سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری

 

نیم قرن کتابفروشی اهواز در آستانه نابودی/
 کتابفروشی بین الملل همچنان تعطیل
 
 
اهواز – خبرگزاری مهر: بیش از یک ماه از تعطیلی کتابفروشی بین الملل با قدمتی بالغ بر بیش از 50سال در اهواز می گذرد ولی همچنان امیدی برای احیای این مرکز فرهنگی در شهرستان اهواز وجود ندارد.به گزارش خبرنگار مهر، با نگاهی به عکس های قدیمی اهواز در ظلع شرقی میدان فلکه 24 متری به نام «شهدا» تابلو بزرگ مطبوعات بین الملل جلب توجه می کند که آن مکان بعدها به نام کتابفروشی بین الملل معروف شد. 

اختلاف ملکی خانواده بخشی زاده دزفولی به عنوان مالکین زمین و خانواده کرمانشاهانی مدیریت کتابفروشی که زمین کتابفروشی را بیش از 50 سال سرقفلی داشتند و طی این چند دهه آن را توسعه دادند تا کتابفروشی بین الملل یکی از تاثیرگذارترین کتابفروشی های کشور باشد در نهایت 40 روز پس از درگذشت مجتبی کرمانشاهانی از چهره های فرهنگی و تاثیر گذار اهواز در زمینه کتاب وارد چالش جدیدی شد و در نهایت حکم پلمب آن تا زمان حصول نتیجه نهایی صادر شد.

این در حالی است که محمدتقی کرمانشاهی پدر مرحوم مجتبی کرمانشاهی نیز 20 سال قبل از پسرش سرقفلی این مکان را در اختیار داشت به گونه ای که می توان گفت ۷۰ سال نام خانواده کرمانشاهانی این مکان بوده و 50 سال آن با فعالیت فرهنگی همراه بوده است.

حال بیش از یک ماه است که مشتریان و دوستداران کتاب و به خصوص دانشگاهیان هر روز از مقابل کتابفروشی بین الملل رد می شوند شاید به این امید که پاتوق مورد علاقه شان بازگشایی شده باشد.

بر همین اساس با عذرا شجاعی و نازنین کرمانشاهی همسر و دختر مرحوم مجتبی کرمانشاهانی گفت و گویی انجام داده ام تا آخرین وضع این کتابفروشی تعطیل شده را از بان آنها جویا شویم.

*فروشگاه مطبوعات بین‌المللی اهواز، از بزرگترین و قدیمی‌ترین کتابفروشی های کشور، به مدیریت و کاردانی زنده یاد مجتبی کرمانشاهانی که 51 سال با سعی و تلاش خود مردم خوزستان را تغذیه علمی کرد و در رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این استان تاثیر به سزایی داشته است چرا شاهد تعطیلی آن هستیم؟

عذرا شجاعی: 51 سال پیش، همسرم جوان 18 ساله ای بود که بعد از فوت پدر، که یک دهنه از این فروشگاه را به مدت 22 سال در اختیار داشت، برای امرار معاش خانواده خود اجاره نامه ای با آقای بخشی ‌زاده دزفولی، مالکین همین زمین، انعقاد کرد. بعد از مدتی وی با خرید سرقفلی رستوران کلبه در یک طرف مغاره و ساندویچ فروشی در طرف دیگرش مکان خود را توسعه داد و تبدیل به یک فروشگاه دو طبقه با زیربنای 300 متر کرد. مرحوم کرمانشاهانی در مهرماه گذشته به علت بیماری از دنیا رفت. بعد از فوت وی مشکلات ما شروع شد و  هم اکنون ما به دنبال کارهای قانونی برای احقاق حقوق خود هستیم.

ظاهرا در همان نخستین روزهای جنگ کتابفروشی به کلی مورد بمباران قرار گرفت. در نهایت چه اتفاقی افتاد و مالکین زمین تا چه حد در کنار شما بودند؟

نازنین کرمانشاهی: متاسفانه در دومین روز جنگ، هواپیماهای عراقی محل فروشگاه را بمباران کردند و کلیه سرمایه مان از بین رفت. مالکین زمین به مدت چهار سال از ساخت این مکان خودداری کردند و در این مدت چرخه زندگیمان به سختی گذشت. بالاخره مالکین با شرط پرداخت کرایه چهار سال خرابی و این که خودتان این مکان را بسازید، رضایت خود را اعلام کردند. ما نیز ناگزیر و با مشقت فراوان با فروش منزل مسکونی خود هزینه رضایت مالکین و ساخت مجدد فروشگاه را متقبل شدیم. 

چرا بعد از چهار سال که کتابفروشی منجر به بازسازی شد اما در دهه 70 بود که مطبوعات خبر از تغیراتی دوباره با تغییراتی در کتابفروشی دادند؟

عذرا شجاعی: بعد از حدود 10 سال مالکین مدعی شدند که سقف فروشگاه 60 سانت اضافی ساخته شده و متاسفانه در هفته کتاب سقف فروشگاه را بر روی اجناس آن تخریب کردند و مجددا مالکین از پرداخت خسارت و ساخت مجدد سقف شانه خالی کردند و ما نیز ناگزیر برای ادامه امرار معاش خانواده و پرسنل فروشگاه این هزینه را با گرفتن وامهای کلان خود تقبل کردیم. این چنین بود که فروشگاهی که از ابتدا دو طبقه بود، به یک طبقه تبدیل شد. در آن زمان کتابفروشی بین الملل به عنوان تنها کتابفروشی معتبر در زمینه کتب دانشگاهی در اهواز فعالیت می کرد. این تخریب که در رسانه های سال ۱۳۷۳ بازتاب گسترده ای داشت با دخالت استاندار خاتمه یافت.

از سخنان شما استنباط می کنم که هیچ ادعایی بر مالکیت ملک ندارید و فقط خواهان حق و حقوق خود در زمینه سرقفلی تان پس از چند دهه هستید؟

نازنین کرمانشاهی: کارشناسانی که از طرف دادگستری معرفی شده اند در گزارشی که به قاضی ارائه دادند ذکر کرده اند که اگر اجناس کتابفروشی بین الملل به مکان دیگری منتقل شوند آسیب می بینند و خسارت جبران ناپذیری به کتابفروشی وارد می شود. به همین دلیل در حال حاضر قاضی پرونده از تخلیه اجناس جلوگیری کرده ‌است.

حکم تخلیه کتابفروشی و پلمب آن ظاهرا در شرایط نامساعدی انجام شد. فکر می کنم مصادف با هفته کتاب بود؟

عذرا شجاعی: به درخواست مالکین زمین و در زمانی که آن مرحوم در بستر بیماری بودند، رای به تخلیه فروشگاه داده شد. باز هم در هفته کتاب و در حالی که کمتر از 40 روز از فوت وی گذشته بود و خانواده، دوستان و تمامی کسانی که وی را به پاک نهادی و خیرخواهی می شناختند به سوگشان نشسته بودند، حکم تخلیه 10 روزه توسط خانواده بخشی زاده دزفولی به در این فروشگاه آورده شد. با این که مالکان گفته بودند که اجناس و کتابهای کتابفروشی را با کارتن بیرون می ریزند اما قاضی اجرای احکام هیچ اجازه ای مبنی بر تخلیه کتابفروشی به مالکان نداد. کارشناسانی که از طرف دادگستری معرفی شده اند در گزارشی که به قاضی ارائه دادند ذکر کرده اند که اگر اجناس کتابفروشی بین الملل به مکان دیگری منتقل شوند آسیب می بینند و خسارت جبران ناپذیری به کتابفروشی وارد می شود. به همین دلیل در حال حاضر قاضی پرونده از تخلیه اجناس جلوگیری کرده ‌است.

مگر امکان پذیر است که یک کتابفروشی با هزاران جلد کتاب و دیگر اجناس جمع آوری شود؟

نازنین کرمانشاهی: حرف ما هم همین بود. اعتراض کردیم. نامه نگاری شد. اما حکم تخلیه ۱۰ روزه تعیین شده در حالی که ما چکهایی برای خرید کتاب کشیده ایم و همچنین طلبهایی از کتابفروشی های سایر شهرهای استان داریم که همه شان معوق مانده است. تعطیلی کتاب فروشی ظلم مضاعفی به خانواده فرهنگی کرمانشاهانی بود. ما تمام سرمایه مان کتاب بوده که می خریدیم و در کتابفروشی می گذاشتیم. حالا چه طور می توان کتابفروشی را تعطیل کرد که سالیان سال تغذیه کننده علم در این استان بوده است. جمعی از ناشرین، کسبه محل، مدیر کل ارشاد اسلامی و استانداری خوزستان از دادگستری خواهان ابقا و ادامه فعالیت این کتابفروشی شده اند. 

یعنی بدون اینکه حق و حقوق 50 دهه زحمت و تلاش شما در نظر گرفته شود؟

عذراشجایی: بله دقیقا، متاسفانه این حکم در حالی اجرا شد که حق و حقوق و نتیجه زحمات زنده‌یاد مجتبی کرمانشاهانی از طرف مالکین در نظر گرفته نشده و علاوه بر من و چهار فرزندم، قریب 25 نفر پرسنل این فروشگاه که به همراه خانوادشان به 100 نفر می رسند و از پرتو چراغ آن امرار معاش می کنند از کار بیکار می شوند. با گذشت این همه فراز و نشیب، خدمت به جامعه و اشتغالزایی، خوشحال می شویم که مسئولان به یاری ما بیایند و سعی کنند که این چراغ را روشن نگه دارند. امید است که برای بار سوم این مکان فرهنگی طوفان را پشت سر گذارد، پا بر جا بماند و به آرامش باز گردد.

واکنش مسئولین و دست اندرکاران در این رابطه بود؟

عذرا شجاعی: ما واقعا از کسانی که ما را درک کرده و همراهی کردند تشکر و قدردانی می کنیم. در این زمینه با توجه به اینکه فرماندار گفت در خصوص تعطیلی کتابفروشی بین الملل اهواز اگر به ما نامه بنویسند و شرح ماوقع را توضیح بدهند در صورت قابل پیگیری بودن مسئله را پیگیری خواهیم کرد، ما نامه ای نوشتیم و قول همکاری دادند. 

ظاهرا در این خصوص وکیل گرفتید و در نهایت منجر به ایجاد مشکلاتی در این زمینه شد؟

عذرا شجاعی: ما خانواده ای فرهنگی هستیم که به همگان احترام می گذاریم و اطمینان می کنیم که متاسفانه عده ای از این اعتماد ما سواستفاده می کنند. وکیل اول پرونده را تغییر دادیم چون او پرونده‌ ما را پیگیری نکرد و به ما خیانت کرد. وکیل سابق ما مدارک را به دادگاه ارائه نداده بود، از ما دفاع نمی‌کرد و حتی در جلسات دادگاه هم حاضر نمی شد که منجر به صدور حکم تخلیه شد. رئیس کل دادگستری استان خوزستان نظر خود را مبنی بر این که حکمی که صادر شده خلاف قانون است داده اند و سبب انتقال این پرونده به تهران شد. ما مدارک خودمان را به او نشان دادیم و مدارک ما را دیدند و حرفهای ما را شنیدند و متوجه شدند که باید احقاق حق صورت بگیرد. 

خیلی ها ابراز امیدواری می کنند که بار دیگر قاب کتابفروشی بین الملل بالا کشیده شود. شما چگونه فکر می کنید؟

عذرا شجاعی: کتابفروشی که  همسرم سالهای سال با زحمت و علاقه بسیارش به کتاب بنیان نهاد فراموش شدنی نیست زیرا یاد و خاطره اش در ذهن و خاطره شفاهی هزارن نفر وجود دارد و در کتابهای «همسایه ها« اثر احمد محمود و «زمستان ۶۲» اسماعیل فصیح همچنان به یادگار خواهد ماند. 

 ---------------------------------

گفتگو: مجتبی گهستونی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد