سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آمریکا: با بازرسی ازسایت های نظامی توسط کارشناسان ایرانی مشکلی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درواکنش به خبر مطرح شده مبنی براینکه بازرسی ازسایت های نظامی ایران توسط کارشناسان و تجهیزات ایرانی انجام می شود، این موضوع را با اعتماد کامل به برنامه ریزی های تخصصی آژانس جهت انجام بازرسیها، بلامانع دانست.
به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزچهارشنبه، درواکنش به ادعای خبرنگاران مبنی براینکه، طبق توافقات صورت گرفته بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایرانی بازرسی ونمونه برداری درمورد ابعاد نظامی احتمالی گذشته برنامه هسته ای ایران درپارچین ودیگر سایت های نظامی درایران را با استفاده ازتجهیزات بومی برعهده خواهند داشت، بدون رد این ادعا اذعان داشت: ما با اعتماد به آژانس، نسبت به برنامه ریزی تخصصی آژانس جهت نحوه انجام بازرسی ها اطمینان کامل داریم.

وی افزود : در نشست های توجیهی به عمل آمده با کنگره آمریکا ، اطمینان سازی لازم دراین مورد به آنها صورت گرفته است .
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: توافقات انجام شده بین آژانس و دیگر کشورها محرمانه است وبه این دلیل که حل ابعاد نظامی احتمالی ایران همواره در طی مذاکرات، مد نظر مذاکره کنندگان قرارداشته است، تیم های مذاکره کننده در مورد بازرسی های آژانس توجیه شده اند و ما نیز کنگره آمریکا را در این مورد توجیه کرده ایم.


وی تصریح کرد : توافقات میان ایران وآژانس نیازی به تصویب توسط 5+1 نداشته است وتنها حل نگرانی ورسیدگی به ابعاد نظامی احتمالی ایران واطمینان ازصلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، ازکانال آژانس به تصویب 5+1 رسیده است.

جان کربی تصریح کرد: برداشته شدن تحریم ها پس از رفع نگرانی های آژانس ازابعاد نظامی احتمالی ایران امکان پذیر خواهد بود.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارداشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران نیز همچون دیگر کشورهای جهان، توانایی لازم جهت رسیدگی وحل وفصل مسایل محوله را خواهد داشت.
خبرنگار اسوشیتد پرس ادعا می کند، بخشی از پیش نویس توافقنامه بین ایران و آژانس که کنگره آمریکا همواره خواستار دستیابی به آن بوده است، را از طریق منبعی معتبر دیده است.
این خبرگزاری ادعا می کند درمتن مشاهده شده که با توافقنامه واقعی تفاوت های زیادی نداشته است، بازرسی ها ازسایت های نظامی ایران همچون پارچین، توسط کارشناسان وتجهیزات ایرانی وبصورت محدود صورت خواهد گرفت.


به نقل ازاین خبرگزاری، عکس وفیلم برداری ازمناطق مورد ظن آژانس نیز توسط پرسنل ایرانی صورت می گیرد وبازرسان علاوه برعدم اجازه ورود به پارچین برای نمونه برداری، امکان درخواست عکس و فیلم مربوط به اماکن حساس نظامی را نیز نخواهند داشت.
منبع: ایرنا
شبکه الحدث سعودی:

سرگئی لاوروف در حالی با محمد جواد ظریف دیدار کرد که دو روز پیش از آن با چند هیئت از مخالفان سوریه دیدار کرده بود. لاوروف همچنین هفته گذشته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت. ظریف هم پیش از این به دمشق سفر و با بشار اسد درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه ، گفتگو کرده بود. سخنان لاوروف تکرار موضع گیری های قبلی روسیه بود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روس ها بین ایران و عربستان میانجی گری می کنند
شبکه الحدث سعودی گزارش داد: روسیه برای میانجی گری بین عربستان و ایران به منظور دستیابی به راه حلی در سوریه تلاش می کند.
به گزارش «انتخاب»، عبدالوهاب بدرخان، تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه گفت: به اعتقاد من مطرح شدن مجدد دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه، یادآور مراحلی در گذشته است که در آن اجرای بیانیه کنفرانس ژنو یک مطرح می شد. به نظر می رسد آمریکا بیش از گذشته اداره پرونده سوریه را به روسیه واگذار کرده است. مسکو روابط بهتری با عربستان سعودی در مقایسه با گذشته دارد و به همین علت می تواند در برقراری تماس همزمان با ایران و عربستان ایفای نقش کند.
وی افزود: سرگئی لاوروف در حالی با محمد جواد ظریف دیدار کرد که دو روز پیش از آن با چند هیئت از مخالفان سوریه دیدار کرده بود. لاوروف همچنین هفته گذشته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت. ظریف هم پیش از این به دمشق سفر و با بشار اسد درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه ، گفتگو کرده بود. سخنان لاوروف تکرار موضع گیری های قبلی روسیه بود.
بدرخان افزود: ایران و روسیه اتفاق نظر دارند هر نوع راه حلی در سوریه باید با مشارکت نظام این کشور و با باقی ماندن بشار اسد در قدرت باشد. تهران و مسکو تاکید دارند نظام بشار اسد در هر کنفرانسی برای حل بحران باید به عنوان دولت قانونی سوریه شرکت کند و در راهکار مورد نظر آنها نظام سوریه باید مخالفان را در دولت مشارکت دهد تا بحران حل شود. روسیه تلاش می کند نظر ایران را جلب کند، زیرا بدون همکاری تهران نمی تواند راه حلی را به نظام سوریه تحمیل کند. هنوز طرح جدی برای حل بحران سوریه مطرح نشده است.وی درباره نگرانی روسیه از ادعای نزدیک شدن ایران به غرب خاطر نشان کرد: اگر گشایشی در روابط اقتصادی ایران با اروپا و آمریکا ایجاد شود، روسیه موضع گیری متفاوتی در برابر تهران خواهد داشت. روسیه و آمریکا توافق نظر دارند که باید برای حل بحران سوریه نظر ایران را جلب کرد. در شرایط کنونی مسکو می تواند بهترین نقش را ایفا کند. هنوز سخن گفتن درباره شکاف بین ایران و روسیه زود است، مسکو به نقش تهران در سوریه نیاز دارد.
آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار نقدی: سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
به گزارش «انتخاب»، سردرا سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش مشترک قرارگاه راهیان نور که در سالن شهید فهمیده بسیج مستضعفین برگزار شد اظهار داشت: آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: تکفیری‌ها پیاده‌نظام شیطان‌اند اما مقاومت در برابر آنها ایستادگی کرده و پیروز شده‌اند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: استکبار در خیال خام خود جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرده، حال آنکه یمنی‌ها اهل شهادت‌طلبی و ولایتمداری هستند.
وی یادآور شد: مردم مظلوم یمن تنهای تنها در برابر استکبار ایستاده‌اند و با آل‌سعود مقابله می‌کنند و رزمندگان عراقی با صلابت تکریت را آزاد کردند و فلوجه و الرمادی را محاصره کردند و همه اینها درس‌هایی است که ما از شهدا می‌گیریم سردار نقدی گفت: اگر جمهوری اسلامی در حد خود بماند، محاصره و نابود خواهد شد و ما اجازه نفوذ آمریکا به کشور را نخواهیم داد.رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جنایت‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه و دنیا و استفاده از بمب اتم از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نژادپرست‌اند و با سیاه‌پوستان بدرفتاری می‌کنند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مایه نگرانی روسیه نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لاوروف: در مورد تحویل S300 به ایران، به تحریم های امریکا اهمیتی نمی دهیم / تا پایان 2015، S300 به دست تهران می رسد
ایتارتاس گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مایه نگرانی روسیه نیست.

به گزارش «انتخاب»، وی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارتباط فروش سامانه موشکی اس300 به ایران با تحریم‌های آمریکا علیه این کشور عنوان کرد.لاوروف گفت: «تحریم‌های آمریکا مایه نگرانی ما نیست. ما فقط تعهدات بین‌المللی خود را ایفا می‌کنیم و این مساله در حوزه تصمیمات سازمان ملل است.»وی افزود: «همه تحریم‌های یک‌جانبه دیگر که با دورزدن شورای امنیت و با تخلف از قوانین بین‌المللی اعمال شده است برای ما اهمیتی ندارد.»
وی گفت: «بگذارید همکاران آمریکایی ما این مساله را بررسی کنند. شاید برای آنها مفید باشد و به این نتیجه برسند که دیدگاه آنها با قانون بین‌الملل اختلاف بسیاری دارد.»
ایران تا پایان سال میلادی اس300 را دریافت خواهد کرد     
پایگاه خبری العهد به نقل از منبعی عالیرتبه در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد پیش از پایان امسال (میلادی) سامانه های موشکی اس- سیصد در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
گزارش نیویورک تایمز از
بنجامین هیولت، کاپیتان ناو هواپیمابر تئودور روزلت، به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است: «ماجرا کمی شبیه یک بازی است. زمانی‌که آنها بلند می‌شویم، ما هم بلند می‌شویم و نمی‌خواهیم آنها اطراف ناو ما بدون اسکورت بمانند.»
رویارویی نیروهای دریایی ایران و آمریکا در اوائل مرداد / ایرانی ها سلاح‌های سنگین خود را به سوی هلیکوپتر امریکا نشانه گرفته بودند / جت های ایران مدام گشت می زنند تا هواپیماهای امریکا را زیر نظر داشته باشند

نیویورک تایمز طی گزارشی مدعی شده که سوم مرداد ماه در خلیج عدن میان ارتش آمریکا و نیروهای مسلح ایران یک رویارویی رخ داده است.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه نوشت: یک کشتی ایرانی به کشتی‌ای که یک هلیکوپتر ارتش آمریکا در حال فرود روی عرشه آن بوده، نزدیک شده و سلاح‌های سنگین خود را به سوی این هلیکوپتر نشانه گرفته است. در پی این حادثه، هلیکوپتر آمریکایی بار دیگر اوج گرفته تا مانع از تشدید تنش و بروز احتمالی درگیری شود.به گفته دریاسالار جان دبلیو میلر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، یک گروه روی عرشه کشتی ایرانی از تمام این حادثه که حدود یک دقیقه طول کشیده فیلم گرفته است.میلر در پاسخ به این پرسش که هلیکوپتر آمریکایی چطور متوجه فیلمبرداری شده، گفته است: «چون ما هم داشتیم از آنها فیلم می‌گرفتیم. ما ویدئویی از ویدئوی آنها داریم.»
به گزارش شبکه خبری سی‌‌ان‌ان، این هلیکوپتر در حال فرود روی عرشه یک کشتی متعلق به یک کشور متحد آمریکا بوده که یک کشتی آمریکایی در خلیج عدن را همراهی می‌کرده است.این ماجرا تنها چند روز پس از توافق آمریکا و چهار کشور دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان با ایران بر سر برنامه اتمی ایران رخ داده است."نیویورک تایمز" در این باره می‌نویسد که ارتش ایران و ارتش آمریکا به طور دائم یکدیگر را زیر نظر دارند.
"اشپیگل آنلاین" از آن فراتر رفته و نوشته است که علی‌رغم توافق اتمی، "جاسوسی آشکار آمریکا و ایران از یکدیگر" بخشی از فعالیت‌های نظامی دو کشور است.به گزارش "نیویورک تایمز"، کشتی‌های آمریکایی به طور مرتب در امتداد مرز آبی ایران در حال گشت‌زنی هستند و با رادارهای خود کشتی‌های ایرانی‌ای را که از بنادر ایران خارج می‌‌شوند، کنترل می‌کنند.در مقابل، جت‌های جنگی ایران مدام در این منطقه گشت می‌زنند تا هواپیماهای آمریکایی را که در خلیج فارس در پرواز هستند، زیر نظر داشته باشند.
بنجامین هیولت، کاپیتان ناو هواپیمابر تئودور روزلت، به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است: «ماجرا کمی شبیه یک بازی است. زمانی‌که آنها بلند می‌شویم، ما هم بلند می‌شویم و نمی‌خواهیم آنها اطراف ناو ما بدون اسکورت بمانند.»به نوشته "نیویورک تایمز"، حضور نیروی هوایی و دریایی آمریکا در امتداد سواحل ایران در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است.رئیس‌‌جمهور آمریکا باید به هم‌پیمانان این کشور و البته به نمایندگان کنگره آمریکا نشان دهد که چشم از ایران برنمی‌دارد. نزدیک شدن آمریکا و ایران به یکدیگر در پی توافق اتمی منتقدان و مخالفان بسیاری در منطقه و در آمریکا دارد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دستهایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سئوال سفیر ترکیه از آیت الله هاشمی: برنامه ایران برای همکاری با عربستان چیست؟ / آیت الله: در عمل ثابت کرده ایم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم؛ خواهان گسترش روابطیم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دستهایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.
به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسئولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشداردهنده توصیف کرد و گفت: در این شرایط بعضی از رسانه‌های افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌وآمدهای جدی مسئولان دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه‌دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و تداوم آن بسیار مؤثر دانست و گفت: الحمدلله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های بادوامی داشته باشیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و عدم تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و گفت: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد.
وی با ابراز امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع فعلی، گفت: مواظب باشید سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند.
هاشمی‌رفسنجانی، همزمانی این شرایط با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه را خطرناک توصیف کرد و گفت: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی و به خصوص آمریکا، گفت: اسرائیل و بعضی کشورهای منطقه هم به خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند.
وی مسائل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و گفت: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت داشته باشند.آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رقابت ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و گفت: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با طبیعی خواندن اختلاف‌نظر کشورها در مسائل، گفت: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوعات زودگذر است.
وی در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، گفت: علاجش آسان است که مسئولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل D8 از سوی اربکان را تجربه‌های بسیار موفق توصیف کرد و گفت: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی همکاری‌ها را گسترش داد.
هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤال سفیر ترکیه که «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل، خواستار گسترش روابط، مخصوصاً کشورهای مسلمان و به‌ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کردیم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند.
رضا حاکان تکین نیز در این دیدار با بیان این نکته به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «نامتان در تاریخ ایران به عنوان یک عالم دینی آگاه به مسایل روز جاودان است»، گفت: برای من و هر سفیری افتخار است که در دوره کاری خویش، با جناب‌عالی دیدار کنیم و برای چگونگی انجام کارها راهنمایی بگیریم.سفیر ترکیه به سفر رئیس‌جمهور کشور متبوع خود به ایران در فروردین 94 اشاره کرد و گفت: خیلی تمایل داشتند که با حضرت‌عالی دیدار کنند، چون یکی از رهبران شناخته شده در ترکیه هستید که احترام زیادی دارید، اما اوضاع داخلی و اتفاقات در کشورهای عراق و سوریه، برنامه‌هایشان را فشرده کرد و این توفیق از ایشان سلب شد.
وی با تأکید بر ضرورت‌ همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از گسترش ناامنی‌های منطقه، گفت: طبیعی است که در تمام موضوعات تفاوت دیدگاه داشته باشیم، اما رایزنی کشورها و قدرت‌های بزرگ در مسایل منطقه‌ای مهم است که در غیر این صورت راه را برای حضور و دخالت نیروهای خارجی باز می‌کنیم.
آقای رضا حاکان تکین مخالفت‌های ترکیه با سیاست‌های انزوای ایران را دلیلی بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: به خاطر توافق هسته‌ای خیلی خوشحالیم و امیدواریم تمام تحریم‌ها برداشته شود.
سفیر ترکیه، حصول توافق را ابتدای نقش‌آفرینی ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و گفت: اصلی‌ترین نیاز فعلی کشورهای منطقه ساختن اعتماد سابق است که به عللی از بین رفت و معتقدیم بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود.
وی اوضاع سوریه را یکی از عوامل مهم گسترش نا امنی در منطقه دانست و گفت: اتفاقات سه چهار سال گذشته در عراق و سوریه به خاطر 1200 کیلومتر مرز مشترک با آن دو کشور، بر روابط ما با دیگر کشورهاو حتی درامنیت داخلی ترکیه تأثیر گذار بود.
وی با ابراز گلایه از تحریک رسانه‌ای بعضی از افراد در دو کشور برای القای اختلاف بین ایران و ترکیه، مخصوصاً در موضوع داعش، گفت: حمایت یک اقلیت محدود و تندرو از تروریست‌های داعش نباید به همه مردم تسرّی یابد، چون ایران و ترکیه بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که از جنایات داعش متنفر هستند.سفیر ترکیه با تأکید بر تداوم مبارزه با همه گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش، به اوضاع داخلی کشور خویش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که نخست‌وزیر نتوانست برای تشکیل کابینه ائتلاف درست نماید، براساس قانون اساسی‌، رئیس‌جمهور باید اجازه تشکیل دولت را به دبیرکل یک حزب دیگر بدهد و یا انتخابات زودرس خواهیم داشت.
وی با تأکید مجدد بر اولویت تداوم و گسترش روابط با ایران، گفت: این امر فقط سیاست حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه سیاست اصولی نظام ترکیه است که براساس روابط تاریخی دو ملت شکل گرفته است.
حمید بعیدی نژاد مسئول تیم فنی و کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و خلع سلاح وزارت امور خارجه در گفتگو با "ماهنامه دیپلمات" از روند حل اختلافات میان ایران و گروه مقابل سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بعیدی نژاد: در لوزان 1 سریعا مذاکره را ترک کردیم / در طول مذاکرات، یکی از راه های تماس با تهران سیستم محرمانه تبادل اطلاعات در سفارت مان بود

حمید بعیدی نژاد مسئول تیم فنی و کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و خلع سلاح وزارت امور خارجه در گفتگو با "ماهنامه دیپلمات" از روند حل اختلافات میان ایران و گروه مقابل سخن گفت.
به گزارش «انتخاب»، وی می گوید که در لوزان 1 ما سریعا مذاکرات را به دلیل درخواست های نامعقول طرف مقابل خاتمه دادیم.

در ادامه برخی از مهم ترین محورهای گفت و گوی بعیدی نژاد می آید:
گروه 1+5 در مذاکرات «لوزان1»  پیشنهاد مشخص خود در ارتباط با حل موضوع PMD را به اطلاع ما رساند. زمانی که دیدگاه آنها را درباره بحث PMD دریافت کردیم در همان جلسه به شدت با پیشنهاد آنها مخالفت کردیم.
آنها درخواست کرده بودند که برای روشن شدن فعالیت های گذشته یکسری دسترسی هایی به تعدادی از تاسیسات از جمله برخی تاسیسات نظامی ایران داده شود و خواستار این بودند که با برخی متخصصین هسته ای نیز برای روشن شدن برخی موضوعات فنی مصاحبه انجام گیرد. ما در همان جلسه مخالفت خود را با این طرح اعلام کردیم و حتی پیشنهاد آنها را رسما تحویل نگرفتیم و اعلام کردیم که مبانی این پیشنهاد را به هیچ وجه قبول نداریم.در لوزان 1 سریعا مذاکره را ترک کردیم اما نه به طور مشخص به دلیل اختلاف بر سر بحث مربوط به پی ام دی. این یکی از موضوعات بسیار مهم مورد اختلاف میان طرفین بود، اما موضوعات خیلی مهم دیگری هم در قالب بحثهای هسته ای و هم در قالب بحث های تحریم ها وجود داشت.
ضمیمه "یک" برجام شامل مباحث هسته ای است که اگر این ضمیمه را با ضمیمه ای که مد نظر کشورهای 1+5 بود و بر آن مبنا هم مذاکره می کردند مقایسه می کردیم کاملا معلوم می شد که آنچه که امروز در خصوص هسته ای به آن دست یافته ایم با آنچه که آنها انتظار داشتند چقدر فاصله دارد
آمریکا به ما این تعهد را داده است که جلوی اجرای کلیه قوانین تحریمی در حوزه هسته ای را بگیرد. این تعهد برای تمام روسای جمهور بعدی آمریکا هم پابرجا باقی خواهد بود. در توافق تعهد هم به نام آقای اوباما نوشته نشده است. الان ایالات متحده آمریکا به ما این تعهد را داده است. این تعهد برای آمریکا و برای روسای جمهور بعدی آمریکا هم هست و نحوه ی اجرای آن را خود سیستم اجرایی آمریکا باید تعیین کند.
یکی از حوزه های افتخار آمیز در توافق جامع، دستیابی کامل به برنامه تحقیق و توسعه خود است که ایران عملا با مقرارتی که در نظر گرفته شده به تمام برنامه های تحقیق و توسعه خود ادامه خواهد داد.ما از اول چون در خارج از ایران مذاکره میکردیم، برای حفظ اطلاعات محرمانه برنامه داشتیم. در حال حاضر در نمایندگی های سیاسی کشورمان در خارج از کشور سیستم ارسال تبادل اطلاعات با تهران داریم. نسبت به این سیستم اطمینان قابل ملاحظه ای وجود دارد که یکی از راه های تماس با تهران همین سیستم بود. اما خودمان را محدود به روش خاصی نکرده بودیم و بسته به شرایط از هر روشی که امکان پذیر بود استفاده می کردیم. ماهنامه دیپلمات به مدیرمسئولی سید صاحب صادقی و سردبیری کیهان برزگر اوایل این هفته منتشر شد.
ایران اخیرا در اعتراض به سفر ماه گذشته خالد مشعل ، یکی از مقام های حماس به عربستان سعودی ، سفر از پیش برنامه ریزی شده اش را به تهران لغو کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آشتی ایران با محمود عباس، قهر با خالد مشعل / تهران سفیر غیر مقیم برای کشور فلسطین تعیین می کند

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به نقل از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین از تعیین سفیر غیر مقیم ایران به کشور فلسطین خبر داد.به گزارش «انتخاب» ، جروزالم پست نوشت: « احمد مجدلانی ، یکی از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، درباره امکان تعیین سفیر ایران در امان به عنوان سفیر غیر مقیم تهران به کشور فلسطین بحث و تبادل نظر کرده است. خبرگزاری معان واقع در بیت الحم ، به نقل از احمد مجدلانی ، عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت ؛ وی هفته گذشته در جریان سفرش به تهران این موضوع را با ظریف در میان گذاشته است. مجدلانی به ایران رفته بود تا راه های تقویت روابط بین تهران و تشکیلات خودگردان را پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بررسی کند.
وی افزود : گفتگوهایش در تهران حول سه محور قرار داشت. نخست تقویت روابط دوجانبه ، بحران در سوریه و مناقشه بین تشکیلات خودگردان و حماس. مجدلانی در این سفر ، نامه ای را از سوی محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان به حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران تحویل داد.وی گفت : دو طرف همچنین توافق کردند در صحنه بین المللی برای مقابله با زرادخانه هسته ای و سلاح های کشتار جمعی اسرائیل همکاری کنند. مجدلانی هفته گذشته اعلام کرد عباس قرار است در ماه نوامبر برای گفتگو درباره تقویت روابط دو طرف به ایران سفر کند. عباس آخرین بار در سال 2012 و برای شرکت در نشت کشورهای غیر متعهد به ایران سفر کرده بود. آشتی دوباره ی ایران و تشکیلات خودگردان در حالی اتفاق می افتد که گزارش هایی زیادی هست مبنی بر تیره شدن روابط بین تهران و حماس.
بر اساس گزارش ها ، ایران اخیرا در اعتراض به سفر ماه گذشته خالد مشعل ، یکی از مقام های حماس به عربستان سعودی ، سفر از پیش برنامه ریزی شده اش را به تهران لغو کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه‌نگار مطرح ایتالیایی که در ادامه‌ی طرح‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به ایران سفر کرده، همزمان با سفر دو وزیر این کشور به تهران پس از توافق هسته‌ای، در توصیفی مبلغانه درباره‌ی ایران، کشور ما را از منظر فرصت‌های اقتصادی تحلیل کرده است.

مارچلّو ده انجلیس - Marcello De Angelis - روزنامه‌نگار متولد سال 1960 و اهل شهر رم، به‌مناسبت سفر اخیر وزیران ایتالیایی به ایران، که پس از توافق هسته‌ای واقع شد، مقاله‌ای در روزنامه‌ی لیبرو به چاپ رسانده که درباره ایران و تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است. او همچنین در شبکه تلویزیونی RAI 1 در برنامه‌ای به‌نام il caffè di Rai1 شرکت و درباره روابط بین ایران و ایتالیا صحبت کرد. ضمن آن‌که مقاله‌ای دیگر درباره‌ی نقش پراهمیت ایران در مبارزه با داعش، برای روزنامه‌ی لیبرو نوشته است.

انجلیس همچنین عضو انستیتوی شرق‌شناسی IPO و عضو انستیتوی مطالعاتی آفریقا و شرق ISMEO است. همچنین برخی از مهمترین فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او به این شرح است: همکار مجله تاریخ هنر، همکار مجله منتشرشده از سوی تعاونی‌های زودبازده، همکار روزنامه کثیر‌الانتشار ایل تمپو، مدیر روزنامه Il Secolo d’Italia، مدیر ماهنامه سیاست، جوامع و فرهنگ، مدیر ماهنامه I Nostri cani، عضو هیئت تحریریه خارجه هفته‌نامه L’Italia Settimanale و همکار گروه انتشاراتی Travel News در لندن.

این روزنامه‌نگار حرفه‌ای همچنین در مقطع‌هایی یکی از اعضای هیئت امنای انستیتوی مطالعاتی آفریقا و شرق ISMEO و رییس کمیسیون خاورمیانه وابسته به کمیته توافق دولت ایران و فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) بوده است. در شانزدهمین دوره مجلس سنا نیز به‌عنوان سناتور، عضو کمیسیون کشاورزی سنا بوده و درباره پرونده اورانیوم فقیرشده تحقیق می‌کرده است. عضویت در کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های رادیو تلویزیون دولتی ایتالیا RAI از دیگر فعالیت‌های اوست که به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد و کتاب‌های متعددی نیز تالیف کرده است.

در مقاله‌ی اخیر او درباره‌ی ایران در "لیبرو" آمده است: چین، هند، آمریکا و آلمان از ما جلوتر هستند اما ایرانیان از آنها خوششان نمی‌آید. تحریم‌ها فقط به‌ضرر کشورهایی چون ایتالیا تمام شد. این نقدی است که از هر فردی که در ایران در پستی دولتی مشغول است، به گوش می‌رسد . این نقد را حتی کارن خانلری - نماینده جامعه مسیحیان ایران در مجلس شورای اسلامی - نیز تکرار می‌کند که شیفته آنتونیو گرمشی است و در کمیسیون آموزشی مجلس هم نقشی مهم دارد. در این جمله نه تنها مصلحت نظام نهفته است، بلکه دلیل احساسی هم با آن همراه است که همان خصوصیات عمیق هویت ایرانی است که به‌رغم حضور قوی دین در جامعه ولی تعصب ملی جایگاه خاص خود را در جامعه ایرانی حفظ کرده است. در کل، ایرانیان مردمی هستند که توانسته‌اند یک سرزمین خاص را در طول تاریخ بشریت بر روی کره خاکی تا به امروز محفوظ نگاه دارند.

تحریم‌ها ایرانیان را خیلی آزار داد ولی آنان آنقدر غرور دارند که هیچ‌وقت شکایت نمی‌کنند، علی‌الخصوص به ایتالیایی‌ها. ایتالیا همیشه اولین شریک تجاری ایران بالاخص در دوران بعد از انقلاب اسلامی بوده است، بنابراین با هر کارآفرینی که صحبت می‌کنید، می‌گوید ایتالیا به‌خاطر تحریم‌های وضع شده علیه ایران، هفت میلیارد یورو درآمد حاصله از تجارت با ایران را در حالی از دست داد که با بحران اقتصادی درگیر بود.

الان با امضای این برجام، ایتالیا در نظر دارد بخش اعظم بازار ایران را که از دست داده است، به‌دست آورد. از همین رو، امروز و فردا وزیران خارجه و اقتصاد ایتالیا در تهران هستند که ریاست یک هیئت از شرکت‌های تجاری را بر عهده دارند.

متاسفانه در برخی از زمینه‌های تجاری، ایتالیا دیر رسید؛ چراکه چین و هند از وقت استفاده کرده و جاهای خالی را تصاحب کرده‌اند؛ مانند ساخت تاسیسات صنعتی و بنادر. ما حتی در زمینه‌های تکنولوژی هم موارد مهمی را از دست دادیم. تحریم‌ها، ایران را به سوی استفاده از منابع و سرمایه‌های ملی خود سوق داد؛ استفاده از مغزهایی که همه ساله از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده و شروع به کپی کردن تجهیزاتی می‌کنند که کشور به آن نیاز دارد؛ درست همانند کاری که ژاپنی‌ها، چینی‌ها و کره‌ای‌ها کردند. بازگشایی مسیرهای تجاری بین دو کشور برای ایتالیا بر اساس برآوردهای رسمی سالانه یک میلیارد یورو درآمد خواهد داشت. مطمئنا شرکت نفت ایتالیا به همراه دیگر صنایعی که در زمینه نفت و استخراج آن فعالیت می‌کنند، به ایران باز می‌گردند اما رقیبان دیگر مانند آلمان خیلی جلوتر هستند. آمریکایی‌ها در طول مدت تحریم‌ها مکانیسم خاصی را استفاده کردند؛ یعنی به کشورهایی که به جمع تحریم‌کنندگان نمی‌پیوستند مواردی را که ایران نیاز داشت تحویل می‌دادند تا آنها اجناس را به ایران بفروشند. انگلیسی‌ها که مورد تنفر آمریکایی‌ها نیز هستند بیکار ننشسته‌اند.

این روزنامه‌نگار سرشناس ایتالیایی در ادامه مقاله خود آورده است: شرکت مشاوره‌یی Bhb Emissary که در آمریکا و انگلیس دفتر دارد، برای ماه سپتامبر، دور دوم همایش ایران و اروپا را در ژنو تهیه دیده است که شرکت‌ها را با هم مرتبط کند. دور اول آن سال گذشته در اوج تحریم‌ها در لندن برگزار شد. در سالهای اخیر ایران از چرخه امو مالی و بانکی جهان حذف شد. از فردا فرصتهای تجاری در این چرخه چند برابر خواهد شد؛ مانند امور بیمه. در جریان تحریمها 9.5 میلیارد دلار ایران از دارایی‌های بانکهای ایران در خارج بلوکه شد که الان آزاد شده و وارد چرخه بانکی می‌شوند که اشتهای خیلی ها را تحریک می‌کند. احتمالا بخشی از آن برای بازگرداندن وضعیت بحرانی بانکها و شرکتهای دولتی و خصوصی به حالت عادی به کار گرفته خواهد شد.

ایران همچنان به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و بازسازی ادامه می‌دهد. در نزدیکی تهران پارک فناوری پردیس افتتاح شده که مایل است به سیلیکون ولی ایران تبدیل شود. این مرکز در حال حاضر به صدها شرکت آسیایی، آفریقایی، جنوب آمریکا و حتی ایتالیایی خدمات ارائه می‌کند.

مدیر روابط عمومی آن جوانی است به نام حامد نیاوند که در آرزوی میزبانی شرکتهای ایتالیایی است؛ چراکه شیفته توانایی‌ها و خلاقیت مردم است و این به قول ایرانی‌ها نقطه شباهت ایرانیان با ایتالیایی‌ها است. یکی از نکات مهم و جالب توجه این است که ایران برای 15 سال شرکتهای خارجی را که در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از پرداخت مالیات معاف می‌دارد. بخش دیگر صنعت که بسیار اشتهاآور است، صنعت خودروسازی است که در اختیار شرکت بزرگ خودروسازی در ایران است که 58 هزار کارمند دارد و سالانه 4.5 میلیون دلار فروش دارد. تا چند سال پیش تحت امتیاز شرکتهایی مانند پژو، رنو خودروهای کوچک تولید می‌کرد و تحت امتیاز بنز، ماشنهای لوکس و شاسی‌بلند. به لطف تحریمها الان ده مدل خاص خود را تولید می‌کند و در حال ایجاد خط تولید خودروهای هیبریدی است. ناگفته نماند که فقط در پایتخت ایران روزانه دو هزار خودرو پلا ک می‌شود...

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد