سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تلاش روس ها برای بازگشت به نوژه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق:‌ نخستین خبری که بعد از اتمام مذاکرات خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، در تهران می‌رسد، به قصد روس‌ها برای بازگشت به پایگاه هوایی نوژه مربوط است. او در سفری دوروزه (یکشنبه و دوشنبه) با مقامات ایرانی گفت‌وگو و تأکید کرد توافق هسته‌ای به روابط ایران و روسیه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنعتی، علمی، آموزشی و فرهنگی تحکیم بخشیده است. رئیس شورای فدراسیون روسیه دقیقا زمانی به ایران آمد و بر تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد که به گفته برخی از تحلیلگران مسائل منطقه، احتمال نزدیکی روسیه و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بیشتر شده و این نزدیکی پیامدی غیر از دور‌شدن روسیه از ایران ندارد. موضوع سوریه به عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بحران منطقه، نقطه ارتباط این سه کشور است و هر سرد و گرم‌شدنی در روابط ‌مابین در حل‌وفصل آن و اوضاع منطقه اثرگذار خواهد بود.                                

اکنون اظهارات ویکتور اوزیرف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در شورای فدراسیون روسیه، که از مذاکرات برای حضور دوباره روس‌ها در پایگاه هوایی نوژه گفته است و مایکل مک فائول، سفیر پیشین واشنگتن در مسکو، که توافق هسته‌ای را نخستین اختلاف مسکو و واشنگتن بعد از انتخابات آمریکا می‌داند؛ موجب تقویت این گمانه است که انتخابات آمریکا تأثیر چندانی در تغییر رویکرد روسیه نخواهد داشت و آنها همچنان ترجیح می‌دهند از طریق گسترش روابط خود با ایران بر نفوذ خود در خاورمیانه بیفزایند. آن‌طور که ایسنا به نقل از خبرگزاری المیادین گزارش کرده است، هم‌زمان با طرح احتمال حضور مجدد روسیه در پایگاه هوایی همدان، یک نماینده پارلمان روسیه نیز درباره گفت‌وگوهای ایران و روسیه پیرامون واردکردن اسلحه و تجهیزات نظامی شامل تانک و بالگرد به ارزش حدود ١٠ میلیارد دلار سخن گفته است.

جنجال حضور جنگنده‌های روس در نوژه

نخستین حضور جنگنده‌های روسی در ایران و استفاده از پایگاه هوایی نوژه که در داخل کشور سروصدای زیادی به راه انداخت و مخالفانی داشت، اواخر مردادماه و بعد از سفر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده پوتین، به ایران صورت گرفت. دفعه قبل نیز رسانه‌های روسی خبر استقرار جنگنده‌های این کشور در ایران را اعلام کردند و این موضوع سردار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان، را آن‌قدر ناراحت کرد که این اقدام آنها را «بی‌معرفتی» خواند. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور روسیه و این همکاری نظامی اعتراض کردند و با اشاره به اصل ١٤٦ قانون اساسی، قراردادن پایگاه نظامی در اختیار یک کشور خارجی را مغایر قانون دانستند. وزیر دفاع در پاسخ به این اعتراضات پاسخ تندی داد که کار را به دلخوری مجلسی‌ها و درنهایت نامه عذرخواهی از آنها کشاند. به‌هرحال، جلسه ‌علنی‌ای که نمایندگان مجلس برای بررسی این موضوع خواستار آن بودند، برگزار نشد و جنگنده‌های روسیه بعد از آنکه سه بار از نوژه پریده و مواضع داعش در سوریه را مورد حمله قرار دادند، خاک ایران را ترک کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، اعلام کرد همکاری‌های نظامی دو کشور «عجالتا» پایان یافته اما چند روز بعد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران به هیچ کشوری پایگاه نظامی نداده است، از امکان ازسرگیری این همکاری‌ها سخن گفت.

نگرانی آمریکا از مذاکرات نظامی ایران و روسیه

اکنون بار دیگر از روسیه اخباری مبنی بر مذاکره و احتمال ازسرگیری همکاری‌های مذکور می‌رسد؛ رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، روز دوشنبه با بیان اینکه «روسیه و ایران در حال مذاکره درباره قراردادی نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هستند»، گفت «بر اساس این قرارداد، روسیه تانک‌های تی ۹۰، تجهیزات توپخانه، هواپیما و هلیکوپتر به ایران ارسال خواهد کرد». گفتنی است مذاکرات نظامی ایران و روسیه در حالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها با استناد به قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، (این قطع‌نامه محدودیت‌هایی برای عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی به ایران یا تأمین مالی و آموزش مرتبط با تکنولوژی جدید را مشخص کرده است) نگران افزایش توان نظامی ایران هستند. محدودیت‌های مورد اشاره این قطع‌نامه در همکاری‌های چند ماه قبل ایران و روسیه نیز مورد انتقاد آمریکا بود؛ انتقادهایی که از سوی ایران و روسیه با جدیت رد شد. بااین‌حال مذاکرات ایران و روسیه درباره قرارداد ١٠ میلیارد دلاری تسلیحاتی بار دیگر آمریکایی‌ها را نگران کرده است و به گزارش فارس، یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن»، ضمن ابراز نگرانی دراین‌باره گفته است: «دولت اوباما از مذاکرات تسلیحاتی جدید اطلاع داشته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مخالفت خود را با این مسئله بیان کرده است». یک عضو وزارت خارجه ایالات متحده به فری‌بیکن گفت: «ما آن گزارشات را دیده‌ایم و از هر دو طرف (ایران و روسیه) خواسته‌ایم اطمینان دهند به مفاد و تعهدات خود تحت قطع‌نامه ٢٢٣١ که شامل ارائه‌دادن برخی سیستم‌های نظامی خاص به ایران است، پایبند هستند. ما همچنان از افزایش توان نظامی ایران نگران هستیم و آن را ابراز نیز می‌کنیم».

264 تشکل اقتصادی: مفاسد اقتصادی پس از برجام رکورد زد +نمودار

نتایج ارزیابی 264 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مؤلفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران نشان می‌دهد در فصل بهار امسال شاخص فساد اقتصادی به اوج تاریخی خود رسیده است.
سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارشی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره های ملی محیط کسب و کار در ایران تهیه شده، تشکل‌های شرکت‌کننده در این مطالعه، به ترتیب سه مؤلفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» را نامناسب‌تر از بقیه مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند و مؤلفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تأمین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» را نسبت به سایر مؤلفه‌ها در بهار 1395 مساعدتر دانسته‌اند.

محیط سیاسی یکی از اجزای مهم محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود. وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی را می‌توان به عنوان شاخصی برای این جزء از محیط کسب‌وکار تلقی کرد. نمودار زیر روند تغییرات ارزیابی محیط سیاسی (وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی) در شاخص پایش محیط کسب‌وکار را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار مذکور مشاهده می‌شود روند کلی شاخص مؤلفه مذکور صعودی است. این ارزیابی لزوم توجه خاص به این مسئله را نشان می‌دهد.
 
 مفاسد اقتصادی پس از برجام رکورد زد
 
بر اساس این نظرسنجی، شاخص فساد اقتصادی در بهار امسال به رقم 7.2 رسیده که بالاترین رکورد خود از زمان تهیه گزارش کسب و کار محسوب می‌شود.
این در حالی است که بهار 95 اولین فصل اقتصادی کشور پس از برجام محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت پس از برجام و از نگاه فعالان اقتصادی، فساد اقتصادی رکورد زده است.
گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان 1389 به طور مستمر با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می‌شود. این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از 23 مؤلفه ملی محیط کسب و کار در ایران را با ابزار پرسشنامه استخراج و ارائه می‌کند.
در پرسشنامه این مطالعه معمولاً یک سؤال گزینه دار نیز درباره مسائل روز محیط کسب و کار از تشکل‌های اقتصادی پرسیده می‌شود. در پرسشنامه بهار 1395، اولویت کاری (قانون‌گذاری یا نظارت) مجلس جدید پرسش شده بود که درمجموع، پاسخ‌دهندگان به ترتیب محورهای مفاسد اقتصادی در ادارات، نظام بانکی، قاچاق کالا، سرمایه‌گذاری خارجی، مهار تورم، تجارت خارجی، قانون چک، مالیات ستانی، قانون کار و تأمین اجتماعی در انتها بازرسی و تعزیرات حکومتی را به عنوان اولویت کاری مجلس جدید ذکر کرده‌اند.

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

حضور کسانی مثل گینگریچ، بولتون یا جولیانی که تعهد بالایی نسبت به حمایت از منافقین دارند می توانند شکل تهدیدات علیه ایران را از مسیر پروژه های نرم به پروژه های سخت تبدیل نماید.
 به گزارش مشرق، در حالی از نوت گینگریچ – سخنگوی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا ، جان بولتون – نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و رودی جولیانی – شهردار اسبق نیویورک از گزینه های تصدی پست وزارت خارجه ترامپ یاد می کنند که سابقه این سه فرد در حمایت از گروه های ضدایرانی به خصوص منافقین بسیار برجسته و پررنگ می باشد. حضور این افراد در نشست اخیر منافقین در پاریس خود می تواند شاهد این مدعا باشد.
اگرچه تمامی سکانداران امور خارجی و داخلی آمریکا به عنوان دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می کنند با ارائه طرح های ضدایرانی با ابزار سخت  یا نرم پروژه براندازی یا تغییر نظام ایران را کلید بزنند ولی حضور کسانی مثل گینگریچ، بولتون یا جولیانی با اظهارات و اقدامات آشکار علیه ایران، که وفاداری و تعهد بالایی را نسبت به حمایت از منافقین دارند می توانند شکل تهدیدات و روند برخورد با ایران را از مسیر پروژه های نرم به پروژه های سخت تبدیل نماید.
گینگریچ،یکی از افراد حاضر در نشست پاریس که بعنوان یکی از معاونان ترامپ مطرح است، با ابراز نارضایتی از توافق هسته‌ای اعلام کرد که تحقق برجام ضربه شدیدی بر پیکر تمامی مخالفان و معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

او در مقاله‌ای که سال گذشته در «واشنگتن‌تایمز» نوشت، مانند دیگر مواضعش مدعی بود که نظام ایران دیکتاتوری است. شاید آنچه دیدگاه، گنگریچ درباره ایران را خطرناک‌تر می‌کند، این است که او معتقد است هنوز آمریکا درباره ایران آن‌گونه که باید سخت‌گیری نکرده و در نهایت نیز این جمهوری اسلامی ایران است که برنده این دعواست.
گنگریچ به‌صراحت می‌نویسد «با هر معیار ارزیابی‌ای، ایالات متحده بعد از انقلاب در جنگ با ایران باخته است». «تسلیم‌شدن در مقابل ایران در موضوعاتی مانند تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای یک گام بزرگ در شکست آمریکاست». او همچنین درباره مواضع منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی ایران نگران و مدعی است که «تهران به‌راحتی از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت مالی می‌کند و به سمت تبدیل‌شدن به یک قدرت هسته‌ای پیش می‌رود».
همچنین،جان بولتون، در این نشست می گوید: «بگذارید صریح بگویم که این موضوع (حمایت از گروه‌های حامی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران) باید سیاست اعلامی ایالات‌متحده‌ آمریکا و همه‌ی دوستانش باشد تا این کار را – سرنگونی نظام ایران- در نزدیک‌ترین فرصت ممکن انجام دهند.»

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

بولتون معتقد است باید ایران را بمباران کرد! همچنین وی برجام را «بزرگ‌ترین مماشات در تاریخ آمریکا» خوانده و مدعی نقض این توافق از سوی ایران است. بااین‌همه او مقصر اصلی این وضعیت را اوباما می‌داند و رویکردش در مقابل ایران موجب شده یک موقعیت بد و در آستانه فاجعه به وجود‌ آید. بولتون معتقد است که تحریم‌ها در مواجهه با ایران نتیجه‌ای را که می‌خواستند به دست نداده؛ پس باید راه‌های بهتری پیدا کرد.
رودی جولیانی هم که همواره به عنوان یک فرد ضدایرانی مطرح است طی سخنانی در واشنگتن،ایران را «تنها و بزرگترین حامی تروریسم در جهان» معرفی می کند و می گوید: «تصور کنید دادن صدها میلیون و میلیارد دلار به این رژیم، چه مفهومی دارد. اگر آنها بزرگترین حامیان تروریسم در جهان هستند، این به آن مفهوم است که از تروریسم بیشتری حمایت خواهند کرد»
جولیانی درباره مخالفت خود با توافق هسته ای می گوید: «امیدوارم رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که این توافق را معکوس کند. من از جانب افراد دیگر حرف نمی‌زنم. من با این توافق مخالفم زیرا هرگز مواد هسته‌ای را در دستان یک مجنون آدم‌کش قرار نمی‌دهم».

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

با انتخاب هر یک از این افراد یا فردی دیگر همچون کورکر به عنوان وزیر امور خارجه، مسلما روندی که توسط برخی از اندیشکده ها و گروه های ضدایرانی نزدیک دولت اوباما مانند نایاک برای گسترش باب تعاملات به بهانه برجام و نفوذ در ایران، ایجاد شده بود، تغییر پیدا خواهد کرد و مسیر جدیدی برای براندازی نظام ایران که عمدتا می تواند از روش ههای سخت و برخوردهای منطقه ای برخوردار باشد ایجاد شود. پس مسئله واضح و مبرهن تمام ناشدنی بودن دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است  و فقط ابزار آن متفاوت است و فرقی نمی کند چه کسی سکان دار سیاست خارجی آن باشد. 
منبع: نفوذ
تمایل روسیه به افزایش صادرات بالگرد به ایران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت بالگرد سازی روسیه امیدوار است تا با گسترش همکاری با ایران صادرات بالگردهای روسی به ایران بیشتر شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از اسپوتنیک، شرکت بالگرد سازی روسیه که زیر مجموعه شرکت دولتی «روس تک» است، امیدوار است تا با گسترش همکاری با ایران  صادرات بالگردهای روسی به ایران بیشتر شود.  
بنا بر این گزارش، «آلکساندر شربینین» معاون مدیر کل این شرکت ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرده است که امیدوار به افزایش تعداد بالگرد های روسی در حال بهره برداری در ایران است.  
شرکت بالگرد سازی روسیه قصد دارد تعدادی از باگردهای متوسط و سبک چند منظوره خود را در هشتمین نمایشگاه هوایی بین المللی در جزیره کیش ایران عرضه کند که کار خود را ۱۶ نوامبر آغاز می کند. 
دفتر مطبوعاتی شرکت بالگرد سازی روسیه اعلام کرد بالگرد های می ـ ۱۷۱А۲ ، کا ـ ۲۲۶Т و «آنسات» از جمله مدل هایی خواهند بود که عرضه خواهند شد.منبع: مهر
روایت المانیتور از توافق های محرمانه پوتین و نتانیاهو / روس ها به طور عمدی ارسال S300 به ایران را به تاخیر می انداختند
در 14 اکتبر یونسکو قطع نامه توصیه ای را در انتقاد از تشدید تهاجم های اسرائیل در خصوص بیت المقدس علیه مسلمانان صادر کرد. این قطع نامه که مورد حمایت روسیه بود ار نام عربی بیت المقدس استفاده کرد و همین.مساله خشم اورشلیم را به همراه داشت.


روایت المانیتور از توافق های محرمانه پوتین و نتانیاهو / روس ها به طور عمدی ارسال S300 به ایران را به تاخیر می انداختند

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: در 14 اکتبر یونسکو قطع نامه توصیه ای را در انتقاد از تشدید تهاجم های اسرائیل در خصوص بیت المقدس علیه مسلمانان صادر کرد. این قطع نامه که مورد حمایت روسیه بود ار نام عربی بیت المقدس استفاده کرد و همین.مساله خشم اورشلیم را به همراه داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ یک هفته بعد رئیس جمهور روسیه تولد نخست وزیر اسرائیل را تبریک گفت . به گفته یک منبع آگاه در رژیم صهیونیستی ، نتانیاهو نارضایتی اش را از حمایت روس ها در ماجرای قطع نامه ضد اسرائیلی یونسکو ابراز کرده بود .

پوتین برای از بین بردن این سو ظن قصد دارد به طور تدریجی مقامات بلند پایه روسی را در راس هیات هایی به اورشلیم بفرستد تا موضع روسیه در برابر این قطع نامه را برای طرف اسرائیلی توضیح دهد.

با این حال، حوادثی نظیر این مسئله، نشان دهنده عدم توافق بین این دو کشور در موارد متعدد نیست. نتانیاهو شاید از اینکه جت های سوخوی روسیه در بحران سوریه مداخله کرده و توازن قدرت در جنگ داخلی را دچار پیچیدگی کرده خوشحال نباشد اما او قطعا فواید خاصی را در این بین به دست خواهد آورد. روسیه و اسرائیل علیرغم چشم انداز های متفاوت در دوران پسا جنگ سوریه، اما یک چیز مشترک دارند: هیچ کدام نمی خواهند کشور بی ثبات دیگری در خاورمیانه را ببینند چرا که در نهایت بی ثباتی میتواند خود آنها را نیز تهدید کند

در خصوص درگیری سوریه ، منافع اسرائیل حول محور امنیت مرزهایش در مقابل حملات احتمالی حزب الله و رشد قدرت این گروه، حکومت سوریه بر بلندی های جولان، شورشی های سوریه و توسعه زیرساخت های نظامی آنها در اطراف مرزهای اسرائیل و از همه مهمتر، حمله احتمالی ایران خلاصه می شود.در این زمینه حضور فیزیکی نیروهای روسیه در سوریه شاید لزوما علیه منافع اسرائیل نباشد، اما به حفظ اسرائیل در مقابل این تهدیدات کمک می کند. مواضع و جایگاه روسیه در برنامه های نظامی بشار اسد دمشق را از هرگونه اقدام علیه اسرائیل بازداشته است. این میتواند ضمانت خوبی برای نتانیاهو باشد تا شرایط فعلی را بپذیرد.

نتانیاهو دو بار در سال جاری به روسیه سفر کرده است تا از پوتین ضمانت های لازم را در خصوص تهدیدات مرتبط یا مرزهایش را در خلال جنگ دریافت کند. چیزی که متحد اصلی اسرائیل یعنی آمریکا نتوانسته بود تضمین کند. به این منظور مسکو و اورشلیم قول همکاری اطلاعاتی در سوریه را به هم دادند .

علی رغم عملیات های مرزی ، اسرائیل از دخالت نظامی در درگیری های سوریه به دلیل خطر یالای تعمیق این درگیری ها و ورود آن یه داخل مرزهایش اجتناب میکند. ارتباط اطلاعاتی برای مسکو فواید زیادی داشته و سبب ایجاد توازنی در اطلاعات در مقابل اطلاعات جمع آوری شده از سوی مرکز همکاری های بغداد شده است.

مراحل اولیه عملیات روسیه در سوریه نشان داد که اطلاعات جمع آوری شده توسط تهران و دمشق همیشه کامل نبوده است. اسد چیزی نیست که اسرائیل نسبت به آن نگرانی جدی ای داشته باشد بلکه این نفوذ ایران بر اسد است که آنها را نگران میکند. تهران و هم پیمانان منطقه ای اش شامل بشار اسد و حزب الله موجبات نگرانی اورشلیم را فراهم کرده اند.

کنترل نیروهای نظامی حزب الله، بخشی از کمک هایی است که روسیه به اسرائیل می کندبعد از افزایش کمک های روسیه به دولت سوریه در اواسط 2014 ، اسرائیل از خطر ارسال موشک های زمین یه زمین به حزب الله خبر داد. اورشلیم تقاضا کرد که کرملین کنترل نقل و انتقال سلاح به سوریه را تحت کنترل قرار دهد .

برخی منابع اطلاعاتی در دایره های دیپلماتیک اسرائیل به المانیتور گفته اند که روسیه تا جایی پیش رفت که عمدا تحویل سامانه ضدموشکی اس 300 به ایران را به تاخیر انداخت. چراکه تهران سلاح های روسی به حزب الله داده بود. این حادثه مسکو و اورشلیم را تشویق کرد که به توافقی دست پیدا کنند که در این توافق اسرائیل حق حمله به کاروان های حمل سلاح حزب الله را که به طور بالقوه امکان استفاده از آنها بر علیه اسرائیل میرود را به دست آورد و روسیه نیز ضمانتی دریافت کرد که بر مبنای آن تا رمانی که اسرائیل تهدید نشود ان را ار دخالت در جنگ سوریه دور نگه دارد.

جدا از اینها، نفوذ روسیه در خاور میانه همچنان محدود است.نقشی که مسکو در این درگیری ها بازی میکند به دلیل طرز تفکر سیاست گذارانش در مسائل منطقه است.

با توجه به حجم سرمایه گذاری های مادی و تلاش های روسیه در حل بحران سوریه به نظر میرسد پوتین در صورت عدم توانایی برای جلب نفوذ مد نظرش در منطقه این مساله را شکست خودش در سیاست های ژئوپلتیکی قلمداد کند.

با این تصور روسیه فعالانه به دنبال راهی است که آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی و تصمیم ساز در خاورمیانه در بلند مدت مطرح کند. طرح صلح اسرائیل و فلسطین یکی از این راه هاست.

اولین نشانه های این چشم انداز روسیه در خاورمیانه در اواخر سال 2015 نمایان شد. دو ماه بعد از ورود نظامی روسیه به سوریه پوتین در ترکیب تیم خود تغییرات عمده ای ایجاد کرد. وزیر امور خارجه و نماینده پوتین در خاورمیانه کنار گذاشته شدند و یکی از حلقه امنیتی و اطلاعاتی نزدیک به پوتین در این مساله گماشته شد. یکی از دیپلمات ها در مسکو تایید کرده که بوگدانف مسول مدیریت معضلات درجه دویی در ارتباط با خاورمیانه بوده است. جایی که روسیه نقش میانجی را در بحران های نظیر یمن و لیبی و مساله صلح اسرائیل و فلسظین بازی میکند.

از نظر روسیه مذاکرات مربوط به صلح اسرائیل و فلسطین از سال 2014 فرصت فوق العاده ای برای بازسازی تلاش های دیپلماتیکشان فراهم آورده است. با توجه به مشکلات دور اول مذاکرات کرملین در مواجه با این جاه طلبی اش کمی محتاط تر شده است و پیشنهاد میزبانی نتانیاهو و عباس در مسکو برای مذاکرات مستقیم داده است.

بعید به نظر میرسد که مسکو موفق به شکست وضعیت بغرنج بین اسراییل و فلسطین شود اما اورشلیم به هرحال این مساله را دنبال خواهد کرد. مورد سوریه و درگیری بین اسرائیل و فلسطین نشان میدهد که آمریکا قرار است به تدریج رفتارش را با خاورمیانه تغییر دهد و این بدان معناست که شرکای آمریکا در منطقه باید به دنبال متحدان جدیدی باشند. با توجه به تمایلات روسیه در منطقه خاورمیانه شاید در وهله اول اسرائیل هیچ گزینه ای به جز حرکت به سمت مسکو نداشته باشد.

کریستین ساینس مانیتور گزارش داد:

گزینه ی اصلی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا برای سخنرانی در حمایت از منافقین چقدر پول دریافت کرده بود؟

روزگذشته رسانه های غربی از رودی جولیانی بعنوان گزینه ی احتمالی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ روزگذشته رسانه های غربی از رودی جولیانی بعنوان گزینه ی احتمالی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا خبر دادند.

به گزارش «انتخاب»؛ باتوجه به اهمیت این اخبار، گزارش «کریستین ساینس مانیتور» در مورد رودی جولیانی و ارتباطش با گروهک منافقین که در سال 2011 منتشر شده را در ادامه بخوانید:

بعد از تصمیم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم خروج نام مجاهدین خلق(منافقین) از لیست گروه های تروریستی در هفته های اخیر، ده ها هزار دلار برای حمایت از این گروه به تعدادی از مقامات عالیرتبه آمریکا پرداخت شده است.

این مقامات آمریکایی به ندرت از خشونت های مجاهدین خلق(منافقین) و مواضع ضد آمریکایی این گروه یاد میکنند و خواهان این هستند که این گروه در زمره گروه های آزادی بخش با ارزشهایی نظیر ارزشهای دموکرات های آمریکا به شمار برود. برخی اذعان داشتند که آنها پیش از اینکه دعوت به سخنرانی در محکع هواداران مجاهدین خلق بشوند چیز زیادی دربازه این گروه نمیدانستند.

برخی منابع آگاه گفته اند که میلیون ها دلار پولی که در کمپین هزینه شده است منجر به افزایش فشار سیاسی برای خروچ نام مجاهدین خلق از لیست گروه های تروریستی شده است.

اسناد دولتی آمریکا اغلب از واژه فرقه برای نام بردن مجاهدین خلق (منافقین) استفاده می کند و آنها را دارای سابقه سالها تعلیمات ایدئولوژیک و شست و شوی مغزی میداند. گزارش های اف بی آی در سال 2004 حاکی از آن است که این گروه در برنامه ریزی و اقدام به حعملیات های متعدد تروریستی دست داشته است.

با این حال بسیاری از مقامات آمریکایی و کارشناسان مسائل ایران توانایی مجاهدین خلق برای تغییر رویه با توجه به سابقه کیش شخصیت و تاریخ خشونت و شست و شوی مغزی را زیر سوال میبرند. 

بسیاری از مقامات آمریکایی طی ماه گذشته تلاش زیادی برای خروج نام این گروه از لیست گروه های تروریستی کرده اند. آنها در بیش از چندین نشست و مراسم سخنرانی های متتعددی در این باره داشته اند و این گروه را راه سومی بعد از شکست برقراری راه مذاکره با ایران یا اقدام نظامی میدانند.

صحبت های این مقامات سابق آمریکا اغلب شامل درخواست آنها از دولت اوباما برای آزاد کردن محاهدین خلق (منافقین) از لیست تروریست ها و اطمینان از حمایت از اردوگاه اشرف قبل از محاصره توسط دولت نوری المالکی در عراق است.

مقامات سابق آمریکا که در مراسم های مرتبط با مجاهدین خلق (منافقین) حضور پیدا کردند به طور علنی تایید کرده اند که برا حضورشان در این مراسم مبالغ قابل توجهی دریافت کرده اند .

یکی از مقامات وزارت امور خارجه وقت درباره مکانیزم این مراسم ها گفته که کارگزار سخنرانی ها تماس میگیرد و پیشنهاد 20 هزار دلار برای بیست دقیقه سخنرانی را مطرح میکند. آنها جت خصوصی برای او میفرسند و زمانی که کار تمام میشود 25 هزار دلار بیشتر از چیزی که وعده داده شده بود میپردازند و با این روش شما را مجاب میکنند که در سخنرانی تان چه چیزهایی را بگویید.

این قراردادها با سخنرانان و شرکت کنندگان در مراسم میتواند تا 100 هزار دلار باشد.

مریم رجوی در تجمع هواداران مجاهدین خلق در پاریس در کنار مقامات عالی رتبه سابق آمریکایی و اروپایی نشسته بود.

این مقامات سابق در نشست پاریس حاضر شدند که حمایتشان را از مجاهدین خلق (منافقین) نشان داده و سیاست های واشنگتن در قبال ایران را مورد نقد قرار دهند. در این جستار به بیان نام این مقامات و بخشی از صحبت های آنها پرداخته شده:

رودی جیولانی: چطور است که بهار عربی را در تابستان فارسی دنبال کنیم؟ ما به تغییر نظام در ایران نیاز داریم بیش از آنچه در لیبی و مصر و سوریه به آن نیاز داشتیم

اندرو کارد رییس سابق کارکنان کاخ سفید در دوران جرج بوش: حمایت عمیقم را از اعضای مجاهدین خلق اعلام میکنم.

لی همیلتون نایب رییس سابق کمیسیون یازده سپتامبر اعتراف کرده که برای شرکت در این مراسم مبلغ قابل توجهی دریافت کرده است.

اد رندل فرماندار سابق پنسیلوانیا نیز در این نشست حاضر شده و گفته برایی 10 دقیقه سخنرانی 20 هزار دلار دریافت کرده است.

قاضی موکاسی نیز اعتراف کرده که برای شرکت در این مراسم مبلغی را دریافت کرده است .

یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا اذعان داشته که برای شرکت در نشست پاریس پیشنهاد 25000 ذلاری داشته اما او رد کرده است. او گفته که در مورد وضعیت حقوق بشر مجاهدین خلق(منافقین) نگران بوده و اینکخ حشونت های این گروه امر پنهانی نیست.

برخی از سخنرانان عالی رتبه این مراسم نظیر بیل ریچاردسون وزیر سابق انرژی آمریکا و پیتر پیس رییس ستاد کل نیروهای آمریکا و ویزلی کلارک فرمانده سابق نیروهای اروپایی ناتو و جیمز جونز مشاور امنیت ملی سابق اوباما بوده اند.

سایر سخنرانان شامل: جیمز وولسی رییس سابق سازمان سیا و جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و جیمز کنوی رییس سابق اف بی ای بوده اند که برای سخنرانی در این مراسم مبالغی را دریافت کرده اند.

رییس شورای ملی ایرانیان آمریکا معروف به نیاک نگرانی اش را از بابت خروج نام مجاهدین خلق از لیست تروریست ها اعلام کرده و گفته این میتواند به جنگی بین ایران و آمریکا به راه بیاندازد.

منبع مالی خرج و مخارج سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مشخص نیست. این امر ختی برای مقامات آمریکایی نیز شفاف نیست.

علاوه بر استفاده آنها از هتل های معتبر آمریکایی در پاریس و بروکسل و برلین این کمپین از تبلیغات گسترده در نیویورک تایمز و واشنگتن پست که هر کدام بیش از 175 هزار دلار هزینه بر می دارد نیز استفاده کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد