سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر سیاسی

خباز همچنین نسبت به این حرف رئیس جمهور که "طراح سئوال با زدن شاسی فوق لیسانس گرفته است" انتقاد کرد و گفت: طراح سئوال آقای دکتر مطهری هستند که مدرک دکترا دارند این چه حرفی است که رئیس جمهور می زند؟ همچنین چند تن دیگر از نمایندگان نسبت به ادبیات به کار گرفته از سوی رئیس جمهور انتقاد کردند که لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکرات به نوعی نشان داد که اظهارات رئیس جمهور مناسب نبوده و البته مجلس هم نیاز به تایید کسی ندارد محل قانونگذاری است و باید کارش را انجام دهد.

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور از انتقاد طراحان سوال خبر داد و گفت: ‌ادبیات رئیس جمهور ادبیاتی اهانت آمیز بود که از رئیس مجلس تا نمایندگان و مردم و شهرداری را شامل شد و همان طور که پیش بینی می کردیم پاسخ منطقی از رئیس جمهور دریافت نکردیم.

به گزارش «فردا» مصطفی رضا حسینی با اشاره به نوع ادبیات رئیس جمهور در پاسخ به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: همان طور که از قبل می دانستیم رئیس جمهور خود را برای پاسخ قانع کننده به مجلس آماده نکرده بود و به نوعی از جواب دادن به سوالات طفره رفت.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به سفسطه پرداخت و نشان داد سوالاتی که در طرح مطرح کرده‌ایم به نوعی واقعیت دارد. ادبیاتی که رئیس جمهور به کار برد اهانت به مجلس، رئیس مجلس، نمایندگان و حتی به نوعی حمله به شهرداری بود.

این طراح سئوال از رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ادبیات به کار شده توسط رئیس جمهور در سراسر زمان سخنرانی توهین آمیز بود.

خباز: مگر مجلس جای شوخی است

محمدرضا خباز نماینده کاشمر در تذکری، پاسخ​های رئیس جمهور به سوالات نمایندگان را غیر مستدل خواند و گفت: ایشان از برخی سوالات گذشت و برخی را که به زعم خودش مهم‌تر بود، را بیشتر عنوان کرد. او مثلا گفت: «من از کجا بدانم این پول​‌ها کجا خرج شده؟»! طبق قانون اساسی ایشان مسئول دخل و خرج کشور است. این چه حرفی است که می‌گویند «من چمی دانم این پول​‌ها کجا خرج شده است؟» اگر رئیس​جمهور نداند، از چه کسی باید بپرسیم؟ منظورشان چه بود که گفتند من باید از شما بپرسم این پول​‌ها کجا خرج شده است؟

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ بار رئیس​جمهور از لفظ «شوخی» استفاده کرده، خطاب به لاریجانی افزود: او حق ندارد به مجلس توهین کند! مگر مجلس جای شوخی است! ما امیدمان به شما بود که جلوی حرف‌های او را بگیرید. نا‌امیدمان کردید. بعید بود که دومین شخص کشور از چنین لفظ‌هایی استفاده کند و به نمایندگان مردم توهین کند. هیات رئیسه باید طی بیانیه​ای از حقوق نمایندگان دفاع کند. ایشان نمایندگان را در پایا سخنانشان با الفاظی خطاب کردند که درشان این تریبون نیست آن را تکرار کنم و بگویم ایشان با چه الفاظی از نمایندگان نمره ۲۰ می‌خواستند. {گفتنی است رئیس​جمهور در پایان سخنانش به نمایندگان گفت که اگر نمره‌ای کمتر از ۲۰ به او بدهند، بی‌انصافی و نامردی است}

خباز در ادامه سخنانش در اعتراض به اینکه چرا رئیس جمهور به مدرک تحصیلی نمایندگان اهانت کرده و گفته که با شاسی مدرک گرفته​اند، گفت: این سوال را آقای مطهری پیگیری می‌کردند که مدرک دکترا دارند و این برای همه مسجل است. این چه اهانتی بود که به ایشان شد؟
لاریجانی در پاسخ به وی گفت: مجلس احتیاجی ندارد که کسی زیر بغلش را بگیرد! احتیاجی هم به تعریف از کسی ندارم و چنین مجلسی را هم نمی‌خواهیم. یک عمل دموکراتیک خوب انجام شد. ممکن است ما برخی نظرات ایشان را نپسندیم. من هم برخی الفاظ را نپسندیدم و اینجا جای شوخی نیست، جای بحث جدی است. ولی ما با محتوا کار داریم که این کار برای اول بار در کشور انجام شد.

رئیس مجلس به بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور نیز انتقاد کرد و گفت: اینکه گفتند با شاستی کسی مدرک گرفته، حرف درستی نبود و جایگاه این حرف‌ها در مجلس نیست. او برای آرام کردن نمایندگان معترض گفت: شما سوالی کردید و رئیس جمهور هم پاسخ دادند. به محتوای کار نگاه کنید و از حواشی بگذرید.

گلایه نمایندگان از رییس مجلس

نماینده مردم ارومیه گفت: رئیس جمهور مطالبی را گفتند و توهینی به مجلس شد و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می داد تا سؤال کنندگان از رئیس جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت‌های رئیس جمهور هم مطرح می‌کردند. رئیس جمهور مطالبی را گفتند و توهینی به مجلس شد و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.

قاضی پور با استناد به اصول ۸۸، ۸۹ و ۸۵ قانون اساسی گفت: سؤال و جواب به نفع نظام است و ما باید صحبتها را در داخل خانه ملت انجام دهیم و کارهای خوب را تشویق کنیم و کارهای بد را هم منع کنیم.

قاضی‌پور گفت: مواردی را که رئیس جمهور مطرح کردند باید پاسخش داده می‌شد.


نماینده مردم ارومیه اظهار داشت: رئیس جمهور با متانت و زیرکی خاص خودش گفت که ما در مجلس اعمال نفوذ کردیم و طرحها را به نفع خودمان به تصویب رساندیم.

قاضی پور خاطرنشان کرد: نمایندگان مردمی مجلس، دنبال طرح‌های شخصی نیستند و به دنبال حل مشکلات‌اند.

وی اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می‌داد تا ما پاسخ‌های رئیس جمهور را بدهیم.

نماینده حامی دولت: ما هم از پاسخ​های رئیس​جمهور قانع نشدیم

اظهارات رئیس​جمهور حتی نمایندگان حامی دولت را هم قانع نکرد.

خروج رئیس​جمهور از مجلس توام با تذکرات پیاپی نمایندگان بود. عموما طراحان سوال تذکر می​دادند اما برخی نمایندگن حامی دولت هم در میان آنها بودند. از جمله علی اصغر زارعی نماینده تهران که در تذکری گفت: ما هم همه پاسخ​های رئیس جمهور را نمی پسندیم. اما وقتی مطابق آیین نامه بعد از یکسال این سوال انجام شده است، دیگر نباید این مباحث ادامه یابد.

او از رئیس​مجلس خواست تا در اداره مجلس اجازه ادامه تذکرات را ندهد. رئیس مجلس هم چندین بار درخواست کفایت تذکرات را مطرح کرد اما نمایندگانی که پاسخ​های رئیس​جمهور را اهانت آمیز می دانستند، حاضر به سکوت نبودند. بیش از 10 تذکر به سخنان احمدی​نژاد مطرح شد و همچنان نیز ادامه دارد.

محجوب: رئیس جمهوربایددرموضوع سئوال صحبت میکرد

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنده به نحوه اداره جلسه سؤال از رئیس جمهور اعتراض دارم.

وی با بیان اینکه اعتراض بنده با استناد به اصل ۸۸ است، گفت: رئیس جمهور باید در موضوع صحبت کند و از وظایفش باید سؤال می‌شد که همه سؤالات هم در مورد وظایف رئیس جمهور بود ولی آقای رئیس جمهور گفت که در مورد وظایفش از وی سؤال نشد.

محجوب ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، وظایف رئیس جمهور در مقابل ملت مشخص است و بر اساس این وظایف، هرگونه سؤالی را می‌شود از رئیس جمهور پرسید.

لاریجانی در پاسخ به تذکر محجوب گفت: اگر سؤالات در حوزه وظایف نبود، ما اصلا نمی‌پذیرفتیم.

وی افزود: در هیئت رئیسه، موضوع سؤال، یک مسئول دارد که آن را بررسی کرد و سؤالات را بر حوزه وظایف دانست.

کواکبیان: چطور احمدی‌نژاد ۱۱ روز خانه نشین نبود ولی وزرا التماس می‌​کردند برگردد؟

یکی دیگر از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس، چهارمین تذکر امروز به اظهارات رئیس​مجلس را مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم در تذکر دیگری اظهار داشت: نجابت و کرامت رئیس مجلس امروز بیش از حد بود. رئیس جمهور به هیچ یک از سوالات نمایندگان پاسخ جدی و منطقی و معقول نداد. به همه سوال کنندگان هم توهین کرد. من رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و استاد دانشگاهم. چطور می‌گویند ما با شاسی مدرک گرفتیم؟ این اهانت بود. چرا گفتند ما چرا از ایشان سوال کردیم؟

وی افزود: گاهی یک نفر در گزینش وزارتخانه​های دولت همین آقا به خاطر عبور از یک ستاد انتخاباتی، رد می‌​شوند. آن وقت ایشان دم از دفاع از جوانان می‌زند! چطور می‌گوید که ۱۱ روز خانه نشین نبوده. پس چرا وزرایش آنقدر التماس کردند که برگردد؟ ایشان می‌گوید متکی با اجازه او ماموریت نرفته، پس چرا رفته است؟ مگر می‌​شو که وزیر امور خارجه بدون هماهنگی با رئیس​جمهور به ماموریت خارجی برود؟

کواکبیان که به شدت از لحن کلام رئیس​جمهور ناراضی بود و با فریاد تذکر خود را بیان می‌​کرد، ادامه داد: اینکه ایشان به مجلس تشریف آوردند، یک الزام قانونی بود. رئیس جمهور نمی‌توانست به مجلس نیاید و واجب الحضور بود. از این رو بی​خود و بی​جهت منت بر سر نمایندگان نگذارد.

او به نقل از امام خمینی (ره) در ماجرای بنی​صدر گفت: «شمایی که قانون را قبول ندارید، قانون شما را قبول ندارد.»

لاریجانی با بیان اینکه تذکرات به اظهار نظر تبدیل شده است، از نمایندگان خواست تا به تذکراتشان ادامه ندهند و همین مطالب بیان شده کفایت می‌کند.

اما نمایندگان همچنان به بیان تذکرات خود پافشاری می‌کردند.

مصباحی مقدم: مجلس بیانیه دهد

یکی از طراحان سئوال از رئیس جمهور در واکنش به پاسخ‌های احمدی‌نژاد به سئوالات نمایندگان گفت: رئیس مجلس باید دستور دهد تا کار حقوقی دقیقی روی سئوالات نمایندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور صورت گرفته و بیانیه‌ای از طرف مجلس در این خصوص منتشر شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: طبق اصل ۸۸ رئیس جمهور یا وزیر موظف‌اند برای پاسخ به سئوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سئوالات پاسخ دهند.
رئیس کمیسیون طرح ویژه تحول اقتصادی افزود: رئیس جمهور در جلسه امروز به سئوالات پاسخ نداده و برخلاف آیین نامه طرح سئوال کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: زمانی که رئیس جمهور قصد طرح سئوالات را داشتند بنده خطاب به رئیس جمهور گفتم اگر در موضوع است صحبت کنید.

در ادامه مصباحی مقدم تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنانش سئوالات نمایندگان را تحریف کرد.

وی افزود: رئیس جمهور گفت: در اجرای قانون هدفمند کردن همه نمایندگان ایشان را تایید کردند در صورتی که ما اصل اجرای قانون را تایید کردیم نه نپرداختن سهم تولید و صنعت توسط دولت.

وی با اشاره به پاسخ رئیس جمهور به سئوال نمایندگان در خصوص عفاف و حجاب گفت: ما به عملکرد ایشان در اجرای قانون عفاف و حجاب انتقاد داشتیم اما رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال حرمت‌های الهی را آنقدر سبک شمارد که به گناه مردم در پس پرده‌ها آن را تشبیه کرد.

مصباحی مقدم با اشاره به پاسخ رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی گفت: در مورد سئوال نمایندگان از مکتب انحرافی ایرانی نیز رئیس جمهور به سئوال نمایندگان پاسخ نداده و فقط در مورد ایران صحبت کرده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور در صحبت‌های خود تاکید کردند که دولت تخلفی انجام نداده است این در حالی است که مجلس بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی تخلفات دولت را به قوه قضائیه ارجاع داده است.

یکی از طراحان سئوال از رئیس جمهور اظهار داشت: رئیس جمهور به سئوال نمایندگان در مورد ۱۱ روز خانه نشینی خود نیز پاسخ نداد و گفت: احمدی‌نژاد و استراحت! رئیس جمهور باید نسبت به این عملکرد خود معذرت خواهی می‌کرد.

مصباحی مقدم در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا دستور دهد کار حقوقی دقیقی روی سئوالات نمایندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور صورت گیرد و پس از آن بیانیه‌ای منتشر گردد مبنی بر اینکه آیا پاسخ‌های رئیس جمهور مورد قبول مجلس بوده یا نه

محمد تقی رهبر: اگر مجلس تا امروز حمایتی از احمدی‌نژاد داشت‌‌ همان هم برداشته شد

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد: ادبیات رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوالات مجلس «اهانت‌آمیز» بود.

حجت‌الاسلام محمد‌تقی رهبر در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره ارزیابی‌اش از پاسخ‌های رئیس‌جمهور، گفت: جواب‌های ایشان قانع‌کننده نبود‌ای کاش در غالب شوخی عبارات اهانت‌آمیز به کار نمی‌بردند.

وی با بیان اینکه پاسخ‌گویی در قالب شوخی درشان رئیس‌جمهور نیست افزود: اگر مجلس تا امروز حمایتی از ایشان داشت‌‌ همان هم برداشته شد.

وی افزود: در حالی که آقای مطهری به عنوان سخنگوی سئوال‌کنندگان بسیار منطقی سخن گفتند متاسفانه پاسخ‌های رئیس‌جمهور درخور مجلس نبود.

محمد تقی رهبر که همیشه در مجلس با موضوع عفاف و حجاب و اظهار‌نظر‌هایش در این زمینه شناخته می‌شود درباره پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سئوال نمایندگان در این زمینه گفت ایشان در این زمینه طفره رفتند و از وظیفه‌ای که حاکمیت و دولت در این زمینه دارد شانه خالی کردند.

لاریجانی باید در جلسه سوال از رئیس جمهور از قانون اساسی دفاع می‌کرد

نماینده مردم ساری با تاکید بر اینکه رئیس مجلس باید در مقابل سخنان رئیس جمهور از قانون اساسی دفاع می‌کرد، گفت: جلسه سوال از رئیس جمهور از نظر شکلی موجب تقویت نظام، دولت و مجلس شد.

علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری طی تذکر قانون اساسی که بعد از پایان سخنان رئیس جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مطرح شد، با بیان اینکه موضوع طرح سوال از رئیس جمهور از نظر شکلی باعث تقویت نظام، دولت و مجلس شد گفت: متاسفانه از نظر محتوا مسایلی مطرح شد که اصلاً مورد قبول نبود.

وی افزود: دراصل ۱۲۲ و ۱۲۳ قانون اساسی به صراحت آمده است که رئیس جمهور باید در مقابل ملت، رهبری و مجلس مسئول باشد و در اصل ۱۲۳ هم آمده است که رئیس جمهور در مقابل مصوبات مجلس مسئولیت دارد اگرچه اسم رئیس جمهور با صراحت عنوان نشده است.

یوسف‌نژاد خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: ‌ هنگامی که ‌آقای احمدی‌نژاد عنوان می‌کند که سئوالات مطرح شده توسط نمایندگان در حوزه اختیارات من نیست جنابعالی باید در دفاع از قانون اساسی اظهار نظر می‌کردید.

وی ادامه داد: اینکه رئیس جمهور عنوان می‌کنند سوالات مطرح شده ارتباطی با من ندارد مخالف اصل ۱۲۳ قانون اساسی بود و در اینجا انتظار بود شما دفاع قاطعی از مجلس می‌کردید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: بنده از نظر قواعد برگزاری جلسه مشکلی ندیدم، البته ما برخلاف اظهارات رئیس جمهور معتقدیم در مورد قانون ورزش تاخیری صورت گرفت که این تخلف بود. مسئول اجرای امور رئیس جمهور است و اشکالات ایشان به سئوالات نمایندگان وارد نیست.

عضو فراکسیون ورزش: چرا رئیس جمهور گفت تاسیس وزارت ورزش وظیفه او نبوده؟

رئیس جمهور در پاسخ به نمایندگان گفت که وقتی اسمش در برخی قوانین نیست، ملزم به پاسخگویی در قبال تاخیر در اجرایش هم نیست.

محمود احمدی​نژاد با همین استدلال از قبال پاسخ به سوال تاخیر در تاسیس وزارت ورزش گذشت و گفت: کجای این مصوبه از من خواسته بودید که این دو سازمان را ادغام و وزارت ورزش را تشکیل دهم؟

این سخنان وی بخشی از اعتراضات نمایندگان را رقم زد. کما اینکه علی اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری در تذکری با تشکر از برگزاری سوال از رئیس​جمهور گفت: رئیس​جمهور در مقابل مردم، مجلس و رهبر مسئول و پاسخگو است و باید مصوبات مجلس را اجرا کند. حتی اگر در قانونی از رئیس​جمهور نامی برده نشده باشد. این چه حرفی است که می‌گویند چون اسم من در قانون نبوده، نباید اجرایش را از من بخواهید؟

رئیس مجلس با تایید سخنان وی گفت: تاخیر در اجرای قانون وزارت ورزش، تخلف بوده است و مسئول اجرای این قانون، رئیس جمهور است، حتی اگر در قانون اسمش نیامده باشد!

تذکر جلالی درباره پاسخ‌های رئیس جمهور

نماینده شاهرود پس از پاسخ‌های رئیس جمهور در تذکری گفت: اصل این جلسه به لحاظ شکلی خوب برگزار شد. هم نمایندگان با متانت خوب سوال کردند و هم آقای رییس جمهور خوب جواب دادند.

کاظم جلالی در ادامه گفت: آنچه که مهم است و باید آسیب‌شناسی شود مشکل آیین نامه‌ای است. امروز در خانه ملت و در جمع نمایندگان مسایلی مطرح شد که لازم است پاسخ داده شود. مسایلی که مطرح می‌شود که غیر کار‌شناسی و غیر دقیق بوده است. رییس مجلس در پاسخ به جلالی گفت: قوانین مصوب مجلس ‌غیر دقیق هم باشد باید اجرا بشود.

جلالی گفت: به نظر می‌رسد باید معاونت تقنینی یک جواب مطقن بدهد به این مسایل بدهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سخنان رییس جمهور گفت: در قالب شوخی وجدی مسایلی مطرح شد که باید برای افکار عمومی مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شود. این بحث کار‌شناسی و مدرک که مطرح کردند، این را باید شما به عنوان رییس مجلس پاسخ بدهید.

لاریجانی در پاسخ به جلالی گفت: قوانینی که از مجلس می‌گذرد با حضور کار‌شناسان دولت و مجلس تصمیم گیری می‌شود. اگرهم قانونی نقص دارد قانون باید اجرا بشود و اگر نماینده‌ای قصد اصلاح آن را دارد باید از راه قانونی آن را اصلاح کند و این مانع اجرای قانون نمی‌شود.

جهانگیرزاده: باید حرمت نمایندگان حفظ شود

جواد جهانگیر‌زاده در تذکری به رییس مجلس گفت که مطابق قانون اساسی، رییس جمهور موظف است در برابر رهبری و ملت پاسخگو باشد.

نماینده ارومیه در ادامه سخنان خود گفت: این اولین باری است که موضوع سوال از رییس جمهور مطرح می‌شود. الآن سوالاتی مطرح شد که رییس جمهور پاسخ شوخی مابانه به آن داد. اگر رییس جمهور قرار باشد با پاسخ‌های شوخی مابانه از این سوالات نمایندگان بگذرد، این بحث سوال از رییس جمهور چه ضمانت اجرایی دارد؟!

وی همچنین گفت: آقای رییس جمهور در بخش‌هایی از سخنانش، آماری را مطرح کردند که هیچ کدام از نهادهای بین المللی این آمار را تایید نمی‌کنند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به ادبیات و واژگانی که رییس جمهور در زمان پاسخگویی به سوالات نمایندگان استفاده کرد، گفت: این ادبیات و واژگان در حد وشان رییس جمهوری ایران نیست. وی خطاب به رییس مجلس گفت: شما هم باید از مجلس دفاع بکنید و اجازه ندهید که در خانه ملت این حرف‌ها به نمایندگان زده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به موضوع عزل متکی وزیر امور خارجه وقت که در سخنان رییس جمهور به آن اشاره شد گفت: این چه کشورداری و مملکت داری است که وزیر امور خارجه در حال تسلیم پیام رییس جمهور است و پیام عزلش را می‌شنود.

وی با بیان اینکه ازسوال کنندگان از رئیس جمهور نبوده است، تاکید کرد که باید حرمت نمایندگان حفظ شود.

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استیضاح کردان وزیر وقت کشور اشاره کرد و گفت: این دولت اولین دولتی است که در آن یک نفر با مدرک فوق دیپلم به عنوان دکتر معرفی می‌شود. بعد چچطور به مجلس می‌آیند و به مدرک تحصیلی نمایندگان اهانت می‌کنند؟

لاریجانی در پاسخ به تذکر جهانگیرزاده گفت: رییس جمهور اینگونه پاسخ دادند. شما می‌گویید این پاسخ را قبول نداریم. اما مسئله سوال از رییس جمهور از نظر نظامات آیین نامه‌ای درست اجرا شد.

وی همچنین درباره لزوم دفاع رییس مجلس از نمایندگان گفت: برخی از مسایلی که مطرح شد درست نیست اما ما دلیلی ندارد که درباره آن قضاوتی بکنیم.

"پاسخ اظهارات احمدی نژاد را می دهیم"

مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان طرح سؤال از رئیس جمهور با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس گفت: طراحان سؤال از رئیس جمهور این اظهارات را به صورت معقولانه مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد موضوع استیضاح یا عدم کفایت احمدی‌نژاد مطرح شود، گفت: ‌ در مورد استیضاح هم باید موضوع را بررسی کنیم ولی طراحان سؤال از آقای احمدی‌نژاد تا کنون به این نتیجه نرسیدند. در عین حال طراحان سؤال از رئیس جمهور احتمالا در قالب بیانیه‌ای پاسخ اظهارات امروز احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس را که احتمالا بعد از عید خواهد بود، می‌دهند.

رضاحسینی اضافه کرد: احمدی‌نژاد چند سال است که با مجلس این کشور شوخی می‌کند و اظهارات امروز وی نیز خوب نبود.

لاریجانی: مجلس جایگاه استفاده از کلمات «شاسی و ماسی» نیست

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر نماینده شاهرود که نسبت به بیان برخی سخنان از سوی احمدی‌نژاد در مجلس انتقاد کرد، گفت: جایگاه استفاده از کلماتی مانند «شاسی و ماسی» در مجلس نیست.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در اخطاری با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۲ قانون اساسی و در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی مجلس و پس از بررسی طرح سوال سوال از رئیس جمهور و استماع پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های مطروحه در این طرح، ‌اظهار داشت: اصل جلسه به لحاظ فکری خوب برگزار شد و هم نمایندگان سوال کننده، ‌ با متانت سوالاتشان را مطرح کردند و هم آقای رئیس‌جمهور در جلسه حضور یافت و به پرسش‌ها پاسخ داد.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است آسیب‌شناسی نسبت به این جلسه انجام شود، تصریح کرد: برای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مشکل آیین‌نامه‌ای وجود دارد که این مشکل باید با ارجاع به کمیسیون مربوطه برطرف شود اما در جریان رسیدگی به این طرح، ‌مسائلی در مجلس مطرح شد که باید به این مسائل پاسخ داده شود و جملات کوتاه آقای لاریجانی کفایت نمی‌کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز گفت: ‌ اگر قانون غیر دقیق هم باشد، باید در کشور اجرا شود و اصلاح قانون مسیری دارد که باید این مسیر طی شود.

کاظم جلالی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که بالاخره جمعی از نمایندگان یا معاونت قوانین مجلس باید پاسخ دقیق و متقنی به صحبت‌های رئیس جمهور آماده کنند و ارائه دهند، ‌ یادآور‌ شد: مسائلی در این جلسه مطرح شد که می‌تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته باشد و باید به این موضوعات پاسخ دقیقی داده شود.

لاریجانی در پاسخ جلالی گفت: باید بگویم که کسی با فشار دادن شاسی فوق لیسانس نمی‌شود.

نماینده شاهرود در خانه ملت نیز به لاریجانی گفت: براساس سوگندی که یاد کردید باید از جایگاه مجلس دفاع کنید و پاسخ منطقی و مقبولی به رئیس جمهور بدهید.

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به جلالی گفت: ‌قوانین مصوب مجلس با حضور کار‌شناسان دولت و غیره مشخص می‌شود اما اگر هم قانونی نقص داشته باشد، کسی نباید بگوید که آنرا اجرا نمی‌کنم و این موضوع دال بر عدم اجرا نیست.

وی افزود: ‌ در مسائل دیگر هم به کار بردن کلمات دیگر مانند «شاسی و ماسی» در مجلس درست نبود و جایگاه استفاده از این کلمات مجلس نیست.

رئیس مجلس همچنین گفت: ‌ مجلس هیچ‌وقت تصویب نکرده که اگر کسی نماینده مجلس شود، فوق لیسانس می‌شود و برای نمایندگان مجلس هم در این حد قابل قبول است و مدرکی به کسی نمی‌دهند و آقایان اشتباه فهمیدند.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر نماینده شاهرود که نسبت به بیان برخی سخنان از سوی احمدی‌نژاد در مجلس انتقاد کرد، گفت: جایگاه استفاده از کلماتی مانند «شاسی و ماسی» در مجلس نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد