سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

خبرنگار فارس از جدیدترین تحولات حمص گزارش می‌دهد

پیشروی ارتش سوریه به‌ سمت «تدمر»؛ فرار عناصر داعش با مین‌گذاری وسیع مناطق

خبرگزاری فارس: پیشروی ارتش سوریه به‌ سمت «تدمر»؛ فرار عناصر داعش با مین‌گذاری وسیع مناطق

پیشروی نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه به سمت «تدمر» در استان حمص در حالی ادامه دارد که منابع محلی از فرار عناصر داعش از داخل شهر به موازات این پیشروی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، عملیات نظامی ارتش سوریه در محور عملیاتی ریف شرقی استان حمص و به طور مشخص اطراف دو شهر تدمر و القریتین با پیشروی آرام و حساب شده نیروی پیاده نظام و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه با هدف آزادسازی و در دست گرفتن کنترل ارتفاعات و نقاط راهبردی این مناطق ادامه دارد.

با آزادسازی این نقاط و در دست گرفتن کنترل آنها خطوط امداد و کمک‌رسانی داعش از سمت حسیاء و القلمون قطع و امنیت بزرگراه بین المللی حمص بیش از پیش تامین خواهد شد.

در این راستا نیروی هوایی روسیه و سوریه در روزهای اخیر با بیش از 20 سورتی پرواز مواضع، تجمعات و تحرکات گروه‌های مسلح وابسته به داعش را اطراف شهرهای تدمر، اثریه و مناطق المثلث، المقالع، البیارات غربی، اطراف میدان نفتی جزل، مزارع اطراف شهر القریتین و منطقة المعالف بمباران کردند.

در این حملات هوایی بیش از 10 خودرو مجهز به تیربارهای دوشکا و ده‌ها تروریست داعشی را از پای درآورده و زخمی کردند، به گونه‌ای که مابقی عناصر وابسته به این گروه به سمت شهرک «سخنه» در شرق حمص و مناطق تحت تصرف داعش در دو استان دیر الزور و رقه فرار کردند.

از سوی دیگر، منابع محلی از آغاز عقب نشینی عناصر داعش از داخل شهر تدمر خبر ‌داده و تصریح کردند: به موازات این عقب نشینی، عناصر داعش اقدام به مین گذاری و بمبگذاری مناطق مختلف تدمر، از جمله خیابان‌های اصلی و ساختمان‌های مهم شهر می‌کنند.

نیروهای ارتش سوریه هم اکنون در 3 کیلومتری شهر تدمر قرار دارند و تلاش می‌کنند، با نقشه‌ای دقیق و حساب شده عناصر داعش را از منطقه «المزارع»، محور جنوبی این شهر دور بزنند.

منابع آگاه میدانی سوری دلیل پیشروی آرام و کُند ارتش سوریه در این منطقه را استقرار گسترده و پر شمار تک تیراندازان داعش و مین گذاری مزارع در مسیر پیشروی پیاده نظام ارتش سوریه عنوان کرده‌اند.

با این حال این منابع تاکید می‌کنند که عملیات یگان‌های ارتش سوریه در محور به صورت مستمر و روزانه با دفع حملات عناصر داعش به سمت میدان‌های نفتی و گازی ریف حمص ادامه دارد.

به گفته این منابع میدانی سوری صرف نظر از حملات داعش، این مناطق شاهد حملات گروه‌های وابسته به «جبهه النصره» در شهرهای رستن و تلبیسه برای کمک و پشتیبانی از عناصر خود در رریف شرقی حماه نیز می‌باشد.

این درحالی است که یگان توپخانه ارتش سوریه در استان حماه مواضع و تجمعات جبهه النصره در مناطق حولة، تل ذهب، طیبة، طلس و برج قاعی را بمباران کردند.

اما هم اکنون آرامشی تقریبا سراسری و شبه تام بر شهر حمص، مرکز استان حمص حاکم است و کوی الوعر نیز شاهد کاهش شدت و میزان درگیری‌هاست.

مصرف بنزین رکورد شکست/ 99 میلیون لیتر در اولین روز تعطیلات نوروزی

خبرگزاری فارس: مصرف بنزین رکورد شکست/ 99 میلیون لیتر در اولین روز تعطیلات نوروزی

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به  98 میلیون و 900 هزار لیتر رسید.

این گزارش حاکی است: مصرف بنزین در استانهای تهران 19 میلیون لیتر، اصفهان  هشت میلیون لیتر، فارس پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و خراسان رضوی پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است که نشان دهنده  رشد 14 درصدی نسبت به روزهای قبل بوده است.

مصرف بنزین کل کشور در روز چهارشنبه 26 اسفندماه امسال با 13 درصد افزایش از مرز 86 میلیون و 500 هزار لیتر گذشت.

براساس این گزارش، در روز ٢٦ اسفندماه به ترتیب استانهای تهران با 18 میلیون و 500 هزار لیتر، اصفهان 7 میلیون و 500 هزار لیتر، فارس پنج میلیون و 900 هزار لیتر  و خراسان رضوی چهار میلیون و 300 هزار لیتر بیشترین مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ١٧ تا ٢٥ اسفندماه امسال با بیش از دو میلیون لیتر افزایش به میانگین روزانه ٧٥ میلیون و ٤٧٧ هزار لیتر رسید، در حالی که این مقدار در هفته منتهی به ١٦ اسفندماه ٧٣ میلیون لیتر بود.

آمار مصرف بنزین معمولی در این دوره نشان می دهد که در این مدت به طور میانگین روزانه  بیش از ٧٢ میلیون لیتر بنزین معمولی مصرف شده است.

گزارش فارس اضافه می کند پیش بینی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قبل از آغاز تعطیلات نورزی از مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در ایام نوروز حکایت می کرد.

سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه/61 نفر کشته شدند

خبرگزاری فارس: سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه/61 نفر کشته شدند

یک فروند هواپیمای مسافربری در روسیه سقوط کرد و 55 مسافر به همراه 6 خدمه پرواز همگی جان خود را در این حادثه از دست دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 در حالیکه در فرودگاه «روستوف آن دان» جنوب روسیه فرود می‌آمد، سقوط کرد.

شبکه سی ان ان گزارش کرد، مرکز فوریت‌های منطقه‌ای جنوب روسیه روز شنبه (امروز) اعلام کرد که پرواز 981 «FlyDubai» با 61 مسافر از «دبی» عازم «روستوف آن دان» بود که چنین حادثه‌ای به وقوع پیوست.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور اضطراری روسیه اعلام کرد که هواپیمای مذکور حامل 55 مسافر و 6 خدمه پرواز بوده است و احتمال می‌رود که شرایط نامناسب جوی علت سقوط هواپیما بوده باشد.

 

در بیانیه وزارت امور اضطراری روسیه آمده است: «دم هواپیما در حین فرود به باند پرواز برخورد کرد و شروع به شکستن کرد و سپس آتش گرفت.»

«ولادیمیر پوشکوف» وزیر امور اضطراری روسیه به رسانه‌ها گفت که قرار بود این هواپیما ساعت 1:20 صبح امروز به وقت مسکو فرود آید اما ساعت 3:50 صبح به وقت مسکو سقوط کرد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که به دلیل شرایط نامناسب جوی، خلبان هنگام فرود دید کافی نداشته است و چنین رخدادی به وجود آمده است.

طبق گزارش اسپوتینک، اکثر افرادی که سوار این هواپیما بودند ساکنان شهر جنوبی روستوف آن دان روسیه بودند و البته یکسری مسافران خارجی نیز در بین آنها حضور داشتند.

یک منبع امور اضطراری به ریانووستی گفت که خدمه این هواپیما شامل یک تبعه یونانی، دو اسپانیایی و یک تبعه روس و یک تبعه اهل کلمبیا و یک نفر از سیشل بودند و مسافران نیز شامل شهروندان اوکراین، یک شهروند هندی و یک شهروند اهل ازبکستان می‌شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کرملین گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال وقوع این حادثه دستور کمک به خویشاوندان قربانیان این حادثه را صادر کرد.

نماینده کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک دستگاه ضبط‌ صدا در مکان سقوط هواپیما پیدا شده است و اوضاع به کمک کارشناسان در حال بررسی است و جستجو برای یافتن یک دستگاه ضبط صدا دوم ادامه دارد.تیم جستجو پیشتر ضبط کننده اطلاعات پرواز هواپیمای مذکور را پیدا کردند و کمیته تحقیق سه نسخه از علت این تراژدی را ارائه داده‌اند که شامل نقص فنی، شرایط بد جوی و خطای انسانی می‌شود.

انفجار در استانبول ترکیه 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت

خبرگزاری فارس: انفجار در استانبول ترکیه 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت

انفجار تروریستی، خیایان «استقلال» استانبول را لرزاند و تا کنون 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انفجار انتحاری در خیابان پر ازدحام «استقلال» استانبول و در نزدیکی میدان «تقسیم»، تا کنون 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشته و در حال حاضر آمبولانس‌ها به طرف محل انفجار اعزام شده‌اند. 5 تن از زخمی‌ها از اتباع رژیم صهیونیستی هستند.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، حال هفت تن از زخمی‌‌ها بسیار وخیم است و 12 تن از زخمی‌ها از اتباع کشورهای دیگر هستند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که گروه پ.ک.ک یا گروههای وابسته به آن عامل این انفجار هستند.

نیروهای پلیس نیز مسیرهای منتهی به مکان انفجار را مسدود کرده‌اند.

بشار الجعفری: کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه، برنامه غرب است/ اسرائیل سرزمین‌های عربی از جمله جولان عزیزمان را اشغال کرده‌است

خبرگزاری فارس: بشار الجعفری: کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه، برنامه غرب است/ اسرائیل سرزمین‌های عربی از جمله جولان عزیزمان را اشغال کرده‌است

رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو ضمن رد هرگونه مداخله خارجی در امور این کشور، درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری را برنامه غرب خواند و تعیین پیش شرط در مذاکرات را سبب شکست گفتگوها دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده سوریه در سازمان ملل که رئیس هیات نمایندگی این کشور در مذاکرات ژنو هم هست، در سوئیس با یک شبکه اروپایی مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

بشار الجعفری در مصاحبه با شبکه یورو نیوز، به موضوعات مختلفی از قبیل کمک ترکیه، عربستان سعودی و قطر به تروریست‌های سوری و همچنین اقداماتی که اروپایی‌ها در قبال سوریه باید انجام دهند، پرداخت.

متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

یورونیوز: مخالفان دولت در این مذاکرات خواستار دوره انتقالی و رفتن بشار اسد شده اند. آیا چنین درخواستی منجر به شکست مذاکرات می شود؟

الجعفری: وقتی شما درباره یک اپوزیسیون واحد حرف می زنید یعنی آن، همه مخالفان را نمایندگی می کند. هنگامی که این مخالفان به مخرج مشترک برسند آنگاه می توانیم این درخواست را قابل قبول بدانیم. همه مخالفان موافق این درخواست نیستند. تعیین پیش شرایط و تحمیل آن در گفت و گو غیرممکن است و به طور حتم مذاکرات را به شکست می کشاند. نکته دوم اینکه آنها در تلاش هستند تا برنامه غرب را پیاده کنند زیرا خواست رفتن رئیس جمهوری بشار اسد از بیرون می‌آید.

یورونیوز: شما می گویید که خواست مخالفان از بیرون آمده است. می توانید دقیقا بگویید این بیرون یعنی چه کسانی؟

الجعفری: این میهن برای همه سوری ها است؛ نه فقط من بلکه هیچ کس دیگری حق ندارد بخشی از کشور را به کشور ثالثی بسپارد. درست مثل برخی که تلاش می کنند که بازی ترک ها را با ایجاد منطقه ای جدا شده در شمال سوریه راه بیاندازند. کسی که چنین بخواهد، بازی ترک ها را می کند و اخوان المسلمین هم همین کار را کرد و می گویند که بازی قطر را کرد.

یورونیوز: چه کسانی مشوق نفوذ تروریست‌ها در سوریه هستند؟

الجعفری: به نظرم تکفیری‌ها، به طور مستقیم به اندیشه وهابی‌های عربستان سعودی مرتبط هستند. به همین دلیل ما می گوییم که کشورهای حوزه خلیج [فارس] در ریخته شدن خون مردم سوریه دخالت دارند زیرا آنها هستند که تامین کننده بستری برای اندیشه “تهدید دیگر کشورهای شرور” هستند و بنابر این به خودمان اجازه می دهند که دیگران را سر ببرند. این تفکر داعش، تفکر وهابی است که دست قطع می کنند و بازو و سر با شمشیر می‌زنند و این سنتی وهابی است. این گروه ها در فهرست سازمان های تروریستی هستند و دولت هایی آنها را تامین مالی می کنند. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که ترکیه داعش را تامین مالی کرده و عبورشان را در سوریه تسهیل می کند. بر کسی پوشیده نیست که قطر و عربستان سعودی جبهه النصره را تامین مالی می کنند. آنها هزینه آموزش و سلاح را برعهده دارند. این ما نیستیم که چنین می گوییم بلکه گزارش شورای امنیت آن را تائید کرده است.

یورونیوز: آینده بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

الجعفری: ما به راه حل مستقل ملی خود افتخار کرده و دخالت خارجی را رد می کنیم. تنها دشمن ما اسرائیل است. نه این خاطر که آن اسرائیل است بلکه به دلیل اشغال سرزمین عرب ها از جمله اراضی سرزمین عزیزمان، جولان.

یورونیوز: چگونه پیمان آتش بس به کمک های بشردوستانه کمک کرده است؟

الجعفری: دولت سوریه 75 درصد کمک های بشردوستانه به مردم این کشور را تامین کرده است. تمام کنفرانس هایی که گفته می شود در لندن، رم و پاریس برپا شده در واقع ظاهری هستند. در پشت آن تامین مالی چیزهای دیگر است نه برای کمک به مردم سوریه در داخل و نگهداری از پناهجویان در خارج از کشور.

یورونیوز: از نظر شما، اروپا چگونه باید با بحران سوریه مواجه شود؟

الجعفری: پیش از هرچیز، باید دخالت در امور داخلی سوریه را متوقف کند. دوم تحریم های وضع شده علیه مردم سوریه را لغو کند. سوم، سفارت هایشان را در دمشق بازگشایی کرده و شاهد باشند که چه در حال روی دادن است و نه اینکه اطلاعات را از منابع مخالفان دریافت کنند. اروپا اشتباه های زیاد و بزرگی مرتکب شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد