سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل در خوزستان

 

علت کمبود آرد چیست؟
اقتصادی  8:39:27 1391/11/29

9111-19274-5 کد خبر

 

چند ماهی است که در روزهای پایانی ‌ماه کارخانه‌های تولید آرد با مشکل کمبود آرد مواجه‌ند؛ این امر موجب کاهش عرضه و در مواقعی عدم عرضه آرد به واحدهای نانوایی شده و این واحدها جهت رفع این مشکل اقدام به خرید آرد با قیمت‌های بالاتر از واسطه‌ها و دلالان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، حسنعلی نویدی، نایب رییس انجمن صنفی کارخانه‌جات آرد استان با بیان این‌که توزیع آرد با مشکل مواجه شده‌است، گفت: سهمیه ماهانه کارخانجات آرد با توجه به سرانه جمعیتی استان 42 هزار تن در ماه است اما میزان درخواست برای خرید آرد بیش از سهمیه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان‌کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی برای فروش آرد سامانه‌ای را تعریف کرده و هر کدام از واحدهای نانوایی جهت دریافت آرد در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، اما در این میان اتحادیه نانوایان حتی واحدهایی که تا دو سال گذشته تغییر کاربری داده‌اند را تایید می‌کند؛ بنابراین میزان تقاضا بیش از جمعیت می‌شود و آرد برای مصارف دیگری جز نان خریداری می‌شود.

نویدی افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی سقفی را برای فروش گندم به ما مشخص و برای هر کارخانه ظرفیت‌های توزیعی تعیین کده است و اگر سیستم توزیع بیشتر باشد و افراد معرفی شده بیش از میزان ظرفیت شود، توزیع آرد با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل انجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان تصریح‌کرد: در ماه اخیر با توجه به تقاضای بالا نسبت به ماه‌های گذشته و یک هفته مانده به پایان ماه، آرد کارخانجات تمام شده و شرکت غله و خدمات بازرگانی به کارخانجات، آرد نمی‌دهد.

این درحالی است که شهباز خواجوی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 با رد ادعای کارخانجات آرد مبنی بر این‌که شرکت غله و خدمات بازرگانی به کارخانجات، آرد نمی‌دهد، در خصوص عدم توزیع گندم به کارخانجات آرد اظهارکرد: سقف ظرفیتی توزیع گندم ما با توجه به نیاز مردم خوزستان است و هر میزان گندم که کارخانجات آرد درخواست کنند، گندم در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و محدودیتی در توزیع گندم نداریم.

همچنین امیر دهقان، رییس اتحادیه نانوایان اهواز با اشاره به مشکلات ناشی از خرید از طریق سامانه اینترنتی خرید آرد، گفت: نانوایان در چند ماه اخیر آرد مورد نیاز خود را از طریق شرکت تعاونی نان خریداری می‌کنند، به طوری که با ثبت‌نام و پرداخت هزینه آرد، این شرکت اسامی متقاضیان را به کارخانه معرفی و آرد مورد نیاز را خریداری می‌کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: به دلیل عدم هماهنگی سامانه خرید آرد با شرکت تعاونی و اتحادیه نانوایان، واحدهای نانوایی با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا این واحدها زیرنظر اتحادیه نانوایان هستند و آ‌رد مورد نیاز آن‌ها را اتحادیه تامین می‌کند.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز افزود: سامانه تعریف شده جهت خرید آرد دارای اشکالات زیادی است و برای خرید آرد از طریق سامانه به رمز نیاز است و نانوایان با خرید اینترنتی از کافی‌نت‌ها با مشکل مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که رمز حساب آن‌ها ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

دهقان تصریح‌کرد: چند ماهی است که کارخانه‌های آرد در روزهای پایانی ماه اعلام می‌کنند که آرد نداریم و ما نمی‌دانیم آرد مورد نیاز خود را از کجا تامین کنیم. برخی از نانوایان در زمان کمبود، آرد خود را با 30 درصد بیش از قیمت واقعی تامین می‌کند.

این مشکلات و ناهماهنگی‌های بین متولیان عرضه موادغذایی موجب اختلال در بازار عرضه و تقاضا و سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها در بازار شده‌ و تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها می‌گذارد و مشکلات ناشی از افزایش قیمت بیش از همه گریبان‌گیر مصرف‌کنندگان خواهد شد؛ لذا ضروری است مسؤولان در اسرع‌وقت راهکاری برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد