سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تصاویر زیبا از حیوانات

 

عشق بین مادروفرزنددربین حیوانات !

عشق و علاقه حتی در بین حیوانات و پرندگان ستودنی است و مجموعه تصویری زیر این رابطه را به درستی نشان می دهد، خصوصا اگر این عشق میان مادر و فرزند باشد.

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

به جذابترین گروه اینترنتی ملحق شوید

یک گزارش تاسف برانگیز

 

مرگ مردم و مسئولین در جاده های خوزستان
در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.
شوشان/ فاطمه سیروس: خوزستان استانی پهناور است با جاده‌هایی که معروف به پرخطرترین جاده‌های کشور هستند. خوزستان، راه مواصلاتی برخی شهرهای جنوبی کشور، محور اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان راهیان نور و مسیر پر تردد 5 میلیون و 500 هزار مسافر نوروزی است.

این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جاده‌ها و راه‌های این استان است، اما تا کنون همواره مورد بی توجهی مسئولان بوده است. جالب اینکه هر سال به دلیل تصادفات بسیار درمسیرهای خوزستان، گرچه هشدارها و توصیه‌های زیادی به مسافران می شود، اما بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود.

در این سال‌ها پروژه‌ها و طرح‌های متعددی نقل محافل استان‌های کشور برای حل مشکلات جاده‌ها و را‌ه‌ها بوده است. خوزستان نیز از استان‌هایی است که برای راه‌هایش راه حل‌های بی‌شماری مطرح شده است.

سال 87 بود که دولت 27 تصمیم برای برای مطالعه، احداث و تجهیز جاده های استان خوزستان گرفت. هیات وزیران در آن زمان وزارت راه و ترابرى را موظف کرد که نسبت به احداث کمربندى غرب و جنوب اهواز از سال 1388 ، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه در سال 1388 ، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول در سال 1388 و تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان ـ خوردورق در سال 1387 نسبت به مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه ، صلاح جاده هفتکل ، ایذه ، باغملک و ... اقدامات لازم را انجام دهد. جالب اینکه این‌همه مصوبه فقط در حد مطالعه انجام گرفته اند و فقط برخی از آنها به اجرا رسیده است.

جاده‌های خوزستان، رتبه 14 کشور

استان خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک درزمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است، باید از لحاظ جاده‌ای وضعیت مطلوب و مناسب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ وضعیت جاده ای و راه‌ها، رتبه 14 را در میان استان های کشور دارد.

در همین زمینه نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : در حال حاضر جاده‌های خوزستان از لحاظ فشار بار در رتبه سوم کشور قرار دارند که این وضعیت بسیار اسفناک است. ایمن نبودن جاده‌ها و پرحادثه‌ بودن آنها همچون قربانگاهی برای مسافران شده است.

به گفته دارایی راه‌های استان تعریف شده نیست، یعنی آزادراه، اتوبان، جاده دوبانده، جاده یکطرفه هیچ‌کدام به طور واضح مشخص نیستند و گاهی برای مردم مشکل آفرین می شود. همچنین بسیاری از روستاهای خوزستان جاده آسفالت ندارند که این جای بسی تاسف و گلایه دارد که دولت‌های مختلف که روی کار آمده‌اند تاکنون برای جاده‌های استان خوزستان هیچ اقدام مناسبی نداشته‌اند. مشکل ظرفیت جاده ها یکی از مشکلاتی است که مدت‌هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه‌نرم می‌کند. به طوری که حتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این باره اظهار نگرانی می کند.

به گفته سردار «اسکندر مومنی» تعداد خودروها به طور روزافزون افزایش می یابد، حال آنکه افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمانبر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست.

یکی از پروژه‌های مهم دولت در خوزستان پروژه چهارخطه و 2 بانده کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل بود که همچنان طرح مطالعاتی آن در دست اجراست. طول این پروژه 57 کیلومتر است. خرداد امسال بود که این پروژه به تصویب رسید که همان زمان رئیس اداره راه و شهرسازی هفتکل اعلام کرد: انجام این پروژه از محل اعتبارات شهرستانی به دلیل هزینه بالای این کار عملی نبود اما با پیگیری‌های مستمر فرماندار و مسئولان استانی انجام این پروژه با تخصیص اعتبارات ملی انجام می‌شود.

سه راه غیزانیه- نمره یک هفتگل پرخطرترین و پرتصادف‌ترین جاده هفتکل است که همواره به‌عنوان قتلگاه معروف بوده است. این اواخر فرماندار هفتگل تاکید کرده است که برای اجرای پروژه چهارخطه‌کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل، باید تامین اعتبار کافی شود.

به گفته وی برای اجرای چهارخطه کردن این جاده اعتبارات سنگینی نیاز است و فعلا طرح مطالعاتی آن در حال انجام است که با اتمام طرح مطالعاتی برآورد اعتبار مورد نیاز آن انجام می‌شود و به احتمال زیاد امسال اعتبار به این پروژه اختصاص می‌یابد. همچنین اصلاح و بهسازی پیچ پرحادثه این خط، معروف به پیچ سیدمحسن در اولویت قرار دارد که 570 میلیون تومان برای آن اختصاص یافته و کار اجرایی آن آغاز شده است.

نماینده اندیمشک نیز پروژه چهارخطه و 2 بانده کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل را اقدامی امیدوارکننده می‌داند و می‌گوید: این قبیل کارها جای امیدواری دارد، اما متاسفانه آنقدر به کندی انجام می شود که مردم دلزده می‌شوند.

وی همچنین درباره پروژه جاده آبادان –ماهشهر می‌گوید: متاسفانه آنقدر تصادفات مرگبار در این جاده اتفاق افتاد که بالاخره مسئولان به فکر ساختن وهموار کردن این جاده افتادند. دارایی در مورد آزادراه خرم آباد- اندیمشک نیز معتقد است که این جاده باید تا اهواز ادامه یابد که هنوز در دست اقدام نیست.

گفتنی است فرماندار هفتکل تزریق نشدن منابع مالی و وجود اختلاف میان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و منابع طبیعی را مانع از پیشرفت این پروژه اعلام کرده است. به گفته فرماندار، قرار است جاده خروجی هفتکل نیز به طول 7 کیلومتر در قالب پروژه‌های عام‌المنفعه نفت اجرا شود که اجرای این پروژه از سال 87 آغاز شده است و پیشرفت 40 درصدی دارد.

عمر کم آسفالت دلیل دیگر عقب ماندگی جاده‌ها

خوزستان دارای زیرساخت‌ها و شرایط بسیار خوبی برای ارتباط با دیگر استان‌ها و کشورهای مجاور است ولی فقدان جاده مناسب باعث شده تا بخش زیادی از این تبادلات و صادرات با مشکل مواجه شود.یکی دیگر از دلایل اساسی عقب ماندگی در حوزه جاده‌های خوزستان طول عمر کم آسفالت است زیرا نگهداری راه در خوزستان به دلیل دمای هوای بالا با هزینه‌های زیادی همراه است. به گفته کارشناسان طول عمر زیرسازی و آسفالت در خوزستان تقریبا یک چهارم زمان استاندارد کل کشور است و دوران ماندگاری جاده در ایران در مقایسه با سایر کشورها تقریبا یک سوم کشورهای پیشرفته است که این وضعیت نیز دلایل خاص خود را دارد.

نماینده اندیمشک فشار بارهای ناشی از خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز را نیز یکی از دلایل نابودی جاده‌‌ها می‌داند و می‌گوید: افزایش تناژ نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر نابودی جاده‌های استان دارد، حرکت خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز است و این مهم باعث شده تا 30 درصد طول عمر جاده‌‌ها در استان تقلیل یابد.

جالب اینکه چندی پیش عالی‌ترین مقام دولت در استان اظهار کرد: برای رفع مشکلات در حوزه جاده‌های خوزستان نیازمند یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده بودیم که تاکنون 380 کیلومتر آن ساخته شده‌ است. سیدجعفر حجازی با اشاره به اینکه کار ساخت یک‌هزار کیلومتر باقیمانده جاده‌های استان آغاز نشده، گفته است: منتظر تخصیص اعتبار به این پروژه‌های زیربنایی هستیم و امیدواریم تا پایان دولت دهم اعتباراتی تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات در این حوزه برطرف شود.

همچنین در طول سال در استان خوزستان 50 میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود و از نظر میزان جابه‌جایی کالا در کشور جایگاه ششم را داریم ولی در حمل مسافر در بین سایر استان‌های کشور رتبه سوم را داریم که این نشان می‌دهد که نیاز خوزستان به جاده به دلیل جابه‌جایی مسافر بسیار زیاد است. استاندار خوزستان هم اعلام کرده است که «از نظر وضعیت جاده‌ها در سراسر کشور جایگاه چهاردهم را داریم و از نظر ترافیک و تراکم جاده‌ها در سطح استان وضعیت مناسبی وجود ندارد و ترافیک و تراکم در جاده‌های استان سنگین است.

در صورتی که یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده استان که تاکنون تنها 380 کیلومتر آنها ساخته شده تکمیل و به بهره‌برداری برسد تازه به جایگاه ششم کشور خواهیم رسید که جایگاه مناسب و در خور شأن نیست.» جا دارد مسئولانی که از چنین آمار و ارقامی خبر می‌دهند کمی هم به فکر درج خبرهای خوش و امیدوار کننده باشند.

قتلگاه جاده های خوزستان

در همین زمینه نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی چندی ژیش گفته بود : جاده‌های خوزستان استاندارد لازم را برای تردد ندارند و برخی از جاده‌های خوزستان اصطلاحا هنوز «مالرو» است. سید شکرخدا موسوی با اشاره به اینکه خوزستان نیازمند توجه بیشتر به بخش راه و جاده است، اظهار داشت: متاسفانه تنها شاهد مرگ همشهریان و هم استانی‌های خود هستیم و مسئولان تنها به ارائه آمار بسنده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از جاده‌های خوزستان به قتلگاه تبدیل شده‌اند و هفته‌ای نیست که در آن‌ها شاهد مرگ هم استانی‌های خود نباشیم.

دلخراش ترین حادثه

مروری بر حوادث دلخراش جاده های خوزستان نشان از این دارد که خون بسیاری از مردم این مرز و بوم در جاده های خوزستان ریخته می شود. یکی از دلخراش ترین سوانح رانندگی کشور در حومه شهرستان هفتکل در جاده اهواز- اصفهان رخ داد. اتوبوس مسافربری که حرکت خود را از اهواز به سمت اصفهان آغاز کرده بود در ساعت 11:09 پس از رسیدن به روستای هویر از توابع شهرستان هفتکل با برخورد به یک کامیون دچارسانحه می شود.

به گفته شاهدان عینی این سانحه موجب آتش سوزی شدید در اتوبوس شد که به دلیل عدم وجود راه نجات برای سرنشینان اکثر مسافران اتوبوس در آتش سوختند.

جاده های خوزستان مسئول و غیرمسئول نمی شناسد

جاده های خوزستان زن و مرد و کوچک و بزرگ و مسئول و غیر مسئول نمی شناسد و در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.

مرگ دلخراش سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش در جاده هفتکل – رامهرمز نشان داد که جاده های خوزستان همچون اژدهایی مسئول و غیرمسئول را در کام خود فرو می برد.

مسئولین هم پس از هر حادثه دلخراشی فقط وعده می دهند و این وعده ها تا کنون رنگ عملی را به خود نگرفته و داستان غم انگیز تصادف در جاده های خوزستان به اتمام نمی رسد...


خبرگزاری فارس: سرپرست شهرداری رامهرمز درگذشت

تصادف مرگبار سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش




تصادف شدید اتوبوس و کشته شدن 26 دانش آموز بروجنی در خوزستان



 تصادف مرگبار جاده آبادان-ماهشهر

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، رشد تعداد افراد معتاد و زنان خیابانی آینده خوزستان را تهدید می کند.
شوشان: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بیماری ایدز را برای آینده سلامت استان خوزستان تهدید کننده عنوان کرد. به گزارش تسنیم ، سیدمحمدعلوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شیوع بیماری ایدز در خوزستان برای آینده این استان خطرناک است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری ایدز در خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: متاسفانه برخی از شهرهای استان خوزستان بیشتر آلوده هستند.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، رشد تعداد افراد معتاد و زنان خیابانی آینده خوزستان را تهدید می کند.

علوی با بیان آماری از مبتلایان به بیماری ایدز در خوزستان پرداخت و خاطرنشان کرد: درحال حاضر 1917 بیمار مبتلا به ایدز داریم که اکثر آن‌ها مرد و معتاد تزریقی هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برنامه های پیشگیری از بیماری ایدز گفت: مرکز بهداشت خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برنامه‌های آموزشی تدارک دیده‌اند که از طریق صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها به عموم مردم ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: در مدارس و مکان‌هایی که تراکم جمعیت زیاد است، نیز بروشورهایی توزیع می‌کنیم که خطرات بیماری را به مردم و خانواده ها گوشزد کند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از طریق پیدا کردن بیماران، موارد را شناسایی و برای درمان آن اقدام می‌کنیم تا خطر انتشار آن در جامعه کمتر شود.

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، رشد تعداد افراد معتاد و زنان خیابانی آینده خوزستان را تهدید می کند.
شوشان: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بیماری ایدز را برای آینده سلامت استان خوزستان تهدید کننده عنوان کرد. به گزارش تسنیم ، سیدمحمدعلوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شیوع بیماری ایدز در خوزستان برای آینده این استان خطرناک است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری ایدز در خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: متاسفانه برخی از شهرهای استان خوزستان بیشتر آلوده هستند.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، رشد تعداد افراد معتاد و زنان خیابانی آینده خوزستان را تهدید می کند.

علوی با بیان آماری از مبتلایان به بیماری ایدز در خوزستان پرداخت و خاطرنشان کرد: درحال حاضر 1917 بیمار مبتلا به ایدز داریم که اکثر آن‌ها مرد و معتاد تزریقی هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برنامه های پیشگیری از بیماری ایدز گفت: مرکز بهداشت خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برنامه‌های آموزشی تدارک دیده‌اند که از طریق صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها به عموم مردم ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: در مدارس و مکان‌هایی که تراکم جمعیت زیاد است، نیز بروشورهایی توزیع می‌کنیم که خطرات بیماری را به مردم و خانواده ها گوشزد کند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از طریق پیدا کردن بیماران، موارد را شناسایی و برای درمان آن اقدام می‌کنیم تا خطر انتشار آن در جامعه کمتر شود.

اخبار شورای شهر اهواز

 

عضو شورای شهر اهواز گفت: نهایتا تا 3 ماه دیگر شهردار جدید اهواز به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

کاظم سواری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر مراحل اداری مربوط به تنفیذ حکم شهردار اهواز طی شده است و در انتظار ارسال تاییدیه از جانب وزارت کشور هستیم که با توجه به انبوه استعلام‌ها و حکم‌هایی که باید به شهرداران شهرهای سراسر کشور داده شود، این امر کمی زمان می‌برد.

وی موسوی را شهردار بعدی اهواز اعلام کرد و توضیح داد: تنها در صورتی که موسوی از جانب وزارت کشور مورد تایید قرار نگیرد، شورا اقدام به انتخاب شهرداری دیگری خواهد کرد.

سواری افزود: شورا نمی‌تواند حکم خود در انتخاب شهردار را نقض کند و بنابراین موسوی همان‌گونه که از سوی شورا به وزارت کشور معرفی شده، در صورت تایید و دریافت حکم؛ شهردار اهواز خواهد بود.

زنگ تفریح وبلاگ

 

فیدوس: شاید آبادانی های خیلی متعصب یا خیلی مدعی فرهیخته گی خوششان نیاید. اما به هرحال مردم یکی از خصوصیات آبادانی ها را لاف زدن می دانند .الحق خود بچه های خاکی آبادان هم از این صفت بدشان نمی آید و حتی برای بهتر لاف زدن با هم رقابت می کنند و کری هم می خوانند. به نظر ما هم ایرادی ندارد. عکس های زیر بعضی از تصاویری است که در خصوص لاف آبادان در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی(عمدتا فیسبوک ) منتشر شده است. بعضی از اینها را احتمالا خود بچه های آبادان درست کرده اند. رقابت برای لاف زدن بیشتر و بهتر برای خیلی ها به یک سرگرمی شده است.







ورزش صبحگاهی در آبادان


ورزش صبحگاهی در آبادان


http://media.afsaran.ir/siVesv_480.jpg

دوتا از بچه های آبادان در حال ناهار خوردن


حیات وحش آبادان

اخبار سیاسی روز خوزستان

 

اینکه در جلسات شبانه با لابی گری و یارگیری عده ای جمع شوند و نتایج توافقات (یا به اصطلاح بهتر زد و بندهای شبانه) را روز بعد به صحن علنی شورا کشانده و به اعتراض منطقی عده ای دیگر هیچ وقعی ننهند با کدام منطق سازگار است؟
سدید نیوز نوشت: جمعی از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران با انتشار متنی دغدغه ها و درددل های خود را خطاب به مردم شریف و اعضای شورای شهر اهواز بیان داشته اند. مشروح این نامه که در اختیار برخی رسانه های استان قرار گرفته است، در ذیل می آید.

برخلاف انتظار و تصور مردم شریف شهر اهواز ، شورای چهارم شهر ، در اقدامی عجولانه و شتاب زده دست به تغییر شهردار موفق شهر اهواز زد.

این در حالی بود که تمامی مردم شریف اهواز که در محلات و مناطق مختلف شهر ، شاهد اقدامات گسترده شهردار بودند، روزنه امیدی در دلهایشان روشن شده بود که پس از مدتها بلاتکلیفی بالاخره یک مدیر بی حاشیه و کاری در طول یکسال و نیم توانست چهره کلان شهر اهواز را تا حدود زیادی تغییر دهد و خدماتی به مردم ارائه نماید که در دوره قبلی شورا هیچکدام از شهرداران نتوانستند اینگونه رضایت مردم را جلب کنند .

وعده های منتخبان شورا قبل از انتخابات و انتظار به حق مردم این بود که شورای شهر جدید، از تجربیات تلخ گذشته درس عبرت بگیرد اما متاسفانه برخی اعضای شورا به دلایل مختلفی که جای بحث و بررسی فراوان دارد، با انتخاب رویکردی غلط و بدون اقناع افکار عمومی در اقدامی عجولانه پا جای پای شورای ناموفق قبلی گذاشتند و امید مردم را به یأس تبدیل کردند.

اکنون با این اتفاقات ناخوشایند مردم می خواهند بدانند چرا باید در شهرهایی که صدها فرسنگ از ما جلوترند ، بسیار عاقلانه و هوشمندانه برای جلوگیری از توقف فعالیتهای عمرانی ابتدا شهردار را ابقا و سپس با درایت و حوصله ، در فرآیندی منطقی و با بررسی های دقیق و در بازه زمانی مناسب ضمن بررسی گزینه های مختلف دست به انتخاب بهترین گزینه می‌زنند و برای شهردار بعدی تصمیم می گیرند؟ حتی شهرهای همجوار و کوچکتر نیز اینگونه که جمعی از اعضای شورای شهر اهواز با یدک کشیدن عنوان اکثریت عمل کردند، رفتار نکردند.

ظاهرا این افراد فراموش کرده اند، اساس و فلسفه وجودی شوراهای شهر چیست؟ اگر قرار بود بدون اطلاع و نظر مردم و با شتابزدگی بدون هرگونه شفافیت و مشورت با مردم، نخبگان و اطلاع رسانه های جمعی، شهرداران انتخاب شوند و در عزل و نصب شهرداران تا این اندازه مبهم و بدون رعایت اصول بدیهی انتخاب یک مدیر اجرائی، اقدام شود، دیگر چه نیازی به تشکیلات شورای شهر به عنوان مجلس و پارلمان شهری بود؟!

اینکه در جلسات شبانه با لابی گری و یارگیری عده ای جمع شوند و نتایج توافقات (یا به اصطلاح بهتر زد و بندهای شبانه) را روز بعد به صحن علنی شورا کشانده و به اعتراض منطقی عده ای دیگر هیچ وقعی ننهند با کدام منطق سازگار است؟ تا کی باید شاهد برگزاری جلسات پشت پرده و شبانه باشیم؟ تا کی باید شایسته ها را فدای زد و بند های شبانه کنیم؟ تا کی باید این عقب افتادگی های شهرمان را شاهد و پیشرفت شهرهای دیگر کشورمان را نظاره گر باشیم؟

در حالیکه در استانها و شهرهای موفق عاقلانه و با تدبیر برای 20 سال آینده شهرشان برنامه ریزی می کنند و همگان حتی با سلیقه های گوناگون سیاسی حامی مدیران موفق شهری هستند، اما در اینجا با نگاه های کوته نظرانه ی باندی و گروهی، گوش به فرمان بودن فرد مدیر از توان اجرائی مهمتر می شود و فرصت ها را به راحتی از دست می دهیم و عمر و سرمایه خود و نسل های آتی را هدر می دهیم؟!

حال سخن مردم ،خانواده های شهدا و ایثار گران و دلسوزان با اعضای شورای شهر این است که اگر در نشست های پشت پرده و شبانه خود چنین توافق هایی داشته اید، حتی برای حفظ ظاهر هم که شده نمی بایست اینگونه عمل می کردید و ظرف کمتر از یک ساعت همه چیز را به زعم خود تمام می کردید.

از چه چیز نگران بودید، آیا تصمیم و توافق شبانه شما اینقدر سست و بی مایه بود که می ترسیدید اگر چند روز بگذرد و افکار عمومی در جریان توافقات پنهانی شما قرار بگیرد ، دچار ریزش رأی شده و مجبور به تجدید نظر در تصمیم خود شوید؟!!

با توجه به اینکه روند طی شده بر خلاف مصالح شهر و نظر قریب به اتفاق مردم می باشد، اعضای شورای شهر باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد. اگر پاسخ قانع کننده ای برای اقدامات خود دارند، با تشکیل جلسه ای با حضور مردم شریف اهواز دلایل و نحوه عجیب و غریب عزل شتابزده شهردار اهواز و انتخاب سرپرست و شهردار جدید را توضیح دهند و به آنچه در ایام تبلیغـــات انتخاباتــی دائم از آن دم می زدند (یعنی قانون گرائی و ترجیح منافع مردم بر منافع فردی، گروهی و قومی و پاسخگویی به مردم)، پایبند باشند.

و چنانچه قادر به توجیه عملکرد خود نیستند و از آمدن در میان مردم واهمه دارند، با توجه به اینکه هنوز فرصت برای اصلاح و تجدید نظر باقی است در انجام آن کوتاهی نکنند چرا که مردم شریف اهواز بسیار صبور و خویشتن دار هستند.

در پایان از مردم شریف اهواز خاضعانه می خواهیم بر خلاف گذشته، این بار پس از انتخابات با رویکرد فعالانه عمل کرده و با پرسشگری و نظارت مردمی، افرادی را که با رای شما مردم، صاحب منصب شده اند را به حال خود رها نکنید.

چرا که بی توجهی و عدم احساس مسئولیت در قبال عملکردهای این چنینی و غیر شفاف یقینا تبعات خسارت باری را برای شهرمان به دنبال خواهد داشت .

ضمن اینکه حداقل نتیجه ی پیگیری و مطالبه مردمی این خواهد بود که اعضای شورای شهر اهواز بفهمند باید برای مردم فهیم، مومن و انقلابی کلان شهر اهواز به شیوه صحیح، شفاف و قانونی و در تراز یک کلان شهر در جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند.

والسلام علی من اتبع الهدی

جمعی از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران شهر اهواز

 

استاندار خوزستان برای بیان میزان بیکاری در خوزستان دست به دامن اسپانیا شد و مثالی از این کشور در رابطه با بیکاری بیان کرد.
شوشان : استاندار خوزستان برای بیان میزان بیکاری در خوزستان دست به دامن اسپانیا شد و مثالی از این کشور در رابطه با بیکاری بیان کرد. وی گفت : از زمانی که اوضاع اقتصادی در جهان رو به رکود رفت نرخ بیکاری در اسپانیا به 12 درصد رسید، چراکه 80 درصد درآمد این کشور از طریق گردشگری است و حال که گردشگری افت کرده، آمار بیکاری بالا رفته است. وی ادامه داد: مانند این است که وضع مالی مردم ایران بد شود و نتوانند به مسافرت شمال و مشهد بروند و افراد بسیاری که شغلشان وابسته به وجود مسافران است بیکار می‌شوند.

به گزارش شوشان ، حجازی در ادامه به آمارهای غلطی که در یک سایت در زمینه اعلام نرخ بیکاری درج شده بود اشاره کرد و ادامه داد: سیاه‌نمایی، خراب کردن و پائین آوردن سطح استان تأثیری در قضیه ندارد و ملاک آماری است که از مرکز آمار خارج می‌شود. استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در بعضی از رسانه‌ها رشد اقتصادی را منفی بیان کرده‌اند در حالی که ممکن است رشد اقتصادی به صفر برسد اما منفی بودن آن اشتباه است.

وی عنوان کرد: اگر شغل رایج در منطقه‌ای کشاورزی باشد برای ارائه آمار بیکاری و اشتغال باید فصول بیکاری، زمان درو و تمام این مفاهیم را لحاظ کرد و اگر مشاغل رایج در جامعه و منطقه‌ای، مشاغل صنعتی باشد شرایط آن را هم باید لحاظ کرد.

طبق آخرین اخبار رسیده به شوشان ، پس از برکناری سید احمد موسوی نماینده اسبق اهواز در مجلس از مدیریت سازمان حج و زیارت ، اینبار نوبت به دیگر خوزستانی های این سازمان رسیده و دو خوزستانی دیگر نیز از این سازمان کنار گذاشته شدند.

به گزارش شوشان ، کاظمی نیا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی که نقش مهمی در مدیریت مشکلات ارزی سازمان داشته و از جمله نیروهای موفق خوزستانی و همرزم محمد جهان آرا و همسنگر شهید زنده سردار نورانی بوده برکنار شد و همزمان با وی عادل حیدری دیگر خوزستانی این سازمان ، نیز کنار گذاشته شد.

یک خبر جالب

 

در دو روش ابداعی تروریستها مانکن را روی یک صندلی قرار داده می شود تا تک تیراندازهای ارتش آنان را هدف قرار دهند و به این ترتیب موقعیت تک تیرانداز شناسایی می شود. در روش دیگر سر مانکن را بر روی یک چوب قرار داده تا خود از مهلکه ای که در آن گرفتار شده اند نجات پیدا کنند.
ابنا: تروریستهای تکفیری سوریه روش جدیدی برای مقابله با ارتش سوریه در نبردهای میدانی ابداع کرده اند.

آنان با سرقت مانکن های البسه فروشی ها از آنان به عنوان یک جنگجو در برابر نیروهای ارتش سوریه استفاده می کنند تا نظامیان ارتش را به اشتباه بیندازند.

در دو روش ابداعی تروریستها مانکن را روی یک صندلی قرار داده می شود تا تک تیراندازهای ارتش آنان را هدف قرار دهند و به این ترتیب موقعیت تک تیرانداز شناسایی می شود.


در روش دیگر سر مانکن را بر روی یک چوب قرار داده تا خود از مهلکه ای که در آن گرفتار شده اند نجات پیدا کنند.

وجه تمایز مانکن ها و ترویست ها از پارچه رنگی است که به سر آنان بسته می شود. آنان برای اینکه به اشتباه هدف همنوعان خود قرار نگیرند بر سر مانکن پارچه بنفش و بر سر خود پارچه قرمز می بندند.










اخبار حوادث در خوزستان

 

 واژگونی و برخورد یک دستگاه خودرو سواری پژو با تریلر در محور اندیمشک - خرم آباد چهار کشته بر جای گذاشت.
 
مسوول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اندیمشک  گفت:این حادثه در نخستین ساعات بامداد روزگذشته  در محدوده شهر حسینیه به روستای تک تکاب در بخش الوار گرمسیری اندیمشک رخ داد.
علی اسکندری افزود:در این حادثه تصادف که در ۳۵ کیلومتری شهر اندیمشک رخ داد سواری پژو بر اثر سرعت زیاد واژگون و در باند مخالف در مسیر حرکت یکدستگاه تریلر قرار گرفت.
وی افزود:در این سانحه رانندگی بر ثر شدت برخورد تریلر با سواری پژو چهار نفر سرنشین پژو شامل یک زن،دو بچه و راننده در دم جان سپردند.
اسکندری گفت:طبق اعلام پلیس انحراف به چپ پژو و سرعت بالای آن علت بروز این حادثه بوده است.
محور اندیمشک بیدروبه و شهر حسینیه در جاده ترانزیتی اندیمشک - خرم آباد از محورهای حادثه خیز کشور می باشد.
 
 
 
 
جنازه مردی ۶۵ ساله که دو ماه از زمان مرگش سپری شده بود در محل سکونتش در دزفول کشف شد.
 
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت:جنازه این فرد پس از تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی مبنی بر مفقود شدن مردی ۶۵ ساله ،توسط نیروهای امدادی در محل سکونتش پیدا شد.


مرتضی همایون نسب افزود:ماموران آتش نشانی پس از حضور در محل سکونت این فرد در کوچه ای در حوالی پل قدیم دزفول و گفت و گو با همسایگان با احتمال حبس وی در منزل بر اثر اتفاقی وارد خانه اش شدند.
وی افزود:نیروهای امدادی با حضور در محل پس از شکستن قفل درب منزل با جنازه این فرد ۶۵ ساله که مستاجر بوده و تنها زندگی می کردروبرو شدند.
همایون نسب گفت: همسایگان از بوی بدی که منطقه را فرا گرفته و باعث اذیت و آزار ساکنین محل شده بود با پلیس ۱۱۰ و آتش نشانی تماس گرفته بودند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: جنازه این مرد توسط ماموران آتش نشانی از منزل به سردخانه منتقل شد.
مرجع / ایرنا

 

 

دادستان عمومی و انقلاب هفتکل از دستگیری فروشنده مواد مخدر و کشف و ضبط 560 گرم مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.
 
 رضا زنگنه گفت: با دریافت گزارش از پلیس آگاهی شهرستان هفتکل مبنی بر خرید و فروش موادمخدر توسط فردی به نام محمد. الف، دستور ورود به منزل متهم با رعایت موازین قانونی از جمله حفظ حقوق شهروندی، صادر شد.
 
وی ادامه داد: پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری پلیس آگاهی و تجسس فرماندهی انتظامی هفتکل، با بازرسی از منزل متهم مقدار 560 گرم مواد مخدر شامل 470 گرم تریاک و 90 گرم سوخته تریاک کشف کردند.
 
زنگنه گفت: متهم ضمن اقرار به نگهداری مواد مخدر کشف شده، به فروش یک کیلو و نیم تریاک نیز اقرار کرد که پس از انجام تحقیقات لازم، با قرار وثیقه به زندان معرفی و پرونده پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه انقلاب اهواز ارسال شد.
 
دادستان عمومی و انقلاب هفتکل افزود: این دادستانی در راستای برخورد با متجاوزین به امنیت و آسایش عمومی مردم و جلوگیری از توزیع و فروش مواد مخدر در شهرستان هفتکل، تدابیری را اتخاذ نموده است.
زنگنه به مخلین امنیت جامعه هشدار داد تا از تجاوز به حقوق مردم دست بردارند و در غیر این صورت با برخورد شدید دستگاه قضایی مواجه خواهند شد.
مرجع / ایسنا
 
 
 دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر از دستگیری دو سارق مسلح آرایشگاه‌های زنانه خبر داد.علی‌رضا باوی اظهار کرد: به دنبال شکایت یکی از شهروندان مبنی بر سرقت مسلحانه از محل آرایشگاه زنانه، ایراد ضرب و جرح عمدی و سرقت طلا و جواهرات توسط دو نفر خانم، موضوع به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: پلیس آگاهی خرمشهر پس از تحقیقات فراوان، متهمان خانم‌ها الف.الف و ف.م را دستگیر کردند که وسایل و طلاجات مسروقه نزد آنان کشف و ضبط شد.
 
باوی گفت: در این سرقت‌ها مادر به همراه دخترش، با استفاده از شوکر برقی اقدام به سرقت از آرایشگاه‌های زنانه می‌کردند.

یک خبر ورزشی

 

فولاد تایر سایپا را پنچر کرد 

دیدار بین دو تیم فولاد خوزستان در سایپای البرز از هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور با پیروزی پرگل ۴ بر یک فولاد به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: فولاد تایر سایپا را پنچر کرد 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فولادی‌های خوزستان با پیروزی در این بازی همچنان یکه‌تاز صدرنشینی لیگ ایران هستند.

در دقیقه 46 بازی لوسیانو پریرا از روی نقطه پنالتی دروازه سایپا را باز کرد بختیار رحمانی در دقیقه 55 بازی گل دوم سرخپوشان اهوازی را به ثمر رساند.

در دقیقه 66 بازی اسماعیل شریفات با یک شوت استثنایی موفق به زدن گل سوم فولاد شد، همچنین در دقیقه 71 بازی کورش رفیعی چهارمین گل فولادی‌ها را وارد دروازه حریف کرد.

سجاد شهباززاده در دقیقه 3 بازی تک گل تیم سایپای البرز را به ثمر رساند.

تیم فولاد خوزستان با کسب این پیروزی 21 امتیازی شد و همچنان در صدر جدول باقی ماند.

پس از اینکه بختیار رحمانی گل دوم فولاد را به ثمر رساند، پیراهن خود را درآورد که این امر موجب شد تا از داور بازی کارت زرد دریافت کند این بازیکن 3 اخطاره شد و بازی بعدی تیمش مقابل ملوان بندرانزلی را از دست داد.

ابراهیم شکوری بازیکن تیم سایپای البرز پس از دریافت کارت قرمز از داور بازی به سمت حسین فرکی رفت و او را در آغوش گرفت.

اسماعیل شریفات بازیکن تیم فولاد خوزستان پس از تعویض بختیار رحمانی برای اولین بار بازوبند کاپیتانی فولاد را به بازو بست.

سرمربی تیم سایپای البرز پس از دریافت گل چهارم نسبت به تصمیم داوری بازی اعتراض داشت و معتقد بود که بازیکن زننده گل در منطقه آفساید قرار داشته است. 

اخبار برگزیده

 

روایت "مشرق" از گوشه و کنار سیاست؛
خبرنگاران مشرق در جریان پیگیری‌های خبری به "زمزمه"هایی برمی‌خورند که میهمان‌‌کردن مخاطبان به این شنیده‌ها خالی از لطف نیست.
*شنیده‌ایم هنگام سخنرانی "باراک اوباما" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، "حسن روحانی" پای سخنرانی وی خواهد نشست. همچنین کارشناسان بین‌الملل پیش‌بینی می‌کنند هنگام سخنرانی روحانی در روز سوم مهر نیز اوباما حضور خواهد داشت. پیش از این کلینتون در نطق محمد خاتمی حضور یافته بود.

*شنیده‌ایم به جز محمدجواد ظریف که در راستای دیپلماسی عمومی از فضای فیس‌بوک و توئیتر برای ارسال پیام و گفت‌وگو استفاده خواهد کرد دیگر وزرای دولت روحانی از این شبکه‌ها استفاده نکرده و صفحات خود را خواهند بست. در حال حاضر صفحاتی به نام برخی وزرا در فیس‌بوک وجود دارد که واقعی نبوده اما به اسم آنها فعالیت می‌کند.

*در دیداری که علی جنتی با یکی از مقامات ارشد کشورمان داشته است ایشان دو ویژگی مثبت را برای وزیر ارشاد برشمرده‌اند: «اول اینکه شما را با توجه به سابقه حوزوی و آشنایی با قرآن و معارف دینی، فردی متدین می‌دانم. دوم اینکه شما فرزند چهره بی‌بدیل انقلاب یعنی حضرت آیت‌الله جنتی هستید که برای شما مغتنم است.»

*جریان فتنه و اپوزیسیون به‌شدت از سخنان روحانی در مجمع فرماندهان سپاه برآشفته شده‌اند. آنها می‌گویند در میان رؤسای جمهور 24 سال قبل، چنین تجلیلی از خدمات سپاه صورت نگرفته بود. روحانی در این نشست گفت:" سپاه، محبوب دل‌هاست. در دل مردم، با مردم و در کنار مردم است. سپاه توان بسیار عظیمی در نیروی انسانی و حوزه اقتصادی و فرهنگی دارد و هر جا فشاری بر نظام به وجود آید سپاه در مقابل آن مکمل و پشتیبان دیگران است." پخش سخنان روحانی از صدا و سیما باعث آشفتگی بیشتر فتنه‌گران شد. برخی تحلیل‌گران سخنان قاطع روحانی در آستانه سفر به نیویورک را حامل یک پیام جدی برای غرب می‌دانند.

*شنیده‌ایم انتصاب "ربیع فلاح" به عنوان استاندار مازندران، بار دیگر روابط روحانی و ناطق نوری را شکرآب کرده است. ناطق نوری خواستار انتصاب "کیومرث نیازآذری" مدیرکل اسبق اداره اطلاعات استان به عنوان استاندار مازندران بود اما "ربیع فلاح" که مسؤول ستاد انتخاباتی روحانی در مازندران بود به این مسؤولیت انتخاب شد. در تعدادی ازصندوق‌های مازندران روحانی رأی صد در صدی داشته است.

*به دنبال مفقودشدن هفت تن از اعضای کادر منافقین در جریان حمله فرزندان انتفاضه شعبانیه به پادگان اشرف، احتمالات متعددی در این باره مطرح شده که عبارتند از: 1- کشته‌شدن آنان توسط منافقین در راستای یک تسویه حساب درونی 2- اسارت آنان توسط فرزندان انتفاضه و تحویل آنان به دولت مالکی 3- فرار آنان از اشرف و پناهنده‌شدن به یک کشور اروپایی 4- احتمال نفوذی‌بودن آنان و بازگشت به ایران.

* پس از آنکه گزینه‌های معرفی‌شده برای ریاست سازمان اوقاف نتوانستند نظر وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور را جلب نمایند، گفته می‌شود حجت‌الاسلام "علی محمدی" رئیس فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه در این مسؤولیت ابقا خواهد شد.

* در حالی که دکتر احمدی‌نژاد اعلام کرد دولت دهم را بدون بدهی تحویل دولت آینده می‌دهم اما نزدیکان روحانی می‌گویند میزان بدهی سه وزارتخانه نیرو، نفت و مسکن به پیمانکاران حدود 70 هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ 30 هزار میلیارد تومان متعلق به وزارت نیرو است.

*شنیده‌ایم پیگیری پیشنهادهای مطرح‌شده در نشست آلماتی 1، محور مذاکرات ایران و گروه 1+5  در نیویورک خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد ضمن آنکه فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت تولید و بکارگیری سلاح هسته‌ای را به‌عنوان یک سند بین‌المللی به ثبت برساند، در قبال آن نیز دنیای غرب و 1+5 حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند.

*شنیده‌ایم "مجید انصاری" درصدد است پیشنهادی را برای ادغام معاونت پارلمانی مجلس با معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارائه دهد. در دوران هاشمی و خاتمی امور حقوقی و پارلمانی در یک معاونت انجام می‌شد.

*شنیده‌ایم که آقایان "محمدجواد ظریف"، "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی، "مجید تخت‌روانچی" معاون اروپا و آمریکا، "امیرحسین زمانی‌نیا"، "اسحاق آل‌حبیب" مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه، "حمید بعیدی‌نژاد" و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی  و شورای‌عالی امنیت ملی از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران خواهند بود.

*شنیده‌ایم که یک هفته قبل از برکناری "فرهاد دانشجو" توسط هیئت امنای دانشگاه آزاد، هاشمی رفسنجانی در جلسه‌ای از فرهاد دانشجو خواسته بود از ریاست دانشگاه استعفا دهد که دانشجو حاضر نشد این درخواست هاشمی را انجام دهد.

*یکی از مدیران مطرح که در حلقه انحرافی عضویت داشت در سال 91 ، هفت ماه را در خارج کشور به‌ویژه گرجستان و بلاروس گذرانده بود. وی عمده وقت خود را صرف کارهای اقتصادی کرده است.

*در صورتی که "جعفر توفیقی" به عنوان وزیر آموزش عالی به مجلس معرفی نشود، "رضا فرجی دانا" گزینه اصلی این وزارتخانه خواهد بود. دکتر فرجی دانا پس از استعفای "مصطفی معین" در اواخر کار دولت دوم محمد خاتمی، برای احراز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد که رأی اعتماد نیاورد. وی ریاست دانشگاه تهران را نیز در پرونده کاری خود دارد. در برخی محافل از دکتر "مرتضی سقائیان‌نژاد"، محمدعلی کی‌نژاد و محمد مهدی‌نژاد هم به عنوان گزینه‌های احتمالی نام می‌برند.

*شنیده‌ایم بر اساس رأی "هیئت عالی حل اختلاف میان قوا" مجلس نمی‌تواند شاکله لوایح دولت را تغییر دهد. بر اساس این رأی، مجلس در صورت موافقت با لایحه دولت آن را تصویب و در صورت مخالفت آن را رد خواهد کرد تا دولت مجدداً لایحه جدیدی بنویسد. بنابراین مجلس مجاز نیست در لوایح  تغییراتی به وجود آورد که شاکله‌اش را از دست بدهد.

*دولت روحانی همچون دولت احمدی‌نژاد مخالف مصوبه مجلس درباره بیمه بیکاری است. دولت روحانی معتقد است این مصوبه بار مالی سنگینی دارد و اجرای آن در حال حاضر ناممکن است. این مصوبه در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد و در هفته گذشته مقرر شد با توجه به شروع کار دولت جدید و اهمیت مسأله و ضرورت بررسی همه‌جانبه‌ آن، موضوع به کمیسیون مشترک علمی، فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون اقتصاد کلان مجمع و با حضور اعضای دولت، مجلس و شورای نگهبان بررسی شود.

*پس از آنکه در دو هفته اخیر شاهد اتخاذ برخی مواضع و سخنان از سوی برخی وزیران از جمله وزرای کار، نفت، نیرو و مسکن علیه یکدیگر بودیم در آخرین جلسه هیئت دولت، حسن روحانی نسبت به این موضع‌گیری‌ها به‌شدت اعتراض و تأکید کرده برای آخرین بار می‌گویم که باید صدای واحدی از وزرا توسط مردم شنیده شود.

*جشنواره "افق نو" که قرار بود در 12 شهریور با حضور فیلمسازان و چهره‌های سیاسی منتقد تمدن غرب در تهران برگزار شود با کارشکنی برخی مسؤولان دولت یازدهم به تأخیر افتاده است. حضور فیلمسازان مستقل ضد صهیونیست با 420 فیلم از کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، کانادا، دانمارک و...  این جشنواره را در کانون توجهات قرار داده است.

*روزنامه "وطن امروز" از مهرماه انتشار خود را آغاز خواهد کرد. این روزنامه قرار است در دور جدید، سبک گزارشی و تحلیلی داشته باشد. این روزنامه دو ماه قبل به دلیل مشکلات مالی دچار توقف در انتشار شد.

*مقامات منافقین در پادگان اشرف می‌گویند تاکنون نیمی از مجروحان عملیات فرزندان انتفاضه شعبانیه کشته شده و بقیه آنها در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند و آنهایی هم که بتوانند جان سالم به در ببرند تا آخر عمر باید به صورت فلج روی تخت یا ویلچر زندگی کنند. نکته قابل توجه در این عملیات، یک‌ساعته آن بود که به‌رغم کشته‌شدن حدود 80 نفر از اعضای کادر اصلی منافقین، هیچ یک از نیروهای مهاجم که از فرزندان انتفاضه شعبانیه بودند دچار تلفات و حتی جراحت سطحی نشدند.

*در درگیری‌های هفته گذشته که میان جبهة النصرة به عنوان نماینده گروه‌های تکفیری و عناصر امارات اسلامی به عنوان نماینده گروهک القاعده در سوریه رخ داده، تعداد زیادی از طرفین کشته شده‌اند. در ماه‌های گذشته نیز به دفعات درگیری‌های سنگینی میان جبهة النصرة و ارتش آزاد گزارش می‌شد که تلفات و خسارت‌های سنگینی به همراه داشت. پس از تهدید نظامی آمریکا علیه دولت سوریه، موج گسترده‌ای از ثبت نام مردم سوریه برای پیوستن به ارتش برای مقابله با حمله نظامی آمریکا به وقوع پیوسته است. برخی ثبت‌نام‌کنندگان می‌گویند به‌رغم انتقاداتی که به دولت بشار داریم اما در برابر تجاوز دولت‌های اجانب در کنار ارتش خواهیم بود.

یک هشدار امنیتی و رایانه ای

 

شبکه های اجتماعی ابزاری است که برای نسل های آینده تبدیل به یک ماجرای عادی مانند تلویزیون و رادیو خواهد شد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در دنیایی زندگی می کنیم که برای چندین سده در معادلات و طراحی زندگی در آن نقشی نداشته ایم؛ اولین نشانه های حیات در ما با دخالت در شرایط حیات در این دنیا دیده شد، و اگر بخواهیم آینده را ترسیم کنیم باید فعالانه نقش ایفا کنیم و این نقش از میان همین زندگی فعلی می گذرد.
گروه فرهنگی مشرق - در روزهای منتهی به انتخابات در پایگاه اجتماعی توئیتر که این روزها یکی از پرطرفدارترین پایگاه های اجتماعی فعال محسوب می شود، دیدن شناسه های کاربری به نام کاندیداهای انتخاباتی از آقای هاشمی رفسنجانی گرفته تا دکتر سعید جلیلی اتفاقی معمول بود. اینکه با وجود ممنوع بودن استفاده از این پایگاه های اجتماعی برخط نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات ارتباطی آن ها تا حد ممکن استفاده کرده و می کنند شکی نیست؛ اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری و با پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات، حرف و حدیث ها در این زمینه وارد مرحله جدیدی شد. شاید برای اولین بار در توئیتر و فیس بوک شناسه هایی دیده می شدند که به نام مسوولان دولتی پست منتشر می کردند و حتی برخی منابع غربی بعضی خبرها را با استناد به این شناسه ها بر روی خروجی خود می گذاشتند. بحث درباره امکان استفاده ی از شبکه های اجتماعی که در دنیای مجازی آن را "وب2" می نامند دوباره آغاز شد و البته این بار ماجرا جدی تر است.


اگر جه هدفی را که احتمالا برخی از مسوولان دولتی خصوصا آنهایی که حیطه هایی بزرگ تر از مرزهای ایران را پوشش می دهند، مخاطبان غیرایرانی و غیر ساکن در جمهوری اسلامی ایران است. اما مساله به همین جا محدود نمی شود. استفاده کننده گان از سرویس های مشهور شبکه های اجتماعی در ایران نیز تعداد قابل ملاحظه ای را تشکیل می دهند.این افراد که بسیاری از آنها در رده های سنی 18 تا 35 سال قرار دارند، کسانی هستند که حداقل یک بار در روز به حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی  سر می زنند و هر از چندی مطلبی را بر آن منتشر می کنند.

مخاطبان شبکه های اجتماعی در ایران چه کسانی هستند؟
شبکه های اجتماعی، پایگاه های اطلاعاتی خودساز هستند؛ این خود ساز به آن معناست که شبکه های اجتماعی در درون ماهیت خود اطلاعاتی را منتشر نمی کنند بلکه کاربران خود با استفاده از امکاناتی که این شبکه ها در اختیارشان قرار می دهند، مطالبی را منتشر می کنند و در اختیار دیگران قرار می دهند به این شکل به صورت مداوم مطالب این شبکه ها به روز می شود و البته خود مخاطبان و تولید کنندگان نقش مهمی در انتشار و توزیع تولیدات دارند.

ایده ی چنین شبکه هایی تنها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نمی شود. سال هاست که در علم بیونیک که اساسا مبنای آن کپی برداری از ساختارهای زنده و طبیعی و تبدیل آن به تولیدات تکنولوژیکی است به طراحی ساختارهایی فکر می شود که در آن خود ساختار و بخش های تشکیل دهنده ی آن به صورت خودکار، خود را ترمیم و رشد نماید. درست مانند یک ساختار زنده که سلول ها در صورت صدمه دیدن بخشی از آن ساختار زنده خودشان آن بخش را ترمیم می کنند و یا بر اساس یک فرآیند که ارتباطی با فضای بیرون ندارد؛ به صورت خودبخودی مسیر رشد ساختار را می پیمایند. در نانوتکنولوژی، و در بحث تئوری "نانو ماشین ها" چنین ویژگی هایی سال هاست که تحقیقات دانشمندان را به خود اختصاص داده است.


شبکه های اجتماعی نیز بر اساس همین تئوری طراحی شده اند، با این تفاوت که در شبکه های اجتماعی سلول ها و واحد های سازنده، خود زنده اند و افراد جامعه واقعی را تشکیل می دهند و البته همین امر هم مساله را ساده تر و سهل الوصول تر می سازد و هم پیچیده تر.

اما در ایران با توجه به موقعیت ژئو استراتژیک جمهوری اسلامی و نوع ارتباطی که در دهه های اخیر میان کشور ما و کشورهای غربی بر قرار بوده است، رسانه های بیش از این که وارد کارکردهای فرهنگی خود شوند رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته اند. از یک سو، غرب که سکان بسیاری از اپراتورهای رسانه ای از جمله شبکه های اجتماعی را در دست دارد درباره ی ایران بیش از هر چیز بر کارکرد سیاسی و تاثیر گذاری سیاسی بر جامعه ایران با استفاده از این ابزارها تاکید کرده است؛ و البته بر هم زدن ثبات ایران هیچ وقت از اهداف این تاثیرگذاری ها بیرون نبوده است و از سوی دیگر، متاسفانه مدیران فرهنگی ما نیز در برخوردی منفعل بر تعاملی مبتنی بر پرده های آهنین پای فشرده اند. این سیاست انفعالی و در حقیقت دفاع انفعالی باعث شده است تا در ساختارهای فرهنگی ما بدون توجه به بسیاری از تفاوت هایی که میان ایران و کشوری مانند چین در تعاملات بین المللی وجود دارد الگوی چینی را در کنترل فضای مجازی پیش ببریم و عملا آن گونه که استفاده کنندگان امنیتی و سیاسی از کارکرد شبکه های اجتماعی برای مخاطب ایرانی تعریف کرده اند محقق شود.

 صحبت درباره تفاوت های تعاملی بین المللی میان ایران و چین و اشتباهاتی که در الگو برداری از این سیستم صورت گرفته است بحثی مستقل و طولانی می طلبد؛ اما آنچه که در اینجا نباید از کنار آن گذشت نتیجه غایی دفاع منفعلانه در برابر حرکت هجومی مقابل است. همان طور که قبل از این هم گفتیم اولین نتیجه دفاع منفعلانه پذیرفتن تعاریف و قواین طرف مقابل و بازی در زمین اوست.

درست است که اینترنت و ساختارهای آن و بیشتر ابزارهایی که درش فعال هستند همگی ساخته و پرداخته ی یک تفکر یکپارچه و هدفمند غربی یا بهتر است بگوییم آمریکایی‌اند، اما درباره شبکه های مجازی و حتی دیگر بخش های اینترنت تنها یک بخش از تکنولوژی ارتباطی جدید را طراحی های از پیش شده تشکیل می دهند. نیم دیگر ماجرا کاربرانی هستند که در این ساختارها فعال می شوند و البته تولیداتی که آنها بر روی این شبکه منتشر می سازند، نیز در هویت بخشی به آن موثر هستند. با این وصف با تمام امکانی که طراح بودن و در اختیار داشتن زیر ساخت ها در دستان غرب می گذارد، سوراخ های فرهنگی جامعه اطلاعاتی آنچنان عریض و طویل است که نمی توان به این راحتی ها آن را مسدود کرد و مسر انتشار اندیشه را یک طرفه انگاشت. با این وصف وقتی با همه ی تاثیر گذاری موجود که آن را نفی نمی کنیم؛ ساختار فرهنگی کشور پا پس می کشد و میدان را با محدودیت های حذفی برای هجمه های سیاسی در شبکه های اجتماعی باز می گذارد به این معناست که مدیریت فرهنگی ما پذیرفته است، شبکه های اجتماعی در اینترنت با مخاطب قریب به میلیاردی آن تحت سیطره ی یک تفکر جهت دهی شده و ثابت سیاسی و فرهنگی است که جایی برای تنفس برای حضور ایران وانقلاب اسلامی ندارد. این دقیقا به معنای قبول شکست و تایید مالکیت غرب بر مجموعه ای از مخاطبان است که در هیچ مرزی نمی گنجند.

به عبارت دقیق تر بر خلاف آنچه که طرف مقابل می خواهد به عنوان یک امر بدیهی جا بیندازد، هیچ آمار دقیقی از گرایشات سیاسی و فکری کاربران ایرانی شبکه اجتماعی نیست که دلالت بر اپوزسیون یا مخالف بودن اکثریت آنها با نظام داشته باشد.بر همین اساس، متاسفانه هیچ آمار دقیقی از زمینه ها و امکاناتی که شبکه های اجتماعی می تواند در اختیار انقلاب اسلامی قرار دهد تدوین نشده و ما همچنان این ابزار را به بزرگترین تابوی تبلیغاتی علیه خود تبدیل کرده ایم.  
 
سید مرتضی آوینی و آخرین مقاله
سید مرتضی آوینی، شاید یکی از معدود کسانی باشد- اگر نگوییم که تنها او بود- که در حوزه فرهنگ و هنر پس از انقلاب اسلامی و براساس آموزه های آن و نیاز روز- و البته در بیشتر موارد نیاز آینده- نظریه پردازی کرد. او در قالب مقالات متعدد و در چارچوب یک نشریه تئوریک، خطوطی را ترسیم کرد که برای طراحی یک جبهه فرهنگی و ساز و کارهای تولید آثار هنری نیاز بود.


اگر چه در دستگاه تبلیغات رسمی امروز آوینی را تنها به واسطه صدای دلنشینش در برنامه روایت فتح می شناسند و روشنفکرتر ها او را صاحب سبکی در ساخت مستند – که مرحوم مددپور آن را با عنوان مستند اشراقی معرفی کرد - و کمتر اشاره ای به آنچه او درباره سینما، تلویزیون، ادبیات داستانی و رمان، موسیقی و حتی گرافیک نوشت و گفت، می شود.نظریات او درباره این هنر و ادبیات، برای مدیران فرهنگی گذشته و حال کشورمان، آن قدر خاص و دور از ذهن و البته غیر عملی است که مدیران فرهنگی ما ترجیح می دهند اساسا این نظریات را نادیده بگیرند. این نوع برخورد در زمان حیات آوینی، تند تر از این بود؛ تا جایی که اتهامات متعددی به مرتضی آوینی وارد می شد. عده ای او را لیبرال مسلک و جمعی دیگر چماقدارش می خواندند و همه ی این ها از آن جهت بود که آوینی میانه ای با انفعال و البته فریفتگی و مرعوب شدن نداشت. همه ی این ها را گفتیم تا به یکی از آخرین نوشته هایش یعنی مقاله ای با عنوان "انفجار اطلاعات" اشاره کنیم.

"انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن» مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار."
 
عجیب است نه؟ انگار این جملات همین حالا  و در جواب کسانی نوشته شده است که امنیت را در خانه نشستن و بستن در و پنجره ها جستجو می کنند. در دامنه آتشفشان زندگی کردن یعنی به مواجهه با همه ی سوالات، شبهه ها و حتی تهاجمات رفتن و تکلیف ماجرا را در وسط میدان و نه در گوشه ی پست، معلوم کردن. حرفهای آوینی در این مقال صریح تر هم می شود.
 
دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛ این سخن نیاز به کمی توضیح دارد.

شهروندِ مطیع کسی است که وجود فردی اش مستحیل در جامعه ای است که پیرامون او وجود دارد. اعتراضی ندارد. استدلال های رسمی را می پذیرد و در صدق گفتار سیاستمداران تردید روا نمی دارد. تا آنجا تسلیم قوانین محلی است که عدالت را نه قبله قانون، که تابع آن می بیند. به آنچه فرا می خوانندش روی می آورد و از آنچه باز می دارندش پرهیز می کند. دروازه های گوش و چشم و عقلش برای پیام های پروپاگاندا باز است و مثلاً در ایران خودمان وقتی می شنود که «بانک فلان، بانک شماست »، باور می کند و پولش را در بانکی انبار می کند که جایزه بیش تری می دهد... و از این قبیل. و خوب! دهکده جهانی هم برای آنکه سر پا بماند به شهروندان مطیعی نیاز دارد که سرشان در آخور خودشان باشد.
 
اگر قرار باشد برای مسیر حرکت به دنبال مانیفست بگردیم شاید همین چند خط بهترین نقطه عزیمت باشد. اتفاقی که در این چند ساله و با همه ی نسخه هایی که برای چاره اندیشی مواجهه ی ما با ابزار های کوچک کننده دنیا صورت نبسته، اما در همین جا ممکن است بسیاری از دوستان و اهل علم و صاحب نظارن ان قلت بیاورند؛ که باید آنها را به فال نیک گرفت.چرا که هر یقینی از ابتدای شک جوانه می زند.

آنچنان که در ابتدا گفتیم ورود به مساله ما و نسبت شبکه های اجتماعی و انواع و اقسام شعبده های دهکده ی جهانی که در راه هستند، از یک اتفاق سیاسی جدی می شود؛ اما برای انقلابی که قدم اول خود را فرهنگی می داند و قبای فرهنگ را بر قامت خود می دوزد ناشایست است اگر با باد سیاست به هر سویی برود. حتی اگر باد سیاست مانند مورد اخیر یک سوال منطقی و درست را به جولان انداخته باشد. این داستان بسیار پیشتر مساله انقلاب و نظام بوده است، اما چه باید کرد که مدیران فرهنگی همواره پاک کردن صورت مساله را جوابگو تر از پاسخ به آن یافته اند.

 شبکه های اجتماعی ابزاری است که برای نسل های آینده تبدیل به یک ماجرای عادی مانند تلویزیون و رادیو خواهد شد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در دنیایی زندگی می کنیم که برای چندین سده در معادلات و طراحی زندگی در آن نقشی نداشته ایم؛ اولین نشانه های حیات در ما با دخالت در شرایط حیات در این دنیا دیده شد، و اگر بخواهیم آینده را ترسیم کنیم باید فعالانه نقش ایفا کنیم و این نقش از میان همین زندگی فعلی می گذرد.

"وقتی حصارهای اطلاعاتی فرو بریزد مردم جهان خواهند دید که این دژ ظاهراً مستحکم بنیان هایی بسیار پوسیده دارد که به تلنگری فرو خواهد ریخت. قدرت غرب، قدرتی بنیان گرفته بر جهل است و آگاهی های جمعی که انقلاب زا هستند به یکباره روی می آورند؛ همچون انفجار نور. شوروی نیز تا آن گاه که فصل فروپاشی اش آغاز نشده بود خود را قدرتمند و یکپارچه نشان می داد و غرب نیز آن را همچون دشمنی بزرگ در برابر خویش می انگاشت. تنها بعد از فروپاشی بود که باطن پوسیده و از هم گسیخته شوروی آشکار شد."

 قطعا حضور در میدان زندگی امروز اگر تلفات داشته باشد بر پنهان شدن در پشت دیوارهای آهنین ارجحیت دارد، این چیزی است که مدیران ما باید برای آن آرایش دقیق طراحی کنند نه این در فکر بنا کردن حصارهای حصین و ستبر غوطه خورند.

"و اما درباره خودمان. نباید بترسیم. حصارها تا هنگامی مفید فایده ای هستند که دزدان شب رو، بر زمین می زیند، اما آن گاه که دزدان از آسمان فرود می آیند، چگونه می توان به حصارها اطمینان کرد؟ پس باید از این اندیشه که حصارهایی بتوانند ما را از شرّ ماهواره ها محفوظ دارند، بیرون شد و « خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد. » باید در رو به رو شدن با واقعیت، به اندازه کافی جرئت و شجاعت داشت. غرب چنین است که در عین ضعف، بیش تر از همیشه رجز می خواند تا خود را در پناه وهم حفظ کند."

اخبار سیاسی روز

 

بازتاب "نرمش قهرمانانه" در رسانه های خارجی  

 

یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران خواستار دیپلماسی هسته‌یی انعطاف‌پذیر است» نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به «انعطاف‌پذیری» دیپلماتیک احتمالی در مذاکرات هسته‌یی آینده گفت که کشتی‌گیران نیز گاهی برای دلایل فنی انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، ولی رقیب یا هدف اصلی‌شان را فراموش نمی‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان، پیشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان «رهبر ایران پیش از مذاکرات خواستار انعطاف‌پذیری شد» گزارش داد در حالی‌که مذاکره‌کنندگان ایران خود را برای دور جدید گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌یی این کشور آماده می‌کنند، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز سه‌شنبه گفت که انعطاف‌پذیری گاهی در دیپلماسی لازم است.

این خبرگزاری افزود که آیت‌الله خامنه‌ای این اظهارات را پس از آن بیان کرد که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران که ماه میلادی گذشته به این سمت رسید اعلام کرد در مذاکرات مجدد با قدرت‌های جهانی انعطاف‌پذیری نشان خواهد داد.

این خبرگزاری به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گزارش داد که نرمش قهرمانانه بسیار مفید و گاهی لازم است، ولی به شرطی که شخص، دشمن یا هدف اصلی‌اش را فراموش نکند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه شب برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد و قرار است با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست گفت‌وگو کند.

شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز به انعکاس اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای پرداخت و نوشت که ایشان اعلام کرده است با «اقدامات دیپلماتیک صحیح» در قبال دشمنان ایران مخالف نیست.

این شبکه تلویزیونی افزود که این اظهارات از جانب عالی‌ترین مقام ایران که روز سه‌شنبه در دیدار با رهبران سپاه انقلاب اسلامی ایران مطرح شد می‌تواند نشان دهنده موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با حسن روحانی برای تعامل با قدرت‌های غربی هنگام شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد.

این شبکه تلویزیونی به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که با انعطاف‌پذیری موافق است زیرا این اقدام در برخی شرایط خاص مثبت و حتی لازم است، به شرطی که همراه با درک ماهیت و اهداف طرف مقابل باشد.

این شبکه تلویزیونی در ادامه نوشت که روحانی که جانشین محمود احمدی‌نژاد شده است قول داده است روابط ایران با کشورهای جهان را بهبود بخشیده و از شدت تحریم‌های بین‌المللی کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌یی‌اش بکاهد. روحانی قصد دارد سفری شش روزه به نیویورک داشته باشد که از تاریخ 22 سپتامبر آغاز می‌شود.

روزنامه فایننشیال تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران خواستار انعطاف‌پذیری در مذاکرات هسته‌یی شد» نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در اظهاراتی که نشانه‌ای از عزم راسخ وی برای یافتن راه‌حلی برای موضوع هسته‌یی ایران است از انعطاف‌پذیری در مذاکرات با قدرت‌های جهانی حمایت کرد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای که حرف آخر را در امور کشور می‌زند به دلیل تلاش‌های آمریکا برای براندازی دولت ایران بی‌اعتمادی شدیدی به آمریکا دارد، ولی روز سه‌شنبه گفت که با «نرمش قهرمانانه» موافق است، زیرا چنین تاکتیکی می‌تواند «بسیار خوب و لازم» باشد.

این روزنامه به بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره اینکه یک ورزشکار می‌تواند گاهی نرمش نشان داد ولی رقیبش و هدفش را فراموش نمی‌کند، پرداخت و نوشت که ایشان هشدار داد که مذاکره‌کنندگان هسته‌یی نباید اهداف واقعی نظام استکبار را فراموش کنند.

این روزنامه نوشت که هنوز مشخص نیست آیا اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای چراغ سبزی برای دیپلمات‌های ایرانی است تا در مذاکرات مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌یی‌شان در سفر به نیویورک در هفته آینده شرکت کنند.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «رهبر معظم ایران از دیپلماسی حمایت کرد» نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه گفت که کشورش باید از دیپلماسی به جای نظامی‌گری استقبال کند و افزود که اکنون زمان «نرمش قهرمانانه» است و حمایتش را از تلاش‌های بین‌المللی حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران نشان داد.

این روزنامه نوشت که اگرچه آیت‌الله خامنه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران هرگز اصول و اهداف انقلابی‌اش را کنار نخواهد گذاشت، افزود که اکنون زمان پرداختن به مناقشات دیپلماتیک ایران با قدرت‌های جهانی فرا رسیده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از رهبر انقلاب نوشت که با آنچه چند سال پیش «نرمش قهرمانانه» خواند موافق است و تا زمانی که ایران به اصول اصلی خود پایبند باشد، چنین رویکردی بسیار خوب و لازم است.

این روزنامه نوشت که اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای آشکارترین نشانه این است که دولت روحانی از حمایت رهبر معظم ایران برخوردار است چیزی که برای رسیدن به توافق با آمریکا و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات هسته‌یی با ایران الزامی است.

روزنامه تلگراف نیز در گزارشی با عنوان آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد که ایران ممکن است برای حل موضوع هسته‌یی‌اش آماده باشد، نوشت که رهبر معظم ایران اعلام کرد که با یک اقدام دیپلماتیک در برابر غرب مخالف نیست.

این روزنامه نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیاست جدید پیشنهادی حسن روحانی در زمینه تعامل بیشتر می‌تواند منافع مثبتی برای ایران به همراه داشته باشد.

این روزنامه نوشت: ایشان افزود که به «نرمش قهرمانانه» اعتقاد دارد زیرا از «سیاست خارجی منطقی» حمایت می‌کند.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت که رییس‌جمهور ایران با دیدار وزیر امور خارجه کشور با ویلیام هیگ همتای انگلیسی‌اش موافقت کرده است و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ملاقات مقامات ایران با دیپلمات‌های آمریکایی نیز ممکن است در دستور کار قرار داشته باشد افزایش یافته است.

روزنامه دیلی‌استار نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران از انعطاف‌پذیری حمایت کرد» نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه گفت که انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گاهی لازم است.

شبکه خبری العربیه نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران خواستار نرمش قهرمانانه در قبال غرب شد» نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز سه‌شنبه تاکید کرد که ایران باید «نرمش قهرمانانه» در قبال غرب را دنبال کند و افزود که به انعطاف‌پذیری در روابط بین‌المللی نیاز است.

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای در این اظهارات که در حضور فرماندهان سپاه انقلاب اسلامی ایران اعلام شد، گفت که با گام‌های دیپلماتیک مناسب مخالفتی ندارد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران خواستار دیپلماسی هسته‌یی انعطاف‌پذیر است» نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به «انعطاف‌پذیری» دیپلماتیک احتمالی در مذاکرات هسته‌یی آینده گفت که کشتی‌گیران نیز گاهی برای دلایل فنی انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، ولی رقیب یا هدف اصلی‌شان را فراموش نمی‌کنند.

منبع: ایسنا

 

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العالم: سایت خبری الحدث نیوز در یادداشتی پیرامون سابقه و ریشه خانوادگی بندر بن سلطان نوشت: بندر، فرزند سلطان بن عبدالعزیز آل سعود و برادرزادۀ پادشاه عربستان است. مادرش "خیزرانه" یک زن سودانی سیاه چرده بود که به طور پنهانی با پدر بندر ارتباط داشت، لذا از نگاه آل سعود، شاهزاده سعودی "اصیل" نبوده و در نتیجه رابطه نامشروع و خارج از چارچوب ازدواج  به دنیا آمده است.

خیزرانه از سلطان بن عبدالعزیز باردار شد و بندر را به دنیا آورد، سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد پیشین عربستان تا مدتی پیش از مرگش در سال 2011 انتساب بندر به خود را انکار می کرد. مجله فارین پالیسی هم در مقاله ای در سال 2010 به این مطلب اشاره، و آن را تایید کرده است.

 شاهزادگان سعودی در ظاهر به خاطر آنکه به طور نامشروع به دنیا آمده، و در اصل به خاطر هراسی که از نفوذ وی در تمامی عرصه ها و نزدیکی او به آمریکایی ها دارند، با وی شدیدا مخالفند.

الحدث نیوز می افزاید: سالها طول کشید تا سلطان بن عبدالعزیز، بندر را رسما به فرزندی بپذیرد. این موضوع باعث اختلاف میان وی و هواداران و مخالفان در خاندان حاکم شد که با اعطای نقش به وی مخالف بودند اما نفوذ سیاسی و امنیتی اش به ویژه با حمایت آمریکا، باعث تثبیت جایگاه وی شد، چون بندر فرزند "دُردانه" آمریکا در عربستان سعودی محسوب می شود.   

بندر دارای همکاری مستحکم با سیا و جان مکین و جرج بوش پدر به عنوان شخصیتهای سرشناس نئومحافظه کار بوده و اصطلاحاً، "درِ کاخ سفید همواره به روی وی باز است".
بسیاری از اعضای خاندان حاکم آل سعود معتقدند که بندر برای آنها دام پهن کرده است. وی مغز متفکر جاسوسی و تروریسم در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس محسوب می شود، پشتیبان پنهان القاعده است و مانند آن دارای مذهب وهابی سلفی است.   
بندر به دست داشتن در ایجاد فتنه طایفه ای در عراق و ورود القاعده به آن، حمایت از گروههای وابسته به القاعده در سوریه مانند جبهه النصره، اعزام افراد مسلح به سوریه، همچنین پشتیبانی از افراد مسلح در لبنان، سومالی، لیبی و سودان نیز متهم است.
به نوشته الحدث نیوز، بندر بازی پوکر را بسیار دوست دارد و از آنجا که دارای تابعیت آمریکایی نیز هست، هرگاه اراده کند برای تفریح و خوشگذرانی به آمریکا سفر می کند؛ اما بسیاری بر این باورند که علت خباثتی که در ذات وی نهفته نه فقط به سبب عقیده انحرافی سلفیت و نه تنها به خاطر ارتباط نزدیک با سازمان های جاسوسی آمریکا؛ بلکه پیش از هر چیز به سبب ناپاک بودن اصل و نسب اوست.
این گروه معتقدند که حاکم واقعی در عربستان، بندر است چون هیچ تصمیم و اقدامی بدون موافقت و نظارت وی صورت نمی گیرد.


 

تحلیل «واشنگتن پست»:
طی هفته های اخیر، با اوج گیری بحث حمله آمریکا به سوریه و سپس اعلام انصراف دولت آمریکا از این اقدام، بسیاری از تحلیلگران از تأثیر این اقدام بر موضوع هسته ای ایران گفته و نوشته اند. در این میان، هرچند بسیاری از تندروهای آمریکایی عدم حمله آمریکا به سوریه را «پیامی نادرست» برای ایران خوانده اند، روزنامه واشنگتن پست تحلیل متفاوتی را در این زمینه ارائه داده است.
 
طی هفته های اخیر، با اوج گیری بحث حمله آمریکا به سوریه و سپس اعلام انصراف دولت آمریکا از این اقدام، بسیاری از تحلیلگران از تأثیر این اقدام بر موضوع هسته ای ایران گفته و نوشته اند. در این میان، هرچند بسیاری از تندروهای آمریکایی عدم حمله آمریکا به سوریه را «پیامی نادرست» برای ایران خوانده اند، روزنامه واشنگتن پست تحلیل متفاوتی را در این زمینه ارائه داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به بررسی سیاست های اوباما در قبال ایران و سوریه پرداخته و می نویسد تصمیم اوباما مبنی بر توقف طرح حمله به سوریه، از سوی بسیاری از ناظران مسائل ایران در آمریکا با انتقاد مواجه شده است.

این گروه هشدار می دهند که اوباما «خط قرمز» خود را نادیده گرفته، اعتبار خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا را خدشه دارد کرده و در این مسیر، به ایران پیام داده که این کشور می تواند بدون توجه به هشدارهای آمریکا، به سوی دستیابی به سلاح هسته ای حرکت کند.

با این وجود، «مکس فیشر»، تحلیلگر واشنگتن پست استدلال می کند که بر خلاف این دیدگاه ها، سیاست اوباما در قبال سوریه کاملاً عملگرایانه بوده و دقیقاً پیام صحیحی را – به ویژه در این مقطع زمانی حساس – برای ایران فرستاده است.

فیشر در توضیح نظر خود می نویسد اوباما از همان ابتدا آشکارا بیان کرده بود که هدف اصلی اش در قبال سوریه، جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور است. بر همین اساس، زمانی که اطمینان حاصل کرد می توان از طریق طرح روسیه به همین نتیجه رسید، از حمله به سوریه صرف نظر نمود.

فیشر می نویسد همین نکته، مشابهت هایی را میان دیدگاه اوباما نسبت به سوریه و ایران به وجود می آورد. اوباما تاکنون اظهار داشته که آنچه از ایران می خواهد، عدم تعقیب سیاست غیرصلح آمیز هسته ای از سوی ایران و موافقت این کشور با مجموعه بازرسی هایی است که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور را ثابت کند. به بیان وی، در صورتی که ایران با این موارد موافقت کند، تحریم ها تخفیف یافته و چشم انداز حمله نظامی نیز از بین خواهد رفت.

همین جاست که مشابهت موضوع با سوریه اهمیت می یابد: ایران به شدت نسبت به ایالات متحده بی اعتماد بوده و نگران است که اوباما با پایبند نماندن به وعده خود برای توافق، به این کشور خیانت خواهد کرد. این مانع بسیار مهمی در مقابل هرگونه توافق میان ایران و آمریکاست.

اما در صورتی که ایران مشاهده کند توافق آمریکا با دولت سوریه در عمل موفقیت آمیز است، این پیام برای این کشور ارسال خواهد شد که می تواند به آمریکا اعتماد نماید. در شرایطی که مقامات ارشد ایرانی از تعامل و انعطاف سخن می گویند، اکنون زمان مناسبی است که اوباما نیز انعطاف و دیپلماسی خود در قبال خاورمیانه را به نمایش بگذارد.

اما مسئله دیگر، انتقادهایی است که درباره اعتبار آمریکا مطرح می شود. اما عدم حمله به سوریه، اعتبار اوباما را از بین نخواهد برد. ایران همواره تردید داشته که در صورت ارائه امتیازاتی از سوی این کشور، اوباما واقعاً بتواند گزینه تحریم ها و حمله نظامی را کنار بزند. به عبارت دیگر، ایرانی ها بر این باورند که آمریکا در پشت پرده در تلاش برای از میان بردن جمهوری اسلامی است.

بر این اساس، تصمیم اوباما مبنی بر انصراف از حمله به سوریه، نه تنها به اعتبار اوباما لطمه نمی زند، بلکه آن را تقویت نیز خواهد کرد؛ زیرا نشان می دهد که وی در پی نابودی جمهوری اسلامی نیست و در صورتی که ایران به تقاضاها در موضوع هسته ای پاسخ دهد، صلح میان دو کشور برقرار خواهد بود.

فیشر در پایان می نویسد: «این دقیقاً همان پیامی است که در شرایط کنونی باید برای ایران فرستاد».
 
یک گروه از دختران حلبی پس از آموزش زیر نظر معارضین گروهی با عنوان "مادر عایشه" تشکیل داده اند تا با ارتش سوریه بجنگند.به گزارش مشرق به نقل از فرارو، در حالی که بیش از 2 سال از جنگ در سوریه می گذرد و نزدیک به یکصدهزار کشته و 2میلیون آواره برجای مانده است یک گروه جدید از معارضین اعلام موجودیت کرده است.
این گروه با نام "مادر عایشه" که از دختران جوان و نوجوان حلب تشکیل شده است در محله "صلاح الدین" استقرار داشته و زیر نظر گروه "التوحید" حلب آموزش نظامی دیده اند. به روایت عکس های "لوبنا میره" عکاس رویترز این دختران در همین محل کار با اسلحه، نشانه گیر و تیراندازی را  یاد می گیرند. "ام محمد" سردسته این گروه همسر یکی از فرماندهان ارتش آزاد در حلب و مادر 4 فرزند است. این گروه همگی صورت خود را تا نزدیک چشم ها پوشانده و پارچه ای منقش به کلام"لا اله الا الله" به پیشانی خود می بندند. 














بهداشت و سلامتی

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاکنون توصیه همیشگی کارشناسان و متخصصان تغذیه، مصرف لبنیات فراوان البته از نوع کم‌چرب بوده است. این توصیه چنان در ذهن و حتی زندگی روزمره افراد جا باز کرده که تقریبا می‌توان یکی از قواعد مهم تغذیه به حساب آورد. به همین سبب وقتی خبرهایی مبنی بر احتمال مضرات لبنیات کم‌چرب به گوش می‌رسد، ممکن است موجب سردرگمی شود و کمی هم نگرانی در پی داشته باشد.

جام جم می نویسد: خبر جدید این است که خانم‌هایی که لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، دیرتر از سایر خانم‌ها پا به دوره یائسگی می‌گذارند و البته به تعویق افتادن آغاز این دوره بنا به بررسی‌های علمی با افزایش خطر ابتلا به چند نوع سرطان خطرناک همراه است.

درواقع این خلاصه کلام پژوهشی است که بتازگی در مجله The Journal of Nutrition منتشر شده است. این پژوهش در اصل ارتباط میان عادات سالم گوناگون زندگی بانوان را با تاخیر در ورود به دوره یائسگی نشان می‌دهد.

به مدت دو دهه، پژوهشگران دانشگاه هاروارد، سوابق یائسگی بیش از 46 هزار زن را در کنار مسائل گوناگون سلامت آنها مورد بررسی قرار دادند و در پی این بررسی گسترده دریافتند زنانی که هر روز محصولات لبنی کم‌چرب مصرف می‌کنند، به طور میانگین 6/ 3 ماه دیرتر از زنانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، یائسه می‌شوند. ممکن است بپرسید خوب چه اشکالی دارد؟

دکتر کارین میشلز از دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از مولفان این پژوهش می‌گوید: به ازای هر یک سال افزایش سن پیش از رسیدن به دوره یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه 5/ 2 درصد افزایش می‌یابد. تاخیر در آغاز دوران یائسگی همچنین ممکن است با خطر بالای سرطان رحم نیز در ارتباط باشد.

خانم دکتر میشلز توضیح می‌دهد شیر گاو حاوی موادی است که سبب افزایش میزان گردش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان می‌شود. در واقع غلظت بالای این هورمون‌هاست که می‌تواند سبب تاخیر در آغاز دوره یائسگی شود. محصولات لبنی کم‌چرب حاوی مقادیر بیشتری از چنین موادی است که سبب افزایش این هورمون‌ها در خون می‌شود. به همین دلیل زنانی که محصولات لبنی چربی‌گیری نشده مانند شیر کامل (یعنی شیری که به هیچ وجه چربی و حتی سرشیر از آن جدا نشده) مصرف می‌کنند، مطابق داده‌های این پژوهش دچار تاخیر در یائسگی نشده‌اند.

در ظاهر، این خبر نگران‌کننده بوده و قدری باعث سردرگمی می‌شود که بالاخره لبنیات کم‌چرب بخوریم یا نخوریم. دکتر میشلز می‌گوید فعلا نگران نباشید و صرفا به دلیل نتایج پژوهش فوق هرگز به این فکر نیفتید که مثلا میزان مصرف لبنیات کم‌چرب را کم کنید یا آن را به طور کلی از برنامه غذایی‌تان حذف کنید؛ زیرا این پژوهش تنها آغاز راه درک ارتباط میان تغذیه و یائسگی است و هرگز ارتباط مستقیم میان مصرف لبنیات و ابتلا به سرطان را مورد بررسی قرار نداده است. ما در مرحله‌ای قرار داریم که هنوز شواهد کافی در دستمان نیست که بخواهیم توصیه کنیم مصرف لبنیات را کاهش دهید یا محصولات لبنی را به طور کلی از برنامه غذایی خودتان حذف کنید.

پس کماکان بدون هیچ‌گونه نگرانی به توصیه‌های متخصصان تغذیه گوش کنید و به مصرف لبنیات بخصوص لبنیات کم‌چرب ادامه دهید.

تاریخ جنگ تحمیلی

 

میزان خسارت هشت ساله جنگ تحمیلی معادل 44 درصد کل درآمد نفتی 32 سال اخیر ایران بوده است.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، هشت سال جنگ تحمیلی در ایران با تحمل هزینه های فراوانی همراه بود، جنگی که علاوه بر هزینه های انسانی خسارتهای فراوانی را به دنبال داشت ، براساس منابع جمع آوری شده در کتاب اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی، میزان خسارتهای مستقیم وارد شده به ایران از محل تخریب ساختمان ها و تاسیسات، ماشین آلات و تجهیزات و مواد کالاها سر جمع رقمی بالغ بر 3081 میلیارد تومان به نرخ جاری سال 59 تا 67 خواهد بود این رقم در صورتی که بر مبنای دلار رسمی و تغییر آن به ریال و دلار تبدیل شود می توان گفت سرجمع خسارات جنگ تحمیلی برای ایران رقمی معادل 440 میلیارد دلار بوده است، این رقم در صورتی که بر مبنای تغییر نرخ ارز رسمی از 7 تومان به 2480 تومان امروز مورد محاسبه قرار گیرد به نرخ روز رقمی معادل 1.1 تریلیون تومان را شامل می شود.

میزان خسارت ایران در اثر جنگ تحمیلی

 این ارقام نشان دهنده عمق بالای خسارات جنگ تحمیلی به نظام نوپای ایران است. کل درآمد نفتی ایران طی سالهای 1359 تا 1383 یعنی قبل از دوران طلایی رونق بازار نفت معادل 432 میلیارد دلار بوده است یعنی کمی کمتر از خسارت های جنگ تحمیلی و با احتساب درآمدهای طلایی هشت سال اخیر کل درآمد حاصل از صادرات نفت خام ایران طی 32 سال اخیر به رقمی حدود 1000 میلیارد دلار می رسد که می توان گفت معادل 44 درصد این درآمدها در دوران جنگ از زیر ساختهای اقتصادی کشور حذف شده است، زیر ساختهایی که بعضا در برخی از مناطق جنگ زده کشور هنوز هم به مانند آنچه پیش از آغاز جنگ بود بازسازی نشده است.


میزان خسارت ایران در اثر جنگ تحمیلی

هرچند ایران توانست با سر بلندی دفاع مقدس را با پیروزی به پایان ببرد و هیچ بخشی از خاک کشور از ایران جدا نشد ولی آنچه در این دوران از میان رفت سرمایه های انسانی بود که می توانست در سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جای شهادت و هزینه شدن برای حفظ مرزهای کشور برای سر بلندی و آبادانی ایران تلاش کنند.

یک خبر از آبادان

 

نماینده مردم آبادان در مجلس:
اعتبارات بهداشت و درمان آبادان به مرکز استان سرازیر می‌شود 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد: متاسفانه اعتبارات بهداشت و درمان آبادان به مرکز استان سرازیر می‌شود.

خبرگزاری فارس: اعتبارات بهداشت و درمان آبادان به مرکز استان سرازیر می‌شود 

محمد سعید انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: وضعیت بهداشت و درمان این منطقه قابل قیاس با گذشته نیست و مردم در این زمینه با مشکلات ریز و درشتی رو به رو هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به دانشکده علوم پزشکی ارتقا یافته است و زیرمجموعه‌های آن شهرستان‌های جنوب هستند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و اعتبارات ویژه‌ای دریافت کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه اعتبارات بهداشت و درمان آبادان به مرکز استان سرازیر می‌شود تصریح کرد: در این خصوص شکایات متعددی را انجام داده‌ و خواستار انتقال اعتبارات اعتبارات این شهرستان به استان شده‌ام.

وی همچنین عنوان کرد: امروز متاسفانه شاهد آن هستیم که نزدیک به 20 سال است بیمارستان اروندکنار در فقر درمانی و بهداشتی به سر می‌برد و از امکانات اولیه پزشکی محروم است.

*به دستگاه‌های نظارتی شکایت می‌کنم

انصاری با اشاره به اینکه قصد دارم نامه‌ای به دستگاه‌های نظارتی کشوری ارسال کنم تا اعتبارات از دست رفته بخش بهداشت و درمان آبادان را پیگیری کنند گفت: این کار جنایت است و اگر هم به کسی حرفی بزنیم به آنها برمی خورد.

وی اظهار کرد: از مسئولان دانشکده هم انتظار داریم این موضوع را پیگیری کنند تا با کمک هم بتوان برای رفع این مشکلات اقدام کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این منطقه به دلیل درگیر شدن با جنگ هشت ساله تحمیلی هنوز نتوانسته است به زیرساخت‌های قبلی‌اش دست پیدا کند در همین راستا مسئولان ملی باید در این خصوص کمک و تعاملی بیشتر کنند. 

یک خبر از هندیجان

 

نماینده مردم هندیجان در مجلس:
رفع مشکل اراضی کشاورزی در هندیجان / برخی مصوبات شیلات همچنان دست نخورده است 

نماینده مردم هندیجان، بندرامام، امیدیه و ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش شیلات نیز 96 مصوبه در هندیجان وجود داشته که برخی از آنها همچنان اجرایی نشده است.

خبرگزاری فارس: رفع مشکل اراضی کشاورزی در هندیجان / برخی مصوبات شیلات همچنان دست نخورده است 

حبیب آقاجری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: در بازدید اخیری که از روستاهای شهرستان هندیجان از جمله کره پا و کم تنگ انجام دادیم بیش از پیش به مشکلات این مناطق آگاه شدیم.

وی افزود: مشکلاتی چون آب روستاها، روشنایی معابر، بهسازی روستاها، جدول بندی و بهسازی‌های نیمه کاره و رها شده، نبود کود شیمیایی برای کشاورزان، نبود امنیت، وضعیت نامطلوب اشتغال و مهاجرت روستائیان هر روز بیشتر از گذشته مردم این مناطق را درگیر کرده است.

* 37 هزار جوان تحصیل کرده در حوزه انتخابیه‌ام جویای کار هستند

نماینده مردم هندیجان امیدیه بندرامام و ماهشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اراضی کشاورزی و تعیین حدود اراضی کشاورزان از دیگر مشکلاتی است که باید توسط منابع طبیعی و تشکیل کارگروه بین کشاورزان و اداره جهاد کشاورزی هندیجان رفع شود.

وی همچنین عنوان کرد: در خصوص توزیع آب روستایی و شکستگی لوله‌های آب در مسیر روستاها نیز اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماهشهر که هندیجان نیز زیر نظر این شهرستان است باید اقدامی ویژه کند.

آقاجری با بیان اینکه اشتغال در حوزه انتخابیه من وضعیت بسیار نامطلوبی دارد گفت: در این حوزه انتخابیه بیش از 37 هزار جوان بیکار وجود دارد که اکثرا تحصیل کرده و جویای کار هستند.

وی بیان کرد: استخدام و اشتغال نیروهای بومی باید در شهرستان های هندیجان، ماهشهر، بندرامام و امیدیه باید به طور ویژه بررسی و پیگیری شود.

* پرورش ماهی و میگو نیازمند تخصیص اعتبار است

نماینده مردم هندیجان امیدیه بندرامام و ماهشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش شیلات نیز 96 مصوبه در هندیجان وجود داشته که برخی از آنها همچنان اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه 55 طرح بهینه سازی شناورهای تجاری و توسعه کشاورزی از جمله دیگر مصوبات بوده است گفت: با توجه به تاکید کمیسیون سرمایه گذاری استان خوزستان بر پرورش ماهی و میگو در هندیجان، این بخش به اعتبارات مکفی نیازمند است.

آقاجری همچنین عنوان کرد: سازمان اتکا نیز درخواست کرده است که پرورش ماهی و میگو را با عقد قرارداد اجرایی کند که با تحقق این امر می‌توان وضعیت اشتغالزایی موثری در هندیجان و برای افراد جویای کار ایجاد کرد. 

انالله و اناالیه راجعون

 

در حادثه دلخراش تصادف
سرپرست شهرداری رامهرمز درگذشت 

سرپرست شهرداری رامهرمز عصر امروز در حادثه دلخراش تصادف درگذشت. 

خبرگزاری فارس: سرپرست شهرداری رامهرمز درگذشت 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز، سرپرست شهرداری رامهرمز عصر امروز در حادثه دلخراش تصادف درگذشت.مرحوم عیسی دیده‌بان که به همراه همسرش مسافر جاده رامهرمز به هفتکل بودند به دلیل تصادف با خودروی تریلی جان خود را از دست دادند.دیده‌بان پیش از این شهردار رامهرمز بود که در انتخابات اخیر شورا به سمت سرپرست شهرداری منصوب شده بود.

یک خبر از خرمشهر

 

فارس گزارش می‌دهد
صدور رای دادگاه در خصوص تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر 

رای دادگاه در خصوص تخلفات در انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر مبنی بر تخلف در شمارش آرا صادر شد.

خبرگزاری فارس: صدور رای دادگاه در خصوص تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، انتخابات هیئت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در تاریخ چهارم اسفندماه 89 برگزار و پس از کش و قوص‌های فراوان اعضای هیئت نمایندگان این اتاق تعیین شدند.

این انتخابات با حاشیه‌های فراوانی همراه و برای مدتی به نقل بسیاری از محافل در این شهرستان تبدیل شده بود.

در این بین بسیاری از مسئولان محلی شهرستان گرفته تا مسئولان اتاق ایران در این مدت تلاش‌های زیادی برای رفع این اختلافات در بین اعضای اتاق خرمشهر را انجام دادند که بی نتیجه ماند.

آغاز این اختلافات نیز از اعلام نتایج انتخابات هیئت نمایندگان این این اتاق کلید خورد و با گذشت بیش از دو سال همچنان ادامه دارد.

از یک سو عده‌ای از کاندیداها اعتقاد دارند که تخلفات گسترده‌ای در جریان شمارش آرا انجام و در نتیجه  افرادی به ناحق وارد هیئت نمایندگان شدند.

در سوی دیگر اما تعدادی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی اعتقاد دارند انتخابات در سلامت کامل برگزار و افراد معترض فقط به دلیل رای نیاوردن این گونه اظهاراتی را انجام می‌دهند.

در این راستا پیگیری‌های گسترده‌ای از سوی اعضای معترض انجام و سرانجام پس از دو سال و شش ماه رای دادگاه در خصوص پرونده انتخابات هیئت نمایندگان خرمشهر صادر شد.

بر اساس این رای که سند آن نیز در اختیار دفتر خبرگزاری فارس خوزستان رسیده است دادگاه بر دست‌کاری در نتیجه انتخابات صحه گذاشته و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر به عنوان متهم شناخته و به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

افرادی به ناحق به عضویت هیئت نمایندگان در آمده‌اند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در انتخابات اسفندماه 89 اتاق خرمشهر دو گروه برای کسب اکثریت آرا در تلاش بودند.

طاهر سلیمانی افزود: گروه کار و توسعه گروهی بود که برنامه‌های بسیاری را به‌منظور توسعه تجارت در خرمشهر داشت و موفق شد در انتخابات برگزار شده 12 نفر از اعضای خود را به هیئت نمایندگان برساند.

وی ادامه داد: انتخابات در حضور مسئولان فرمانداری، اداره صنعت و معدن و دادگستری برگزار و در همان روز آرا سه بار شمارش شدند که در نتیجه 12 نفر از گروه کار و توسعه موفق به کسب اکثریت آرا شدند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر تصریح‌ کرد: بعد از سه روز افرادی که موفق به کسب رای نشدند، به نتیجه اعتراض کردند و قرار بر شمارش مجدد آرا شد.

سلیمانی اضافه‌کرد: در حالی که طبق قانون، آراء باید پس از شمارش پلمپ می‌شدند با اهمال‌کاری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر آرا پلمپ نشده و در نتیجه  در بازشماری آراء، رای پنج نفر از اعضای کار و توسعه با اختلاف فاحشی نسبت به شمارش اول کاهش و افرادی که موفق به رای آوردن نشده بودند در بازشماری دوم صاحب کرسی هیئت نمایندگان اتاق شدند.

وی خاطرنشان‌ کرد: پس از این اعضای گروه، کار و توسعه به نتیجه اعتراض و پیگیری‌های لازم نیز انجام شد که در نهایت مشخص شد در فاصله شمارش اول تا بازشماری دوم، آرا دچار دست‌خوردگی شده و حکم مجازات برای رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر صادر شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر افزود: با اعلام این رای مشخص شده است که در انتخابات هیئت نمایندگان خرمشهر تخلفات گسترده‌ای انجام و افرادی به ناحق وارد هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر شدند.

سلیمانی ادامه داد: در نتیجه از مسئولان هیئت عالی نظارت تقاضا داریم تا نسبت به ابطال انتخابات در خرمشهر و برگزاری انتخابات میان دوره و یا استناد به شمارش اولیه آرا و حذف افرادی که به ناحق به هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه راه یافتند، اقدام کند.

تخلف محرز و منتظر رای هیئت عالی نظارت هستیم

جواد سعیدی یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر که در شمارش اولیه موفق به کسب اکثریت آرا شد و در بازشماری دوم تعداد آرای وی به شکل قابل توجهی کاهش و از عضویت در هیئت نمایندگان بازماند نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: نتیجه شمارش اولیه انتخابات اتاق خرمشهر در ماهنامه اتاق ایران مندرج و اسامی افرادی که موفق به کسب اکثریت آرا شدند در سایت اتاق ایران نیز منتشر شد.

وی افزود: اما متاسفانه به یکباره در بازشماری آرا، اختلافی فاحش در آرا افراد در مقایسه با شمارش اولیه ایجاد شد.

سعیدی تصریح‌کرد: این در حالی است که تعداد آرا ماخذوه 246 رای بود و این اختلاف بین شمارش اول و بازشماری آرا غیرقابل قبول است.

وی اضافه‌کرد: در بازشماری آرا در بار دوم بنده یکی از افراد ناظر بر بازشماری بودم و به عینه مشاهده کردم که در تعدادی از آرا دست‌خوردگی شده و نام برخی از اعضای گروه کار و توسعه خط خورده و نام افرادی دیگر درج شده بود.

سعیدی خاطرنشان‌کرد: پس از پیگیری بیش از دو سال در این خصوص تخلف از سوی دادگستری خرمشهر محرز اعلام و رای نیز صادر شده است.

وی گفت: در خصوص وضعیت هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی پس از این رای نیز منتظر اعلام نظر هیئت عالی نظارت کشور هستیم.

سعیدی تصریح‌کرد: بر این اساس رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر به جرم معاونت در جرم و جعل سند به پرداخت 12 میلیون ریال جزای نقدی و شش ماه حبس محکوم شد که باتوجه به سیاست زندان‌زدایی حکم حبس وی به جزای نقدی تبدیل شد.

وی افزود: حق بنده و چهار نفر دیگر از افرادی که رای آنها با دست‌خوردگی کاهش یافته بود ضایع شده و از هیئت عالی نظارت کشور می‌خواهیم تا رای خود را در این خصوص صادر و از حق ما دفاع کند.

هیچ رایی مبنی بر ابطال انتخابات به اتاق اعلام نشده است

در سوی دیگر اما برخی از اعضای اتاق بازرگانی هرگونه تخلف در انتخابات را رد و بر صحت انتخابات برگزار شده، تاکید می‌کنند.

ماجد مطوریان عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر یکی از این افراد است.

وی در خصوص انتخاب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شهرستان با صحت و سلامت کامل برگزار شد.

مطوریان افزود: در این بین تعدادی که کاندیدا بودند، به دلیل اینکه رای نیاوردند اوضاع را بر هم زده و انتخابات را تقلب عنوان کردند.

وی تصریح کرد: این افراد به دادگاه شکایت کرده و خواهان رسیدگی به روند این انتخابات شدند و چون خود رای نیاوردند انتخابات را تقلب دانستند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر همچنین عنوان کرد: اتاق بازرگانی با هیچ مشکلی روبه رو نیست، هیئت نمایندگان مشغول به کار هستند و هیچ رایی تاکنون از دادگاه به اتاق اعلام نشده است.

وی ادامه داد: در واقع بحث تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی توسط دعوایی شخصی بوده بین کاندیداهای که رای نیاورده‌اند و هیئت نظارت که هیچ صحت قانونی نیز ندارد. 

یک خبر از آبادان

 

معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان:
منطقه آزاد اروند امتناعی به جلسات شورای سلامت نمی‌کند 

معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: منطقه آزاد اروند امتناعی به جلسات شورای سلامت در این شهرستان نمی‌کند.

خبرگزاری فارس: منطقه آزاد اروند امتناعی به جلسات شورای سلامت نمی‌کند 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، مرتضی جعفری ظهر امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت‌ غذایی آبادان که با حضور مسئولان این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: یکی از این مصوبات این شورا در خصوص مسقف‌کردن کانال‌های دفع آب در شهرستان بود که باید توسط شهرداری انجام می‌شد.

معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: متاسفانه در این خصوص تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.

جعفری تصریح‌کرد: یکی دیگر از مصوبات نیز در خصوص انتقال ترمینال برون شهری بود که قرار بود شهرداری بسترهای لازم برای این کار را فراهم کند.

وی اضافه‌کرد: برخورد با احشام سرگردان در سطح شهر و اخذ مجوز از دادستانی برای ذبح آنها از دیگر مصوباتی بود که شهرداری متولی آن بود.

معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان خاطرنشان‌کرد: همچنین رسیدگی به وضعیت فاضلاب منطقه احمدآباد مصوبه دیگر جلسه قبل بود که خوشبختانه در این خصوص اقدامات مناسبی از سوی شهرداری و مسئولان آبفا انجام شده است.

جعفری افزود: آغاز به کار مجدد ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد در آبادان نیز از دیگر مصوبات جلسه گذشته بود که تنها شهرداری آبادان گزارش کار خود را ارسال کرده و شهرداری‌های اروندکنار، چوئبده، منطقه آزاد اروند و پالایشگاه تاکنون گزارشی از اقدامات خود در راستای اتلاف سگ‌های ولگرد ارائه نکرده‌اند.

وی تصریح‌کرد: دیگر مصوبه جلسه قبل در زمینه وضعیت نامناسب بهداشتی در برخی از نقاط زیر محدوده منطقه آزاد اروند است.

معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه‌کرد: با وجود اینکه از منطقه آزاد برای حضور در این جلسات دعوت می‌شود متاسفانه مسئولان این سازمان امتناعی به این جلسات نمی‌دهند.

جعفری خاطرنشان‌کرد: در حالی که باید محدوده منطقه آزاد اروند یک منطقه نمونه باشد اما شاهد وضعیت بسیار نامناسبی در برخی از این نقاط هستیم.

وی گفت: باتوجه به غیبت مسئولان منطقه آزاد در سه جلسه پیاپی شورای سلامت اقدامات قانونی لازم در این خصوص را انجام خواهیم داد. 

یک خبر از ماهشهر

 

دادستان ماهشهر خبر داد
کشف 47 کیلوگرم مواد مخدر در ماهشهر 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر از کشف 47 کیلوگرم مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 47 کیلوگرم مواد مخدر در ماهشهر 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری خوزستان، رضا ابوالحسنی اظهار کرد: به دنبال گزارشات رسیده مبنی بر ورود محموله مواد مخدر از استان هرمزگان به خوزستان، سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از اخذ مجوز و ارشادات لازم از سوی مقام عالی قضایی، وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: مأموران در یک عملیات ضربتی، تعداد دو دستگاه خودروی سواری از نوع پژو 405 و سمند در محور ماهشهر هندیجان متوقف و از خودروی سمند، مقدار 47 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف کردند.

ابوالحسنی افزود: قاچاقچیان قصد داشتند با استفاده از خانواده خود که سرنشین این خودروها بودند، مأموران را گمراه کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر اضافه‌ کرد: در حال حاضر دو نفر به اتهام حمل و جابه جایی این مواد، دستگیر و با صدور قرار بازداشت روانه زندان شدند.

ابوالحسنی خاطرنشان‌ کرد: یکی از قاچاقچیان به هویت «ح.پ» دارای سوابق متعدد کیفری است و اخیراً به اتهام حمل 200 کیلوگرم مواد مخدر در یکی از استان‌های همجوار بازداشت شده بود و هنگام دستگیری در این عملیات، در مرخصی از زندان به سر می‌برده است.

اخبار استانداری خوزستان

 

استاندار خوزستان:
نرخ بیکاری در خوزستان براساس خوداظهاری ۲۷ درصد است 

استاندار خوزستان گفت: آمار بیکاری در خوزستان براساس خوداظهاری ۲۷ درصد است.

سید جعفر حجازی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: ثروت کشور‌‌‌ همان فعالیتی است که با کار و تولید به دست می‌آید نه پول فروش نفت، و متاسفانه جامعه ما چه در بخش تولید از این ثروت بی‌بهره است.

وی به آمارهای غلطی که در یک سایت در زمینه اعلام نرخ بیکاری درج شده بود اشاره کرد و ادامه داد: سیاه‌نمایی، خراب کردن و پائین آوردن سطح استان تأثیری در قضیه ندارد و ملاک آماری است که از مرکز آمار خارج می‌شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در بعضی از رسانه‌ها رشد اقتصادی را منفی بیان کرده‌اند در حالی که ممکن است رشد اقتصادی به صفر برسد اما منفی بودن آن اشتباه است.

وی عنوان کرد: اگر شغل رایج در منطقه‌ای کشاورزی باشد برای ارائه آمار بیکاری و اشتغال باید فصول بیکاری، زمان درو و تمام این مفاهیم را لحاظ کرد و اگر مشاغل رایج در جامعه و منطقه‌ای، مشاغل صنعتی باشد شرایط آن را هم باید لحاظ کرد.

حجازی اضافه کرد: اگر برای آمار نرخ بیکاری، استخدام شغل مستمر حقوق بگیری را در نظر بگیریم با رشد 30 درصدی آمار بیکاری مواجه می‌شویم اما اگر یک دستفروش را هم شاغل حساب کنیم آمار بیکاری به 10 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به آماری که مربوط به سه ماهه زمستان سال گذشته تصریح کرد: بر اساس اینکه فرد روزانه دو ساعت کار کند آمار بیکاری حدود 11 درصد است. 

* زنگ خطر افزایش مشاغل خدماتی در خوزستان

استاندار خوزستان با بیان اینکه استان‌های ایلام، لرستان و کهگلویه و بویر احمد از نظر بیکاری بسیار بد‌تر از خوزستان است گفت: بر  اساس آمار سال 90 بیکاری در خوزستان 9.4 درصد بود که از میانگین کشوری پائین‌تر است.

وی بیان کرد: اگر آمار بیکاری را براساس افراد شاغل از طریق بیمه در نظر بگیریم حدود 17 تا 18 درصد است.

حجازی اذعان داشت: آمار بیکاری براساس خوداظهاری در خوزستان حدود 27 درصد است زیرا فرد شغل‌های موقتی را که از طریق آن کسب درآمد می‌کند به حساب نمی‌آورد و خود را بیکار می‌داند.

استاندار خوزستان به آمار بیکاری در اسپانیا اشاره کرد و ابراز داشت: از زمانی که اوضاع اقتصادی در جهان رو به رکود رفت نرخ بیکاری در اسپانیا به 12 درصد رسید، چراکه 80 درصد درآمد این کشور از طریق گردشگری است و حال که گردشگری افت کرده، آمار بیکاری بالا رفته است.

وی ادامه داد: مانند این است که وضع مالی مردم ایران بد شود و نتوانند به مسافرت شمال و مشهد بروند و افراد بسیاری که شغلشان وابسته به وجود مسافران است بیکار می‌شوند.

وی در پایان عنوان کرد: در خوزستان شغل‌های خدماتی نسبت به کشاورزی و تولید بالا رفته است و این مسئله یک زنگ خطر است که نباید اجازه دهیم با توجه به ظرفیتی که در استان ما وجود دارد خدمات بالا برود. 

اخبار انتظامی خوزستان

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان خبر داد

کاهش تصادفات خوزستان به دلیل افزایش آموزش‌های عمومی  

خبرگزاری تسنیم: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان از کاهش چشم‌گیر تصادفات استان به دلیل افزایش آموزش‌های عمومی خبر داد.عادل مجدمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار کرد: باید آموزش‌های همگانی از قانون‌های راهنمایی و رانندگی را در دستور کار قرار دهیم و به این دلیل نیازمند همت بلندی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تصادفات در خوزستان کاهش چشم‌گیری دارد، گفت: در بخش تصادفات آمار‌ها کاهش چشم‌گیر تصادفات را نشان می‌دهد و اجرای قانون اصلی‌ترین دلیل این کاهش چشم‌گیر است.

مجدمی با تاکید بر اینکه کاهش چشم‌گیر تصادفات سبب افزایش ایمنی راه‌ها شده است، گفت: در چهار ماه نخست امسال میزان تصادفات کاهش داشته است و به این دلیل باید کوشید این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان با تاکید بر کاهش تصادفات منجر به فوت افزود: در خوزستان تصادفات منجر به فوت در چهارماه نخست سال تا 33. 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کاهش تصادفات جرحی و منجر به بستری در بیمارستان گفت: در چهارماه نخست امسال آمار‌ها در این بخش با کاهش 2 درصدی مواجه شده است.

مجدمی با تاکید بر اینکه تصادفات خسارتی نیز کاهش یافته است، افزود: در بخش تصادفات خسارتی با کاهش 14. 1 درصدی مواجه بوده‌ایم که در نوع خود دستاوردهای بزرگی به شمار می‌آیند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان با اشاره به آمارهای اعلام شده در این زمینه گفت: این آمار‌ها مقایسه تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در خوزستان در چهارماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. 

تصاویر روز رسانه ها

 

حدیث روز

 

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله در حدیثی گران بها چهار نشانه افراد و انسان‌های تنبل را برشمرده‌اند.
مشرق- رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند:
نشانه‏‌های تنبل، چهار چیز است: به اندازه ‏ای (در کار) سستی می‌‏ورزد که به کندی و تفریط می‏‌گراید، و چنان کندی می‏‌کند که (اصل کار را) فرو می‏‌گذارد، و چندان فروگذاری می‌کند که گنه‏کار می‌شود، و دل مرده است.»

متن حدیث:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: عَلامَةُ الْکَسلانِ اَرْبَعَةٌ: یَتَوانی حَتّی یُفرِّطَ وَ یُفَرِّطُ حَتّی یُضَیِّعَ وَ یُضَیِّعُ حَتّی یَأثمَ وَ یَضْجَرَ.


«بحارالانوار، جلد1، صفحه 122»

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه عبری معاریو از طرح نتانیاهو برای "مقابله با لبخند روحانی" خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، نخست وزیر اسرائیل برای بی اثر ساختن اقدامات حسن روحانی در نیویورک طرحی با نام "مقابله با لبخند روحانی" اجرا خواهد کرد.
نتانیاهو به دنبال دیدار با مقامات آمریکا و دیگر سران کشورهای جهان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است تا بتواند اثر دیدارهای حسن روحانی را در آمریکا از بین ببرد.
یکی از ابعاد دیگر این طرح، به کمک رسانه های آمریکا اجرا خواهد شد. نتانیاهو در پی انجام مجموعه ای از مصاحبه ها با شبکه های آمریکایی در طول سفرش به نیویورک است.
برنامه جدید نتانیاهو پس از گفتگوی حسن روحانی رئیس جمهور ایران با شبکه NBC طراحی شده است.
گفتگوی روحانی بازتاب های بسیاری مثبتی را در سراسر جهان داشته است.
پس از مصاحبه مذکور، کاخ سفید اعلام کرد که احتمال دیدار اوباما با حسن روحانی وجود دارد.
 
 
 
 
 
ایران میانجی گر مناسبی در سوریه نیست چراکه به شدت درگیر حمایت سیاسی و نظامی از حکومت بشار اسد است. ما همگی از حضور ایران در کنار حکومت سوریه آگاهیم و زمانیکه می گویم حمایت، تنها از حمایت سیاسی سخن نمی گویم بلکه حمایت نظامی هم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کونا نوشت: یک مقام ارشد دولت فرانسه گفت که ایران میانجی گر مناسبی در سوریه نیست چراکه به شدت درگیر حمایت سیاسی و نظامی از حکومت بشار اسد است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، فیلیپ لالیوت سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: ما همگی از حضور ایران در کنار حکومت سوریه آگاهیم و زمانیکه می گویم حمایت، تنها از حمایت سیاسی سخن نمی گویم بلکه حمایت نظامی هم است.

وی گفت: ایران حتی این حضور خود را در نبرد قصیر در غرب سوریه به رسمیت شناخت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: نیروهای خارجی و نیروهای ایران در این نبرد بزرگ شرکت داشتند.
وی اشاره کرد که برای حل این بحران، ما نمی توانیم انتظار ایفای نقش از کشوری را داشته باشیم که در آن بحران نقش دارد .
لالیوت افزود: یک میانجی گر به معنای حقیقی کلمه باید "بی طرف" باشد و مواضعی اتخاذ کند که متمایز از مواضع طرف های درگیر باشد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: ایران باید اثبات کند که می تواند در پروسه و روند صلح سودمند باشد.
 
 
 
امانپور می گفت، او نخستین فردی است که توانسته با حسن روحانی مصاحبه داشته باشد. حتی روابط عمومی سی ان ان در توییتر اعلام کرد: کریستین امانپور نخستین گفنگو با روحانی را در طول سفر به امریکا خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مصاحبه "آن کاری" با حسن روحانی رئیس جمهور ایران بدون شک بزرگترین فرصت در دوره ی کاری او از زمان اخراجش از برنامه "امروز" در سال 2012 بود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این مصاحبه نخستین گفتگویی بود که یک روزنامه نگار غربی پس از پیروزی روحانی در انتخاب ریاست جمهوری انجام داده است.

کاری گفته است که این نخستین مصاحبه در نوع خود طی سال های اخیر بوده است.

بعلاوه، "کاری" توجهات را از کریستین امانپور روزنانه نگار ایرانی تبار سی ان ان که گفتگوی خود با روحانی را در هفته ی آتی تبلیغ کرده بود، منحرف کرد.

این مصاحبه پس از پخش، تیتر نخست بسیاری از روزنامه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز شد.

کریستیانا امانپور گفته بود که روحانی در زمان سفر به نیورک با سی ان ان مصاحبه خواهد داشت.

در حقیقت، "آن کاری" رو دست بزرگی به سی ان ان و همکار ایرانی تبار خود زد، چراکه طی هفته های اخیر سی ان ان بارها از مصاحبه خود با رئیس جمهور ایران خبر داده بود. امانپور می گفت، او نخستین فردی است که توانسته با حسن روحانی مصاحبه داشته باشد.

حتی روابط عمومی سی ان ان در توییتر اعلام کرد: کریستین امانپور نخستین گفنگو با روحانی را در طول سفر به امریکا خواهد داشت.آن کاری با حضور در برنامه آندار میچل شبکه ی NBC توضیحاتی در خصوص مصاحبه با روحانی ارائه داد.

کاری گفت: مصاحبه در خصوص مسائل مختلف بود و نسبت به گفتگویی که با احمدی نژاد داشتم بسیار متقاوت بود.وی افزود: روحانی گزافه گویی نداشت و بیشتر لحن آشتی جویانه داشت.

خبرنگار شبکه NBC اضافه کرد: روشن بود که روحانی و تیمش، سفر او به نیویورک و حضور در سازمان ملل را فرصتی بزرگ برای بهبود روابط با غرب می بینند.اندرا میچل اقدام آن کاری در مصاحبه با روحانی را کودتایی علیه امانپور دانست.ا
 

 

اگر به صحبت‌های مقامات آمریکایی و حتی شیوخ خلیج فارس در دیدار با پوتین و لاوروف توجه کنیم، به برخی پیشنهادات قابل تامل برمی‌خوریم؛ حال سوال اینجاست، چرا با وجود چنین پیشنهاداتی پوتین پشت اسد را خالی نمی‌کند!؟ انگیزه‌های روسیه از رد پیشنهادات مالی اغواکننده چیست؟
گروه گزارش ویژه مشرق - "سوریه" دیگر تنها نام یک کشور نیست؛ نام رمزی است که اختلافات ریشه‌ای بین ابرقدرت‌ها را با جرقه‌ای برافروخته و مشکلات پنهان آنان را آشکار ساخته است.

اگر به بحران سوریه نگاه کنیم درمی یابیم که این بحران به موضوع اول ‌دستگاه های امنیتی - اطلاعاتی کشورهای غربی و منطقه تبدیل شده است. که از جمله این کشورها می توان به تقابل روسیه با غرب و آمریکا پرداخت.


در ابتدای بحران در سوریه نگاه روسیه نگاهی ناظر و خنثی و حتی گرایش‌هایی در جهت حمایت از تحولات داخلی و دادن آزادی‌های مدنی و اعطای دمکراسی در سوریه داشت. به تدریج که بحران شدت گرفت و صف بندی ها در درون سوریه مشخص شد روسیه تلاش کرد نقش ناظر و میانجی گر را در مقابل کشورهای دیگر بازی کند. در این بین روسیه تلاش کرد نقش بین المللی خود را افزایش دهد و در دوره ای میزبان مخالفان سوریه بود و در اجلاس های بین المللی مشارکت می کرد. اما اقدامات در سوریه فراتر از تحولات داخلی بین جماعت ناراضی و حاکمیت بود و دسته بندی ها در سوریه مشخص تر شد و کشورهای عرب که حامی سیاست های غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند دخالت های بیشتری داشتند و فشارها نیز بر سوریه بیشتر شد. همزمان با این موضوع نقش روسیه در کنار چین و ایران پررنگ تر شد و ایفای نقش آن بیشتر گشت.

پس از طرح حمله شیمیایی موضوع حساس شد و روسیه موضع گیری هایی محکم تر نسبت به دوره های قبل ایراد کرد؛ و اگر به مواضع مقامات روسیه توجه کنیم می بینم که در برخی موارد حتی از خود دولت سوریه واکنش جدی‌تر و سریع‌تری دارد.


برای مثال می بینیم رسانه‌های روسی در همان ساعات اولیه، خبر پرتاب موشک به سواحل مدیترانه را انعکاس می‌دهند، حتی مقامات روس نیز سریع‌تر از دولت سوریه واکنش نشان داده تا طرف غربی بفهمد که تمام حرکاتشان رصد خواهد شد.

و یا با پر رنگ شدن موضوع سلاح شیمیایی در سوریه، بازهم این رسانه های روسی هستند که تصاویر ماهواره‌ای از عامل حملات شیمیایی منتشر کردند تا از این طریق بار روانی را از دوش دولت روسیه بردارند.


چرا روسیه پشت بشار اسد را خالی نمی‌کند؟
اگر به صحبت‌های مقامات آمریکایی و حتی شیوخ خلیج فارس در دیدار با پوتین و لاوروف توجه کنیم، به برخی پیشنهادات قابل تامل برمی‌خوریم؛ حال سوال اینجاست، چرا با وجود چنین پیشنهاداتی پوتین پشت اسد را خالی نمی‌کند!؟ انگیزه‌های روسیه از رد پیشنهادات مالی اغواکننده چیست؟

دلایل حمایت روسیه از سوریه

* از بین بردن نظام تک‌قطبی آمریکا

آمریکایی‌ها در طول تاریخ به دنبال این بودند که خود را به عنوان کدخدای جهان معرفی کرده و نظام تک قطبی را پیاده کنند.

تقریبا از اوایل قرن بیست و یکم این صحبت در بین نظریه پردازان روابط بین‌الملل هست که آیا واقعا دنیا یک قطبی شده و آیا اساسا پدیده قطب در دنیای امروز مطرح است؟ آیا هنوز هم می‌شود از مفاهیمی مانند موازنه قوا صحبت کرد؟ به نظر می‌رسد اتفاقاتی که درباره مساله سوریه و بعضی مسائل دیگر در روابط بین قدرت‌های بزرگ پیدا شده به نوعی می‌تواند به ما نشان دهد که دنیایی به نام دنیای تک قطبی واقعا مطرح نیست و ما نمی‌توانیم در مسائل بین‌المللی از سیستم تک‌قطبی سخن بگوییم.


تحولات اخیر خاورمیانه و به‌ویژه مسائلی که اخیرا در مورد سوریه به وقوع پیوست نشان داد که در دنیای امروز نظام تک قطبی وجود ندارد چرا که بسیاری از خواسته‌هایی که ایالات متحده آمریکا در عرصه بین‌المللی دنبال می‌کند و یا نظرات و ایده‌هایی که مطالبه کرده در عمل به نتیجه نرسیده است.

روسیه ‌به صورت صریح در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی خود، به این امر اذعان دارد و در مواضع و اظهار‌نظرهای پوتین و مقامات روس در سال‌های اخیر نیز این را دید‌ه‌ایم که نظم تک قطبی و یک‌جانبه‌گرایی را در عرصه بین‌الملل نمی‌پذیرند و در این چهارچوب، چین را نیز در کنار خود می‌داند.

روسیه در قضیه سوریه به دنبال فروپاشی نظام تک قطبی آمریکا و درصدد است تا به دولت آمریکا بفهماند باید به نظام چند قطبی دنیا احترام بگذارد.

مقامات روس برای اثبات این ادعای خود حاضرند از هیچ تلاشی برای ابقای بشار اسد دریغ نکنند و با ارائه پیشنهاداتی به مجامع بین المللی همواره خود را به عنوان "قدرت راه حل" مطرح سازند.

"هنری کسینجر" مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در پاسخ به پرسش تلویزیونی سی ان ان درباره انگیزه روس ها در توافق اخیر با آمریکا بر سر سوریه گفت: "به باور من پوتین نمی خواهد آمریکا به صورت یکجانبه تعیین کننده روند تحولات در منطقه باشد."


* مدیریت امنیت در خاورمیانه

"خاورمیانه" به عنوان منطقه استراتژیک و اقتصادی جهان همواره جایگاه خاصی در معادلات بین‌المللی داشته که اگر به سایقه آن نگاه شود در خواهید یافت نقش روسیه در آن کم و کمتر شده و در عوض نفوذ غرب و آمریکا در کشورهای خاورمیانه روز به روز در حال افزایش است.

تغییر معادلات قدرت پس از فروپاشی شوروی جهان را عرصه مانور آمریکا نمود. اشغال افغانستان و عراق به بهانه حضور طالبان که خود عامل ایجاد آن بودند و همچنان وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق که آثاری از آن یافت نشد، همگی پوششی برای توجیه سلطه و تک تازی آمریکا بود.

با توجه به مواضع شیوخ خلیج فارس می بینید که آنان نیز به مانند عروسک‌هایی در دستان آمریکا و غرب هستند که منافع آنان را تامین می کنند.

دیدار پوتین با بندر بن سلطان
روسیه سعی دارد با توجه به جایگاه حساس ایران و سوریه، در معادلات خاورمیانه جدید نقش ایفا کند و سهم خود را از بابت این تحولات بگیرد و نشان دهد خارج از اراده روسیه معادله‌ای شکل نخواهد گرفت.

در واقع سوریه نقطه ای بوده که روسیه باید تصمیم می‌گرفت یا به حمایت خود از سوریه و ایستادگی در مقابل تمایلات یک‌جانبه غرب ادامه دهد یا چشم خود را ببند. اگر روسیه در مقابل این موضوع کوتاه بیاید و حالت ناظر و خنثی را پیشه کند در کار تغییر معادله به نغع نیروهای تکفیری آینده سیاسی روسیه در منطقه از نظر استراتژیک به شدت با تهدید و خطر روبر خواهد شد. روسیه دیگر نمیتواند نظر کشورهای خاورمیانه را به عنوان یک دوست و همسایه و همپیمان استراتژیک مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین روسیه تصمیم می گیرد در مقابل تمامیت خواهی و زیاده خواهی ایستادگی کند. این موضع همچنین می تواند کمک زیادی به احیا نقش نقش سنتی روسیه در نظام بین الملل باشد و قدرتی که از ابرقدرتی به قدرت منطقه ای تبدیل شده بود و سالها گرفتار بود در حال احیا به عنوان ابرقدرت باشد. یعنی سوریه محلی برای احیا روسیه است.


از طرفی دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت روسیه از اسد ریشه در نگرانی عمیق این کشور از گسترش اسلام سلفی‌ـ‌وهابی به جمهوری‌های سابق شوروی در قفقاز و آسیای مرکزی و جمهوری‌های مسلمان‌نشین این کشور دارد. روسیه خود را متحد سوریه نمی‌داند، بلکه سوریه را به عنوان هدف می‌نگرد. روسیه نیز مانند سوریه توسط تروریست‌های سلفی، که از طرف غرب پشتیبانی می‌شوند، ثبات و امنیتش در خطر است.

با هر قتل و کشتار در سوریه، ترس روسیه از سلفی‌ها فزونی می‌یابد. بعد از عملیات‌های تروریستی رادیکال‌های اسلامی در سوریه به طور مشخص مواضعمقامات روسیه در مورد حامیان سلفی‌ها، به خصوص کشورهای عربی از جمله عربستان، تندتر می‌شود ومکرراً تأکید می‌کنند با افزایش خون‌ریزی‌ها رسیدن به توافق مشکل می‌شود.

این موضوع تا جایی پر‌رنگ شد که "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا موضع گرفت و گفت: "منافع روسیه باعث شد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور پیشنهادی را برای حل مسئله سلاح شیمیایی سوریه مطرح کند تا مانع از حمله نظامی شود.
باراک اوباما به روس ها پیشنهاد کرد در حل مسئله شیمیایی سوریه مشارکت کنند. پوتین نه به این علت که آدم خوبی است، بلکه برای حفظ منافع خودش وارد عمل شد. "


سوریه محلی برای احیا روسیه است.


* ترکیبات انرژی و گازی در حوزه مدیترانه و خاورمیانه

بررسی بعد اقتصادی تراژدی سوریه به شفاف‌سازی موضوع کمک خواهد کرد. در واقع، مسئله اصلی تمامی این کشورها و ائتلاف آن‌ها بر علیه دولت سوریه، چیزی جز منابع انرژی و گاز طبیعی - که در حال تبدیل شدن به عمده‌ترین سوخت در قرن بیست ‌ویکم است- نیست. قطعاً غرب مسائل ژئوپلتیکی مرتبط با تولید، حمل و نقل و مصرف گاز را بیش از هر موضوع دیگری در راهبردهای خود مد‌نظر قرار می‌دهد.

در واقع، دوگانه‌ای که غرب بر سر راه آن قرار گرفته این است که خطوط لوله گاز از کدام مسیر به اروپا برسد: از ایران به عراق و سواحل سوریه در دریای مدیترانه یا از قطر و عربستان سعودی به سوریه و ترکیه و سپس اروپا. اتحادیه اروپا به‌خوبی می‌داند که خطوط لوله ناباکو و ترانس آدریاتیک (تپ) و به‌طور کلی کریدور جنوبی، تنها به ذخایر گازی آذربایجان متکی است و این برای کنار زدن روسیه و قطع وابستگی گازی اروپا به این کشور کافی نیست. لذا اتحادیه اروپا شدیداً تمایل دارد به منابع گازی واقع در خلیج فارس نیز دسترسی داشته باشد. سوریه یک حلقه اساسی از این زنجیره است و به دلیل نزدیکی استراتژیک دولت سوریه با ایران و روسیه، غرب پروژه تغییر رژیم را در این کشور به‌صورت جدی و با هر ابزار موجود دنبال می‌کند. جنگی که هم‌اکنون با سوریه به نام «دموکراسی» دنبال می‌شود، هدف اصلی آن نه دموکراسی بلکه هدف‌های ژئوپلتیک این‌چنینی است.


عراق، سوریه و لبنان تا کنون نیاز خود به گاز ایران را اعلام کرده‌اند و با این حال، این خط لوله توانایی این را خواهد داشت که سالانه 20 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر نماید.

خط لوله ایران- عراق- سوریه برای سوریه کاملاً مقرون به صرفه و سودآور است. با این حال، دولت‌های غربی، متحدان آن‌ها در خلیج فارس و ترکیه هیچ تمایلی به اجرایی شدن این پروژه ندارند. این پروژه ترکیه را به‌عنوان گذرگاه شماره یک انتقال گاز به اروپا حذف خواهد کرد و موقعیت ایران را نیز در مقایسه با قطر و عربستان سعودی تقویت خواهد نمود.

همچنین دولت آمریکا برنامه احداث خط لوله جدیدی را تصویب کرده است. این خط لوله، گاز را از قطر به اروپا منتقل خواهد کرد و ترکیه و اسرائیل را نیز دربر می‌گیرد. ظرفیت این خط لوله با توجه به ذخایر گازی خاور میانه، خط لوله مذکور حتی می‌تواند صادرات گاز روسیه به اروپا را نیز به چالش بکشد. تدوین‌کننده این طرح کسی جز فردریک هوف نیست. وی در عین حال یکی از اعضای «کمیته بحران سوریه» در دولت آمریکاست. بر اساس این طرح، خط لوله ذکرشده از قطر شروع شده و با گذشتن از عربستان و اردن، و لذا دور زدن و کنار گذاشتن ایران و عراق، به سوریه می‌رسد. در نزدیکی حمص واقع در سوریه، این خط لوله به شاخه تقسیم می‌شود و یکی از این شاخه‌ها به لاتاکیا، دیگری به طرابلس در شمال لبنان و سومی به ترکیه می‌رود. شهر حمص برای این خط لوله، تقاطع اصلی است و عجیب نیست که شدید‌ترین نبردها در این شهر و همچنین، شهر القصیر در نزدیکی آن صورت می‌گیرد. در واقع غرب و آمریکا به دنبال شکستن انحصار روسیه برای تامین گاز اروپا و همچنین قطع وابستگی ترکیه با گاز ایران هستند.


با توجه به شرایط بوجود آمده، روسیه به خاطر منافع انرژی و اقتصادی خود هیچ‌گاه از یکه تازی در بازار اروپا دست نخواهد کشید و از طریق سوریه راه را برای رقبای خود بسته باقی خواهد گذاشت.


* بی اعتمادی روسیه به غرب

روسیه به هیچ وجه به اقدامات آمریکا در شمال آفریقا و خاورمیانه اعتماد نداشته و ندارد و به رغم این که روسیه در مورد عراق سکوت کرد و یا درباره حمله به لیبی ـ که قطعنامه آن در دوره مدودوف تصویب شد ـ برداشت پوتین این است که همراهی روسیه، باعث شده ‌آمریکا ‌قطعنامه‌ای از شورای امنیت بگیرد و به شکل گسترده‌ای از آن سود جوید و تنها اهداف خود را دنبال کند؛ به همین دلیل برای تصویب قطعنامه ‌علیه سوریه، نه تنها موافقت نکرد، بلکه در دو سال گذشته، به همراهی چین، سه بار قطعنامه علیه سوریه را وتو کرده است.


برداشت روسیه در این باره این است که در سالیان گذشته، به ویژه در مورد عراق و لیبی، منافع منطقه‌ایش از دست رفته و اقدامات آمریکا و متحدین اروپایی‌اش به گونه‌ای بوده ‌که منافع روسیه را نادیده گرفته‌اند و عملیات در عراق و لیبی، باعث کاهش حضور روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا شده است و به همین دلیل، اجازه نمی‌دهد دوباره چنین سناریویی تکرار شود.

[ماجرای دخالت نظامی در لیبی چهره غرب و امریکا را برای روسیه بیش تر از پیش سیاه ساخت.
روسیه در ابتدای بحران لیبی به دلیل رابطه صمیمی با معمر قذافی از مخالفان جدی دخالت نظامی در این کشور بود. اما به مرور زمان از مواضع خود کوتاه آمد تا جایی که به قطعنامه حمله نظامی رای ممتنع داد. البته پس از حمله نظامی بلافاصله این اقدام را محکوم کردند.
آمریکا و غرب در ازای رای ممتنع روس‌ها به آنان وعده داده بودند که منافع روسیه در دولت جدید لیبی را در نظر بگیرند و رابطه صمیمی مسکو- طرابلس آسیب نبیند.
اما پس از حمله نظامی و سرنگونی قذافی ورق برای روس‌ها برگشت و غربی‌ها به هیچ کدام یک از تعهدات خود عمل نکردند.]


سوریه آخرین پایگاه روسیه در سواحل مدیترانه است که به هیچ وجه نمی‌خواهد این پایگاه استراتژیک خود را از دست دهد.
موضوع بی اعتمادی روسیه به غرب که زمان جنگ سرد آغاز شد تا جایی پیش رفت که"سرگئی شایگو " وزیر دفاع روسیه در این رابطه می‌گوید: بی اعتمادی روسیه به غرب مانع برقراری روابط عادی بین دو طرف می شود و این موضوع در آینده به چالش بزرگی برای غرب تبدیل خواهد شد چرا که کشورهای غربی برای برخی از روابط و مناسبات بین المللی خود به حمایت روسیه نیاز دارند.

روسیه دیگر تاوان لیبی جدید را نخواهد داد و به وعده‌های آمریکا در قبال سوریه اهمیت نمی‌دهند.

از طرفی باتوجه به نفوذ روزافزون غرب در سواحل دریای مدیترانه، سوریه آخرین پایگاه روسیه در سواحل مدیترانه است که به هیچ وجه نمی‌خواهد این پایگاه استراتژیک خود را از دست دهد.

این موارد 4سناریو روسیه در قبال حمایت از سوریه بود؛ که البته باید دید دولت روسیه در قبال این سیاست‌های راهبردی پافشاری کرده و یا از اصول خود کوتاه خواهد آمد.


منابع:


http://peace-ipsc.org
http://www.asemanweekly.com/article/1745
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87
http://persian.ruvr.ru/
http://khabaronline.ir/detail/312453/World/middle-east
http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=2080946
http://arabic.rt.com/
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911118000614

اخبار روز خوزستان

 

تعرفه مصرف گاز تغییری نکرده است
اقتصادی  13:58:53 1392/06/27

926-15874-5 کد خبر
 

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: تعرفه مصرف گاز در بخش شهری و ورستایی تغییری نکرده و همان قیمت قبلی است.

ناصر افشین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: تعرفه مصرف گاز پلکانی است و تعرفه هر مشترک با توجه به میزان مصرف در هر ماه محاسبه می‌شود.

وی افزود: اخیراً تعرفه عوارض قانونی مصرف گاز به 100 ریال افزایش یافته است که این تعرفه در 2 بخش شهری و روستایی اعمال می‌شود.

افشین تصریح‌کرد: نرخ عوارض قانونی گاز در سال‌گذشته 50 ریال بوده است.

یک گزارش تصویری از اهواز

 

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز
عکس  17:35:7 1392/06/27

926-4082-5 کد خبر


تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

تولد نوزادان 4 قلو در اهواز / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

اخبار شهرداری اهواز

 

 

صرف ماهانه 2.5 میلیارد تومان قیر برای آسفالت در اهواز
اجتماعی  11:24:0 1392/06/27

926-16414-5 کد خبر
 

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اهواز گفت: در جهت بهبود وضعیت آسفالت خیابان‌ها 6 اکیپ فعال روکش آسفالت و یک اکیپ مکانیزه لکه‌گیری در سطح شهر در حال کار هستند.

 سعید باب‌المراد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: در حال حاضر 2 اکیپ روکش آسفالت در منطقه 4 کوی پردیس، یک اکیپ در سطح منطقه 2، یک اکیپ در منطقه کورش، یک اکیپ روکش در آخر آسفالت در سطح منطقه 7 و یک اکیپ نیز در سطح منطقه 8 مشغول کار هستند.

 وی ادامه داد: همچنین اکیپ مکانیزه لکه‌گیری در مسیر گلستان و در حال حاضر در خیابان 22 بهمن مشغول ترمیم سطوح آسفالتی است و پس از اتمام کار در این منطقه نیز کار خود را در پارک 18 هکتاری کوت‌عبدالله دنبال خواهد کرد.

 مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اهواز گفت: با توجه به تردد شهروندان در طول روز در سطح شهر، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تردد مردم، کار روکش آسفالت و لکه‌گیری معمولا شبانه انجام می‌شود و تنها در خصوص آسفالت‌هایی که در کنار منازل هستند، ممکن است روشنایی نداشته باشیم و شب‌ها نتوان کار کرد که سعی می‌کنیم با کمترین مزاحمت برای شهروندان در روز انجام ‌شود.

 باب‌المراد با بیان این‌که به طور متوسط ماهانه 2.5 میلیارد تومان برای خرید قیر برای آسفالت خیابان‌های اهواز هزینه می‌شود، افزود: تا فروردین 92 برای روکش آسفالت 21 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است و از فروردین تا کنون نیز کارهای بسیاری در زمینه انجام شده و حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده و کار روکش آسفالت و لکه‌گیری تا پایان اصلاح و ترمیم سطوح آسفالتی سطح شهر ادامه دارد.  وی اظهار کرد: با آغاز کار شورای شهر نیز بسیار امیدواریم که کارها در همه حوزه‌ها با شتابی بیش از گذشته ادامه پیدا کند و بتوانیم نیازهای اولیه مردم را برطرف سازیم.

 

 

چرا با هر بارندگی در خیابان‌های اهواز آب راه می‌افتد؟
اجتماعی  11:35:
16 1392/06/27

 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: گرفتگی فاضلاب در شهر علل مختلفی دارد که شکستگی خطوط و ریزش و همچنین رسوب از جمله این عوامل هستند.

 علی‌رضا عالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ  اظهار کرد: با توجه به آب و هوایی در اهواز که داریم، بیشترین میزان بارندگی در این شهر در سال گذشته 210 میلی‌متر گزارش شد و با این شرایط نباید هیچ‌گونه گرفتگی فاضلاب در روزهای بارندگی داشته باشیم.

 وی افزود: با این‌که تامین دستگاه‌های لایروبی جزو وظایف شهرداری نیست ولی بنا به احساس مسئولیتی که کردیم، وارد این بخش از کار شدیم و 4 دستگاه لایروبی خریداری کردیم. عالی‌پور ادامه داد: در اهواز یک‌سوم شبکه فاضلاب فرسوده و یک‌سوم شهر نیز فاقد شبکه فاضلاب است.  وی تصریح کرد: می‌پذیریم که این دو مورد از علل بروز این مشکلات است ولی افزایش ساخت و ساز عمودی را به لحاظ فنی نمی‌توان از علل گرفتگی فاضلاب دانست.

 معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: علت اصلی این مشکلات عدم نگهداری، عدم سرویس و مراقبت از شبکه فاضلاب است.

یک خبر از آبادان

 

جزئیات پلمپ شهربازی سرپوشیده در آبادان
 
کد مطلب : 16365
 
 
امید بن‌عباس، مسئول استانداردسازی مراکز تفریحی اداره کل استاندارد خوزستان با بیان اینکه هر مرکز تفریحی سرپوشیده یا روباز برای تاسیس باید مجوز فعالیت از موسسه استاندارد دریافت کند، اظهارکرد: این تجهیزات قبل و حین نصب و راه‌اندازی، طبق مقررات سازمان ملی استاندارد، باید از سوی نماینده شرکت‌های بازرسی تحت نظارت قرار بگیرد. وی اضافه‌کرد: در این بازرسی‌ها، نحوه نصب، چگونگی فعالیت سیستم‌ها و تجهیزات، حداقل فاصله از دیگر وسایل و ... مورد بررسی قرار گرفته می‌شود و در صورتی که فردی نسبت به این کار اقدام نکند، بدیهی است که بر اساس موارد قانونی با وی برخورد می‌شود.

بن‌عباس با اشاره به پلمپ یکی از شهربازی‌های سرپوشیده آبادان که دارای 30 دستگاه تجهیزات کامپیوتری بود، اظهارکرد: در این پرونده مدیر این شهربازی نه تنها مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد دریافت نکرده بود، بلکه به تذکراتی که در این زمینه از سوی کارشناسان به وی ارائه شده بود نیز بی‌توجه بود تا این که حدود دو سال پیش پرونده‌ای برای وی تشکیل و ضمن پلمپ شهربازی، پرونده به مقام قضایی ارجاع شد. مشاور مدیرکل استاندارد استان خوزستان افزود: سرانجام بر اساس حکم دادگاه، مدیر فروشگاه به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

تصاویر روز رسانه ها

 

یک تحلیل سیاسی

 

پروژه جنگ صلیبی و خبری که به ایران داده شد
ابراهیم متقی
 
 
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۰
 
تحلیلگران تاکنون برداشت‌های بسیار متفاوتی را درباره‌ی ‌اتفاق ۱۱ سپتامبر ارائه داده‌اند. هریک از نظریه‌پردازان می‌کوشند تا مبانی فکری و تحلیلی خود را بر اساس انگاره‌های ذهنی و نشانه‌های عینی تحلیل و تبیین کنند. برخی از ایشان و ازجمله «کاستلز» تلاش دارند تا چنین فرایندی را بر اساس موضوع «قدرت هویت» تحلیل کنند. «هویت» درواقع بخشی از واقعیت‌های کنش اجتماعی شهروندان و نیروهای سیاسی در سال‌های پس از فروپاشی ساختار دوقطبی است. تحلیل‌گران دیگری نیز مقوله‌ی ۱۱ سپتامبر را بر اساس پیامدهای ساختاری، اجتماعی و راهبردی ایجادشده در سیاست بین‌الملل مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
جهان نیوز - ابراهیم متقی: چنین نگرشی، واقعیت‌های عینی در کنش بازیگران سیاسی را منعکس می‌کند. به این ترتیب، مؤلفه‌های هویتی می‌تواند به‌ عنوان پوششی برای تحقق چنین اهدافی در سیاست جهانی مورد استفاده قرار گیرد. نظریه‌پردازانی همچون «تری‌ میسان» به این دلیل اتفاق ۱۱ سپتامبر را «تروریسم دروغین» می‌نامد که محافظه‌کاران سیاست خارجی و امنیتی آمریکا برای مقابله با گروه‌های رقیب از سازوکارهای هویتی الهام گرفته‌اند. تضادهای هویتی می‌تواند زمینه‌های لازم برای جدال‌های راهبردی در سیاست بین‌الملل در دوران پس از جنگ سرد را منعکس نماید.

اگر چنین حادثه‌ای بر اساس پیامدهای ساختاری و کارکردی آن در نظام سیاسی ایالات متحده و ساختار نظام بین‌الملل شکل گرفته باشد، در آن شرایط می‌توان نشانه‌های کاملاً متفاوتی از روایت رسمی ۱۱ سپتامبر در آمریکا و جهان غرب را ملاحظه کرد. بر اساس چنین نگرشی، هر حادثه‌ای را می‌توان بر مبنای پیامدهای راهبردی آن تحلیل کرد.

* بنیادگرایی مسیحی

هر کنش‌گر جمعی ممکن است چندین هویت داشته باشد، اما این کثرت هویت، درواقع به ایجاد زمینه‌های رویارویی می‌انجامد. وقتی جامعه‌ای احساس کند که در وضعیت فقدان تهدید قرار دارد، می‌کوشد تا موجودیت خود را بر اساس معرفی تهدید جدیدی بازتعریف نماید. به همین دلیل است که هویت از یک‌سو سازمان‌دهنده‌ی معناست. معنا به‌منزله‌ی یکی‌شدن نمادین کنش‌گر اجتماعی با مقصود و هدف کنش تلقی می‌شود. از سوی دیگر، بر اساس تفکر جامعه‌شناختی، تمامی هویت‌ها برساخته می‌شوند. مسأله‌ی اصلی نیز همین است که هویت‌ها چگونه، از چه چیزهایی، توسط چه کسانی و به چه منظوری بازتولید می‌گردد؟

از آن‌جا که ساختن اجتماعی هویت، همواره در بستر روابط قدرت صورت می‌پذیرد، گروه‌های هویتی رویکردهای متفاوتی را مورد توجه قرار می‌دهند. در این ارتباط «فرانسیس شافر» -از اصلی‌ترین منابع الهام‌بخش بنیادگرایی مسیحی معاصر در آمریکا- «بیانیه‌ی مسیحی» خود را در سال ۱۹۸۰ منتشر کرد. این بیانیه الهام‌بخش بسیاری از محافظه‌کاران جدید آمریکا بود که از مقوله‌ی هویت برای جنگ تمدن‌ها بهره گرفتند. شافر در بیانیه‌ی مسیحی خود تأکید دارد: «چشم‌انداز مرگ پیش روی ماست. وقتی که ساحل‌های انسان مسیحی غربی را پشت سر می‌گذاریم، فقط دریای سیاه و طوفانی یأس و حرمان را پیش روی خود می‌یابیم که پایانی ندارد، مگر این‌که بجنگیم.»

* جنگ صلیبی برای رستگاری ابدی

بنیادگرایی مسیحی این رویکرد را شکل داده است. بنیادگرایی مسیحی که انعکاس آن را می‌توان در رهیافت «برخورد تمدن‌ها» ملاحظه کرد، یکی از جنبه‌های پایدار آمریکا است. نشانه‌های بنیادگرایی مسیحی را که رویکرد صلیبی دارد، می‌توان در اندیشه‌ی فدرالیست‌های پس از انقلاب مانند «تیموتی دوایت» یا بنیادگرایانی همچون «جدیدیا مورس» یا آخرت‌گرایان ماقبل هزاره‌ای مثل «پیتر رابرتسون» یافت. بیان چنین رویکردهایی است که زمینه‌ی تولید «بنیادگرایی» در آمریکا را به‌وجود می‌آورد، زیرا اولین بنیادگرایان مذهبی که رهیافت‌های سیاسی و راهبردهای امنیتی داشته‌اند، در این کشور ظهور کرده‌اند.

چنین نیروهایی در دهه‌ی ۱۹۸۰ به بعد، رشد قابل توجهی کرده‌اند. نماد چنین رویکردی را می‌توان در اندیشه‌ی سیاسی گروه‌هایی همچون «اکثریت اخلاقی» مشاهده کرد. رویکرد افرادی مانند «جری فالول» درباره‌ی ضرورت مقابله با کمونیست در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ضرورت مقابله با اسلام‌گرایی در دهه‌ی ۱۹۹۰ را می‌توان انعکاس این فرایند جدید دانست که درواقع زیرساخت‌های تروریسم دروغین را در تفکر سیاسی آمریکایی ایجاد کرده است. در دهه‌ی ۱۹۹۰ و به‌ دنبال پیروزی بیل کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۹۲، بنیادگرایی مسیحی که در مقابله با اسلام سیاسی ایفای نقش می‌کند، به صحنه‌ی سیاسی آمریکا وارد شد.

در این دوران تاریخی، شرایط برای ائتلاف مسیحی تحت هدایت «پیتر رابرتسون» و «رالف رید» فراهم شد. چنین مجموعه‌هایی دارای یک‌و‌نیم میلیون عضو رسمی با اعمال نفوذ سیاسی چشمگیری بر رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه هستند. افراد یادشده زیرساخت‌های اندیشه‌ای و جهان‌بینی بنیادگرایی در آمریکا را شکل داده و تلاش دارند تا «رویارویی با دشمن سیاسی» را به ‌عنوان بخشی از «ایمان دینی» منعکس کنند. در اندیشه‌ی بنیادگرایی مسیحی که زیرساخت‌های کنش راهبردی ملاحظه‌کاران جدید در آمریکا را شکل داد، می‌توان نشانه‌هایی همچون پذیرش وحی، الهام از کلام انجیلی، رستگاری فردی از طریق مسیحیت و نقش‌آفرینی راهبردی به ‌عنوان ناجی بشریت را مشاهده کرد. در چنین رویکردی است که کنش سیاسی و مقابله با نمادهای تهدید، زیرساخت‌های رستگاری ابدی را امکان‌پذیر می‌سازد.

* ظهور رنسانس اسلامی

شافر چنین رویکردی را در شرایطی تبیین کرد که از یک‌ سو شاهد ظهور و گسترش موج سوم انقلاب تکنولوژیک موسوم به انقلاب ارتباطات هستیم، و از سوی دیگر، نظام سرمایه‌داری جهانی بر اساس ابزارهای جدید قدرت صنعتی، تکنولوژیک و ابزاری تلاش می‌کند تا شکل جدیدی از کنترل را در نظام جهانی ایجاد کند. در این مقطع زمانی، قرن ۱۴ هجری شمسی به دوران میانه‌ی خود می‌رسد. درواقع دوران تازه‌ای از احیای اسلامی، تزکیه، خلوص و نیروگرفتن -که مشخصه‌ی نقاط عطف تاریخی و رنسانس جدید ایدئولوژیک است- در کشورهای اسلامی ظهور می‌یابد.

چنین فرایندی همانند ایران می‌تواند به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شود، یا همچون اخوان‌المسلمین در سال‌های آغازین دهه‌ی ۱۹۸۰ با سرکوب روبه‌رو گردد. چنین فرایندی می‌تواند مانند الجزایر به یک جنگ داخلی بینجامد، یا مثل سودان و بنگلادش در نهادهای دولتی پذیرفته شود. در چنین شرایطی کشورهایی همچون عربستان سعودی، اندونزی و مراکش در سرمایه‌داری جهانی ادغام شده‌اند، اما همه‌جا مبارزه بر سر هویت فرهنگی و سرنوشت سیاسی قریب به یک میلیارد نفر در مساجد و محله‌های مربوط به شهرهای اسلامی ظهور می‌یابد.

در این دوران، اسلام‌گرایی به‌مثابه هویت بازسازی‌شده‌ای تلقی می‌گردد که دارای برنامه‌ی سیاسی و مرکز و محور تعیین‌کننده‌ی فرایندهای کنش سیاسی و راهبردی است. این فرایند به‌ عنوان سوژه‌های سیاسی قرن ۲۱ شناسایی می‌شود. هویت بازتولیدشده در جهان اسلام، نه‌تنها در تعارض با مدرنیته قرار نداشته، از ابزار مدرنیته نیز برای تحقق اهداف خود بهره می‌گیرد. «راشدالغنوشی» -از روشنفکران رهبری‌کننده‌ی نهضت اسلامی تونس- در جولای ۱۹۹۰ بر این موضوع تأکید کرد که: «تنها راه نیل به مدرنیته، قدم‌گذاردن در راه خودمان است؛ راهی که دین ما، تاریخ ما و تمدن ما برایمان تعیین کرده است.»

* تقابل «هویت مقاومت» با منطق سلطه

هویت‌یابی اسلامی می‌توانست منشأ اصلی اقتدار و بازتولید ژئوپلیتیک جدید در هندسه‌ی قدرت نظام جهانی گردد. هرگونه هویت‌گرایی را باید به‌ عنوان زمینه‌ای در جهت مقابله با بازیگران مسلط در نظام جهانی دانست. از آن‌جایی که نظام سلطه یک نماد فرادستی ساختاری به حساب می‌آید، بنابراین جهت‌گیری فرهنگی رنسانس اسلامی در راستای بازتولید نشانه‌های معنایی و اندیشه‌ای محسوب می‌شود. چنین فرایندی در رویکرد جامعه‌شناختی به ‌عنوان نمادی از هویت «مقاومت» محسوب می‌شود.

هویت مقاومت به دست کنش‌گرانی ایجاد می‌شود که در اوضاع و احوال یا شرایطی قرار دارند که منطق سلطه را بی‌ارزش می‌دانند یا آن را به ‌عنوان نماد فرادستی غیر مشروع تلقی می‌کنند. به همین دلیل است که هویت مقاومت، سنگرهای ایدئولوژیک، هویتی و انگاره‌ای را برای مقاومت و بقاء بر مبنای اصول متفاوت یا متضاد با سازوکارهای فرادستی در نظام جهانی ایجاد می‌کند. اگرچه هویت مقاومت ماهیت فرهنگی دارد، اما گفتمان رسمی واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر چنین فرایندی را در جهت مقابله‌ی خشونت‌آمیز با نمادهای رسمی در نظام جهانی تعریف و تبیین کرده است.

* نشانه‌سازی‌های دروغین برای تهاجم به کشورهای اسلامی

آمریکایی‌ها با ایجاد نشانه‌های دروغین، کوشیدند مشروعیت سیاسی مؤثر برای حمله‌ی نظامی به کشورهای اسلامی را فراهم آورند. چنین اقدامی درواقع در چهارچوب برخورد تمدنی و رویارویی هویتی سازماندهی شد. رهبری جمهوری اسلامی ایران در بیان نشانه‌های چنین فرایندی گفتند:
«چند سال قبل، یکى از رؤساى اروپایى آمده بود تهران و در ملاقات با من، با یک تعبیرى، اشاره‌اى کرد به جنگ مسیحى و مسلمان. من در مخاطبه‌ى با او اظهار تعجب کردم و گفتم مگر بناست جنگى بین مسلمانان و مسیحى‌ها بشود! گفتم مسلمان‌ها انگیزه‌ى جنگیدن با مسیحیان را ندارند. در این صد سال اخیر هم -شاید هم بیشتر- هرچه جنگ در دنیا -جنگ‌هاى بزرگ- اتفاق افتاده است، جنگِ بین خود مسیحى‌ها بوده است؛ جنگ اول جهانى، جنگ دوم جهانى، جنگ‌هاى فرانسه و آلمان؛ اسم آوردم و به او گفتم که این جنگ‌ها بین دولت‌هاى مسیحى بوده و بین مسیحیان و مسلمانان نبوده است. آن وقت تعجب کردم از این که چرا این حرف را مطرح کرد.

بعد از چندى این ماجراى برج‌هاى نیویورک اتفاق افتاد و اظهار نظر رئیس‌جمهور آمریکا که: جنگ صلیبى شروع شده است! این شخصى که مورد بحث ماست -که با من صحبت مى‌کرد- یکى از کسانِ اصلى‌اى بود که پس از بیانات جورج بوش در پروژه‌ى آمریکایى-صهیونیستىِ حمله‌ى به عراق، دخالت مستقیم داشت. من آن‌جا توجه کردم که این حرفى که با من در این‌جا مطرح شده بود، مسبوقِ به یک مذاکره، به یک گفت‌وگو، به یک قرار در بین سران استکبار جهانى بوده است؛ آن کسانى که حلقه‌ى توطئه‌ى امریکایى-صهیونیستى را در مورد خاورمیانه تشکیل داده بودند، که قدم اولشان هم حمله‌ى به عراق بود. آن‌جا معناى آن حرف براى من آشکار شد؛ جنگ صلیبى! جنگ مسلمانان و مسیحیان! البته موفق نشدند.» (۱۳۸۵/۶/۲۷)

* اهداف پشت پرده‌ی گفتمان تروریسم دروغین

دولت بوش با برجسته‌سازی واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر تلاش کرد تا اهداف راهبردی محافظه‌کاران را در حوزه‌ی سیاست خارجی و امنیتی پیگیری کند. می‌توان نشانه‌های سیاست خارجی محافظه‌کاران را که جورج بوش دوم بر آنها تأکید داشت، در انگاره‌هایی ازجمله «استثناگرایی آمریکایی»، «تغییر رژیم»، «یکجانبه‌گرایی»، «هژمونی خیراندیشانه» و «جنگ پیش‌دستانه» دریافت. این مفاهیم و مؤلفه‌ها را باید در زمره‌ی مشخصه‌های سیاست خارجی دولت جورج بوش دانست. در این دوران، محافظه‌کارانی که بر ضرورت برجسته‌سازی اتفاق ۱۱ سپتامبر به ‌دلیل گسترش منازعه در منطقه تأکید داشتند، زمینه‌های حمله‌ی نظامی به افغانستان و عراق و گسترش نیروهای نظامی خود در منطقه را فراهم آوردند.
از سوی دیگر، دولت بوش توانست با اتخاذ راهبردهای جدید، زمینه‌ی بازتولید ساختار امنیتی آمریکا را در قالب جنگ سرد فرهنگی و ژئوپلیتیکی جدید فراهم سازد. به همین دلیل است که «وزارت امنیت سرزمینی» (Department of Homeland Security) در سطح دولت فدرال شکل ‌گرفت. وزارت امنیت سرزمینی که وظیفه‌ی اصلی‌اش حفظ امنیت داخلی کشور آمریکا در مقابل حملات احتمالی تروریستی است، ۱۸۰ هزار کارمند دارد و سومین وزارتخانه‌ی بزرگ آمریکا به حساب می‌آید.

دومین اقدامی را که جورج بوش پس از ۱۱ سپتامبر به انجام رساند، تصویب «لایحه‌ی وطن‌پرستی» (Patriot Act) بود. این لایحه را بلافاصله بعد از اتفاق ۱۱ سپتامبر در کنگره‌ی آمریکا طرح کردند که با رأی بسیار بی‌سابقه‌ای به تصویب رسید. این قانون با الحاق مفاد متعددی به قوانین مربوط به مهاجرت و امنیت، درواقع مقررات مربوط به اقامت، تابعیت، مهاجرت و کنترل شهروندان آمریکایی به‌ویژه مسلمانان را فراهم آورد. این قانون به دستگاه مجریه‌ی آمریکا اجازه داد که آزادانه‌تر از گذشته و در قالب ضرورت‌های امنیتی به اقدامات پیش‌گیرانه و پیش‌دستانه علیه گروه‌های مهاجر و اقلیت‌های دینی داخل آمریکا مبادرت نماید. انعکاس این لایحه را می‌توان در گزارش «ادوارد اسنودان» دریافت. در این گزارش نشان داده شده که چگونه آمریکا از لایحه‌ی میهن‌پرستی در راستای کنترل گروه‌های اجتماعی و حتی مقامات کشورهای دیگر بهره برده است.

اقدام دیگر دولت جورج بوش را باید در راستای بهره‌گیری از راهبرد اقدام پیش‌دستانه دانست. چنین راهبردی جایگزین راهبردهای پیشین همانند «بازدارندگی» و «سد نفوذ» گردید. جنگ پیش‌دستانه را می‌توان در تهاجم نظامی آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت صدام‌حسین به بهانه‌ی امحاء تسلیحات کشتار جمعی این کشور مشاهده کرد. آمریکا چنین الگویی را در سپتامبر ۲۰۱۳ در رابطه با سوریه نیز به ‌کار گرفته است؛ الگویی که بر یکجانبه‌گرایی و اقدامات پیش‌دستانه‌ی آمریکا در راستای تغییر رژیم سوریه تأکید دارد.

چنین فرایندهایی نشان می‌دهد که غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها شکل جدیدی از سازوکارهای راهبردی برای کنترل منطقه‌ای و بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی در این ارتباط تأکید دارند که: «آمریکایى‌ها قضیه‌ى ۲۰ شهریور، یعنى همان ۱۱ سپتامبرِ چهار پنج سال قبل را بهانه‌اى قرار دادند براى این‌که مطامع خودشان را در خاورمیانه پیش ببرند. هدف اصلى آن‌ها هم این بود که بتوانند خاورمیانه‌اى درست کنند بر محور منافع اسرائیل. به تعبیرى که آن روز ما می‌کردیم، خاورمیانه‌اى با پایتختى اسرائیل. این‌طور چیزى مورد نظرشان بود. اشغال عراق و حمله‌ى به عراق، جزئى از نقشه‌هاى این پروژه بود. عراق یکى از ثروتمندترین کشورهاى این منطقه و کشورهاى عربى است؛ کشورى که امروز متأسفانه مردمش این‌طور در فقر و حالت دردآورى زندگى می‌کنند. آمریکایى‌ها می‌خواستند این کشور را در مشت بگیرند -صدام کافى نبود، غیر قابل محاسبه بود- دولتى را در آن‌جا سر کار بیاورند که هم ظاهر مردمى داشته باشد، هم توى مشت آن‌ها باشد. این یکى از قدم‌هاى مهم ایجاد خاورمیانه‌ى جدید بود که باید بر محور منافع اسرائیل به وجود بیاید. آن‌وقت چنین خاورمیانه‌اى می‌تواند ایران اسلامى را در محاصره قرار بدهد؛ هدفشان این بود.» (۱۳۸۶/۶/۲۳)

* ادامه‌ی امنیت‌گرایی در آمریکا

افرادی همچون «گریفین تارپلی» یا «تی یری میسان» بر این باورند که اگرچه محافظه‌کاران با نظریه‌ی توطئه در تبیین موضوعات سیاسی و بین‌المللی مخالفند، اما در عین حال زیرساخت تفکر آنان بر توطئه قرار دارد و هر حادثه‌ای را بر اساس قالب‌های ذهنی و ادراکی خود تحلیل می‌کنند. آنان به همین دلیل رویکرد ایدئولوژیک دارند که نگرشی ضد تاریخی نسبت به فرایندهای بین‌المللی محسوب می‌شود. بدبینی تحلیلی نومحافظه‌کاران نسبت به نیروهای اجتماعی اسلام‌گرا در آسیای غربی، زمینه‌های لازم برای گسترش بحران را به وجود آورده است. برای مقابله با چنین بحران‌هایی، ساختار امنیتی ایالات متحده به گونه‌ی قابل توجهی تقویت شده است.

اگرچه از زمان واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۲ سال گذشته است، اما واقعیت‌های موجود بیانگر آن است که روند امنیت‌گرایی در سیاست خارجی ایالات متحده ادامه یافته است. اندیشه‌های امنیت‌گرا نه‌تنها در تفکر گروه‌های محافظه‌کار و محافظه‌کار جدید بازتولید شده، بلکه چنین رویکردی در ساختار اجتماعی و اندیشه‌های سیاسی حزب دموکرات نیز مورد ملاحظه قرار می‌گیرد. ایالات متحده از آن مقطع زمانی به بعد، از الگوی مقابله‌ی تدریجی علیه نظام‌های سیاسی رادیکال -به تعبیر آمریکا- در آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا بهره گرفته است. در این دوران، تمامی حکومت‌هایی که در دهه‌ی ۱۹۷۰ دارای رویکرد ضد آمریکایی بودند، در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. عراق، ایران، سوریه، افغانستان، لیبی و یمن را می‌توان در زمره‌ی کشورهایی دانست که با تهدید پایان‌ناپذیر گروه‌های محافظه‌کار در آمریکا روبه‌رو شده‌اند.

سخنرانی جورج بوش در کنگره‌ی آمریکا در سال ۲۰۰۲، او در این سخنان، ایران را جزو کشورهای «محور شرارت» نامید.

در این فرایند، اندیشه‌های محافظه‌کاری منجر به فرهنگ سیاسی امنیت‌گرا در آمریکا شده است. نتیجه‌ی این فرایند را نیز می‌توان در سازماندهی نظام سلطه دانست. تفکر ایرانی درباره‌ی تروریسم دروغین بر این موضوع تأکید دارد که: «امروز یک جریانى در دنیا به وجود آمده است که همه دانسته‌اند و شناخته‌اند که این جریان با نظام سلطه مخالف است. ما با اشخاص مسأله‌اى نداریم -اشخاص، مال این طرف دنیا، مال آن طرف دنیا؛ بالا، پایین- مسأله، مسأله‌ى نظام سلطه است. نظام سلطه یعنى چه؟ یعنى آن سازوکارى در دنیا که کشورها و ملت‌هاى دنیا تقسیم می‌شوند به دو قسم: سلطه‌گر و سلطه‌پذیر. حالا بعضى‌ها از همین سلطه‌گران خبیث، این معنا و این مضمون را کتمان و انکار می‌کنند، به زبان نمى‌آورند، اما بعضى هم روى بلاهت ذاتى‌اى که دارند، این را به زبان مى‌آورند؛ مثل آن رئیس‌جمهور قبلى آمریکا که صریح گفت: در قضیه‌ى افغانستان و قضیه‌ى برج‌هاى دوقلو و این چیزها، هر کس با آمریکا نیست، علیه ماست! خب، این حماقت است. سلطه‌گران دنیا رابطه‌شان را با جهان این‌جورى تنظیم می‌کنند.» (سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ۱۳۹۱/۲/۳)  

اخبار استانداری خوزستان

 

استاندار خوزستان در گفت‌وگو با فارس:
جهت‌گیری‌های سیاسی عامل بی‌ثباتی‌های گذشته در استانداری بود 

استاندار خوزستان گفت: زمانی که یک فرد در سمت استاندار مشغول است نباید جهت‌گیری سیاسی داشته باشد چراکه نگاه سیاسی به مسائل استان مشکل‌ساز است و متاسفانه بی‌ثباتی‌های گذشته استانداری ناشی از جهت‌گیری‌های سیاسی بود.

خبرگزاری فارس: جهت‌گیری‌های سیاسی عامل بی‌ثباتی‌های گذشته در استانداری بود
گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

سید جعفر حجازی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در مدت 6 سالی که به عنوان استاندار خوزستان مشغول خدمت بودم بیشترین تلاش این بود که وحدت بین جریان‌های سیاسی، قومی و صنفی ایجاد کنم و خود عامل تفرقه نباشم.

وی با بیان این‌که در این مدت سعی کردم نگاه عادلانه‌ای بین همه بخش‌های جامعه داشته باشم، ادامه داد: در سال‌های گذشته استانداری به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی بی‌ثبات بود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که نگاه سیاسی به مسائل استان مشکل‌ساز استف تصریح کرد: زمانی که فرد در یک سمتی قرار می‌گیرد برای همه مسئول است و باید از همه ظرفیت‌ها برای رعایت عدالت استفاده کند.

تحت فشار گروه‌های مختلف بودم

وی با اشاره به این‌که در این مدت از سمت گروه‌ها و جناح‌های بسیاری تحت فشار قرار گرفتم، گفت: زمانی که مسئولیت ندارم ممکن است که گرایش من به هر سمتی باشد چون نیازی به پاسخگویی به دیگران ندارم اما در زمان داشتن مسئولیت باید این گرایش‌ها و تمایلات را کنار گذاشت و عادلانه فراجناحی رفتار کرد.

حجازی عنوان کرد: یک مسئول نباید رویکرد جناحی داشته باشد چراکه هر زمان که به سمتی گرایش یافت عده‌ای به حق خود نمی‌رسند.

خط قرمز من مقام معظم رهبری است

وی با بیان این‌که باید فارغ از نگاه سیاسی و منفی رفتار کرد، گفت: خط قرمز اینجانب تنها مقام معظم رهبری است و منویات و تدابیر ایشان همواره چراغ راه و راهنمای ما است.

استاندار خوزستان در ادامه اظهار داشت: در حوزه اجرایی نیز سعی کردم که با عدالت محوری رفتار کنم و همه اقشار و گروه‌های جامعه را با یک دید ببینم.

استانداران قبلی زمان کافی برای اجرا نداشتند

وی آسیب‌های ناشی از جنگ را در خوزستان به سه دسته تقسیم کرد و افزود: آسیب کالبدی که ناشی از خرابی‌ها بود در همه دولت‌ها به آن توجه و این خسارات تا حدودی جبران شد.

حجازی آسیب دیگر را اجتماعی دانست و عنوان کرد: این نوع آسیب خود را در آموزش و پرورش و دانشگاه نشان داد که ما در این مدت بسیار روی آن وقت گذاشتیم که باعث تحولات بسیاری در این حوزه‌ها شد و خودباوری در جوانان خوزستانی و خانواده‌هایشان به وجود آمد.

وی به تحولات در حوزه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: در سلامت و محیط زیست نیز تغییراتی در استان ایجاد شده است و توانسته‌ایم چهره استان را از نظر ظاهری عوض کنیم.

استاندار خوزستان آسیب سوم را اقتصادی توصیف کرد و گفت: در دولت‌های گذشته برای جبران این آسیب تلاش‌هایی شد اما به دلیل این‌که مدیریت ارشد استان مداومت نداشت و یک بی‌ثباتی در این زمینه وجود داشت، موفقیتی حاصل نشد.

وی افزود: تفاوتی که در دوران استانداری اینجانب با استانداران قبلی وجود داشت این است که آن‌ها زمان کافی برای اجرا در اختیار نداشتند.

رشد 15 برابری اعتبارات خوزستان در دولت‌های نهم و دهم

حجازی در ادامه به تاثیر مثبت سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و ادامه داد: وقتی رئیس جمهور همه شهرهای استان را در سفر اول از نزدیک دید و فقر و عقب ماندگی را لمس کرد اعتبارات ویژه برای خوزستان قائل شد.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم اعتبارات خوزستان 15 برابر شد در حالی که این افزایش در استان‌های دیگر بین 2 تا سه برابر افزایش یافت.

استاندار خوزستان اشاره کرد: خوزستان در گذشته تولید نداشت و از تولیدات استان‌های دیگر استفاده می‌کرد چراکه نگاه خصوصی در مردم خوزستان بسیار ضعیف بود.

وی خاطرنشان کرد: در یزد، خراسان و اصفهان نگاه مردم به تولید در بخش خصوصی است و کمتر به سمت کار دولتی گرایش دارند در حالی که در خوزستان جوانان به دنبال استخدام دولتی هستند.

حجازی با بیان این‌که خوزستان ظرفیت تجارت را دارد، عنوان کرد: تجارت یکی از ویژگی‌های قبل از جنگ خوزستان بود که اگر الان هم بتوانیم آن را فعال کنیم به‌‌ همان نسبت تولید هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته جلسات مشترکی با تجار و تولید کنندگان برقرار کردیم تا آن‌ها به یکدیگر وصل شوند و بتوانند از ظرفیت یکدیگر برای افزایش تجارت استان استفاده کنند.

استاندار خوزستان به افزایش تجارت با عراق اشاره کرد و گفت: در این مدت مرز چزابه و شلمچه را فعال و به واسطه آن 2 هزار شغل در مرز شلمچه و یک‌هزار شغل در مرز چزابه ایجاد شد.

وی افزود: توسعه ارتباط خوزستان با کشورهای دیگر به گونه‌ای شد که آن‌ها خوزستان و ظرفیت‌های آن را شناختند و برقرای نمایشگاه در این کشور‌ها از دستاوردهای آن است.

حجازی به افزایش تولید در استان اشاره کرد و گفت: البته یک تنگ نظری نسبت به خرید محصولات داخلی استان وجود دارد که باید بازسازی اقتصادی و اجتماعی در این زمینه انجام شود.

ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگاران فارس با سید جعفر حجازی با استاندار خوزستان متعاقباً مخابره می‌شود. 

یک تحلیل اقتصادی

 

نرخ بیکاری در گران‌ترین خطه کشور
نفت در خانه و ما سوسوکنان می‌گردیم 

با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر اینکه مسجدسلیمان نفت‌خیز دومین شهر بیکار استان است انتظار می‌رود در این زمینه تعامل بیشتری از سوی مسئولان کشوری صورت پذیرد.

خبرگزاری فارس: نفت در خانه و ما سوسوکنان می‌گردیم 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، مسجد سلیمان شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان قرار دارد. این شهر به شهر اولین‌ها نیز مشهور است زیرا خیلی از امکانات زندگی شهری برای اولین بار در این شهر بختیاری نشین بوده است. مانند اولین شهر نفتی، اولین زمین تنیس، اولین سینما و ...

اما متاسفانه این منطقه چون بسیاری از مناطق نفت‌خیز جنوب محروم از بسیاری امکانات و مغفول از بی‌شماری اقدامات است که اگر محقق شوند می‌توانند اوضاع اقتصادی منطقه را کاملاً دگرگون کنند. مشکلاتی نظیر نبود امکانات تفریحی و گردشگری، بیکاری، خدمات درمانی مطلوب و در خور شان و به کارگیری نیروهای بومی و در نهایت محدودیت خدمات رفاهی برای شهروندان از جمله مهمترین این بخش‌هاست که مردم را مدت‌های مدیدی است تحت شعاع قرار داده و روند زندگی آنها را مختل کرده است.

در همین راستا مصاحبه‌ای با تنی چند از شهروندان انجام داده‌ایم که در زیر به اختصار می‌خوانید.

 

*بیکاری در مسجدسلیمان بیداد می‌کند

منصور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان اظهار کرد: دو فرزند کوچک دارم و با وجود اینکه مدت‌هاست به دنبال کار می‌گردم اما هیچ کاری در این شهر پیدا نکرده‌ام.

وی عنوان کرد: مسجدسلیمان شهر نفت و گاز است اما با این وجود هر روز اوضاع اقتصادی‌اش نسبت به روز قبل رو به افول می‌نهد.

وی بیان کرد: با این همه ظرفیتی که شهرستان دارد نباید یک شهروند بیکار در مسجدسلیمان وجود داشته باشد اما متاسفانه این منطقه به محل کار افراد غیربومی مبدل شده است.

این شهروند مسجدسلیمانی با اشاره به اینکه مسئولان با گوشه نگاهی می‌توانند مسجدسلیمان را به شهری بی‌نظیر تبدیل کنند خاطرنشان کرد: این شهر بر روی نفت و گاز خوابیده است اما خود از وجود ثروت جاری در منطقه کاملا بی‌بهره است.

*بازدید مسئولان ملی و استانی هم دردی دوا نمی‌کند

دیگر شهروند مسجدسلیمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با وجود اینکه مسئولان استانی و کشوری بارها برای بازدید از این منطقه آمده‌اند اما هیچ گاه دردی از مردم دوا نکرده‌اند و مردم این شهر از لحاظ اقتصادی روز به روز درمانده‌تر می‌شوند.

این کارمند بازنشسته است در ادامه گفت: سه فرزند بیکار دارم که با وجود اینکه کلی هزینه تحصیلشان را داده‌ام اما امروز باید در کمال سهل انگاری مسئولان گوشه نشین شوند.

در ادامه این توضیحات به سراغ مسئولان می‌رویم و صحبت‌های آنان را در خصوص وضعیت اقتصادی منطقه با وجود شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی می‌شنویم.

*مجموعه نفت بیشتر همکاری کند/ یک ریال برای آلایندگی پرداخت نشده است

فرماندار مسجدسلیمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: در مجموع تعامل مسئولان نفت این شهرستان با دستگاه‌های اجرایی مختلف خوب است و توسط شرکت نفت و گاز پروژه‌های مطلوبی چون پل سازی، مدرسه سازی و ایجاد مکان های ورزشی شکل گرفته است.

عبدالله ایزدپناه افزود: البته در بحث گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر در این زمینه هیچ تعاملی از سوی مجموعه نفت مشاهده نشده است که امیدواریم در این بخش نیز وارد کار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان از نیروهای بومی در استخدام‌های نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود گفت: سال گذشته استخدام سراسری از سوی وزارت نفت صورت گرفت که از 200 نفر استخدامی سهم مسجدسلیمان 12 نفر بود در این خصوص ما بسیار انتقاد کردیم زیرا مردم این منطقه با وجود قرار داشتن در معرض آلایندگی‌های ناشی از شرکت نفت و گاز و پتروشیمی حقشان بیشتر از این است.

فرماندار مسجدسلیمان ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی استانداری خوزستان مبنی بر اینکه این شهر دومین شهر بیکار استان است انتظار می‌رود در این زمینه تعامل بیشتری از سوی مسئولان کشوری صورت پذیرد.

وی به بحث پرداخت عوارض آلایندگی توسط شرکت نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تاکنون یک ریال هم از این بابت به شهرداری مسجدسلیمان پرداخت نشده است.

ایزدپناه با بیان اینکه مجموع این شهر درگیر آلایندگی است عنوان کرد: با پرداخت این عوارض باید حداقل شش نقطه از شهر را جابه جا کنیم اما متاسفانه در این زمینه هنوز هیچ کمکی از سوی نفت نشده است.

وی با بیان اینکه این موضوع باید از طریق مسئولان کشوری پیگیری شود خاطرنشان کرد: البته این روند تاثیری در سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد نکرده است و در این منطقه پروژه‌های بزرگی چون توسعه کشاورزی، توسعه دامپروری و گاوداری 2 هزار راسی گاو شیری در دست اقدام است که توسط بخش خصوصی انجام گرفته‌اند.

فرماندار مسجدسلیمان در ادامه با بیان اینکه عمر نفت و گاز مسجدسلیمان یکصد و هشت ساله است بیان کرد: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر مجموعه نفت و گاز و پتروشیمی خدمات بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.

*هیچ حق آلایندگی پرداخت نمی‌شود

شهردار مسجدسلیمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: نفت و گاز و همچنین پتروشیمی تاکنون هیچ عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت نکرده‌اند.

پیمان مولایی تصریح کرد: با وجود پیگیر‌ی‌های مداوم در این خصوص به مجموع نظر نرسیده‌ و هم اکنون موضوع را از طریق دادگستری در حال دنبال کردن هستیم.

وی ادامه داد: این امر یکی از عمده‌ترین دلایل عقب ماندگی شهر، نبود درآمد پایدار شهرداری و عدم اجرای پروژه‌های زیست محیطی و رفاهی توسط شهرداری برای شهروندان است.

شهردار این شهر همچنین عنوان کرد: امروز شاهد آن هستیم که خوراک پتروشیمی ماهشهر از مسجدسلیمان تامین می‌شود و در این خصوص هم شرکت نفت و گاز و هم پتروشیمی باید خدمات مطلوبی به مردم ارائه دهند و حق آلایندگی را چون سایر شهرها با موقعیت مشابه پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه با پرداخت این سهم گردش اقتصادی مطلوب‌تری در شهر حاکم می‌شود گفت: شهروندان این شهر حقشان بیشتر از چیزی است که امروز برای آنها در نظر گرفته شده است.

در نهایت شهری که به واسطه اکتشاف نفت و گاز اولین‌ها بوده که در آن زمان در تارک شهرهای ایران و خاورمیانه از نظر رونق اقتصادی بی‌نظیر و همچون نگینی می‌درخشید دوران طلایی آن به علت بی‌توجهی مسئولان برای ایجاد بسترهای رشد آتی این شهر در اوج دوران شکوفایی رو به افول نهاده است.

-------------------------

گزارش از مریم خبازی 

یک خبر از خرمشهر

 

سید جواد ادریس‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در جلسات گذشته شورای شهر هفت گزینه برای تصدی سمت شهرداری خرمشهر مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: این افراد شامل آقایان شاکری، لویمی، دربندی، ملاکه، رادمنش، جرفی و آلبوکرد بودند که با حضور در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر ادامه داد: در جلسه شب گذشه نیز سه گزینه که علی گلمردای شهردار فعلی بندر امام، محمد نظارت شهردار فعلی خرمشهر و اقبال محمدیان که قائم مقام شهردار اهواز هستند به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.

ادریس‌پور تصریح‌کرد: پس از شنیدن نظرات و برنامه‌های این سه گزینه، اعضای شورای شهر به رای‌گیری برای انتخاب شهردار پرداختند.

وی اضافه‌کرد: در پایان رای‌گیری نیز محمد لویمی موفق به کسب پنج رای و اقبال محمدیان نیز پنج رای را کسب کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر خاطرنشان‌کرد: این دو نفر، گزینه‌های نهایی شورای شهر برای تصدی سمت شهرداری هستند.

ادریس‌پور افزود: بر این اساس قرار شد در جلسه بعدی در خصوص انتخاب شهردار رای‌گیری مجدد انجام شود.

وی گفت: جلسه آینده اعضای شوری شهر برای انتخاب شهردار خرمشهر روز شنبه برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر تصریح‌کرد: امیدواریم در این جلسه اعضا به اتفاق نظر ممکن برای انتخاب یکی از این گزینه‌ها دست یابند. 

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر خبر داد
بررسی10 گزینه شهرداری خرمشهر/لویمی و محمدیان گزینه‌های نهایی 

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر گفت: 10 گزینه شهرداری خرمشهر مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت دو گزینه محمدلویمی و اقبال محمدیان بیشترین رای اعضای شورا را از آن خود کردند.

تاریخ انقلاب اسلامی

 

جشن بزرگ منافقین بعد از ترور صیاد

  گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- اخیرا که کاسه صبر شیعیان عراق لبریز شد، فرزندان شهدای انتفاضه (که پدرانشان در عراق به دست تروریستهای منافقین که حکم بازوی اطلاعاتی و اجرایی صدام را داشته، کشته شدند)، با حمله به پادگان اشرف تعدادی از اعضای تروریست حاضر در این پادگان را به همراه چند تن از کادرهای اصلی این گروهک کشتند؛ اقدامی که برخی فرماندهان نظامی ایران آن را در مسیر نابودی منافقین، بالاتر از عملیات مرصاد نامیدند.

 
پرونده منافقین بالاخره بعد از چند سال جرم و جنایت علیه دو ملت ایران و عراق با پاکسازی پادگان مخوف اشرف بسته شد.
 
آنچه در زیر می خوانید، گفتگویی است با هادی شعبانی یک از اعضای سابق این گروهک که در سالهای اخیر به ایران برگشت و در گفتگو با فارس به بیان خاطرات و مشاهدات خود در طول بیست سال ارتباط و زندگی با گروهک تروریستی منافقین از جمله نحوه جذب و آموزش نیروها، وی‍ژگی‌های سرکردگان این گروهک و مقاطع مهمی مانند عملیات مرصاد (فروغ جاویدان)، اوضاع پادگان اشرف و نحوه فرار از سازمان پرداخت.
 
در روزهایی که منافقین آخرین نفسهای خود را در عراق می کشند، بازخوانی این گفتگو خالی از لطف نخواهد بود.
 
***
 
* از چه سالی و چطور جذب سازمان مجاهدین خلق (منافقین) شدید؟
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 من هوادار چریک‌های فدایی خلق بودم و چون در حال و هوای گروه‌های چپ قرار داشتم احساس می‌کردم اینها هستند که در میدان مبارزه حضور دارند و می‌توانند انقلاب را به موفقیت برسانند.
 
سال 58 رفتم سربازی تا سال 60 که این اواخر دیگر چریک‌های فدایی ضعیف و نیروهایش ریزش کرده بودند.
 
بعد از آن در نظرم تنها گروهی که در مبارزه باقی مانده و با گوشت و پوست خود مبارزه می‌کرد سازمان مجاهدین بود.
 
این بود که بعد از کشته شدن موسی خیابانی و اشرف (همسر مسعود رجوی) هوادار سازمان شدم.
 
* شما در آن زمان مطالعه هم می‌کردید؟ راجع به جریان‌های انقلابی چه نظری داشتید؟
 
بله، کتاب‌هایی را در رابطه با انقلاب‌های امریکای لاتین و آسیای شرقی مطالعه می‌کردم و آن مدینه فاضله‌ای که در ذهنم بود در سازمان مجاهدین خلق دیدم و همین انگیزه‌ام شد تا برای امر مبارزه و آزادی به این سازمان بپیوندم.
 
* شخصیت و الگوی ذهنی شما در آن مقطع چه کسی بود؟
 
از میان خارجی‌ها به «چه‌گوارا» و در داخل به «بیژن جزنی» خیلی علاقه داشتم و حتی جزو‌ه‌ها و پروسه‌ زندگی‌اش را مطالعه کرده بودم.
 
مسعود رجوی هم بارها در نشست‌های عمومی سازمان، خطوط مبارزاتی جزنی را بعنوان تز معرفی می‌کرد.
 
* آشنایی‌تان با سازمان از چه طریقی بود؟ کسی شما را معرفی کرد؟
 
همان طور که گفتم من از سال 60 هوادار سازمان شدم و تا سال 63 این روند ادامه داشت و در این مدت به همراه برخی از دوستان، تنها کار تبلیغی می‌کردیم تا اینکه در تابستان 63 از طریق یکی از دوستانم که عضو سازمان بود توانستم ارتباط تلفنی برقرار کنم.
 
در کل، روال جذب به این صورت بود که حتما می‌بایست یک نفر از اعضای سازمان شما را معرفی کند و من هم قبلا به این دوستم گفته بودم که می‌خواهم عضو سازمان شوم.
 
از این زمان دیگر ارتباط ما تلفنی برقرار می‌شد.
 
* این ارتباط تلفنی چطور برقرار می‌شد و چه اطلاعاتی از این طریق می‌گرفتید؟
 
چون ما اهل تنکابن بودیم، ارتباط ها هم معمولا در همان تنکابن و یا رامسر برقرار می‌شد و بیشتر از طریق تلفن و با کد با هم صحبت می‌کردیم. مثلا می‌گفتند فردا خبر خوبی برایت داریم.
 
بیا فلان رستوران و منتظر تماس ما باش.
 
* از اولین تماس تلفنی تا موقعی که بصورت حضوری یکی از اعضای سازمان را دیدید چه مدت طول کشید؟
 
14 ماه. سال 64 بود که روز پنچشنبه طی یک تماس تلفنی به من گفتند شنبه خودت را در زاهدان به فلان مغازه معرفی کن و به هیچ کس حتی خانواده‌ات هم چیزی نگو.
 
من به خانواده گفتم 2 روز به تهران می‌روم و چون قبلا هم این کار را می‌کردم چیزی نگفتند.
 
آمدم زاهدان و خودم را معرفی کردم. من و دوستم را که با هم به زاهدان رفته بودیم به خانه‌ای برده و 48 ساعت نگه داشتند تا اینکه از مسیر حرکت مطمئن شدند و سپس بصورت قاچاق از مرز ایران وارد پاکستان شدیم.
 
در پاکستان به شهر کویته رفتیم و از UN برگ پناهندگی گرفتیم تا بتوانیم به شهر کراچی برویم، در کراچی‌ ما را تحویل نیروهای سازمان دادند و این اولین ملاقات حضوری با افراد سازمان بود.
 
* چقدر در پاکستان ماندید؟
 
حدود 2 هفته. در این مدت بچه‌های سازمان که به «نیروهای رابط» معروف هستند کارهای مربوط به گرفتن پاسپورت و ویزای ما را برای رفتن به بغداد انجام می‌دادند.
 
پس از آن به کویت پرواز کردیم و پس از توقف کوتاهی در کویت، به عراق رفتیم.
 
* در زمانی که شما هوادار سازمان بودید، موضعتان نسبت به اتفاقاتی مثل انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت آیت‌الله بهشتی چه بود؟
 
خب آن موقع من سرباز بودم و تبلیغات زیادی هم علیه آقای بهشتی در جامعه می‌شد.
 
مثلا می‌گفتند که با رژیم شاه همکاری داشته و سوابق ایشان در هامبورگ را می‌گفتند و یا ایشان را با برخی سران شوروی مقایسه می‌کردند.
 
به این ترتیب ذهنیت ما به آقای بهشتی طوری شد که نسبت به ترور ایشان نگاه مثبتی داشتیم و بر اثر القائات سازمان به این باور رسیده بودیم که تا چند ماه دیگر واقعا رژیم سقوط خواهد کرد.
 
* قبل از ورود به عراق چه ذهنیت و انگیزه‌ای داشتید؟
 
هیچ ذهنیتی از فضای عراق نداشتیم و فکر نمی‌کردیم محل استقرارمان آنجا باشد.
 
می‌گفتیم ما را برای جنگیدن با رژیم، از عراق به کردستان منتقل می کنند.
 
سازمان رادیویی به نام صدای مجاهد داشت که از قسمت کوچکی از کردستان که در دست مخالفین جمهوری اسلامی بود پخش می‌شد.
 
این رادیو طوری اخبار را منعکس می‌کرد که انگار همه کردستان در دست مخالفین جمهوری اسلامی است و ما هم باور می‌کردیم.
 
از طرفی چون کتاب‌های مربوط به انقلاب‌های نیکاراگوئه، امریکای لاتین و آسیای شرقی را خوانده بودم دوست داشتم مانند آنها و به همان روش، مبارزه چریکی کنم.
 
سقف امکاناتی هم که در ذهن داشتیم یک چادر بود که زیر آن مثل بقیه گروه‌های چریکی زندگی و مبارزه کنیم ولی وقتی به بغداد رسیدیم و آن امکانات، ماشین‌های آخرین مدل و جشن‌ها را دیدیم، تعجب کردیم.
 
* موقع رفتن به پاکستان چطور؟ به خانواده‌تان چه گفتید؟
 
همان طور که گفتم سازمان توصیه کرده بود هیچ کس از انتقال ما با خبر نشود و من هم چیزی به خانواده نگفتم.
 
وقتی به پاکستان رسیدیم به خانه تلفن زدم و گفتم من الان پاکستان هستم و می‌خواهم برای ادامه تحصیل به انگلستان بروم.
 
میزان تحصیلاتم دیپلم بود که دیگر ادامه هم ندادم. این مکالمه کوتاه، تمام صحبتی بود که در طول این 20 سال میان من و خانواده ام رد و بدل شد و دیگر تا سال 83 که برگشتم کوچکترین خبری از آنها نداشتم.
 
* چند خواهر و برادر بودید؟ آیا دیگر اعضای خانوادتان در کار شما دخالت نمی‌کرد؟
 
ما 5 برادر و من فرزند آخر بودم. خواهر نداشتیم و پدرمان هم سال 57 فوت کرده بود و من به همراه دوتا از برادرانم با مادرم زندگی می‌کردم.
 
در محیط خانواده از آزادی عمل برخوردار بودم و از طرفی هم طوری رفتار می‌کردم تا کسی از کارهایم با خبر نشود.
 
* بعد از ورود به عراق اولین جایی که شما را بردند کجا بود؟
 
ابتدا ما را که حدود 13، 14 نفر بودیم به پایگاه «ضابطی» در بغداد منتقل کردند. پایگاه ضابطی اولین جایی بود که هر کس جذب می‌شد می‌بایست مدتی آنجا می‌ماند.
 
حدود 10 روز در پایگاه ضابطی بودیم و در این مدت کارمان نوشتن پروسه زندگی مان بود. قبلا کجا بودیم؟ چه کار می‌کردیم؟ چه کسی را در سازمان می‌شناسیم؟ خلاصه هر اتفاقی که در زندگی‌مان رخ داده بود باید می‌نوشتیم.
 
بعد از 10 روز 2 نفر از اعضای سازمان بعنوان مسئولین چک امنیتی بچه‌ها آمدند تا صلاحیت افراد را تائید کنند و تک تک با افراد برخورد کردند تا ببینند کسی نفوذی نباشد.
 
از بچه‌ها سوال می‌کردند که چه کسی را در سازمان می‌شناسی؟ اگر کسی را نمی‌شناخت چند روز تحت نظر قرار می‌گرفت تا مطئمن شوند نفوذی نیست.
 
من کسی را نمی‌شناختم اما فردی که از من سوال می‌کرد همشهری از آب در آمد و برادرانم را ‌شناخت و تائیدم کرد.
 
* پیش آمد که کسی هم تائید نشود؟
 
نه، همه را قبول کردند چون در آن زمان سازمان احتیاج به نیرو داشت و از طرفی هم کسی که از طریق پاکستان آمده بود هوادار سازمان بود و تنها کاری که می‌کردند طرف را چند روز تحت نظر قرار می‌دادند و سپس او را تائید می‌کردند.
 
* از فضای پایگاه ضابطی بیشتر برایمان بگویید.
 
پایگاه ضابطی یک ساختمان چند طبقه در نزدیکی میدان فردوس عراق و ابتدای خیابان الرشید بود.
 
در کل همه پایگاه‌های سازمان در بغداد، هتل یا ساختمان‌های چند طبقه‌ای بودند که سازمان یا آن را اجاره می‌کرد و یا می‌خرید.
 
این ساختمان چند طبقه دارای چندین واحد بود که هر واحد یک مسئول جدا داشت که زیر نظر مسوول طبقه اداره می‌شد.
 
هر طبقه نیز کار خاص خود را داشت مثلا یک طبقه اداری بود، طبقه دیگر کار پروسه‌ها را انجام می‌داد، یک طبقه قسمت پذیرش بود و یک طبقه هم آسایشگاه که در آسایشگاه، زن‌ها و مردها جدا بودند.
 
در ابتدا سازمان فقط 2 و 3 پایگاه در بغداد داشت ولی به تدریج با اضافه شدن پایگاه‌های دیگر مثل «جلال زاده»، «سیفی»، «سرپل» و غیره که همگی در یک منطقه از چهارراه آندلس تا میدان فردوس جمع شده بودند، این منطقه در اختیار مجاهدین قرار گرفت.
 
* شما برای انتقال به عراق هزینه‌ای هم پرداخت کردید؟
 
نه، همه هزینه‌ها به عهده سازمان بود و حتی گفتند برای هر نیرو از زمان برقراری اولین تماس تا وقتی که جذب شود، 60 هزار تومان هزینه کرده‌اند و برای همین خاطر هم در پاکستان از همه رسید گرفتند که اگر کسی در وسط راه برید، می‌بایست تمام خسارت را می‌پرداخت.
 
در سازمان هر کس یک پرونده خوب و یک پرونده بد دارد و همه حرکات و خصلت‌های او ثبت می‌شود و مثلا حتی اگر بدن شما بوی عرق هم بدهد در پرونده شما ثبت می‌شود و هر چه پرونده بد شما پر باشد به نفع سازمان است چرا که مهدی افتخاری نفر سوم سازمان یک روز برید و سازمان برای توجیح آن به این پرونده بد نیاز دارد.
 
همه نیروها این پرونده را داشتند جز مسعود و مریم که هیچ کس تحت هیچ شرایطی حق انتقاد از آنها را نداشت.
 
* بعد از طی دوره پایگاه ضابطی کجا رفتید؟ سازماندهی شوید؟
 
بله، روال این بود که بعد از پایگاه ضابطی، افراد تائید شده را برای آموزش نظامی سازماندهی می‌کردند.
 
من همراه 3، 4 نفر دیگر منتقل شدیم به پایگاه «جلیلی» در «سلیمانیه».
 
ولی زمانی به آنجا رسیدیم که آموزش‌ها شروع شده بود به همین خاطر تا شروع دوره بعد، حدود 20 روز در آشپزخانه کار کردیم.
 
10 روز از آموزش ما می‌گذشت که چند نفر از فرماندهان آموزش چریک شهری برای گزینش افراد جهت عملیات در داخل ایران از «کرکوک» به پایگاه جلیلی آمدند.
 
بعد از صحبت با تک تک افراد، من هم انتخاب شدم و به همراه 10، 12 نفر دیگر منتقل شدیم به دانشکده چریک شهری «ملک مرزبان» در شهر کرکوک که پایگاه بزرگی بود.
 
* وقتی برای عملیات داخل ایران انتخاب شوید، به شما چه چیزی گفتند؟
 
از من پرسیدند کجا می‌خواهی عملیات کنی تهران یا شهر خودتان؟
 
گفتم چون در شهر خودمان من را می‌شناسند بهتر است آنجا نباشد ولی در تهران یا شهر دیگر حاضرم. تا اینکه شهر اصفهان را برای عملیات من در نظر گرفتند.
 
* پس پایگاه ملک مرزبان باید با بقیه پایگاه ها متفاوت باشد. چه آموزش هایی آنجا می‌دادند؟
 
آموزش‌های پایگاه ملک مرزبان که به آن دانشکده چریک شهری هم می‌گفتند در رابطه با عملیات های داخل بود.
 
در آنجا کار با انواع سلاح‌،‌ موتور سواری، ماشین سواری، آموزش جعل مدارک، شنود و در کل هر کاری که برای عملیات چریکی در داخل ایران لازم بود آموزش می‌دادند و هیچ نیرویی تا زمان اعزام، از پایگاه خارج نمی‌شد چون امکان داشت در تماس با بقیه پایگاه‌ها، اطلاعاتی لو برود.
 
افراد این پایگاه حتی در سازماندهی‌ها نیز شرکت نمی‌کردند.
 
* شما در طول حضور در سازمان از «عملیات های مهندسی» که اوائل دهه شصت و بعد از لو رفتن تعداد زیادی از خانه‌های تیمی سازمان شروع شد چیزی شنیدید؟ مثلا در مورد ربودن، شکنجه و کشتن سه پاسدار کمیته‌های انقلاب (طالب طاهری، محسن میر جلیلی و شاهرخ طهماسبی) چیزی می‌گفتند؟
 
شنیده بودم که در اوائل دهه شصت اتفاقی به نام شبکه «عبدالله پیام» در سازمان افتاد و قضیه از این قرار بود که فردی از نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سازمان نفوذ کرد و از طریق وی تعداد زیادی از خانه‌های تیمی لو رفت و افراد زیادی نیز دستگیر شدند.
 
بعد از آن سازمان اعلام کرد هیچ رابطی در ایران ندارد. اما در مورد عملیات‌های مهندسی چیز زیادی نمی‌گفتند فقط در دوران آموزشی بود که یکی از افرادی که در قضیه سه پاسدار حضور داشت را دیدم.
 
اسم او «عبدالوهاب فرجی» معروف به «افشین» بود. البته خودش نگفت که چه کار کرده ولی مسئول آموزش ما (مهدی کتیرایی معروف به ساسان که در عملیات مرصاد کشته شد) جلوی بقیه بچه‌ها از او پرسید مثلا مانند همان کاری که با سه تا پاسدار کردی انجام بدهند؟
 
ساسان بعدا برایمان توضیح داد که افشین در قضیه شکنجه و کشتن سه پاسدار حضور داشته و همیشه هم این موضوع را با افتخار تعریف می‌کرد.
 
او گفت شما هم باید به جایی برسید که مانند افشین باشید. منظور او این بود که به حدی از قساوت برسیم که از کشتن و شکنجه افراد خصوصا پاسدارها کوچکترین ابایی نداشته باشیم.
 
* به موضوع خوبی اشاره کردید، بحث پاسدارها؛ در سازمان چه تبلیغی روی پاسدارها می‌شد؟
 
پاسدارها دشمن شماره یک سازمان به حساب می‌آیند و حتی مثلا در نشست قبل از عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) مسعود خطاب به نیروها گفت: وقتی وارد تهران شدید هر کس را که دیدید بکشید خصوصا پاسدارها و بعد از 48 ساعت من وارد می‌شوم و دستور عفو عمومی می‌دهم!
 
آنجا روی پاسدارها آنقدر کار می‌کنند که هیچ کس از کشتن آنها ابایی نداشته باشد.
 
گاهی مانورهایی برای آموزش عملیات در داخل گذاشته می‌شد. یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که باید یک موتور سوار را در مانور از روی موتور به زمین می‌انداختم و سریعا کارت شناسایی‌اش را می‌دیدم و اگر پاسدار بود او را می‌کشتم.
 
وقتی موتور سوار را به زمین زدم و کارتش را بیرون آوردم دیدم معلم است ولی باز هم او را زدم.
 
مسئولین آموزش بخاطر این کار من را تشویق کردند و گفتند وقتی معلمی اینقدر جسارت دارد که جلوی فرد مسلح بیاید حتما پاسدار است و باید او را کشت.
 
خلاصه همیشه می‌گفتند اگر پاسدار را نکشی او تو را می‌کشد. البته این القائات برای هر کسی که می‌بایست ترور می‌شد صورت می‌گرفت.
 
مثلا حتی اگر قرار بود یک راننده تاکسی ساده ترور شود، طوری علیه او تبلیغ می‌کردند که انگار بعد از آقای خمینی او نفر دوم رژیم است.
 
* خب حالا که بحث به اینجا رسید بهتر است قدری از فضای حاکم بر پایگاه‌ها و نحوه رفتار سازمان با نیروها برایمان توضیح دهید.
 
مناسبات در سازمان طوری بود که در ابتدا سعی می‌کنند علاقه طرف را به خانواده‌اش از بین ببرند. می‌گویند شما بعنوان یک رزمنده داوطلب برای آزادی ایران و نجات هم‌نوعان و خانواده‌های بدتر از خودتان تلاش می‌کنید و این تعلق‌خاطر به خانواده از انرژی شما در راه مبارزه کم خواهد کرد.
 
اگر به فکر خانواده باشید خالص نیستید و بجای اینکه صد در صد برای امر مبارزه به رهبری وصل باشید مثلا 95 درصد خواهید بود و آن 5 درصد بقیه در زمان مبارزه، دست و پای شما را می‌بندد. پس بهتر است همه چیز را کنار بگذارید. مسعود در یکی از پیامهایش گفته بود که خانواده، منبع فساد است و باید کاملا آن را فراموش کنید.
 
* ولی به هر حال گاهی انسان به یاد گذشته و خانواده‌اش می‌افتد.
 
درست است. در این صورت شما می‌بایست در گزارش روزانه خود بنویسی که مثلا من امروز 5 دقیقه به مادرم یا پدر یا هر کس دیگری فکر کردم و 5 دقیقه از رهبری قطع بودم و از مبارزه کم گذاشتم.
 
بعد در نشست‌های عملیات جاری که توضیح آن را خواهم داد این گزارش قرائت می‌شد و با شمار برخورد می‌کردند.
 
من شاهد بودم که چطور با خانواده های افراد برخورد می‌شد. گاهی پیش می‌آمد که فردی با خانواده یا همسر یا پدر و مادرش جذب سازمان می‌شد.
 
در ابتدای کار همه اعضای خانواده را از هم جدا می‌کنند و شما دیگر حق نداری به آنها فکر کنی بعد طوری روی ذهن شما کار می‌کنند که اگر قرار باشد در راه منافع سازمان پدر یا مادر خود را بکشی این کار را خواهی کرد.
 
از طرفی آنقدر برای افراد برنامه‌ریزی‌های مختلف می‌کنند که دیگر وقتی برای فکر کردن به خانواده برای کسی نمی‌ماند.
 
* اینکه گفتید در نشست عمومی با فرد برخورد می‌شود یعنی چه کار می‌کنند؟
 
برخورد به این صورت است که شخصیت طرف را خرد می‌کردند. در نشست عمومی یقه‌اش را می‌گیرند که چرا از مبارزه کم گذاشتی؟ چرا «مرز سرخ» را رد کردی و حرف‌هایی از این دست. این برخوردها طوری بود که از شکنجه فیزیکی غیر قابل تحمل‌تر است.
 
* شما اول بار چه زمانی مسعود رجوی را دیدید؟ بقیه کادرهای اصلی را چه طور، راحت می‌دیدید یا نه؟
 
به جز مسعود و مریم که در فرانسه بودند، بقیه فرماندهان و مسولان را گهگداری می‌دیدیم.
 
دیدن کسانی مثل «مهدی ابریشم‌چی» یا «سیاوش» و یا «منوچهر الفت» که از بچه‌های قدیمی سازمان در زمان شاه بودند، برای ما افتخاری بود.
 
مسعود را اولین بار در جمع‌بندی عملیات چلچراغ در سال 67 دیدم و از اینکه رهبری سازمان را از نزدیک می‌دیدم احساس خوبی داشتم.
 
حالا جالب اینجاست که همین دیدن مسعود برای اولین بار را باید گزارش می‌کردی که وقتی او را دیدید چه احساسی داشتی؟ فقط هم باید نکات مثبت را می‌نوشتی.
 
مثلا می‌گفتی با دیدن او فهمیدم که من دیر جذب سازمان شدم، اشتباه کردم، باید زودتر مثلا سال 60 جذب می‌شدم و حرف‌هایی از این دست.
 
در سازمان باید بدانی که همه اشکال‌ها از توست و آن کس که هیچ اشکالی ندارد، مسعود رجوی است.
 
* شما از چه سالی وارد پادگان اشرف شدید؟ فضای حاکم بر پادگان اصلی سازمان چه طور است؟
 
اشرف یک پادگان نظامی است که من از سال 66 وارد آنجا شدم با این تفاوت که شما در پادگان می‌توانی روزهای پنجشنبه و جمعه را مرخصی بگیری و از آن خارج شوی ولی در اشرف این طورنیست. شما حق خارج شدن از پادگان را نداری مگر اینکه یا مریض خاصی داشته باشی یا مثلا زیارت کربلا باشد که آنهم نه به صورت فردی بلکه دسته‌جمعی و یا اینکه از نیروهای پشتیبانی باشی که سازمان به تو اعتماد صد در صد داشته باشد.
 
اگر اعتراضی هم بکنی می‌گویند تو یک نیروی پیشتاز هستی که با میل خودت به اینجا آمدی. مگر تو یک نیروی عادی هستی؟ برای چه می‌خواهی به شهر بروی؟ هوای بورژوازی به سرت زده؟ مگر در شهر چه خبره؟
 
در پادگان اشرف همه چیز از خوراک و پوشاک با سازمان بود و شما فقط به عنوان نیروی رزمنده برایشان می‌جنگی.
 
آنجا کسی حقوق ندارد، وسایل زندگی در اختیار کسی نیست، دقیقا مثل یک پادگان نظامی. کسی نمی‌توانست بنابر سلیقه خودش رفتار کند.
 
کسی تلویزیون یا رادیوی شخصی در اختیار نداشت. در آنجا شما هر روز باید گزارش کار بدهی و این گزارش کار در نشست عمومی خوانده می‌شود که به آن «عملیات جاری» گفته می‌شود.
 
این نشست هر شب برگزار شده و هر کسی باید گزارش کار خود را بخواند.
 
* وضعیت‌ زن‌ها چه طور بود؟ آیا مثلا در عملیات‌های مهم از آنها استفاده می شود؟
 
عملیات آفتاب که قبل از چلچراغ انجام شد اولین باری بود که زنها مستقیما وارد صحنه درگیری شدند.
 
تا قبل از آن، یا نیروی پشتیبانی بودند و یا درعملیات‌های منطقه‌ای و خمپارزدن‌ها شرکت می‌کردند.
 
بعدا مسعود از قول مریم گفت که زن‌ها توانمندی‌های زیادی دارند و می‌توانند مسولیت‌های بالاتری بگیرند.
 
مسعود همیشه می‌گفت: مشکل انقلاب‌هایی مثل نیکاراگوئه، امریکای لاتین یا چین این بود که نتوانستند مشکل برابری مرد و زن راحل کنند و این را به افراد بفهمانند که یک مرد با نگاه یک انسان به زن نگاه کند.
 
به همین خاطر چون زن همواره مورد استثمار قرار داشته، ما مسولیت آنها را از مردها بالاتر قرار می‌دهیم.
 
از آن زمان «بند دال» که مسولیت پذیری زنان در سازمان بود، اجرا شد.
 
زن در سازمان تابوی مرد است و هرگونه علامتی که قدرت جنسی مرد را تحریک کند باید منع ‌شود.
 
در واقع بحث انقلاب ایدئولوژیک را می‌خواهند از راه فیزیکی و با زور حل کنند.
 
* نشست‌های غسل هفتگی هم به این موضوع مربوط است؟
 
بله، در نشست‌های غسل‌ هفتگی هم مثل عملیات جاری باید گزارش کار بدهی و بگویی که مثلا روز شنبه با دیدن فلان هنرپیشه فیلم خارجی یاد فلان زن فاحشه در ایران زمان شاه افتادم یا با دیدن فلان خواهر در بیرون یاد فلان هنرپیشه افتادم و دچار «بند جیم» (تحریک جنسی) شدم.
 
* شما هم گزارش غسل هفتگی می‌دادید؟
 
بله. همه باید این کار را می‌کردند ولی بعد از چند بار گزارش، حرفها تکراری می‌شد.
 
دیگر چقدر بنویسیم فلان فیلم را دیدیم و یاد فلان فرد افتادم. فلان زن رادیدم یاد فلان هنرپیشه افتادم! دیگر مسخره شده بود. خودشان هم این موضوع را می‌دانستند که بی‌فایده است ولی در سازمان رسم نبود که بگویند ما اشتباه کردیم.
 
* برای مثال اگر کسی قصد ازدواج و تشکیل خانواده را داشت چطور با او رفتار می‌کردند؟
 
در خواست ازدواج برای افراد نوعی بی کلاسی بود. چرا که بنابر القائات سازمان ما افرادی بودیم که با مردم عادی فرق داشتیم و برای امر مهم مبارزه برای آزادی کشورمان می‌جنگیدیم، پس نبایستی فکر خود را صرف مسائل بی اهمیتی از این دست می‌کردیم.
 
اما اگر کسی پیدا می‌شد که اصرار بر ازدواج داشت در مواردی سازمان کوتاه می‌آمد، البته تا سال 68.
 
نحوه ازدواج هم به این صورت بود که سازمان آلبوم عکسی از زنان مورد نظر خود را به فرد نشان می‌داد و می‌گفت باید با یکی از اینها ازدواج کنی و بعد هم روز پنجشنبه یا جمعه چند نفر جمع می‌شدند و خطبه عقد خوانده می‌شد و این کل مراسم ازدواج بود که البته این امر به ندرت اتفاق می‌افتاد.
 
بهمین خاطر فحشا و فساد اخلاقی در بین نیروها و حتی در کادرهای بالا بسیار زیاد بود.
 
هر چند مسعود اعلام می‌کندکه من این موضوع را برای نیروها حل کردم ولی این حرف‌ها دروغ است.
 
* قدرت تحلیل و تفکر نیروها در چه حدی است؟ مثلا چقدر قادر به تحلیل اوضاع روز جهان و ایران بودید؟
 
تقریبا صفر. شما دقت کنید نیرویی که حدود 20 سال حتی از پادگان خود اجازه بیرون رفتن ندارد و فقط اخباری در اختیارش قرار می‌گیرد که از فیلتر سازمان رده شده باشد چطور می‌تواند قدرت تحلیل داشته باشد.
 
شما الان که خیلی از مواضع و مسایل سازمان را که نگاه می‌کنید از فرط مسخرگی خنده‌تان می‌گیرد ولی وقتی در درون سازمان باشی این طور نیست.
 
در آنجا هیچ تلویزیون، رادیو، روزنامه و رسانه‌ای جز رسانه‌های مربوط به خود سازمان وجود نداشت.
 
نیرویی که در پادگانی مثل اشرف حضور دارد کوچکترین خبری از ایران نداشت مگر آنچه «سیمای مجاهد» یا «صدای مجاهد» به او می‌گوید.
 
هیچ‌گونه فیلم، اخبار و یا حتی برنامه‌های ورزشی از ایران پخش نمی‌شود.
 
* مثلا افراد نیروهای سازمان کسی به نام علی دایی را می‌شناختند؟
 
شاید باور نکنید ولی کسی مثل علی دایی را که در ایران شناخته شده است، آنجا کسی نمی‌شناخت.
 
یک مرتبه ما اصرار کردیم فوتبال ایران را در جام جهانی ببینیم قبول نکردند.
 
هر چیز که بویی از ایران داشت ممنوع بود و این سازمان بود که ذهنیت بچه‌ها را نسبت به ایران می‌ساخت.
 
اگر دقت کنید تقریبا همه افرادی که هم دوره ما بودند یا دیپلم هستند یا زیر دیپلم. چون سازمان اجازه تحصیل به کسی نمی‌داد. تحصیل برای نیرو یک سم بود کسی که دنبال تحصیل برود ذهنش باز می شود و دیگر هر حرفی را به راحتی قبول نمی‌کند و این برای سازمان یک خطر محسوب می‌شود.
 
* از اخباری که از ایران در اختیار شما قرار می‌گرفت می‌توانید مثالی برایمان بزنید؟
 
یک مرتبه از سیمای مجاهد خبری از ایران پخش شد با این موضوع که یکی از فرماندهان انتظامی تهران اعلام کرده است 500 نفر از معتادین شهر را دستگیر کرد‌ه‌ایم.
 
این خبر روزها موضوع بحث در نشست‌های عمومی بود.
 
مسعود می‌گفت: نگاه کنید در ایران که اینهمه اختناق و سانسور خبری وجود دارد وقتی یکی از فرماندهان پلیس می‌گوید 500 نفر را گرفتیم ببنید چقدر معتاد در تهران وجود دارد که اینها حاضر شدند به 500 نفر اعتراف کنند.
 
نتیجه این جلسات این شد که وقتی من در سال 83 خواستم به ایران برگردم به دوستم گفتم الان در ایران، معتادها در کوچه‌ها و خیابان‌ها ریخته‌اند. سر هر کوچه‌ای یکی را اعدام کرده‌اند وضع مردها و زن‌ها چنین و چنان است همه اعضای خانواده ما معتاد شده‌اند. این ذهنیت ما از ایران تا سال 83 بود.
 
البته باور این حرف‌ها سخت است ولی فضای ذهنی نیروها در سازمان واقعا همین طور بود.
 
برای اینکه بهتر متوجه شوید که ما چقدر از اوضاع دنیا بی خبر بودیم خاطره جالبی برایتان تعریف کنم.
 
سال 76 بود که به همراه یکی از دوستان برای خرید چند دستگاه اتوبوس به مرز اردن رفتیم.
 
وقتی سفارش اتوبوس‌ها را دادیم فروشنده با تعجب نگاهی کرد و گفت شما از کجا آْمده‌اید؟ این اتوبوس‌ها سال‌هاست که از دور خارج شده!
 
ما که متوجه موضوع شده بودیم، گفتیم ما از شهرهای دور ترکیه آمدیم و این اتوبوس‌ها آنجا کارآیی دارد و به این ترتیب اوضاع را ماس مالی کردیم.
 
اخباری هم که از سازمان در اختیار افراد گذاشته می‌شود همگی حاکی از حرکت سازمان به سوی قله و پیروزی بود.
 
* در مباحث ایدئولوژیک چطور؟ در کلاس‌ها چه چیزهایی را مطرح می‌کردند؟
 
سازمان در مباحث ایدئولوژیک هیچ کس را غیر از مسعود قبول ندارد که بخواهد در این رابطه تحقیق و مطالعه کند یا نظری بدهد. تحلیل برای افراد سم است.
 
مثلا اگر کسی قرآن بخواند و آن را تفسیر کند این برداشت یعنی ضد رجوی عمل کردن. هر چیزی باید ابتدا از فیلتر رجوی رد شود. خواندن قرآن بدون اجازه و به صورت غیرجمعی، کفر محسوب می‌شود. شما حق تحلیل ندارید.
 
اگر مطلبی هم به ذهن شما خطور کرد باید آن را گزارش کنی تا مسولین آن را در بالاترین سطح سازمان تصحیح کنند و بعد ارایه بدهند. هر چند خواندن قرآن در میان افراد سازمان اصلا رسم نیست.
 
حتی وقتی یک مرتبه یکی از بچه‌ها در نشستی یک آیه از قرآن خواند، مسعود گفت خدا را شکر یکی پیدا شد که یک آیه از قران بلد باشد و این عین واقعیت بود.
 
در مورد کتاب‌های دیگر مثل نهج‌البلاغه هم همین‌طور. کسی حق خواندن انفرادی نداشت می‌بایست تعدادی جمع می‌شدند و یک نفر طبق تفسیر سازمان برایشان نهج‌البلاغه می‌خواند و البته اینکار زمانی امکان‌پذیر بود که افراد در بیکاری محض باشند که این امر هم تقریبا اتفاق نمی‌افتاد و این یعنی رجوی هر برداشتی که بخواهد می‌کند و کسی حق اعتراض ندارد.
 
* در دوره آموزش‌ نظامی مثلا دوره‌ای که در دانشکده چریک‌ شهری بودید هم آموزش‌های سیاسی و ایدئولوژیک داشتید؟
 
بله، دانشکده دو قسمت داشت یکی نظامی و دیگری سیاسی. یادم هست نواری به نام «صدای سردار» را که سخنرانی موسی خیابانی در اوایل بهمن و قبل از کشته شدن او بود به عنوان آموزش استفاده می‌کردند.
 
خیابانی در این نوار تمام خط و خطوط و استراتژی سازمان، اینکه چرا مسعود به خارج از کشور رفت و اشرف (ربیعی، همسر اول مسعود) را تنها گذاشت و داستان پرواز آنها را تعریف می‌کرد.
 
این نوار به عنوان یک سند مهم در سازمان، آموزش داده می‌شد و بعد از هر کلاس، بعدازظهر را فرصت می‌دادند تا فکر کنی و گزارش بدهی که چه چیزی یادگرفتی؟ قبلا چه فکری می‌کردی و الان چه فکر می‌کنی؟
 
* خب، گفتید که شما برای انجام عملیات در داخل ایران انتخاب شدید. ماموریت شما چه بود؟
 
سال 65 به ما ماموریت دادند تا برای زدن راهپیمایی 22 بهمن اصفهان به ایران بیاییم.
 
تیم ما دو نفر بود. نفر دوم که ارشد تیم هم حساب می‌شد، اهل خود اصفهان بود.
 
قرار شد تا همزمان با عملیات ما در اصفهان، یک تیم 2 نفره هم راهپیمایی شیراز را بزند.
 
عازم پاکستان شدیم و حدود 8 ماه آنجا ماندیم. قاچاقچی معروفی در پاکستان بود که با سازمان همکاری نزدیکی داشت.
 
سلاح‌هایی که در اختیار دانشتیم کلاشینکف، کلت، چند خشاب، چند نارنجک و دو عدد قرص سیانور بود که در بدنمان جا سازی کردیم.
 
لوله کلاش را بریدیم و قنداق آن را هم حذف کردیم تا در زیر بغل جا سازی شود. بقیه سلاح‌ها را هم در شکم بند جا سازی کردیم.
 
* در مورد استفاده از قرص سیانور چه چیزی به شما گفتند؟
 
به ما گفتند قرص را زیر زبان خود بگذارید و هنگامی که خواستند شما را دستگیر کنند و چاره دیگری نبود با دندانتان قرص را بشکنید و با زبان آن را به سقف دهانتان بکوبید. خونی که از دهانتان می‌آید با سیانور آمیخته شده و شما را می‌کشد.
 
* در برابر این حرف‌ها مقاومت نکردید؟
 
شما نگاه کن وقتی من بعنوان رزمنده سازمان به جایی می‌رسم که حاضرم برای زدن مردم و انجام عملیات به داخل کشور بیایم، یعنی به مرحله‌ای از اعتقاد رسیده‌ایم که حاضرم هر کاری را انجام دهم.
 
* خب، گفتید که عازم زاهدان شدید...
 
بله، نزدیک بهمن ماه بود که وارد زاهدان شدیم و بعد از رد شدن از این شهر در کوههای زاهدان منتظر بودیم تا قاچاقچی که قرار بود ما را به اصفهان ببرد بیاید ولی دو روز گذشت و او نیامد.
 
بعد فهمیدیم که ترسیده و جا زده. ما هم نتوانستیم برویم و برگشتیم عراق.
 
در واقع سازمان با انجام این عملیات قصد داشت تا در اصفهان اعلام حضور کند. چون چند ماه قبل از آن تعداد زیادی از نیروهای سازمان در اصفهان دستگیر یا کشته شده‌ بودند.
 
* شرکت در عملیات‌ها چه امتیازی برای نیرو داشت؟
 
شرکت در عملیات، امتیاز بزرگی برای یک نیرو بود و کسی که قصد عضویت داشت اگر قبلا در عملیاتی شرکت کرده بود بدون چون و چرا جذب می‌شد.
 
کسی هم که در عملیات شرکت می‌کرد یک پروسه 4 ساله را طی می‌کرد. یعنی اگر H (هوادار) بود، تبدیل به K (عضو) می‌شد.
 
شرکت در عملیات هم به این صورت بود که ارشد تیم در گزارش‌ نهایی‌اش همه حرکات و گفته‌های دیگر اعضا را یادداشت می‌کرد و اگر کسی از انجام عملیات انصراف می‌داد در جاهای دیگر مثل آشپزخانه و یا حتی نگهداری از حیوانات به کار گرفته می‌‌شد تا ببینند می‌تواند ادامه دهد یا نه.
 
* گویا در سال 65 استراتژی سازمان در انجام عملیات ها عوض شد...
 
بله، همان سال بعد از ورود مسعود به بغداد پس از جلسه جمع بندی، بحث عملیات‌های تپه‌زنی در مرزها مطرح شد. چرا که در داخل خیلی از عملیات‌ها شکست می‌خورد و کسی بر نمی‌گشت.
 
طبق آماری که همان موقع اعلام کردند نسبت کشته‌های سازمان به کشته‌های جمهوری اسلامی 10 به 2 بود.
 
مسعود می‌گفت بجای عملیات در داخل، پایگاه‌های ایران در مرزها را می‌زنیم که هم درصد موفقیت بالاتر است و هم راحت‌تر است.
 
در واقع با این کار قصد بالا بردن آمار کشته‌های ایران را داشتند و دیگر لازم نبود برای انجام عملیات، خطر تا تهران رفتن را به جان بخرند.
 
این روند تا عملیات آفتاب در اوایل سال 67 ادامه داشت. عملیات آفتاب اولین عملیاتی بود که تیپ‌ها و دسته‌های سازمان وارد صحنه درگیری شدند.
 
البته عملیات آفتاب بیشتر به منظور انجام شناسایی از محل عملیات بعدی یعنی چلچراغ صورت گرفت که قرار بود در مهران انجام شود.
 
* شما آن موقع در کدام قسمت از سازمان مشغول بودید؟
 
من از یک ماه قبل در واحد توپخانه مستقر شدم. شب قبل از انجام عملیات، تعداد زیادی کاتیوشا و توپخانه‌ عراق هم اضافه شدند و همزمان با هم شروع به شلیک کردیم تا نیروهای سازمان بتوانند وارد شوند.
 
نیروهای ایران تا ساعت 4 صبح مقاومت می‌کردند و این مقاومت طوری بود که فرماندهان عراقی به مسعود گفتند امکان ورود به مرز ایران نیست. ولی سازمان قبول نمی‌کرد.
 
توپخانه عراق تا 2 ، 3 روز بدون وقفه شلیک می‌کرد.
 
* سازمان اعلام کرد ما در این عملیات تعداد زیادی توپخانه داشتیم این حرف چقدر درست است؟
 
این حرف دروغ محض است. من خودم آن زمان در توپخانه بودم. سه قبضه توپ 130 و سه تا هم 122 خودکششی داشتیم که یکی از توپ‌های 130 هم همان اول کار گیر کرد و با بقیه هم تنها یک روز و نیم توانستیم شلیک کنیم.
 
اصلا تا آن زمان کسی در سازمان، آموزش توپخانه چندانی ندیده بود و آموزش ها بعد از عملیات فروغ تازه شروع شد که بحث مکانیزه کردن ارتش آزادیبخش پیش آمد.
 
سازمان ید طولایی در بزرگ نشان دادن دستاوردهای خود دارد. یک مرتبه هم که به خاطر آزادی مریم از زندان پاریس، جمعیتی حدود 3، 4 هزار نفر در محل امجدیه در اشرف جمع شدند، سازمان اعلام کرد این جمعیت حدود 70 هزار نفر بوده است! آخر اشرف به آن کوچکی چطور می‌تواند این جمعیت را در خود جای دهد؟!
 
* خب، اگر موافق باشید کم کم وارد بحث عملیات «مرصاد» و یا به قول سازمان، «فروغ جاویدان» بشویم.
 
بعد از قبول قطعنامه از سوی ایران بود که سریعا مسعود جلسه‌ای گذاشت و گفت باید تا یک هفته دیگر به ایران حمله کنیم چرا که قبول قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی نشان دهنده ضعف نیروهای ایرانی در جبهه‌های جنگ است و گفت ما مقصر بودیم که ایران قطعنامه را قبول کرد.
 
چون وقتی ما در عملیات چلچراغ مهران را تصرف کردیم، شعار «امروز مهران، فردا تهران» سر دادیم و رژیم ایران ترسید که ما بتوانیم وارد تهران شویم و بهمین خاطر سریعا آتش بس را پذیرفت.
 
بعد از این صحبت‌ها بود که سازماندهی جدید شروع شده و تیپ‌ها و لشکر‌های جدید تشکیل شدند.
 
بعدها مسعود عنوان کرد که در یک طرح هماهنگ با ارتش عراق قرار شد آنها از جنوب به ایران حمله کنند تا ما بتوانیم براحتی از سمت غرب پیشروی کنیم.
 
* شما شب قبل از شروع عملیات در جلسه معروف به توجیه فروغ یا خداحافظی حضور داشتید؟
 
بله، همه نیروها بودند. مسعود در آن جلسه سخنرانی مفصلی کرد و گفت همین فردا باید حرکت کنیم و حتی به مهدی ابریشیم‌چی هم که فرمانده محور تهران بود گفت: وقتی به تهران رسیدید اتاق کار سابق من در خیابان علوی را آماده کنید تا من بیایم و در آن مستقر شوم بعد خطاب به نیروها گفت بعد از ورود به تهران تا 48 ساعت هر کاری خواستید بکنید و هر کسی را که خواستید بکشید تا اینکه من فرمان عفو عمومی بدهم!
 
* نیروها چقدر به موفقیت در این عملیات امیدوار بودند؟
 
ما فکر می‌کردیم که واقعا این طرح، عملی است. مسعود می‌گفت نیروهای ایران دیگر انگیزه جنگیدن ندارند و مردم هم خسته شده‌اند و منتظر جرقه‌ای هستند تا شورش کنند و وقتی گفتیم در بعضی یگان‌ها کمبود نیرو داریم مسعود می‌گفت نگران نباشید در اولین شهر که وارد شویم مردم به ما می‌پیوندند و کمبودها جبران می‌شود.
 
از طرفی هم برای نیروهایی که با انگیزه جنگیدن به سازمان پیوسته بودند، این عملیات آخرین فرصت بود یا می‌کشتیم و پیروز می‌شدیم یا کشته می‌شدیم.
 
* ولی همان موقع نیروهای ایران تواسته بودند ارتش عراق را در جنوب ایران عقب بزنند این برای شما جای سوال نبود که چطور کشوری که ضعیف شده می‌تواند چنین کاری کند؟
 
شما باید به این نکته توجه کنید که ذهن ما (نیروها) یک ذهن تاکتیکی نبود و این مسائل را نمی‌دانستیم.
 
مثال ما، مثال اسکی‌بازی بود که روی برف احساسات لیز می‌‌خورد. ما قدرت تحلیل نداشتیم و حتی نمی‌توانستیم روی نقشه کار کنیم.
 
فرماندهان به ما می‌گفتند همین مسیر مستقیم را که برویم، بدون مقاومت به کرمانشاه می‌‌رسیم و از آنجا هم همدان، ساوه، آوج و بعد تهران. ما هم قبول کردیم.
 
الان که نگاه می‌کنیم می‌توانیم بفهمیم این نوع عملیات از اول شکست خورده بود.
 
استفاده از زره پوش‌های لاستیک‌دار و حرکت در یک خط، آن هم روی جاده آسفالت، امکان موفقیت نداشت ولی آن موقع کسی از نیروها این چیزها را نمی‌دانست.
 
در واقع آن شب، شب اتمام حجت مسعود با بچه‌ها بود و طوری صحبت کرد که همه نیروها می‌گفتند همین امشب حمله را شروع کنیم.
 
حتی برخی افراد در شبانه روز 2 ساعت می‌خوابیدند و فقط کار می‌کردند بهمین خاطر خیلی از نیروها در حمله فروغ از فرط خستگی در میدان نبرد خوابشان برد!
 
* برای انجام عملیات آموزش خاصی هم دیدید؟
 
آموزش‌های مختصری بود آنهم برای کسانی که 2، 3 روز قبل از اروپا برای شرکت در عملیات آمده بودند و آن هم فقط آموزش تیر اندازی با کلاش و کلت.
 
کسانی که حین عملیات می‌رسیدند همین مختصر آموزش را هم نمی‌دیدند فقط سلاحشان را می‌گرفتند و به میدان جنگ فرستاده می شدند.
 
سازمان به دروغ به آنها می‌گفت الان در کرمانشاه هستیم شما هم به آنجا بروید.
 
افرادی بودند که در اروپا بچه خود را تحویل همسایه داده بودند تا به عملیات برسند. کسانی که حتی دست چپ و راست خود را نمی‌دانستند، چه برسد به استفاده از سلاح.
 
* نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند شامل 3 دسته می‌شدند یک دسته اعضای قدیمی سازمان که آموزش دیده بودند، یک دسته اعضایی که از کشورهای دیگر اضافه شدند و دیگری هم اسراء سازمان. در مورد دو دسته آخر قدری برایمان توضیح بدهید.
 
نیروهایی که از خارج آمده بودند آموزش ندیده بودند و با این انگیزه در عملیات شرکت می‌کردند که از این خوان نعمت بهره‌ای ببرند و به این امید بودن که مثلا رژیم تغییر کند و آنها به پست و منسبی برسند که اکثرا هم در عملیات کشته شدند.
 
اما وضعیت اسرا از این هم وخیم تر بود.
 
* چطور؟
 
برخی از این اسرا، اسیران ایرانی موجود در زندان‌های عراق بودن که آنجا به بدترین شکل با آنها رفتار می‌شد.
 
سازمان از این فرصت استفاده کرد و به آنها گفت اگر برای شرکت در عملیات به ما بپیوندید آزاد خواهید شد.
 
برخی از آنها به این امید که بتوانند در حین عملیات فرار کنند، قبول کردند. اما غالب این اسرا کسانی بودند که در عملیات آفتاب اسیر شده بودند که تعدادشان به حدود 300 نفر می‌رسید.
 
این اسرا بیشتر از نیروهایی بودند که در سردشت، تعدادی در فکه و تعدادی هم حین عملیات چلچراغ اسیر شده بودند و همه این اسرا در پادگان «دبس» در کرکوک نگهداری می‌شدند که اردوگاه اسرای سازمان بود.
 
وقتی عملیات شروع شد سازمان مجبور بود از حداکثر نیروها استفاده کند بهمین دلیل سراغ این اسرا رفت. برخی از اسرا اعلام آمادگی کردند که تعدادشان کم بود.
 
بقیه آنها را در اتاقی حبس کردند و مقداری آب و غذا برایشان گذاشته و به آنها گفتند هر موقع در عملیات پیروز شدیم می‌آییم سراغ شما و رفتند.
 
یکی از مسئولان عملیات به نام «احمد واقف» گفت روز دوم مجددا سراغ آنها رفتیم و گفتیم ما توانستیم کرمانشاه را تصرف کنیم هر کس می‌خواهد بیاید.
 
تعدادی گول خوردند و آمدند و مابقی را دوباره حبس کرده و رفتیم. به این ترتیب حدود 40 نفر از اسرا در عملیات شرکت کردند که اکثر آنها در صحنه عملیات گریختند.
 
سازمان هم این موضوع را می‌دانست ولی می‌گفتند چاره‌ای نیست باید تعداد نیروها را افزایش داد. این زمانی بود که «کرند» در حال تصرف توسط نیروهای ایران بود و این یعنی محاصر نیروهای سازمان در اسلام آباد.
 
* شما در عملیات مرصاد هم در توپخانه بودید؟
 
بله، فرمانده لشکرمان هم مهین رضایی معروف به آذر بود. روز عملیات یک توپ 122 همراه 2 دستگاه آیفا مهمات تحویل ما شد که 4 نفر بودیم.
 
تا اسلام آباد درگیری خاصی نداشیتم تا اینکه به حسن آباد رسیدیم. آنجا درگیری کوچکی رخ داد ولی توانستیم راه را باز کنیم. تا به تنگه چهار زبر (تنگه مرصاد) رسیدیم که درگیری اصلی شروع شد.
 
حوالی 10 صبح بود که از ناحیه شکم مجروح شدم و من را به زیر پل حسن آباد منتقل کردند که اکثر زخمی‌های مرصاد آنجا بودند.
 
از حسن آباد به فرمانداری اسلام آباد رفتیم تعداد زخمی‌ها خیلی زیاد بود و اکثرا حال وخیمی داشتند.
 
ما را از آنجا به کرند و سپس به سر پل ذهاب بردند و از سرپل ذهاب بوسیله هلی‌کوپتر عراقی ما را به بیمارستانی در بغداد منتقل کردند.
 
هوا در حال تاریک شدن بود که تعداد زخمی‌ها در بیمارستان بقدری شد که مابقی مریض‌ها را از آنجا منتقل کردند و بیمارستان بصورت کامل در اختیار سازمان قرار گرفت.
 
من از ناحیه شکم تیر خورده بودم و حال خوبی نداشتم. جالب اینجاست که بعد از اتمام عملیات و شکست کامل سازمان برخی نیروها پیش ما می‌آمدند و به دروغ می‌گفتند که کرمانشاه را تصرف کردیم و آنجا مستقر هستیم! من 8 ماه بستری بودم و بعد از آن هم تا 2 سال تحت نظر دکتر قرار داشتم.
 
* دوستانتان از صحنه درگیری مطلب خاصی به شما نگفتند؟
 
یکی از آنها خاطره‌ای تعریف کرد که بد نیست اینجا بازگو شود تا ببینید رافت و عطوفتی که سازمان و مسعود رجوی از آن دم می‌زد به چه گونه بود.
 
استراتژی سازمان در عملیات فروغ، استراتژی «پرچم نظامی» بود. یعنی هر کس که جلوی شما را گرفت او را بکشید و این «هر کس» یعنی پاسدار.
 
یکی از دوستان تعریف می‌کرد که تعدادی از نیروهای پاسدار را در عملیات فروغ اسیر کردیم و آنها را با دست بسته در گوشه‌ای نگه داشتیم.
 
هوا خیلی گرم بود و اینها تشنه بودند. یکی از افراد پیش فرمانده گردان یعنی عبد الواهب فرجی (افشین) رفت و از او پرسید با این اسرا چه کار کنیم؟ افشین که علاقه زیادی به کلت داشت اسلحه‌اش را بیرون آورد و با اشاره گفت همه آنها را آب بدید. با اشاره افشین همه اسرا تیر باران شدند و اجساد آنها روی هم ریخته شد و از آن عکس گرفتند.
 
این عکس تا مدتها به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای عملیات فروغ جاویدان در جلسات معرفی می‌شد.
 
* بازتاب شکست عملیات فروغ در داخل سازمان چطور بود؟
 
بازتاب این شکست آنقدر وحشتناک بود که مسعود تنها یک هفته بعد از آن، اعلام نشست عمومی کرد و دستور داد تا همه نیروها حتی مجروحین را از بیمارستان به این نشست بیاورند.
 
من آن موقع در بیمارستان بستری بودم با همان تخت بیمارستان مرا به سالن آوردند.
 
وضع خیلی خراب بود و اکثر نیروها بریده بودند. از یک طرف به تهران نرسیده بودیم و از آن بدتر اینکه دوباره به عراق برگشتیم و نمی‌دانستیم آینده چه می‌شود. آتش بس هم که برقرار شده بود.
 
* سازمان برای ترمیم این وضعیت چه کار کرد؟
 
مسعود در آن نشست شروع به توجیه کرد و این کار را هم خوب بلد بود. مثلا می‌گفت ما در این عملیات 1500 کشته دادیم در حالی که توانستیم 55 هزار نفر از نیروهای رژیم را بکشیم(!) و حرف‌هایی از این دست.
 
با این حال فضای بعد از مرصاد بسیار سنگین بود. سازمان برای شکستن این فضا اقدام به وارد کردن نیروهای جدید از اروپا کرد. به آنها می‌گفتند چند ماه برای آموزش بیایید و هر کس که خواست می‌تواند بعد از آموزش برگردد.
 
مسعود می‌گفت ما خودمان را برای عملیات فروغ 2 آماده می‌کنیم، ولی دیگر فایده‌ای نداشت. این وضع ادامه پیدا کرد تا اینکه بعد از حمله امریکا به عراق به اوج خود رسید.
 
* با نیروهای بریده چگونه رفتار می‌کردند؟
 
روال بر این بود که وقتی کسی از سازمان می‌‌برید، ابتدا سعی می‌کردند با صحبت او را منصرف کنند اگر جواب نمی‌داد در جلسه عمومی موضوع را مطرح می‌کردند و رکیک‌ترین توهین‌ها به او می‌شد.
 
اگر باز هم جواب نمی‌داد مسئولان عالی رتبه سازمان با او صحبت می‌کردند و در نهایت تحویل زندان ابوغریب می‌شد.
 
در این مقطع به اصطلاح می‌گفتند «نفت او سوخته و آتش به فیتله رسیده است.»
 
* شما بعنوان کسی که تا سال 83 در سازمان حضور داشتید بفرمایید فضای بعد از شکست مرصاد تا سال 83 در سازمان چطور بود؟
 
همان طور که گفتم اوضاع بعد از حمله آمریکا به عراق بسیار وخیم شد و این فضا با اتفاقات دیگری مثل خلع سلاح سازمان و دستگیری مریم در پاریس دیگر قابل تحمل نبود.
 
نیروها هم هر روز بیشتر به تناقض می‌رسیدند و سازمان برای جمع کردن خود به هر دری زد.
 
در مقطعی اعلام شد هر کس تناقضی دارد بیاید و مطرح کند ولی منتظر جواب نباشد.
 
هر هفته جمعه‌ها جلسه عمومی تشکیل می‌شد و در آن به بررسی اوضاع داخلی ایران می‌پرداختند و در آخر هر جلسه به این نتیجه می‌رسیدند که رژیم ایران تا آخر این هفته سقوط خواهد کرد. دیگر این حرف‌ها در بین بچه‌ها حالت جوک پیدا کرده بود.
 
* این تناقض‌هایی که می گویید چطور شکل می‌گرفت؟
 
این تناقض‌ها به خاطر دروغ‌هایی بود که از طرف سازمان به بچه‌ها گفته می‌شد. مثلا مسعود می‌گفت رهبری سازمان در هر حالی جلودار سازمان خواهد بود ولی ناگهان ما دیدیم نه تنها آنها اصلا در عراق نیستند بلکه مریم در فرانسه دستگیر شده است.
 
یا مثلا اگر قرار بود پولی از سازمان خرج شود مسئولین می‌گفتند این پول خون شهداست و نباید آن را به راحتی خرج کرد ولی خودشان در خرج این پول‌ها از همه بدتر بودند.
 
یادم هست یک مرتبه که برای انجام کاری از صبح تا غروب بیرون بودم نزدیک ظهر برای ناهار یک ساندویچ خریدم و خوردم و وقتی برگشتم فاکتور آن را به مسئولم ارائه کردم. به خاطر همین یک ساندویچ پدری از من درآوردند که باور کردنی نبود.
 
می‌‌‌‌‌گفتند رفتی با پول خون شهدا ساندویچ خوردی؟ ولی خودم شاهد بودم که چطور برای جلسات خود ولخرجی می‌کردند.
 
مسعود یک ماشین بنز آخرین مدل داشت که این اواخر از ترس مصادره اموال سازمان، آن را فروخت. خب، ما این تناقض‌ها را می‌دیدیم که برایمان قابل حل نبود.
 
* با رحلت حضرت امام(ره) سازمان چه کرد؟ برنامه خاصی نداشتید؟
 
ساعت 2 نیم شب بود که خبر فوت امام به سازمان رسید همان نیمه شب نیروها را بیدار کردند و اعلام جشن عمومی شد. تیر هوایی شلیک می‌کردند و شیرینی می‌دادند و مسعود هم سریعا نشست عمومی گذاشت و گفت که ما آماده حرکت به سمت ایران هستیم فقط باید موافقت صاحب خانه یعنی صدام را هم جلب کنیم ولی چند روز گذشت و خبری نشد.
 
سازمان اعلام کرد که صدام به دلایلی با این موضوع مخالف است. مسعود همیشه بعد از مرصاد می‌گفت برای حمله به ایران یا باید مردم علیه حکومت شورش کنند یا اینکه اتفاق مهمی مثل فوت امام رخ بدهد.
 
* قضیه خلع سلاح چطور پیش آمد؟
 
فروردین 82 که قرار بود به ایران حمله کنیم ولی خبری نشد و در همین اوضاع و احوال بود که بغداد هم سقوط کرد.
 
مسعود اعلام کرد باید تسلیم امریکایی‌ ها شویم چون سلاح را می‌توان دوباره به دست آورد ولی به دست آوردن نیرو خیلی سخت است.
 
می‌گفت اگر با امریکا وارد مذاکره شویم در صورت حمله به ایران می‌توانیم مجددا از طرف آنها مسلح شویم. این خلع سلاح دیگر تیر اخلاصی بر پیکر سازمان بود. خیلی از نیروها می‌خواستند از سازمان جدا شوند ولی نمی‌توانستند.
 
* چرا؟
 
برخی دیگر انگیزه‌ای برای ادامه زندگی نداشتند. سنشان بالا بود و کسی را هم نداشتند. اما اکثرا از مسئله فرار از پادگان می‌ترسیدند چون سازمان در مقطعی اعلام کرد هر کس را که قصد فرار داشته باشد و دستگیر شود 2 سال در زندان سازمان زندانی می‌کند و بعد تحویل زندان ابوغریب می‌دهند بچه‌ها از این موضوع به شدت واهمه داشتند.
 
عده‌ای هم که دستشان به خون آلوده بود و می‌دانند اگر به ایران برگردند دستگیر و یا اعدام خواهند شد.
 
* خود شما چطور از سازمان جدا شدید؟
 
در آن مقطع امریکایی‌ها در بغداد حضور داشتند و هر کس خودش را به کمپ امریکایی‌ها می‌رساند می‌توانست پناهنده شود ولی همین رسیدن به کمپ آمریکایی‌ها کار سختی بود که تعدادی از بچه‌ها توانسته بودند این کار را بکنند.
 
سازمان سریع شروع به تبلیغات کرد که در کمپ امریکایی‌ها رفتار بدی با جدا شدگان سازمان می‌شود ولی این طور نبود.
 
یکی از نیروها که برای دیدن برادرش به کمپ امریکایی ها رفته بود گفت این حرف های سازمان دروغ است.
 
من چون راننده بودم می‌توانستم از پادگان خارج شوم یک روز به همراه تعدادی از دوستان فرار کردیم و خودمان را به کمپ امریکایی‌ها رساندیم آن موقع من راننده مژگان پارسایی رئیس وقت سازمان بودم.
 
در کمپ امریکایی‌ها از آنها خواستیم تا ما را تحویل صلیب سرخ بدهند. در همان جا بود که تصمیم گرفتم به خانواده ام که 20 سال هیچ خبری از آنها نداشتم تلفن بزنم.
 
با هزار زحمت توانستم شماره منزل را پیدا کنم. مادرم سال 74 فوت کرده بود و برادرم باورش نشد که من باشم. گویا اطلاعات شهرمان همان سال‌های اول به آنها گفته بود که هادی به مجاهدین پیوسته ولی دیگر خبری از من نداشتند.
 
بالاخره با دادن چند نشانی باورش شد. ما را تحویل صلیب سرخ ایران دادند و آنها هم ما را در مرز تحویل نیروهای ایرانی دادند.
 
* از طرف سازمان تلاشی برای برگشت شما نشد؟ بالاخره شما از نیروهای قدیمی محسوب می‌شدید.
 
چرا. همان ابتدا مژگان پارسایی رئیس وقت سازمان بهمراه فائزه محبت‌کار مسئول تبلیغات وقت، برای صحبت با من به کمپ امریکایی‌ها آمدند ولی من حاضر به صحبت نشدم.
 
بعد از آنکه از برگشت من ناامید شدند در سازمان شروع به تبلیغ کردند که فلانی از اول هم نفوذی ایران بود و حرف‌هایی از این دست.
 
* چرا آمدید ایران؟ ‌نمی ترسیدید؟
 
چرا ترس که داشتم و راستش نمی خواستم به ایران بیایم. موضوع را به صورت تلفنی با برادرم در ایران مطرح کردم او گفت نگران نباش اگر گناهی نداشته باشی کسی با تو کاری ندارد.
 
حتی جالب این است که در کمپ امریکایی‌ها هم به ما می‌گفتند بهترین کشور برای رفتن همین ایران است و مطمئن باشید با شما رفتار بدی نمی‌کنند.
 
* پس نیروهایی که اخیرا جذب سازمان می‌شوند، این جذب با چه انگیزه‌ای و چطور است؟
 
دیگر انگیزه‌ای وجود نداشت. برخی از این نیروها با حقه و فریب جذب می‌شدند.
 
من چند ماه از سال 66 تا 67 ماموریتی در انجمن ترکیه در استانبول که معروف بود به سرپل داشتم.
 
در ترکیه جوانانی بودند که به قصد رفتن به اروپا بصورت قاچاق از ایران می‌آمدند. از آنجا آنها شناسایی و به سازمان معرفی می‌شدند.
 
بعد از طرف سازمان با آنها تماس گرفته می‌شد که اکثرا این تماس‌ها از طرف زن‌های سازمان صورت می‌گرفت و من چون مدتی هم در قسمت گزینش سازمان بودم می‌دیدم چطور با این جوان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و چه چیزهایی به آنها می‌گویند.
 
به این جوان‌ها می‌گفتند ما در عراق یک شرکت تجاری داریم شما بیایید چند ماه برای ما کار کنید در عوض ما هم کار رفتن شما به اروپا را ردیف می‌کنیم.
 
نحوه صحبت با این جوان‌ها طوری بود که اکثرا فریب می‌خوردند و می‌آمدند اما همین که پایشان به عراق می‌‌رسید به چنگ نیروهای سازمان می‌افتادند و آنجا بود که درگیر راهی برای برگشت نداشتند.
 
به آنها می‌گفتند اگر قصد فرار داشته باشید به عنوان قاچاقچی تحویل مقامات عراق می‌شوید و به این ترتیب مجبور به همکاری می‌شدند.
 
البته بعدها سازمان به جذب جوانان و نوجوانان 15، 16 ساله روی آورد. کسانی که نه انقلاب را درک کردند و نه قدرت تحلیل داشتند.
 
اینها پس از جذب تحت آموزش‌های ایدئولوژیک قرار می‌گرفتند به طوری که ذهنشان مطابق خواست سازمان شکل بگیرد.
 
فقط کافی بود که پای سازمان به خارج از عراق باز شود آن وقت می‌دیدید که چطور نیروها فرار می‌کردند.
 
در این صورت دیگر کسی در سازمان نمی ماند، مهم فرار از پادگان بود.
 
* 21 فروردین سال 78 اتفاق مهمی در ایران افتاد و آن هم ترور شهید صیاد شیرازی توسط منافقین بود. چطور از این اتفاق مطلع شدید و واکنش سازمان در این رابطه چطور بود؟
 
اصولا هر عملیات موفقی که در داخل ایران انجام می‌شد سازمان جشن مختصری می‌گرفت ولی ترور صیاد یک اتفاق ویژه بود و سازمان هم سنگ تمام گذاشت.
 
آن روز هم جشن عمومی اعلام شد و تیر هوایی و شیرینی و شام جمعی هم دادند. اتفاقی که به ندرت می‌افتاد.
 
مسعود هم در یک نشست عمومی این ترور را تبریک گفت.
 
بالاخره صیاد یکی از فرماندهان بزرگ عملیات مرصاد بود که ضربه سختی به پیکر سازمان وارد کرد.
 
* شما در صحبت‌هایتان از ویژگی‌های مسعود رجوی زیاد گفتید، در پایان بفرمایید از دید شما مسعود رجوی کیست؟
 
سوال خوبی است شاید در داخل ایران، مردم کمتر مسعود را بشناسند.
 
باید به مردم گفت که این رجوی چه قدرتی در فریب آدم ها دارد.
 
او با به کارگیری الفاظ و کلمات می‌تواند بر افراد تاثیر زیادی بگذارد.
 
رجوی کسی بود که آنقدر در وطن فروشی جلو رفت که صدام او را برادر خود معرفی کرد. صدام بارها گفت من مدیون برادران مجاهد خود هستم و این حرف عین واقعیت است.
 
کشتاری که سازمان از کردها برای صدام کرد خیلی در تداوم حکومتش موثر بود.
 
همین مسعود رجوی در مجلس سناتورهای انگلیس طوری صحبت کرد که همه برایش گریه کردند. سناتورهایی که خودشان ختم دوز و کلکند!
 
مسعود بارها در سخنرانی‌هایش گفت که من در دنیا، کسی را باهوش‌تر از (امام) خمینی نمی‌شناسم و کسی را ندیدم که مانند او قدرت تحلیل و تدبیر داشته باشد.
 
مسعود زرنگی خاص خود را دارد. می‌دانست که در سخنرانی از چه موضعی وارد شود تا بیشترین تاثیر را بر شنونده اش بگذارد.
 
مسعود از احساسات مخاطب نهایت بهره را می‌برد. متاسفانه او از این قدرت در فریب نیروهایش نهایت بهره را برد هر چند امروز دیگر آن تاثیر گذاری سابق را ندارد.

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

سم فروشی‌های غیرمجاز مانع بزرگ توسعه کلینیک‌های گیاه پزشکی 
 

چند سالی‌ست مراکزی تحت عنوان «کلینیک‌های گیاه پزشکی» راه اندازی شده است با این حال کم نیستند کسانی که به جای مراجعه به این مراکز و دریافت مشاوره و راه حلی عملی، مستقیماً به سم فروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

خبرگزاری فارس: سم فروشی‌های غیرمجاز مانع بزرگ توسعه کلینیک‌های گیاه پزشکی 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، چند سالی‌ست مراکزی تحت عنوان «کلینیک‌های گیاه پزشکی» که مکانی مطمئن برای پاسخ‌گویی به سؤالات کشاورزان، گلخانه داران و حتی کسانی که علاقه‌مند به داشتن گیاهان آپارتمانی هستند، راه اندازی شده است با این حال کم نیستند کسانی که به جای مراجعه به این مراکز و دریافت مشاوره و راه حلی عملی، مستقیماً به سم فروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

برخی از فروشگاه‌هایی که تحت نام خدمات کشاورزی می‌بینیم، پروانه فروش سموم ندارند. مطابق با ماده‌ 45 قانون حفظ نباتات مصوب 1346 تنها کسانی می‌توانند پروانه فروش سموم کشاورزان را داشته باشند که کارشناس کشاورزی باشند و طبق قانون جدید هر سم فروشی مجاز ملزم است یک کارشناس گیاه‌پزشکی در کنار خود داشته باشد.

در شرایطی که در کشور شاهد افزایش انواع سرطان‌ها، تولید نوزادان ناقص‌الخلقه و بیماری‌های ژنتیکی هستیم و از طرفی میزان مصرف سموم در ایران چند برابر استاندارد جهانی است، نیاز به آموزش کشاورزان برای استفاده منطقی و به جا از سموم و کودهای شیمیایی بیش از پیش احساس می‌شود.

برای بررسی این موضوع با گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

*اصول کار کلینیک‌ها مبارزه و کنترل آفات

مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شوش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اصل اساسی در کلینیک‌ها، مبارزه و کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع و باغات است به نحوی که کمترین آسیب به محیط‌ زیست وارد شود.

عبدالحمید عصاریان با اشاره فعالیت‌های این کلینیک‌ها خاطرنشان کرد: با ایجاد این مراکز، کشاورزان به افراد آگاه و باتجربه مراجعه می‌کنند و به جای استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، استفاده به جا و منطقی از این مواد را یاد می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن باقیمانده سموم در میوه و سبزیجات در منطقه و سطح کشور، کلینیک‌ها می‌توانند در سالم‌سازی مواد غذایی بسیار موثر باشند.

مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شوش ادامه داد: با توجه به این که در کشورهای در حال توسعه مراکز مجاز فروش سموم محدود است و عمده فروشنده‌ها افرادی با تحصیلات کم و غیرمتخصص هستند، استانداردسازی محصولات با مشکلات زیادی روبه رو است.

وی همچنین اضافه کرد: امسال در شهرستان شوش تعدادی از کشاورزان موفق به دریافت گواهی‌نامه سلامت از اداره استاندارد کشور از نظر نبود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی خود شدند که این امر برای اولین بار در خوزستان است.

 

در ادامه با یکی از فعالان کلینیک‌های گیاه پزشکی شهرستان شوش گفت‌وگو کردیم و این فرد در خصوص کمی و کاستی‌ها این بخش توضیحاتی را ارائه کرد.

*بزرگ‌ترین مشکل تمام کلینیک‌ها وجود فروشگاه‌های سم فروشی غیرمجاز است

زهرا حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: در سال‌های آغاز کار با توجه به این که من و سایر همکارانم در بقیه مراکز خانم هستیم، کشاورزان اعتقاد کمتری به کار ما داشته‌اند.

وی با اشاره به روند کار عنوان کرد: با توجه به تشخیص و کنترل خسارات در مزارع مراجعان، اعتمادها بیشتر شده ولی همچنان بزرگ‌ترین مشکل تمام کلینیک‌ها و جود فروشگاه‌های سم فروشی غیرمجاز است.

این فعال کلینیک‌های گیاه پزشکی شهرستان شوش گفت: در این فروشگاه‌ها تجویز سم به جای این که بر مبنای نیاز کشاورز باشد فقط بر اساس لیست انبار فروشگاه و سود شخصی است و متأسفانه به دلیل تعداد زیاد این فروشگاه‌ها همواره در رقابت با کلینیک برنده بوده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر تعداد کلینیک‌ها به طوری که هر روستا یک کلینیک در دسترس داشته باشد افزایش یابد و تعداد کارشناسان کشاورزی فعال هم بیشتر باشد در این صورت بخش عمده نیازهای مشاوره‌ای کشاورز که می‌توانند اقدامات پیشگیرانه هم باشند برآورد می‌شود.

 

*محقق کردن تسهیلات بلاعوض برای راه اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی

حقیقی خواستار نظارت دقیق بر روی فروشگاه‌های سم فروشی شد و افزود: فروشگاه‌های سم فروشی باید زیر نظر نیروهای متخصص قرار گیرند تا همزمان با افرایش کلینیک‌ها بتوانیم نظارت بیشتری نیز بر روی این مراکز خرید داشته باشیم.وی با تاکید بر راه‌اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی مجهز به تکنیک تشخیص روز خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این چنین کلینیک‌هایی نیازمند به حمایت دولت و همچنین در اختیار قرار دادن تسهیلاتی با سود کم و یا بلاعوض است و در همین زمینه از مسئولان خواستار محقق کردن تسهیلاتی با سود کم و یا بلاعوض هستیم.

شهرستان شوش در حوزه کشاورزی یکی از موفق‌ترین شهرستان‌های استان و کشور است و به عنوان قطب کشاورزی استان خوزستان محسوب می‌شود و امیدواریم با توجه مضاعف مسئولان به بخش‌ کشاورزی آن بتوان در زمینه تعالی کار کشاورزان به ویژه در موارد عنوان شده توسعه کشت و کار گیاهان دارویی همت کرد. 

یک خبر از خرمشهر

 

صدور رای دادگاه در خصوص تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر 

رای دادگاه در خصوص تخلفات در انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر مبنی بر تخلف در شمارش آرا صادر شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، انتخابات هیئت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در تاریخ چهارم اسفندماه 89 برگزار و پس از کش و قوص‌های فراوان اعضای هیئت نمایندگان این اتاق تعیین شدند.

این انتخابات با حاشیه‌های فراوانی همراه و برای مدتی به نقل بسیاری از محافل در این شهرستان تبدیل شده بود.

در این بین بسیاری از مسئولان محلی شهرستان گرفته تا مسئولان اتاق ایران در این مدت تلاش‌های زیادی برای رفع این اختلافات در بین اعضای اتاق خرمشهر را انجام دادند که بی نتیجه ماند.

آغاز این اختلافات نیز از اعلام نتایج انتخابات هیئت نمایندگان این این اتاق کلید خورد و با گذشت بیش از دو سال همچنان ادامه دارد.

از یک سو عده‌ای از کاندیداها اعتقاد دارند که تخلفات گسترده‌ای در جریان شمارش آرا انجام و در نتیجه  افرادی به ناحق وارد هیئت نمایندگان شدند.

در سوی دیگر اما تعدادی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی اعتقاد دارند انتخابات در سلامت کامل برگزار و افراد معترض فقط به دلیل رای نیاوردن این گونه اظهاراتی را انجام می‌دهند.

در این راستا پیگیری‌های گسترده‌ای از سوی اعضای معترض انجام و سرانجام پس از دو سال و شش ماه رای دادگاه در خصوص پرونده انتخابات هیئت نمایندگان خرمشهر صادر شد.

بر اساس این رای که سند آن نیز در اختیار دفتر خبرگزاری فارس خوزستان رسیده است دادگاه بر دست‌کاری در نتیجه انتخابات صحه گذاشته و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی خرمشهر به عنوان متهم شناخته و به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

افرادی به ناحق به عضویت هیئت نمایندگان در آمده‌اند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در انتخابات اسفندماه 89 اتاق خرمشهر دو گروه برای کسب اکثریت آرا در تلاش بودند.

طاهر سلیمانی افزود: گروه کار و توسعه گروهی بود که برنامه‌های بسیاری را به‌منظور توسعه تجارت در خرمشهر داشت و موفق شد در انتخابات برگزار شده 12 نفر از اعضای خود را به هیئت نمایندگان برساند.

وی ادامه داد: انتخابات در حضور مسئولان فرمانداری، اداره صنعت و معدن و دادگستری برگزار و در همان روز آرا سه بار شمارش شدند که در نتیجه 12 نفر از گروه کار و توسعه موفق به کسب اکثریت آرا شدند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر تصریح‌ کرد: بعد از سه روز افرادی که موفق به کسب رای نشدند، به نتیجه اعتراض کردند و قرار بر شمارش مجدد آرا شد.

سلیمانی اضافه‌کرد: در حالی که طبق قانون، آراء باید پس از شمارش پلمپ می‌شدند با اهمال‌کاری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر آرا پلمپ نشده و در نتیجه  در بازشماری آراء، رای پنج نفر از اعضای کار و توسعه با اختلاف فاحشی نسبت به شمارش اول کاهش و افرادی که موفق به رای آوردن نشده بودند در بازشماری دوم صاحب کرسی هیئت نمایندگان اتاق شدند.

وی خاطرنشان‌ کرد: پس از این اعضای گروه، کار و توسعه به نتیجه اعتراض و پیگیری‌های لازم نیز انجام شد که در نهایت مشخص شد در فاصله شمارش اول تا بازشماری دوم، آرا دچار دست‌خوردگی شده و حکم مجازات برای رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر صادر شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر افزود: با اعلام این رای مشخص شده است که در انتخابات هیئت نمایندگان خرمشهر تخلفات گسترده‌ای انجام و افرادی به ناحق وارد هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر شدند.

سلیمانی ادامه داد: در نتیجه از مسئولان هیئت عالی نظارت تقاضا داریم تا نسبت به ابطال انتخابات در خرمشهر و برگزاری انتخابات میان دوره و یا استناد به شمارش اولیه آرا و حذف افرادی که به ناحق به هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه راه یافتند، اقدام کند.

تخلف محرز و منتظر رای هیئت عالی نظارت هستیم

جواد سعیدی یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر که در شمارش اولیه موفق به کسب اکثریت آرا شد و در بازشماری دوم تعداد آرای وی به شکل قابل توجهی کاهش و از عضویت در هیئت نمایندگان بازماند نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: نتیجه شمارش اولیه انتخابات اتاق خرمشهر در ماهنامه اتاق ایران مندرج و اسامی افرادی که موفق به کسب اکثریت آرا شدند در سایت اتاق ایران نیز منتشر شد.

وی افزود: اما متاسفانه به یکباره در بازشماری آرا، اختلافی فاحش در آرا افراد در مقایسه با شمارش اولیه ایجاد شد.

سعیدی تصریح‌کرد: این در حالی است که تعداد آرا ماخذوه 246 رای بود و این اختلاف بین شمارش اول و بازشماری آرا غیرقابل قبول است.

وی اضافه‌کرد: در بازشماری آرا در بار دوم بنده یکی از افراد ناظر بر بازشماری بودم و به عینه مشاهده کردم که در تعدادی از آرا دست‌خوردگی شده و نام برخی از اعضای گروه کار و توسعه خط خورده و نام افرادی دیگر درج شده بود.

سعیدی خاطرنشان‌کرد: پس از پیگیری بیش از دو سال در این خصوص تخلف از سوی دادگستری خرمشهر محرز اعلام و رای نیز صادر شده است.

وی گفت: در خصوص وضعیت هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی پس از این رای نیز منتظر اعلام نظر هیئت عالی نظارت کشور هستیم.

سعیدی تصریح‌کرد: بر این اساس رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق خرمشهر به جرم معاونت در جرم و جعل سند به پرداخت 12 میلیون ریال جزای نقدی و شش ماه حبس محکوم شد که باتوجه به سیاست زندان‌زدایی حکم حبس وی به جزای نقدی تبدیل شد.

وی افزود: حق بنده و چهار نفر دیگر از افرادی که رای آنها با دست‌خوردگی کاهش یافته بود ضایع شده و از هیئت عالی نظارت کشور می‌خواهیم تا رای خود را در این خصوص صادر و از حق ما دفاع کند.

هیچ رایی مبنی بر ابطال انتخابات به اتاق اعلام نشده است

در سوی دیگر اما برخی از اعضای اتاق بازرگانی هرگونه تخلف در انتخابات را رد و بر صحت انتخابات برگزار شده، تاکید می‌کنند.

ماجد مطوریان عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر یکی از این افراد است.

وی در خصوص انتخاب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شهرستان با صحت و سلامت کامل برگزار شد.

مطوریان افزود: در این بین تعدادی که کاندیدا بودند، به دلیل اینکه رای نیاوردند اوضاع را بر هم زده و انتخابات را تقلب عنوان کردند.

وی تصریح کرد: این افراد به دادگاه شکایت کرده و خواهان رسیدگی به روند این انتخابات شدند و چون خود رای نیاوردند انتخابات را تقلب دانستند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر همچنین عنوان کرد: اتاق بازرگانی با هیچ مشکلی روبه رو نیست، هیئت نمایندگان مشغول به کار هستند و هیچ رایی تاکنون از دادگاه به اتاق اعلام نشده است.

وی ادامه داد: در واقع بحث تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی توسط دعوایی شخصی بوده بین کاندیداهای که رای نیاورده‌اند و هیئت نظارت که هیچ صحت قانونی نیز ندارد. 

یک افتخار ورزشی برای خوزستان

 

خوزستان با قرار گرفتن در جایگاه سوم رقابت های قهرمانی وزنه برداری جوانان کشور به کار خود در این مسابقات پایان داد.

 محمدزمان مهمدی، رییس هیات وزنه برداری استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان اظهار کرد: این پیکارها از 24 تا 26 شهریورماه با حضور 217 ورزشکار از 24 استان به میزبانی قم برگزار شد که خوزستان پس از تیم های فارس و اصفهان در مکان سوم ایستاد.

 وی بیان کرد: در این رقابت ها ابراهیم ورناصری در وزن 77 کیلوگرم در حرکت دوضرب صاحب نشان طلا شد و در حرکت یک ضرب و مجموع به دو نشان برنز دست پیدا کرد. علی رضا کاظمی نژاد نیز در وزن 105+ کیلوگرم در حرکت یک ضرب طلا گرفت و در حرکت دوضرب و مجموع دو مدال نقره را ازآن خود کرد.

 رییس هیات وزنه برداری خوزستان گفت: هم چنین وحید خدادادی در وزن 94 کیلوگرم در حرکت یک ضرب و دوضرب به دو نشان برنز رسید و ایوب موسوی در دسته 85 کیلوگرم در حرکت دوضرب به مدال برنز دست پیدا کرد.

 وی با بیان این که عملکرد وزنه برداران استان در این رقابت ها بد نبود، عنوان کرد: یک سال است که اداره کل ورزش و جوانان استان بودجه ای به ما نداده است و ما نتوانسته ایم اردویی برای وزنه برداران  برپا کنیم. با برگزاری اردو می توانستیم ورزشکاران را کنترل و عملکرد آن ها را ارزیابی کنیم. 

اخبار شورای شهر اهواز

 

موج برکناری و استعفا در شهرداری اهواز
چندی پیش عالی پور معاون خدمات شهرداری اهواز در مراسم تودیع و معارفه ، از کتانباف دفاع کرد و در این بین به خاطر این دفاع گفته می شود برخی اعضا بر او شوریدند .

شوشان : معاون خدمات شهری شهرداری اهواز به دلیل آنچه خود فشارها و رویکرد شورای شهر اهواز می نامد استعفا کرد.

به گزارش شوشان ، چندی پیش عالی پور معاون خدمات شهرداری اهواز در مراسم تودیع و معارفه ، از کتانباف دفاع کرد و در این بین به خاطر این دفاع گفته می شود برخی اعضا بر او شوریدند .

در همین زمینه ، علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در رابطه با دلایل استعفای خود اظهار کرد: دلیل استعفای من به رویکردهای شورا باز می‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معاونت خدمات شهری سمتی بسیار پر مشغله پر دردسر و خطیر است نیاز به پشتوانه و انسجام کافی دارد که تشخیص من این است که انسجام، شیوه مدیریت و تدبیر در آینده نخواهد بود، بنابراین از هم‌اکنون فضا را خالی گذاشتم تا مدیریت بعدی بهترین گزینش را داشته باشد.

*شورای شهر فرصت را از من گرفت

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه سرپرست فعلی شهرداری اهواز از مدیران توانمند در استان است، تصریح کرد: من هیچ‌گونه مشکلی با وی ندارم و دوست داشتم، افتخار همکاری با صفری داشته باشم، اما متاسفانه عملکرد‌ها، رویه‌ها و روش‌های شورا این فرصت را از من گرفت.وی خاطرنشان کرد: در این مدت که در سمت معاونت خدمات شهری در حال انجام وظیفه بودم تنها مشکلات پیش‌رو را داشتم اما از هم‌اکنون به بعد باید حواسم به پشت سرم هم باشد، چراکه شورا روش دعوا محوری را برگزیده است و مطالبات و شیوه منطقی و حقیقی ندارد.

تنها حرفم مشورت برای انتخاب شهردار بود

عالیپور همچنین عنوان کرد: صبح امروز در جلسه معارفه توضیح دادم چه بهتر بود که از مدیران لایق و توانمندی که در شهرداری اهواز هستند در انتخاب شهردار مشاوره می‌گرفتید و از گزینه‌های انتخابی می‌خواستید برنامه‌های خود را ارائه دهند تا بتوانید با دید باز‌تر شهردار را انتخاب کنید که متاسفانه با عملکرد بد برخی از اعضا مواجه شدم.وی در رابطه با اعضای شورا گفت: این شورا از افراد نخبه و لایقی تشکیل شده است و من تک تک آن‌ها را می‌شناسم اما متاسفانه باید گفت برخی از آنان روش‌های اشتباه را برگزیده‌اند.

وی اضافه کرد: این افراد ابتدا باید تهدیدات و خطرات شهرداری را بشناسند و بعد روش درست را انتخاب کنند.