سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

  

 قاچاق کالا تهدیدی برای اقتصاد

 

دزفول– قاچاق کالا معضلی اجتماعی است که از گذشته های دور وجود داشته و سالانه خسارات فراوانی به اقتصاد وارد آورده و موجب نوعی بی نظمی در بازار عرضه و تقاضا می شود.ه گزارش خبرنگار ایرنا قاچاق کالا در کشور عوارض مخرب اقتصادی،اجتماعی و سیاسی به همراه دارد که عوارض اقتصادی آن شامل مختل کردن بازار عرضه و تقاضا، عوارض اجتماعی شامل درگیر شدن افراد در باند قاچاقچیان و عوارض سیاسی نیز شامل اختلال در امر تولید و بی کیفیت جلوه دادن کالاهای داخلی در عرصه رقابت های جهانی می شود که هریک عواقب سویی بدنبال دارند.
قاچاق کالا برنامه ها و سیاست های توسعه اقتصادی کشور را مختل می کند و باعث بی نظمی در بازار عرضه و تقاضا می شود بطوریکه پیشرفت این تومور اقتصادی موجب ورشکستگی شرکت های تولیدی و واحدهای سرمایه گذاری داخلی می شود به گونه ایکه صاحبان سرمایه انگیزه ای خود رابرای سرمایه گذاری های اقتصادی از دست می دهند.
بنا به اظهار برخی کارشناسان یکی از دلایلی که افراد به سمت توزیع کالای قاچاق روی می آورند بیکاری و عدم تعلق خاطر و تعصب به تولیدات داخلی می باشد که باعث می شود افراد با وارد کردن کالاهای بی کیفیت خارجی و در بعضی مواقع فاسد از طرق مختلف به کشور و اقتصاد داخلی لطمه وارد کنند.
آنها می افزایند: اگر افراد دارای شغل مناسب و یا توانایی تولید کالای مرغوب را داشته باشند مطمئنا به سمت این معضل گرایش پیدا نخواهند کرد و فرهنگ سازی استفاده و تولید از کالاهای با کیفیت داخلی راه دیگری است که افراد را از گرایش به قاچاق کالا باز می دارد.
حال باید دید که فرهنگ سازی چگونه باید انجام شود تا بهترین نتیجه را برای افراد به همراه داشته باشد.
به عقیده برخی صاحب نظران امور اقتصادی بهترین شیوه فرهنگ سازی در زمان حاضر از طریق آموزش و پرورش افراد در سنین پایین است به گونه ای که دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت از سنین پایین با ایجاد ذهنیت مشخص و درست، معنی دقیق و صحیح قاچاق را برای دانش آموزان توضیح و با تقویت قانون گرایی، روحیه خودباوری و خلاقیت، دانش آموزان را به عنوان شاغلان ، تولید کنندگان و شهروندان آینده مملکت، در ایجاد شغل و نوآوری تشویق کنند.
تولیدکنندگان نیز به عنوان یک عامل مهم تأثیر ویژه ای در گرایش و عدم گرایش افراد به قاچاق کالا دارند و آنان می توانند با تولید کالای مرغوب،با کیفیت ،متناسب با اوضاع اجتماعی،دینی و معیشتی مردم نقش ویژه خود را در تحقق این امر در جامعه نشان دهند.
زمانی که بازار داخلی موفق به تولید کالای باکیفیت و استاندارد و مطابق با سلیقه شهروندان شود و بتواند با کالاهای خارجی در عصر تکنولوژی رقابت کند و مصرف کنندگان از خرید این کالاها راضی باشند هیچگاه به سمت و سوی خرید کالای خارجی و وارد کردن آنها به کشور نمی روند.
نقش عوامل انتظامی و قضایی نیز در این امر بی تأثیر نیست به گونه ای که هرچه برخورد با این افراد جدی تر و برخورد قضایی شدید تر باشد افراد از ارتکاب این امر گریزان تر خواهند شد ولی زمانی که باندهای قاچاق کالا با سودهای کلان دستگیر و متلاشی می شوند و محکوم به پرداخت مبلغی ناچیز و اموری از این قبیل می شوند بعد از سپری کردن این دوره و پرداخت جرایم خود باز هم به سوی قاچاق کالا و دریافت سودهای کلان می روند.
تبلیغ و اطلاع رسانی عامل مهم دیگری در امر جلوگیری و یا گسترش قاچاق کالاست و باعث جذب مصرف کنندگان به سوی کالاهای خارجی یا داخلی می شود.
تبلیغ های وسیع ماهواره ای و اینترنتی در عصر ارتباطات و فراگیر شدن استفاده مردم از اینترنت و ماهواره و تبلیغات رنگارنگ محصولات خارجی از این طریق یکی دیگر از عوامل رشد قاچاق کالا می باشد که باید با نوآوری در شیوه تبلیغات، محصولات داخلی را قابل رقابت با محصولات خارجی کرد.
شهرستان دزفول در جنوب ایران نیزی یکی از مناطقی است که از این امر مستثنی نبوده و با معضل قاچاق کالا روبرو است.
رییس اداره بازرگانی دزفول در این باره در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در این مورد گفت: کالای قاچاق به کالایی تلقی می شود که از طریق مراجع غیررسمی وارد کشور شده و باعث کاهش سطح تولید و عرضه می شود.
' کیومرث سعیدی نیا ' افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در دزفول هر هفته یا دو هفته یکبار با ریاست فرماندار در محل فرمانداری تشکیل جلسه می دهد که اداره بازرگانی،نیروی انتظامی،تعزیرات ،معاونت غذا ودارو ،مجامع امور صنفی،شرکت پخش فرآورده های نفتی و گازی بهداشت و درمان ،جهاد کشاورزی،نمایندگی تحقیقات و استاندارد در آن حضور دارند و نسبت به رفع مشکلات و مسایل خصوصا قاچاق بحث و تبادل نظر می کنند.
سعیدی نیا با اشاره به ویژگی های کالاهای قاچاق گفت: این کالاها اغلب از کیفیت نامناسبی برخوردارند که با تبلیغات نادرست ماهواره ها در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند و معمولا داروهای چاقی و لاغری ،داروهای ترک اعتیاد ،داروهای دامی و انواع کودهای شیمیایی ،سوخت ،مواد آرایشی بهداشتی ،مواد صنعتی و شیمیایی را شامل می شوند.
وی افزود: کالاهای دخانیاتی نظیر سیگار نیز زمانی قاچاق تلقی می شوند که دارای برچسب و هولوگرام نبوده و فارسی نویس نباشد.
رییس بازرگانی دزفول گفت: مصرف بعضی کالاهای قاچاق که مورد تاییددستگاههای ذی ربطی چون استاندارد و بهداشت و درمان نیستند علاوه بر اینکه برای مصرف کنندگان زیان آور بوده بر اقتصاد تأثیر منفی می گذارد بویژه محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم ها و مواد آرایشی دیگر بر سلامت بدن تأثیر سوء و در بعضی مواقع لطمات جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند که مصرف کنندگان باید آگاه بوده و از مصرف آنها خودداری کنند.
وی افزود: کالای قاچاق معمولا از طریق مرزهای غیر رسمی و بنادر غیر رسمی وارد کشور می شوند و قسمتی نیز همراه با بار مسافران و در چمدان جابه جا می شوند.
سعیدی نیا با اشاره به عواقب کالای قاچاق گفت: در صورت مشاهده این کالاها تشکیل پرونده صورت می گیرد که در صورت غیر بهداشتی بودن از طریق تعزیرات حکومتی معدوم شده و در غیر این صورت مانند سوخت مصرف می شوند.
رییس اداره بازرگانی دزفول با اشاره به تأثیرات منفی کالای قاچاق گفت: این امر لطمات شدیدی به کشور وارد می کند ،باعث کاهش سطح تولید شده و نیز باعث بیکار شدن افراد جامعه می شود.
وی افزود: از شهروندان تقاضا داریم در هنگام خرید کالا هوشیار بوده و از خرید کالای قاچاق خودداری کنند زیرا این مسئله موجب بالابردن کیفیت تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان کشور می شود به گونه ای که کالاهای داخلی توان رقابت با کالاهای دیگر کشورها را داشته باشند.
سعیدی نیا با اشاره به فعالیت های حمایتی دولت از تولید کنندگان داخلی گفت: از طریق اداره بازرگانی طرح های زیادی از جمله طرح میزان،خرید کالاهای ایرانی به صورت اقساط ،کارت های کارکنان آموزش و پرورش و تعزیرات حکومتی به اجرا گذاشته شده که نقش مهمی در تشویق خرید کالاهای داخلی داشته است.
وی با اشاره به رابطه مستقیم فرهنگ با قاچاق کالا افزود: فرهنگ رابطه مستقیمی با قاچاق کالا دارد و کیفیت کالاهای تولیدی نیز رابطه مستقیمی با قاچاق کالا دارد لذا کالاهای ایرانی باید متناسب با نوع فرهنگ و نوع مصرف ایرانیان تولید شوند.
سعیدی نیا گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ جامعه را بالا ببریم تا تولید متناسب با مصرف سال مردم باشد و کالا باید متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه تولید و استاندارد نیز باشد.
رییس اداره بازرگانی دزفول با قدردانی ازهمکاری و عملکرد نیروی انتظامی ،تعزیرات،شبکه بهداشت و درمان ،معاونت غذا و دارو،مجامع امور صنفی،شرکت پخش فرآورده های نفتی و گازی،جهاد کشاورزی و فرمانداری دزفول در مبارزه با قاچاقچیان کالا گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه اداره بازرگانی دزفول با همکاری ادارات مربوطه با 854 بازرسی انجام گرفته است.
وی افزود: دراین بازرسی ها کالاهای دخانی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی،البسه دست دوم،سوخت و موارد دیگر شامل یکهزارو 868 پاکت سیگار و 20 پاکت تنباکو قاچاق با ارزش ریالی بیش از 22 میلیون و 177 هزار ریالکشف شده است.
سعیدی نیا کشف پنج هزارو 980 هزار عدد گاز خانگی و چهار هزار و 40 لیتر بنزین و نفت و 500 لیتر نفت سفید و گاز مایع قاچاق به ارزش 106 میلیون و 799 هزار و 720 ریال را از دیگر کالاهای مکشوفه قاچاق در منطقه طی این مدت عنوان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد