سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مشکل متروی اهواز

  • بی پولی و اعتصاب کارگری ادامه ساخت متروی اهواز را متوقف کرد

    اهواز- ایرنا- مجری طرح قطارشهری اهواز گفت: ادامه طرح قطار شهری اهواز به دلیل مشکلات مالی و اعتصاب کارگران متوقف شده است.

    سیدناجی محبت چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کارگران متروی اهواز از 10 مهر امسال در اعتراض به دریافت نشدن حقوق عقب افتاده هفت ماه گذشته خود ، دست از کار کشیدند.
    وی تعداد کارکنان پروژه قطارشهری اهواز را یک هزار و 300 نفر عنوان کرد و گفت: 100 نفر از کارگران خرداد امسال به دلیل تعطیل شدن برخی از جبهه های کاری از کار اخراج شدند.
    محبت اضافه کرد: با توجه به اصرار کارفرما مبنی فعال بودن فاز نخست (ایستگاه فرودگاه تا مصلا) و توقف سایر قسمت ها، ناچار هستیم 300 نفر دیگر از کارگران را نیز اخراج کنیم.
    وی هزینه های ماهانه کارگاه مترو و حقوق کارکنان را 20 میلیارد ریال دانست و افزود: به واسطه دریافت نکردن پول، مقدار زیادی تعهدات کارگری ایجاد شده به همین دلیل 10 روز پیش از طریق اداره کار فهرست کارکنان را به کارفرما ارجاع دادیم تا بر اساس قانون اجازه داده شود 120 میلیارد ریال از مطالبات ما کسر و به عنوان حقوق کارکنان پرداخت شود.
    مجری طرح قطارشهری اهواز گفت: بزرگترین و پرافتخارترین کار مهندسی کشور با عبور از زیر رودخانه کارون قرار است در اهواز رقم بخورد و ما از نیمه شهریور عملیات آن را آغاز کرده ایم اما هم اکنون فعالیت دستگاه های تونل زنی(TBM) برای تعمیر و رفع نقص متوقف شده تا برای عبور ایمن آمادگی داشته باشیم که این کار سه هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد.
    وی اضافه کرد: سایر قسمت های طرح نیز به دلیل اعتصاب کارگران متوقف است.
    محبت با تاکید بر مشکلات مالی این پروژه، اظهار کرد: از دی ماه پارسال تاکنون صورت وضعیت تعدیل قرارداد (مابه التفاوت نرخ سازمان مدیریت با نرخ قرارداد) رسیدگی و پرداخت نشده است.
    به گفته وی رقم تعدیل از دی پارسال تاکنون بیش از 460 میلیارد ریال است.
    وی با بیان اینکه از اردیبهشت تاکنون نیز هیچگونه اعتباری از کارفرما دریافت نکردیم تصریح کرد: صورت وضعیت کار در ماه های تیر، مرداد و شهریور نه تنها رسیدگی نشده بلکه عودت داده شده است این در حالی است که بر اساس شرایط عمومی پیمان، صورت وضعیت می تواند صفر یا منفی باشد اما نمی تواند عودت داده شود.
    محبت با اشاره به اینکه مساله تعدیل با گذشت بیش از چهار سال هنوز حل نشده است تصریح کرد: اعتبارات این طرح برای سال جاری تاکنون به ما به طور رسمی ابلاغ نشده است تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
    وی در حالی علت تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را مشکلات مالی پروژه عنوان می کند که دو روز پیش عباس هلاکویی عامل قطارشهری اهواز و کارفرمای این طرح گفته است که هیچ مشکل مالی برای پرداخت پول به پیمانکار ندارد اما معتقد است که تعداد کارگران متروی اهواز 450 نفر است و این مساله باید با نظر کمیسیون کارگری حل شود.
    کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.
    مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد.
    آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان امسال اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
    نارضایتی مسئولان استان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که در ماه های اخیر معاون عمرانی استاندار خوزستان به عنوان رییس هیات مدیره قطارشهری اهواز و مدیرعامل این طرح، پیمانکار را به خلع ید تهدید کردند.

    *مترو در انتظار کارگروه
    محبت همچنین با بیان اینکه همه مسئولان استانی و کارفرما برای رفع مشکلات مترو تلاش کرده اند افزود: به دلیل اینکه نگران مناسبات با کارفرما بودم تاکنون با رسانه ها صحبت نکرده ام اما با توجه به اینکه بخشی از زوایای مسائل مغفول مانده برای تکمیل اطلاعات افکار عمومی مصاحبه می کنم.
    وی با اشاره به سفر مرداد ماه خندان دل معاون عمرانی وزیرکشور به خوزستان و بازدید از پروژه متروی اهواز گفت: در این سفر وعده داده شد کارگروهی از نمایندگان پیمانکار و کارفرما و شهرداری برای رفع موانع و مشکلات مترو تشکیل شود اما با وجودی که نمایندگان را معرفی کردیم این کارگروه تشکیل نشده است.
    محبت با تاکید بر اینکه هیچ پیمانکاری از طولانی شدن پروژه سود نمی برد تصریح کرد: نحوه مدیریت مالی پروژه دارای مشکل است و در شرایط فعلی که پولی در اختیار نداریم نه می توانیم مصالح مورد نیاز پروژه را بخریم و نه حقوق کارگران را پرداخت کنیم بنابراین ادامه کار با مشکل مواجه شده و لازم است مسئولان استان چاره ای بیندیشند.
    وی در ادامه درباره ادعای کارفرما مبنی بر رعایت نشدن صداقت در ارائه فهرست کارکنان طرح قطارشهری اهواز، تصریح کرد: مستندات پرداخت ها و فهرست بیمه کارکنان در ماه های گذشته موجود است که در صورت نیاز می توانیم آن را برای اثبات ادعای خود ارائه کنیم و هر جا مغایرتی وجود داشته باشد پاسخگو هستیم از سوی دیگر بر اساس قانون این پول از مطالبات پیمانکار کسر می شود و ارتباطی به کارفرما ندارد.

    *باز هم وعده هشت ماهه
    مجری قطارشهری اهواز همچنین گفت: در صورت تحقق تعهدات کارفرما گام نخست را ظرف هشت ماه تحویل می دهیم.
    وی درباره محقق نشدن وعده بهره برداری از گام نخست متروی اهواز در آبان ماه امسال اظهار کرد: با کارفرما توافق هایی برای راه اندازی مرحله نخست در آبان امسال صورت گرفته بود اما تعهدات آنها عملی نشد به همین دلیل ما نیز نتوانستیم طرح را بر اساس برنامه به پیش ببریم.
    محبت با بیان اینکه صورت جلسه برای طرفین قرارداد است افزود: به طور مثال قرار بود 240 میلیارد ریال برای اجرای کار پرداخت شود ولی فقط بخشی از این پول پرداخت شد که آن هم به موقع نبود.
    وی با تاکید بر مشکلات مالی پروژه اظهار کرد: ما تمایلی به طولانی شدن طرح قطار شهری نداریم اما به دلیل بی پولی اکنون کارمان به فروش ضایعات و ماشین آلات رسیده تا آبروی طرح را حفظ کنیم.
    محبت تصریح کرد: حیات این پروژه در خطر است و مسئولان باید هرچه سریع تر بیایند و ما را از بلاتکلیفی درآوردند و به ادعاهای ما رسیدگی کنند.
    وی افزود: تاکنون دو هزار میلیارد ریال از اعتبارات پیمانکار برای پیشرفت پروژه هزینه کرده ایم به امید اینکه به ادعاهای ما رسیدگی شود اما تاکنون قدمی برای رفع این مشکل برداشته نشده است.
    این مقام مسئول اظهار کرد: مهمترین علت طولانی شدن پروژه و تاخیر در راه اندازی مترو مربوط به ظرفیت های قراردادی و یکی از تبعات آن مشکلات و بن بست مالی کنونی است که خارج از اختیار پیمانکار و کارفرماست البته کارفرما می تواند با ارجاع یا تعیین مرجع مربوطه مشکل قرارداد را حل کند.
    مجری متروی اهواز در ادامه درباره 'خلع ید' پیمانکار از طرح اظهار کرد: خلع ید یا خاتمه قرارداد از اختیارات کارفرمایی است ولی ما به عنوان پیمانکار به ادامه کار و اتمام طرح تمایل داریم و معتقد هستیم که مشکلات قابل حل است وبا رفع آنها می توان کار را به اتمام رساند.
    وی با بیان اینکه شرکت کیسون 14 پروژه در سایر نقاط جهان و کشور دارد افزود: با وجودی که شرایط اقتصادی کشور به همه طرح ها فشار آورده اما هیچ کدام از آنها مشکلات متروی اهواز را ندارد و مشابه این مسائل در هیچیک از آنها وجود ندارد.
    7151/6065

    انتهای پیام /*
    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد