداهای ریاست جمهوری امری لازم و ضروری است و خلاف آن عمل کردن از چشم بینای ملت ایران پنهان نخواهد ماند.
      از جمله نقدهای غیرمنصفانه کاندیداها در برخی اظهارنظرهای مناظره اخیر 8 کاندیدای ریاست جمهوری که 15 خرداد برگزار شد قابل مشاهده است.
      در این مناظره نقاط مثبت و منفی عملکرد دولتهای گذشته پس از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح شد که به نظر می رسد برخی از نقدها با فرمایشات رهبر معظم انقلاب همخوانی نداشت.
      از جمله یکی از کاندیداهای محترم، نقدی را در حوزه فضای دانشگاهی مطرح کرد و معتقد بود طی سالهای اخیر با فضایی که در دانشگاهها ایجاد شده موجبات بی انگیزگی دانشجویان فراهم شده است به نحوی که دانشجو هیچ رغبتی نمی کند در فعالیت های سیاسی و فرهنگی مشارکت کند و همچنین جایگاه تشکل های دانشجویی و فعالیت های صنفی، گروهی، سیاسی و فرهنگی نیز کمرنگ شده حتی بعضی از تشکل ها نیز در دانشگاهها تعطیل شده‌اند.
      به منظور پاسخگویی تبیینی به این شبهات به پاره ای از آمار و ارقام مقایسه ای حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در بازه زمانی قبل از سال 84 و بعد از آن اشاره می شود که نشان‌دهنده پویایی و فعالیت گسترده جامعه دانشجویی کشور است.
      - تعداد تشکلهای دانشجویی با رشدی حدود 1.5 برابر از 162 تشکل در سال 84 به 234 تشکل در سال 91 رسیده است.
      - تعداد کانونهای فرهنگی با رشد 7 برابری از 495 کانون در سال 84 به 3215 کانون در سال 91 رسیده است.
      - تعداد انجمن های علمی دانشجویی با رشد 8 برابری از 800 انجمن در سال 84 به 6324 انجمن در سال 91 رسیده است.
      - تعداد معاونت های فرهنگی مستقل در دانشگاهها از صفر معاونت در سال 84 به 70 معاونت مستقل در سال 91 رسیده است.
      - تعداد نشریات دانشجویی با رشد بیش از 2 برابر از 2500 نشریه در سال 84 به 5366 نشریه در سال 91 رسیده است.
      - تعداد قطبهای علمی کشور با رشد 2 برابری از 84 قطب در سال 84 به 153 قطب در سال 91 رسیده است.
      - تعداد دانشجویان دوره دکتری بورس داخل با رشد 3 برابری از 591 دانشجو در سال 84 به 1695 دانشجو در سال 91 رسیده است.
      همچنین بر اساس گزارش پایگاه بین‌المللی ISI رتبه ایران در تولید علم جهان از رتبه 37 در سال 84 به رتبه 17 در سال 91 ارتقا پیدا کرده و کشورمان رتبه اول تولید علم در منطقه را از آن خود کرده است و این مرهون تلاش اساتید، دانشجویان و بستر سازی مناسب دولت برای شکوفایی علمی کشور بوده است هرچند این باز شایسته ملت ایران نیست و باید بیش از این تلاش شود.
      این پایگاه بین‌المللی نیز اذعان داشته از سال 1357 تا کنون 157 هزار سند علمی از ایران به ثبت رسیده است و این در حالی است که 150 هزار سند آن طی دولتهای نهم و دهم ثبت شده‌اند.
      همچنین "اسکوپوس" بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان اعلام کرده از سوی ایران طی سال 1357 تا کنون 216 هزار مقاله علمی در این پایگاه به ثبت رسیده که 192 هزار آن از سال 84 به بعد بوده است.
      در مناظره اخیر همچنین به تعداد بازنشسته شدن اساتید طی سالهای گذشته انتقاد شد که در پاسخ کافی است مقایسه ای ساده صورت گیرد مثلا تعداد اساتید بازنشسته شده در دو سال آخر دولت اصلاحات(82 و 83) 169 نفر و در دو سال پایانی دولت دهم(90 و 91) 96 نفر بوده است.
      شایان ذکر است طی دولتهای نهم و دهم 17 هزار هیئت علمی و استاد جذب دانشگاههای کشور شده‌اند.
      همچنین در پاسخ به این نقد که فضای کنونی دانشگاها فضای انتخاباتی نیست لازم است اعلام شود که تنها در نیمسال دوم سال 1391، 1700 نشست انتخاباتی در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شده که 970 نشست آن در دانشگاههای دولتی بوده است البته این بدون احتساب نشست های انتخاباتی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی است.
      در پایان تاکید می شود مسیری که جامعه علمی و دانشگاهی کشور طی سالهای پس از انقلاب اسلامی بویژه دولتهای نهم و دهم طی کرد نه تنها جایگاه علمی ایران را به تراز جهانی ارتقا داد بلکه با اتکا به دانش بومی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، بهداشت و خدماتی به ویژه فناوری های نوین، هوا و فضا، هسته ای و تولید داروهای با تکنولوژی بالا و مربوط به بیماریهای صعب العلاج را به دنبال داشت که مورد توجه و اعتراف دوستان و دشمنان کشورمان نیز بوده است لذا شایسته نیست خدمات و پیشرفتهایی را که بدخواهان این ملت بدان اذعان دارند از سوی برخی دوستداران نظام انکار شود که به واقع مصداق بی انصافی و سیاه‌نمایی است لذا نگارش این مطلب به منزله ورود به مباحث تبلیغاتی و انتخاباتی کاندیدای محترم ریاست جمهوری نیست اما هر کجا که احساس شود در حق خدمات ماندگار و ارزشی دولتهای نهم و دهم بی انصافی صورت گرفته و بر خلاف فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب عمل شده که مصداق سیاهنمایی است به نحو شایسته و مقتضی پاسخ های تفصیلی برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

      گفتنی است در مناظره روز گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، محمدرضا عارف و حسن روحانی درباره فضای امنیتی حاکم بر دانشگاهها مطالبی را مطرح کرده بودند.

       

      عارف عصر دوشنبه به اهواز می رود
       
      کد مطلب : 12350
      گروه سیاسی: محمدرضا عارف، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده به اهواز سفر می کند.
      عارف عصر دوشنبه به اهواز می رود
       
      علی شریعتی، رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در خوزستان اظهار کرد: آقای عارف عصر روز دوشنبه (۲۰ خرداد) به اهواز سفر می کند و حضور در گلزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه و سخنرانی در جمع مردم اهواز از جمله برنامه هایی است که برای این سفر پیش بینی شده است. وی افزود: جزئیات برنامه این سفر و همچنین مکان سخنرانی عمومی ابتدای هفته آینده اعلام می شود.
       
       
       
       
      نتیجه ائتلاف روحانی و عارف به زودی مشخص ‌می‌شود
      ائتلاف، مورد توافق همه حامیان روحانی و عارف است
      کد مطلب : 12361
       
      گروه سیاسی: رییس ستاد انتخاباتی استان تهران حسن روحانی، از برگزاری همایش حامیان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در روز شنبه در ورزشگاه شهید شیرودی تهران خبر داد و همچنین گفت که احتمال دارد نتیجه ائتلاف بین روحانی و عارف به زودی مشخص شود.
      ائتلاف، مورد توافق همه حامیان روحانی و عارف است
      به گزارش ایسنا، حسن اکبری در نشست خبری حزب اعتدال و توسعه با اشاره به برگزاری این همایش گفت: این همایش از مدت‌ها قبل با کمک احزاب و جریان‌هایی که از دکتر روحانی حمایت می‌کنند طراحی شده بود؛ به ویژه حزب اعتدال و توسعه تلاش‌های گسترده‌ای در جهت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این همایش انجام داد، چراکه برگزاری چنین مراسمی در تهران نشان‌دهنده اقبال مردمی از آن کاندیداست. وی افزود: این همایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این دلیل که در تهران برگزار می‌شود و پایتخت، برآیند تمایلات و گرایش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران را نمایندگی می‌کند.

      اکبری در تشریح جزئیات این همایش اظهار کرد: تمام مراحل قانونی این همایش طی شده بود اما متاسفانه یکسری ناهماهنگی‌ها به وجود آمد تا احتمال ضعیفی بوجود بیاید که این همایش برگزار نشود. وی دلیل این مساله را یکسری ناهماهنگی‌ها بین نهادهای سیاسی و انتظامی برگزار کننده این همایش عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم این ناهماهنگی‌ها رفع شود و همایش برگزار شود. این همایش به دلیل احتمال مشخص شدن نتیجه ائتلاف تا آن روز، از اهمیت دوچندانی برای ما برخوردار است.

      رییس ستاد استان تهران حسن روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "آیا محمدرضا عارف به نفع روحانی کناره‌گیری می‌کند؟" گفت: من برخی مسائل را چون به مصلحت ائتلاف نیست، معذورم بازگو کنم اما بخشی که می‌خواهم بیان کنم این است که یک کارگروه تشکیل شده و مورد توافق همه گروه‌ها و حزب‌های سیاسی که دوست دارند این ائتلاف انجام شود، قرار گرفته است. مشخصا می‌شود تمامی این گروه‌ها و حزب‌ها را در قالب گرایش‌های اصلاح‌طلبانه جای داد. ائتلاف، مورد توافق همه این گروه‌هاست و کارگروه در تلاش است این ائتلاف انجام شود. البته نمی‌توان گفت که حتما آقای دکتر عارف به نفع دکتر روحانی کناره‌گیری می‌کنند. ممکن است اتفاقات دیگری بیفتد.

      این کارگروه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است اما امیدواریم طی دو روز آینده خبرهای خوشی از این کارگروه منتشر شود. دبیر همایش‌های حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به قرابتی که میان گفتمان آقایان روحانی و عارف وجود دارد، آیا در نهایت می‌توان روحانی را کاندیدایی اصلاح‌طلب دانست؟"، گفت: آقای روحانی در معنای قاموسی، اصلاح‌طلب است و این قرابت هم به همین دلیل است که در جایی این گفتمان‌ها را خیلی به هم نزدیک می‌کند و حتی در موقعیت‌هایی یکسان می‌شوند. از وجوهی، این گفتمان‌ها خیلی به هم نزدیک هستند به طوری که می‌توان گفت در بین این هشت کاندیدا، عارف و روحانی در یک طرف و شش کاندیدای دیگر در طرف دیگری قرار دارند.

      وی در رابطه با برنامه حسن روحانی در مورد دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: خیلی خوب است که یک رییس‌جمهور، خود دانشگاهی باشد و در حیطه امنیتی نیز کار کرده باشد و بداند دید امنیتی به دانشگاه چه عواقبی دارد. اکبری با اشاره به صحبت‌های روحانی در گفت‌وگوهای انجام شده در رادیو و تلویزیون گفت: دکتر روحانی بارها اشاره کرده‌اند که در دولت ایشان فضای امنیتی دانشگاه‌ها برچیده خواهد شد و استادان و دانشجویانی که به دلایل امنیتی اخراج شده‌اند، به دانشگاه برگردانده می‌شوند.

      رییس ستاد استان تهران حسن روحانی در برابر این پرسش که "آیا کلید استفاده شده در تبلیغات روحانی، نماد حصر آقایان موسوی و کروبی است؟"، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما قفل‌های زیادی بوجود آمده است. بر این اساس آقای روحانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این قفل‌ها را یکی یکی باز کند. در زمان اصلاحات تلاش این بود که خیلی سریع این قفل‌ها باز شود که نتیجه مطلوب نداد اما در دولت تدبیر و امید این کار با تدبیر انجام می‌شود؛ البته در زندان و حصر ماندن هرکسی غم‌انگیز است.

      در این نشست خبری، غلامعلی عرب خدایی رییس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه نیز در مورد اینکه گفته می‌شود نشست‌های خبری در این انتخابات کم انجام می‌شود، گفت: به دلیل اینکه اصحاب رسانه کنجاو و موشکاف هستند، برای برگزاری نشست خبری باید یک دلیل موجه وجود داشته باشد تا خبرنگاران پذیرای این نشست‌های خبری باشند. نشست بعدی، پس از مشخص شدن نتیجه ائتلاف خواهد بود.

      قائم مقام ستاد همایش‌های حسن روحانی ادامه داد: آقای روحانی تشخیص داد که هم می‌تواند با افراد معتدل اصولگرا و هم افراد معتدل اصلاح‌طلب کار کند. وی مورد قبول روحانیت و علمای حوزه قم و نجف است و برای این افراد انسان شناخته‌شده‌ای است و ما اعتقاد داریم آقای عارف اینچنین نیست. عرب‌خدایی در پاسخ به این پرسش که "اگر نتیجه ائتلاف، عارف باشد، آیا حزب اعتدال و توسعه از ایشان حمایت می‌کند؟"، گفت: کاندیدای اصلی ما آقای روحانی است و ایشان کناره‌گیری نمی‌کنند.

      وی افزود: حزب اعتدال و توسعه رسما از آقای روحانی دعوت کرد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بعد از حضور آقای هاشمی و به دلیل وحدت گفتمانی بین آقای هاشمی و روحانی، از آقای هاشمی حمایت کند اما بعد از آمدن هاشمی نیز ما توصیه به کناره‌گیری ایشان نکردیم.
       
       
       
       
       
      درخواست سنندجی‌ها از عارف و روحانی برای رسیدن به ائتلاف
      حواشی سفر عارف به سنندج+تصاویر
       
      کد مطلب : 12375
      گروه سیاسی: سفر چند ساعته محمدرضا عارف به استان کردستان و سخنرانی وی در مسجد والی شهر سنندج باعث شد تا شور و نشاط انتخاباتی برای چند ساعتی در مرکز استان حکم فرما شود.

      شامگاه پنج شنبه فضای عمومی شهر سنندج به ویژه خیابان فردوسی این شهر برای چند ساعتی تحت تاثیر سفر انتخاباتی محمدرضا عارف قرار گرفت و با حضور قابل توجه مردم شور و نشاط جالبی در مرکز این شهر به وجود آمد.

      عارف که روز گذشته به سه استان ایلام، کرمانشاه و کردستان سفر کرده بود در ایستگاه آخر سفر خود به سه استان غربی کشور وارد سنندج شد و از میدان آزادی این شهر تا مسجد والی مورد استقبال مردم قرار گرفت. محمدرضا عارف پیاده مسیر میدان آزادی تا مقابل مسجد والی در نزدیک میدان انقلاب شهر سنندج را طی کرد و جمعی از طرفداران وی با سردادن شعارهایی، حمایت خود را از این کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام کردند.

      همراهی همسر عارف با این کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از جمله نکات جالبی بود که از سوی مردم سنندج مورد اشاره قرار می گرفت و مردم در طول مسیر این موضوع را به همدیگر یادآور می شدند. یکی از نکات قابل توجه که جزو حاشیه های پررنگ سفر معاون اول دولت اصلاحات به کردستان بود را می توان تبلیغات گسترده کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر سنندج عنوان کرد و به همین دلیل تیم های متعدد تبلیغاتی ۱۴۷ نامزد حاضر در انتخابات شوراهای شهر سنندج اقدام به توزیع اقلام تبلیغاتی خود می کردند.

      همچنین در لابلای مردم حاضر در مسجد والی شهر سنندج در مراسم سخنرانی محمدرضا عارف نیز شماری از نامزدهای شورای اسلامی شهر سنندج نیز حضور داشتند و از این فرصت هم برای معرفی خود به مردم استفاده می کردند. مردم حاضر در مسجد والی شهر سنندج با تشویق محمد رضا عارف یک صدا شعار "عارف روحانی، ائتلاف ائتلاف" را سر می دادند و همچنین در سخنرانی دکتر آزاد جلالی زاده از جوانان اصلاح طلب کردستانی نیز به صراحت این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

      بعد از سردادن شعارهای مختلف از سوی مردم، دکتر آزاد جلالی زاده از جوانان اصلاح طلب کردستان در سخنرانی خود خواستار رسیدن به اجماع در بین اصلاح طلبان شد و افزود: باید از تجربه های گذشته درس گرفت و در این دوره از انتخابات به اجماع رسید. بعد از آن نوبت به سید معروف صمدی نماینده مردم سنندج در دوره های پنجم و ششم مجلس رسید و وی نیز در سخنانی به مطالبات مردم کردستان اشاره کرد و افزود: من از دولت آقای عارف انتظار دارم که مطالبات قانونی و به حق مردم کردستان را به خوبی عملیاتی کند.

      حاصل داسه نماینده اصلاح طلب مجلس ششم نیز در سخنانی با اشاره به حضور مردم برای استقبال از محمدرضا عارف بیان کرد: این حضور نشان می دهد که مردم به دنبال ایجاد تغییر و دگرگونی هستند. عارف نیز به عنوان سخنران آخر این مراسم در جایگاه قرار گرفت و در اولین جمله خود گفت: حضور شما مردم عزیز سنندج در این مسجد یادآور حضورتان در استقبال از سید محمد خاتمی در خرداد سال ۷۶ در همین مکان بود.

      با آوردن اسم رمضان زاده استاندار سابق کردستان و سخنگوی دولت اصلاحات از سوی عارف، مردم حاضر در مسجد یک صدا رمضان زاده را تشویق کردند. عارف در سخنرانی خود به مسائل و مشکلات استان کردستان و دیگر نقاط کشور اشاره کرد و وعده داد در صورت انتخاب برای رفع این مشکلات تلاش می کند.
       
       
       
       
       
      محسن رضایی: مناظره‌ تلویزیونی از سطح کودکستان به دبیرستان رسید
      کد مطلب : 12357
       
       
      گروه سیاسی: کاندیدای مستقل انتخابات ریاست جمهوری با اشاره بر اینکه در تبلیغات انتخاباتی شعار‌های جدید برای کاهش تحریم‌های اقتصادی داده می‌شود، بیان داشت: این شعار ها جدید یک کلاهبرداری سیاسی است که می‌خواهند عوام فریبی سیاسی را در بین مردم ایجاد کنند.
      محسن رضایی: مناظره‌ تلویزیونی از سطح کودکستان به دبیرستان رسید
      محسن رضایی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با بیان اینکه از جمله اهداف اجرای طرح یارانه سبز ایجاد اشتغال و بالا بردن درآمد مردم کشور است، اظهار داشت: یارانه سبز در هشت مورد در بخش‌های کشاورزی، باغداری، شیلات و … تحولات بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

      وی با بیان اینکه در استان چهارمحال و بختیاری ثروت فروان وجود دارد، اما مردمان و خود این استان جز استان‌های محروم کشور است، بیان داشت: از جمله ثروت‌های این استان آب، معادن، موقعیت جغرافیایی، گردشگری، و از همه مهمتر نیروی انسانی فرهیخته است و نیاز است که در تمامی فنون و حرفه ها استعداد یابی انسانی در این استان صورت گیرد. رضایی با اشاره بر اینکه این استان در حوزه گردشگری در بین پنج شش استان قرار داد، بیان داشت: باید زیر ساخت‌های گردشگری در این استان از قبیل هتل، جاده، کمپینگ و .. در راستای توسعه صنعت گردشگری ابجاد شود.

      رضایی با بیان اینکه باید کیفیت زندگی ملت ایران را بالا ببریم، اذعان داشت: گرانی یک اژدها پنج سر است که در دولت‌های گذشته تنها به یک سر حمله شده است و سر ها دیگر اصلا توجهی نشده است. در مسئله مقابله با گرانی اقداماتی از قبیل مدیریت بازار پول و ارز و اهمیت به شورای پول ارز کشور، پایان دادن به کسری بودجه، جلوگیری از چاپ اسکنانس بدون پشتوانه ،تغییر دلار نفتی و از بین بردن تحریم اقتصادی با توجه به مذاکرات هسته ای در راستای کاهش گرانی در کشور انجام خواهد شد.

      رضایی با اشاره بر اینکه در حوزه محیط زیست با فاجعه بزرگ و عظیم روبه رو هستیم، بیان داشت: برای کم آبی رودخانه کارون و زاینده رود رژیم آب در نظر گرفته شده است که بعد از ده کیلومتری رودخانه ها تحت پوشش انضباط قرار می‌گیرند که که در هر منطقه با توجه به شرایط محصولات کشاورزی و کارخانجات صنعتی و .. کاشت و احداث شود.

      وی با بیان اینکه رئیس جمهور جای تعهد دادن به حزب ها و گروه ها باید به ملت ایران تعهد دهد، بیان داشت: در کابینه دولت خود از تمامی جناح ها و حزب ها استفاده خواهم کرد و برای این افراد تنها دو شرط دارم یک به نظام و رهبری را قبول داشته باشند و فردی کار آمد باشد. رضایی با اشاره بر اینکه دولت من یک دولت فراگیر است و از همه توانمندی ها و توانایی ها بدون هیچ گونه تبعیضی استفاده می‌کند، اظهار داشت: به جوانانی به شرطی کار داده می‌شود که کار را انجام داده و مسئولیت پذیر مسئولیت خود باشند.

      ارزش پول ملی آب رفته و پول ملی سقوط کرده است
      این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ارزش پول ملی آب رفته و پول ملی سقوط کرده است، بیان داشت: در مقابله با تحریم اقتصادی از استراتژی قیچی استفاده می‌کنیم که در لبه قیچی دیپلماسی‌های قوی و در لبه دیگر خنثی کردن امید دشمن از تحریم‌های در آمد‌های اقتصادی است.

      وی با اشاره بر اینکه درتبلیغات انتخاباتی شعار‌های جدید برای کاهش تحریم‌های اقتصادی داده می‌شود، بیان داشت: این شعار ها جدید یک کلاهبرداری سیاسی است که می‌خواهند عوام فریبی سیاسی را در بین مردم ایجاد کنند. رضایی با بیان اینکه رسانه ها با پدیده معکوس مواجهه بوده اند، اذعان داشت: رسانه ها و مجلات از رشد کیفی خوبی برخوردارشده اند اما حمایت از رسانه ها کاهش یافته است و در راستای حمایت از رسانه ها صندوق فرهنگ، هنر و رسانه زیر مجموعه صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نیم درصد در آمد نفت به این صندوق اختصاص می‌دهیم و ثبات و پشتیبانی را به وجود می‌آوریم.

      وی در رابطه با مناظرات تلویزیونی با اشاره به اینکه از سطح کودکستان به دبیرستان رسیده است، یاد آور شد: امید این مناظرات به سطح فوق لیسانس برسد. رضایی با بیان اینکه در این مناظرات هیچ گونه شور و هیجانی وجود ندارد، بیان داشت: این مناظرات تبدیل به گفتگو شده است و در این دوره احتیاط کاری زیادی در مناظرات صورت می‌گیرد .
        
       
       
       
       
       

      مقایسه فیلم‌های تبلیغاتی دو دیپلمات

        

      وسعت جغرافیایی ایران، گران بودن تبلیغات محیطی و البته اثرگذاری بیشتر تلویزیون باعث شده است اکثر کاندیداها از ظرفیت تبلیغ تلویزیونی بیشترین بهره برداری را بکنند از جمله می توان گفتگوی ویژه تلویزیونی، مناظره ها و فیلم‌های تبلیغاتی را نام برد.


      به گزارش عصرایران، 2 مورد اول به ویژگی و توانایی‌های شخصی کاندیدا مرتبط است ولی در فیلم تبلیغاتی، فکر و ایده و هنر تیم سازنده غالب است.


      فیلم‌های دکتر ولایتی و دکتر روحانی که در یک شب پخش شد را دو چهره بزرگ سینمایی ایران ساخته بودند.

      "پزشک دیپلمات" و "شیخ دیپلمات" در یک حوزه تخصصی و برهه زمانی، بیشترین نقش آفرینی را داشتند اما تیم هنری دکتر روحانی بهترین استفاده را از این امکان تبلیغی برد و خود را به رخ کشید.


      استراتژی هر دو کاندیدا این بود که در فیلم خود به مردم و خاصه نسل جوان ، تاریخ معاصر انقلاب و نقش خود در آن را گوشزد کنند و برتری تاریخی خود بر دیگر کاندیداها را مورد تأکید قرار دهند.


      با این حال ، تیم فیلمساز ولایتی ، به طور آشکاری کم فروشی کرد و با تدوین سکانس هایی از تاریخ معاصر و قرار دادن ولایتی به عنوان تماشاچی صرف ، سر و ته کار را به هم آورد و به جز در چند صحنه محدود ، رد پای پررنگی از او در تصاویر پخش شده نبود و علاوه بر آن ، نقش ولایتی در دوران بعد از هاشمی تا امروز نیز کات شد!


      اما در مقابل ، تیم هنری شیخ دیپلمات ، با تنوع بصری بهتری کار خود را عرضه کرد و علاوه بر تصاویر تاریخی ، از افرادی چون هاشمی و خاتمی هم به عنوان تأیید کنندگان روحانی به خوبی بهره گرفت.


      در مسابقات فوتبال بارها دیده ایم که بازیکنان بزرگ در بازیهای حساس، پنالتی خود را گل نمی کنند. تیم هنری دکتر ولایتی هم پنالتی اش را گل نکرد اما کارگردان فیلم دکتر روحانی به خوبی از عهده این پنالتی حساس برآمد.

      اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

       

      کد خبر: ۳۲۴۲۵۰
      تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
      کشورهای عضو گروه 1+5 در بیانیه مشترکی از ایران خواستند فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را که به ادعای آن‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است،‌ به حالت تعلیق در آورد.

      به گزارش ایسنا، بیانیه مشترک چین، فرانسه،‌ آلمان، روسیه،‌ انگلیس و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پشت درهای بسته برگزار شد توسط نماینده آلمان قرائت شد.

      به گزارش خبرگزاری شینهوا، این بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به این که ایران هم‌چنان برنامه هسته‌یی خود از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، تولید اورانیوم غنی شده و ساخت راکتور IR-40 در اراک را ادامه می‌دهد، اعلام کرد: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران در نقض قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل به برخی فعالیت‌های هسته‌یی خاص ادامه می‌دهد.

      شش کشور بر همین مبنا از ایران خواستند که برای حل مسائل باقی مانده در برنامه هسته‌یی‌اش با آژانس همکاری کامل داشته باشد و فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را که به ادعای آن‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس است به حالت تعلیق در آورد.

      در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیش‌تر به همه وظایفش تحت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و الزامات شورای حکام را اجرایی کند.

      کشورهای عضو 1+5 در عین حال اعلام کردند که با وجود بی‌نتیجه بودن 10 دور مذاکره بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مذاکرات با تهران برای به‌دست آوردن یک راه‌حل دراز مدت متعهد هستند.

      در این بیانیه آمده است که شش کشور «برای گفت‌وگوی سازنده و اساسی با ایران آماده‌اند و به دنبال یک پاسخ جامع و مثبت به بسته پیشنهادی‌شان از جانب ایران هستند».

      گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز و ساخت یک راکتور IR-40 در اراک است.

      از آن‌جا که درخواست آژانس از ایران فراتر از توافق پادمانی تهران است هر دو طرف به ایجاد چارچوبی نیاز دارند که رویکرد ساختاری نام گرفته و هدف از آن انجام بازرسی‌های هسته‌یی در ایران است. سند این رویکرد ساختاری هنوز نهایی نشده است.
       
      یک مرکز مطالعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی طی آخرین گزارش خود به بررسی و ابعاد سنجی موقعیت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جهت تحقق پروژه شکاف اقلیتی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
       مشرق؛ مرکز مطالعاتی מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית طی آخرین گزارش خود به بررسی و ابعاد سنجی موقعیت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جهت تحقق پروژه شکاف اقلیتی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

       
      بر اساس این گزارش در حالی که برخی از نامزدها برای جلب حمایت از اقلیت ها اقدام به توزیع وعده در میان آنها می پردازند، این زمان بهترین فرصت برای بالا بردن خواسته های قومی و افزایش شکاف و گپ زبانی و به تیع آن تجزیه  قومیتی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود.
      در این گزارش جریال اصلاحات مساعدترین جریان جهت تحقق بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی قلمداد شده و ضمن بررسی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بوده، پتانسیل های زبانی موجود جهت تحقق این هدف را متذکر می شود.
       


      בריאיון הצהיר פזשכיאן, פוליטיקאי רפורמיסטי ממוצא אזרי שמועמדותו בבחירות לנשיאות נפסלה על-ידי "מועצת שומרי החוקה", כי בכוונתו להצביע ל"מועמד דובר אזרית"
      این گزارش ضمن بررسی رویکرد اصلاح طلبان در پیشبرد هرچه سریعتر این هدف به عدم اقبال عمومی این جریان در جامعه اشاره و به بررسی پتانسیل موجود در میان اصول گرایان جهت تحقق این هدف می پردازد.

      در این گزارش به صورت مفصل به همسویی مواضع یکی از هشت کاندیدای موجود در عرصه رقابت جهت تحقق بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی ایران پرداخته و مواضع این کاندیدا را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.
       


      באחד הקטעים התייחס המועמד לאפליה הקיימת בין מחוזות שונים ברחבי איראן

      این گزارش ضمن بررسی حوادث پیرامونی صورت گرفته در باب اقلیت های زبانی به ارائه فکت های مختلفی پرداخته و پتانسیل اقلیت های قومی را در به هم ریختن سیاست جمهوری اسلامی ایران (המיעוטים האתניים בסבך הפוליטיקה האיראנית) مورد مطالعه قرار می دهد.
      این گزارش اقلیت های قومی را نیمی از جمعیت ایران در نظر گرفته و ضمن تقسیم ایشان به پنج گروه، تسلط آنها را بر نواحی مختلف کشور مورد بررسی قرار می دهد:

      •    آذری ها در شمال و غرب

      •    کردها در غرب

      •    بلوچ ها در جنوب و شرق

      •    ترکمن ها در شمال و شرق

      •    عرب در جنوب و غرب

      این گزارش در ادامه به بررسی مواضع یکی دیگر از نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرداخته و تعهدات وی را در ارایه  وعده های قومی جهت تضمین پیروزی و جلب رای مورد بررسی قرار می دهد.
       


      נציג מחוז כורדיסתאן ב"מועצת המומחים", שהביע את תמיכתו הפוליטית במועמדותו לנשיאות
       


      התושבים הערבים הוכיחו, לדבריו, כי השפה והשיוך האתני-לאומי אינם חשובים

      این گزارش در ادامه به مواضع کاندیدای اول با لحاظ جایگاه حکومتی این کاندیدا در فرماندهی سابق مهمترین رکن انقلاب اسلامی ایران، یعنی سپاه پاسداران بازگشته و طرح فدرالیسم مد نظر وی را جهت تحقق هدف بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار می دهد.

      این گزارش با رصد فعالیت این کاندیدا، به نحوه شروع مبارزت انتخاباتی وی از سیستان و بلوچستان اشاره می کند.
       


      במהלך ביקורו במחוז הצהיר רזאא'י, כי איראן אינה רק טהראן והדגיש את הצורך לפתח את כלל המחוזות במדינה. הוא ציין, כי אם ייבחר כנשיא ישים בראש סדר העדיפויות את פיתוח האיזורים הנחשלים במדינה וכי זו הסיבה שבחר להתחיל את מסע הבחירות שלו במחוז סיסתאן-בלוצ'יסתאן הסובל ממצוקת עוני ואבטלה חריפה במיוחד

      مبتنی بر مستندات این گزارش این کاندیدا با وعده به توسعه تمام استان ها به حق اقلیت ها برای یادگیری زبان مادری خود در موسسات آموزشی اشاره و درد، رنج، فقر، کمبود و بیکاری اقلیت ها بویژه در سیستان و بلوچستان اشاره می شود.

       
      این گزارش به جمله استراتژیک این کاندیدا با ماهیت اینکه "هیچ دلیلی برای قربانی فرهنگ های محلی به نفع فرهنگ ملی وجود ندارد" (רזאא'י הדגיש, כי הוא מכיר בתרבותם ובלשונותיהם של בני המיעוטים וכי אין כל סיבה להקריב את התרבויות המקומיות לטובת התרבות הלאומית הכלל-איראנית )، جهت تحقق هدف بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی اشاره نموده و جهت معرفی هرچه بیشتر نظرات این کاندیدا به سراغ فیسبوک وی رفته و به آنالیز اطلاعات موجود در آن می پردازد.
       


      העלאת הנושא הפיחה, לדברי האתר, תקווה בקרב המיעוטים שבעתיד יתאפשר להם להשתמש בשפתם במערכת החינוך

      و جمله کلیدی تبلیغات فیسبوکی این کاندیدا را با عنوان "ایرانیان از همه نژادها با هم برابر هستند" (איראנים מכל הגזעים שווים זה לזה) را به صورت غیر مستقیم کلید تحقق امر بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند.
       

      מתוך דף הפייסבוק של תומכי רזאא'י


      در پایان باید این نکته را به کاندیداهای انتخابات متذکر شد که اظهاراتشان ممکن است مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد و به عنوان سیگنال نادرستی
       

      پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید

       

      از ماه ها پیش و همزمان با تشدید درگیری ها در سوریه، یکی از نکات مهمی که همواره در ارتباط با این کشور مطرح و محل بحث فراوانی بوده، موضوع قرارداد این کشور با روسیه بر سر تحویل سامانه موشکی «اس 300» است. یک سایت اروپایی اخیراً در مطلبی به بررسی پنج جنبه مهم مرتبط با این موضوع پرداخته است.

      کد خبر: ۳۲۴۱۱۷
      تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
      پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید + فیلم
      از ماه ها پیش و همزمان با تشدید درگیری ها در سوریه، یکی از نکات مهمی که همواره در ارتباط با این کشور مطرح و محل بحث فراوانی بوده، موضوع قرارداد این کشور با روسیه بر سر تحویل سامانه موشکی «اس 300» است. یک سایت اروپایی اخیراً در مطلبی به بررسی پنج جنبه مهم مرتبط با این موضوع پرداخته است.

      به گزارش «تابناک»، سایت خبری- تحلیلی «رادیو اروپای آزاد» به تازگی به بررسی موضوع احتمال تحویل سامانه دفاع موشکی «اس 300» به سوریه پرداخته و می نویسد این سامانه می تواند به شکلی قابل توجه، روند تحولات سوریه را تغییر دهد.

      در ادامه، این سایت به پنج پرسش مهم درباره این سامانه و جنبه های مختلف آن پاسخ گفته است:

      قابلیت های سامانه «اس 300» چیست؟

      سامانه موشکی «اس 300» برای سرنگون کردن هواپیماها و موشک ها در برد 5 تا 150 کیلومتری طراحی شده است. چنین قابلیتی سبب می شود این سامانه بتواند نه تنها در آسمان سوریه، بلکه حتی در فضای سرزمین های اشغالی نیز مهاجمان را هدف قرار دهد. این سامانه همچنین  می تواند چندین هدف را به طور همزمان در ارتفاعی بین 10 متر تا 27 هزار متر هدف قرار دهد.

      رابرت هیوسون، کارشناس نظامی انگلیسی می گوید: «اس 300، برترین سامانه دفاع موشکی روسیه است. این یک سامانه موشکی زمین به هواست که می تواند هرگونه ابزار نظامی پرنده ویا موشک – از جمله موشک ها کروز – را سرنگون کند. می توان گفت این سامانه معادل روسی سامانه پاتریوت آمریکاست. آنچه این سامانه برای سوریه انجام می دهد، این است که سطح کلی توان دفاع موشکی سوریه را افزایش می دهد. سوریه هم اکنون نیز شمار زیادی موشک زمین به هوای روسی دارد؛ اما اس 300 پیشرفته ترین آن ها خواهد بود».

      پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید + فیلم

      استقرار سامانه «اس 300» در سوریه تا چه حد می تواند تصمیم جامعه بین المللی برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را تحت تأثیر قرار دهد؟

      استقرار سامانه «اس 300» تا حد زیادی به کارگیری این گونه ساز و کارها را در سوریه پیچیده خواهد کرد.

      از سوی دیگر، این امر سیاست رژیم اسرائیل برای حمله به اهدافی در سوریه برای جلوگیری از انتقال تسلیحات به حزب الله – دشمن قسم خورده اسرائیل – را به چالش خواهد کشید.

      چه زمانی ممکن است روسیه سامانه «اس 300» را به سوریه تحویل دهد؟

      اصلاً مشخص نیست. مسکو و دمشق توافقنامه این سامانه را یک سال پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه به امضا رساندند. اما تاریخی دقیق برای تحویل آن تاکنون مشخص نشده است.

      بشار اسد در تاریخ 30 مه اعلام کرد که این موشک ها در راه سوریه هستند؛ اما سخن وی از سوی تحلیلگران روس در مصاحبه هایی با رسانه های روسیه تکذیب شد.
      یک منبع نظامی به روزنامه «کامرسانت» روسیه گفته بر اساس قرارداد، روسیه باید این سامانه را تا بهار 2014 تحویل دهد.

      مقامات روس از صحبت علنی درباره بازه زمانی تحویل موشک ها اجتناب کرده اند. سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه در این زمینه گفته: «تنها می توانم بگویم که ما قرارداد را لغو نخواهیم کرد».

      آیا دلیلی وجود دارد که نتیجه بگیریم روسیه در زمینه تحویل این موشک ها بلوف می زند؟

      در حقیقت، تحویل موشک ها می تواند خطرات بزرگی برای مسکو به همراه داشته باشد. این بدان سبب است که پیش از اینکه سوری ها بتوانند به طور کامل استفاده از آن را بیاموزند، نیروهای روس باید وظیفه راه اندازی آن را بر عهده بگیرند. بر این اساس، اگر در همان ابتدا این سامانه مورد حمله قرار بگیرد، این امر به معنای حمله به روسیه خواهد بود.

      رژیم اسرائیل که متحد آمریکاست، تهدید کرده در صورت استقرار این سامانه، آن را هدف قرار خواهد داد. اگر این امر اتفاق بیفتد و سبب وارد شدن خساراتی به روسیه شود، خطر جدی اوج گیری منازعه به سطح تقابل قدرت های بزرگ وجود دارد.

      مایکل المان، کارشناس موشکی در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی خاورمیانه در بحرین، می گوید وعده ارسال این موشک ها، بیش از تحویل واقعی آن ها در راستای منافع روسیه است. به عقیده وی، به هر حال موضوع خطرات ارسال این موشک ها، مسئله ای است که مورد توجه روس ها قرار دارد.

      آیا قدرت های خارجی می توانند راه هایی برای از کار انداختن «اس 300» پیدا کنند؟

      یک راه برای از کار انداختن سامانه های موشکی، تلاش برای اخلال در عملیات آن ها از طریق تکنیک های الکترونیکی است. اما به عقیده المان، درباره اینکه بتوان «اس 300» را با این شیوه از کار انداخت، تردیدهای جدی وجود دارد.

      وی می گوید: «باید به خاطر داشته باشیم که اس 300 سلاحی بسیار پیچیده است و من فکر نمی کنم غرب، اسرائیل یا ترکیه بتوانند بدون به کار گیری برخی اقدامات دیگر و بدون به کارگیری نیروی نظامی، آن را از کار بیندازند. پس در زمینه از کار انداختن، من فکر می کنم این کار بسیار مشکل و خطرناک است».
       
      صادق الحسینی در گفت‌وگو با "مشرق" مطرح کرد:
      یکی از دیپلمات‌های سفارت انگلیس در دمشق تاکید می‌کند که بیش از 60 درصد سلاح‌هایی که در سال اول بحران برای گروه‌های معارض مسلح مستقر در مناطق مرکزی و جنوبی ارسال شدند، از منطقه القصیر وارد سوریه شدند.
      گروه بین‌الملل مشرق-- ارتش سوریه پس از حدود دو هفته درگیری شدید توانست شهر القصیر را به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد کند.

      در بیان اهمیت منطقه القصیر طی دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، یکی از دیپلمات‌های سفارت انگلیس در دمشق تاکید می‌کند که بیش از 60 درصد سلاح‌هایی که در سال اول بحران برای گروه‌های معارض مسلح مستقر در مناطق مرکزی و جنوبی ارسال شدند، از این منطقه و روستاهای اطراف آن وارد سوریه شدند.

      آنچه در پی می خوانید، متن گفتگوی مشرق با محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص پیروزی ارتش سوریه در نبرد استراتژیک القصیر است.


      ارتش سوریه چگونه کنترل منطقه القصیر را در دست گرفت؟


      با توجه به راهنمایی و اشراف سازمان‌های جاسوسی سیا، انگلیس، ترکیه، اردن ، قطر، اسرائیل و عربستان سعودی، استراتژی دشمن به گونه ای طراحی شده بود که "القصیر" به عنوان مرکز عملیات در سوریه طراحی شده و پس از دو سال درگیری در سوریه و تجهیز کامل تسلیحاتی به بقاع و بعلبک حمله کرده و مناطق مختلف جنوب لبنان را به اصطلاح پاکسازی کنند.

      در این بین حزب الله از نقشه تروریست ها مطلع شده و با هماهنگی و جلسات طولانی با شخص بشار اسد و نیروهای مقاومت سوریه به جای آنکه به آنها حمله شود و ارتباط بین سوریه و حزب الله لبنان که پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران و حزب الله است منهدم گردد تصمیم گرفتند با استراتژی نقطه ای بر تروریست ها غلبه کنند.

      ارتش سوریه در ابتدا توانست با کمک حزب الله لبنان حومه القصیر را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب این منطقه تحت محاصره ارتش اسد قرار گرفت تا اینکه طی 10 روز گذشته با استراتژی فرسایشی و نقطه به نقطه توانستند با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره هر روز پیشروی‌های بیشتری داشته باشند آنها برای آنکه اسیر تله‌های انفجاری نشوند مجبور به استفاده از استراتژی نقطه به نقطه گشته؛ تروریست‌های سوری در بیشتر مناطق از مین های دسته جمعی استفاده کرده و این تله ها به گونه ای عمل می‌کنند که یک نقطه انفجار داشته باشد چندین نقطه دیگر نیز منفجر خواهد شد (تکنیکی که حزب الله برای اسرائیل به کار برده و در این جنگ از تجربه آن استفاده کرد.) و در انتها بامداد امروز با یک حمله غافلگیرکننده کل این شهر را تحت سیطره خود قرار دادند.


      چگونه تروریست‌هایی که تحت محاصره بودند، فرار کردند؟

      تروریست های سوری بامداد دیشب وقتی حلقه محاصره را تنگ دیده و چاره‌ای جز فرار نداشتند به سمت دو روستای شمالی القصیر رفته تا از این طریق فرار کنند.


      در حقیقت تروریست ها تنها  از طریق شمال القصیر می‌توانستند فرار کنند که آن هم با مدیریت ارتش سوریه بود.

      بالاخره تروریست ها با سلاح فرار می‌کردند برای آنکه تروریست را به دام بیاندازند یک راه را برای تروریست‌ها باز گذاشته؛ تا همه آنهایی که به دنبال فرار بودند از یک راه عبور کنند و از تونل های مشخص رد شوند.

      بر اساس ترفند ارتش سوریه، تونل‌هایی که تروریست‌ها فکر می‌کردند در آنجا در امان هستند به یکباره منهدم شدند. باید گفت؛ مدت ها قبل این تونل ها کشف و در حال مراقبت بودند تا متوجه نشوند کی و کجا می‌خواهند حمله کنند.


      در این بین بسیاری از تروریست ها در این تونل‌ها به دام افتاده و خفه شدند و برخی نیز اسیر شدند البته هنوز تعداد کشته ها و اسیران به طور رسمی اعلام نشده اند.


      تلفات ارتش آزاد سوریه بیشتر بود یا جبهة النصرة؟

      چیزی به نام ارتش آزاد در سوریه وجود ندارد این یک دروغ بزرگ است. همه تروریست ها یک حزب هستند و رهبر همه آنها "بندر بن سلطان" است که نماینده CIA در آل سعود نیز هست. بندر بن سلطان که تمام تروریست ها را در سوریه جمع کرده وعده داده بود که من یک ارتش رادیکال اصولگرای سنی در همه جهان جمع می‌کنم برای قلع و قمع کردن حزب الله در منطقه؛ که می بینیم به حمدلله این وعده بندر بن سلطان به حقیقت نپیوست.


      و این تازه اول راه است؛ تمام اتوبان های متصل بین منطقه القصیر با دمشق،‌درعا، حمص، حماة و حلب باز شده و جنگ بزرگی در انتظار حلب برای آزادی کامل این شهر شروع خواهد شد.


      نقش نیروهای حزب‌الله لبنان در پیروزی القصیر چگونه بود؟
       
      نیروهای حزب الله در سوریه دو نوع اند؛ یک عده مردم خود سوریه هستند که در حومه القصیر زندگی می کنند که آنها سال های سال در سوریه ساکن بوده و هم شناسنامه سوری دارند و هم شناسنامه لبنانی که اینها جز مردم سوریه شده اند.

      ارتش سوریه برای حفاظت از جان مردم این منطقه، آنها را مجهز به سلاح کرد. نوع دوم آن نیز، مشاوران عالی رتبه حزب الله هستند که برای دفاع از اماکن مقدس مانند زینبیه، حرم حضرت سکینه و تمام مراکز مذهبی سوریه وارد این کشور شدند.


      حرف آخر

      این اتفاق نقطه عطفی برای پاکسازی کل سوریه از تروریست‌هاست؛ که اولش القصیر است و انتهایش حلب خواهد بود که این موضوع به این معناست که تمام مرزها بر روی تروریست ها بسته خواهد شد و پیروزی کامل محور مقاومت علیه محور شرارت شکل خواهد گرفت.

      اخبار انتخابات

       نتایج نظرسنجی: کدام کاندیداها در میان دانشجویان محبوب تر است؟

      نتایج آخرین نظر سنجی بدست آمده از محبوبیت و مقبولیت کاندیداهای نهمین انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاهها حکایت از پیشتاری حسن روحانی ، محمدرضا عارف و محسن رضایی دارد.
      پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
      نتایج آخرین نظر سنجی بدست آمده از محبوبیت و مقبولیت کاندیداهای نهمین انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاهها حکایت از پیشتاری حسن روحانی ، محمدرضا عارف و محسن رضایی دارد.

      به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛  نظر سنجی مطروح با درنظر گرفتن جامعه آماری وسیع و مطابق با آخرین استانداردها و آموزه های مهندسی افکارعمومی صورت گرفته است،

      این نظرسنجی طی روزهای اخیر انجام شده و ظاهراً مناظره های انتخاباتی، تاثیر شگرفی در انتخاب گزینه مطلوب داشته است.

      نتایج این نظرسنجی به شرح زیر می باشد:

      حسن روحانی 26 درصد

      محمدرضا عارف 20 درصد

      محسن رضایی 19 درصد

      فالیباف 12 درصد

      ولایتی 10 درصد

      جلیلی 9 درصد

      حداد 3 درصد

      غرضی 1 درصد
       
      کاملا شبیه مسابقه هفته مرحوم نوذری بود
       
      کد مطلب : 12211
      گروه سیاسی: پس از برگزاری و پخش اولین مناظره‌ی جمعی تلویزیون که با انتقاد برخی نامزدها و کارشناسان هم همراه بود، خبرنگار ایسنا به میان بینندگان این برنامه‌ی چهار ساعته رفت تا نظر آنان را درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری مناظره‌ها و اینکه مناظره‌های این دوره نسبت به چهار سال قبل در چه سطحی قرار داشتند، جویا شود. در گفته‌های مخاطبان مناظره‌ها انتقادهایی مبنی بر اینکه «برنامه‌ اصلا شبیه مناظره نبود»، «به نامزدها توهین شد»، «مناظره شبیه کلاس درس بود»، «مناظره هشت‌تایی جواب نداد»، «زمان برنامه مناظره طولانی و کسل‌کننده بود»، «حضور ناظر در کنار مجری لزومی نداشت» و ... به چشم می‌خورد. همچنین «جلوگیری از توهین نامزدها به یکدیگر در فضای فعلی مناظره»، «دکور خوب و تصویربرداری مناسب»، «طرح سوالات خلاقانه»، «رعایت وقت توسط نامزدها» و ... از نکات مثبتی بود که برای اولین مناظره جمعی تلویزیون، توسط بینندگان برشمرده شد.
      کاملا شبیه مسابقه هفته مرحوم نوذری بود
       شبیه مناظره نبود
      خانمی ۲۶ ساله، دانشجوی رشته ارتباطات در گفت‌وگویی با اعتقاد بر اینکه مناظره‌ها شبیه به مناظره نبوده است، می‌گوید: این در حالی است که مناظره یک حالت پینگ پنگی دارد. این برنامه یک مناظره نبود بلکه فقط یک برنامه با حضور کاندیداها بود. این برنامه حتی نظر خود کاندیداها را جلب نکرد تا جایی که خودشان اعتراض کردند. او می‌گوید: عکس‌هایی که در این مناظره پخش شد را می‌توانستند در گفت‌وگوهای دیگر بگذارند و در وسط مناظره لازم نبود. نمی‌گویم بی‌نتیجه بود اما به اندازه‌ی چهار ساعت وقتی که گرفتند مناظره خوبی درنیامد. او همچنین درباره‌ی دکور مناظره‌ها اظهار می‌کند: دکور مناظره‌ها خیلی سفید بود اما تصویربرداری خوبی صورت گرفت. در زمینه وقت نیز خوب عمل کرده بودند اما مجری در اعتراض کاندیداها به شیوه سوال‌ها عملا حرفی برای گفتن نداشت.

      انگار مدیر کارخانه تعیین می‌کردند نه رییس‌جمهور

      مردی ۵۶ ساله و کارمند با اشاره به اینکه صدا و سیما کارشناسانه عمل کرده است، می‌گوید: عکس‌العملی که کاندیداها نشان می‌دادند به گونه‌ای بود که می‌شود آنها را بعدا به طنز تبدیل کرد. جواب برخی از مناظره‌ها بسیار شوخ‌طبعانه بود و بازخوردی کمدی داشت. او با اعتقاد بر اینکه مایه‌ی کار خوب بوده است، می‌افزاید: با توجه به تعریفی که از مناظره داریم، می‌شود گفت مناظره از برنامه‌های آمریکایی کپی شد. با توجه به اینکه کار با سابقه‌ای نبود بیشتر شبیه به مسابقه بود، کاندیداها می‌توانستند پاسخ‌های زیباتر بدهند. از جهتی هم ناخواسته دست برخی کاندیداها را رو کرد و سنگ محکی بین عقل و دانش و بینش آنها بود.

      شبیه مسابقه هفته ایرج نوذری بود

      خانمی ۳۰ ساله و شاغل درباره‌ی مناظره‌های پخش شده اظهار می‌کند: خیلی بد بود؛ اصلا شبیه مناظره نبود بلکه شبیه مسابقه هفته ایرج نوذری بود. از دکور گرفته تا محتوای مناظره. او ادامه می‌دهد: کاندیداها به جای اینکه همدیگر را نقد کنند یا تایید می‌کردند یا هر کسی نظر خودش را می‌داد و مناظره اصطحکاک نداشت؛ در حالی که مناظره باید اصطحکاک داشته باشد. او می‌گوید: اگر مناظره را چهارتایی برگزار می‌کردند بهتر می‌توانستند به نتیجه برسند. به دلیل اینکه چهار ساعت صرف وقت پای تلویزیون یک آدم بیکار می‌خواست تا بنشیند و آن را نگاه کند. این در حالی است که زمان مناظره حداقل ۹۰ دقیقه و حداکثر دو ساعت است. صدا و سیما باید یک بازنگری در رابطه با این مناظره‌ها انجام دهد.

      دوره گذشته مشاجره، این دوره شبیه مناظره بود

      مردی ۴۰ ساله، دانشجوی فوق لیسانس در رشته ادبیات نیز درباره‌ی مناظره‌ اظهار می‌کند: مناظره در دوره گذشته مشاجره بود ولی در این سری تبدیل به مناظره شد؛ به گونه‌ای که یک سوال مشترک برای هشت نفر گذاشته شد اما مشکلی که داشت این بود که وقتشان کم بود. وی ادامه می‌دهد: واقعا عالی بود اگر کسی بخواهد بر اساس عقل تصمیم بگیرد، بسیار کمک‌کننده بود. قانون‌مداری هوشمندی اخلاق و تسلط به مسائل را نشان می‌داد.

      این نحوه مناظره توهین به شعور مخاطب است

      مردی ۳۴ ساله و دارای شغلی آزاد اظهار می‌کند: کاندیداها هیچ کدام برنامه‌ریزی علمی و دقیقی نداشتند و اکثرا مثل مردم عادی پاسخ می‌دادند. خدا به داد ملتی برسد که باید یکی از این حضرات را انتخاب کند؛ یعنی بین ثبت‌نام‌کنندگان بهتر از این آقایان وجود نداشت که از شورای خبرگان احراز صلاحیت شود؟ این نحوه مناظره توهین به شعور مخاطب است.

       مناظره دو به دو بهتر به نتیجه می‌رسید

      دختری ۲۳ ساله، دانشجوی رشته گرافیک در گفت‌گویی اظهار می‌کند: مناظره‌ها واقعا مضحک بود. واقعا صرف چهار ساعت وقت برای یک مناظره که نه یک مناظره بلکه یک مسابقه است، خیلی کسل کننده بود مناظره دو به دو خیلی بهتر به نتیجه می‌رسد. مناظره‌ها به دور از هیجان بود؛ سوالاتی که مطرح شده بود بدون هماهنگی بود و ظرفیت پذیرش کاندیداها را نداشت و برایشان غیرمنتظره بود.

      مناظره فضای جدیدی داشت

      آقایی ۲۹ ساله، دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی با اشاره به وضعیت خوب مناظره‌ها و ابراز رضایت از آن گفت: مناظره‌ها فضای جدیدی داشت و ابتکار جدیدی داشت که صدا و سیما نسبت به آن اقدام کرده بود و در فضای جدیدی سوالات جدیدی را مطرح کرد. در حالی که قبلا مناظره‌ای به این شکل نداشتیم. بیان هر کدام از کاندیداها هم نسبت به این تصاویر کمک می‌کرد که بگویند واقعا چه نظری دارند. او می‌افزاید: لری کینگ ۴۰ سال پیش این کار را کرد تا به اینجا رسید ما هم باید تجربه آن را داشته باشیم با توجه به اینکه اولین مناظره‌ها را داریم و نیاز به جای کار بیشتری است اما خوب بود و اخلاق حرفه‌ای رعایت شد.

      خود کاندیداها هم معقول برخورد نکردند

      خانمی ۳۳ ساله و خانه‌دار در اظهار نظر درباره مناظره‌ها می‌گوید: این مناظره توهین به افرادی بود که در برنامه حاضر بودند، در حالی که مسائل کلان کشور نیاز است سر فرصت مطرح و وقت بیشتری صرف آن شود. شکل برنامه جمعه مناظره‌ نبود. سوالات کیفی بود و در مقابل پاسخ کمی می‌خواستند؛ در حالی که در پاسخ به این سوالات انتظار بله یا خیر وجود نداشت. در قبال اعتراض به نحوه‌ی مناظره خود کاندیداها نیز معقول برخورد نکردند، در حالی که بر اعتراضشان مصمم بودند اما پاسخ می‌دادند. (به جز دکتر عارف)

      صدا و سیما در مناظره بعدی تغییر رویه بدهد

      مردی ۴۸ ساله، مدرس با اظهار از اینکه تنها حسن این مناظره زنده شدن یاد منوچهر نوذری است‌، می‌گوید: اصلا رضایت‌بخش نبود؛ صداوسیما ان‌شاء‌الله در برنامه بعدی تغییر رویه بدهد. بخش دوم مناظره‌ها نیز واقعا مضحک بود و علاوه بر این که در شأن نامزدهای محترم و مردم عزیزمان نبود، باید تصریح کنم که در شأن صدا و سیما هم نبود. او در ادامه می‌گوید: سوالات بخش دوم کاملا بی‌ربط و بدون هدف بود. نه مناظره‌ی دوره دهم که تخریب و توهین زیادی صورت می‌گرفت و نه این مناظره که بهتر است بگویم پاسخ به سوالات رضایت بخش نبود.

       کاندیداها قدرت مانور کمتری داشتنددر ادامه نظرات مردمی، فردی ۳۳ ساله، کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به اینکه در این مناظره‌ها کاندیداها قدرت مانور کمتری داشتند، اظهار می‌کند: هدف صدا و سیما از این کار در واقع هدایت جریان مناظره به سمت و سویی بود که خودش تمایل داشت و دلیل این کار هم ترس از تکرار مناظره سال ۸۸ و حساس کردن افکار مردم است. بیشتر سوالات نیز نیمه باز استفاده شده بود تا کاندیداها قدرت مانور کمتری داشته باشند.

      سوالات را باید مردم مطرح کنند

      زنی ۵۵ ساله نظر خود درباره‌ی مناظره‌های ریاست جمهوری را اینگونه بیان می‌کند: اینگونه سوالات را باید مردم مطرح کنند و بگویند سوالات باید در چه زمینه‌هایی باشد. اینکه برای مثال عکسی از بازار را به رییس جمهور آینده نشان دهند و از او بپرسند که چه حالی دارد، پاسخ بستگی به حالت روحی‌اش دارد. پایه و اساس شناخت فرد از رییس جمهور آینده‌اش، نمی‌تواند نظر او درباره‌ی یک عکس باشد.
      او در ادامه تاکید می‌کند: چهار سال قبل نامزدها در مناظره‌ها یکدیگر را تحقیر می‌کردند و الان صداوسیما با برنامه‌ای که ساخته خودش است که نامزدها را تحقیر می‌کند.

      مناظره‌های امسال بهتر از چهار سال قبل است

      مردی ۴۵ ساله، می‌گوید که با دیدن مناظره‌ی جمعه شب بهتر توانسته است نامزدهای ریاست جمهوری را بشناسد. او مناظره‌های امسال را بهتر از چهار سال قبل می‌داند و می‌گوید: امسال نامزدها احترام همدیگر را داشتند و لزومی نداشت همدیگر را خراب کنند و هر کس دیدگاه خودش را مطرح کرد. او درباره‌ی سوالات تستی و عکس‌ها هم می‌گوید: این افراد باید در همان ابتدا از این فیلترها رد می‌شدند و بعد برای نامزدی در انتخابات تایید صلاحیت می‌شدند. این مخاطب برنامه‌های مناظره، معتقد است که بخش دوم مناظره‌های جمعی جذاب‌تر بود.
      او اجرای مناظره‌ها توسط مرتضی حیدری را خوب توصیف می‌کند و اظهار می‌کند: مجری مناظره‌ها قوی بود و وقتی با انتقاد نامزدها مواجه شد خوب توانست برنامه را اداره کند.

      فضای مناظره و سوالات، ما را یاد کلاس درس می‌انداختزنی، ۳۲ ساله، مدرس زبان انگلیسی با مقایسه مناظره‌های جمعی و آنچه چهار سال قبل پخش شد، می‌گوید: چهار سال قبل خودشان، خودشان را تحقیر می‌کردند و امسال صداوسیما به خاطر سوالاتی که پرسید، تحقیرشان کرد. او ادامه می‌دهد: فضای مناظره و سوالات، ما را یاد مدرسه و کلاس درس می‌انداخت. نامزدها را عین شاگردان مدرسه نشانده بودند که مجری مثل معلم از آنها سوال می‌پرسید. یک مجری هر چقدر هم باسواد باشد، نمی‌تواند مثل معلم مدرسه جلوی رییس جمهور آینده بایستد، از او سوال کند و چهار تا عکس به او نشان دهد! فضای مناظره‌های جمعی کاملا خنده‌دار بود و دست افراد بهانه داد.

       نامزدها در این برنامه بیشتر شعار می‌دادند

      پسری ۱۵ ساله، دانش‌آموز هم می‌گوید: نامزدها در این برنامه بیشتر شعار می‌دادند و سعی می‌کردند خودشان را بهتر نشان دهند. چهار سال قبل در برنامه‌های مناظره نامزدها بهتر خود واقعی‌شان را نشان دادند.

       سوالات تستی کار جالبی بود!زنی خانه‌دار و ۴۷ ساله هم اینگونه مناظره‌ها را توصیف می‌کند: چهار سال قبل بیشتر مناظره‌ها به جنگ نامزدها گذشت و بی جهت مسائل خصوصی زندگی افراد در مناظره مطرح شد. امسال این فضا بهتر بود چرا که همه نامزدها یک جا جمع شده بودند و سوالات هم خوب بود. او تاکید می‌کند که صداوسیما باید درباره‌ی عملکرد قبلی نامزدها در هر مقامی که بوده‌اند، از آنان سوال کند تا انتخاب را برای مخاطب راحت‌تر کند؛ ضمن اینکه سوالات باید از حالت کلی خارج شود تا نامزدها نتوانند به صرف پاسخ‌های شعاری و کلی بسنده کنند. این خانم بیننده معتقد است که سوالات تستی کار جالبی بود و توضیح می‌دهد: یک رییس جمهور باید آمادگی آن را داشته باشد که با اتفاقات غیرمترقبه روبه‌رو شود و مدیریت بحران را بداند. او بخش مربوط به نمایش عکس‌ها را هم جالب می‌داند و در عین حال می‌گوید: این بخش کمی عامه‌پسند بود و برای تشریح پاسخ نامزدها نیاز به یک کارشناس است.

      هر کس می‌توانست جای مرتضی حیدری باشدمردی، ۴۱ ساله مهندس مکانیک، به ایسنا می‌گوید: مناظره‌های امسال خیلی سطح پایین‌تری نسبت به چهار سال قبل داشت. نامزدها در این مناظره‌ها خیلی کلی‌گویی کردند.
      او معتقد است: آنچه روز گذشته با عنوان مناظره‌ی نامزدهای انتخاباتی از تلویزیون پخش شد، اصلا مناظره نبود و با تعریفی که مخاطب از مناظره در ذهن دارد، تفاوت دارد. این هشت نامزد جمع شده بودند تا یکسری حرف‌های یکسو و به دور از جنجال را بگویند. صداوسیما این برنامه را طوری طراحی کرده بود که حرف‌ها داغ نشود و به کسی برنخورد. این بیننده مناظره‌های انتخاباتی درباره‌ی مجری مناظره‌ها می‌گوید: هر کس می‌توانست جای مرتضی حیدری باشد. خصوصا در بخش اول؛ حضور نفر دوم، علی طلوعی هم اصلا لزومی نداشت؛ این آدم بیرون هم می‌توانست بنشیند و این مطالب را برای حیدری بنویسد و به او گوشزد کند. اما در بخش دوم با توجه به اعتراضاتی که شد حضور حیدری مثمرثمرتر بود. او توانست در مقاطعی بحث‌ها را جمع کند و به بحث‌ها آرامش بدهد.
      این بیننده سپس اظهار می‌کند: بخش اول کاملا خسته‌کننده بود و به کلی‌گویی گذشت. بخش دوم خلاقانه‌تر بود و برای بیننده هم جذابیت بیشتری داشت و مثل یک مسابقه جذاب بود. اگر مرحوم نوذری بود خیلی خوب می‌توانست این مناظره را در بخش دوم اجرا کند. این برنامه اصلا در حد یک رییس جمهور طراحی نشده بود.

      از سوالات تستی و تفسیر تصاویر خوشم آمدپسری ۲۸ ساله می‌گوید: خوشحالم که امسال هر هشت کاندیدای ریاست جمهوری با هم در برنامه‌ای حاضر شدند. البته نوع پرسش‌ها زیاد جالب نبود و نمی‌توانست کمکی به انتخاب من کند.
      او که بخش دوم مناظره را ترجیح می‌دهد، اینگونه اظهار می‌کند: از سوالات تستی و تفسیر تصاویر خوشم آمد. البته خصوصا در بخش عکس فهمیدم دیدگاه هیچکدام از نامزدها به من نزدیک نیست.
      او نیز در کل فضای مناظره را مشابه «مسابقه هفته» توصیف می‌کند.

       مناظره چالش فکری به همراه نداشتدر پی این گزارش خانم ۲۸ ساله فوق‌لیسانس حقوق با انتقاد از سوالات مطرح شده از نامزدهای ریاست جمهوری اینگونه می‌گوید: بزرگترین ایرادی که بر مناظره‌ی روز گذشته وارد بود این بود که طرح پرسش‌ها از سوی مجری و پاسخ آن از کاندیداها به نحوی بود که انگار به نظر می‌رسید از قبل حاضر بودند و تقریبا تمام پرسش‌های کاندیداهای ریاست جمهوری شبیه هم بود و چالش فکری به همراه نداشت. وی می‌گوید: در ابتدا که مناظره شروع شد وقتی چشمم به دکور افتاد یاد مسابقه‌ی هفته با اجرای زنده یاد نوذری افتادم چرا که دکور و تریبونی که نامزدها پشت آن قرار می‌گرفتند کاملا شبیه یک مسابقه‌ی تلویزیونی بود. در مقابل زمانی که کمی پای صحبت‌های کاندیداها نشستم و وارد بحث شدم کمی برایم جذاب شد به ویژه ایده‌ی قرعه‌کشی از سوی مجری برنامه‌ و برنامه‌ریزی منطقی که مجری در دست گرفته بود خیلی خوب بود.

      همچنین او طولانی بودن تایم مناظره‌ها را ایراد اساسی تلقی می‌کند و می‌گوید: طولانی بودن برنامه موجب آن شد که حوصله‌ی مخاطب سر برود و ترجیحا اگر مناظره‌ها چهارنفره می‌شد خیلی بهتر بود چرا که مناظره‌ی جمعی میان هشت نفر جذابیت را از مخاطب گرفت. ضمن اینکه اصلا در طول برنامه کشمکشی به وجود نیامد تا مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد. این خانم ۲۸ ساله خاطرنشان می‌کند: یکی از طرح‌های جالب صداوسیما برای برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نشان دادن اتاق فرمان در حین اجرای مناظره بود. این حرکت نشان می‌داد افراد پشت صحنه و همچنین اتاق فرمان چقدر برای یک برنامه‌ی مناظره‌ زحمت می‌کشند.

       وظیفه پورحسین سنگین‌تر از مجری مناظره‌های امسال بوددر ادامه آقایی ۳۵ ساله کارمند شهرداری معتقد است: مناظره‌های روز گذشته که به شکل جمعی برگزار شد، جالب نبود و خسته‌کننده بود. وی درباره‌ی نقش مجری برنامه‌ی مناظره اینگونه اظهار نظر می‌کند: به نظرم آقای پورحسین (مجری مناظره‌های چهارسال پیش) که تقریبا بعد از پایان مناظره‌ها همه‌ی مردم معتقد بودند اجرای خوبی نداشت وظیفه‌ی سنگین‌تری نسبت به مجری حال حاضر مناظره‌ها داشت چراکه آقای حیدری با قابلیت‌های اجرایی که دارد تنها کاری که انجام می‌داد این بود که اسامی کاندیداها را از داخل ظرف برمی‌داشت، آن‌ها را می خواند و از آن‌ها سوال می‌کرد و در بخش‌هایی هم تایم را یادآور می‌شد.

       چرا نامزدها از یکدیگر سوال و جواب نداشتند و حق اعتراض هم نبود؟دختری ۲۰ ساله دانشجوی رشته‌ی حقوق در ادامه ارزیابی‌اش از برگزاری اولین مناظره‌ی تلویزیونی را اینگونه ارائه می‌دهد: به نظرم برنامه‌ی دیروز اصلا شبیه مناظره نبود بلکه یاد مسابقه افتادیم چرا که اصلا کاندیداها در برنامه حرف خاصی نمی‌زدند. یکی دیگر از اشکالات مناظره‌ این بود که نامزدهای ریاست جمهوری از یکدیگر سوال و جواب نداشتند و حق اعتراض هم نبود.همچنین او با اشاره به مجری مناظره‌ تاکید می‌کند: مجری برنامه نقش منفعلی داشت و نمی‌توانست خودش را فعال نشان دهد.

       مجری برنامه خیلی قاطع بود

      در ادامه آقایی ۴۵ ساله کارمند در ابتدا قاطع بودن مجری برنامه‌ی مناظره‌ای روز گذشته را یک حسن می‌داند و می‌گوید: به نظرم مجری برنامه خیلی قاطع بود و تایم را به خوبی کنترل می‌کرد این درحالی است که در مناظره‌های دوره‌ی گذشته تقسیم زمان عادلانه نبود و کاندیداهایی بودند که اضافه حرف می‌زدند. در مناظره‌های چهار سال پیش به نظر می‌رسید که مجری کم‌توان بود و نمی‌توانست به کاندیدایی تذکر بدهد که وقت تمام است اما در این دوره تقسیم زمان به خوبی کنترل شد.

      حضور ناظر در مناظره اصلا موثر نبود

      خانم ۵۰ ساله، خانه‌دار ارزیابی‌اش از برگزاری اولین مناظره‌ی تلویزیونی میان کاندیداهای ریاست جمهوری را اینگونه مطرح می‌کند: در ابتدا باید از کاندیداهای امسال تشکر کرد به جهت اینکه همین که مجری به آن‌ها می‌گفت وقت تمام است با لبخند حرف‌شان را بدون اینکه عصبی بشوند و توهینی بکنند قطع می‌کردند و فکر می‌کنم این برای مناظره‌های امسال یک حسن بود که کاندیداها به حضور مجری توهین نکنند و به او توجه کنند. بر عکس چهار سال گذشته نامزدها آمده بودند تا شخصیت‌های یکدیگر با تخریب کنند اما در این دوره از مناظره‌ها چنین اتفاقی نیفتاد. وی با اشاره به طولانی بودن زمان پخش مناظره‌ی روز جمعه یادآور می‌شود: برنامه به قدری طولانی بود که فکر نمی‌کردم اینقدر ادامه‌دار باشد؛ بنابراین قسمت آخر را ندیدم و فکر می‌کنم چنین برنامه‌های با این تایم بالا برای مردم خسته‌کننده باشد.

      همچنین او از عملکرد مجری برنامه‌ی مناظره‌ای روز گذشته انتقاد می‌کند و می‌گوید: هفته‌هاست که راجع به مجری مناظره‌ها بحث می‌کنند و خبرهای داغی می‌دهند و تا لحظه‌ی آخر هم اسامی را اعلام نمی‌کنند در حالی که مجری برنامه‌ی مناظره به نظرم اصلا کار خاصی انجام نمی‌داد و هر کس دیگر می‌توانست برنامه را اجرا کند و اگر مجری صرفا برای اعلام زمان به برنامه آورده می‌شود می‌توانستند میکروفن‌های کاندیداها را تایمری کنند تا رأس ساعت خاموش شود چرا که به نظر می‌رسد نقش مجری این است که برنامه را به چالش بکشد نه اینکه مدام زمان را یادآور شود و از کاندیداها سوال بپرسد بدون اینکه اظهار نظر کند.

      این بیننده در پایان صحبت‌های خود، با اشاره به حضور فردی که در کنار مرتضی حیدری به عنوان ناظر حضور داشت، خاطرنشان می‌کند: سوال من این است که اگر فرد قرار گرفته در کنار مجری، حکم ناظر را داشت تا روی اسامی قرعه‌کشی نظارت داشته باشد، می‌توانستند یک دوربین از پشت سر مجری قرار بدهند تا مستقیما مردم هم اسامی را ببینند به همین خاطر فکر نمی‌کنم نیازی به وی در کنار مجری بود و حضورش اصلا موثر نبود.

       

       

       

      عکس هایی که رییس جمهور باید در دفتر کارش بزند

       

      حضرات کاندیداهای ریاست جمهوری و رییس جمهور فعلی، که احساس تکلیف، آن ها را به زحمت انداخته است، بد نیست یک نسخه از این عکس را قاب گرفته و در دفتر کارشان در پاستور نصب کنند

      به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، تصویری که مشاهده می کنید، هنگام آخرین وداع حاجیه «سیده سلطنت سادات حمیدتبار»  با  فرزند ارشدش، «ابوالحسن محمد زاده» در زمستان 1365 برداشته شده است. این سیده ی جلیل القدر، طی دو سال قبل از ثبت این تصویر، دو فرزند دیگرش، «هادی» و «ابولقاسم» را نیز همین گونه تا دروازه ی رضوان بدرقه کرده است. چه کسی می تواند ادعا کند، ذره ای از آن چه را این بانو تحمل کرده، درک می کند؟ چه کسی می تواند، اندکی از دینی را که این مادر بر گردن این امت دارد، ادا نماید؟؟
      حضرات کاندیداهای ریاست جمهوری و رییس جمهور فعلی، که احساس تکلیف، آن ها را به زحمت انداخته است، بد نیست یک نسخه از این عکس را قاب گرفته و در دفتر کارشان در پاستور نصب کنند تا یادشان نرود چه بدهی کمرشکنی به این ملت دارند و چه مسئولیت سنگینی را بر دوش. شاید مفید به حالشان باشد.

       
      کد خبر: ۳۲۳۹۶۰
      تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
      محسن رضایی با نخبگان جوان و اهالی فرهنگ، هنر و ورزش دیدار کرد. این برنامه به همت ستاد انتخاباتی جوانان محسن رضایی در ساعت هفت عصر روز 14 خرداد برگزار شد.

      به گزارش "ایران من سلام" مراسم با سخنرانی اردشیر صالح‌پور پژوهشگر فرهنگ و هنر آغاز شد. این مدرس دانشگاه تا زمان رسیدن محسن رضایی سخنرانی خود را ادامه داد. او به نقل از فرانس فانون گفت: «همه چیز را فدای فرهنگ کنید.»

      صالح پور با شعری از سهراب سپهری که «من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت» گفت این قطار خالی سیاست را فرهنگ می‌تواند پر کند.

      با ورود رضایی به سالن حاضران با صلوات و یا ابل‌الفضل با شعارهایی مانند ابل‌الفضل علمدار/ رضایی رو نگهدار- رضایی دوستت داریم/ سلام بر زندگی/ درود بر رضایی از او استقبال کردند.

      یکی از هواداران رضایی به تخلص «یونس آشنا» اشعاری را سروده بود که آنها را در حضور محسن رضایی قرائت کرد.

      آنروز هم که صحبت جنگ و جهاد بود / ترس امام از خطر اقتصاد بود

      رایم به آنکه روحیه‌اش هم جهادی است/ او مدرکش مبارزه‌ی اقتصادی است

      رایم به آنکه بال برای رهایی است/ رایم به شخص توست، به محسن رضایی است

      مساله مالکیت هنری و توجه به اقتصاد هنر و ورزش در صحبت‌های محسن رضایی بسیار پررنگ بود. اردشیر صالح‌پور نیز در سخنان خود به این مساله اشاراتی داشت.

      رضایی در این دیدار هم تاکید کرد که جوانان فرشتگان نجات ملت ایران هستند.

      آنچه اهالی فرهنگ را که در سالن حاضر بودند به عکس‌العمل واداشت این صحبت رضایی بود که «اولین کاری که بعد از به دست گرفتن دولت انجام می‌دهیم بیرون کردن سیاست و امنیت از حوزه فرهنگ است. » آنها رضایی را با شعار رضایی دوستت داریم مورد حمایت خود قرار دادند.

      رضایی رسیدگی به وضعیت جوانان را بسیار مهم دانست. او گفت: «وقتی خبر افتادن یک جوان معتاد در خیابانهای تهران را میءشنوم انگار بمبی بر سر من منفجر شده باشد.» صدای این فرمانده سال‌های مقاومت هنگام ادای این جملات بغض‌آلود بود.

      سرو سامان دادن به رابطه دولت با فرهنگ هنر و ورزش در اولویت کاری ما قرار دارد. این جملات رضایی با شعار «رضایی انتخاب ماست» از سوی حضار پاسخ داده شد.

      ـ‌رضایی در سالگرد رحلت اما خمینی جمله‌ای از ایشان را به خاطر حاضران آورد: «هنر صیغل دادن روح انسان‌هاست»

      رضایی با شعار یا ابالفضل حضار بدرقه شد.

      حضور گیتی ساعتچی در جلسه مشهود بود. این هنرمند قدیمی سینمای ایران در بسیاری از برنامه‌های انتخاباتی و گردهمایی‌هایی که در حمایت از محسن رضایی برگزار می‌شود حضور فعال دارد.

      اخبار انتخابات در خوزستان

       

      تنها 11 روز به برگزاری حماسه انتخابات 24 خرداد باقی است و در استان خوزستان نیز شرایط خلق حماسه ای دیگر در حال فراهم شدن است.

      به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراها، فعالیت ستادها و هیات های اجرایی انتخابات در خوزستان آغاز شده است و بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان، شرایط برای برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه در خوزستان فراهم است.

      آخرین اخبار انتخاباتی استان خوزستان بر اساس پیگیری خبرنگاران حوزه سیاسی ایسنا در خوزستان به شرح زیر است:

      جلیلی و روحانی امروز در اهواز

      *8:53* سعید جلیلی و حسن روحانی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امروز (13 خرداد) به اهواز سفر می کنند.

      بر اساس اعلام ستادهای انتخاباتی این دو نامزد، حسن روحانی پیش از ظهر امروز به اهواز وارد می شود و پس از زیارت مزار شهدا، به دیدار نماینده ولی فقیه در استان می رود. دیدار با سران عشایر استان و حضور در نشستی خبری از دیگر برنامه های روحانی است. وی همچنین عصر امروز ساعت 18 در سالن 13 آبان اهواز در جمع مردم سخنرانی خواهد کرد.

      ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نیز اعلام کرده است که وی عصر امروز به اهواز وارد می شود و پس از حضور در گلزار شهدا و دیدار با خانواده های شهدا، به دیدار نماینده ولی فقیه در استان خواهد رفت. سعید جلیلی پس از نماز مغرب و عشاء نیز در جمع مردم اهواز در مسجد ارشاد این شهر سخنرانی می کند. دیدار با عشایر منطقه عین دو اهواز نیز از دیگر برنامه های جلیلی در این سفر یک روزه است.

       

      همه منتظر انتشار اسامی کاندیداهای شورای شهر *9:00* کار هیات نظارت انتخابات شورای شهر و روستا در استان روز گذشته و بر اساس برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده به پایان رسید و اسامی کاندیداهای شورا در اختیار فرمانداری ها قرار گرفته است. فرمانداری ها از امروز به مدت دو روز فرصت دارند که اسامی این نامزدها را منتشر کنند و هنوز هیچ کدام از فرمانداری ها به صورت رسمی اسامی را منتشر نکرده است. به محض اطلاع از زمان انتشار اسامی و یا دریافت اسامی از سوی فرمانداری ها مراتب به اطلاع مخاطبان محترم ایسنا خواهد رسید. همایش هیات بازرسی انتخابات در اهواز *9:20* همایش هیات بازرسی انتخابات لحظاتی پیش در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان آغاز شد. در این همایش جمعی از مسئولان هیات بازرسی و عوامل اجرایی انتخابات و فرمانداران شهرستان ها حضور دارند. خوزستان آماده برگزاری انتخابات است *11:30* استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: مردم شرایط کشور و انقلاب را درک می‌کنند و به موقع در صحنه حضور می یابند و قطعا در انتخابات امسال یک حماسه خواهند آفرید. سیدجعفر حجازی در حاشیه ملاقات مردمی امروز خود در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خوزستان، اظهار کرد: مردم در این انتخابات همچون دوره‌های گذشته بسیار خوب ظاهر خواهند شد. همه امکانات لازم در زمینه استقرار شعب، تجهیزات کامپیوتری، وسایل و نیروی انسانی، تدارکات و خودروها و فضاهای مورد نیاز برای برگزاری انتخابات آماده است و به عبارتی خوزستان از لحاظ زیرساختی و نرم افزاری کاملا آماده برگزاری انتخاباتی پرشور است. حجازی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای در زمینه برگزاری انتخابات در خوزستان وجود ندارد و مشکل خاصی دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد مردم حضور خوبی در انتخابات داشته باشند و امیدواریم مردم با انتخاب آگاهانه خود رییس جمهوری را انتخاب کنند که بتواند دردها و مشکلاتشان را حل کند. استاندار خوزستان با اشاره به برگزاری انتخابات شوراها در استان، اظهار کرد: در بخش انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز بیش از 14 هزار نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند که حدود 12 هزار و 800 نفر از این تعداد در حال حاضر در صحنه انتخابات حضور دارند. حسن روحانی وارد اهواز شد *11:34* حسن روحانی، یکی از هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی پیش وارد فرودگاه اهواز شد. وی قرار است در این سفر یک روزه خود به اهواز در جمع مردم این شهر سخنرانی کند. همچنین جمعیتی در حدود 70 نفر برای استقبال از وی در محوطه فرودگاه حضور دارند. جمعیت استقبال کننده از روحانی در بدو ورود او در فرودگاه بین‌المللی اهواز شعارهایی از جمله «روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد»، «سخت و مقاوم هستیم، حامی دکتر هستیم»، «روحانی زنده باد، خاتمی پاینده باد»، «صلی علی محمد یاور رهبر آمد»، «دورود بر خاتمی سلام بر روحانی» را سر دادند. روحانی به گلزار شهدا رفت *12:15* حسن روحانی پس از ورود به اهواز، به گلزار شهدا اهواز رفته و هم اکنون در این محل حضور دارد. وی در بدو ورود به گلزار شهدا بر مزار شهید علی هاشمی حاضر شد. وی همچنین در فرودگاه اهواز و در جمع خبرنگاران در خصوص معضل گرد و غبار گفت که این معضل استان های زیادی از جمله خوزستان را درگیر کرده و برای حل آن نیازمند همکاری بین المللی هستیم و ما در دولت احتمالی آینده که با عنوان دولت تدبیر و امید نامگذاری شده برنامه های زیادی در بخش محیط زیست داریم که بخشی از این برنامه ها مربوط به حل معضل ریزگردها است. وی با بیان اینکه خوزستان استانی بسیار مهم برای مردم ایران است، افزود: در این استان طلای زرد و طلای سیاه وجود دارد، به این معنی که سرزمینی مستعد برای کشاورزی است و آب موجود در این استان می تواند در رونق کشاورزی منطقه بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین در این استان نفت که همان طلای سیاه است نیز وجود دارد. روحانی با بیان اینکه مردم خوزستان هشت سال از ایران در مقابل متجاوزان دفاع کردند، تصریح کرد: بنده نیز در آن سال ها بارها به خوزستان آمده ام و در قرارگاه ها و پادگان ها حضور داشته ام و اکنون همه به مردم خوزستان می بالیم. وی قرار است پس از دیدار با نماینده ولی فقیه، در ساعت 14:30 با جمعی از نخبگان استان دیدار کند.

      سپاه له یا علیه هیچ کاندیدایی موضع گیری نخواهد کرد

      *13:10* مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) اطلاعیه ای صادر کرد.

      به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در متن این اطلاعیه که در پاسخ به مطلب درج شده در روزنامه روزان در تاریخ 11 خرداد صادر شده، آمده است: "با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) با احترام درباره مطلب درج شده در روزنامه روزان مورخه شنبه 11 خرداد 1392 شماره 2609 در ستون نیش و نوش بر علیه پایگاه مقاومت بسیج مسجد ارشاد اهواز از قول رئیس ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به اطلاع می رساند سپاه بر اساس قوانین و ابلاغیات موجود له یا علیه هیچکدام از کاندیداها موضع گیری نخواهد کرد، بنابراین مطلب درج شده در روزنامه مذکور به شدت تکذیب می شود و مسیر پیگیری قانونی برای مقابله با کسانی که در جهت تخریب وجهه سازمانی این نهاد مقدس گام بر می دارند محفوظ خواهد بود."

       

      دیدار حسن روحانی با نماینده ولی فقیه در خوزستان

      *13:10* در جریان سفر حسن روحانی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به خوزستان، وی لحظاتی پیش با آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، دیدار کرد.

       

      نظرسنجی‌ها نشان از برگزاری انتخاباتی خوب دارند

      *13:21*معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان بر نقش مهم رسانه ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و همچنین در بحث انتخابات و جهت‌دهی و امیدبخشی و ایجاد نشاط در بین مردم تاکید کرد.

      به گزارش خبرنگار ایسنا سرهنگ سیدرحمان موسوی در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه‌های خوزستان که امروز (دوشنبه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در حوزه انتخابات توسط ناجا، تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان از برگزاری انتخاباتی خوب دارند.

      وی با بیان این که به دلیل فهیم بودن مردم و توانمندی‌ و اقدامات هوشمندانه مردم در خوزستان، تا کنون در هیچ یک از شهرستان‌های استان هیچ تنش اعتراضی و یا قانون‌گریزی مشاهده نشده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که با بهبودی همه مشکلات نظام جمهوری اسلامی، در این انتخابات با پیروزی و موفقیت نسبت به دوره‌های قبل مواجه شویم.

      معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان همچنین مدیریت مقابله با حرکت‌های سوء و عملیات‌های روانی دشمن که قصد ترغیب مردم برای حضور نیافتن در پای صندوق‌ها را دارند، ضروری عنوان کرد.

       

      لزوم هماهنگی بین ناظران و مسئولان شعب اخذ رای

      *14:00*رییس ستاد انتخابات خوزستان در همایش هیات بازرسی انتخابات استان گفت: هر نتیجه‌ای که از انتخابات 24 خردادماه خارج شود؛ برای ملت، کشور و انقلاب اسلامی یک رویداد بزرگ، سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است.

      به گزارش خبرنگار ایسنا سیدکریم حسینی در این همایش که امروز(13 خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در بیشتر شهرها به دلیل کثرت تعداد کاندیداها در انتخابات شوراها، قطعا نسبت به انتخابات گذشته معطلی در پای صندوق رای و داخل شعبه را خواهیم داشت که نیاز است برای مدیریت این شرایط، کار را در بین خودمان بسیار منسجم‌تر و بهتر نسبت به گذشته انجام دهیم.

      حسینی با تاکید بر لزوم هماهنگی بیشتر، بهتر و نزدیک‌تر بین ناظران و مسئولان شعبه اخذ رای، گفت: وظیفه هر کسی مشخص است و باید تمام جوانب کار و ریز آن را ببینیم که انشااله مشکلی ایجاد نشود و بتوانیم انتخابات را به شکلی خیلی خوب برگزار کنیم.

       

      نشست روحانی با نخبگان و عشایر خوزستان

      *14:45* نشست حسن روحانی با نخبگان و عشایر استان خوزستان لحظاتی پیش آغاز شد. این نشست در محل مهمانسرانی دانشگاه شهید چمران در حال برگزاری است. وی پس از این نشست در نشستی خبری حضور می یابد و پس از آن راس ساعت 18 در جمع مردم شهر اهواز سخنرانی می کند.

       

      سعید جلیلی تا ساعتی دیگر در اهواز

      *15:00* سعید جلیلی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا ساعتی دیگر وارد اهواز می شود. وی که برای سفری چند ساعته به اهواز می آید، قرار است بلافاصله پس از ورود به اهواز با آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان دیدار کند. وی سپس به گلزار شهدای اهواز می رود و پس از آن با حضور در منطقه محروم عین دو اهواز در جمع عشایر این منطقه سخنرانی خواهد کرد. سعید جلیلی پس از نماز مغرب و عشاء نیز با حضور در مسجد ارشاد اهواز در جمع مردم سخنرانی خواهد کرد.

       

      *16:15* حسن روحانی در اولین سفر انتخاباتی خود به اهواز در نشستی با نخبگان و عشایر استان خوزستان حضور یافت.

      به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فداکاری و ایثار مردم خوزستان و حضور قومیت‌های مختلف در این استان گفت: اگر بخواهیم به فارس و عرب و بختیاری با فاصله نگاه کنیم، کفران نعمت الهی است و خوشحالیم خوزستان قهرمان ما گلستانی از انواع گلهای زیبا دارد و از همه گلهایش بوی عطر به مشام می‌رسد.

      وی با اشاره به ایام سالگرد ارتحال امام (ره) با بیان اینکه "همه زندگی‌ام به عشق امام گذشت و خواهد گذشت"، افزود: اینکه من لقب «امام» را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزیده‌ام و به مردم پیشنهاد کردم یک الهام الهی بود. چون نه کسی به من گفته بود و نه با کسی مشورت کرده بودم و وقتی در مراسم وفات فرزند امام(ره) حضور یافتم خطاب به مردم گفتم این آخرین امتحان الهی برای آیت‌الله خمینی یعنی تقدیم اسماعیلش در راه خداوند بوده است و در نتیجه لقب امام شایسته ایشان است و اعلام کردم از این به بعد از لقب امام خمینی استفاده کنیم.

      این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که "مردم ما از 24 خرداد چه می‌خواهند؟" گفت:‌ مردم ما ثبات امنیت و زندگی آرام می‌خواهند.

      وی همچنین با اشاره به سفر نوروزی خود به استان خوزستان، به درددل‌های یکی از اهالی این استان با خود اشاره کرد و افزود: آن فرد به من گفت کاری نکنید که باز هم در این سرزمین شاهد جنگ و درگیری باشیم و باید بگذاریم این سرزمین آرامش داشته باشد؛ البته به این معنا نیست که مردم ما از جنگ می‌ترسند بلکه غیرت‌مردانی هستند که اگر دشمن حرکتی کند ایستادگی می‌کنند اما ما نباید بگذاریم بهانه به دشمن بدهیم.

      روحانی با بیان اینکه "جنگ و جهاد افتخار دارد اما آثار و تبعات آن را نیز می‌دانم"، تاکید کرد: کردم آرامش و امنیت و رشد می‌خواهند تا وقتی به کشورهای همسایه سفر می‌کنند سرشان را پایین نیاندازند چون ما ایرانی هستیم و تمام اقوام زیر چتر اسلام و ایران هستیم و ما به مسلمان بودن و ایرانی بودنمان افتخار می‌کنم و مفتخریم به اینکه از عشایر و اقوام مختلف هستیم و این تنوع را نعمت و زیبایی می‌دانیم.

      این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری همچنین گفت: مردم ما در عمل عدل می‌خواهند، نه در شعار؛ چون کشور ایران متعلق به تمام افراد ایرانی است.

      به گزارش ایسنا، روحانی در جواب صحبتهای یکی از عشایر حاضر در جلسه در مورد مظلوم واقع شدن بختیاری‌ها و اعراب خوزستان گفت: پیمان من با شما این باشد که میثاق ما عدل است و عدل است و عدل.

      رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من حقوق شهروندی را تدوین و تبدیل به سند و قانون در مجلس شورای اسلامی خواهم کرد که در آن حقوق شهروندی، تمام مردم ایران دارای حقوق برابر و مساوی شهروندی خواهند بود.

      وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ان‌شاء‌الله در دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران و اخلاق در این سرزمین احیا خواهد شد چون باید دروغ و دورویی از این سرزمین رخت بربندد و البته با کشورهای جهان تعامل سازنده داشته باشیم.

       

      تجمع استقبال کنندگان جلیلی در فرودگاه اهواز

      *17:00* جمعی از مردم شهر اهواز و اعضای ستادهای انتخاباتی سعید جلیلی در خوزستان برای استقبال از وی در فرودگاه اهواز تجمع کرده اند. جمعیت استقبال کننده در حال سر دادن شعارهایی در حمایت از جلیلی هستند. سعید جلیلی تا دقایقی دیگر وارد اهواز می شود.

       

      سعید جلیلی وارد اهواز شد

      *17:30* سعید جلیلی، یکی از هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی پیش وارد اهواز شد و مورد استقبال مقامات و مسئولان محلی ستاد خود در خوزستان قرار گرفت.

      به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید جلیلی که برای سفری چند ساعته وارد اهواز شده است، قرار است تا دقایقی دیگر با آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان دیدار کند. حضور در گلزار شهدا، سخنرانی در جمع مردم منطقه محروم عین دو و همچنین سخنرانی در مسجد ارشاد اهواز از دیگر برنامه های جلیلی است.

      جمعیت استقبال کننده از جلیلی در بدو ورود او در فرودگاه بین‌المللی اهواز شعارهایی در حمایت از وی سر دادند.

       

      جلیلی در فرودگاه اهواز: خوزستان زیارتگاه و مکانی مقدس است

      *17:35* سعید جلیلی در بدور ورود به اهواز در فرودگاه این شهر و در جمع استقبال کنندگان با ابراز تشکر از لطف آنها، گفت: خوزستان امروز برای ما یک مکان مقدس و یک زیارتگاه است و خاک این استان به خون شهیدان آغشته است. خوزستان برای ما جایگاه متفاوتی دارد و حضور در این استان برای من مانند قدم گذاشتن در یک زیارتگاه و مکان مقدس است.  

      وی از تشریح برنامه های خود در قالب سخنرانی در مسجد ارشاد اهواز خبر داد.

      به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، جمعیت استقبال کننده شعارهایی ازجمله "برگ برنده ما، شهید زنده ما"، "نه سازش نه تسلیم، یار ولایت هستیم"، "جلیلی جلیلی حمایتت می کنیم"، صلی علی محمد یاور رهبر آمد" را سر دادند.

       

      روحانی در نشستی خبری

      *17:36* حسن روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که از ظهر امروز وارد اهواز شده است، از دقایقی پیش در نشستی خبری با خبرنگاران حاضر شد. وی در این نشست بر لزوم اختصاص 3 درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان تاکید کرد. این نشست خبری همچنان ادامه دارد و روحانی پس از آن در سالن 13 آبان اهواز سخنرانی می کند.

       

      دیدار سعید جلیلی با آیت الله موسوی جزایری

      *18:10* سعید جلیلی در بدو ورود به اهواز با حضور در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان با آیت الله موسوی جزایری دیدار کرد. سعید جلیلی که دقایقی پیش وارد اهواز شد، در اولین مقصد خود به دیدار امام جمعه اهواز رفت. در این دیدار جمعی از طلاب و روحانیون نیز حضور دارند. جلیلی پس از این دیدار به منطقه محروم عین دو در اطراف شهر اهواز خواهد رفت و در نهایت نیز راس ساعت 20 در مسجد ارشاد اهواز سخنرانی می کند.

       

      آغاز سخنرانی روحانی تا لحظاتی دیگر

      *18:20* نشست خبری حسن روحانی دقایقی پیش به پایان رسید و وی هم اکنون در مسیر سالن 13 آبان اهواز است و قرار بر این است که در این مکان سخنرانی کند.

      این خبر به روز می شود...

      حسن روحانی: میثاق ما عدل است/باید دروغ و دورویی از این سرزمین رخت بربندد

       


      تصاویر روز رسانه ها

       

      تصــاویــر دیــدنــی از خــودرو هــای عجیــب ؟!

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_01.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_02.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_03.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_04.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_05.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_06.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_07.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_08.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_09.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_10.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_11.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_12.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_13.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_14.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_15.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_16.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_17.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_18.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_19.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_20.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_21.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_22.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_23.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_24.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_25.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_26.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_27.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_28.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_29.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_30.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_31.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_32.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_33.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_34.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_35.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_36.jpg

       

      http://mj3.persianfun.info/img/92/3/WTF-Cars/wtf_auto_37.jpg

       

      اخبار انتظامی خوزستان

       

      موسوی: انتخابات در کمال آرامش برگزار می‌شود / هیچ تنش اعتراضی در خوزستان مشاهده نشده است
      اجتماعی  12:52:41 1392/03/13

      923-6314-5 کد خبر

       

      معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و همچنین در بحث انتخابات و جهت‌دهی و امیدبخشی و ایجاد نشاط در بین مردم نقش موثری دارند.

      به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ سرهنگ سیدرحمان موسوی در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه‌های خوزستان که امروز (دوشنبه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نقش مهمتر رسانه‌های داخلی، مقابله با عملیات روانی رسانه‌های بیگانه است. رسانه‌های بیگانه با قصد و غرض، هدف ایجاد تشنج و یاس و ناامیدی و ناباوری نسبت به مسئولان نظام را دنبال می‌کنند تا حماسه سیاسی حضور در انتخابات را تحت‌الشعاع قرار داده و در اذهان عمومی چنین وانمود کنند که نظام جمهوری اسلامی، برای انتخابات اقدامات از پیش تعیین‌شده‌ای دارد و در جریان برگزاری انتخابات، دموکراسی و آزادی را در نظر نگرفته است.

      وی افزود: برای مقابله با این نگاه مغرضانه و شرارت‌های رسانه‌های بیگانه، نیاز است که رسانه‌ها و نیروی انتظامی، در کنار یکدیگر قرار گیرند.

      موسوی ادامه داد: نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان اجتماعی، هدفی بزرگ تحت عنوان برقراری امنیت اجتماعی را دنبال می‌کند که برای تحقق این هدف، لازم است با همه نهادهای کشور از جمله رسانه‌ها تعامل داشته باشد.

      وی گفت: هم‌اندیشی با رسانه‌ها، موجب می‌شود که بتوانیم برنامه‌ریزی منسجم و سازماندهی ماندگاری در قبل و حین و بعد از انتخابات داشته باشیم تا مقابله‌ای منطقی و علمی و کاملا موثق در برابر تهدیدهای رسانه‌های بیگانه انجام شود.

      اخبار نماینده محترم ولی فقیه در خوزستان

       

      در حاشیه دیدار روحانی و آیت‌الله جزایری صورت گرفت
      وساطت آیت‌الله موسوی‌جزایری برای رفع مشکل مکان سخنرانی روحانی در اهواز 

      آیت‌الله موسوی‌جزایری در حاشیه دیدار با حسن روحانی مشکل سخنرانی وی در سالن 13 آبان اهواز را پیگیری کرد.

      خبرگزاری فارس: وساطت آیت‌الله موسوی‌جزایری برای رفع مشکل مکان سخنرانی روحانی در اهواز

      به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از حضور در گلزار شهدای اهواز دیداری با آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان انجام داد.

      در این دیدار حسن روحانی گلایه‌های خود را از عدم هماهنگی مسئولان آموزش‌ و پرورش خوزستان برای اختصاص سالن 13 آبان برای سخنرانی وی را به نماینده ولی فقیه اعلام کرد.

      آیت‌الله جزایری نیز بلافاصله با تماس با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خواستار رفع این مشکل و برگزاری سخنرانی حسن روحانی در فضایی مناسب در این سالن شد.

      آیت‌الله جزایری در این تماس خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: احترام به حسن روحانی احترام به من است.

      به گزارش فارس از اهواز، پس از پیگیری امام جمعه اهواز مشکل سخنرانی حسن روحانی در سالن 13 آبان رفع و قرار است عصر امروز وی در این سالن به سخنرانی بپردازد.

      تصاویر روز رسانه ها

       

      سفر محمد باقرقالیباف به گرگان

       

      http://multimedia.mehrnews.com/original/1392/03/12/IMG08261463.jpg
       
      http://multimedia.mehrnews.com/original/1392/03/12/IMG08261518.jpg
       
      http://multimedia.mehrnews.com/original/1392/03/12/IMG08262568.jpg
       



      گردباد و توفان در میسوری آمریکا

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290432_872.jpg

       


      رژه مراسم جشن پنجاهمین سالگرد استقلال کنیا

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290433_950.jpg

       


      کارناوال آتش در مسکو

      کارناوال آتش

       


      بنیاد خیریه" آشیانه" در کابل افغانستان

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290435_117.jpg

       


      پرتقال چینی باغداران چینی

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290436_684.jpg

       


      دو قلوهای دو ساله نیویورکی

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290437_726.jpg

       


      جشن کودکان در فوشان چین

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290438_948.jpg

       


      یک میمون دار دوره گرد در حال شستشوی حیوان دست آموزش در اسلام آباد

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290439_386.jpg

       


      یک مرکز نگهداری پاندا در سیچوان چین

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290440_649.jpg

       


      ناآرامی در کشمیر هند

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290441_263.jpg

       


      یک کارتن خواب در مانیل

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290442_342.jpg

       


      یک مرکز نگهداری گوسفند در فرانسه

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290443_738.jpg

       


      بزرگترین مجسمه آهنی جهان در موزه ای در آلاباما آمریکا

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290444_468.jpg

       


      بدون شرح!

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290445_557.jpg

      http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/3/12/290446_429.jpg

       

      اخبار استانداری خوزستان

      استاندار خوزستان با بیان اینکه بیش از 99 درصد از پروژه های بنیاد برکت در استان خوزستان اجرایی شده است، گفت: باقی مانده  این پروژه ها در مناطق محروم لالی، اندیکا و مسجد سلیمان نیز تا پایان خردادماه سال جاری به پایان می رسد.

      سیدجعفر حجازی با اعلام این خبر اظهار کرد:  صدها پروژه از جمله طرح جامع توسعه مناطق محروم اندیکا، لالی و بخش عشایری مسجد سلیمان که با مشارکت استانداری خوزستان و بنیاد برکت اجرایی و مراحل نهایی خود را طی می کند.
      وی  افزود: از جمله این طرح ها می توان به پروژه های آبرسانی به 285 روستا، برق رسانی به 110 روستا و احداث 355 کیلومتر جاده روستایی در این مناطق اشاره کرد.
      استاندار خوزستان تصریح کرد: ساخت 350 واحد مسکونی، 47 مدرسه، 22 خانه بهداشت و ساخت و تکمیل 180 اتاق و خانه عالم از دیگر خدمات در مناطق مذکور است که اجرای این طرح ها تحول مثبتی در بهبود کیفیت زندگی، پایداری جمعیت و شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.
      حجازی گفت: انجام 13 هزار و  700هکتار عملیات آبخیزداری، تاسیس 319  واحد دامی، ساخت 5 انبار علوفه و 10 جایگاه نفت و گاز از دیگر پروژه های این حرکت عظیم در استان خوزستان است.
      وی با بیان اینکه حجم بیشتری از طرح های بنیاد برکت به دلیل محرومیت در منطقه اندیکا  انجام شده، افزود: این پروژه ها شامل آبرسانی به 179 روستا، برق رسانی به 61 روستا، احداث 185 کیلومتر جاده روستایی، ساخت 23 مدرسه، 9 خانه بهداشت، 59 مسجد، 125 منزل مسکونی، تاسیس 90 واحد دامی، انجام 9 هزار و 900 هکتار عملیات آبخیزداری، ساخت دو انبار علوفه و پنج جایگاه نفت و گاز است که تمامی این پروژه ها در منطقه به بهره برداری رسیده  است.
      استاندار خوزستان اظهار کرد: در مجموع 457 پروژه در 363 روستای منطقه اندیکا اجرا شده که این امر بخش قابل توجهی از مشکلات مردم در منطقه اندیکا را برطرف کرده است.
      حجازی با اشاره برخی پروژه های بنیاد برکت در منطقه لالی گفت: در منطقه محروم لالی نیز پروژه های آبرسانی به 92 روستا، برق رسانی به 40 روستا، ساخت 145 کیلومتر جاده روستایی، تاسیس 14 مدرسه و 6 خانه بهداشت، ساخت 125 واحد مسکونی و 19 مسجد  به بهره برداری رسیده است.
      وی افزود: در این منطقه همچنین ساخت 97 واحد دامی، آبخیزداری 3800 هکتار اراضی، ساخت پنج جایگاه نفت و گاز و سه انبار علوفه اجرایی شده است.
      استاندار خوزستان با اشاره به دیگر پروژه های اجرا شده در منطقه لالی به انجام طرح های مخابراتی  اشاره و تصریح کرد: احداث بندهای خاکی و سنگی، ساخت پل، تاسیس حمام ضدکنه و سرویس های بهداشتی، توسعه باغبانی، ساخت دارالقرآن، ایجاد پاسگاه و حوزه انتظامی از دیگر پروژه های بهره برداری شده در منطقه لالی است.
      حجازی گفت: ساخت تعدادی مسجد و اتاق های عالم توسط اداره کل نوسازی مدارس، آماده سازی کانون های اسکان عشایر توسط بنیاد مسکن، راه اندازی مجتمع آب درمانی گلگیر توسط سازمان هلال احمر استان و ساخت سد خاکی چلو توسط منابع طبیعی استان است نیز از جمله پروژه های باقی مانده از طرح بنیاد برکت در استان خوزستان است که تا پایان خردادماه سال جاری به  بهره برداری می رسند.
      مرجع / ایسنا
       
       
      با توجه به بدی آب و هوا در استانهای خوزستان، ایلام، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و همچنین برای افزایش رغبت ماندگاری نیروهای انسانی آموزش و پرورش در این استانها به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد 25 درصد و به افراد دارای مدرک کارشناسی17 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است
      استاندار خوزستان گفت: مصوبه دولت برای جذب دو هزار نفر در دستگاه های مختلف استان به استانداری ابلاغ شده و آگهی آن پس از جمع بندی در رسانه ها منتشر می شود.

      سید جعفر حجازی در نشست شورای آموزش و پرورش استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به بدی آب و هوا در استانهای خوزستان، ایلام، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و همچنین برای افزایش رغبت ماندگاری نیروهای انسانی آموزش و پرورش در این استانها به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد 25 درصد و به افراد دارای مدرک کارشناسی17 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

      وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان خوزستان، هشت هزار نفر معلم حق التدریسی دارد، گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش هزینه این تعداد از نیروهای حق التدریسی را پرداخت می کند اما این افراد از ثبات شغلی برخوردار نیستند مقرر شده مشکل نیروهای حق التدریسی استان در زمینه ثبات شغلی حل شود.

      حجاری در خصوص کم شدن انگیزه دانش آموزان عقب مانده از تحصیل به خصوص در روستاها که همواره با مشکلاتی از قبیل سختی رفت و آمد به شهرها یا روستاهای دیگر مواجه هستند، گفت: برای این مسئله باید در همه شهرها متناسب با شرایط هر منطقه و با کمک سازمانهای متولی این مشکلات پیگیری و حل شود.

      استاندار خوزستان با اشاره بر این امر که در سفر استانی چهارم ریاست جمهوری دو مصوبه در خصوص استخدام دو هزار نفر در استان به تصویب رسید، عنوان کرد: این مصوبه به استان ابلاغ شده است و مقرر شد؛ این مصوبه برای تقسیم بندی افراد به شهرستانهای استان ارسال و بعد از جمع بندی نهایی، آگهی آن در رسانه ها به اطلاع عموم مردم برسد.

      وی افزود: با توجه به ارتقای سطح علمی دانش آموزان خوزستانی از رتبه 27 به 12در کنکور، فرمانداران شهرستانها آمادگی های لازم را در جهت هر چه بهتر برگزار شدن کنکور در شهرستانها را فراهم کنند تا جوانان خوزستانی در شرایطی مناسب نمره بالاتری در کنکور سراسری به دست بیاورند.

      حجازی  با بیان اینکه وجود رتبه های تک رقمی در کنکور توسط دانش آموزان خوزستانی نشان دهنده صحت این موضوع است که سطح قبولی دانش آموزان خوزستان در کنکور سراسری بالا رفته است، عنوان کرد: در سالهای گذشته تلاش دانش آموزان برای قبولی درکنکور بسیار مناسب بوده است ولی توجه زیادی به انتخاب رشته مناسب و کاربردی برای استان در کنکور نداشتند اما در حال  حاضر رقابت خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

      وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رشته های فنی و حرفه ای کاربردی ترین رشته های برای یافتن شغل در خوزستان هستند، تلاش ما بر این است که این رشته ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند به این منظور، بیشتر از 55 درصد رشته های  تحصیلی دانشگاه پیام نور اهواز را رشته های فنی مهندسی تشکیل می دهد و همچنین توانستیم به رغم برخی مشکلات، دوره های شبانه دانشگاه سراسری را در اهواز افزایش دادیم.

      استاندار خوزستان  عنوان کرد: در خصوص افزایش ارتقا سطح علمی دانش آموزان در استان اقدامات اساسی در حال رخ دادن است و شورای آموزش و پرورش باید این اقدامات را پیگیری کند.

      مرجع / مـهـر
       

      اخبار انتظامی خوزستان

       

      جانشین رییس دادگستری اندیمشک از کشف بیش از 400 بطر مشروبات الکلی در این شهرستان خبر داد.
      ارنواز گفت: با پیگیری دادستان عمومی و انقلاب، همکاری نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) این شهرستان، بیش از 400 بطر مشروبات الکلی کشف و ضبط شد. وی ادامه داد: بر اساس اخبار واصله به دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک مبنی بر ورود محموله مشروبات الکلی از کرمانشاه به این شهرستان، یک دستگاه خودروی مینی‌بوس به رانندگی م.ب شناسایی و مشروبات الکلی از آن کشف و ضبط شد. ارنواز گفت: در بازجویی از متهم دستگیر شده، توزیع‌کننده عمده مشروبات الکلی به هویت ف.الف شناسایی شد که هم اکنون تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی و انتظامی است. وی تصریح کرد: مشروبات الکلی توقیف شده پس از تشریفات قانونی معدوم خواهند شد.
      مرجع / ایسنا
       
      رییس دادگستری دشت‌آزادگان از کشف 15 فقره سرقت و دستگیری 15 نفر در این ارتباط خبر داد.
      حمید عساکره گفت: در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه و دستگیری سارقان، دستورات قضایی مناسب صادر و پیگیری مستمر در این خصوص انجام شد.
      وی افزود: ماموران نیروی انتظامی با انجام تدابیر مختلف و شناسایی مناطق وقوع سرقت و همچنین تحت کنترل قرار دادن کلیه ورودی ها و خروجی های شهر، در اردیبهشت ماه امسال موفق به کشف 15 فقره سرقت و دستگیری 15 متهم در این خصوص شدند.عساکره گفت: پس از تشکیل پرونده و انجام تحقیقات و بازجویی از متهمان، چند نفر از آنان با صدور قرار تامین مناسب روانه زندان شدند.
      مرجع / ایسنا
       
      فرمانده انتظامی بهبهان از کشف 383 کیلو و 893 گرم مواد مخدر و دستگیری 36 نفر سوداگر مرگ در این شهرستان خبرداد. سرهنگ سیدنورالدین موسویان در خصوص مبارزه با مواد مخدر در شهرستان بهبهان اظهار کرد: در 2ماه گذشته تعداد 7 باند قاچاقچی مواد مخدر توسط ماموران انتظامی شهرستان شناسایی و دستگیر شده، که مقدار 383 کیلو و 893 گرم انواع مواد مخدر کشف و تعداد 36 نفر سوداگر مرگ دستگیرشدند.
      وی ضمن اشاره به مبارزه شبانه‌روزی این فرماندهی با قاچاقچیان مواد افیونی تصریح کرد: با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان، در 15 مرحله پاکسازی نقاط آلوده شهرستان بهبهان، مقادیر قابل توجهی مواد مخدر از خورده فروشان کشف وضبط شد.موسویان در خصوص دستگیری سارقان و کشف سرقت‌ها افزود: در 2ماه گذشته 68 نفر سارق دستگیر و تعداد 145 فقره سرقت کشف و اموال مسروقه به مالباختگان تحویل گردید.
       
      مرجع / ایسنا