سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

 

تعریض به بهای تعرض!
فرهنگی و هنری 12:25:49 1392/03/30
923-14180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: قلعه مدرسه ایذه در معرض خطر حتمی قرار دارد.

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: قلعه مدرسه یک محوطه تاریخی در ایذه است که قدمت آن به 700 سال پیش بازمی‌گردد.

او افزود: این بنای تاریخی زمانی مکان حکمرانی اتابکان لر بوده است. همچنین در سفرنامه ابن بطوطه آمده که وی دو شب در این منطقه ساکن بوده است و وصف کاملی از اوضاع دربار آن موقع را در سفرنامه خود از این منطقه آورده است.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر تعریض جاده در کنار این قلعه موجب تعرض به حریم این بنا شده و بخش زیادی از نخاله‌های جاده را دقیقاً در حریم درجه یک این بنا ریخته‌اند.

خوشاب توضیح داد: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان این بنا را به امان خدا رها کرده و هیچ گونه اقدامی در زمینه حفظ این بنا انجام نداده است.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: هیچ‌ گونه تابلو یا اطلاعیه‌ای مبنی بر این که این مکان باستانی و تاریخی است در آن جا نصب نشده تا سازمان‌ها و اداراتی که وارد این منطقه می‌شوند از وجود این گونه مکان‌ها آگاه شوند.

او تاکید کرد: وضعیت هم‌اکنون این بنا بسیار نگران کننده است و اگر این روند همین گونه ادامه پیدا کند در آینده نزدیک باید منتظر بیل‌های مکانیکی و لودر باشیم که این بنا را برای همیشه از بین ببرند.

خوشاب ادامه داد: این بنا بر اثر نزولات جوی و نبود هر گونه عملیات کاوش و حفظ و احیا دچار آسیب‌هایی شده و نیاز به مرمت دارد اما میراث فرهنگی آن را رها کرده است. این در حالی است که این بنا یکی از مهمترین آثار دوران اسلامی در منطقه خوزستان و ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد