سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان

نتایج یک پژوهش نشان داد:
افزایش گردان‌تنان رودخانه بهمن‌شیر بر اثر آلودگی نیترات
علمی و آموزشی 13:24:25 1391/11/05

9111-2476-5 کد خبر

نتایج یک پژوهش نشان داده است که آلودگی نیترات و فسفات رودخانه بهمن‌شیر باعث افزایش تراکم گردان‌تنان این حوزه زیستی شده است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دراین پژوهش که در نخستین کنفرانس علوم و فنون دریایی خرمشهر ارائه شده، تراکم گردان‌تنان در چند ایستگاه در بستر رودخانه بهمن‌شیر از سرچشمه تا حوزه آبریز دریا بررسی شده است.

زهره آراء - پژوهشگر این طرح - درباره‌ی گردان‌تنان و ضرورت مطالعه درباره‌ی آنان گفت: گردان‌تنان میکروزئوپلانگتون‌هایی هستند که 100 تا 200 میکرو‌متر طول دارند و در تغذیه لارو ماهی اهمیت بسزایی دارند.

به گفته‌ وی، این موجودات نشانگر زیستی مستقیم آلودگی آب‌ها به نیترات و فسفات هستند و افزایش بی‌رویه‌ آن‌ها باعث به هم خوردن چرخه‌ی حیات حوزه زیستی می‌شود.

آرا با اشاره این‌که افزایش گردان‌تنان اثرات زیست‌محیطی ندارد، خاطر نشان کرد: تراکم این موجودات تنها برای سنجش میزان آلودگی رودخانه بررسی شده‌است که نتایج بررسی‌ها همبستگی مستقیم میان تراکم این موجودات و میزان آلودگی آب را نشان داده است.

به گفته این پژوهشگر میزان آلودگی آب رودخانه بهمن‌شیر در دو نقطه از این رودخانه که فاضلاب شهری به آن ریخته می‌شده، به صورت قابل ملاحظه‌ای بالا بوده‌است.

وی در پایان توضیح داد: میزان این موجودات در زنجیره آبی نباید بهم بخورد، چرا که در طولانی‌مدت چرخه‌ی حیات رودخانه را بهم خواهد زد، در واقع افزایش نیترات آب باعث رشد سیتوپلانگتون‌ها می‌شود که غذای برخی از گونه‌های این موجودات مقاوم به آلودگی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد