سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

سم فروشی‌های غیرمجاز مانع بزرگ توسعه کلینیک‌های گیاه پزشکی 
 

چند سالی‌ست مراکزی تحت عنوان «کلینیک‌های گیاه پزشکی» راه اندازی شده است با این حال کم نیستند کسانی که به جای مراجعه به این مراکز و دریافت مشاوره و راه حلی عملی، مستقیماً به سم فروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

خبرگزاری فارس: سم فروشی‌های غیرمجاز مانع بزرگ توسعه کلینیک‌های گیاه پزشکی 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، چند سالی‌ست مراکزی تحت عنوان «کلینیک‌های گیاه پزشکی» که مکانی مطمئن برای پاسخ‌گویی به سؤالات کشاورزان، گلخانه داران و حتی کسانی که علاقه‌مند به داشتن گیاهان آپارتمانی هستند، راه اندازی شده است با این حال کم نیستند کسانی که به جای مراجعه به این مراکز و دریافت مشاوره و راه حلی عملی، مستقیماً به سم فروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

برخی از فروشگاه‌هایی که تحت نام خدمات کشاورزی می‌بینیم، پروانه فروش سموم ندارند. مطابق با ماده‌ 45 قانون حفظ نباتات مصوب 1346 تنها کسانی می‌توانند پروانه فروش سموم کشاورزان را داشته باشند که کارشناس کشاورزی باشند و طبق قانون جدید هر سم فروشی مجاز ملزم است یک کارشناس گیاه‌پزشکی در کنار خود داشته باشد.

در شرایطی که در کشور شاهد افزایش انواع سرطان‌ها، تولید نوزادان ناقص‌الخلقه و بیماری‌های ژنتیکی هستیم و از طرفی میزان مصرف سموم در ایران چند برابر استاندارد جهانی است، نیاز به آموزش کشاورزان برای استفاده منطقی و به جا از سموم و کودهای شیمیایی بیش از پیش احساس می‌شود.

برای بررسی این موضوع با گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

*اصول کار کلینیک‌ها مبارزه و کنترل آفات

مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شوش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اصل اساسی در کلینیک‌ها، مبارزه و کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع و باغات است به نحوی که کمترین آسیب به محیط‌ زیست وارد شود.

عبدالحمید عصاریان با اشاره فعالیت‌های این کلینیک‌ها خاطرنشان کرد: با ایجاد این مراکز، کشاورزان به افراد آگاه و باتجربه مراجعه می‌کنند و به جای استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، استفاده به جا و منطقی از این مواد را یاد می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن باقیمانده سموم در میوه و سبزیجات در منطقه و سطح کشور، کلینیک‌ها می‌توانند در سالم‌سازی مواد غذایی بسیار موثر باشند.

مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شوش ادامه داد: با توجه به این که در کشورهای در حال توسعه مراکز مجاز فروش سموم محدود است و عمده فروشنده‌ها افرادی با تحصیلات کم و غیرمتخصص هستند، استانداردسازی محصولات با مشکلات زیادی روبه رو است.

وی همچنین اضافه کرد: امسال در شهرستان شوش تعدادی از کشاورزان موفق به دریافت گواهی‌نامه سلامت از اداره استاندارد کشور از نظر نبود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی خود شدند که این امر برای اولین بار در خوزستان است.

 

در ادامه با یکی از فعالان کلینیک‌های گیاه پزشکی شهرستان شوش گفت‌وگو کردیم و این فرد در خصوص کمی و کاستی‌ها این بخش توضیحاتی را ارائه کرد.

*بزرگ‌ترین مشکل تمام کلینیک‌ها وجود فروشگاه‌های سم فروشی غیرمجاز است

زهرا حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: در سال‌های آغاز کار با توجه به این که من و سایر همکارانم در بقیه مراکز خانم هستیم، کشاورزان اعتقاد کمتری به کار ما داشته‌اند.

وی با اشاره به روند کار عنوان کرد: با توجه به تشخیص و کنترل خسارات در مزارع مراجعان، اعتمادها بیشتر شده ولی همچنان بزرگ‌ترین مشکل تمام کلینیک‌ها و جود فروشگاه‌های سم فروشی غیرمجاز است.

این فعال کلینیک‌های گیاه پزشکی شهرستان شوش گفت: در این فروشگاه‌ها تجویز سم به جای این که بر مبنای نیاز کشاورز باشد فقط بر اساس لیست انبار فروشگاه و سود شخصی است و متأسفانه به دلیل تعداد زیاد این فروشگاه‌ها همواره در رقابت با کلینیک برنده بوده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر تعداد کلینیک‌ها به طوری که هر روستا یک کلینیک در دسترس داشته باشد افزایش یابد و تعداد کارشناسان کشاورزی فعال هم بیشتر باشد در این صورت بخش عمده نیازهای مشاوره‌ای کشاورز که می‌توانند اقدامات پیشگیرانه هم باشند برآورد می‌شود.

 

*محقق کردن تسهیلات بلاعوض برای راه اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی

حقیقی خواستار نظارت دقیق بر روی فروشگاه‌های سم فروشی شد و افزود: فروشگاه‌های سم فروشی باید زیر نظر نیروهای متخصص قرار گیرند تا همزمان با افرایش کلینیک‌ها بتوانیم نظارت بیشتری نیز بر روی این مراکز خرید داشته باشیم.وی با تاکید بر راه‌اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی مجهز به تکنیک تشخیص روز خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این چنین کلینیک‌هایی نیازمند به حمایت دولت و همچنین در اختیار قرار دادن تسهیلاتی با سود کم و یا بلاعوض است و در همین زمینه از مسئولان خواستار محقق کردن تسهیلاتی با سود کم و یا بلاعوض هستیم.

شهرستان شوش در حوزه کشاورزی یکی از موفق‌ترین شهرستان‌های استان و کشور است و به عنوان قطب کشاورزی استان خوزستان محسوب می‌شود و امیدواریم با توجه مضاعف مسئولان به بخش‌ کشاورزی آن بتوان در زمینه تعالی کار کشاورزان به ویژه در موارد عنوان شده توسعه کشت و کار گیاهان دارویی همت کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد