سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

جان کری: سیاست ما مهار ایران نیست/ ایرانیان پیام مرا بشنوند...

نامزد اوباما برای وزارت خارجه گفت: من این را خطاب به ایرانیان بگویم. امیدوارم که بشنوند. آنها مدام مدعی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌شان هستند. مشکل نیست که یک برنامه صلح‌آمیز را به اثبات رساند... دیگر کشورها این کار را کرده‌اند و هر روز آن را انجام می‌دهند. و راهش بازرسی‌های سرزده است...»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری، سناتور آمریکایی که از سوی رئیس جمهور این کشور برای تصدی مقام ریاست وزارت خارجه معرفی شده است پنج‌شنبه (۲۴ ژانویه) در واشنگتن اعلام کرد، کاملا متعهد است که سیاست تشدید تحریم ایران را دنبال کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ وی ، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت، همه بسیار امیدوارند که می‌توان‌ هم‌اکنون در جبهه دیپلماتیک با ایران به یک پیشرفت رسید.

کری می گوید: رئیس‌جمهوری آمریکا این را روشن کرده است که ما هر کاری لازم باشد می‌کنیم تا ایران را از تولید سلاح هسته‌ای باز داریم.»

او تصریح کرد: یک بار دیگر امروز تکرار می‌کنم: سیاست ما مهار ایران نیست. سیاست ما بازداشتن ایران (از تولید سلاح هسته‌ای) است. زمان برای تلاش‌های ما جهت حصول اطمینان از پیروی مسئولانه ایران (از قوانین‌ بین‌المللی) در حال سپری شدن است.

جان کری درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که امیدوار است آمریکا و کشورهای دیگر بتوانند در زمینه دیپلماتیک به پیشرفتی دست پیدا کنند ولی تهران باید درک کند که لازم است ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح‌آمیز است.
نامزد وزارت خارجه آمریکا گفته است ثابت‌کردن این موضوع برای ایران کار سختی نیست و بازرسی‌های سرزده برای این کار لازم است.جان کری تاکید کرد که وی به سیاست دو مسیره یا همان تحریم و مذاکره پایبند خواهد بود.
جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا وی اجازه خواهد داد ایران به طور محدود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، گفت که مناسب نیست که درباره هرگونه توافق احتمالی در این کمیته به طور علنی صحبت شود.سناتور جان کری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فکر می‌کنم همه بسیار امیدوارند که ما می‌توانیم هم‌اکنون به پیشرفتی در جبهه دیپلماتیک نایل آییم.
نامزد اوباما برای وزارت خارجه گفت: من این را خطاب به ایرانیان بگویم. امیدوارم که بشنوند. آنها مدام مدعی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌شان هستند. مشکل نیست که یک برنامه صلح‌آمیز را به اثبات رساند... دیگر کشورها این کار را کرده‌اند و هر روز آن را انجام می‌دهند. و راهش بازرسی‌های سرزده است...»

اختلال در سخنرانی کری توسط زن ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک از فعالان سازمان ایرانی مدافع حقوق بشر سخنرانی سناتور "جان کری" را در نشست گفت و شنود برای تایید انتصاب وی به سمت وزیر امور خارجه آمریکا قطع کرد.به گزارش انتخاب به نقل از پارس، یکی از زنان حاضر در نشست گفت و شنود هنگام پاسخ کری به پرسش های سناتورها در روز پنج شنبه فریاد زد: "ما به صلح در ایران نیازداریم. ما از مرگ دوستان و برادران خود خسته شده ایم".پلیس فرا زن ایرانی را از تالار سخنرانی بیرون برد. صحبت زن ایرانی حدود یک دقیقه طول کشید. کری در پاسخ گفت در سمت وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو با ایران و حل مساله هسته ای ایران تلاش خواهد ورزید.یاداور می شود هر کس در آمریکا می توند در نشست های گفت و شنود و دیگر نشست های کنگره غیر از نشست ها برای بررسی مسائل محرمانه حضور پیدا کند

اوغلو: حمله به سوریه باعث مشکلاتی برای ایران می شود/ ایران گفت چندین ماه دیگر به بشار فرصت دهید/ صالحی مرد خوبی است

ولیعهد: بشار مسئله را جدی نگرفته است. او می خواهد تمام منطقه را نابود کند. ایران در این میان لحن خود را تغییر داده است...اوغلو: ما با ایران صحبت کردیم و انها به ما گفتند که به بشار چند ماه دیگر فرصت بدهیم. ما به انها گفتیم اگر می توانید در این خصوص سعی و تلاشی کنید. به نظرم صالحی مرد خوبی است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه الاخبار اسنادی فاش شده از وزارت خارجه قطر را منتشر کرده است که در آن متن گفتگوی وزیر خارجه ترکیه و ولیعهد قطر امده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ متن پیاده شده این سند در پی می آید:

دیدار بین شیخ تمیم بن حامد ال ثانی ولیعهد قطر با داوواغاو وزیر خارجه ترکیه

اوغلو: ما می خواهم با شما همکاری کنیم و هماهنگ باشیم. ما مباحثه ای در این خصوص در پارلمان داریم اما من تصمیم گرفتم که به قطر بیایم چراکه این برای ما حائز اهمیت است. خب پیام شما فردا چه خواهد بود؟

ولیعهد قطر: ما پیامی به بشار ارسال می کنیم. او گفته بود که با اپوزوسیون گفتگو خواهد کرد. من معتقدم که باید به او پیغامی ارسال کنیم که اگر چنین اقدامی نکند ما این مسئله را به شورای امنیت می کشانیم

اوغلو: کشتار باید متوقف شود و ارتش باید از شهرها خارج شود. بعلاوه بند 8 قانون اساسی باید اصلاح شود و پس از مذاکره با مخالفان باید انتخابات برگزار شود

ولیعهد: بشار مسئله را جدی نگرفته است. او می خواهد تمام منطقه را نابود کند. ایران در این میان لحن خود را تغییر داده است. من با برهان غلیون گفتگو کردم و او نقش ترکیه را با ارزش می دانست. من به او گفتم که رابطه ی ما با ترکیه خوب است و هر تصمیمی که ترکیه بگیرد ما با آن همراه هستیم.

اوغلو: بشار بر روی دو چیز تکیه می کند ولی مشکلات زیادی دارد. او فکر می کند که روسیه و چین با او هستند و فکر می کند که می تواند با کارت این دو کشور با غرب بازی کند.

زمانی که بشار به لاتاکیا حمله کرد، من به او زنگ زدم و گفتم چطور است که تو مساجد را هم تخریب کنی و ما سر این موضوع ساکت نمی مانیم. به او گفتم که رئیس جمهور باید براساس توافقی که شده سخن بگوید. معلم از من خواست که مقدار صبر کنیم. من به او گفتم که شان او در خطر است. معلم به من زنگ زد و گفت که رئیس جمهور تا یک هفته دیگر سخنرانی می کند. و من گفتم نه و ما موضعمان را مشخص کرده ایم.

در لیبی موضوع متفاوت بود. . مداخله نظامی در سوریه باعث مشکلات در ایران و لبنان می شود و حماس قادر است که خود یکجانبه علیه او اقدام کند.
ما در سال 2006 بشار را حمایت کردیم و مانور نظامی مشترک برگزار کردیم اما او اکنون باید از لحاظ اقتصادی منزوی شود . ما با ایران صحبت کردیم و انها به ما گفتند که به بشار چند ماه دیگر فرصت بدهیم. ما به انها گفتیم اگر می توانید در این خصوص سعی و تلاشی کنید. به نظرم صالحی مرد خوبی استولیعهد: ما باید از آن استفاده کنیم.

آمریکا: گزارش درباره وزرات اطلاعات ایران بی پایه بود

یکی از مقام‌های رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده می‌گوید گزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یکی از مقام‌های رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده می‌گوید گزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ سایت «پروپابلیکا» می‌نویسد که ‌این ادعای بی‌پایه در تحقیق یاد شده که وزارت اطلاعات ایران ۳۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد، مورد استناد بسیاری از رسانه‌ها از جمله شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها قرار گرفت.گزارش فوق که از جانب یکی از دوایر زیرمجموعه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تهیه شده است نخست روی یک سایت دولتی غیرعمومی منتشر شد و چندی بعد در اوایل ماه جاری میلادی به بیرون درز کرد و در دسترس عموم قرار گرفت.حال با پیدا شدن ایرادهای جدی در مورد سندیت این پژوهش، گزارش منتشر شده از دسترس خارج شده است.دیوید آزبورن، مدیر بخش پژوهش فدرال، در ای‌میلی تأکید می‌کند: «این گزارش بعد از آن از دسترس خارج شد که کارکنان این بخش به قسمتی از متن برخوردند که نیازمند اصلاح بوده، اما گویا در بررسی‌های اولیه فراموش شده بود.»وی در ادامه از عزم گروه برای بازنشر این سند خبر می‌دهد: «به محض این که گزارش مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، مجددا منتشر خواهد شد.»آزبورن به طور دقیق مشخص نکرد که قسمت مورد نظر برای اصلاح کجای گزارش بوده است. 
 

 گفت‌وگوی فارس با میانجی آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه

خبرگزاری فارس: مبادله گروگان‌ها مانند فیلم‌های اکشن بود/ مشابه دیپلماسی ایرانی را در جایی ندیده‌ام 

«عزت شاهین» هماهنگ کننده روابط دیپلماتیک و بین‌الملل انجمن غیر دولتی (EHH) ترکیه که فعالیت‌ خود را بر کمک به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و انسانی نظیر جنگ، زلزله، سیل و قحطی در تمام دنیا متمرکز کرده است، با حضور در خبرگزاری فارس، به بیان نحوه آزادی 48 گروگان ایرانی در سوریه پرداخت که 14 مرداد ماه سال جاری توسط تروریست‌های مسلح مخالف دولت دمشق ربوده شدند.این گروه از زائران ایرانی قبل از عزیمت به فرودگاه، قصد داشتند تا برای زیارت خداحافظی راهی مرقد مطهر حضرت زینب (س) در حومه شهر دمشق شوند که در جاده فرودگاه ربوده شدند.وی با اشاره به متداول شدن جنگ‌های شهری طی سده اخیر در دنیا گفت: در گذشته جنگ بین 2 ارتش و در فضایی خارج از شهرها انجام می‌گرفت، اما الان جنگ وارد شهرها شده که در این بین بسیاری از شهرنشینان و غیر نظامیان کشته می‌شوند. در این حالت بین جنگجو و غیرنظامی هیچ فرقی وجود ندارد و هر یک، طرف دیگر را کاملاً دشمن می‌داند، در صورتی که بین جنگجویان، افراد غیر نظامی زیادی هستند.شاهین به مسئله سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: ممکن است دولت سوریه سیاست‌هایی داشته باشد که برخی جریانات و گروه‌ها از آن خوششان نیاید، اما این بدان معنا نیست که همه یکجور فکر می‌کنند.وی افزود: در این بین افراد بیگناهی حتی از کشورهای دیگر درگیر این ماجرا می‌شوند که زائران ایرانی یکی از آن نمونه‌ها است.شاهین با بیان اینکه بلافاصله پس از شنیدن خبر گروگانگیری زائران ایرانی دنبال این بودیم که کجا و توسط چه کسانی ربوده شدند، یادآور شد: در زمان کوتاهی به نتیجه رسیدیم و بلافاصله کار خود را آغاز کردیم. به عنوان یک میانجی بین سوریه، ایران و گروگانگیران فعالیت می‌کردیم و سفرهای متعددی طی 5 ماه گذشته به تهران، دمشق و استانبول داشتم.

شبیه دیپلماسی ایرانی را جایی ندیده‌ام

میانجی آزادی گروگان‌های ایرانی گفت: زمانی که برای اولین بار این زائران را دیدم، با حالت خاصی پرسیدند که چه زمانی آزاد می‌شویم؟ ما برای زیارت 2 روزه آمده بودیم، اما 5 ماه اینجا گرفتار شدیم. در این مدت که با ایرانی‌ها بودیم می‌دانستیم که چقدر نیاز بود که این کار انجام شود زیرا خود من مدتی در زندان‌های اسرائیل اسیر بودم و شرایط سخت آنها را درک می‌کردم.

وی در خصوص فعالیت خود برای آزادی گروگانها اظهار داشت: ما به عنوان میانجی با گروگانگیران صحبت می‌کردیم و برادران ایرانی هم با مقامات سوریه صحبت می‌کردند. درخواست‌های گروگانگیران بسیار وسیع و زیاد بود، اما با دیپلماسی قوی ایرانی توانستیم به توافق دست یابیم که من شبیه این دیپلماسی را در دنیا ندیده‌ام. این دیپلماسی قوی توانست به نتیجه برسد و 48 گروگان، سالم به آغوش خانواده خود بازگشتند.

شاهین با اشاره به همکاری دولت سوریه در این خصوص افزود: اگر چه برای آنها پذیرش برخی خواسته‌ها سخت بود، اما نتیجه گرفتیم و متوجه شدیم که دیپلماسی انسانی می‌تواند به خوبی پیش برود.وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سختی‌های این کار اظهار داشت: برای ما به عنوان «EHH» سختی‌های زیادی داشت، چرا که معارضه سوریه به ما به چشم طرفدار ایران نگاه می‌کرد و در ایران هم به ما به عنوان طرفدار معارضه سوری نگاه می‌کردند، اما با توجه به اطمینان یافتن طرفین، موفق شویم و در حالی که منطقه زیر آتش توپخانه بود وارد منطقه «دوما» شدیم و کار را به نتیجه رساندیم.

مبادله گروگان‌ها مانند فیلم‌های اکشن انجام شد

این میانجی آزادی گروگان‌ها ادامه داد: در روزهای آخر دولت قطر هم وارد میدان شد و کمک زیادی در اجرای توافق کرد.شاهین با بیان اینکه روز آخر و مبادله گروگان‌ها مانند صحنه‌های یک فیلم اکشن بود، اظهار داشت: اعضای هیئت‌ EHH که به سوریه رفتند، به 2 گروه 4 نفره تقسیم شدند، گروه اول برای تحویل گرفتن ایرانیان در دوما و گروه دوم وارد دمشق شد تا بر آزادی زندانیان نظارت کنند.وی افزود: من مسئول آزادسازی ایرانیان بودم، وقتی به آخرین منطقه پستی ارتش رسیدیم، گفتند خودتان بروید! بین ارتش سوریه و معارضه، منطقه درگیری بود که باید از آن می‌گذشتیم. منطقه غیر طبیعی بود، ماشین‌های سوخته، آثار بمب‌های فرود آمده و ساختمان‌های تخریب شده، منطقه را مانند فیلم‌های اکشن کرده بودند.

میانجی آزادی گروگان‌های ایرانی ادامه داد: زمانیکه به گروه‌های مسلح رسیدیم، آنها منتظرمان بودند و ما را از ماشین‌ها پیاده کرده و با ماشین‌های خودشان ما را به مکان گروگان‌ها بردند. تمام لباس‌های ما را در آوردند و لباس‌های جدیدی به ما دادند.

شاهین با بیان اینکه هیئت آزادسازی را به خانه «عبدالناصر» فرمانده گروگانگیران و پس از آن به خانه‌ای دیگر بردند، گفت: زمانیکه وارد خانه محل نگهداری گروگان‌ها شدم، آنها در حال نماز خواندن بودند. پس از نماز شروع کردم با زبان عربی با آنها حرف زدن و یکی از آنها ترجمه می‌کرد. به آنها گفتم از کجا و برای چه آمده‌ام و قصد من آزادی آنهاست. اولین سؤال آنها این بود: «کی از اینجا خارج می‌شویم؟»

شاهین به شرایط سخت پیش آمده در مسیر تبادل اشاره کرد و گفت: به آنها نگفتم امروز آزاد می‌شوند، زیرا در حالیکه دولت سوریه قول داده بود بمباران این منطقه را متوقف کند، اما این کار را نکرد و بمباران ادامه داشت و سخت بود که سلامت خود را حفظ کنیم و به همین دلیل به آنها گفتم به زودی!.

وی ادامه داد: زمانیکه به آخرین نقطه‌ای که تحت کنترل معارضه بود رسیدیم، یکی از همکاران من رانندگی اتوبوس را به عهده گرفت تا به محل تحت کنترل ارتش رسیدیم. در میانه مسیر بودیم که به ما تیراندازی شد، اما نمی‌دانستیم که از چه سمتی است و من تنها به افراد نگاه می‌کردم که سر کدامشان گلوله خورده و می‌افتد.

میانجی آزادی گروگان‌ها گفت: زمانی که به منطقه تحت کنترل ارتش رسیدیم، مانند فیلم‌های اکشن به سرعت منتقلمان کردند که این موضوع برایم جالب بود، زیرا زمانیکه زیر آتش گلوله‌ بودیم اینچنین هیجانی نداشتیم، اما در این مکان که تا حدی امن بود، آنها بسیار هیجان زده بودند. فکر می‌کنم این آرامشی بود که خدا در دل‌های ما قرار داده بود تا اعضا را سالم به خانواده‌هایشان برسانیم.

سخت‌ترین و شیرین‌ترین لحظات

شاهین شیرین‌ترین لحظات خود را در سه مورد عنوان کرد که اولین آنها مربوط به آزادی اسرای معارض سوری، دیگری مربوط به دیدارش با ایرانیان و در آغوش گرفتن آنها و سومی را لحظه آزادی ایرانیان و هنگام سوار شدن بر مینی بوس‌ها دانست و افزود: من مدتی را در زندان‌های اسرائیل بودم و رنج اسارت را خوب درک می‌کنم.وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن این کار در زمانی که جنگ ادامه دارد، کار بسیار دشواری بود، از همه کسانی که در انجام این کار همراهی و تلاش کردند از جمله دولت سوریه، ایران، ترکیه و قطر تشکر کرد.

مبادله گروگان‌ها مانند فیلم‌های اکشن بود/ مشابه دیپلماسی ایرانی را در جایی ندیده‌ام

خبرگزاری فارس: میانجی آزادی گروگان‌های ایرانی، درخواست‌های گروگانگیران برای آزادی آنها را بسیار وسیع برشمرد و گفت: دیپلماسی قوی ایران منجر به آزای هر چه سریعتر اتباعش شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد