سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی

 

واکس و ژل چه بر سر موها می آورد ؟ / یادداشت اختصاصی دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان  

استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد.
پنجشنبه ، 30 خرداد 1392 ، 13:38

اختصاصی شوشان / دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان : مو از سلول های مرده تشکیل شده ولی این سلول های مرده تاثیر زیادی بر زیبایی دارند . شکل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این منظور استفاده می‌شد، امروزه هم تمام افراد سعی می کنند به هر نوعی که شده موی خود را زیبا تر جلوه دهند .اما کمتر کسی از عوارض ژل، اسپری، موس، فوم ، کرم، واکس و ... آشنایی دارند . استفاده مکرر و طولانی‌مدت از بعضی از این مواد شیمیایی، هر چند با خود ریشه و پوست سر تماس نداشته باشد باعث شکنندگی ساقه مو، کدر شدن، مات‌شدن‌ و تغییر رنگ و تغییر شکل در ساقه مو می ‌شود.

به عبارت ساده‌تر استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد. ترکیبات شیمیایی وقتی با سطح پوست سر تماس پیدا کند مانند هر ماده دیگری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و در صورتی که موادی شبیه چسب (شبیه موادی که گاهی در چسب ناخن استفاده می‌شود) در آن ها وجود داشته باشد به دلیل ترکیبات تقریبا سمی که در داخل چسب‌ها است وقتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود توسط سطح پوست جذب شده و می‌تواند به پوست آسیب برسانند و موجب واکنش‌های آلرژیک شوند.

استفاده بیش از حد از محصولاتی که بتوانند سطح پوست سر را بپوشاند و نگذارد که پوست سر به‌طور طبیعی تنفس داشته باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد، باعث ایجاد ضایعات جوش مانندی آکنه‌ای اختصاصی می‌شود که اگر همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد، برای فرد مشکل‌ساز خواهد شد.

علت تفاوت های موجود در حالتهای موی افراد نیز تفاوتهای ژنتیکی در اسید آمینه های سازنده ی پروتئین موی آنهاست و چون هر گروه از اسیدهای آمینه پیوندهای ثانویه ی متفاوتی می دهند پس حالتهای مختلفی برای مو می توان در نظر گرفت.

چگونگی تاثیر مواد نرم کننده مو از طریق اثر گذاشتن بر همان پیوندهای هیدروژنی مارپیچ آلفا می باشد. این مواد به طور هدف دار بعضی پیوندها را باز کرده و بر استحکام برخی دیگر می افزایند و نتیجه این می شود که به طور مثال موی صاف و بدون حالت تاب می خورد و به سمتی خاص رود. این مواد اغلب شیمیایی قادرند جهت گیری مولکولها و پیوندهای بین مولکولی را به طوری تنظیم کنند که با شانه کردن مو به سمت دلخواه همان پیوندها در همان جهت تشکیل شوند و پس از خشک شدن مو به حالتی که شانه زده شده است در آید. استفاده مکرر از این مواد نیز نمی تواند مطلوب باشد زیرا به مرور سبب شکنندگی تارهای مو و از هم گسیختگی رشته های تشکیل دهنده ی تارمو و ایجاد موخوره می شود.

ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی : ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی، مخلوطی از آب، یک عامل حالت دهنده و یک پلیمر تثبیت کننده با وزن ملکولی بالا هستند . وقتی که این مواد روی مو قرار می‌گیرند، رشته‌های مو با مخلوط آب و پلیمر پوشانده می‌شوند. سپس آب از روی مو تبخیر شده و لایه نازکی از پلیمر روی آن را می‌پوشاند. این پلیمر باید پوششی سبک، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جای گذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد، ضمن آنکه گره‌ها و الکتریسته ساکن مو تاحدی کاهش یابد.

یک روش مناسب استفاده از ژل این است که پس از شستشو با شامپوی مناسب، آب اضافی را با استفاده از حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) از روی مو بزدائید. سپس مقداری ژل در کف دست خود قرار داده و پس از پخش آن بر روی دست به طور یکنواخت روی مو پخش کنید (به گونه‌ای که قشر نازکی از آن روی تار موها را بپوشاند) و به آرامی گره موها را باز کنید و آنها را شانه کنید.

ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و کم انعطاف‌تری به موها می‌بخشند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی که نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند به کار می‌روند. ژلها سودی برای مو ندارند و هیچ گونه ارزش درمانی برای جلوگیری از ریزش مو هم ندارند. برعکس، در صورتی که در حجم زیاد استفاده شوند یا در مواقعی که ژل با پوست سر تماس حاصل کند یا مدت طولانی روی موها بماند، چه بسا همین ژل ها باعث ایجاد حساسیت یا ریزش مو شوند.

موس یا فوم: موس یا فوم یکی از محصولات شکل دهنده مو به شمار می آید که به شکل کف‌ ‌کرم مانند از بطری خارج می شود.

مواد تشکیل دهنده این فراورده، شبیه ژل موست با این تفاوت که در قوطی های تحت فشار عرضه می شود و در ترکیب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندکی ماده پیشران وجود دارد که وظیفه خارج کردن ماده و ایجاد کف را دارد. این کف به وسیله شانه روی مو پخش می شود.

موس لایه نازک تری نسبت به ژل بر روی مو برجای می گذارد. در عوض قدرت نگه داری کمتر و توانایی کمتری در شکل دادن به مو داردو فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع‌تری دارد.

موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند.

افشانه‌ها یا اسپری‌های مو : افشانه‌ها یا اسپری‌های مو ، اساسا محلول‌هایی هستند که وقتی بر مو افشانده شوند،‌ ‌پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می‌کنند که پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود‌ ‌نگه می‌دارد‌. اگر اسپری‌های حالت‌دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند،موجب ریزش مو،ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شوند اما اگر مواد تشکیل‌دهنده این حالت‌دهنده‌ها با ریشه مو تماس پیدا نکند،عوارض زیادی به وجود نمی‌آورد.

اسپری‌های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می‌توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.

واکس مو: واکس مو یکی از محصولات مدل دهنده مو به شمار می آید که قوامی شبیه موم دارد. از این رو به آن واکس (یا همان‌موم)‌ گفته می‌شود. این محصول با چسباندن تارهای مو به یکدیگر بافتی طبیعی به آن می‌بخشد. راست نگه داشتن موی کوتاه رو به بالا، یکی دیگر ازکاربردهای واکس مو است. با استفاده از این محصول، ضمن اینکه مو جلای روغنی و قابلیت جابجایی خود را حفظ می‌کند می‌تواند در یک جهت خاص تثبیت ‌شود.

انواع گوناگون حالت‌دهنده‌ها مانند اسپری،ژل و چسب‌ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت،به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد