سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی از خوزستان

چهارشنبه‌سوری امسال هم گذشت، به فکر آینده باشیم
اجتماعی  24/12/1390  11:43:12
9012-12414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

شب آخرین چهارشنبه سال از دیرباز در ایران به "چهارشنبه سوری" معروف بوده و مردم، خصوصا جوان‌ترها با برپایی آتش‌هایی بزرگ و پریدن از روی آن به قول خودشان این شب را جشن می‌گرفتند. هر چند که این سنت قدیمی امروز خیلی کم‌رنگ‌تر از گذشته‌ مشاهده می‌شود، ولی هنوز هم برخی افراد به اعتقادات گذشته خود پای‌بند هستند و با برپا کردن آتش‌هایی سرکش در کوچه و خیابان و پریدن از روی آن این شب را جشن می‌گیرند.

 

در کلانشهر اهواز نیز این سنت دیرینه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده و بیشتر مردم سعی می‌کنند با برپایی جشن و میهمانی، این شب را در کانون گرم خانواده سپری کنند. هر چند که عده‌ای افراد با شور و هیجانی خاصی در این شب آتش‌هایی بزرگی برپا می‌کنند و با پرتاب مواد محترقه و منفجره در آتش و همچنین استعمال انواع ترقه‌ها موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، شب گذشته به خیابان‌های اهواز رفتیم؛ در کوچه و پس‌کوچه‌ها که قدم می‌زنیم، عده‌ای جوان را می‌بینیم که در گوشه‌ یک خیابان آتشی بزرگ درست کرده‌اند و مدام از روی آن می‌پرند. وقتی این صحنه‌ها را از نزدیک می‌بینی ناخودآگاه جذب آتش می‌شوی و در جمع آن‌ها قرار می‌گیری و با خود می‌گویی چقدر خوب می‌شود من هم از روی آتش بپرم و یا بشکه نفت را در دست بگیرم و روی آتش بریزم تا شعله‌ور شود.

این کار را انجام می‌دهی و برای لحظه‌ای شور و هیجان را در خود احساس می‌کنی و عده‌ای هم به این کار تو هورا می‌کشند؛ سپس صحنه را ترک می‌کنی و به گوشه‌ و کنار دیگری از این شهر باز هم می‌بینی که دسته‌ای جوان در منطقه "زیتون"، بلوار ساحلی، کوی نفت و جاده صنایع فولاد مشغول آتش‌بازی هستند. قدری تامل می‌کنی و با خود می‌گویی آیا آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، تا این حد هیجان دارد که این تعداد جوان چند ساعت از وقت خود را صرف این کار بیهوده کنند.

پسرجوانی که یک سطل پر از بنزین در دست گرفته، می‌گوید: "فقط برای تفریح این کار را می‌کنیم و نه چیز دیگر." دوست او هم تایید می‌کند و می‌گوید: "می‌خواهیم تفریح کنیم. همین طوری و فقط برای تفریح آتش روشن می‌کنیم."

آن‌چه مسلم است بیشتر افراد جامعه دوست دارند چهارشنبه آخر سال را به‌نوعی جشن بگیرند و این‌گونه شادی خود را از ورود به سال جدید نشان دهند. نبود مکان‌هایی مشخص برای اجرای چنین جشن‌های عمومی از دلایلی است که موجب می‌شود جوانان در کوچه و خیابان‌های شهر آتش روشن کنند و این‌گونه موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان شوند.

بیشتر جوانانی که شب گذشته در شهر اهواز و دیگر شهرهای کشور به برپایی آتش و حتی ایجاد مزاحمت برای عابران اقدام کردند، تحصیل‌کرده‌اند و قصد ایجاد مزاحمت هم نداشتند، ولی به هر حال جوان هستند و هیجان را دوست دارند؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر به جوان می‌گوییم نباید این‌گونه شادی کند و او را از چنین هیجانی منع می‌کنیم، آیا روشی جایگزین و مناسب هم برای تخلیه این هیجان به او پیشنهاد داده‌ایم؟

بر اساس اعلام رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، شب گذشته 12 نفر بر اثر سوختگی ناشی از آتش‌بازی به این بیمارستان منتقل شده‌اند و چهار نفر از آن‌ها هنوز هم در بیمارستان بستری هستند. به هر حال چهارشنبه‌سوری سال 90 هم با همه خطراتش گذشت و امیدواریم مسئولان از هم‌اکنون به فکر سال آینده باشند و با مشخص کردن مکانی مشخص برای برپایی جشن و نورافشانی عمومی به جای استعمال ترقه و مواد منفجره از بروز چنین حوادثی پیش‌گیری کنند.

یادداشت از خبرنگار ایسنای خوزستان: پارسا شاکری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد