سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پرستار "خسته" نمی‌تواند نقش مهمش را ایفا کند

استاندار خوزستان با اشاره به وعده سرپرست وزارت بهداشت در خصوص استخدام ۱۹ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ گفت: امیدواریم این امر محقق شود تا از حجم کار پرستاری که ناشی از کمبود نیرو است کاسته شود و شاهد ارائه خدمات باکیفیت و ایمن باشیم.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در مراسم میلاد حضرت زینب(س) و تجلیل از کادر پرستاری نمونه خوزستان که امروز (23 دی‌ماه) در تالار دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های رفاه و توسعه جوامع بشری شاخص وضعیت بهداشت و سلامت آن است که رکن اساسی پویایی جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: دسترسی به یک نظام سلامتی پویا و باکیفیت مستلزم همکاری تیم ارتقادهنده سلامت شامل مجموعه‌ای از پزشکان، پرستاران و سایر پیراپزشکان در رشته‌های دیگر علوم پزشکی است. در این بین نقش پرستار محوری است و در واقع پزشکی بدون در کنار داشتن پرستاری به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

استاندار خوزستان بیان کرد: ۷۰ درصد امور بهداشتی در جهان توسط پرستاران انجام می‌شود بنابراین کیفیت مراقبت‌های بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارائه خدمات پرستاری بستگی دارد.

شریعتی با با اشاره به 12 ماه می روز جهانی پرستار گفت: در فرهنگ ایرانی‌ها به تاسی از صبر و استقامت حضرت زینب(س) که نماد ایستادگی در برابر مشکلات و سختی‌ها است، پنجم جمادی‌الاول روز پرستار نامیده شده است. از همین نام‌گذاری می‌توان به سختی کار پرستاری پی برد.

وی تصریح کرد: یک پرستار در بدترین حالت جسمی و روانی در کنار بیمار است. همه روزه شاهد محیط پرتنش و پراسترس است. شیفت‌های طاقت‌فرسا، شب ‌زنده‌داری، تالمات روحی بیماران و اظهار همدردی با همراهان بیماران، مشکلات مربوط به کمبودهای ساختاری، گاهی مشکلات تجهیزاتی و دارویی و حقوق پایین در کالبدی به نام پرستار جمع‌آوری شده است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید فهم عمومی و فرهنگ عامه مردم این مطلب را به درستی درک کنند که برای حفظ سلامتی در جامعه اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به ارائه خدمات پرستاری در منزل ویژه سالمندان گفت: با توجه به سیر جمعیتی ما به سمت سالمندی و افزایش امید به زندگی، در حال حاضر 9.5 درصد جمعیت ما سالمند و نیازمند مراقبت‌های حمایتی است. ممکن است این حمایت‌ها از عهده افراد خانواده برنیاید البته این خدمات و امکانات و اقدامات نیازمند نیروی کافی و با کیفیت است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مسئولان ذیربط مسائل مدیریتی کشور باید برای این شغل باب جداگانه و تازه‌ای باز کنند. مسائل استخدام، آموزش ضمن خدمت، استراحت و مرخصی موضوعاتی است که در ماهیت کار پرستار اثرگذار است. اگر نقش پرستار مهم است پس پرستار خسته، از کار مانده و چند نوبت پشت سر هم کار کرده از روی ناچاری دیگر نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. بنابراین فکر می‌کنم همین درک عمیق و این شناخت فنی مقام معظم رهبری از حرفه پرستار کفایت می‌کند. لازم نیست من نیز بر رفع این موانع خدمتی و مشکلات حرفه‌ای این عزیزان تاکید داشته باشم.

وی با اشاره به مشکلات پرستاران بیان کرد: امیدواریم سازوکاری اتخاذ شود تا معوقات پرستاران را پرداخت کنیم. حجم کار پرستاری بسیار بالا است. درست است که طرح تحول نظام سلامت خوب بوده ولی ضعف‌هایی هم داشته است که یکی از ضعف‌ها این است که افزایش ضریب تخت در بیمارستان‌های دولتی، فشار کار پرستاری را مضاعف کرده است.

استاندار خوزستان گفت: البته سرپرست وزارت بهداشت و درمان آقای دکتر نمکی روز گذشته خبر از استخدام ۱۹ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دادند که امیدواریم این امر محقق شود و حجم کار پرستاری که ناشی از کمبود نیرو است کاسته شود و شاهد ارائه خدمات باکیفیت و ایمن باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد