سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نابه‌سامانی بیمارستان ابوذر در گیرودار بی‌توجهی و عدم پاسخگویی مدیران

با وجود اوج‌گیری انتقادات شهروندان از بی‌نظمی و کمبود پزشک در بیمارستان اطفال ابوذر، اما مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پاسخگوی افکار عمومی نیستند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ساعت 8 و 15 دقیقه شب را نشان می‌دهد؛ هوای اهواز بعد از بارندگی سرد شده است و دما هوا به 13 درجه سانتی‌گراد رسیده است؛ همین شرایط آب و هوایی کافی است که به‌سختی جایی را برای پارک ماشین پیدا کنی؛ بالاخره پس از پارک ماشین وارد ساختمان جدید بیمارستان ابوذر اهواز که به بیمارستان تخصصی کودکان معروف است شدم.

از ظاهر فضای بیرون بیمارستان و تنوع رنگ‌هایی که در نمای ساختمان استفاده‌ شده به نظر می‌رسد همه‌چیز خوب باشد و مشکلی وجود ندارد.

طبقه هم کف بیمارستان مملو از مادرانی بود که هرکدام به شکلی کودک خود را لای پتو پیچانده و ایستاده در بغل خود گرفته‌اند؛ به‌سختی می‌توانستی صورت کودک را تشخیص بدهی؛ اما مادران صبورانه فرزندان خود را در آغوش گرفته و منتظر راهنمایی مسؤول پذیرش هستند.

دخترم از سروصدای بخش پذیرش، خوابش نمی‌برد

در قسمت راست پذیرش، فضایی چند متری به‌صورت باز برای بستری کودکان در نظر گرفته‌اند؛ ابتدا فکر کردم کودکانی که در این فضا آن‌هم در بین شلوغی مراجعه‌کنندگان و در این هوای سرد بستری هستند فقط به‌صورت موقت اینجا هستند، اما مادر ریحانه می‌گوید: «دخترم از صبح، بعد از پذیرش، در اینجا بستری شد؛ اسهال و استفراغ شدید دارد و چند نوبت به وی سُرم وصل کردند»

به نظر می‌رسد کمی حالش بهتر شده اما ریحانه در بستر بیماری بی‌قراری می‌کرد؛ مادرش می‌گوید: «او از سروصدای بخش پذیرش بیمارستان، نمی‌تواند بخوابد»

خوب شد تختی به ما دادند

از مادر ریحانه سؤال می‌کنم چرا جای کودکش را تغییر نمی‌دهد؟ پاسخ می‌دهد: «تازه خوب شد تختی به ما دادند!» گویا ترس دارد اعتراض کند تا مبادا تخت را از او بگیرند.
حامد چند ماهی بیشتر ندارد؛ مادرش می‌گوید: «پسرش راحت نفس نمی‌کشد؛ ریه‌هایش مشکل دارد؛ به ما گفته‌اند باید صبر کنید تا یکی از تخت‌های بخش بیماری‌های ریوی کودکان خالی شود تا پسرت را جایگزین آن‌ها کنیم.»

بخش خیلی شلوغ است و از صدای گریه ممتد کودکان، به‌سختی صحبت‌های مادر حامد را می‌شنوم؛ وی درحالی‌که با دستش پسرش را آرام تکان می‌دهد که بخوابد، می‌گوید: «مجبورم صبر کنم؛ نمی‌توانم پسرم را به خانه ببرم؛ چون ممکن است هر اتفاقی برای او بیفتد حداقل اینجا دسترسی بیشتری به دکتر دارم.»

کنار هر تخت، مادری با چشمان نگران کودک خود را از بین میله‌های بلند تخت نگاه می‌کند؛ مادرانی که مرتب پزشک را دعوت می‌کنند تا بالای سر کودک خود بیاید و مادر را از حالش باخبر کند.

اغلب پزشک‌های بخش رزیدنت هستند

«پزشک‌هایی که به کار کودکان رسیدگی می‌کنند اغلب رزیدنت هستند و تا فردا صبح باید منتظر پزشک متخصص بمانم.» اینها را یکی از مراجعه کنندگان می‌گوید و می‌افزاید: «بیمارستانی که نام فوق تخصصی را به یدک می‌کشد اما متخصصان آن تنها در برخی ساعات، در بخش‌ها حاضر می‌شوند»

بیرون درِ ورودی بخش، دو ردیف صندلی قرار داده بودند؛ در بین افرادی که روی صندلی‌ها نشسته‌اند، مادری که فرزند خود را در آغوش خود گرفته و از سرما می‌لرزید، توجه من را جلب کرد؛ علت مراجعه‌اش به بیمارستان را که سؤال می‌کنم، پاسخ می‌دهد: «فرزندم مشکل کلیوی دارد و امشب قرار است بستری شود.»

سؤال می‌کنم بخش بیماران کلیوی جا دارد؟ پاسخ می‌دهد: «به ما گفته‌اند امشب بیایید کارهایش را انجام دهید تا بستری شود اما خیلی وقت است که منتظریم!» سؤال می‌کنم چرا در هوای سرد نشسته‌ای؟، می‌گوید: «فرزندم تازه از درد آرام شد و خوابش برد؛ اگر بروم داخل، از سروصدا بیدار می‌شود»

 

کمبود پزشک در بیمارستان ابوذر مشهود است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بیمارستان ابوذر در شأن مردم نیست، اظهار می‌کند: بستری کردن بیماران و به‌ویژه کودکان در فضایی شلوغ و بی‌نظم، کار شایسته‌ای نیست.

جواد کاظم‌نسب الباجی با اشاره به چند بازدید خود از بیمارستان ابوذر در روزهای اخیر، می‌افزاید: کمبود پزشک در این بیمارستان مشهود است که این مسئله موجب معطلی مراجعان و خستگی مفرط کادر درمانی می‌شود و می‌تواند در نحوه درمان و رسیدگی به بیماران هم خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه مشکلات این بیمارستان به مسؤولان‌ مربوطه منتقل شده‌ است، می‌گوید: ازدحام این بیمارستان به‌گونه‌ای است که گاه تا دویست بیمار در صف نوبت پذیرش قرار می‌گیرند.

کاظم‌نسب الباجی عنوان می‌کند: برای احداث ساختمان جدید بیمارستان ابوذر بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و ضروری است مدیران علوم پزشکی اهواز برای جلوگیری از هدررفت اموال عمومی و رفاه حال مراجعین، این بیمارستان و سایر مراکز درمانی اهواز را به شیوه شایسته‌تری اداره کنند.

عدم پاسخگویی رئیس دانشگاه علوم پزشکی

پیگیری‌های خبرنگار فارس برای پاسخگویی ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و روابط عمومی این دانشگاه در روزهای اخیر راه به جایی نبرده و تاکنون مشخص نیست که چرا با وجود اوج گرفتن انتقادات از بیمارستان ابوذر به ویژه در هفته‌های اخیر، مسؤولان این دانشگاه پاسخگوی افکار عمومی نیستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز تخصصی و فوق تخصصی اطفال ابوذر نه تنها به مردم استان خدمات می‌دهد، بلکه از استان‌های هم‌جوار نیز مراجعه‌کنندگان بسیاری دارد.

عملیات اجرایی احداث ساختمان جدید بیمارستان ابوذر اهواز با همکاری بنیاد مستضعفان و جانبازان از سال 88 با اعتبار 120 میلیارد تومان و احداث کلینیک تخصصی این بیمارستان نیز از سال 94 آغاز شد که در نهایت ساختمان جدید با 21 هزار مترمربع زیربنا در 8 طبقه و با 240 تخت راه‌اندازی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد