سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

کد خبر: ۳۲۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کشورهای عضو گروه 1+5 در بیانیه مشترکی از ایران خواستند فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را که به ادعای آن‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است،‌ به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش ایسنا، بیانیه مشترک چین، فرانسه،‌ آلمان، روسیه،‌ انگلیس و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پشت درهای بسته برگزار شد توسط نماینده آلمان قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به این که ایران هم‌چنان برنامه هسته‌یی خود از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، تولید اورانیوم غنی شده و ساخت راکتور IR-40 در اراک را ادامه می‌دهد، اعلام کرد: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران در نقض قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل به برخی فعالیت‌های هسته‌یی خاص ادامه می‌دهد.

شش کشور بر همین مبنا از ایران خواستند که برای حل مسائل باقی مانده در برنامه هسته‌یی‌اش با آژانس همکاری کامل داشته باشد و فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را که به ادعای آن‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس است به حالت تعلیق در آورد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیش‌تر به همه وظایفش تحت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و الزامات شورای حکام را اجرایی کند.

کشورهای عضو 1+5 در عین حال اعلام کردند که با وجود بی‌نتیجه بودن 10 دور مذاکره بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مذاکرات با تهران برای به‌دست آوردن یک راه‌حل دراز مدت متعهد هستند.

در این بیانیه آمده است که شش کشور «برای گفت‌وگوی سازنده و اساسی با ایران آماده‌اند و به دنبال یک پاسخ جامع و مثبت به بسته پیشنهادی‌شان از جانب ایران هستند».

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز و ساخت یک راکتور IR-40 در اراک است.

از آن‌جا که درخواست آژانس از ایران فراتر از توافق پادمانی تهران است هر دو طرف به ایجاد چارچوبی نیاز دارند که رویکرد ساختاری نام گرفته و هدف از آن انجام بازرسی‌های هسته‌یی در ایران است. سند این رویکرد ساختاری هنوز نهایی نشده است.
 
یک مرکز مطالعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی طی آخرین گزارش خود به بررسی و ابعاد سنجی موقعیت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جهت تحقق پروژه شکاف اقلیتی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
 مشرق؛ مرکز مطالعاتی מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית طی آخرین گزارش خود به بررسی و ابعاد سنجی موقعیت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جهت تحقق پروژه شکاف اقلیتی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

 
بر اساس این گزارش در حالی که برخی از نامزدها برای جلب حمایت از اقلیت ها اقدام به توزیع وعده در میان آنها می پردازند، این زمان بهترین فرصت برای بالا بردن خواسته های قومی و افزایش شکاف و گپ زبانی و به تیع آن تجزیه  قومیتی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود.
در این گزارش جریال اصلاحات مساعدترین جریان جهت تحقق بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی قلمداد شده و ضمن بررسی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بوده، پتانسیل های زبانی موجود جهت تحقق این هدف را متذکر می شود.
 


בריאיון הצהיר פזשכיאן, פוליטיקאי רפורמיסטי ממוצא אזרי שמועמדותו בבחירות לנשיאות נפסלה על-ידי "מועצת שומרי החוקה", כי בכוונתו להצביע ל"מועמד דובר אזרית"
این گزارش ضمن بررسی رویکرد اصلاح طلبان در پیشبرد هرچه سریعتر این هدف به عدم اقبال عمومی این جریان در جامعه اشاره و به بررسی پتانسیل موجود در میان اصول گرایان جهت تحقق این هدف می پردازد.

در این گزارش به صورت مفصل به همسویی مواضع یکی از هشت کاندیدای موجود در عرصه رقابت جهت تحقق بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی ایران پرداخته و مواضع این کاندیدا را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.
 


באחד הקטעים התייחס המועמד לאפליה הקיימת בין מחוזות שונים ברחבי איראן

این گزارش ضمن بررسی حوادث پیرامونی صورت گرفته در باب اقلیت های زبانی به ارائه فکت های مختلفی پرداخته و پتانسیل اقلیت های قومی را در به هم ریختن سیاست جمهوری اسلامی ایران (המיעוטים האתניים בסבך הפוליטיקה האיראנית) مورد مطالعه قرار می دهد.
این گزارش اقلیت های قومی را نیمی از جمعیت ایران در نظر گرفته و ضمن تقسیم ایشان به پنج گروه، تسلط آنها را بر نواحی مختلف کشور مورد بررسی قرار می دهد:

•    آذری ها در شمال و غرب

•    کردها در غرب

•    بلوچ ها در جنوب و شرق

•    ترکمن ها در شمال و شرق

•    عرب در جنوب و غرب

این گزارش در ادامه به بررسی مواضع یکی دیگر از نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرداخته و تعهدات وی را در ارایه  وعده های قومی جهت تضمین پیروزی و جلب رای مورد بررسی قرار می دهد.
 


נציג מחוז כורדיסתאן ב"מועצת המומחים", שהביע את תמיכתו הפוליטית במועמדותו לנשיאות
 


התושבים הערבים הוכיחו, לדבריו, כי השפה והשיוך האתני-לאומי אינם חשובים

این گزارش در ادامه به مواضع کاندیدای اول با لحاظ جایگاه حکومتی این کاندیدا در فرماندهی سابق مهمترین رکن انقلاب اسلامی ایران، یعنی سپاه پاسداران بازگشته و طرح فدرالیسم مد نظر وی را جهت تحقق هدف بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار می دهد.

این گزارش با رصد فعالیت این کاندیدا، به نحوه شروع مبارزت انتخاباتی وی از سیستان و بلوچستان اشاره می کند.
 


במהלך ביקורו במחוז הצהיר רזאא'י, כי איראן אינה רק טהראן והדגיש את הצורך לפתח את כלל המחוזות במדינה. הוא ציין, כי אם ייבחר כנשיא ישים בראש סדר העדיפויות את פיתוח האיזורים הנחשלים במדינה וכי זו הסיבה שבחר להתחיל את מסע הבחירות שלו במחוז סיסתאן-בלוצ'יסתאן הסובל ממצוקת עוני ואבטלה חריפה במיוחד

مبتنی بر مستندات این گزارش این کاندیدا با وعده به توسعه تمام استان ها به حق اقلیت ها برای یادگیری زبان مادری خود در موسسات آموزشی اشاره و درد، رنج، فقر، کمبود و بیکاری اقلیت ها بویژه در سیستان و بلوچستان اشاره می شود.

 
این گزارش به جمله استراتژیک این کاندیدا با ماهیت اینکه "هیچ دلیلی برای قربانی فرهنگ های محلی به نفع فرهنگ ملی وجود ندارد" (רזאא'י הדגיש, כי הוא מכיר בתרבותם ובלשונותיהם של בני המיעוטים וכי אין כל סיבה להקריב את התרבויות המקומיות לטובת התרבות הלאומית הכלל-איראנית )، جهت تحقق هدف بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی اشاره نموده و جهت معرفی هرچه بیشتر نظرات این کاندیدا به سراغ فیسبوک وی رفته و به آنالیز اطلاعات موجود در آن می پردازد.
 


העלאת הנושא הפיחה, לדברי האתר, תקווה בקרב המיעוטים שבעתיד יתאפשר להם להשתמש בשפתם במערכת החינוך

و جمله کلیدی تبلیغات فیسبوکی این کاندیدا را با عنوان "ایرانیان از همه نژادها با هم برابر هستند" (איראנים מכל הגזעים שווים זה לזה) را به صورت غیر مستقیم کلید تحقق امر بالکانیزاسیون جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند.
 

מתוך דף הפייסבוק של תומכי רזאא'י


در پایان باید این نکته را به کاندیداهای انتخابات متذکر شد که اظهاراتشان ممکن است مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد و به عنوان سیگنال نادرستی
 

پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید

 

از ماه ها پیش و همزمان با تشدید درگیری ها در سوریه، یکی از نکات مهمی که همواره در ارتباط با این کشور مطرح و محل بحث فراوانی بوده، موضوع قرارداد این کشور با روسیه بر سر تحویل سامانه موشکی «اس 300» است. یک سایت اروپایی اخیراً در مطلبی به بررسی پنج جنبه مهم مرتبط با این موضوع پرداخته است.

کد خبر: ۳۲۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید + فیلم
از ماه ها پیش و همزمان با تشدید درگیری ها در سوریه، یکی از نکات مهمی که همواره در ارتباط با این کشور مطرح و محل بحث فراوانی بوده، موضوع قرارداد این کشور با روسیه بر سر تحویل سامانه موشکی «اس 300» است. یک سایت اروپایی اخیراً در مطلبی به بررسی پنج جنبه مهم مرتبط با این موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری- تحلیلی «رادیو اروپای آزاد» به تازگی به بررسی موضوع احتمال تحویل سامانه دفاع موشکی «اس 300» به سوریه پرداخته و می نویسد این سامانه می تواند به شکلی قابل توجه، روند تحولات سوریه را تغییر دهد.

در ادامه، این سایت به پنج پرسش مهم درباره این سامانه و جنبه های مختلف آن پاسخ گفته است:

قابلیت های سامانه «اس 300» چیست؟

سامانه موشکی «اس 300» برای سرنگون کردن هواپیماها و موشک ها در برد 5 تا 150 کیلومتری طراحی شده است. چنین قابلیتی سبب می شود این سامانه بتواند نه تنها در آسمان سوریه، بلکه حتی در فضای سرزمین های اشغالی نیز مهاجمان را هدف قرار دهد. این سامانه همچنین  می تواند چندین هدف را به طور همزمان در ارتفاعی بین 10 متر تا 27 هزار متر هدف قرار دهد.

رابرت هیوسون، کارشناس نظامی انگلیسی می گوید: «اس 300، برترین سامانه دفاع موشکی روسیه است. این یک سامانه موشکی زمین به هواست که می تواند هرگونه ابزار نظامی پرنده ویا موشک – از جمله موشک ها کروز – را سرنگون کند. می توان گفت این سامانه معادل روسی سامانه پاتریوت آمریکاست. آنچه این سامانه برای سوریه انجام می دهد، این است که سطح کلی توان دفاع موشکی سوریه را افزایش می دهد. سوریه هم اکنون نیز شمار زیادی موشک زمین به هوای روسی دارد؛ اما اس 300 پیشرفته ترین آن ها خواهد بود».

پنج نکته ای که باید درباره «اس 300» های روسی بدانید + فیلم

استقرار سامانه «اس 300» در سوریه تا چه حد می تواند تصمیم جامعه بین المللی برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را تحت تأثیر قرار دهد؟

استقرار سامانه «اس 300» تا حد زیادی به کارگیری این گونه ساز و کارها را در سوریه پیچیده خواهد کرد.

از سوی دیگر، این امر سیاست رژیم اسرائیل برای حمله به اهدافی در سوریه برای جلوگیری از انتقال تسلیحات به حزب الله – دشمن قسم خورده اسرائیل – را به چالش خواهد کشید.

چه زمانی ممکن است روسیه سامانه «اس 300» را به سوریه تحویل دهد؟

اصلاً مشخص نیست. مسکو و دمشق توافقنامه این سامانه را یک سال پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه به امضا رساندند. اما تاریخی دقیق برای تحویل آن تاکنون مشخص نشده است.

بشار اسد در تاریخ 30 مه اعلام کرد که این موشک ها در راه سوریه هستند؛ اما سخن وی از سوی تحلیلگران روس در مصاحبه هایی با رسانه های روسیه تکذیب شد.
یک منبع نظامی به روزنامه «کامرسانت» روسیه گفته بر اساس قرارداد، روسیه باید این سامانه را تا بهار 2014 تحویل دهد.

مقامات روس از صحبت علنی درباره بازه زمانی تحویل موشک ها اجتناب کرده اند. سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه در این زمینه گفته: «تنها می توانم بگویم که ما قرارداد را لغو نخواهیم کرد».

آیا دلیلی وجود دارد که نتیجه بگیریم روسیه در زمینه تحویل این موشک ها بلوف می زند؟

در حقیقت، تحویل موشک ها می تواند خطرات بزرگی برای مسکو به همراه داشته باشد. این بدان سبب است که پیش از اینکه سوری ها بتوانند به طور کامل استفاده از آن را بیاموزند، نیروهای روس باید وظیفه راه اندازی آن را بر عهده بگیرند. بر این اساس، اگر در همان ابتدا این سامانه مورد حمله قرار بگیرد، این امر به معنای حمله به روسیه خواهد بود.

رژیم اسرائیل که متحد آمریکاست، تهدید کرده در صورت استقرار این سامانه، آن را هدف قرار خواهد داد. اگر این امر اتفاق بیفتد و سبب وارد شدن خساراتی به روسیه شود، خطر جدی اوج گیری منازعه به سطح تقابل قدرت های بزرگ وجود دارد.

مایکل المان، کارشناس موشکی در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی خاورمیانه در بحرین، می گوید وعده ارسال این موشک ها، بیش از تحویل واقعی آن ها در راستای منافع روسیه است. به عقیده وی، به هر حال موضوع خطرات ارسال این موشک ها، مسئله ای است که مورد توجه روس ها قرار دارد.

آیا قدرت های خارجی می توانند راه هایی برای از کار انداختن «اس 300» پیدا کنند؟

یک راه برای از کار انداختن سامانه های موشکی، تلاش برای اخلال در عملیات آن ها از طریق تکنیک های الکترونیکی است. اما به عقیده المان، درباره اینکه بتوان «اس 300» را با این شیوه از کار انداخت، تردیدهای جدی وجود دارد.

وی می گوید: «باید به خاطر داشته باشیم که اس 300 سلاحی بسیار پیچیده است و من فکر نمی کنم غرب، اسرائیل یا ترکیه بتوانند بدون به کار گیری برخی اقدامات دیگر و بدون به کارگیری نیروی نظامی، آن را از کار بیندازند. پس در زمینه از کار انداختن، من فکر می کنم این کار بسیار مشکل و خطرناک است».
 
صادق الحسینی در گفت‌وگو با "مشرق" مطرح کرد:
یکی از دیپلمات‌های سفارت انگلیس در دمشق تاکید می‌کند که بیش از 60 درصد سلاح‌هایی که در سال اول بحران برای گروه‌های معارض مسلح مستقر در مناطق مرکزی و جنوبی ارسال شدند، از منطقه القصیر وارد سوریه شدند.
گروه بین‌الملل مشرق-- ارتش سوریه پس از حدود دو هفته درگیری شدید توانست شهر القصیر را به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد کند.

در بیان اهمیت منطقه القصیر طی دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، یکی از دیپلمات‌های سفارت انگلیس در دمشق تاکید می‌کند که بیش از 60 درصد سلاح‌هایی که در سال اول بحران برای گروه‌های معارض مسلح مستقر در مناطق مرکزی و جنوبی ارسال شدند، از این منطقه و روستاهای اطراف آن وارد سوریه شدند.

آنچه در پی می خوانید، متن گفتگوی مشرق با محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص پیروزی ارتش سوریه در نبرد استراتژیک القصیر است.


ارتش سوریه چگونه کنترل منطقه القصیر را در دست گرفت؟


با توجه به راهنمایی و اشراف سازمان‌های جاسوسی سیا، انگلیس، ترکیه، اردن ، قطر، اسرائیل و عربستان سعودی، استراتژی دشمن به گونه ای طراحی شده بود که "القصیر" به عنوان مرکز عملیات در سوریه طراحی شده و پس از دو سال درگیری در سوریه و تجهیز کامل تسلیحاتی به بقاع و بعلبک حمله کرده و مناطق مختلف جنوب لبنان را به اصطلاح پاکسازی کنند.

در این بین حزب الله از نقشه تروریست ها مطلع شده و با هماهنگی و جلسات طولانی با شخص بشار اسد و نیروهای مقاومت سوریه به جای آنکه به آنها حمله شود و ارتباط بین سوریه و حزب الله لبنان که پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران و حزب الله است منهدم گردد تصمیم گرفتند با استراتژی نقطه ای بر تروریست ها غلبه کنند.

ارتش سوریه در ابتدا توانست با کمک حزب الله لبنان حومه القصیر را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب این منطقه تحت محاصره ارتش اسد قرار گرفت تا اینکه طی 10 روز گذشته با استراتژی فرسایشی و نقطه به نقطه توانستند با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره هر روز پیشروی‌های بیشتری داشته باشند آنها برای آنکه اسیر تله‌های انفجاری نشوند مجبور به استفاده از استراتژی نقطه به نقطه گشته؛ تروریست‌های سوری در بیشتر مناطق از مین های دسته جمعی استفاده کرده و این تله ها به گونه ای عمل می‌کنند که یک نقطه انفجار داشته باشد چندین نقطه دیگر نیز منفجر خواهد شد (تکنیکی که حزب الله برای اسرائیل به کار برده و در این جنگ از تجربه آن استفاده کرد.) و در انتها بامداد امروز با یک حمله غافلگیرکننده کل این شهر را تحت سیطره خود قرار دادند.


چگونه تروریست‌هایی که تحت محاصره بودند، فرار کردند؟

تروریست های سوری بامداد دیشب وقتی حلقه محاصره را تنگ دیده و چاره‌ای جز فرار نداشتند به سمت دو روستای شمالی القصیر رفته تا از این طریق فرار کنند.


در حقیقت تروریست ها تنها  از طریق شمال القصیر می‌توانستند فرار کنند که آن هم با مدیریت ارتش سوریه بود.

بالاخره تروریست ها با سلاح فرار می‌کردند برای آنکه تروریست را به دام بیاندازند یک راه را برای تروریست‌ها باز گذاشته؛ تا همه آنهایی که به دنبال فرار بودند از یک راه عبور کنند و از تونل های مشخص رد شوند.

بر اساس ترفند ارتش سوریه، تونل‌هایی که تروریست‌ها فکر می‌کردند در آنجا در امان هستند به یکباره منهدم شدند. باید گفت؛ مدت ها قبل این تونل ها کشف و در حال مراقبت بودند تا متوجه نشوند کی و کجا می‌خواهند حمله کنند.


در این بین بسیاری از تروریست ها در این تونل‌ها به دام افتاده و خفه شدند و برخی نیز اسیر شدند البته هنوز تعداد کشته ها و اسیران به طور رسمی اعلام نشده اند.


تلفات ارتش آزاد سوریه بیشتر بود یا جبهة النصرة؟

چیزی به نام ارتش آزاد در سوریه وجود ندارد این یک دروغ بزرگ است. همه تروریست ها یک حزب هستند و رهبر همه آنها "بندر بن سلطان" است که نماینده CIA در آل سعود نیز هست. بندر بن سلطان که تمام تروریست ها را در سوریه جمع کرده وعده داده بود که من یک ارتش رادیکال اصولگرای سنی در همه جهان جمع می‌کنم برای قلع و قمع کردن حزب الله در منطقه؛ که می بینیم به حمدلله این وعده بندر بن سلطان به حقیقت نپیوست.


و این تازه اول راه است؛ تمام اتوبان های متصل بین منطقه القصیر با دمشق،‌درعا، حمص، حماة و حلب باز شده و جنگ بزرگی در انتظار حلب برای آزادی کامل این شهر شروع خواهد شد.


نقش نیروهای حزب‌الله لبنان در پیروزی القصیر چگونه بود؟
 
نیروهای حزب الله در سوریه دو نوع اند؛ یک عده مردم خود سوریه هستند که در حومه القصیر زندگی می کنند که آنها سال های سال در سوریه ساکن بوده و هم شناسنامه سوری دارند و هم شناسنامه لبنانی که اینها جز مردم سوریه شده اند.

ارتش سوریه برای حفاظت از جان مردم این منطقه، آنها را مجهز به سلاح کرد. نوع دوم آن نیز، مشاوران عالی رتبه حزب الله هستند که برای دفاع از اماکن مقدس مانند زینبیه، حرم حضرت سکینه و تمام مراکز مذهبی سوریه وارد این کشور شدند.


حرف آخر

این اتفاق نقطه عطفی برای پاکسازی کل سوریه از تروریست‌هاست؛ که اولش القصیر است و انتهایش حلب خواهد بود که این موضوع به این معناست که تمام مرزها بر روی تروریست ها بسته خواهد شد و پیروزی کامل محور مقاومت علیه محور شرارت شکل خواهد گرفت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد