سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

اثبات غیرکارشناسی بودن بهشت‌آباد؛
وزارت نیرو موظف به کارشناسی طرح انتقال آب کارون شد

خبرگزاری فارس: در نشستی با حضور رئیس مجلس مجمع نمایندگان خوزستان و وزیر نیرو، وزارت نیرو موظف به انجام کار کارشناسی در باره طرح انتقال آب از کارون شد.

خبرگزاری فارس: وزارت نیرو موظف به کارشناسی طرح انتقال آب کارون شد

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: با توجه به مخالفت مردم و سیاسی بودن طرح‌های انتقال آب از رودخانه‌های خوزستان، نشست بررسی طرح بهشت آباد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان استان با عدد و رقم ثابت کردند که انتقال آب بر اساس طرحی غیرکارشناسی مصوب شده است. در این نشست مقرر شد که وزارت نیرو تا دو ماه آینده کار کارشناسی درباره انتقال آب از کارون را انجام دهد.
سید شریف حسینی توضیح داد: حدود 2 میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی در استان وجود دارد که تا 3 میلیون هکتار قابل توسعه است، این در حالیست که به دلیل کمبود آب نیمی از اراضی خوزستان نیز کشت نمی‌شود.
وی آب موردنیاز مصارف کشاورزی خوزستان را در حال حاضر 14 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: 700 میلیون مترمکعب برای آب شرب، 650 میلیون مترمکعب صنعت، 1.7 میلیارد مترمکعب آبزی پروری و 3.3 میلیارد متر‌مکعب برای حق آبه زیست محیطی نیاز است؛ به عبارتی برای مصارف خوزستان 20.35 میلیارد مترمکعب آب احتیاج است که 15.5 میلیارد مترمکعب آن از رودخانه کارون تامین می‌شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون 11.5 درصد تولیدات کشاورزی کشور سهم خوزستان است، اظهار داشت: در افق سال 1400، خوزستان باید 19.5 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید کند که برای آن 23.7 میلیارد مترمکعب آب نیاز است.
وی تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که خوزستان در شرایط کاملا واقعی با مشکل کمبود آب روبه‌رو خواهد بود، به همین دلیل وزارت نیرو موظف شد طی دو ماه با نظارت مجمع نمایندگان خوزستان طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را کارشناسی کند.
حسینی افزود: مقرر شد اولویت نخست بررسی‌های کارشناسی تامین آب خوزستان باشد و اگر آب مازادی وجود داشته باشد برای شرب استان‌های دیگر منتقل شود.
به گفته وی با وجودی که وزارت نیرو اعلام کرد که طرح انتقال آب بهشت‌آباد از یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب به 580 میلیون مترمکعب کاهش یافته اما با اسنادی که ارائه شد انتقال نیز موکول به بررسی کارشناسی طرح شد.
وی تصریح کرد: تامین آب 70 هزار هکتار زمین کشاورزی که درخواستشان روی میز سازمان آب و برق خوزستان است نیز از اولویت های بررسی های کارشناسی وزارت نیروست.
حسینی با اشاره به مباحثی که نمایندگان دیگر استان‌ها در مورد هدرروی آب در خوزستان به دلیل آبیاری غرق آبی و سرریز آب به دریا مطرح می‌کنند، درخواست کرد که یک نفر مامور بررسی برنج تحویلی استان اصفهان شود، استانی که مشکل آب شرب دارد نمی‌تواند گندم و شلتوک بکارد و در کشت شلتوک با وجود کمبود آب شرب نشانه ضعف مدیریت است.
وی ادامه داد: اجرای طرح آبرسانی غدیر و تامین آب شرب آبادان و خرمشهر از کرخه و دز به دلیل شوری آب کارون در این شهرهاست و خلیج فارس به دلیل خشکسالی به کارون پیشروی کرده است.
 
* اختصاص 600 میلیارد تومان برای احیای اراضی خوزستاننایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اجرای طرح مقام معظم رهبری را از اولویت‌های دیگر عنوان کرد و افزود: احیای 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری نیز که با گذشت 15 سال اجرایی نشده در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در این نشست مقرر شد وزارت نیرو 500 تا 600 میلیارد تومان برای اجرای این طرح منظور کند و علاوه بر این توافق شد باهماهنگی کمیسیون بودجه و تلفیق مجلس 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تصویب شود.
حسینی با اشاره به وضعیت نابسامان رودخانه کارون بر لایروبی این رودخانه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه برداشت خاک کشاورزی ممنوع است وزارت نیرو در این نشست موظف شد برای لغو ممنوعیت خاک کشاورزی اقدام کند تا به این ترتیب امکان واگذاری لایروبی به متقاضیان اعم از داخلی یا خارجی فراهم شود.
به گفته وی بر این اساس مقرر شد وزارت نیرو طرحی را به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز برای تصویب قانون اعلام آمادگی کرد.
 
* سهم مناطق نفت‌خیز از نفت 3 درصد شدوی همچنین از افزایش یک درصدی سهم نفت برای مناطق نفت‌خیز و محروم خبر داد و گفت: در نشست مجمع نمایندگان خوزستان و رئیس مجلس شورای اسلامی مقرر شد سهم دو درصدی مناطق نفتخیز و محروم از نفت به سه درصد افزایش یابد.
وی افزود: دو درصد سهم نفت به صورت ویژه به مناطق نفتخیز و یک درصد به مناطق محروم اختصاص می یابد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد