سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

بی رغبتی برای زندگی در خوزستان / گرد و غبار و انتقال آب کارون ؛ مهمترین دغدغه های مردم خوزستان

شوشان: عدم اقدام لازم در زمینه بیابان زدایی، قطع درختان جنگل، تخریب تالابها و انتقال آب از جمله عوامل اصلی پدیدآورنده معضل گرد و غبار هستند که این معضل با جنگل کاری و مالچ پاشی برطرف می شود.

پیوند ناگسستنی رودخانه کارون با آداب و رسوم و شادابی خوزستانیها باعث شده مردم خوزستان این روزها با حساسیت خاصی تبلیغات مربوط به فروش اوراق مشارکت شرکت آب منطقه ای اصفهان در صدا و سیما را دنبال کنند و حسرت آنها وقتی بیشتر می شود در انتهای این آگهی بازرگانی با ترغیب مردم به خرید اوراق مشارکت، هدف از این کار را احیای زاینده رود عنوان می کند.

پدیده مخرب گرد و غبار چندین سال است که هوای شهرهای استان خوزستان را تحت تاثیر خود قرار داده و در اغلب روزها، زندگی عادی مردم خوزستان را فلج کرده ولی با وجود امکان حل مشکل آن با برخی شیوه های معمولی مثل بیابان زدایی و مالچ پاشی، هنوز این مشکل عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

تنها در پنج روز هفته جاری، مردم خوزستان چهار روز آن را در گرد و غبار سپری کردند و مدارس در شهرهای خوزستان حداقل در دو نوبت تعطیل شد که ادامه این روند باعث فلج شدن فعالیتهای مختلف در استان و افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

در یکسال اخیر صف کارمندان و معلمانی که برای فرار از پدیده گرد و غبار و عواقب مخرب آن بر سلامت و روح خود تقاضای انتقال به استانهای خوش آب و هوای کشور را دارند، روز به روز در حال طولانی تر شدن است هر چند با وضع برخی قوانین جلو این کار یعنی مهاجرت کارکنان دولت از خوزستان تا حدودی گرفته می شود ولی بی شک بی رغبتی برای زندگی در خوزستان اثرات منفی خود را می گذارد به همین دلیل مردم انتظار دارند دولت برای حل مشکل پدیده گرد و غبار با وضع قوانین، اختصاص اعتبار و رایزنی جدی تر با کشور عراق، بتواند این پدیده را مهار کند و هوای سالم را به مردم خوزستان و البته سایر استانهای درگیر در این پدیده هدیه کند.  

در شرایط فعلی ۶۰ درصد منشاء گرد و غبار موجود در ایران از کشور عراق، ۱۵ درصد از کشور عربستان و سایر آنها از کشورهایی همانند اردن و سوریه و حتی در مواردی از شمال آفریقاست که حدود یک سال قبل مجلس با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها دولت را موظف کرد کار مالچ پاشی در سطح یک میلیون هکتار زمین در عراق را آغاز کند ولی این کار هنوز صورت نگرفته است.

حتی در همان مدت سازمان جنگلها اعلام کرد که هم اکنون چشمه های خاکی موجود در کشور عراق که عامل اصلی گرد و غبار هستند از طریق ماهواره توسط کارشناسان ایرانی شناسایی شده اند و با حضور وزیر محیط زیست عراق در تهران موافقت شد که ایران با حضور در عراق این چشمه های خاکی را با مالچ پاشی مهار کند و کشو عراق هم متعهد شد از تمام توان مالی خود برای حمایت از این طرح استفاده کند. در این زمینه عراق متعهد به اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار بیابانهای خود شده است.

" وی افزود: پدیده گرد و غبار، کشاورزی استان خوزستان را در معرض نابودی قرار داده، بهداشت عمومی را به شدت تهدید می کند و مراجع مسئول پاسخ قانع کننده ای نمی دهند"

در همین خصوص حتی برای آغاز کار در عراق، ۶۰ نفر از کارشناسان کشور عراق در این زمینه در استان خوزستان حاضر شدند و آموزشهای لازم برای آغاز کار مالچ پاشی در کشور عراق را از سوی کارشناسان خوزستانی فرا گرفتند.

در همین خصوص نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: ‌مهمترین معضل استان خوزستان پدیده گرد و غبار است که آسیبهای فراوانی را به بخشهای مختلف اقتصادی مردم وارد کرده است.

سید محمد سادات ابرهیمی افزود: دولت برای حل مشکل گرد و غبار استان خوزستان مصوبه داشته و وزارت کشور مامور شد تا برای حل این مسئله هماهنگیهای لازم را بین وزارتخانه های نفت، امور خارجه و جهاد کشاورزی به وجود آورد اما بعد از گذشت ماه ها هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.

وی افزود: پدیده گرد و غبار، کشاورزی استان خوزستان را در معرض نابودی قرار داده، بهداشت عمومی را به شدت تهدید می کند و مراجع مسئول پاسخ قانع کننده ای نمی دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: عدم اقدام لازم در زمینه بیابان زدایی، قطع درختان جنگل، تخریب تالابها و انتقال آب از جمله عوامل اصلی پدیدآورنده معضل گرد و غبار هستند که این معضل با جنگلکاری و مالچ پاشی برطرف می شود.

انتقال آب کارون و نگرانی مردم خوزستان

انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون به اصفهان و سایر استانهای کشور نیز یکی دیگر از دغدغه های این روزهای مردم خوزستان است که این کار علاوه بر اینکه پدیده گرد و غبار را تشدید می کند باعث نابودی رودخانه ای می شود که از آن به عنوان رگ حیات و زندگی در خوزستان یاد می شود.

پیوند ناگسستنی رودخانه کارون با آداب و رسوم و شادابی خوزستانیها باعث شده مردم خوزستان این روزها با حساسیت خاصی تبلیغات مربوط به فروش اوراق مشارکت شرکت آب منطقه ای اصفهان در صدا و سیما را دنبال کنند و حسرت آنها وقتی بیشتر می شود در انتهای این آگهی بازرگانی با ترغیب مردم به خرید اوراق مشارکت، هدف از این کار را احیای زاینده رود عنوان می کند.

به هر حال نابودی یک رودخانه و زنده کردن رودخانه ای دیگر در کشور با هیچ قانون و منطقی سازگار نیست به همین دلیل مردم انتظار دارند رئیس جمهور در سفر چهارم به خوزستان، برای همیشه پرونده این طرح جنجالی را بایگانی کند به خصوص اینکه این بار برخلاف همیشه انتقال آب نه برای مصارف آشامیدنی که برای مصارف کشاورزی و ... است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: انتقال آب کارون به سایر استانها به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد.

" رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: انتقال آب کارون به سایر استانها به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد"

کارون در حال خشک شدن

 ناصر سودانی عنوان کرد: برخی کارهایی که دولت در خوزستان انجام می دهد جسورانه است و صدای اعتراض مردم این استان را در می آورد.

وی با اشاره به اینکه جریان یافتن رودخانه ای در هر جایی ناشی از اراده و مشیت الهی است، افزود: یکی از این کارها که باعث اعتراض مردم شده انتقال آب کارون به سایر استانها با هدف مصارف کشاروزی است که به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و بی شک غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: رودخانه کارون که عامل اصلی ادامه حیات و زندگی در استان خوزستان است در مدت اخیر آنقدر ضعیف و خشک شده که ستون فقرات آن معلوم است ولی در این بین چه دستهای پنهانی وجود دارد که مجوز انتقال آب کارون را صادر می کند برای نمایندگان جای سئوال دارد.

  عضو کمیسیون انرژی مجلس از رئیس جمهور خواست که صدای اعتراض مردم خوزستان را بشنود و مانع از انتقال آب کارون به سایر استانها شود زیرا در شرایط فعلی استان خوزستان بیش از هر مکان و زمانی به آب کارون نیاز دارد.   بیکاری در خوزستان و آینده مبهم جوانان   بیکاری در استانی که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای کشور را تامین می کند نیز یکی دیگر از نگرانی های مردم خوزستان است که انتظار می رود رئیس جمهور در سفر خود راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت برای خوزستان تصویب کند.

هم اکنون برخلاف وعده مسئولان که نشان از ایجاد فرصتهای بی شمار اشتغال در خوزستان، بیکاری اغلب خانواده های خوزستانی را آزار می دهد و این موضوع به معضلی جدی برای جوانان تبدیل شده است.

  در گوشه ای از این معضل بیکاری، نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان گفت: نرخ بالای بیکاری در بندرماهشهر و شهرهای اطراف با وجود منطقه ویژه پتروشیمی و صنایع جانبی بالای آن یک معادله غیر منطقی است.

خلیل حیات مقدم خواستار توجه و اهتمام نظر بیشتر دولت به شهرهای محروم استان خوزستان شد و گفت: نرخ بیکاری در ماهشهر که بزرگترین صنایع پتروشیمی را دارد، اسفبار است.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری در بندر ماهشهر به ۲۳.۵ درصد رسیده و این آمار بیکاری برای یک بندر صنعتی کشور و قطب پتروشیمی غیرقابل قبول است.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان افزود: در کارخانه های پتروشیمی بسیاری از افراد بومی در حال تعدیل و اخراج شدن هستند که این امر مشکل بیکاری منطقه ماهشهر را دوچندان خواهد کرد.

چهره مخروبه اغلب شهرهای خوزستان به علت حضور در کانون اصلی جنگ نیز یکی از مشکلات استان به شمار می رود که نشان می دهد مقوله بازسازی مناطق جنگی یک تجربه شکست خورده است.

ناصر سودانی عنوان کرد: برخی کارهایی که دولت در خوزستان انجام می دهد جسورانه است و صدای اعتراض مردم این استان را در می آورد"

بر همین اساس مردم انتظار دارند رئیس جمهور در این سفر اعتباراتی را خاص اصلاح و نوسازی مناطقی که از جنگ لطمه خورده ولی هنوز بازسازی نشده اند اختصاص دهد ضمن اینکه اصلاح و زیباسازی چهره شهرهای خوزستان نیز به اعتباری از سوی دولت نیاز دارد  و شهرداری ها به تنهایی قادر به حل مشکل نیستند.

پیگیری پروژه های نیمه تمام مصوب شده در سفرهای قبلی هیئت دولت به خوزستان نیز از موادری است که انتظار می رود رئیس جمهور فکری برای آغاز به کار آنها کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد