سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان

 

اداره میراث فرهنگی باغملک چه کار می‌کند؟
فرهنگی و هنری  10:43:17 1392/10/30

9210-9580-5 کد خبر

 

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک از وضعیت بد آثار تاریخی باغملک و بی‌توجهی اداره میراث فرهنگی باغملک نسبت به این آثار انتقاد کرد.

 

یونس شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: طی نشست‌هایی که قبلاً با اداره میراث فرهنگی استان داشتیم و همچنین با توجه به ناکارآمد بودن اداره میراث فرهنگی باغملک در بحث حفاظت از آثار باستانی و پژوهش‌هایی که پیرامون آن باید صورت گیرد ما به عنوان تنها انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک و شهروندان این شهرستان خواستار اصلاح امور اداری اداره میراث فرهنگی باغملک از استان بودیم.

 

وی ادامه داد: ما خواستار این بودیم که علاوه بر جذب نیروی متخصص، سیاست‌گذاری‌های این اداره نیز برای ما روشن شود تا بدانیم این اداره چه نقشی نسبت به پوشش اطلاعاتی میراث باغملک، مرمت و به ثبت رساندن آثار دارد.

 

شفیعی بیان کرد: متأسفانه اداره میراث فرهنگی استان به ما جواب درستی نداد و از آن جایی که ما چندین جلسه با آقای حیدری داشتیم قول داده بودند که نسبت به اداره میراث فرهنگی باغملک و آثار تاریخی آن اجرای برنامه مدونی را شروع کنند اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه از آمدن آقای حیدری و قولی که به ما دادند هیچ گونه حرکتی دال بر این که این سازمان نسبت به درخواست انجمن دوستداران میراث فرهنگی، نامه‌نگاری‌ها و استشهادهایی که از اهالی باغملک دریافت شده بود انجام ندادند.

 

او تصریح کرد: هم‌اکنون اثر باستانی "ارگ ارغوانی" رو به تخریب است و دیوارهای آن خراب شده‌اند. یا در منطقه "قلعه تُل" علاوه بر این که کارهای مرمتی روی آن صورت نگرفته حفاظت هم نمی‌شود و می‌توان گفت با بارندگی‌های اخیر نیز رو به نابودی است.

 

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: در خصوص منطقه "منجنیق" که قرار بود به ثبت برسد و ما نیز از آن مستندنگاری کردیم و به سازمان فرستادیم تاکنون جوابی نگرفته‌ایم. در واقع نوعی ناهمگونی و بی‌اهمیتی نسبت به آثار باغملک صورت می‌گیرد که ما آن را بیشتر از چشم اداره میراث فرهنگی باغملک می‌بینیم چراکه این اداره هیچ گونه فعالیتی نسبت به آثار تاریخی باغملک ندارد.

 

شفیعی بیان کرد: اگر به سایت گردشگری استان سری بزنید و به بخش گزارش‌های ماهانه آن بروید تنها اداره‌ای که در ان جا نه خبر و نه مطلبی دارد اداره میراث فرهنگی باغملک است.

 

وی در خصوص دلیل ناکارآمد بودن اداره میراث فرهنگی باغملک گفت: یکی از دلایل آن این است که در جذب نیرو برای اداره میراث فرهنگی باغملک شایسته‌سالاری صورت نگرفته است. همچنین همه ادارات میراث فرهنگی که در شهرهای باستانی قرار دارند دارای پژوهشگاه هستند و چندین نیروی باستان‌شناس، مردم‌شناس، کارشناس تاریخ و غیره را به کار می‌گیرند و از آن‌ها استفاده می‌کند اما در اداره میراث فرهنگی باغملک چنین چیزی نیست.

 

شفیعی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی باغملک نسبت به دفع نیروهای متخصص خیلی کوشا است و نسبت به جذب افراد ناکارآمد کوشاتر است. نیروی جذب شده در اداره میراث فرهنگی باغملک به این صورت است که امام جمعه باغملک، فرماندار باغملک و نماینده باغملک به ترتیب هر کدام یک نیرو را برای این اداره معرفی می‌کنند. اگر اکنون مدارک نیروهای اداره میراث فرهنگی باغملک را روی هم بگذاریم مدارک آنها به لیسانس نمی‌رسد. در حالی که یک اداره میراث فرهنگی نیاز به نیروهایی مجرب و متخصص در زمینه‌های باستان‌شناسی و تاریخی دارد تا بتواند کار کند.

 

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک خاطرنشان کرد: باغملک 18 فارغ‌التحصیل باستان‌شناسی، 13 دبیر تاریخ، چهار استاد دانشگاه تاریخ، 36 دانشجوی تاریخ و باستان‌شناسی در دانشگاه ایذه و شوش دارد که همه آنها عضو افتخاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک هستند و چندین بار نیز به استان نامه فرستادیم که برای جذب آنها کاری کنند.

 

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: درباره وضعیت اداره میراث فرهنگی باغملک تاکنون سه بار به آقای حیدری به صورت حضوری گزارش داده‌ام و مشکلات را برای او بازگو کرده‌ام اما هنوز هیچ اقدامی نکرده است. همچنین در جلسه‌ای که همه انجمن‌ها با آقای حیدری داشتند مشکلات را با سند بیان کردیم و قرار شد در آبان ماه وارد عمل شوند که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

او یادآوری کرد: اداره هر شهری نماینده دولتی و حقوقی سازمان مربوطه است. وقتی اداره میراث فرهنگی باغملک هیچ گونه دغدغه‌ای از لحاظ سیاسی و حقوقی نسبت به مکان‌های باغملک ندارد مشکلاتی به وجود می‌آید و این به سازمان مربوطه بازمی‌گردد چراکه نظارت کیفیتی روی آن اداره نسبت به کارکردهایش ندارد.

 

شفیعی اظهار کرد: راهکار همه این انتقادها پیوستن اداره میراث فرهنگی باغملک به چارت اداری دقیق و تخصصی است. همچنین از متخصصان بومی منطقه استفاده بهینه شود و نسبت به حفاظت مکان‌هایی که به ثبت رسیده‌اند و بودجه برای آنها تعیین شده است اقدام کند. در آخر نیز بهتر است اداره میراث فرهنگی باغملک با انجمن دوستداران به عنوان شهروندان باغملک هماهنگی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد