سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

وزیر اطلاعات: به تمامی کسانی که مرتکب خلافی نشده و از کشور رفته‌اند، تضمین می‌‌دهیم که در صورت بازگشت هیچ مشکلی نداشته باشند/ انشاءالله ترس‌های بی‌مورد را حل می کنیم

وزیر اطلاعات، تصریح کرد که هر کسی در جریان حوادث 88 خلافی نداشته باشد، تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند....ان‌شاءالله ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشدند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر اطلاعات، تصریح کرد که هر کسی در جریان حوادث 88 خلافی نداشته باشد، تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص شده یا نه؟ گفت: هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص نشده و در صورتی که این امر محقق شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید در حوادث سال 88 افرادی که در ستاد انتخاباتی دو تن از کاندیداها فعالیت داشتند، پس از مرحله‌ای در شروع دستگیری‌ها بدون این‌که هیچ خلاف و جرم خاصی را انجام داده بودند به خاطر ترس و تردیدهایشان از کشور خارج شدند، حال با توجه به فضای فعلی آنها می‌خواهند به کشورشان باز گردند، اما دچار ترس و تردید هستند، شما برای این افراد چه صحبتی دارید که وزیر اطلاعات در این باره، گفت: ان‌شاءالله ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشدند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.

وی همچنین در مورد جابجایی در وزارت اطلاعات و سخن خود مبنی بر این‌که با دوچرخه به وزارت اطلاعات می‌روم، گفت: الحمدالله وزارت اطلاعات در تربیت نیروی انسانی موفق بوده و نیروهای کیفی مناسبی در آن وجود دارند و نیازی نیست که وزارت اطلاعات از بیرون از این وزارتخانه بخواهد نیازهایش را تامین کند و ما حتی می‌توانیم نیازهای کیفی دیگر دستگاه‌ها را تامین کنیم و حتی صادرات نیروی کیفی داشته باشیم. علوی گفت: ممکن است در وزارت اطلاعات تحولاتی صورت بگیرد، ولی این تحولات از داخل خود وزارتخانه خواهد بود.

 

ال‌مانیتور: زنگنه، ایران را قطب صنایع گازی می‌کند

ال مانیتور نوشت:

بیژن نامدار زنگنه را در ایران به نام «شیخ الوزرا» می‌شناسند. تا پیش از سال 1384، او 22 سال در منصب وزارت قرار داشت. نخست در کابینه میرحسین موسوی وزیر جهادسازندگی بود، سپس در دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی به وزارت نیرو منصوب شد و در دوران سیدمحمد خاتمی به وزارت نفت رسید. خداحافظی زنگنه از وزارت نفت در سال 84 مصادف شد با ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه کشور تحت سلطه «مافیای نفتی» است؛ ادعایی که احمدی‌نژاد در دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری خود موفق نشد به اثبات برساند.

بازگشت زنگنه به وزارت نفت در دولت حسن روحانی، پس از هشت سال سوءمدیریت در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از سوی نقش‌آفرینان صنعت و نیز کارشناسان و متخصصان به فال نیک گرفته شد. وقتی به عملکرد زنگنه در گذشته نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که او در دوران وزارت نفت خود (1384-1376) الحق دستاوردهایی مهم کسب کرده است.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه شرکت‌های اروپایی؛ توسعه بخش گاز و پررنگ‌کردن سهم گاز در سبد مصرف داخلی انرژی (و در نتیجه کم‌کردن سهم نفت در مصرف داخلی و افزایش توان صادراتی آن)؛ توسعه‌بخشی پتروشیمی؛ و ارتقای سطح شرکت‌های بومی به این منظور که بتوانند در بخش بالادستی نفت فعالیت کنند. (شرکت‌هایی نظیر او‌ای‌سی، پتروپارس، پدکو و مانند آن).

هرچند نباید از خاطر برد که دوران پیشین وزارت زنگنه خالی از تنش نبود. هنگامی که در سال 1376 به وزارت نفت رفت، او را به چشم گماشته‌ای سیاسی می‌نگریستند و مدیران این صنعت حاضر به پذیرش او نبودند؛ خصوصا کهنه‌کاران صنعت در اهواز که او را «غیرخودی» می‌دانستند. هنگامی که زنگنه داشت مدیران خود را در مناصب کلیدی می‌گماشت هدف انتقاد بود و مدیران او را هم غیرخودی می‌دانستند.

از همین‌رو جای تعجب نیست که زنگنه روز نخست که به وزارت نفت بازگشت بیانیه‌ای صادر کرد که خطاب آن به «مدیران و کارکنان پرافتخار صنعت نفت» بود و در آن از بدنه وزارتخانه تشکر کرد و به آنان پیشنهاد همکاری نزدیک داد. زنگنه همچنین اعلام کرد اولویت کاری او افزایش سطح تولید نفت کشور است؛ هدفی که زنگنه برای محقق‌کردن آن نیازمند همکاری کهنه‌کاران این صنعت در اهواز است.

مدیریت تنش‌های درون‌سازمانی در مقایسه با دیگر چالش‌های روبه‌روی وزیر آسان‌ترین است: تحریم‌های خارجی که تولید و صادرات را کاهش داده است؛ سوءمدیریت در بسیاری از شرکت‌ها و قسمت‌ها، که یادگار دوران احمدی‌نژاد است؛ و کمیسیون انرژی مجلس که ریاست آن برعهده وزیر پیشین نفت، مسعود میرکاظمی، مهم‌ترین مخالف زنگنه در کابینه است.  ظاهرا مبارزه با آثار سوءتحریم‌ها مهم‌ترین اولویت زنگنه است.

برای فائق‌آمدن بر نبود سرمایه و فناوری خارجی، زنگنه دو رویکرد اتخاذ خواهد کرد: از طرفی به «دیپلماسی انرژی» خود بازخواهد گشت که در آن وزارت تحت امر او از فرصت‌های نفت و گاز برای کمک به دولت در راه رسیدن به اهداف سیاست خارجی استفاده خواهد کرد. برای مثال در سال 1379، هنگامی که ایران بزرگ‌ترین ذخیره نفت ساحلی خود، آزادگان را کشف کرد، وزارت زنگنه پروژه را به سرمایه‌گذاران ژاپنی عرضه کرد.

با این هدف که شرکت‌های ژاپنی با دولت خود برای بهبود روابط با ایران لابی کنند. انتظار می‌رود زنگنه برای ترغیب شرکت‌های بین‌المللی به حرکت در جهت خلاف تحریم‌های موجود، از فرصت‌های نفت و گاز ایران استفاده کند تا این شرکت‌ها برای بهبود روابط با ایران با دولت‌های خود لابی کنند. از طرف دیگر زنگنه به سراغ نقایص جنبه‌های قانونی عملیات در ایران خواهد رفت و درصدد بهبود ساختارهای قراردادی و عملیاتی برخواهد آمد تا شرکت‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌ها نیستند، نظیر شرکت‌های آسیایی با شدت هرچه بیشتر جذب بازار نفت ایران شوند.

برای چالش دوم، فساد و سوءمدیریت، نیاز است زنگنه وزارتخانه را از گماشتگان خویشاوندگرا پاک کند و اعطای گزینشی قراردادها را متوقف سازد. برخی منابع آورده‌اند که هم‌اکنون نیز موجی از جایگزینی در وزارتخانه به راه انداخته است. مضاف بر این دولت احمدی‌نژاد برخی از مهم‌ترین شرکت‌های خصوصی را به حاشیه راند.

در یک نمونه شخص احمدی‌نژاد واگذاری قانونی شرکت دولتی «پتروایران» به بخش خصوصی را ملغی کرد. در همین اثنا شرکت‌های خصوصی به واسطه کسب تجربه در بازارهای منطقه‌ای کارآمدتر شده‌اند و می‌توانند تاحدی به توانمندسازی بخش نفت کمک کنند. زنگنه خوب می‌داند که در سال‌های پیش‌رو می‌تواند از تخصص این شرکت‌ها استفاده کند.

مضاف بر این به کمک شرکت‌های خصوصی برای بازاریابی نفت ایران در بازارهای بین‌المللی نیاز دارد. برای کاهش آثار منفی تحریم‌های نفت انتظار می‌رود که نفت به بخش خصوصی واگذار شود که احتمالا خواهند توانست در پالایشگاه‌های کوچک منطقه سرمایه‌گذاری را آغاز کنند.

چالش سوم، یعنی چالش پیش‌بینی‌پذیر میان دولت و مجلس از همه بیشتر قابل مدیریت است، هرچند برای زنگنه دردسرهایی ایجاد خواهد کرد. میرکاظمی از وزرای احمدی‌نژاد بود اما رای اعتماد 166 از 283 نشان از آن دارد که وزیر جدید در کابینه از حمایت کافی برخوردار هست. گرچه ممکن است با طرح سوال در مجلس مواجه شود که تنها به 10 امضا نیاز دارد و می‌تواند زنگنه را آزار دهد.

چالش دیگر جلوگیری از خارج شدن خبرگان نفت از کشور است. ایران صاحب قدیمی‌ترین بخش نفت در خاورمیانه است و با ایجاد ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی در این بخش مهندس و متخصص تربیت می‌کند. اما شرایط اجتماعی و اقتصادی و ضربه دیدن صنعت نفت در سال‌های گذشته موجب شده بسیاری از تحصیل‌کردگان این حوزه جذب شرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شوند. زنگنه باید با ایجاد مشوق و فرصت در داخل مانع خروج آنها شود.

پدیده‌ای که احتمالا به یاری زنگنه خواهد آمد رشد بخش گاز کشور است. در حقیقت تولید گاز به‌رغم تحریم‌ها افزایش خواهد یافت چراکه چند طرح در همین یکی دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید. در فرآیند تبدیل ایران به قطب صنایع گازی، زنگنه به وزیر صنعت کابینه، محمدرضا نعمت‌زاده متکی است. نعمت‌زاده در ارتقای سطح صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور نقشی بسزا داشته است. این دو وزیر کارآزموده اکنون این فرصت را دارند که ایران را به قطب صنایع متکی به گاز، از جمله فولاد، آلومینیوم، سیمان و پتروشیمی بدل کنند.

شکی نیست که زنگنه با نبردی دشوار بر سر فائق‌آمدن بر این چالش‌ها روبه‌رو خواهد شد. هرچند او کارآزموده است و مورد اطمینان بازیگران کلیدی صنعت. چنانچه او مدیران زبده صنعتی ایران را در مناصب کلیدی قرار دهد می‌تواند به‌رغم وجود تحریم‌های خارجی تحرکی مثبت ایجاد کند.

منبع: روزنامه شرق
 
 
 

آیت الله هاشمی: مصالحه با دشمن مسالمت جو هم رواست

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیامی به اجلاس بین المللی صلح با اشاره به اهمیت و قداست صلح دراسلام، تاکید کرد: انشاءالله سفیران صلح این مراسم انسانی در جای جای جهان و ایران به قدر وسع خویش غبار کدورت و نزاع از آیینه‌های رفتار فردی و اجتماعی پاک نمایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیامی به اجلاس بین المللی صلح با اشاره به اهمیت و قداست صلح دراسلام، تاکید کرد: انشاءالله سفیران صلح این مراسم انسانی در جای جای جهان و ایران به قدر وسع خویش غبار کدورت و نزاع از آیینه‌های رفتار فردی و اجتماعی پاک نمایند.

به گزارش پایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل پیام ایشان به اجلاس مؤسسه بین‌المللی سفیران صلح بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله(سوره مبارکه انفال، آیه شریفه 61)

 اگر دشمنان به مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و بر خدا توکل کن

در روزگاری که زیاده‌خواهی‌های یک عده و تروریسم و جهالت فکری و فقر فرهنگی عده‌ای دیگر، صلح، صفا و صمیمیت جوامع بشری را نشانه گرفته اند و با تهدید و تحقیر، بذر خشم و کینه و جنگ را در دل‌های بشریت می‌کارند و با دروغ و ریا آبیاری می‌کنند، هر قدم و قلمی که در راه تلطیف قلوب همنوعان بشری از هر دین، مذهب، جغرافیا، قوم و قبیله، برداشته شود، شایسته تقدیر و تکرار است.

شاید نیاز فطری انسان به امنیت و آرامش زندگی و پسندیدگی صلح در تفکرات همه ملل و نحل باشد که به قدمت تاریخ جنگ‌های بشریت، اقدامات صلح‌جویانه نیز حتی در افسانه‌ها، اسطوره‌ها، تاریخ‌های شفاهی و دنیای معاصر، از برگ‌های زرّین عملکرد فردی و اجتماعی انسان هاست و این مقوله وقتی با ادیان، مخصوصاً دین اسلام و به ویژه مکتب متعالی اهل بیت(ع) تلفیق می‌شود، اهمیت و قداستی خاص چون صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) می‌یابد.

این فرهنگ غنی در دنیای معاصر که صدف‌های اندیشه تصمیم‌سازان جهانی معمولاً خالی از خیرخواهی و بعضاً سرشار از کینه و عداوت است، وقتی ذهن و زبانی را در جهت تحکیم صلح جهانی می‌یابند، چون مروارید عزیز می‌شوند و شگفتا که جنگجویان نیز در گرماگرم نبردها، خود را صلح‌جو و صلح طلب می‌خوانند.

از دوگانگی‌های این ادعا در حرف و عمل سردمداران دنیای معاصر و غم و مصیبت آن نمی‌گویم تا کام میهمان اجلاس بین‌المللی صلح را تلخ نماید و شیرینی اقدام دست‌اندرکاران این مراسم در مؤسسه بین‌المللی سفیران صلح را می‌ستاییم که اگرچه صدای شادمانی آن در غرش توپ و تفنگ جنگ‌های بی‌دلیل اقصی نقاط جهان و به ویژه خاورمیانه کمتر گوش‌ها را می‌نوازد، اما سوسوی یک ستاره در سیاه‌ترین شب‌ها آن قدر چشم نواز است که خیلی‌ها را به تماشا می‌نشاند.

انشاءالله هر یک از میهمان خارجی و داخلی، سفیران این مراسم انسانی در جای جای جهان و ایران می‌شوند و به قدر وسع خویش غبار کدورت و نزاع از آیینه‌های رفتار فردی و اجتماعی پاک می‌نمایند تا صلح و صفا بهتر و بیشتر بدرخشد که کمترین دستاورد برگزاری آن عمل به این امر به معروف صریح قرآنی در آیه اول سوره انفال است که می‌فرماید: «و اصلحوا ذات بینکم» -و با یکدیگر سازش نمایید- ، حتی در بُعد جهانی و در مقابل محاربان هم سفیران صلح باید این آیه‌ی قرآن را چراغ راه خویش کنند که «و ان جنحوا للسلم فاجنح لها».

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

"تهران" ؛ صحنه نبرد قالیباف و احمدی نژاد! / آیا جنگ شهرداری و دولت ادامه خواهد داشت؟

در این میان، به جز سیاسی کاری نامفهوم تیم مدیریتی و حامیان شهردار تهران ، مشکل آن بود که این دو سیاستمدار، حاضر نبودند برای تحقق مطالبات شهروندان تهرانی، از موضع خود کوتاه آیند. هر دو تهران را "طعمه" و "وسیله ای" برای رسیدن به اهداف خود می دیدند . همین اتفاق، 8 سال به طول انجامید و سبب شد، فرصت های کم نظیری برای حل مشکلات عدیده و آزاردهنده ی تهران، از بین برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سرویس اجتماعی «انتخاب» : فضای داغ انتخابات ریاست جمهوری 84 است. لاریجانی، محسن رضایی، احمد توکلی، محمدبقار قالیباف و در آخرین لحظات محمود احمدی نژاد در نشست جبهه هماهنگی اصولگرایان تحت ریاست حجت الاسلام ناطق نوری گرد یکدیگر می آیند تا از میان این 5 نفر، نام یک نفر به عنوان فرد نهایی «جبهه متحد اصولگرا» کاندیدای ریاست جمهوری شود. حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری و تیم کارشناسی او، پس از ساعت ها کار و بحث و تحقیق، علی لاریجانی را به عنوان گزینه نهایی جبهه اصولگرا معرفی کردند، اما این پایان کار نبود، بلکه تازه اول ماجرا بود!

محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران به بهانه ی آنچه "خدمت به مردم تهران" خواند از حضور در دیگر جلسات شورای هماهنگی امتناع کرد و پیغام داد که "اگر من معرفی نشوم، خود شخصاً پا به عرصه انتخابات می گذارم" ، او البته اصلاً جدی گرفته نشد و همین «جدی نگرفتن» باعث شد احمدی نژاد مجدداً به تکاپور افتد و 3 نفر دیگر را هم گرد هم آورد، اما این جمع هم با بدقولی احمدی نژاد و ناسازگاری های قالیباف بار دیگر از هم پاشید. شهردار وقت تهران قول داده بود که ریاست ستاد قالیباف را عهده دار شده و به نفع او کناره گیری کند.

این چنین نشد، احمدی نژاد وارد عرصه شد و امدادهای پیدا و پنهان نثارش شد و شد آنچه شد! احمدی نژاد بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زد، اما همچنان تمایل داشت نیروهای او در راس شهرداری بمانند، وقتی شنید قالیباف برای در اختیار گرفتن شهرداری به تکاپو افتاده، بهم ریخت و عصبانیتش شدید شد. این ناخرسندی احمدی نژآد از قالیباف مسبوق به سابقه بود، او به خاطر اقدامات مخفیانه قالیباف در ایام انتخابات 84، به شدت از او دلگیر بود و چند بار نیز، ناراحتی خود را به او انتقال داده بود.

آنسو تر قالیباف هم چنین شرایطی داشت. او چنان از احمدی نژاد دلگیر و عصبانی بود که ریاستش بر شهرداری، اتوماتیک نوعی انتقام کاری هم محسوب می شد.

ریاست بر شهرداری تهران ؛ از 84 تا 92

از اواسط سال 84 که قالیباف شهردار تهران شد، "تهران" به صحنه ای برای نبرد دو سیاستمدار تازه رسیده، تبدیل شد. این دو از آنجا که نورسیده ی عرصه سیاست بودند و فضای کلان مدیریت کشور را آنطور که باید تجربه نکرده بودند، در سال های نخست، نادانسته با ایجاد درگیری های شدید میان دولت و شهرداری، صدمات جدی به شهر تهران و شهروندان آن وارد کردند.

با این حال، توقع آن بود که پس از دو سه سال، و آشنایی بیشتر این دو به تصمیم گیری های حساس در حوزه های کلان مدیریتی، درگیری های سیاسی کنار گذاشته شود یا حداقل، این حب و بغض ایجاد شده به فضای مدیریتی شان سرایت نکتد، اما باز هم نشد...

از یک سو، قالیباف مکرر از عدم پرداخت بودجه دولت به شهرداری سخن می گفت و آن طرف، احمدی نژاد لیست هایی نشان مطبوعات می داد که حکایت از پرداخت های به قول خودش «بی سابقه» به متروی تهران بود.

قالیباف می گفت مشکل رییس متروست!

قالیباف در واکنش به اعتراضات در این مورد، می گفت که مشکل دولت، محسن هاشمی مدیرعامل وقت متروی تهران است ، اما احمدی نژاد با ارسال پیغامی، نظر قالیباف را رد می کند و می گوید : «محسن هاشمی فردی غیر سیاسی است. من با رویکردها و روش مدیریتی قالیباف مشکل دارم»

به گزارش سرویس اجتماعی «انتخاب» ؛ با این حال، بی توجهی قالیباف به خواسته های احمدی نژاد و بالعکس باعث می شود که این خصومت ها تشدید شده و جمله ی معروف «بچرخ تا بچرخیم» از سوی هر دو نفر، عملاً اجرایی شود

این ماجرا سه چهار سالی ادامه داشت تا آنکه برای مدتی درگیری ها و نزاع های بی ثمر، کاهش یافت. احمدی نژاد و قالیباف با یکدیگر دیدار کردند و قول هایی هم به رد و بدل شد، اما این بار شهردار تهران به بهانه «جریان انحرافی» تندترین حملات را نثار دولت کرد و چنان شد که باز هم "تهران" به فضای جنگی بدل شد و این ماجراتا آحرین روزهای دولت احمدی نژاد ادامه داشت.

در این میان، به جز سیاسی کاری نامفهوم تیم مدیریتی و حامیان شهردار تهران ، مشکل آن بود که این دو سیاستمدار، حاضر نبودند برای تحقق مطالبات شهروندان تهرانی، از موضع خود کوتاه آیند. هر دو تهران را "طعمه" و "وسیله ای" برای رسیدن به اهداف خود می دیدند . همین اتفاق، 8 سال به طول انجامید و سبب شد، فرصت های کم نظیری برای حل مشکلات عدیده و آزاردهنده ی تهران، از بین برود.

مدیری غیر سیاسی و دارای رابطه نزدیک با دولت، نیاز شهرداری تهران

با این اوصاف، می توان چنین نتیجه گرفت که مهمترین خصیصه ی شهردار تهران، به جز سوابق سنگین مدیریتی و آشنایی کامل با مسائل شهری و هم غیر سیاسی بودن، رابطه ی نزدیک با رئیس جمهور و دولت فعلی ایران نکته ای بسیار حائز اهمیت است، چرا که به جز حل مسائل حقیقتاً ساده ای چون «تخصیص بودحه ی مترو» ، حل مسائل مهم شهر تهران و همچنین ظرفیت سازی و رشد جدی در حوزه های مختلف، جز با چنین رویکردی محقق نمی شود.

البته قطعاً رییس جمهور فعلی ایران - هم به لحاظ اخلاقی و هم به خاطر سالهای فعالیت در عرصه مدیریت کلان - قابل قیاس با رییس جمهور پیشین نیست ، اما مسئله آن است که همچنان لابی های سنگین برای ابقای قالیباف در شهرداری وجود دارد و حتی تشدید شده است. قالیباف هر چه باشد به لحاظ خصائل و خصایص مدیریتی و اخلاقی، بسیار به احمدی نژاد نزدیک است و اگر چنین نبود، او می توانست صحنه ی مدیریت تهران را در دوره ی احمدی نژاد به فردی بسپارد که مشکلات پیش و پا افتاده ی سیاسی را بر حل مسائل مهم شهری، ترجیح ندهد.

در واقع، ابقای او این خطر را دارد که بار دیگر درگیری ها و کینه های سیاسی، سر باز کند و این بار، شهرداری آغاز کننده ی آن باشد.

ضمن آنکه جدای از همه ی این موارد، قالیباف - که دیگر به یک مدیر اجرایی مهم تبدیل شده - 8 سال سکان هدایت شهرداری  تهران را عهده دار بوده و از همه ی ابتکارات و نوآوری ها و ایده هایش استفاده کرده است. از آنجا که یکی از مزایای نظام های دموکراتیک، مدیریت نهایتاً دو دوره ای بر ادارات و نهادهای مختلف کشور است، امید است اول: از تجربیات و ظرفیت های قالیباف در حوزه های دیگر استفاده شود ، ثانیاً تهران به مدیری سپرده شود که به دور از سیاسی کاری و انجام عملیات های فانتزی و پوپولیستی شهری، ضمن ایجاد رابطه ی حسنه با دولت، شرایط را برای تحقق مطالبات شهروندان تهرانی مهیا کند.
 

ادعای یک سایت آمریکایی: ترس از ایران؛ دلیل حمایت عربستان از دولت موقت مصر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک سایت آمریکایی مدعی شد: ترس از ایران، عربستان را به حمایت نامحدود از مصر کشاند.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ؛ سایت دبلیو ان دی در گزارشی آورده است که آمریکا در سال 2011 از سرنگونی حسنی مبارک، رییس جمهور پیشین مصر حمایت کرد که این مساله شکاف زیادی را بین واشنگتن و ریاض دو متحد دیرینه ایجاد کرد.

بر اساس اعلام این سایت، به دنبال حوادث جاری در مصر، تحول بزرگی در روابط سیاسی کشورهای حوزه خاورمیانه ایجاد شد. زمانی‌که مبارک سرنگون شد، عربستان تصمیم گرفت تا در اولویت‌هایش با آمریکا بازنگری‌هایی داشته باشد از این رو سیاست خارجی مستقلی را آغاز کرد و با رهبری بندربن‌سلطان‌بن‌عبدالعزیز السعود، رییس شورای امنیت ملی‌اش به تحریک اوضاع در سوریه، عراق و لبنان پرداخت. بنابر گزارش سایت مصری البدیل، دبلیو ان دی افزود که ریاض احتمال مذاکرات میان آمریکا و ایران بر سر برنامه‌ هسته‌یی تهران را در نتیجه ضعف واشنگتن می‌داند و از افزایش نفوذ تهران در میان کشورهای حوزه خلیج فارس بیمناک است. این سایت در ادامه مدعی شده است: ریاض از افزایش نفوذ ایران در سوریه، لبنان وعراق بیمناک است و معتقد است که این مساله حکومتش را در معرض خطر قرار می‌دهد. ریاض هم‌چنین بر این باور است که ایران باعث بروز اعتراضات به ویژه در منطقه شرقی عربستان است و از این رو مقادیری سلاح در اختیار شورشیان سوری قرار داده تا از معارضان نظام بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه حمایت کنند البته این در حالی است که عربستان خود کنترلی بر شورشیان به ویژه جبهه‌ النصره وابسته به شبکه القاعده که خواهان تشکیل دولتی جایگزین است، ندارد. این سایت نوشته است: واشنگتن در نتیجه سرنگونی محمد مرسی، مانورهای نظامی‌اش را با قاهره لغو کرد. از طرفی ریاض و کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از دولت موقت در مصر میلیاردها دلار به آن کمک کردند تا این کمک‌ها جایگزین کمک‌های یک میلیارد و سه میلیون دلاری آمریکا شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که روابط میان آمریکا و عربستان هرگز به حالت اولیه‌اش بازنخواهد گشت و این امر به یک تحول ژئوپلتیک بزرگ اشاره دارد. دبلیو ان دی افزود: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که مخالفت آمریکا با به قدرت رسیدن نظامیان در مصر چیزی را محقق نمی‌کند.

بنا بر گزارش این سایت آمریکایی‌؛ به قدرت رسیدن اخوان المسلمین برای عربستانی‌ها خطری علیه نظام پادشاهی این کشور بود؛ چراکه معتقدند ایران از اخوان حمایت می‌کند در نتیجه ریاض هم با تمام قدرت و با استفاده از نفوذ مالی‌اش از سرنگونی اخوانی‌ها به دست ارتش مصر حمایت می‌کند. این سایت هم‌چنین نوشته است: با توجه به ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل و فصل مساله هسته‌یی ایران از طریق انجام مذاکرات با ایران، ریاض معتقد است که واشنگتن دیگر قادر به حمایت از آن نیست و از طرفی هم به دلیل حمایت‌های روسیه از نظام سوریه، نمی‌تواند به مسکو تکیه کند.
 
 
 

آیا اوباما ایران را بمباران می کند؟ /تحلیلگران مشهور پاسخ می دهند

Real Clear World در مقاله‌ای ضمن بررسی تبعات جنگ احتمالی با ایران، به ذکر نظرات کارشناسان متخصص در امور خاورمیانه می‌پردازد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، کارشناسان مختلف، همگی بر این باورند که احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا تا پایان دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما، وجود ندارد.

رییس جمهور اوباما همواره روی این نکته تاکید دارد که ایران تا زمانی که او در آمریکا رییس جمهور است، اجازه ندارد به بمب اتمی دست پیدا کند. او در سال 2010 گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که آمریکا و جامعه‌ی بین‌المللی مصمم هستند تا جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیرند».  مکرراً گفته شده است که همه‌ی گزینه‌ها روی میز است ، اما آیا به واقع این چنین است ؟

با وجود این گفته‌ها، و با وجود این نکته که اعمال تحریم‌های تنبیهی، به اقتصاد ایران ضربه وارد کرده است، اما سانتریفیوژهای این کشور همچنان در حال فعالیت هستند. انتخاب شخص اعتدال گرایی مانند حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران، امیدها را برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک زنده کرده است، اما زمان همچنان در حال گذر است. اگر قضیه بالا بگیرد، آیا باراک اوباما مایل است تا آخرین گزینه را امتحان کند و دستور حمله به تأسیسات اتمی ایران را بدهد؟ این سؤال را از چند کارشناس مسائل خاورمیانه می‌پرسد؛ و متن که در ادامه می‌آید پاسخ‌های این افراد است:

آرون دیوید میلر

او معاون مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن و مفسر سابق و مذاکره کننده ارشد در دولت‌های جمهوری خواه و دمکرات قبلی بوده است.

احتمال اینکه باراک اوباما تا پایان دوره‌ی خود بخواهد ایران را بمباران کند، تقریباً ناچیز است. هدف اوباما این است که بدون تحمیل هزینه‌ی زیاد یک جنگ دیگر و همچنین بدون اتهام اهمال کاری در برابر پرونده‌ی اتمی ایران و اجازه‌ی ساخت بمب اتمی به این کشور، کاخ سفید را ترک کند.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، این اقدام به سه عامل بستگی دارد: اول، ممانعت از اسرائیل در حمله به ایران، دوم ایجاد یک روند مذاکرات جدی با ایران بر سر پرونده‌ی اتمی این کشور، و سوم داشتن این امید که ایران بنا به دلایل خود، قصد تسریع در فعالیت‌های اتمی خود با هدف ساخت سلاح را ندارد. از آنجایی که هیچ کشوری حاضر نیست ریسک حمله به ایران را به جان بخرد، شانس زیادی وجود دارد که باراک اوباما بتواند به آرزوی خود برسد.

اما از طرفی نباید دچار توهم شویم، چرا که این موضوع نمی‌تواند مشکل پرونده‌ی اتمی ایران را حل کند. بهترین کار ممکن که آمریکا می‌تواند انجام دهد – حتی با وجود رسیدن به یک توافق از طریق مذاکره – این است که تعداد سال‌های مجهول باقی مانده تا دستیابی ایران به سلاح اتمی را دور نگه دارد. احتمال خطر فعالیت‌های ناگهانی و تولید بمب اتمی در مدت زمان کوتاه، همیشه از سوی ایران وجود دارد. علاوه بر این، بسیار سخت است که باور کنیم ایران بخواهد برای همیشه دست از تحقیقات خود در جهت توانایی ساخت سلاح اتمی دست بردارد!

علیرضا نادر

او یک تحلیل گر ارشد سیاست بین‌الملل در اندیشکده رَ‌‌ند می‌باشد.

احتمال درگیری نظامی، بستگی به موفقیت مذاکرات اتمی دارد. انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، فضای بیشتری برای مذاکرات دیپلماتیک باز کرده است، اما توانایی او در این زمینه، بستگی به ایجاد اجماع در داخل ایران دارد. محافظه کاران ایران، به طور خاص، باید با سیاست‌های داخلی و خارجی او موافقت کنند.

دور تازه‌ی تحریم‌هایی که اخیراً در کنگره‌ی آمریکا تصویب شد، هیچ کمکی نخواهد کرد، چرا که می‌تواند به این معنا باشد که واشنگتن علاقه‌ی به مذاکره ندارد، و یا این که نمی‌تواند به یک توافق دیپلماتیک دست پیدا کند. آمریکا اهرم‌های زیادی روی ایران دارد، اما اکنون زمان استفاده از آن است. سیاست تحریم بدون روند دیپلماتیک به شکست خواهد خورد. اگر آمریکا و ایران نتوانند به یک توافق برسند، سپس ممکن است آمریکا بخواهد به سراغ گزینه‌ی نظامی برود و ایران را به هنگام رسیدن به آستانه‌ی ساخت بمب اتمی در یک دو سال آینده بمباران کند. این اقدام، هم برای ایران و هم برای آمریکا خطرناک است. جنگ با ایران هزینه‌ی زیادی در بر خواهد داشت و می‌تواند ایران را برای ساخت بمب اتمی مصمم کند.

 مایکل روبین

او محقق موسسه‌ی امریکن انترپرایز می‌باشد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، احتمال حمله‌ی نظامی اوباما به ایران، چیزی بین صفر و هیچ است. متأسفانه مقامات ایران، این نکته را می‌دانند. جنگ‌های خاورمیانه به خاطر نفت و یا آب نیست، بلکه به خاطر اطمینان بیش از حد است. همانطور که دولت اوباما – و همینطور دولت‌های بوش و کلینتون – نشان دادند، خطوط قرمز آمریکا، به رنگ صورتی گرایش دارد و کاملاً گسترده است. مقامات ایرانی می‌دانند که آمریکایی‌ها ببرهای کاغذی هستند.

هنگامی که معاون وزیر امور خارجه، بیل برنز – که اکنون در مقام جانشین وزیر است – خطوط قرمز را شکست و در سال 2008 با ایران پای میز مذاکره نشست، فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که آمریکا هیچ گزینه‌ای ندارد، جز این که با حال خوار و خفیف خاورمیانه را ترک کند. در سی اُمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران، ایرانی ها، برتری اوباما را مسخره کردند.

در حالی که مقامات آمریکایی برای جلوگیری از نفوذ چین در آسیا، در حال چرخش به سمت خاور دور هستند، ایران و دیگر کشورهای عربی در حال شنیدن طنین سخنرانی «شرق سوئز» سر آنتونی ادن هستند، که عقب نشینی انگلستان از منطقه را حدود نیم قرن قبل، پیش بینی کرده بود.

متیو داس

او مفسر سیاسی مرکز امریکن پراگرس می‌باشد.

به استثنای بحران‌های غیر منتظره، احتمال حمله‌ی اوباما به ایران، اگر نگوییم صفر، بسیار ناچیز است و این چند دلیل دارد. اول این که دولت او در درجه‌ی اول خود را متعهد می‌داند تا تمام تعهدات پر هزینه‌ی خود در خارج را به پایان برساند، و نه این که تعهد جدیدی را به وجود بیاورد. اگر چه ادعای عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه، تا حدودی غلو شده است، اما دولت فعلی ثابت کرده است که کاهش ردپای نظامی آمریکا در منطقه، می‌تواند به لحاظ استراتژیک محکم‌تر و به لحاظ اقتصادی پایدارتر باشد، تا قشون کشی‌هایی که در دهه‌های گذشته شاهد آن بودیم.

دوم این که احتمال این که آغاز یک جنگ علیه ایران، بتواند به هدف خود یعنی باز داشتن این کشور از ساخت سلاح اتمی برسد، بسیار کم است، ولی در عوض می‌تواند ایران را برای افزایش قدرت بازدارندگی اتمی خود مصمم کند (تصمیمی که به گفته‌ی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هنوز گرفته نشده است) و تبعات آن دامن تمام منطقه را خواهد گرفت. نیروهای نظامی آمریکا بهتر از دیگران بر این موضوع واقفند. ژنرال بازنشسته آنتونی زینی در سال 2009 به صورت مختصر به این موضوع اشاره می‌کند: «اگر عراق و افغانستان را دوست دارید، پس عاشق ایران خواهید بود» . به خاطر این دو دلیل ، من حمله به ایران را به شدت غیر محتمل می‌دانم .

دنیل پلتکا

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، او معاون بخش مطالعات سیاست خارجی و سیاست دفاعی در موسسه‌ی امریکن انترپرایز می‌باشد.

من احتمال حمله‌ی باراک اوباما به تأسیسات اتمی ایران، قبل از پایان ریاست جمهوری‌اش را بسیار ناچیز می‌دانم. اول به این خاطر که او تمایلی برای آغاز یک جنگ بازدارنده‌ی دیگر در خاورمیانه ندارد.

دوم این که دولت آمریکا منتظر است تا کاملاً از دستیابی ایران به سلاح اتمی مطمئن شود (تا این که بخواهد بر اساس دارا بودن ابزار کافی برای ساخت سلاح در کوتاه مدت تصمیمی گیری کند) و وقتی ایران به بمب اتمی رسید، محاسبات و خطر یک حمله‌ی نظامی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به عقیده‌ی من، باراک اوباما ترجیح می‌دهد تا به هنگام ترک دولت، به عنوان مردی شناخته شود که افق اقتصاد داخلی را ناگهان تغییر داد، و نه فردی که ایران را بمباران کرد.

مئیر جاودانفر

او در مرکز دیدبان ایران- اسرائیل مشغول است.

احتمال حمله‌ی آمریکا به تأسیسات اتمی ایران در چند سال آینده بسیار ضعیف است، و انتخاب حسن روحانی نیز یکی از دلایل این ادعا است.

دولت ایران دچار مشکلات زیادی است. ترکیبی از تحریم‌ها و سوء مدیریت‌های دولت محمود احمدی نژاد، این کشور را با دویست میلیارد دلار قرض به بانک‌ها و پیمانکاران رو به رو کرده است. با توجه به این که این تحریم‌ها، ایران را از دسترسی پول‌های خارجی خود محروم کرده است، دولت ایران بدون رفع تحریم‌ها، برای حل مشکلات اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود. این موضوع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ایران سیاست اتمی خود را تغییر دهد.

رول مارک گرچت

او عضو ارشد اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی است.
آیا باراک اوباما با پیش دستی به ایران حمله خواهد کرد؟ احتمال این وجود ندارد. فرار رییس جمهور از مهلکه‌ی عراق و افغانستان؛ خطوط قرمز در حال تغییر او در مورد حکومت بشار اسد، که مورد حمایت ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، برنامه‌ی استراتژیک دولت در مورد چرخش به سمت آسیا که می‌تواند به معنای ترک خاورمیانه باشد؛ نظرات فرماندهان ارشد ارتش در مورد عدم آمادگی آغاز یک جنگ زمینی دیگر در خاورمیانه؛ عدم تمایل اوباما برای استفاده از قدرت تهدید؛ و کاستن از بودجه‌ی نظامی؛ همگی حکایت از صلح دارد و نه جنگ.

عذرخواهی کانادا به دلیل عدم صدور ویزای ورزشکاران ایرانی

ایرنا - فدراسیون ورزش سه گانه کانادا با ارسال نامه ای به فدراسیون سه گانه ایران، از صادر نشدن روادید ورزشکاران کشورمان برای حضور در مسابقه های قهرمانی دوگانه جهان به طور رسمی عذرخواهی کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش سه گانه روز پنجشنبه با اعلام این مطلب به ایرنا افزود: قرار بود «احسان امینیان» و «محمد غزنچایی» در رده های سنی امید و جوانان به مسابقه های قهرمانی دوگانه جهان در کانادا شرکت کنند، اما اعزام آنها به دلیل صادر نشدن روادید توسط کشور کانادا منتفی شد.

«محمدعلی صبور» افزود: امینیان و غزنچایی آمادگی مطلوبی برای حضور در مسابقه های قهرمانی جهان در کانادا داشتند اما به رغم تلاش ها و پیگیری های فراوان موفق به کسب روادید برای اعزام آنان نشدیم.

مسابقه های دوگانه قهرمانی رده های سنی جهان در سال ۲۰۱۳ از ۸ تا ۱۰ آگوست (۱۷ تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۲) در شهر اوتاوا برگزار شد.
 

سردار نقدی، وزرای پیشنهادی روحانی را "هسته مرکزی ستاد انتخاباتی کاندیداهای فتنه گر" خواند

این افراد در پر بیننده‌ترین برنامه رادیو تلویزیونی اذعان به عدم تقلب در انتخابات 88 و مذمت شرارت‌ها در فتنه کردند...فتنه گران از کودتاچیان بدترند؛ چراکه در آن‌جا شاه علیه نخست وزیر خودش کودتا کرد اما در این جا علیه آرای مردم کودتا کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: فتنه گران از کودتاچیان بدترند؛ چراکه در آن‌جا شاه علیه نخست وزیر خودش کودتا کرد اما در این جا علیه آرای مردم کودتا کردند.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب ؛ سردار محمدرضا نقدی در اختتامیه پنجمین دوره طرح ولایت استانی 600 نفر از دانشجویان قزوین و زنجان که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امروز چشم همگان برای پیشرفت به دانشگاه‌ها دوخته شده؛ چراکه پیشرفت پایدار و ارزشمند با دانشگاه پیشرفته و برتر شکل خواهد گرفت.

وی الگو شدن ملت ایران را در جهان، جایگزین الگوی مکاتب غربی و شرقی خواند و تصریح کرد: این مکاتب نه تنها در تحقق جامعه آرام و متعالی شکست خورده‌اند بلکه در ادعای اقتصاد و رفاه مردم نیز با شکست مواجه شده‌اند.

وی 16 هزار میلیارد دلار کسری بودجه، چندین میلیون کارتن خواب و بیش از 50 میلیون جمعیت زیر خط فقر را در آمریکا ثمره‌ تفکر لیبرال سرمایه‌داری دانست و افزود: رشد منفی جمعیت در غرب یعنی جامعه غرب در فساد و روبه اضمحلال است که اگر از دیگر کشور ها مهاجر نپذیرند تا چند دهه دیگر جمعیت بومی نخواهند داشت و این بالاترین مصیبت برای یک جامعه است. جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج با اشاره به تلاش دشمن برای مقابله و تخریب الگوی موفق ایران در جهان خاطرنشان کرد: برای غلبه بر این تهدیدات و دشمنی‌ها نباید فقط به جنس آن تهدید نگاه کرد؛ چراکه دشمن در عرصه‌های مختلف دشمنی می‌کند. پس باید مولفه علم را تقویت کرد تا تغییر جبهه‌های تقابل دشمن را جبران و بهترین پاسخ را به دشمن داد.

وی علم را وجه مشترک قدرت واقعی برای مقابله با این تهدید‌ها دانست و اظهار کرد: طبق روایت امام علی(ع) علم، قدرت است؛ بنابراین کانون اصلی پیشرفت در کشور دانشگاه می‌باشد. از این رو یکی از اصلی‌ترین محورهای دشمن برای مقابله با ملت، خرابکاری در دانشگاه است.

وی دانشگاه را کانون قدرت و اقتدار نظام عنوان و تاکید کرد: با این سرعت پیشرفت علمی در کشور،آینده وحشتناکی از ایران برای ابرقدرت‌ها ترسیم می‌شود.

نقدی ضمن بااهمیت دانستن شکل‌گیری همه‌ تلاش‌ها حول محور علم، افزود: برخلاف تصور برخی، فتنه‌گری‌ها و آشوب‌های چند سال اخیر از نوع دانشجویی نبود؛ چراکه خصلت جهان، حقیقت‌طلبی و آزادی‌خواهی است و هیچ دانشجویی سیطره استعمار و استکبار را نمی‌طلبد و فقط یک پیرمرد ورشکسته و خسته از این سخنان می‌گوید که با آمریکا و صهیونیزم دشمنی نداریم.

وی با بیان این‌که «جاده انحرافی برای یک جوان، جاده افراطی‌گری می‌باشد»، اظهار کرد: این‌که جمعیت جوانی مطالبات معکوس داشته باشند نشانه مداخله در این جریان است و دغدغه امروز نخبگان برای مدیریت دانشگاه‌های کشور به همین خاطر است. وی خطاب به مدیریت اجرایی و قانونگذاری کشور تصریح کر: بید مواظب بود چنین بلایی که قبلا بر سر دانشگاه‌ها آمد و لطماتی را بر کشور وارد نمود تکرار نکنید.

رییس سازمان بسیج مستضعفین مطالبه‌گری دانشجویان از مسوولان و جریانات برای مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویان مستبد بین‌المللی را از رسالت‌های جنبش دانشجویی دانست و با اشاره به حوادث سال 88 تاکید کرد: این فتنه با علم و صبر و بصیرت بی‌نظیر ولی امر به یک نقطه پیروزی بزرگ تبدیل شد و این همان خصوصیت دانش است که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

هسته مرکزی فتنه

وی با بیان این‌که «فتنه 88 کمتر از کودتای 28 مرداد نبود»، خاطرنشان کرد: فتنه‌گران از کودتاچیان بدترند؛ چراکه در آن‌جا شاه علیه نخست وزیر خودش کودتا کرد اما در این جا فتنه‌گران علیه آرای مردم فتنه‌گری کردند. وی با اشاره به پخش زنده ی نشست های مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کسانی که هسته مرکزی ستاد انتخاباتی کاندیداهای فتنه گر بودند، در پر بیننده‌ترین برنامه رادیو تلویزیونی اذعان به عدم تقلب در انتخابات 88 و مذمت شرارت‌ها در فتنه کردند.

نقدی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور که مبتنی بر دانش بومی است اظهار کرد: در تحریم اقتصادی برخی خواستار امتیاز دادن به غرب هستند تا مشکلات اقتصادی حل شود که این‌ها هم جاهل و هم ساده هستند. وی شرط تداوم پیشرفت را مجاهدت توام با علم دانست و افزود: حضرت یوسف(ع) توانست با علم و ایمان بدون اتکاء به دشمنان خارجی از سال‌های قحطی به خوبی بگذرد. وی « طرح ولایت» را دستاوردی ارزنده برای درک و فهم بهتر حقایق دانست و گفت: دوره طرح ولایت آغازی است برای آن‌که دانشجویان با اساتید متعهد ارتباط خود را حفظ نموده و دانشجوی بسیجی به منظور تحقق دانشگاه اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی قیام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد