سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گفت‌وگوی ایران و روسیه درباره قرارداد تسلیحاتی 10 میلیارد دلاری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام ارشد روس خبر داد که روسیه و ایران مشغول مذاکره در مورد امضای قرارداد نظامی 10 میلیارد دلاری هستند.

به گزارش انتخاب، این مقام آگاه گفت که بنابر این قرارداد مسکو تانک‌های T-90، سیستم‌های توپخانه‌ای، هواپیما و هلیکوپترهای جنگی را به تهران تحویل خواهد داد.

ویکتور اوزروف، رییس کمیته امنیت و دفاع در مجلس اعلای روسیه به خبرنگاران گفت که مذاکرات در مورد این قرارداد احتمالی در جریان یک دیدار پارلمانی از ایران آغاز خواهد شد.
منبع: ایسنا
اندیشکده کارنگی بررسی کرد:
با انتخاب شوکه کننده ترامپ به عنوان 45مین رییس جمهور آمریکا به ناگاه احساسی از وحشت بر سازمان سیاست خارجی واشنگتن سایه انداخت که به زودی برای ساکنان بسیاری از بخش های جهان عرب قابل درک خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ اندیشکده کارنگی نوشت: با انتخاب شوکه کننده ترامپ به عنوان 45مین رییس جمهور آمریکا به ناگاه احساسی از وحشت بر سازمان سیاست خارجی واشنگتن سایه انداخت که به زودی برای ساکنان بسیاری از بخش های جهان عرب قابل درک خواهد بود. در خلال رقابت های انتخاباتی ترامپ در خصوص خاورمیانه حرفهای خوفناکی زده بود. البته او در مورد خیلی از مسائل حرفهای خوفناکی زده بود.

به گزارش «انتخاب»؛ درباره مبارزه با تروریسم: در مورد تروریست ها شما باید خانواده های آنها را بگیرید و تا زمانی که این تروریست ها را نگرفتید نباید آنها را آزاد کنید

درباره ورود مسلمانان به آمریکا: دونالد ترامپ خواستار خروج و عدم ورود همه مسلمانان به آمریکاست تا زمانی که نمایندگان ما بفهمند چه خاکی باید به سرشان بریزند

در مورد عراق: من سه چهار سال پیش گفته بودم که باید به کشورهای نفت خیز حمله کرد و ثروت آنها را گرفت. به نفتشان حمله کنیدو نفت ها را برای خودتان نگه دارید.

با خواندن این جملات اسفناک زیاد خودتان را ناراحت نکنید. اینها بازتابی از هیاهوهای یک شارلاتان است که بینش ضعیفی درباره تصمیم گیری های سیاسی دارد. ستاد انتخاباتی ترامپ تخصص را تحقیر میکرد و درک توهمی ای نسبت به فرهنگ آمریکایی داشت. این ستاد از هیچ مشاور سیاست خارجی ای بهره نمیبرد و هیچ پلتفورم سیاست خارجی مشخصی نداشت در نتیجه در واری ادعاهای او درباره تجدید نظر در معاملات تجاری و توسعه ارتش آمریکا و شکست داعش هیچ فکری نبود.

حالا آینده روابط آمریکا با خاورمیانه چطور به نظر میرسد؟ پاسخ کمی رعب آور است. در اینجا چگونگی برخورد دولت احتمالی ترامپ را طی ماه های آینده در این موضوع بررسی میکنیم.

سوریه و روسیه:ترامپ مسکو را برای مداخله در درگیری های سوریه تحسین میکند و بارها ادعا کرده که روسیه بر حمله به داعش در حلب تمرکز داشته است. او گفته بود که دولتش رااز جنگ سوریه دور نگه میدارد و احتمالا به حمایت نظامی از شورشیان سوریه نیز پایان خواهد داد. او همدردی کمی را در مسائل بشردوستانه با مردم سوریه نشان داده است بنابراین جربان پناهجوهای سوری به سمت آمریکا که همین الان هم کمتر شده است در زمان او متوقف خواهد شد.

به طور خلاصه پیروزی ترامپ خبر فوق العاده ای برای بشار اسد بود. در این شرایط حوزه نفوذ او در سوریه به نظر پایدار تر میرسد و میتوان یک پیروزی نظامی را برای بشار اسد متصور نمود.

پیروزی ترامپ به ولادیمیر پوتین خبر خوبی بود. حوزه نفوذ روسیه در سوریه نیز از وضع بهتری برخوردارد است . توانایی روسیه در ایجاد نفوذ گسترده تری در منطقه بدون فعالیت های دیپلملتیک پیچیده یا فروش اسلحه اغراق آمیز به نظر میرسد.

داعش و مبارزه با تروریسم: با وجود انتقادهای ترامپ از تلاشهای دولت اوباما در شکست داعش و تلاش ماه های اخیر آن ها در عراق به ویژه در آزاد سازی موصل اما در نهایت بازپسگیری موصل با آغاز دولت ترامپ همزمان خواهد شد تهدید ترامپ برای دزدیدن نفت عراقی ها و کشتن خانواده تروریست ها خوشبختانه به تصویب نخواهد رسید اما ائتلاف موفق در عراق میتواند ترامپ را با فرصت هایی در عراق مواجه کند و او را در جرکت به سمت داعش در سوریه راهنمایی کند. با توجه به افزایش همکاری های ضد تروریستی با روسیه ترامپ به زودی خواهد فهمید که بمباران داعش راحت تر از هر کار دیگری است. حتی شیطان هم خواستار پیچیده تر شدن وضعیت خاورمیانه و دامن زدن به آتش درگیری های فرقه ای در این منطقه نیست.

ایران: توافق هسته ای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای دولت اوباما در معرض خطر جدی قرار دارد. ترامپ دائما از پاره کردن این توافق افتضاح حرف زده است. با این حال بعید به نظر میرسد که او به راحتی زیر بار لغو این توافق برود اما این کار میتواند به سرعت دوران ریاست جمهوری اش را وارد بحران هسته ای کند. هم تهران و هم واشنگتن از توافق هسته ای منتفع شده اند و هر اقدامی علیه توافق هسته ای میتواند به بازدارندگی شکننده حاصل از توافق هسته ای آسیب وارد کند.

با این حال احتمالا او به از بین بردن تدریجی توافق از طریق اقدامات پایاپای فکر می کند. احتمال دیگر هم این است که تهران از این فرصت برای کاستن تنش ها با آمریکا استفاده کند چرا که ترامپ به روسیه گرایش دارد و در مساله سوریه مواضع نرم تری دارد و به تشدید حملات علیه داعش فکرمیکند. این چیزهایی است که برای تهران هم مطلوب به نظر میرسد البته این چشم انداز کمی بعید به نظر میرسد.

متحدان منطقه ای: ریاست جمهوری ترامپ احتمالا فرصت های بالقوه ای در تجدید انرژی در مشارکت با شرکای سنتی آمریکا در منطقه فراهم میکند . این شرکا شامل عربستان و اسرائیل خواهد بود. در کوتاه مدت او ممکن است در برخی زمینه ها پیروزی هایی نیز کسب کند و این از طریق دیدارهای او با افراد بلند پایه در عربستان و اسرائیل در سال 2017 خواهد بود و این دو طرف نیز هر دو به شروع ریاست جمهوری ترامپ امیدوار خواهند شد. اما ترک تدریجی خاورمیانه از سوی آمریکا ادامه خواهد داشت و حتی تسریع خواهد شد و این آغاز تنش ها در روابطه با این کشورها خواهد بود.

این به ویژه در خصوص عربستان صادق است . پیامد های رویکرد های ترامپ در سوریه بیش از هرچیز بر عربستان تاثیر خواهد گذاشت.

نتانیاهو در اسرائیل نیز دلایل بیشتری برای علاقه به دولت ترامپ دارد و این شامل بی علاقگی ترامپ در مداخله در درگیری های اعراب و اسرائیل است. اما همچنان در صورتی که ترامپ تصمیم به عدم مداهخله بگیرد خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این در آستانه احیای مجدد احساسات ضد یهودی ترامپ قاعدتا از دریافت هرگونه حمایت مردمی از سوی جامعه یهودی آمریکا که میتواد به عنوان روابط پنهان آمریکا و اسرائیل قلمداد شود سرباز خواهد زد.

دیکتاتوریهای عرب : رویکردهای عقلایی اوباما دیگر تمام شده است. دونالد ترامپ با ادبیات بدوی قدرت درباره برخی از رهبران این دیکتاتوریهای عرب حرف میزند . با توجه به انتشار همیشگی استاد حقوق بشری و مساله تمرکز بر حکمرانی خود در این کشورها نشلن دهنده نگرانی همیشگی واشنگتن نسبت به وضعیت دموکرداسی در این کشورهاست اما این نگرانی دیگر رنگ باخته است. خبرخوب برای دیکتاتوری های عرب این است که روند گذشته دیگر تمام شده اما این یه سختی خبر خوبی به نظر میرسد چراکه ادامه روند اقتدارگرایی در منطقه میتواند افراط گرایی را تشدید کند.

آنهایی که امیدوار بودند انتخابات روز سه شنبه آمریکا آتش درگیری ها در خاورمیانه را خاموش کند امروز به شدت سرخورده شده اند. اما سابقه آمریکایی ها در دهه های گذشته در منطقه نششان میدهد که آنها از 20 ژانویه به طور کامل باید از این اننظاراتشان نا امید شوند. مردم آمریکا پیغامی را به خاورمیانه فرستادند و آن اینکه: اگر منطقه ای باثبات تر ساخته شود انگیزه های واشنگتن نیز کمتر خواهد شد.

ایران و چین موافقتنامه همکاری دفاعی ــ نظامی امضا کردند + جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزرای دفاع ایران و چین در تهران موافقتنامه همکاری دفاعی ــ نظامی امضا کردند.

به گزارش انتخاب؛، پس از انجام مراسم استقبال رسمی از سپهبد چانگ وان چوان وزیر دفاع جمهوری خلق چین که از سوی سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت دفاع کشورمان صورت گرفت، وزرای دفاع دو کشور و هیئت‌های همراه با یکدیگر دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند.

ایران و چین موافقتنامه همکاری دفاعی ــ نظامی امضا کردند + جزئیات

سردار دهقان در این دیدار طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران و توافق رؤسای جمهور دو کشور در خصوص تقویت و توسعه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی و مبارزه علیه تروریسم در چارچوب سند جامع همکاری‌های دو کشور تأکید کرد: ارتقای روابط و همکاری‌های دفاعی ــ نظامی بلندمدت با چین از اولویت‌های اصلی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و سفر وزیر دفاع چین به ایران را در همین راستا ارزیابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی ایران و چین، ضامن صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای است تأکید کرد، حفظ صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه مسئولیت تمامی کشورهای این منطقه است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تبیین شرایط منطقه خاطرنشان کرد: امروز منطقه خاورمیانه به‌دلیل مداخلات خارجی و عدم احترام به حاکمیت ملی کشورها به کانون بحران و ناامنی در جهان تبدیل و به تروریسم و گسترش آن در اقصی نقاط جهان منجر شده است.

سردار دهقان با اشاره به حمایت آمریکا و برخی دولت‌های منطقه از جریانات تروریستی گفت: دامنه تروریسم و گستره آن در حال گسترش به اروپا، آسیای مرکزی، قفقاز و دیگر مناطق می‌باشد و امروز تهدید داعش و تروریسم به یک چالش مهم منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.

وزیر دفاع تأکید کرد، مقابله با این بحران نیازمند همکاری صادقانه و کارآمد همه کشورهای مورد تهدید از جانب تروریسم می‌باشد.

سردار دهقان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تجربیات عظیمی که طی چند سال اخیر در عرصه مقابله تروریسم به دست آورده آمادگی خود را برای ایجاد یک حرکت دسته‌جمعی برای مقابله با این تهدید اعلام می‌کند و معتقد است کشور چین در این فرآیند می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

وزیر دفاع در پایان اظهار امیدواری کرد سفر وزیر دفاع چین فصل جدیدی از همکاری‌های دفاعی ــ نظامی را رقم زده و موجبات تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی را فراهم کند.

سپهبد چانگ وان چوان وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار داشت: کشور بزرگ ایران با تمدن کهن از جایگاه برجسته و ممتازی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است و من بسیار خوشحالم که در تهران با دوست صمیمی خود سردار دهقان دیدار و گفتگو می‌کنم.

وی افزود: اشتراک منافع و تفاهم ایران و چین در مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای راه را برای توسعه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی میان دو کشور کاملاً هموار کرده است.

وزیر دفاع چین با اشاره به سفر دو سال پیش سردار دهقان به چین، روابط دفاعی ــ نظامی ایران و چین را خوب توصیف کرد و بر گسترش و تعمیق آن با اجرای دقیق موافقتنامه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی بین دو کشور تأکید کرد.

سپهبد چانگ وان چوان، امضای موافقت‌نامه همکاری دفاعی ــ نظامی را مهم و تحکیم‌بخش روابط دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که سفر وی به تهران سرآغاز جدیدی در توسعه روابط و مناسبات دفاعی ــ نظامی ایران و چین باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پایان مذاکرات وزرای دفاع ایران و چین در تهران موافقتنامه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی ایران و چین توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سپهبد چانگ وان چوان وزیر دفاع جمهوری خلق چین به امضا رسید.

"گسترش همکاری‌های دفاعی ــ نظامی" و "تبادل تجربیات در زمینه‌های نظامی به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی" و "مبارزه همه‌جانبه با تروریسم و مؤلفه‌های ناامنی در منطقه" از مفاد این موافقت‌نامه به شمار می‌رود.
منبع: تسنیم

سید حسین موسویان، دیپلمات ارشد سابق ایران بیان کرد؛
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا در حالی جهان را در بهت و حیرت فرو برد که این رویداد برای ایران که خود حداقل در سه انتخابات ریاست جمهوری 1376، 1384 و 1392 نتیجه غیر قابل منتظره‌ای را تجربه کرده بود، چندان دور از انتظار نبود. 

منتهی ترامپ نخستین رئیس جمهوری امریکاست که خارج از قواعد سنتی نهادهای قدرت و سیستم حاکمیتی امریکا رئیس جمهوری شد. پیروزی او در این انتخابات به اندازه‌ای غیرقابل باور بوده است که مدت‌هاست طراحی سناریویی در داخل سیستم حاکمیتی امریکا در دستور کار قرار گرفته است که در صورت پیروزی ترامپ، عمر دولتش بیش از چند ماه به درازا نکشد. بدین ترتیب که اگر رفتارهای عجیب او ادامه یابد، با گشودن چندین فایل از سوابقش، در کنگره استیضاح شده و معاونش جایگزین او شود. هدف این نگارش، کالبدشکافی انتخابات امریکا نیست که به نوبه خود مهم و عبرت‌آموز است. پیامدهای این انتخاب از منظر ابعادی که در عرصه سیاست خارجی و مشخصاً برای ایران دارد، حائز اهمیت می‌شود.

یک کارشناس برجسته امریکایی می‌گوید که امریکا در سال 1945 حدود 50 درصد از تولید ناخالص جهان را داشت و امروز سهم آن به حدود 20 درصد کاهش یافته است. امریکا در 6 دهه گذشته هزینه‌های سنگینی را برای متحدانش متقبل شده که در نهایت به تقویت آنها و تضعیف توان و اقتدار اقتصادی امریکا انجامیده است.

 این موضوع که وجه مشترک نگرانی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات امریکا بوده اما هرگز شجاعت طرح آن وجود نداشته، اکنون مهم‌ترین چالش پیش روی ترامپ است. بنابراین ترامپ با درنظر گرفتن این مشکلات، اعلام کرده که خواهان بازگرداندن اقتدار گذشته امریکاست.

ارزیابی ایران از نتیجه انتخابات امریکا و مواجهه با سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید این کشور نباید صرفاً مبتنی بر تفکرات فردی ترامپ باشد. احتمالاً برخی در ایران خواهان پیروزی ترامپ بودند زیرا معتقدند او دیوانه‌ای است که امریکا را ذلیل خواهد کرد و ذلت امریکا هم همان خواست و هدف جمهوری اسلامی است. 

حال آنکه فرض جمهوری اسلامی باید مبتنی بر این اصل باشد که در امریکا سیستمی غالب است که در آن تنها رئیس جمهوری با وجود قدرت بالایی که دارد، تنها تصمیم گیرنده نیست. اما آنچه  شرایط کنونی ویژه‌ای را در سیستم سیاسی امریکا به وجود آورده، آن است که پس از 88 سال جمهوریخواهان در مجلس سنا و نمایندگان در اکثریت هستند و رئیس جمهوری منتخب هم از جمهوریخواهان است.  بنابراین، باید با در نظر گرفتن این شرایط، نحوه مواجهه با ترامپ و جمهوریخواهان امریکا را در نظر گرفت.

ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ، با تهدیدات و فرصت‌هایی روبه‌رو خواهد بود. تاریخ 38 ساله نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در مقابله با تهدید، خوب اما در بهره‌برداری از فرصت‌ها بسیار ضعیف عمل کرده است. 

دشمنان قسم خورده ایران به دنبال افزایش تهدیدها و حذف فرصت‌ها خواهند بود. هنر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ایران این خواهد بود که اولاً برای کاهش تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌ها برنامه داشته باشند و ثانیاً در زمان مناسب هم اقدام مناسب به عمل آورند و اجازه ندهند منافع ملی ایران قربانی توطئه جبهه خارجی ضد ایران و نیز باندبازی‌های سیاسی داخلی گردد. مگر اینکه صحت این فرضیه قوت گیرد که افزایش خصومت و تقابل با امریکا به نفع جمهوری اسلامی است که در این صورت ترامپ و آرایش جدید سیاسی در واشنگتن برای تحقق این فرضیه مناسب خواهد بود.

در تاریخ روابط ایران و امریکا بعد از انقلاب اسلامی 1357، همه رؤسای جمهوری امریکا از هر دو حزب، سیاست خصمانه مشابهی در مورد ایران اجرا کردند با این تفاوت که رؤسای جمهوری دموکرات با زبانی نرم‌تر، بدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند. تنها استثناء دور دوم ریاست جمهوری اوباما بود.

اکنون که این سطور را می‌نویسم، به تازگی از نشستی در اروپا بازگشته‌ام که نمایندگان کشورهای عربی از جمله سعودی‌ها به سرزنش ایران و اوباما پرداختند. عمده جلسه هم به بحث‌های چالشی بین دو ایرانی، یکی معاون وزیر خارجه و دیگری هم من، با 6 نماینده عرب حاضر درجلسه اختصاص داشت. همزمان هم جمعی از گروهک تروریستی منافقین در بیرون از جلسه تجمع و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دادند.

اعراب حاضر درجلسه بر این باور بودند که اوباما تنها رئیس جمهوری بود که غنی‌سازی و آب سنگین در ایران را پذیرفت یعنی هر دو مسیر ساخت بمب هسته‌ای را در اختیار ایران گذاشت، با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای و لغو قطعنامه‌های سازمان ملل هم موافقت کرد، ایران را از ته دره تحریم‌ها بیرون کشید و در مسیر ابرقدرت شدن منطقه قرار داد. اوباما بود که عربستان و اعراب را به حمایت از افراط‌ گرایی و تروریسم متهم کرد و به سایر غربی‌ها جرأت داد که شبانه روز به اعراب و جهان اهل سنت اهانت کنند. او گستاخی را به حدی رساند که به ریاض پیشنهاد کرد منطقه را با جمهوری اسلامی ایران شراکتی اداره کنند.

به هرحال نمی‌توان این واقعیت را از صفحه تاریخ دیپلماسی جهان پاک کرد که در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، روابط امریکا با دشمنان یا رقبای منطقه‌ای ایران همچون اسرائیل و عربستان و ترکیه به طور بی‌سابقه‌ای دچار چالش‌های جدی شد به گونه‌ای که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها برای خروج اوباما از کاخ سفید لحظه‌شماری می‌کردند زیرا معتقد بودند که او با توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای از پشت به متحدین امریکا خنجر زده است. با رصد رسانه‌های داخلی ایران در یک سال گذشته می‌توان به این برداشت رسید که درست در همین دوره، فضای ضد امریکایی در ایران هم به اوج رسید.

اکنون برای قضاوت در مورد سیاست‌های عملی ترامپ در دوره ریاست جمهوری امریکا زود است. باید صبر کرد تا کادر اصلی او مشخص شود. اما مناسب است مسئولین جمهوری اسلامی چند اقدام را از هم اکنون مد نظر قرار دهند:

1 -از فحاشی، توهین، تحقیر و مسخره کردن ترامپ بپرهیزند.

2 -از اقدامات و مواضع تحریک‌آمیز بی مورد که صرفاً بهانه به دشمن می‌دهد، پرهیز شود.

3 -تهدیدات و فرصت‌های احتمالی را بررسی و برای هر سناریوی احتمالی برنامه تنظیم کنند.

4 -از هر اقدام یا موضعی که شائبه ترس یا ضعف ایران را القا کند، پرهیز شود که این امر جناح‌بازهای امریکا را گستاخ‌تر خواهد کرد.

5 -لابی صهیونیسم، سعودی‌ها و متحدین عرب آنها و منافقین از لحظه پیروزی ترامپ برای نفوذ و تأثیرگذاری در او و تیمش فوراً وارد عمل شدند تا سیاست‌های ضد ایرانی را در واشنگتن  تقویت و طرح‌های ضد ایرانی شکست خورده یا مسکوت مانده گذشته را احیا کنند. فرض آنها هم این است که ترامپ، لوایح جدید کنگره برای اعمال تحریم‌ها را وتو نخواهد کرد. لذا اگر تهران موفقیت اقدامات لابی صهیونیسم-اعراب تکفیری و جناح‌بازهای امریکا را در راستای منافع کشور نمی‌داند، نه تنها نباید نظاره‌گر بوده یا تدافعی عمل کند، بلکه باید ابتکار عمل داشته باشد.

5 -تصویر ایران در امریکا و غرب همچنان منفی است هر چند این تصویر بعد از دستیابی به برجام و ظهور داعش و تروریسم تکفیری، نسبت به گذشته بهتر شد. در عین حال در یک سال گذشته و در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، نامزدهای رقابت کننده جملگی به ایران‌هراسی دامن زدند به اندازه‌ای که آگهی‌های تبلیغاتی از شبکه‌های بزرگ امریکا مستمراً پخش شد. فرض را هم باید بر این گذاشت که جبهه ضد ایران در مورد ایران و شیعه‌هراسی تلاش‌های سنگین جدیدی را آغاز خواهد کرد تا از آب گل‌آلود در واشنگتن ماهی بگیرند. در این مورد هم تهران باید مبتکرانه و فعال وارد عمل شود.

6 -بعد از برجام، فرصت بازسازی روابط ایران با سایر کشورهای غربی مثل اتحادیه اروپا فراهم شده است. در این مورد سرعت و اهتمام ویژه نیاز است. باید لیستی از موارد منافع مشترک، فراتر ازروابط دوجانبه برای آغاز این همکاری‌ها تهیه و عملیاتی شود. همزمان گفت‌وگو در مورد موارد اختلافی هم می‌تواند آغاز شود.
 

تفاوت‌های برجام ترامپ با برجام اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آفرینش نوشت: به روی کار آمدن ترامپ رویدادی سیاسی بود که برای خواص و عامه مردم همچنان سوژه‌ای قابل بحث می‌باشد. اما وجه مشترک تمام تفاسیر داخلی و خارجی نسبت به تغییر دولت از دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان، نحوه عملکرد و برخورد آنها با مسئله هسته‌ای ایران و برجام می‌باشد.

ریشه این حساسیت در مناظرات تبلیغاتی ترامپ قرار داشت که وی مخالفت جدی خود با برجام را اعلام و پاره کردن آن را وعده داد. اما باید توجه داشت که شعارهای پوپولیستی این نامزد جمهوری خواه صرفاً برای همان دوران تاریخ مصرف داشت. اما درمورد برجام باید توضیحاتی داده شود که نه برداشت شخصی بلکه رویه‌ای رسمی در ساحت حقوق بین الملل می باشد.

ابتدا اینکه برجام یک رابطه متقابل بین دو کشور یا قرارداد دوجانبه محسوب نمی شود که شخص ترامپ بتواند آن را لغو کند. برجام توافقی چند جانبه و بین المللی است که طرفین آن 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان هستند. بنابراین آمریکا صرفا یکی از طرف های قرارداد محسوب می شود نه همه طرف های قرارداد.

دوم ؛آنچه موجب تصویب برجام میان اعضای 5+1 شده، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. از منظر حقوق بین الملل مبنای تصویب و شکل گیری برجام، قواعد و مقررات حقوق بین الملل است که به صورت ویژه از طریق شورای امنیت سازمان ملل، در اختیار 5 کشور عضو دائم و آلمان قرار گرفته که بتوانند بر اساس آن توافق با جمهوری اسلامی ایران را شکل دهند.

بنابراین ترامپ نمی تواند تهدید یا بازبینی نسبت به برجام داشته باشد. آنچه ترامپ پیش از انتخابات بیان می کرد، شعارهای پوپولیستی بود؛ چرا که معاون اول او بعدها مطرح کرد که قصد پاره کردن برجام را نخواهیم داشت، اما موضوع اصلاح در فرایند برجام را خواهیم داشت.
اما نه شخص آقای ترامپ یا کشور آمریکا، و نه هیچ فرد دیگری جز با توافق همه طرفین و رضایت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند اصلاحیه، تبصره یا حدودی نسبت به مقررات برجام داشته باشد. این موضوع را مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خانم موگرینی به صراحت بیان کرد که آمریکا ملزم و مکلف به پذیرش برجام و انجام تعهدات بین المللی در پایبندی به مفاد برجام است.
اما اگر آمریکا بخواهد خلاف تعهدات بین المللی خود عمل کند و کلاً قاعده بازی را تغییر دهد، این مقوله‌ای خارج از مقوله برجام و مفاد حقوقی آن است چراکه هیچ کدام از مقررات یا قواعد برجام این پیش بینی را نکرده که آمریکا می تواند چنین کاری انجام دهد. لذا باز می‌گردد به سیاست خارجی دولت جدید آمریکا که بخواهد دست به چنین بدعهدی بزند یا خیر. البته تغییر در روند اجرای برجام نیز در این توافق درنظر گرفته شده است، اما این منوط به این است که تخلفی از سوی ایران سر بزند و عدم اجرای برجام محرز گردد. اما بازهم احراز این مساله از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت باید تایید شود نه شخص رئیس جمهوری آمریکا!.

نکته دیگر تعهد 5 عضو اروپایی برجام به اجرای این توافقنامه و حمایت از عملکرد مثبت ایران می‌باشد. نگرانی اروپایی‌ها از نحوه عملکرد ترامپ در تعهد به توافقات بین المللی کم از ایران نیست. 
اما باید اروپا را به عنوان ضمانت اجرای برجام دانست، چرا که هیچ یک از طرفین اروپایی خواهان برهم خوردن این توافق و آغاز بحرانی تازه در روابط با ایران نیستند.

اما آمریکا می تواند بهانه تراشی کرده و دست به هر کاری بزند همان طور که زمانی عده ای در ایران، قطعنامه های شورای امنیت را کاغذ پاره می خواندند. چرا که در این مسیر همپیمان‌های باانگیزه‌ای همچون اعراب و اسرائیل در منطقه دارد. لذا مهم ترین اصل در ثبات برجام برداشتی است که دولت جدید آمریکا از قواعد و مقررات بین المللی خواهد داشت.

نتیجه اینکه باید منتظر اتفاقاتی در عرصه سیاست خارجی آمریکا بود، چرا که نحوه نگرش باراک اوباما، به عنوان یک سیاستمدار ساختارگرا با نگرش پوپولیستی دونالد ترامپ بسیار متفاوت بود و قطعاً برجام مورد نظر اوباما با ترامپ تفاوت خواهد داشت.

ریابکوف: موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای ایران هیچ تغییری نکرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای ایران هیچ تغییری نکرده است.
به گزارش انتخاب؛ به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف گفت: موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای ایران هیچ تغییری نکرده است.
ریابکوف روز دوشنبه طی سخنانی اظهار داشت : بین 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین آلمان که تصمیم به مهار برنامه هسته‌ای ایران گرفته‌اند، موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای بعد از گذشت حدود 1.5 سال از امضای آن هیچ تغییری نکرده است. 
معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: ما عقیده داریم که توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 متعادل است و به افزایش امنیت بین‌المللی منجر خواهد شد، و نظر ما در مورد توافق هسته‌ای تغییری نکرده است.
وی همچنین افزود: ما به دنبال کار مشترک با واشنگتن برای از سرگیری روابط دو طرف هستیم.

منبع: میزان

وزیر خارجه امارات: پیشنهاد گفت وگو با ایران را رد نمی‌کنیم/ تهران باید صدور انقلاب را متوقف کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر مشاور در امورخارجه امارات اظهار کرد که این کشور پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را رد نمی‌کند.
به گزارش انتخاب،  انور محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سمینار "استراتژی ابوظبی" اظهار کرد: امارات پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را رد نمی‌کند اما گفت‌وگو باید سازنده و واقعی باشد و این که ایران باید به حاکمیت کشورهای عربی احترام بگذارد.
وی افزود: ایران باید تلاش‌های خود را برای صدور انقلاب متوقف کند.
قرقاش خاطرنشان کرد: امارات معتقد است که همکاری با کشورهای استراتژیک به منظور دستیابی به صلح و ثبات در جهان اهمیت دارد و امارات با این کشورها در برقراری صلح و ثبات تلاش و همکاری می‌کند.
وزیر مشاور در امور خارجه امارات در مورد انتخابات آمریکا اظهار کرد: سیاست غیرقابل پیش‌بینی است با اعلام نتیجه انتخابات آمریکا همه جهان از نتیجه انتخابات تعجب کردند. الان کشورهای جهان ترس و دلهره‌ای نسبت به سیاست آمریکا دارند. جهان نیاز به آرامش و رهبری پایدار و عاقلانه دارد.
سومین سمینار استراتژیک ابوظبی با حضور 400 کارشناس و تحلیلگر سیاسی روز گذشته در ابوظبی برگزار شد.
دونالد ترامپ در مورد اسد و اردوغان چگونه فکر می کند؟ / گولن تسلیم ترکیه می شود؟
دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا روز جمعه گفت که او احتمالا حمایت آمریکا از معارضان (گروه های معارض بشار اسد در سوریه که آمریکا آنها را میانه رو میخواند) در سوریه را تمام خواهد کرد . او گفت ما نمیدانیم اینها چه آدمهایی هستند.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا روز جمعه گفت که او احتمالا حمایت آمریکا از معارضان (گروه های معارض بشار اسد در سوریه که آمریکا آنها را میانه رو میخواند) در سوریه را تمام خواهد کرد . او گفت ما نمیدانیم اینها چه آدمهایی هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ او در مصاحبه ای که با وال استریت ژورنال داشته است به مسائل اقتصادی شامل تمایلش به حفظ ماده مراقبت های مقرون به صرفه اشاره کرده و بارها بر موقعیتی خاص در خلال رقابت های انتخاباتی اش تاکید داشته است: اینکه آمریکا باید بر شکست داعش در سوریه تمرکز کند و زمینه های مشترکی را با سوریه ای ها و حامیان روس آنها در این منطقه بیابد.

او گفته بود که من با نظر بسیاری از افراد در خصوص سوریه مخالفم. نظر من این است که شما با سوریه میجنگید و سوریه در حال جنگ با داعش است و روسیه نیز به طور کامل حامی سوریه است و ایران هم که با سوریه همپیمان شده نیز به شدت قدرتمند شده و این به خاطر اشتباهات ماست.

از اظهارات ترامپ اینگونه استنباط میشود که او خواهان نظارت بر حمایت های عمومی از گروه های معارض وپایان دادن به تلاش مخفیانه توسط سازمان های مرکزی اطلاعاتی است. اما در خقیقت این دو جنگ همزمان در سوریه در حال انجام است.

یکی علیه داعش است که در آن آمریکا از 30هزار سوریه ای کرد و مبارز عرب سوری حمایت میکند که هفته گدشته اعلام کردند راه جدیدی به جبهه باز کردهاند و برای خلاصی از دست داعش در رقه تلاش میکنند. اینها به سختی 300 نیروی عملیاتی ویژه آمریکا در روی زمین هستند که به کمک شبه نظانی ها آمده اند.

دومین تلاش حمایت از معارضان دولت بشار است است. سازمان سیا تا کنون موشک های ضد تانک را در اختیار این شورشیان برای جنگ علیه دولت بشار اسددراختیار آنها قرار داده است.

این چیزی است که ترامپ بیش از هرچیز خواستار پایان دادن به آن است. ترامپ گفته بود اگر آمریکا این راه را در پیش بگیرد ما جنگیدن با روسیه و سوریه را تمام خواهیم کرد.

ممکن است استدلال پایان دادن به این حمایت ها با این واقعیت که گروه های معارض به القاعده در سوریه که به جبهه النصره معروف است وصل است تشدید شود. این به اسد و روسیه اجازه میدهد که بگویند آنها با القاعده در جنگند و آمریکا باید در این راه به آنها کمک کند. جان کری اعلام کرده بود که تلاش هایش برای آتش بس موقت در نهایت بی نتیجه مانده و شکست خورده است.

استدلال ترامپ این است که دشمن دشمن من دوست من است. او بارها در خلال مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که من نمیگویم بشار اسد آدم خوبی است چرا که نیست اما ما مشکلات بزرگتری از اسد داریم و آن داعش است.

اما در نهایت این موقعیتی است که ولادیمیر پوتین را خوشحال خواهد کرد چرا که به جای فشار واردکردن به روسیه برای حمایت هایش از بشار اسد دولت ترامپ پوتین را رها خواهد کرد.

نشانه دیگری از تغییرات عمیق سیاسی مشاوران امنیت ملی ترامپ هستند. مایکل فلین ژنرال بازنشسته ارتش و رییس بازنشسته آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در روزنامه هیل در این هفته نوشته بود که آمریکا باید فتح الله گولن را به ترکیه بازگرداند . رجب طیب اردوغان گولن را عامل کودتای اخیر در ترکیه میداند.

وزارت عدالت و دادگستری آمریکا هنوز هیچ مدرکی دال بر دخالت گولن در کودتا و استرداد او به ترکیه پیدا نکرده که تحت معاهده استرداد ترکیه و آمریکا او را به ترکیه بازگرداند.

آنها این درخواست را بخشی از تلاش های اردوغان برای سرکوب مخالفشانش میدانند. فلین از بسیاری از استدلالعای ترکیه درباره گولن استفاده کرده و کدعی شده که مالیات دهندگان آمریکایی در تامین مالی 160 مدرسه گولن همکاری میکنند و مهم تر است که در این میان به جای حمایت از منابع نقاب دار و عوامل ترور و بی ثباتی در حیات خلوت خودمان از خود ترکیه حمایت کنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد