سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تاسف برانگیز

 

مرگ مردم و مسئولین در جاده های خوزستان
در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.
شوشان/ فاطمه سیروس: خوزستان استانی پهناور است با جاده‌هایی که معروف به پرخطرترین جاده‌های کشور هستند. خوزستان، راه مواصلاتی برخی شهرهای جنوبی کشور، محور اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان راهیان نور و مسیر پر تردد 5 میلیون و 500 هزار مسافر نوروزی است.

این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جاده‌ها و راه‌های این استان است، اما تا کنون همواره مورد بی توجهی مسئولان بوده است. جالب اینکه هر سال به دلیل تصادفات بسیار درمسیرهای خوزستان، گرچه هشدارها و توصیه‌های زیادی به مسافران می شود، اما بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود.

در این سال‌ها پروژه‌ها و طرح‌های متعددی نقل محافل استان‌های کشور برای حل مشکلات جاده‌ها و را‌ه‌ها بوده است. خوزستان نیز از استان‌هایی است که برای راه‌هایش راه حل‌های بی‌شماری مطرح شده است.

سال 87 بود که دولت 27 تصمیم برای برای مطالعه، احداث و تجهیز جاده های استان خوزستان گرفت. هیات وزیران در آن زمان وزارت راه و ترابرى را موظف کرد که نسبت به احداث کمربندى غرب و جنوب اهواز از سال 1388 ، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه در سال 1388 ، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول در سال 1388 و تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان ـ خوردورق در سال 1387 نسبت به مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه ، صلاح جاده هفتکل ، ایذه ، باغملک و ... اقدامات لازم را انجام دهد. جالب اینکه این‌همه مصوبه فقط در حد مطالعه انجام گرفته اند و فقط برخی از آنها به اجرا رسیده است.

جاده‌های خوزستان، رتبه 14 کشور

استان خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک درزمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است، باید از لحاظ جاده‌ای وضعیت مطلوب و مناسب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ وضعیت جاده ای و راه‌ها، رتبه 14 را در میان استان های کشور دارد.

در همین زمینه نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : در حال حاضر جاده‌های خوزستان از لحاظ فشار بار در رتبه سوم کشور قرار دارند که این وضعیت بسیار اسفناک است. ایمن نبودن جاده‌ها و پرحادثه‌ بودن آنها همچون قربانگاهی برای مسافران شده است.

به گفته دارایی راه‌های استان تعریف شده نیست، یعنی آزادراه، اتوبان، جاده دوبانده، جاده یکطرفه هیچ‌کدام به طور واضح مشخص نیستند و گاهی برای مردم مشکل آفرین می شود. همچنین بسیاری از روستاهای خوزستان جاده آسفالت ندارند که این جای بسی تاسف و گلایه دارد که دولت‌های مختلف که روی کار آمده‌اند تاکنون برای جاده‌های استان خوزستان هیچ اقدام مناسبی نداشته‌اند. مشکل ظرفیت جاده ها یکی از مشکلاتی است که مدت‌هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه‌نرم می‌کند. به طوری که حتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این باره اظهار نگرانی می کند.

به گفته سردار «اسکندر مومنی» تعداد خودروها به طور روزافزون افزایش می یابد، حال آنکه افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمانبر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست.

یکی از پروژه‌های مهم دولت در خوزستان پروژه چهارخطه و 2 بانده کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل بود که همچنان طرح مطالعاتی آن در دست اجراست. طول این پروژه 57 کیلومتر است. خرداد امسال بود که این پروژه به تصویب رسید که همان زمان رئیس اداره راه و شهرسازی هفتکل اعلام کرد: انجام این پروژه از محل اعتبارات شهرستانی به دلیل هزینه بالای این کار عملی نبود اما با پیگیری‌های مستمر فرماندار و مسئولان استانی انجام این پروژه با تخصیص اعتبارات ملی انجام می‌شود.

سه راه غیزانیه- نمره یک هفتگل پرخطرترین و پرتصادف‌ترین جاده هفتکل است که همواره به‌عنوان قتلگاه معروف بوده است. این اواخر فرماندار هفتگل تاکید کرده است که برای اجرای پروژه چهارخطه‌کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل، باید تامین اعتبار کافی شود.

به گفته وی برای اجرای چهارخطه کردن این جاده اعتبارات سنگینی نیاز است و فعلا طرح مطالعاتی آن در حال انجام است که با اتمام طرح مطالعاتی برآورد اعتبار مورد نیاز آن انجام می‌شود و به احتمال زیاد امسال اعتبار به این پروژه اختصاص می‌یابد. همچنین اصلاح و بهسازی پیچ پرحادثه این خط، معروف به پیچ سیدمحسن در اولویت قرار دارد که 570 میلیون تومان برای آن اختصاص یافته و کار اجرایی آن آغاز شده است.

نماینده اندیمشک نیز پروژه چهارخطه و 2 بانده کردن سه‌راهی غیزانیه- نمره یک هفتکل را اقدامی امیدوارکننده می‌داند و می‌گوید: این قبیل کارها جای امیدواری دارد، اما متاسفانه آنقدر به کندی انجام می شود که مردم دلزده می‌شوند.

وی همچنین درباره پروژه جاده آبادان –ماهشهر می‌گوید: متاسفانه آنقدر تصادفات مرگبار در این جاده اتفاق افتاد که بالاخره مسئولان به فکر ساختن وهموار کردن این جاده افتادند. دارایی در مورد آزادراه خرم آباد- اندیمشک نیز معتقد است که این جاده باید تا اهواز ادامه یابد که هنوز در دست اقدام نیست.

گفتنی است فرماندار هفتکل تزریق نشدن منابع مالی و وجود اختلاف میان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و منابع طبیعی را مانع از پیشرفت این پروژه اعلام کرده است. به گفته فرماندار، قرار است جاده خروجی هفتکل نیز به طول 7 کیلومتر در قالب پروژه‌های عام‌المنفعه نفت اجرا شود که اجرای این پروژه از سال 87 آغاز شده است و پیشرفت 40 درصدی دارد.

عمر کم آسفالت دلیل دیگر عقب ماندگی جاده‌ها

خوزستان دارای زیرساخت‌ها و شرایط بسیار خوبی برای ارتباط با دیگر استان‌ها و کشورهای مجاور است ولی فقدان جاده مناسب باعث شده تا بخش زیادی از این تبادلات و صادرات با مشکل مواجه شود.یکی دیگر از دلایل اساسی عقب ماندگی در حوزه جاده‌های خوزستان طول عمر کم آسفالت است زیرا نگهداری راه در خوزستان به دلیل دمای هوای بالا با هزینه‌های زیادی همراه است. به گفته کارشناسان طول عمر زیرسازی و آسفالت در خوزستان تقریبا یک چهارم زمان استاندارد کل کشور است و دوران ماندگاری جاده در ایران در مقایسه با سایر کشورها تقریبا یک سوم کشورهای پیشرفته است که این وضعیت نیز دلایل خاص خود را دارد.

نماینده اندیمشک فشار بارهای ناشی از خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز را نیز یکی از دلایل نابودی جاده‌‌ها می‌داند و می‌گوید: افزایش تناژ نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر نابودی جاده‌های استان دارد، حرکت خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز است و این مهم باعث شده تا 30 درصد طول عمر جاده‌‌ها در استان تقلیل یابد.

جالب اینکه چندی پیش عالی‌ترین مقام دولت در استان اظهار کرد: برای رفع مشکلات در حوزه جاده‌های خوزستان نیازمند یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده بودیم که تاکنون 380 کیلومتر آن ساخته شده‌ است. سیدجعفر حجازی با اشاره به اینکه کار ساخت یک‌هزار کیلومتر باقیمانده جاده‌های استان آغاز نشده، گفته است: منتظر تخصیص اعتبار به این پروژه‌های زیربنایی هستیم و امیدواریم تا پایان دولت دهم اعتباراتی تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات در این حوزه برطرف شود.

همچنین در طول سال در استان خوزستان 50 میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود و از نظر میزان جابه‌جایی کالا در کشور جایگاه ششم را داریم ولی در حمل مسافر در بین سایر استان‌های کشور رتبه سوم را داریم که این نشان می‌دهد که نیاز خوزستان به جاده به دلیل جابه‌جایی مسافر بسیار زیاد است. استاندار خوزستان هم اعلام کرده است که «از نظر وضعیت جاده‌ها در سراسر کشور جایگاه چهاردهم را داریم و از نظر ترافیک و تراکم جاده‌ها در سطح استان وضعیت مناسبی وجود ندارد و ترافیک و تراکم در جاده‌های استان سنگین است.

در صورتی که یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده استان که تاکنون تنها 380 کیلومتر آنها ساخته شده تکمیل و به بهره‌برداری برسد تازه به جایگاه ششم کشور خواهیم رسید که جایگاه مناسب و در خور شأن نیست.» جا دارد مسئولانی که از چنین آمار و ارقامی خبر می‌دهند کمی هم به فکر درج خبرهای خوش و امیدوار کننده باشند.

قتلگاه جاده های خوزستان

در همین زمینه نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی چندی ژیش گفته بود : جاده‌های خوزستان استاندارد لازم را برای تردد ندارند و برخی از جاده‌های خوزستان اصطلاحا هنوز «مالرو» است. سید شکرخدا موسوی با اشاره به اینکه خوزستان نیازمند توجه بیشتر به بخش راه و جاده است، اظهار داشت: متاسفانه تنها شاهد مرگ همشهریان و هم استانی‌های خود هستیم و مسئولان تنها به ارائه آمار بسنده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از جاده‌های خوزستان به قتلگاه تبدیل شده‌اند و هفته‌ای نیست که در آن‌ها شاهد مرگ هم استانی‌های خود نباشیم.

دلخراش ترین حادثه

مروری بر حوادث دلخراش جاده های خوزستان نشان از این دارد که خون بسیاری از مردم این مرز و بوم در جاده های خوزستان ریخته می شود. یکی از دلخراش ترین سوانح رانندگی کشور در حومه شهرستان هفتکل در جاده اهواز- اصفهان رخ داد. اتوبوس مسافربری که حرکت خود را از اهواز به سمت اصفهان آغاز کرده بود در ساعت 11:09 پس از رسیدن به روستای هویر از توابع شهرستان هفتکل با برخورد به یک کامیون دچارسانحه می شود.

به گفته شاهدان عینی این سانحه موجب آتش سوزی شدید در اتوبوس شد که به دلیل عدم وجود راه نجات برای سرنشینان اکثر مسافران اتوبوس در آتش سوختند.

جاده های خوزستان مسئول و غیرمسئول نمی شناسد

جاده های خوزستان زن و مرد و کوچک و بزرگ و مسئول و غیر مسئول نمی شناسد و در طول سال های گذشته هم شاهد مرگ دلخراش کودکان در این جاده ها بوده ایم و هم شاهد مرگ مسئولین و مردم عادی.

مرگ دلخراش سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش در جاده هفتکل – رامهرمز نشان داد که جاده های خوزستان همچون اژدهایی مسئول و غیرمسئول را در کام خود فرو می برد.

مسئولین هم پس از هر حادثه دلخراشی فقط وعده می دهند و این وعده ها تا کنون رنگ عملی را به خود نگرفته و داستان غم انگیز تصادف در جاده های خوزستان به اتمام نمی رسد...


خبرگزاری فارس: سرپرست شهرداری رامهرمز درگذشت

تصادف مرگبار سرپرست شهرداری رامهرمز و همسرش




تصادف شدید اتوبوس و کشته شدن 26 دانش آموز بروجنی در خوزستان



 تصادف مرگبار جاده آبادان-ماهشهر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد