سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



نشست ﺩﻭﺟﺎﻧﺒﻪ معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا که از ساعت 18 به وقت وین آغاز شده پس از نزدیک به چهار ساعت به پایان رسید.
به گزارش مشرق، این نشست برای بررسی تعهدات طرف آمریکایی در توافق جامع ایران و 1+5 برگزار شد. 
سید عباس ﻋﺮاﻗﭽﻲ و مجید ﺭﻭاﻧﭽﻲ ﺑﺎ ﺷﺮﻣﻦ و ﺳﻮﻟﻴﻮاﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﺶ بعد از ظهر به وقت محلی در حال گفت‌وگو بودند.
برخی منابع نزدیک به مذاکرات چهارشنبه شب خبر از احتمال توقف مذاکرات داده بودند. 
یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره تمدید مذاکرات اتخاذ نشده است. 
این مقام ایرانی با تایید این که مذاکرات اکنون ادامه دارد، اظهار کرد: گرچه صحبت‌هایی در مورد نحوه ادامه مذاکره، امکان تمدید یا زمان پایان مذاکره صورت گرفته اما مذاکرات فعلا ادامه دارد. 
وی گفت: بررسی آخرین وضعیت در دیدار امروز (پنجشنبه) بین دکتر ظریف و خانم اشتون صورت خواهد پذیرفت. 
منبع: ایسنا




مان: مصمم به دستیابی به توافقی هستیم
ظریف: اصرار بر تعداد سانتریفیوژها بی‌مورد است
کد مطلب : 48574
گروه سیاسی: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات اخیر امادگی شنیدن را در طرف مقابل دیدم که می تواند زمینه مهمی در بازکردن راه باشد.
ظریف: اصرار بر تعداد سانتریفیوژها بی‌مورد است
به گزارش ایرنا از وین، وزیر امور خارجه  در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی گفت: راه حل در دسترس است اما در جزییات باید توافق شود. وی تاکید کرد: اصرار بر تعداد سانتریفیوژها بی مورد است . آنچه مهم است حصول اطمینان نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. ظریف لازمه این کار را «اتخاذ تصمیم جدی سیاسی » عنوان کرد. وی در این باره که آیا طرحی مشخص برای زمان غنی سازی مورد نیاز ایران ارایه شده است، گفت: هیچ کس بصورت عمومی مذاکره نمی کند. حتما روش های مختلفی برای رسیدن به یک راه حل وجود دارد. روشهایی علمی مطرح است که می شود به آن رسید.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود گفت: تبادل نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه در چهاردهمین روز مذاکرات وین 6 در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد. وزیر امور خارجه گفت: تلاش ما پایان دادن به بن بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده است و تلاش می کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم. ظریف تبادل نظر ها با همتای آمریکایی اش را ˈ خوبˈ توصیف کرد و گفت: نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم. وی افزود: بخصوص در واشنگتن آنها نیازمند هستند تصمیمی سیاسی بگیرند درباره این که چه راه حلی وجود دارد و کدام راه حل زمینه را برای توافق هموار می کند. درصورت اتخاذ کدام راه حل، بن بست موجود پایان خواهد یافت. 

تعلیق غنی سازی و کاهش سانتریفیوژها گمانه زنی رسانه ای است

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در حاشیه مذاکرات وین 6 گفت: شش کشور (گروه 1+5) مصمم به دستیابی به توافقی هستند که همگان و ایران را راضی کند. به گزارش ایرنا، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مذاکرات وین، خبرهای منتشر شده در رسانه ها درباره مذاکرات 1+5 در وین را در حد گمانه زنی دانست و گفت: واقعیت در اتاق مذاکرات است. «مایکل مان» در مصاحبه با شبکه العالم تاکید کرد: سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین باعث پیشبرد مذاکرات هسته ای بویژه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون همتای اروپایی وی شد. مایکل مان خاطرنشان کرد: شش کشور (گروه 1+5) مصمم به دستیابی به توافقی هستند که همگان و ایران را راضی کند.

وی تصریح کرد: این پیشرفت به ویژه در مذاکراتی بود که بعد از ظهر دوشنبه بین ظریف و اشتون برگزار شد. مسایل مربوط به فردو و اراک مطرح است، و همچنین طرف ایرانی خواهان رهایی از تحریم ها است. وی درباره امکان دستیابی به توافقنامه نهایی فراگیر بین ایران و گروه 5+1 تا روز بیستم جولای (29 تیر)، اظهار داشت: این از امور دشواری است که نمی توان با وجود این اختلافات و شکاف موجود بین دو طرف درباره آن اظهار نظر کرد.

سخنگوی اشتون خاطر نشان کرد: اما معتقدم که گروه 1+5 مصمم است تا به توافق دست یابد و اختلافات را کنار بگذارد و این امر بی شک به سود ایران خواهد بود. مایکل مان درخصوص احتمال تمدید مذاکرات بین ایران و شش کشور قدرتمند بعد از موعد مذکور گفت: نمی خواهیم اکنون درخصوص تاریخ تخمین بزنیم. می خواهیم تمرکز کنیم و فراموش نکنید که ما شش روز زمان داریم و مصمم هستیم. ما متعهد هستیم تا به نتیجه ای برسیم که به نفع همگان باشد.
وی تصریح کرد: چند مساله وجود دارد که باید به طور قطع به ویژه از طرف ایران حل شود و ایران نگرانی های جامعه بین المللی را از بین ببرد.
مایکل مان خاطرنشان کرد: مسائل حساس و اصلی مانند غنی سازی اورانیوم، مجتمع فردو و مجتمع اراک وجود دارد و ایرانی ها نیز به نوبه خود خواهان رفع فوری تحریم ها هستند و نمی خواهند این تحریم ها بعد از یک برهه زمانی برداشته شود. یک سری سوالات واضح و مسائلی وجود دارد که باید درخصوص آنها اقدام کنند.

سخنگوی اشتون درباره مطالب رسانه ها به نقل از دیپلمات های غربی درخصوص تعلیق غنی سازی و کاهش تعداد سانتریفیوژها به حدود 9 هزار و 400 دستگاه گفت: همه آنچه (رسانه ها) می گویند گمانه زنی است که چه بسا واقعیت نداشته باشد. واقعیت در اتاق مذاکرات است. وی افزود: اختلافات و درعین حال مذاکراتی برای پر کردن شکاف و ذوب کردن یخ ها وجود دارد. مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 با حضور تیم های مذاکره کننده و تعدادی از وزاری خارجه در حال حاضر در شهر وین اتریش در حال برگزاری است. این مذاکرات از روز 11 تیرماه آغاز شده است.


گزارش مجلس عوام انگلستان درباره نفوذ در ایران:
کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلستان در گزارشی تعطیلی سفارت این کشور در ایران طی سال‌های اخیر را به ضرر لندن خوانده است، زیرا این مسئله سبب توقف اقدامات اطلاعاتی این کشور از ایران شده است.

گروه جنگ نرم مشرق- کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلستان گزارش ویژه ای با عنوان «سیاست های انگلستان در مواجهه با ایران» منتشر کرده است که یک سند راهبردی مهم در حوزه سیاست خارجی این کشور در مورد جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

سرفصلهای این گزارش به خوبی از اهمیت آن حکایت دارد: منافع انگلستان درایران، ظرفیت های ایران برای انگلستان، نقش ایران در امنیت انگلستان و متحدانش در منطقه، ظرفیت تجاری میان دو کشور، نحوه نفوذ دادن ارزش های انگلیسی در ایران، راهکارهای پیگیری منافع انگلستان، روابط دیپلماتیک دو کشور، اثرات کاهش روابط دیپلماتیک، بررسی پنداشت عمومی درباره همگرایی همیشگی انگلستان با آمریکا در ایران، راهکارهایی برای بهبود وجهه انگلستان در ایران، صدور ویزا برای ایرانیان برای سفر به انگلستان و برنامه هسته ای ایران و توافق ژنو.

در خلاصه این گزارش 55 صفحه ای آمده است: روابط سازنده و مثبت با ایران در سطوح مختلف سیاسی، راهبردی، تجاری و فرهنگی، کاملا در جهت منافع انگلستان خواهد بود؛ اما وضع کنونی بسیار از این حالت ایده آل، فاصله دارد. روابط دو کشور سال ها است که به علت نبود اعتماد در هر دو طرف، وخیم است. هر دو کشور به یکدیگر بدبین هستند و تصور می کنند که طرف مقابل به دنبال تضعیف حکومت طرف دیگر است. این پنداشت های منفی با از دست دادن فرصت های مناسبی که بارها برای بهبود روابط دو کشور فراهم شد اما از دست رفت، وخیم تر هم شده است.

چالش های ایجاد روابط مناسب با ایران، برای انگلستان چندگانه و عمیق هستند. پیگیری منافع انگلستان در ایران، تا زمانی که روابط دو جانبه اعتمادسازی بین دو کشور صورت نگیرد، آرزوی دست نیافتنی خواهد بود. حداقل کار این است که نگرانی های انگلستان درباره نقش ایران در ناامنی و بی ثباتی منطقه، کاهش حتی جزئی پیدا کند.

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلستان در ادامه این گزارش با وجود تاکید بر بهبود روابط با ایران، بر لزوم تداوم فشار بر ایران در زمینه حقوق بشر تصریح کرده است. این کمیته بر تکرار مخالفت انگلستان با اعدام‌ها، اعمال فشار بر افراد به بهانه عقاید و دین آنها و نبود آزادی بیان در ایران تاکید کرده است.

در این گزارش راهبردی از بازگشایی مجدد سفارت انگلستان در ایران، دفاع شده است زیرا تعطیلی سفارت انگلستان سبب توقف اقداماتی همچون جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل وقایع و تحولات در ایران، برقراری ارتباطات با اشخاص مختلف به منظور بهره‌برداری‌های بعدی، بررسی تحولات و تغییرات سیاسی در ایران، و ارائه تحلیل‌های کارشناسی به متحدان منطقه‌ای درباره دیدگاه‌ها و عقاید عامه مردم ایران، شده است. در واقع، این بخش از گزارش، به صراحت از نقش سفارت انگلستان در جاسوسی از کشورمان اشاره کرده است.

این گزارش درباره حسن روحانی هم اینگونه پیشنهاد کرده که کشورهای غربی باید به وی خصوصا در مذاکرات هسته‌ای اعتماد کنند؛ هرچند قضاوت نهایی به اقدامات آتی او است، نه سخنان و وعده‌هایش.

قدرت ایران

گزارش مذکور درباره قدرت ایران نوشته است: ایران توان این را دارد که به یک قدرت بین‌المللی تبدیل شود. ایران می‌تواند موتور محرکه خاورمیانه باشد. ایران از لحاظ جغرافیایی در مکان فوق‌العاده حساسی قرار دارد. ایران می‌تواند به عاملی برای ثبات و رفاه منطقه تبدیل شود.

* منافع انگلستان در ایران

در این گزارش، منافع انگلستان در ایران همچون هر کشور دیگری اینگونه برشمرده شده است:

- تضمین امنیت انگلستان

- بهبود رفاه انگلستان با ایجاد فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های انگلیسی

- ترویج ارزش‌های انگلستان با نفوذ فرهنگ، زبان، فرصت‌های تحصیلی و استانداردهای حقوق بشر.

بر مبنای این منافع، پیشنهادات کمیته روابط خارجی به وزارت خارجه انگلستان در مورد ایران بدین شرح اعلام شده است:

·کاهش تهدیدات ایران برای متحدان انگلستان در منطقه خصوصا رژیم صهونیستی

·پایان دادن به نفوذ ضدغربی ایران در سوریه، لبنان، فلسطین و غیره

·تامین نیازهای انرژی انگلستان و سایر کشورهای اروپایی از طریق منابع گازی ایران

·حفظ منافع تجاری انگلستان در منطقه

·ایجاد و توسعه منافع تجاری انگلستان در داخل ایران

·تبدیل ایران به بازار کالاهای صادراتی شرکت‌های انگلیسی

·ارتقاء استانداردهای حقوق بشری در ایران خصوصا درباره حکم اعدام و آزادی رسانه‌ها

·ایجاد روابط آموزشی و فرهنگی میان دو کشور برای آگاه شدن مردم ایران از فرصت‌های انگلستان

این گزارش درباره نفوذ فرهنگی انگلستان در ایران، پیشنهادات قابل تاملی ارائه کرده است. طبق این گزارش، مهمترین ابزار قدرت نرم انگلستان در سطح جهان، شبکه خبری بی بی سی است که شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی و دو ایستگاه رادیویی به زبان فارسی و سایت بی بی سی فارسی، از زیرمجموعه های آن هستند. دیگر ابزار مهم، شورای فرهنگی بریتانیا است که نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ انگلیسی در سطح جهان دارد. فعالیت‌های شورای فرهنگی بریتانیا در ایران در سال 2009 تعطیل شد؛ اما فعالیت شبکه‌های رادیو تلویزیونی بی بی سی فارسی در ایران به رغم پارازیت‌ها ادامه دارد. با این حال طی چند سال گذشته، شورای فرهنگی بریتانیا به طور غیرمستقیمدر لندن و کشورهای ثالث یا ارتباطات سایبری، به ایرانیان متقاضی، خدمات ارائه کرده است. این شورا اعلام کرده که با هماهنگی مسئولان ایرانی، راه برای بازگشایی دفاتر آن در ایران در حال فراهم شدن است.



۰ مدعی به‌دنبال ثروت هنگفت ثریا اسفندیاری
ارثیه ملکه ثریا به سه نهاد خیریه فرانسه رسید
کد مطلب : 48687
گروه حوادث: ۱۳ سال پس از مرگ ثریا اسفندیاری بختیاری، ملکه پیشین ایران، دادگاهی در شهر کلن آلمان سرانجام در باره بخشی از ارثیه هنگفت او تصمیم‌گیری کرد و بر اساس حکم دادگاه، ارثیه او به سه نهاد خیریه در فرانسه خواهد رسید.
ارثیه ملکه ثریا به سه نهاد خیریه فرانسه رسید
به گزارش صدای آلمان؛ بر اساس یک حکم دادگاه شهر کلن آلمان حدود چهارمیلیون و نیم یورو از ارثیه ثریا اسفندیاری بختیاری به امور خیریه و سازمان‌های غیرانتفاعی در کشور فرانسه خواهد رسید. این حکم دادگاه صادر شد و یک روز بعد به اطلاع عموم رسید. ثریا اسفندیاری بختیاری، دومین همسر محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران بود. پدرش خلیل خان اسفندیاری بختیاری و مادرش اوا کارل آلمانی بودند. زندگی ثریا که به "ملکه‌ای با چشمان زمردین" معروف بود، به خاطر بچه‌دار نشـدن به جدایی کشید. 

ثریا در سال ۲۰۰۱ میلادی در سن ۶۹ سالگی به علت سکته مغزی در پاریس درگذشت. از آن زمان سه سازمان غیرانتفاعی بر سر ارثیه ملکه پیشین ایران و برادرش بیژن که کمی پس از او درگذشت، به مبارزه برخاسته‌اند. دادگاه شهر کلن در حکمی که به این مناسبت صادر کرد اعلام کرده است که چهارمیلیون ونیم یورو ارثیه ملکه پیشین ایران به سه سازمان غیرانتفاعی می‌رسد. دادگاه شهر کلن مسئول رسیدگی به پرونده ثریا شده بود، زیرا بیژن، برادر ثریا در این شهر زندگی می‌کرد. ثریا یک سال پیش از مرگ تابعیت آلمان را پذیرفته بود. او که در شهر برلین رشد یافته بود پس از مرگ در شهر مونیخ آلمان دفن شد. 

ثریا اسفندیاری بختیاری در روز اول تیر ۱۳۱۱ در شهر فارسان چهارمحال بختیاری از مادری آلمانی بنام اوا کارل متولد شد. ثریا پس از ازدواج با محمد رضا پهلوی، شاه وقت ایران به "ملکه‌ای با چشمان زمردین" معروف شد. ملکه پیشین ایران در سال ۱۹۹۱ وصیت کرد که کلیه اموال منقول او در فرانسه پس از مرگش به حراج گذاشته شود و پول به دست آمده در اختیار سه سازمان غیرانتفاعی فرانسه قرار گیرد. بیشتر اموال و جواهرات ثریا در فرانسه بودند. 

سه سازمانی که ملکه پیشین ایران در این رابطه از آنها یاد کرده صلیب سرخ، یک سازمان فرانسوی حمایت از حیوانات و یک انجمن که در ارتباط با حقوق معلولان فعالیت می‌کند هستند. او اما در انتها متذکر شده بود که این وصیت‌نامه در صورتی قانونی خواهد بود که برادرش بیژن قبل از بچه‌دار شدن در پی ازدواج، دنیا را وداع گوید. پس از مرگ ثریا اختلافات شدیدی بر سر ارث او درگرفت. زنانی که مدتی با برادر او زندگی مشترک داشتند و خود از ازدواجی دیگر فرزندی داشتند، این فرزندان را از نظر اسلامی فرزند بیژن خوانده و بر این نظر بودند که وصیت‌نامه ثریا باطل است. دادگاه شهر کلن اما در صدور حکم خود اعلام کرده است که در بررسی این مورد مشخص قوانین اسلامی حاکم نیستند و ثریا خود در وصیت‌نامه‌اش متذکر شده که قوانین دولت آلمان در ارتباط با تشخیص فرزند برادرش اجرا شود. 

به این ترتیب به نظر قاضی دادگاه شهر کلن ملکه پیشین ایران قبل از مرگ مشخص کرده که قوانین اسلامی نباید در وصیت‌نامه دخیل باشند و چون برادر ثریا اسفندیاری بختیاری هیچ‌گاه به طور رسمی ازدواج نکرده، بنابراین نمی‌تواند فرزندی که ثمره‌ی ازدواج باشد داشته باشد. به همین علت دادگاه شهر کلن وصیت‌نامه ثریا اسفندیاری بختیاری را معتبر دانسته و بر این نظر است که باید پول او را به سه موسسه غیرانتفاعی تحویل داد. به حکم دادگاه شهر کلن می‌توان به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کرد و این دادگاه در چنین شرایطی بررسی مجدد پرونده را به عهده خواهد گرفت.


افطاری اوباما در کاخ سفید/تصاویر
کد مطلب : 48680
گروه بین​الملل: «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید مهمانی افطار برای مسلمانان آمریکا برگزار کرد.
وی در این مراسم با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: اسرائیل حق دارد در مقابل موشک‌هایی که از سوی غزه شلیک می‌شود از خود دفاع کند. اوباما همچنین کشته و زخمی شدن غیرنظامیان فلسطینی در غزه را محکوم کرد و کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی را نیز یک فاجعه توصیف کرد.

رییس جمهور آمریکا پیشنهاد مصر برای برقراری آتش بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را ستود و ضمن تمجید از این پیشنهاد ابراز امیدواری کرد که این طرح می‌تواند پایانی برای خشونت‌ها باشد. عکس های رویترز از افطاری در کاخ سفید را در زیر می بینید.
















اولین موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکره با ظریف
جان کری: در بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم
کد مطلب : 48573
گروه سیاسی:​ وزیر خارجه آمریکا گفت: به دنبال کردن راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم تا بفهمیم برنامه هسته‌ای ایران حقیقتاً صلح آمیز است.
جان کری: در بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم
جان کری که برای مذاکره با محمد جواد ظریف و وزیران خارجه 1+5 به وین سفر کرده، در نشستی خبری با خبرنگاران خاطرنشان کرد: با وجود دشواری مذاکرات با یک صدا صحبت می‌کنیم .کری خاطرنشان کرد: روی بررسی اینکه می توانیم راه حلی را از طریق مذاکرات پیدا کنیم متمرکز هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما با حسن نیت مذاکره کردیم ولی بعد از مذاکرات با طرفین به ویژه همکارانمان در گروه 1+5 متوجه شدیم که کار بیشتری برای انجام دادن داریم. تیم ما به کار برای رسیدن به یک توافق جامع که مسائل باقیمانده را حل کند متعهد هست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ تعداد سانتریفیوژهای ایران به عنوان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات گفت: علنی کردن تعداد دقیق سانتریفیوژها کمکی به مذاکرات نمی‌کند. این مساله بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند و فاش نمی‌شود و من درباره‌ی تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران صحبت نمی‌کنم.وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ایران باید ظرفیت سوخت هسته‌ای را برای حفظ توافق کاهش دهد.

وی ادامه داد: در کل می‌توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست بلکه روند پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. اعضای 1+5 (چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) با یکدیگر یک مساله را درخواست می‌کنند. دلیل این که باید اعتماد سازی شود و روند شفافیت ایجاد شود این است که در طول چند سال گذشته ایران به صورت مخفیانه تاسیساتی را در زیر زمین ساخته است که در این راستا احتمال تسلیحاتی شدن وجود دارد.

وی با تمجید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: ظریف یک مذاکره کننده سر سخت است و می‌داند که چه می‌خواهد و با صراحت اعلام کرده است باید راه منصفانه و منطقی را بیابیم که منافع همه طرفها تامین شود.وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با اشاره به روند مذاکرات، گفت: گفت‌وگوها و مباحث مهمی درباره‌ مسائل هسته‌ای باقی مانده است. من جزییات و مشروح مذاکرات را در اینجا بیان نمی‌کنم. گفت‌وگوهای واقعی در جلسات خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما عضو تیم 1+5 هستیم و با اعضای تیم مشورت می‌کنیم و همه با موضع یکسان در این گروه قرار داریم.کری با اشاره به اظهارات اخیر رهبر ایران گفت: فتوای رهبر ایران را جدی و آن را مدنظر می‌گیریم. آمریکا اعلام می‌کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بر اساس معاهده ان پی تی دارد. اما نکته‌ اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح‌آمیز است. این مذاکرات برای راستی‌آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی‌شود. همانند کریستال به ایرانیان آشکارا می‌گویم که 19000 سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.

وی گفت: رییس‌جمهور اوباما به دنبال راه حل دیپلماتیک و (تلاش های دیپلماتیک) برای رسیدن به توافق جامع که به همگان اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز خواهد بود، است. ما و گروه کشورهای 1+5 از طرف همه‌ کشورهایی صحبت می کنیم که نگران صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران هستند. با وجود اختلاف در مذاکرات من مطمئنم که دولت آمریکا و کشورهای 1+5 از دوره‌های گذشته در تلاش به دنبال رسیدن به یک توافق جامع هستند که امنیت دنیا را با خطر روبه رو نسازد.

کری افزود: در طول چند روز گذشته من و وزیر امور خارجه ایران، با هم مذاکراتی داشته‌ایم در مورد این مسئله که ایران چه کار خواهد کرد و به انجام چه کاری نیاز دارد؟ که نه تنها کشورهای دنیا بلکه با توجه به گفته‌های خود وزیر امور خارجه ایران که مکرراً تکرار کرده‌اند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز خواهد ماند و به گفته او هرگونه برنامه هسته ای ایران در طول زمان‌های آینده صلح آمیز خواهد ماند، ما در مذاکرات پیشرفت‌های زیادی داشته ایم.وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: دو طرف مذاکره در تلاش باتوجه به محدودیت هایی که دارند به دنبال رسیدن به توافق جامع هستند. ولی بعد از مشورت با کشورهای 1+5 ، مشخص شد که هنوز باید به مذاکرات ادامه داد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده‌ ایالات متحده به سختی به دنبال رسیدن به توافق جامع هستند که نگرانی های بین المللی راجع به برنامه هسته ای ایران کاهش یابد. من امروز به آمریکا بر می‌گردم که در مورد مفاد توافقنامه‌ جامع با باراک اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای آتی مشورت کنیم. سوال اینکه آیا مدت بیشتری برای رسیدن به توافق نیاز است یا خیر؟ همانطور که قبلاً مکرراً گفته‌ام ، پیشرفت های سازنده ای در روند مذاکرات حاصل شده است و در مورد بحث های کلیدی به توافق رسیده‌ایم اگرچه بحث های زیادی باقی مانده است و کاری که ما قرار است انجام بدهیم آن است که برای ایران راهی پیدا کنیم که ایران از برنامه هسته‌ای اش به صورت صلح آمیز استفاده کند.

کری گفت: ما باید از همه لحاظ به اطمینان برسیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. ولی ما هنوز به ترکیب یا فرمول درستی برای رسیدن به یک توافق جامع نرسیده ایم . مساله های دیگری برای بحث وجود دارد که اطمینان دهد برنامه هسته ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز خواهد بود. ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و معتقدیم راه حل اساسی برای حل این موضوع خواهیم یافت. هدف اصلی ما هم اکنون مشخص کردن جزئیات متنی است که ایران ملزم به انجام آن خواهد بود و مورد توافق ایران هم قرار بگیرد که معتقدم ما می توانیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد