سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان

 

اداره میراث فرهنگی باغملک چه کار می‌کند؟
فرهنگی و هنری  10:43:17 1392/10/30

9210-9580-5 کد خبر

 

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک از وضعیت بد آثار تاریخی باغملک و بی‌توجهی اداره میراث فرهنگی باغملک نسبت به این آثار انتقاد کرد.

 

یونس شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: طی نشست‌هایی که قبلاً با اداره میراث فرهنگی استان داشتیم و همچنین با توجه به ناکارآمد بودن اداره میراث فرهنگی باغملک در بحث حفاظت از آثار باستانی و پژوهش‌هایی که پیرامون آن باید صورت گیرد ما به عنوان تنها انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک و شهروندان این شهرستان خواستار اصلاح امور اداری اداره میراث فرهنگی باغملک از استان بودیم.

 

وی ادامه داد: ما خواستار این بودیم که علاوه بر جذب نیروی متخصص، سیاست‌گذاری‌های این اداره نیز برای ما روشن شود تا بدانیم این اداره چه نقشی نسبت به پوشش اطلاعاتی میراث باغملک، مرمت و به ثبت رساندن آثار دارد.

 

شفیعی بیان کرد: متأسفانه اداره میراث فرهنگی استان به ما جواب درستی نداد و از آن جایی که ما چندین جلسه با آقای حیدری داشتیم قول داده بودند که نسبت به اداره میراث فرهنگی باغملک و آثار تاریخی آن اجرای برنامه مدونی را شروع کنند اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه از آمدن آقای حیدری و قولی که به ما دادند هیچ گونه حرکتی دال بر این که این سازمان نسبت به درخواست انجمن دوستداران میراث فرهنگی، نامه‌نگاری‌ها و استشهادهایی که از اهالی باغملک دریافت شده بود انجام ندادند.

 

او تصریح کرد: هم‌اکنون اثر باستانی "ارگ ارغوانی" رو به تخریب است و دیوارهای آن خراب شده‌اند. یا در منطقه "قلعه تُل" علاوه بر این که کارهای مرمتی روی آن صورت نگرفته حفاظت هم نمی‌شود و می‌توان گفت با بارندگی‌های اخیر نیز رو به نابودی است.

 

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: در خصوص منطقه "منجنیق" که قرار بود به ثبت برسد و ما نیز از آن مستندنگاری کردیم و به سازمان فرستادیم تاکنون جوابی نگرفته‌ایم. در واقع نوعی ناهمگونی و بی‌اهمیتی نسبت به آثار باغملک صورت می‌گیرد که ما آن را بیشتر از چشم اداره میراث فرهنگی باغملک می‌بینیم چراکه این اداره هیچ گونه فعالیتی نسبت به آثار تاریخی باغملک ندارد.

 

شفیعی بیان کرد: اگر به سایت گردشگری استان سری بزنید و به بخش گزارش‌های ماهانه آن بروید تنها اداره‌ای که در ان جا نه خبر و نه مطلبی دارد اداره میراث فرهنگی باغملک است.

 

وی در خصوص دلیل ناکارآمد بودن اداره میراث فرهنگی باغملک گفت: یکی از دلایل آن این است که در جذب نیرو برای اداره میراث فرهنگی باغملک شایسته‌سالاری صورت نگرفته است. همچنین همه ادارات میراث فرهنگی که در شهرهای باستانی قرار دارند دارای پژوهشگاه هستند و چندین نیروی باستان‌شناس، مردم‌شناس، کارشناس تاریخ و غیره را به کار می‌گیرند و از آن‌ها استفاده می‌کند اما در اداره میراث فرهنگی باغملک چنین چیزی نیست.

 

شفیعی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی باغملک نسبت به دفع نیروهای متخصص خیلی کوشا است و نسبت به جذب افراد ناکارآمد کوشاتر است. نیروی جذب شده در اداره میراث فرهنگی باغملک به این صورت است که امام جمعه باغملک، فرماندار باغملک و نماینده باغملک به ترتیب هر کدام یک نیرو را برای این اداره معرفی می‌کنند. اگر اکنون مدارک نیروهای اداره میراث فرهنگی باغملک را روی هم بگذاریم مدارک آنها به لیسانس نمی‌رسد. در حالی که یک اداره میراث فرهنگی نیاز به نیروهایی مجرب و متخصص در زمینه‌های باستان‌شناسی و تاریخی دارد تا بتواند کار کند.

 

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک خاطرنشان کرد: باغملک 18 فارغ‌التحصیل باستان‌شناسی، 13 دبیر تاریخ، چهار استاد دانشگاه تاریخ، 36 دانشجوی تاریخ و باستان‌شناسی در دانشگاه ایذه و شوش دارد که همه آنها عضو افتخاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک هستند و چندین بار نیز به استان نامه فرستادیم که برای جذب آنها کاری کنند.

 

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: درباره وضعیت اداره میراث فرهنگی باغملک تاکنون سه بار به آقای حیدری به صورت حضوری گزارش داده‌ام و مشکلات را برای او بازگو کرده‌ام اما هنوز هیچ اقدامی نکرده است. همچنین در جلسه‌ای که همه انجمن‌ها با آقای حیدری داشتند مشکلات را با سند بیان کردیم و قرار شد در آبان ماه وارد عمل شوند که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

او یادآوری کرد: اداره هر شهری نماینده دولتی و حقوقی سازمان مربوطه است. وقتی اداره میراث فرهنگی باغملک هیچ گونه دغدغه‌ای از لحاظ سیاسی و حقوقی نسبت به مکان‌های باغملک ندارد مشکلاتی به وجود می‌آید و این به سازمان مربوطه بازمی‌گردد چراکه نظارت کیفیتی روی آن اداره نسبت به کارکردهایش ندارد.

 

شفیعی اظهار کرد: راهکار همه این انتقادها پیوستن اداره میراث فرهنگی باغملک به چارت اداری دقیق و تخصصی است. همچنین از متخصصان بومی منطقه استفاده بهینه شود و نسبت به حفاظت مکان‌هایی که به ثبت رسیده‌اند و بودجه برای آنها تعیین شده است اقدام کند. در آخر نیز بهتر است اداره میراث فرهنگی باغملک با انجمن دوستداران به عنوان شهروندان باغملک هماهنگی داشته باشد.

اخبار بازار بورس و ارز و سکه و طلا

 

سکه ارزان شد
اقتصادی  14:19:54 1392/10/30

9210-13374-5 کد خبر
 

هر اونس طلا امروز (30 دی‌ماه) در بازارهای جهانی یک ‌‌هزار و 254 دلار معامله شد که نسبت به هفته‌گذشته یک دلار 7 افزایش داشته ‌است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌خوزستان- قیمت سکه طرح‌ قدیم و جدید 855 هزار تومان است که در مقایسه با هفته‌گذشته 20 هزار تومان کاهش یافته است.

 

همچنین طبق نرخ اعلامی اتحادیه ‌طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 430 هزار تومان و هر عدد ربع ‌سکه بهار آزادی با قیمت 265 هزار تومان معامله می‌شود که نرخ نیم‌سکه و رب سکه به ترتیب با 15 هزار تومان‌ و 20 هزار تومان کاهش همراه بوده است.

 

هر عدد سکه یک گرمی نیز 170 هزار تومان ‌فروخته شد که قیمت آن نسبت به روزهای گذشته 7 هزار تومان کاهش داشته است. قیمت هر گرم طلای خام نیز 87 هزار تومان و قیمت پایه فروش طلا 103 هزار تومان است.

اخبار نماینده محترم ولی فقیه در خوزستان

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان:
بخش عمده اجرای طرح مقام معظم رهبری مسئولیت خطیر سازمان آب و برق است
اقتصادی  15:30:0 1392/10/30

9210-13574-5 کد خبر
 

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: در سفر رییس‌جمهور به خوزستان بر اجرای طرح مقام معظم رهبری تاکید شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه‌خوزستان- آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری در مراسم تودیع و معارفه مدیران سازمان آب و برق خوزستان که امروز، 30 دی‌ماه برگزار شد، اظهارکرد: نتایج بهره‌برداری از این طرح فقط برای خوزستان مثمر ثمر نیست، بلکه یک طرح کشوری و ملی محسوب می‌شود و حتی کشورهای همسایه هم از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

 

وی افزود: به‌طور کلی طرح مقام معظم رهبری یک فرصت عام‌المنفعه است که بخش عمده آن به آب‌رسانی مربوط می‌شود که یقیناً به عنوان یک مسئولیت خطیر بر دوش سازمان آب و برق قرار گرفته است.

 

آیت‌الله موسوی‌جزایری خاطرنشان‌کرد: از سرشاخه‌های کارون چیزی منتقل نمی‌شود و کارون احیا می‌شود. این‌ها مباحث توسط ریاست جمهوری در سفر به خوزستان بیان‌ شد و این اظهارات نشان‌دهنده عزم راسخ رییس‌جمهور در توجه ویژه به مردم خوزستان است.

 

همچنین جواد سعدون‌زاده، رییس مجمع نمایندگان خوزستان در این مراسم گفت: لایروبی اروند و اجرای طرح غدیر یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان است.

 

وی عنوان‌کرد: احیای کارون به معنای زنده کردن آن است. اولین کاری که در سازمان آب و برق باید انجام شود احیای کارون مرده و نیمه جان است؛ یعنی باید تدبیری به خرج دهیم تا کارون را زنده کنیم.

 

سعدون‌زاده افزود: پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، انتقال 2 میلیارد مترمکعب است و اگر فقط برای مصارف شرب منتقل شود، فقط 2 درصد آن منبع آب را شامل می‌شود. در حالی که مقیاس تعیین شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی است.

 

رییس مجمع نمایندگان خوزستان خاطرنشان‌‌کرد: برداشت‌های بی‌حساب و کتاب، جلگه مستعد خوزستان را از بین می‌برد. اجرای طرح مقام معظم رهبری می‌تواند کابوس بیکاری را از آسمان خوزستان بزداید.

 

وی تصریح‌کرد: لایروبی اروند یکی‌دیگر از اساسی‌ترین مطالبات مردم است. احیای آن می‌تواند حلقه مکمل حیاط اقتصادی خوزستان باشد زیرا این آب‌راه، یک آب‌راد مهم از لحاظ رونق تجاری و گردشگری در مرزهای کشور است.

گزارش تکمیلی

 

درددل‌های شمسایی پس از سال‌های دوری از خوزستان
اقتصادی  15:0:49 1392/10/30

9210-13474-5 کد خبر
 

مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان گفت: من با میل و رغبت از خوزستان نرفتم و معتقدم مدیران بومی باید در استان خود بمانند و در جهت رفع مشکلات مردم خدمات‌رسانی کنند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- محمدرضا شمسایی امروز، 30 دی‌ماه در مراسم معارفه خود اظهارکرد: واقعیت این است که در چند سال اخیر بی‌محبتی‌های زیادی به من شد؛ به‌طوری که استاندار وقت حتی اجازه کار کردن را به من نداد و دو سال خانه‌نشین بودم.

 

وی با اشاره به قابلیت و منابع موجود در خوزستان بیان‌کرد: منابع عظیم آبی، انرژی و اراضی مستعد کشاورزی بسیاری در خوزستان وجود دارد اما متاسفانه وقوع چند سال جنگ تحمیلی باعث عقب‌ماندگی استان شد.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: در چنین شرایطی اولاً باید در حفظ منابع موجود تلاش شود و ثانیاً دولت باید منابع مورد نیاز را تامین کند.

 

شمسایی تصریح‌کرد: این واقعیت است که بخش زیادی از منابع کشور از خوزستان تامین می‌شود. از اصلی‌ترین محورهای توسعه در خوزستان طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، در زمینه احیای منابع کشاورزی است.

 

وی ادامه‌داد: پس از گذشته 17 سال از تصویب اجرای این طرح، متاسفانه فقط 200 هزار هکتار از اراضی و 100 هزار هکتار از شبکه‌های فرعی به بهره‌برداری رسیده است.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح‌کرد: در حال حاضر 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب شرب نیاز است.

 

شمسایی یادآورشد: سیاست من در سازمان آب و برق به‌کارگیری جوانان است.

 

وی در پایان بیان‌کرد: باوجود این‌که بی‌مهری‌های زیادی از جانب برخی همکاران به من شده است اما قصد تلافی ندارم و می‌خواهم در کنار این افراد و سایر همکاران دیگر خدمات شایان‌تری به استان ارائه دهیم.

 

همچنین علیرضا رضانیا، مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان در این مراسم عنوان‌کرد: در تاریخ 28 دی‌ماه سال 88 این تکلیف بر عهده من گذاشته شد و امروز خوشحالم که این وظیفه خطیر از دوش من برداشته شد.

 

وی افزود: درست است که من خوزستانی نیستم اما 18 سال از عمر خود را در سازمان آب و برق خوزستان در خدمت و در جوار مردم خوزستان گذارندم.

 

کد خبرنگار: 17026

تصاویر خبری و رسانه ای از خوزستان

 

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان
عکس  14:8:2 1392/10/30

9210-5082-5 کد خبر
RSS :: پرینت


تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان / عکس : ایسنا - علی هویسی

یک خبر ورزشی

 

رئال مادرید برای دیدار با پرسپولیس به تهران می‌آید  

 

» سرویس: ورزشی - فوتبال، فوتسال

تیم فوتبال رئال مادرید با تمام ستاره‌هایش برای دیدار با پرسپولیس به ایران می آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باشگاه پرسپولیس یکی، دو هفته پیش از طریق یکی از فوتبالدوستان ایرانی که ساکن اروپاست و ارتباط نزدیکی با فلورنتینو پرز رئیس رئال مادرید دارد درخواستی برای بازی دوستانه به این باشگاه ارسال کرد.

مسئولان باشگاه رئال مادرید این درخواست را بررسی کرده و برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند.

بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است نامه رسمی رئالی‌ها در این زمینه تا پایان هفته به باشگاه پرسپولیس اعلام شود.

نکته مهم و جالب توجه در توافق دو باشگاه این است که رئال مادرید با تمامی ستاره‌های خود از جمله کریستیانو رونالدو، ایکر کاسیاس، کریم بنزما، سرخیو راموس، گرت بیل و ... در کنار مربیان بزرگش از جمله کارلو آنچلوتی و زین الدین زیدان به تهران خواهد آمد تا اتفاقی بسیار بزرگ برای فوتبال ایران رخ دهد.

هنوز تاریخ قطعی این دیدار مشخص نشده و به احتمال زیاد تا پایان این هفته زمان دقیق برگزاری این بازی دوستانه تعیین می شود. گفته می‌شود کهکشانی‌ها پیش از آغاز فصل 2014-2015 به ایران می آیند.

قرار است این دیدار دوستانه آغازی برای همکاری های مشترک دو باشگاه باشد و دو طرف در آینده ای نزدیک جهت توافق های بعدی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

رویانیان در گفت وگو با ایسنا این خبر را تایید کرد.

 

آیین زندگی

هفـت نوع شوخـی زشت آقـایان با خانـم ها !
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


من در ابتدای این مقاله اعتراف می کنم که به عنوان یک مرد متاسفانه کم از این شوخی ها نداشته ام! این شوخی ها شاید عادی به نظر برسد و چندان هم مشکلی در زندگی ایجاد نکند، ولی فکر نکنید زن و شوهری که با هم مشکل پیدا می کنند، یک اتفاق خیلی بزرگ بین شان افتاده یا فیزیکی با هم درگیر شدند! بعضی از موضوعات بسیار ریز در زندگی وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنیم، رابطه ما با همسرمان را به تدریج خراب می کنند، پس بیایید با هم این رفتارها را بخوانیم و کنار بگذاریم!

باید بگویم بسیاری از آقایان و مخصوصا پسرهای جوانی که ازدواج می کنند، هنوز در فضای مجردی به سر می برند و نمی دانند جلوی همسرشان چه باید بگویند و چه نگویند، اجازه بدهید خیلی ساده تر شوخی های رایج بعضی مردان را با همسرشان بگویم، البته دقت کنید اینها در فضای عادی و شوخی است :

شوخی های تهدیدی
- طلاق : مثلا همسر شما می گوید "اگه یکماه آشپزی نکنم چیکار می کنی؟" بدترین جواب این است :"خب طلاقت میدم!" بعد هم غش غش میخندید و در پاسخ ناراحتی همسرتان می گویید :"بابا شوخی کردم" همسر شما هم ناراحت می شود و شما او را "بی جنبه" خطاب می کنید و یک شوخی ساده می شود بهانه ای برای جنجال!

خب حالا فرضا اگر خیلی مرد خوبی باشید از دل همسرتان هر طور شده در می آورید، اما یک اتفاق خیلی بد افتاده، همسر شما نگران و مضطرب می شود، به فکر می رود، ناراحت می شود، در رابطه زناشویی اش کمی سرد می شود و ... البته منظور این نیست که با یک شوخی کوچک همه چیز خراب می شود، منظور این است که وقتی از این شوخی ها کردید کم کم عادت تان می شود و به تدریج تیشه به ریشه رابطه می زنید.
- زن دوم : شب دیر به خانه می آیید، همسرتان می گوید :"کجا بودی تا این وقت شب؟" شما هم می گویید:"خونه دومی!!!" خیلی شوخی جالبی بود نه ؟ یا مثلا بدون هیچ بهانه ای مسئله زن دوم را مطرح می کنید! مثلا به بچه هایتان می گویید:" آره دیگه کم کم میخوام یه مامان جدید براتون بیارم!"

البته تجربه ثابت کرده مردانی که از این شوخی ها می کنند، کسانی هستند که هیچ وقت این کار را نمی کنند! ولی باز هم تاکید می شود که این شوخی ها تیشه به ریشه زندگی می زند، همسر شما مدام در فکر می رود، شما هم با خودتان فکر می کنید همسرم چقدر شکاک است و زنهای مردم اینطور نیستند و ...! همین می شود بهانه برای خراب شدن یک رابطه زناشویی.
- مرگ و زندان : آقا یک سرماخوردگی کوچک گرفته، به همسرش می گوید :"خانم اون قلم و کاغذ رو بردار بیار آخرین وصیت هام رو بکنم." یا مثلا زیاد هستند آقایانی که تا مشکلی در کارشان پیش می آید می گویند :"خانم اون وسایل ما رو جمع کن امروز فرداست که با مامور بیان دنبالم." یا "سعی کن ماهی یه بار بیای ملاقاتم و کمپوت آناناس هم بیاری!" البته اینها نمونه است ولی حرفهایی است که زیاد در زندگی ها هستند و هیچ پایه و اساسی ندارد و مرد فقط برای شوخی اینها را بیان می کند، ولی نمی داند با همین شوخی ها به همسرش لطمه روحی می زند و او را نگران و مضطرب می کند.
شوخی های مردانه
- شوخی های فیزیکی : یک سری شوخی هایی هست که ما در فضای دوستانه خودمان انجام می دهیم، مثلا با بیل می زنیم توی سر رفیقمان و به مدت نیم ساعت با هم می خندیم! یا دوستمان با لگد ما را سه متر جلوتر پرتاب می کند! خب اینها در فضای مردانه همه نشانه محبت و دوست داشتن است! ولی هرگز از این شوخی ها با همسرتان نکنید، خانم ها احساسات بسیار قوی ای دارند، مثلا وقتی شما همسر خود را نوازش می کنید خیلی برای او لذت بخش است و برعکس وقتی به شوخی به او ضربه ای می زنید به همان اندازه برایش دردآور و ناراحت کننده است. پس از این شوخی ها هم اصلا نکنید.

با یکی از دوستانم بیرون رفته بودیم، به بهانه ای یک خودکار به همسرش داد، تا خانم خودکار را گرفت ناگهان از جایش پرید و دوستم زد زیر خنده، ظاهرا خودکار برقی بود و یک برق چندولت خفیف همسرش را گرفته بود، این هم جزء شوخی های فیزیکی محسوب می شود که به هیچ وجه، تاکید می شود به هیچ وجه نباید مرتکب شوید.
- شوخی های حاوی فحش : باز هم این یک نوع دیگر از خوشمزگی های به جا مانده از دوران مجردی است! البته منظورم از فحش، حرفی است که توهین تلقی شود، باز هم می گویم ممکن است این الفاظ در بین دوستان ما نشانه محبت باشد (که البته همان هم غلط است) ولی هرگز در ارتباط با همسرتان از این شوخی ها استفاده نکنید، چیزی که جدیدا در شبکه هایی مثل فیس بوک دیده ام (با عذرخواهی از همه دوستان) واژه "کثافت" است که مثلا با تغییر شکل "کصافط" می نویسند و بسیار زشت و بی ادبانه است، و متاسفانه آقایان در رابطه های پیامکی با همسرشان از آن استفاده می کنند یا لفظش را به زبان می آورند، این هم نمونه ای دیگر از شوخی های خراب کننده رابطه است که نباید مرتکب شوید.

یا مثلا واژه های دیگر، بعضی واژه ها را هم مجبورم بگویم که خیلی خانم ها از آن شاکی هستند که آقایان در رابطه با آنها به شوخی به کار می برند مثل "لامصب" "بدبخت" "بیچاره" و ...

پس خیلی مواظب این واژه ها باشید، همسر شما ممکن است چیزی نگوید و یا عادت کرده باشد، ولی باور کنید شروع با این واژه های ساده زندگی خیلی ها را به مرز طلاق کشانده است. خواهش می کنم از این الفاظ استفاده نکنید.
شوخی های تمسخر آمیز
- شوخی در مورد اعضای خانواده : مثلا خانمی به همسرش می گوید :" اگر مشکلی پیش اومد بابای من هست که کمکمون کنه" شما هم قصدی ندارید و به شوخی می گویید :"بابای تو هنوز قسط جهیزیه ات رو داده که بخواد کاری کنه حالا!"

این شامل شوخی با اعضای خانواده مخصوصا بزرگترها و پدر و مادر هم می شود، یعنی فرضا با پدر همسرتان یا مادر همسرتان شوخی ای کنید که دور از شان آنها باشد و یا بی ادبی محسوب شود.
- مسخره کردن : مسخره کردن همیشه بد است، مسخره کردن همسر بدتر و مسخره کردن همسر در حضور دیگران بدترین کار ممکن! این مسخره کردن می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد، همسرتان کاری را درست انجام نداده شما با این کلمات او را صدا می کنید "نابغه! آی کیو! دانشمند!"

یا مسخره کردن قد، هیکل یا لهجه همسر که این هم بسیار بد و زننده است، مسخره کردن غذا را هم زیاد دیده ام، مثلا به همسرتان می گویید :"عزیزم میشه بگی این غذایی که پختی دقیقا مزه چی میده ؟" و یا :"این غذا رو برم بریزم جلو گربه ها ببینم لب میزنن یا نه!"
نکته آخر را هم بگویم، لطفا اگر این شوخی ها را با همسرتان می کنید، بدون هیچ تعارفی، انتظار محبت و شادی و گرم بودن خانه و ... را از او نداشته باشید. یکی از دوستان من که اتفاقا خیلی هم به همسرش علاقه داشت، به خاطر همین ناشی گری ها و شوخی های بی مورد، الان در دادگاه خانواده در رفت و آمد برای درخواست طلاق همسرش است. پس لطفا مراعات کنید.

 

منبع: ذهن نو زندگی نو

یک انتقاد وارده

 

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۷۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳ - 13 January 2014
جعفر کریمی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:
بلاتکلیفی مسافران پروازهای متعدد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) از دیشب تا کنون اعتراض شدید مسافرانی را به دنبال داشت که هیچ کس پاسخگوی آن‌ها نیست.

در اتفاقی عجیب پرواز شب گذشته بندرعباس به اهواز، سر از تهران در‌آورده و از دیشب تا کنون (عصر دوشنبه) مسافران این پرواز نمی‌دانند چه زمانی به سوی اهواز پرواز خواهند کرد. در همین حال مسافران سردرگم این پرواز می‌گویند، تاکنون هیچ پاسخ روشنی مبنی بر دلیل تغییر مسیر هواپیما از بندرعباس به تهران بدان‌ها داده نشده و شواهد نشان می‌دهد موضوعی غیر از بدی آب و هوا و یا مشکل فنی بوده است، زیرا مسیر بندر عباس به اهواز بسیار نزدیک‌تر از بندرعباس به تهران است.

در همین مدت یعنی از شب گذشته تا کنون پرواز‌های تهران به کیش، کرمان و بندرعباس نیز ‌‌دیرکرد بسیار داشته است؛ اما اتفاق عجیب دیگر، تأخیر پرواز امروز صبح تهران به بوشهر بوده که‌ به دنبال انجام نشدن این پرواز به مسافران گفته شده‌ که پرواز در ساعت ۱۱ صبح انجام می‌شود که باز هم انجام نشده و وعده ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه و سپس ۳ و ۲۰ دقیقه را داده‌اند.

اما شواهد نشان می‌دهد در اقدامی غیرصادقانه، مسئولان پرواز ایران ایر بدون آنکه به مسافران اعلام کنند که می‌خواهند پرواز‌های ۶ صبح و ۳و ۴۰ دقیقه عصر بوشهر را یکی کنند و به همین دلیل بدون اعلام موضوع، مسافران را برای ساعت‌ها در فرودگاه بلاتکلیف گذاشته‌اند.

آخرین خبر دریافتی، حکایت از آن دارد که در صورت انجام پرواز، دو پرواز امروز بوشهر در قالب یک پرواز با هواپیمایی بزرگ‌تر ساعت ۴ انجام خواهد شد.

گفتنی است، تأخیر پروازهای متعدد امروز سبب شد تا پیش از ظهر امروز در ترمینال دو فرودگاه مهرآباد بی‌نظمی‌ شده و میان مسافران معترض و خسته با مدیریت ترمینال درگیری لفظی پیش آید‌. تأسف‌بار‌تر اینکه پذیرایی ‌از مسافرانی که به دلیل تأخیرهای متعدد ساعت‌ها بلاتکلیف در فرودگاه بوده‌اند، بسیار بی‌کیفیت بوده و این موضوع نیز بیشتر سبب ناراحتی آنان شده است.

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

کد خبر: ۳۷۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴ - 20 January 2014
یک مقام آگاه با اشاره به فرارسیدن روز اجرای توافقات ژنو و واریز 4.2 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران، گفت: سه بانک برای عاملیت انتقال این پول‌ها تعیین شده‌اند.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به عاملیت بانک خارجی برای انتقال 4.2 میلیارد دلاری به ایران، اظهارداشت: سه بانک برای انتقال این پول مشخص شده‌اند.

وی افزود: بانک‌های SOCIETE GENERALE  و  STANDARED CHARTERED و یک بانک دیگر، عاملیت انتقال این مبالغ به ایران را دارند.

این مقام آگاه با بیان اینکه در این باره نباید شتاب زده تحلیل کرد، گفت: فضا به سمت خوش‌بینی و کاهش سطح محدودیت‌ها پیش می‌رود، امیدواریم محدودیت‌ها به طور کامل از سیستم بانکی برداشته شود.
دوشنبه سی‌ام دی‌ماه ۱۳۹۲؛
مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: غنی‌سازی ۲۰ درصد تعلیق شد. همچنین فرایند اکسید ‌و رقیق‌سازی آغاز شده است. در صورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل روبه‌رو شود، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به سرعت به حالت اولیه بر‌می‌گرداند. اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه‌ای بر‌‌‌ توافق نهایی و جامع است.
کد خبر: ۳۷۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ - 20 January 2014
غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران تعلیق شدمدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: غنی‌سازی ۲۰ درصد تعلیق شد.

به گزارش «تابناک»، محمد امیری روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو‌ با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد را در سایت‌های نطنز و فردو تعلیق کرد.
 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: از این پس، دستگاه‌های سانتریفیوژی که برای تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، برای غنی‌سازی ۵ درصد استفاده می‌شوند.

وی افزود: ‌‌در بازدید امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی «ماسیمو آپارو»، رئیس بخش B پادمانی آژانس، تولید اورانیوم ۲۰ درصد با ‌جداسازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی در این تأسیسات متوقف شد.

از این پس سانتریفیوژ‌ها، اورانیوم ۵ درصد تولید می‌کنند

امیری در پاسخ به پرسشی در‌باره وضعیت سانتریفیوژهایی که اورانیوم ۲۰ درصدی انجام می‌دادند، گفت: از این پس، دستگاه‌های سانتریفیوژی که برای تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، برای غنی‌سازی ۵ درصد استفاده می‌شوند.

مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید ‌کردن و رقیق سازی نیز گفت: فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصدی که از امروز آغاز شده ‌در ‌شش ماه و هر ماه، ۱۵ کیلو گرم خواهد بود.

وی افزود: همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد که قرار است بر پایه برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق‌سازی شود، در ‌سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.

اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه توافق نهایی است‌

مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اقدامات ایران و ۱+۵ همزمان است، تصریح کرد: در صورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل روبه‌رو شود، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به سرعت به حالت اولیه بر‌می‌گرداند.

امیری اظهار داشت: اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه‌ای بر‌ توافق نهایی و جامع است.

 

 

 

مدیران ۹۶ شرکت فرانسوی در راه تهران

کد خبر: ۳۷۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵ - 20 January 2014
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه از سفر هیئت بزرگ بازرگانی فرانسه به تهران خبر داد.

«علی آهنی» در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در پاریس با بیان اینکه شرایط تحریم برای شرکت های فرانسوی بسیار آزار دهنده بود و به دنبال فرصتی برای فعالیت مجدد در بازار ایران بودند، گفت: پس از فراهم شدن این فرصت ، شورای کارفرمایان فرانسه با ابتکار وزارت خارجه و اتاق های بازرگانی دو کشور، هیئتی را از بخش های مختلف ،سرمایه گذاری ، تولیدی و تجاری فرانسه اواسط بهمن ماه به ایران اعزام می کند.

وی با اشاره به اینکه این هیئت ۱۱۴نفره از ۹۶ شرکت بزرگ فرانسوی سه روز در ایران حضور خواهد داشت، افزود: این سفر با هدف بررسی و شناسایی فرصت های همکاری و سرمایه گذاری انجام می شود.

سفیر ایران در پاریس تصریح کرد: شورای کارفرمایان فرانسه برای ثبت نام شرکت ها دو هفته مهلت تعیین کرده بود و ابتدا خود مسئولان این شورا پیش بینی می کردند که بیش از ۳۰ شرکت ثبت نام نخواهند کرد اما به دلیل استقبال پیش بینی نشده مجبور شدند ثبت نام را دو روز قبل از پایان مهلت خاتمه دهند.

آهنی با بیان اینکه این هئیت از بخش های صنعتی ، کشاورزی ، موادغذایی ،تجهیزات پزشکی ، دارویی ، بهداشتی و درمانی ، حمل و نقل ، راه و ساختمان ،محیط زیست ، پزشکی و دانپزشکی و مخابرات حضور دارند، گفت: سوابق شرکت هایی که ثبت نام کرده اند نشان می دهد که در گذشته هم در بازار ایران فعال بوده اند و به خوبی بازار ایران را می شناسند، هرچند تعداد شرکت های جدید هم در این فهرست چشم گیر است.

وی تاکید کرد: از اظهار نظر مسئولان این شرکت ها می توان متوجه شد که بابت از دست دادن فرصت ها و سهم تجاری شان در بازار ایران متاسف و متاثر هستند.

آهنی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت همکاری با ایران شاهد تحول در رویکرد دولت فرانسه هستیم، گفت: فرانسه تصمیم گرفته رایزن اقتصادی در سفارت خود در تهران مستقر کند و این نشانه بسیار خوبی برای همکاری و برقراری خط ارتباط تجاری میان دو کشور محسوب می شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت مجدد پژو سیتروئن به ایران نیز گفت: این تصمیمی است که باید در داخل کشور اتخاذ شود و بدون شک با درنظر گرفتن همه جوانب و بررسی اشتیاق سایر شرکت های خودروسازی در کشورهای مختلف ، در این باره بخش صنعتی کشور و وزراتخانه مربوطه تصمیم گیری خواهد کرد.

سفیر ایران در پاریس در ادامه با بیان اینکه از دو سال قبل مشخص بود که شرکت های فرانسوی از دو نکته رنج می برند گفت: محروم ماندن شرکت های فرانسوی از بازار ایران و همچنین سیاست های تبعیض آمیز آمریکا دو نکته ای بود که شرکت های فرانسوی را آزار می داد.

آهنی با تشریح ضرر و زیان های هنگفت شرکت های فرانسوی از ناحیه تحریم های ناعادلانه افزود: مسئولان شرکت های فرانسوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعلام می کردند که شرکت های امریکایی به رغم محدودیت های یک طرفه ای که امریکا برای ایران بوجود اورده است سهم بیشتری نسبت به شرکت های فرانسوی از بازار ایران دارند.

سفیر کشورمان در فرانسه گفت: فرانسه در سال چهار و نیم میلیارد یورو با ایران در بخش های مختلف تبادل تجاری داشت اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۴۰۰ هزار یورو کاهش یافت .
در حالی که سرانجام پس از هفته‌ها بحث و گمانه‌زنی، دبیرکل سازمان ملل ‌رسما از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه دعوت کرد، بهانه‌جویی‌های گروه‌های مخالف سوری و همچنین حامیان بین‌المللی آن‌ها وارد فاز جدیدی شد. اکنون باید دید، ‌دو روز مانده به برگزاری این کنفرانس مهم، این بهانه‌جویی‌ها چه تأثیری بر نتیجه نهایی خواهد داشت.
کد خبر: ۳۷۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰ - 20 January 2014
آیا ایران برای شرکت در «ژنو ۲» پیش‌شرط پذیرفته است؟در حالی که سرانجام پس از هفته‌ها بحث و گمانه‌زنی، دبیرکل سازمان ملل ‌رسما از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه دعوت کرد، بهانه‌جویی‌های گروه‌های مخالف سوری و همچنین حامیان بین‌المللی آن‌ها وارد فاز جدیدی شد. اکنون باید دید، ‌دو روز مانده به برگزاری این کنفرانس مهم، این بهانه‌جویی‌ها چه تأثیری بر نتیجه نهایی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، ائتلاف مخالفین دولت سوریه اعلام کرد، در صورتی که سازمان ملل دعوت خود از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه (‌به نام ژنو ۲) را پس نگیرد، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. 

سایت شبکه خبری «اسکای نیوز» ضمن انتشار این خبر می‌نویسد: ایالات متحده نیز ضمن اعلام مخالفت با دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس، اعلام کرده این دعوت باید پس گرفته شود، مگر آنکه ایران «به صراحت» حمایت خود را از بیانیه پایانی کنفرانس «ژنو ۱» اعلام کند؛ محتوای اصلی این بیانیه، تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه، با نظارت‌های بین‌المللی است. 

این در حالی است که‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در زمان اعلام دعوت خود از ایران، اظهار داشت، این دعوت پس از دو روز گفت‌و‌گوی فشرده با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام می‌شود. 

وی در این زمینه گفت: «ظریف و من توافق داریم که هدف مذاکرات، استقرار یک هیأت حاکمه انتقالی با قدرت اجرایی کامل و بر مبنای توافق دو طرفه است. وی بار‌ها و بار‌ها به من اطمینان داد که اگر آن‌ها دعوت شوند، نقشی بسیار مثبت و سازنده ‌خواهند داشت». 

به هر حال، باید اشاره کرد که ‌هفته‌های اخیر و در اوج بحث‌های مربوط به حضور یافتن یا نیافتن‌ ایران در کنفرانس ژنو ۲، دولت آمریکا همواره بر این موضع تأکید کرده بود که دعوت از ایران، باید بسته به اعلام حمایت رسمی جمهوری اسلامی از بیانیه ژنو باشد. 

در عین حال و در طرف مقابل، ایران همواره تأکید داشته، تنها در صورتی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد که هیچ گونه پیش‌شرطی ‌در میان نباشد. 

با ‌وجود این، شاید این پرسش‌‌ مطرح شود، اگر توافق ژنو ناظر بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه است و به گفته ‌بان، ایران نیز صراحتاً حمایت خود را از این کار اعلام کرده، دلیل اصلی پافشاری دوباره آمریکا برای حمایت صریح ایران از بیانیه ژنو چیست؟ 

‌باید اشاره کرد که مهم‌ترین مسأله موجود درباره بیاینه ژنو، ابهاماتی است که در این بیانیه وجود دارد و به تفسیرهای گوناگون از این بیانیه دامن زده است. همین موضوع سبب شده که روسیه و برخی دیگر از کشورهای حامی دولت سوریه در یک سو و کشورهای غربی حامی مخالفان در سوی دیگر، تفسیرهای متفاوتی ‌از بیانیه ژنو ارائه دهند.

در بند نهم بیانیه پایانی کنفرانس ژنو‌ با نام «گام‌های مشخص در فرایند گذار»، به عنوان نخستین گام، این عبارات ‌نوشته شده است: «استقرار یک هیأت حاکمه انتقالی که فضایی بی‌طرفانه را برای انجام فرایند گذار فراهم نماید و دارای قدرت اجرایی کامل باشد. این هیأت می‌تواند شامل اعضای دولت کنونی و مخالفان و دیگر گروه‌ها باشد و البته باید بر مبنای توافق مشترک شکل بگیرد». 

در واقع آنچه مبنای تفسیرهای متفاوت را فراهم کرده، همین بخش از بیانیه ژنو است. کشورهای حامی دولت سوریه‌ با استناد به این عبارات‌ استدلال می‌کنند، از آنجا که امکان حضور اعضای دولت کنونی در بدنه دولت انتقالی مطرح شده، کناره‌گیری اسد از قدرت (موضوعی که مخالفان بر انجام آن پیش از هر کار ‌دیگر‌ اصرار می‌ورزند) نباید ‌پیش‌شرطی در این زمینه مطرح باشد. 

اما در طرف مقابل، دولت‌های غربی با استناد به عبارت «توافق مشترک»‌ می‌گویند، از آنجا که مخالفان به هیچ وجه با حضور بشار اسد در قدرت موافقت نخواهند کرد، ‌برای تأمین این شرط، باید اسد از قدرت کناره‌گیری کرده و دولت انتقالی بدون حضور وی تشکیل شود. 

این تفسیر از توافق ژنو، موضعی است که از‌‌ همان آغاز از سوی کشورهای غربی و همچنین دولت‌های منطقه‌ای حامی مخالفین سوری در پیش گرفته شده و بر آن تأکید می‌شود. در حقیقت، هدف اصلی این کشور‌ها از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ ‌تلاش برای تحقق بخشیدن به همین امر است. به این ترتیب، باید گفت که تأکید آمریکا بر اعلام حمایت ایران از بیانیه ژنو نیز در حقیقت به معنای حمایت از همین تفسیر است. 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده که مبنای هر ‌تصمیم‌گیری برای آینده سیاسی سوریه، باید اراده مردم این کشور و رأی آن‌ها باشد، نه تعبیر‌ها، تفسیر‌ها و بیانیه‌های دولت‌های خارجی؛ به عبارت دیگر، با اینکه ایران با اصل تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه مخالفتی ندارد، ‌با تعیین پیش‌شرط برای تشکیل چنین دولتی مخالف بوده و اصل و پایه آن را اراده مردم سوریه می‌داند.

 

از زمان شدت‌ گرفتن درگیری‌ها در سوریه و تبدیل آن به ‌جنگ داخلی تمام عیار، جنگ روانی و رسانه‌ای برخی رسانه‌های غربی و عربی علیه دولت دمشق‌ به یکی از اصول ثابت این درگیری‌ها تبدیل شده است. در جدید‌ترین نمونه، انتشار یک عکس جعلی در برخی رسانه‌ها که با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی انجام گرفته، به رسوایی بزرگی برای رسانه‌های حامی مخالفان سوری تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۷۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲ - 20 January 2014
تحریف عکس به شیوه رهبر مخالفان سوریه!از زمان شدت‌ گرفتن درگیری‌ها در سوریه و تبدیل آن به ‌جنگ داخلی تمام عیار، جنگ روانی و رسانه‌ای برخی رسانه‌های غربی و عربی علیه دولت دمشق‌ به یکی از اصول ثابت این درگیری‌ها تبدیل شده است. در جدید‌ترین نمونه، انتشار یک عکس جعلی در برخی رسانه‌ها که با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی انجام گرفته، به رسوایی بزرگی برای رسانه‌های حامی مخالفان سوری تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر، تصویری در برخی رسانه‌ها ‌و نیز به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از آن به ‌دردآور‌ترین تصویر مربوط به سوریه یاد شد. این عکس، ‌کودکی را نشان می‌داد که در میان قبر پدر و مادرش ‌خوابیده است که گفته می‌شد در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

روزنامه «هاآرتص» که نخستین بار جعلی بودن این تصویر را افشا کرده، می‌نویسد: نخستین بار، «احمد جیرا»، رئیس ائتلاف مخالفین سوری، این تصویر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. وی مدعی شده بود، پدر و مادر این کودک به دست نیروهای دولتی سوریه کشته شده‌اند. 

تحریف عکس به شیوه رهبر مخالفان سوریه!

اما اندکی پس از انتشار گسترده این تصویر، مشخص شد که همه داستان جعلی بوده و ماجرا ‌چیز دیگری است. در حقیقت، این تصویر‌ نه در سوریه که در عربستان سعودی گرفته شده و آن کودک نیز پدر و مادر خود را از دست نداده، بلکه صرفاً به عنوان مدل‌ در یک پروژه عکاسی به عموی عکاس خود کمک می‌کرده است.

عبدالعزیز العتیبی، عکاس این تصویر‌ از اینکه چنین سوءاستفاده‌ای از عکس وی شده، بسیار ‌ناراحت شده و‌ گفته است: «ببینید، عکس من به هیچ وجه ارتباطی به سوریه ندارد. من واقعاً از اینکه مردم چگونه عکس من را تحریف کردند، شوکه شدم». 

تحریف عکس به شیوه رهبر مخالفان سوریه!

به هر حال، این ماجرا نشان می‌دهد که فضاسازی‌های رسانه‌ای و بازی با افکار عمومی، این روز‌ها تا چه میزان نقش مهمی در هدایت افکار مربوط به روندهای سیاسی در نقاط ‌جهان بازی می‌کند؛ اما نکته جالب‌تر اینکه شدت ناشیگری در استفاده از این حربه، این بار چنان زیاد بوده که حتی یک رسانه اسرائیلی همچون هاآرتص نیز آن را افشا و نقد کرده است!

 

 

کد خبر: ۳۷۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲ - 20 January 2014
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود ضمن برشمردن نقاط قوت و ضعف سفرهای استانی از رییس‌جمهور به خاطر برخی مسایل در اولین سفر استانی‌اش انتقاد کرده است.

در بخشی از سرمقاله جمهوری اسلامی آمده است:

فراموش نکنیم که انتخابات 24 خرداد 92 و رویکرد مردم به تفکر اعتدال به معنای ایجاد تغییرات عمده و اساسی در روش‌های حکومتی 8 سال گذشته بود. یکی از این روش‌ها نوع استفاده از مردم در سفرهای استانی بود. در سفرهای استانی رئیس‌جمهور سابق، کرامت مردم در نظر گرفته نمی‌شد و از لحظه ورود وی به هر استان تا پایان سفر، از مردم برای نمایش وجاهت و محبوبیت رئیس‌جمهور استفاده می‌شد. دویدن مردم به دنبال خودروی حامل رئیس جمهور، دست تکان دادن‌های نمایشی رئیس‌جمهور برای مردم، جمع‌آوری نامه‌های انبوه و به به و چه چه‌های مکرر درباره حضور مردم در خیابان‌های مسیر و پرشکوه توصیف کردن استقبال مردمی توسط رسانه‌های طرفدار، فرازهای تکراری و ملال آور سفرهای استانی بودند که ماهیت واقعی آنها استفاده ابزاری از مردم بود. متأسفانه این روش در اولین سفر استانی رئیس‌جمهور روحانی نیز ادامه یافت و علیرغم وعده‌های داده شده، تغییر قابل توجهی مشاهده نشد.

در بخش دیگری از این سرمقاله با انتقاد از تعابیر رییس جمهور در باره پرونده هسته ای نوشته است: توافق‌نامه ژنو را یک نقطه مثبت در کارنامه دولت یازدهم می‌دانیم و روشن است که این نقطه مثبت را نمی‌توان تسلیم شدن طرف مقابل دانست. رئیس‌جمهور باید با مردم بگونه‌ای سخن بگوید که مردم محتوای تمام عبارات وکلمات او را منطبق با واقعیت بیابند.

 

کد خبر: ۳۷۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷ - 20 January 2014
یک منبع آگاه از تعیین تکلیف شدن سهمیه و قیمت بنزین در گام دوم هدفمند کردن یارانه ها خبرداد وگفت: به طور قطع بنزین آزاد از 700 تومان فعلی افزایش قیمت خواهد یافت و نرخی بین 1000 تا 1200 تومان خواهد داشت.

یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بحث و بررسی دولت در خصوص سهیمه و قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت؛ که همه این سناریو ها با افزایش قیمت بنزین آزاد از 700 تومان فعلی به 1000 تا 1200 تومان توافق دارند.

وی ادامه داد:اما نکته مهم این است که در برخی از سناریوها خبری از بنزین سهمیه ای نیست و بنزین به طور آزاد و با کارت سوخت عرضه می شود و در برخی از سناریو ها نیز بنزین سهمیه ای وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آنچه که در نهایت قرار است اتفاق بیافتد وجود بنزین سهمیه ای است اما نرخ این بنزین از 400 تومان بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: براساس بحث های صورت گرفته میزان سهمیه بنزین برای سال آینده تغییر نخواهد یافت.

این منبع آگاه ادامه داد: بنابراین از سال آینده به نظر می رسد باید منتظر بنزین 60 لیتر سهمیه ای، با نرخ حدود 700 تومان و بنزین آزاد با نرخ 1000 تا 1200 تومان باشیم.

وی با اشاره به حجم بنزین سهمیه ای با نرخ 400 تومانی که هم اکنون در کارت های سوخت وجود دارد گفت: براین اساس دولت قرار است مهلت یک یا دو ماهه ای را برای مصرف بنزین سهمیه ای ذخیره شده در کارتهای سوخت بدهد.

اخبار آب و هوای خوزستان

 

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: با توجه به تداوم حضور سامانه پر فشار بر استان، انتظار می‌رود وضعیت مه‌آلود با شدت و ضعف تا فردا ادامه داشته باشد.

علی‌رضا غلام‌پور اظهار کرد: بررسی وضعیت نقشه‌های هواشناسی ریزش هوای سرد ابرهای شمالی ناشی از استقرار سامانه پر فشار بر روی استان نشان می‌دهد و رطوبت حاصل از بارندگی‌های روزهای گذشته به حالت اشباع درآمده و در اغلب نقاط وضعیت مه‌آلود را در پی داشته است.

وی ادامه داد: همین نقشه‌ها تا چند روز آینده وضعیت پایدار و بدون ریزش را در استان نشان می‌دهد.

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان افزود: بر همین اساس در 24 ساعت آینده، آسمان استان صاف بعضا مه‌آلود گاهی توام با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

غلام‌پور گفت: در شبانه‌روز گذشته اهواز، امیدیه و شوشتر با 18 درجه سانتی‌گراد و دهدز با صفر درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شدند. حداکثر دمای هوای امروز نیز به 18 و حداقل فردا به 8 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.
مرجع / ایسنا
 

قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی

 

افراد تنوع‌طلب احساس خوشبختی نمی‌کنند
دخترها بدانند که پسرها قابل اعتماد نیستند
 
 
کد مطلب : 28768
گروه جامعه: یک روانشناس گفت: افرادی که دیوانه‌وار خود را عاشق طرف مقابل نشان می‌دهند و با چرب زبانی وارد حوزه روابط میان فردی می‌شوند، به طور قطع به دنبال کسب سود هستند و این سود می‌تواند جنسی و یا مالی باشد و حتی ممکن است برخی از این افراد دچار بیماری‌های روانی باشند و به علت ابتلا به برخی خلاءهای عاطفی و روانی، به طرف مقابل ابراز علاقه کنند.
دخترها بدانند که پسرها قابل اعتماد نیستند
دکتر مهدی بیاتی افزود: امکان دارد روابط با افراد منفعت طلب از مرحله دوستی فراتر نرود و باید توجه داشت که دخترها معمولا در این ارتباط‌ها بیشتر آسیب می‌بینند.این مشاور خانواده تصریح کرد: افرادی که به طرف مقابل خود به طور افراطی ابرازعلاقه می‌کنند، ممکن است حتی با او نیز ازدواج کنند؛ اما این گونه ازدواج‌ها به طلاق منتهی می‌شود، چرا که پس از ازدواج، نیاز روانی فرد برآورده و او دوباره دچار احساس خلاء می‌کند و این گونه افراد معمولا نمی‌توانند در کنار یک فرد به مدت طولانی زندگی کنند.

وی با بیان اینکه گرایش به جنس مخالف یک امر ذاتی و فطری است، گفت: در مباحث دینی و علمی نیز به این موضوع پرداخته شده است، بنابراین قابل انکار نیست. اما نوع ارتباط با جنس مخالف قابل بحث و گفت‌وگو است.بیاتی درباره علل ابراز علاقه زیاد به جنس مخالف، اظهار کرد: یکی از دلایل این کار نبود همدلی و ارتباط مناسب بین والدین و جوانان است. در این شرایط جوان برای ابراز وجود به جنس مخالف علاقه نشان می‌دهند؛ البته این رفتار را معمولا پسران و دخترانی انجام می‌دهند که در خانواده‌های مستبد تربیت شده‌اند و پدر و مادر، آنان را با خشونت کنترل کرده‌اند پس جوانان به ویژه دختران باید آگاه باشند که برخی اوقات علاقه به جنس مخالف مطرح نیست؛ بلکه نیت فرد، مقابله با خانواده است.

ارتباط مبهم افراد به علاقه افراطی تبدیل می‌شود
وی تصریح کرد: اگر ارتباط دو نفر مبهم باشد، به علاقه و هیجان افراطی و شدید تبدیل می‌شود؛ اما این هیجان پس از ازدواج فروکش می‌کند. آمار کنونی نسبت طلاق به ازدواج در حال حاضر یک به 3 و حتی در مواردی یک به 5 است. این آمار نشان‌دهنده ازدواج‌های ناهمسان از نظر خانوادگی است. چرا که علاقه افراطی دو طرف به یکدیگر پس از ازدواج ممکن است موجب بروز بحران در زندگی مشترک و حتی طلاق شود.

این روانشناس تاکید کرد: دخترها بدانند که بسیاری از پسرها قابل اعتماد نیستند و در کل به پسران و دخترانی که اقبال زیادی به جنس مخالف نشان می‌دهند نمی‌توان اعتماد کرد. این افراد بسیار زیرک، منفعت طلب و سودجو هستند و نباید گول حرف‌های آنان را خورد، چون این افراد همزمان به چند نفر ابراز علاقه می‌کنند و با آنها دوست هستند. این افراد بسیار حرفه‌ای و حراف هستند و از واژه‌های اغراق‌آمیز و مطلق استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه یک پسر به دختر می‌گوید تو زیباترین آدمی هستی که من روی کره زمین دیده‌ام. این در حالیست که باید به این دختران و پسران با دید تردید نگریست.

افراد تنوع‌طلب احساس خوشبختی نمی‌کنند
بیاتی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا افراد تنوع طلب پس از ازدواج احساس خوشبختی نمی‌کنند، گفت: دختران و پسرانی که پیش از ازدواج دوستان زیادی از جنس مخالف داشته‌اند، همسر خود را با آنان مقایسه می‌کنند؛ بنابراین دچار خلاءهای عاطفی و روانی می‌شوند. آنان نمی‌توانند با یک نفر به عنوان همسر خود ارتباط موثری داشته باشند و به علت عادت به تنوع طلبی، ممکن است زندگیشان دچار بحران شود.این روانشناس تصریح کرد: متاسفانه جامعه روشنفکری دچار تنوع طلبی در ارتباطات خود شده است. این در حالی است که چنین رویکردی، آسیب‌های فراوانی را در پی دارد.

شناخت از جنس مخالف به معنای ارتباط گسترده با او نیست
وی در ادامه گفت: متاسفانه این تفکر غلط در حال رواج یافتن است که شناخت از جنس مخالف به معنای ارتباط گسترده با اوست. این در حالی است که شناخت در قالب یک چارچوب و در حوزه توجه به رفتار مانند حرف زدن، نوع پوشش و نوع ارتباط با خانواده به دست می‌آید. اگر فردی با خانواده خود ارتباط صحیحی نداشته باشد، قابل اعتماد نیست چون وقتی کسی به نظر خانواده خود برای ازدواجش اهمیت ندهد پس ازمدتی همسرش نیز به موجودی بی‌اهمیت برای او تبدیل می‌شود.

بیاتی درباره چگونگی برخورد با افرادی که به قصد کلاهبرداری عاطفی به ما نزدیک می‌شوند، اظهار کرد: ما نباید با آینده خود بازی کنیم. این در حالی است که در خیلی از موارد، شخص(به‌ویژه دختر)می‌داند که فرد مقابل او برای سوء استفاده، اقدام به برقراری ارتباط کرده است؛ اما چنین رابطه‌ای را به علت گرفتاری عاطفی ادامه می‌دهد و پایان چنین روابطی، شکست‌های بسیار شدید است و حتی ممکن است فرد به خودکشی رو بیاورد یا دچار افسردگی‌ طولانی مدت شود.

این روانشناس افزود: لازم است افراد به نوع ارتباط خود با جنس مخالف دقت کنند و به سرعت با دوست خود در فضاهای خلوت یا مکان‌هایی که دوربین در آنهاست، وارد نشوند. به طور حتم باید محافظه‌کارانه برخورد کرد و خود را سریع در اختیار فرد مقابل قرار نداد، علاوه بر آن باید برای یک ارتباط، برنامه‌ای در ذهن خود داشته باشیم و با آینده نگری، انتخاب درستی انجام دهیم و به این فکر کنیم که آیا فرد مقابل می‌تواند همسری برای من یا پدر یا مادر خوبی برای فرزندم باشد یا نه؟

وی درباره واکنش‌های افرادی که در روابط عاطفی به اهداف خود دست پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: این افراد به نوعی دچار مشکل روانی و دیگر آزاری هستند و به بازی کردن با احساسات طرف مقابل علاقه دارند. آنان داشتن ارتباطات متعدد را یک پز می‌دانند و تحمل شکست را ندارند. اگر فرد تن به خواسته آنان ندهد، در صدد انتقام‌جویی برمی‌آیند و اگر فیلم و عکسی داشته باشند، سعی می‌کنند شخص مقابل را با آنها تهدید کنند و الا شروع به فحاشی می‌کنند.

درباره نوع و شیوه ارتباط با جنس مخالف هیچ آموزشی از طریق رسانه‌های جمعی داده نمی‌شود
این مشاورخانواده درزمینه عملکرد نهادهای آموزشی و تربیتی برای اطلاع‌رسانی به جوانان درباره نوع ارتباط صحیح با جنس مخالف، گفت: نهادها در حوزه آسیب‌های اجتماعی به این موضوع کم توجهی کرده‌اند. این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره بر جدی گرفتن حوزه فرهنگی و انجام فرهنگ‌سازی تاکید کرده‌اند. بنابراین امیدواریم نهادهای مسئول از خواب زمستانی بیدار شوند.

بیاتی درپایان با انتقاد از فرهنگ‌سازی نکردن در زمینه ارتباط درست با جنس مخالف از سوی رسانه‌های جمعی، اظهار کرد: متاسفانه درباره نوع و شیوه ارتباط با جنس مخالف هیچ آموزشی از طریق رسانه‌های جمعی داده نمی‌شود. این در حالی است که هم دانشگاهیان و هم مسئولان از روابط حاکم در شرایط کنونی نگران هستند. اگر فضای اجتماعی و نوع ارتباطات جهت درستی پیدا نکند، ممکن است با بحرانی در این زمینه مواجه شویم.
  

گزارشی از آلودگی آبهای سطحی در خوزستان

 

سهم «کارون» از اولین سفر استانی دولت یازدهم

حکایت گریه‌آور خوزستان و کارون!

گروه جامعه: آغاز سفرهای استانی دولت یازدهم، خاطرات تلخ و شیرین فراوانی را در اذهان زنده می‌کند. سفرهای استانی فارغ از همه انتقادات درست و غلط، فی نفسه برای ثبات نظام و افزایش همدلی مردم و مسئولان، ضروری و مورد تحسین است.


لیلا واحدی


مردم در چنین سفرهایی می‌توانند، به صورت مستقیم نیازها و دغدغه‌های خود را با عالی ترین مقام اجرایی کشورشان در میان گذاشته و به رفع مشکلاتشان امیدوار باشند. اما اینکه این امید به یاس مبدل نشود مستلزم اما و اگرهایی است که نباید از نظر دور داشت. اگر در سفرهای استانی آقای روحانی و کابینه ایشان از اقدامات نادرست و بدون برنامه دولت قبل اجتناب شود.

و به جای تصویب طرح‌های "فله‌ای"؛ و استفاده از نان و پنیر در هیات دولت، برای همذات پنداری با اقشار کم در آمد! به ایجاد زیر ساخت‌های درست و اصولی توجه شود؛ احتمالا نتایج بهتری به بار خواهد نشست. انتخاب استان مظلوم خوزستان به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی هیات دولت را می‌توان به فال نیک گرفت و چند نکته را در این یاداشت مورد اشاره قرار داد.

همانگونه که بارها اعلام شده است برای استانی چون خوزستان؛ آب آشامیدنی سالم؛ مبارزه با آلودگی مرگ آور هوا، نجات کارون، ایجاد بنیان‌های علمی برای کشاورزی، در اولویت نخست قرار دارد.
دولت یازدهم به یه ویژه رئیس جمهور محترم باید به شدت مراقب وعده و قول هایی که به مردم و به ویژه به مردم مناطق محروم می‌دهند باشند؛ تا شیرینی این وعده‌ها؛ با فراموشی آنها تلخ نشود، طوری نشود که دو درصد از درآمد حاصل از نفت که در دولت قبل قرار بود به استان‌های محروم تخصیص داده شود؛ به جیب امثال زنجانی واریز شود.

گریه‌آور نیست که در آمد یک کشور از راه تولید نفت از استانی تامین می‌شود ولی آب آشامیدنی سالم برای مردمانش حسرت شده است؟ آن هم با وجود داشتن پرآب ترین رود ایران؛ کارون؟ دیاری که در طول جنگ؛ جور همه ایران را کشید؛ هنوز هم یادگار خرابه‌های جنگ را در سینه داشته باشد. استانی که مردمانش نجابت را معنی می‌کنند؛ وقتی ریزگردها و آلودگی‌های نفتی و گازی، نفس شان را به تنگ می‌آورد؛ اما معترض و متحصن نمی‌شوند، شهری که با وجود این همه ظرفیت می‌تواند در کشاورزی پیشرفت کند، اما با نادیده انگاشتنش؛ میلیاردها تن گندم؛ خوراک این ملک؛ از آمریکای جهانخوار! تامین می‌شود.

وعده تاسیس دانشگاه پیام نور و آزاد، در همه روستاها و آبادی‌های خوزستان؛ امری پسندیده است. (هرچند علمای آموزشی ابدا چنین نظری ندارند.) اما پسندیده تر آن است برای فارغ التحصیلان بی کار این دانشگاهها را به جای تشویق به شغل‌های کاذب؛ برنامه ریزی شغلی درستی داشته باشیم. تا میزان بیکاری در این استان افزایش نگران کننده‌ای نداشته باشد.

وعده‌ها و عملکردها باید چنان نزدیکی زمانی باهم داشته باشند؛ تا مردم خوزستان و همه ایران وجود تغییر را در زندگی خود حس کنند؛ اینکه با وجود هشت سال عدالت ورزی! هنوز هم سیستم، برق و انرژی این استان، فرسوده است، و شبکه برق رسانی درست وجود ندارد و شاهد قطع برق، آنهم در اوج گرمای تابستان در این استان هستیم؛ استانی که رودخانه کارون را داراست؛ اما برق در آن جیره‌ای توزیع می‌شود!

کارون برای خوزستانی‌ها؛ چیزی بیشتر از یک رودخانه و آب است؛ کارون برایشان هویت و تاریخ است؛ غروری که این شط به مردم خوزستان می‌دهد؛ هیچ چیز نمی‌تواند بدهد. از این روست که برای حفظ و نجاتش دست به هر کاری می‌زنند و هر مسئولی چه استانی و چه کشوری باید به اهمیت کارون برای خوزستانی‌ها واقف باشد. و بداند که مردم خوزستان عملکرد او را بر معیاری چون حفظ کارون محک خواهند زد.

پوشیدن لباس اقوام؛ و صحبت چند کلمه‌ای به لهجه و گویش آنها؛ جذاب است؛ اما احترام به فرهنگ‌ها و زبان آنها برایشان به مراتب مهم تر است. اینکه قومیت‌های ایرانی به جای تهدید؛ یک فرصت و یا حتی یک نعمت قلمداد شوند، می‌تواند ایران آزاد و قدرتمند بسازد.

و در آخر دولت باید قدر این مردم مظلوم و نجیب و غیور را بداند که جنگ سهم شان شد؛ اما از سازندگی و رونق و بهداشت آرامش، سهم چندانی نبردند.
مردمی که از میادین عظیم گازی و نفتی؛ تنها آلودگی و سم و سربش را به ارث بردند.
مردمی که از همسایگی با حاشیه‌های ثروتمند خلیج فارس؛ ریزگردها سهم شان شد.
مردم خوزستان مانند همه ایران صبور و دوست داشتنی هستند، مسئولان از صبر و نجابشان هشت سال سو استفاده کردند، اکنون دیگر زمان حسن استفاده فرا رسیده است.


کد مطلب: 28615

آدرس مطلب: http://baharnews.ir/vdcbs0b5.rhbw8piuur.html

بهار نیوز

  http://baharnews.ir

تصاویر زیبا از خودروهای مدرن

 

کیا GT4 استینگر کانسپت
 
 
کد مطلب : 28794
گروه اقتصادی: خودرو مفهومی کیا GT4 استینگر که اخیرا در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی شد می تواند آینده یک خودرو اسپرت "مقرون به صرفه" در نظر گرفته شود. استینگر که آشکارا رقابت با هر خودرویی از سایون FR-S و سوبارو BRZ تا نمونه های شش سیلندر فورد ماستنگ و شورلت کامارو را هدف گذاری کرده، از پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژردار که توانایی تولید 315 اسب بخار نیرو را دارد، سود می برد. یک جعبه دنده شش سرعته غیر خودکار با نسبت نزدیک تعویض دنده ها نیروی پیشرانه را به چرخ های عقب خودرو منتقل می کند. با توجه به ماهیت اسپرت کیا GT4 استینگر، چرخ های عقب با تایرهای پیرلی پی-زیرو به اندازه 275/30R-20 و چرخ های جلو با تایرهایی اندکی کوچکتر به اندازه 235/35R-20 احاطه شده اند. برای متوقف کردن این خودرو نیز ترمزهای برمبو گرن توریسمو 15 اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در نظر گرفته شده اند. طراحی کیا GT4 استینگر زیر نظارت "پیتر شرایر"، مدیرعامل کیا و طراح مشهور آلمانی، انجام شده است. در دو طرف جلو پنجره مشبک و بزرگ این خودرو چراغ های LED عمودی قرار گرفته اند. این چراغ ها به خوبی ورودی های هوا که برای خنک کردن ترمزها در نظر گرفته شده را پنهان کرده اند. بی تردید، کیا GT4 استینگر با طراحی ظاهری فعلی به تولید انبوه نخواهد رسید، اما بنابر اعلام کیا نگاهی اجمالی به آینده این شرکت است.
 

یک انتقاد وارده

 

قابل توجه شورا ، شهرداری اهواز و استانداری خوزستان:
چنانچه تغییری نیاز می باشد چه در تاکتیک و یا حتا در استراتژی منتظر نمانیم چون اهواز سال ها عقب افتادگی زیر بنایی دارد
شوشان - یوسف مندنی زاده الهی:
الم یعلم بان الله یرا؟ آیا نمی دانید خداوند بیناست؟ 
واقعا قدیمی ها خوب  گفته اند که : هر سال دریغ از پارسال "این  حال و وضع مدیران خوزستان بخصوص کلانشهر اهواز است و باید گفت : فاین تذهبون // بکجا می روید؟
هر مدیری که می آید باید گفت صد رحمت بقبلی!  البته در ایام سفر رییس محترم جمهور که بخوبی و به گرمی مورد استقبال مردم نجیب خوزستان هم قرار گرفت - قصد نقد فعلا ندارم - ولی باور فرمایید سالی که نکوست از بهارش پیداست. بودجه سال های میانی دکتر احمدی نژاد بسیار بیشتر و حتا تا دو برابر بودجه فعلی این استان بزرگ است و بغیر یکی دو سال آخر که تحریم ها جدی تر شد یکی از بالا ترین ارقام متعلق به خوزستان بود.
بفرموده رهبر فرزانه خوزستان دروازه ورود تشیع عزیز به ایران بزرگ است و حق این مردم و عشایر شریف آن خیلی بیشتر است. ولی همیشه کمابیش در دفاع از حقوق شان مدیریتی کم کار داشته اند و متاسفانه باید اذعان کرد کهچنانچه اوضاع فعلی تغییری نکند رکورد می زنیم.
بالاخره ما هم رکورد دار شدیم آن هم در سن بالای مدیران اجرایی و این خود مشکلی مضاعف و فرصت سوزی است که بجای استفاده از جوان ترها که انگیزه و جسارت بیشتری دارند چارت مدیران تکراری مثل سریال های دهه های قبل صدا و سیما شده و ظاهرا هیچ تحولی هم در راه نیست.
بگذریم بحث بنده فعلا در خصوص دولت محترم نیست "الان بیش از  6 ماه از عمر شورای محترم شهر در دوره چهارم می گذرد و حدود  5 ماه یا کمی کمتر از مدیریت جدید شهرداری ولی قبل از ورود به بحث و نقد جا دارد تا ذکر خیری داشته باشیم از شورای اول و بخصوص موفقیت های شورای دوم اهواز و هم چنین شورای سوم که علیرغم همه حاشیه ها انصافا تلاش های خوبی داشتند...
اما در این شورا که همگی از دوستان و خواهران و برادرانم هستند و از اقشار متوسط و دردآشنا که به مشکلات هم اشراف دارند ، روند کارها بشدت کند و فرسایشی است و بفرموده حضرت آقا رهبر معظم نیاز به مدیریت جهادی مثل تهران دارد.
لذا انتظار است چنانچه تغییری نیاز می باشد چه در تاکتیک و یا حتی در استراتژی منتظر نمانیم چون اهواز سال ها عقب افتادگی زیر بنایی دارد و برای همین امروز هم دیر است که اگر اقدام عاجل و فوری نشود یک سال بعد با چندین برابر هزینه و صرف وقت هم شاید کار موثری نتوان کرد.
مضافا باید از شهردار های سال های اخیر اهواز نیز ذکرخیری کرد که انصافا بجز یکی دو نفر الباقی از مدیران خوب و با انگیزه بوده اند و تلاش های خوبی کرده اند. هر چند که آنان نیز متاسفانه هیچ وقت نیاز به نقد و مشاوره  را جدی نگرفتند.
صادق آل محمد (ع) می فرماید: بهترین دوست من کسی است که عیب من را به من هدیه می دهد پس باور کنید قصد نگارنده رضای حق تعالی است و در راس همه حرف ها واقعا آیا شهرداری اهواز برنامه ای و هدفی مدون و کارشناسی شده در جهت رشد و توسعه انسانی و ساختاری در اهواز دارند؟ چون هر چه جلو می رویم هیچ هارمونی و انسجامی در روند تغییر و تحولات مشاهده نمی شود. مدیران موفق و با سابقه شهرداری به هیچ وجه مورد تقدیر و ارتقاء قرار نگرفته و در عوض اکثر جابجایی ها به صورت خصلتی و سنتی و بر اساس بله قربان گویی بوده و سرنوشتی جز روز مرگی ندارد!
 در بخش معاونان که بسیار حرف و حدث است، اینجانت بعد از قول مساعد آقایان دوستی که مدیرکل است را جهت برگشت به استان راضی کردم که علیرغم همه توانمندی بالا مدیرکلی را با یکی از معاونت های شهرداری معاوضه کند و ایشان با کمال میل پذیرفت اما آقایان  حتا از قرآن هم یاد نگرفتند که و اذا عاهدو...
آخر انسان از چند چیز فریاد بکشد اخلاق قرآنی و اسلامی ما را چه شده ؟ یا نکند آن را هم صادر کرده ایم؟! در سایر حوزه ها هم بجز یکی دو مدیر جوان مشتاق خدمت هم چیزی ندیده ایم. در بخش مشاوران هم اوضاع ناامید کننده است. واقعا خدا راضی است با این همه نخبه و کارشناس در اهواز از کسانی با چند پست و مشغله با عنوان مشاور استفاده شود ولی جوان تر های طراح و دارای جسارت و حرف برای گفتن بیکار بمانند. ای وای که از پس امروز بود فردایی...
در چارت بندی که این طور شد، اما در اجرا چکار کرده ایم؟ تا کی مردم شریف اهواز در ملاشیه و عین دو و سیاحی و کوی علوی و یا زرگان و منبع آب و حصیرآباد و حتا هسته مرکزی شهر گرفتار آب های سطحی و عدم بهداشت و ترافیک و ساخت و سازهای غیر استاندارد و عدم وجود فضاهای تفریحی و فقر فرهنگی کافی و در یک کلام عدم توسعه یافتگی باشند؟
آیا کسی بدنبال شناخت پتانسیل ها و اولویت های این مناطق هست؟
البته برخی شهرداران این مناطق بخصوص در منطقه 6 از مدیران موفق شهرداری هستند ولی چون درآمد اندک و خرابی بسیار است بدون کمک های مرکز نمی شود کارهای بزرگی به اتمام رساند.    
                              
در نادری که چشم اهواز است آیا با سنگ فرش و یا یک آبنما می توان طرح های ابتکاری ایجاد کرد، این گونه کارها متعلق به دو ده قبل است! چرا بدنبال طراحی های بکر و جدید و با طراوت نیستیم؟

چرا نباید سازه هایی بسازیم که از تمام ایران برای دیدن آن توریست بیاید؟
ساختار اسلامی و سنتی که تاکید مقام معظم رهبری است را کی و کجا ببینیم ؟!
آیا در زمینه احیاء اماکن قدیمی و کاروانسرا ها و امثال آن برنامه ای داریم ؟
و یا در خصوص حاشیه های شهر و یا بافت فرسوده و یا تفکیک و دفع صنعتی زباله و درآمد زایی؟
در بخش فرهنگ و توسعه شهری و حقوق شهروندی چه!؟
چرا با دلسوزان این بخش بخصوص اصحاب رسانه و خبرنگاران و فرهنگ دوستان جلساتی سازنده برگزار و هم فکری صورت نمی گیرد ؟
در خصوص تسهیل قوانین ساخت و ساز که بعضا صعب و دشوار تصویب شده و باعث افت ساخت و ساز و درآمد شهرداری ها می شود و یا حتا در خصوص راه های جذب بهتر و بهینه عوارض و انجام خدمات شهری و یا حتا ارتقاع سطح کمی و کیفی مردم و کارکنان زحمتکش و شریف شهرداری و کلا در جهت ایجاد امید و انگیزه در زندگی مردم آیا شهرداری هیچ وظیفه ای ندارد ؟!
در بسیاری از این موارد اگر الآن کاری نکنیم سال بعد با هزینه های چند برابر و صرف وقت های بیشتر هم شاید کار موثری نتوان کرد - بقول دکتر روحانی رییس جمهور محترم خوزستان- و به زعم نگارنده اهواز باید مثل نگین باید برای  ایران اسلامی بدرخشد و باور کنیم که ما می توانیم و می شود ... 
یاعلی 

تصاویر زیبا از بنا ها و معماری های قدیمی شهرهای خوزستان

 

شوشان - سرویس میراث :

1) باغ خان


2) نمایی دیگر از باغ خان پایین دست آبشارها


3) باغات انبوه و سرسبز کنار شوشتر که هم اکنون در معرض تهدید هستند


4) توپ جنگی در قلعه سلاسل شوشتر


5) ثصویری قدیمی از قلعه سلاسل


6) محوطه آبشارها از بالا

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم اندیمشک در مجلس:
دارایی یادآور شد: قطعا زمانی که مشکلات مردم حل شود، مردم امیدوار این استان امیدی مضاعف پیدا خواهند کرد.
نمایند مردم اندیشمک در مجلس با بیان این که حل شدن مشکلات مردم استان خوزستان می‌تواند امیدی مضاعف به آن‌ها بدهد، اظهار کرد: مسوولین حتی اگر کاری هم برای مردم این مناطق انجام ندهند وجودشان برای آن‌ها موجب خیر و برکت است.

صید عیسی دارایی ، با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، گفت: هر کدام از مسوولین کشور به هر منطقه‌ای سفر کنند قطعا موجب خوشحالی مردم آن منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب نیز مسوولین مختلف ازجمله روسای جمهور سفرهایی به استان خوزستان داشته‌اند، گفت: مسوولان حتی اگر کاری هم برای این مناطق انجام نددهند وجودشان برای مردم موجب خیر و برکت بوده است.

وی ادامه داد: این حضور موجب می‌شود مردم بفهمند مسوولین آن‌ها را فراموش نکرده‌اند و این اقدام اقدامی پسندیده است.

این نماینده مردم اندیشمک در مجلس با تاکید بر این که استان خوزستان مشکلات زیادی همچون آب شرب دارد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود از نزدیک با مشکلات مردم منطقه و استان خوزستان آشنا شدند و قول‌هایی به مردم دادند که امیدواریم این وعده‌ها هر چه زودتر عملی شود.

دارایی همچنین در خصوص آثار و تبعات حضور رئیس جمهور در میان مردم استان خوزستان اظهار کرد: در گذشته مسوولین نیز به این استان سفر کرده و قول‌هایی داده بودند که بسیاری از آن‌ها عملی نشده بود و باید گفت برای مردم عادی شده که مسوولین بیایند، حرف‌هایی بزنند و بروند اما ان‌شاءالله سفر دولت تدبیر و امید به این استان مشکلات را حل و رفع کند.

وی در پایان یادآور شد: قطعا زمانی که مشکلات مردم حل شود، مردم امیدوار این استان امیدی مضاعف پیدا خواهند کرد.

اخبار روز خوزستان

در شورای مبارزه با مواد مخدر استان عنوان شد:
نشست شورای مبارزه با مواد مخدر به ریاست استاندار خوزستان برگزارشد. مقتدایی در این نشست از همه فرمانداران خواست در برگزاری همایش پیاده روی در مراکز پرتردد شهرها در روز شنبه 9 بهمن مشارکت و تلاش کنند.
به گزارش شوشان، نشست شورای مبارزه با مواد مخدر به ریاست عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان برگزار شد. 
استاندار خوزستان در این  نشست از همه فرمانداران خواست در برگزاری همایش پیاده روی در مراکز پرتردد شهرها در روز شنبه 9 بهمن مشارکت و تلاش کنند.
عبدالحسن مقتدایی در این نشست بر لزوم دعوت از شخصیت های محبوب هنری و موسیقی کشوری برای حضور در این همایش تاکید کرد. این برنامه به شکل مستقیم از شبکه استانی پخش خواهد شد. شخصیت های علمی و فرهنگی می توانند در پیشگیری از ابتلا به  مواد مخدردر میان جوانان و آگاهی بخشی به خانواده ها تاثیر بسزایی داشته باشد. 
دهقان معاون امنیتی انتظامی استاندار نیز در این نشست گفت: بخشی از آموزش ها در این زمینه از طریق صداوسیما و  بخشی از آموزش و پرورش انجام خواهد شد.  همچنین دعوت از سخنرانان توانا، روانپزشکان در زمینه آموزش به خانواده ها وانعکاس  از طریق صداوسیما می تواند موثر باشد. وی افزود: شرکت های ذینفع می توانند در این زمینه چه از طریق آموزش به خانواده و چه از طریق کمک مالی به برنامه پیشگیری از اعتیاد نقش خود را ایفا کنند.
 مسلم رحیمی مدیرکل صداو سیمای مرکز خوزستان از  اعلام آمادگی این مرکز در پوشش برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: صداوسیمای مرکز خوزستان هم برنامه تریبون آزاد را در سطح کلانشهر اهواز و دیگر شهرهای استان در دستور کار دارد  که انعکاس نظرات خود مردم در پیشگیری از مواد مخدر است . این برنامه با حضور کارشناسان خبره مورد بررسی قرار خواهند گرفت. وی همچنین از شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خواست در روز شنبه که همایش پیاده روی در جنب کتابخانه مرکزی برگزار خواهد شد روز بدون سیگار و قلیان نامگذاری شو د که بتوانیم آن را از طریق شبکه های سراسری پوشش دهیم. 

اخبار استانداری خوزستان

 

دکتر مقتدایی استاندار خوزستان به همراه مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان با حضور در منزل خانم سهیلا باوری خبرنگار خبرگزاری فارس در خوزستان از وی و پدرشان عیادت کرد.
 عبدالحسین مقتدایی بعدازظهر امروز در منزل سهیلا باوری خبرنگار خبرگزاری فارس خوزستان که در جریان پوشش اخبار حضور رئیس جمهور به خوزستان دچار سانحه تصادف شده بود، اظهار کرد: از عملکرد همه رسانه‌ها در انعکاس اخبار حضور رئیس جمهور در خوزستان قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: همه رسانه‌های استان خوزستان و به ویژه خبرگزاری فارس و خبرنگاران این مجموعه زحمات زیادی را در انعکاس اخبار حضور سه روزه رئیس جمهور در خوزستان انجام دادند.

استاندار خوزستان ادامه داد: برنامه حضور رئیس جمهور در استان خوزستان به صورت ناگهانی ابلاغ شد و فرصت کمی برای انجام هماهنگی های لازم بود.

مقتدایی تصریح‌کرد: با این وجود و در این فرصت نیز اقدامات لازم برای این سفر انجام و اگر کاستی‌هایی نیز بوده است به دلیل همین مسئله بوده است.

وی اضافه‌کرد: موارد مطرح شده در سفر رئیس جمهور به استان خوزستان را پیگیری خواهیم کرد تا شاهد تحقق آنها برای مردم این استان باشیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با وجود مشغله کاری و حضور مراجعان بر خود واجب دیدم تا به عیادت خبرنگار حادثه‌دیده خبرگزاری فارس بروم خاطرنشان‌کرد: با هماهنگی با روابط عمومی استانداری هزینه‌های درمان خانم باوری را تقبل خواهیم کرد.

مقتدایی افزود: در صورت نیاز نیز با بیمارستان شرکت نفت برای انجام ادامه مداوای خانم باوری نیز هماهنگی‌های لازم انجام داده خواهد شد

یک نکته

تمدن و نوسازی جدید نه تنها هیچگونه منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند بودن ایلات و عشایر ندارد، بلکه عشایر و اقوام با این تنوع ها، می توانند فرصت بسیار خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی کشور باشند
 -ما وحدت، انسجام و مشارکت همه مردم را در صحنه و حمایت رهبر معظم انقلاب را می خواهیم و در همین جا از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می کنم که قدم به قدم دولت را در راه دشوار حمایت می کند

-اختصاص درصدی از درآمد نفت به استان خوزستان

-اراده دولت بریدن طناب تحریم ها است

-افتخار می کنم نقاط قوت و ضعف دولت به مردم گزارش شود/ قاضی، وجدان عمومی ملت است

-نخبگان باید منتقد دولت و جامعه باشند، از انتقاد نترسیم، هیچ کسی در این کشور و جامعه نمی تواند ادعا کند که نظرات، تصمیمات و برنامه هایش نقصی ندارد. نعوذبالله نه کلام ما کلام قرآن است و نه راه، روش و رفتار ما سیره پیامبر (ص) است. همه ما دچار اشتباه و نقایص فراوانی هستیم و این خرد جمعی است که می تواند ما را نجات دهد. 

-فرصت برابر برای زنان و مردان در مسایل اجتماعی وظیفه ملی و الهی ما است 

-همه باید کنار هم قرار بگیریم، من خط کشی های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم

-اگر کسی به اندازه یک هزارم میلیمتر بین عرب، لر، بختیاری و فارس به دلیل قومیت فاصله ای بگذارد، امتیاز و ترجیحی بدهد، بداند در پیشگاه خداوند و ملت مسوول خواهد بود

-بیکاری، فقر، توسعه نیافتگی دشمنان ما هستند که باید با آن مقابله کنیم

-دولت به همان نسبتی که مصمم است از مرزهای این سرزمین به کمک نیروهای جان بر کف نیروهای مسلح دفاع کند، باید از توسعه، پیشرفت و آبادانی این کشور نیز دفاع کند، در این راه دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می کند

-از حق قانونی خود در فناوری صلح آمیز هسته ای ذره ای کوتاه نخواهیم آمد، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر

-به عنوان کشوری که در دفاع از حقوقمان به شدت اصرار داریم و همانطور که حاضر نیستیم یک میلیمتر از سرزمین ما مورد تجاوز قرار گیرد، حاضر نیستیم یک میلیمتر از حقوق ما نیز مورد تجاوز واقع شود.

-تمدن و نوسازی جدید نه تنها هیچگونه منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند بودن ایلات و عشایر ندارد، بلکه عشایر و اقوام با این تنوع ها، می توانند فرصت بسیار خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی کشور باشند

- انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز و ظهور تنوع های قومی و فرهنگی در ایران شد

-امروز برای دوران جدید از عشایر دعوت می کنیم به عنوان یک فرصت بزرگ به میدان توسعه ایران بیایند

-شنیدن این حرف برایم سنگین است که در پروژه های اقتصادی در این استان از نیروهای محلی استفاده نشده است

-دولت تبعیض حقوق شهروندی نسبت به عشایر و اقوام را نمی پذیرد 

- امروز ساختن ایران مبارزه با قدرت های بزرگ است 

-ما با دنیا در حال جنگ و ستیز نیستیم، روی منافع و مصالح ملی خود ایستاده ایم اما اراده مان این است که با دنیا تعامل سازنده موثر داشته باشیم

-لازمه ایستادگی؛ درشت حرف زدن، داد زدن و درگیر شدن با این و آن نیست 

-لبخند به خارجی ها برای پیشرفت کشور است

-آخرین هدف بهبود کیفیت زندگی مادی و معنوی مردم است

-شرایط نامناسب دریاچه ارومیه، زاینده رود و کارون را نمی توان تحمل کرد

-توافق ژنو کاری بسیار بزرگ بود

-بازار نسبتا باثبات است

-کاهش هر چه بیشتر تصدی دولت به نفع کشور است

-به دفاع مقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، عشایر و بالاتر از آن به بسیج قهرمان و دلاورمان افتخار می کنیم

-احترام و تکریم خانواده ایثارگران و شهدا تعارف نیست یک وظیفه و حقیقت است 

-تاکید بر تولید از میادین نفتی و گازی مشترک

- ما از فشار این و آن نمی ترسیم

-مسوولان دیپلماسی کشور قوی ترین افرادی هستند که می شناسم

- با اجرای توافق ژنو در چند روز دیگر، تحریم ها از پتروشیمی، کشتی رانی، بیمه و صنعت خودرو برداشته می شود

-علی رغم تمام مشکلات در این راه پیروز خواهیم شد

- رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که از خام فروشی نفت باید به تدریج فاصله بگیریم و باید قدم به قدم این کار را آغاز کنیم

-نرخ بیکاری قابل قبول نیست، دولت در این پنج ماه قدم هایی را برداشته است و خود را موظف می داند که گام های بلندتری را بردارد 

-مذاکره با عراق برای لایروبی، پاکسازی و احیا اروند

- دولت مصمم است روابط با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کند، با همه کشورهای منطقه و همسایه باید روابط خوبی داشته باشیم، با روابط نزدیک با همسایگان، می توانیم شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در کشور باشیم 

- به همه مسوولان تاکید می کنم به مشکلات مردم استان خوزستان به ویژه خرمشهر توجه کنید

-تمام مردم ایران از حقوق شهروندی برابر برخوردارند

-تاکید به حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها برای سفرهای مجدد به خوزستان و رسیدگی به مشکلات اقوام و عشایر

اخبار روز خوزستان

 

باسمه تعالی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین روحانی
سلام علیکم
در ابتدای سخن از حسن انتخاب شما در قرار دادن استان خوزستان در صدر سفرهای خود و اولین حضور شما در استان تشکر می نماییم . خوزستانی که دین خود را به اسلام ادا کرد و در راه حفظ اسلام و انقلاب در تمام دوران پربار جمهوری اسلامی آن هیچگاه کوتاهی ننموده است و ارزشمندترین سرمایه های خود چه از نظر سرمایه های انسانی و چه مادی و معنوی در راه اعتلای اسلام و انقلاب به عرصه آورده است. خوزستانی که دروازه ورود تشیع به کشوراست، خوزستانی که محل عروج شهیدان و محل تردد ملائکه بوده وهست. 

استانی که علی رغم استعدادهای کم نظیر از نظر معادن، نهرهای خروشان، سدهای عظیم، زمین های حاصل خیز، داشتن مرزهای آبی و خاکی، مناطق گردشگری ویادگارهای هشت سال دفاع مقدس، پالایشگاه ها، مناطق آزاد، صنایع مادر کشور و از همه مهمتر نیروی انسانی مستعد برگرفته از قومیت های مختلف همچنان با مسائلی از جمله بیکاری و فقر دست و پنجه نرم می کند.

ما جامعه ی دانشگاهیان استان خوزستان از آنجا که با انتخاب گزینشی طیف خاصی در دیدار نخبگان و دانشگاهیان اجازه ورود و دیدار با حضرتعالی داده نشد و شاید برگزار کنندگان این همایش از نقدها و پیشنهادات دیگر می ترسیدند فقط طیف خاصی را به این جلسه دعوت کردند یا اینکه علت بی تدبیری استانداری را می رساند؛ بر آن شدیم تا پاره ای از دغدغه های خود را با حضرتعالی در میان بگذاریم.

در ابتدا اشاره ای به ظرفیت های استان شد و امیدواریم رئیس جمهور محترم بتواند با ارائه تدابیر از ظرفیت ها و پتانسیل استان نهایت استفاده را برده و موجبات شکوفایی استعداد ها را فراهم نماید و از نگاه ناعادلانه به این استان جلوگیری کند.

در خصوص دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این استان با ظرفیت بالغ بر 300هزارنفر جامعه ی دانشگاهی یکی از استان های فرهیخته کشور عزیزمان است؛ خوب بود در این سفر وزیر محترم علوم حداقل جلسه ای را با جامعه ی دانشگاهی تدارک می دید و از پیشنهادات و نقدهای جامعه ی دانشگاهی استفاده میکرد.عدم برگزاری چنین برنامه ای این را به ذهن می رساند که وزیر محترم خود را محتاج به مشورت نمی دید یا از نقد های منصفانه می هراسید که حتی معاونین وزیر نیز در جمع دانشجویان حاضر نشدند؛ از طرفی از وزیر محترم بهداشت تشکر می کنیم که علاوه بر جلسه با جامعه ی دانشگاهی، معاون خود را در میان دانشجویان فرستاد تا از نظرات آنان استفاده کند.

جناب آقای رئیس جمهور از آنجا که فرصتی برای حضور دکترفرجی دانا وزیر محترم علوم پیش نیامد خدمت شما عرض می کنیم که بعد از انتصابات وزیرعلوم تعدادی از اساتید و دانشجویان که به علت مسائل ساختار شکنانه و اخلاقی از جامعه ی دانشگاهی اخراج شده بودند باز به دانشگاه سرازیر شده اند که نمونه های مصداقی آن در برخی دانشگاه های اصلی استان خوزستان شاهد هستیم این امر فضای بدبینی به دولت و عدم وجود را به وجود می آورد و از لحاظ امنیت اخلاقی و علمی جامعه ی دانشگاهی را نگران کرده است.

در ماه های اخیر عده ای از افراد که سوابق مدیریتی و عملکردشان در گذشته نه چندان دور حاکی از عدم مدیریت و توانایی هایشان دارد و مخصوصا در جریانات فتنه منحوس 88 از جمله کسانی بودند که آگاهانه در صف فتنه گران قرار گرفتند با نامه نگاری ها و فعالیت هایی قصد دارند خود را به شما و دولت شما نزدیک کنند؛ نمونه آن را در سفر اخیرتان به خوزستان شاهد بودیم که در جلسه نخبگان فقط همان افراد با مدیریت و هماهنگی هم طیفی هایشان گروه خاصی را به جلسه با نخبگان دعوت کردند و سایر تشکلها و نخبگان را از دیدار شما محروم نمودند تا هرچه می خواهند سیاه نمایی کنند.
جالب تر اینکه حتی مسئول خانه نخبگان استان هم از افراد دعوت شده خبر نداشت وخودش هم دعوت نشده بود وحتی رئیس دانشگاه مرکز استان نیز جزء مدعوین نبود وبا وساطت سایرین وارد این جلسه شده است. هرچند این عدم تدبیر نشات گرفته از مدیریت ضعیف مسئولین استانداری و اداره کنندگان آن جلسه بود لیکن این امر به نام دولت شما تمام شده است و خاطر جامعه دانشگاهی را مکدر کرده است.

جناب آقای دکتر روحانی اگر کسی آگاهانه به اصل و اساس دین خدشه وارد کند، نباید با او برخورد شود؟ سوءاستفاده از فضای مقدس آموزشی برای برقراری ارتباطات خلاف شرع، سوءاستفاده از تریبون علم برای اشاعه فحشا، نشریات دانشجویی برای توهین به مقدسات و پیامبر(ص)، راه اندازی تشکل های ساختار شکن، اینها به معنای نشاط در محیط علمی است؟ شما که خود هم روحانی هستید و هم حقوقدان، آیا باید به چنین افرادی اجازه فعالیت داده شود؟ آیا اگر قانون اجرا شود فضای امنیتی به وجود می آید؟ ما می دانیم جواب شما چیست ولی عده ای در دولت راستگویان خیالهای دیگری در سر می پرورانند و این امر در وزارت علوم نگران کننده است.

مقام معظم رهبری متذکر شده اند که فضای دانشگاه باید آرام باشد، نباید دانشگاه جولانگاه احزاب و جریانات سیاسی گردد، لزوم حرکت پرشتاب علمی که در چند ساله اخیر به اوجش رسیده وهزارن مطالبه به حق دیگر رهبر حکیم انقلاب برایمان بسیار روشن است که فرصتی برای حاشیه سازان و حاشیه سازی نداریم و باید در جهت برآوردن این مطالبات به سرعت حرکت کنیم.

آقای رئیس جمهور در حال حاضر افرادی در همین استان با جلسات شبانه ومخفیانه در دانشگاه وتحریک برخی جریانات دانشجویی سعی دارند این فضا را برهم زده و موجب تنش شوند.انتظار ما از دولت شما و خصوصا وزیرعلوم این است که با تدبیر خود به ما امید دهید که این رشد علمی و فضای علمی حاکم بر مجموعه های دانشگاهی استان به فضای پرتنش سیاسی بازی و سیاست زدگی تبدیل نمی شود و ازعزل ونصب های بی مورد وتحت فشار لابی های ایجاد شده به دور خواهید بود چون معتقدیم که این افراد وجریانات نه صلاح شما را می خواهند ونه صلاح کشور را.

آنچه گفته شد دغدغه های جامعه دانشگاهی استان خوزستان به محضر رییس جمهور بود باشد که شاهد اجرای مطالبات عمومی آینده سازان کشور باشیم.

والسلام علیکم و رحمه ا... . البرکاته

اخبار استانداری خوزستان

 

استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با صدور پیامی از مردم به علت استقبال از رئیس جمهور در سفر استانی به این استان تقدیر و تشکر کرد.
در پیام عبدالحسن مقتدایی عنوان شده است: اکنون که سفر پر میمنت سردار تدبیر و امید، رئیس محترم جمهور آقای دکتر روحانی و هیات همراه ایشان به خوزستان با موفقیت پایان یافته است لازم می دانم از جانب خود به نیابت از هیات محترم دولت جمهوری اسلامی ایران از آحاد مردم شریف و خونگرم خوزستان که با استقبال پرشور خود ضمن به نمایش گذاشتن صحنه هایی زیبا از وحدت و یکپارچگی در میان همه اقشار و اقوام ساکن در این استان بزرگ و مهم حمایت قاطع خود از دولت مقتدر و عزتمند تدبیر و امید را نیز به منصه ی ظهور رساندند تشکر و تقدیر نمایم.

در این پیام عنوان شده است: بدون شک این حماسه  شکوهمند و به یادماندنی محصول حمایت روحانیت معظم خصوصا نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه معزز اهواز و وحدت و یکدلی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، اعضای محترم شوراهای اسلامی و نیروهای انتظامی و نظامی با مدیریت استان است که از  این بابت خداوند بزرگ را سپاسگزارم و بخاطر این وفاق و برادری بی نظیر به خود می بالم.

استاندار خوزستان در این پیام بیان کرد: از مدیریت و کارکنان شریف صدا و سیمای مرکز خوزستان و مرکز آبادان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و سایر خبرنگاران و عکاسان زحمتکش و پر تلاش خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی، مطبوعات محلی و نمایندگی های مطبوعات کشوری که از روزهای پیش از سفر و در حین اجرای آن با تلاشی چشمگیر تبلیغات و اطلاع رسانی و پوشش خبری کم نظیری را ارائه نمودند صمیمانه سپاسگزارم.

مقتدایی عنوان کرد: از همه برادران و خواهرانم در ادارات دولتی و سازمانهای عمومی خصوصا شهرداری اهواز و نیز شرکت های خصوصی که به نحوی از انحاء در امر پشتیبانی و تهیه امکانات سفر و پذیرایی از میهمانان عالیقدر همکاری و مساعدت نمودند کمال تشکر را دارد و از عزیزانی که بر اثر ازدحام جمعیت و در اجرای مراسم احیانا اذیت شده اند عذرخواهی نموده و حلالیت می طلبم. امیدوارم بزودی آثار و برکات این سفر میمون و مبارک در استان عزیزمان بروز و ظهور یابد. به امید توفیقات روزافزون برای همه عزیزان

انالله و اناالیه راجعون

 

ملافاضل سکرانی که یکی از شاعران عرب خوزستان بود که در سرودن اشعار مختلف تبحر خاصی داشت ولی در کنار تمام اینها سرودن اشعاری در مدح اهل بیت از وی چهره ای شاخص در بین تمام شیعیان جهان ساخته بود
ملافاضل السکرانی؛ شاعر خوزستانی درگذشتملا فاضل السکرانی شاعر معروف عرب خوزستانی در شهرستان شادگان درگذشت.

ملافاضل سکرانی که یکی از شاعران عرب خوزستان بود که در سرودن اشعار مختلف تبحر خاصی داشت ولی در کنار تمام اینها سرودن اشعاری در مدح اهل بیت از وی چهره ای شاخص در بین تمام شیعیان جهان ساخته بود.

اشعار ناب این شاعر اهل شادگان در بین مداحان سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. وی روز گذشته در شهرستان شادگان چشم از جهان فروبست.

ملا فاضل سکرانی از شاعران عرب اهل بیت‌(ع) است. ملا فاضل سکرانی در سال ۱۳۴۰ هجری قمری برابر با ۱۳۰۲ خورشیدی در شادگان (دورق) چشم به جهان گشود. شادگان از توابع خوزستان زادگاه بزرگانی چون ابن سکیت دورقی اهوازی و حاج هاشم کعبی دورقی نیز بوده است.

ملا فاضل در خانواده‌ای متدین و محب اهل بیت(ع) پرورش یافت و از کودکی در مکتب، تلاوت صحیح قرآن را یاد گرفت. وی خواندن و نوشتن را نزد استادی وارسته به نام سید رضا ابراهیمی آموخت و علاوه بر این دو، رسم خط و طریقه خواندن شعر و حفظ آن را نیز فرا گرفت و باید گفت سید رضا در شکل‌گیری شخصیت ملا فاضل سکرانی تاثیر بسزایی داشته است.

ملا فاضل سکرانی در سن هشت سالگی در اولین مدرسه شادگان که در سال ۱۳۱۵ شمسی افتتاح شد نام‌نویسی کرد و تا کلاس ششم ابتدایی که آن زمان از بالاترین مدارک تحصیلی به شمار می‌آمد ادامه تحصیل داد.

وی از کودکی به شعر علاقه داشت و حضور در محافل و مجلس ادبی علاقه او را مضاعف کرد. زندگی در شهری که بزرگان ادبی بسیاری را تقدیم عالم تشیع کرده و همچنان در جوار پدری شاعر و وارسته به نام حاج یعقوب سکرانی و همچنین تلاوت قران کریم و سیر در نهج البلاغه و خواندن شعر بزرگانی چون صاحب معلّقات و متنبی و سید شریف رضی و مهیار دیلمی و ابی العلا ء معرّی و مواعظ و حکم سعدی شیرازی و و عرفان لسان الغیب حافظ شیرازی و اشعار حکیم مولانا جلال الدین رومی در تقویت بینه ادبی ایشان سهم بسزایی داشته است.

او در پیشرفت شعر شعبی عربی در خوزستان بسیار موثر بوده است و در کنار وی، شعرای زیادی پرورش یافته‌اند که از شاعران و بزرگان آینده شعر خواهند بود؛ از جمله شاگران وی دو فرزند ایشان مهدی و عادل سکرانی هستند که چندین اثر ادبی نگاشته‌اند.

ملا فاضل سکرانی اشعار زیادی سروده است و در بسیاری از اوزان شعر، دستی دارد؛ اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی دارد که به «عمید الابوذیه» ملقّب شد. وی از بزرگان شعر شعبی استان خوزستان به شمار می‌آید و شهرت وی از مرزهای ایران گذشته و در آن سوی مرزها هم‌تراز با بزرگان شعر شعبی عربی از وی یاد می‌شود.

مرجع / مـهـر 

اخبار روز خوزستان

 

 
دو جمله جالب از رییس‌جمهور در خوزستان
 
متخصص همه امور نیستم، وعده توخالی هم نمی دهم
کد مطلب : 28415
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: در خصوص تخصیص دو درصد درآمد نفتی به استان خوزستان قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم.
 
 
 
دو جمله جالب از رییس‌جمهور در خوزستان
 
دکتر حسن روحانی دیروز در جلسه با مدیران و کارکنان صنعت نفت که با حضور مسئولان شهرستانی و استانی و جمعی از وزرای دولت یازدهم برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اختصاص دو درصد درآمد نفتی به استان خوزستان قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم. وی با بیان اینکه مثل بعضی‌ها نیستم، قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم. گفت: من متخصص نیستم که در همه امور کارشناسی کنم و نظر دهم، اما این مسئله را بررسی و پیگیری می‌کنیم.

آقای روحانی همچنین در جریان سفرش به خوزستان در یک برنامه زنده حدود 3 ساعت به سئوالات و مطالبات شهروندان این استان پاسخ داد. رییس‌جمهور در این برنامه در واکنش به خواسته‌های متعدد شهروندان، به صراحت گفت من به هیچ وجه وعده‌های گوناگون نمی‌دهم و مرا از این کار معذور بدارید اما اگر قول و وعده‌ای دادم مطمئن باشید تا آخر، بر سر آن و اجرایی شدنش خواهم ماند.

یک تحلیل سیاسی از استان خوزستان

اگر آن روز اهواز بودید، اینگونه درباره روحانی بی‌انصافی نمی‌کردید
دوستان؛ ناخواسته گل به خودی نزنند!
 
 
کد مطلب : 28619
آیا همین که بدانیم که حتی پوسترهای هاشمی و خاتمی در کنار روحانی که در دست بسیاری از مردم اهواز در هنگام ورود به مصلی شهر، توسط ماموران ضبط می‌شد مشخص نمی‌کند، بخش اصلی این مردم به دلخواه و نه از روی اجبار و مثل دوره سابق با تعطیلی مدارس و ادارات، به استقبال روحانی آمده بودند؟
دوستان؛ ناخواسته گل به خودی نزنند!
اشکان بنکدارجهرمی

گروه سیاسی: سفر استانی رئیس جمهور، حسن روحانی، طبق روال دولتهای پیشین از استان خوزستان آغاز شد. انتخاب این استان به عنوان اولین مورد شاید بدین دلیل باشد که این استان در عین داشتن ذخایر نفتی فراوان با معضلات عدیده‌ای رو برو می‌باشد و تدبیر و انصاف حکم می‌کند که خوزستان اولین مورد انتخابی برای سفرهای رئیس جمهوری کشورمان باشد.

این سفر که در سکوت یا فضای خاکستری رسانه‌های افراطگرا انعکاس یافت با استقبال مطبوعات و سایتهای حامی اعتدال و اصلاحات دنبال گشت. اما در این میان برخی از نظرات دوستان و روزنامه نگاران اصلاح طلب نیز شایسته توجه می‌باشد. یکی از روزنامه‌های حامی دولت اعتدال در سرمقاله روز پنجشنبه خود می‌نویسد: تصور ما این بود آن مردی که مردم را به دنبال خودروی خود می‌کشاند، آن مردی که وقتی در جایگاه سخنرانی قرار می‌گرفت شعار تحویل مردم می‌داد، دیگر رفته است. تصور ما این بود که پس از کش و قوس‌های فراوان و انتخاب فردی معتدل به عنوان رئیس جمهور، دوران شعار گذشته و زمان عمل است.

نویسنده خطاب به حسن روحانی می‌نویسد: آقای رئیس جمهور! این نوع رفتار مختص یک حقوقدان نیست. این که مردم ساده‌دل به دنبال خودروی شخصی که صاحب قدرت است بدوند، نه تنها افتخار نیست بلکه دردآور است. این که مردم گرفتار به رئیس جمهور نامه بنویسند و درخواست وام و یا حتی ابراز علاقه کنند، انسان را واقعاً رنج می‌دهد. حضور مردم پشت سر خودروی رئیس جمهور، معیار محبوبیت نیست.

آقای صادق زیبا کلام نیز که چه در زمان انتخابات و چه بعد از آن تمام قد از روحانی و رویکرد اصلاح طلبانه وی دفاع نموده است نیز در مصاحبه با سایت پیام نو با مضمونی مشابه از شعار زدگی و پوپولیسم موجود در سخنان رئیس جمهور گله می‌کند و آن را بی شباهت به روش احمدی‌نژاد نمی‌داند. وی سخنی از روحانی که حاصل مذاکره را به زانو درآمدن کشورهای غربی در برابر مقاومت مردم دانسته بود را مورد نقد قرار می‌دهد.

وی همچنین گلایه می‌کند که: "واقعا شأن شهروند ایرانی این نیست که دنبال ماشین رئیس جمهور بدود و برای رساندن یک نامه که به احتمال زیاد جوابی هم در پی نخواهد داشت، هر کاری را انجام دهد.\" زیبا کلام در مورد روش و ادبیات رئیس دولت یازدهم نیز نقد دارد به این که: "روحانی در قدم اول باید بتواند پایه اجتماعی که حداقل در همین انتخابات گذشته اصالتا متعلق به خود او بوده را حفظ کند و بعدا سراغ دیگر لایه‏‌ها برود. وی اگر بخواهد با روش‏ هایی پوپولیستی دل به جذب لایه‏‌های پایینی داشته باشد قطعاً طبقه متوسط را از دست می‏ دهد. اینجا است که نهایتاً آقای روحانی می‏ شود مصداق آدم از اینجا رانده و از آنجا مانده. اول که پایه اجتماعی واقعی خود را از دست داده و نهایتاً لایه‏ هایی را توانسته جذب کند که اصالتاً متعلق به خود او نیستند. این لایه‏‌ها را اصولگرایان با ابزارهایی که دارند در بزنگاه‏‌ها خیلی راحت‏ تر از آقای روحانی جدا خواهند کرد."

در نقد سخن دوستان ابتدا باید گفت که سابقه ایشان و محتوای انتقاد آنان از رئیس جمهور نشان می‌دهد که این اظهار نظرها مشفقانه و همراه با راه حلهایی از جهت دلسوزی می‌باشد و اما نکته دوم این که این دو دیدگاه گرچه در کلیت مثبت ارزیابی می‌شوند ولی نقاط مغفول مانده‌ای از چشم نویسندگان آنها را نیز می‌توان مورد اشاره قرار داد.

نگارنده نیز همچون این دو عزیز از عدم رعایت شأن انسانی هموطنانش رنج می‌برد ولی سؤال این است که آیا رفتار روحانی و هیأت همراه دلیلی بر رغبت ایشان بدین عمل را به نمایش می‌گذارد یا این که دستوریا فرمانی از جانب رئیس دولت مبنی بر نامه نگاری‌های این چنینی صادر شده که به تبع آن دویدنهای بی حاصل پشت اتومبیل مقامات صورت گیرد. اولاً این که حتی در دموکراتیک ترین و مدرن ترین حکومتهای دنیا نیز ارتباط نزدیک با مردم امری رایج است و یا حد اقل غیر معمول نیست و دوم این که منطقاً عدم تمایل دولت بر تعطیلی مدارس و ادارات و گردآوری اتوبوسی مردم نشان از حرمت والای جایگاه ملت در نظر این دولت دارد.

اگر می‌بینیم که مردم مستأصل با نامه‌ای در دست دوان دوان به دنبال ماشین رئیس جمهور حرکت می‌کنند باید کمی به گذشته بر گردیم و ریشه آن را در سنت سیئه به جا مانده از آن هشت سال جستجو کنیم و سوء مدیریتی که مردم را این گونه به فلاکت کشاند مد نظر قرار دهیم. البته این سخن به معنای تجویز چنین حرکتهایی نمی‌باشد و دولت هم نمی‌تواند به دلیل این که سوء نیتی نداشته از کنار آن بگذرد و به فکر اصلاح آن نباشد بلکه این بدان معنی است که واقعاً قصد بر حفظ حرمت هم میهنان خوزستانی بوده و شاید گناه دولت فقط این باشد که از عادات نا صواب به جا مانده در مردم طی هشت سال گذشته غفلت ورزیده است!

البته برخی از مردم هم فقط از روی حسن نیت و علاقه به مسؤولان به استقبال می‌آیند بنابراین نقد این دو همکار گرامی زمانی می‌تواند درست باشد که مردم مجبور باشند به خاطر رفع مشکل به دنبال ماشین رئیس جمهور یا دیگر مقامات بدوند و یا جهت سوء استفاده‌های تبلیغاتی با هزینه‌های گزاف از بیت المال و تعطیلی مدارس، دانشگاهها، ادارات و سربازخانه‌ها به دستور دولتیان به استقبال ترغیب و حتی گاه اجبار شده باشند.

آیا همین که بدانیم که حتی پوسترهای آقای خاتمی و هاشمی در کنار روحانی که در دست بسیاری از مردم اهواز در هنگام ورود به مصلی توسط ماموران ضبط می‌شد مشخص نمی‌کند، بخش اصلی این مردم به دلخواه و نه از روی اجبار و مثل دوره سابق با تعطیلی مدارس و ادارات، به استقبال روحانی آمده بودند؟ لذا به صراحت به این دوستان می‌گوییم: اگر آن روز اهواز بودید، اینگونه درباره روحانی و مقایسه سفر استانی‌اش با احمدی‌نژاد، بی‌انصافی نمی‌کردید.

سخنان روحانی در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند با مصرف داخلی تو جیه پذیر باشد همچنان که دول غربی نیز گاه مجبورند برای اقناع افکار عمومی کشور خود تفسیر دیگری از وقایع بدهند. سؤال این است که آیا تفسیر رئیس جمهور از نتیجه مذاکرات واقعاً آن قدر غیر محتمل می‌نماید که نباید ذکر شود یا این که می‌تواند یکی از چند تعبیر متفاوت ودر عین حال به نوعی محتمل از این موضوع تلقی گردد. آیا در این مدت شاهد تعابیر متفاوت از رؤسای دول غربی در این مورد نبوده ایم؟ مسلماً در بین مردم نیز تعابیر متفاوتی از این جریان وجود دارد. و دنیا در سیاست، به اعمال ما بیشتر می‌نگرد تا به گفتار ما.

و اما نکته قابل توجه و همسو با نظر این جانب می‌تواند این باشد که رئیس جمهور به عنوان صاحب یک خط فکری متمایز نباید از ادبیات و روشهای عاریتی رقیب و متناقض با آن خط فکری استفاده نماید. چرا که روحانی به عنوان فرد معتدل یا اصولگرای متمایل به اصلاحات هرچه بکوشد تا نظر جناح رقیب را جلب کند به همان نسبت از پایگاه اجتماعی خود خواهد کاست و در عمل نیز به پیش بینی آقای زیباکلام در بزنگاه‌ها حمایت لایه‌های غیر همسوی جذب شده را از دست خواهد داد و به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که جناح اصلاح طلب در سال 84 ضربه آن را متحمل گشت.
در آخر ضمن احترام به دو همکار مطبوعاتی خویش و درک دغدغه آنان در حفظ اصول تفکر اصلاح طلبی و این که انتقاد حتی از دولت همسو نیز روا و چه بسا واجبتر می‌نماید ولی دوستان مواظب باشند که نا خواسته گل به خودی نزنند!

یک تحلیل سیاسی از استان خوزستان

 

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما رفتار رئیس جمهور را در سفر خوزستان پوپولیستی می دانید، اظهار کرد: مقداری از آن را بله. در خصوص وعده های زیاد دادن به مردم خوزستان، صرف نظر از اینکه چقدر عملی هست و چقدر نیست
اولین سفر استانی حسن روحانی خیلی به دل هواداران او نچسبید. خیلی ها می گویند که باز هم احمدی نژادی را دیدند که در قامتی و لباسی دیگر راهی سفر استانی شده است. صادق زیبا کلام که برای انتخاب حسن روحانی هر کاری از دستش بر میامد را انجام داده بود هم همین نظر را دارد.

او هم مانند خیلی از هواداران منتقد دولت یازدهم عقیده دارد که رئیس جمهور باید این شیوه رفتاری را ترک کند.

صادق زیباکلام در گفت و گو با سایت پیام نو در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اولین سفر استانی آقای روحانی به استان خوزستان چیست، گفت: باید بگویم که یک مقداری بی شباهت به سفرهای استانی آقای احمدی نژاد نبود. انتظار اقشار و لایه های فرهیخته جامعه این بود که تا آنجایی که امکان دارد آقای روحانی از شعار زدگی و پوپولیسم دوری کند و بیشتر به بیان مسایل واقعی جامعه بپردازد. به نظر من این سخن آقای روحانی که گفتند مقاومت شما در جریان هسته ای باعث به زانو درآمدن کشورهای غربی شد به شدت یادآور زمان احمدی نژاد و پوپولیسم اصولگرایان بود. در حالی که قطعا خود آقای روحانی هم می داند که دقیقا اینطوری نبوده و اگر ما در این مذاکره به اینجا رسیده ایم به واسطه فشارهایی است که تحریم ها بر توان اقتصادی کشور وارد کرده و اساسا در فرایند مذاکره صحبت از اینکه آنها از پای در آمدند و یا ما از پای در آمدیم زیبنده یک رئیس جمهور نیست. اگر مثلا در آن طرف آقای اوباما نطق می کرد و به مردم می گفت که ما ایران را به زانو درآورده ایم، آن وقت ما چه احساسی پیدا می کردیم؟ الان در شرایطی هستیم که دولت آمریکا برای پا بر جا ماندن توافق ژنو حتی کنگره را تهدید به وتو تحریم های احتمالی جدید کرده است. این اصلا چیز کمی نیست. نباید بی جهت بگذاریم که این فضا تغییر کند.

این استاد دانشگاه افزود: من سوالم این است که اگر آقای روحانی این حرف را در جمع مردم خوزستان نمی زد چه اتفاقی می افتاد؟ به نظر من اتفاقی نمی افتاد، چون اصلا مردم برای شنیدن حرف های دیگری آمده بودند. به نظرم از این منظر حتی سفرهایآقای احمدی نژاد موفق تر بودند. احمدی نژاد بهتر می توانست در آن دو سه سال اول با افکار عمومی بازی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش حسن روحانی برای جلب نظر پایگاه اجتماعی احمدی نژاد خاطرنشان کرد: آقای روحانی در قدم اول باید بتواند پایه اجتماعی که حداقل در همین انتخابات گذشته اصالتا متعلق به خود او بوده را حفظ کند و بعدا سراغ دیگر لایه ها برود. اگر بخواهد با روش هایی پوپولیستی دل به جذب لایه های پایینی داشته باشد قطعا طبقه متوسط را از دست می دهد. این لایه ها را اصولگرایان با ابزارهایی که دارند در بزنگاه ها خیلی راحت تر از آقای روحانی جدب خواهند کرد.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما رفتار رئیس جمهور را در سفر خوزستان پوپولیستی می دانید، اظهار کرد:مقداری از آن را بله. در خصوص وعده های زیاد دادن به مردم خوزستان، صرف نظر از اینکه چقدر عملی هست و چقدر نیست. آقای روحانی باید تکلیف خود را مشخص کند که قصد دارد چگونه حکومت کند. آیا قصد دارد یک هوگو چاوز و یا احمدی نژاد دیگر باشد و با جمع کردن مردم در خیابان ها برایش هورا بکشند و یا اینکه رفتار دولت در حوزه عمومی را تغییر دهد. به نظرم دولت باید سبک کار خود را عوض کند. شدیدا نیاز داریم که دیگر مردم دنبال ماشین رئیس جمهور ندوند و البته اینقدر در دیدارهای عمومی شاهد مونولوگ دولتمردان نباشیم. استفاده از اجتماعات عمومی در مدرنترین کشورهای جهان هم رایج است. اما آنها چگونه عمل می کنند؟ اولین چیزی که در سفرهای استانی آقای احمدی نژاد به چشم می خورد و در سفر آقای روحانی هم دیده شد، ضربه خوردن به شأن شهروندان ایرانی بود. واقعا شأن شهروند ایرانی این نیست که دنبال ماشین رئیس جمهور بدود و برای رساندن یک نامه که به احتمال زیاد جوابی هم در پی نخواهد داشت، هر کاری را انجام دهد. دولت نباید سعی کند که در برخی رفتارها مثل همین صحبت اخیر آقای روحانی درباره آمریکا و موضوع هسته ای، برای خلاص شدن از مشکلات همان حرف محافظه کاران را بزند. دولت خط مشخصی دارد و یاپه اجتماعی کاملا شناخته شده ای دارد که باید بتواند در رقابت سیاسی آن را به رخ رقیب بکشد. این در همه دنیا رایج است. آقای روحانی اگر بخواهد حداقل قسمتی از رفتار و ادبیات خود را از محافظه کاران و اصولگرایان قرض بگیرد قطعا با بن بست مواجه می شود.

یک خبر ویژه

 

یکی از مولفه های آرامش روانی شهروندان "احساس امنیت" است، استفاده غیرعادی تیم حفاظت رییس جمهور در اهواز از این کیف های خاص می تواند این شائبه را بوجود آورد که مگر اهواز از مناطق مرزی لبنان و رژیم غاصب صهیونیستی از ضریب امنیت کمتری برخوردار است که برای حفاظت از سیدحسن نصرالله ...
خوزنیوز/ اسماعیل معنوی: سفر رییس جمهور محترم به استان خوزستان حاشیه هایی به همراه داشت. از نصب بیلبوردهای بسیار زیاد در سطح شهر گرفته تا دادن لقب "سردار" به کسی که بیم سرهنگی داشت! (رجوع کنید به جمله معروف « من سرهنگ نیستم، من حقوقدانم»

یکی از مواردی که از دقایق اول سقر اقای روحانی به خوزستان نظر رسانه ها را جلب کرد استفاده تیم حفاظت رییس جمهور از کیف های ضدگلوله ای بود که تا پیش از این استفاده از آن برای هیچ مقامی در جمهوری اسلامی رایج نبوده. این کیف های ضد گلوله را فقط یکبار رسانه ها در زمان سخنرانی حضوری سیدحسن نصرالله در یکی از خطرناک ترین نقاط لبنان و در نزدیکی مرز اسرائیل دیده بودند و آن هم البته بصورت آماده استفاده نه "درحال استفاده" !

کیف های ضدگلوله و زیانی که برای خوزستان داشتند!

کیف های ضدگلوله و زیانی که برای خوزستان داشتند!

کیف های ضدگلوله و زیانی که برای خوزستان داشتند!
حفاظت از رییس جمهور یک امر بسیار ضروری و حیاتی است که به امنیت ملی گره خورده و نگارنده هم معتقد است که باید از همه جهات از رییس جمهور محترم حفاظت کرد، اما نکته دیگری در میان است:

یکی از مولفه های آرامش روانی شهروندان "احساس امنیت" است، استفاده غیرعادی تیم حفاظت رییس جمهور در اهواز از این کیف های خاص می تواند این شائبه را بوجود آورد که مگر اهواز از مناطق مرزی لبنان و رژیم غاصب صهیونیستی از ضریب امنیت کمتری برخوردار است که برای حفاظت از سیدحسن نصرالله نیازی به باز کردن کیف نبوده لکن در اهواز 2 کیف ضدگلوله را همزمان در اطراف رییس جمهور باز کرده اند؟! یقینا پاسخ منفی است و رییس جمهور محترم هم اینچنین قصدی نداشته اند اما این بی تدبیری ها از تیم حفاظت دولت تدبیر بعید است!
 

یک انتقاد وارده

 

مشکلات مستتر در طرح افزایش محدوده منطقه آزاد اروند؛
البته مشکلات دیگری در پس پرده اجرای این طرح مستتر مانده که گرانی سرسام آور بهای زمین و املاک نیز یکی دیگر از جمله پیامدهای جدی آن خواهد بود و این موضوع با توجه به وجود فقر انباشته و بیکاری گسترده در آبادان و خرمشهر قطعاً در تحولات بعدی نقش منفی تاثیرگذاری داشته و روند مهاجرت معکوس آبادانی ها و خرمشهری ها و به عبارتی مهاجرفرستی در منطقه را افزایش خواهد داد
خوزنیوز/ محمود تیلا: این اواخر بیلبوردهای بزرگ در شهرهای آبادان و خرمشهر و حتی تهران از خبری ویژه می گفتند که در راه است. با سفر رییس جمهور به خوزستان این خبر به اصطلاح ویژه توسط او رونمایی شد: "دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند."

منطقه آزاد اروند در نیمه دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و با وسعتی بالغ بر ۱۷٫۲۰۰ هکتار پس از منطقه آزاد تازه تاسیس ماکو (بزرگترین منطقه آزاد آسیا) و قشم (دو برابر وسعت کشور سنگاپور) بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور است و طی 10 سال اخیر 9 مدیرعامل را به خود دیده که در نوع خود یک رکورد قابل توجه است! در سالیان گذشته و از بدو تاسیس تا بحال نیز حاشیه هایی مهم تر از اصل بر اهداف و کارکردهای واقعی این سازمان سایه افکنده است.

تغییرات مکرر مدیران و بی ثباتی آشکار در سطح مدیریت ها، گرانی کاذب زمین و املاک ناشی از خبر تصویب محدوده منطقه، بازداشت دو تن از مدیران سابق این منطقه، مزایده خبرساز فروش خودرو پژو احمدی نژاد و... تنها بخش کوچکی از حاشیه های فراموش نشده ی این منطقه در اذهان مردم بوده است.

اما گویا این منطقه قرار نیست روی آرامش و امید را حتی در دولت تدبیر و امید به خود ببیند! چرا که به اعتقاد نگارنده اعلام زود هنگام طرحی که هنوز بصورت ناپخته و خام در دست مجریانش در حال سبک و سنگین شدن است مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.

اروند، الگویی متفاوت

اوایل دی ماه جاری جلسه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار و تصمیماتی از جمله پیشنهاد اصلاح محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند اتخاذ شد.

اسحاق جهانگیری در آن جلسه گفته بود: "برای اصلاح محدوده این منطقه، نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه هستیم و باید در صورت تصمیم برای انجام این کار، الگویی مناسب و متفاوت از مناطق آزاد موجود در کشور تعریف کنیم" و از اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد خواست با تشکیل جلسات مستمر درباره موضوع منطقه آزاد اروند به جمع ‌بندی برسند و نتایج را برای تصمیم‌گیری اعلام کنند.

اینکه چگونه در کمتر از دو هفته این طرح سرنوشت ساز و حیاتی برای ساکنین شهرهای آبادان و خرمشهر، آماده شد تا به سفر رییس جمهور به خوزستان و اعلام آن توسط رییس دولت یازدهم برسد بر نگارنده و بسیاری از پرسشگران نامعلوم است که نسخه "الگوی مناسب و متفاوت" موردنظر معاون اول رییس جمهور، در این زمان اندک چگونه پیچیده شد؟!

به احتمال قریب به یقین پاسخ این سوال در سخنان یک ماه قبل دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد نهفته است که در حاشیه چهاردهمین جشنواره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در مازندران گفته بود: "می‌خواهیم توسعه ایران 1404 را در یک قطعه کوچکی از جغرافیا نمونه‌سازی کرده تا نتایج توسعه ی موفق، به جغرافیای ایران تعمیم داده شود. به همین خاطر در ابتدا می‌خواهیم سیاست‌های توسعه کشور را در این مناطق کوچک و قطعاتی از سرزمینی که در هفت اقلیم متفاوت (چهار منطقه در سواحل جنوبی کشور شامل چابهار، قشم، کیش و اروند و سه منطقه آزاد در شمال کشور شامل انزلی، ارس و ماکو) هستند به تجربه گذاشته شوند و نتایجی که منجر به توسعه موفق می‌شود به جغرافیای ایران تعمیم داده شود."

آبادان و خرمشهر، نمونه آزمایشگاهی توسعه ملی!

به عبارت ساده تر، با اعلام افزایش دو برابری محدوده منطقه آزاد اروند از 17000 هکتار به 34000 هکتار و تعمیم آن به کل شهرستان های آبادان و خرمشهر، به عنوان پایلوت و نمونه ی آزمایشگاهی توسعه کشور انتخاب شده ایم!

اما طراحان این طرح به ظاهر پر طمطراق احتمالاً از عواقب ناشی از اعلام این طرح ناپخته، بی اطلاع بوده اند چرا که بدون تردید یکی از اولین پیامدهای آن، افزایش شدید رانت و پدیده قاچاق با توجه به سطح بالای فقر در منطقه خواهد بود!

ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در آخرین روز سفر رییس دولت به خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: "گمرک فرودگاهی و بندری در منطقه وضعیت جدیدی پیدا می‌کند و کالاهای ورودی به این شهرها از گمرک معاف می‌شوند، ولی در انتقال از منطقه آزاد به سرزمین اصلی، گمرک قوانین خود را اعمال می‌کند و در نتیجه دروازه‌های جدیدی تعریف شده و گمرک در محدوده جدید مستقر می‌شود. شرایط حاکم بر منطقه آزاد اروند همان شرایط قبلی خواهد بود و تنها در محدوده 34 هزار هکتار که شامل شهرهای آبادان و خرمشهر است اعمال می‌شوند. ورود و خروج کالا از مرزهای منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی تحت کنترل گمرک خواهد بود و مبادلات در داخل منطقه و واردات از بندر به منطقه مشمول گمرک نیست."

قوانین و مقررات مبهم مناطق آزاد

در تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که سال گذشته در مجلس قرائت شد از تبدیل مناطق آزاد به سرپلی برای واردات و در خدمت قاچاق و در حاشیه امنیت قرار گرفتن دانه‌درشت‌ها و برخورد با خرده‌پاها پرده‌ برداشته شد!

موضوع دیگری هم که پای مجلس نشینان را به طرح تحقیق و تفحص باز کرد موضوع مناطق آزاد کشور بود. این طرح در زمان دولت قبل از صحن علی مجلس قرائت شد و در آن صراحتاً به اصلی ترین چالش ها و تنگناهای توسعه مناطق آزاد کشور اشاره شده بود. مهمترین بحث چالش برانگیزی که این طرح به آن اشاره داشت بحث قوانین و مقررات مناطق آزاد بود.

بدون شک منطقه آزاد اروند نیز از مشکلات عدیده ای که از تصویب و تعمیم این طرح بدان مبتلا می شود در امان نخواهد ماند که به برخی از آنها اشاره می شود:  

1ـ تعدد و تعارض مراجع تصمیم گیر در اداره منطقه

تداخل مسئولیت ها بین دستگاه های حاکمیتی (نهادهای دولتی) و منطقه آزاد به دلیل وجود مدیریت های موازی و در پاره ای موارد معارض، تشتت و نابسامانی در اداره امور منطقه و... یکی از مشکلاتی خواهد بود که با وجود سازمان های کلانی همچون شرکت پالایش نفت و شهرداری، نحوه اداره امور شهری و شرکتی در آینده نزدیک مبهم و نامعلوم خواهد بود. با توجه به اینکه به موجب مواد 5 و 6 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، منطقه صرفاً از طریق سازمان منطقه آزاد اداره می گردد و از طرف دیگر صدور هرگونه مجوز برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی و ایجاد بنا و ایجاد تاسیسات و تصدی به انواع مشاغل در محدوده منطقه فقط در اختیار این سازمان است.

2- وجود شوراهای اسلامی

با توجه به اینکه از یکطرف اهم نمود اجرایی شورای شهر در تعیین شهردار و سپس تعیین عوارض و مواردی از این قبیل متبلور می گردد و از طرفی دیگر وصول هر گونه عوارض در قبال انجام خدمات شهری و غیره به موجب ماده (10) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی با تصویب هیأت وزیران و در ید سازمان منطقه آزاد می باشد که در این رابطه هیات وزیران آئین نامه اجرایی اخذ عوارض را در تاریخ 27/10/1372 تصویب نموده و متعاقباً در آن اصلاحاتی به عمل آورده است. لذا وضعیت شوراهای این دو شهر و محدوده اختیارات آن نامشخص و مبهم خواهد بود.

3- از دیگر موارد باید به مقررات کار و تامین اجتماعی در مناطق آزاد اشاره نمود. آئین نامه اشتغال و نیروی انسانی در مناطق آزاد هم اکنون در این مناطق اجرا می شود که از جامعیت و کفایت و پویایی لازم و متناسب با مقتضیات مناطق آزاد و روش های امروزین حاکم بر روابط کارگری و کارفرمایی برخوردار نیست. همچنین در مجموعه مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد که به منظور تسهیل روابط کار در مناطق آزاد تدوین شده، ابهامات و نواقصی در زمینه بیمه، ایمنی و حوادث ناشی از کار، مشاغل سخت و زیان آور و مسائلی مانند عیدی و پاداش و بن کارگری دیده می شود که باعث تضییع حقوق متقابل کارگر و کارفرما می گردد.

البته مشکلات دیگری در پس پرده اجرای این طرح مستتر مانده که گرانی سرسام آور بهای زمین و املاک نیز یکی دیگر از جمله پیامدهای جدی آن خواهد بود و این موضوع با توجه به وجود فقر انباشته و بیکاری گسترده در آبادان و خرمشهر قطعاً در تحولات بعدی نقش منفی تاثیرگذاری داشته و روند مهاجرت معکوس آبادانی ها و خرمشهری ها و به عبارتی مهاجرفرستی در منطقه را افزایش خواهد داد.

متاسفانه شتابزدگی از ارکان اصلی تصمیم سازی ها در کشور ماست که آخرین آن همین تصمیم اخیر است که البته اگر به آن دقت شود بیشتر به یک تصمیم گیری از نوع تصمیمات خلق الساعه رییس دولت نهم و دهم شباهت دارد تا آن که گامی اساسی در راستای توسعه واقعی منطقه و حل مشکلات خسته کننده و کسل آور این دو شهر رنجور و زخمی تلقی گردد!

آنچه امروز به نگرانی مردم این دیار  می افزاید این است که این شتابزدگی، روند ناقص و معیوب گذشته را تبدیل به سیکلی بسته نماید که هیچ راه گریزی از آن نباشد! بقول خاتمی رئیس جمهور اسبق "مناطق آزاد مانند خاری در گلو شده است که نه می توان آن را رها کرد و نه می توان از آن استفاده کرد."

اخبار انتصابات در خوزستان

 

در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مهندس حمید راکی به عنوان مدیر مهندسی و ساختمان این شرکت منصوب شد
 در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مهندس حمید راکی به عنوان مدیر مهندسی و ساختمان این شرکت منصوب شد.

مهندس حمید بورد در این حکم از زحمات و تلاش های مهندس سید عبداله موسوی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

مهندس راکی پیش از این به عنوان سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان و قبل از آن به عنوان معاون خدمات فنی این مدیریت  فعالیت داشت.

یادآور می شود مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با معاونت های طرح های نفت و گاز، طرح های عمده، راه و ساختمان، خدمات فنی و خدمات پشتیبانی، انجام تمام امور زیربنایی این شرکت اعم از راه و ساختمان، تاسیسات نفت و گاز و تاسیسات جنبی  را در قالب اجرای پروژه هایی که از لحاظ کمیت، پیچیدگی و وسعت کار در سطح شرکت ملی نفت ایران کم نظیر است، به عهده دارد.

لازم به ذکر است پیش از این سیدعبداله موسوی از سوی حمید بورد به سمت مدیرعاملی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون منصوب گردیده بود.

گزارش یک نظر سنجی

 

در نظرسنجی از بازدیدکنندگان خوزنیوز بدست آمد:
این دو مقام مسئول برخلاف درخواست خوزستانی ها مبنی بر کارشناسی مجدد کارون برای اتخاذ تصمیم درست و بدون آسیب های بعدی، اصل انتقال آب از سرشاخه های کارون را پذیرفته شده تلقی و تنها این قول را به مردم خوزستان دادند که این آب تنها برای مصرف شرب منتقل می شود

خوزنیوز: پس از مسائل پیش آمده در ماههای گذشته در استان خوزستان از جمله تشکیل زنجیره های انسانی در کنار کارون ، مخالفت مردم خوزستان در فضای رسانه های و اجتماعی و استعفای دستجمعی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی (که از جمله دلایل استعفایشان مخالفت با انتقال آب کارون بوده است) در سفر هفته گذشته دولت به استان خوزستان حجت الاسلام روحانی؛ رییس جمهور و چیت چیان؛ وزیر نیرو موضوع رسمی خود را در این زمینه اعلام نمودند.

این دو مقام مسئول برخلاف درخواست خوزستانی ها مبنی بر کارشناسی مجدد کارون برای اتخاذ تصمیم درست و بدون آسیب های بعدی، اصل انتقال آب از سرشاخه های کارون را پذیرفته شده تلقی و تنها این قول را به مردم خوزستان دادند که این آب تنها برای مصرف شرب منتقل می شود. ( رییس جمهور: کارون یعنی شریان حیات استان خوزستان،‌ کارون یعنی رودخانه‌ زیبایی‌ها،‌ برای احیای این رودخانه شورای عالی آب دولت تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نگیرد / انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون تنها برای تامین آب آشامیدنی سایر نقاط کشور صورت می گیرد. )

شرح این موارد که 1- چه ضرورتی برای انتقال آب شرب برای استانهای مرکزی وجود دارد؟ 2- آیا کارون نیمه جان و اقلیم و مردم خوزستان ظرفیت این انتقال –بابت هر مصرفی- را دارند؟ از آنجا مجالی فراخ تر می طلبد را به مطالب و گزارشات بعدی حواله می دهیم.

در همین راستا پایگاه خبری خوزنیوز باور مندی مردم به صحبت های مطرح شده از سوی مسئولان را به نظرسنجی گذاشت. 65.67 درصد مخاطبان بی اعتمادی خود را به به وعده رییس جمهور و وزیر نیرو در سفر استانی به خوزستان مبنی بر «انتقال آب کارون تنها برای مصرف شرب» به استانهای مرکزی اعلام نمودند. 26.05درصد به اظهارات مسئولین باورمند و 8.28 درصد بدون نظر بودند. قطعا این نتایج از آنجا که برشی از نگرش مردم خوزستان به دیدگاهها و صحبت های مسئولین است می تواند آنها را در  اتخاذ تصمیم درست یاری دهد.

 

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

 

سعدون زاده عنوان کرد:
 رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای سفر هیئت دولت به این استان، جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف غیر شرب بود.

جواد سعدون زاده عنوان کرد: سفر رئیس جمهور و برخی اعضای هیئت دولت در قالب سفر استانی به استان خوزستان به نظر من بسیار خوب و پربار و از همه جنبه تاثیرگذار بود. خوشبختانه دولت نشان داد نسبت به حل مشکلات خوزستان توجه ویژه ایی دارد زیرا خوزستان از جهت پهناوری، وسعت و تنوع اقوام خود در جایگاه بالایی قرار دارد.

وی افزود: خوزستان به لحاظ فرهنگی و اقتصادی، ظرفیت های شگرف و عمیقی دارد. دولت با درک مناسب از مشکلات خوزستان و با شناخت جایگاه ویژه آن در اقتصاد ملی، تلاش کرد به مطالبات مردم این استان تا اندازه ای که امکان دارد پاسخ مثبت بدهد.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر  اختصاص بودجه ای به مبلغ سه هزار و 500 میلیارد تومان به احیای 550 هزار هکتار از زمین های بایر استان و تبدیل آنها به زمین های کشاورزی در یک بازه زمانی سه ساله بود که کار ارزشمندی از سوی دولت به شمار می رود.

سعدون زاده عنوان کرد: بعد از این مدت امیدواریم به همت مسئولان، این زمین ها تا پایان سه سال آینده به زمین هایی حاصلخیز و زیر کشت رفته تبدیل شوند. این اقدام می تواند خوزستان را از نظر ظرفیت های شغلی به سطح بالاتری برساند.

وی ادامه داد: همچنین دستاورد دیگر این سفر، مسئله آب آشامیدنی شهر اهواز بود که رئییس جمهور قول داد تا آخر هفته مشکل آب آشامیدنی این شهرستان حل بشود.

سعدون زاده تاکید کرد: دولت وعده دارد هرچه سریع تر طرح انتقال آب به جنوب غربی استان خوزستان پیگیری شود و این معضل دیرینه به زودی حل شود و آب آشامیدنی با کیفیت برای مردم این استان هرچه سریع تر تأمین شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: در این سفر اعتباراتی برای اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب شهرهای استان تخصیص داده شد تا پروژه های این شهرستانها که از دیر باز درگیر مشکلاتی بوده اند، پیشرفتی داشته باشند.

سعدون زاده عنوان کرد: یکی از مهمترین دستاورد های سفر هیئت دولت به استان، حل مشکل انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون به سایر استانها بود که با تصمیم دولت، انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مواد صنعتی و یا کشاورزی متوقف شد و این انتقال تنها به صورت کارشناسی و فقط برای آب آشامیدن امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: در صورتی که طرح انتقال آب از سرشاخه های کاورن به سایر نقاط کشور  متوقف شود؛ این اقدام، خدمت بزرگی به خوزستان و مردم آن به حساب می آید در غیر این صورت با برداشت بی رویه آب، کارون نابود می شود و شوری آب آن به طبع بالا خواهد رفت که این امر به زمینهای کشاورزی ضرر خواهد اورد. در این صورت با یک چالش و معضل زیست محیطی و اقتصادی جدی در جلگه خوزستان مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس در خصوص دیگر تصمیم مهم دولت در این سفر نیز اظهار کرد: یکی از تصمیمات خوبی که در این سفر از سوی دولت اتحاذ شد و آن را می توان در مقیاس مصوبات ملی به حساب آورد و در آینده اقتصادی استان و کشور بسیار تأثیر گذار خواهد بود لایروبی رودخانه اروندرود بود.

وی افزود: دولت بر اساس توافقنامه ای که با کشور عراق امضا کرده وزارتخانه های مربوط را برای این کار مسئول کرده است تا طرح به سرانجام برسد. شروع این طرح می تواند تأثیر شوق الجیشی و ژئوپولوتیکی بر اقتصاد این منطقه داشته باشد.

سعدون زاده گفت: یکی از قدم های محکم، مفید و قابل ستایشی که در منطقه آزاد اروند اتفاق افتاد؛ توسعه این منطقه به کل شهرهای آبادان و خرمشهر بود که امید آن می رود با انجام این طرح، مردم این دو شهرستان رونقی از نظر اقتصادی و تجاری در زندگی خود ببینند.

وی عنوان کرد: در جلسه شورای اداری استان خوزستان با حضور رئیس جمهور در آبادان، شخصا اشاره ایی بر اختصاص دو درصد از درآمد نفتی به خوزستان کردم و خواستار این شدم که با ارسال لایحه از سوی دولت به مجلس، این موضوع به صورت جدی پیگیری شود. همچنین در صورت رسیدن این لایحه به مجلس شورای اسلامی، کار و رایزنی نماینده های استان خوزستان به صورت جدی آغاز خواهد شد.

سعدو زاده تصریح کرد: اگر تصمیمات دولت در سفر به خوزستان عملیاتی شود؛ یک تحول ساختاری و بنیادی در استان خوزستان به وجود خواهد آمد. نمایندگان به اجرایی شدن تصمیمات دولت در این سفر خوش بین هستند و قصد دارند تا مرحله اجرا، آنها را پیگیری کنند.

مرجع / مـهـر
 

اخبار ائمه جمعه و جماعات در خوزستان

 

به دلیل مشغله پژوهشی
امام جمعه اروندکنار به دلیل مشغله پژوهشی از سمت خود استعفا کرد

حجت‌الاسلام مهدی محمدی‌پور با تایید استعفای خود از سمت امامت جمعه اروندکنار اظهار کرد: به دلیل مشغله کاری و تحصیلی و برای انجام امور پژوهشی از این سمت استعفا کردم.

وی افزود: حضور در نهاد امامت جمعه اروندکنار موجب شده بود تا نتوانم آن‌طور که باید برنامه‌ها و اقدامات پژوهشی خود را دنبال کنم.

امام جمعه اروندکنار ادامه داد: استعفای خود را به صورت کتبی ابلاغ کرده و در انتظار پاسخ آن هستم.

محمدی‌پور تصریح‌کرد: امیدواریم هرآنچه که خیر و صلاح مردم باشد اتفاق بیفتد و باید دید نظر نهایی شورای سیاست‌گذاری در خصوص استعفای بنده چگونه خواهد بود.

مرجع / فـارس

یک خبر از باغملک

 

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان باغملک خوزستان از کشف تعداد 771 عدد سکه تقلبی دراین شهرستان خبر داد.

سرهنگ حشمت ا... رحمانی در تشریح این خبر گفت: با کسب خبری مبنی بر این که شخصی در رابطه با خرید و فروش سکه های تقلبی فعالیت دارد، این موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس اطلاعات شهرستان قرار گرفت.

این مقام انتظامی افزود: ماموران پلیس اطلاعات شهرستان پس از کار اطــلاعاتی و استفاده از شیوه و شگرد خاص پلیسی متهم به نــام ( ر – الـــف ) که بایک دستگاه خودرو پراید، قصد فروش سکه های تقلبی در سطح شهر را داشت غافلگیر، و پس از تعقیب و گریز دستگیر شد.

وی افزود: پس از بازجویی های به عمل آمده، تعداد 771 عدد سکه تقلبی که با خط کوفی حک شده و مربوط به دوره سامانیان بود، کشف و ضبط شد و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

در پایان سرهنگ رحمانی به شهروندان عزیز توصیه کرد جهت خرید سکه فقط به صرافی های مجاز مراجعه و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی به پلیس 110 گزارش نمایند.
مرجع / ایرنا

یک خبر از هندیجان

 

رییس دادگستری شهرستان هندیجان از کشف 60 کیلوگرم تریاک و 98 گرم هرویین در یک ماه گذشته در این شهرستان خبر داد.

سید محمود هاشمی گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان پس از اخذ دستور قضایی و در بازرسی از یک منزل مسکونی، موفق به کشف 33 گرم هرویین و سه گرم شیشه شد.

وی افزود: همچنین در سه فقره بازرسی از خودروهای عبوری در مسیر دیلم به هندیجان، ماموران انتظامی پاسگاه امام زاده عبدا... و پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان، 60 کیلوگرم تریاک و 65 گرم هروئین کشف و ضبط نمودند.

هاشمی گفت: برای همه متهمان دستگیر شده، قرار بازداشت صادر شده و پرونده های آنان در شعب بازپرسی دادسرای این شهرستان در حال رسیدگی است.
مرجع / ایرنا

یک خبر از شوش

 

این جشنواره که به مدت دو /2 روز پنجشنبه و جمعه 26 و 27 دیماه 92 با حضور 120 اسب از 9 شهرستان از استان خوزستان به میزبانی هیئت سوارکاری و اداره ی ورزش و جوان شهرستان شوش در ورزشگاه جهان پهلوان تختی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ قضاوت این جشنواره به عهده ی سه/3 داور از یزد و خوزستان بود که بنا به گفته ی پورطالب مسئول کمیته ی برگزاری این جشنواره ، داوران به شاخص های گوناگون اسب ها از جمله ؛ تیپ ـ سر و گردن ـ بدن ـ دست و پا و نوع حرکت اسب ها را به هنگام خودنمایی در میدان دقیقاً زیر نظر داشتند . وی افزود : این جشنواره در دو بخش با شرکت اسب ها با توجه به شرایط سنی یک تا چهار سال به بالا به رقابت پرداختند .
عظیم آل کثیر رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شوش ضمن اشاره به شهرستان های شرکت کننده گفت : اسب هایی از شهرستان های شوش ـ اهواز ـ دزفول ـ مسجدسلیمان ـ آبادان ـ خرمشهر ـ رامهرمز ـ اندیمشک و شوشتر حضور داشتند که در پایان طبق قضاوت دقیق داوران شهرستان شوش عنوان قهربانی این دوره را به نام خود رقم زد و شهرستان های اهواز و دزفول به ترتیب دوم و سوم شند .
از نکات مهم و قابل توجه این جشنواره می بایست ابتدا به حضور دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی اشاره نمود و در ادامه به حضور پر رنگ تماشاگران اشاره کرد که بعد از سالها مجددا به ورزشگاه تختی شوش آشتی کرده و در سرمای استخوان سوز دیماه تا اتمام مسابقات ماندند .  

اخبار حوادث در خوزستان

 

 

حادثه رانندگی و برخورد یک دستگاه سواری سمند با یک دستگاه کمپرسی در محور دزفول-شوشتر باز هم قربانی گرفت.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری دزفول امروز اظهار کرد:بر اثر این حادثه رانندگی که روز گذشته در محور دزفول -شوشتر نرسیده به پل کهنک اتفاق افتاد دو نفر کشته و یک نفر زخمی شد.

مرتضی همایون نسب افزود:پس از برقراری تماس با سامانه 125، تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام و به نجات جان حادثه دیدگان اقدام کرد.

وی اظهار داشت:در این حادثه رانندگی خودروی کمپرسی به علت عدم رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی از مسیر خود خارج و با خودروی سمند برخورد کرد که به علت شدت برخورد میان این دو خودرو، راننده و سرنشین جلو خودروی سمند که زن و شوهر بودند در دم جان باختند و تنها فرزند آنان که دختری 12 ساله بود و در قسمت عقب خودرو گیر افتاده بود،توسط مامورین آتش نشانی از خودرو بیرون کشیده شد و به بیمارستان منتقل گردید.

محور دزفول - شوشتر از جاده های حادثه خیز شمال استان خوزستان است که چندی پیش برخورد یکدستگاه مینی بوس با کامیون به کشته شدن دوازدن تن در این جاده منجر شد.
مرجع / ایرنا