سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر استانی

برخلاف تصور افکار عمومی که گمان می کنند مردم خوزستان اهل نزاع هستند اما باید گفت که خوزستان رتبه 25 کشور از نظر ضرب و جرح را دارد.

سید فرزاد حسینی مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان در آئین کلنگ زنی سردخانه عمومی کلانشهر اهواز اظهار کرد: یکی از نیارهای کلانشهر اهواز ایجاد سردخانه عمومی است اما متأسفانه اهواز تنها مرکزی است که سردخانه عمومی ندارد به همین جهت از شهرداری و رئیس آرامستان ها تشکر ویژه دارم.
وی با اشاره به روند تأخیر دفن اجسادی که در سردخانه های پزشکی قانونی و یا بیمارستان ها هستند، افزود: این روند علاوه بر تأخیر، سیستم قضایی را با پرونده هایی مواجه می کرد که برای تشکیل آنها الزامی وجود ندارد. حسینی یادآور شد: با احداث این سردخانه عمومی پزشک مستقر در این مکان اجساد را معاینه و اگر جنایتی رخ نداده باشد اجازه دفن صادر می شود همچنین بعلت نزدیکی سردخانه با آرامستان از ترافیک و هزینه هایی که برای انتقال اجساد به مردم تحمیل می شود نیز جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه علل مرگ و میر در خوزستان هرسال تغییر می کند خاطر نشان کرد: یکی از علل اصلی بحث تصادفات و علت بعدی نیز سکته قلبی است که امروزه در تمام دنیا خیلی شایع شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان ادامه داد: برخلاف تصور افکار عمومی که گمان می کنند مردم خوزستان اهل نزاع هستند اما باید گفت که خوزستان رتبه ۲۵ کشور از نظر ضرب و جرح را دارد.

جلسه شهردار اهواز با کارگران لغو شد/ ادامه وضعیت مبهم کارگران شهرداری اهواز

ایلنا: به دلیل آنچه که خلف وعده شهردار اهواز نامیده می‌شود؛ کارگران پیمانکاری نتوانستند روز گذشته در مورد پیگیری خواسته‌های صنفی خود به نتیجه برسند.

به گزارش ایلنا، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که شهردار اهواز می‌خواهد برای حوالی ساعت 10 صبح روز یکشنبه با گروهی از کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز دیدار و با آنها در مورد مشکلات صنفی گفت‌وگو کند، جلسه مذکور پس از گذشت یک ساعت از معطل شدن کارگران مراجعه کننده به محل کار شهردار اهواز، برگزار نشد.

آنطور که منابع ایلنا می‌گویند برای شرکت در جلسه ای که برگزار نشد، تعداد 20 کارگر از جمله تعدادی از کارگران بازداشتی هفته گذشته  دعوت شده بودند و قرار بر این بود که همه آنها در رابطه با حل مشکلات صنفی و خود همکارانشان با شهردار اهواز به توافق برسند.

تعیین تکلیف مطالبات مزدی معوقه و به سامان شدن روند پرداخت مطالبات جاری، ملزم کردن پیمانکار به انجام کامل تعهدات قانونی‌اش و بسته شدن پرونده قضایی بازداشتی‌های اخیر، از جمله مهمترین خواسته‌های صنفی کارگرانی ذکر شده است که قرار بود در این جلسه شرکت کنند.

در جریان اعتراض صنفی که روز دوشنبه (23 خرداد) توسط گروهی از کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز در مقابل ساختمان شهرداری برپا شده بود؛ تعداد 20 کارگر با شکایت شهرداری اهواز بازداشت شدند؛ حبس این افراد که نیروهای شاغل در بخش خدمات شهری منطقه 4 شهرداری اهواز هستند برای مدت پنج روز ادامه داشت و در نهایت همگی آنها در عصر روز جمعه (28 خرداد ماه) با قرار  30 میلیون تومانی آزاد شدند.

اینطور گفته می‌شود که پس از آزادی مشروط تمامی این 20 کارگر، مسئولان شهرداری اهواز در صدد برگزاری جلسه روز گذشته برمی‌آیند و در این راستا حتی گفته شده که کارگران دعوت شده از قبل توصیه‌هایی را در خصوص آراسته کردن ظاهر خود دریافت کرده بودند که در نهایت در روز موعود پس از یک ساعت معطلی به  آنها اعلام می‌شود که دیداری درکار نیست.

هرچند در حال حاضر تمامی کارگرانی که با شکایت شهرداری اهواز برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است در کنار سایر همکارانشان به کار سابق خود مشغولند؛ اما هنوز هیچ تحول جدیدی در وضعیت آنها ایجاد نشده است و در مقابل حتی شنیده می‌شود که به کارگران ناراضی که قصد انجام پیگیری قانونی را دارند توصیه شده که با توجه به نوع رابطه شغلی و پرونده قضایی باز آنها،  انجام پیگیری‌های قانونی نمی‌تواند به نفع آنها تمام شود

برپایه این اطلاعات تعداد کارگران پیمانکاری بخش خدماتی شهرداری منطقه 4 اهواز  در حدود 70 نفر است که همگی  طبق قرارداد منعقد شده با پیمانکار از ساعت  4 تا 11 صبح مشغول کارند و در حالی که به موجب قانون کار باید بابت بخشی از کار روزانه خود حق شب کاری دریافت کنند اصولا چنین مزایایی به آنها پرداخت نمی‌شود بطوری که رقم دریافتی آنها به زحمت تا یک میلیون و سیصد هزار تومان در ماه رسیده است.

در حالی کارگران مذکور اخیرا موفق به اطلاع از میزان تقریبی رقم دریافتی خود شده‌اند که در اصل به دلیل آنکه از ابتدای سال جاری تا لحظه برپایی تجمع (86 روز)  دستمزد در یافت نکرده بودند مقابل محل کار شهردار اهواز تجمع صنفی برپا می‌کنند .

این کارگران درنهایت پس از خاتمه حبس پنج روزه همکاران‌شان موفق به دریافت معادل یک ماه طلب مزدی خود می‌شوند.

توافق ایران و فرانسه برای همکاری در میدان نفتی یادآوران خوزستان

رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: موسسه نفت فرانسه برای مطالعه میدان مشترک یادآوران ( در منطقه غرب کارون در استان خوزستان) با این پژوهشگاه به توافق رسید.

حمیدرضا کاتوزیان عصر سه شنبه در آیین امضای توافقنامه میان پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه نفت فرانسه (IFP)، با تشریح جزییات این توافقنامه، افزود: بر اساس این توافقنامه، در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، ازدیاد برداشت، شیرین سازی گاز، مطالعه مخزن و محیط زیست همکاری می شود.

وی برنامه ایران برای گسترش همکاری های پژوهشی بین المللی در بخش صنعت نفت را یادآور شد و گفت: پس از امضای این توافقنامه، گروه های کاری برای گسترش همکاری ها تشکیل می شوند.

کاتوزیان تاکید کرد: چنانچه قراردادهای نهایی به امضا برسد، گروه های حقوقی حرفه ای برای تامین منافع حداکثری دو طرف، تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته، همکاری هایی میان دو کشور در زمینه صنعت نفت وجود داشت که در دوران تحریم متوقف شد، اضافه کرد: با رفع موانع، دور جدید همکاری میان دو طرف شکل خواهد گرفت.
پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه صنعت نفت فرانسه عصر سه شنبه توافقنامه همکاری های پژوهشی در صنعت نفت را امضا کردند.

این توافقنانه توسط حمیدرضا کاتوزیان رییس پژوهشگاه صنعت نفت و « دیدیر حوسین » مدیر عامل گروه آی.اف.پ به امضا رسید.

میدان نفتی یادآوران از بزرگترین میدان های نفتی کشور است که در منطقه غرب کارون در استان خوزستان قرار دارد؛ این میدان نفتی با کشور عراق مشترک است و گام نخست آن توسط شرکت سینوپک چین توسعه یافت.

اخبار سیاسی روز

دو موشک پاتریوت اسرائیل به جای اصابت به پهپاد ایرانی، به یکدیگر برخورد کردند!

پهپاد یسیر از طریق سکوی پرتاب به پرواز درآمده و از طریق چتر نیز بازیابی می‌شود و مجهز به دوربین‌های شناسایی با فناوری روز دنیا بوده و سبک‌وزنی، چالاکی و قدرت تحرک بالا، از دیگر ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین است.
کد خبر: ۶۰۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴ 19 July 2016
پهپادی که روز یکشنبه هفته جاری بر فراز سرزمین‌های اشغالی پرواز کرد و ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن آن ناکام ماند، یک فروند پهپاد ایرانی یسیر بود که توسط نیروهای حزب‌الله در منطقه قلمون و در شصت کیلومتری جولان اشغالی به هوا فرستاده شده بود.
به گزارش «تابناک»، روز یکشنبه هفدهم ماه جاری میلادی، پهپادی ناشناس از طریق منطقه جولان سوریه وارد سرزمین های اشغالی شد و با وجود مشاهده آن توسط ارتش اسرائیل، ارتش این رژیم در هدف قرار دادن آن ناکام ماند و نه تنها سیستم دفاع هوایی پاتریوت بلکه جنگنده‌های این رژیم نیز نتوانستند آن را ساقط کنند. دو روز پس از این حادثه وب‌سایت اسرائیلی دبکا مدعی شد که پهپاد مذکور، ساخت ایران و از نوع یسیر بوده است. بنا به اطلاعات منتشره، پهپاد یسیر قابلیت پرواز در ارتفاع 15هزار پایی، در شعاع پروازی دویست کیلومتری و مداومت پرواز هشت ساعت را دارد.
بنا به ادعای دبکا، این پهپاد بر خلاف دیگر پهپادهای پیشرفته مورد استفاده در دیگر ارتش‌ها، توان مانورپذیری بالایی دارد زیرا احتمالا در ساخت آن از مهندسی معکوس سیستم‌هایی استفاده شده که ارتش آمریکا آنها را در پهپاد اسکن ایگل به کار گرفته است. ایران در آخرین روزهای سال 2012 میلادی موفق شده، یک فروند از این پهپادهای آمریکایی را سالم شکار کند.
بنا به ادعای دبکا، کارشناسان جنگ الکترونیک چین در ارتقای سیستم‌های پهپاد یسیر به ایران کمک کرده‌اند و ارتش اسرائیل در کنار ارتش ایالات متحده و دیگر ارتش‌های غربی با نگرانی در حال بررسی این مسأله هستند که ایران قادر است، چند نمونه از این پهپادها را بسازد.
همه این ارتش‌ها عملکرد پهپاد یسیر را در جریان نفوذ به سرزمین‌های اشغالی مشاهده کردند. پهپاد یسیر توانست از دست جت‌های جنگی و هلی‌کوپترهای اسرائیلی بگریزد و دو موشک پاتریوت شلیک شده توسط نیروهای اسرائیلی نیز به جای هدف قرار دادن پهپاد، با یکدیگر برخورد کردند و پهپاد به آسمان سوریه بازگشت.
در اکتبر 2013، وقتی که ژنرال ویکتور بونداریف فرمانده نیروی هوایی روسیه به ایران رفت، طرف ایرانی یک نمونه از این پهپاد را که گمان می‌رود سیستم‌های پیچیده الکترونیکی آمریکایی روی آن نصب شده باشد، به وی هدیه کرد. احتمالا به همین دلیل بوده که روس‌ها بر خلاف توافق خود با رژیم اسرائیل در موضوع سوریه، از اطلاع‌رسانی به اسرائیلی‌ها در خصوص ورود این پهپاد خودداری کردند.

دو موشک پاتریوت اسرائیل به جای اصابت به پهپاد ایرانی، به یکدیگر برخورد کردند!

خبرهای مرتبط

چه بازیگرانی در آینده بحران سوریه جایگاهی نخواهند داشت؟

با نگاه به آینده و فراتر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست اسرائیل در سوریه از نبود استراتژی مشخص و شرکای بین المللی و منطقه ای رنج خواهد برد. با توجه با انفعال اسرائیل، در آینده اگر یک توافق سیاسی در مورد سوریه بین همه بازیگران فعال به وجود آید، تنها بازیگرانی که در این توافق جایگاهی نخواهند داشت، اسرائیل، داعش و جبهه النصره خواهند بود.
کد خبر: ۶۰۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 20 July 2016
در روزهای اخیر مطالب و تحلیل های زیادی در مورد رویکرد و استراتژی اسرائیل در سوریه و منافع و علایقی که این رژیم در سوریه دارد ارائه شده است. در تمامی تحلیل های ارائه شده، کارشناسان و ناظران می گویند اسرائیل تحت تاثیر حضور ایران در سوریه هم احساس ترس می کند و هم خود را بیش از پیش منزوی می بیند. 
به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، دو موسسه آمریکایی «میدل ایست» و «رند» به فرصت ها، تهدیدات و محدودیت های اسرائیل در بحران سوریه پرداخته اند. هر دوی این موسسه آمریکایی نوشته اند که اسرائیل بازیگری منفعل در سوریه است که این انفعال بیش از هرچیز، متاثر از نفوذ و قدرت ایران و حزب الله در این بحران است. 
«لاری هانور» در مطلب خود در موسسه رند به پنج هدف اصلی اسرائیل در سوریه اشاره کرد و نوشته است: «اسرائیل با توانایی کمی که برای تحت تاثیر قرار نتایج جنگ داخلی سوریه دارد و با علاقه محدود به مداخله در جنگ سوریه(به غیر از پاسخ به حملات در قلمرو خود)، به نظر می رسد اسرائیل یک بازیگر غیر فعال و منزوی در بحران سوریه بوده است. با این حال، تل آویو پنج هدف عمده و حیاتی برای مداخله در سوریه دارد: 1-به حداقل رساندن نفوذ ایران در سوریه، 2- مسدود کردن مسیر انتقال سلاح های پیشرفته به حزب الله، 3- جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به یک تهدید نظامی معتبر یا اجازه دادن به ایران برای تهدید اسرائیل در مرزهای خود، 4- تضعیف موقعیت سوریه در بلندی های جولان مهم ترین، 5- جلوگیری از ایجاد پایگاه ها و زیرساخت های عملیاتی توسط گروه های افراطی مسلح». 
در ادامه هانور می نویسد، اسرائیل چهار اقدام عمده را در سوریه برای پیگیری پنج هدف اصلی اش انجام می دهد: «دفاع از مرزهای خود در مقابل حملات احتمالی، بمباران مواضع  فعالیت های حزب الله برای انتقال سلاح، حمایت مخفیانه از نیروهای معارض بشار اسد و تعامل با مسکو».
 در نهایت لاری هانور به محدودیت های اسرائیل در سوریه اشاره می کند و معتقد است که اسرائیل علی رغم بمباران انبارهای سلاح و مهمات حزب الله، توانایی پایینی در تحت تاثیر قرار دادن تحولات میدانی سوریه دارد؛ به این معنا که نفوذ ایران و روسیه در سوریه بر توانایی بشار اسد برای بقا تاثیر گذاشته است و ایران و روسیه هستند که موفقیت بازیگران مختلف در بحران را تحت تاثیر قرار می دهند.
 «اران اتزیون»-نویسنده اسرائیلی- نیز در موسسه « میدل ایست» به محدودیت ها و نقاط ضعف اسرائیل در بحران سوریه اشاره کرده و معتقد است که اگر اسرائیل به انزاوی خود در سوریه پایان ندهد در کنار داعش و جبهه النصره بازنده اصلی بحران سوریه خواهد بود.  
این تحلیلگر اسرائیلی ابتدا به ارزیابی و گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل اشاره می کند. گزارش هایی که می گوید در سه دهه گذشته سوریه تهدید نخست برای اسرائیل بوده و بعد از آن نیز ایران قرار دارد و لذا باید با این دو بازیگر در سوریه مقابله کرد و استراتژی مشخصی در بحران و جنگ داخلی در سوریه از سوی اسرائیل اتخاذ شود.
 
اران اتزیون می نویسد اسرائیل سیاست مشخصی در سوریه ندارد؛ با این حال به استراتژی کلی اسرائیل در سوریه توجه می کند و می پرسید چه نقشی را اسرائیل باید در شکل دادن دوباره به دولت سوریه(به جای اسد) به عنوان یک تحول مهم منطقه ای بازی کند؟ 
در پاسخ او می گوید که استراتژی اسرائیل بیش از هر چیز برای مقابله با هژمونی منطقه ای ایران تعریف شده و جنگ سوریه را نیز به عنوان یک درگیری نیابتی میان شیعه و سنی می بیند. اما واقعیت جنگ سوریه درگیری بین شیعه و سنی نیست و اسرائیل نیز باید برای سقوط بشار اسد که منافع ایران را تامین می کند تلاش کند. اما اسرائیلی ها در یک تناقض آشکار مایل به پیروزی هیچکدام نیستند. مسئله ای که یادآور این ضرب المثل مشهور نخست وزیر سابق اسرائیل-مناخیم بگین- که در مورد جنگ میان ایران و عراق(1980-1988) گفته بود: «ما خواهان موفقیت های بزرگ هر دو طرف هستیم!». 
این نویسنده اسرائیلی معتقد است بحران سوریه برای اسرائیل فرصت از دست رفته ای است که می تواند اسرائیل را در یک انزوای فزاینده منطقه ای و بین المللی قرار دهد. این رویکرد اسرائیل را با استراتژی بیش از حد فعال و موفق منطقه ای ایران مقایسه کنید. ایران تقریبا در تمام خاورمیانه حضور و نظارت دارد و خود را به عنوان یک راه حل ضروری برای تمامی تحولات معرفی و تحمیل کرده است. اتزیون به جمله «نسیم نیکولاس طالب» پژوهشگر آمریکایی-لبنانی اشاره می کند که خاورمیانه را به یک بازار سهام تشبیه کرده و می گوید ایران گزینه های سهام قابل توجهی را با اتکا به قدرت خود در بازار سهام قدرت و نفوذ در خاورمیانه خریداری کرده است و در سوریه نیز ایران بازیگر اصلی به شمار می رود.  
در نهایت، این نویسنده می گوید: «با نگاه به آینده و فراتر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست اسرائیل در سوریه از نبود استراتژی مشخص و شرکای بین المللی و منطقه ای رنج خواهد برد. با توجه با انفعال اسرائیل،  در آینده اگر یک توافق سیاسی در مورد سوریه بین همه بازیگران فعال به وجود آید، تنها بازیگرانی که در این توافق جایگاهی نخواهند داشت، اسرائیل، داعش و جبهه النصره خواهند بود».
انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیه
با گذشت چهار روز از تلاش گروهی از نظامیان در ترکیه برای کودتا در این کشور و با وجود شکست این تلاش، همچنان اخبار و گزارش های مختلفی درباره این موضوع و حواشی و پیامدهای آن منتشر می شود. در تازه ترین مورد، یک پایگاه خبری فهرستی را منتشر کرده که مشتمل بر نام کودتاچیان و سمت هایی است که قرار بوده پس از کودتا، در اختیار آن ها گذاشته شود.
کد خبر: ۶۰۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 19 July 2016
انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیهبا گذشت چهار روز از تلاش گروهی از نظامیان در ترکیه برای کودتا در این کشور و با وجود شکست این تلاش، همچنان اخبار و گزارش های مختلفی درباره این موضوع و حواشی و پیامدهای آن منتشر می شود. در تازه ترین مورد، یک پایگاه خبری فهرستی را منتشر کرده که مشتمل بر نام کودتاچیان و سمت هایی است که قرار بوده پس از کودتا، در اختیار آن ها گذاشته شود.

به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری «میدل ایست آی» مدعی است به سندی دست یافته که نشان می دهد کدام افسران و مقامات نظامی دخیل در کودتای ترکیه، قرار بوده در صورت موفقیت کودتا به سمت های کلیدی در این کشور منصوب شوند. این فهرست که گفته می شود از یک ژنرال بازداشت شده به دست آمده، حاکی از آن است که کودتاچیان برنامه ریزی دقیقی برای پیشبرد طرح خود داشته اند.

انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیه

از جمله سمت هایی که در این سند ذکر شده، می توان به معاونت وزارت خزانه داری، مدیرکل خطوط هوایی ترکیه، مدیران دو فرودگاه استانبول، مدیران شبکه خبری «تی آر تی» و خبرگزاری رسمی «آناتولی»، شهردار آنکارا، فرمانده پلیس و وزیر کشور اشاره کرد. اکثر افرادی که برای انتصاب در این سمت ها در نظر گرفته شده اند، از اعضای نیروی هوایی و ژاندارمری ترکیه بوده اند. گروه هایی از این دو نهاد، مهمترین نقش را در کودتای نافرجام اخیر داشتند. این فهرست همچنین دربردارنده تغییراتی در سمت های ارشد نظامی ترکیه است. 
یکی از افرادی که در این فهرست به نام آن ها اشاره شده، میکائیل گولو، وابسته نظامی سفارت ترکیه در کویت است که به درخواست آنکارا، روز یکشنبه در فرودگاه «دمام» عربستان بازداشت شد. از جمله دیگر افراد سرشناس این فهرست، می توان به سرجان گورجان، فرمانده ژاندارمری استانبول اشاره کرد. 
مورات یشیلتاش، مدیر بخش مطالعات امنیتی در اندیشکده ترکیه ای «سِتا» می گوید فهرست به دست آمده، واقعی است و برخی تناقض های موجود در آن، بدان سبب است که گروه های مختلف و متفاوتی در کودتا دخیل بودند. با این وجود، منتقدان با توجه به اینکه چنین فهرستی به این سرعت منتشر شده و بیش از 6 هزار نفر نیز از روز جمعه تاکنون بازداشت شده اند، در صحت این ماجرا ابراز تردید می کنند. یک مقام دولتی مدعی است بازداشت این تعداد از افراد، چیز عجیبی نیست، زیرا دولت و دستگاه های امنیتی از مدت ها پیش، افراد وابسته به جنبش گولن – که از سوی دولت به عنوان عامل کودتا معرفی می شود – را زیر نظر داشته اند. این در حالی است که هنوز مدرک قابل اثباتی درباره ارتباط فتح الله گولن و جنبش وی به این کودتا نیز منتشر نشده است. 
افشای سند برنامه بلندمدت غنی‌سازی ایران توسط آسوشیتدپرس
سند افشا شده، به میزان غنی‌سازی ایران از سال سیزدهم اجرای برجام به بعد اشاره‌ای ندارد. آسوشیتدپرس مدعی شده است که این مسأله می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که احتمالا از سال سیزدهم به بعد، برنامه غنی‌سازی ایران از نظر تعداد و نوع سانتریفیوژهای مورد استفاده هیچ محدودیتی نخواهد داشت
کد خبر: ۶۰۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲ 19 July 2016
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است، به سندی دست یافته که نشان می‌دهد محدودیت‌های اعمالی بر برنامه غنی‌سازی ایران مطابق توافق پانزده ساله برجام، از سال یازدهم اجرای برجام به گونه‌ای کاهش خواهد یافت که حتی پیش از پایان دوره پانزده سال مورد اشاره در برجام، ایران می‌تواند سرعت غنی‌سازی خود را به حداقل دو برابر افزایش دهد.
به گزارش «تابناک»، آسوشیتدپرس مدعی شده، سندی که به آن دست یافته، تنها سند مرتبط با برجام است که تاکنون علنی نشده است؛ هرچند مقامات آمریکایی اظهار داشته‌اند که مقامات کنگره آمریکا فرصت مشاهده آن را داشته‌اند. یک دیپلمات فعال در حوزه برنامه هسته‌ای ایران در ده سال گذشته، این سند را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده و دیپلمات‌های دیگر نیز اصالت آن را تأیید کرده‌اند. بنا به گفته مقامات ارشد ایرانی، ایران در حال نهایی کردن اعلام برنامه غنی‌سازی خود پس از دوره برجام به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و دیپلمات مذکور نیز اظهار داشته که سند مورد اشاره از اسناد مرتبط با برجام است؛ هرچند از لحاظ حقوقی جدای از برجام است.
مطابق برجام محدودیت‌های برنامه غنی‌سازی ایران از سال دهم اجرای برجام تا سال پانزدهم طبق توافق طرفین برداشته می‌شود، ولی تاکنون درباره این روند پنج ساله اطلاعات چندانی منتشر نشده بود و جزئیات منتشره در این سند جدید نشان می‌دهد، با اینکه برخی از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران مطابق برجام پانزده ساله است، از ابتدای سال ۲۰۲۷ (یازده سال بعد از شروع اجرای برجام)، ایران می‌تواند ماشین‌های فعلی سانتریفیوژ خود را با هزاران سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند. مطابق سند، در فاصله سال های یازدهم تا سیزدهم اجرای برجام، ایران می‌تواند سانتریفیوژهایی را مورد استفاده قرار دهد که پنج برابر سریع‌تر از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ فعال فعلی هستند.
بسته به کارایی سانتریفیوژهای جدید، ایران می‌تواند در فاصله سال های ۱۱ تا ۱۳ اجرای برجام، ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته نصب کند. این تعداد سانتریفیوژ جدید، ظرفیت غنی‌سازی ایران را به دو برابر مقدار فعلی افزایش خواهد داد.بنا به ادعای مقامات آمریکایی، برجام به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که زمان مورد نیاز ایران برای تهیه مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای حداقل دوازده ماه باشد، ولی با تغییر ظرفیت غنی‌سازی ایران در فاصله سال‌های یازدهم تا سیزدهم، این زمان حداقل نصف خواهد شد.
مطابق سندی که آسوشیتدپرس به آن دست یافته است، ایران اجازه خواهد داشت، کار بر روی سانتریفیوژهای به مراتب پیشرفته‌تر را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دهد و از جمله می‌تواند برای آمادگی برای بعد از دوره پانزده ساله، آزمایش‌های گسترده‌ای را انجام دهد.
همزمان یک مقام آمریکایی مدعی شده است که محدودیت وزنی میزان اورانیوم غنی شده ایران برای همه دوره پانزده ساله اجرای برجام باقی خواهد ماند و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در این دوره نباید از سیصد کیلوگرم فعلی افزایش یابد. البته سند افشا شده، به میزان غنی‌سازی ایران از سال سیزدهم اجرای برجام به بعد اشاره‌ای ندارد. آسوشیتدپرس مدعی شده است که این مسأله می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که احتمالا از سال سیزدهم به بعد، برنامه غنی‌سازی ایران از نظر تعداد و نوع سانتریفیوژهای مورد استفاده هیچ محدودیتی نخواهد داشت ولی محدودیت‌ها بر جنبه‌های کم‌خطر‌تر برنامه هسته‌ای ایران همچنان تا سال پانزدهم ادامه خواهد داشت.
چرا جنگنده‌های کودتاگران، هواپیمای اردوغان را ساقط نکردند؟
حداقل دو جت جنگنده F-16 متعلق به نیروی هوایی ارتش و کودتاگران در زمانی که رجب طیب اردوغان در حال بازگشت به استانبول برای در دست گرفتن کنترل اوضاع پس از کودتا بود، هواپیمای وی و دو جنگنده محافظ وی را در تیر رس خود داشتند؛ اما از شلیک به آنها و ساقط کردن هواپیمای اردوغان منصرف شده اند.
کد خبر: ۶۰۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 18 July 2016

حداقل دو جت جنگنده F-16 متعلق به نیروی هوایی ارتش و کودتاگران در زمانی که رجب طیب اردوغان در حال بازگشت به استانبول برای در دست گرفتن کنترل اوضاع پس از کودتا بود، هواپیمای وی و دو جنگنده محافظ وی را در تیر رس خود داشتند؛ اما از شلیک به آنها و ساقط کردن هواپیمای اردوغان منصرف شده اند.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات نظامی ترکیه اعلام کرده، در زمانی که رجیب طیب اردوغان پس از وقوع کودتا در ترکیه قصد بازگشت به استانبول را داشته است، دو جت F-16 کودتاگران هواپیمای وی را در تیررس خود داشته اند، اما از شلیک به آن منصرف شده اند.

این مقام نظامی ترکیه اظهار کرده است: اینکه چرا این دو جت جنگنده، اقدام به حمله به هواپیمای اردوغان نکرده اند، یک معما و راز است.

چرا جنگنده های کودتاگران هواپیمای اردوغان را ساقط نکردند؟

این موضوعی است که یکی دیگر از مقامات ارشد ترکیه نیز آن را تأیید کرده که هواپیمای اختصاصی اردوغان از سوی دو جت F-۱۶ کودتاگران تعقیب شده، ولی به سلامت در فرودگاه استانبول فرود آمده است. یکی دیگر از مقامات نیز با تأکید بر این نکته که در هوا مشکلاتی برای اردوغان پیش آمده بود، از در اختیار گذاشتن جزئیات بیشتر صرف نظر کرده است.
گفته می‌شود، توطئه گران سعی کرده‌اند شخص اردوغان را بعد از افشا شدن ماجرای کودتا، در محل اقامتش در مرمریس به قتل رسانده و اقدام به بمباران این محل کرده‌اند که وی تنها ظرف چند دقیقه از مرگ نجات یافته است. این موضوع نیز از زبان مقامات ارشد ترک به خبرگزاری رویترز گفته شده است.
این در حالی است که خبرگزاری CNN ترکیه گزارش داده است، تنها چند لحظه پس از آنکه اردوغان محل اقامت خود را ترک کرده، ۲۵ کوماندو با یک بالگرد در هتل محل اقامت وی پیاده شده و ظاهرا برای دستگیری وی تیراندازی کرده بودند.
همچنین وب سایت‌های رصد پرواز نیز نشان می‌دهد که یک فروند جت تجاری Gulfstream IV که در اختیار دولت ترکیه قرار دارد، از فرودگاه «دالامان» در فاصله یک ساعت با مرمریس، حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی پرواز کرده و مسیر خود را به سمت جنوب استانبول پیموده است.
هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا جت‌های کودتاگران در حالی که هواپیمای اردوغان را در تیررس خود داشته‌اند، اجازه ادامه پرواز و فرود در فرودگاه استانبول را به آن داده‌اند؛ اما رویترز گزارش داده که شکست کودتا در ترکیه، بیش از همه ناشی از این بوده است که کودتاگران حساب بیش از اندازه‌ای بر روی حمایت‌ها در رده‌های بالای ارتش از اقدام خود باز کرده بودند.
«سینان اولجن» دیپلمات سابق ترک و محقق Carnegie Europe در این باره گفته است، کودتاگران منابع اندکی داشتند و برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود، کامل تجهیز نشده بودند. به گفته وی، این کودتا در برابر نمونه‌های سابق درجه بالایی از بی‌کفایتی و نا‌هماهنگی داشته است.
بمب‌های آمریکایی در راه امارات
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که با فروش بمب‌هایی به ارزش ۷۸۵ میلیون دلار به امارات موافقت کرده است.
کد خبر: ۶۰۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 20 July 2016
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که با فروش بمب‌هایی به ارزش ۷۸۵ میلیون دلار به امارات موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس امنیت دفاعی این وزارتخانه که مسئول قراردادهای فروش سلاح به خارج است روز سه‌شنبه با این قرارداد موافقت کرده است.

قرار است امارات از این بمب‌ها که ارزش آن به ۷۸۵ میلیون دلار می‌رسد در عملیات ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا استفاده کند.

کنگره آمریکا ۳۰ روز وقت دارد تا مخالفت خود را با این قرارداد اعلام کند هرچند که مخالفت کنگره با چنین قرادادی بعید به نظر می‌رسد. این قرارداد شامل ۱۴ هزار و ۶۴۰ بمب و مهمات دیگر است.

پنتاگون همچنین اعلام کرده که وزارت خارجه آمریکا با فروش ۲۴۶ موشک و تجهیزات دیگر به ژاپن موافقت کرده است. ارزش این قرارداد ۸۲۱ میلیون دلار است.

واشنگتن امارات را هم‌پیمان مهمی در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق می‌داند.

حدود ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی همراه با جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی در پایگاه هوایی الظفره امارات هستند. با اینکه امارات جزو ائتلاف ضد داعش است اما نقش مهمی در این ائتلاف ندارد و حمله‌ای را علیه داعش انجام نمی‌دهد.

افتتاح پرواز مستقیم اهواز ـ ایروان

پرواز اهواز ـ‌ ایروان (ارمنستان) 8 صبح امروز، 30 تیرماه با حضور مسئولین استانی در فرودگاه اهواز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، ‌این مسیر هوایی با اهداف سیاحتی، گردشگری و به منظور ارتقای رفاه حال مردم امروز با حضور مدیر کل فرودگاه‌های خوزستان، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی، فرمانده پلیس فرودگاهی استان و چند تن از مسئولین مجمع آژانس‌های مسافرتی استان افتتاح شد. 

پرواز اهواز ـ ‌ایروان در روز چهارشنبه هر هفته ساعت 8 صبح انجام می‌شود و امروز اولین پرواز از باند فرودگاه اهواز با بیش از 110 مسافر انجام شد.

پروازهای این مسیر توسط شرکت هواپیمایی نفت و از طریق آژانس پیک خورشید انجام می‌شود.

نرخ طلا و سکه در بازار ثابت ماند

هر اونس طلا امروز، 30 تیرماه به قیمت یک هزار و 326 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که در مقایسه با نرخ روزهای گذشته یک دلار کاهش داشته است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ خوزستان، امروز نرخ سکه طرح قدیم و جدید در بازار اهواز به یک میلیون و 86 هزار تومان رسید که این نرخ نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است.

 

طبق نرخ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 545 هزار تومان و هر عدد ربع‌‌سکه با قیمت 282 هزار تومان معامله شد که نیم‌سکه و ربع‌سکه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

 

هر عدد سکه یک گرمی نیز به قیمت 182 هزار تومان فروخته شد که نسبت به چند روز گذشته تغییری نکرده است؛ همچنین قیمت هر گرم طلای خام 111 هزار تومان و پایه فروش طلا نیز 131 هزار و 75 تومان است.

گمانه‌زنی‌ها درباره گور دسته‌جمعی در آبادان قابل تایید نیست

فرمانده انتظامی آبادان با اشاره به کشف بقایای چند جسد در آبادان گفت: این‌که این محل، گور دسته‌جمعی بوده و یا مربوط به زمان جنگ باشد، برای ما قابل تایید نیست و هر کسی بر حسب ظن خود مواردی را مطرح کرده است.
 

سرهنگ سیدمحسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد:‌ هنوز نمی‌توان گفت که محل کشف بقایای چند جسد در آبادان، گور دسته‌جمعی بوده و یا افرادی کشته شده‌اند یا این‌که دفن این اجساد به زمان جنگ بازمی‌گردد.

وی افزود: این‌که این محل، گور دسته‌جمعی بوده و یا مربوط به زمان جنگ باشد، برای ما قابل تایید نیست و هر کسی بر حسب ظن خود مواردی را مطرح کرده است. هنوز هیچ چیز مشخص نیست و موضوع توسط مراجع‌ ذی‌صلاح در حال بررسی است. 

فرمانده انتظامی آبادان گفت:‌ این چاله در حاشیه جاده آبادان ـ شادگان و در یک زمین کشاورزی پیدا شده و در آن تکه‌های چند جسد از جمله دو جمجمه و مقداری استخوان‌های سینه و قلم پا وجود داشت. 

وی ادامه داد:‌ جمجمه‌ها و استخوان‌ها به سردخانه تحویل داده شده است. 

تقی‌زاده گفت: مشخص نیست که چند جسد در این چاله وجود داشته و آیا مرد و یا زن هستند و مرگ و دفن آنان به چه زمانی بازمی‌گردد. هیچ کدام از گمانه‌زنی‌ها درباره کشف این اجساد قابل تایید نیست و در این زمینه تا انجام بررسی‌های لازم نمی‌توان اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است آثار بیشتری کشف شود؟ گفت: ‌هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. تفحص نکرده‌ایم و تا دستور بعدی دست نگهداشته‌ایم.  فرمانده انتظامی آبادان با اشاره به کمک کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه بررسی محل کشف بقایای اجساد در آبادان عنوان کرد: هنوز از سوی این کمیته کسی به آبادان نیامده است؛ قرار است نماینده آنان بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) در‌ آبادان حضور یابند و پس از آن بررسی لازم انجام خواهد شد.

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

یکم مردادماه، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای نام گذاری شده است. ورزش پهلوانی و زورخانه ای خوزستان مدت‌هاست که از لحاظ مالی در تنگنا و مضیقه است و جوانان نیز این روزها کمتر به ورزش‌های زورخانه‌ای روی می‌آورند؛ اما با وجود این هیئت خوزستان تلاش می کند تا چراغ این رشته فرهنگی ورزشی کم فروغ نشود.

عکس: علی محمدی - ایسنا خوزستان

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پهلوانان اهوازی در گود قهرمانی

پیمانکار قطار شهری تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود


اجتماعی  9:32:6 1395/04/30
954-18314-5 کد خبر

رییس شورای شهر اهواز گفت: مساله پیمانکار پروژه قطار شهری تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد و نظر ما این است که باید پیمانکار خلع ‌ید شود؛ زیرا پیمانکار اکنون کار خاصی انجام نمی‌دهد.
 

رامی علاسوند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به لزوم خلع‌ ید پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد:‌ در چندین جلسه و نشست و در زمان استاندار سابق و پس از ارایه گزارش‌های سازمان قطارشهری کارشناسان و مشاوران، به این نتیجه رسیدیم که پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز باید خلع ‌ید شود.

وی افزود:‌ این تصمیم‌گیری جمعی و نظر شورای سازمان قطارشهری نیز هست و حتی آقای خندان‌دل معاون عمرانی وزیر کشور نیز موافق بودند که خلع ‌ید از پیمانکار صورت گیرد.رییس شورای شهر اهواز با بیان این‌که  در قرارداد پروژه قطار شهری اهواز با پیمانکار، کشور فرانسه به عنوان داور قرارداد انتخاب شده بود، تصریح کرد:‌ مساله پیمانکار پروژه قطار شهری تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد و نظر ما این است که باید پیمانکار خلع ‌ید شود؛ زیرا پیمانکار اکنون کار خاصی انجام نمی‌دهد.علاسوند در خصوص شرایط قرارداد این پروژه گفت: یکی از ایرادهایی که به تنظیم قرارداد بازمی‌گردد، شرایط آن است. طبق آن چیزی که در قرارداد آمده بود باید تاکنون حداقل فاز نخست قطار شهری افتتاح می‌شد ولی چنین چیزی تاکنون حاصل نشده است و امیدواریم با تغییر پیمانکار، پروژه قطار شهری پیشرفت کند.وی ادامه داد:‌ در حال حاضر شرکت‌های داخلی بسیاری وجود دارند که می‌توانند قطار شهری اهواز را تکمیل کنند و حتی آماده هستند که بدون پرداخت اعتبارات و با پیگیری فاینانس، کارهای مترو اهواز را انجام دهند.رییس شورای شهر اهواز با اشاره به نشست روزهای گذشته در استانداری خوزستان در خصوص پروژه قطار شهری گفت:‌ تصمیم گرفته شد که یک کارگروه و با توجه به تمام جوانب، تصمیم نهایی را در خصوص پیمانکار قطار شهری اعلام کند؛ نماینده ما در مذاکره با پیمانکار، مدیرکل امور شهری استانداری است که اعلام کرده پیمانکار بدهکار است.

علاسوند عنوان کرد: ‌با تمام هزینه‌ها اکنون قطار شهری برای مردم اهواز به یک آرزو تبدیل شده است. باید تدبیری اندیشیده شود و این مشکل را حل کرد. اگرچه از ابتدا با توجه به این‌که در اهواز مشکل ترافیکی وجود نداشت و نباید قطار شهری ایجاد می‌شد ولی با هزینه‌هایی که پرداخت شده است باید امیدوار باشیم که این مساله را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به عبور تونل قطار شهری از زیر رودخانه و رسیدن به ایستگاه فلکه ساعت گفت:‌ پیمانکار از احتمال خلع‌ ید خود اطلاع دارد و به آن‌ها ابلاغ شده است ولی آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند. اعتقاد ما این است که پروژه قطار شهری باید فاز به فاز و به صورت مرحله‌بندی انجام شود.

علت قطعی‌های برق در اهواز چیست؟


اقتصادی  12:36:5 1395/04/30
954-16174-5 کد خبر

شرکت توزیع نیروی برق اهواز اعلام کرد قطعی برق تعدادی از مناطق در ساعات اولیه صبح به دلیل اصلاح شبکه است اما قطع ناگهانی برق در ساعت پیک مصرف به دلیل افزایش بار شبکه و گرمای بیش از حد می‌باشد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، بنابر اعلام این شرکت شوک واردشده در ایستگاه و ترانسفورماتور تغذیه کننده برق صنایع فولاد و انتقال این شوک به شبکه اصلی که هفته‌های گذشته اتفاق افتاد باعث بروز اشکال فنی در شبکه‌های برق شد که برخی از مشکلات قابل رویت بودند و به سرعت حل شدند اما برخی از آ‌ن‌ها خود را در شبکه نشان نداده و این مشکلات با گذر زمان و در هنگام گرما مشاهده می‌شوند که باید به آن‌ها رسیدگی کرد.  

شکرخدایی، مسئول روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف در ساعات پیک مصرف شاهد افزایش بار در شبکه و قطعی آن در برخی از مناطق اهواز هستیم که امیدواریم با رعایت‌ این الگو توسط همشهریان اهوازی کمتر شاهد قطعی برق مناطق اهواز باشیم. وی همچنین از مردم خواست در پیک مصرف که از ساعت 13 تا 17 و 20 تا 12 بامداد است، از لوازم غیر ضروری و پر مصرف برقی استفاده نکنند و تمام وسایل برقی بدون استفاده خود را از مدار خارج کنند. 

شکرخدایی با اشاره به این نکته که تمام تجهیزات و تاسیسات اداره برق در زیر تابش نور مستقیم آفتاب قرار دارند، گفت: افزایش دمای هوا باعث افزایش بار مدارها می‌شود و هنگامی که بار بالا باشد، برق ایستگاه‌های توزیع برق قطع می‌شود تا تجهیزات و شبکه‌ها آسیب نبینند که این موضوع منجر به خاموشی‌هایی در سطح مناطق خواهد شد. وی با بیان این‌که هیچ‌گونه کمبود برقی از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: مردم باید الگوی مصرف برق را به درستی رعایت کنند و از استفاده لوازم غیرضروری خودداری کنند تا تابستان خوبی را سپری کنیم و کمتر شاهد قطعی برق مناطق باشیم.

ایران از " میتسوبیشی ژاپن" هواپیما می خرد / 25 فروند هواپیما به قیمت 500 میلیون دلار

در مراحل اولیه مذاکرات هستیم و دو طرف هنوز هیچ تعهدی به یکدیگر نداده‌اند. البته ژاپنی ها هم برای فروش هواپیماهای MRJ به ایرلاین های ایران ابزار تمایل کرده اند.
 قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات مذاکرات خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: طبق مذاکرات اولیه قرار است 25 فروند هواپیمای کوتاه برد به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کنیم که اکثر این هواپیماها برای ایرلاین آسمان است.
به گزارش ایلنا، اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه برای خرید هواپیماهای کوتاه برد از میتسوبیشی ژاپن ابراز تمایل کرده‌ایم، اظهار داشت: علاقه‌مند هستیم بخشی از ناوگان هوایی کوچک و با برد کوتاه را از ژاپن تامین کنیم.
وی با بیان اینکه این هواپیما مانند هواپیماهایATR هستند، گفت: در مراحل اولیه مذاکرات هستیم و دو طرف هنوز هیچ تعهدی به یکدیگر نداده‌اند. البته ژاپنی ها هم برای فروش هواپیماهای MRJ به ایرلاین های ایران ابزار تمایل کرده اند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مذاکرات‌مان با میتسوبیشی برای خرید هواپیما برای شرکت هواپیمایی آسمان است، گفت: البته برای تامین ناوگان ایرلاین‌های دیگر هم وارد مذاکره شده‌ایم. به طور قطع وزارت راه و شهرسازی از سایر ایرلاین های متعلق به بخش خصوصی حمایت خواهد کرد و در مذاکرات به تامین هواپیماهای مورد نیاز ناوگان سایر ایرلاین ها هم می‌پردازیم.
فخریه کاشان ادامه داد: تعداد هواپیماهای مورد نیاز را باید خود ایرلاین‌ها پیشنهاد دهند اما با میتسوبیشی ژاپن برای خرید 25 فروند هواپیما مذاکرات شروع شده است. ارزش این قرارداد چیزی حدود 400 الی 500 میلیون دلار برآورد می شود.

سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟ (+عکس)

در "بی ام و" اما در طرح پردازی خارجی از خطوط و سطوح متناسب و بسیار هوشمندانه استفاده ‌شده که زبان طراحی کنونی "ب‌ام‌و" را نمایش می‌دهند. اما لکسوس LS به خاطر ظاهر محافظه کارانه اش معروف شده است
اگر بودجه خوبی برای خرید سدانی لوکس دارید، کدام یک از خودروهای زیر را انتخاب می کنید؟ لکسوس LS یا بی ام و سری 7. یکی از سرزمین کیفیت و دیگری از مهد خودروهای جذاب و کاربردی. به گزارش گروه خودروی عصر ایران ، قطعا کمتر کسی به این مدل خودروها بی‌علاقگی نشان می‌دهد. خودروهایی که به شدت مطلوب و جذاب هستد و هر روز به لطف فناوری‌ها و فریبندگی‌های تکنولوژی دلنشین‌تر می‌شوند.
سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟

لکسوس LS 460 ژاپنی، با موتور V8 نرم بی سروصدا حرکت می‌کند و با جایگزین کردن یک موتور 4.6 لیتری به جای مدل قبلی طرفدارانش را شگفت‌زده کرده است. این خودرو با چنین موتوری توانی برابر 386 اسب بخار پیدا کرده و گشتاوری معادل 497نیوتن‌متر تولید می‌کند.این خودرو همچنین به یک سامانه انتقال قدرت 8 سرعته مجهز شده که در نسخه‌های مختلف می‌تواند قدرت را به چرخ‌های عقب یا چهار چرخ منتقل کند. در این خودرو انتخاب قابلیت محرک چرخ‌ها با مشتریان است.

سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟

اما در "بی ام و" نیروی محرکه‌ این خودروها از پیشرانه‌ای 4.4 لیتری (موتور) 8 سیلندر، بنزینی با توان و بازده 445 اسب بخار بهره می‌برد که 650 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این بازده برای رساندن این خودرو در 4.7 ثانیه خودرو را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این مدل‌های خاص نیز به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. در این خودرو نیز مانند LS لکسوس یک سامانه انتقال قدرت خودکار 8 سرعته به چرخ‌ها فرمان می‌دهد.

سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟

در "بی ام و" اما در طرح پردازی خارجی از خطوط و سطوح متناسب و بسیار هوشمندانه استفاده ‌شده که زبان طراحی کنونی "ب‌ام‌و" را نمایش می‌دهند. اما لکسوس LS به خاطر ظاهر محافظه کارانه اش معروف شده است، اما این روزها در مدل‌های 2016 لکسوس متحول شده و داستان کاملا فرق کرده است. در بخش جلو، جلو‌بندی لکسوس تغییر زیادی داشته و ظاهر آن خشن‌تر شده است. تغییرات در نمای عقب کمی محدودتر است، اما در کل، این خودرو ظاهر قوی‌ای دارد. به هر حال، وقتی از کنار به LS نگاه می کنیم، می بینیم که ویژگی کلاسیک و زیبای خودرو هنوز در این خودروی ژاپنی حفظ شده است.

سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟

با ورود به داخل کابین LS460، بلافاصله بسیاری از امکانات لوکس جلب توجه می‌کنند. مواد و مصالح به کار رفته کم‌نظیر هستند. از چرم  گرفته تا جنس‌های پوششی مستحکم‌تر. اضافه شدن طرح‌های چوب به سطوح آلومینیومی، فضایی مدرن و در عین‌حال، آرامش‌بخش را فراهم کرده است.در بی ام و نیز درون کابین واقعاً نسبت به نسل‌های پیشین و دیگر محصولات کمپانی گران‌قیمت‌تر است. فلز، روکش‌های ظریف چوب، چرم لوکس در انواع رنگ‌ها، نورپردازی مخفی در کنار هم مجموعه‌ای هماهنگ، زیبا و دل‌نشین را می‌سازند. تنها نکته‌ای که کمی گیجتان می‌کند استفاده از پلاستیک مشکی‌رنگِ جاذب اثرانگشت در بعضی نقاط است که اصلاً در یک سدان مجلل پسندیده به نظر نمی‌رسد! در عوض ردیف عقب همان‌طوری است که باید باشد؛ صندلی‌ها عقب‌تر رفته و با انواع امکانات احاطه‌شده‌اند، استفاده از تمامی موارد به‌آسانی انجام می‌شود و در یک‌کلام همه‌چیز عالی و فوق‌العاده است.

سدان لکسوس LS 460 یا بی ام و 750i ؟

انتخاب یک سدان لوکس در میان انبوه خودروهای اینچنینی کار چندان ساده‌ای نیست. اما به نظر می‌رسد در بازارهای امروزی گزینه‌ها آنقدر وسوسه کننده هستند که انتخاب شیرین‌تر به نظر می‌رسد و هر کدام از این خودروها طرفداران خاص خود را راضی خواهند کرد.

خوزستان ۲ موج مهاجرت غیر قانونی را پشت سر گذاشته است

زندگی بعد از مهاجرت
شناسهٔ خبر: 3718459 -
اهواز - نماینده وزارت امور خارجه در خوزستان گفت: در سال های اخیر دو موج غیرقانونی مهاجرت به کشور استرالیا و سپس به کشور های اروپایی داشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرزاد طباطبایی شامگاه سه شنبه در شورای اداری خوزستان اظهار کرد کرد: تاسیس دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان های کشور پس از جنگ تحمیلی و در راستای ترمیم چهره نظام جمهوری اسلامی، بهبود فضای داخلی کشور، جذب سرمایه گذار اقتصادی و رونق صنعت توریسم و گردشگری در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا اولین دفتر نمایندگی در شهر شیراز و سپس در شهرهای تبریز و مشهد تاسیس شد. به فراخور این موضوع دفتر نمایندگی در استان خوزستان نیز در اسفند ماه سال ۸۸ تاسیس شد. البته این دفتر در یک برحه زمانی دو ساله از سال نود دچار تعطیلی شد.

نماینده وزارت امور خارجه در خوزستان تصریح کرد: در این زمان نوع فعالیت و اهداف دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ها تغییر کرده و به سمت و سوی فعالیت های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری خارجی حرکت کرده است.

طباطبایی با اشاره به لزوم فعال سازی دفتر فرودگاهی این نهاد عنوان کرد: فعالیت های بسار مفیدی همچون صدور روادید در این دفاتر انجام می پذیرد که همین مسئله اهمیت فعالی سازی این دفتر را نشان می دهد.وی ادامه داد: پس از راه اندازی مجدد این دفتر از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۳۳ هزار مورد پرونده مراجعه به منظور تایید اسناد و  همچنین یازده هزار مورد شکایت از اتباع خارجه به ثبت رسیده است.طباطبایی تصریح کرد: در سال های اخیر دو موج غیر قانونی مهاجرت به کشور استرالیا و سپس به کشورهای اروپایی داشته ایم. به صورت کلی خوزستان در این زمنیه از آمار بالایی به نسبت سایر استان ها برخوردار است.

برترین تصاویر جهان در ۳۰ تیر ۹۵

تصاویر امروز را با موضوعات پیرامون ساخت مدال های طلای المپیک ۲۰۱۶، فضای شدید امنیتی در کشمیر هند، مسابقات اتومبیلرانی جاده ابریشم و تظاهرات مردم ترکیه در مخالفت با کودتا خواهید دید.

 ساخت مدال های طلای المپیک ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو برزیل (AFP)

مرد کشمیری برای گرفتن مجوز عبور ، دندان آسیب دیده خود را به ماموران امنیتی نشان می دهد. (Reuters)

مسابقات اتومبیلرانی جاده ابریشم در صحرای گبی (chinadaily)

تظاهرات مردم استانبول در مخالفت با کودتا در ترکیه (Getty)

نمای کوه آتشفشانی از ارتفعات پارک ملی «ویرونگا» جمهوری کنگو (nationalgeographic)

عکاسی با شاتر طولانی از مراسم آئینی در تایلند (Reuters)

انتقال فیل های آفریقایی در معرض انقراض به پارک ملی در «مالاوی» (AP)

عبور یک مرد از مقابل یک تابلوی تبلیغاتی در پکن چین (REUTERS)

عکس هوایی ناسا از آب شدن بیش از حد یخ های قطب شمال (NASA)

محل تغذیه کبوتر ها در بمبئی هند  (Reuters)

شنا میان جلبک های دریایی در چین (GETTY)


 مجسمه عیسی مسیح مقابل ماه کامل در شهر میزبان المپیک (AFP)

زندگی روزانه در مناطق سیل زده هند (GETTY)

گردش تابستانی در مناظر بکر چین (ZUMA)

گرما و هوای شرجی در خوزستان ادامه دارد

خبرگزاری فارس: گرما و هوای شرجی در خوزستان ادامه دارد

شدت گرما و هوای شرجی در تمام خوزستان به اوج خود رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شاید حال این روزهای هوای خوزستان برای بسیاری از مردم کشور غیر قابل تصور باشد، به گونه‌ای که فصل خرما‌پزان با سوز خود به شدت خود‌نمایی می‌کند.

همان‌گونه که روزهای قبل پیش‌بینی شد، گرمای نزدیک به 50 درجه سانتی‌گراد تقریبا تمام مناطق این استان را در بر گرفت و خوزستان غرق در هوای داغ شد.

با این وجود در روزهای اخیر علاوه بر گرمای بالای 50 درجه شرجی در تمام نقاط استان به شدت قابل لمس بود و شهرستان‌های شمالی و شرقی استان که همواره از شدت کمتری نسبت به شهرهای جنوبی از این رطوبت بهره می‌بردند هم دچار این پدیده شد.

این در حالی است که شهر دهدز واقع در بلند‌ترین نقطه استان همواره خنک‌ترین هوا را دارا بوده و در تابستان نیز یک هوای ایده‌آل را تجربه می‌کرد، در روزهای اخیر به جمع مناطقی پیوست که حتی در ساعات ابتدایی صبح گرمای نزدیک به 40 درجه سانتی‌گراد را پیش‌بینی کرد.

حاشیه سفر استاندار خوزستان به شهرستان شوش+تصاویر

خبرگزاری فارس: حاشیه سفر استاندار خوزستان به شهرستان شوش+تصاویر

سفر استاندار خوزستان به شهرستان شوش که برای شرکت در گردهمایی شهرداران این استان تدارک دیده شده، با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، غلامرضا شریعتی صبح امروز چهارشنبه به شهرستان شوش سفر کرد تا در چهارمین گردهمایی شهرداران این استان شرکت کند. 

وی در این سفر از کارخانه‌جات و شرکت‌های صنعتی این شهرستان بازدید و بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی، توجه به اقتصاد مقاومتی و استفاده از نیروهای بومی تأکید کرد.

این سفر با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ در حاشیه این بازدیدها، اهالی شوش در مسیر حرکت استاندار حضور پیدا کردند و مشکلات منطقه خود را با وی در میان گذاشتند. 

اهالی شهر «حر» از توابع شهرستان شوش در اعتراض به شورا و شهرداری در اعتراض به روند استخدام غیربومی در شرکت‌ها و کارخانه‌جات این شهرستان، به استاندار گلایه کردند و خواستار رسیدگی غلامرضا شریعتی به این مشکلات شدند.

آنها در ارتباط با مشکلات شهری و زیرساختی نیز خطاب به استاندار گفتند که ما شهردار نداریم و شورا نظارت خود را به‌ درستی انجام نمی‌دهد.

در ادامه استاندار خوزستان، از پروژه‌های پرورش ماهی اقتصاد مقاومتی سپاه مجتمع شهید مهران‌زاده، شرکت حریر خوزستان، شرکت کشت و صنعت هفت تپه، پروژه بزرگ تسطیح اراضی اقتصاد مقاومتی شرکت پاک‌چوب و شرکت قند این شهرستان دیدن کرد و مشکلات آنها را جویا شد.

شریعتی همچنین در نشست بخشداری شاوور بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و دستور داد تا هزینه انتقال آب مورد نیاز 2 هزار هکتار از اراضی بخش شاوور تأمین شود؛ وی همچنین دستور داد تا برای ارتقای سرانه بهداشتی منطقه الوان اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار خوزستان هم اکنون در گردهمایی شهرداران استان در تالار نیایش شهرستان شوش حضور پیدا کرده است.

میراث فرهنگی؛ پاشنه آشیل شهرستان شوش/ میراث فرهنگی مانع توسعه زیرساخت‌های شوش شد

خبرگزاری فارس: میراث فرهنگی؛ پاشنه آشیل شهرستان شوش/ میراث فرهنگی مانع توسعه زیرساخت‌های شوش شد

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، میراث فرهنگی را پاشنه آشیل این شهرستان توصیف کرد و گفت: با مانع‌تراشی میراث فرهنگی هیچ توسعه‌ای در شهرستان انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، ظهر امروز سید راضی نوری در چهارمین گردهمایی شهرداران استان خوزستان که به میزبانی شهردار شوش برگزار شد میراث فرهنگی را پاشنه آشیل شهرستان شوش برشمرد.

وی ادامه داد: اگر استاندار، فرماندار و شورای تأمین مسأله میراث فرهنگی که مانعی در جهت توسعه زیرساختی شهرستان شوش است را حل نکنند، ما مردم شوش آن را حل خواهیم کرد.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در خطاب به استاندار تصریح کرد: با وجود مانع‌تراشی میراث فرهنگی، ما چه توسعه‌ای در شهرستان می‌توانیم داشته باشیم؟ شهرداری شوش چیزی بالغ بر 50 میلیون تومان برای انجام یک پروژه هزینه کرد که با مانع‌تراشی مجموعه میراث، این پروژه نیمه تمام رها شده است.

نوری یادآور شد: این در حالی است که میراث فرهنگی مجوز اولیه برای انجام پروژه‌ها را صادر کرده است اما پس از پیشرفت کار و صرف هزینه‌، به مانع‌تراشی پرداخته و باعث نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی در شهرستان شوش تنها باعث محدودیت است افزود: ثبت جهانی شوش برای مردم این شهرستان سودی به ارمغان نیاورده است؛ این رویداد نه اشتغال‌زایی و نه توسعه زیرساختی به همراه داشته است.

منتخب مردم شوش در مجلس دهم بیان داشت: میراث فرهنگی پیش از این 400 هکتار از اراضی شوش را به‌عنوان عرصه خود تعریف کرده که جدیدا آن را به هفتصد هکتار افزایش داده است؛ با این توصیفات ما مردم شوش، باید از این شهر برویم.

نوری خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی باعث شده که ما نتوانیم هیچ‌گونه زیرساختی را در سطح شهرستان شوش داشته باشیم؛ آنها از احداث کتابخانه مرکزی و موزه دفاع مقدس ممانعت کردند؛ ما نمی‌توانیم در این شرایط ساکت بمانیم.

وی تأکید کرد که اگر میراث فرهنگی برنامه‌ای برای رفع مشکلات شهرستان ندارد پس باید کنار برود.

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین گردهمایی شهرداران استان خوزستان به میزبانی شوش و با ریاست استاندار خوزستان در حال برگزاری است.

کشف گور خانوادگی در آبادان (+عکس 16+)

ساعت 13 دیروز یک گوردسته جمعی که ظاهرا اعضای یک خانواده هستند در 20 کیلومتری آبادان کشف شد.
به گزارش رکنا، ماموران اداره برق ناحیه جنوب آبادان زمانی که مشغول کندن زمین به وسیله بیل مکانیکی دربیابانهای اطراف آبادان بودند به چنداستخوان برخوردکرده وپس از متوقف کردن کار بلافاصله با مرکزپلیس110تماس گرفتند.
با این گزارش پلیس پیشگیری، ریس کلانتری 11 وپلیس تخصصی آگاهی بلافاصله برای پیگیری به محل عزیمت کرده و مشاهده کردند خانواده ای به همراه یک پتو و ظروف چینی وملامینی مدفون شده اند. پس از خارج کردن اجساد از این گور دسته جمعی ماموران به سرنخ های جدیدی دست یافتند. با توجه به اینکه لباسهای زیادی در این منطقه اززیرخاک بیرون کشیده شد این احتمال که اجسادبیشتری در این نقطه دفن شده باشد قوت گرفت. تاکنون استخوان 3 جسد که ازلباس هایشان مشخص است به یک زن، یک مردو یک دختربچه تعلق دارد، پیداشده است. 
گفتنی است، این منطقه در زمان جنگ ایران و عراق زمانی که شهرستان آبادان درمحاصره رژیم بعث عراق بوده دراختیارنیروهای عراقی قرار داشته است  وبه نظرمی رسد زمانی که مردم قصد خروج ازشهرراداشته اند، توسط نیروهای رژیم بعث  کشته شده ودرهمان جا با لباس به خاک سپرده شده اند.

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

روسیه: ایران قطعنامه 2231 را نقض نکرده است/ منع آزمایش موشکی وجود ندارد

.                                                   
 به گزارش ایرنا، ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در مصاحبه با روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای بین ایران و 1+5، گفت: برجام مهم ترین پیشرفت در عرصه دیپلماسی بین المللی سال های اخیر بود.
وی در گفت وگو با این روزنامه روسی افزوده است: پذیرش قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که بخش اصلی آن را طرح برجام مورد توافق بین ایران و 1+5 تشکیل می دهد، نمونه بارزی است که حتی پیچیده ترین مسائل بین المللی را زمانی که برای حل آن اراده سیاسی و آمادگی تو افق وجود داشته باشد، می توان فیصله داد.
..
چورکین اظهار کرد: در هر حال بر این باوریم که اجرای برجام خوب پیش می رود. از سوی دیگر اعضای شورای امنیت در مورد آزمایش موشکی ایران تفاهم نداشتند، در همین حال خاطرنشان می کنم در قطعنامه 2231 که باطل کننده قطعنامه های ضد ایرانی قبلی است، تهران از انجام آزمایش های موشکی منع نشده و فقط به پرهیز از آن دعوت شده است و با توجه به اینکه می توان دعوت را نادیده گرفت بر این باوریم که تهران قطعنامه 2231 را نقض نکرده است.
نماینده روسیه در نشست امروز شورای امنیت با موضوع بررسی روند اجرایی برجام در شش ماه گذشته ضمن انتقاد از گزارش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره و تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته ای با گروه 5+1، گفت که وی به نکات مهمی در باره پیشرفت های ایران برای اجرای این توافق، اشاره نکرده است.

بازداشت مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مرجع قضایی و توسط اطلاعات سپاه

مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مرجع قضایی توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد (+عکس)

به گزارش فارس،‌ علی رستگار مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.
بنابراین گزارش پس از مدتها کار شناسایی و اطلاعاتی یک شبکه فساد بانکی در کشور کشف شده که رستگار مدیرعامل معزول بانک ملت یکی از اعضای این باند است.
براساس گزارش  فارس، معاون بین الملل رستگار نیز بازداشت شده است.
منبع: فارس

راهی جز مقابله درباره توافق هسته‌ای برای ایران باقی نمانده/ سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای را تهیه کند

خبرگزاری فارس: راهی جز مقابله درباره توافق هسته‌ای برای ایران باقی نمانده/ سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای را تهیه کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (30 تیر 95) گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای اظهارات برخی از نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. آیا دبیرکل مامور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

لاریجانی اضافه کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که دبیرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مگر ایران چنین طراحی را انجام داده که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در استدلال خود آورده است «چون بالقوه می‌تواند باعث  افزایش تنش در منطقه شود» واقعا تعجب‌آور است که دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است. اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران نباید حتی 2 میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد. آقای دبیرکل تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنند و شما خود را به خواب زده‌اید. تنش را در سوریه کسانی 5 سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارد می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی داده شده است و هیچ گاه شما در این باره سخنی نگفتید.

وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سبک‌تر از دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس و عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است. گزافه‌گویی هم حدی دارد. به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند که دعانامه کذایی منتشر می‌کنید. فضاحت‌آورتر تراوش چنین کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود.و

لاریجانی اضافه کرد: این در حالی است که داعش در هفته‌های اخیر نیز عملیات وحشت‌آوری داشته. شما که نه جرات مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که داعش به راحتی در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

وی افزود: اگر به دنبال فهم چرایی رشد تروریسم در منطقه هستید که آسیب آن را خود تا حدی چشیده‌اید باید به همین رفتارهای بی‌منطق و دوگانه خود بنگرید که نمونه دیگر آن در اجازه تشکیل اجلاس تروریست‌های آدم‌کش منافق در پاریس و یاوه‌گویی‌های آن مسئول عقب‌افتاده سعودی می‌توان یافت گرچه این اجلاس و مطالب مطروحه آن به قدری بی‌ارزش و خارج از نزاکت بود که در مستوای اظهارنظر نیست. اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریست می‌زنند شرم‌آور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

لاریجانی در پایان گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان/ پایانی بر داستان "خودسری " در ایران ؟

به همین راحتی چند جوان به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن و احساسی شدن گل لبخند را بر لبان آل سعود نشاندند. عربستان برنده بازی شد که خود شروع کرده بود.
عصر ایران؛ مصطفی داننده-  دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان طی دو روز گذشته برگزار شد. 21 جوانی که اعتقاد دارند انقلابی هستند و از طریق شبکه‌‎های اجتماعی به ویژه تلگرام در جریان تجمع در برابر سفارت عربستان قرار گرفتند.


در جریان این دادگاه یکی از متهمان به نکته‌ای اشاره کرد که بسیار قابل توجه و قابل تامل است. او اقداماتی که خود آن را ناشی از اوج گرفتن احساسات دینی و شیعی می‌داند را با تظاهرات ٩ دی مقایسه می‌کند و از رییس جلسه می‌پرسند: «اگر اینگونه باشد پس در آن روز هم همه ما متهم بودیم».

این سخن نشان می‌دهد این افراد هیچ درک مشخصی و روشنی از واژه "منافع ملی" ندارد. این افراد که به خوبی نشان دادند تحت تاثیر تحریکات دیگران قرار می‌گیرند با حرکات احساسی خود در شب حمله به سفارت عربستان خسارت‌های جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی ایران و سیاست خارجی کشور زدند.

دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان؛ پایانی بر داستان

بعد از اعدام شیخ نمر در عربستان، ایران آماده بود تا آل سعود را در گوشه رینگ جامعه جهانی قرار بدهد و آنها را به خاطر اعدام یک فعال سیاسی و نقض حقوق بشر محکوم کند. در حالی که مسئولان دستگاه دیپلماسی در حال آماده شدن برای رویارویی با عربستان بودند، ناگهان گل به خودی این افراد در تهران و مشهد در پی حمله به سفارت و کنسول‌گری باعث شد جای شاکی و متهم عوض شود و ایران به جای سوال از عربستان مجبور شد در مورد این حمله به جامعه جهانی پاسخ بدهد.

به همین راحتی چند جوان به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن و احساسی شدن گل لبخند را بر لبان آل سعود نشاندند. عربستان برنده بازی شد که خود شروع کرده بود. شاید سعودی ها بهتر از مسئولان ما می‌دانستند که در ایران هستند افرادی که نه بر اساس عقل و منافع ملی بلکه براساس احساسات عمل می‌کنند و تحت تاثیر بخشی از جامعه که نظرات خود را بر هر منطق دیگر ارحج می‌داند؛ قرار می گیرند. برای آنها مهم نیست که جمهوری اسلامی به خاطر حرکات غیر منطقی آنها در جوامع جهانی محکوم شود. آنها می‌روند آتش می‌زنند، می‌شکنند و اسم تمام این کارها را انقلابی گری می‌نامند.

نکته قابل توجه این است که رهبران و هدایت کنندگان حمله به سفارت عربستان که اتفاقا یکی از آنها از روحانیون معروف کرج است به خوبی می‌دانستند رهبری با این نوع رفتار مخالف هستند. آیت‌الله خامنه‌ای در جریان حمله به سفارت انگلستان خطاب به تسخیرکنندگان سفارت بریتانیا در تهران فرمودند:" در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود."

آیت الله خامنه ای در سال 1367 در جایگاه رئیس جمهور و در اولین جمعه پس از اعلام حکم امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی با صریح‌ترین و قاطع‌ترین کلمات، نزدیک‌شدن به سفارتخانه‌ها و بالا رفتن از دیوار آنها را رد کرده‌اند.

 در گزارش خطبه نماز جمعه آن روز آمده است: "البته من یک نکته‌ای را عرض کنم من شنیدم که بعضی‌ها رفتند سراغ بعضی از سفارتخانه‌ها. من الان دارم به شما ابلاغ می‌کنم، به عنوان مسئول دولتی و به عنوان امام جمعه و یک روحانی؛ به سفارتخانه‌ها نزدیک نشوید. این را بدانید که اگر شما از سیاست انگلیس یا سیاست آمریکا یا هر کس دیگری بدتان می‌آید راهش این نیست که یک عده‌ای بروند بی‌مهار از دیوار سفارتخانه بالا و به سفارتخانه ها‌نزدیک بشوند. بنده دارم پیش شماها شهادت می‌دهم که این قطعا و قطعا به ضرر اسلام و مسلمین و به ضرر جمهوری اسلامی است."

کاری که این افراد در برخورد با سفارت عربستان کردند درست به ضرر جمهوری اسلامی تمام شد. آنها به منافع ملی ضرر زدند و باید پاسخ گوی این اشتباه خود باشند. منافع ملی کشور مهم تر از هر احساسات و شخصی‌گرایی است. یک بار برای همیشه باید داستان این خودسری‌ها به پایان برسد و به نظر می‌رسد ماجرای حمله به سفارت عربستان و دادگاه‌هایی که در حال برگزاری است به ویژه دادگاه ویژه روحانیت که قرار است پرونده لیدر این جریان را بررسی کند می‌تواند پایانی باشد بری داستان "خودسری " در ایران.

حدیث روز/ هشت توصیه مهم امام رضا(ع) به دوستداران اهل بیت(ع)

امام رضا(ع) این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستاده‌اند.
مشرق- شیخ مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا علیه‌السلام آورده است. امام(ع) این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستاده‌اند.

متن پیام این است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.
و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان.
و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست.
دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.

به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.
جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.

متن حدیث:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا عبدالعظیم!
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم على بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.


« الاختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 »

پروژه های گردشگری آبی کیانپارس و عامری اهواز آماده بهره برداری است

اهواز ـ ایرنا ـ معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: پروژه های گردشگری آبی کیانپارس و عامری اهواز آماده بهره برداری است.

احمد سیاحی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: پروژه های گردشگری حوزه کارون شامل سایت کامل رستوران، کافی شاپ، سالن همایش، جت اسکی و محل استراحت هستند.
وی افزود: پروژه گردشگری آبی گلستان اهواز نیز 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان توضیح داد: برق و آب این پروژه های گردشگری تکمیل شده و مشکل گاز آن نیز بزودی حل می شود.
وی در پاسخ به این سئوال که بهره برداری از این پروژه ها چه زمانی صورت می گیرد گفت: تاکنون 2 بار این پروژه ها به مزایده گذاشته شده اند اما هنوز نتیجه نگرفته ایم.
سیاحی اظهارکرد: درصدد انتخاب بهره برداری هستیم که بتواند به خوبی از این پروژه ها نگهداری، و خدمات بهینه و مطلوب را به شهروندان ارایه کند.
هم اکنون هشت پروژه گردشگری در حوضه رودخانه کارون، بهمنشیر و تالاب شادگان در حال اجراست. در مجموع پنج طرح گردشگری در مقطع اهواز تا شهرستان کارون، یک طرح در جزیره شادمانی آبادان و یک طرح نیز در شهرستان شوشتر توسط دفتر فنی استانداری خوزستان در دست اجرا و تکمیل است.

شهرداری تهران هفته فرهنگی سال‌جاری را به خوزستان اختصاص داد

خبرگزاری فارس: شهرداری تهران هفته فرهنگی سال‌جاری را به خوزستان اختصاص داد

رئیس کمیسیون اجتماعی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور از برگزاری هفته فرهنگی خوزستان در آذرماه سال‌جاری در برج میلاد تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عصر امروز عادل مزاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد با بیان اینکه شهرداری تهران در سال‌جاری هفته فرهنگی را به استان خوزستان اختصاص داده است اظهار کرد: این نمایشگاه فرهنگی به منظور معرفی فرهنگ‌های مختلف در استان‌ها برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تا کنون 10 هفته فرهنگی در استان تهران با موضوعات مختلف فرهنگی، تنوع اقوام، آداب و رسوم اقوام، معرفی جاذبه‌های فرهنگی و... برگزار شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی دبیرخانه کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور با اشاره به تمدن 6 هزار ساله استان خوزستان گفت: فرهنگ موجود در استان خوزستان با برخورداری از غنای خاص فرهنگی اولین فرهنگ و تاریخ و تمدن بشری در آن شکل گرفته است.

مزاری خاطرنشان کرد: استان خوزستان به لحاظ صنعت، کشاورزی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، وقوع جنگ و دفاع مقدس رزمندگان اسلام از تمام نقاط کشور، برخورداری از منابع نفت و گاز، و ظرفیت‌های طبیعی ویژگی‌هایش بیش از سایر استان است و همین عامل سبب خاص بودن استان در هفته فرهنگی خواهند شد.

وی از فعالان فرهنگی و مسئولان امر فرهنگ در استان درخواست کرد: تمام تلاش خود را برای معرفی ظرفیت‌های استان از لحاظ سرمایه‌گذاری، فرهنگی، وگردشگری در هفته فرهنگی به کار بگیرند.

این عضو شورای سیاست‌گذاری هفته فرهنگی، اقتصادی استان خوزستان با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی استان تابلویی از استان را می‌تواند برای شهروندان تهرانی و تمام کسانی که برنامه‌های فرهنگی را دنبال می‌کنند ارائه دهد بیان کرد: برگزاری هفته فرهنگی در شرایطی اجرا می‌شود که فضای رسانه‌ای خوبی برای انعکاس رویداد هفته فرهنگی وجود دارد.

مزاری تشریح کرد: در هفته فرهنگی 14کار گروه در زمینه محیط زیست، تبلیغات، نمایشگاه، علمی، دفاع مقدس، اقوام، سازمان‌های مردم نهاد، سرمایه‌گذاری، گردشگری، ورزش جوانان، و... تعیین شده است.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد فرهنگ غنی و تاریخ گذشته برای هویت بخشی به نسل جدید به آنها معرفی و عناصر فرهنگی آن نهادینه شود.مزاری در پایان ابراز امیدواری کرد: در هفته فرهنگ استان خوزستان با زبان و ادبیات فرهنگی بتوان نقاط قوت و ضعف استان به‌ویژه مشکلات زیست محیطی، اقتصادی، آب، کشاورزی و... بررسی و بیان کرد.

شب و صبح شرجی در خوزستان/ نفس ایذه هم گرفت

خبرگزاری فارس: شب و صبح شرجی در خوزستان/ نفس ایذه هم گرفت

با وجود گرمای طاقت‌فرسای روزهای اخیر در خوزستان، پدیده شرجی در برخی از شهرستان‌های این استان خودنمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با توجه به گرمای بیش از حد این روز‌ها در این استان، وقوع پدیده شرجی دور از انتظار نبوده و همواره این وضعیت در استان وجود داشته است.

با وجود اینکه خوزستان دارای چند اقلیم متفاوت است اما در فصول گرم سال تقریبا پدیده گرمای شدید و ورود گرد و خاک از مشخصه‌های مشترک اغلب شهرستان‌های آن به حساب می‌آید.

در روز‌ها و هفته اخیر با توجه به اعلام‌های متوالی سازمان هوا‌شناسی دما در بسیاری از مناطق این استان به بالا‌تر و یا نزدیک 50 درجه سانتی‌گراد رسید و از این رو روزهای سخت و طاقت‌فرسای تابستانی در حال سپری شدن است.

با این وجود در برخی از شهرستان‌های جنوبی این استان از جمله آبادان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان و حتی اهواز پدیده شرجی و بالا رفتن رطوبت وجود داشته که علاوه بر گرمای شدید موجب آزاد شهورندان شده است.

از این رو قرار داشتن شهرستان‌های شمالی و شرقی استان در میان سدهای بزرگ کشور و منطقه نیز می‌تواند یک عامل موثر در افزایش رطوبت هوا و تجربه این روز‌ها باشد، به طوری که شهرستان ایذه با وجود اینکه همواره به عنوان متفاوت‌ترین و خوش آب و هوا‌ترین منطقه در خوزستان به حساب می‌آمد، امروز هم‌پای شهرستان‌های جنوبی گرما را به خوبی تجربه می‌کند.

همزمان با افزایش پدیده شرجی در استان خوزستان، شهرستان‌های شرقی از جمله ایذه نیز از این مساله جدا نبوده و شب گذشته تا صبح با افزایش رطوبت علاوه بر تجربه یک هوای کاملا گرم، پدیده شرجی هم جانی به خود گرفت و مردم را درگیر خود کرد.

4 شخصیت حقیقی و حقوقی در حادثه انفجار منزل مسکونی در شادگان متهم شدند

خبرگزاری فارس: 4 شخصیت حقیقی و حقوقی در حادثه انفجار منزل مسکونی در شادگان  متهم شدند

دادستان شادگان گفت: چهار شخصیت حقیقی و حقوقی در حادثه انفجار منزل مسکونی متهم شدند و پرونده پس از کار‌شناسی یک نفره تحویل هیئت کار‌شناسی شد.

محمد فضلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شادگان با تاکید بر پیگیری مجدانه پرونده حادثه انفجار منزل مسکونی که در پی حفاری صورت گرفت اظهار کرد: 4 شخصیت حقیقی و حقوقی در حادثه انفجار متهم شدند و پرونده پس از کار‌شناسی یک نفره، تحویل هیئت کار‌شناسی 3 نفره شد.

فضلی با بیان اینکه پرونده در مرحله کار‌شناسی است و تا مراحل دادرسی و کیفرخواست ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: علاوه بر اداره آب و فاضلاب و اداره گاز شادگان که به عنوان دو شخصیت حقوقی پرونده مطرح هستند، دو شخصیت حقیقی نیز متهم بوده و تا احقاق حقوق شهروندان پیش خواهیم رفت.

دادستان شادگان با تاکید بر این نکته که تمامی پرونده‌های موجود در شعبه از اهمیت یکسانی برخوردار هستند تصریح کرد تمامی پرونده‌ها از دید ما اهمیت دارند و پیگیری مجدانه تمامی آنها را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

وی در پایان ضمن انتقاد از فضاسازی برخی افراد مغرض در بزرگ‌نمایی بعضی از موضوعات بیان کرد: در بسیاری از موضوعات فضای مجازی می‌تواند بازوی کمکی ارگان‌های امنیتی باشد ولی متاسفانه در برخی موارد بعضی افراد از روی احساس به پخش مطالب می‌پردازند که این موضوع نه تنها کمکی به حل مشکل کمک نمی‌کند بلکه نوعی تشویش ایجاد می‌کند و هیجان کاذبی را به مردم تزریق کرده که جا دارد دوستان در این خصوص کمی مسئولانه‌تر برخورد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه گذشته حفاری در شهرستان شادگان باعث آسیب دیدن لوله گاز و در نهایت انفجار شد که این موضوع باعث آتش‌سوزی در یک خانه، آسیب دیدن و مرگ 3 نفر شد.

یادآوری می‌شود که محمدامین موسوی فرد کودک 7 ساله و سومین مصدوم حادثه 12 اردیبهشت انفجار منزل مسکونی پس از دو ماه جدال دردناک با مرگ، جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سیده مبینا، خواهر 4 ساله و سیده مدینه موسوی فرد، مادر خود پیوست.

تحلیل های سیاسی روز

برنامه سعودی‌ها برای انتخابات 96 ایران

عربستان احساس می‌کند که نارضایتی اجتماعی در داخل کشور و بستر انتخاباتی در سال 1396 می‌تواند زمینه‌ساز انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران باشد.
به گزارش مشرق، عربستان سعودی که سالیان سال است با حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری درصدد جلب رضایت اربابان صهیونیست و غربی خودش است این بار درراه حمایت آشکار  یکی دیگر از گروه‌های تروریستی و البته شکست‌خورده به نام گروهک تروریستی منافقین گام برداشته و در آخرین تلاش‌هایش برای مقابله با ملت و دولت ایران اسلامی تلاش می‌کند آنچه را سابق بر این صدام دیکتاتور معدوم عراق تجربه کرده، دوباره تجربه کنند در همین راستا و به‌منظور بررسی بیشتر چرایی پیوند سعودی‌ها با منافقین و تلاش آن‌ها برای گذاشتن دستان وحشی‌های داعشی  در دستان به خون آغشته منافقین با  «رضا سراج» رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور و کارشناس مسائل استراتژیک به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*آقای سراج به نظر شما چرا عربستان سعودی درصدد پیوند زدن منافقین با داعش است؟ وازاین موضوع به دنبال چه سودی است؟

حرکت اخیر عربستان در قبال منافقین و حضور مسئول سابق  سازمان امنیت عربستان  در نشست سالیانه منافقین را باید دریک قاب بزرگ‌تر تحقیق کرد. آن قاب بزرگ‌تر هم درواقع چالش فرساینده‌ای است که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در مقابل بازیگران منطقه‌ای به‌ویژه در بین  ایران و عربستان راه انداختند.

در این چالش فرساینده، آمریکا سعی کرد از طریق موضوع مذاکرات و تعامل وانمود کند که قصد دارد روابطش را با ایران نزدیک کند و از طرفی هم با وعده رفع تحریم‌ها یک اشتباه محاسباتی درتیم آقای روحانی ایجاد کرد.

نتیجه این طراحی استراتژیک آمریکا این شد که ما حرکت صنعت هسته ایمان را متوقف کردیم و آن را به عقب برگرداندیم، دارایی‌های ما آزاد نشد، تحریم‌ها لغو نشد و در آن‌طرف بازی عربستان تحریک شد.

این تحریک عربستان باعث گسترش جنگ نیابتی در منطقه و ورود عربستان به جنگ یمن شد که مطابق خواست آمریکا و اسرائیل بود. در ادامه این روند و همان‌طور که آمریکا و آل سعود انتظار داشتند عربستان و کشورهای عربی در این چالش فرساینده با ایران به‌صورت طبیعی باید به اسرائیل نزدیک می‌شدند که این اتفاق هم افتاد.

ما شاهد نزدیکی کشورهای عربی به‌ویژه عربستان با اسرائیل بعد از شروع مذاکرات هسته‌ای و به‌ویژه بعد ازبرجام بودیم و این مناسبات دارد به سمت به رسمیت شناختن اسرائیل می‌رود و اسرائیل دارد وارد ژئوپولوتیک منطقه می‌شود.

اگر بخواهم بحث را جمع‌بندی کنم با این شرایط اسرائیل امن‌تر از گذشته می‌شود؛ ازنظر تقویت استراتژیک آمریکا و اسرائیل و چالش عربستان با ما هم بیشترمی شود و آخرین نشانه اینکه این چالش بیشتر شده است پیوند آشکار منافقین با  آل سعود وداعش است که به نظر می‌رسد عربستان در این چالش فرساینده، می‌خواهد تلاش کند از توان اطلاعاتی و عملیاتی داعش به‌صورت ترکیبی علیه امنیت ملی ما استفاده کند.

*طبق یکی از برنامه‌های اصلی داعش استفاده از نیروهای داخلی و عناصر بومی هر کشور برای انجام عملیات تروریستی در آن کشور مدنظر است آیا پیوند داعش و منافقین که سابقه انجام عملیات متعدد تروریستی و خرابکاری علیه ملت ایران رادارند نیز در همین چارچوب خواهد بود و ما باید منتظر تحرکات جدید منافقین در این زمینه باشیم؟

 قطعاً همین‌طوراست؛ نفوذ  و شبکه منافقین در داخل کشور وجود دارد و این خائنان به ملت ایران  بارها نشان دادند برای خدمت به اربابانشان از توان اطلاعاتی­شان برای انجام اقدامات مورد نظر آمریکا و اسرائیل استفاده می کنند؛  مثلاً استفاده از منافقین در ترور دانشمندان هسته‌ای، مشارکت منافقین در خرابکاری‌های متعدد علیه ایران جزء برخی از همین اقدامات است بنابراین تردید نکنید که داعش اگر بخواهد در محیط ایران عملیاتی را انجام دهد قطع به‌یقین از این به بعد با کمک تیم عملیاتی منافقین انجام خواهد داد، چرا که آن‌ها از توان اطلاعاتی و عملیاتی‌شان می‌توانند برای کمک به داعش استفاده کنند.

عربستان فراخوان ترکیب منافقین وداعش برای ضربه زدن به ایران است و به اعتقاد من نیمه دوم بازی چالش فرساینده بین ایران و عربستان در بعد از برجام تازه شروع‌شده است.

به نظر شما چون این افراد عناصر ایرانی محسوب می‌شوند از این‌ها در کشورهای دیگر چه در آمریکا یا اروپا خاورمیانه برای انجام عملیات تروریستی استفاده خواهد شد تا به این طریق ایران را وارد یک چالش جدید با جهان کرده و بخواهند با آبروی دولت و ملت ایران بازی کنند؟

من معتقد هستم این‌ها بیشتر در محیط داخلی ایران این ترکیب را کنند و پیوند داعش و منافقین بیشتر برای انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران است؛ به نظر من طراحی استراتژی آمریکا و اسرائیل نیمه اولش تمام‌شده (که نزدیکی به ایران بود و ایجاد حساسیت در عربستان و تشدید جنگ نیابتی) نیمه دوم این بازی مشترک انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران است.عربستان احساس می‌کند که نارضایتی اجتماعی در داخل کشور و بستر انتخاباتی در سال 1396 می‌تواند زمینه‌ساز انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران باشد.

*فکرمی کنید منافقین و عربستان سعودی ازچه وقت باهم دست همکاری دادند و گذشته تاریخی کاری این‌ها از چه زمانی شروع‌شده است؟

من معتقد هستم سازمان منافقین به سرویس اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و سرویس‌های اطلاعاتی منطقه متصل بوده و هست، که این اتصال از طریق سرپل‌های ساواک گذشته قبل از انقلاب به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و بعد سرویس‌های اطلاعاتی منطقه منتقل‌شده است.

همین سرپل‌های که منافقین را به عراق منتقل می‌کند و همین‌طور سرویس اطلاعاتی فرانسه در این انتقال خیلی نقش داشته است.

سفر مسعود رجوی قبل از شهادت حجاج به عربستان در سال 66 صحت دارد و این سرانجام شد و حتی منافقین در سرکوب انتفاضه شعبانیه مردم عراق درکنارصدام عراق نقش داشتند.

بنابراین منافقین یک سازمان تروریستی هستند که در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی هستند؛ اینکه امسال این پیوند بیش از گذشته آشکارمی شود این نشان می‌دهد که عربستان برای انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران عزمش را جزم کرده است. منبع:پارس

اردوغان: فردا خبر مهمی درباره کنار گذاشتن اختلافات با همسایگان اعلام می‌کنم

رئیس جمهور ترکیه گفت روز چهارشنبه خبر مهمی درباره کنار گذاشتن اختلافات با کشورهای همسایه را اعلام می‌کند.
اردوغان: فردا خبر مهمی درباره کنار گذاشتن اختلافات با همسایگان اعلام می‌کنم

 به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که روز چهارشنبه خبر مهمی را به مردم اعلام کرده و اختلافات با کشورهای همسایه را کنار خواهند گذاشت.

اردوغان طی سخنرانی در جمع هوادارانش در استانبول اعلام کرد دولت ترکیه فردا (چهارشنبه) تصمیم مهمی را برای کنار گذاشتن اختلافات با همسایگان خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی گفت: «ما هرطوری که شده به این روند غلبه خواهیم کرد. دولت ما در حال آماده‌سازی مهمی است و جلسه شورای امنیت ملی را روز چهارشنبه تشکیل خواهیم داد. بعد از آن جلسه، تصمیم مهمی را اعلام می‌کنیم.»

اردوغان در پاسخ به درخواست‌ها و شعارهای مردم حول اعدام کودتاچیان، گفت: «ترکیه یک دولت قانونی دموکراتیک است. در دولت قانونی دموکراتیک نمی‌توان خواست مردم را نادیده گرفت. اگر مردم چنین درخواستی (اعدام) دارند، محل بحث درباره آن، مجلس است.»

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد اگر مجلس اعدام کودتاچیان را تصویب کند، او بعنوان بالاترین مقام ترکیه، آن را امضا خواهد کرد.

منبع: العالم

کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند واقع شده؛ این روزها با کشته شدن رهبر 21 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله، موجی از تظاهرات مردمی کشمیر را فرا گرفته است.
به گزارش مشرق، روز جمعه 18 تیرماه برهان وانی رهبر 21 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده، کشمیر را فرا بگیرد.
 
فردای مرگ برهان وانی و پس از انکه تشییع جنازه او با حضور 70هزار نفر توسط نظامیان هندی به خشونت کشیده شد، تصاویر صورت ها و تن خونین مردم منطقه جامو و کشمیر بر روی شبکه های اجتماعی نقش بست. اما از بد حادثه 43 کشته و بیش از 2000 زخمی کشمیری در میان خبرهای نیس و آنکارا نظر جهانیان را به خود جلب نکرد. حالا دهمین روزیست که کشمیر روی خوش به خود ندیده و مردمی که از سوی هندی ها تروریست خوانده می شوند و از سوی احزاب پاکستانی گزینه ای برای اخذ رای دانسته می شوند، تحت شدید ترین تدابیر امنیتی به خیابان ها می آیند و مورد حمله قرار می گیرند.  
 
پلیس هند که پیش‌تر برای دستگیری وانی، 15 هزار دلار تعیین کرده بود، با اطلاع از حضور وی در مراسم نمازجمعه، موقعیت او را محاصره کرده و او و دو همراهش را به قتل رساند.

از همان شامگاه جمعه، سه روز عزای عمومی اعلام شده و اعتراضات به اقدام پلیس هند آغاز شد. زمانی که تشییع وانی با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شد، تظاهرکنندگان با قوت بیشتر به کار خود ادامه داده و در مواجهه با برخوردهای پلیس هند به درگیری‌های خشونت‌آمیز روی آوردند.
 
کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟
تشییع با شکوه برهان وانی
 

دلایل بی‌توجهی جهانیان به سرکوب مردم کشمیر

آقای روح‌الله رضوی کارشناس مسائل کشمیر در گفتگو با تسنیم درباره مسئله کشمیر و دلایل بی‌توجهی جامعه جهانی به آن گفت : مسئله کشمیر هم باید همانند مسائل مهم منطقه‌ای دیگر مورد توجه قرار گیرد. اما دلیل اینکه چرا آن طور که باید و شاید به این مسئله پرداخته نشده است، به ویژه طی چند سال اخیر به بحران‌های منطقه‌ای برمی‌گردد.

بازیگرانی که در مسئله کشمیر تاثیرگذار هستند، یعنی هند و پاکستان طی 60 تا 70 سال اخیر در این زمینه ایفای نقش کرده‌اند و هر کدام از نگاه خود به این مسئله پرداخته‌اند و این مسئله سبب شد تا عملا زمینه نگاه بین المللی به این مسئله فراهم نشود.زیرا هند مسئله کشمیر را یک مسئله داخلی خود می‌ داند و پاکستان هم از این مسئله به عنوان  ابزار و اهرمی برای فشار بر هند استفاده می‌کند.

اصرار دولت هند بر این‌که مسئله کشمیر یک مسئله داخلی‌اش است و نیز نوع نگاه منفعت محور پاکستان به این مسئله باعث شده که طی این سال‌های طولانی، اطلاعات و اخبار درستی از کشمیر به خارج از این منطقه منتقل نشود و بحران‌های منطقه‌ای هم طی چند سال اخیر به آن(نپرداختن رسانه‌ها به مسئله کشمیر) دامن زده است.

 
رد پای انگلیس در اشغال کشمیر

رضوی درباره این‌که آیا استعمارگران  انگلیسی در مصایب و رنج طولانی مردم کشمیر نقش داشته‌اند، تصریح می‌کند که انگلیسی‌ها به هندی‌ها کمک کردند تا نیروهای نظامی خود را در کشمیر مستقر کنند.(استعمار پیر انگلیس در اشغال سرزمین متعلق به ملت فلسطین هم نقش اصلی و محوری را ایفا کرد)

از آن زمان، اختلافات میان هند و پاکستان شروع شد که با رخ دادن چند جنگ میان دو طرف به اوج خود رسید.

 
 
کشمیر کجاست و چه بر سرش آمده؟
نقشه‌ای از منطقه مورد مناقشه در کشمیر
 
کشمیر کجاست؟

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است که از ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ایالت گلگت بلتستان و کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان و منطقه اقصای چین تحت کنترل جمهوری خلق چین تشکیل می‌شود. این منطقه عمدتاً کوهستانی است و رشته‌کوه قراقروم شامل قله کی۲ دومین نقطه مرتفع کره زمین و چندین قله مرتفع دیگر در آن قرار دارند.کشمیر یکی از حوزه‌های اصلی نفوذ زبان فارسی به‌شمار می‌رود.

ایالت هندی جامو و کشمیر حدود ۱۰۱٬۴۳۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و در سرشماری سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت داشته‌است. پایتخت تابستانی آن سرینگر مرکز تاریخی منطقه و پایتخت زمستانی آن جامو است. منطقه تحت کنترل پاکستان از کشمیر آزاد به پایتختی مظفرآباد با مساحت ۵٬۶۱۹ کیلومتر مربع و ایالت گلگت بلتستان با مساحت ۷۲٬۴۹۶ کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و مساحت مناطق عمدتاً خالی از سکنه تحت کنترل چین هم ۴۲٬۶۸۵ کیلومتر مربع است.

 
کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟ 

این منطقه تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید.

تحت حاکمیتمنطقهجمعیت % مسلمان % هندو % بودایی % سایر
هنددره کشمیرحدود ۴ میلیون۹۵%۴%*

جاموحدود سه میلیون۳۰%۶۶%۴%

لداخحدود ۲٫۵ میلیون۴۶%۵۰%۳%
پاکستانکشمیر آزادحدود ۲٫۶ میلیون۱۰۰%

گلگت-بلتستانحدود یک میلیون۹۹%
چیناقصای چین
 
 
سابقه تاریخی حضور تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی از صوفیان و علمای شیعه ایرانی و گروهی از سادات به این منطقه مهاجرت کردند. گسترش تشیع با تأسیس سلسله چک‌ها در کشمیر به اوج خود رسید. بعد از چک‌ها بااینکه شیعیان تا امروز از قدرت سیاسی به دور بوده‌اند، همچنان به حیات اجتماعی خود در کشمیر ادامه داده‌اند. امروزه شهرهای کارگیل، سرینگر، بدگام و دره کشمیر در بخش کشمیر تحت نظارت هند و مناطق بلتستان و گلگت در کشمیر تحت نظارت پاکستان، ازجمله مراکز مهم تشیع در کشمیر به شمار می‌آیند.  
 ایالت کشمیر (قبل از تقسیم) از پنج بخش دره کشمیر، جامو، لداخ، بلتستان، پونچ و گیلگت تشکیل شده بود. جمعیت کشمیر در سال ۱۹۴۱میلادی/ ۱۳۲۰ش. ۴۰۲۱۶۱۶ نفر بود که از آن میان ۷۷ درصد مسلمان، ۲۰ درصد هندو و ۳% سیک و اقلیت‌های دیگر بودند.
در سال ۱۸۴۶ بر اساس معاهده امرتسر، انگلستان حکومت کشمیر را به گلاب سینگ فروخت و او سلسله دُگرا را در این منطقه تأسیس کرد. در دوران حکومت سلسله دگرا مسلمانان به‌شدت سرکوب شدند و تبعیض شدیدی بین مسلمانان و هندو‌ها وجود داشت.
 
کشمیر تحت نظارت پاکستان

مناطق شمالی: بخشی از کشمیر تحت نظر پاکستان است که از جنوب و شرق با کشمیر تحت سلطه هند و کشمیر آزاد هم مرز است و در منتها الیه شمال پاکستان قرار دارد و از شمال به افغانستان و از شمال شرق به مرزهای چین محدود است. این منطقه به دو بخش عمده گلگت و بلتستان تقسیم شده است:

مناطق شمالی متمرکزترین منطقه شیعه نشین پاکستان است که مناطقی از آن مانند روندو و کلتری و کرمنگ در بلتستان و نگر در گلگت ۱۰۰٪ شیعه هستند. در حال حاضر مناطق شمالی به پنج شهرستان تقسیم شده‌اند که ۳۹٪ جمعیت آن شیعه اثناعشری، ۲۷٪ سنی، ۱۸٪ شیعه اسماعیلی و ۱۶٪ شیعه نوربخشی هستند.

کشمیر آزاد: کشمیر آزاد بخشی از کشمیر تحت نظارت پاکستان است که در غرب منطقه کشمیر هند قرار گرفته و با ۱۳۲۷۹۷ کیلومتر مربع مساحت، از نظر اداری دارای ریاست مستقلی است. اکثر جمعیت این منطقه را اهل سنت تشکیل می‌دهند و شیعیان به طور پراکنده در سراسر منطقه حضور دارند. بیشترین جمعیت شیعه کشمیر آزاد در مظفرآباد و اطراف آن مستقراند. پس از مظفرآباد، بیشترین شیعیان در شهرستان‌های کوتلی، پونج، باغ و میرپور زندگی می‌کنند.

کشمیر تحت نظارت هند

مهم‌ترین مناطق شیعه نشین در کشمیر هند از این قرارند:

  • کارگیل:در ۲۰۵ کیلومتری سرینگر است و ۱۴۰۰۰۰ هزار تن جمیعت دارد که ۹۰درصد اهالی آن شیعه هستند.
  • لداخ: با ۳۰۰۰۰ تن جمعیت که ۵۲ درصد آن مسلمانند و ۹۰ درصد مسلمانان شیعه هستند.
  • سرینگر: مرکز ایالت جامو و کشمیر با جمعیت ۹۰۰۰۰۰ نفری که ۹۴ درصد آنان مسلمانند و ۲۶ درصد مسلمانان شیعه‍.
  • بودگام: با جمیعت ۵۹۳۷۶۸ نفر که ۳۶ درصدشان شیعیه هستند.
  • باره مولا: جمعیت ۹۰۰۰۰۰ نفر و ۹۷ درصد مسلمان و ۳۲ درصد شیعه
 مراکز سکونت شیعیان در کشمیر هند
نام شهر جمعیت جمعیت مسلمان جمعیت شیعه
کارگیل۱۴۰۰۰۰-----حدود ۱۲۶۰۰۰
لداخ۳۰۰۰۰حدود۱۵۰۰۰حدود ۱۳۵۰۰
سرینگر۹۰۰۰۰۰حدود۸۴۶۰۰۰حدود۲۳۰۰۰۰
بودگام۵۹۳۷۶۸-----حدود ۲۱۲۰۰۰
باره مولا۹۰۰۰۰۰حدود ۸۷۳۰۰۰حدود ۲۰۰۰۰۰
 
 
 پراکندگی شیعیان در منطقه شمالی


نام شهرستان اثناعشری اسماعیلی نوربخشی سنی
غزر-----۸۷٪-----۱۳٪
دیامر۱۰٪----------۹۰٪
گلگت۵۴٪۲۷٪------۱۹٪
سکردو۸۷٪۱۰٪-----۳٪
گانگچه۵٪-----۸۷٪۸٪
 
 شیعیان اثنی عشری در کشمیر به دو گروه فرقه قدیم و فرقه جدید تقسیم شده‌اند که هر یک بعدها دچار انشعابات درونی شدند. این گروه بندی در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفته است و ریشه در اختلاف بر سر رهبری دینی شیعیان داشته است. رهبری فرقه قدیم را علمای خاندان انصاری کشمیر بر عهده دارد که نسبشان به سید حسین قمی باز می‌گردد و از سده‌های گذشته در میان شیعیان از موقعیت بالایی برخوردار بوده‌اند. بنیانگذار فرقه جدید، سید مهدی موسوی از اهالی بودگام است که بعد از سفر به نجف و تکمیل تحصیلات و بازگشت به کشمیر در سال ۱۸۸۰م./۱۲۹۷ق. پیروان زیادی یافت. بعدها فرقه قدیم به دو گروه افتخاری و عباسی و فرقه جدید به دو گروه مصطفوی و محمدی تقسیم شدند که هر یک حسینیه‌ها و مساجد خاص خود را دارند. صاحبنظران، این گروه بندی‌ها را از عوامل تفرقه اجتماعی بین شیعیان کشمیر به حساب می‌آورند که خود از عوامل عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی در جامعه شیعی کشمیر است.

شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرو بوده‌اند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی‌های هندوستان متهم می‌کنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و شرایط اقتصادی آنان وضع مطلوبی ندارد. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از شیعیان تحصیل کرده نیستند موقعیت شغلی مناسبی ندارند.

متن کامل 28 صفحه، اسناد ارتباط 11 سپتامبر با عربستان سعودی؛
اسناد موسوم به 28 صفحه که به نقش سعودی‌ها در حادثه 11 سپتامبر اشاره می‌کند علیرغم خواست ریاض و صرف مبالغ هنگفت برای جلوگیری از افشای آن بالاخره منتشر شد.

 به گزارش مشرق، سال 2002 گزارشی از علل و حواشی حملات 11 سپتامبر توسط دولت آمریکا تنظیم شد ولی 28 صفحه از آن که گفته می‌شود به نقش سعودی‌ها در این ماجرا اشاره می‌کند، هیچ‌گاه متشر نشده بود؛ تا اینکه جمعه شب مجلس نمایندگان رأی به انتشار این صفحات داد.

در پی این تصمیم، کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس، این اسناد را منتشر کرد.

اردیبهشت ماه امسال بود که مجلس نمایندگان آمریکا با تهدید عربستان به بیرون کشیدن 700 میلیارد دلار از اقتصاد آمریکا، دیگر پی تصویب طرح ضدسعودی نرفت؛ اگر آن طرح تصویب می‌شد، خانواده قربانیان آمریکایی حادثه 11 سپتامبر از این حق برخوردار می‌شدند تا از دولت عربستان سعودی بخاطر حمایت از تروریست‌ها شکایت کنند و دستگاه پلیسی و اطلاعاتی آمریکا موظف می‌شد در خصوص نقش سعودی‌ها در این ماجرا تحقیق کند.

سعودی‌ها در خصوص انتشار 28 صفحه باقی مانده از گزارش 800 صفحه‌ای مربوط به 11 سپتامبر هم تاکنون سکوت کرده بودند؛ منابع مطلع اما می‌گفتند که این 28 صفحه به نقش حمایتی سعودی‌ها از تروریست‌ها اشاره دارد.

15 نفر از 19 تروریست دخیل در حملات 11 سپتامبر، اتباع سعودی بودند.

جمعه شب بلافاصله پس از انتشار 28 صفحه باقی‌مانده که البته بخش‌های از آن قلم گرفته شده و ناخوانا بود، «عبدالله بن فیصل» سفیر عربستان در آمریکا از انتشار این گزارش «استقبال» کرد و گفت: «امیدوارم این بخش از گزارش، شک و شبهه‌های پیرامون نقش کشور من در حملات 11 سپتامبر را برطرف کند».

روزنامه «گاردین» انگلیس نیز با انتشار متن این گزارش 28 صفحه‌ای نوشت: این بخش از گزارش یازده سپتامبر که مدتها محرمانه بود سوالاتی را درباره ارتباط اتباع سعودی با هواپیماربایان این حوادث مطرح کرده است.

بنا بر گزارش گاردین، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا حالا 28 صفحه‌ از گزارش کنگره درباره حملات یازده سپتامبر سال 2001 را که مدتها محرمانه بود و سوالاتی را درباره نقش عربستان در این حملات مطرح می‌کرد، سرانجام منتشر کرده است.

دو ماه قبل «باب گراهام» سناتور سابق آمریکا رئیس مشترک کمیته تحقیق کنگره، به برنامه «60 دقیقه» گفت که این اطلاعات محرمانه، طرحی کلی از شبکه‌ای از افراد را نشان می‌دهد که به اعتقاد وی از هواپیماربایانی که در حادثه 11 سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند.

بنا بر گزارش گاردین، با این وجود کاخ سفید بلافاصله بعد از انتشار این گزارش که البته بخش‌هایی از آن همچنان قابل خواندن نیست، اعلام کرده که هیچ ارتباطی میان هواپیماربایان حوادث یازده سپتامبر و عربستان سعودی وجود ندارد. این در شرایطی است که در بخش‌های مختلف این 28 صفحه عناوینی مدام تکرار می‌شود که تلویحا به ارتباط هواپیماربایان با عوامل دولت عربستان سعودی اشاره دارد.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید با این وجود اعلام کرد: این اطلاعات ارزیابی دولت آمریکا را مبنی بر اینکه هیچ شواهدی از ارتباط دولت سعودی و یا افراد عالیرتبه سعودی با القاعده وجود ندارد.گاردین در ادامه نوشت: این گزارش محرمانه 28 صفحه‌ای همانطور که اسناد اف بی‌ای نشان می‌دهد، چندین شماره که در دفتر تلفن «ابوزبیده» عامل ارشد القاعده کشف شده بود- شخصی که در ماه مارس سال 2002 در پاکستان دستگیر شده بود و همچنان نیز در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شود- احتمالا، دست‌کم به صورت غیرمستقیم با تلفن‌هایی در داخل آمریکا ارتباط داشته است. یکی از این شماره‌ها متعلق به شرکتی‌ است در «آسپن» کلورادو که مسئولیت هماهنگی اقامت «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان در آمریکا را در این ایالت برعهده داشته است.

علاوه بر این، بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شماره تلفن یک محافظ شخصی در سفارت عربستان در واشنگتن، «که بنا به ادعای برخی»- چندین کلمه آن نوشته شده- در وسایل شخصی ابوزبیده،‌ یافت شده است.بر اساس این گزارش، جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این بخش از گزارش تحقیقات سال 2002 کنگره در خصوص حملات 11 سپتامبر را طبقه‌بندی کرده بود، تا به اعتقاد خود از روش‌ها منابع اطلاعاتی آمریکا حفاظت کرده و آنگونه که بسیاری باور دارند، از انتقاد کردن و دلخور ساختن عربستان، به عنوان متحد آمریکا، جلوگیری کند.گاردین ادامه می‌دهد، ظاهرا در تحقیقات بعدی هیچ مدرکی که حکایت از آگاهی عربستان و مقامات ارشد این کشور و حمایت آگاهانه این کشور از 19 هواپیماربای حوادث یازده سپتامبر باشد، یافت نشد. از میان این 19 نفر، 15 تن از اتباع سعودی بودند. اما سیاستمداران و بستگان قربانیان حملات، تلاش خود را انجام دادند تا برای روشن‌کردن پرسش‌ها و رفع ابهامات در خصوص اینکه آیا اتباع سعودی با هواپیمارباها در ارتباط بودند یا نه، صفحات و بخش‌های محرمانه گزارش مذکور منتشر شود. از همین رو، اوباما،‌ فرمان از طبقه‌بندی خارج ساختن این گزارش را صادر کرد.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، به شرط برخی ویرایش‌های خاص، به جهت محافظت از منابع، به افشای صفحات، رأی داد. «دوین نونز»،‌ رئیس این کمیته اظهار داشت «من از تصمیم دولت برای از طبقه‌بندی خارج ساختن این بخش از تحقیقات حمایت می‌کنم. زیرا که این اطلاعات می‌تواند بدون به خطر انداختن امنیت ملی، منتشر شوند. مردم آمریکا باید بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.»وی در ادامه گفت «با این وجود،‌ ذکر این نکته مهم است که بخش مذکور، نتایج به دست آمده و بررسی شده را ارائه نمی‌دهد، و به ارائه سرنخ‌های تأیید نشده که بعدها به طور کامل از سوی جامعه اطلاعاتی، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، می‌پردازد.»

وی افزود،‌ بسیاری از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش کمیسیون 11 سپتامبر و نیز در خلاصه گزارش جدید و مشترک اف‌بی‌آی و سازمان سیا گنجانده شده است که البته این گزارش اف بی آی و سازمان سیا نیز به زودی از سوی مدیر مرکز اطلاعات ملی، منتشر خواهد شد.

«آدام چیف» از اعضای ارشد کمیته اطلاعات کنگره گفت «من امیدوارم که انتشار این صفحات- با تمهیدات لازم برای حفاظت از منابع اطلاعاتی‌مان و شیوه‌ جمع‌آوری آنها- گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه در این بخش‌ از گزارش، سندی از دخالت مقامات سعودی یا مقامات بلندپایه این کشور در حملات 11 سپتامبر، وجود دارد، کم‌رنگ تر شود.»

اما این گزارش که پیش از انتشار آن گفته می‌شد اسنادی از ارتباط و نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر را افشا می‌کند و چندی پیش با اعمال فشارهای ریاض جلوی انتشار آن گرفته شده بود چه می‌گوید؟

ترجمه متن اصلی این گزارش که در تأیید نقش مقامات ارشد دولت عربستان در این حملات و ارتباط آنها با عوامل حوادث یازده سپتامبر ارائه شده در ادامه آمده است:

* بخشهایی از این گزارش در متن اصلی سانسور شده که در ترجمه به صورت نقطه چین آمده است.

«برخی از هواپیماربایان حملات یازده سپتامبر، در شرایطی که در آمریکا بوده‌اند، با افرادی که ممکن است با دولت سعودی مرتبط باشند، در ارتباط بوده و از پشتیبانی و یا کمک آنها برخوردار بوده‌اند. اطلاعاتی، عمدتا از منابع اف بی آی، وجود دارد که نشان می‌دهد برخی مدعی شده‌اند که دست‌کم دو نفر از این افراد، افسران اطلاعاتی عربستان سعودی بوده‌اند: گزارش کمیته تحقیقات تأیید کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اطلاعاتی را در اختیار دارد ... که نشان می‌دهد این افراد مرتبط با دولت عربستان در داخل آمریکا ممکن است ارتباطات دیگری نیز با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی داشته باشند.»

این‌ها جملات ابتدایی این گزارش سال‌ها محرمانه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر است، اما با وجود این جملات که به طور مشخص از نقش دولت عربستان در این حوادث حکایت دارد، جملات دیگری در ادامه این گزارش گنجانده شده است تا ظاهرا اندکی از فشار بر دولت عربستان بکاهد. این جملات می‌گوید: «اف بی آی و سازمان سیا به کمیته تحقیقات اطلاع داده‌اند که از زمان یازده سپتامبر، موضوع نقش عربستان به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است، اما هر دو نهاد آمریکایی صرفا به درک محدودی از روابط عناصر تروریستی با دولت عربستان دست یافته‌اند. هیچ یک از شاهدان اف بی آی و سیا نتوانسته‌اند به طور مشخص میزان حمایت عربستان از فعالیت‌های تروریستی در داخل آمریکا و در سطح جهان ارائه دهند».

«یک دلیل مشخص برای این درک محدود این است که تحقیقات دولت آمریکا برای بررسی این مسئله تازه بعد از حملات یازده سپتامبر آغاز شد. پیش از یازده سپتامبر 2001، اف بی آی ظاهرا روی منابع اطلاعاتی در خصوص .............................اتباع سعودی در آمریکا به دلیل موقعیت عربستان به عنوان متحد آمریکا متمرکز نشده بود.»

ادامه متن این گزارش به این شرح است:

طبق اسناد مختلف اف بی‌آی و دست‌کم یکی از یادداشت‌های سازمان سیا، برخی از هواپیماربایان یازده سپتامبر، در شرایطی که در داخل آمریکا بوده‌اند، ظاهرا با افرادی که با دولت سعودی در ارتباط بوده‌اند، تماس‌هایی را برقرار کرده‌اند. در شرایطی که کمیته تحقیقات مشترک این موارد را در بازبینی اسناد اف بی‌ای و سازمان سیا افشار کرد، اما تلاشی برای بررسی و ارزیابی صحت و اهمیت این اطلاعات به صورت مستقل انجام نگرفت و اعلام شد که چنین کاری فرای محدوده وظایف کمیته تحقیقات مشترک است. در عوض، این کمیته جمع آوری اطلاعات دقیق‌تر درباره موارد افشاشده در اسناد و مصاحبه‌ها را برای انجام بررسی‌های بیشتر توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا و در صورت امکان نهادهای اجرای قانون، به سازمان سیا و اف‌بی آی ارجاع داده است. چکیده‌ای از اطلاعات موجود درباره برخی از این افراد، روشنگر اهداف این گزارش خواهد بود:

  • عمر البیومی. اف بی آی گزارش‌های مختلفی از افرادی در جامعه مسلمانان دریافت کرده، که به سال 1999 باز می‌گردد، و مدعی است که البیومی احتمالا یک افسر اطلاعاتی سعودی است. فایل‌های اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که پس از آنکه «خالد المحضار» و «نواف الحازمی» از جمله هواپیماربایان حوادث یازده سپتامبر در فوریه سال 2000 وارد سن‌دیگو شدند، البیومی کمک‌های قابل توجهی به آنها ارائه کرده است. البیومی هواپیماربایان را درست اندکی پس از دیدارش با فردی در کنسولگری عربستان سعودی، در یک مکان عمومی ملاقات کرده بود و شواهدی در فایل‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه تعامل وی با هواپیماربایان ممکن است تصادفی و اتفاقی نبوده است. در طول این بازه زمانی، البیومی تماس‌های بسیاری با نهادهای دولت سعودی در داخل آمریکا داشته و از یک شرکت سعودی مرتبط با وزارت دفاع عربستان کمک مالی دریافت می‌کرده است. طبق اسناد اف‌بی‌آی، ......... در این شرکت اعلام کرد که البیومی با وجود اینکه تنها یکبار به این شرکت آمده اما درآمد ماهیانه نیز داشته است. این حمایت به میزان قابل توجهی در ماه آوریل سال 2000، دو ماه پس از ورود هواپیماربایان به سن‌دیگو افزایش یافته و در دسامبر سال 2000 اندکی کاهش یافت و تا ماه آگوست سال 2001 ثابت باقی ماند. این شرکت ظاهرا ارتباطاتی با اسامه بن‌لادن و القاعده داشته است. علاوه‌براین، اف‌بی‌آی اعلام کرد که البیومی با چندین نفر تحت تحقیقات اف‌بی‌آی و با موسسه خیریه «بنیاد سرزمین مقدس» (Holy Land Foundation) که به عنوان یکی از جبهه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حماس تحت پیگرد بوده، ارتباط داشته است.
  • اسامه باسنان. باسنان احتمالا با المحضار و الحازمی در مدتی که در سن‌دیگو بوده‌اند، ارتباط داشته است. باسنان همکار نزدیک البیومی و «عمر بکاربشات»، یکی دیگر از همکاران نزدیک هواپیماربایان بوده است. او نیز در خیابان روبروی محل سکونت هواپیماربایان سکونت داشت و در اظهارنظری به یکی از عوامل اف‌بی‌آی گفته بود که بیش از البیومی از هواپیماربایان حمایت کرده است. طبق یکی از اسناد اف‌بی‌آی، باسنان به فرد دیگری گفته بود که بواسطه البیومی با الحازمی دیدار کرده و بعدها با دو نفر از هواپیماربایان بواسطه البیومی دیدار داشته است. وی همچنین به عامل اف‌بی‌آی اعلام کرد که البیومی به این دلیل دستگیر شد که الحازمی و المحضار را خیلی خوب می‌شناخت. این سند در ادامه می‌افزاید، باسنان و البیومی «مدت‌های طولانی با یکدیگر رابطه‌ بسیار نزدیکی» داشته‌اند. باسنان ارتباطات بسیاری با دولت سعودی داشته، از جمله مأموریت اخیر وی به عنوان مبلغ اعزامی عربستان سعودی که در اسناد اف‌بی‌آی با عنوان ............................................................................................ ........................................................ از آن یاد شده است. اف‌بی‌آی همچنین گزارش‌هایی را از افرادی در جوامع مسلمانان دریافت کرده که مدعی است باسنان ممکن است یک افسر اطلاعاتی سعودی بوده باشد. طبق یک یادداشت سازمان سیا، باسنان ظاهرا یک گذرنامه جعلی و حمایت مالی از مقامات دولت سعودی دریافت کرده است. وی و همسرش کمک مالی از سفیر عربستان در آمریکا و همسرش دریافت کرده‌اند. یک گزارش سیا همچنین نشان می‌دهد که باسنان در سال 2002 به هیوستون سفر کرده و با فردی که ........................................................................................................................... ................................... بوده دیدار کرده است. این گزارش همچنین می‌گوید، در طول این سفر یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی مبلغ قابل توجهی پول در اختیار باسنان قرار داده است. اطلاعات اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که باسنان یک افراط‌گرا و یکی از حامیان بن‌لادن بوده است و با جهاد اسلامی اریتره و [عمر عبدالرحمان از رهبران معنوی جامعه اسلامی مصر که در آمریکا به] «شیخ نابینا» [معروف است] در ارتباط بوده است؛
  • «شیخ الثمیری». طبق اسناد اف‌بی‌آی و یک یادداشت سازمان سیا، الحازمی و المحضار احتمالا با «شیخ الثمیری»، یک دیپلمات در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس و یکی از «امامان» در مسجد ملک فهد در کالور سیتی، کالیفورنیا ارتباط داشته است. طبق اسناد اف‌بی‌آی، این مسجد در سال 1998 با بودجه‌ای که «عبدالعزیز» ولیعهد عربستان سعودی تأمین کرده بود، ساخته شد. این مسجد ظاهرا محل اجتماع اعضای کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس نیز بوده و به طور عمده به ترویج دیدگاه‌های ضدغربی شهرت دارد.
  • «صالح الحسین». در سپتامبر سال 2001، صالح الحسین که گفته می شود یکی از مقامات وزارت کشور عربستان بوده، در هتل مشابهی در «هرندن» ویرجینیا، جایی که الحازمی اقامت داشت، ساکن شد. در شرایطی که الحسین بعد از یازده سپتامبر مدعی شد که هواپیماربایان را نمی‌شناخته، عوامل اف‌بی‌آی اعلام کردند که وی آنان را فریب داده است. او توانست بعدا با وجود تلاش‌های اف‌بی‌آی برای یافتن محل اقامتش برای بازجویی مجدد، آمریکا را ترک کند؛
  • «عبدالله بن‌لادن». عبدالله بن‌لادن مدعی بود که برای سفارت عربستان در واشنگتن به عنوان یک افسر اجرایی فعالیت می‌کرد. اف‌بی‌آی بعدا او را به عنوان برادر ناتنی اسامه بن‌لادن معرفی کرد. او دوست نزدیک «Mohammed Quadir-Harunani»، یکی از همکاران احتمالی «محمد عطا» و «مروان الشحی» پیش از یازده سپتامبر سال 2001 بوده است.

کمیته تحقیقات مشترک همچنین به شواهد دیگری دست یافته که نشان می‌دهد افراد مرتبط با دولت عربستان ارتباطاتی با شبکه‌های تروریستی داشته‌اند، از جمله:

سازمان سیا و اف‌بی‌آی مسجد «ابن تیمیه» در کالور سیتی را به عنوان محلی که برای انجام فعالیت‌های مرتبط با افراط‌گرایی مورد استفاده قرار می‌گرفته، شناسایی کرده‌اند. چندین نفر تحت پیگرد و تحقیقات اف‌بی‌آی پیش از یازده سپتامبر ارتباطات نزدیکی با این مسجد داشته و گفته می‌شد که به پولشویی از طریق این مسجد اقدام کرده و پول‌هایی را در اختیاز سازمان‌های غیرانتفاعی در خارج از آمریکا مرتبط با اسامه بن‌لادن قرار داده‌اند. یک عامل اف‌بی‌آی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که معتقد است دولت عربستان از طریق این مسجد به پولشویی اقدام کرده است

یک تبعه سعودی دیگر با ارتباطات نزدیک با آل سعود، ......................، یکی دیگر از سوژه‌های تحت پیگرد اف‌بی‌آی در ارتباط با اقدامات ضدتروریسم بود و ظاهرا در سال 199 در مرز جنوب غرب آمریکا وضعیت امنیتی را بررسی و در خصوص احتمال نفوذ افراد به داخل آمریکا گفت‌وگو می‌کرده.

بر اساس اسناد اف‌بی‌آی، چندین شماره تلفن در دفتر تلفن «ابوزبیده»، یک عامل ارشد القاعده که در ماه مارس 2002 در پاکستان دستگیر شد، کشف شده که احتمالا دست‌کم به صورت غیرمستقیم با شماره تلفن‌هایی در داخل آمریکا مرتبط بوده است. یکی از این شماره‌ها در داخل آمریکا متعلق به شرکت «ASPCOL» است که در آسپن کلورادو واقع است و در حقیقت امور مربوط به اسکان «بندر بن‌سلطان» سفیر آمریکا در کلورادو را عهده‌دار بوده است. اف‌بی‌آی تأکید کرد که شرکت مذکور، یک خط تلفن دارد که در دفاتر تلفن مکتوب عنوان نشده است. در پاسخ اف‌بی‌آی به درخواست کمیته تحقیقات مشترک به تاریخ 18 نوامبر سال 2002 آمده است، «پیگردهای سازمان سیا نشان داد که هیچ ارتباطی میان شماره‌های پیدا شده در دفتر تلفن الزبیده با شماره‌های موجود در آمریکا وجود ندارد».

طبق یکی از اسناد اف‌بی‌آی، شماره تلفن یکی از محافظان شخصی در سفارت عربستان در واشنگتن، که برخی گفته‌اند احتمالا یک ....................................................................................... باشد، در وسایل الزبیده کشف شده است.

بنا به اعلام یکی از مأموران اف‌بی‌آی در شهر فینیکس آریزونا، اف‌بی‌آی به «محمد القادحین» (Mohammed Al-Qudhaeein) مظنون است که در  .................................................   . « القادحین» در یکی از رویدادهای سال 1999 در یکی از پروازهای خطوط هوایی «امریکا وست ایرلاینز»‌ نقش داشته است که البته دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس حالا به این نتیجه رسیده که شاید این حادثه یک مانور برای آزمودن امنیت پروازی بوده باشد. در طول این پرواز، « القادحین » و همکارش از مهمانداران پرواز سوالات مشکوک بسیاری پرسیده‌اند؛ «محمد القادحین» بعدا تلاش کرد تا دو مرتبه وارد کابین خلبان شود. او و همکارش در این پرواز به واشنگتن می‌رفتند تا در میهمانی سفارت عربستان شرکت کنند، و هر دو ادعا کردند که بلیط‌های آنها را سفارت عربستان خریداری کرده است. در مدت بازجویی‌ها، اف‌بی‌آی دریافت که هر دو نفر آنها که در این حادثه دست داشتند، ارتباطاتی با تروریسم دارند.

در نهایت کمیته‌ها به طور خاص در خصوص ماهیت جدی ادعاهای مطرح شده در یکی از یادداشت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هستند که توسط اعضای کمیته مشترک تحقیقات در پرونده‌های دفتر اف‌بی‌آی در سن‌دیگو کشف شده بود ابراز نگرانی کرده‌اند. این یادداشت، که ارتباطات مالی ادعایی میان هواپیماربایان یازده سپتامبر، مقامات دولت سعودی، و اعضای خاندان سلطنتی عربستان را مطرح می‌کند، توسط یکی از افسران سازمان سیا با نام ............................................................... و بر اساس اطلاعات مندرج در پرونده‌های اف‌بی‌آی تهیه شده بود. این افسر سازمان سیا این یادداشت را برای مرکز مبارزه با تروریسم فرستاد تا احتمال وجود اطلاعات بیشتر در سازمان سیا در این رابطه بررسی شود. وی همچنین یک نسخه از این یادداشت را به مأمور اف‌بی‌آی که مسئولیت بازجویی از یکی از افراد مورد بحث در این یادداشت را برعهده داشت، تحویل داد. با وجود پیامدهای مشخص این یادداشت برای آمریکا، مأمور اف بی آی مذکور، آن را در یکی از پرونده‌های فردی گذاشت و به مقرهای اف‌بی‌آی ارسال نکرد. در نتیجه مراکز اف‌بی‌آی از جملاتی که در این یادداشت عنوان شده بود مطلع نشده بودند تا اینکه کمیته تحقیقات مشترک آن را کشف و در مرکز توجهات قرار داد................................................................. .................................................................................................................................................................................................. .................................................

ارتباطات احتمالی دولت عربستان با تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی

برخی از هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر با افرادی که ممکن است با دولت عربستان مرتبط بوده‌ باشند، تماس داشته و از آنها کمک یا حمایت مالی دریافت کرده‌اند. اطلاعات بدست آمده از برخی منابع اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دست‌کم دو نفر از این افراد ظاهرا از افسران سازمان اطلاعات عربستان سعودی بوده‌اند. تحقیقات کمیته مشترک تأیید کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اطلاعاتی را در اختیار داشت که بیشتر بر اساس گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود و نیازمند تأیید مستقل بود؛ این اطلاعات نشان می‌داد که مقامات دولت عربستان در آمریکا ممکن است ارتباطات دیگری با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی داشته باشند.

در جلسات استماعی که در کمیته تحقیقات مشترک برگزار شد، هیچ یک از سازمان‌های سیا یا اف‌بی‌آی نتواسنتند به طور مشخص میزان حمایت عربستان از فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان و یا داخل آمریکا را تأیید کنند. هر دوی این سازمان‌ها اعلام کردند که مسائل مرتبط با تروریسم عربستان را به صورت خصمانه‌ای دنبال کرده‌اند.

پیش از یازدهم سپتامبر سال 2001، اف‌بی‌آی ظاهرا بر تحقیقات در خصوص ........................................................................... ................................................................................................................ اتباع عربستان در داخل آمریکا به دلیل جایگاه عربستان سعودی به عنوان متحد آمریکا متمرکز نشده بود. .................................................................................................................... ...........................................................................................  . یک نماینده ..................................................... اف‌بی آی، پیش از یازده سپتامبر، در جلسات استماع شهادت داد که اف‌بی‌آی «هیچ گزارشی از هیچ یک از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا» مبنی بر وجود یک ............... در آمریکا دریافت نکرده است.

از یک سو این احتمال وجود دارد که این نوع ارتباطات مطرح شده در گزارش‌های اف‌بی‌آی و سازمان سیا، همانطور که در ................... مورخ 2 جولای 2002 اعلام شد، «شواهدی متقن مبنی بر حمایت از این تروریست‌ها در داخل دولت عربستان»‌ باشد. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که تحقیقات بیشتر در خصوص این ادعاها توضیحاتی در خصوص این ارتباطات بدست دهد.

با توجه به پیامدهای جدی این اطلاعات در سطح ملی، رئیس کمیته تحقیقات مشترک جمع‌آوری اطلاعات مرتبط برای بازبینی تحقیقات و انجام بررسی‌های مناسب و اقدامات اطلاعاتی به اف‌بی‌آی و سازمان سیا ارجاع داده است.

ارتباطات احتمالی میان هواپیماربایان یازده سپتامبر و مقامات دولت سعودی در آمریکا

در بررسی اسناد و یادداشت‌های سازمان سیا و اف‌بی‌آی، اعضای کمیته تحقیقات مشترک اطلاعات ذیل را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند:

فردی که به «نواف الحازمی» و «خالد المحضار» کمک کرده ممکن است با دولت عربستان مرتبط بوده باشد. فرد دومی که با الحازمی و المحضار تماس گرفته نیز روابطی با دولت عربستان داشته شامل، ارتباطاتی با سفیر عربستان در آمریکا. همچنین گزارشی در پرونده‌های اف‌بی‌آی وجود دارد مبنی بر اینکه گفته شده هر دوی این افراد احتمالا افسران اطلاعاتی عربستان بوده‌اند.

هواپیماربایان یازده سپتامبر احتمالا با دیگر مقامات دولت عربستان در داخل آمریکا پیش از حملات یازده سپتامبر نیز در ارتباط بوده‌اند؛ و

مقامات دولت عربستان در آمریکا احتمالا با شبکه تروریستی اسامه بن‌لادن ارتباط داشته‌اند.

عمر البیومی و اسامه باسنان

این دو نفر که پیش از حملات یازده سپتامبر سال 2001 میلادی نیز برای اف‌بی‌آی شناخته شده بودند ممکن است به الحازمی و المحضار در زمانی که پیش از وقوع این حملات در سن‌دیگو زندگی می‌کردند کمک‌ها و یا پشتیبانی ارائه داده‌اند. در شرایطی که شواهد مستندی وجود دارد مبنی بر اینکه البومی به الحازمی و المحضار کمک کرده است، پرونده‌های اف‌بی‌آی صرفا شواهد محدودی را در خصوص ارتباطات باسنان با این دو فرد در خود جای داده است.

زمانی که الحازمی و المحضار به سن‌دیگو آمدند، البیومی کمک‌های قابل توجهی به آنها کرده است. قبل از این دو نفر با یکی از مأموران مخفی اف‌بی‌آی همخانه شوند، چند روز در آپارتمان البیومی ساکن بودند تا اینکه البیومی توانست برای آنها آپارتمانی پیدا کند. البیومی بعدا خودش هم پای اجاره‌نامه آنها امضا زده بود و حتی ممکن است کرایه نخستین ماه را نیز خودش پرداخت کرده باشد. پس از آنکه الحازمی و المحضار به آپارتمان جدیدشان نقل مکان کردند، البیومی یک میهمانی برپا کرد تا وجود آنها به جامعه سن‌دیگو را جشن گرفته خوشامد بگوید. او همچنین به «مظهر عبدالله» یکی دیگر از افراد در مرکز اسلامی سن‌دیگو (ICSD) مأموریت داد تا به آنها کمک کند بتوانند هر چه سریعتر خود را با جامعه آمریکا وفق دهند. عبدالله به عنوان مترجم آنها فعالیت می‌کرد و به آنها کمک کرد گواهینامه رانندگی بگیرند و آنها را وارد مدرسه خلبانی کرد. ................................................................................................................. ....................................................... .

اف‌بی‌آی، در طول بازجویی‌های بعد از یازده سپتامر دریافت که البیومی در مقایسه با آنچه قبلا مشخص شده بود، روابط بسیار بیشتری با دولت عربستان داشته است. در حقیقت، طبق یکی از اسناد اف بی‌آی به تاریخ 14 اکتبر 2002، البیومی «روابط بیش از حدی با دولت عربستان» داشته است. این ارتباطات در اسناد اف‌بی‌آی به این صورت تعریف شده است:

  • البیومی حسابدار یک سازمان هوانوردی شهری در عربستان از سال 1976 تا 1993 بوده است، زمانی که وی مجددا به آمریکا بازگشت؛
  • طبق اسناد اف‌بی‌آی، البیومی تماس‌های مکرری با Emir در وزارت دفاع عربستان، به عنوان مسئول کنترل ترافیک هوایی، داشته است؛
  • اف‌بی‌آی همچنین شواهدی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد البیومی 20 هزار دلار از وزارت دارایی عربستان در یک برهه از زمان دریافت کرده است؛
  • زمانیکه البیومی برای ورود به سیستم آموزشی آمریکا در سال 1998 درخواست پذیرش داده بود، نامه‌ای سفارت عربستان در اختیار داشته مبنی بر اینکه بورسیه کاملی از دولت عربستان دریافت می‌کند؛ و
  • البیومی زمانیکه در سن‌دیگو بود، از وزارت دفاع عربستان از طریق شرکتی با عنوان «ارجان» (Ercan) پول دریافت می‌کرده است. .......................... از این شرکت پس از حوادث یازده سپتامبر به اف‌بی‌آی گزارش داد که با وجود اینکه البیومی تنها یکبار در این شرکت حاضر شده بود اما حقوق ماهانه از این شرکت دریافت می‌کرده است.  .................... اعلام کرد که، در ابتدا، وی سعی کرده تا جلوی پرداخت ماهانه البیومی را بگیرد اما به او اعلام شده که این شرکت در صورت عدم پرداخت به وی، قراردادش را از دست خواهد داد. ............................... به اف‌بی‌آی اطلاع داد که در آن زمان این مسئله را به فساد عربستان مرتبط دانسته است.
  • البیومی همچنین تماس‌های مکرری با نهادهای عربستان در داخل آمریکا داشته است. در بررسی ریز مکالمات تلفن وی، اف‌بی‌آی به این نتیجه رسید که البیومی با نهادهای عربستان در داخل آمریکا در فاصله زمانی ژانویه تا می 2000 تقریبا صد مرتبه تماس گرفته است. طبق اعلام اف‌بی‌آی، البیومی با دست‌کم سه نفر در سفارت عربستان در واشنگتن، دو نفر در مرکز فرهنگی عربستان در واشنگتن، و سه نفر در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در تماس بوده است. در بررسی .................  .................. البیومی، مأموران اف‌بی‌آی دریافتند که وی تلفن فردی در کنسولگری عربستان در لندن را نیز در اختیار داشته است.

دو نفر از مأموران سابق سن‌دیگو در جلسه استماع غیرعلنی به تاریخ 9 اکتبر سال 2002، به این مسئله پرداختند که آیا البیومی یک افسر اطلاعاتی بوده است. افسر سابق این پرونده در شهادت خود اعلام کرد:

به اعتقاد من، [البیومی] همانند یک افسر اطلاعاتی عربستان عمل کرده است. و اگر او با هواپیماربایان در ارتباط بوده باشد، که به نظر می‌رسد اینطور بوده است، اگر او اجاره‌نامه را امضا کرده، اگر کمک مالی یا پرداختی به آنها داشته، بنابراین من اعلام می‌کنم که به طور مشخص این احتمال وجود دارد که در این میان ارتباطی با سازمان اطلاعاتی عربستان وجود داشته باشد.

یکی از کاراگاهان ویژه مسئول در سن‌دیگو اینطور شهادت داد که اف‌بی‌آی گزارش‌های متعددی از افرادی دریافت کرده بود که اعلام می‌کرد، البیومی یک افسر اطلاعاتی سعودی بوده است. پاسخ اف‌بی‌آی به تاریخ 18 نوامبر نیز همسو با این مسئله عنوان شده که آیا اف‌بی‌آی در حال حاضر نیز البیومی را یک افسر اطلاعاتی سعودی در نظر گرفته یا خیر. اف بی‌آی تأکید می‌کند که البیومی تا بعد از حملات یازده سپتامبر ...........................................................................................، اما پاسخ به درخواست کمیته همچنین از این امر حکایت دارد که «هیچ شواهدی وجود ندارد» که ثابت کند البیومی یک افسر اطلاعاتی سعودی بوده است.

اف‌بی‌‌آی گزارش‌هایی را از منابع موثق پیش از یازده سپتامبر 2001 دریافت کرده بود که نشان می‌داد البیومی ممکن است یک افسر اطلاعاتی سعودی باشد. البیومی به عنوان فردی شناخته می‌شد که به مقادیر زیادی پول از طریق عربستان دسترسی دارد، علیرغم این حقیقت که وی ظاهرا هیچ شغلی هم نداشت. یک بار پیش از یازده سپتامبر، اف‌بی آی اطلاعاتی دریافت کرد مبنی بر اینکه البیومی مبلغ 400 هزار دلار از عربستان سعودی دریافت کرده تا بودجه یک مسجد جدید در سن‌دیگو را تأمین کند. اف‌بی‌آی در خصوص البیومی در سال 1998 و 1999 تحقیقات ضدتروریستی انجام داد اما این تحقیقات در مرحله‌ای متوقف شده و پایان یافت.

تحقیقات اف‌بی‌آی از یازده سپتامبر 2001 به بعد نشان داد که البیومی با برخی عوامل تروریستی ارتباطاتی داشته است. «پاسکال جی. دامورو» دستیار مدیر اجرایی ضدتروریسم و ضداطلاعات در جلسه استماع 9 اکتبر 2002 اینطور شهادت داد که:‌

[ما] با دولت ................. درباره جمع‌آوری اطلاعات در خصوص فردی با نام ..................... که با القاعده ارتباط داشته و ارتباطاتی با البیومی نیز دارد، گفت‌وگو کردیم.

علاوه براین، اف‌بی‌آی نتایج تحقیقات درباره .................. البیومی را اینطور گزارش داد که «پس از ترجمه کامل و دقیق اسناد البیومی، مشخص شد که البیومی در مکاتباتش راهنمایی‌هایی برای جوانان مسلمان ارائه می‌کرده و برخی از این نوشته‌ها را می‌توان به عنوان متونی جهادگرا تفسیر کرد».

طبق اطلاعات بدست آمده توسط اف‌بی‌آی پس از یازده سپتامبر 2001، البیومی همچنین در یکی از درخواست پذیرش‌هایی که برای مراکز آموزشی ارسال کرده بود، نوشته بود که برای شرکتی با نام «Dallah Avco» کار می کرده است. طبق یافته‌های اف‌بی‌آی، شرکت «ارجان» پیمانکار زیرمجموعه شرکت «Dallah Avco» به حساب می‌آید. طبق سند جداگانه .......، «Dallah Avco» نیز زیرمجموعه شرکت بزرگتری با نام «Avco Dallah Trans Arab» فعالیت دارد که این شرکت نیز خود، به صورت زیرمجموعه شرکت بزرگتر «توسعه و سرمایه‌گذاری البرکات» فعالیت دارد. شرکت «Avco Dallah» ظاهرا قراردادهایی را برای تمیزکردن و خدمات نگهداری هواپیما در سه فرودگاه مهم عربستان به امضا رسانده است. سند ........... از این امر حکایت دارد که ........................................................................... این شرکت ارتباطاتی با اسامه بن‌لادن دارد. دفاتر اف‌بی‌آی در فوریه سال 2001 از ارتباط میان «Dallah Avco» و «البرکات» مطلع شدند، اما دفتر سن‌دیگو ظاهرا هرگز این اطلاعات را دریافت نکرد.

طبق اسناد اف‌بی آی، پرداخت‌های البیومی در مدت زمانی که الحازمی و المضار در آمریکا بودند، افزایش یافت. طبق یک بررسی جدید........... درباره روابط میان حملات تروریستی و عناصر دولت عربستان، پیش از اینکه الحازمی و المحضار وارد آمریکا شوند، البیومی در مجموع حدود 465 دلار ماهانه به عنوان مقرری دریافت کرده است. طبق سند ..........، در ماه مارس 2000، یک ماه پس از آنکه الحازمی و المحضار وارد سن‌دیگو شدند، مقرری البیومی به بیش از 3700 دلار ماهانه افزایش یافت و تا دسامبر سال 2000 همان مقدار باقی ماند، درست زمانی که الحازمی سن‌دیگو را ترک کرد. مقرری البیومی سپسس به حدود 3200 دلار ماهانه کاهش یافت و تا زمانی که البیومی در ماه آگوست سال 2001 ، حدود یک ماه قبل از حملات یازده سپتامبر، آمریکا را ترک کند همین مقدار باقی ماند.

یادداشت .......... مورخ 2 جولای 2002، به نادرست تأکید می کرد که همسر البیومی در زمانی که در سن‌دیگو زندگی می‌کردند، ماهانه 1200 دلار از شاهزاده «حیفاء بنت سلطان»، همسر شاهزاده بندر بن‌ سلطان سفیر عربستان در آمریکا دریافت کرده است. اف‌بی‌آی حالا تأیید کرده که فقط همسر «اسامه باسنان» به صورت مستقیم از همسر بندر بن‌سلطان پول دریافت کرده، اما همسر البیومی تلاش کرده تا سه فقره چک متعلق به همسر سفیر عربستان را که در وجه همسر «باسنان» صادر شده بود، دریافت و به حساب‌های شخصی خود واریز کند.

کمیته تحقیقات مشترک به این نتیجه رسید که در پرونده‌های اف‌بی آی، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اسامه باسنان نیز با المحضار و الحازمی در ارتباط بوده است. این ارتباطات شامل موارد ذیل می‌شود:

باسنان یکی از همکاران بسیار نزدیک عمر البیومی بوده و در تماس‌های تلفنی البیومی نیز زمانی که هر دو در سن‌دیگو بودند، در روز چندین بار نام وی آورده شده است. باسنان همچنین روابط نزدیکی با تعدادی افراد دیگر مرتبط با هواپیماربایان داشته است از جمله «عمر بکاربشات» که در اسناد اف‌بی‌آی از وی با عنوان برادر ناتنی باسنان یاد شده است؛

طبق یکی از اسناد اف‌بی‌آی به تاریخ 6 اکتبر 2001، باسنان به یکی از مأموران مخفی اعلام کرده بود که از طریق البیومی با نواف الحازمی ملاقات کرده است. وی در ادامه گفته بود که با دو نفر از نوزده نفر هواپیماربایان یازده سپتامبر از طریق عمر البیومی دیدار داشته است. طبق سند اف‌بی‌آی، وی همچنین گفته بود که البیومی به این دلیل دستگیر شده بود که الحازمی و المحضار را خیلی خوب می شناخت. این سند در ادامه می‌گوید، باسنان و البیومی «مدت‌ها با یکدیگر بسیار نزدیک» بوده‌اند.

باسنان در آپارتمانی روبروی خیابان محل زندگی الحازمی و المحضار زندگی می‌کرده است.

باسنان به یکی از منابع اف‌بی‌آی پس از حملات یازده سپتامبر گفته بود که وی بیش از البیومی به هواپیماربایان کمک کرده است؛

اف بی آی از تماس‌ها میان هواپیماربایان و یکی از دوستان نزدیک باسنان با نام «خالد الکید» (Khaled al-Kayed)، مطلع است. این فرد یک خلبان خطوط هوایی تجاری و مربی پرواز است که در سن‌دیگو زندگی می‌کند. الکید در اعترافات خود به اف‌بی‌آی اعلام کرد که در ماه می سال 2000، المحضار و الحازمی با او تماس گرفته‌اند تا برای خلبانی هواپیمای جت بوئینگ آموزش ببینند.

اسناد اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که اسامه باسنان ........................................................................................................................... .............. . پاسخ اف‌بی‌آی در تاریخ 18 نوامبر 2002 از این امر حکایت دارد که این یک فرضیه تحقیقات اولیه بر اساس گزارش یکی از مأموران مخفی بوده که اف‌بی‌آی قادر به تأیید آن نیست. با این وجود اطلاعات بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه باسنان احتمالا با ............................. ارتباط داشته است. در سال 1992، در حالیکه باسنان در واشنگتن زندگی می‌کرد، از مرکز آموزشی عربستان سعودی به عنوان یکی از مراکز محل خدمت خود یاد کرده بود. اسناد اف‌بی آی از این امر حکایت دارد که ........................................................... .................................................................................................................................................................................................. ................................................................................... .

باسنان همچنین روابط دیگری با دولت عربستان نیز داشت. همسر باسنان کمک‌هزینه ماهانه از همسر سفیر عربستان دریافت می‌کرد. در تحقیقات جدیدی از محل زندگی باسنان، اف‌بی‌آی نسخه‌هایی از چک‌های بانکی پیدا شد که در وجه همسر باسنان و از حساب همسر بندر بن‌سلطان در بانک Riggs صادر شده بود. اف‌بی‌آی اعلام کرد که درخواستی در این بانک در رابطه با حساب همسر سفیر عربستان مطرح شده بود که از ژانویه 1999 به بعد ماهانه مبلغ 2000 دلار به همسر باسنان پرداخت شود. همسر باسنان نیز ظاهرا این مبلغ را تحت عنوان «خدمات پرستاری» دریافت کرده اما طبق سند .........، هیچ شواهدی درباره ارائه خدمات پرستاری توسط همسر باسنان وجود نداشته است................................................................................................................................................................. ........................................................................................................................................................................................... ................................. .

دست‌کم در یک مورد، باسنان یک فقره چک را مستقیما از حساب بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. طبق اعلام اف‌بی‌آی، در تاریخ 14 می 1998، باسنان یک فقره چک از بندربن‌سلطان را با مبلغ 15 هزار دلار نقد کرده بود. همسر باسنان نیز دست‌کم یک فقره چک مستقیما از بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. او همچنین یک فقره چک دیگر را نیز از همسر بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود که در تاریخ 8 ژانویه 1998 به مبلغ 10 هزار دلار نقد شده بود.

در تاریخ نهم اکتبر سال 2001، پاسکال جی.‌ دامور در مقام دستیار مدیر اجرایی مبارزه با تروریسم اف‌بی‌آی در جلسه استماع دراین رابطه گفت:

«من معتقدم که مبلغی پول از همسر بندر بن‌سلطان، دریافت شده است، ماهانه حدود 2 هزار دلار و در مجموع حدود 64 هزار دلار. اما اینکه دلیل اصلی این انتقال پول چه بوده هنوز مشخص نیست.»

............................................................................................................... اینطور شهادت داد که:

........................................................................................................... . او به افراد و گروه‌های مختلف و متعددی در سراسر جهان پول می‌دهد. ما توانسته‌ایم برخی از این‌ها را متوجه شویم... اما شاید اگر بتوانیم کشف کنیم که وی به 20 گروه افراط‌گرای مختلف پول داده ، شاید اینجا به الگویی خاص برسیم.

اف‌بی‌آی همچنین اطلاعات بیشتری بدست آورد که به طور مشخص نشان می‌داد باسنان یک افراط‌گرا است و از اسامه بن‌لادن حمایت می‌کرده است. در سال 1993، اف‌بی‌آی مطلع شد که باسنان یک میهمانی برای Blind Shaykh در خانه خود در واشنگتن در اکتبر 1992 برگزار کرده است. باسنان همچنین در اظهاراتش به یکی از مأموران مخفی اف‌بی‌آی از بن‌لادن بسیار تمجید کرده و از او به عنوان خلیفه رسمی و حاکم جهان اسلام یاد کرده است. طبق اعلام مأمور مخفی اف‌بی‌آی، باسنان طوری درباره بن‌لادن صحبت کرده که «گویا او خداست». باسنان همچنین به این مأمور اف‌بی آی اعلام کرده که شنیده دولت آمرکا صدور ویزا برای دانشجویان خارجی را متوقف کرده است. او چنین اقداماتی را غیرضروری می‌دانست چرا که معتقد بود همین الان نیز آنقدر مسلمان در آمریکا هستند که بتوانند آمریکا را نابود کرده و ظرف ده تا پانزده سال آینده یک کشور اسلامی تأسیس کنند. طبق اسناد اف‌بی‌آی، باسنان همچنین خانواده بن‌لادن در عربستان را نیز می‌شناخت و با آن دسته از افراد خانواده وی که در آمریکا زندگی می‌کردند نیز تلفنی صحبت کرده بود.

شماره تلفن‌هایی که ابوزبیده را به شرکتی در آمریکا و یک دیپلمات سعودی در واشنگتن مرتبط می‌کرد

در تاریخ 28 مارس 2002، نیروهای آمریکا و ائتلاف دفتر تلفن ابوزبیده را که دولت آمریکا وی را به عنوان هماهنگ‌کننده عملیاتی ارشد القاعده شناسایی کرده بود، بازیابی کردند. طبق یک سند اف‌بی‌آی، « در بررسی ریز مکالمات وی، چند شماره در دفترتلفن زبیده پیدا شد که شماره آمریکا بود». یکی از این شماره‌ها در میان شماره‌تلفن‌های ثبت شده داخل آمریکا نبود و به شرکت «ASPCOL» در آسپن کلورادو تعلق داشت. در تاریخ 15 جولای 2002، اف‌بی‌آی یک درخواست به دفتر دنور فرستاد تا این ارتباط بررسی شود. در تاریخ 19 سپتامبر 2002، مأموران دفتر اف‌بی‌آی در دنور پاسخ این درخواست را دادند و اعلام کردند که تحقیقات اولیه را به پایان رسانده‌اند.

طبق اعلام دفتر دنور، شرکت ASPCOL شرکت مادری است که مدیریت امور اقامت بندر بن‌سلطان در کلورادو را به عهده داشت است. حفاظت از این مکان بر عهده شرکت امنیتی «سیمیتار سکیوریتی» رود. مأموران دفتر اف‌بی‌آی در دنور همچنین تأکید کردند که نه ASPCOL و نه «سیمیتار سکیوریتی» شماره‌ای در کتاب تلفن‌های آمریکا ندارند. علاوه‌براین، دفتر وزارت خارجه کلورادو نیز هیچ سابقه‌ای از ASPCOL پیدا نکرد. دفتر دنور تلاش نکرد تا هیچ تحقیقات محلی درباره این شرکت انجام دهد چرا که معتقد بودند انجام هرگونه تحقیقات محلی در رابطه با این شرکت به سرعت توسط کارکنان سفارت عربستان در آمریکا شناسایی می‌شود. به دلیل حساسیت این موضوع تصمیم بر این شد تا تحقیقات درباره این شرکت به حالت تعلیق در‌آید تا دستورالعمل بیشتری از دفتر مرکزی اف‌بی‌آی دریافت شود.

طبق اعلام اف‌بی‌آی، شماره تلفن فردی با نام .......................................... از «مک‌لین» در ویرجینیا در میان وسایل ابوزبیده پیدا شد. .................. ظاهرا یکی از محافظان شخصی سفارت عربستان در واشنگتن است. اف‌بی‌آی حالا به این مسئله مظنون است که ممکن است او یک ........................................... بوده باشد. در سندی به تاریخ 17 سپتامبر 2002، اف‌بی‌آی تأکید کرد که این سازمان تحقیقاتی را درباره ............... به دلیل وسعت و ارزش بالای محل اقامتش و فعالیت مشکوک وی در نزدیک شدن به یکی از مأموران جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز کرد. همچنین به نظر می‌رسید که ........................... با ................................................................................، که در ..............................................، در مک‌لین ویرجینیا سکونت داشته، در تماس بوده است. اف‌بی‌آی بعدا این آدرس را به عنوان آدرس بندربن سلطان شناسایی کرد. بنا به اعلام اف‌بی‌آی، ............. رسما راننده سفارت عربستان بوده است. شماره .......................... نیز با شرکت ASPCOL، شرکت بندر بن‌سلطان در کلورادو مرتبط اعلام شد.

همچنین باید بر این مسئله نیز تأکید شود که پاسخ اف بی آی به تاریخ 18 نوامبر 2002، از این امر حکایت دارد که «ردگیری‌های سیا هیچ ارتباط مستقیمی میان شماره‌های کشف شده در دفتر تلفن ابوزبیده و شماره‌های داخل آمریکا پیدا نکرده است».

دولت آمریکا همچنین یک شماره دیگر مربوط به ویرجینیا در یکی از محل‌های اختفای اسامه بن‌لادن در پاکستان پیدا کرد. این شماره به نام فردی با نام ................................ به ثبت رسیده که .................................................................................. در ماه ژوئن 2002 مورد بازجویی اف‌بی‌آی قرار گرفت. وی توضیح نداد که چرا شماره او در محل اختفای بن‌لادن در پاکستان کشف شده اما اعلام کرد که معمولا خدماتی به یک زوج ارائه می‌داده که دستیاران شخصی بندر بن‌سلطان بوده‌اند. راننده این زوج فردی با نام ..................................................... بوده که در سفارت عربستان در واشنگتن مشغول به فعالیت بوده است. طبق ...................... معمولا ........................................... نامیده شده و مکررا به پاکستان رفته و بازمی‌گشته است.

دیگر مقامات دولت عربستان در آمریکا که ممکن است با هواپیماربایان 11 سپتامبر در تماس بوده باشند

در میان افرادی که ممکن است همکاران الحازمی و المحضار بوده باشند، نام «شیخ الثمیری» نیز به چشم می‌خورد. طبق یکی از یادداشت‌های .................. که توسط اعضای کمیته تحقیقات مشترک بازبینی شد، «نشانه‌های اولیه از این امر حکایت دارد که الثمیری ممکن است ارتباطی فیزیکی یا مالی با الحازمی و المحضار داشته باشد، اما ما هنوز در حال بررسی این احتمال هستیم». الثمیری یکی از دیپلمات‌های کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس است و به عنوان یکی از «امامان» در مسجد ملک فهد در کالور سیتی، کالیفرنیا نیز فعالیت دارد...................................................................... ....................................................................................................................................................................... .........................................................................................................................................

طبق اسناد اف‌بی‌آی، مسجد ملک فهد در سال 1998 با بودجه‌ای که عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی تأمین کرده بود، ساخته شد. اعضای کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در مراسم این مسجد شرکت می‌کنند و این مسجد به طرز گسترده‌ای به ترویج عقاید ضدغربی شهرت دارد. اسناد اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که «مظهر عبدالله»، پیش از آنکه المحضار به عربستان بازگردد، یک بار با خودرو، الحازمی و المحضار را به مسجد ملک فهد رسانده است.

چندین نفر در سواحل شرقی آمریکا که هواپیماربایان ممکن است آنها را نیز ملاقات کرده باشند، با دولت عربستان ارتباطاتی داشته‌اند. پس از حملات تروریستی، اف‌بی‌آی کشف کرد که در سپتامبر 2001، فردی با نام «صالح الحسین» در همان هتلی در «هرندن» ویرجینیا اقامات داشت که الحازمی زمانی در آنجا سکنی گزیده بود. طبق اسناد اف‌بی‌آی، الحسین ظاهرا یک «مقام/کارمند وزارت کشور عربستان سعودی» است. وی ادعا کرده که هواپیماربایان را نمی‌شناسد اما مأموران اف‌بی‌آی در دفتر واشنگتن معتقدند که وی آنها را فریب می‌دهد. بازجویی از الحسین زمانی که وی یا غش کرد و یا تظاهر کرد که دچار حمله‌ای شده که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد،‌ متوقف شد. او چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد و با وجود تلاش‌های نیروهای پلیس برای پیدا کردن و بازجویی مجدد از او، توانست آمریکا را ترک کند.

صالح الحسین عموی «سامی عمر الحسین» است. سامی الحسین با انجمن اسلامی آمریکای شمالی (IANA) در ارتباط است و تحت پیگردهای ضدتروریستم اف‌بی‌آی بوده است. اف‌بی‌آی همچنین کشف کرد که صالح الحسین یکی از حامیان اصلی این انجمن به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی فعال در میشیگان بوده که وقف ترویج اسلام در سراسر جهان شده است. طبق اعلام اف‌بی‌آی، مأموریت انجمن اسلامی آمریکای شمالی در حقیقت ترویج بنیادگرایی اسلامی و دکترین سلفی در سراسر آمریکا و در سطح گسترده‌تر در سراسر جهان است. این انجمن از خیرین ثروتمند سعودی، شیوخ مسلمان افراط‌گرا و سازمان‌های غیردولتی مشکوک درخواست کمک مالی کرده است. طبق اسناد اف‌بی‌آی، انجمن اسلامی آمریکای شمالی از بندر بن‌سلطان نیز درخواست کمک کرده اما اسناد به وضوح نمی‌گوید که آیا بندر بن‌سلطان واقعا به این سازمان کمک مالی کرده است یا خیر.

اسناد اف‌بی‌آی همچنین نشان می‌دهد که چندین افسر نیروی دریایی سعودی با هواپیماربایان حوادث یازده سپتامر در تماس بوده‌اند. اسناد اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دفتر سن‌دیگو تحقیقاتی در زمینه مبارزه با تروریسم در رابطه با فردی با نام «اسامه نوح»، یک افسر نیروی دریایی سعودی، به دلیل ارتباط وی با «نواف الحازمی» و «خالد المحضار» آغاز کرده است. علاوه براین، «لفی الحربی» (Lafi Alharbi)، یک افسر دیگر نیروی دریایی عربستان، با المحضار و الحازمی به عنوان هواپیماربایان پرواز 77 از تاریخ 11 مارس سال 2000 تا 27 مارس 2000 تماس تلفنی داشته است.

دفتر اف‌بی‌آی در جکسون‌ویل تحقیقاتی را در خصوص اینکه آیا «صالح احمد بدیوی»، یکی از افسران نیروی دریایی عربستان با هیچ یک از هواپیماربایان در تماس بوده یا خیر، آغاز کرد.................................................... ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................ ....................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................... .....................................

اف‌بی‌آی همچنین در جریان تحقیقات درباره یازده سپتامبر که با نام مستعار «PENTTBOM» شهرت یافت، دریافت که ارتباطات ضعیفی میان کارکنان دولت عربستان سعودی و هواپیماربایان داشته‌اند. برای مثال طبق اعلام اف‌بی‌آی، فردی با نام «فهد عبدالله صالح باکله» (Bakala) از دوستان نزدیک «احمد الغامدی» و «حمزه الغامدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر بوده است. «باکله» قبلا به عنوان «خلبان خاندان سلطنتی سعودی خدمت کرده و اسامه بن‌لادن را از افغانستان به عربستان سعودی در زمان تبعیدش به این کشور منتقل کرده است». علاوه براین، یک منبع اف‌بی‌آی اعلام کرد که پس از حملات یازده سپتامبر وی 50 درصد مطمئن بود که المحضار از آپارتمانی در مک‌لین بازدید کرده است که بعدا در ماه جولای و آگوست سال 2001، «حمد اللطیبی» (Hamad Alotaibi) از دفتر نظامی سفارت عربستان در آن ساکن شده است. اسناد اف‌بی‌آی همچنین تأکید دارد که «سعید الغمدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر احتمالا از این آپارتمان دیدن کرده است.

ارتباطات میان مقامات دولت سعودی در آمریکا و دیگر فعالان تروریستی

همچنین،‌کمیته مشترک تحقیق، گزارش‌ها و پرونده‌های اف‌بی‌‌آی را مورد بازبینی قرار داد، و خبر از روابط احتمالی میان مقامات دولت سعودی و عاملان تروریستی‌ داد.

برای نمونه،‌ بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهدی وجود دارد که «مروان الشحی» و «محمد عطا»،‌ از هواپیماربایان، در تماس و ارتباط با «محمد رفیق قادر هرورانی» (Mohammad Rafique Quadir Harurani)، از افراد تحت بازجویی‌های ضد تروریسم اف‌بی‌‌آی از سال 1999 و از نزدیکان اسامه بن‌لادن، بوده‌اند. از عبدالله بن‌لادن، در اسناد اف‌بی‌‌آی،‌ به عنوان برادر ناتنی بن‌لادن یاد شده است. عبدالله بن‌لادن که در چندین نوبت تحت بازجویی‌های اف‌بی‌آی بوده است، در حال حاضر در آمریکاست. ............................................................................................... ......................... .............. .................... وی مدعی است که به عنوان کارمند اداری سفارت عربستان در آمریکا مشغول به کار است. عبدالله بن‌لادن، منابع مالی لازم برای شرکت (کمپانی) قادر را تأمین کرده و قادر، نامش را در فهرست تماس اضطراری برای فرزندانش،‌ آورده است. همچنین،‌ آن دو به طور مداوم از طریق ایمیل و تلفن با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

بر اساس اسناد اف‌بی‌‌آی، عبدالله بن‌لادن با شماری از سازمان‌های تروریستی در ارتباط بوده است. وی رئیس و مدیر «انجمن جوانان مسلمان جهان عرب» (WAMY) و «مؤسسه علوم اسلام و عربی» (Institute of Islamic and Arabic Sciences) در آمریکا، می‌باشد. هر دوی این سازمان‌ها، شعبه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد مستقر در ریاض عربستان می‌باشند. بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهد و دلایلی وجود دارد که انجمن جوانان مسلمان جهان عرب، «به طور نزدیکی در ارتباط با تأمین منابع مالی اقدامات تروریست‌های بین‌المللی است و در گذشته، از افرادی که مایل به نبرد در جنگ افغانستان [با شوروی سابق] بوده‌اند، پشتیبانی‌های لجستیکی انجام داده است.» در سال 1998، سیا گزارشی را منتشر کرد که طی آن از انجمن مذکور به عنوان سازمان مردم‌نهادی با ارتباطات احتمالی با شبکه‌های عرب‌-افغان‌، حماس، افراط‌گرایان الجزایری، نظامیان فیلیپینی، یاد کرده که کمک‌های مالی و آموزش‌، و حمایت‌های لجستیکی‌ در اختیار آنها قرار داده است.[1]

علاوه بر این،‌ با احتمال برخورداری از اهمیت بالقوه،‌ حداقل در گذشته، « Mohammah al-Qudhaeein » و «حمدان الشلوی»،‌ افرادی که در حادثه 1999 دخیل بودند، نیز در این فهرست حضور دارند. Al-Qudhaeein و الشلوی از فینیکس به واشنگتن سفر می‌کردند تا در یک مهمانی که در سفارت عربستان برگزار می‌شد، حضور داشته باشند. پس از آنکه آنها در فینیکس، سوار هواپیما شدند، از خدمه سؤالاتی فنی و تکنیکی پرسیدند به طوری که از دید خدمه شک‌برانگیز بود. هنگامی که هواپیما در آسمان در حال پرواز بود، Al-Qudhaeein از خدمه می‌پرسد که سرویس بهداشتی کجاست. یکی از خدمه انتهای هواپیما را نشان می‌دهد، با این حال، Al-Qudhaeein، به جلوی هواپیما می‌رود و دو بار تلاش می‌کند تا به کابین هواپیما وارد شود. هواپیما فرود اضطراری می‌کند و اف‌بی‌آی به بررسی این مسئله می‌پردازد. اما تصمیم می‌گیرد که وی را مورد پیگرد قرار ندهد. در همان حال، Al-Qudhaeein و الشلوی مدعی می‌شوند که سفارت عربستان هزینه بلیط آنها را پرداخت کرده است.

پس از آنکه اف‌بی‌آی متوجه می‌شود فردی که در فینیکس تحت بازجویی‌های مربوط به ضدتروریسم قرار دارد، مشغول راندن خودروی الشلوی است، پلیس دست به بازجویی و تحقیقات ضدتروریسم از الشلوی می‌زند. در نوامبر سال 2000 میلادی،‌ ‌اف‌بی‌آی گزارشی را از ......................دریافت کرد که الشلوی در اردوگاهی در افغانستان، دوره‌های آموزش نظامی و آموزش‌های مربوط به انفجار را گذرانده تا حمله‌ای مانند حمله به «برج‌های خُبر» (Khobar Towers) را انجام دهد. پس از 11 سپتامبر، دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، اتفاقات سال 1999 در داخل هواپیما را مهم و قابل‌ملاحظه‌ می‌خواند. یکی از مقامات دفتر، دلیل این امر را شرح می‌دهد: «دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس هم اکنون بر این باور است که هر دو فرد مذکور، به طور خاص در تلاش بوده‌اند تا به منظور کسب آمادگی و پیشبرد عملیات بن‌لادن و القاعده،‌ اصول و عملکرد امنیتی خط هواپیمایی «امریکا وست ایرلاینز» را مورد امتحان قرار دهند.»

مأموری که پیش‌نویس گزارش فینیکس را تهیه کرده بود در جلسه شهادتش در مقابل کمیته مشترک،‌ ابراز داشت:

در جهان پس از 11 سپتامبر، من به عقب بازگشتم و این اتفاق را به عنوان تمرینی و مشقی (نظامی)‌ برای عملیات تروریستی 11 سپتامبر دیدم. این امر هم اکنون در حال بررسی است.

پس از 11 سپتامبر 2001، القادحین ................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................

 

مأمور اف‌بی‌آی در فینیکس طی مصاحبه‌ها اظهار داشت که «Al-Qudhaeein» در آمریکا به تحصیل مشغول بوده و منبع درآمد مشخصی نداشته است. وی به طور مرتب با مقامات سعودی در آمریکا در ارتباط بوده و در امور مربوط به جامعه سعودی‌ها در آمریکا، فعال بوده است. وی مدیر یک «کلوپ سعودی»‌ در فینیکس بوده و به دانشجویان عربستانی آن منطقه کمک می‌رسانده است. بنا به اطلاعات اف‌بی‌آی، وی از مقامات سعودی کمک مالی دریافت می‌کرده است.

در گزارش اف‌بی‌آی، دلایل دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است افرادی از دولت سعودی به شبکه‌های تروریستی کمک کرده باشند. برای نمونه، اف‌بی‌آی مسجد «ابن تیمیه» در «کالور سیتی» را، چه قبل و چه بعد از 11 سپتامبر، محلی برای انجام اقدامات افراط‌گرایانه تشخیص داده بود. پیش از حملات 11 سپتامبر، برخی از افراد مورد بازرسی قرار گرفته از سوی تیم تحقیق «سن دیگو»، ارتباطات نزدیکی با مسجد مذکور داشتند. بر اساس مصاحبه‌ها و بررسی‌ گزارش‌های اف‌بی‌آی، مأمور پلیس «سن دیگو» در آن زمان بر این باور بوده که این افراد در مسجد مذکور، در حال پول‌شویی، اول برای نهادهای غیرانتفاعی در سومالی و بعد برای افراد و گروه‌های مرتبط با «اسامه بن‌ لادن»اند.

اف‌بی‌آی بر این باور است که هم مسجد تیمیه در لس‌آنجلس، و هم مرکز اسلامی سن‌دیگو، مشغول پول‌شویی‌اند.

بنا گفته‌های مأمور پیشین اف‌بی‌آی در سن‌دیگو که پیش از این در این تحقیقات همکاری داشته، این طرح و شیوه عمل، دولت عربستان را قادر می‌سازد تا به طور غیر مستقیم و مخفی، بودجه القاعده را تأمین کند. در 9 اکتبر سال 2002، این مأمور سابق، طی شهادت‌اش در مقابل کمیته تحقیق، در خصوص احتمال پول‌شویی صحبت کرد و گفت:

گمان من بر این است که سعودی‌ها تا حدی در این امر نقش دارند. و احتمالاً 70 تا 80 درصد جمعیت عربستان سعودی از اسامه بن لادن حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، برخی شواهد، نشان از حمایت دولت عربستان از تروریست‌ها، از طریق سازمان‌های خیریه، دارد. بنیاد خیریه «ام القرا» که در عربستان مستقر است، سازمان غیر دولتی اسلامی‌ است که با اقدامات تروریستی مرتبط است. بنا به گزارش تروریسم، منتشر شده از سوی اطلاعات وزارت دفاع در سال 2002 میلادی، فعالیت‌های صورت گرفته در «ام القرا» که مرتبط با تروریسم‌اند، عبارتند از: انتقال‌ مشکوک وجه، جعل سند، ایجاد اشتغال برای مظنونان تروریستی تحت تعقیب،‌ تأمین مالی سفر جوانان برای شرکت در آموزش‌های جهادی. گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که از سال 2001 میلادی به این سو، رابطان بنیاد خیریه اسلامی «ام القرا»،‌ بیش از 330 هزار دلار وجه نقد که از سفارتخانه‌های سعودی در شرق دور دریافت کرده‌اند را منتقل نموده‌اند. در ژانویه سال 2002،‌ «یاسر سید محمد» به تایلند سفر کرده تا نزدیک به 20 هزار دلار وجه نقد از سفارت سعودی‌ها در بانکوک دریافت کند.

همچنین، در اوایل نوامبر سال 2001 میلادی،‌ دستیار شخصی مدیر مرکز مذکور، به کوالالامپور سفر کرد تا در نشستی در سفارتخانه عربستان در مالزی، شرکت کند. بنا به گزارش وزارت دفاع، وی با ده‌ها هزار دلار پول نقد به آمریکا بازگشت.

مقامات سیا، ‌اف‌بی‌آی و نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، همگی در خصوص ارتباطات بنیاد «الحرمین» با دولت سعودی و اقدامات تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند. بنا به جوابیه‌ 18 نوامبر 2002 اف‌بی‌آی،‌ بنیاد اسلامی «الحرمین» ارتباطاتی آشکار با دولت سعودی دارد. همچنین،‌ گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که بنیاد مذکور از القاعده حمایت مالی و لجستیکی می‌کند. بنیاد الحرمین، در سال 1993 میلادی، دفتر خودش در آمریکا را در «اشلند» ایالت اورگان بنا نهاد و از آن زمان، تقریباً 700 هزار دلار از دفاتر مرکزی واقع در عربستان سعودی، دریافت کرده است. بنیاد الحرمین متمایل بود تا امام جماعت مسجدی در کالیفرنیا، که توسط «البیومی» اداره می‌شد، را منصوب کند.

علاوه بر این وکیل حقوقی وزارت خزانه‌داری، از فعالیت‌های بنیاد الحرمین ابراز نگرانی کرد. وی گفت که این بنیاد بزرگترین بنیاد خیریه در جهان اسلام است و نامش مترادف با خیریه. مدیران این بنیاد از اعضای خاندان سلطنتی سعودی هستند؛ حامیان مالی اصلی این بنیاد، از اعضای خاندان سعودی‌اند، ما خیلی اطلاعات زیادی از مراکز اصلی و عمده این بنیاد نداریم و نمی‌دانیم که آیا آنها به طور آگاهانه از اقدامات القاعده حمایت می‌کنند یا نه. شواهدی در دست است که نشان می‌دهد برخی از دفاتر این بنیاد، با افراط‌گرایان اسلامگرا، ارتباطات چشمگیری دارند.

مقامات سیا اخیراً عنوان کردند که در تحقیقاتشان از بنیاد الحرمین به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. آنها اعلام کردند که یک سال پیش گزارش‌هایی مبنی بر ارتباطات نزدیک دفاتر و شعب بنیاد الحرمین با القاعده وجود داشت... طی سال گذشته ما اطلاعاتمان از فعالیت‌های آنها را افزایش دادیم... بنا به یافته‌های ما، مدیر دفتر مرکزی این بنیاد در حمایت از تروریسم نقش دارد؛ همچنین این امر تردید‌هایی را در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شاهزاده نایف برانگیخته است.

فرد مورد بازجویی اف‌بی‌آی، در ارتباط نزدیک با یکی از اعضای خاندان آل سعود است. با اینکه وی دیگر در آمریکا اقامت ندارد ولی هنوز تحت نظر و تحقیقات اف‌بی‌آی می‌باشد. اف‌بی‌‌آی تحقیقاتی را از ................... کلید زده که یکی از کاکنان خط هواپیمایی سعودی است. در 1999 پس از دریافت اطلاعاتی ........................... که ابو زبیده،‌ دستیار و معاون بن‌لادن، با شماره‌ تلفنی متعلق به ........................در پورتلند در تماس بوده است. در ماه می 2001 میلادی،‌دو نفر در بحرین دستگیر شدند و بعدها اعتراف کردند که قصد داشته‌اند، تأسیسات آمریکا در عربستان را منفجر کنند. یکی از آنها گذرنامه‌ای داشت که به یکی از ....................صادرشده بود. علاوه بر این،‌ دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، گزارشی را دریافت کرد که ............... در 1999 در حال بررسی امنیت پرواز و بازرسی‌ها، در مرزهای جنوب‌غربی آمریکا بوده و در خصوص امکان نفوذ افراد به خاک آمریکا بحث می‌کرده است.

اف‌بی‌آی اطلاعاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد....................... روابط بسیار نزدیکی با یکی از شاهزاده‌های سعودی دارد و در بسیاری از سفرها و حتی سفر به آمریکا وی را همراهی می‌کرده است. بنا به گزارش اف‌بی‌آی، ..........................به تازگی در زندان گوانتانامو مورد بازجویی قرار گرفته. وی به مأموران اف‌بی‌آی گفته که با کار در خط هواپیمایی عربستان، درآمد آنچنانی نداشته است و منبع دیگر درآمدش یکی از شاهزاده‌های سعودی به نام «خالد البندر» بوده است. او اظهار داشته که کارهای مختلف برای این شاهزاده انجام می‌داده از جمله از مادربزرگ وی، مراقبت و نگهداری می‌کرده است. مأموران اف‌بی‌آی در دفتر پورتلند نسبت به ............... و دیگران ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که در پوشش کارکنان خط هواپیمایی عربستان قادر بوده‌اند که به داخل و یا خارج از آمریکا سلاح منتقل کنند.

 

عدم همکاری عربستان سعودی در تحقیقات ضدتروریستی

در جلسات شهادت در مقابل کمیته مشترک تحقیق، و طی مصاحبه‌ها، مأموران اف‌بی‌آی و افسران سیا نارضایتی خودشان از عدم همکاری عربستان در انجام تحقیقات ضد تروریستی را، هم پیش از 11 سپتامبر و هم پس از آن، به کمیته، اعلام کرده‌اند. برای نمونه یکی از افسران با سابقه اف‌بی‌آی در نیویورک اظهار داشته که سعودی‌ها سال‌ها در این امر مانع‌تراشی کرده‌اند. از نظر وی، سعودی‌ها تنها زمانی اقدام به همکاری می‌کنند که در چارچوب منافع خودشان باشد.

وقتی که از یکی از افسران بلندپایه ................. سوال شد که چطور می‌شد از وقوع حملات 11 سپتامبر جلوگیری کرد، اظهار داشت که در صورت همکاری گسترده سعودی‌ها؛ در ادامه وی به تلاش‌های بی‌نتیجه آمریکا برای همکاری عربستان، در تابستان 2001 اشاره می‌کند. در ماه می 2001،‌ دولت آمریکا دریافت که یکی از اتباع سعودی در تماس با ابوزبیده بوده و به احتمال بسیار زیاد از عملیات قریب‌الوقوع القاعده، مطلع. آمریکا دولت عربستان را تحت فشار قرار می‌دهد تا محل زندگی این فرد مظنون را یافته و اطلاع دهد ولی مقامات سعودی به واشنگتن اعلام می‌کنند که برای انجام این کار، به اطلاعات اضافه‌تری نیاز است. اما با توجه به حساسیت موضوع، آمریکایی‌ها از ارائه اطلاعات بیشتر طفره می‌روند و خودداری می‌ورزند. حتی شورای امنیت ملی آمریکا تلاش می‌کند تا سعودی‌ها را برای همکاری تحت فشار قرار دهد،‌ ولی عربستانی‌ها، همکاری را منوط به دریافت اطلاعات بیشتر، می‌کنند.

بنا به گفته مدیر سابق یکی از دفاتر اف‌بی‌آی که به طور ویژه، متمرکز بر فعالیت‌های اسامه بن‌ لادن بوده، از همان بدو امر و از زمان تأسیس این دفتر در سال 1996 میلادی، مشخص بود که عربستان در موارد مربوط به بن‌لادن، با آمریکا همکاری نخواهد داشت. چرا که به گفته وی «بن‌لادن اطلاعات با ارزش زیادی از بده بستان‌ها و روابط عربستان با افراط‌گرایان اسلام‌گرا داشت.» از همین رو سعودی‌ها حاضر به همکاری با واشنگتن در موارد مرتبط با بن‌لادن نبودند و این امر را مغایر با منافع ملی‌شان می‌دانستند.

.........................................در جلسه شهادت‌اش، در خصوص این موضوع، در 9 اکتبر 2002 ابراز داشت:

مسئله دستگاه اطلاعاتی عربستان و القاعده، که به تلاش‌های ما برای تعامل با طرف سعودی برای وادار ساختن آنها به کمک به ما در خصوص القاعده می‌َشود، ....، تا حد زیادی ارتباطی دردسر آفرین و مشکل‌ساز بوده به طوری که سعودی‌ها از ارائه سریع اطلاعات و کمک‌های لازم، طفره می‌روند.

هم مأموران اف‌بی‌آی و هم سازمان سیا از عدم همکاری عربستان در خصوص پرونده فردی به نام «مدنی الطیب» (Madani al-Tayyib) به عنوان موردی خاص یاد کرده‌اند. سیا و اف‌بی‌آی سال‌های سال‌ به عربستان فشار می‌آورده‌اند تا این اجازه را داشته باشند که با «الطیب» گفت‌وگو کنند. بنا به گفته‌های مدیر سابق یکی از دفاتر مرکزی اف‌بی‌آی،‌ الطیب مسئولیت مدیریت همه ارتباطات و مسائل مالی بن‌لادن را هنگامی که رهبر القاعده در سودان بوده، بر عهده داشته است. به طوری که هر گونه هزینه‌‌کردی بیش از 1000 دلار،‌ می‌بایست به تأیید الطیب می‌رسیده. وی در سال 1996 به همراه «خالد الفواض» (Khalid al-Fawwaz)،‌ یکی دیگر از چهره‌های برجسته و مهم القاعده که مدتهاست در بازداشت به سر‌ می‌برد، برای کار به لندن می‌رود. در تابستان سال 1996، الطیب به عربستان باز می‌گردد. به گفته یکی از مأموران اف‌بی‌آی، سعودی‌ها با آوردن این بهانه و گفتن این جمله که «الطیب فردی بیچاره است که پایش را از دست داده و چیزی نمی‌داند»، به طور مداوم درخواست سیا و اف‌بی‌‌آی برای گفت‌‌وگو با الطیب را رد می‌کنند.

همچنین، این مدیر سابق مرکز پلیس فدرال آمریکا، پرونده «محمد جمال خلیفه» را مورد اشاره قرار می‌دهد. خلیفه، برادر همسر بن‌لادن و یکی از چهره‌های کلیدی و مهم القاعده است. دولت آمریکا در سال 1994 میلادی، خلیفه را در خاک این کشور دستگیر کرد. خلیفه از سوی دولت اردن به جرم دست داشتن در بمب‌گذاری در این کشور، به طور غیابی به حبس ابد محکوم شده بود. در نتیجه، آمریکا با استرداد وی به اردن موافقت کرد. سپس، اردنی‌ها، وی را به عربستان تحویل دادند. از دید افسر سیا، سعودی‌ها برای گرفتن خلیفه از اردن، به این کشور «رشوه پرداخت کردند.» بنا به گفته‌های این افسر سیا،‌ هنگامی که خلیفه به عربستان بازگشت،‌ یکی از مقامات مهم دولتی با وی دیدار کرد. خلیفه هم اکنون برای یک سازمان مردم‌نهاد در ریاض کار می‌کند و به طور آزادانه مشغول فعالیت و سفر است .

وکیل مدافع وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز که در جلسه استماعش‌ در 23 جولای 2002 شهادت داد، از عدم همکاری عربستانی‌ها با آمریکایی‌ها یاد می‌کند.

وضعیت تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص ارتباط مقامات عربستان با تروریسم

هم اف‌بی‌آی و هم سیا به کمیته‌های تحقیق گفته‌اند که آنها به طور جدی پیگیر مسئله عربستان هستند. بنا به پاسخ اف‌بی‌آی در تاریخ 18 نوامبر 2002، هم سیا و هم پلیس فدرال آمریکا کارگروه‌های ویژه‌ای را پایه‌ریزی کرده‌اند تا پیگیر مسائل مربوط به عربستان باشند. برای این کار، اف‌بی‌‌آی گروهی را در دفترش در واشنگتن مأمور کرده تا به تحقیق در خصوص این مسئله بپردازند. ............................................................. .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................................... ......

با این وجود، هم سیا و هم اف‌بی‌آی، هنوز اطلاعات اندکی از ارتباطات دولت عربستان با عناصر و گروه‌های تروریستی دارند. در جلسه غیر علنی استماع به تاریخ 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر» (Robert Mueller)، رئیس اف‌بی‌‌آی عنوان داشت: «در حال حاضر شمار سوالات [در خصوص ارتباط عربستان با گروه‌های تروریستی] بیش از شمار پاسخ‌هاست و ما چیز اندکی در این مورد می‌دانیم. از همین رو، ما برای رسیدن به نتیجه‌گیری‌، باید اطلاعاتمان را افزایش دهیم.»

سندی که از سوی ستاد مشترک تحقیق منتشر شده،‌ مؤید آن است که دفتر اف‌بی‌‌آی در واشنگتن هنوز در مراحل اولیه تمرکز بر روی تحقیقات مذکور است. .......................................................................................................................................................... ....... .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.................................................................................................طی شهادتش تأیید کرد که ...........فهمش از این مسئله بسیار محدود است:

در مورد این سؤال مشخص که آیا شما شاهد بوده‌اید که سرویس‌های اطلاعاتی عربستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، من فکر می‌کنم که اطلاعات و سوابق در این خصوص اصلاً روشن نیست.

هم اف‌بی‌‌‌‌‌‌‌آی و هم سیا این احتمال را داده‌اند که افراد مرتبط با دولت سعودی ممکن است به تروریست‌ها کمک برسانند و از آنها پشتیبانی کنند.

...........................اینگونه شهادت داد: «خب، به احتمال قوی برخی افراد در سرویس‌های امنیتی [عربستان] با القاعده همدردی و همراهی می‌کنند. »

ابو زبیده گفت که وی اطمینان دارد القاعده حتماً تماس‌هایی با سعودی‌های ساکن در عربستان داشته و اینکه القاعده و اسامه بن‌لادن به طور خاص بر روی تشکیل و ایجاد چنین ارتباطاتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی گفت که بن‌‌لادن خوشحال شد وقتی که مشاهده کرد نظامیان و بازرگانان سعودی و برخی از اعضای خاندان حاکم در عربستان، از آرمان وی حمایت می‌کنند. ابوزبیده تصریح کرد که بن‌لادن فعالانه به دنبال چنین روابطی است.

دیگر مقامات سیا و اف‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌‌آی با شهادت در مقابل کنگره، اظهارات مشابهی را تکرار کردند. برای نمونه، ................... ابراز داشت:

چیزی که ما در خصوص پرونده‌های اف‌بی‌آی در واشنگتن و لس‌‌آنجلس نگران‌کننده و مشکل‌ساز یافتیم آن است که دستگیرمان شد، پول سعودی‌ها به افراد می‌رسد؛ پولی که آنها به افراد [مورد نظرشان] پرداخت می‌کنند، به صورت یک الگوی پرداختی مستقیم است و سال‌هاست که دولت عربستان از بنیادگرایان سلفی و وهابی و جریانات مرتبط حمایت می‌کند، این مبالغ به دست این افراطیون و بنیادگرایان می‌رسد و بسیار جای تعجب خواهد بود اینها صرف حمایت از اقدامات تروریستی نشود...ما پیش از حملات 11 سپتامبر نیز به این اقدامات عربستان ظنین بودیم و موارد و مصادیق آن را در گزارش‌های متعدد مستند کرده‌ایم. مسائل مختلفی وجود دارد که باید روشن شود؛ چه کسی از این پرداخت‌ها مطلع است، این پرداخت‌ها از جانب چه کسی است، آیا این کمک‌های مالی از جانب دولت مرکزی [سعودی] است یا از جانب دولت محلی و شخصی خاص؟ آیا افرادی که این کمک‌های مالی را ارائه می‌کنند، از نحوه هزینه‌کرد و محل هزینه آن مطلع‌اند؟ اگر که از این امر باخبرند،‌ به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهند؟ آیا این دستمزدها نوعی حق‌السکوت و باج است؟ آیا آنها از حمایشان از گروه‌های تروریستی باخبرند؟‌

در همان جلسه، «پاسکال دامورو»، دستیار اجرایی رئیس اف‌بی‌‌آی، شهادت داد:

تا این تاریخ،‌ نمی‌توانم اینجا بنشینم و به شما بگویم که آن روابط به عقب برگردد، نمی‌توانم بگویم که آیا می‌توانیم ثابت کنیم که خاندان سعودی از تروریسم حمایت می‌کند یا نه. اما ابهاماتی وجود دارد که ما در حال انجام تحقیقاتیم تا مشخص کنیم که چه موارد و اطلاعات دیگری در این خصوص وجود دارد.

چیزی که مشخص است آن است که اف‌بی‌آی با سعودی‌ها مطابق با اقدمات ضدتروریستی برخورد و رفتار نکرده است.

................................... پیش از 11 سپتامبر تهدید کرد.

.......................................................................................................................................................................................... .......................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... .........................................................

«مایکل رولینس» (Michael Rolince)، رئیس پیشین بخش عملیات تروریسم بین‌المللی در اف‌بی‌‌آی شهادت می‌دهد که:

پاسخ من به سوال شما این است که پیش از 11 سپتامبر، به جز استثناهای نسبتاً معدود، هیچ گونه تحقیق و بازرسی چشمگیر و جامعی از سوی اف‌بی‌آی در خصوص سعودی‌ها و................................یا حمایتشان از تروریسم، وجود نداشت. خانم «هیل»، من قصد ندارم که اینجا بایستم و به شما بگویم که .......................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... ................................

دستیار مأمور ویژه دفتر سن دیگو طی شهادتش تأیید کرد که:

اساساً............................................................................................................................. آنها کشورهایی نبودند که از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی شده باشند. و بن‌مایه و شیوه عمل غالبی که ما در سن‌دیگو شاهدش بودیم آن بود که اگر ........................... وجود داشتند، هدف عمده و اولیه آنها آن بود که ناراضیان و منتقدان [خاندان سعودی] را تحت نظر بگیرند و از منافع آل سعود محافظت کنند. از همین رو،‌ به آنها به عنوان تهدیدی برای منافع و امنیت ملی [آمریکا] نگریسته نمی‌شد.

در جلسه غیر علنی استماع در 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر»، تأیید کرد که وی به واسطه برخی از اطلاعات و اقدامات صورت گرفته در کمیته مشترک تحقیق، از واقعیت‌ها و فعالیت‌های سعودی‌ها مطلع شده است:

در اینجا، من ترتیب وقایع را می‌گویم،‌ من فکر می‌کنم که کمیته مشترک تحقیق کرده، و در نتیجه این تحقیقات برخی از واقعیات برای ما و صادقانه بگویم، برای من، روشن شده که پیش از این از آنها مطلع نبودم. و شاید که اگر کمیته مشترک به تحیق نمی‌پرداخت، این موارد هرگز برای ما روشن و عیان نمی‌شد.

 
منبع: فارس

حدیث روز/ احتجاج امیرمؤمنان(ع) با دانشمند یهودی درباره حضرت حمزه(ع)

محمد صلی الله علیه و آله بر مصیبتی بالاتر از آن مبتلا گردید؛ زیرا در کنار جسد بی‌روح و مثله شده عمویش و ناصر و یاور دینش، حمزه اسداللّه و اسدالرسول قرار گرفت.
مشرق- در روایت مشروحی که حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام از پدران خود نقل فرموده، چنین آمده است: یکی از دانشمندان یهود، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدینه در جلسه‌ای که گروهی از صحابه؛ از جمله امیرمؤمنان علیه السلام حضور داشتند، شرکت نمود و در تفضیل حضرت ابراهیم علیه السلام و بعضی انبیای گذشته بر پیامبر اسلام، به صورت مناظره دلایلی ذکر کرد و امیرمؤمنان علیه السلام به یکایک دلایل او پاسخ گفت.از جمله مسائلی که آن دانشمند مطرح نمود این بود که: «فانّ هذا ابراهیم قد اَضجع وَلَدَهُ و تلّه للجبین...؛ این ابراهیم بود که فرزند خود اسماعیل را برای اجرای امر خداوند بر زمین انداخت و صورت دلبندش را به روی خاک گذاشت و آماده ذبح او گردید، ولی در پیامبر شما چنین حرکتی وجود نداشته است.

امیرمؤمنان علیه‌السلام در پاسخ وی فرمود:

این مطلب را که درباره حضرت ابراهیم علیه‌السلام گفتی صحیح است، ولی خداوند برای جبران این ناراحتی، بلافاصله فدیه و عوض (گوسفند بهشتی) را بر وی فروفرستاد.
اما محمد صلی الله علیه و آله بر مصیبتی بالاتر از آن مبتلا گردید؛ زیرا در کنار جسد بی‌روح و مثله شده عمویش و ناصر و یاور دینش، حمزه اسداللّه و اسدالرسول قرار گرفت ولی برای جلب رضای خداوند و تسلیم امر او صبر و شکیبایی را در پیش گرفت، نه اظهار ناراحتی کرد و نه اشکی جاری ساخت و نه به جایگاه و محبوبیت حمزه که در دل پیامبر و خاندانش از آن برخورداربود، توجه نمود و چنین فرمود: اگر نبود حزن و اندوه صفیه و این که پس از من مردم از این روش پیروی کنند، پیکر حمزه را دفن نمی‌‌کردم تا از شکم درندگان و پرندگان محشور شود.

متن حدیث: 

لَقَدْ کانَ کَذلکَ وَ لَقَدْ اُعْطیِ اِبْراهیم بعد الأضجاع الفداء و محمد اصیب بأفجع منه فجیعة انّه وقف عَلی عَمِّه حمزة اسداللّه و اسدالرسول و ناصر دینه و قد فرّق بین روحه و جسده فلم یبیّن علیه حرقةً ولم یفضِ علیه عبرةً ولم ینظر الی موضعه من قلبه و قلوب اهل بیته لیرضی الله عزوجل بعبده و یَسْتَلِم لأمره فی جمیع الفعال و قال: لولا أن تحزن صفیّة لترکته حتّی یحشر من بطون السِّباع و حواصل الطّیر لولا أن یکون سنةً بعدی لفعلت ذلک؛





« احتجاج طبرسی، ج 1، ص 335ـ318 - بحار، ج 10 ص 17، 49، 51»

تشکر سفارت فلیپین از اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان

سعدالله عبداللهی
شناسهٔ خبر: 3717121 -
اهواز ـ سفارت کشور فلیپین در کشورمان از اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در پی حمایت از ۲۱ خدمه کشتی از کشورهای فلیپین، روسیه و یونان تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، مدیرکل بنادر استان اظهار کرد: در جریان بازرسی از یک فروند کشتی با پرچم کشور لیبریا توسط مرکز کنترل و بازرسی کشتی ها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، بازرسان متوجه نواقصی متعدد از جمله شکایت ۲۱ خدمه کشتی از کشورهای فلیپین، روسیه و یونان مبنی بر نبود قرارداد کار، سایر حمایت های مالی و عدم دریافت حقوق بیش از چهار ماه شدند.

سعداله عبداللهی افزود: در همین زمینه و به منظور پیگیری مطلوب تر حقوق این دریانوردان، جریان توقیف این کشتی به اطلاع سفارت های کشورهای این خدمه و اتحادیه جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) اطلاع رسانی و بر اساس رویه های کنترل و بازرسی مصوب سازمان جهانی دریانوردی و سازمان جهانی کار و لزوم اجرای مفاد کنوانسیون های مربوطه کشتی مذکور به مدت دو هفته توقیف شد.

وی اضافه کرد: پس از پیگیری‌های مرکز کنترل و بازرسی کشتی ها و با همکاری سفارتخانه فلیپین و اتحادیه‌ جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) با صاحب شناور و دریانوردان شاکی توافقی حاصل شد تا بخشی از حقوق معوقه آنان پرداخت شده و حقوق باقیمانده از جمله حق برگشت به وطن را در بندر بعدی به دست آورند و متعاقب آن کشتی مورد نظر رفع توقیف شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: پس از به نتیجه رسیدن این پیگیری ها که به دنبال اجرای موفقیت آمیز بازرسی ها توسط مرکز بازرسی کشتی های این مجتمع بندری انجام شده است، سفارت فیلیپین در جمهوری اسلامی ایران به پاس احقاق حقوق دریانوردان تابعه‌، مراتب تشکر خود را از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد.

گفتنی است؛ مرکز کنترل و بازرسی کشتی ها در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی از جمله مراکز کنترل و بازرسی پیشگام در بنادر کشور در امر بازرسی مبتنی بر مفاد کنوانسیون های بین المللی بر روی کشتی های ورودی به این مجتمع بزرگ بندری است.

یونسی سال نو مندایی را به صابئین مندایی ایران تبریک گفت

تهران-ایرنا- دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با صدور پیامی سال نو صابئین مندایی را به پیروان این آیین تبریک گفت.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی انسجام ملی، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی به شرح زیر است:
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ الَّذِینَ هَادُواْ وَ النَّصَارَی وَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره/ ٦٢).
آغاز سال نو مندایی، نوروز ربا (عید بزرگ) را به ایرانیان عزیز صابئین مندایی و پیروان پیام آور توحید، صلح و عدالت، حضرت یحیی (ع)، صمیمانه تبریک و شادباش می گویم.
امید است که ما پیروان ادیان توحیدی بر اساس آموزه های وحیانی و آموخته های فرهنگ ایرانی همچون عقلانیت، اعتدال و مدارا از افراط گری های قومی و مذهبی که بشر امروز از آن در عذاب است، دوری گزیده و با تمسک به اخلاق دینی و پذیرش تنوع فرهنگی، شاهد تقویت انسجام اجتماعی و گسترش صلح، عدالت و آرامش در ایران و جهان باشیم.
ضمن آرزوی سالی سرشار از سعادت و شادکامی، از خداوند متعال، برای هم میهنان صابئین مندایی عزیز بهروزی توأم با موفقیت را مسألت دارم.
علی یونسی»
مندایی های ایران شماری از اقلیت های مذهبی ایران هستند که در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز سکونت دارند.
سال نو صابئین مندابی از یکم دولا برابر با 29 تیرماه آغاز می شود.
سیام**3070**1449/ 6037

خوزستان در مدار گرما/ جولان گرما پایانی ندارد

خبرگزاری فارس: خوزستان در مدار گرما/ جولان گرما پایانی ندارد

با وجود چند روز گرمای شدید در سطح خوزستان هنوز هم پدیده کاهش دما رخ نداده و مردم این استان روزهای داغ را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شاید تصور اینکه در بالای یک ظرف پر از آب جوش قرار داشته باشیم کمی سخت به نظر برسد.

حکایت این روزهای دما در استان خوزستان کمی با این موضوع تشابه داشته و سوز گرما و ورزش بادهای داغ صورت هر رهگذری را در این استان بد نوازش می‌دهد.

با وجود اینکه چند روز از پدیده نزدیک شدن و بالا رفتن گرما از 50 درجه سانتی‌گراد در این استان می‌گذرد، انتظار‌ها برای پایان یافتن این حالت در استان ادامه دارد ولی سازمان هوا‌شناسی بر تداوم این وضعیت تا روزهای آینده خبر داده است.

با توجه به این گرما وقوع پدیده شرجی هم دور از انتظار نبوده و سازمان هوا‌شناسی برای روزهای آینده در برخی از شهرستان‌های خوزستان از جمله شهرهای جنوبی مانند ماهشهر و هندیجان احتمال رخ دادن این پدیده را داده است.

تنها اقدامی که شهروندان خوزستانی در طول این مدت می‌توانند انجام دهند صرفه جویی در مصرف برق بوده تا که با کمترین قطعی رفاه حال همه مردم فراهم شود.

جنگل‌های قلعه‌تل در آتش می‌سوزد/ داستان تکراری این روزهای زاگرس در خوزستان

خبرگزاری فارس: جنگل‌های قلعه‌تل در آتش می‌سوزد/ داستان تکراری این روزهای زاگرس در خوزستان

آتش‌سوزی در سطح جنگل‌های قلعه‌تل باعث از دست دادن میزان زیادی از پوشش گیاهی منطقه شد و تلاش‌ها برای مهار آن ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از باغملک، چند روز پیش بود که گزارش‌ها از آتش‌سوزی در کوه‌های منطقه تفریحی مال آقا واقع در شهر قلعه‌تل به گوش می‌رسید.

با تلاش‌های صورت گرفته توسط مردم محلی و دوست‌داران محیط زیست این آتش‌سوزی‌ها به پایان رسید ولی حجم زیادی از گونه‌ها و درختان منطقه در آتش سوخت.

امروز نیز شعله های آتش دوباره جوانه زد تلاش‌ها برای مهار آن توسط نیروهای جنگل‌بانی و منابع طبیعی در کنار بومیان منطقه ادامه دارد.با توجه به گرمای خوزستان و خشک بودن گونه‌های گیاهی از جمله علوفه کوهستان، شرایط برای ایجاد آتش مساعد است و یک سهل‌انگاری توسط گردشگران و بومیان باعث وقوع چنین حوادثی می‌شود.

بدون شک راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش و امدادی در منطقه زاگرس می‌تواند باعث کاهش این خطرات و آتش‌سوزی‌ها شود و این موضوع به صورت جدی در سطح جنگل‌های منطقه نیاز است.

تصاویر جالب و دیدنی از سراسر دنیا


تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و خنده دار

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب جدید,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر دیدنی و جالب

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب جدید

تصاویر جالب و دیدنی از بازی کردن حیوانات

 

تصاویر جالب,جالب ترین تصاویر,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و زیبا

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر خیلی جالب

 

جالب ترین تصاویر,تصاویر جالب,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و زیبا از دنیای حیوانات

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب روز

تصاویر جالب و خنده دار

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب روز,تصاویر جالب و دیدنی

عکس های جالب

 

تصاویر جالب,تصاویر بسیار جالب,تصاویر جالب و دیدنی

جالب ترین تصاویر از دنیای حیوانات

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر بسیار جالب

تصاویر جالب مفهومی

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب و زیبا

عکس های جالب و دیدنی

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و دیدنی

 

تصاویر جالب,تصاویر جالب و خنده دار,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و خنده دار

 

تصاویر جالب و زیبا,تصاویر جالب,تصاویر جالب و دیدنی

تصاویر جالب و زیبا

 

صربستان قهرمان لیگ جهانی والیبال شد/ تیم ملی ایران در رده هشتم

تیم های ملی والیبال برزیل و صربستان دیدار نهایی رقابتهای لیگ جهانی ۲۰۱۶ را برگزار کردند که در پایان تیم صربستان برابر پرافتخارترین تیم این مسابقات به بردی قاطعانه دست یافت و قهرمان شد.
به گزارش مشرق، تیم های ملی والیبال برزیل و صربستان یکشنبه شب دیدار نهایی رقابتهای لیگ جهانی ۲۰۱۶ را در لهستان برگزار کردند که طی آن تیم صربستان با حساب ۳ بر صفر مقابل حریف نامدار خود به برتری دست یافت و روی سکوی نخست این مسابقات ایستاد.

تیم صربستان که برای دومین سال متوالی به دیدار نهایی راه یافته بود، مقابل برزیل به ترتیب با امتیازات ۲۵ بر ۲۲، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۲۱ به پیروزی رسید.

رده بندی نهایی مسابقات سطح یک لیگ جهانی ۲۰۱۶ به شرح زیر است:

۱- صربستان
۲- برزیل
۳- فرانسه
۴- ایتالیا
۵- لهستان
۶- آمریکا
۷- روسیه
۸- ایران
۹- بلژیک
۱۰- آرژانتین
۱۱- بلغارستان
۱۲- استرالیا

منبع: مهر

اخبار سیاسی روز

اولین محموله از موشک‌های اس ۳۰۰ وارد ایران شد

اولین محموله از موشک‌های سامانه اس ۳۰۰ وارد ایران شد. موشک‌هایی که وارد کشور شده، مخصوص استفاده در سامانه موشکی S۳۰۰-PMU۲ هستند.
اولین محموله از موشک‌های اس ۳۰۰ وارد ایران شدبه گزارش مشرق، قرارگاه پدافند هوایی ارتش که از سالیان اخیر کار ایجاد یک شبکه یکپارچه پدافندی را پیگیری می‌کرد، پس از انجام مراحل امنیتی و نظامی، در سالیان اخیر موفق به تاسیس این شبکه پدافندی شده است. این قرارگاه حالا توسط این شبکه یکپارچه که سراسر کشور را دربرگرفته، امنیتی بسیار بالا برای آسمان کشور به وجود آورده است.
اما در ماه‌های اخیر با ورود و رونمایی از اولین محموله از ادوات سامانه موشکی اس 300، توان پدافندی این قرارگاه به شدت افزایش یافته است، به‌طوری که تا پایان سال جاری و بنابر آنچه که امیر اسماعیلی فرمانده این قرارگاه اعلام کرده، اولین سامانه موشکی اس 300 تا پایان امسال، استقرار عملیاتی خواهد یافت.اولین محموله از "موشک‌های سامانه موشکی اس 300" نیز اخیراً وارد کشور شده و این نشان از عزم جدی ایران و قرارگاه پدافند هوایی برای واردکردن این سامانه موشکی پیشرفته به چرخه پدافند هوایی کشور، دارد.
در حال حاضر 3700 نقطه کشور تحت پوشش قرارگاه پدافند هوایی قرار دارد که حاصل زحمات شبانه‌روزی قرارگاه پدافندی هوایی است، به‌طوری که ایکائو یا همان سازمان بین‌المللی هوانوردی نیز امنیت بالای آسمان ایران را ستوده است.
براساس این گزارش، اس300 در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است. هم‌اکنون اس300 پی‌ام‌یو (S-300PMU) به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده اس300 شناخته می‌شود. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود 5 دقیقه‌ است که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس300 پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.
یکی از بهترین مدل‌های سری P سامانه موشکی اس 300، سامانه‌های پی ام یو 2 هستند که رادار کشف هدف این سامانه 64N6E Big Bird نام دارد و می‌تواند حدود 200 هدف را کشف و همزمان 12 هدف را رهگیری کرده و اطلاعات به‌دست آمده را به رادار کنترل آتش یا همان رادار درگیری سامانه موشکی منتقل کند.
برد درگیری با اهداف توسط سامانه موشکی اس 300، 200 کیلومتر اعلام شده است. منبع: تسنیم
کودتا در ترکیه و رمزگشایی از مواضع ایران
فارغ از تاثیرات امنیتی و سیاسی و اقتصادی که حکومت کودتا در ترکیه برای ایران دارد، جمهوری اسلامی ایران حمایت از دموکراسی و حاکمیت خواست مردم را راه حل بحران های همه کشور های منطقه می داند.

به گزارش مشرق، با بروز بحران کودتا در ترکیه یکی از سوالاتی که مردم ایران می پرسیدند این بود که تحولات در کشور همسایه چه تاثیری بر ایران دارد و در نهایت آیا اگر اردوغان کنار رود برای ایران خوب است یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش باید عوامل متعددی را در نظرداشت: شرایط اقتصادی ایران و ترکیه، بحران سوریه، ائتلاف سعودی، نوع نگاه حزب اعتدال و توسعه به ایران و… مولفه هایی از این دست را باید حتما دید و نسبت ایران با این مولفه ها را بررسی کرد و سپس به پرسش آغازین پاسخ داد.

آیا امنیت ترکیه امنیت ایران است؟

به صورت خلاصه می توان این طور گفت که برای جمهوری اسلامی ایران در ترکیه بیش از همه وجود یک دولت مستقر دارای اهمیت است. ایران و ترکیه در یکی از مهم ترین نقاط منطقه هستند که همواره مورد توجه و زمینه فعالیت های گروهک های تروریستی بوده و 500 کیلومتر مرز مشترک دارند. این مرز ها مرزهای معمولی نیست و به طور متوسط روزانه در آن بیش از 40 میلیون دلار مبادلات تجاری و مالی انجام می شود؛ به نحوی که تنها از مرز بازرگان روزانه حدود 500 کامیون و هزاران نفر تردد می کنند.

این حجم از ارتباطات مرزی باعث می شود دو طرف از هرگونه ناامنی در کشور مقابل نه تنها سودی عایدشان نشود بلکه متضرر نیز شوند. بنابراین برهم خوردن امنیت ترکیه امنیت ما را نیز متاثر می کند و به همین دلیل ما امنیت کشور های همسایه را امنیت خود می دانیم  و هرگونه بحرانی در این کشور یا سایر همسایه های ما که به تضعیف امنیت و نظام اقتصادی و سیاسی در این کشور ها منجر شود مطلوب ما نیست و بر منافع ما تاثیر منفی دارد.

بخشی از هزینه های گزافی که ما در سوریه و حتی عراق پرداخت می کنیم، از قبیل هزینه های جانی مانند شهدای مدافع حرم و محور مقاومت و هزینه مالی، نتیجه سیاست ها و بلندپروازی های اردوغان و نیز متحدان غربی و سعودی اش است

آیا اردوغان برای ایران مناسب است؟

اما در حوزه سیاسی همیشه این سوال مطرح می شود که آیا اردوغان برای ما مناسب است؟ واقعیت این است که اردوغان با عملکردی که طی سال های اخیر داشته است به خصوص در تقابل با منافع ایران و ملت های منطقه، تردیدی برجای نگذاشته است که سیاست های گذشته او به ویژه در سوریه در تعارض کامل با منافع مردم سوریه و امنیت منطقه بوده است.

بخشی از هزینه های گزافی که ما در سوریه و حتی عراق پرداخت می کنیم، از قبیل هزینه های جانی مانند شهدای مدافع حرم و محور مقاومت و هزینه مالی، نتیجه سیاست ها و بلندپروازی های اردوغان و نیز متحدان غربی و سعودی اش است. با این حال باید گفت او هرچند گزینه مطلوب ما نیست اما در مقایسه با گزینه های جانشین اش همچون روی کار آمدن دولت کودتا یا طرفداران فتح ا… گولن که از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی است یا یک دولت غیراسلامی در ترکیه، اردوغان برای ما مطلوب تر از سایر گزینه هاست؛ منطق این انتخاب نیز شاید انتخاب میان بد و بدتر است.

برای این ادعا 3 دلیل می توان نگاشت:فارغ از تاثیرات امنیتی و سیاسی و اقتصادی که حکومت کودتا در ترکیه برای ایران دارد، جمهوری اسلامی ایران حمایت از دموکراسی و حاکمیت خواست مردم را راه حل بحران های همه کشور های منطقه می داند. این طور نیست که ایران فقط در سوریه از خواست مردم حمایت کند، بلکه در ترکیه نیز حتی اگر اردوغان خواسته مردم باشد، برای ایران استقرار خواست مردم مهم است و نه تحمیل خواسته های خود!

1- او یک دولت اسلامگرا دارد.2- در حوزه های مختلف مانند تحریم ها به کمک ایران آمده(هرچند منافع خود را هم برده است)، 3- اخیرا افتراق های علنی میان اردوغان و سعودی ها دیده می شد که اوج آن ها همین مذاکرات محرمانه اخیر میان دولت های اردوغان و بشار اسد بود و نیز نزدیک شدن به ایران در شرایطی که جزو دوستان نزدیک سعودی بود که نمود آن در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول بیشتر بود و درحالی که عربستان به دنبال اجماع دیپلماتیک علیه ایران بود، با به حاشیه رفتن خواسته های سعودی، این کشور عملا شکست دیپلماتیک خورد. برخی از این شرایط به عنوان یک نشانه از فاصله گرفتن ترکیه و عربستان نام می بردند. ماه گذشته نیز روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مفصل درباره فاصله گرفتن ترکیه و مصر از سیاست های عربستان سعودی، به ایجاد شکاف در مثلث آنکارا-قاهره-ریاض پرداخت.

این شرایط نشان می دهد که ترکیه در ماه های اخیر نشانه هایی از نزدیک شدن به ایران حتی در یکی از بحرانی ترین موضوعات یعنی تحولات منطقه را از خود بروز داده است. به همین دلیل برخی معتقدند که ممکن است سعودی ها به تلافی تحولات اخیر، در رخداد های جمعه شب ترکیه دست داشته باشند. هرچند باید درباره این ماجرا فعلا صبر کرد.

چرا ایران از دموکراسی در ترکیه حمایت می کند؟

واقعیت این است که فارغ از تاثیرات امنیتی و سیاسی و اقتصادی که حکومت کودتا در ترکیه برای ایران دارد، جمهوری اسلامی ایران حمایت از دموکراسی و حاکمیت خواست مردم را راه حل بحران های همه کشور های منطقه می داند. این طور نیست که ایران فقط در سوریه از خواست مردم حمایت کند، بلکه در ترکیه نیز حتی اگر اردوغان خواسته مردم باشد، برای ایران استقرار خواست مردم مهم است و نه تحمیل خواسته های خود! بگذریم که برای بحرین و فلسطین و یمن و… هم همین راه می تواند آرامش و امنیت را به این کشور ها برگرداند و جلوی کشتار مردم بیگناه را بگیرد و غربی ها هرگز حاضر به پذیرش آن نشده اند! منطق و حکمت سیاست خارجی ایران در این سال ها همین بوده است.

این را رهبر انقلاب در جلسه ای که اردوغان در مشهد با ایشان داشت، تاکید کرده بودند اما آن زمان اردوغان نخواست این راهبرد منطقی و حکیمانه ایران را بشنود. حالا شاید در لابه لای سروصدا های کودتا منطق ایران بیشتر برایش آشکار شود.

امیرحسین یزدان پناه -پایگاه رصد

نقش سیا، موساد و اطلاعات هند در ناامنی‌های منطقه

یک روزنامه پاکستانی مدعی شد که آمریکا سیاست دوگانه‌ای را در مقابل اسلام‌آباد روی دست گرفته است و عناصر سازمان‌های اطلاعاتی سیا، موساد و هند قصد برهم زدن امنیت مناطقی در چین، ایران و پاکستان را دارند.
 به گزارش مشرق، روزنامه پاکستانی "پاک آبزرور" مدعی شد؛ پس از اینکه آمریکا ملا اختر منصور رهبر طالبان را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داد، واشنگتن سیاست دوگانه‌ای را در مقابل اسلام‌آباد روی دست گرفته است.
 
بر اساس این گزارش، بدون شک عناصر اطلاعاتی سازمان سیا، موساد و هند که در گروه تروریستی داعش و تحریک طالبان پاکستان نفوذ کرده‌اند، در حال سوء استفاده از شبه‌نظامیان این گروههای تروریستی هستند تا امنیت و ثبات مناطق تبت چین، سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را برهم زنند.
 همچنین این روزنامه پاکستانی مدعی شد: در حال حاضر هدف اصلی و ویژه این سازمان‌ها هدف قرار دادن راهروی اقتصادی چین و پاکستان است. 
علاوه‌برآن، چند روز پیش "عبدالرحیم مسلم‌دوست" پس از ترک کردن گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای به‌زبان پشتو مدعی شده بود که کمک مالی این گروه در افغانستان توسط هند، آمریکا و برخی از سازمانهای اطلاعاتی تأمین می‌شود. 
مسلم‌دوست که به‌عنوان رئیس شورای علمای داعش نیز فعالیت کرده بود، نقش کلیدی در تأسیس این گروه تروریستی در افغانستان داشت. 
وی تصریح کرد: کسانی در افغانستان که به سرکردگی داعش انتخاب می‌شوند با سازمان‌های اطلاعاتی جهانی ارتباط دارند.
 مسلم دوست در این بیانیه گفته بود که خلافت اسلامی یا دولت اسلامی شعار مورد علاقه مسلمانان جهان است.
منبع: میزان
مجتهد: بن سلمان از کودتا در ترکیه مطلع بود
فعال توییتری عربستانی فاش کرد که «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی از کودتای نظامی در ترکیه باخبر بوده است
 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه لبنانی النشره، «مجتهد» فعال توییتری عربستانی که به افشاگری اسرار درونی خاندان رژیم سعودی شهرت دارد، اخیرا مطالبی را در خصوص نقش این رژیم در کودتای اخیر ترکیه مطرح کرده است.
بر اساس این گزارش، وی در این خصوص می گوید: «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی از کودتای نظامی در ترکیه مطلع بوده است.این فعال توییتری ادامه می دهد: البته عربستان سعودی در این زمینه با دولت امارات به صورت مشترک عمل کرده است.
وی می افزاید: از آنجایی که «محمد بن سلمان» رابطه نزدیک و صمیمانه ای را با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد پادشاه امارات دارد، تمام تلاش خود را بکار بسته تا نقش امارات در این کودتا برملا نشود.
منبع: مهر
علل بروز و ناکامی کودتای پنجم در ترکیه
یکی از نقاط ضعف اساسی طراحان کودتا در ترکیه، عدم غلبه کودتاچیان بر تمامی مراکز خبر رسانی کشور و ناتوانی‌شان در ایجاد و گسترش رعب و وحشت در اذهان قاطبه ملت بود.
 به گزارش مشرق، لغت نامه آکسفورد، «کودتا» را لغتی فرانسوی معرفی می کند که از نظر لغوی، معنای «سکته دولت» از آن تعبیر می شود. این واژه در علوم سیاسی نیز، معنایی مشابه معنای لغوی اش دارد. «کودتا» در علوم سیاسی، عملی است غیر قانونی، هراس انگیز و ناگهانی که به دنبال تعارض عمیق میان بخشهای اصلی حاکمیت در یک کشور و به منظور قبضه قدرت از سوی نخبگان نظامی آن کشور و یا دیگر نخبگان هیأت حاکمه صورت می گیرد و در صورتی موفقیت آمیز خوانده می شود که عاملان آن بتوانند حداقل هفت روز قدرت غصب شده را در دست داشته باشند.

اولین اقدام کودتاچیان در راستای غصب قدرت در یک کودتای کلاسیک، دستگیری رهبران حکومت قبلی و خارج از دسترس کردن آنان است؛ تا از تماس مردم با رهبرانشان جلوگیری کنند. همچنین، تسخیر مراکز خبر رسانی کشور نیز از جمله اقدامات اولیه عاملان کودتاست. چرا که با کنترل بر اخبار و پخش اطلاعات، آنان خواهند توانست همزمان با اعلام حکومت نظامی و با ایجاد رعب و وحشت در میان افکار عمومی، مردم را به سکوت و بی عملی کشانده و در نبود اعتراضات مردمی، قدرت را هر چه تمام تر در دستان خود گرفته و اداره امور کشور را در دست بگیرند. کودتاچیان، عموما سعی می کنند دامنه حکومت نظامی را هفته ها، ماهها و حتی تا سالها گسترش دهند تا جایی که دیگر هیچ صدای مخالفی نتواند ابراز وجود کند.

حال با تعریف واژه کودتا و نحوه وقوع آن، باید دید این حادثه ناگهانی، رعب آور و غیر قانونی در چه شرایطی می تواند رخ دهد؟ به عبارت دیگر، چه بسترهایی برای وقوع یک کودتا خصوصا از نوع نظامی آن لازم است؛ تا این اقدام بطور موفقیت آمیزی محقق شود؟ و نهایتا اینکه، جامعه ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی آیا مستعد وقوع یک کودتا بوده است یا نه؟

جی آلفیلدر، دانشمند علوم سیاسی و مدیر تحقیقات سابق سازمان سیا (CIA) و متخصص در امر پیش بینی های سیاسی و بخصوص در مطالعات چگونگی شکست یک دولت، معتقد است که سه عامل در میزان وقوع و یا عدم وقوع یک کودتا -چه موفق و چه نافرجام - در تمامی کشورهای جهان مؤثر هستند که عبارتند از:

الف) میزان ثروت یک کشور

ب) شکل حکومت آن کشور

ج) سابقه رخداد کودتا در کشور

وی در پاسخ این چنین بیان می کند که در کشورهایی که از میزان ثروت بالایی برخوردارند و شکل حکومتشان دموکراتیک تمام عیار و یا دیکتاتوری همه جانبه است و همچنین سابقه بروز کودتا نیز در آن ها وجود ندارد؛ احتمال وقوع کودتا در چنین کشورهایی بسیار اندک خواهد بود.

در ادامه، وی از مقدمه بالا چنین نتیجه گیری می کند که در کشورهایی که در فقر نسبی به سر می برند و یا ترکیب ناهمگونی از دموکراسی و دیکتاتوری را به نمایش می گذارند و سابقه وقوع کودتا نیز در تاریخ سیاسی کشورهایشان وجود دارد؛ احتمال اقدام به کودتا -چه موفق و چه ناموفق - در آنها بالا خواهد بود.

جان لاندرگان از دانشگاه پرینستون و کیت پول از دانشگاه جورجیا، طی یک مقاله مشترکی با عنوان «فقر، تله کودتا و قبض قدرت اجرایی»٬ اعلام کردند که از بین یکصد و بیست و یک کشوری که در محدوده زمانی ۱۹۵۰-۱۹۸۲ مورد مطالعه قرار دادند؛ رابطه معکوس بسیار معناداری میان میزان درآمد افراد یک ملت و امکان وقوع کودتا در آن کشور، وجود دارد. آنها، در این تحقیق دریافتند که امکان وقوع یک کودتا در میان کشورهای فقیر، بیست و یک برابر بیشتر از امکان وقوع آن در بین کشورهای ثروتمند است. آنها همچنین در مطالعه شان، به این نتیجه رسیدند که وقوع کودتا در یک کشور به سبب تأثیرات سیاسی پسایندی که بر فرهنگ سیاسی آن کشور خواهد داشت؛ موجب خواهد شد تا امکان وقوع کودتاهای دیگر نیز در آن کشور محتمل تر باشد. چرا که سالها زمان لازم است تا حاکمیت مدنی و فرآیندهای قانونی دوباره بازسازی شوند.

ساموئل هانتینگتون نیز در کتابش تحت عنوان «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی»، وقوع «کودتا» را محتمل ترین گزینه برای جامعه ای که به مرز بی ثباتی سیاسی رسیده است؛ می داند. البته وی، «شورش»، «جنگهای داخلی» و «انقلاب» را به ترتیب دیگر گزینه های احتمالی برای شرایط مذکور عنوان می کند. لذا می توان با جمع بندی نظرات جی آلفیلدیر، ساموئل هانتینگتون، جان لاندرگان و کیت پول به این نتیجه رسید که «فقر»، «بدعت اقدام به کودتا» و داشتن حکومتی که میان دموکراسی و دیکتاتوری در نوسان است از عوامل «تله کودتا» هستند و امکان وقوع آن را افزایش می دهند.

حال باید بررسی کرد که آیا وقوع کودتای جمعه شب در ترکیه که تا سپیده دمان روز شنبه ۱۶ جولای ۲۰۱۶ به طول انجامید؛ اصلا با تعاریف کلاسیک کودتا مطابقت دارد؟
آیا حوادثی که در طی این چند ساعت از شب روی داد و گفته می شود که با طراحی فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه «آکین ازتورک» اجرا شده است؛ با وقایعی که در تمامی کودتاهای روی می دهد همخوانی دارد؟ تا چه میزان عوامل و زمینه هایی که در ابتدای این مقاله ذکر شد؛ در وقوع کودتای نافرجام ۱۵ جولای مؤثر بوده اند؟ و تأثیر کدامیک از عوامل ذکر شده در این کودتا بیشتر و کدامیک کمتر ارزیابی می شود.

بدون شک، حادثه جمعه شب ۱۵ جولای در ترکیه بدلیل برخورداری از فاکتورهایی چون ناگهانی بودن، خشونت آمیز بودن (لازم به ذکر است که در جریان این کودتا ۲۶۵ نفر جان خود را از دست دادند) و همچنین غیر قانونی بودن آن، در تعاریف کلاسیک کودتا براحتی جای می گیرد. اما شاید نتوان این رخداد را در مقولات کودتاهای پست مدرن دسته بندی کرد؛ چرا که در کودتاهای پست مدرن، گاهی اوقات عنصر خشونت از عناصر تشکیل دهنده کودتا به کل حذف شده است.

اقدامات نمادینی که در این کودتا تکرار شد

ورود تانکهای نظامیان ارتش به خیابانها و حضور گسترده آنان در سطح شهر و پرواز جنگنده های هوایی این کشور در ارتفاع بسیار پایین بر فراز شهرهای استانبول و آنکارا که موجی از تشویش، اضطراب، ترس و وحشت را در میان ساکنان این مناطق به همراه داشت؛ از جمله اقداماتی است که در اکثر کودتاها به منظور ایجاد رعب در افکار عمومی انجام می شود تا مردم را از دخالت در امر کودتا و ناکام گذاشتن آن بازدارند. تصرف رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) و پخش ناگهانی اعلامیه کودتا از این شبکه، از دیگر موارد نمادین و کلاسیکی است که در نخستین گامهای یک کودتای سنتی به وقوع می پیوندد. چرا که هدف از دست یازیدن به این گونه اقدامات، بدست گرفتن مطلق وسایل خبر رسانی است تا بدین طریق بهتر بتوانند مردم را مرعوب ساخته و تحت امر خود درآورند.

اما اینکه رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، از طریق تلفن همراه توانست با شبکه خبری خصوصی سی ان ان ترک (CNN TÜRK) تماس تصویری گرفته و پیامش را به مردم ترکیه و خصوصا طرفداران حزبی اش برساند؛ نشان از این واقعیت دارد که کودتاچیان چندان هم در تسخیر مراکز خبر رسانی موفق نبوده اند. در حقیقت، این ناکامی از اینجا نشأت می گیرد که جامعه مدنی ترکیه به سبب دارا بودن شبکه های متعدد و پر قدرت رادیویی و تلویزیونی خصوصی، انحصار پخش اخبار و اطلاعات را از چنگ دولت به درآورده است. چرا که در دنیای پست مدرن امروزی، آنهایی که می خواهند در کشورهایی چون ترکیه که از جامعه مدنی قدرتمندی برخوردارند کودتا نمایند؛ نمی توانند تنها با تسخیر شبکه های رادیویی و تلویزیونی دولتی، به کنترل تمام عیار اخبار و اطلاعات دست یابند. لذا، اقدام شبکه خبری سی ان ان ترک بر همگان آشکار ساخت که عدم انحصار شبکه های اطلاع رسانی توسط حاکمیت، تا چه حد می تواند در مواقع لزوم به نفع حکومت وقت تمام شود.

بنابراین، یکی از نقاط ضعف اساسی طراحان کودتا در شب ۱۵ جولای در ترکیه، عدم غلبه آنان بر تمامی مراکز خبر رسانی کشور و ناتوانی شان در ایجاد و گسترش رعب و وحشت در اذهان قاطبه ملت بود. چرا که، با هجوم مردم به خیابانها و سرپیچی از قوانین حکومت نظامی، که با فراخوان رجب طیب اردوغان نخست وزیر صورت گرفت؛ مردم با کودتاچیان درگیر شدند و این درگیری باعث شد تا سربازان اعتماد به نفس خود را از دست داده و نتوانند به وظایف اصلی خود که همان جلوگیری از دخالت مردم بود، جامه عمل بپوشانند.

در حقیقت، به سکوت و بی عملی کشاندن مردم و سایر احزاب سیاسی و حتی گاها همراه کردنشان با کودتا، از رموز موفقیت در هر کودتاست؛ امری که در این واقعه محقق نشد. علاوه بر این، اولین اقدام در کودتاهای موفق، دستگیری رئیس جمهور یا نخست وزیر و سایر سران حزب حاکم توسط کودتاچیان است؛ تا ارتباط رهبران حکومت سابق با افکار عمومی بطور کامل قطع شود و نتوانند مردم را به مبارزه دعوت کنند. امری که در کودتای سوم جولای ۲۰۱۳ میلادی در مصر، با دستگیری رئیس جمهور قانونی محمد مرسی و انتقالش به مکانی نامعلوم، بطور موفقیت آمیزی توسط ارتش تحت امر ژنرال السیسی انجام شد. اما در کودتای ترکیه، کودتاگران بجز بازداشت رئیس ستاد ارتش، از دستیابی به رهبران حکومت ناتوان ماندند.

عامل میزان ثروت و احتمال وقوع کودتا

بر طبق آمار «صندوق بین المللی پول» در سال جاری میلادی (۲۰۱۶)٬ کشور ترکیه با کسب ۱/۶۶۵ تریلیون دلار درآمد ناخالص داخلی، هفتمین کشور ثروتمند اروپا و هفدهمین کشور ثروتمند دنیاست. اگر چه، بر اساس آمار «کردیت سوئیس» در خصوص شکاف توزیع ثروت جهانی در میان اقشار مختلف هر کشور، ترکیه با اختصاص ۷۷/۷ درصد ثروتش در دست تنها ۱۰ درصد از جمعیت خویش، دومین کشور از نظر توزیع نابرابر ثروت و میزان درآمد در میان اقشار مختلف جامعه خویش است و این کشور پس از روسیه دارای جامعه ای با بیشترین شکاف طبقاتی در جهان است.

اما در مقایسه با سه کودتای اول از مجموع چهار کودتای موفق رخ داده در ترکیه، که هر سه آنها به دنبال اعتراضهای خیابانی مردم علیه حزب حاکم و نارضایتی مردم
از اوضاع بد اقتصادی، که منجر به مداخله ارتش و تغییر موازنه قوا به نفع نظامیان و به منظور بازگرداندن آرامش به کشور صورت گرفت؛ این بار، خیابان‌های ترکیه شاهد هیچ گونه تظاهرات خیابانی از جنس نارضایتی اقتصادی به سبب تورم و رکود نبوده است. لذا می توان با اطمینانی نسبی اینگونه نتیجه گیری کرد که عامل ثروت در ترکیه در بروز این کودتا هیچ نقشی نداشته است.

دموکراسی تمام عیار یا دیکتاتوری همه جانبه

ترکیه، با دارا بودن چهار حزب بزرگ و یک مجلس ملی و سیستم نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی، که در آن رئیس جمهور (منتخب مردم) رئیس حکومت و نخست وزیر برآمده از حزب حاکم رئیس دولت است و بنا بر آمار منتشر شده از سوی «مؤسسه آماری ترکیه» (TÜİK) این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی دارای ۹۴ ایستگاه رادیویی و ۶۳۵ ایستگاه تلویزیونی دولتی و خصوصی و چاپ ۶۷۷۸ روزنامه و مجله در طول سال با بکارگیری ۶۴۷۹۳ نفر نیروی کار در صنعت چاپ و نشر (روزنامه و مجله)، دارای یک سنت دموکراتیک به نسبت نیرومندی نسبت به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه است. هر چند، دموکراسی نسبتا قوی ترکیه در طی سالیان اخیر به سبب تمایلات اقتدارگرایانه شخص رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، در معرض آسیب های جدی است؛ اما چیزی که مشخص است، این است که این کشور فرسنگها با دیکتاتوری فاصله دارد. هر چند که از یک دموکراسی تمام عیار غربی نیز برخوردار نیست؛ ولی در هر صورت، نمی توان سیستم سیاسی این کشور را همچون کشورهای آفریقایی تلقی کرد که در نوسان بین دموکراسی و دیکتاتوری گرفتار شده اند. لذا، می توان در این خصوص چنین نتیجه گیری کرد که فرایندهای سیاسی در این کشور به روندهای دموکراتیک بیشتر نزدیک تر است تا روندهای غیر دموکراتیک و استبدادی.

بدعت رخداد کودتا در تاریخ سیاسی

ترکیه کشوری است که تاکنون چهار تجربه وقوع کودتای نظامی موفق را در کارنامه تاریخ سیاسی نوین خود به ثبت رسانده است. اولین کودتای نظامی موفق این کشور در تاریخ ۲۷ می ۱۹۶۰ پس از ماهها اعتراضات خیابانی مردم و دانشجویان علیه حزب حاکم «دموکراتیک» عدنان مندرس به وقوع پیوست. این کودتا با طراحی آلپ ارسلان تورکش و به رهبری ژنرال جمال گورسل به حاکمیت ده ساله حزب دموکراتیک پایان داد و نخست وزیر کشور (عدنان مندرس) به دنبال این کودتا پس از چند ماه اعدام شد. اما اوضاع اقتصادی بهتر نشد.

دومین کودتای نظامی یازده سال بعد، یعنی در تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۷۱ روی داد. این بار نیز بدنبال اوضاع بد اقتصادی که به سبب سقوط شدید ارزش پول ملی و نرخ تورم ۸۰ درصدی، تظاهرات خیابانی گسترده مردم علیه این وضعیت و حزب حاکم جمهوری خلق در جریان بود؛ بار دیگر ارتش به خود اجازه مداخله داد و با وعده بازگردانیدن نظم و امنیت و بهبود اقتصادی به کشور اقدام به کودتا کرد. این کودتا در اصل یک تذکاریه رسمی به نخست وزیر سلیمان دمیرل بود که هر چه سریعتر موظف است ثبات و رونق اقتصادی را به کشور بازگرداند. اما دمیرل پس از دریافت این اخطاریه و به دنبال مشورت با اعضای کابینه اش، استعفا داد و استعفای دولت به دنبال اخطار ارتش به کودتا تعبیر شد. به دنبال این کودتای بدون خونریزی نیز اوضاع اقتصادی بهتر نشد؛ به نحوی که از تاریخ وقوع کودتا تا وقوع کودتای سوم، تعداد یازده دولت بر سر کار آمدند و هیچ یک نتوانستند به اوضاع سامان دهند.

کودتای سوم در تاریخ سیاسی ترکیه نیز، که در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ روی داد؛ همچون دو مورد قبلی به دنبال نارضایتی مردم از اوضاع بد اقتصادی و رکود و کسادی کسب و کار و درگیری خیابانی گروههای دست راستی و دست چپی در خیابانها و ترور هزاران نفر، با دخالت دوباره ارتش و وعده رفاه و امنیت به وقوع پیوست. در این کودتا ژنرالهای ارتش - که ظاهرا با هماهنگی و اطلاع دولت جیمی کارتر در آمریکا بدر حال وقوع بود - به این نتیجه رسیدند که زمان مداخله دیگر فرا رسیده است. کودتاچیان که با وعده آرامش، ثبات و رفاه اقتصادی و امنیت وارد کارزار سیاسی شده بودند؛ در پایان با دستگیری، زندانی کردن و شکنجه صدها هزار نفر از مردم و اعدام دهها نفر، صحنه را به غیر نظامیان واگذار کردند.

چهارمین و آخرین کودتای موفق نظامی در آناتولی، که به کودتای پست مدرن نیز معروف است؛ در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ به دنبال قدرت گیری حزب اسلامگرای رفاه تحت رهبری نخست وزیر نجم الدین اربکان و علیه سیاستهای اسلامگرایان وی روی داد. در این کودتا نظامیان با یادآوری سنتهای لائیک موجود در قانون اساسی، از قدرت گیری بیش از پیش یک حزب اسلامگرا جلوگیری کردند و با کنار گذاشتن اربکان سعی کردند تا دیگر بار مسیر جمهوریت نوین ترکیه را به لائیسیسم بازگردانند. این بار نیز همچون دفعات قبل، مداخله نظامیان سودی نبخشید و چهار سال بعد، نتیجه غیر مستقیم این اقدام آنها بنیانگذاری حزب اسلامگرای دیگری تحت عنوان «حزب عدالت و توسعه» توسط دو اسلامگرای مصمم به نامهای عبدالله گل و  رجب طیب اردوغان در تاریخ ۲۱ اوت ۲۰۰۱ بود که توانست در انتخابات سراسری سال بعد یعنی سال ۲۰۰۲ با کسب اکثریت کرسی های مجلس حکومت را از آن اسلامگراها نماید.

نتیجه گیری

با مطالعه اوضاع اقتصادی، سیاسی و نظامی ترکیه می توان به این نتیجه رسید که وقوع کودتای ۱۵ جولای، به احتمال زیاد نتیجه بدعت بسیار خطرناک در تاریخ سیاسی این کشور در اقدام به براندازی حزب حاکم با توسل به کودتای نظامی است. در حقیقت، در هر برهه ای از تاریخ این کشور که مردم از سیاستهای حزب حاکم بخاطر عملکرد ناموفق اش در عرصه اقتصادی و یا سیاسی نارضایتی بوده اند؛ نظامیان به بهانه اصلاح سیاستهای غلط گذشته و وعده بازگرداندن امنیت، ثبات و رفاه اقتصادی به کشور و مردم، به خود اجازه داده اند که با سوءاستفاده از شرایط موجود، بعنوان قیم ملت و قانون اساسی وارد عرصه سیاست شوند و با کنار گذاشتن دولتهای قانونی و منتخب، سکان هدایت کشور را بدست گیرند.

هر چند که به سبب نیرومندی جامعه مدنی این کشور، نظامیان بیش از چند صباحی نتوانسته اند بر مرکب سیاست نشسته و ترکتازی کنند؛ اما همین مداخله موقتی در سیر طبیعی امور باعث شده است تا جامعه ترکیه نتواند به دستاوردهای مدنی خود اطمینان حاصل کرده و از طریق صندوق رأی نظرات خود را به سیاستمداران تحمیل کنند. همچنین، کابوس وقوع کودتای نظامی در ذهن سیاستمداران آناتولی، آنان را به سمت قبضه بیشتر قدرت و سوظن نسبت به هرگونه حرکت منتقدانه چه از جانب احزاب و روزنامه های رقیب و چه از جانب مردم کرده است.

حال وقوع است این کودتای نافرجام می تواند هم درسی برای جامعه مدنی ترکیه، هم سیاستمداران حزب حاکم عدالت و توسعه و هم نظامیان ارتش داشته باشد. جامعه مدنی ترکیه باید به خاطر داشته باشد که اقدامات رجب طیب اردوغان، بعنوان رئیس جمهور کشور شاید با آرمانهای دموکراتیک غربی وعده داده شده در قانون اساسی این کشور مطابق نباشد؛ اما در هر صورت اردوغان یک دیکتاتور نیست و حکومت وی از حکومت نظامیان چکمه پوش بسیار قابل قبول تر است. لذا باید جامعه مدنی ترکیه بخصوص احزاب رقیب و مخالف سعی کنند تا در کنار دولت برای پیشرفت و سعادت ملت تلاش کنند؛ نه تضعیف همدیگر.

سیاست‌مداران حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز باید هوشیار باشند که به سمت قبضه قدرت و جامعه تک صدایی نروند. چرا که اگر جامعه چند صدایی ترکیه با روزنامه ها و احزاب و رادیو تلویزیون های متعدد نبود؛ چه بسا کودتای ۱۵ جولای مثل چهار کودتای سابق در این کشور موفق می شد و می توانست دستاوردهای ۱۴ ساله دولت و حزب حاکم عدالت و توسعه را در یک شب به فنا دهد. لذا، شخص رئیس جمهور اردوغان باید از تساهل و تسامح بیشتری برخوردار بوده و اجازه دهد گردش آزاد نخبگان که به اعتقاد «ویلفردو پارتو» جامعه شناس ایتالیایی، جزو لاینفک دموکراسی است در کشور بطور آزادانه ای در جریان باشد.

نظامیان ارتش ترکیه نیز باید به این درک و شعور سیاسی برسند که دیگر زمان اقدامات کودتایی به سر آمده است و امروزه به سبب وجود جامعه مدنی به نسبت قویتر ترکیه نسبت به دهه های گذشته و ارتباط بیشتر میان حاکمان و ملت و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، دیگر نمی توان با ایجاد خفقان سیاسی و قبضه وسایل ارتباط جمعی دست به کودتا زد. همچنین آنها باید به نتایج چهار مداخله نظامی خود در این کشور و نتیجه مداخلاتشان بنگرند و ببیندد که چگونه مداخله شان نتیجه معکوس داده و امروز چگونه جامعه ترکیه در دست احزاب اسلامگرا اداره می شود. لذا، ارتش باید به این نتیجه گیری برسد که قیمومیت قانون اساسی و ملت را به جامعه مدنی قدرتمند ترکیه بسپارد و خود به نقش حفاظت از مرزها و حفظ استقلال کشور بپردازد.

منبع: مهر

حدیث روز/ پرهیزگارترین مردم کسی است که حق را بگوید

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند پرهیزگارترین مردم کسی است که حق را بگوید، چه آن جایی که این حق به نفع او است یا بر علیه او است.
مشرق- امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرماید:
عابدترین مردم کسی است که فرائض را به جا می‌آورد.
سخی‌ترین مردم آن کسی است که زکات مال را می‌دهد.
پارساترین مردم آن کسی است که از حرام اجتناب کند.
و پرهیزگارترین مردم هم آن کسی است که حق را بگوید؛ چه آن جایی که این حق به نفع او است یا بر علیه او است.

متن حدیث:
 
 عنِ الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام اِنَّ ابی حَدَّثَنی عن اَبیه عن جدِّه عن علیٍّ علیهم‌ُالسلام عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله قال أعبَدُ الناس مَن أقامَ الفرائِض و اَسْخَی النّاس مَن اَدّیٰ زکاتَ مالِه و اَزهَدُ النّاس مَن اِجتَنَبَ الحرام و اَتقَی الناس مَن قالَ الحق فی ما لَهُ و علیه.
 
 

«امالی شیخ صدوق، صفحه‌ 72 »

شرجی در راه است

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به ادامه گرمای بالای 50 درجه، از پیش‌بینی بروز پدیده شرجی در برخی مناطق استان خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌که دمای بالای هوا همچنان در استان ماندگار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود گرمای هوا امروز نیز ادامه داشته باشد و در ساعت های 15و 16 به اوج خود برسد. روز گذشته نیز دمای هوا در برخی نقاط استان به 51 درجه سانتی‌گراد رسید.

وی افزود:‌ همچنین پیش‌بینی می‌شود در اواخر هفته جاری شاهد بروز پدیده شرجی در برخی مناطق خوزستان باشیم و احتما می‌رود میزان رطوبت در مناطق ساحلی استان مانند ماهشهر، هندیجان و اهواز تا 80 درصد برسد.

بهادری در خصوص احتمال بروز گرد و خاک نیز عنوان کرد: با توجه به وزش باد در کشور عراق این احتمال وجود دارد که در چند ساعت آینده شاهد وقوع پدیده گرد و خاک در برخی نقاط استان خوزستان باشیم البته شدت آن کم است و مانع فعالیت‌های شهروندان نخواهد بود. گرد و خاک امروز برخی نواحی مرکزی و نوار مرزی استان را شامل می‌شود.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته شوش با 51 درجه و ایذه با 24 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان گزارش شدند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 49 و 39 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

رفع تصرف بخشی از اراضی تالاب هورالعظیم از دست زمین‌خواران

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان از رفع تصرف 10.5 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت‌شده تالاب هورالعظیم خوزستان از دست زمین‌خواران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان،‌ مهرشاد احمدوندی اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های قضایی و صدور رای قطعی رفع تصرف، زمین‌خواران با بهانه‌های مختلف از تحویل و رفع تصرف اراضی خودداری می‌کردند که با پیگیری و اخذ دستور لازم از اجرای احکام کیفری دادگستری شهرستان دشت‌آزادگان و با هماهنگی پاسگاه انتظامی محل، اراضی مذکور رفع تصرف و به منطقه حفاظت‌شده تالاب هورالعظیم افزوده شد.

وی افزود: با توجه به این‌که این اراضی کشت شده بود، با سرکشی مداوم و اخذ دستور توقف عملیات کشت و کشاورزی از دادگاه رسیدگی‌کننده پرونده، در سال جاری از هرگونه کشت و عملیات روی عرصه مورد تخریب و تجاوز تا زمان رفع تصرف جلوگیری شد؛ به گونه‌ای که در زمان رفع تصرف، پوشش گیاهی منطقه مجددا جست زده و در حال احیا بود.

احمدوندی ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان بدون هیچ‌گونه اغماض با متجاوزان به اراضی ملی به ویژه اراضی منطقه حفاظت‌شده تالاب هورالعظیم برخورد می‌کند و متخلفان جهت پیگیری مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به جرایم محیط زیست دادگستری دشت‌آزادگان معرفی می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان گفت: منطقه حفاظت‌شده تالاب هورالعظیم خوزستان از بکرترین زیستگاه‌های پرندگان بومی ایران است که هر ساله با سرد شدن هوا، پرندگان آبزی و کنارآبزی از مناطق مدارهای شمالی کشور، کشورهای آفریقایی و روسیه به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

شریعتی: مشکل مواد مخدر با ارایه آمار کشفیات حل نمی‌شود

استاندار خوزستان گفت: در مطالعات آسیب‌های اجتماعی که در سطح کشور انجام شده، راهکارهایی نیز ارایه شده است؛ ضمن آن‌که راهکارهای کشوری مدنظر قرار می‌گیرد، باید به راهکارهای استانی نیز توجه شود و این راهکارها با مرحله‌بندی اجرایی شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امروز (27 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هنوز اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر و گستره اهمیت آن برای ما درک نشده و به همین جهت است که برخی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شورا به جلسات این شورا به عنوان جلسه درجه 2 و 3 نگاه می‌کند.

وی افزود: مطالعات گسترده‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور انجام شده و نتایج این مطالعات به خدمت مقام معظم رهبری نیز ارسال شده است. رهبر انقلاب نیز وقت گذاشتند و به این موضوع اهمیت داده‌اند و در جلسه با سران قوا نیز تاکید کرده‌اند که این امر باید جدی گرفته شده و پیگیری شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: با وجود اراده‌ای که در سطح سران نظام وجود دارد ولی وضعیت جلسات ما این‌چنین است و خود را زیاد درگیر این مسایل نمی‌کنیم و جلسات به صورت سطحی برگزار می‌شود.

شریعتی ادامه داد: باید جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کارشناسی‌تر شود و از جامعه‌شناسان و روانشناسانی که در این زمینه مطالعات و تدریس انجام داده‌اند و همچنین افراد صاحب‌نظر در استان درخواست شود که در کمیته‌های این شورا حضور داشته باشند تا شورا به راهکارهای مورد نیاز برسد.

وی عنوان کرد: در مطالعات آسیب‌های اجتماعی که در سطح کشور انجام شده، راهکارهایی نیز ارایه شده است؛ ضمن آن‌که راهکارهای کشوری مدنظر قرار می‌گیرد، باید به راهکارهای استانی نیز توجه شود و این راهکارها با مرحله‌بندی اجرایی شوند.

استاندار خوزستان با بیان این‌که مشکل مواد مخدر با ارایه آمار کشفیات حل نمی‌شود، گفت: باید اهمیت موضوع برای مسئولان استان خوزستان مشخص شود. اداره‌کل بهزیستی، اداره‌کل ورزش و جوانان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان می‌توانند در این خصوص نقش جدی ایفا کنند. باید تیمی علمی تشکیل شده و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با انجام مطالعات، تقویت شود.

شریعتی اظهار کرد: مصرانه از تمام دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بالاخص دستگاه‌هایی که می‌توانند در این خصوص تاثیرگذار باشند، درخواست می‌شود که درگیر موضوعات باشند و زمانی از وقت مدیریت خود را به این موضوع اختصاص دهند. باید مشخص شود که به طور مثال در آموزش و پرورش و یا دانشگاه‌های ما چه اقداماتی در خصوص جلوگیری از شیوع مواد مخدر انجام می‌شود و در این خصوص نیز باید گزارش‌های واقعی و ملموس ارایه شود.

استاندار خوزستان با انتقاد از عدم حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه گفت: در این جلسه با این میزان اهمیت و همچنین اهمیت آموزش و پرورش در مبارزه با مواد مخدر، باید مدیرکل آموزش و پرورش حضور داشته باشد. اکنون در بحث مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش بسیار درگیر است و دانش‌آموزان در خطر هستند ولی مشاهده می‌کنیم مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان به خاطر یک جلسه ساده در تهران، در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان حضور پیدا نمی‌کند.

شریعتی ادامه داد: عدم حضور برخی از مسئولان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر توجیه‌پذیر نیست. برخی از جلسات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید برای دستگاه‌ها در اولویت باشند.

وی ‌با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ‌سازی در خصوص مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: در یک بازه زمانی، مصرف مواد مخدر از طریق تزریق بسیار رایج بود ولی با یک کار فرهنگی در سراسر کشور این موضوع کنترل شد. کارهای فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آموزش در این خصوص موثر است. در برخی کشورهای اروپایی مصرف برخی مواد مخدر آزاد است ولی با این حال، آمار مصرف‌کنندگان در این کشورها بسیار کمتر از کشورهای دیگر است.

استاندار خوزستان گفت: طرح این موضوع از باب این نیست که این سیاست‌ها درست یا غلط است ولی مشخص می‌کند که آموزش و کار فرهنگی یکی از مهم‌ترین عوامل مبارزه با مواد مخدر است. کارهای فرهنگی و آموزشی را باید از سنین پایین و از آموزش و پرورش، آغاز کرد تا این فرهنگ در تمام افراد جامعه نهادینه شود و ضریب نفوذ مواد مخدر کاهش یابد.

لوله‌های گاز ترکیه را دور می‌زنند/ حذف ترک‌ها از نقشه تجارت گاز

نفت گاز
شناسهٔ خبر: 3714957 -
همزمان با افزایش اختلافات گازی ایران و ترکیه در داوری، ایران قصد دارد با دور زدن ترکیه و عبور دادن لوله‌های خود از کشورهای ارمنستان و گرجستان، گاز را به بلغارستان و یونان صادر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شکاف اختلافات گازی ایران و ترکیه روز به روز عمیق تر می شود به طوری که با گذشت حدود ۶ ماه از ابلاغ نتیجه داوری دو کشور نه تنها درباره تعیین نرخ جریمه و کاهش قیمت گاز به توافق نرسیده اند که حالا ایران برای صادرات گاز به جای ترکیه با کشورهایی همچون ارمنستان و گرجستان وارد مذاکره شده است.

اختلافات ایران و ترکیه از حدود دو سال قبل به صورت علنی کلید خورد جایی که شرکت ملی گاز ایران حاضر به حذف بند Take or pay (بگیر یا بپرداز) از قرارداد فروش گاز به ترکیه نشد و در نهایت پرونده شکایت ترکها در داوری بین‌المللی به نفع این کشور به نتیجه رسید.

این درحالی است که علی ماجدی معاون سابق وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره پیشنهاد ترکیه درباره حذف بند  Take or pay (بگیر یا بپرداز) گفته بود: این بند قابل حذف نیست فقط درصدهای آن ممکن است کم یا زیاد شود، البته باید در نظر داشت که در مذاکره دو طرف سعی می‌کنند منافع خودشان را به دست بیاورند و به یک نقطه مشترکی برسند.

با بی نتیجه ماندن مذاکرات، در نهایت بهمن ماه سال گذشته نتیجه دومین داوری بین‌المللی به طور رسمی اعلام شد و حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز با تایید شکست در دومین داوری بین‌المللی در جمع خبرنگاران، گفت: «هنوز نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد اما برآورد می‌شود تا سقف یک میلیارد دلار غرامت به این کشور باید پرداخت شود.»

بر این اساس داوری بین‌المللی از شرکت‌های دولتی بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز ایران درخواست که در مدت زمان ۳ تا ۶ ماه نسبت به توافق درباره تعیین درصد کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به توافق نهایی برسند و قرار بر این شد تا مذاکرات در سطح کارشناسی بین دو شرکت برای تعیین درصد کاهش قیمت گاز انجام شود.

با به پایان رسیدن مهلت تعیین شده برای تعیین درصد کاهش قیمت گاز صادراتی ایران هنوز توافق نهایی بن دو طرف حاصل نشده است به طوری‌که وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه پنج شنبه هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: هنوز توافق قطعی برای تعدیل قیمت گاز وارداتی از ایران حاصل نشده و مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد.

از سوی دیگر درحالی اختلافات گازی بین تهران و آنکارا برای تعیین درصد کاهش قیمت گاز صادراتی روز به روز عمیق‌تر می‌شود که مطابق با حکم داوری، شرکت ملی گاز ایران باید به میزان ۱۳.۳ تا ۱۵.۸ درصد در نرخ گاز صادراتی خود به ترکیه از اول جولای سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد، تجدیدنظر کند.

در این بین حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت گاز و معاون وزیر نفت اردیبشهت ماه سال‌جاری در نشستی خبری با اشاره به ادامه اختلافات ایران و ترکیه بر سر تعیین نرخ جریمه گازی، اعلام کرده بود: با توجه به عدم توافق، به زودی داوری بین‌المللی، نرخ نهایی جریمه گازی ایران را تعیین خواهد کرد.

لوله‌های گاز ایران، ترکیه را دور می‌زنند

به گزارش مهر، پس لرزه‌های اختلافات گازی ایران و ترکیه بر سر تعیین درصد کاهش قیمت گاز صادراتی و پیش از ان هم شکایت ترکها از گاز ایران حالا این روزها به تجارت گاز طبیعی ایران هم سرایت کرده است.

بر این اساس ایران که با در اختیار داشتن بیش از ۳۴ تریلیون متر مکعب عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز متعارف جهان را یدک می‌کشد، قصد دارد تا از فرصت پسا برجام برای افزایش صادرات و تجارت جهانی گاز خود استفاده کند.

از این رو پس از بالا گرفتن اختلافات سیاسی با برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و حتی متوقف ماندن مذاکرات صادرات گاز ایران به کشورهایی همچون بحرین، کویت و امارات متحده عربی، در شرایط فعلی کشورهای اروپایی در دسترس ترین بازار برای توسعه تجارت و صادرات گاز طبیعی ایران به شمار می‌رود.

در طول چند ماه گذشته کشورهایی همچون یونان، گرجستان، ارمنستان و بلغارستان به طور رسمی خواستار واردات گاز طبیعی از ایران شده اند و حتی تاکنون مذاکراتی با وزرای انرژی این کشورها در تهران برای نهایی کردن مذاکرات خرید گاز طبیعی انجام شده است.

با این وجود نحوه انتقال گاز به کشورهای اروپایی به چالش برانگیزترین ابهام قراردادهای صادرات گاز به کشورهای اروپایی تبدیل شده است به طوری‌که ایران دیگر همچون گذشته هیچ گونه تمایلی برای انتقال گاز خود از مسیر ترکیه به کشورها و مشتریان اروپایی ندارد.

در جدیدترین گفتگوهای انجام شده ایران با برخی از مشتریان گازی در اروپا یک مسیر جایگزین تعریف و حتی توافق بین طرفیت انجام شده و به نظر می‌رسد که گازهای ترش پارس جنوبی قرار است از مسیر کشورهایی همچون ارمنستان، گرجستان و از مسیر دریای سیاه به یونان، بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی صادر شود.

«بویکو بوریسوف» و نخست وزیر و «تمنوژکا پتکوا» وزیر انرژی بلغارستان هفته گذشته با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت ایران برای خرید گاز طبیعی مذاکره کردند و در نهایت روز گذشته دفتر نخست وزیری بلغارستان با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: در نشست تهران، مسیر ارمنستان، گرجستان و بلغارستان به عنوان کریدور جدید انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا تعریف و معرفی شده است.

بر اساس این سناریوی جدید، حالا لوله‌های گاز ایران با دور زدن مسیر ترکیه و با عبور از کشورهایی همچون ارمنستان، گرجستان و سپس تبدیل به محموله‌های LNG از مسیر دریای سیاه روانه یونان، بلغارستان و سایر مشتریان اروپایی خواهد شد.

در همین حال «پانوس اسکورلتیس» وزیر انرژی یونان هم پیشتر برای واردات، ترانزیت گاز و LNG ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور رسمی اعلام آمادگی کرده بود.

برترین تصاویر جهان در ۲۷ تیر ۹۵

تصاویر امروز را با موضوعات پیرامون جشن شکست کودتا در ترکیه، برداشت نمک در آمریکا، ساخت قلعه سنگی در چین و عملیات آموزشی ضد تروریسم در برزیل خواهید دید.

تجمع در مخالفت با کودتا مقابل سفارت ترکیه در برلین آلمان(AP)

نمای هوایی یک مزرعه آفتابگردان در آلمان (dpa)

برداشت نمک نزدیک یک دریاچه نمک در ایالت یوتا آمریکا (National Geographic)

عکاسی از دسته ای از ماهی معروف به «ماهی بداخلاق» در دریای سرخ (IC)

شادی مردم استانبول از شکست کودتا در ترکیه (AFP)

استاد ۷۰ ساله بازنشسته چینی ۲۰ سال آخر عمر خود را صرف ساختن قلعه و مجسمه های سنگی کرد. (IC)

عملیات شبیه سازی حملات تروریستی احتمالی در المپیک ۲۰۱۶ در ریو (Reuters)

نبرد اسب ها در چین (VCG)

پرواز جنگنده برزیلی در آسمان شهر ریو دو ژانیرو (AP)

فروشنده کشمیری همزمان با حکومت نظامی در «سرینگر» هند محصولات خود را داخل قایق به فروش می رساند. (Reuters)

شادی مردم سومالی از شکست کودتا در ترکیه (Reuters)

یادبود کشته های حمله تروریستی نیس فرانسه (Reuters)

جلسه تمرینی موتورسوار اسپانیایی برای آمادگی برای حضور در مسابقات جایزه بزرگ آلمان (AFP)

 

سقوط دو دستگاه خودرو به دره در محور قدیم اندیمشک به پل زال

اهواز - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر اندیمشک گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه تریلر با کامیون در محور قدیم اندیمشک به پل زال در شامگاه شنبه هر دو خودرو به ته دره سقوط کردند.

علی قلاوند یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حادثه در ساعت 19:15 رخ داد و بی احتیاطی راننده تریلر و سرعت زیاد آن موجب برخورد با یک دستگاه کامیون و سقوط هر دو دستگاه به دره شد.
وی افزود: در اثر این تصادف جاده قدیم اندیمشک به پل زال به مدت سه ساعت بسته شد و ترافیکی به طول 10 کیلومتر شکل گرفت.
قلاوند ادامه داد: در این حادثه تیم های امداد و نجات هلال احمر اندیمشک به سرعت به محل حادثه اعزام و عملیات رهاسازی را آغاز کردند که در نهایت پس ازسه ساعت عملیات رهاسازی در ساعت 22:30 شب به پایان رسید و مصدومان حادثه از درون خودرو رها شدند.
رئیس جمعیت هلال احمر اندیمشک تصریح کرد: در این حادثه به راننده کامیون آسیبی وارد نشد، اما راننده تریلر به شدت دچار آسیب شد و توسط اورژانس به بیمارستان اعزام شد.
وی با اشاره به ایمن نبودن و مسافت طولانی جاده قدیم اندیمشک به پل زال، به رانندگان توصیه کرد: از جاده جدید اندیمشک به پل زال تردد کنند و به خاطر منافع کوتاه مدت، جان خود و مسافران را به خطر نیندازند.قلاوند اضافه کرد: تردد در جاده قدیم اندیمشک به پل زال به هیچ عنوان ایمن نیست و جان مسافران را به خطر می اندازد.