سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی

 

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است، مصرف ماهی تاثیر مهمی بر سلامتی افراد دارد و مصرف دوبار در هفته آن توصیه می شود.به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مریم شیرمستی درباره خواص ماهی گفت: ماهی حاوی اسید چرب ضروری امگا 3 است، از این رو خاصیت ضد التهابی داشته و تضمین کننده سلامت قلب و عروق است.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، ماهی همچنین حاوی روی، سلنیوم و سایر مواد معدنی مفید بوده و مقادیری از ویتامین‌های گروه "ب" هم در آن یافت می‌شود.

شیرمستی در ادامه اذعان داشت: ماهی خاصیت ضد افسردگی داشته و از این جهت مصرف آن به منظور جلوگیری از بروز افسردگی‌های پس از زایمان در زنان مفید است.

وی مصرف ماهی را از این جهت که در تقویت مغز و سلول‌های عصبی جنین نقش موثری دارد، در زنان باردار ضروری ارزیابی کرد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ترکیبات موجود در ماهی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، اذعان کرد: مصرف ماهی در کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی نقش مهمی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ماهی حاوی اسید آمینه آرژنین است، مصرف آن را در کودکان به منظور افزایش رشد آنان مفید ارزیابی کرد.

شیرمستی گفت: مصرف ماهی کیلکا از این جهت که همراه با استخوان است، نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در افراد مسن دارد.

وی افزود: ماهی کیلکا همچنین با تامین کلسیم نقش موثری در رشد کودکان و نوجوانان دارد.

شیرمستی با بیان اینکه در مواردی که دسترسی به ماهی تازه امکان پذیر نیست مصرف کنسرو ماهی پیشنهاد می شود، اذعان داشت: مصرف کنسروهای استاندارد در این موارد توصیه می شود.

وی تاکید کرد: مصرف ماهی‌های کنسرو شده به علت دارا بودن مقادیر زیادی نمک در افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: توصیه می‌شود افراد کنسروهای بدون استفاده از روغن مصرف کنند.

وی سپس گفت: در مناطق کوهستانی که دسترسی کمتری به ماهی های غیر پرورشی وجود دارد، مصرف ماهی‌های پرورشی مانند قزل آلا توصیه می‌شود.

به گفته شیرمستی، تنها تفاوت ماهیان پرورشی و دریایی در میزان ید آنهاست به طوری که میزان ید موجود در ماهیان دریایی 100 برابر بیشتر از میزان ید ماهیان پرورشی است.

این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی همچنین بخارپز و کباب کردن ماهی را بهترین شیوه‌های مصرف آن عنوان و توصیه کرد تا حد امکان از سرخ کردن ماهی‌ها خودداری شود.

شیرمستی در ادامه تاکید کرد: در صورت سرخ کردن ماهی توصیه می شود از حداقل میزان روغن استفاده شود، چرا که سرخ کردن ماهی در روغن سبب کاهش نسبت امگا 3 به امگا 6 شده و همین مسئله جنبه درمانی آن را کمتر می‌کند.

شیرمستی سپس به همه افراد توصیه کرد حداقل دو بار در هفته و هر بار به میزان 100 تا 150 گرم مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی گفت: ماهی سالم‌تر ماهی است که چشم‌های شفاف و براق تری داشته و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر باشد، به این معنا که با فشار دادن گوشت ماهی جای انگشت‌ها ظرف چند ثانیه برگردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد