سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



مدیرعامل فولاداکسین در نشست خبری مطرح‌کرد:
درخواست کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس برای خرید 5 هزار تن محصولات شرکت

اقتصادی  16:45:49 1393/04/07
934-1774-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: سالانه یک میلیون و 50 هزار تن محصولات فولادی در این کارخانه تولید می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- عزیز قنواتی در نشست خبری که امروز، 7 تیرماه به مناسبت روز صنعت و معدن در محل این شرکت برگزار شد، اظهارکرد: این کارخانه در سال 82 کلنگ‌زنی و در نهایت در سال 88 افتتاح شده است.

 

وی افزود: وظیفه اصلی این کارخانه تولید ورق عریض فولادی با عرض 4.5 متر برای لوله‌های 56 اینچ گاز است. سازنده تجهیزات این کارخانه یک شرکت ایتالیایی است و این کارخانه پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید ورق در ایران را دارد.

 

قنواتی عنوان‌کرد: حاشیه سود بالا به دلیل تولید ورق خاص و انحصاری برای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از مزیت‌های اجرای طرح فولاد اکسین است.

 

وی ادامه‌داد: وجود کارخانه‌های متعدد لوله‌سازی و نیازمندی آن‌ها به محصول ورق عریض، نداشتن رقیب در بازارهای داخلی و در خاورمیانه، نزدیکی به دریا و همجواری با خطوط ترانزیتی و ریلی و جاده‌ای از دیگر مزیت‌های ایجاد کارخانه فولاد اکسین به شمار می‌آید.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اظهارکرد: این کارخانه با 250 میلیون دلار هزینه ارزی و حدود 160 میلیارد تومان هزینه ریالی احداث شده است.

 

وی افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت 160 هکتار احداث شده و تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی و انجام عملیات حرارتی در کشور و خاورمیانه محسوب می‌شود. تولید ورق عریض در دنیا به ابعاد مختلف صورت می‌گیرد اما میزان تولید ورق با عرض 4.5 متر کم است. تولید این ورق‌ها، نیروهای متخصص می‌خواهد که خوشبختانه در کارخانه ما این نیروها وجود دارد.

 

قنواتی بیان‌کرد: این کارخانه برای 836 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است که 60 درصد این نیروها با شرکت قرارداد مستقیم و 40 درصد آن‌ها با پیمانکار قرارداد دارند. از این تعداد نیرو 14 درصد با مدرک زیر دیپلم، 23 درصد با مدرک دیپلم، 27 درصد با مدرک فوق دیپلم، 34 درصد مدرک لیسانس، 5 درصد فوق لیسانس و 2 درصد با مدرک دکتر مشغول به‌کار هستند. در حال حاضر تمام نیروهای این کارخانه بومی هستند و نیروی شاغل غیربومی نداریم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اظهارکرد: در سال 88 یعنی در سال ابتدایی و آزمایشی آغاز به‌کار کارخانه 67 هزار تن محصولات فولادی تولید شد که این میزان در سال 89 به 336 هزار تن، در سال 90 به 313 هزار تن و در سال 91 به 667 هزار تن رسید. تولید محصولات ما در سال 92 نیز 654 هزار تن بود.

 

وی با اشاره به رکورهای کسب شده در تولید این کارخانه اظهارکرد: در اسفندماه سال‌گذشته 72 هزار تن و در اردیبهشت‌ماه سال جاری 73 هزار تن محصول تولید شده است.

 

قنواتی تصریح‌کرد: از ابتدای امسال تاکنون یعنی در 3 ماهه نخست امسال، برنامه شرکت تولید 189 هزار تن بود که در نهایت توانستیم 194 هزار تن محصول تولید کنیم که نسبت به برنامه 102 درصد رشد داشتیم. مقایسه تولید در 3 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته حدود 62 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در روز 31 خردادماه امسال رکورد تولید به میزان 3 هزار و 717 تن زده شد.

 

وی گفت: مجوز دانشگاه علمی ـ کاربردی این کارخانه نیز اخذ شده است که برنامه داریم از مهرماه امسال در رشته‌های متالوژی، برق و مکانیک در مقطع کاردانی دانشجو بپذیریم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان‌کرد: برای اولین‌بار این کارخانه موفق به صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه شده است که در قالب آن حدود یک‌هزار تن محصول به کشور عراق، آذربایجان و ترکیه صادر شده است.

 

قنواتی بیان‌کرد: همچنین درخواست 5 هزار تن صادرات به ما شده که این درخواست‌ها از کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است.

 

وی اظهارکرد: 95 درصد مواداولیه شرکت از کارخانه فولاد خوزستان و 5 درصد مابقی نیز از فولاد هرمزگان تامین می‌شود.

 

قنواتی درباره حضور فولاد اکسین در بورس خاطرنشان‌کرد: قرار است که حداقل تا 2 سال آینده در بازار بورس حضور یابیم؛ اگرچه این برنامه قطعی نیست اما باید به این سمت برویم.

 

وی در زمینه سهام این کارخانه تصریح‌کرد: 30 درصد سهام این کارخانه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی، 20 درصد مربوط به صندوق بازنشستگی کشور و 10 درصد متعلق به لوله‌سازی اهواز است.

  

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در زمینه وضعیت گردش مالی این شرکت خاطرنشان‌کرد: کارخانه فولاد اکسین حتی یک حساب پس‌انداز کوتاه‌مدت نیز در تهران ندارد و تمام حساب و گردش مالی کارخانه در اهواز است.

 

قنواتی اظهارکرد: کارخانه فولاد اکسین می‌تواند تنها تولیدکننده ورق عریض در کشور خصوصا برای کارخانجات لوله‌سازی در استان باشد.

 

وی بیان‌کرد: در سال 92 قراردادی بین لوله‌سازی اهواز، مناطق نفت‌خیز جنوب و کارخانه فولاد اکسین خوزستان منعقد شد که براساس آن ورق لوله‌های 42 و 48 اینچ جهت خط لوله 270 کیلومتری تولید شود که ارزش سرمایه‌گذاری آن 950 میلیارد تومان بوده است.

 

قنواتی با اشاره به نام‌گذاری سال 93 به سال اقتصاد و فرهنگ افزود: علاوه بر اقدامات اقتصادی در زمینه فرهنگی اقدامات متعددی انجام شده، این کارخانه در زمینه آموزش رشد 7 درصدی داشته است. ایجاد خانه مدیران و طرح خانه آرام از طرح‌های دیگر فرهنگی بوده است و درصدد هستیم در کنار مسایل تولیدی به مسایل نیروی انسانی و آرامش آن‌ها توجه کنیم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی از سوی این شرکت، اظهارکرد: رعایت الزامات و اصول استاندارد زیست محیطی از اولویت‌های شرکت است و در همه زمینه‌ها موظف و مکلف به رعایت استانداردها هستیم. از سوی دیگر اداره محیط زیست در صورت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی به صنایع مجوز نمی‌دهد.

 

وی بیان‌کرد: در حال حاضر کارخانه با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کند که دلیل آن هم کمبود مواداولیه است.

 

قنواتی اظهارکرد: با توجه به این‌که کارخانه و صنعت ما خاص است و مشابه داخلی ندارد، در راستای بومی‌سازی قطعات، کارگاه مرکزی راه‌اندازی شده است که از آن برای تعمیر و ساخت قطعات استفاده کنیم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: یکی از طرح‌های این کارخانه پیگیری طرح توسعه فولادسازی خواهد بود که این طرح می‌تواند بین 500 تا 1000 شغل ایجاد کند. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح 300 میلیون دلار است و قرار است که بین 80 تا 85 درصد اعتبار آن از محل فاینانس تامین شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد