سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

امید حلالی - خوزستان
  طی چند روز گذشته یکی از خطبای کشور جناب مهدی طائب در اظهارنظری عجیب سوریه را سی و پنجمین استان ایران و استانی استراژیک دانست و در بخشی از سخنانش گفت: «اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم»!

این سخنان هر چند به نیت دغدغه و منافع بلندمدت کشور و یعنی از راه دلسوزی است! اما مصداق کامل این سخن است که «بهترین راه تخریب چیزی، بد دفاع کردن از آن است؛ نه حمله نمودن به آن» که در عین حال در تضاد کامل با منافع ملی و دغدغه و احساس تعلق ملت بزرگ ایران به آب و خاک و سرزمین خود و تمامیت ارضی است که در طول تاریخ جزو ارزش ها و خطوط قرمز مردم بوده و پس از انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید شده چنانچه در دفاع از مرزهای میهن گرامی مان در همین خاک مقدس خوزستان و کربلای ایران خون پاک حدود 150 هزار شهید برومند و انسان های ناب و بهترین های 3 نسل جمعیتی تقدیم شد تا ایران، ایرانستان نشود، تجزیه نگردد و انقلاب اسلامی باقی بماند و کارآمدی و مصمم بودن خود در آبادانی دین و دنیای ایرانیان و مسلمانان را به اثبات برساند.

این سخنان نسنجید و بی تامل ادا شده و اشتباه، در تضاد محض با سخنان بنیانگذار و معمار انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) و این جمله مشهور ایشان است که : «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است» و همچنین در تضاد با این سخن تاریخی مقام معظم رهبری است که خوزستان را دروازه ورود تشیع به کشور دانسته و عنوان داشتند: «ملت ایران، مکتب اهل‌بیت را از دو جا گرفته است. در واقع، همه ملت ایران براى تشیع، وامدار دو مجموعه انسانى هستند: یکى اهواز است و یکى جبل عامل»

این سخنان نسنجیده جناب طائب و منطق ضعیف پشت آن حتا موضوع دفاع حقه ایران از نظام دوست سوریه را هم زیر سئوال می برد و در حالی که این دفاع پرهزینه می بایست برای مردم کشور تبیین شود و اهمیت و ارزش آن برای افکار عمومی برشمرده گردد تا در این موضع پشت سر دستگاه دیپلماسی و تصمیمات راهبردی نظام سیاسی بمانند متاسفانه چنان با استدلالات ضعیف و مثال نابجایی همراه می شود که غیر از بی تدبیری نمی توان بر آن نامی نهاد.

باید به این جناب خاطرنشان ساخت که ضروری ست یک بار دیگر برود و تاریخ دفاع سرزمینی و عقیدتی مقدس را که آیینه تمام نمای آن در خاک خوزستان قهرمان به وقوع پیوست را کند و کار نماید تا انشااله از این اشتباه بلکه به در آید.

بنا به سخن حضرت امام(ره) خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است اما قابل توجه آقای طائب باشد که شام از دیرباز محلی بوده که از آن ناحیه خون به دل اهل البیت (علیهم السلام) شده و شعبه ای انحرافی از اسلام در آن علیه اسلام راستین شیعی فعالیت کرده که چه امویان و چه بعثی های حاکم بر آن قطع و یقین نحله هایی انحرافی بوده اند با این تفاوت که جمهوری سوریه در دوره مرحوم حافظ اسد، دوست ملت ایران در جریان دفاع مقدس بوده و در دوره بشار نیز یکی از محل های ارتباطی محور مقاومت علیه صهیونیسم و از متحدان سیاسی ایران بوده و هست که ایرانی ها نیز چشم خود را بر این خصائص مثبت نبسته خصوصا به این دلیل که معارضین و نیروهای مدعی قدرت در سوریه سلفی و تکفیری و تروریست ضد شیعه و ضد ایرانی و برعلیه حزب الله لبنان و امنیت ملی و منافع منطقه ای ما هستند.

بنابراین ضروری ست که جناب طائب ضمن توبه به درگاه خداوند و محضر شهداء، تائب شوند و هر چه سریع تر از مردم ایران و خوزستان به دلیل این سخنان نسنجیده عذرخواهی کرده و طلب حلالیت و عفو نماید چرا که مردم خوزستان - میعادگاه و میقات و معراج شهدا و محل جانفشانی رزمندگان و جانبازان - از این سخنی که متاسفانه دستمایه شیطنت رسانه های بیگانه قرار گرفت به شدت رنجیده خاطر شده اند.

وی که در نقش یک استراتژیست اظهارنظر می کند حتا نمی داند که ایران 31 استان دارد نه 34 استان که سوریه بشود استان سی و پنجمش! و با این اظهارات هیچ کمکی به نظام سوریه نمی کند بلکه نتیجه آن می شود که فقط به دست شورشیان وهابی گزک و سند می دهد که نظام اسد و جمهوری سوریه نه کشوری مستقل که حیات خلوتی برای ایران است و اتفاقا در این چند روز در هجمه رسانه ای خود علیه نظام اسد بر این نکته متمرکز شده اند و با هیاهوی تبلیغاتی سعی در القای این نکته خبیثانه دارند که ایران یک کشور بیگانه را بر پاره تن خود ترجیح می دهد!
که کذب محض بوده و سند آن تقدیم خون و جان پاک 24 هزار شهید خوزستانی و 150 هزار شهید گلگون کفن و بی کفن و گمنام از سراسر کشور است که خوزستان محل عروج آنها از خاک به افلاک بوده است.

وی و افرادی مانند وی که با سخنان نسنجیده فضای سیاسی اجتماعی کشور را هر بار مکدر و آشفته می کنند بهتر است بدانند که در جایگاهی نیستند که درباره آب و خاک و امنیت سرزمینی ایران و هویت ایرانی سخن بگویند، اینان هر چند ممکن است موقعیتی هم داشته باشند و سوابقی اما نباید به خود این اجازه را بدهند که در هر موضوعی ورود کنند چرا که توان جبران مافات - حتا در بعد معنوی - را هم نخواهند داشت. در پایان وی را به این سخن امام صادق(ع) رجوع می دهم که فرمود: «مؤمن تا سخن نگفته است، در زمره‌ی نیکوکاران است ولی چون آغاز به کلام کند، ممکن است در زمره‌ی نیکوکاران باشد و یا خیر!»  به بیان ساده‌تر، سخن در دهان، در اختیار انسان است، ولی همین که خارج شد دیگر قابل بازگشت نیست و مانند تیری است که از چله‌ی کمان رها شده است.
 

اظهارات طائب در مورد سوریه و خوزستان، صدای کیهان را هم درآورد


کیهان نوشت: اظهارات نادرست یکی از خطبای انقلابی درباره اولویت سوریه یا خوزستان، مورد سوء استفاده رسانه های فتنه گر و ضدانقلابی قرار گرفت که در عمل خائن به کشورند اما این بار طرفدار تمامیت ارضی شده اند.به گزارش خبرگزاری دانشجو مهدی طائب در جمع مسئولان بسیج دانشجویی گفته است: سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست.وی می گوید: اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم، تهران را هم نمی توانیم نگه داریم.
به دنبال انتشار این خبر طیف رسانه های فعال در شبکه عنکبوت موجی از تبلیغات فریبکارانه را به راه انداختند و مدعی نگرانی برای تمامیت ارضی کشور شدند. هر چند حجت الاسلام مهدی طائب در مصاحبه با خبرگزاری فارس می گوید رسانه ها مقدمه و زیربنای تحلیلم درباره سوریه را تقطیع و تحریف کردند، اما توضیح نداده که دقیقاً تحریف انجام گرفته چه بوده و منظور وی چه بوده است؟
در عین حال باید تصریح کرد که برای انتقال یک ذهنیت لازم نیست دفاع از محور مقاومت در سوریه را با دفاع از تمامیت سرزمینی در خوزستان یا استان دیگر را در تعارض قرار دهیم، ضمن اینکه سوریه استانی از استان های ما نیست بلکه یک عضو مهم و راهبردی محور مقاومت ضد صهیونیستی است. در عین حال موقعیت امروز سوریه در برابر جنگ نیابتی آمریکا و اسرائیل، موقعیت کاملاً مسلط و مقتدری است و بنابراین فرض اظهار شده در اظهارات مذکور نیز موضوعیت ندارد. از سوی دیگر رمز موفقیت دکترین جمهوری اسلامی، بسیج روحیه مقاومت اسلامی در میان ملت های منطقه و از جمله لبنان و فلسطین و سوریه است و امروز همین روحیه است که رژیم صهیونیستی و آمریکا و ارتجاع عرب را به شکست کشانده است.
با این اوصاف انتظار می رود افراد در اظهارنظرهای خود به ویژه در مسائل تخصصی دقت بیشتری به خرج دهند و احیاناً در صورت اظهارنظر اشتباه یا تحریف اظهارات خود، به موقع اصلاح کنند.

زیان برقراری روابط با ایران برای مصر بیش از سود آن است!

نهادهای امنیتی در مصر با ارسال گزارش هایی به محمد مرسی رئیس جمهور این کشور گفته اند که زیان برقراری روابط با ایران بیش از سود آن است. به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط منابع امنیتی مصری در گزارش های خود اظهار داشته اند که از جمله مشکلات برقراری روابط میان مصر و ایران، بیم از تاثیر منفی همکاری رسمی میان این دو کشور بر روابط حزب حاکم مصر و همپیمانان داخلی آن است. بر اساس این گزارش در زمینه خارجی نیز این روابط با مشکلات اساسی از جمله مسئله امنیت کشورهای عربی خلیج و توافقنامه صلح با اسرائیل است.
 
 

اوباما، برترین نشان نوآوری آمریکا را به یک ایرانی داد + تصویر

پروفسور غلامعلی پیمان، متخصص و جراح چشم و مخترع شیوه‌ای از جراحی چشم برای ترمیم عدسی چشم، موسوم به لیزیک (LASIK)، بالاترین نشان دانش و فناوری ایالات متحده را از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ در مراسم اهدا نشان طلای فناوری و نوآوری در واشینگتن، ژرفای دانش پرفسور غلامعلی پیمان و اختراعات و نوآوری‌هایش در زمینه علم چشم پزشکی مورد تقدیر قرار گرفت.
پروفسور غلامعلی پیمان، متخصص در دانش چشم‌پزشکی و فناوری‌های مربوط به آن و استاد چشم‌پزشکی در دانشگاه تولین در نیوارلئان در آمریکا، از  جمله ۱۲ متخصصی است که موفق شد عالی‌ترین نشان نوآوری آمریکا در زمینه علم و فناوری، یعنی مدال ملی فناوری و نوآوری ایالات متحده را از باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور دریافت کند.پرفسور پیمان تاکنون ۱۳۶ اختراع و نوآوری را به نام خود به ثبت رسانده است که شاید در این میان روش لیزیک برای جراحی چشم، معروفترین و شناخته‌شده‌ترین آنها باشد.
در این روش با استفاده از پرتو لیزر برای از جمله ترمیم خطای شکست نور در چشم استفاده می‌شود و افراد می‌توانند با کنار گذاردن ابزارهای کمکی مانند عینک، دیدی صحیح و روشن داشته باشند.باراک اوباما در مراسم اعطای نشان‌های فناوری و نوآوری ایالات متحده که در واشینگتن برگزار شد در ابتدای سخنانش گفت: باعث خشنودی و افتخار من است که حضور این افراد با استعداد را به کاخ سفید خوش‌آمد بگویم و کسب بالاترین مدال افتخار آمریکا در زمینه اختراع و اکتشاف، یعنی مدال ملی علوم را به آنها تبریک بگویم.
در این مراسم در معرفی پرفسور پیمان گفته شد اهدای مدال ملی فناوری و نوآوری به غلامعلی پیمان از دانشگاه پزشکی دانشگاه آریزونا و متخصص چشم‌پزشکی در این ایالت به دلیل ابداع روش جراحی لیزیک جهت تصحیح دید و گسترش دانش در زمینه جراحی‌های چشم است.
پرفسور غلامعلی پیمان زاده شیراز است. او در ۱۹ سالگی برای تحصیل پزشکی عازم آلمان شد و پس از گذراندن دوره تخصصی چشم‌پزشکی در دانشگاه اسن به آمریکا رفت.
همکاران پرفسور پیمان در تمجید از مقام وی او را در زمینه تدریس، تحقیق و کارهای بالینی چشم‌پزشکی از سرآمدان این رشته معرفی کرده‌اند.
پرفسور پیمان در بیانیه‌ای، دریافت نشان ملی فناوری و نوآوری ایالات متحده آمریکا را افتخاری دانست و با ابراز خوشحالی از این که ابتکارهای او توانسته زندگی افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد گفت که همچنان چشم به راه آینده است تا مشکلات و مسائل بیشتری که در این زمینه وجود دارد، برطرف شوند.

برگی از تاریخ(صرفا جهت اطلاع)  

حسین هدایتی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از رخدادهای تلخ اخیر بیش از پیش علاقه‌مند شده بودم که بدانم عدم کفایت سیاسی یک رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی چگونه و تحت چه شرایطی تحقق می‌یابد. به عبارت ساده تر رئیس جمهور ایران اگر چه کارهایی بکند، عدم کفایت سیاسی اش به اثبات می‌رسد. با آن که چندان اهل تاریخ نیستم، چاره ای جز تاریخ‌خوانی نداشتم. به راستی در روز بررسی عدم کفایت سیاسی بنی صدر چه گذشت و نمایندگان ملت با شنیدن چه استدلال هایی، رئیس جمهور وقت را فاقد صلاحیت برای اداره کشور دانستند. همین‌طور که حرف‌های نمایندگان مجلس را مرور می‌کردم، نام رهبر معظم انقلاب را در مقابل چشمان خود دیدم که در آن زمان در سنگر مجلس از "جمهوری اسلامی" به معنای واقعی کلمه دفاع می کردند. موضوع بیش از پیش برایم جالب شد. برایم جالب بود که بدانم از منظر ناخدای امروز کشتی انقلاب، کدام خطاها از سوی یک رئیس جمهور در نظام اسلامی نابخشودنی محسوب می‌شود تا جایی که "نبودنش" بر "بودنش" ترجیح داده می‌شود. خواندم و اندیشیدم. شما هم بخوانید و بیندیشید... بی هیچ شرح و تفسیری. امیدواریم مرور برگی از تاریخ به کسی برنخورد!

"در این لحظات حساسی که یکی از سرنوشت‌سازترین صفحات تاریخی ایران رقم زده می‌شود، از خدا می‌خواهم که مرا به آن‌چه که رضای اوست، هدایت کند و از طغیان زبان و دل و غلبه هوی و هوس نگه دارد. و اکنون که پس از یک سکوت و بردباری طولانی و دردناک، فرصت و تکلیف گفتن و افشا کردن داده است نیز مانند گذشته ما را مدد رساند.
ما با این ‌که آقای بنیصدر را از اول صالح برای احراز این مقام نمی‌دانستیم، پس از آن ‌که انتخاب شد، از او دفاع کردیم. این‌جانب در نماز جمعه بارها و بارها از او حمایت کردم و مردم را به حمایت از او دعوت کردم و علی‌رغم آن ‌همه فشار تبلیغاتی نسبت به جریان خط امام، عکس‌العمل نشان ندادم. اما جان کلام این‌جاست که وقتی وجود او با استفاده از انواع روش‌های تخریبی برای همین جمهوری به صورت آتشی بی‌علاج درمی‌آید و او در مقام ریاست جمهوری بزرگ‌ترین مدعی جمهوری اسلامی و تحقیرکننده آن و بلندگوی مخالفان آن می‌شود، آیا باز هم حمایت از او به معنی حمایت از جمهوری اسلامی است؟ نه برادر، منصفانه قضاوت کن.
رئیس‌ جمهور صلاحیت و کفایت خود را باید در احترام به نهادهای قانونی ثابت کند. چرا که مشروعیت او مبتنی بر حرمت قانون‌ اساسی‌ای است که آن نهادها بخشی از تحقق خارجی آن را تشکیل می‌دهند. آقای بنیصدر بارها به نهادهای قانونی بی‌حرمتی روا داشته و به این طریق پایه مشروعیت خود را سست کرده است. نمونه: امضا نکردن لوایح مصوبه مجلس، اهانت به شورای نگهبان و شورای عالی قضائی، متهم کردن مجلس شورای اسلامی و ...

آقای بنیصدر در مقابله با کسانی که وی آن‌ها را دشمن خود فرض می‌کرد، از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد و حتی از این‌ که رویه‌های تخریبی اش اساس جمهوری و استقلال کشور را خدشه‌دار می‌کند، پروایی نورزید.همین اواخر به ظاهر خود را به امام متعهد وانمود می‌کرد. امام را پدر و مراد خود می‌نامید و نام امام، آری فقط نام را گرامی می‌داشت، اما در عمل همه جوانب دیگر ولایت فقیه را مورد تعرض قرار می‌داد.رئیس ‌جمهور باید حیثیت جمهوری را در خارج از کشور حفظ کند. تخلف از این کار قطعاً اگر خیانت نباشد، بی‌کفایتی سیاسی و اخلاقی و خیلی بی‌کفایتی‌های دیگر است.
کمترین حد کفایت سیاسی آن است که محدوده مشاوران نزدیک‌تر و یاران و همکاران رئیس‌ جمهور از عناصر بدسابقه و بدنام و لااقل مشکوک و مورد سوء ظن پاک باشد.

کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در درک صحیح پایه‌های رهبری و حرکت در جهت رهنمودهای آن تجلی می‌کند. آقای بنیصدر نه تنها در این جهت حرکت نکرد، بلکه عملاً در مقابل رهبری ایستاد و رهنمودهای امام امت مبنی بر حفظ آرامش و جلوگیری از تشنج‌آفرینی را آشکارا زیر پا نهاد.
نفی قدرت مطلقه از ویژگی‌های انقلاب ما بود، طبعاً جمهوری ما از پذیرش هر قدرت دیگری ابا و امتناع دارد و قانون اساسی ما نیز بر همین پایه، پایه شکستن قدرت و تقسیم آن میان نهادهای قانونی، شکل گرفته است. آقای بنیصدر، درست به عکس، همواره جویا و تلاشگر قدرت مطلقه بود. طبیعی بود که در برابر او مقاومت می‌شود و او این مقاومت را کارشکنی می‌نامید و جای تأسف است که کسانی هنوز هم همان سخن را تکرار می‌کنند و قولاً و عملاً به قدرت‌طلبی و قدرت‌گرایی جنبه مشروعیت می‌دهند. ایشان بر خلاف صریح قانون اساسی که قوا را منفک و مستقل می‌شمارد و برخلاف اصول مردم‌گرایی، معتقد بود که مجلس باید هماهنگ با رئیس‌جمهور باشد. این توهینی آشکار به مجلس و نمایندگان مردم بود که بارها از طرف ایشان تکرار می‌شد. دستگاه قضایی را که حاضر نبود آلت دست ایشان شود و کسانی را که ایشان مایلند، به مناصب عالی قضائی بگمارد، بارها متهم به فساد و عدم رعایت قانون و شرع می‌کرد و اعضای شورای عالی قضائی را که همه منتخب امام و از برجستگان روحانیون بودند، به قدرت‌طلبی و فسادگرایی متهم می‌کرد. حتی برای حفظ قدرت مطلق از تعبیر و تفسیر نادرست قانون اساسی هم دریغ نکرد."

* این متن در روزنامه‌ اطلاعات مورخ 7/4/1360 و 10/4/1360 به چاپ رسیده است. 
 
 
 
 
طبق این گزارش، مقامات غربی به خاطر اینکه تردید دارند ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1392 آماده به یک توافق باشد، تصمیم ندارند یک پیشنهاد خیلی متفاوت به ایران بدهند.
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات آگاه غربی نوشت که کشورهای گروه 1+5 در مذاکرات آتی خود با ایران در 26 فوریه(8 اسفند) در آلماتی قزاقستان پیشنهاد جدیدی به ایران در ازای تعطیلی سایت فردو ارایه خواهند کرد.

به گزارش
عصر ایران بر اساس این گزارش مقام های غربی روز جمعه به رویترز گفته اند  کشورهای گروه 1+5 می خواهند در این مذاکرات به ایران پیشنهاد دهند که در ازای تعطیلی تاسیسات هسته‌ای فردو، بخشی از تحریم‌ها را که مانع تجارت طلا و دیگر فلزهای قیمتی می‌شود، لغو کنند.

بر اساس این گزارش و به گفته مقامات غربی که نخواسته اند نامشان فاش شود این پیشنهاد تغییری نسبتا مختصر در پیشنهادهایی است که پیشتر 1+5 در مذاکرات سه دور گذشته خود به ایران داده بود.

طبق این گزارش، مقامات غربی به خاطر اینکه تردید دارند ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1392 آماده یک توافق باشد، تصمیم ندارند یک پیشنهاد خیلی متفاوت به ایران بدهند.

رویترز در ادامه می نویسد پیشنهاد جدید 1+5 صورت جدید از پیشنهاد سال گذشته 1+5 به ایران است که از ایران می خواست غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و ذخائر سوخت اورانیوم خود را به خارج از کشور منتقل کند و  سایت هسته ای فردو را تعطیل کند.

در ازای این درخواست ها کشورهای 1+5 در مذاکرات سال گذشته خود با ایران حاضر بودند تحریم های قطعات یدکی هواپیما را بردارند ،برای رآکتورهای پزشکی سوخت ارایه دهند و در برخی فعالیت های هسته‌ای غیرنظامی با ایران همکاری کنند.

یک مقام غربی که به شرط فاش نشدن نامش به رویترز گفته پیشنهاد جدید " جواهر تاج سلطانی " و به عبارت دیگر "آن قدر هم بزرگ نیست " و مبتنی بر " یک قدم ازما ، یک قدم از شما است ."

وی در ادامه افزوده است :" پیشنهاد جدیدی که قرار است در ۸ اسفند ارائه شود، به‌وضوح شبیه پیشنهاد قبلی است و راهی است برای آزمودن این که آیا ایرانی‌ها جدی هستند یا نه."

این مقام غربی گفت: ما از عبارت‌های دقیقی استفاده کرده‌ایم مثل "کاهش آمادگی فردو". این عبارت‌ها مایه حفظ وجهه هستند.

این مقام غربی گفته است: "ما فکر نمی‌کنیم که ایران دلیلی برای این که کار بیشتری بکنیم به ما داده باشد. اساسا این یک پیشنهاد به‌روز شده است. به همین خاطر ایران باید کمی بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین درباره تاسیسات فردو همکاری نشان دهد."

بنا به گزارش رویترز  مقام‌های غربی حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره پیشنهاد جدید خود نشدند اما به گفته یکی از آنان، کشورهای ۱+۵ بنا دارند دوره زمانی برای ایران بگذارند تا مطمئن شوند که ایران فعالیت در فردو را دیرتر ازسربگیرد.

 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد