سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل سیاسی

اصرار واشنگتن بر سیاست های تقابل جویانه خود در عرصه بین المللی و نادیده گرفتن منافع روسیه، احتمال وقوع یک مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور را افزایش داده است. تغییرات آتی در عرصه سیاست داخلی در پی روی کار آمدن پوتین احتمالاً این روند را تقویت خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
با وجود هشدارهایی که از سوی تحلیلگران در مورد امکان وقوع یک مسابقه تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا مطرح می شود، گویا واشنگتن اعتقادی به همکاری جدی با روسیه در مورد طرح سپر دفاع موشکی اروپا ندارد. این دیدگاه، هم اکنون نگرش غالب در میان دولتمردان روس را تشکیل می دهد.

به گزارش «تابناک»، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته در دومای دولتی این کشور هشدار داد ناکامی غرب در همکاری با روسیه در مورد طرح سپر دفاع موشکی، به روابط موجود میان روسیه و آمریکا – که از 2 سال پیش سیاست «ازسرگیری» را در پیش گرفتند – آسیب خواهد زد.

در همین رابطه، خبرگزاری «راشا تودی» به نقل از لاوروف نوشت: «مسائلی در روابط روسیه- آمریکا وجود دارد. من در مورد برنامه های ایالات متحده برای گسترش دفاع موشکی در سرتاسر جهان صحبت می کنم... در نظر گرفته شدن نگرانی ها ما از سوی آمریکا، شاهدی بر ازسرگیری روابط خواهد بود».

لاوروف همچنین متذکر شد که حتی اگر واشنگتن قصد همکاری ندارد، باید تضمین بدهد که سیستم دفاع موشکی علیه روسیه جهت گیری نشده است.

وی ادامه داد: «اگر شرکای ما همچنان منافع مشروع ما (در مورد سپر دفاع موشکی) را نادیده بگیرند، روسیه مجبور خواهد شد تدابیری را در عرصه امنیتی اتخاذ کند که متناسب با اقدامات ایالات متحده و ناتو باشد».

از زمان آغاز بحث استقرار سپر دفاع موشکی توسط آمریکا در کشورهای اروپای شرقی و ترکیه، روسیه مخالفت جدی خود را با این اقدام اعلام کرده و آن را تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی خود دانسته است. در حقیقت، طی چند سال گذشته این امر به مهمترین زمینه اختلاف روسیه و غرب تبدیل شده است.

البته ایالات متحده بارها سعی کرده موافقت روسیه را با این اقدام جلب کند، اما روس ها خواهان تضمینی عملی و عینی از سوی آمریکا هستند. در آخرین مورد، ایالات متحده دو روز پیش اعلام کرد اطلاعات مربوط به موشک های به کار رفته در سپر دفاعی اروپا را در اختیار روسیه خواهد گذاشت تا بدین وسیله از نگرانی این کشور بکاهد. با این حال، تحلیلگران روس بر این باورند که این اقدام تنها برای فریب روسیه و خرید زمان انجام می شود تا در فرصتی مناسب، سپر دفاع موشکی به طور کامل در اطراف روسیه مستقر شود.

با وجود تمام تلاش های غرب، آن ها نتوانستند طی چهار سال گذشته و در دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف به توافقی پایدار دست یابند و اینک با روی کار آمدن پوتین، عدم توافقات در حوزه های مختلف بیش از پیش خواهد شد.

در همین رابطه، گمانه زنی ها در داخل روسیه حاکی از آن است که وزیر دفاع آینده این کشور، «دیمیتری راگوزین»، نماینده سابق این کشور در ناتو خواهد بود. مواضع راگوزین در مخالفت با طرح سپر دفاع موشکی شهره است و در صورتی که این انتصاب اتفاق بیفتد، مسیر تقابلی روسیه و آمریکا حتی جدی تر از قبل ادامه پیدا خواهد کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد