سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بازار اهواز

ضرب الاجل هایی که اجرایی نمی شود ! ویژه

چندی است که دوباره زمزمه جابجایی بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می رسد، اما تاکنون هیچ کس شاهد اقدامی در این زمینه نبوده است.

شوشان : خودروی شخصی به مرکز شهر آمده بود پشیمان بود. رانندگان کلافه از ترافیک، یکسره بوق می زدند. بالاخره بعد از نیم ساعت، آرام آرام خودروها راه افتادند.

کمی که جلوتر رفت متوجه علت ترافیک شد؛ کامیونی درحال تخلیه جنس برای یک عمده فروش بود. یادش آمد که چند وقت پیش یکی از روزنامه های محلی نوشته بود: «بنکداران هسته مرکزی شهر فقط 48 ساعت فرصت دارند تا به مکان جدید نقل مکان کنند».خنده اش گرفت.

از دو سال گذشته در پی بسته شدن اصلی ترین خیابان مرکز شهر (سلمان فارسی) به دلیل عملیات حفاری ایستگاه های مترو و یک طرفه شدن خیابان طالقانی کل منطقه گرفتار ترافیک بسیار سنگینی شده است که تردد در خیابان ها حتی برای عابران پیاده با دشواری صورت می گیرد، چه رسد به خودروها. استقرار بنکداران در خیابان های فرعی اطراف 3 خیابان اصلی شهر، شامل سلمان فارسی، امام خمینی(ره) و آیت الله طالقانی نیز مزید برعلت شده است زیرا بارگیری یا تخلیه بار کامیون ها و وانت بارها، دامنه ترافیک را علاوه بر معابر اصلی به خیابان های فرعی نیز کشانده است.

روزانه صدها کاسب اهوازی و حتی خرده فروشان شهرهای اطراف برای تأمین کالاهای مورد نیاز مغازه خود به هسته مرکزی شهر مراجعه می کنند. این منطقه در واقع قطب تجاری اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان به شمار می رود؛ قطبی که ترافیک شهر را قفل کرده و مشکلات فراوانی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

چندی است که دوباره زمزمه جابجایی بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می رسد، اما تاکنون هیچ کس شاهد اقدامی در این زمینه نبوده است.

در سال گذشته بود که عبدالعزیز فدعمی، فرماندار اهواز، بر لزوم جابه جایی بی قید و شرط بنکدارن اهوازی از مرکز شهر تأکید کرده بود: برای جابه جایی بنکداران زمان و هزینه زیادی صرف و همه امکانات برای این انتقال فراهم شده است.

وی با اعلام در دستور کار قرار داشتن انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر، گفته بود: بنکداران باید در این باره با مسئولان و مدیران شهری همکاری کنند. فرایند این جابه جایی باید به صورت 24ساعته انجام شود.

فدعمی بیان داشته: در جابه جایی بنکداران ما ذینفع نیستیم، بلکه با توجه به مشکلات ایجادشده برای شهر و شهروندان در این مدت و مناسب بودن مکان جدید که از امکانات لازم برخوردار است، انتقال سریع آنان جزو ضرورت های اهواز است.

البته بنکداران می توانند در هر مکان دیگری به جز مرکز شهر، مکان جدیدی برای خود درنظر بگیرند.

فرماندار اهواز بار دیگر تأکید می کند که با توجه به ساخت مجتمع بزرگ بنکداران در خارج از شهر، همه امکانات لازم برای استقرار آنان مهیا شده است و می افزاید:با وجود این، متأسفانه شاهد مقاومت هایی از سوی برخی بنکداران برای انتقال به مکان جدید هستیم که در این مورد اقدام مقتضی صورت می گیرد. وی خاطر نشان می کند:باتوجه به مسدود شدن خیابان های امام خمینی(ره) و سلمان فارسی، اکنون تنها خیابان قابل تردد در مرکز شهر خیابان آیت الله طالقانی است که رفت وآمد در این مسیر نیز به دلیل تخلیه بار برای بنکداران مختل می شود. هرچند چندی است که با دستور استاندارخوزستان و مساعدت رئیس پلیس راهور اهواز، ورود کامیون و کامیونت به هسته مرکزی شهر اهواز ممنوع شده است . اما این راهکار نیز نتوانسته است مشکلات منطقه و ساکنان آن را حل کند.

همچنین سر و صدای ناشی از تردد خوردوها، گفتگوی کارگران و تخلیه بار، آسایش و آرامش ساکنان منطقه را سلب می کند. از این رو به نظر می رسد که تنها راه حل برای رفع مشکلات و تسهیل تردد در هسته مرکزی شهر، جابه جایی صنوف مستقر در منطقه باشد. ضرب الاجل های بی ثمر اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته بود که مدیرعامل میادین و فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز اعلام کرد که بنکداران هسته مرکزی شهر 48ساعت فرصت دارند تا برای جابه جایی به مکان جدید، اقدام کنند، اما شواهد و قرائن نشان می دهد بنکداران این ضرب الاجل را چندان جدی نگرفتند و همچنان به فعالیت در همان مکان قبلی ادامه می دهند.

ابراهیم علی نژاد در جمع خبرنگاران گفته بود: برای اجرای ابلاغیه فرمانداری اهواز درباره خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر، پیگیریهای لازم انجام و برای همه بنکداران این منطقه اخطاریه پلمب صادر شده است. و ی تأکید کرده بود: 97بنکدار در هسته مرکزی شهر اهواز مشغول به کار هستند که باید فعالیت آنان متوقف شود. وی با بیان اینکه مهلت 48 ساعته برای خروج بنکداران، به این صنف ابلاغ شده است، تصریح کرده بود که از روز شنبه، 30 اردیبهشت سال گذشته هیچ بنکداری حق فعالیت اقتصادی در هسته مرکزی شهر را ندارد و شهرداری منطقه یک اهواز پیگیری این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.

ساخت و ساز در مجتمع بنکداران

ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز در زمینی به وسعت 50 هکتار و از سال 1385 آغاز شده است و بر اساس طراحی انجام شده، در این مکان برای راه اندازی بیش از 800 واحد بنکداری کوچک و بزرگ فضا وجود دارد، اما تاکنون فقط حدود50 نفر از بنکداران در آن مستقر شده اند و گویا 35 بنکدار دیگر نیز در حال برنامه ریزی برای انتقال به این مجتمع هستند.

یک مقام مسئول با اعلام اینکه ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز دارای تمام زیرساخت های مجتمع بنکداران انجام شده است ، اظهار امیدواری میکند که مشکلات کوچک نیز به زودی حل شود تا بنکداران برای استقرار مشکلی نداشته باشند. به گفته وی، بنکداران در زمینه پخش موادغذایی، ارزاق عمومی و تأمین کالا به صورت کاملا بهداشتی در محل جدید به فعالیت مشغول خواهند شد. وی اضافه می کند: باتوجه به اینکه اهواز دارای 400بنکدار است، این مجتمع میتواند تمام واحدهای بنکداری را پوشش خدماتی بدهد و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.

به گفته وی برای کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهراهواز تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است که اختصاص محل هایی در خارج از بافت مرکزی شهر برای تجمیع آلومینیوم کاران، نمایشگاه داران اتومبیل و آهن فروشان از آن جمله است.

وی اضافه می کند: «در سال 89 برای تشویق بنکداران به جابه جایی، با تأکید استاندار خوزستان بیش از 100 نفر از بنکداران اهواز برای دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی به بانک های عامل معرفی شدند. انتظار پایبندی مسئولان به وعده ها در طراحی مجتمع بزرگ بنکداران اهواز، علاوه بر پیش بینی ساخت 800 واحدی بنکداری، بخش های خدماتی نیز در نظر گرفته شده است.

رستوران، جایگاه عرضه سوخت، استراحت گاه رانندگان، بانک، نانوایی، آرایشگاه و تاکسی سرویس، بخشی از واحدهای خدماتی هستند که در این مجتمع مستقر شده اند. همچنین در طرح جامع این مجتمع امکان دسترسی به اینترنت نیز دیده شده است که به بنکداران این امکان را می دهد که از فناوری اطلاعات در کسب و کار بهره ببرند. با این حال یکی از بنکداران که از چند ماه پیش در این مجتمع مستقر شده است، درباره امکانات آن می گوید: انتظار ما از مسئولان این است که به وعده ها و قول و قرارهای خود پایبند باشند و مشکلات این مجتمع را رفع کنند.

وی ساماندهی دفع فاضلاب و لزوم تقویت فشار برق را از اولویت های مجتمع بنکداران میداند.

محمدعلی بلک، عضو هیأت امنای مجتمع بنکداران اهواز، نیز می گوید:کمترین عرض خیابان در این مجتمع 20 متر است که چنین فضایی را اگر با مرکز شهر مقایسه کنیم، درمی یابیم که قدرت مانور و آزادی عمل کامیون ها چقدر متفاوت است. با تکمیل و اجرای کامل این مجتمع تردد درونشهری صدها کامیون و وانت طی شبانه روز حذف خواهد شد که به کاهش 30درصدی بار ترافیکی هسته مرکزی شهر و در نتیجه به کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در زمان، کاهش آلودگی هوا و دسترسی آسان تر شهروندان به مراکز درمانی و خدماتی شهر منجر می شود.

حسین کتانی، دیگر عضو هیأت امنا و خزانه دار مجتمع نیز می گوید: زمانی که در مرکز شهر مستقر بودیم، مشکلات زیادی داشتیم و به جرأت می توان گفت که مشکلات ما از ساکنان منطقه بیشتر بود. برای نمونه، تخلیه بار در مرکز شهر معضلات خود را داشت، کامیون ها در طول روز نمی توانستند وارد مرکز شهر شوند و باید تا نیمه شب منتظر می ماندیم، اما امروز و در این مجتمع دیگر این مشکلات وجود ندارد. کتانی درباره مشکلات احتمالی ناشی از همجواری با مجتمع فولاد خوزستان نیز تأکید میکند:« درباره بلا اشکال بودن ساخت مجتمع بنکداران در این مکان از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام کردیم که سازمان مذکور طی جوابیه ای ساخت آن را در این مکان از نظر زیست محیطی بلامانع دانست. این جوابیه نشان می دهد که انبار کردن و نگهداری موادغذایی و اجناس مصرفی بنکداران در همسایگی مجتمع فولاد خوزستان مشکلی ایجاد نمی کند.

سید جعفر حجازی استاندار خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاونت عمرانی استاندار خوزستان بار دیگر بر خروج سریع و بی‌قید و شرط بنکداران از هسته مرکزی کلانشهر اهواز تاکید کرد و گفت: از این پس محدودیت ما بیشتر خواهد شد و بنکداران چاره ای جز جابه‌جایی ندارند.

حجازی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم این صنوف باید هرچه سریع‌تر به خارج از شهر نقل مکان کنند زیرا برای جابه‌جایی بنکداران هزینه زیادی صورت گرفته و با توجه به فراهم شدن امکانات لازم برای خروج آنان، قادر به صرف هزینه مجدد نیستیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: در این زمینه به فرماندار اهواز گفته بودم که بعد از پایان تعطیلات نوروزی کار جابه جایی بنکداران به اتمام برسد که باید علت این تاخیر را از فرماندار اهواز استعلام کنم. تمامی زیرساخت ها در محل جدید فراهم شده است و بهانه ای برای عدم جابه جایی بنکداران برای آنان باقی نمانده است.

وی افزود: مسئولان شهری باید عزم خود را جزم کنند تا هرچه سریع تر هسته مرکزی شهر اهواز از این صنوف تخلیه شود. مهلتی برای آنان باقی نمانده است. بنکداران توانسته اند با تسهیلات بانکی امکانات خوبی در محل جدید فراهم کنند. حجازی ادامه داد: خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز در دستور کار است . وی افزود: شهرداری و معاون ساماندهی مشاغل شهری در این خصوص بیشترین وظیفه را دارند و این موضوع در اولویت کاری آنان است.

وی اظهار داشت: با ساخت مجتمع بزرگ بنکداران در خارج از شهر اهواز، امکانات لازم برای استقرار این صنوف فراهم شد.

ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد

یک مقام مسئول در شهرداری نیز اهواز با اشاره به آماده سازی مجتمع بنکداران اهواز، گفت: این مجتمع شامل ۷۲۰ قطعه زمین است که ۱۸۸ قطعه از این تعداد در حال آماده سازی است و ۶۳ واحد از آن در حال حاضر به بهره برداری رسیده است.

عالی‌پور اظهار داشت: ۲۶۲ نفر در اهواز دارای پروانه بنکداری هستند که ۹۳ واحد از این صنف در مرکز شهر مستقر هستند و به دلیل مشکلاتی چون اختلال در ترافیک باید از این منطقه خارج شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد، ادامه داد: زمین مورد نظر این افراد فاقد مجوز کمیسیون ماده ۵ (تغییر کاربری نشده) و در حریم چاه‌های نفت است، علاوه بر این مجتمع بنکداران گنجایش استقرار تمام واحدهای این صنف را دارد و برای همین منظور ساخته شده است، بنابراین ضرورتی برای احداث محل جدید احساس نمی‌شود.

وی یادآور شد: با مجوز مراجع قضایی پایان اردیبهشت ماه سال گذشته آخرین مهلت خروج بنکداران از سطح شهر تعیین شده بود، اما با پیش آمدن مسائلی در شهرداری و شورای اهواز اجرای این مصوبه با تاخیر روبه‌رو شد که قرار است دوباره در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به نشستی که با ساکنان مجتمع بنکداران برگزار شده گفت: این مجتمع در حال حاضر از امکاناتی چون آب ، برق ، مخابرات،خیابان آسفالته، پاسگاه نیروی انتظامی و بانک برخوردار است.

آغاز شمارش معکوس برای جابه جایی بنکداران اهواز

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز ضمن تاکید دوباره بر انتقال کلیه بنکداران به مجتمع بزرگ بنکداران اهواز گفت: در این زمینه قانون ممنوعیت ورورد کامیون و کامیونت به مرکز شهر از سال گذشته اجرایی شده است.

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز افزود: همچنین مکاتباتی با فرماندار اهواز نیز صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم اولین جلسه شورای ترافیک در سال جدید هستیم. البته بخش خوبی از بنکداران به این منطقه نقل مکان کرده اند.

علی نژاد یادآور شد: شهرداری اهواز در این زمینه از همه ظرفیت های قانونی و ساز و کارهای موجود برای انتقال مشاغل مزاحم از جمله بنکداران استفاده خواهد کرد.

علی نژاد به مشکلات ترافیکی و عدم ورود خودروهای امدادی در مواقع لزوم اشاره کرد و گفت: تمام زیرساخت های لازم اعم از آب، برق، تلفن و بانک، آسفالت و ... در مجتمع بزرگ بنکداران فراهم شده است. بحمداله شمارش معکوس برای رفع این معضل برای همیشه در کلانشهر اهواز آغاز شده است.

مهندس ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز افزود: امیدواریم بعد از برگزاری جلسه شورای ترافیک این مهم استارت بخورد. وی مشکل زیست محیطی در مجتمع بنکداران را بهانه ای واهی دانست و گفت: ساخت این مجتمع تمامی مجوزهای لازم زیست محیطی و بهداشتی را داراست. تمامی مستندات در این زمینه موجود است. به نظر می رسد این بهانه نیز کهنه شده است. این مقام مسئول تاکید کرد: اراده و آمادگی لازم برای رفع این مشکل در شهرداری اهواز وجود دارد. با رفع این مشکل، معضل ترافیک در هسته مرکزی شهر اهواز نیز رفع خواهد شد و موجبات رضایت مندی بیشتر شهروندان را فراهم خواهد آورد. به نظر می رسد تصمیم شورای ترافیک استان به ریاست مهندس محسن پویا می تواند فتح باب خوبی برای نخستین عملکرد موثر او به عنوان معاونت عمرانی استانداری خوزستان باشد.

امیرحسین نظری سرپرست صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با تاکید بر جابه جایی بنکداران به محل جدید گفت: در حال حاضر هیچ گونه مجوزی جدید و پروانه کسبی برای بنکداران صادر نخواهیم کرد. برای بنکداران جدید هم محدودیت های بسیاری از سال جدید مقرر کرده ایم. امیرحسین نظری سرپرست صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: به بنکداران توصیه موکد می کنم که هسته مرکزی شهر را ترک کنند و به محل جدید منتقل شوند. شهرک جدید آماده است. به اتحایه صنوف بنکداران اهواز اولتیماتوم داده ایم که تمامی اعضای خود را متقاعد کند که به شهرک جدید بنکداران که تمامی امکانات لازم را دارد جابه جا شوند. چرا که در روزهای آینده اکیدا از ورود کامیون و کامیونت و نسیان ها جلوگیری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد