سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه نسبت به برخی تلاش‌ها برای تجزیه عراق هشدار داد و گفت ایران اطمینان دارد که افراد عاقلی در میان سران کردهای عراق وجود دارند که حاضر به تجزیه این کشور نمی‌شوند.

 حسین امیر عبداللهیان که به مسکو سفر کرده است، همچنین با بیان اینکه "باید همه اقدامات لازم برای ممانعت از تقسیم عراق صورت بگیرد"، گفت که ایران هر تدبیری که وحدت و قدرت عراق را تضمین کند، اتخاذ خواهد کرد.

او نسبت به تلاش آمریکا برای ایجاد وضعیتی مشابه اوکراین در عراق هشدار داد. در چند ماه اخیر تنش های سیاسی در اوکراین باعث شد که در شبه جزیره کریمه همه پرسی استقلال برگزار شود و این منطقه از خاک اوکراین جدا شد. از طرف دیگر در بخش هایی از  اوکراین همچنان درگیری جدایی طلبان با دولت مرکزی ادامه دارد.
 
سخنان معاون وزیر خارجه ایران واکنشی به اظهارات امروز مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق بود که در گفت و گویی با بی بی سی اعلام کرد: «در چند ماه آینده همه پرسی استقلال کردستان را از عراق برگزار می کند.»

بارزانی گفت: «آنچه که اخیرا روی داده نشان دهنده حق کردستان برای استقلال است و از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که هدف ما این است. عراق عملا تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در این وضعیت فاجعه باری که کشور گرفتار آن است باقی بمانیم؟ حالا من و مردم هستیم که در باره استقلال تصمیم می‌گیریم. ما ظرف چند ماه آینده، در این مورد همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد.»

تصمیم به برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق در حالی اعلام می‌شود که طی هفته‌های اخیر و با فرار ارتش عراق از برابر نفرات تروریست های داعش در موصل و پیشروی قوای داعش به سوی شهر کرکوک، نیروهای اقلیم کردستان عراق در مناطقی که مالکیت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود مستقر شدند. در حال حاضر پیشمرگ‌های کرد منطقه نفت خیز کرکوک را در اختیار دارند.

از زمان سقوط صدام حسین، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن این استان تحت حاکمیت دولت مرکزی یا الحاق آن به اقلیم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پیش قرار بود برای تعیین سرنوشت این منطقه، همه‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پیشمرگ‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک دیدن کرد.

جلسه بدون نتیجه پارلمان جدید عراق
در همین حال امروز در بغداد پارلمان جدید عراق جلسه رسمی خود را برای تعیین رییس مجلس، رییس جمهور و نخست وزیر  برگزار کرد. 

 از 328 عضو جدید پارلمان عراق، 255 نماینده در نخستین نشست پارلمان جدید حضور یافتند. با این حضور جلسه رسمیت پیدا کرد، نمایندگان سوگند ادا کردند اما پس از آن تنش در جلسه پارلمان ایجاد شد. 

تنشی که از سوی نمایندگان کرد آغا شد. رییس جلسه برای فرو کش کردن این تنش اعلام تنفس کرد، اما پس از زمان تنفس گروه و سخنرانی ابراهیم جعفری نمایندگان ائتلاف کردستانی و ائتلاف متحدون از جلسه خارج شدند تا پارلمان از رسمیت بیافتد. 

در جلسه امروز پارلمان عراق ایاد علاوی رییس ائتلاف الوطنیه از همان ابتدا حضور نداشت و این نشست را تحریم کرده بود اما اسامه النجیفی رییس سابق پارلمان و اعضای ائتلاف متحدون از ابتدا حضور داشتند اما در میانه های کار نشست را ترک کردند. 

به این ترتیب رئیس نشست امروز پارلمان، آن را به هفته بعد موکول کرد تا شاید در این مدت، نمایندگان عراق بر انتخاب هیئت رئیسه جدید پارلمان به توافق برسند.

منبع: فرارو




تروریست ها گستاخی را از حد گذراندند،
گروه تروریستی داعش اعلام کرد که با تصرف عربستان سعودی کعبه را ویران خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه تروریستی داعش اعلام کرد که با تصرف عربستان سعودی کعبه را ویران خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، گروه تروریستی داعش که روز گذشته اعلام خلافت کرد به دنبال تصرف شهر عرعر عربستان سعودی است.

ابوتراب المقدسی عضو ارشد گروه تروریستی داعش گفت که آنها کعبه را ویران خواهند کرد.

وی افزود: انشالله بزودی و با اذن رهبرمان البغدادی کسانی که سنگ ها را در کعبه می پرستند می کشیم و کعبه را ویران می کنیم.

این عضو داعش اضافه کرد: مردم بخاطر اینکه سنگ ها را لمس کنند به مکه می روند نه به خاطر خدا.

وی ادامه داد: به خدا قسم اگر مکه را فتح کنیم کعبه ای را که شما عبادت می کنید ویران می کنیم.




روزنامه الاخبار:
یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین درحالی به اتمام رسید که ایران اعلام کرد، آمریکا مواضع تندی دارد اما ما مدارکی در اختیار داریم که نشان می دهد امریکا و تعداد از کشور پنج بعلاوه یک از مواضع خود عقب نشینی کرده و کوتاه آمده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الاخبار نوشت: درحالیکه به موعد دور جدید مذاکرات هسته ای نزدیک می شویم، اسرائیل نگران است که ایران به عنوان کشوری هسته ای از سوی جامعه بین المللی شناخته شود که این مسئله سبب تغییر معادلات بین المللی خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، دولت اسرائیل به دنبال رایزنی  و مذاکره با قدرت های جهانی است تا آنها را متقاعد به اتخاذ موضعی سخت در مقابل ایران کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین درحالی به اتمام رسید که ایران اعلام کرد، آمریکا مواضع تندی دارد اما ما مدارکی در اختیار داریم که نشان می دهد امریکا و تعداد از کشور پنج بعلاوه یک از مواضع خود عقب نشینی کرده و کوتاه آمده اند.

وی افزود: اسرائیل به شدت نگران است که امریکا و  دیگر کشورها در مورد برنامه غنی سازی ایران بی تفاوت باشند.

این مقام اسرائیلی اضافه کرد: قدرت های جهانی دو ماه پیش موضعی تند علیه برنامه غنی سازی ایران اتخاذ کرده بودند و تنها با حفظ 300 تا 500 سانتریفیوژ توسط ایران موافقت کرده بودند اما پس از اخرین دور مذاکرات اعلام کردند که حاضر به گفتگو در مورد تعداد بیشتری از سانتریفیوژها هستند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده، ایران می تواند بین 2000 تا 4000 سانتریفیوژ داشته باشد.




انتشار فهرست باثبات ترین و بی ثبات ترین کشورهای جهان؛
انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران موجب آن شده که این کشور از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیشترین پیشرفت و ثبات را در جهان در سال 2013-2014 داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ای 24 نیوز نوشت: انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران موجب آن شده که این کشور از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیشترین پیشرفت و ثبات را در جهان در سال 2013-2014 داشته باشد.

به گزارش سررویس بین الملل «انتخاب»، براساس شاخص ثبات که صندوق صلح در آمریکا آن را منتشر می کند، ایران بیشترین پیشرفت را در جهان براساس 12 شاخص از جمله سیاسی، اجتماعی،اقتصادی، کاهش فقر و حقوق بشر داشه است.

براساس این یافته ها، ایران پس از انتخابات 92 ثبات سیاسی و اجتماعی بیشتری پیدا کرده است.

در مقابل سودان جنوبی بی ثبات ترین کشور جهان شناخته شده است. پس از آن به ترتیب جمهوری افریقای مرکزی و لیبی قرار گرفته اند.

رژیم صهیونیستی نیز در رتبه 67 و در دسته بندی وضعیت هشدار آمیز قرار گرفته است.





یادداشت جان کری در واشنگتن پست:
امریکا و متحدان ما به ایران نشان داده اند که چقدر جدیت دارند. ما در مذاکرات برای دستیابی به توافق ژنو دستانمان را به سمت ایرانی ها دراز کرده و مستقیما با آنها دیدار کردیم تا دریابیم ایران از برنامه هسته ای چه می خواهد./این شکاف ها به خاطر درخواست های زیادخواهانه ما نیست. برعکس، ما به دقت به سئوالات و نگرانی های ایران گوش داده و انعطاف پذیری نشان داده ایم/خوشبینی افکار عمومی ایران با موضع گیری های تیم هسته ای این کشور سازگار نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن پست نوشت: 20 جولای ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق دائم بر سر برنامه هسته ای ایران است. ما به سرعت در حال نزدیک شدن به این تاریخ هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه یادداشت وزیر خارجه آمریکا آمده است: در تمام این مدت، این مذاکرات گزینه ای برای رهبران ایران بوده است. آنها می توانند با برداشتن گام های ضروری در جهت اطمینان بخشیدن به دنیا که برنامه هسته ای شان صلح امیز است موافقت کنند یا فرصتی تاریخی برای پایان دادن به انزوای دیپلماتیک و اقتصادی ایران را از دست دهند.

امریکا و متحدان ما به ایران نشان داده اند که چقدر جدیت دارند. ما در مذاکرات برای دستیابی به توافق ژنو دستانمان را به سمت ایرانی ها دراز کرده و مستقیما با آنها دیدار کردیم تا دریابیم ایران از برنامه هسته ای چه می خواهد.

در طول مذاکرات، تیم هسته ای ایران جدیت داشته است. اکنون ایران باید انتخاب کند. در طول مذاکرات توافق دائم، جهان چیزی بیشتر از آنکه ایران از سخنانش با اقدامات ملمولس پشتیبانی کند نمی خواهد. ما در چندین ماه گذشته پیشنهادات معتبر و معقولی به ایران داده ایم که از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای اطمینان حاصل می کند. در مقابل ایران با لغو تحریم در حوزه هسته ای روبرو خواهد شد.

ایران چه انتخابی خواهد کرد؟ باوجود ماه ها گفتگو و مذاکره همچنان نمی دانیم. می دانیم که شکاف های بزرگی وجود دارد.

ما می دانیم که خوشبینی افکار عمومی ایران در مورد نتیجه ی بالقوه این مذاکرات با موضع گیری های تیم هسته ای ایران پشت درهای بسته سازگار نیست.

این شکاف ها به خاطر درخواست های زیادخواهانه ما نیست. برعکس، ما به دقت به سئوالات و نگرانی های ایران گوش داده و انعطاف پذیری نشان داده ایم.

برای لغو تحریم ها، دنیا از ایران می خواهد که فعالیت های هسته ای که ادعا می کند به دنبال آن است را نشان هد.

نه ماه پیش، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واشنگتن پست یادداشتی در مورد مذاکرات هسته ای نوشت. به خاطر این سخنان بود که پرزیدنت اوباما، امریکا را متعهد به یافتن راه حلی از طریق مذاکره کرد.

ما وارد مذاکرات شدیم چراکه معتقد بودیم فرصتی واقعی وجود دارد که البته همچنان موجود است اما زمان در حال از دست رفتن است.

در اینجا مسئله، مسئله ی اراده سیاسی و ثابت کردن مقاصد است. بحث، بحث انتخاب است. بیاید همگی عاقلانه انتخاب کنیم.




آمریکا برای سر وی 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است
گوشه‌هایی از زندگی مرموز خلیفه مسلمین جهان!
کد مطلب : 46858
گروه بین الملل: گروه تروریستی داعش در دو کشور عراق و سوریه اعلام “خلافت” کرد. ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش در شبکه توییتر با یک پیام صوتی افزود که رهبر داعش، ابوبکر البغدادی خلیفه اول “دولت اسلامی” است.
گوشه‌هایی از زندگی مرموز خلیفه مسلمین جهان!
به گزارش پیام نو، ابراهیم بن عواد بن ابراهیم بن علی بن محمد بدری هاشمی قرشی حسینی ملقب به «ابوبکر البغدادی»، سرکرده «دولت اسلامی عراق و شام» که به تازگی به « دولت اسلامی» است که ایالات متحده برای سرش ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. این فرمانده ۴۲ ساله که فردی مرموز خوانده شده به همراه گروه تروریستی اش یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیتی خاورمیانه هستند. خبرگزاری “ان بی سی” به نقل از محافظان اردوگاه بوکا در عراق نوشت: ابوبکر البغدادی در زمان حبس به نظر فردی زیرک می رسید ولی به طور خاص خطرناک نبود. درعین حال جزئیات کمی از زندگی وی در دسترس است.

«ابوبکر البغدادی» یا «ابو دعا» از دید شبه نظامیان افراطی، از یک خانواده مذهبی برخاسته و از یکی از قبایل شریف عراقی، فردی محقق و شاعر و دارای مدرک دکترا از دانشگاه اسلامی بغداد است. به گفته نیروهای محافظ کمپ بوکا در عراق، ابوبکر البغدادی فردی با کاریزما است. یکی از اعضای یک شرکت امنیتی در عراق می گوید ابوبکر البغدادی نام واقعی رهبر گروه تروریستی داعش نیست و او شخصیت سری خود را به خوبی پنهان کرده است. به گفته این مقام عراقی، البغدادی بیش از حد پارانوئید (اختلال شخصیت) دارد.

البغدادی پیشتر عضو شاخه نظامی القاعده در عراق بود. وی اقدامات مسلحانه گسترده‌ای در سوریه در سال ۲۰۱۱ انجام داد و از همین رو از فرصت استفاده کرد و شاخه دیگری با نام «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) را ایجاد کرد تا به منابع نفتی دسترسی داشته باشد. گفته می‌شود او در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا و در خانواده‌ ای باسواد و در عین حال مذهبی متولد شده است. نام اصلی او را «ابراهیم عواد»، «ابراهیم علی» و «بدری سامرایی» ذکر می‌کنند. طبق گزارش واشنگتن پست، البغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی از دانشگاه اسلامی بغداد است. 

به نوشته همین خبرگزاری، بغدادی در سال ۲۰۰۵ توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا واقع در جنوب عراق بازداشت بوده است. گفته‌های برخی از منابع عربی حاکی از آن است که او در همین محل به تمرین با القاعده پرداخته است. البغدادی بر خلاف رهبران القاعده، سخنرانی و نوار و سندی از خود منتشر نمی‌کند و حتی برای اطرافیان خود هم با نقاب صحبت می‌کند. گفته می‌شود که او تا سال ۲۰۰۳ و پیش از حمله آمریکا به عراق، به کار «وعظ و موعظه» مشغول بوده است.

روایت یک بازمانده از جنایت های داعش
مردی که به مدت هشت ساعت خود را در پشته ای از نی پنهان کرده تا از حملات نیروهای داعش به روستایش در امان بماند از خشونت داعش در کشتن فرزند، برادر، برادرزاده و همسر برادرش سخن گفت. به گزارش پیام نو روزنامه تلگراف در مصاحبه با “فاضل موسی حسن” از خشونت گروه تروریستی داعش اینچنین نوشت: جوخه مرگ داعش صبح وارد روستای این مرد شدند و با قربانیان شیعه خود بی رحمانه رفتار کردند. این مرد تنها بازمانده حمله این گروه مرگبار بوده است که در پشته های گندم پنهان شده بود. این مرد پسرش را در حال مرگ در جاده رها کرد و صدای شلیک گلوله به برادر و برادرزاده اش را شنید که برای پنهان شدن به سوی ساختمانی در حال فرار بودند.

این مرد به مدت هشت ساعت در میانه پشته های گندم پنهان شد و روز بعد که روستاییان برای کشف اجساد خانواده هایشان بازگشتند در میان ۲۱ جسد تکه شده در خیابان های غارت شده پیدا شد. اجساد برادر و برادرزاده این مرد در کنار اجساد دو مرد دیگر پیدا شد که گلوله به بدنشان اصابت کرده و اثرات ضربه چاقو به سر و بدنشان دیده می شد. انگشت برادر فاضل قطع شده بود تا حلقه اش را از آن خارج کنند. این بازمانده می گوید «من در ارتش خدمت کردم و در جنگ علیه عراق و کویت مشارکت داشتم ولی تاکنون چنین چیزی ندیده بودم.»

نیروهای داعش به روستاهای شیعه نشین و اقلیت ترکمن در نزدیک تکریت و جنوب کرکوک حمله های خشونت باری داشتند. به گفته این بازمانده، گروه داعش با فریاد “الله اکبر” با پرچم های سیاه سوار وانت به داخل روستا حمله کردند. در این میان عده ای از روستاییان تلاش کردند تا با شلیک از روی پشت بام ها با نیروهای داعش مبارزه کنند که کشته شدند. با توجه به بدتر شدن اوضاع، روستاییان تلاش کردند که فرار کنند ولی برای عده ای دیر شده بود و نیروهای داعش دیگر وارد روستا شده بودند. یکی دیگر از اقوام فاضل به جای فرار به شمال به سمت جنوب و مناطق روستایی سنی نشین رفت که دوستانش به او پناه دادند ولی نیروهای داعش آنها را پیدا کردند و مقابل چشم میزبان پدر و پسر ۱۵ ساله اش را با شلیک گلوله کشتند. در این میان فاضل و خانواده اش پیاده به همراه دیگر روستاییان به سمت شمال حرکت کردند که باعث جلب توجه نیروهای داعش به خود شد.

دراین میان الیاس، برادر فاضل و امینه همسرش سوار بر خودرو به جهتی مخالف می رفتند ولی به نقطه ای رسیدند که داعش در آنجا مستقر بود و شلیک دو گلوله سر امینه را هدف قرار داد که پس از رسیدن به بیمارستان جان سپرد. فاضل در زمانی که در پشته گندم پنهان شده بود صداهای مختلفی را می شنید که شامل مردانی بودند که فرزندانشان با فرزندان او همکلاسی بودند. پس از این واقعه بود که ناظران حقوق بشر شروع به ثبت مدارکی مبنی بر پاکسازی قومی شیعیان ترکمن توسط نیروهای داعش کردند که در بخش های شمالی عراق و موصل رخ داده است. گفته می شود احتمال شکل گیری یک اتحاد بین قبایل سنی، نیروهای سابق بعثی و داعش وجود دارد و امید به اتحاد عراق و آشتی اقوام مختلف چون سنی ها، شیعیان، کُردها و دیگر اقلیت ها کم است. مسیحیان عراقی که از سال ۲۰۰۳ به یک سوم کاهش یافتند بار دیگر در حال فرار به طرف کردستان هستند و احتمالا به آلمان، سوئد و ایالت میشیگان پناهنده خواهند شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد