سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از حوزه نظام وظیفه

معاون وظیفه عمومی خوزستان تشریح کرد؛
جزییات قانون جدید خدمت سربازی و موارد معافیت‌ از خدمت

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان امروز در نشستی خبری به تشریح جزییات قانون جدید خدمت سربازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، سرهنگ علیرضا خانزاده در این نشست خبری که امروز (پنجشنبه، 31 فروردین‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: به استناد قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 22 آبان‌ماه سال 90 که پس از برگزاری جلسات کارشناسی در مجلس به تصویب رسید، بندهایی از قانون خدمت وظیفه عمومی تغییراتی داشته است. نخستین تغییر مربوط به سن مشمولیت است؛ بر اساس قانون قدیم، همه افراد ذکور در سن 18 سالگی مشمول می‌شدند و سن اعزام نیز 19 سالگی بود؛ این در حالی است که بر اساس قانون جدید همه افراد ذکور ایرانی که به سن 18 سالگی وارد می‌شوند مشمول اعزام به خدمت هستند؛ به این ترتیب همه افرادی که به سن 18 سال تمام می‌رسند پس از انتشار آگهی احضار باید ظرف حداکثر 6 ماه خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که پیش از رسیدن به سن مشمولیت، فارغ‌التحصیل و یا اخراج شده‌اند و یا اینکه از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند پس از رسیدن به سن 18 سالگی تنها 6 ماه فرصت دارند که خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی و وضعیت خود را مشخص کنند. افرادی که پس از ورود به سن 18 سالگی فارغ‌التحصیل شده و یا اخراج شده‌اند نیز برای تعیین وضعیت خود تنها یک سال فرصت دارند.

خانزاده تصریح کرد: یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد مشمول معافیت است؛ در این اگر سن پدر 65 سال تمام و بیش از آن باشد، فرد مشمول از خدمت سربازی معاف می‌شود؛ اگر سن پدر کمتر از 65 سال بوده ولی به دلیل بیماری نیازمند مراقبت باشد، این موضوع در شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی مطرح و در آنجا درباره معافیت فرد مشمول تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان خاطرنشان کرد: تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور نیز بر اساس قانون جدید از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی درباره معافیت افراد دارای مادر مطلقه، تاکید کرد: در صورتی که مادر فرد مشمول طلاق گرفته باشد، در صورتی که از تاریخ ثبت طلاق کمتر از 30 ماه گذشته باشد، فرد مشمول معافیت موقت خواهد بود و پس از گذشت 30 ماه از تاریخ ثبت طلاق، معافیت دائم صادر می‌شود.

خانزاده درباره معافیت‌های مددجویان، گفت: بر اساس قانون جدید، یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از خدمت معاف می‌شوند. همچنین تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه فرزند دختر یا بیشتر باشند از انجام دوره خدمت ضرورت معاف هستند.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان افزود: همه فرزندان ذکور شهدا و افراد جاویدالاثر از انجام دوره خدمت ضرورت معاف هستند. همچنین به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل 24 ماه سابقه اسارت یا 25 درصد جانبازی و یا جاویدالاثر فاقد فرزند ذکور، یک نفر از برادران آنها از خدمت معاف می‌شوند. به ازای هر 24 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه نیز یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان از خدمت معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین یک فرزندخوانده قانونی ذکور جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید صاحب فرزند نمی‌شود نیز از خدمت معاف است.

خانزاده خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید خدمت وظیفه عمومی، معافیت سه برادری از فروردین‌ماه سال 91 متوقف شده و تنها افرادی می‌توانند از این قانون استفاده کنند که تا پیش از پایان سال 90 درخواست آنها در سامانه الکترونیکی وظیفه عمومی ثبت شده باشد.

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی خوزستان با اشاره به افزایش مدت خدمت سربازی بر اساس قانون جدید، اظهار کرد: به موجب ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، همه افرادی که از تاریخ فروردین سال 91 به بعد به خدمت سربازی اعزام می‌شوند مشمول 21 ماه خدمت هستند. این افراد در صورتی که مامور به خدمت در دستگاه‌های غیرنظامی باشند، مدت خدمت سربازی آنها 24 ماه خواهد بود و کارکنان وظیفه یگان‌های نظامی و حفاظتی نیز 21 ماه خدمت خواهند کرد. مدت خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی نیز 18 ماه و کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق درگیر، محروم، بد آب‌وهوا و عملیاتی نیز 19 ماه خدمت می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، یگان خدمتی سربازان متاهل تا حد امکان در محل سکونت آنها تعیین می‌شود و در صورتی که در محل سکونت آنها یگان خدمتی وجود نداشته باشد، نزدیک‌ترین یگان به محل سکونت آنها برای ادامه خدمت تعیین می‌شود.

خانزاده به مشمولان غایب نیز هشدار داد و گفت: این افراد در صورتی که تا قبل از خردادماه برای تعیین وضعیت خود مراجعه کنند، مشمول بخشش اضافه خدمت می‌شوند، در غیر این صورت این افراد به مراجع قضایی معرفی و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد